quote:Twaalfde eeuw
De bouw van de beroemde vroeggotische kathedraal begon in de twaalfde eeuw en werd in de dertiende eeuw grotendeels afgerond. De Notre-Dame is een van de bekendste bouwwerken ter wereld en trekt jaarlijks miljoenen bezoekers.
https://nos.nl/artikel/22(...)spits-ingestort.html
15 miljoen tientjes is een leuke start.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:34 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Alsof een tientje van ons nog iets zou bijdragen :-P
ja en 50 euro is het minimum dus zal wel wat sneller oplopenquote:
Zet anders https://don.fondation-pat(...)treDame/~my-donation nog even in de OP, voor het geval meer mensen willen doneren.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:42 schreef Kassamiep het volgende:
Lapo:
[..]
15 miljoen tientjes is een leuke start.
quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:44 schreef capricia het volgende:
Dank!
https://www.fondation-patrimoine.org/
Als Nederlander en EU burger wil ik graag mijn betrokkenheid tonen bij deze ramp, het is tenslotte ook onze culturele historie.
"Choose your own amount" staat eronder.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:44 schreef RAVW het volgende:
[..]
ja en 50 euro is het minimum dus zal wel wat sneller oplopen
quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:45 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
"Choose your own amount" staat eronder.
Gedaan. Ook de livestreams maar even verborgen - die zijn nu toch alweer iets minder relevant.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:44 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Zet anders https://don.fondation-pat(...)treDame/~my-donation nog even in de OP, voor het geval meer mensen willen doneren.
Dat is dan je eigen keuze.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:47 schreef RAVW het volgende:
[..]ja hallo voor minder gaan we niet hoor dan maar even een dagje of twee niet eten
quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:47 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Gedaan. Ook de livestreams maar even verborgen - die zijn nu toch alweer iets minder relevant.
Welke zijn dat?quote:Op dinsdag 16 april 2019 17:51 schreef cherrycoke het volgende:
de rosaces van viollet le ducs 19 eeuwse restoratie zijn onherstelbaar vernietigd
dat vroeg ik me ook af. Maar nu je kunt zien dat de brand vooral het dak maar minder erg het plafond heeft beschadigd snap ik het wel. Als je een paar ton water ineens op het dak had gegooid was het gewelvenplafond helemaal ingestort. Dan had je pas echt catastrofale schade veroorzaakt.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:44 schreef Falco het volgende:
Waarom hadden ze geen blushelicopter ingezet?
ik denk dat Wikipedia het beter kan uitleggen dan ikquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
Top!!quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:47 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Gedaan. Ook de livestreams maar even verborgen - die zijn nu toch alweer iets minder relevant.
quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:51 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
ik denk dat Wikipedia het beter kan uitleggen dan ik
[ afbeelding ]Als hij die spits er niet op had gezet was de schade aan het interieur veel kleiner geweest.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als die kerk er niet had gestaan, was er helemaal geen schade geweest aan de kerk!quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:54 schreef HiZ het volgende:
[..]
Als hij die spits er niet op had gezet was de schade aan het interieur veel kleiner geweest.
en met zulke aantallen die je nodig hebt, oei oei oei.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:54 schreef Kassamiep het volgende:
Blijkbaar gaat het dak herstellen een nog grotere uitdaging worden dan gedacht - er zijn geen bomen van de juiste lengte meer in Frankrijk...
Kerk ???? Kathedraal is het , er is wel een verschil tussen een kerk of Kathedraal hoorquote:Op dinsdag 16 april 2019 18:54 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als die kerk er niet had gestaan, was er helemaal geen schade geweest aan de kerk!
3 a 7 mensen licht gewondquote:Op dinsdag 16 april 2019 18:56 schreef Snowsquall het volgende:
Ik verbaas me er echt over dat mensen in tranen zijn om dit gebouw...Tuurlijk is het jammer maar ik bedoel er zijn niet eens gewonden gevallen. Het lijkt wel of dit erger is dan 9-11 volgens sommigen....Ik vind mensenlevens toch meer waarde hebben dan een oud gebouw..
maar goed dat hoort bij het risico van het vak zal ik maar zeggen ( politie mannen en brandweer lui )quote:
Weet je dat zeker ? Er sterven dagelijks miljoenen mensen onnodig.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:56 schreef Snowsquall het volgende:
Ik verbaas me er echt over dat mensen in tranen zijn om dit gebouw...Tuurlijk is het jammer maar ik bedoel er zijn niet eens gewonden gevallen. Het lijkt wel of dit erger is dan 9-11 volgens sommigen....Ik vind mensenlevens toch meer waarde hebben dan een oud gebouw..
mensen gaan, maar het tastbare historie blijft bestaan.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:56 schreef Snowsquall het volgende:
Als je de derde wereld bedoelt? Is ook triest ja maar i don't carequote:Op dinsdag 16 april 2019 19:00 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Weet je dat zeker ? Er sterven dagelijks miljoenen mensen onnodig.
Do you really care ? Eerlijk zijn.
ach er worden elke dag 350 000 babies geboren wereldwijd en iedere seconde worden er ergens op de wereld 4 kinderen geboren. Dat zijn 250 babies per minuut en hiervan worden er 220 in arme landen geboren dus dat vult dan ook wel weer aanquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:00 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Weet je dat zeker ? Er sterven dagelijks miljoenen mensen onnodig.
Do you really care ? Eerlijk zijn.
Het is mijn/ons cultureel erfgoed wat hier in vlammen opgegaan is. Mij doet dat wel wat.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:56 schreef Snowsquall het volgende:
bijna niet beschadigt geloof ikquote:
Vies door rook, stof en water, maar kan schoongemaakt worden. Niet beschadigd.quote:
niet door bluswater geraakt dus het is alleen vuilquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:07 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Vies door rook, stof en water, maar kan schoongemaakt worden. Niet beschadigd.
quote:Een van de betrokkenen bij het beheer en onderhoud van de schatten van de wereldberoemde kathedraal, Laurent Prades, heeft tegen Franse media gezegd dat het orgel momenteel onbespeelbaar is door stof en roet, maar dat het door geen druppel bluswater is geraakt en er niets is gesmolten of verbrand
Niemand die dan ook zegt dat mensenlevens niet meer waard zijn dan gebouwen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:56 schreef Snowsquall het volgende:
Dat zit bij de Fransen meer ingebakken ?quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niemand die dan ook zegt dat mensenlevens niet meer waard zijn dan gebouwen.
Maar de Notre Dame 'een oud gebouw' noemen en niet begrijpen waarom miljoenen mensen, inclusief niet-gelovigen, rouwen om wat er gebeurd is, is kenmerkend voor de Hollandsche visie op traditie, cultuur en historie: kortzichtig
Absoluut. Fransen zijn sowieso trotser op hun land, cultuur en geschiedenis.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:11 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat zit bij de Fransen meer ingebakken ?
wat een boer niet kent dat ....... maar inderdaad vele denken het is ver van mijn bed ...quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Maar de Notre Dame 'een oud gebouw' noemen en niet begrijpen waarom miljoenen mensen, inclusief niet-gelovigen, rouwen om wat er gebeurd is, is kenmerkend voor de Hollandsche visie op traditie, cultuur en historie: kortzichtig
jaja dat weten we nu wel he ... Hollanders zijn kutquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat zie je wel in hoe slecht ze zijn in Engels....quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Absoluut. Fransen zijn sowieso trotser op hun land, cultuur en geschiedenis.
Dat onze buurlanden beter omgaan met hun cultureel erfgoed dan Nederland is geen geheim hoor.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
jaja dat weten we nu wel he ... Hollanders zijn kut
eind van de dag is er maar een enkeling die het er mee eens is dus het lijkt er nu meer op dat je alles aangrijpt om bevestiging te zoeken voor je eigen kortzichtige visie
de een wel de ander nietquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat onze buurlanden beter omgaan met hun cultureel erfgoed dan Nederland is geen geheim hoor.
Generaliseren.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh oke, jij zult er wel kijk op hebben...quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe zou dat toch komen?quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
Nederland heeft ook niet veel eigen dingen natuurlijk.
Stroopwafel maar daar houd het wel een beetje bij op.
en windmolensquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
Zwaar gewonde brandweerman werd gisteren medegedeeld.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:56 schreef Snowsquall het volgende:
Tulpenquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
Te nuchter voor wat?quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:18 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
We zijn daarvoor te nuchter.
Althans de mensen boven de rivieren
dat die er eerder mee waren wil niet zeggen dat ze er vandaan kwamen natuurlijkquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:18 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Oorspronkelijk komen die uit China
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:18 schreef RAVW het volgende:
[..]
Tulpen
klompen
Delfs blauw
Kazen Alkmaar ( gouda )
Heineken
Kaarsen (gouda)
Frikandellen
enz enz
vergeet de Delta werken niet
Joh, als er straks een beetje knappe ondernemer met VOC-mentaliteit de boel opkoopt om de zaak te slopen en te herinrichten als foeilelijk, modern, multifunctioneel woon-werk-en-shopgebied, zie ik dat nog wel gebeuren...quote:
quote:
Dat is inderdaad een schitterende kerk. Wel jammer van de beeldenstorm..quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
Goed voorbeeld wel: Grote Kerk Breda, overheid geeft eindelijk subsidie voor restauratie...
Bedrag uitgekeerd voor het in stand houden van een van de weinige gotische meesterwerken die Nederland nog heeft? Een half miljoen.
Dat was de eerste ramp ja.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een schitterende kerk. Wel jammer van de beeldenstorm..
ja naja dat schip is van de grond op met de ouderwetse technieken en materialen opnieuw opgebouwdquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:25 schreef RAVW het volgende:
[..]![]()
ja oke maar dacht meer aan hoe het nu was ..
daarom enz enz
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.leek mij relevant in deze
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Wat nog meer dan? Ben niet zo op de hoogte vd geschiedenis van die kerk. Dat het na de beeldenstorm een protestantse kerk is geworden weet ik wel.quote:
De tweede beeldenstorm in de jaren '60 van vorige eeuw, toen ineens alles 'sober' moest. Hele kerkinterieuren verdwenen en muurschilderingen weggewerkt.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wat nog meer dan? Ben niet zo op de hoogte vd geschiedenis van die kerk. Dat het na de beeldenstorm een protestantse kerk is geworden weet ik wel.
of zo als ze hier gedaan hebben kerken om gebouwd als woonhuizen ...quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Joh, als er straks een beetje knappe ondernemer met VOC-mentaliteit de boel opkoopt om de zaak te slopen en te herinrichten als foeilelijk, modern, multifunctioneel woon-werk-en-shopgebied, zie ik dat nog wel gebeuren...
Tja, het moet vooral 'nut' hebben he...quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:30 schreef RAVW het volgende:
[..]
of zo als ze hier gedaan hebben kerken om gebouwd als woonhuizen ...
[ afbeelding ]
![]()
![]()
die vind ik dan nog wel wat hebben eigenlijkquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:30 schreef RAVW het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
![]()
![]()
Nouja, naar verhouding is er natuurlijk nog wel het een en ander bewaard gebleven. Die praalgraven zijn grotendeels uniek voor de Lage Landen, en dat die schildering van Christoffel nog min of meer intact is mag ook een wonder heten.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een schitterende kerk. Wel jammer van de beeldenstorm..
gemeente en nut hebben ?? nee denk eerder het $$$$$$ dquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tja, het moet vooral 'nut' hebben he...
Ah ok. Maar die hebben ze inmiddels toch weer geprobeerd zichtbaar te maken/zichtbaar gemaakt staat mij bij?quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De tweede beeldenstorm in de jaren '60 van vorige eeuw, toen ineens alles 'sober' moest. Hele kerkinterieuren verdwenen en muurschilderingen weggewerkt.
Gelukkig zijn die bewaard gebleven ja. Willem van Oranje wilde daar ook begraven worden. Maar Breda was bezet door de Spanjaarden toen hj stierf (vermoord werd).quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:31 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Nouja, naar verhouding is er natuurlijk nog wel het een en ander bewaard gebleven. Die praalgraven zijn grotendeels uniek voor de Lage Landen, en dat die schildering van Christoffel nog min of meer intact is mag ook een wonder heten.
Deels; maar zaken als altaarstukken en beelden (vooral aan de buitenkant, de nissen staan al eeuwen leeg) zijn nooit meer te herstellen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah ok. Maar die hebben ze inmiddels toch weer geprobeerd zichtbaar te maken/zichtbaar gemaakt staat mij bij?
Willen jij en Baudet eigenlijk niet gewoon hetzelfde? Christelijke roots, cultuur, schoonheid om de schoonheid en dergelijke.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tja, het moet vooral 'nut' hebben he...
True. Eeuwig zonde. Maar dat komt de door de beeldenstorm. En het feit dat het nadien een protestantse kerk is geworden. Was het katholiek gebleven, dan was het allemaal wel vervangen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Deels; maar zaken als altaarstukken en beelden (vooral aan de buitenkant, de nissen staan al eeuwen leeg) zijn nooit meer te herstellen.
Als je een beter idee wilt krijgen van een kerkinterieur dat de Beeldenstorm (en de Franse tijd) volledig heeft overleefd moet je eens langs de Sint-Leonardus in Zoutleeuw. Prachtig en bijna compleet gotisch interieur.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn die bewaard gebleven ja. Willem van Iranje wilde daar ook begraven worden. Maar Breda was bezet door de Spanjaarden toen hoj stierf.
Nee, want ik heb een hekel aan klassieke muziek.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:37 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Willen jij en Baudet eigenlijk niet gewoon hetzelfde? Christelijke roots, cultuur, schoonheid om de schoonheid en dergelijke.
Dank voor de tip!quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:38 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Als je een beter idee wilt krijgen van een kerkinterieur die de Beeldenstorm (en de Franse tijd) volledig heeft overleefd moet je eens langs de Sint-Leonardus in Zoutleeuw. Prachtig en bijna compleet gotisch interieur.
Bijna goed.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn die bewaard gebleven ja. Willem van Oranje wilde daar ook begraven worden. Maar Breda was bezet door de Spanjaarden toen hj stierf (vermoord werd).
Vind ik niets mis mee, anders was het waarschijnlijk gesloopt.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:30 schreef RAVW het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
![]()
en dat terwijl hier in het centrum de zwarte kousen kerk nog heerst
Owh, datquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:43 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je edit van Iranje en hoj.
Maakt niet uit verder.
Laatst is er nog iemand gepromoveerd op het interieur van die kerk: https://biblio.ugent.be/publication/8554598 (open access)quote:
Ben jij dat?quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:45 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Laatst is er nog iemand gepromoveerd op het interieur van die kerk: https://biblio.ugent.be/publication/8554598 (open access)
Omdat ie geïnteresseerd is in geschiedenis. Zie hem regelmatig in C&H posten.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ben jij dat?
Of hoe komt het dat jij dat weet?
We hebben dezelfde master gedaanquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ben jij dat?
Of hoe komt het dat jij dat weet?
Ah, okquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:49 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Omdat ie geïnteresseerd is in geschiedenis. Zie hem regelmatig in C&H posten.
ik werk zelfs als Congierge in een omgebouwde kerk , die is helemaal van binnen veranderd tot een Diaconaal centrum , alleen het orgel en de buiten muren zijn nog van de kerk zichtbaar , maar binnen is er niets meer lijkt op een kerk , en vaak staan dat soort gebouwen ook op de monumenten lijst of beeldbepalend pand , dan mag er dus geen verandering meer komen aan de buiten kont of zelf no go voor een sloop hamerquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:44 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Vind ik niets mis mee, anders was het waarschijnlijk gesloopt.
Hebben ze hier ook gedaan, anders waren ze gesloopt.
De één wat beter geslaagd.
[ afbeelding ]
De ander wat minder.
[ afbeelding ]
Er staat er ook nog eentje te koop, die waarschijnlijk ook omgebouwd zal worden. Zit momenteel een klimhal in.
https://www.funda.nl/koop(...)-in-t-veltstraat-94/
Is net de Notre Dame!
[ afbeelding ]
Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat alle kerken in Nederland omgebouwd moeten worden.
Vive la republiquequote:Op dinsdag 16 april 2019 20:01 schreef t4600c het volgende:
De president heeft nu een lezing, zie RT livestream. Kan iemand vertalen?
lijkt me geen man zo te zien .. maar eerder een vrouw ..quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:03 schreef LXIV het volgende:
Er is een filmpje opgedoken van een man die gezien is 30 minuten nadat de brand was uitgebroken op een plek waar niemand geacht werd te zijn.
Het filmpje is onduidelijk maar het is zeker géén brandweerman of bouwvakker!!
Dat is het dus wel (een brandweerman).quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:03 schreef LXIV het volgende:
Er is een filmpje opgedoken van een man die gezien is 30 minuten nadat de brand was uitgebroken op een plek waar niemand geacht werd te zijn.
Ga 's BNW vervelen met je nonsens.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:03 schreef LXIV het volgende:
Hij heeft geen brandweerpak aan?quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is het dus wel (een brandweerman).
Filmpje is al lang debunked.
in Parijs hebben ze toch Rode brandweer pakken aan ?quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Godensite.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:09 schreef Nikonlover het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
http://niburu.co/index.ph(...)nd-actueel&Itemid=71
Volgens niburu is het een moslimquote:Op dinsdag 16 april 2019 20:09 schreef t4600c het volgende:
[..]
Hij heeft geen brandweerpak aan?
Lijkt op een bouwvakker, gele hes en witte bouwhelm.
https://mobile.twitter.com/FactcheckEU/status/1118146494224371713quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:09 schreef t4600c het volgende:
[..]
Hij heeft geen brandweerpak aan?
Lijkt op een bouwvakker, gele hes en witte bouwhelm.
En Frankrijk is een conservatief land volgens mij, zal ook wel gebeuren. Ik zou er zelf niets tegen hebben als het modern zou worden herbouwd, je hoeft niet altijd naar het verleden te kijken.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:57 schreef RAVW het volgende:
[..]
ik werk zelfs als Congierge in een omgebouwde kerk , die is helemaal van binnen veranderd tot een Diaconaal centrum , alleen het orgel en de buiten muren zijn nog van de kerk zichtbaar , maar binnen is er niets meer lijkt op een kerk , en vaak staan dat soort gebouwen ook op de monumenten lijst of beeldbepalend pand , dan mag er dus geen verandering meer komen aan de buiten kont of zelf no go voor een sloop hamer
dus dan maar een herinrichting van de binnen kant
notre dame staat ook op de monumenten lijst ( Monumentale status, Monument historique sinds 1862. Werelderfgoed )
dus ergens zijn ze verplicht om dat hele ding weer in oude staat terug te brengen
Rood met gele strepen, of zwart met gele strepen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:09 schreef RAVW het volgende:
[..]
in Parijs hebben ze toch Rode brandweer pakken aan ?
Ah ja, in de bewegende beelden is het duidelijk een brandweerman.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
https://mobile.twitter.com/FactcheckEU/status/1118146494224371713
Ze konde tog gwn dat hele dak met een helikopter eraf hale en dan in de senne dumpe?? Dan brant ie nie meer!quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:13 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nu nog weer iemand over blusvliegtuigen of -helicopter is het cirkeltje is voor de 300e keer rond
mmm zo lang ze het maar niet zo doen , deze staat hier zo wat om de hoek ...quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:12 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
En Frankrijk is een conservatief land volgens mij, zal ook wel gebeuren. Ik zou er zelf niets tegen hebben als het modern zou worden herbouwd, je hoeft niet altijd naar het verleden te kijken.
Ik vind die moderne vierkante kerken maar niks...quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:18 schreef RAVW het volgende:
[..]
mmm zo lang ze het maar niet zo doen , deze staat hier zo wat om de hoek ...
[ afbeelding ]
Helemaal in oude staat is niet waarschijnlijk; er zou een bos aan eeuwenoude bomen moeten worden gekapt om de houten constructie terug te brengen. Die vervolgens dan bijna niemand ooit weer zal zien. Er zijn vast oplossingen die minder slecht voor het milieu zijn die toch leiden tot een resultaat dat de kerk nagenoeg in oude glorie is hersteld.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:12 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
En Frankrijk is een conservatief land volgens mij, zal ook wel gebeuren. Ik zou er zelf niets tegen hebben als het modern zou worden herbouwd, je hoeft niet altijd naar het verleden te kijken.
quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:22 schreef t4600c het volgende:
[..]
Ik vind die moderne vierkante kerken maar niks...
Maar goed, rechthoekig is natuurlijk het goedkoopste om te maken, je kan het beton zo in elkaar klikken,
Een van de schitterendste kerken van NL inderdaad.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:29 schreef RAVW het volgende:
[..]![]()
ja ik vind het ook niets ..
geef mij dit dan maar
maria van Jesse kerk Delft
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Er is/was ook metaal, zoals lood. Het was niet 100% hout.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Artikel is al een paar uur oud, maar laswerkzaamheden aan de HOUTstructuur?!
Is dat niet wat raar? Of mis ik iets?
https://www.ad.nl/buitenl(...)en-ongeluk~a1adfa31/
Een grote stad als Parijs neemt dan natuurlijk een wereldberoemde architect in de hand om een statement te maken.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:18 schreef RAVW het volgende:
[..]
mmm zo lang ze het maar niet zo doen , deze staat hier zo wat om de hoek ...
[ afbeelding ]
geef mij dan maar en beetje de oude style van een kerk als er dan toch een neer gezet mag worden ..
deze staat dan weer iets de andere kant op ook om de hoek zo wat
[ afbeelding ]
deze staat bij mij om de hoekquote:Op dinsdag 16 april 2019 20:29 schreef RAVW het volgende:
[..]![]()
ja ik vind het ook niets ..
geef mij dit dan maar
maria van Jesse kerk Delft
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, ok, maar visueel vrijwel hetzelfde als het was.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:28 schreef HiZ het volgende:
[..]
Helemaal in oude staat is niet waarschijnlijk; er zou een bos aan eeuwenoude bomen moeten worden gekapt om de houten constructie terug te brengen. Die vervolgens dan bijna niemand ooit weer zal zien. Er zijn vast oplossingen die minder slecht voor het milieu zijn die toch leiden tot een resultaat dat de kerk nagenoeg in oude glorie is hersteld.
Dat weet ik. Het daklood werd vervangen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:33 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Er is/was ook metaal, zoals lood. Het was niet 100% hout.
Sinds wanneer moeten we Nederlandse (of buitenlandse for that matter) letterlijk nemen?quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat weet ik. Het daklood werd vervangen.
Maar ik reageer op de exacte bewoordingen in het artikel
Uit prive collectiequote:Op dinsdag 16 april 2019 20:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Een van de schitterendste kerken van NL inderdaad.
Kom op zeg? Laswerkzaamheden ad houtstructuur.. Dat staat er. En er wordt ook niets uitgelegd/toegelicht. Hoe moet ik het anders lezen dan letterlijk?quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:39 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Sinds wanneer moeten we Nederlandse (of buitenlandse for that matter) letterlijk nemen?
Het is het AD. Zó moet je het anders lezen dan letterlijk.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Kom op zeg? Laswerkzaamheden ad houtstructuur.. Dat staat er. En er wordt ook niets uitgelegd/toegelicht. Hoe moet ik het anders lezen dan letterlijk?
Ja ken hem in Amsterdam moet ook een mooie zijn ...quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:35 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
De Sint-Willibrord in Utrecht (uit diezelfde periode) is ook het bezoeken waard, heeft een soortgelijk neogotisch interieur.
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Heb ook een zwakje voor de Sint-Laurens in Alkmaar vanwege het zestiende-eeuwse orgel en de plafondschilderingen van Van Oostsanen (omstreeks 1520), echt uniek!quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
Grote of Onze Lieve Vrouwekerk in Breda verslaat de andere Nederlandse kerken die hier gepost zijn met gemak
Er is al 750 miljoen euro gedoneerd, las ik eerder vandaag. Kom je al een eind mee.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:47 schreef quirina het volgende:
En wie gaat dat allemaal betalen?
Ze hadden al geen geld voor goed onderhoud hoorde ik net op het nieuws.
Schitterend... dankquote:Op dinsdag 16 april 2019 20:41 schreef RAVW het volgende:
[..]
Uit prive collectie
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En natuurlijk @ me inside
[ afbeelding ]
Er is pas 750 miljoen + gedoneerd ja...quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:47 schreef quirina het volgende:
En wie gaat dat allemaal betalen?
Ze hadden al geen geld voor goed onderhoud hoorde ik net op het nieuws.
Prachtig!quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:48 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Heb ook een zwakje voor de Sint-Laurens in Alkmaar vanwege het zestiende-eeuwse orgel en de plafondschilderingen van Van Oostsanen (omstreeks 1520), echt uniek! [ afbeelding ]
Volgens mij hebben ze genoeg geld voor al het achterstallige onderhoud.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er is pas 750 miljoen + gedoneerd ja...
Maar misschien moet jij wel verplicht meebetalen...
ben wel benieuwd hoe veel ze denken nodig te hebben voor het hele gebouwd weer in oorde te krijgenquote:Op dinsdag 16 april 2019 20:52 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er is pas 750 miljoen + gedoneerd ja...
Maar misschien moet jij wel verplicht meebetalen...
Die heb ik gezien bij de van rossemsquote:Op dinsdag 16 april 2019 20:48 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Heb ook een zwakje voor de Sint-Laurens in Alkmaar vanwege het zestiende-eeuwse orgel en de plafondschilderingen van Van Oostsanen (omstreeks 1520), echt uniek! [ afbeelding ]
twitter:
dit zal wel eens fot van het jaar kunnen gaan worden , weet niet meer hoe die prijs heet maar deze is wel heel mooi en veel emotie zal die bij veel mensen oproepen ... mooie timing van de fotograaf ookquote:
200 jaar zelfs dacht ik. En dat zou idd verschriokelijk geweest zijn. Was er gisteren rond deze tojd wel bang voor. Gelukkig lijkt het vooralsnog relatief mee te vallen. En die enorme donaties helpen ookquote:Op dinsdag 16 april 2019 20:57 schreef RAVW het volgende:
[..]
ben wel benieuwd hoe veel ze denken nodig te hebben voor het hele gebouwd weer in oorde te krijgen
Zullen vast ook wel veel bedrijven nu veel goederen gaan weggeven voor de Dame en ook bedrijven die andere dingen gaan doen er voor .. dus het zal denk ik allemaal wel goed komen , alleen gelukkig is het niet helemaal afgebrand want dat zou heel erg zijn iets in 100 jaar op bouwen en in 15 uur helemaal afbreken ( branden)
Oude foto.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:04 schreef RAVW het volgende:
[..]
dit zal wel eens fot van het jaar kunnen gaan worden , weet niet meer hoe die prijs heet maar deze is wel heel mooi en veel emotie zal die bij veel mensen oproepen ... mooie timing van de fotograaf ook
Zo'n idee kreeg ik daar ook bijquote:Op dinsdag 16 april 2019 21:04 schreef RAVW het volgende:
[..]
dit zal wel eens fot van het jaar kunnen gaan worden , weet niet meer hoe die prijs heet maar deze is wel heel mooi en veel emotie zal die bij veel mensen oproepen ... mooie timing van de fotograaf ook
Oww die zag ik niet aankomen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:04 schreef zipcon het volgende:
Die foto van Baudet klopt niet eens, het is van de aardbeving in Abruzzo in 2009. Maar wel praktisch 10 jaar geleden (17 april 2009). Mss is dat de heilige boodschap?
http://www.lefigaro.fr/le(...)-arret-sur-image.php
Please... Neo-gotiek is schitterend.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:03 schreef Speekselklier het volgende:
al die nederlandse kerken....
Te lelijk voor woorden. De elandstraat Den Haag als grote voorbeeld. 100 jaar oud en dan een gotische bouwstijl uit 1500.
Was er in die tijd werkelijk geen pastor die een eigentijdse kerk durfdd te bouwen? Is er in 500 jaar niks veranders in smaak en architectuur?
Ik ben ook geen fan van neo gotiek, maar het is evengoed schokkend hoe Nederland met die kerken omgaat.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Please... Neo-gotiek is schitterend.
https://mobile.twitter.co(...)077662552065/photo/1quote:
jammer dat het een oude foto is maar het zegt wel veel , had hem nog niet eerder gezien ..quote:
Nee, want oude foto die niks met de brand van gisteren te maken heeft..quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:04 schreef RAVW het volgende:
[..]
Er is in de tussentijd bijna 500 jaar niet aan Gotiek gedaan. Het is niet voor niks een neo stijl.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:03 schreef Speekselklier het volgende:
Te lelijk voor woorden. De elandstraat Den Haag als grote voorbeeld. 100 jaar oud en dan een gotische bouwstijl uit 1500.
Was er in die tijd werkelijk geen pastor die een eigentijdse kerk durfdd te bouwen? Is er in 500 jaar niks veranders in smaak en architectuur?
kijk eens naar antonius abt in Den Haag die veel meer uit zijn eigen tijd.
Op https://www.rtbf.be/info/(...)-disparu?id=10197328 is sprake van "un travail de soudure sur la charpente en bois". Zou je dat niet kunnen vertalen met "laswerk op de houten kapconstructie", waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan een ad-hoc-werkplek op de houten loopbruggen die daar kennelijk aanwezig waren? Zie de foto's op http://www.notredamedepar(...)ecture/la-charpente/.quote:Op dinsdag 16 april 2019 20:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
Artikel is al een paar uur oud, maar laswerkzaamheden aan de HOUTstructuur?!
Is dat niet wat raar? Of mis ik iets?
https://www.ad.nl/buitenl(...)en-ongeluk~a1adfa31/
Grappig is dat juist die negentiende-eeuwse kerken vaak zuiverder 'gotisch' zijn dan de overgebleven middeleeuwse kerken, juist omdat die bouwkundig vaak een potpourri zijn van eerdere (romaanse) en latere (barokke/classicistische) stijlen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:03 schreef Speekselklier het volgende:
Persoonlijk vind ik het niet geweldig. Liever echt middeleeuwse gotische bouwwerken.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Please... Neo-gotiek is schitterend.
Het is een foto van 10 jaar geleden.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:04 schreef RAVW het volgende:
[..]
De heilige boodschap van Thierry?!quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:04 schreef zipcon het volgende:
Die foto van Baudet klopt niet eens, het is van de aardbeving in Abruzzo in 2009. Maar wel praktisch 10 jaar geleden (17 april 2009). Mss is dat de heilige boodschap?
http://www.lefigaro.fr/le(...)-arret-sur-image.php
Het Catharijneconvent heeft wat dat betreft een mooi project: https://www.grootstemuseum.nl/nl/quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ben ook geen fan van neo gotiek, maar het is evengoed schokkend hoe Nederland met die kerken omgaat.
Ja, vastquote:Op dinsdag 16 april 2019 21:06 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Oww die zag ik niet aankomen.
Baudet kennende zal er wel een diepere boodschap in zijn tweet zitten
Maar de echt gotische elementen die er nog zitten zijn om te smullen!quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:11 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Grappig is dat juist die negentiende-eeuwse kerken vaak zuiverder 'gotisch' zijn dan de overgebleven middeleeuwse kerken, juist omdat die bouwkundig vaak een potpourri zijn van eerdere (romaanse) en latere (barokke/classicistische) stijlen.
Die Antonius Abtkerk in Den Haag vind jij mooi?quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:03 schreef Speekselklier het volgende:
Uhm ja, maar die zijn er dus nauwelijks... beeldenstorm enzo.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:12 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het niet geweldig. Liever echt middeleeuwse gotische bouwwerken.
Ik vind art deco gebouwen dan weer geweldig! Smaken verschillen
Het gaat om hoe het AD het verwoordt, zonder enige toelichting of duiding of uitleg. "Laswerkzaamheden aan de houten kapconstructie" leest uitermate bizarquote:Op dinsdag 16 april 2019 21:10 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Op https://www.rtbf.be/info/(...)-disparu?id=10197328 is sprake van "un travail de soudure sur la charpente en bois". Zou je dat niet kunnen vertalen met "laswerk op de houten kapconstructie", waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan een ad-hoc-werkplek op de houten loopbruggen die daar kennelijk aanwezig waren? Zie de foto's op http://www.notredamedepar(...)ecture/la-charpente/.
Die vind ik wel erg sober hoor, en ook een beetje grimmig met dat gesloten exterieur.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:03 schreef Speekselklier het volgende:
“N’ayez pas peur, Madame, ce ne sont que des gueux”quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja, maar die zijn er dus nauwelijks... beeldenstorm enzo.
Ja, het klinkt als een onmogelijkheid.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het gaat om hoe het AD het verwoordt, zonder enige toelichting of duiding of uitleg. "Laswerkzaamheden aan de houten kapconstructie" leest uitermate bizar
Alleen om die haat tegen beelden al zou ik nooit protestant kunnen worden.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:18 schreef RAVW het volgende:
[..]
“N’ayez pas peur, Madame, ce ne sont que des gueux”![]()
Genoeg gotiek te vinden in Nederlandse kerken hoorquote:Op dinsdag 16 april 2019 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vergeleken met Frankrijk, België en Duitsland is het zeer matig.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:20 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Genoeg gotiek te vinden in Nederlandse kerken hoor
Het is wel de bouwstijl en zeker ook van binnen die bij de tijd hoort.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:17 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Die vind ik wel erg sober hoor, en ook een beetje grimmig met dat gesloten exterieur.
[ afbeelding ]
In die landen zijn dan ook meer stenen gebouwen te vinden. Steen was schaars en duur in NL in die tijdquote:Op dinsdag 16 april 2019 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vergeleken met Frankrijk, België en Duitsland is het zeer matig.
Daar heeft het niets mee te maken, 'de tijd waarbij het hoort'. Het heeft te maken met de traditie; en de katholieke kerk zag (terecht) de middeleeuwse gotiek als haar hoogtepunt. Daarom is de neogotiek de katholieke bouwstructuur in Nederland bij uitstek geweest, en gelukkig maar.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Het is wel de bouwstijl en zeker ook van binnen die bij de tijd hoort.
deze kan ik ook niet vergeten..
https://upload.wikimedia.(...)puchinos_paz_lou.jpg
als je droog hout gaat proberen te lassen snap ik die brand wel.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Het gaat om hoe het AD het verwoordt, zonder enige toelichting of duiding of uitleg. "Laswerkzaamheden aan de houten kapconstructie" leest uitermate bizar
maar word het dan geen verzekering werk .. van het bedrijf wat de laswerkzaamheden doet ......sorry baas maakte even een kleine misrekening , maar nu heb ik de Nortre Dame bijna laten afbranden , maar kan je even de verzekering voor me bellen...quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:24 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
als je droog hout gaat proberen te lassen snap ik die brand wel.
Ik vind het wanstaltig. Het lijkt wel een poort naar de hel.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Een van de 'mooiste' in situ voorbeelden van de daarvan is het retabel in de grafkapel van Jan van Arkel in de Domkerk. Ergens begin twintigste eeuw onder het pleisterwerk vandaan gekomen:quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
oeh dat is wel heel lelijk jaquote:Op dinsdag 16 april 2019 21:30 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik vind het wanstaltig. Het lijkt wel een poort naar de hel.
Moet je nagaan hoe prachtig dat interieur was voordat vandalen er met de sloophamer aan de slag gingen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:32 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Een van de 'mooiste' in situ voorbeelden van de daarvan is het retabel in de grafkapel van Jan van Arkel in de Domkerk. Ergens begin twintigste eeuw onder het pleisterwerk vandaan gekomen:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:22 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
lolquote:
Maar met die enorme aandacht viel het mee toen IS het ene na het andere nog véél oudere monument opblies, dat is net zo veel (of net zo min, eigenlijk) óns cultureel erfgoedquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Het is mijn/ons cultureel erfgoed wat hier in vlammen opgegaan is. Mij doet dat wel wat.
Natuurlijk is een mensenleven waardevol. Beiden zijn niet te vergelijken.
quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:42 schreef zipcon het volgende:
Riep er iemand poorten van de hel?
[ afbeelding ]
Ik denk nu wel dat ze terug grijpen naar de gotische elementen van voor de restauratie in 1844 hoewel een reconstructie van de gekende toestand met een andere spits ook een piste is.
Dat klopt...quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:45 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar met die enorme aandacht viel het mee toen IS het ene na het andere nog véél oudere monument opblies, dat is net zo veel (of net zo min, eigenlijk) óns cultureel erfgoed
Het is van de Franse beeldhouwer Auguste Rodin, die van De Denker. Die wist wel iets af van kunstquote:[b]Op dinsdag 16 april 2019 21:45 schreef RAVW het volgende:[/b
![]()
dat heeft wel wat .... vraag me niet waarom
maar goed speel ook veel RPG games ;-) dus denk dat het daar wel mee te maken heeft
Enig idee hoeveel oude gebouwen het koningshuis in bezit heeft?quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:47 schreef t4600c het volgende:
[..]
Dat klopt...
Misschien kan een deel van de honderden miljoenen worden gedoneerd aan restouraties van andere oude gebouwen, beelden en monumenten.
We zullen zien, er zal wel een koste plaatje komen.
denk dat dit wel veel mensen heb wakker geschut , dat hier dus nu ook wel wat potjes voor op zij gezet gaan wordenquote:Op dinsdag 16 april 2019 21:47 schreef t4600c het volgende:
[..]
Dat klopt...
Misschien kan een deel van de honderden miljoenen worden gedoneerd aan restouraties van andere oude gebouwen, beelden en monumenten.
We zullen zien, er zal wel een koste plaatje komen.
Dat vond ik ook vreselijk. Net als toen de Taliban werelderfgoed opblies.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:45 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar met die enorme aandacht viel het mee toen IS het ene na het andere nog véél oudere monument opblies, dat is net zo veel (of net zo min, eigenlijk) óns cultureel erfgoed
Nee, de Sagrada Familia is fantastischquote:Op dinsdag 16 april 2019 21:34 schreef RAVW het volgende:
[..]![]()
![]()
Zo wie heeft dat gemaakt ??? weet niet waar die met zijn hoofd heeft gezeten , maar een pilletje minder nemen was misschien beter geweest voor hem of haar
Maar goed dat vind ik van dit ding ook dat ze iets te ver zijn door geschoten en gesnoven
La Sagrada Familia
[ afbeelding ]
![]()
De Sagrada? Wat vind je bizar? Ik vond het prachtig.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:53 schreef t4600c het volgende:
Daar ben ik in geweest! bizar ontworpen binnen.
quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:53 schreef t4600c het volgende:
Daar ben ik in geweest! bizar ontworpen binnen.
Yep ik vermoed gelijk de Betuwelijn en zijn kosten.quote:Op dinsdag 16 april 2019 22:07 schreef Nia het volgende:
Als Macron het binnen 5 jaar klaar wil zien, dan moet hij er ook van overtuigd zijn dat het kan. Er zal vast al een plan ergens in een lade klaar liggen. Men heeft zich ongetwijfeld al eerder verdiept in een rampscenario. Het is publiekstrekker no.1 in Parijs.
Mwoah, volgens mij is de Eiffeltoren zeker zo bekend...quote:Op dinsdag 16 april 2019 22:07 schreef Nia het volgende:
Als Macron het binnen 5 jaar klaar wil zien, dan moet hij er ook van overtuigd zijn dat het kan. Er zal vast al een plan ergens in een lade klaar liggen. Men heeft zich ongetwijfeld al eerder verdiept in een rampscenario. Het is publiekstrekker no.1 in Parijs.
Toch zeker een 8 hoor....quote:Op dinsdag 16 april 2019 22:10 schreef Bocaj het volgende:
Nou ben ik zelf nogal een cultuurbarbaar en ben er dus ook nog nooit geweest...![]()
Hoe erg is dit op een schaal van 1 op 10? (1=niet erg / 10=heel erg)
7, ontsnapt aan een dikke 9.quote:Op dinsdag 16 april 2019 22:10 schreef Bocaj het volgende:
Nou ben ik zelf nogal een cultuurbarbaar en ben er dus ook nog nooit geweest...![]()
ja dat denk ik ook , denk ook wel dat ze de brandweer lui een lintje mogen geven voor hun verdienste dat ze het nog hebben kunnen redden , je hoorde mensen al langs de weg klappen nadat ze weg reden .. mooi gebaar voor die luiquote:
heb je een linkje naar die beelden?quote:Op dinsdag 16 april 2019 22:18 schreef RAVW het volgende:
[..]
ja dat denk ik ook , denk ook wel dat ze de brandweer lui een lintje mogen geven voor hun verdienste dat ze het nog hebben kunnen redden , je hoorde mensen al langs de weg klappen nadat ze weg reden .. mooi gebaar voor die lui
De Notre Dame is laagdrempeliger. Gratis entree en natuurlijk de prachtige omgeving rond de Seine.quote:Op dinsdag 16 april 2019 22:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Mwoah, volgens mij is de Eiffeltoren zeker zo bekend...
die had ik zelf niet gezien .... ik had deze van de andere kant gezien maar blijft heel mooiquote:
twitter:admit2sin twitterde op dinsdag 16-04-2019 om 22:09:07Priceless artifacts and works of art rescued from devastating #NotreDame fire were stored at City Hall overnight. A spokesperson says the cathedral may not open for three years. https://t.co/YcEBqFeku3 https://t.co/0r7YCbiUhy reageer retweet
Gezien de belangrijke middeleeuwse kunst die daar in staat en in verwerkt is een dikke 9. Als dit in de kathedraal van saint denis was gebeurd zou ik het zelfs een 10 durven geven.quote:Op dinsdag 16 april 2019 22:10 schreef Bocaj het volgende:
3 jaar? Zal wel 8 jaar worden?quote:Op dinsdag 16 april 2019 22:36 schreef t4600c het volgende:
Schilderijen worden ingeladen:twitter:admit2sin twitterde op dinsdag 16-04-2019 om 22:09:07Priceless artifacts and works of art rescued from devastating #NotreDame fire were stored at City Hall overnight. A spokesperson says the cathedral may not open for three years. https://t.co/YcEBqFeku3 https://t.co/0r7YCbiUhy reageer retweet
Zit ook wel weer wat in iddquote:Op dinsdag 16 april 2019 23:00 schreef mschol het volgende:
[..]
er kan best gerenoveerd worden terwijl hij alweer deels open is..
Ben misschien niet de grootste fan van klassieke muziek maar ik kan wel uren naar Pachelbel luisterenquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, want ik heb een hekel aan klassieke muziek.
Geen brandweerquote:Op dinsdag 16 april 2019 20:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik naar ditquote:Op dinsdag 16 april 2019 23:04 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Ben misschien niet de grootste fan van klassieke muziek maar ik kan wel uren naar Pachelbel luisteren
Krijgen we die discussie nu weer?quote:Op dinsdag 16 april 2019 23:06 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Geen brandweer
Zoek zelf de Franse brandweer op in een zoekmachine
Tikje eentonigquote:
quote:Op woensdag 17 april 2019 09:04 schreef ToT het volgende:
Blijkbaar vond niet iedereen de brand even erg:
Uitschot heb je overal.twitter:KustawBessems twitterde op zondag 07-04-2013 om 17:24:19Check dit gejuich om de brandstichting in een moskee in Enkhuizen, orgie van geweldsverheerlijking https://t.co/kygPiKQJmG (HT @ZihniOzdil ) reageer retweet
Zo gek is dat niet, er zullen daar mensen zijn die opgroeien met een anti-westen sentiment. Net zoals hier andersom het geval is, aan de reacties te zien:quote:Op woensdag 17 april 2019 09:04 schreef ToT het volgende:
quote:alexanderthegreat1999
5 uur geleden
And im sitting here waiting for Christchurch part 2, that shit was like Christmas morning watching that video
quote:Iwan Egerström
1 uur geleden
Well I used smileys after hearing about the New Zealand mosque massacre so....
quote:dea him
4 uur geleden
I celebrated the New Zealand party.
Joe Blow
4 uur geleden
I think it should be a National holiday, and will be celebrating the anniversary every year with lots of bacon, a trip to the gun range, maybe watching a Pewdiepie vid, remembering WHY there was a 'party', and maybe putting on the official soundtrack when driving in my car that day. Cheers
Even kijken altijd interessant, die Paul heeft veel van zulke filmpjes maar feiten worden al bestempeld als nepnieuws omdat hij een waarheid spreekt die ongemakkelijk is voor enkelen.quote:Op woensdag 17 april 2019 09:04 schreef ToT het volgende:
Field day voor de inlichtingendiensten, dit soort berichtenquote:Op woensdag 17 april 2019 09:25 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Zo gek is dat niet, er zullen daar mensen zijn die opgroeien met een anti-westen sentiment. Net zoals hier andersom het geval is, aan de reacties te zien:
[..]
[..]
[..]
Het is een gebouw van 800 jaar oud, het is belangrijk voor de Europese cultuur. 800 jaar lang hebben vele generaties gewerkt aan het gebouw of het bezocht, het is één van de populairste trekpleisters in Europa wat jaarlijks miljoenen mensen trekt. Over 200 jaar staat dat gebouw er misschien nog.quote:Op woensdag 17 april 2019 10:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
'Waarom 700 miljoen in een gebouw steken terwijl er zoveel leed in de wereld is'
Toch mooi hè, als mensen het zo goed hebben dat ze daarover kunnen gaan zitten jankzakken.quote:Op woensdag 17 april 2019 11:10 schreef mascara-klodder het volgende:
[ afbeelding ]
Dit soort dingen zie ik dus nu steeds gedeeld worden op FB
En de reacties onder die berichten ook
Alsof je zeg maar niks om de rest van het leed in de wereld geeft omdat je diep onder de indruk was van de brand...zuchtttttt
Even beetje klunzig gedaan zo die foto maar weet niet hoe ik moest bewerken zodat je naam niet meer zag
Die plaatjes worden geplaatst puur om een discussie uit te lokken. Ook dat gezeikstraal over als het een moskee was of er dan ook geld beschikbaar zou zijn om het opnieuw op te bouwenquote:Op woensdag 17 april 2019 11:10 schreef mascara-klodder het volgende:
[ afbeelding ]
Dit soort dingen zie ik dus nu steeds gedeeld worden op FB
En de reacties onder die berichten ook
Alsof je zeg maar niks om de rest van het leed in de wereld geeft omdat je diep onder de indruk was van de brand...zuchtttttt
Even beetje klunzig gedaan zo die foto maar weet niet hoe ik moest bewerken zodat je naam niet meer zag
Ik vraag mij af wat er dan te lassen viel, of men heeft het zink willen solderen, dat gaat al eens fout hoor, of het kan fout gaan. Was heel dat dak niet van zink, volgende keer maar koper nemen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 21:10 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Op https://www.rtbf.be/info/(...)-disparu?id=10197328 is sprake van "un travail de soudure sur la charpente en bois". Zou je dat niet kunnen vertalen met "laswerk op de houten kapconstructie", waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan een ad-hoc-werkplek op de houten loopbruggen die daar kennelijk aanwezig waren? Zie de foto's op http://www.notredamedepar(...)ecture/la-charpente/.
quote:Op woensdag 17 april 2019 13:37 schreef Sapstengel het volgende:
Afrika is een bodemloze put, de notre dame is een symbool van onze cultuur.
Geen moeilijke keuze.
Die putten wat men er gemaakt heeft om het goud en de diamanten eruit te halen, of die olie welke de Shell achterliet?quote:Op woensdag 17 april 2019 13:37 schreef Sapstengel het volgende:
Geen moeilijke keuze.
Waarom heeft de kerk zoveel geld en goud bij alle ellende in de wereld, klopt aan en het worde U geopend.quote:Op woensdag 17 april 2019 10:49 schreef Sunshine1982 het volgende:
'Waarom 700 miljoen in een gebouw steken terwijl er zoveel leed in de wereld is'Een gebouw ook echt
quote:Op woensdag 17 april 2019 13:37 schreef Sapstengel het volgende:
Geen moeilijke keuze.
Hopelijk geen moderne kunst toren.quote:Op woensdag 17 april 2019 13:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
En een wedstrijd voor architecten om een nieuwe toren te ontwerpen (want de oude is afgebroken)
https://www.nu.nl/buitenl(...)me-te-herbouwen.html
Afrika is één grote corrupte bende waar men zich voortplant als kikkers. Laat ze eerst maar gewoon keihard kapot gaan voordat we weer gaan investeren.quote:Op woensdag 17 april 2019 13:39 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die putten wat men er gemaakt heeft om het goud en de diamanten eruit te halen, of die olie welke de Shell achterliet?
Dit dus. Er maar geen afbreuk gedaan worden aan de nostalgie van het gebouw. Straks krijgen wij een toren met allemaal regenboog kleuren of andere kunst dat het socialisme ontsproten is.quote:Op woensdag 17 april 2019 13:58 schreef t4600c het volgende:
[..]
Hopelijk geen moderne kunst toren.
Het ontwerp moet wel compatible zijn met de bronze beelden die 4 dagen voor de brand waren verwijderd.
we investeren?/quote:Op woensdag 17 april 2019 13:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Afrika is één grote corrupte bende waar men zich voortplant als kikkers. Laat ze eerst maar gewoon keihard kapot gaan voordat we weer gaan investeren.
Investeert of overheerst (binnenkort). Kleine nuance.quote:Op woensdag 17 april 2019 14:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we investeren?/
China investeert daar
is zelfdequote:Op woensdag 17 april 2019 14:04 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Investeert of overheerst (binnenkort). Kleine nuance.
Amen.quote:Op woensdag 17 april 2019 13:37 schreef Sapstengel het volgende:
Geen moeilijke keuze.
Hoger dan de Eiffeltoren!quote:Op woensdag 17 april 2019 13:42 schreef john2406 het volgende:
Ik mag toch hopen dat men de oude in ere herstellen doet.
De Notre Dame wordt zwartgemaakt ja? (ba dumm tsss)quote:Op woensdag 17 april 2019 14:15 schreef Ali_boo het volgende:
In a Rolling Stone article entitled How Should France Rebuild Notre Dame?, the cathedral is denigrated as “a deep-seated symbol of resentment, a monument to a deeply flawed institution and an idealized Christian European France that arguably never existed in the first place.”
https://www.rollingstone.(...)e-whats-next-822743/
![]()
quote:But for some people in France, Notre Dame has also served as a deep-seated symbol of resentment, a monument to a deeply flawed institution and an idealized Christian European France that arguably never existed in the first place. “The building was so overburdened with meaning that its burning feels like an act of liberation,” says Patricio del Real, an architecture historian at Harvard University. If nothing else, the cathedral has been viewed by some as a stodgy reminder of “the old city — the embodiment of the Paris of stone and faith — just as the Eiffel Tower exemplifies the Paris of modernity, joie de vivre and change,” Michael Kimmelmann wrote for the New York Times.
Men heeft er de meeste bodemschatten geroofd echter dan blijft hulp uit?quote:Op woensdag 17 april 2019 13:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Afrika is één grote corrupte bende waar men zich voortplant als kikkers. Laat ze eerst maar gewoon keihard kapot gaan voordat we weer gaan investeren.
Whiskas heeft het verkeerd geschreven herbouwen staat in het artikel, dus dan neem ik aan hetzelfde terug, echter waarom ontwerp dan?quote:Op woensdag 17 april 2019 14:01 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dit dus. Er maar geen afbreuk gedaan worden aan de nostalgie van het gebouw. Straks krijgen wij een toren met allemaal regenboog kleuren of andere kunst dat het socialisme ontsproten is.
Hoe wil je dodelijk slachtoffers steunen dan? Zijn moeilijk te herbouwen.quote:Op woensdag 17 april 2019 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Volgens mij is er meer steun voor de Notre Dame dan voor de dodelijke slachtoffers bij Charlie Hebdo....
Familie welke achter blijft zonder inkomstenbron.quote:Op woensdag 17 april 2019 14:43 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Hoe wil je dodelijk slachtoffers steunen dan? Zijn moeilijk te herbouwen.
Dat maakt het niet beterquote:Op woensdag 17 april 2019 14:19 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
De Notre Dame wordt zwartgemaakt ja? (ba dumm tsss)
En nu de volledige quote:
[..]
Het is nog onduidelijk wat ze gaan doen.quote:Op woensdag 17 april 2019 14:43 schreef john2406 het volgende:
[..]
Whiskas heeft het verkeerd geschreven herbouwen staat in het artikel, dus dan neem ik aan hetzelfde terug, echter waarom ontwerp dan?
quote:“Le concours international permettra de trancher la question de savoir s’il faut reconstruire une flèche, la flèche qui avait été pensée par Viollet-le-Duc à l’identique ou s’il faut, comme c’est souvent le cas dans l’évolution du patrimoine, doter la cathédrale Notre-Dame de Paris d’une nouvelle flèche adaptée aux techniques et aux enjeux de notre époque”, a précisé Edouard Philippe.
https://fr.reuters.com/article/frEuroRpt/idFRL5N21Z3EL
quote:“The international competition will allow for the question to be asked, should the spire be rebuilt?” he said. “Should we rebuild the spire envisaged and built by Viollet-le-Duc under the same conditions ... (or) give Notre Dame a new spire adapted to the technologies and the challenges of our times?”
https://www.apnews.com/232c126bee2e462aa8787ac956f92c3f
Zouden de gulle gevers dan niet het geld terug vragen, of hebben ze zonder eisen gegeven?quote:Op woensdag 17 april 2019 15:00 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het is nog onduidelijk wat ze gaan doen.
[..]
[..]
Beide.quote:Op woensdag 17 april 2019 15:01 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Waar zijn ze eigenlijk nu mee bezig? Zijn ze de constructie nog aan het controleren of inmiddels al bezig met een onderzoek naar het ontstaan van de brand?
leed en honger kan je niet verhelpen door er bakken met geld tegenaan te smijten en de oorzaak (imho is dat overbevolking) niet aan te pakken. (er zijn al miljarden naar die gebieden gegaan en het is alleen maar erger geworden)quote:Op woensdag 17 april 2019 12:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Die plaatjes worden geplaatst puur om een discussie uit te lokken. Ook dat gezeikstraal over als het een moskee was of er dan ook geld beschikbaar zou zijn om het opnieuw op te bouwenBeter gewoon totaal niet op in gaan.
Leed en honger zul je altijd hebben. Ook als je miljarden er tegen aan knalt.
donatie is fiscaal aftrekbaar, en ik denk niet dat het specifiek om die toren gaat, het gaat om het hele gebouw dat gerestaureerd en gerepareerd moet worden.quote:Op woensdag 17 april 2019 15:01 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zouden de gulle gevers dan niet het geld terug vragen, of hebben ze zonder eisen gegeven?
Al zal het wel fiscaal aftrekbaar zijn neem ik aan.
Ja, of een staalconstructie die alleen de contouren aangeeft met lichtjes erin of zo. Dat zou wel erg armoedig zijn.quote:Op woensdag 17 april 2019 16:05 schreef mschol het volgende:
[..]
ik hoop wel dat ze zo "wakker" zijn om de stijl aan de buitenkant (en mindere mate aan binnenkant) netjes is stijl te houden met wat er al staat, met een ontwerpwedstrijd denk ik al gauw aan futuristische torens op een eeuwenoud pand dat vloekt met elkaar
die wordt gewoon letterlijk herbouwd, geld zat en de verplichting om exact zo te herbouwen ,quote:Op woensdag 17 april 2019 16:05 schreef mschol het volgende:
[..]
donatie is fiscaal aftrekbaar, en ik denk niet dat het specifiek om die toren gaat, het gaat om het hele gebouw dat gerestaureerd en gerepareerd moet worden.
ik hoop wel dat ze zo "wakker" zijn om de stijl aan de buitenkant (en mindere mate aan binnenkant) netjes is stijl te houden met wat er al staat, met een ontwerpwedstrijd denk ik al gauw aan futuristische torens op een eeuwenoud pand dat vloekt met elkaar
Precies dit dus.quote:Op woensdag 17 april 2019 16:02 schreef mschol het volgende:
[..]
leed en honger kan je niet verhelpen door er bakken met geld tegenaan te smijten en de oorzaak (imho is dat overbevolking) niet aan te pakken. (er zijn al miljarden naar die gebieden gegaan en het is alleen maar erger geworden)
https://www.nu.nl/buitenl(...)oren-notre-dame.htmlquote:Op woensdag 17 april 2019 16:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
die wordt gewoon letterlijk herbouwd, geld zat en de verplichting om exact zo te herbouwen ,
met grapjes neemt de wereld geen genoegen
Jij doet voorkomen alsof (een schrijver van) Rolling Stone dat zegt, terwijl het een quote is als onderdeel van een uiteenzetting.quote:
Zullen ze wel moeten ook als die niet meer van hout wordt.quote:Op woensdag 17 april 2019 16:55 schreef mschol het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/buitenl(...)oren-notre-dame.html
als er een wedstrijd wordt uitgeschreven is dat letterlijk herbouwen niet zo vanzelf sprekend
wat ik mij wel kan voorstellen is dat ze wellicht gaan proberen de toren een eigen constructie te geven en niet te laten rusen op de muren van de kathedraal (om die te ontzien)
Komt ook omdat de Notre Dame wereldwijd bekend is. Ik zag op de dag van de brand allemaal posts van Koreanen en Chinezen erover op instagram bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 17 april 2019 14:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Volgens mij is er meer steun voor de Notre Dame dan voor de dodelijke slachtoffers bij Charlie Hebdo....
Niet dat ik daar mijn handen en voeten moet gaan wassen voordat ik he?quote:Op woensdag 17 april 2019 17:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb al een paar vermoedens.
De betreffende zin staat niet op de website van de daily mail zelf:quote:Op woensdag 17 april 2019 18:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Er komt dus een halve maan en een ster op de spits?
En de ramen krijgen regenboogkleuren?
Published: 19:37 BST, 16 April 2019 | Updated: 08:39 BST, 17 April 2019quote:Op woensdag 17 april 2019 18:34 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
De betreffende zin staat niet op de website van de daily mail zelf:
https://www.dailymail.co.(...)Dame-FIVE-years.html
Photoshop ? Rectificatie ? WHo knows.
Gay disco, halve maan en een synagoge zullen worden toegevoegd want dat is meer 'inclusief'quote:Op woensdag 17 april 2019 17:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb al een paar vermoedens.
Dat betekent dat die rijkelui wat terug willen voor hun donaties. Dat dak word een groot billboard. Het motief van LV bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 17 april 2019 14:38 schreef Iblardi het volgende:
Ze weten nog niet of ze de 19e-eeuwse torenspits van Viollet-le-Duc in ere gaan herstellen dan wel of ze voor een nieuw ontwerp zullen kiezen dat is aangepast aan de "technieken en uitdagingen van onze tijd". Ik heb geen idee wat ik me bij dat laatste zou moeten voorstellen.
https://www.msn.com/fr-ca(...)-de-paris/ar-BBW1Khi
Als je het artikel van Rolling Stones moet geloven wel jaquote:Op woensdag 17 april 2019 18:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Er komt dus een halve maan en een ster op de spits?
En de ramen krijgen regenboogkleuren?
Jij zou bij mij als eerste onder de quilotine gaan vanwege het opgeven van de Westerse beschaving. Ik houd niet van mentale zwakkelingen. West-Europa heeft een Mao of Stalin nodig dat het continent toekomstbestending maakt en alle verraders en zwakke zooi uit de weg ruimt. Vooral zwakke zooi onder de elite die geboortecijfers onder Europeanen niet naar gezondere niveaus wil brengen en maar blijft toe kijken vanwege liberale doctrines. Hopelijk hebben wij kleurlingen een maand de tijd om te ontsnappen.quote:Op woensdag 17 april 2019 18:42 schreef Poekieman het volgende:
Kunnen ze Saoedi-Arabië niet vragen er een moskee neer te zetten?
Zijn ze alvast beter op de toekomst voorbereid.
The Notre Dame de Paris Mosque is a dystopian novel written by Russian author Elena Chudinova. The novel takes place in 2048 in France, taken over and ruled by Muslim immigrants.
Dan is de vraag waar de mensen voor gedoneerd hebben. Als zij geld hebben gegeven voor het herstel van de kerk dan kan zal Macron ergens anders geld moeten vinden om er een ode aan de diversiteit en de EU of zo van te maken.quote:Op woensdag 17 april 2019 16:55 schreef mschol het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/buitenl(...)oren-notre-dame.html
als er een wedstrijd wordt uitgeschreven is dat letterlijk herbouwen niet zo vanzelf sprekend
Ja, maar die staat ook ten opzichte van de rest van het gebouw wel erg op zichzelf. Het is een beetje een architectonische cyborg geworden.quote:Op woensdag 17 april 2019 17:13 schreef Dagoduck het volgende:
Ach, de koepel op het Reichstag is inmiddels een op zichzelf staande toeristische attractie.
[ afbeelding ]
Importeren.quote:Op dinsdag 16 april 2019 18:54 schreef Kassamiep het volgende:
Blijkbaar gaat het dak herstellen een nog grotere uitdaging worden dan gedacht - er zijn geen bomen van de juiste lengte meer in Frankrijk...
Waarvandaan ? Oerbossen van eeuwen oud met geschikte bomen zijn wereldwijd zeldzaam - en als ze er al zijn staan ze in beschermd natuurgebied. Waarom zou bijv. de VS hun zeldzame redwoods willen opofferen ?quote:
Hebben ze in Scandinavie niet mooie lange bomen? Of is naaldhout niet geschikt?quote:Op woensdag 17 april 2019 19:46 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waarvandaan ? Oerbossen van eeuwen oud met geschikte bomen zijn wereldwijd zeldzaam - en als ze er al zijn staan ze in beschermd natuurgebied. Waarom zou bijv. de VS hun zeldzame redwoods willen opofferen ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |