Combinatie van beide, ongetwijfeld. Ook kostbare testtijd gemist natuurlijk.quote:Op donderdag 28 maart 2019 14:49 schreef opreis het volgende:
[..]
Maar komt dit door financiele problemen of omdat wat ze daar aan voorraad hebben gebouwd gewoon slecht was?
Ah, alle eerste rijders van die teams dus.quote:Op donderdag 28 maart 2019 15:08 schreef sasquatsch het volgende:
Om 16:00 uur is de persconferentie met Valtteri Bottas (Mercedes), Pierre Gasly (Red Bull), Charles Leclerc (Ferrari), Daniil Kvyat (Toro Rosso) en Lando Norris (McLaren).
Kvyat niet toch?quote:Op donderdag 28 maart 2019 15:22 schreef twiFight het volgende:
[..]
Ah, alle eerste rijders van die teams dus.
twitter:andrewbensonf1 twitterde op donderdag 28-03-2019 om 17:32:51Alonso to test for McLaren on both days of next week's Bahrain F1 test. He's also due to be with the team as adviser for the whole race weekend here https://t.co/EJfzcVwTUk reageer retweet
Het duur toch wel enkele weken om van een ontwerp naar fysiek onderdeel te gaan. Als je bedenkt dat ze vlak voor de wintertest erachter kwamen dat dat gehele proces van Williams niet klopte, dan begrijp je wel dat het even duurt voordat ze weten welke ontwerpen de juiste zijn en deze voldoende gebouwd hebben.quote:Op donderdag 28 maart 2019 14:49 schreef opreis het volgende:
[..]
Maar komt dit door financiele problemen of omdat wat ze daar aan voorraad hebben gebouwd gewoon slecht was?
Als je de mallen al hebt kan je binnen een 2 weken zo 5/8 vleugels erbij bouwen hoor. En de kosten zijn dat ook dan niet meer.quote:Op donderdag 28 maart 2019 18:02 schreef Fer het volgende:
[..]
Het duur toch wel enkele weken om van een ontwerp naar fysiek onderdeel te gaan. Als je bedenkt dat ze vlak voor de wintertest erachter kwamen dat dat gehele proces van Williams niet klopte, dan begrijp je wel dat het even duurt voordat ze weten welke ontwerpen de juiste zijn en deze voldoende gebouwd hebben.
Van een vleugel waarvan je niet weet of hij 100% goed werkt, bouw je ook geen 4 stuks.
Aan het begin van 't seizoen hebben alle fabrikanten nog weinig onderdelen, groot deel moet gewoon geheel opnieuw ontworpen en gemaakt worden.quote:Op donderdag 28 maart 2019 14:49 schreef opreis het volgende:
[..]
Maar komt dit door financiele problemen of omdat wat ze daar aan voorraad hebben gebouwd gewoon slecht was?
Maar als het ontwerp eenmaal daar is lijkt het me niet dat het zo lang hoeft te duren om een nieuwe te fabriceren. Ze hebben tussen australia en bahrein twee weken dus lijkt me niet onverstandig om desnoods een versimpelde reserve vloer mee te nemen.quote:Op donderdag 28 maart 2019 18:26 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Aan het begin van 't seizoen hebben alle fabrikanten nog weinig onderdelen, groot deel moet gewoon geheel opnieuw ontworpen en gemaakt worden.
Da's overigens vooral voor klantenteams een probleem want de fabrieksteams krijgen natuurlijk voorrang.
Dat was voor Red Bull vorig jaar ook nog een probleem, die wilden wel nieuwe onderdelen maar Renault kon die niet leveren.
De processen die in de F1 gebruikt worden om een Carbon Fibre onderdeel te maken duren gewoon een aantal dagen hoor. Het is niet alsof je een lopende band aanzet en er continu nieuwe vleugels uit komen zeilen. Het hele proces duurt een dag of 7, en de ovens zijn ook weer niet zo groot dat er zomaar even 40 vleugels in gelegd kunnen worden.quote:Op donderdag 28 maart 2019 18:30 schreef opreis het volgende:
[..]
Maar als het ontwerp eenmaal daar is lijkt het me niet dat het zo lang hoeft te duren om een nieuwe te fabriceren. Ze hebben tussen australia en bahrein twee weken dus lijkt me niet onverstandig om desnoods een versimpelde reserve vloer mee te nemen.
En een deel van het chassis lijkt me anders dan een motor.
Mallen zijn maar een deel het van het proces. Er zit een flink stuk handwerk in, zodat een enkele vleugel 20000-30000 kost en die kosten gaan amper omlaag door er meer te maken.quote:Op donderdag 28 maart 2019 18:12 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Als je de mallen al hebt kan je binnen een 2 weken zo 5/8 vleugels erbij bouwen hoor. En de kosten zijn dat ook dan niet meer.
Materiaal en manuren als je een mal hebt moeten maken vallen dan wel mee. Ontwerp en mallenbouw zijn de duurste kosten binnen composiet producten.
Ik denk dat het geld/personeel een beetje op is bij Willams.
D'r was eens tukje over bij peptalk, ze zoeken alles. Van aerodynamica tot monteursquote:Op donderdag 28 maart 2019 18:12 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Als je de mallen al hebt kan je binnen een 2 weken zo 5/8 vleugels erbij bouwen hoor. En de kosten zijn dat ook dan niet meer.
Materiaal en manuren als je een mal hebt moeten maken vallen dan wel mee. Ontwerp en mallenbouw zijn de duurste kosten binnen composiet producten.
Ik denk dat het geld/personeel een beetje op is bij Willams.
Klopt, maar mijn ervaring in de composiet wereld is dat als je een mal hebt je relatief snel productie kan draaien. Het maken van een goed ontwerp en bijbehorende mal is relatief veel werk, en ook kostbaarder dan het uiteindelijk maken van je product. Een mal kan bijvoorbeeld vanaf plug tot mal zo een week kosten aan tijd. En dan ben je een snelle jongen.quote:Op donderdag 28 maart 2019 18:48 schreef Fer het volgende:
[..]
Mallen zijn maar een deel het van het proces. Er zit een flink stuk handwerk in, zodat een enkele vleugel 20000-30000 kost en die kosten gaan amper omlaag door er meer te maken.
Hoe vaak komt het niet voor dat er binnen het team ruzie is, wie de nieuwe vleugel mag hebben. Of zoals bij Vettel die zijn nieuwe vleugel sloopte en toen de enige andere nieuwe vleugel van Webbers auto afgehaald werd en Webber een oude kreeg.
Alles moet ook uitvoerig getest worden, Red Bull heeft eens een filmpje gemaakt over een "simpel" schroefje, wat daar al niet bij komt kijken voor 't in de auto gebruikt kan/mag worden.quote:Op donderdag 28 maart 2019 19:10 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Klopt, maar mijn ervaring in de composiet wereld is dat als je een mal hebt je relatief snel productie kan draaien. Het maken van een goed ontwerp en bijbehorende mal is relatief veel werk, en ook kostbaarder dan het uiteindelijk maken van je product. Een mal kan bijvoorbeeld vanaf plug tot mal zo een week kosten aan tijd. En dan ben je een snelle jongen.
Het maken van een product is voornamelijk nog een beetje tijd extra en wat materiaal.
Uit een mal kan je binnen 2 dagen een compleet product halen, dan reken ik het leggen van de vezels en de cure van de prepreg mee. Dan moet je nog een dag oid voor het afwerken en spuiten en dan nog een dag voor assemblage van je vleugel.
Kijk, ik begrijp als je net een nieuwe vleugel hebt, dat je niet genoeg tijd hebt om een nieuw type te maken. Maar Williams kan naar mijn mening dan beter wat extra vleugels oude spec hebben om meer punten proberen te krijgen, die zijn veel meer waard dan wat een aantal extra vleugels je kost. Als er dan gecrashed word kan je in ieder geval gewoon rijden, en misschien nog punten verzamelen.
Niet genoeg onderdelen hebben getuigd van weinig visie of ergens een tekort aan resources.
https://redbullracing.redbull.com/article/race-race-nose-conequote:Op donderdag 28 maart 2019 19:18 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Alles moet ook uitvoerig getest worden, Red Bull heeft eens een filmpje gemaakt over een "simpel" schroefje, wat daar al niet bij komt kijken voor 't in de auto gebruikt kan/mag worden.
Ik heb een website draaien die de regenverwachtingen voor allerlei raceklasses in de gaten houdt. Volgens mijn gegevens blijft het gewoon droog.quote:
quote:Op donderdag 28 maart 2019 20:16 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Ik heb een website draaien die de regenverwachtingen voor allerlei raceklasses in de gaten houdt. Volgens mijn gegevens blijft het gewoon droog.
Hoezo verborgen? Hij staat open.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 06:48 schreef Zorro het volgende:
Ik zie dat het Bahrein topic hidden is. Of nou ja, eigenlijk zie ik dat dus niet. Raar Bijzonder.
Ja nu, maar nog niet op het moment dat hij zijn post plaatstequote:
quote:
Ik denk dat je dat eerste onderschat en dat tweede verkeerd hebt.quote:Op donderdag 28 maart 2019 19:10 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Klopt, maar mijn ervaring in de composiet wereld is dat als je een mal hebt je relatief snel productie kan draaien.
Kijk, ik begrijp als je net een nieuwe vleugel hebt, dat je niet genoeg tijd hebt om een nieuw type te maken. Maar Williams kan naar mijn mening dan beter wat extra vleugels oude spec hebben om meer punten proberen te krijgen, die zijn veel meer waard dan wat een aantal extra vleugels je kost. Als er dan gecrashed word kan je in ieder geval gewoon rijden, en misschien nog punten verzamelen.
Niet genoeg onderdelen hebben getuigd van weinig visie of ergens een tekort aan resources.
Jawel hoor, McLaren.quote:Op zaterdag 30 maart 2019 11:38 schreef CrashO het volgende:
Klagen over B teams. Die kerel runt zelf een Renault B team, alleen hebben ze sinds dit jaar geen A team meer
Grosjean zelf kon er weinig aan doen, hij reed midden in een bocht. Is schuld van het team die het gat tussen de twee verkeerd had ingeschat inclusief een beetje pech.quote:Op zondag 31 maart 2019 15:27 schreef Gehrman het volgende:
Grosjean vindt snelheidsverschillen bij kwalificatie te gevaarlijk
Buiten dat Grosjean weer eens de schuld af probeert te schuiven, heeft hij hier een punt?
Ik heb er totaal geen problemen mee. Je kan nu nog steeds zien elke band goed of slecht gaat. Of ze de band nou supersoft noemen of soft veranderd daar voor mij niet zo veel aan.quote:Op zondag 31 maart 2019 21:35 schreef Fer het volgende:
Hoe ervaren jullie de nieuwe banden? Ik mis toch een beetje, dat ik nu niet meer weet welke band er echt onder de auto zit. Vorig jaar kon je toch wel zien, dat bepaalde auto’s lekkerder liepen op bepaalde banden.
Hoezo niet? De namen zijn alleen tijdens het weekend relatief. Ze hebben vaste namen erbuiten (C1 is het hardste TM C5 de oude hyper soft). Waarvan ze er voor elk weekend 3 kiezen die dan soft, medium, hard heten.quote:Op zondag 31 maart 2019 21:35 schreef Fer het volgende:
Hoe ervaren jullie de nieuwe banden? Ik mis toch een beetje, dat ik nu niet meer weet welke band er echt onder de auto zit. Vorig jaar kon je toch wel zien, dat bepaalde auto’s lekkerder liepen op bepaalde banden.
Ik weet het, maar tot nu toe niet de juiste nummers in mijn hoofd geprent voor het raceweekend. Misschien dat dat helpt.quote:Op zondag 31 maart 2019 23:13 schreef CrashO het volgende:
[..]
Hoezo niet? De namen zijn alleen tijdens het weekend relatief. Ze hebben vaste namen erbuiten (C1 TM C5). Waarvan ze er voor elk weekend 3 kiezen die dan soft, medium, hard heten.
In Melbourne waren het C2, C3, C4 en hier in Bahrein C1, C2, C3. ( Staan ook in de OPs van de live topics vermeld, in het plaatje met het circuit.)
Ja.quote:Op maandag 1 april 2019 12:12 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Alsof je de banden echt met elkaar kunt vergelijken op verschillende circuits
Sommige auto's rijden nou eenmaal beter op een bepaalde compound banden.quote:Op maandag 1 april 2019 12:12 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Alsof je de banden echt met elkaar kunt vergelijken op verschillende circuits
En wat is dan het probleem met het nieuwe systeem? Die gegevens welke C ze gebruiken zijn toch ook gewoon bekend?quote:Op maandag 1 april 2019 12:54 schreef Lionheaad het volgende:
[..]
Sommige auto's rijden nou eenmaal beter op een bepaalde compound banden.
Red Bull lijkt problemen te hebben met de C3.
mijn reactie gaat er juist om dat het wel vergelijkbaar is.quote:Op maandag 1 april 2019 12:57 schreef vosss het volgende:
[..]
En wat is dan het probleem met het nieuwe systeem? Die gegevens welke C ze gebruiken zijn toch ook gewoon bekend?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |