abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_186328652
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:04 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Wat jij hierboven noemde klinkt al een stuk beter. Dat zou ik persoonlijk acceptabel vinden als je dat werkelijk kan halen. Ik vraag me alleen af wat dat dan gaat wegen. En ik vraag me af hoe lang het duurt om zo'n accu weer te vullen met snel laden (ik heb eerlijk geen idee).
Dat hangt af van de laadstroom.

Een accu om 1000km te halen, zal een capaciteit van zo'n 200kWh moeten hebben.

Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden (watergekoelde kabels :D ), dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.

Thuis laden zal uiteraard een stuk langer duren aangezien je daar op 3-fasen met zo'n 11kW kan laden.
pi_186328736
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat hangt af van de laadstroom.

Een accu om 1000km te halen, zal een capaciteit van zo'n 200kWh moeten hebben.

Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden, dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.

Thuis laden zal uiteraard een stuk langer duren aangezien je daar op 3-fasen met zo'n 11kW kan laden.
Hmm oke met supercharger 3 kwartier laden per 1000km zou ik mee kunnen leven dat is imo acceptabel. 18 uur laden (thuis) voor een volle lading vind ik dan wel weer te lang.

Maar wat gaat het wegen ? 1000kg accu ?
pi_186328852
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:15 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Hmm oke met supercharger 3 kwartier laden per 1000km zou ik mee kunnen leven dat is imo acceptabel. 18 uur laden (thuis) voor een volle lading vind ik dan wel weer te lang.

Maar wat gaat het wegen ? 1000kg accu ?
Hangt af van de energiedichtheid, nog geen info over gezien.
pi_186328887
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hangt af van de energiedichtheid, nog geen info over gezien.
Worden daar nog een beetje stappen gemaakt dan ?
pi_186328990
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:26 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Worden daar nog een beetje stappen gemaakt dan ?
Gemiddeld een verdubbeling in capaciteit iedere 10 jaar.

De overstap van 18650 naar 21700 cellen helpt ook nog zo'n 15%.
Daarnaast productieproces naar (NCA) Nickel Cobalt Aluminium cathode.
Het voltage per cel kan misschien ook omhoog naar zo'n 5 volt.
Allemaal kleine verbeteringen en mogelijk een zwaarder accupakket.

En het kan daarnaast natuurlijk ook zijn dat ze nog iets meer kilometers uit een kWh weten te persen.
pi_186330392
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef MaGNeT het volgende:
Tesla kan met z'n nieuwe supercharger 350kW laden (watergekoelde kabels :D ), dus zou je die in 35 minuten vol hebben maar dan ga je er vanuit dat hij helemaal leeg is en dat je direct nog eens 1000km af te leggen hebt.
Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.

En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
pi_186330516
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:01 schreef oldford het volgende:

[..]

Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.

En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
Die 350kW lader is blijkbaar van Porsche, dat krijg je als je dingen niet opzoekt :P

En het klopt, het eerste deel van het laden gaat sneller dan de laatste 15-20%.

Is ook een goede reden om tot 80% te laden en dan weer te rijden, met een range van 1000km kan je dan weer zo'n 800km vooruit.

Afijn, dan ben je ook binnen drie kwartier weer onderweg ;)
pi_186331017
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 13:28 schreef Sjemmert het volgende:
Range is nog steeds om te janken met zo'n ding. En volgens mij zit de accu/batterij techniek al aardig tegen het plafond dus veel beter dan deze matige specs zal het ook niet worden voorlopig.
500 km is zat. Veel benzineauto’s komen nauwelijks verder op een tank.

Echt gelul dit.
pi_186331090
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:18 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Als je op de snelweg rijd en het is wat kouder dan kom je nooit aan die 570 hoor trek daar nog maar 100km vanaf. En dan mag je weer gaan laden. Een oude Suzuki alto is minstens 2 keer zo snel in zuid Spanje dan zo'n tesla vermoed ik zomaar.

En dat is dan het beste wat er is ?
Vanaf tweede helft dit jaar is het nog maar een kwartier snelladen. Zo’n Suzuki Alto heeft een kleine tank en op de snelweg zal die ook ongeveer om de 500 km moeten stoppen. Inclusief afrekenen win je dan per tankbeurt misschien 5 minuten, tenzij het druk is aan de pomp, dan verlies je tijd.

En in een Tesla kom je uitgerust aan en met de Suzuki kun je meteen in Zuid Spanje naar de chiropractor.
pi_186331161
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 14:25 schreef oldford het volgende:

[..]

Leuk die range, naar dat is alleen en uitsluitend in de zomer, zolang de airco niet gebruikt wordt.
In de winter - met gebruik van de verwarming - zit je gauw aan gemiddeld 400 kilometer.
Ben je onderweg naar de wintersport op de snelweg dan kom je niet verder dan zo'n 350 kilometer.
In de zomervakantie op de snelweg haal je ook niet veel meer als 450 kilometer.
Zie: https://ev-database.nl/au(...)ong-Range-Dual-Motor
Ook met airco aan haal je 500 km makkelijk.

Onderweg naar de wintersport 350 km klopt wel. Twee stops. lunch en diner. In beide gevallen zit de auto weer vol zonder extra te hoeven wachten.

Zonder enige kennis van zaken lullen kan iedereen.

Ps

Bij wintersport ben je ong 9 uur onderweg. Stel ICE twee stops met eten, M3 3 stops, waarvan twee met eten.

Extra stop kost 15 min, plus 5 af en op snelweg. Twee stops met eten kost de M3 geen extra tijd, maar de ICE moet dan wel tanken, twee keer 10 min incl afrekenen, uitgaande van niet al te druk.

Kortom: naar de wintersport is een M3 voor iemand die normaal rijdt al net zo snel.

Ten opzichte van iemand die midden in de nacht met 200-250 km/u gemiddeld naar Italië dendert verlies je tijd. Maar eigenlijk nog niet eens zo heel veel hoor. Grote stukken kun je niets harder, want limieten.

Geloof me, ik heb beide opties gedaan. En de optie loeihard midden in de nacht is slechts voor een enkeling.

[ Bericht 23% gewijzigd door VEM2012 op 20-04-2019 19:13:17 ]
pi_186331221
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 16:10 schreef oldford het volgende:
Laadtijd volgens Tesla voor de model 3: 270 kilometer in 30 minuten.
https://www.tesla.com/nl_NL/model3
V3 gaat dubbel zo snel. Overigens haal je nu al 750 km/uur aan laadsnelheid met de Model 3. Dat wordt dus 1500! Vanaf 50% neemt dat wel af overigens.
pi_186331697
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Vanaf tweede helft dit jaar is het nog maar een kwartier snelladen. Zo’n Suzuki Alto heeft een kleine tank en op de snelweg zal die ook ongeveer om de 500 km moeten stoppen. Inclusief afrekenen win je dan per tankbeurt misschien 5 minuten, tenzij het druk is aan de pomp, dan verlies je tijd.

En in een Tesla kom je uitgerust aan en met de Suzuki kun je meteen in Zuid Spanje naar de chiropractor.
En als het druk is bij de chargers ? Ik weet niet hoeveel van die dingen er staan bij een tankstation maar als er 1 of 2 voor je staan sta je al gauw een lange tijd te wachten. Bij een pomp gaat dat veel sneller.
pi_186331860
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:17 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

En als het druk is bij de chargers ? Ik weet niet hoeveel van die dingen er staan bij een tankstation maar als er 1 of 2 voor je staan sta je al gauw een lange tijd te wachten. Bij een pomp gaat dat veel sneller.
Nog nooit meegemaakt dat ik onderweg op een supercharger moest wachten.
pi_186332336
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:46 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ook met airco aan haal je 500 km makkelijk.

Onderweg naar de wintersport 350 km klopt wel. Twee stops. lunch en diner. In beide gevallen zit de auto weer vol zonder extra te hoeven wachten.

Zonder enige kennis van zaken lullen kan iedereen.
Dan moet je natuurlijk wel ski’s huren te plekke, of met zijn tweeën gaan skiën. Want tesla is vergeten om een skiluik in de achterbank te maken. Geen idee waarom ze op zoiets onnozels besparen. Ski’s op het dak veroorzaken ongeveer 10 tot 15% minder range, volgens Amerikaanse gebruikers op het internet. Bij Duitse autobahnsnelheden zal dat helaas nog meer impact hebben dan bij de snelheden die ze in de VS mogen rijden. Juist omdat de tesla zonder zo aerodynamisch is, is de impact van skis (of een fiets) op het dak serieus.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186332741
Maar eigenlijk is dat gedoe over het bereik natuurlijk voor 90% van de Nederlanders maar twee keer per jaar relevant. Hoeveel mensen rijden er daadwerkelijk dagelijks meer dan de range van bijvoorbeeld een i3 of een leaf? Gemiddeld genomen rijdt een Nederlandse auto maar 13.000km per jaar. Dat is als je het over 47 weken en vijf werkdagen rekent maar 55km per dag! Dat haal je zelfs nog met de EV met het kleinste bereik die momenteel te koop is. En financieel houd je dan zo veel over, dat je voor de vakanties een grote station diesel kan huren en nog steeds goedkoper uit zijn.

Ik kook tenslotte ook niet elke avond mijn eten in een pan van vijftien liter, alleen maar omdat ik twee keer per jaar mijn hele familie op bezoek heb en dan die grote pan nodig heb? Waarom zou ik dan elke dag 500km bereik meeslepen terwijl ik met 100km meestal ook uit kom?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_186333210
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:25 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nog nooit meegemaakt dat ik onderweg op een supercharger moest wachten.
Nog niet maar als straks meer mensen elektrisch gaan rijden ga je dat misschien wel krijgen ?

Ik kan me voorstellen dat wanneer iedereen over op een EV moet tankstations zullen veranderen in gigantische parkeerplaatsen ?

Als elke auto die nu snel even tankt en dan door rijd straks een tijd stil moet staan om te laden zal het snel vol raken denk ik.

Hoewel mensen dan wss wel minder vaak langs een tankstation moeten omdat ze thuis natuurlijk ook kunnen laden.
pi_186333781
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 19:47 schreef knoopie het volgende:

[..]

Dan moet je natuurlijk wel ski’s huren te plekke, of met zijn tweeën gaan skiën. Want tesla is vergeten om een skiluik in de achterbank te maken. Geen idee waarom ze op zoiets onnozels besparen. Ski’s op het dak veroorzaken ongeveer 10 tot 15% minder range, volgens Amerikaanse gebruikers op het internet. Bij Duitse autobahnsnelheden zal dat helaas nog meer impact hebben dan bij de snelheden die ze in de VS mogen rijden. Juist omdat de tesla zonder zo aerodynamisch is, is de impact van skis (of een fiets) op het dak serieus.
Zelfs de GS (180 cm) past gewoon in de Model S met twee kinderen achterin. Ik heb zelf altijd drie paar ski’s bij me en dan ook nog voor de rest.

Past prima.
pi_186333834
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:22 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Nog niet maar als straks meer mensen elektrisch gaan rijden ga je dat misschien wel krijgen ?

Ik kan me voorstellen dat wanneer iedereen over op een EV moet tankstations zullen veranderen in gigantische parkeerplaatsen ?

Als elke auto die nu snel even tankt en dan door rijd straks een tijd stil moet staan om te laden zal het snel vol raken denk ik.

Hoewel mensen dan wss wel minder vaak langs een tankstation moeten omdat ze thuis natuurlijk ook kunnen laden.
Ze bouwen laders in enorm tempo bij en laden gaat steeds sneller.
pi_186334635
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 20:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ze bouwen laders in enorm tempo bij en laden gaat steeds sneller.
Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
pi_186334782
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 21:08 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
Die dingen heb je ook alleen nodig voor snelweg want je maakt niet zo snel 300-500 km via binnenwegen. In principe kan je er vanuit gaan dat je altijd met volle batterij vertrekt als je een oprit of een laadpaal in de buurt hebt. Voor vakanties pak je superchargers langs snelwegen. Als je een vertegenwoordiger bent wordt het misschien iets lastiger maar dan nog is 300-500 km rijden op een dag wel erg veel.

Natuurlijk is range nog een nadeel van de EV, maar mensen maken het probleem wel groter dan het is. De eerste generaties Leaf hebben in de winter zo'n 75 km, dat is wel behappen :P maar zelfs dan is het voor de meeste mensen genoeg voor woon-werk.
Facts don't care about your feelings
pi_186337470
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 21:08 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Die fast chargers vind je nog alleen langs de snelweg zeker ? Ik zie dat er in heel Nederland maar iets meer dan 1000 van die fast chargers zijn.
In Nederland zijn er 20 supercharge locaties. En dat is voor de Tesla’s die in Nederland rondrijden gewoon voldoende.

Ten aanzien van andere snelladers heb ik geen idee, maar 1.000 stuks voor alle elektrische voertuigen in Nederland lijkt mij zelfs overkill.
  zondag 21 april 2019 @ 00:48:58 #297
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186339227
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 06:56 schreef VEM2012 het volgende:
Niet de zaak omdraaien. Iemand beweerde dat de doorsnee automobilist niets geeft om vermogen. Daar was ik het niet meer eens.
Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dat klopt wel.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 21 april 2019 @ 00:56:50 #298
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_186339393
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 07:08 schreef VEM2012 het volgende:

MX 75D heeft aan 5,2 seconden genoeg
Nee, hoor. Dat geldt voor de 100D, niet voor de 75D. Volgens Tesla dan.

quote:
Een handgeschakelde V70R zou dat volgens Volvo in net wat minder dan 6 seconden moeten kunnen doen onder de meest ideale omstandigheden, maar uit tests die diverse autobladen gedaan hebben komt een gemiddeld gerealiseerde tijd van 6,4 seconden.

Leuk verzonnen. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 21-04-2019 01:08:10 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_186340526
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2019 18:01 schreef oldford het volgende:

[..]

Wederom wel erg optimistische cijfers.
Ten eerste wordt de volle capaciteit alleen gebruikt tot de accu zo'n 80% vol is. Daarna gaat het een stuk langzamer. Volgens Tesla zelf duurt het opladen van die laatste 20% langer als de1e 80%.
De nieuwste laders die gaan komen (eind dit jaar misschien) kunnen 250kW laden.
De huidige laders kunnen 135 kW aan, verdeeld over 2 voertuigen met een maximum van 120kW per voertuig.
Dus de laadtijd voor 1000 kilometer is zelfs met de nieuwe laders nog altijd meer dan 1 uur.
Met een oudere lader ben je ruim 2 uur kwijt.

En dan is er ook nog de waarschuwing dat de batterijen terug kunnen lopen als je te vaak bij een supercharger laad. Dat geldt vooral voor de volle ladingen. Er wordt geadviseerd om normaal niet verder te gaan als 80%.
Wat je noemt heeft niks met supercharging te maken maar met hoe Lition batterijen werken.
pi_186342286
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2019 00:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. Dat geldt voor de 100D, niet voor de 75D. Volgens Tesla dan.
[..]

Leuk verzonnen. :)
De 100D zit op 4,9.

Maar hier heb je een praktijktest met nauwkeurige telemetrie (kijken vanaf 7 minuten):
4,67 seconden 0-96 km/u (ook nog met twee man aan boord). Dan zal 0-100 in de praktijk zo 4,9 seconden zijn. Dus nog eens drie tienden beter dan de opgave van Tesla (die vaak conservatief is).

Dan over jouw Volvo: http://www.zeperfs.com/en/fiche4651-volvo-v70-r.htm

Niets verzonnen dus.

Bedenk dan ook nog even dat dit testers zijn die hiervoor de meest ideale omstandigheden opzoeken en ook weten hoe ze een auto zo snel mogelijk van de lijn af moeten laten gaan, ze meerdere runs maken en daarvan de beste kiezen en de auto toen nog nieuw was (een ICE verliest nu eenmaal vermogen met de jaren) en je kan op je vingers natellen dat die frikandel van jou met jou achter het stuur ongeveer 7 seconden nodig zal om de 100 km/u te bereiken.

Kortom: die Model X rijdt rondjes om jouw V70R als die dat wil.

Feiten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')