Ah ok. Maar die hebben ze inmiddels toch weer geprobeerd zichtbaar te maken/zichtbaar gemaakt staat mij bij?quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De tweede beeldenstorm in de jaren '60 van vorige eeuw, toen ineens alles 'sober' moest. Hele kerkinterieuren verdwenen en muurschilderingen weggewerkt.
Gelukkig zijn die bewaard gebleven ja. Willem van Oranje wilde daar ook begraven worden. Maar Breda was bezet door de Spanjaarden toen hj stierf (vermoord werd).quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:31 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Nouja, naar verhouding is er natuurlijk nog wel het een en ander bewaard gebleven. Die praalgraven zijn grotendeels uniek voor de Lage Landen, en dat die schildering van Christoffel nog min of meer intact is mag ook een wonder heten.
Deels; maar zaken als altaarstukken en beelden (vooral aan de buitenkant, de nissen staan al eeuwen leeg) zijn nooit meer te herstellen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah ok. Maar die hebben ze inmiddels toch weer geprobeerd zichtbaar te maken/zichtbaar gemaakt staat mij bij?
Willen jij en Baudet eigenlijk niet gewoon hetzelfde? Christelijke roots, cultuur, schoonheid om de schoonheid en dergelijke.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Tja, het moet vooral 'nut' hebben he...
True. Eeuwig zonde. Maar dat komt de door de beeldenstorm. En het feit dat het nadien een protestantse kerk is geworden. Was het katholiek gebleven, dan was het allemaal wel vervangen.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Deels; maar zaken als altaarstukken en beelden (vooral aan de buitenkant, de nissen staan al eeuwen leeg) zijn nooit meer te herstellen.
Als je een beter idee wilt krijgen van een kerkinterieur dat de Beeldenstorm (en de Franse tijd) volledig heeft overleefd moet je eens langs de Sint-Leonardus in Zoutleeuw. Prachtig en bijna compleet gotisch interieur.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn die bewaard gebleven ja. Willem van Iranje wilde daar ook begraven worden. Maar Breda was bezet door de Spanjaarden toen hoj stierf.
Nee, want ik heb een hekel aan klassieke muziek.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:37 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Willen jij en Baudet eigenlijk niet gewoon hetzelfde? Christelijke roots, cultuur, schoonheid om de schoonheid en dergelijke.
Dank voor de tip!quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:38 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Als je een beter idee wilt krijgen van een kerkinterieur die de Beeldenstorm (en de Franse tijd) volledig heeft overleefd moet je eens langs de Sint-Leonardus in Zoutleeuw. Prachtig en bijna compleet gotisch interieur.
Bijna goed.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:35 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Gelukkig zijn die bewaard gebleven ja. Willem van Oranje wilde daar ook begraven worden. Maar Breda was bezet door de Spanjaarden toen hj stierf (vermoord werd).
Vind ik niets mis mee, anders was het waarschijnlijk gesloopt.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:30 schreef RAVW het volgende:
[..]
of zo als ze hier gedaan hebben kerken om gebouwd als woonhuizen ...
[ afbeelding ]
![]()
![]()
![]()
![]()
en dat terwijl hier in het centrum de zwarte kousen kerk nog heerst
Owh, datquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:43 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Je edit van Iranje en hoj.
Maakt niet uit verder.
Laatst is er nog iemand gepromoveerd op het interieur van die kerk: https://biblio.ugent.be/publication/8554598 (open access)quote:
Ben jij dat?quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:45 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Laatst is er nog iemand gepromoveerd op het interieur van die kerk: https://biblio.ugent.be/publication/8554598 (open access)
Omdat ie geïnteresseerd is in geschiedenis. Zie hem regelmatig in C&H posten.quote:Op dinsdag 16 april 2019 19:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ben jij dat?
Of hoe komt het dat jij dat weet?
We hebben dezelfde master gedaanquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:46 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ben jij dat?
Of hoe komt het dat jij dat weet?
Ah, okquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:49 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Omdat ie geïnteresseerd is in geschiedenis. Zie hem regelmatig in C&H posten.
ik werk zelfs als Congierge in een omgebouwde kerk , die is helemaal van binnen veranderd tot een Diaconaal centrum , alleen het orgel en de buiten muren zijn nog van de kerk zichtbaar , maar binnen is er niets meer lijkt op een kerk , en vaak staan dat soort gebouwen ook op de monumenten lijst of beeldbepalend pand , dan mag er dus geen verandering meer komen aan de buiten kont of zelf no go voor een sloop hamerquote:Op dinsdag 16 april 2019 19:44 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Vind ik niets mis mee, anders was het waarschijnlijk gesloopt.
Hebben ze hier ook gedaan, anders waren ze gesloopt.
De één wat beter geslaagd.
[ afbeelding ]
De ander wat minder.
[ afbeelding ]
Er staat er ook nog eentje te koop, die waarschijnlijk ook omgebouwd zal worden. Zit momenteel een klimhal in.
https://www.funda.nl/koop(...)-in-t-veltstraat-94/
Is net de Notre Dame!
[ afbeelding ]
Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat alle kerken in Nederland omgebouwd moeten worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |