Lees anders even die post.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 21:47 schreef JeMoeder het volgende:
En wat degene zegt die jij quote klopt niet echt, en beetje kelder (formaat van een garage qua oppervlak) kost al snel 50k extra bij je nieuwbouwwoning, juist omdat er funderingswerkzaamheden moeten plaatsvinden.
Niks oerdom aan. Andere tijden, andere mogelijkheden, wensen en eisen.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 16:12 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Ik zeg ook oude Nederlandse huizenTegenwoordig is de standaard Nederlandse woonhuis ook met een hal maar veel kleiner. Past de wc nogsteeds prima in en je hebt niet direkt de kou in je wk. Ik bedoelde te zeggen dat die oude indeling gewoon oerdom was.
Ik werk in de bouwwereld en het kost in het westen van het land toch al snel 50k om een prefab kelderbak te plaatsen. Dat zijn natuurlijk niet de werkelijke kosten, maar wat de consument er voor moet betalen in de huidige markt.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 21:54 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Lees anders even die post.
Vrienden van me laten een huis bouwen en die architect zegt dus:
Als de kelder tussen de heipalen past en maximaal zo groot is dat ie op één vrachtwagen past dan vallen de kosten dus mee. Juist niet apart hoeven funderen omdat ie toch al drijft op het grondwater.
Kicken dan heb je gewoon 3 Vipers voor de deur staan.quote:Op zondag 24 maart 2019 20:40 schreef FordSierra het volgende:
Die Amerikaanse wijken vind ik ook iets hebben:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Okay, en in Nederland?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En de Fokkers hier afgeven op Amerikanen met hun houten huisjes voor $80.000, terwijl dezelfde Fokkers zich 30 jaar lang suf werken om hypotheek van 300.000 euro op hun suffe rijtjeshuis af te betalen, 30 jaar lang blijvend roeptoeterend: "Kapitalisme?! Bah!".
Ik zou het wel weten.
Er is maar 1 reden dat je vroeger gescheiden kamers had en dat is omdat het constructief nodig was voor de overspanning.quote:Op dinsdag 14 mei 2019 22:57 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Niks oerdom aan. Andere tijden, andere mogelijkheden, wensen en eisen.
Denk aan de tijd van voor de Cv-ketel. Huizen hadden een dichte keuken en een woonkamer verdeeld in voor- en achterkamer.
's winters werd vaak alleen de achterkamer gestookt. Zat je dan met het hele gezin + opoe.
Zomers was de dichte keuken er juist weer om de warmte van het fornuis uit de kamer te houden. Een kolen/houtfornuis is namelijk zo'n 24 uur per dag warm.
Keuken met toegang tot de kelder aan de achterkant had ook te maken met dat goed volk achterom komt. Dus ook de boodschappen kwamen achterom binnen. Direct in de keuken en bij de kelder. En makkelijke toegang tot de moestuin en waterput/pomp.
Een trap wil je vanwege de opstijgende warmte ook anno 2019 niet in de woonkamer. Voor een prettig leefklimaat wil je immers dat de slaapvertrekken een paar graden koeler zijn dan de woonkamer. Wat nogal lastig lukt met opstijgende warmte en een open trapgat in de woonkamer.
Vooral de komst van cv-installaties heeft de wijze waarop we de ruimte in onze woningen gebruiken sterk veranderd.
Eh, nee. Zeker voor doorsnee arbeiderswoningen heb je het hier mis. Met de beperkte breedte tussen gang en woningscheidende muur zou een doorzon-woonkamer ook anno 1900 prima mogelijk geweest zijn, wanneer de balken evenwijdig gelegd zijn aan de voor- en achtergevel.quote:Op zondag 26 mei 2019 21:59 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Er is maar 1 reden dat je vroeger gescheiden kamers had en dat is omdat het constructief nodig was voor de overspanning.
Watquote:Op dinsdag 14 mei 2019 19:05 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Anders is nogsteeds aardig aanwezig. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld mechanische afzuiging wat 24/7 aanstaat in je woning. Zuigt al je gestookte warmte binnenshuis weg in de winter.
Je zou de ventilatie uit kunnen zetten, alleen heel gezond is dat niet. Voor je het weet kruipen de schimmels tegen de muren opquote:Op dinsdag 14 mei 2019 19:05 schreef Zomaar-een-Chinees het volgende:
[..]
Anders is nogsteeds aardig aanwezig. Tegenwoordig heb je bijvoorbeeld mechanische afzuiging wat 24/7 aanstaat in je woning. Zuigt al je gestookte warmte binnenshuis weg in de winter. Of van die deursloten met die klauwen onder en boven die meedoen met de centrale cilinderslot. Als dat verstopt raakt met spinnenrag of zand krijg je je deur gewoon niet meer open. Gewoon dom dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |