2 winters geleden zaten er bij mij ook muizen in de spouw, zegt nietsquote:Op zondag 24 maart 2019 19:56 schreef _--_ het volgende:
holtes in een muur? Junlge voor beesten zul je bedoelen!
Gezellig tochquote:Op zondag 24 maart 2019 19:57 schreef mspoez het volgende:
Amerikaanse huizen hebben ook geen hal. Vind ik altijd zo gek, aanbellen, deur open en je staat in de woonkamer.
Dat zou ik ook niks vinden nee.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:57 schreef mspoez het volgende:
Amerikaanse huizen hebben ook geen hal. Vind ik altijd zo gek, aanbellen, deur open en je staat in de woonkamer.
kwestie van een muurtje bij zettenquote:Op zondag 24 maart 2019 19:57 schreef mspoez het volgende:
quote:Op zondag 24 maart 2019 19:57 schreef DETELEVISIEKIJKER het volgende:
Geniaal die houten huisjes
Grote tuin, veranda.
En wat mag dat kosten?quote:Op zondag 24 maart 2019 19:59 schreef _--_ het volgende:
[..]
[ afbeelding ] kan toch prima in Nederland?
bewijs dat de huizen in de post 80k kosten.quote:Op zondag 24 maart 2019 20:40 schreef FordSierra het volgende:
Die Amerikaanse wijken vind ik ook iets hebben:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Okay, en in Nederland?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En de Fokkers hier afgeven op Amerikanen met hun houten huisjes voor $80.000, terwijl dezelfde Fokkers zich 30 jaar lang suf werken om hypotheek van 300.000 euro op hun suffe rijtjeshuis af te betalen, 30 jaar lang blijvend roeptoeterend: "Kapitalisme?! Bah!".
Ik zou het wel weten.
ditquote:Op zondag 24 maart 2019 21:04 schreef Stormqueen het volgende:
En dan die royale buitenwijken (met plaatjes van dure sportwagens ook echt) vergelijken met achterstandswijken in Nederlanddat is echt appels met peren hoor.
Even @random gekeken, omdat ik kennelijk nergens op prijs kan sorteren:quote:Op zondag 24 maart 2019 20:54 schreef _--_ het volgende:
[..]
bewijs dat de huizen in de post 80k kosten.
Achterstandwijken? Helft van alle huizen zijn zo gebouwd zoals in de plaatjes, hoor. Ga maar eens naar buiten als je mij niet gelooft.quote:Op zondag 24 maart 2019 21:04 schreef Stormqueen het volgende:
En dan die royale buitenwijken (met plaatjes van dure sportwagens ook echt) vergelijken met achterstandswijken in Nederlanddat is echt appels met peren hoor.
Deze huizen zijn veel kleiner dan die in de op. Maar 1 verdieping!quote:Op zondag 24 maart 2019 21:10 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Even @:random gekeken, omdat ik kennelijk nergens op prijs kan sorteren:
https://www.trulia.com/p/(...)tx-78552--2110209836
https://www.zillow.com/ho(...)9.964895_rect/12_zm/
Harlingen!quote:Op zondag 24 maart 2019 21:10 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Je kunt beter een goedkoop houten huis hebben dat wegwaait dan een duur stenen huis dat je moet herstellen. En zoals ik schreef: houten huizen geven een betere overlevingskans.quote:Op zondag 24 maart 2019 21:36 schreef Essebes het volgende:
Ja, al die houten huizen zijn in de US ook zo goed beschermd tegen tornados en zo.....ow wacht....
Ja leuk die suburbsquote:Op zondag 24 maart 2019 20:40 schreef FordSierra het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Okay, en in Nederland?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En de Fokkers hier afgeven op Amerikanen met hun houten huisjes voor $80.000, terwijl dezelfde Fokkers zich 30 jaar lang suf werken om hypotheek van 300.000 euro op hun suffe rijtjeshuis af te betalen, 30 jaar lang blijvend roeptoeterend: "Kapitalisme?! Bah!".
Ik zou het wel weten.
lees de OP nog eens voordat je een reactie achter laat, je doet je ondertitel eer aanquote:Op zondag 24 maart 2019 21:36 schreef Essebes het volgende:
Ja, al die houten huizen zijn in de US ook zo goed beschermd tegen tornados en zo.....ow wacht....
en toch ken ik aardig wat huizen met en zeer riante kelder, het is dus zeer zeker mogelijkquote:Op zondag 24 maart 2019 21:23 schreef Lunatiek het volgende:
In Holland moet je geen kelder willen, dan gaat je huis drijven.
O, een kelder is zeker mogelijk in Nederland. Het is alleen in grote delen van Nederland relatief duur om een kelder aan te leggen ivm de grondwaterstand.quote:Op zondag 24 maart 2019 22:52 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
en toch ken ik aardig wat huizen met en zeer riante kelder, het is dus zeer zeker mogelijk
Bovendien was er, ten tijde van de industriele revolutie, nauwelijks nog bos en dus ook geen hout in west-europa te vinden. Sindsdien is west-europa dus gedwongen op steen overgestapt. In finland, noorwegen en zweden zie je ook nog steeds relatief veel houten huizen. Wel met een andere bouwkwaliteit dan het gemiddelde amerikaanse huis.quote:Op zondag 24 maart 2019 23:10 schreef Joppy het volgende:
Het verschil tussen de houten vrijstaande huizen in de VS en de bakstenen rijtjeshuizen in NL is eigenlijk best goed te verklaren. In de VS is veel meer ruimte, dus geen noodzaak om strak tegen elkaar te bouwen. Daarnaast is hout daar van oudsher in overvloed aanwezig, terwijl bakstenen/beton veel duurder waren/zijn. In Nederland waren baksteen relatief goedkoop ivm de aanwezigheid van veel klei waar de bakstenen van worden gemaakt.
In het Hollandse veengebied niet. Het kàn wel (bouwkundig kan vrijwel alles), maar is peperduur.quote:Op zondag 24 maart 2019 22:52 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
en toch ken ik aardig wat huizen met en zeer riante kelder, het is dus zeer zeker mogelijk
Interessant.quote:Op zondag 24 maart 2019 23:10 schreef Joppy het volgende:
Het verschil tussen de houten vrijstaande huizen in de VS en de bakstenen rijtjeshuizen in NL is eigenlijk best goed te verklaren. In de VS is veel meer ruimte, dus geen noodzaak om strak tegen elkaar te bouwen. Daarnaast is hout daar van oudsher in overvloed aanwezig, terwijl bakstenen/beton veel duurder waren/zijn. In Nederland waren baksteen relatief goedkoop ivm de aanwezigheid van veel klei waar de bakstenen van worden gemaakt.
Mooie mcmansion-hell voorbeelden die je daar aanhaalt.quote:Op zondag 24 maart 2019 20:40 schreef FordSierra het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
/ + nog meer
Ik zou het wel weten.
Mooie blogquote:Op maandag 25 maart 2019 22:58 schreef _mido het volgende:
[..]
Mooie mcmansion-hell voorbeelden die je daar aanhaalt.
[ afbeelding ]
Ben blij dat ik qua architectuur en stedenbouw in Nederland woon.
Voor $0.29 per liter benzine... en geen wegenbelasting, dan zou ik ook de auto voor alles pakken. Auto's daar kosten ook 1/3 van wat ze hier kosten.quote:Op zondag 24 maart 2019 21:46 schreef yosander het volgende:
[..]
Ja leuk die suburbs. Kinderen die om 6.30 al op worden gehaald door de schoolbus en voor alles de auto moeten pakken.
Dat is de oorzaak van suburbs, door die lage kosten van autobezit en gebruik kunnen suburbs bestaan. Ik pak liever de benenwagen of de fiets als het kan, maar in een suburb is dat onmogelijk.quote:Op maandag 25 maart 2019 23:11 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Voor $0.29 per liter benzine... en geen wegenbelasting, dan zou ik ook de auto voor alles pakken. Auto's daar kosten ook 1/3 van wat ze hier kosten.
quote:Op zondag 24 maart 2019 20:40 schreef FordSierra het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Okay, en in Nederland?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou het wel weten.
En ze hebben in de VS ook nét iets meer ruimte om te bouwen.quote:Op zondag 24 maart 2019 21:04 schreef Stormqueen het volgende:
Zoals @knoopie ook al zei, de VS is een enorm groot land. Dus huizenprijzen gaan ook van heel duur (California bv) naar heel erg betaalbaar.quote:Op maandag 25 maart 2019 14:49 schreef boertje125 het volgende:
https://www.rinspirationr(...)_500000/pm_50000/s_1
Voor 80.000 heb je echt wel een leuk huis in de vs
Het grote verschil komt niet door het materiaal.
Ook in Nederland worden houten huizen gebouwd qua prijs zijn deze vergelijkbaar met traditionele huizen van de zelfde afmeting
Zo goedkoop is nou ook niet. Zitten rond de $0.62 en we betalen hier gewoon wegenbelasting.quote:Op maandag 25 maart 2019 23:11 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Voor $0.29 per liter benzine... en geen wegenbelasting, dan zou ik ook de auto voor alles pakken. Auto's daar kosten ook 1/3 van wat ze hier kosten.
Zo'n deur wordt vaak ook niet gebruikt. Je rijdt je garage binnen en loop je zo je huis in.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:57 schreef mspoez het volgende:
Eerste is een mooie vonst, tweede is een too good to be true vonst en wordt voor het dubbele bedrag waarschijnlijk verkocht. Betreft een auction.quote:Op zondag 24 maart 2019 21:10 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Wikipedia is niet met je eens:quote:Op woensdag 27 maart 2019 02:50 schreef EnochRoot het volgende:
[..]
Zo goedkoop is nou ook niet. Zitten rond de $0.62 en we betalen hier gewoon wegenbelasting.
.quote:In de Verenigde Staten is geen wegenbelasting of aankoopbelasting op motorvoertuigen (anders dan sales tax / btw). Wel is er een brandstofaccijns die tot de laagste van de westerse wereld behoort. Ook is er een jaarlijkse belasting op kentekens (license plate renewal).
Jaarlijks een beetje wind en regen waar praat je over :pquote:Op woensdag 27 maart 2019 21:26 schreef Stormqueen het volgende:
Gelukkig kennen ze nauwelijks extreme weersomstandigheden in Amerika.
Ik vraag me wel eens af of dat in het echt ook zo is? Op tv lijkt het van wel maar is dat is TV en dan is voor opnames een hal niet handig. Weet iemand dat?quote:Op zondag 24 maart 2019 19:57 schreef mspoez het volgende:
Kleine nuance hierin is dat een stenen huis alleen duurzaam is als het voor lange tijd niet wordt aangetast door natuurgeweld of andere invloeden van buitenaf. Denk je echt dat die verzakte/gescheurde woningen in Groningen nu echt zó duurzaam zijn? Ditzelfde geldt voor wonen het orkaangebied in de VS, waar geen enkele woning (steen of hout) volledig ongeschonden uit een orkaan komt. Een stenen woning is veel moeilijker en kostbaarder te herstellen.quote:Op zondag 24 maart 2019 20:05 schreef Stormqueen het volgende:
Amerikanen hebben doorgaans grote percelen waar ze grote huizen op zetten. Door dat enorme formaat is het onbetaalbaar om er stenen huizen op te zetten. Dus bouwen ze alles van hout en karton. Goedkoper, maar ook stukken minder duurzaam. Vaak is het snel weggerot.
Gipsplaten en hout, geen hal? Waait weg bij het 1e windje en dat alles omdat je een verkrachtingskelder wilt bouwen? Nou troost je, die heb je in veel NLe huizen ook, zeker de oude in bv Rotterdam en Amsterdam hebben allemaal een kelder/soutterain.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:44 schreef Banaanvragen het volgende:
Natuurlijk onze stenen buitenmuren, daar kan geen amerikaans huis aan tippen qua isolatie en stabiliteit, dat moeten we vooral zo houden.
Als ik een klus video bekijk vanuit Amerika dan hebben ze zowat standaard een volledige kelder onder de woning.Moet er een stopcontact bij, gaatje in de muur, kabel door de holle wand naar beneden, en je trekt die kabel naar waarever je wil, zo ook voor water leidingen en de cv.
Zo veel gemakkelijker dan een muur moeten uitkappen, buis aanbrengen, dicht smeren, de gehele muur opnieuw verven... en als je dan aan de verkeerde kant van de kamer zit mag je vloer er ook nog eens uit.
Kolder, beton en stenen woningen zouden niet wegwaaien in een orkaan. Alleen je dakpannen dan. Dat zie je daar ook trouwens.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 11:17 schreef Justinn het volgende:
[..]
Kleine nuance hierin is dat een stenen huis alleen duurzaam is als het voor lange tijd niet wordt aangetast door natuurgeweld of andere invloeden van buitenaf. Denk je echt dat die verzakte/gescheurde woningen in Groningen nu echt zó duurzaam zijn? Ditzelfde geldt voor wonen het orkaangebied in de VS, waar geen enkele woning (steen of hout) volledig ongeschonden uit een orkaan komt. Een stenen woning is veel moeilijker en kostbaarder te herstellen.
Hout is makkelijker te bewerken, sneller te vervangen, beter te verkrijgen en -inderdaad- goedkoper. Dat is tevens gunstig om mensen snel een dak boven hun hoofd te geven en, waar nodig, een woning snel te herbouwen na beschadiging.
Je laat Amerikaanse buitenwijken zien en daar begin je met een plaatje van de Haagse Hoefkade midden in de stad?quote:Op zondag 24 maart 2019 20:40 schreef FordSierra het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Okay, en in Nederland?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou het wel weten.
Goede vergelijking man, een achterstandswijk met een welvarende wijk. Beetje teveel films gekeken?quote:Op zondag 24 maart 2019 20:40 schreef FordSierra het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Okay, en in Nederland?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou het wel weten.
Ja leuk, heb je er wel eens gereden? Ik betaal liever forse belastingen zodat alles geregeld is dan zoals daar. Er is werkelijk niks geregeld. Fucking Afrika heeft een betere infrastructuur! Man wat een ellende. Sneller dan 130? Ja succes want als je auto niet uit elkaar trilt dan glij je wel van de weg af doordat je continue potholes ter grote van een badkuip aan t ontwijken bent. Maar nee, no more taxes!quote:Op maandag 25 maart 2019 23:11 schreef FordSierra het volgende:
[..]
Luie gasten die daar gaan wonen.quote:Op zondag 24 maart 2019 20:40 schreef FordSierra het volgende:
...
Okay, en in Nederland?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou het wel weten.
Lijkt me vreselijkquote:Op donderdag 2 mei 2019 10:38 schreef zwahiel het volgende:
[..]
En dan die huizen, ja allemaal vrijstaand.
klets nietquote:Op vrijdag 29 maart 2019 11:23 schreef De_Onnoembare het volgende:
Kolder, beton en stenen woningen zouden niet wegwaaien in een orkaan. Alleen je dakpannen dan. Dat zie je daar ook trouwens.
En, als je naar de wc moet, dat je dan naar boven moet gaan.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:57 schreef mspoez het volgende:
Auto's rondvliegen is een ander verhaal, ik heb het over de muren die gewoon omwaaien. Dat gebeurt niet met baksteen en beton. Zie ook Japan bv.quote:Op donderdag 2 mei 2019 20:51 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
klets niet
In een categorie 5 hurricane blijft er van een typisch Nederlands bakstenen huis ook weinig meer over
Om over een tornado zoals je die daar veel op de prairies hebt maar niet te spreken, dan heb je nog veel hogere windsnelheden
Als de auto's rond vliegen dan heb je weinig te vertellen in je bakstenen huis hoor
Kijk eens naar de foto's van de storm van 1925 in Nederland https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stormramp_van_1925
Of het waait weg in Hurricane alley of loopt onder water in de zuidelijke staten.quote:Op zondag 24 maart 2019 20:05 schreef Stormqueen het volgende:
Amerikanen hebben doorgaans grote percelen waar ze grote huizen op zetten. Door dat enorme formaat is het onbetaalbaar om er stenen huizen op te zetten. Dus bouwen ze alles van hout en karton. Goedkoper, maar ook stukken minder duurzaam. Vaak is het snel weggerot.
Dit slaat nergens op, of in ieder geval heb ik deze ervaring totaal niet. Okay kleinere wegen en in sommige buurten van steden kan het (veel) beter, maar alle snelwegen en drukke verkeersaders waar ik gereden heb zijn altijd in een prima staat. Misschien helpt het dat we in een Jeep Wrangler rijden en niet zo onder de indruk van potholes zijnquote:Op donderdag 2 mei 2019 10:38 schreef zwahiel het volgende:
[..]
Ja leuk, heb je er wel eens gereden? Ik betaal liever forse belastingen zodat alles geregeld is dan zoals daar. Er is werkelijk niks geregeld. Fucking Afrika heeft een betere infrastructuur! Man wat een ellende. Sneller dan 130? Ja succes want als je auto niet uit elkaar trilt dan glij je wel van de weg af doordat je continue potholes ter grote van een badkuip aan t ontwijken bent. Maar nee, no more taxes!
Kom je op een vliegveld dan denk je dat je in een tijdmachine terug in de 80s gestapt bent. Werkelijk wat een zooi daar!!
En dan die huizen, ja allemaal vrijstaand. Lekker voor je energierekening die toch al extreem fors is daar. Dat is niet door belastingen maar door de grillige energieprijzen en de 100% marktwerking die er heerst. Zijn we Enron vergeten die centrales uitzette zodat de prijzen omhoog konden? Zonnepaneel op je dak? Vergeet t maar. Mag niet omdat de energiereuzen via lobbyen het zo wat verboden hebben.
Huis dat langer staat dan 50 jaar, links laten liggen want t hout is allang weggerot. Stadsplanning? Is er niet (hier ook steeds minder trouwens), welstandscommissies? Nope.
En laten we vooral niet beginnen over de staat van t internet dat je in huis krijgt in de VS. Breedband daar is wat wij in de tijd hadden dat kpn nog ptt was, erbarmelijk. Tv kijken? Yes bijna 3x zo duur als hier.
Nee doe mij maar lekker Nederland. Misschien minder goedkoop en soms minder makkelijk qua huizen maar t is wel stevig en gemaakt om te blijven staan en t houdt rekening met je portemonnee.
Kosten en kelders brengen bijna altijd problemen met zich mee dus bouwen aannemers ze liever niet.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 08:15 schreef marzman het volgende:
Afwerking van Amerikaanse huizen die ik gezien heb is een stuk minder als hier. Enkel glas, terwijl het er kouder is dan hier (boven New York), gammele sloten, kabels van lampen lopen zichtbaar over het plafond, veel hout, overal oude airco's (ook als verwarming)
In België heeft ook bijna elk huis een kelder trouwens. Het is het projectmatig bouwen en de kosten denk ik dag hier in Nederland niet voor gekozen wordt.
Ik kende een huis met een kelder (ik gaf daar een keer de bloemetjes water in de vakantie)quote:Op zondag 24 maart 2019 22:52 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
Op vakantie noemde ik dit voorbeeld aan een man afkomstig uit Denver. Hij moest lachen en zei dat als je dit doet je nooit meer een hypotheek zal krijgen.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 07:31 schreef RAVW het volgende:
het voordeel in de VS met een hypotheek is ook vele malen beter
hier in nederland als je je huis niet meer kunt betalen moet je er uit en heb je altijd nog een rest schuld
In de VS is dat anders het huis blijft van de bank , kan je het niet meer betalen , of wil je weg , dan loop je naar de bank en levert je sleutel in en klaar ben je
geen onkosten meer en rest schuld .. waarom ze dat hier nooit gedaan hebben is mij een raadsel , dus je betaald eigenlijk gewoon een soort van huur aan de bank tot dat je alles heb afgelost
![]()
oke dat is de andere kant van het verhaal maar een gemiddeld genomen mens kan makkelijk een geld los krijgen van de bank vaak zelf nog meer dan hier voor een in komen , als je maar laat zien dat je wil en dat je er alles aan doet om het af te betalen ,, hier is het gewoon allemaal regels en regels .... te veel en het is ook een nadeel als je hier het niet af kunt ebtalen heb je en geen huis meer en je bent een paar duidend euro armerquote:Op dinsdag 14 mei 2019 14:21 schreef zoz het volgende:
[..]
Op vakantie noemde ik dit voorbeeld aan een man afkomstig uit Denver. Hij moest lachen en zei dat als je dit doet je nooit meer een hypotheek zal krijgen.
Wat is eigenlijk het nut van een lange hal. In oude Nederlandse huizen vreet dat een strip van wat de woonkamer had kunnen zijn.quote:Op zondag 24 maart 2019 19:57 schreef mspoez het volgende:
Dat in de winter de woonkamer niet direct koud is als de voordeur open gaat, de wc deur niet in de woonkamer zit, het trapgat niet op de woonkamer aansluit en als je echt geluk hebt, de keukendeur ook niet.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 16:07 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Wat is eigenlijk het nut van een lange hal. In oude Nederlandse huizen vreet dat een strip van wat de woonkamer had kunnen zijn.
Ik zeg ook oude Nederlandse huizenquote:Op dinsdag 14 mei 2019 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat in de winter de woonkamer niet direct koud is als de voordeur open gaat, de wc deur niet in de woonkamer zit, het trapgat niet op de woonkamer aansluit en als je echt geluk hebt, de keukendeur ook niet.
Niet oerdom, gewoon anders.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 16:12 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Ik zeg ook oude Nederlandse huizenTegenwoordig is de standaard Nederlandse woonhuis ook met een hal maar veel kleiner. Past de wc nogsteeds prima in en je hebt niet direkt de kou in je wk. Ik bedoelde te zeggen dat die oude indeling gewoon oerdom was.
Het is een prachtsysteem vind ik maar de keerzijde is wel dat je heel veel eigen geld me zal moeten nemen omdat de bank anders niet het risico gaat nemen.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 07:31 schreef RAVW het volgende:
het voordeel in de VS met een hypotheek is ook vele malen beter
hier in nederland als je je huis niet meer kunt betalen moet je er uit en heb je altijd nog een rest schuld
In de VS is dat anders het huis blijft van de bank , kan je het niet meer betalen , of wil je weg , dan loop je naar de bank en levert je sleutel in en klaar ben je
geen onkosten meer en rest schuld .. waarom ze dat hier nooit gedaan hebben is mij een raadsel , dus je betaald eigenlijk gewoon een soort van huur aan de bank tot dat je alles heb afgelost
![]()
Een prefab kelder is wel waterdicht in ieder geval. Zolang het ding tussen de heipalen past en op een enkele dieplader is te vervoeren dan is de meerprijs van je huis rond de tienduizend euro heb ik me laten vertellen. Omdat het ding in het westen van het land toch blijft drijven is de plaatsing en aansluiting aan je huis dus heel simpel. (west NL).quote:Op dinsdag 14 mei 2019 12:21 schreef bluemoon23 het volgende:
Tuurlijk heb je ook prefab kelders, maar dan ben je beperkt in je afmetingen
Het volume van de kelder in liters moet dan wel net zo zwaar zijn als het huis in kilo’squote:Op dinsdag 14 mei 2019 17:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het is een prachtsysteem vind ik maar de keerzijde is wel dat je heel veel eigen geld me zal moeten nemen omdat de bank anders niet het risico gaat nemen.
[..]
Een prefab kelder is wel waterdicht in ieder geval. Zolang het ding tussen de heipalen past en op een enkele dieplader is te vervoeren dan is de meerprijs van je huis rond de tienduizend euro heb ik me laten vertellen. Omdat het ding in het westen van het land toch blijft drijven is de plaatsing en aansluiting aan je huis dus heel simpel. (west NL).
Anders is nogsteeds aardig aanwezig. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld mechanische afzuiging wat 24/7 aanstaat in je woning. Zuigt al je gestookte warmte binnenshuis weg in de winter. Of van die deursloten met die klauwen onder en boven die meedoen met de centrale cilinderslot. Als dat verstopt raakt met spinnenrag of zand krijg je je deur gewoon niet meer open. Gewoon dom dus.quote:
Een goed ventilatiesysteem wint de warmte terug uit de afgezogen lucht en verwarmt daarmee de instromende lucht.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 19:05 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Anders is nogsteeds aardig aanwezig. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld mechanische afzuiging wat 24/7 aanstaat in je woning. Zuigt al je gestookte warmte binnenshuis weg in de winter. Of van die deursloten met die klauwen onder en boven die meedoen met de centrale cilinderslot. Als dat verstopt raakt met spinnenrag of zand krijg je je deur gewoon niet meer open. Gewoon dom dus.
Uhuh.. Ik zal nog even de handleiding erbij pakken. Volgens mij stond dat nergens.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 19:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een goed ventilatiesysteem wint de warmte terug uit de afgezogen lucht en verwarmt daarmee de instromende lucht.
Klopt. Maar het idee was, dat je in de keuken kon komen via die gang. De keuken was vroeger nl. afgesloten van de woonkamer. Pas later is men met " open keuken" concepten gekomen en werd de gang deel van de woonkamer en bleef het halletje over.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 16:07 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
Wat is eigenlijk het nut van een lange hal. In oude Nederlandse huizen vreet dat een strip van wat de woonkamer had kunnen zijn.
Alleen laat men een kelder nooit 'drijven'. Die wordt of in de fundering gehangen die op haar beurt weer op heipalen staat of de kelder wordt zelf op heipalen gefundeerd.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het volume van de kelder in liters moet dan wel net zo zwaar zijn als het huis in kilo’s
Is het minder drijft je huis omhoog, meer, zinkt je huis weg. Verder kan je huis scheelt gaan staan als het gewicht niet gelijk verdeeld is,
Ooit van WTW gehoord?quote:Op dinsdag 14 mei 2019 19:05 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Anders is nogsteeds aardig aanwezig. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld mechanische afzuiging wat 24/7 aanstaat in je woning. Zuigt al je gestookte warmte binnenshuis weg in de winter. Of van die deursloten met die klauwen onder en boven die meedoen met de centrale cilinderslot. Als dat verstopt raakt met spinnenrag of zand krijg je je deur gewoon niet meer open. Gewoon dom dus.
Lees anders even die post.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 21:47 schreef JeMoeder het volgende:
En wat degene zegt die jij quote klopt niet echt, en beetje kelder (formaat van een garage qua oppervlak) kost al snel 50k extra bij je nieuwbouwwoning, juist omdat er funderingswerkzaamheden moeten plaatsvinden.
Niks oerdom aan. Andere tijden, andere mogelijkheden, wensen en eisen.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 16:12 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Ik zeg ook oude Nederlandse huizenTegenwoordig is de standaard Nederlandse woonhuis ook met een hal maar veel kleiner. Past de wc nogsteeds prima in en je hebt niet direkt de kou in je wk. Ik bedoelde te zeggen dat die oude indeling gewoon oerdom was.
Ik werk in de bouwwereld en het kost in het westen van het land toch al snel 50k om een prefab kelderbak te plaatsen. Dat zijn natuurlijk niet de werkelijke kosten, maar wat de consument er voor moet betalen in de huidige markt.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 21:54 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Lees anders even die post.
Vrienden van me laten een huis bouwen en die architect zegt dus:
Als de kelder tussen de heipalen past en maximaal zo groot is dat ie op één vrachtwagen past dan vallen de kosten dus mee. Juist niet apart hoeven funderen omdat ie toch al drijft op het grondwater.
Kicken dan heb je gewoon 3 Vipers voor de deur staan.quote:Op zondag 24 maart 2019 20:40 schreef FordSierra het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Okay, en in Nederland?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou het wel weten.
Er is maar 1 reden dat je vroeger gescheiden kamers had en dat is omdat het constructief nodig was voor de overspanning.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Niks oerdom aan. Andere tijden, andere mogelijkheden, wensen en eisen.
Denk aan de tijd van voor de Cv-ketel. Huizen hadden een dichte keuken en een woonkamer verdeeld in voor- en achterkamer.
's winters werd vaak alleen de achterkamer gestookt. Zat je dan met het hele gezin + opoe.
Zomers was de dichte keuken er juist weer om de warmte van het fornuis uit de kamer te houden. Een kolen/houtfornuis is namelijk zo'n 24 uur per dag warm.
Keuken met toegang tot de kelder aan de achterkant had ook te maken met dat goed volk achterom komt. Dus ook de boodschappen kwamen achterom binnen. Direct in de keuken en bij de kelder. En makkelijke toegang tot de moestuin en waterput/pomp.
Een trap wil je vanwege de opstijgende warmte ook anno 2019 niet in de woonkamer. Voor een prettig leefklimaat wil je immers dat de slaapvertrekken een paar graden koeler zijn dan de woonkamer. Wat nogal lastig lukt met opstijgende warmte en een open trapgat in de woonkamer.
Vooral de komst van cv-installaties heeft de wijze waarop we de ruimte in onze woningen gebruiken sterk veranderd.
Eh, nee. Zeker voor doorsnee arbeiderswoningen heb je het hier mis. Met de beperkte breedte tussen gang en woningscheidende muur zou een doorzon-woonkamer ook anno 1900 prima mogelijk geweest zijn, wanneer de balken evenwijdig gelegd zijn aan de voor- en achtergevel.quote:Op zondag 26 mei 2019 21:59 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Er is maar 1 reden dat je vroeger gescheiden kamers had en dat is omdat het constructief nodig was voor de overspanning.
Watquote:Op dinsdag 14 mei 2019 19:05 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Anders is nogsteeds aardig aanwezig. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld mechanische afzuiging wat 24/7 aanstaat in je woning. Zuigt al je gestookte warmte binnenshuis weg in de winter.
Je zou de ventilatie uit kunnen zetten, alleen heel gezond is dat niet. Voor je het weet kruipen de schimmels tegen de muren opquote:Op dinsdag 14 mei 2019 19:05 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |