Ah, alle eerste rijders van die teams dus.quote:Op donderdag 28 maart 2019 15:08 schreef sasquatsch het volgende:
Om 16:00 uur is de persconferentie met Valtteri Bottas (Mercedes), Pierre Gasly (Red Bull), Charles Leclerc (Ferrari), Daniil Kvyat (Toro Rosso) en Lando Norris (McLaren).
Kvyat niet toch?quote:Op donderdag 28 maart 2019 15:22 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ah, alle eerste rijders van die teams dus.
twitter:andrewbensonf1 twitterde op donderdag 28-03-2019 om 17:32:51Alonso to test for McLaren on both days of next week's Bahrain F1 test. He's also due to be with the team as adviser for the whole race weekend here https://t.co/EJfzcVwTUk reageer retweet
Het duur toch wel enkele weken om van een ontwerp naar fysiek onderdeel te gaan. Als je bedenkt dat ze vlak voor de wintertest erachter kwamen dat dat gehele proces van Williams niet klopte, dan begrijp je wel dat het even duurt voordat ze weten welke ontwerpen de juiste zijn en deze voldoende gebouwd hebben.quote:Op donderdag 28 maart 2019 14:49 schreef opreis het volgende:
[..]
Maar komt dit door financiele problemen of omdat wat ze daar aan voorraad hebben gebouwd gewoon slecht was?
Als je de mallen al hebt kan je binnen een 2 weken zo 5/8 vleugels erbij bouwen hoor. En de kosten zijn dat ook dan niet meer.quote:Op donderdag 28 maart 2019 18:02 schreef Fer het volgende:
[..]
Het duur toch wel enkele weken om van een ontwerp naar fysiek onderdeel te gaan. Als je bedenkt dat ze vlak voor de wintertest erachter kwamen dat dat gehele proces van Williams niet klopte, dan begrijp je wel dat het even duurt voordat ze weten welke ontwerpen de juiste zijn en deze voldoende gebouwd hebben.
Van een vleugel waarvan je niet weet of hij 100% goed werkt, bouw je ook geen 4 stuks.
Aan het begin van 't seizoen hebben alle fabrikanten nog weinig onderdelen, groot deel moet gewoon geheel opnieuw ontworpen en gemaakt worden.quote:Op donderdag 28 maart 2019 14:49 schreef opreis het volgende:
[..]
Maar komt dit door financiele problemen of omdat wat ze daar aan voorraad hebben gebouwd gewoon slecht was?
Maar als het ontwerp eenmaal daar is lijkt het me niet dat het zo lang hoeft te duren om een nieuwe te fabriceren. Ze hebben tussen australia en bahrein twee weken dus lijkt me niet onverstandig om desnoods een versimpelde reserve vloer mee te nemen.quote:Op donderdag 28 maart 2019 18:26 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Aan het begin van 't seizoen hebben alle fabrikanten nog weinig onderdelen, groot deel moet gewoon geheel opnieuw ontworpen en gemaakt worden.
Da's overigens vooral voor klantenteams een probleem want de fabrieksteams krijgen natuurlijk voorrang.
Dat was voor Red Bull vorig jaar ook nog een probleem, die wilden wel nieuwe onderdelen maar Renault kon die niet leveren.
De processen die in de F1 gebruikt worden om een Carbon Fibre onderdeel te maken duren gewoon een aantal dagen hoor. Het is niet alsof je een lopende band aanzet en er continu nieuwe vleugels uit komen zeilen. Het hele proces duurt een dag of 7, en de ovens zijn ook weer niet zo groot dat er zomaar even 40 vleugels in gelegd kunnen worden.quote:Op donderdag 28 maart 2019 18:30 schreef opreis het volgende:
[..]
Maar als het ontwerp eenmaal daar is lijkt het me niet dat het zo lang hoeft te duren om een nieuwe te fabriceren. Ze hebben tussen australia en bahrein twee weken dus lijkt me niet onverstandig om desnoods een versimpelde reserve vloer mee te nemen.
En een deel van het chassis lijkt me anders dan een motor.
Mallen zijn maar een deel het van het proces. Er zit een flink stuk handwerk in, zodat een enkele vleugel 20000-30000 kost en die kosten gaan amper omlaag door er meer te maken.quote:Op donderdag 28 maart 2019 18:12 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Als je de mallen al hebt kan je binnen een 2 weken zo 5/8 vleugels erbij bouwen hoor. En de kosten zijn dat ook dan niet meer.
Materiaal en manuren als je een mal hebt moeten maken vallen dan wel mee. Ontwerp en mallenbouw zijn de duurste kosten binnen composiet producten.
Ik denk dat het geld/personeel een beetje op is bij Willams.
D'r was eens tukje over bij peptalk, ze zoeken alles. Van aerodynamica tot monteursquote:Op donderdag 28 maart 2019 18:12 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Als je de mallen al hebt kan je binnen een 2 weken zo 5/8 vleugels erbij bouwen hoor. En de kosten zijn dat ook dan niet meer.
Materiaal en manuren als je een mal hebt moeten maken vallen dan wel mee. Ontwerp en mallenbouw zijn de duurste kosten binnen composiet producten.
Ik denk dat het geld/personeel een beetje op is bij Willams.
Klopt, maar mijn ervaring in de composiet wereld is dat als je een mal hebt je relatief snel productie kan draaien. Het maken van een goed ontwerp en bijbehorende mal is relatief veel werk, en ook kostbaarder dan het uiteindelijk maken van je product. Een mal kan bijvoorbeeld vanaf plug tot mal zo een week kosten aan tijd. En dan ben je een snelle jongen.quote:Op donderdag 28 maart 2019 18:48 schreef Fer het volgende:
[..]
Mallen zijn maar een deel het van het proces. Er zit een flink stuk handwerk in, zodat een enkele vleugel 20000-30000 kost en die kosten gaan amper omlaag door er meer te maken.
Hoe vaak komt het niet voor dat er binnen het team ruzie is, wie de nieuwe vleugel mag hebben. Of zoals bij Vettel die zijn nieuwe vleugel sloopte en toen de enige andere nieuwe vleugel van Webbers auto afgehaald werd en Webber een oude kreeg.
Alles moet ook uitvoerig getest worden, Red Bull heeft eens een filmpje gemaakt over een "simpel" schroefje, wat daar al niet bij komt kijken voor 't in de auto gebruikt kan/mag worden.quote:Op donderdag 28 maart 2019 19:10 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Klopt, maar mijn ervaring in de composiet wereld is dat als je een mal hebt je relatief snel productie kan draaien. Het maken van een goed ontwerp en bijbehorende mal is relatief veel werk, en ook kostbaarder dan het uiteindelijk maken van je product. Een mal kan bijvoorbeeld vanaf plug tot mal zo een week kosten aan tijd. En dan ben je een snelle jongen.
Het maken van een product is voornamelijk nog een beetje tijd extra en wat materiaal.
Uit een mal kan je binnen 2 dagen een compleet product halen, dan reken ik het leggen van de vezels en de cure van de prepreg mee. Dan moet je nog een dag oid voor het afwerken en spuiten en dan nog een dag voor assemblage van je vleugel.
Kijk, ik begrijp als je net een nieuwe vleugel hebt, dat je niet genoeg tijd hebt om een nieuw type te maken. Maar Williams kan naar mijn mening dan beter wat extra vleugels oude spec hebben om meer punten proberen te krijgen, die zijn veel meer waard dan wat een aantal extra vleugels je kost. Als er dan gecrashed word kan je in ieder geval gewoon rijden, en misschien nog punten verzamelen.
Niet genoeg onderdelen hebben getuigd van weinig visie of ergens een tekort aan resources.
https://redbullracing.redbull.com/article/race-race-nose-conequote:Op donderdag 28 maart 2019 19:18 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Alles moet ook uitvoerig getest worden, Red Bull heeft eens een filmpje gemaakt over een "simpel" schroefje, wat daar al niet bij komt kijken voor 't in de auto gebruikt kan/mag worden.
Ik heb een website draaien die de regenverwachtingen voor allerlei raceklasses in de gaten houdt. Volgens mijn gegevens blijft het gewoon droog.quote:
quote:Op donderdag 28 maart 2019 20:16 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik heb een website draaien die de regenverwachtingen voor allerlei raceklasses in de gaten houdt. Volgens mijn gegevens blijft het gewoon droog.
Hoezo verborgen? Hij staat open.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 06:48 schreef Zorro het volgende:
Ik zie dat het Bahrein topic hidden is. Of nou ja, eigenlijk zie ik dat dus niet. Raar Bijzonder.
Ja nu, maar nog niet op het moment dat hij zijn post plaatstequote:
quote:
Ik denk dat je dat eerste onderschat en dat tweede verkeerd hebt.quote:Op donderdag 28 maart 2019 19:10 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Klopt, maar mijn ervaring in de composiet wereld is dat als je een mal hebt je relatief snel productie kan draaien.
Kijk, ik begrijp als je net een nieuwe vleugel hebt, dat je niet genoeg tijd hebt om een nieuw type te maken. Maar Williams kan naar mijn mening dan beter wat extra vleugels oude spec hebben om meer punten proberen te krijgen, die zijn veel meer waard dan wat een aantal extra vleugels je kost. Als er dan gecrashed word kan je in ieder geval gewoon rijden, en misschien nog punten verzamelen.
Niet genoeg onderdelen hebben getuigd van weinig visie of ergens een tekort aan resources.
Jawel hoor, McLaren.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:38 schreef CrashO het volgende:
Klagen over B teams. Die kerel runt zelf een Renault B team, alleen hebben ze sinds dit jaar geen A team meer
Grosjean zelf kon er weinig aan doen, hij reed midden in een bocht. Is schuld van het team die het gat tussen de twee verkeerd had ingeschat inclusief een beetje pech.quote:Op zondag 31 maart 2019 15:27 schreef Gehrman het volgende:
Grosjean vindt snelheidsverschillen bij kwalificatie te gevaarlijk
Buiten dat Grosjean weer eens de schuld af probeert te schuiven, heeft hij hier een punt?
Ik heb er totaal geen problemen mee. Je kan nu nog steeds zien elke band goed of slecht gaat. Of ze de band nou supersoft noemen of soft veranderd daar voor mij niet zo veel aan.quote:Op zondag 31 maart 2019 21:35 schreef Fer het volgende:
Hoe ervaren jullie de nieuwe banden? Ik mis toch een beetje, dat ik nu niet meer weet welke band er echt onder de auto zit. Vorig jaar kon je toch wel zien, dat bepaalde auto’s lekkerder liepen op bepaalde banden.
Hoezo niet? De namen zijn alleen tijdens het weekend relatief. Ze hebben vaste namen erbuiten (C1 is het hardste TM C5 de oude hyper soft). Waarvan ze er voor elk weekend 3 kiezen die dan soft, medium, hard heten.quote:Op zondag 31 maart 2019 21:35 schreef Fer het volgende:
Hoe ervaren jullie de nieuwe banden? Ik mis toch een beetje, dat ik nu niet meer weet welke band er echt onder de auto zit. Vorig jaar kon je toch wel zien, dat bepaalde auto’s lekkerder liepen op bepaalde banden.
Ik weet het, maar tot nu toe niet de juiste nummers in mijn hoofd geprent voor het raceweekend. Misschien dat dat helpt.quote:Op zondag 31 maart 2019 23:13 schreef CrashO het volgende:
[..]
Hoezo niet? De namen zijn alleen tijdens het weekend relatief. Ze hebben vaste namen erbuiten (C1 TM C5). Waarvan ze er voor elk weekend 3 kiezen die dan soft, medium, hard heten.
In Melbourne waren het C2, C3, C4 en hier in Bahrein C1, C2, C3. ( Staan ook in de OPs van de live topics vermeld, in het plaatje met het circuit.)
Ja.quote:Op maandag 1 april 2019 12:12 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Alsof je de banden echt met elkaar kunt vergelijken op verschillende circuits
Sommige auto's rijden nou eenmaal beter op een bepaalde compound banden.quote:Op maandag 1 april 2019 12:12 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Alsof je de banden echt met elkaar kunt vergelijken op verschillende circuits
En wat is dan het probleem met het nieuwe systeem? Die gegevens welke C ze gebruiken zijn toch ook gewoon bekend?quote:Op maandag 1 april 2019 12:54 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
Sommige auto's rijden nou eenmaal beter op een bepaalde compound banden.
Red Bull lijkt problemen te hebben met de C3.
mijn reactie gaat er juist om dat het wel vergelijkbaar is.quote:Op maandag 1 april 2019 12:57 schreef vosss het volgende:
[..]
En wat is dan het probleem met het nieuwe systeem? Die gegevens welke C ze gebruiken zijn toch ook gewoon bekend?
Nu moet ik het zelf onthouden in plaats van dat het op m'n schermpje staat.quote:Op maandag 1 april 2019 12:57 schreef vosss het volgende:
[..]
En wat is dan het probleem met het nieuwe systeem? Die gegevens welke C ze gebruiken zijn toch ook gewoon bekend?
Nu moet je zelf bv C3 onthouden ipv medium. Ik zie het probleem niet.quote:Op maandag 1 april 2019 13:09 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Nu moet ik het zelf onthouden in plaats van dat het op m'n schermpje staat.
Op het schermpje/in beeld staat gewoon toch dat het de zachte, medium of harde band is? Waarom zou je als iemand die verder niet bij zo'n team werkt ook nog exact de compound willen weten?quote:Op maandag 1 april 2019 13:09 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Nu moet ik het zelf onthouden in plaats van dat het op m'n schermpje staat.
Slijtage verwachting, tactische beslissingen beter begrijpen.quote:Op maandag 1 april 2019 14:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Op het schermpje/in beeld staat gewoon toch dat het de zachte, medium of harde band is? Waarom zou je als iemand die verder niet bij zo'n team werkt ook nog exact de compound willen weten?
Omdat je liefhebber bent.....quote:Op maandag 1 april 2019 14:00 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Op het schermpje/in beeld staat gewoon toch dat het de zachte, medium of harde band is? Waarom zou je als iemand die verder niet bij zo'n team werkt ook nog exact de compound willen weten?
Dan weet je voor de wedstrijd, aan de hand van het kaartje van Pirelli, al wel welke compounds er gebruikt worden...quote:
Dat ben ik, toch vind ik zacht, medium of hard ruimschoots voldoende info.quote:
Je hebt liefhebber en liefhebber over 9000!quote:Op maandag 1 april 2019 16:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat ben ik, toch vind ik zacht, medium of hard ruimschoots voldoende info.
Dit dus, ik wil het ook weten, dus check het vooraf. Ik vind het huidige systeem tijdens de races wel overzichtelijk. Als die super, hyper en ultra aanduidingen gingen ook nergens over.quote:Op maandag 1 april 2019 15:47 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Dan weet je voor de wedstrijd, aan de hand van het kaartje van Pirelli, al wel welke compounds er gebruikt worden...
Ja, als je niet elk detail hoeft te weten kun je schijnbaar geen liefhebber zijn. Haha.quote:Op maandag 1 april 2019 16:09 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Je hebt liefhebber en liefhebber over 9000!
Daarbij voor een kleurenblinde als mij, totaal niet herkenbaar.quote:Op maandag 1 april 2019 16:16 schreef TAV74 het volgende:
[..]
Dit dus, ik wil het ook weten, dus check het vooraf. Ik vind het huidige systeem tijdens de races wel overzichtelijk. Als die super, hyper en ultra aanduidingen gingen ook nergens over.
SC, waardoor ze zonder veel tijdverlies banden konden wisselen en daardoor versere banden hadden dan de concurrentie, die niet wisselden.quote:Op maandag 1 april 2019 17:36 schreef Gezicht het volgende:
Help me even - hoe kon het ook alweer dat RBR vorig jaar opeens zo snel was in China? Puur op strategie/banden?
Kans dat we dit jaar weer een sterk RBR gaan zien in China?
Was een reguliere SC trouwensquote:Op maandag 1 april 2019 17:42 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
VSC, waardoor ze zonder veel tijdverlies banden konden wisselen en daardoor versere banden hadden dan de concurrentie, die niet wisselden.
En nee, zonder dit soort mazzel verwacht ik dat niet.
Ah, was die SC helemaal vergeten ja.quote:Op maandag 1 april 2019 17:42 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
SC, waardoor ze zonder veel tijdverlies banden konden wisselen en daardoor versere banden hadden dan de concurrentie, die niet wisselden.
En nee, zonder dit soort mazzel verwacht ik dat niet.
quote:Op maandag 1 april 2019 18:31 schreef Justevo het volgende:
Is er een overzichtje van welke banden dit jaar met die van vorig jaar corresponderen? Ik heb dat echt niet van elk circuit onthouden.
En zelfs dat is niet geheel correct. C3 is een andere band dan de 17SS. Naar verhouding vergelijkbaar qua hardheid, maar twee jaar verder ontwikkeld.quote:
Hardnekkige verdachtmaking die iedere keer gemaakt wordt, omdat ze hard optrekken vanuit bochten met een recht stuk erachter.quote:Op maandag 1 april 2019 23:18 schreef mikieu het volgende:
Gokje: Ferrari haalt meer kW uit het elektrische systeem dan toegestaan. Komende week komen de claims richting dat kamp.
twitter:RobChinchero twitterde op dinsdag 02-04-2019 om 08:22:16Mick Schumacher in red https://t.co/AL7Lc0fstn reageer retweet
Echt zo'n mediahype rondom die jongenquote:Op dinsdag 2 april 2019 08:46 schreef Tarado het volgende:
[ afbeelding ]twitter:RobChinchero twitterde op dinsdag 02-04-2019 om 08:22:16Mick Schumacher in red https://t.co/AL7Lc0fstn reageer retweet
inderdaad maar ik snap wel dat hij het gebodene aanpaktquote:Op dinsdag 2 april 2019 08:55 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Echt zo'n mediahype rondom die jongenHet is een ok rijder maar echt geen uitblinker. Puur door zijn achternaam wordt hij beter afgeschilderd dan hij echt is.
Belachelijk, echt
Ik spreek je in november weer, als hij kampioen is.quote:Op dinsdag 2 april 2019 08:55 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Echt zo'n mediahype rondom die jongenHet is een ok rijder maar echt geen uitblinker. Puur door zijn achternaam wordt hij beter afgeschilderd dan hij echt is.
Belachelijk, echt
Waarom liegen over een fout in de verbranding van een cilinder? Als je gewoon kunt toegeven dat t elektrische systeem niet meer goed werkt.quote:Op dinsdag 2 april 2019 07:01 schreef Fer het volgende:
[..]
Hardnekkige verdachtmaking die iedere keer gemaakt wordt, omdat ze hard optrekken vanuit bochten met een recht stuk erachter.
Misschien is het wel een ontwerpkeuze van de achterwielophanging en is Mercedes sneller in de snelle bochten door een ander ontwerp. Het is zo complex geworden, wielophanging heeft zware invloed op de aero van het gehele chassis.
Hahahaha....quote:Op dinsdag 2 april 2019 09:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik spreek je in november weer, als hij kampioen is.
Zo hard gaat Mick meestal niet. Eén jaar wennen, dan scoren. Hij mist gewoon nog wat ervaring in deze specifieke manier van rijden, maar gaat dat niet overcompenseren door veel te wild er in te gaan. Dat is in de F2 sowieso een recept voor slechte resultaten.quote:Op dinsdag 2 april 2019 09:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik spreek je in november 2020 weer, als hij kampioen is.
Ik dacht hetzelfde over vorig jaar, toen verraste hij vriend en vijand, dus ik neem geen risico meer.quote:
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid volledig illegale auto.quote:Op dinsdag 2 april 2019 10:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik dacht hetzelfde over vorig jaar, toen verraste hij vriend en vijand, dus ik neem geen risico meer.
Eenzelfde principe wat ook voor Stroll is toegepast. Je kan bij Dallara tussentijds updates krijgen, als je betaalt. En dat heeft Prema gedaan. Dat hebben ze ook geprobeerd in de F2, toen nog voor Leclerc, maar toen werden ze teruggefloten en werd Leclerc's auto afgekeurd. Dus zo makkelijk gaat het dit jaar niet.quote:Op dinsdag 2 april 2019 10:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid volledig illegale auto.
quote:Op dinsdag 2 april 2019 10:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid volledig illegale auto.
Dit ja, halverwege het jaar ging hij ineens als een raket door een aanpassing aan zijn auto. Anders had Ticktum gewoon overtuigend het kampioenschap binnen geharkt.quote:Op dinsdag 2 april 2019 10:45 schreef vosss het volgende:
[..]
Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid volledig illegale auto.
Beter dan Mickquote:Op dinsdag 2 april 2019 12:16 schreef BroesWillems het volgende:
Die Ticktum, die morgen in de RB test. Is die nog wat? (Ik volg de andere klassen niet zo)
Jep, kan goed potje sturen. Het is alleen een totale idioot, hij is niet voor niets geschorst geweestquote:Op dinsdag 2 april 2019 12:16 schreef BroesWillems het volgende:
Die Ticktum, die morgen in de RB test. Is die nog wat? (Ik volg de andere klassen niet zo)
Rinus reed m tot snot.quote:Op dinsdag 2 april 2019 12:28 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Jep, kan goed potje sturen. Het is alleen een totale idioot, hij is niet voor niets geschorst geweest
Weinig kans!quote:Op dinsdag 2 april 2019 09:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik spreek je in november weer, als hij kampioen is.
je neemt geen risico, dus je roept dat hij kampioen wordt. Logisch wel.quote:Op dinsdag 2 april 2019 10:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik dacht hetzelfde over vorig jaar, toen verraste hij vriend en vijand, dus ik neem geen risico meer.
Bij Ticktum spelen twee zaken. Ten eerste zijn rotkarakter, ten tweede zijn aanpassingsvermogenquote:Op dinsdag 2 april 2019 12:16 schreef BroesWillems het volgende:
Die Ticktum, die morgen in de RB test. Is die nog wat? (Ik volg de andere klassen niet zo)
Ik gun het hem best hoor, en hij is goed, maar is idd geen uitblinker. En ook niet-uitblinkers kunnen wel eens uitstekende resultaten behalen, zoals vorig jaar, maar vergeet niet hoe wisselvallig de periode ervóór was. En ook dit seizoen start hij niet heel geweldig.quote:
ga er maar vanuit dat bij Ticktum niet enkel Marko iets te zeggen heeft maar ook hogerop, die Ticktum maar al te graag als "Bad Boy" op de grid willen hebben. Want marketing en blikjes.....quote:Op dinsdag 2 april 2019 13:54 schreef Sabata het volgende:
[..]
Ik snap aan één kant wel dat Dr Marko Ticktum wil hebben. Hij is een goed coureur en hij heeft dankzij zijn rotkarakter ook een drive om te winnen, precies wat Dr. Marko ook eist. Maar bij Ticktum slaat dat door in het gedrag van een kind dat geen snoepjes meer krijgt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |