quote:'Zonder open water en groen kunnen steden niet zweten en raken ze oververhit'
WOENSDAG 24 OKTOBER 2018, 15:20
DELFT - Heerlijk natuurlijk, een zomer vol zon. Maar in de stad het was afgelopen maanden soms niet uit te houden. Daar was het vaak veel warmer dan in landelijke gebieden. Wat daaraan te doen valt? ‘Er wordt nu nog te veel met een 'mediterraan oog' naar onze steden gekeken', stelt Anna Solcerova, die komende vrijdag op dit onderwerp promoveert aan de TU Delft. 'Maar bij het Nederlandse klimaat hoort een andere oplossing, de steden moeten zweten.'
Dat het in steden in de zomer vaak warmer is dan de landelijke gebieden eromheen, is bekend. Wegen en gebouwen houden meer zonnestraling gevangen dan bodem en vegetatie, waardoor de stad extra opwarmt. Voeg daar menselijke activiteiten als verkeer en industrie aan toe en de stad verandert in een betonnen woestijn.
Oplossingen voor dit probleem worden nu vaak nog in de verkeerde hoek gezocht, zo stelt Solcerova: ‘Er wordt gekeken naar de constructie van de stad: witte gebouwen en smalle straten. Maar dat is vooral zinnig in mediterrane gebieden, waar het het grootste deel van de tijd erg warm is, in tegenstelling tot Nederland.’
Verdamping vergroten
Steden in Nederland vragen om een andere oplossing. ‘Meer vegetatie en water’, stelt Solcerova. ‘Want zonder die twee kunnen steden niet zweten. En als je niet kunt zweten, raak je oververhit.’ Deze overhitting van steden wordt ook wel het ‘Urban Heat Island’-effect (UHI) genoemd. Volgens Solcerova is het UHI-effect tegen te gaan door met de herintroductie van planten en open water in stedelijke gebieden.
Open water zorgt namelijk voor meer verdamping, waardoor de luchttemperatuur daalt: ‘Water kan zelf warmte opslaan én energie onttrekken door water te laten verdampen’, legt Solcerova uit. ‘Natuurlijk oplossingen als vegetatie en water zijn bovendien multifunctioneel: ze brengen koelte en schaduw, maar het ziet er ook nog eens mooi uit.’
Zo werkt het niet.quote:Op zondag 17 maart 2019 23:45 schreef wollah het volgende:
Nederland is nog lang niet vol. Genoeg platteland in Groningen Friesland Drenthe en Limburg die we vol kunnne gooien met flatgebouwen.
quote:Gemengde reacties op bouwplannen Den Haag: 'We moeten oppassen dat het hier geen banlieue wordt'
DINSDAG 16 OKTOBER 2018, 22:42
DEN HAAG - Niet iedereen is even blij met de plannen van gemeente Den Haag om op drie plekken in de stad grote hoeveelheden woningen te bouwen. De buurtverenigingen vrezen voor de leefbaarheid in de omgeving: 'Scholen bijvoorbeeld zitten vol, we hebben straks met al die nieuwe bewoners een uitbreiding nodig', aldus Jacob Snijders van Stichting Wijkberaad Bezuidenhout.
Maandag kondigde gemeente Den Haag aan dat de gebieden rond de drie grotere stations in Den Haag komende jaren een drastische metamorfose ondergaan. Het gaat om het gebied aan de Laakkant van Station Hollands Spoor. Daar is volgens het stadsbestuur ruimte voor tussen de 5000 en 7000 woningen, vooral in hoogbouw.
Aan de oostkant van het Centraal Station kunnen tussen de 1000 en 2500 woningen komen, bijvoorbeeld bovenop de Utrechtsebaan. Bij Station Laan van NOI kunnen ook nog eens tussen de 1000 en 2000 woningen komen. De laatste twee plekken liggen in het Bezuidenhout. Daar waren al plannen om grote torens naast de Utrechtsebaan te bouwen. De buurtvereniging vreest dat er daardoor een tekort aan voorzieningen ontstaat.
Leefbaarheid in de omgeving
'We moeten oppassen dat het hier geen banlieue wordt', aldus Snijders. 'Misschien slaat dat een beetje door, maar we moeten niet vergeten dat mensen hier leefbaar moeten kunnen wonen.' Nu al houdt de wijk via een speciale monitor de leefbaarheid in de gaten en de balans valt volgens Snijders niet goed uit.
'We hebben hier acht speelplaatsen, maar straks hebben we er recht op negentien. Nou, leg die maar eens aan', aldus Snijders. Ook voorziet hij problemen rondom het aantal beschikbare parkeerplekken. 'En als we willen dat kinderen op school terecht kunnen, moeten we nu beginnen met uitbreiden. Want over drie jaar hebben we hier al 1500 woningen staan.'
Extra klanten voor snackcar de Vrijheid
Bij snackcar de Vrijheid - een van de bekendste snackzaken van Den Haag - zien ze het minder somber in. Daar zien ze het wel zitten, duizend of misschien wel tweeduizend woningen erbij: 'In Den Haag is een tekort aan woningen, dus ik hoop zeker dat de plannen gerealiseerd worden', aldus eigenaar Cengiz Arslan.
Maar dat is niet enige reden waarom Arslan de plannen van de gemeente toejuicht. Het is de bedoeling dat er hoge woontorens pal achter de Vrijheid komen te staan. En dat betekent: meer klanten. 'Wij mogen blijven bestaan en het plein wordt waarschijnlijk naar ons vernoemd. Heel leuk natuurlijk!', aldus Arslan.
quote:Staat jouw huis in de herrie?
11-10-2018
VLAARDINGEN - Miljoenen huizen staan op lawaaiige plekken, zo zocht RTL Nieuws uit. Zij maakten een interactieve kaart waarop iedere Nederlander kan zien hoe het met het geluidsniveau voor zijn of haar huis is gesteld. Kijkend naar Vlaardingen ontdekken we al snel dat ook hier veel sprake is van geluidsoverlast. Slechts weinig woningen krijgen het predikaat goed of zeer goed.
Verkeer, treinen, vliegtuigen en industrie veroorzaken op veel plekken meer dan 55 decibel aan geluid en dat is teveel. In Vlaardingen woon je, zoals overal, het slechts langs de doorgaande wegen. We zien dat bijvoorbeeld langs de Marathonweg, de Burg. Heusdenslaan en de Burg. Pruissingel. Opvallend ook is de slechte score van een groot deel van Park Hooglede. De woningen het dichtst bij de A20 krijgen het predikaat zeer slecht. Middenin de wijk scoren de woningen 'slecht' en ook de achterzijde komt niet verder dan 'matig'.
Ook de Rivierzone komt er niet goed af, naar alle waarschijnlijkheid door geluidsoverlast van 'de overkant' want de Maasboulevard kan nauwelijks als een van de verkeersaders van Vlaardingen worden beschouwd. Nog beroerder is het gesteld met het geluidsniveau van het nieuwe wijkje achter station Vlaardingen-Centrum. Daar scoren de woningen het dichtst langs de Galgkade/Deltaweg zeer slecht en de woningen dichter bij het spoor slecht. Bedenk daarbij wel dat er nog geen metro heeft gereden.
Goede plekken zijn er uiteraard ook; ze bevinden zich vrijwel uitsluitend in de Holy en zelfs enkele zeer goede voor de geluksvogels die langs de Trekkade wonen. Uw eigen huis opzoeken? Dat kan HIER!
En landbouwgrond hebben we verder helemaal niet nodig?quote:Op zondag 17 maart 2019 23:45 schreef wollah het volgende:
Nederland is nog lang niet vol. Genoeg platteland in Groningen Friesland Drenthe en Limburg die we vol kunnne gooien met flatgebouwen.
quote:Ollongren onder vuur om woningmarkt: 'Ze is een omgekeerde Jan Schaefer'
5 februari 2019, 20.08 uur · Aangepast 6 februari 2019, 14.12 uur
Verschillende Tweede Kamerleden haalden vanmiddag flink uit naar minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken). Ze willen dat zij ingrijpt nu de woningnood in Amsterdam steeds nijpender wordt.
Het onderwerp kwam aan bod tijdens het wekelijkse vragenuurtje. Het was aangekaart door Erik Ronnes, een CDA'er uit Brabant. De gezinspartij maakt zich namelijk zorgen dat ouders met kinderen niet meer in de hoofdstad kunnen wonen. Hij wil een noodprogramma dat Amsterdam weer betaalbaar maakt.
'Amsterdam heeft de minst betaalbare huizen ter wereld. Je hoort iedereen denken: dat wisten we toch al lang? Terwijl het toch eigenlijk van de zotte is dat gewone gezinnen, de hardwerkende middenklasse, Amsterdam en andere grote steden worden uitgejaagd. Wie zingt er straks nog Bij ons in de Jordaan als er straks alleen nog maar expats en Airbnb-bewoners wonen?', aldus Ronnes.
Gelul
PvdA'er Henk Nijboer noemde Ollongren 'een omgekeerde Jan Schaefer'. De legendarische PvdA-wethouder sprak ooit de woorden 'In gelul kan je niet wonen'. Volgens Nijboer geeft Ollongren daar een heel eigen draai aan. 'Ze praat alleen maar, maar ze presteert niks. Dat kan niet, er is woningnood. Er moet geïnvesteerd worden in woningen in plaats van bezuinigd, wat dit kabinet doet.'
Volgens Ollongren klinkt Bij ons in de Jordaan nog steeds in de stad. Ze wil zich niet te veel bemoeien met de Amsterdamse woningmarkt. 'Ik vind het wel uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de gemeente Amsterdam.'
Wethouder Laurens Ivens (Wonen) nodigde zijn oud-collega direct uit om weer eens langs te komen op het stadhuis. 'Minister Kajsa Ollongren is welkom in Amsterdam om te praten over (nood)maatregelen voor meer betaalbare woningen', twittert hij. Hij heeft al wat suggesties. 'Een maximale huurprijs invoeren, de investeringskracht van corporaties uitbreiden en een registratieplicht voor Airbnb.'
quote:Grootste groei van aantal nieuwbouwwoningen sinds 2009
24 januari 2019 00:00
Laatste update: 24 januari 2019 09:49
Bouwbedrijven hebben vorig jaar 66.000 nieuwbouwwoningen gebouwd. Dit komt neer op een groei van bijna 5 procent ten opzichte van 2017, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. Sinds 2009 zijn er niet zoveel nieuwbouwwoningen bijgekomen.
De totale woningvoorraad groeide door de nieuwbouw met 0,9 procent. Procentueel gezien groeide de woningvoorraad door nieuwbouw in de gemeente Diemen het sterkst (een kleine 5 procent).
De cijfers komen overeen met de groei van de woningvoorraad voor het dieptepunt van de economische crisis. Tussen 2000 en 2009 groeide de woningvoorraad door nieuwbouw jaarlijks met ongeveer 1 procent. Het gaat gemiddeld gezien om zo'n 76.000 woningen per jaar.
Na 2009 slonk het aantal nieuwbouwwoningen. Op het dieptepunt in 2014 was het percentage teruggelopen tot 0,6 procent (45.000 woningen). In de drie jaren daarna groeide het aantal nieuwbouwwoningen steeds harder. In 2018 werd er ook meer gebouwd dan het jaar ervoor, maar de groei was wat beperkter.
De gepresenteerde cijfers zijn nog wel voorlopig. In mei 2019 worden de definitieve cijfers gepubliceerd.
Dat gebeurt alleen niet. In plaats daarvan bouwen we de bestaande steden, waar het al vol is, nog voller.quote:Op zondag 17 maart 2019 23:51 schreef Nikonlover het volgende:
Overbevolking? We kunnen heel Flevoland nog vol gooien met woningen
Omdat het niet kan want landbouw.quote:Op zondag 17 maart 2019 23:53 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Dat gebeurt alleen niet. In plaats daarvan bouwen we de bestaande steden, waar het al vol is, nog voller.
En waarom wonen er niet 17 miljoen mensen in Zwitserland, Denemarken, Moldavië of Estland?quote:Op zondag 17 maart 2019 23:51 schreef Nikonlover het volgende:
Overbevolking? We kunnen heel Flevoland nog vol gooien met woningen
Zal vanzelf al gebeuren waarschijnlijk. Nederland is hard op weg om een van de laagste fertility rates van de wereld te hebben. Als je immigratie stopt zit je daar wel snel aan denk ik. Probleem is alleen dat je dan een heel vergrijst land krijgt.quote:Op maandag 18 maart 2019 01:50 schreef Brood-op-de-plank het volgende:
Ik hoop dat de populatie van Nederland 14 miljoen bereikt tegenover 2050. Ja, je leest juist. Ik hoop dat de bevolking teruggedrongen wordt.
Tja, veranderde tijden. Datzelfde gold voor een land in Azië in de jaren 50 waar mijn moeder vandaan komt. Er waren overal groene gebieden, bomen, natuur, weinig auto's, en de bevolking was flink lager. Toen was het land nog leefbaar (in mijn optiek).quote:Op maandag 18 maart 2019 02:50 schreef barthol het volgende:
Toen ik geboren werd was het iets meer dan 10 miljoen mensen in Nederland.
(En toen waren er ook nog bijna geen auto’s op de straat)
quote:Op maandag 18 maart 2019 02:50 schreef barthol het volgende:
Toen ik geboren werd was het iets meer dan 10 miljoen mensen in Nederland.
(En toen waren er ook nog bijna geen auto’s op de straat)
Om Jordan Peterson maar te quoten, die met dit vraagstuk onder andere te maken heeft gehad in zijn tijd in de VN wat betreft milieuvraagstukken : je zal inderdaad eerst te maken krijgen met nog meer consumptie naar mate je bijv. iedereen uit de armoede zou halen en een degelijk inkomen zou geven.quote:Op maandag 18 maart 2019 01:22 schreef Vallon het volgende:
Overbevolking heeft natuurlijk niets te maken met kortzichtige oppervlakte maar alles met (minimale basis) voorzieningen qua welvaart en welzijn voor bewoners. Alles draait daarbij om efficiency en effectiviteit.
Wanneer de andere 5 miljard in de wereld datgene gaan willen gebruiken dat de 2 miljard (of eerder 1 miljard) mensen nu letterlijk kwistig verbruiken, krijg je onafwendbaar een serieus probleem.
Laat staan hoe je omgaat wie wat, welk werk daarvoor wil en (moet) gaat doen.
Het "opbergen" van mensen is relatief een simpel iets wat we nu al kunnen doen.
Zelfs wanneer elk mens een flinke woon/leefruimte heeft van zeg 500m2, heb je voor 7 Miljard mensen maar iets van 3,5 miljoen km2 van de in totaal 510 miljoen.km2 in de wereld aan land nodig. Zeg maar de oppervlakte van India volgestampt met lommerdrijke kavels. Ik laat de zee dan nog maar aan de vissen.
Handiger is sws bloksgewijs bij elkaar te wonen (zoals we dat nu wat inefficient doen) in gestapelde stadse gebieden van 5-10 etages waarmee je heel veel wint want dan kan je de hele wereld efficiënter opbergen met extreem veel extra's, in een gebied zo groot als Frankrijk.
Het beeld dat landen zg. vol zijn komt ook omdat het zo zichtbaar is. In Nederland is "maar" ruim 8% daadwerkelijk bebouwd. bron: cbs
Ook voeden is niet echt het probleem. Van een vierkante kilometer (modern gecultiveerde) landbouwgrond kan je ca 1500 mensen te eten geven en wanneer je overgaat geavanceerde hydro-(kas)methoden, kan je dat nog's verdubbelen. Met wederom 3,5 miljoen km2 aan landbouwgrond kan je iedereen te eten geven.
Voor 7 miljard mensen is dus ca 7 miljoen.km2 nodig van de totaal 500 miljoen km2 aan land. Nee, ruimte is zeker niet het probleem, wel hoe we dat verdelen en inrichten.
De staat van onze zorgvuldig opgebouwde verzorgingsstaat laat een ander beeld zien.quote:Op zondag 17 maart 2019 23:45 schreef wollah het volgende:
Nederland is nog lang niet vol. Genoeg platteland in Groningen Friesland Drenthe en Limburg die we vol kunnne gooien met flatgebouwen.
Nog meer satelliet schotel vervuiling en sloppenwijken creëren zeker.quote:Op zondag 17 maart 2019 23:45 schreef wollah het volgende:
Nederland is nog lang niet vol. Genoeg platteland in Groningen Friesland Drenthe en Limburg die we vol kunnne gooien met flatgebouwen.
Idd. De vraag is wat we er aan hebben om heel Nederland vol te bouwen met vinexwijken, bedrijfsterreinen en wegen ertussen. neemt hiermee de leefbaarheid voor de Nederlandse bevolking toe of af?quote:Op maandag 18 maart 2019 08:25 schreef Everythingexist het volgende:
[..]
Nog meer satelliet schotel vervuiling en sloppenwijken creëren zeker.
Als je neit gaat stemmen dan houd je juist de huidige situatie in stand, waarbij Nederland wordt omgevormd tot een overbevolkt bedrijventerrein.quote:Op maandag 18 maart 2019 09:18 schreef Loekie1 het volgende:
Links en rechts willen huizen huizen huizen. Er is gewoon geen partij die zegt: stoppen ermee. Niemand met een lange termijnvisie: hoe lang kunnen we hiermee doorgaan in Nederland? Wat zijn de gevolgen voor de openbare ruimte, files?
Ik ga niet stemmen woensdag als het zo moet.
Stem dan op een partij die in ieder geval immigratie wil beperken, scheelt al heel wat. Niet een provinciaal probleem maar wel tactisch voor de Eerste Kamer.quote:Op maandag 18 maart 2019 09:18 schreef Loekie1 het volgende:
Links en rechts willen huizen huizen huizen. Er is gewoon geen partij die zegt: stoppen ermee. Niemand met een lange termijnvisie: hoe lang kunnen we hiermee doorgaan in Nederland? Wat zijn de gevolgen voor de openbare ruimte, files?
Ik ga niet stemmen woensdag als het zo moet.
Waar moet je dan op stemmen? Ze willen allemaal van Nederland een bedrijventerrein maken met wolkenkrabbers eromheen.quote:Op maandag 18 maart 2019 09:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je neit gaat stemmen dan houd je juist de huidige situatie in stand, waarbij Nederland wordt omgevormd tot een overbevolkt bedrijventerrein.
Waarom hebben Belgie, Kroatie en Polen een dikkere plek?quote:
quote:Op maandag 18 maart 2019 09:28 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Waar moet je dan op stemmen? Ze willen allemaal van Nederland een bedrijventerrein maken met wolkenkrabbers eromheen.
Zonder immigratie valt het allemaal nog wel mee. Bedrijven kunnen zonder onaflaatbare stroom van arbeidsmigranten op zeker moment ook niet verder groeien.quote:Op maandag 18 maart 2019 09:27 schreef pussycatdoll het volgende:
[..]
Stem dan op een partij die in ieder geval immigratie wil beperken, scheelt al heel wat. Niet een provinciaal probleem maar wel tactisch voor de Eerste Kamer.
Ik denk dat de gedachte overheerst van: iedereen moet kunnen wonen, het is best gezellig zo dicht op elkaar, er is genoeg vertier tegenwoordig buiten de natuur, en vooral: meer mensen betekent meer klanten voor bedrijven en ondernemers. En daar is Nederland heel gevoelig voor. De natuur gaat er sowieso aan want de landbouw moet doorgaan op huidige weg en dan zal de natuur vroeg of laat opgeofferd moeten worden. Het CDA is te machtig om die weg nog te keren. Brussel blijft royaal met subsidies voor intensieve landbouw, dat is ook moeilijk terug te draaien. De partijen die de intensieve landbouw willen en partijen die de woningen en bedrijven willen, kunnen elkaar straks de schuld gaan geven.quote:Op maandag 18 maart 2019 08:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Idd. De vraag is wat we er aan hebben om heel Nederland vol te bouwen met vinexwijken, bedrijfsterreinen en wegen ertussen. neemt hiermee de leefbaarheid voor de Nederlandse bevolking toe of af?
Een verandering van denken. Net als dat ze in Amsterdam er achter zijn gekomen dat ieder jaar méér toeristen, meer bierfietsen, meer AirB&B niet altijd goed is. Dat er maar een handjevol van profiteert terwijl iedereen er last van heeft. Dus gaan inzetten op kwalitatief hoogwaardig toerisme en niet meer actief gaan werven naar busladingen vol dronken Engelse toeristen die hier met vrijgezellenparties de stad komen onderschijten en kosten en overal ruzie gaan zoeken. Dat we met 4 miljoen van dit soort figuren genoeg hebben en niet alles op alles hoeven te zetten om daar zes miljoen van te maken. Óók niet wanneer ons dit dan wat omzet kost.quote:Op maandag 18 maart 2019 09:43 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik denk dat de gedachte overheerst van: iedereen moet kunnen wonen, het is best gezellig zo dicht op elkaar, er is genoeg vertier tegenwoordig buiten de natuur, en vooral: meer mensen betekent meer klanten voor bedrijven en ondernemers. En daar is Nederland heel gevoelig voor. De natuur gaat er sowieso aan want de landbouw moet doorgaan op huidige weg en dan zal de natuur vroeg of laat opgeofferd moeten worden. Het CDA is te machtig om die weg nog te keren. Brussel blijft royaal met subsidies voor intensieve landbouw, dat is ook moeilijk terug te draaien.
Goeie vraag. Van Polen is dat waarschijnlijk door het gebruik van bruinkool bij de electriciteitsproductie in slecht gefilterde centrales. Voor Kroatië en België kan ik geen echte verklaring bedenken. Bij België is het veelal de regio Belgisch-Limburg en oostelijk Wallonië, streken waar voorheen ook nogal veel kolen werden verstookt. Maar of dit een verklaring is?quote:Op maandag 18 maart 2019 09:42 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Waarom hebben Belgie, Kroatie en Polen een dikkere plek?
Lijkt me op Belgie na een goede verklaring eigenlijk.quote:Op maandag 18 maart 2019 09:53 schreef Interpretatie het volgende:
[..]
Goeie vraag. Van Polen is dat waarschijnlijk door het gebruik van bruinkool bij de electriciteitsproductie in slecht gefilterde centrales. Voor Kroatië en België kan ik geen echte verklaring bedenken. Bij België is het veelal de regio Belgisch-Limburg en oostelijk Wallonië, streken waar voorheen ook nogal veel kolen werden verstookt. Maar of dit een verklaring is?
quote:Aanleg A16 Rotterdam officieel van start
MAANDAG 18 MAART 2019, 18:26
Bouwers kunnen aan de slag met de aanleg van de nieuwe snelweg A13-A16. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft maandag het startsein gegeven voor de werkzaamheden die tot 2024 moeten duren.
De nieuwe snelweg moet het Terbregseplein aansluiten op de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De snelweg, die twee keer drie rijstroken breed is, moet de huidige ringwegen rond Rotterdam ontlasten. Ook is het de bedoeling dat het sluipverkeer in de omliggende gemeenten afneemt.De A16 Rotterdam, zoals de weg is gedoopt, wordt zoveel mogelijk aangepast in het landschap. Er komt een half verdiepte tunnel van ruim twee kilometer door het Lage Bergse Bos. Verder plaatst Rijkswaterstaat geluidschermen en extra geluiddempend asfalt.twitter:hhsenk twitterde op maandag 18-03-2019 om 16:47:06Minister @CvNieuwenhuizen (@MinIenW) gaf vandaag het startsein voor de aanleg van de #A16. Waterhuishouding wordt aangepast tijdens aanleg en daarna, Zo houdt de regio #drogevoeten en #gezondwater https://t.co/ZsmHYOPoBy. https://t.co/BXfU0y7JGi reageer retweet
Langs de weg komen zonnepanelen, waarmee de snelweg zoveel mogelijk energieneutraal moet worden. De A16 Rotterdam is volgens Rijkswaterstaat niet de eerste energieneutrale rijksweg, wel de eerste met een tunnel.
Bouwers pakken ook het gebied rondom de nieuwe snelweg aan. Het Terbregseveld, de Vlinderstrik en het Lage Bergse Bos worden opnieuw aangelegd en voorzien van fiets- en wandelpaden.
Alles bij elkaar kosten de plannen bijna 1 miljard euro.
Het draait simpelweg allemaal om geld helaas.quote:Op maandag 18 maart 2019 09:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Een verandering van denken. Net als dat ze in Amsterdam er achter zijn gekomen dat ieder jaar méér toeristen, meer bierfietsen, meer AirB&B niet altijd goed is. Dat er maar een handjevol van profiteert terwijl iedereen er last van heeft. Dus gaan inzetten op kwalitatief hoogwaardig toerisme en niet meer actief gaan werven naar busladingen vol dronken Engelse toeristen die hier met vrijgezellenparties de stad komen onderschijten en kosten en overal ruzie gaan zoeken. Dat we met 4 miljoen van dit soort figuren genoeg hebben en niet alles op alles hoeven te zetten om daar zes miljoen van te maken. Óók niet wanneer ons dit dan wat omzet kost.
Idem dus voor NL. Dus niet per se naar de 25 miljoen kippen voor de export doorgroeien. Net per se van Schiphol een HUB maken waardoor er in de Randstad 24/7 overal gebulder van vliegtuigen is. Niet alle landschap opofferen aan distributiecentra zodat 500.000 tot 1.000.000 Polen hier in Nederland dozen kan komen schuiven. Beperkt en kwalitatief ipv massaal en overlastgevend. Mensen moeten dat gaan snappen.
Daar is best discussie over. Zeker als je niet definieert wanneer een land "vol" is. Nederland is gemiddeld enorm dichtbevolkt, maar betekent dat dat het land vol is?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 07:51 schreef soeverein het volgende:
...
En dat Nederland vol is daar is geen discussie over.
...
Er wordt al 70 jaar geroepen dat Nederland vol is. Ondertussen zijn er 7 miljoen mensen bijgekomen zonder dat het land gegroeid is (Flevoland bestond al groten deels).quote:Op dinsdag 19 maart 2019 07:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Daar is best discussie over. Zeker als je niet definieert wanneer een land "vol" is. Nederland is gemiddeld enorm dichtbevolkt, maar betekent dat dat het land vol is?
De Randstad is vol. Zeeland, Groningen, Drenthe zijn niet vol.
Als je alle industrie verhuist naar het buitenland krijg je idd prachtige grafiekjes..quote:
Maar definieer nu eens wanneer je een land "vol" kan noemen? Aangezien je een (voorbereidend) onderzoek daarnaar hebt gedaan ben ik benieuwd welke definitie van "een vol land" daarbij hebt gehanteerd.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 08:06 schreef soeverein het volgende:
[..]
Er wordt al 70 jaar geroepen dat Nederland vol is. Ondertussen zijn er 7 miljoen mensen bijgekomen zonder dat het land gegroeid is (Flevoland bestond al groten deels).
Mensen van nu kunnen zich niet meer voorstellen hoe Nederland er destijds uitzag.
Zelfs in de minder druk bevolkte provincies groeit de bebouwing. En dat is waar het omgaat. Niet zozeer de mensen zelf en hun huizen. Maar de voorzieningen die de mensen nodig hebben.
Zeker, in een gesloten economie. Maar Nederland heeft geen gesloten economie.quote:Neem daarbij dat de al die mensen ook gevoed moeten worden. Extra mensen is minder landbouwgrond. Deze twee communicerende vaten werken elkaar dus tegen.
quote:Op maandag 18 maart 2019 05:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Om Jordan Peterson maar te quoten, die met dit vraagstuk onder andere te maken heeft gehad in zijn tijd in de VN wat betreft milieuvraagstukken :
Zal best, toch is het een geleerd iemand en niet zo'n klein beetje ook.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 08:31 schreef SicSicSics het volgende:
[..]![]()
Now that's a lie.![]()
Hij heeft wat gruntwork gedaan voor James Laurence Balsillie voor één rapport met de titel:
Resilient people
Resilient planet
A Future Worth Choosing
That's it._!
Hij schermt er overigens maar wat graag mee, om een beetje credibility op te bouwen.
Je vraagt je dan alleen af waarom zo iemand zo uit z'n nek moet lullen?.. Maar hij heeft een langere academische carriere dan ik, dat klopt.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 08:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zal best, toch is het een geleerd iemand en niet zo'n klein beetje ook.
Heb jij eigenlijk een rapport mogen opstellen voor de VN?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 08:38 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je vraagt je dan alleen af waarom zo iemand zo uit z'n nek moet lullen?.. Maar hij heeft een langere academische carriere dan ik, dat klopt.![]()
Nee, maar hij ook niet.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 08:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Heb jij eigenlijk een rapport mogen opstellen voor de VN?
Hij is een professor in psychology ... dat betekent dat hij net zoveel over Climate Change weet en kan zeggen als ... jij.quote:Ik bedoel het blijft lastig dat proberen te bepalen wie nou meer expertise en kennis in huis heeft.
Onzin, zijn onderzoeksgebieden gaan zeer ver en zijn zeer uitgebreid.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 08:43 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Nee, maar hij ook niet.
[..]
Hij is een professor in psychology ... dat betekent dat hij net zoveel over Climate Change weet en kan zeggen als ... jij.
Prima dat je zo'n man adoreert, maar hij is klinisch psycholoog. That's it. Op alle onderzoeksgebieden naast psychologie, is zijn werk gehobby op het niveau van jou en mij.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 08:46 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Onzin, zijn onderzoeksgebieden gaan zeer ver en zijn zeer uitgebreid.
Het dikgedrukte ja, daarna ligt het er maar net aan welke voordelen/ nadelen van welvaart je meet op welk gebied. Op de menselijke psyche, dan ja. Op het milieu en/ of op de consumptie van bananan wereldwijd, dan nee.quote:Alles wat de mens doet en denkt, ook op het gebied van milieu, wat de voor en nadelen zijn van welvaart op korter en langer termijn, valt prima uiteen te zetten op basis van psychologie.
Nee. Het is simpeler. Ik heb de schurft aan mensen die autoriteit claimen (al dan niet op basis van gelogen of overdreven credentials) op gebieden waar ze geen kul verstand van hebben en daarna zeggen dat zij het het beste weten. Soms ook gevolgt door 'binnen het werkgebied zelf, mag niemand meer zeggen wat hij denkt want politiek correct, druk, opgelegde consensus, etc, dus beter zeg ik het'.quote:Maar ik merk het al eigenlijk, je bent geen aanhanger van psychologie of iets in die geest, dat is prima, dan weet ik wie ik hier moet negeren zeg maar.
Ik stel drie keer per jaar een rapport op voor de VN.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 08:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Heb jij eigenlijk een rapport mogen opstellen voor de VN?
Ik bedoel het blijft lastig dat proberen te bepalen wie nou meer expertise en kennis in huis heeft.
In dat geval!quote:Op dinsdag 19 maart 2019 09:03 schreef speknek het volgende:
Ik stel drie keer per jaar een rapport op voor de VN.
Goed, het is een dochterorganisatie van UNESCO, goed het zijn vooral notulen en permutaties van onze stuurgroep, goed het is een stuurgroep over informatica en videogames. Maar wel drie keer per jaar! Al zeker 18 rapportages aan de VN! Jordan Peterson mag mijn schoenen niet poetsen!
Hmmmmm, zeg je niet - samengevat - dat de bevolkingstoename de bedreiging is ?quote:Op dinsdag 19 maart 2019 13:39 schreef Digi2 het volgende:
Het lijkt me dat de bevolkingsgroei van Nederland niet bezien kan worden zonder acht te slaan op het feit dat de wereldbevolking flink is toegenomen en nog steeds toeneemt en dan met name in Afrika en het M.O. Grote volksverhuizingen op demografische gronden hebben vaker plaatsgevonden en worden vaak niet niet echt erkend omdat ze soms langzaam verlopen. De gevolgen zijn uiteindelijk voor de autochtone bevolking naar mijn weten zonder uitzondering catastrofaal. Het is daarom mijnsinziens realistisch massamigratie van demografische aard als een ernstige bedreiging te zien.
Engeland is dichter bevolkt.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 17:07 schreef Moustachio het volgende:
We zijn het dichtsbevolkte land in West-Europa.
In Engeland heb je nog genoeg natuur en plekken waar je in the middle of nowhere kunt wonen zonder ook maar iemand in de directe omgeving. Dat is in Nederland niet mogelijk.quote:
Jaquote:
Wat is de middle of nowhere in jouw ogen? Dat is maar relatief natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 17:14 schreef Moustachio het volgende:
[..]
In Engeland heb je nog genoeg natuur en plekken waar je in the middle of nowhere kunt wonen zonder ook maar iemand in de directe omgeving. Dat is in Nederland niet mogelijk.
Laat ik het zo zeggen. Er is geen enkele plek in Nederland waar je zo afgelegen kunt wonen dat je niet meer met mensen te maken hoeft te hebben en je echt nog kunt ontsnappen aan de urbanisatie en samenleving. Dat kan in Engeland nog wel.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 17:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Wat is de middle of nowhere in jouw ogen? Dat is maar relatief natuurlijk.
Het gebrek aan huizen cq. woonruimte heeft weinig te maken met overbevolking. Het wordt structureel in stand wordt gehouden door onze inefficiëntie omdat men pas bij een bepaalde "prijs" cq. "behoefte" het aantrekkelijk vindt om te gaan bouwen. Sws kun je je afvragen waarom standaardwoningen zo duur en onbereikbaar (moeten) zijn.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 17:07 schreef Moustachio het volgende:
We zijn het dichtsbevolkte land in West-Europa. Ik vind het niet normaal dat onze kinderen straks 10 jaar op een wachtlijst staan voor een huurhuis.
Natuurlijk. Dat komt omdat huizenbouwers geen liefdadigheidsinstellingen zijn.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 17:46 schreef Vallon het volgende:
Het gebrek aan huizen cq. woonruimte heeft weinig te maken met overbevolking. Het wordt structureel in stand wordt gehouden door onze inefficiëntie omdat men pas bij een bepaalde "prijs" cq. "behoefte" het aantrekkelijk vindt om te gaan bouwen.
Woningen zelf zijn vrij goedkoop. Alleen niet op de plaatsen waar veel mensen willen wonen. De prijzen zijn hoog in bepaalde gebieden omdat de grond duur is, niet omdat het zo duur is een huis te bouwen. Je kan dit vrij makkelijk zien als je huizenprijzen vergelijkt tussen de randstad en bijv Limburg, Friesland of Zeeland.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 17:46 schreef Vallon het volgende:
Sws kun je je afvragen waarom standaardwoningen zo duur en onbereikbaar (moeten) zijn.
quote:
De vraag is niet of er meer woonruimte moet komen in Utrecht, maar waar
Sven van Steenis is 24 jaar oud en wil zo langzamerhand wel een keer op eigen benen staan. Hij staat al zes jaar op de wachtlijst voor een huis in Maarssen, maar woont noodgedwongen nog bij zijn ouders. Hij vindt dat er meer gebouwd zou moeten worden voor starters zoals hij.
Dit probleem doet zich in de hele provincie Utrecht voor. In IJsselstein bijvoorbeeld. Een stad met ruim 35.000 inwoners en 8000 woningzoekenden. "Als we de komende tijd 1500 huizen zouden bouwen, dan voorzien we in de behoefte van al die mensen op de wachtlijst", zegt Henny van den Heiligenberg van woningcorporatie Provides.
"Dan hebben we het nog niet eens over de toekomstige vraag en over mensen van buiten die zich in IJsselstein zouden willen vestigen. Als we dat aantal nieuwe huizen niet kunnen realiseren, zullen mensen ergens anders naartoe trekken en zal de bevolking van IJsselstein krimpen."
Er moet dus meer woonruimte komen in de provincie Utrecht. Daar is iedereen het over eens. De vraag is alleen waar? Moet dat binnen het bestaande bebouwde gebied, de zogenoemde rode contouren, of mag er ook in het groene buitengebied worden gebouwd? Deze vraag komt ook voorbij in de verschillende stemwijzers die de Utrechters kunnen helpen bij hun keuze.
Volgens Reimar von Meding is er nog een heleboel mogelijk binnen de bebouwde omgeving. Hij is als directeur van architectenbureau KAW onder meer betrokken bij bouwprojecten in de stad Utrecht. "Het lijkt vaak makkelijker om een woonwijk op een stuk landbouwgrond te zetten, maar dat is lang niet altijd het geval. Ook in het buitengebied heb je te maken met mogelijke bezwaren van omwonenden. Bestemmingsplannen moeten worden aangepast. Je moet zorgen voor wegen en andere infrastructuur. Dus al met al is de tijdswinst helemaal niet zo groot."
Volgens Von Meding is er veel winst te behalen door te bestaande woonruimte aan te passen aan de huidige behoefte. "In nog maar een derde van de huishoudens is sprake van een gezin. Dus dan heeft het niet zoveel zin om een weiland vol te bouwen met eengezinswoningen. Je kunt bijvoorbeeld beter een grote portiekflat uit de jaren '80 ombouwen tot kleinere appartementen. Daar is veel meer behoefte aan."
In Maarssenbroek wordt volgens dat principe een aantal kantoren getransformeerd tot woonunits. Hier en daar staat nog een bureau en een boekenkast die herinneren aan de vroegere bestemming. Nu wordt het gebouw verdieping na verdieping gestript en opnieuw ingericht.
In één van de torens is al goed te zien hoe het wordt: een appartement met een keukentje, badkamer, soms een balkon en heel veel glas. Volgens projectleider Gwen van Mossevelde heel geschikt voor als je net klaar bent met je studie of je eerste baan hebt. Sven van Steenis lijkt het wel wat. Hij heeft zich al ingeschreven.
quote:Lijsttrekkersdebat: betaalbare woningen bouwen in Zuid-Holland is heet hangijzer
DINSDAG 19 MAART 2019, 16:50
REGIO - De woningnood wordt alleen maar groter. Steeds meer mensen zoeken een woning en over tien jaar dreigt er in Zuid-Holland een tekort van tienduizenden woningen. Terwijl provincie en gemeenten moeten zorgen dat iedereen een dak boven zijn hoofd krijgt, worden op grote schaal goedkope sociale huurwoningen gesloopt. Goedkoop wonen in Zuid-Holland wordt daardoor steeds lastiger.
Tijdens het een-op-een-debat tussen Floor Vermeulen (VVD) en Anne Koning (PvdA) gaat het er fel aan toe. Koning zegt dat er veel behoefte is aan betaalbare woningen in Zuid-Holland. 'Ik sprak iemand deze week die met zijn vriendin geen huis kan kopen. Hij woont de ene helft van de week bij zijn moeder en de andere helft van de week bij haar moeder. Er is nu actie nodig', zegt ze. De PvdA wil dan ook dat de provincie gemeenten dwingt om meer sociale huurwoningen te bouwen.
VVD'er Vermeulen wil juist de gemeenten 'de ruimte geven om te bouwen'. De provincie moet dus geen dwingende rol hebben op dit gebied. De VVD wil dat er niet alleen meer sociale huurwoningen bij komen. Vermeulen: 'Iedereen zoekt een betaalbare woning.' Koning reageert fel: 'Stop met praten. Volgens mij is de VVD ook een doeners-partij, dus we moeten aan de slag.'
https://www.omroepwest.nl/media/player/28850
Meer bouwlocaties
Ook SP'er Lies van Aelst vindt dat er vooral sociaal moet worden gebouwd: 'Ik begrijp natuurlijk dat een projectontwikkelaar graag dure huizen bouwt, daar verdienen ze op. Maar dat zijn niet de huizen die nodig zijn.' CDA-lijsttrekker Adri Bom-Lemstra wil dat belemmerende regels worden geschrapt, om zo meer bouwlocaties mogelijk te maken.
De PVV drukt op de ja-knop bij de stelling dat de provincie gemeenten moet dwingen, maar Henk de Vree legt uit dat hij dat anders bedoelt. 'Wij zijn normaal helemaal niet voor een provincie die dwingt. Maar op dit onderwerp gaat het niet om dwingen, maar om stimuleren. Er moet iets gebeuren.' D66'er Ria Oosterop drukt de nee-knop in: 'We vinden dat we voor alle categorieën moet bouwen.
Kans groter dat je de Staatsloterij wint
Ook DENK mengt zich in de discussie. Metin Celik komt met de eerste oneliner van de avond: 'Ik denk dat de kans groter is dat je de Staatsloterij wint, dan dat je een huurwoning krijgt.' 50PLUS-lijsttrekker Willem Bakx richt zijn pijlen op de woningcorporaties, 'die ontwikkelaartje spelen'. Bakx: 'Die corporaties moeten doen waar ze voor zijn opgericht, namelijk huurwoningen bouwen en niet optreden als ontwikkelaar.'
De ongeveer honderd aanwezigen in de zaal krijgen niet het woord, maar laten wel van zich horen: 66 procent stemt voor de stelling.
Yep, je kunt je dus afvragen waarom huizenbouwers (en project/landverkopers) de hoofdprijs willen hebben van noodruftige zoekers...... puur omdat het kettingsgewijs kan. Zaken staan niet in verhouding. Ook zakelijk vraag ik mij steeds weer af of schoorsteen moet roken of walmen.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 18:04 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Natuurlijk. Dat komt omdat huizenbouwers geen liefdadigheidsinstellingen zijn.
[..]
Woningen zelf zijn vrij goedkoop. Alleen niet op de plaatsen waar veel mensen willen wonen. De prijzen zijn hoog in bepaalde gebieden omdat de grond duur is, niet omdat het zo duur is een huis te bouwen. Je kan dit vrij makkelijk zien als je huizenprijzen vergelijkt tussen de randstad en bijv Limburg, Friesland of Zeeland.
Waar dan? Want dat zijn echt maar enkele plekken.quote:Op dinsdag 19 maart 2019 17:20 schreef Moustachio het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen. Er is geen enkele plek in Nederland waar je zo afgelegen kunt wonen dat je niet meer met mensen te maken hoeft te hebben en je echt nog kunt ontsnappen aan de urbanisatie en samenleving. Dat kan in Engeland nog wel.
Zo'n Schots eilandje ofzoquote:Op dinsdag 19 maart 2019 22:19 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waar dan? Want dat zijn echt maar enkele plekken.
Is Schotland.quote:
Technisch gezien wel, maar weet niet zeker of ie echt alleen Engeland of Groot-Brittannië als geheel bedoelde.quote:
quote:'Mensen denken recht te hebben op een rijtjeshuis met tuin, dat moet anders'
DO 25 OKTOBER, 08:38 AANGEPAST DO 25 OKTOBER, 08:54
215 meter hoog, met bijna 60 verdiepingen. De nieuwe Zalmhaventoren in Rotterdam is over drie jaar de hoogste woontoren van Nederland. In het gebouw komen vooral woningen en kantoren, maar ook een restaurant en een club. Vandaag gaat de eerste paal van het complex de grond in.
Dat de Zalmhaventoren in Rotterdam verrijst, is niet verrassend. Wat al in 1898 begon met het Witte Huis - jarenlang het hoogste kantoorgebouw van Europa - is inmiddels uitgegroeid tot een skyline met meer dan 20 gebouwen die hoger zijn dan 100 meter. En die skyline blijft de komende jaren in ontwikkeling: naast de nieuwe Zalmhaventoren staan in de stad nog meer bouwprojecten gepland die flink de hoogte in gaan.
Rotterdam is niet de enige stad waar in de hoogte bouwen steeds gewoner wordt. Zo maakte Den Haag vorige week bekend hoge woontorens rondom de stations Hollands Spoor, Den Haag CS en Laan van NOI te gaan bouwen. En ook in Amsterdam en Utrecht wordt steeds vaker hoog gebouwd.
Maar ook buiten de vier grote steden gebeurt van alles. Eindhoven en Emmen zijn bezig met het bouwen van woontorens. Zo moet in de Drentse stad een woontoren van 65 meter komen. Weliswaar niet zo hoog als de Zalmhaventoren, maar toch bepalend voor de skyline van zo'n middelgrote stad.
Oplossing voor de woningnood?
Veel steden zien de hoogbouw als een oplossing voor de woningnood. Vooral woningzoekende starters zouden hun intrek kunnen nemen in de appartementen. Zo komt er in Utrecht een groot appartementencomplex naast het Centraal Station.
Hoogbouw heeft meerdere voordelen, vertelt planoloog Jeroen Niemans. "Woontorens zorgen voor energiebesparingen en helpen om investeringen in het openbaar vervoer rendabel te maken. Zo zie je dat veel nieuwbouwprojecten dicht bij stations liggen en niet meer werken met eigen parkeerplaatsen, maar met deelauto's."
Tegelijkertijd kleven er ook nadelen aan hoogbouw. Grote torens zorgen voor valwinden langs het gebouw, voor fietsers is dat soms knap lastig. Ook werpen de torens grote schaduwen over steden en zien sommige mensen ze als landschapsvervuiling.
Niemans begrijpt de bezwaren, maar er is soms toch wat aan te doen. "Valwinden kun je bijvoorbeeld voorkomen door meerdere torens strategisch ten opzichte van elkaar te plaatsen. En schaduwen heb je altijd, ook bij gebouwen van vijf meter hoog."
Niet alleen starters, ook gezinnen
De woontorens lijken dus een oplossing voor de woningnood, maar, waarschuwt Niemans, om die op te lossen moeten gemeenten niet alleen starters naar de woontorens lokken, maar ook gezinnen. "Als het doel is van de torens om juist niet uit te breiden aan de randen van steden maar de hoogte in te bouwen, moet je die 'vinex-gezinnen' ook de hoogbouw in krijgen. Zo gaan woontorens de vinex-wijken beconcurreren en hoef je als gemeente niet verder uit te breiden aan de 'groene' randen van de stad."
Daarom zouden gemeenten volgens de planoloog bij de bouw van dit soort complexen ook rekening moeten houden met gezinnen. Zo kunnen dakterrassen en plantsoenen fungeren als tuinen.
"Maar daarvoor is wel een heel andere manier van denken nodig", zegt Niemans. "Veel mensen denken nu nog vaak recht te hebben op een rijtjeshuis met een parkeerplaats voor de deur. Daar moeten we anders over gaan denken."
Afschuwelijk. Ik vind dat je in zo’n rijtjeshuis al helemaal geen vrijheid hebt, laat staan in zo’n toren..quote:
Wordt steeds aantrekkelijker om in een blokhut te gaan wonen diep in het bos in Rusland.quote:Op zaterdag 23 maart 2019 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Afschuwelijk. Ik vind dat je in zo’n rijtjeshuis al helemaal geen vrijheid hebt, laat staan in zo’n toren..
Zoveel mensen op een hoop, de rijdende rechter gaat het nog heel druk krijgen zo. Ik ben heel blij dat ik gewoon een tuin én een eigen oprit heb. Zou niet anders willen, maar goed ik heb dan ook niet de wens om in een stad als Rotterdam te wonen. Zou niet eens in Eindhoven willen wonen...quote:
Het enige wat je nodig hebt is welvaart. Volgens mij is er geen enkel land dat door is gegaan met veel kinderen krijgen per vrouw nadat de welvaart flink is gestegen.quote:Op zondag 24 maart 2019 01:02 schreef Montagui het volgende:
Aanpakken van het probleem van de overbevolking zal veel issues oplossen.
Zeker, maar in Nederland?!quote:Op zondag 24 maart 2019 01:02 schreef Montagui het volgende:
Aanpakken van het probleem van de overbevolking zal veel issues oplossen.
Het zou al schelen als de wanden en plafonds standaard zo geïsoleerd zouden zijn dat je je buren in zo'n legbatterij niet hoort.quote:Op zaterdag 23 maart 2019 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Afschuwelijk. Ik vind dat je in zo’n rijtjeshuis al helemaal geen vrijheid hebt, laat staan in zo’n toren..
Er zit minstens een vertraging van een generatie tussen toenemen van welvaart en een kleiner aantal kinderen. Bovendien wordt een deel van dat effect tenietgedaan omdat ook de kindersterfte daalt. Hoe dan ook zul je bij toename van welvaart eerst een veel zwaardere belasting van resources krijgen, en die ruimte hebben we niet meer.quote:Op zondag 24 maart 2019 03:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het enige wat je nodig hebt is welvaart. Volgens mij is er geen enkel land dat door is gegaan met veel kinderen krijgen per vrouw nadat de welvaart flink is gestegen.
Bevolkingstoename wordt niet alleen veroorzaakt door de locale geboortecijfers. Welvaart leidt tot migratie en zoals in ons land duidelijk te merken is groeit de bevolking rap doordat migranten zich verplaatsen richting welvaart.quote:Op zondag 24 maart 2019 03:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het enige wat je nodig hebt is welvaart. Volgens mij is er geen enkel land dat door is gegaan met veel kinderen krijgen per vrouw nadat de welvaart flink is gestegen.
quote:De woontorens lijken dus een oplossing voor de woningnood, maar, waarschuwt Niemans, om die op te lossen moeten gemeenten niet alleen starters naar de woontorens lokken, maar ook gezinnen. "Als het doel is van de torens om juist niet uit te breiden aan de randen van steden maar de hoogte in te bouwen, moet je die 'vinex-gezinnen' ook de hoogbouw in krijgen. Zo gaan woontorens de vinex-wijken beconcurreren en hoef je als gemeente niet verder uit te breiden aan de 'groene' randen van de stad."
Lekker met het hele gezin in een flatje gepropt tussen honderden andere mensen, ongetwijfeld tegen een prijs die helemaal niet eens zo laag ligt. Aanlokkelijk hoor.quote:"Maar daarvoor is wel een heel andere manier van denken nodig", zegt Niemans. "Veel mensen denken nu nog vaak recht te hebben op een rijtjeshuis met een parkeerplaats voor de deur. Daar moeten we anders over gaan denken."
klopt, inkrimping van de bevolking staat bijna gelijk aan vermindering van de welvaart.quote:Op zondag 24 maart 2019 09:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Bevolkingstoename wordt niet alleen veroorzaakt door de locale geboortecijfers. Welvaart leidt tot migratie en zoals in ons land duidelijk te merken is groeit de bevolking rap doordat migranten zich verplaatsen richting welvaart.
Het hangt er ook van af met wat voor soort volk je daar terecht komt. Als dat bijeengeraapt is uit de hele wereld, elkaar niet verstaat, totaal andere normen en waarden heeft en ook niet met elkaar contact wil hebben dan wordt zoiets gewoon de hel.quote:Op zondag 24 maart 2019 09:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
[..]
Lekker met het hele gezin in een flatje gepropt tussen honderden andere mensen, ongetwijfeld tegen een prijs die helemaal niet eens zo laag ligt. Aanlokkelijk hoor.
True. Kost ons wel 30 miljard aan exportinkomsten, maar dat terzijde.quote:Op zondag 17 maart 2019 23:45 schreef wollah het volgende:
Nederland is nog lang niet vol. Genoeg platteland in Groningen Friesland Drenthe en Limburg die we vol kunnne gooien met flatgebouwen.
Ms (en ws) is de "vrijheid" wel dat je daar niets hoeft kunt.quote:Op zaterdag 23 maart 2019 21:25 schreef LXIV het volgende:
[..]
Afschuwelijk. Ik vind dat je in zo’n rijtjeshuis al helemaal geen vrijheid hebt, laat staan in zo’n toren..
quote:ProRail: Capaciteitsproblemen na 2030 als spoor niet wordt vernieuwd
28 maart 2019 07:37
ProRail waarschuwt dat het Nederlandse spoor de komende tien jaar flink moet worden vernieuwd, omdat de reizigersgroei van 40 procent anders niet verwerkt kan worden na 2030. Als er niets gebeurt, loopt ProRail tegen capaciteitsproblemen op trajecten rond Schiphol en Amsterdam aan.
"Tot 2030 gaan we een heel eind komen, want we kunnen nog wel wat groeien op drukke trajecten", zegt Klaas Hofstra, hoofd ontwerp van ProRail. "Op dit moment rijden tussen Amsterdam en Utrecht zes intercity's per uur, en die frequentie kan nog worden verhoogd tot acht keer per uur, maar we zien dat we rond 2030 tegen een grens aan gaan lopen."
Hofstra noemt Zaandam, Schiphol en Bijlmer ArenA als mogelijke knelpunten. "De prognose is dat daar in 2030 twintig treinen per uur rijden."
Ook voor station Hengelo voorziet Hofstra in de toekomst problemen. "Hengelo heeft maar één perron. Dat is nu al helemaal vol gepuzzeld. De regio Twente heeft ambities. Wij zien die ambities ook, maar er is nu geen oplossing zonder de halve stad af te breken."
De grens van de capaciteit van het spoor wordt onder andere bereikt door ATB, het beveiligingssysteem van het Nederlandse spoor. Automatische Treinbeïnvloeding (ATB) zorgt voor een beperking van één trein per drie minuten, oftewel twintig treinen per uur.
'Beveiliging treinen als goed onderhouden huis uit jaren dertig'
Het systeem is in Nederland op alle trajecten versneld ingevoerd na de treinramp bij Harmelen in 1962. ATB was toen al enkele tientallen jaren oud, wat betekent dat op het spoor met een veiligheidssysteem van ruim tachtig jaar oud gewerkt wordt.
"Het is alsof je woont in een huis uit de jaren dertig dat goed onderhouden is. Daar is het prima wonen, maar er zijn wel een aantal dingen die verbeterd kunnen worden", zegt Wijnand Veeneman, hoofddocent en onderzoeker vervoer aan de TU Delft.
Nieuw systeem kan capaciteit spoor vergroten
Met een nieuw beveiligingssysteem, European Rail Traffic Management System (ERTMS), dat op een modernere manier werkt, kunnen treinen dichter op elkaar rijden. Daardoor kan de capaciteit van het spoor worden vergroot.
ERTMS ligt nu al op bepaalde trajecten in Nederland en het is de bedoeling om het de komende jaren op meer spoortrajecten te plaatsen. "Als we willen groeien, dan is daar een nieuwe techniek voor nodig, want de huidige beveiligingstechniek zit aan de grenzen van haar kunnen. Maar het budget is ontoereikend om het in heel Nederland aan te leggen", vertelt Henri van Houten, treinbeveiligingsexpert van ProRail.
En dus pleit ProRail voor meer geld voor spoorvernieuwing. Het kabinet heeft ruim 2 miljard euro vrijgemaakt om de komende jaren ERTMS op meer plekken aan te leggen, maar in 2017 becijferde de Europese Rekenkamer dat bijna 5 miljard nodig is om ERTMS overal te plaatsen. Om het veiligheidssysteem in heel Europa aan te leggen, is zelfs 190 miljard euro nodig.
Hogere spanning op bovenleiding zorgt ook voor grotere capaciteit
Daarnaast helpt het verhogen van de spanning op de bovenleiding ook om meer spoorcapaciteit te creëren. Daardoor kunnen treinen sneller optrekken en ontstaat op een deel van het spoor dus sneller ruimte voor andere treinen.
Op dit moment is de spanning op de meeste delen van het spoor 1.500 volt, maar met het huidige systeem zou dat kunnen worden verdubbeld naar 3.000 volt. "Daarmee zouden we tot in lengte van dagen verder kunnen. Maar dat betekent ook dat treinen omgebouwd moeten worden", aldus Hofstra. "Ook daar is geld voor nodig."
"Als we de doelstellingen waar willen maken, is meer geld nodig om in het spoor te investeren", benadrukt Van Houten. "Boven op de reguliere budgetten die ProRail heeft voor het onderhouden van het spoor is extra geld nodig, en daarvoor moeten politieke besluiten worden genomen."
De woontoren van Babelquote:Op maandag 25 maart 2019 11:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het hangt er ook van af met wat voor soort volk je daar terecht komt. Als dat bijeengeraapt is uit de hele wereld, elkaar niet verstaat, totaal andere normen en waarden heeft en ook niet met elkaar contact wil hebben dan wordt zoiets gewoon de hel.
Hoezo?quote:Op zondag 24 maart 2019 08:47 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hoe dan ook zul je bij toename van welvaart eerst een veel zwaardere belasting van resources krijgen, en die ruimte hebben we niet meer.
Tja, als je het stadse leven zo slecht trekt kun je altijd overwegen om meer naar de provincie toe te verhuizen.quote:Op donderdag 28 maart 2019 09:11 schreef Lunatiek het volgende:
Er is weinig oog voor het feit dat de mens een dier is en een natuurlijke habitat nodig heeft.
Allerlei mensen die moeite hebben met prikkels moet je niet bovenop elkaar laten wonen, de hele dag door drukte aan je kop, je kunt niet eens uit het raam kijken zonder overprikkeld te raken.
Mensen hebben ruimte nodig, groen om zich heen. Plek om zich nu en dan te kunnen afzonderen.
Het is nu al zo dat het Groene Hart een stadspark lijkt omdat je overal eromheen die torens ziet.
Of je stemt op een partij die wat aan immigratie wil doen. Nadat de randstad helemaal volgeplempt is, is de provincie natuurlijk aan de beurt. Ik zie het nu al trouwens als ik van Utrecht naar Breda moet. Steeds meer groen dat verdwijnt en vervangen wordt door van die mooie dozen van bedrijven. Het maakt de rit er allerminst plezieriger op.quote:Op donderdag 28 maart 2019 09:13 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Tja, als je het stadse leven zo slecht trekt kun je altijd overwegen om meer naar de provincie toe te verhuizen.
Prima huizen te koop voor prima prijzen.
Diezelfde rit wordt ook steeds langer. Hier komen plaatsen nu al tegen elkaar aan te liggen. Waar je eerst een weg had met 3x een stoplicht heb je straks een weg met 6 keer (of vaker nog) een stoplicht. Omdat overal de industrieterreinen worden uitgebreid krijg je overal zijwegen en staan dezelfde stoplichten ook vaker op rood. Het duurt elke keer echt lang voordat je daar voorbij bent.quote:Op donderdag 28 maart 2019 11:32 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Of je stemt op een partij die wat aan immigratie wil doen. Nadat de randstad helemaal volgeplempt is, is de provincie natuurlijk aan de beurt. Ik zie het nu al trouwens als ik van Utrecht naar Breda moet. Steeds meer groen dat verdwijnt en vervangen wordt door van die mooie dozen van bedrijven. Het maakt de rit er allerminst plezieriger op.
Welvaart is luxe; beter voedsel, mobiliteit, technologie, meer consumptie. Dus een grotere ecologische voetafdruk. Je ziet het nu in China. Dat vermenigvuldigt met het aantal mensen in Afrika en opgeteld bij wat we nu al verbruiken is niet te rijmen met de resources die we nog hebben.quote:
Onzin. 'Ecologische voetafdruk' bestaat niet.quote:Op donderdag 28 maart 2019 19:39 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Welvaart is luxe; beter voedsel, mobiliteit, technologie, meer consumptie. Dus een grotere ecologische voetafdruk.
Oké. Mensen bestaan ook niet.quote:Op donderdag 28 maart 2019 19:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Onzin. 'Ecologische voetafdruk' bestaat niet.
quote:Ruim 80 procent minder vlinders dan eind 19e eeuw
© Hollandse Hoogte
Tussen 1890 en 2017 zijn de vlinderpopulaties in Nederland met minstens 84 procent afgenomen, 15 soorten zijn helemaal uit het land verdwenen. Dit blijkt uit een analyse van langetermijngegevens door het CBS en De Vlinderstichting, gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Biological Conservation.
Voor het eerst is de historische trend in de verspreiding van vlinders vastgesteld. Sinds 1992 worden vlinderwaarnemingen systematisch verzameld op basis van het Landelijk Meetprogramma Vlinders, ontwikkeld door De Vlinderstichting en het CBS. De laatste decennia is de verspreiding van vlinders hetzelfde gebleven, maar de afname van de vlinderstand gaat nog door, zo blijkt uit de nieuwste cijfers gepubliceerd op het Compendium voor de Leefomgeving.
Afname verspreiding stabiliseert, aantallen blijven dalen
De trend in verspreiding over gebieden in Nederland van alle vlindersoorten is samengevat in een Multi-Species Indicator (MSI). Tussen 1890 en 1990 daalde de MSI met 67 procent, waarna de verspreiding is gestabiliseerd. Van 42 soorten is de verspreiding afgenomen, waarvan er 15 volledig uit Nederland verdwenen.
Sinds 1992 stellen het CBS en De Vlinderstichting niet alleen de verspreiding van soorten vast, maar ook het aantal vlinders. De gecombineerde trends in verspreiding en populatieaantal leveren een geschatte totale daling in vlinderpopulaties op van minimaal 84 procent tussen 1890 en 2017. Omdat een achteruitgang in populatie altijd groter zal zijn dan die in verspreiding (bij een populatieafname van 100 naar 10 vlinders is de soort immers nog steeds aanwezig) is het aannemelijk dat de afname op populatieniveau nog groter is geweest.
Drie jaar geleden nog meldden het CBS en De Vlinderstichting dat voor het eerst sinds het begin van de populatiemonitoring begin jaren negentig iets meer soorten dagvlinders in aantal voor- dan achteruit gingen. Met name enkele zeldzame soorten, zoals de grote parelmoervlinder, de kleine heivlinder en de zilveren maan namen weer licht toe door specifiek gericht beheer. De nieuwste cijfers, gepubliceerd op het Compendium voor de Leefomgeving, laten echter zien dat de afname doorgaat, ook bij de zeldzame soorten. Van de 50 gevolgde soorten nemen er over de hele periode gerekend 25 soorten af en 14 soorten toe in populatieaantal, met in de laatste 10 jaar 31 soorten af- en 9 soorten toenemend.
Stabilisatie vlinders in grasland en bos, verdere afname heidevlinders
De verspreiding van vlinders daalde sterk in alle drie belangrijke vlinderhabitattypen in Nederland: grasland, bos en heide, vooral tot 1980. De verspreiding is daarna gestabiliseerd in grasland en bos, maar de achteruitgang zet zich voort op de heide.
Een eeuw geleden waren bijna alle graslanden in Nederland rijk aan kruidensoorten. Sindsdien is de landbouwpraktijk geïntensiveerd, waarbij graslandkruiden nauwelijks tot niet meer voorkomen. Een kruidenrijkdom die vergelijkbaar is met de situatie van weleer wordt tegenwoordig alleen nog gevonden in natuurreservaten. De afgelopen jaren is door natuurherstel het areaal halfnatuurlijk graslandgebied iets vergroot, en is lokaal ook een toename van zeldzame vlindersoorten zichtbaar.
Verbeterde omstandigheden bosvlinders
De recente uitbreiding van enkele zeldzame bosvlinders (boswitje, kleine ijsvogelvlinder, grote weerschijnvlinder en keizermantel) geeft aan dat de habitatomstandigheden aan het verbeteren zijn, waarschijnlijk gestimuleerd door klimatologische opwarming in combinatie met toenemende variatie in de bossen. In de loop van de twintigste eeuw is er meer bos bij gekomen. Ook is het aandeel volwassen bos toegenomen, en is er daardoor meer variatie in structuur en samenstelling van de bossen.
Afname heidevlinders blijft doorgaan
De afname in verspreiding van vlindersoorten in heidegebieden tot 2000 was minder sterk dan die voor graslanden en bosgebieden. Specifiek op locaties waar heide na de grote ontginningen bleef bestaan, bleef de stand van de typische vlinders van heide lange tijd stabiel, maar tegenwoordig neemt het aantal heidevlinders overal af. Dit heeft te maken met zowel fragmentatie van het overgebleven heidegebied, als bodemverzuring en eutrofiëring (voedselrijker worden) van de bodem door neerslag van stikstof vanuit de lucht.
Ook afname in andere Europese landen
Ook in andere Europese landen (bijvoorbeeld België, Finland en het Verenigd Koninkrijk) is de vlinderstand sterk gedaald, maar weinig onderzoeken gaan zo ver terug als hier gepresenteerd. In het zuidoosten van Beieren is op een vergelijkbare tijdschaal (1840-2013) eveneens een sterke afname geconstateerd (van de 117 soorten verdwenen er 46 uit de regio). Een vergelijkbare achteruitgang in soortenrijkdom voor vlinders als in Nederland wordt gemeld in België en het Verenigd Koninkrijk voor de periode 1950-2009. Op Europese schaal laat de Europese Rode Lijst met Dagvlinders voor 1998-2008 veel meer afnemende (31 procent) dan toenemende soorten (4 procent) zien. Ongeveer 9 procent van de Europese soorten wordt beschouwd als bedreigd.
Het Landelijk Meetprogramma Vlinders wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van LNV en is onderdeel van het Netwerk Ecologische Monitoring
Bronnen
Artikel - Over a century of data reveal more than 80% decline in butterflies in the Netherlands
Compendium voor de Leefomgeving - Trend van vlinders, 1991-2018
Jaarverslag vlinders en libellen 2018 - De Vlinderstichting & CBS
Relevante links
Nieuwsbericht - Voorzichtig herstel vlinderstand
Compendium voor de Leefomgeving - Vliegperiode vlinders, 1999-2018
Website - De Vlinderstichting
Website - Netwerk Ecologische Monitoring
daar kan best 10% vanafquote:Op zondag 17 maart 2019 23:49 schreef Hathor het volgende:
[..]
En landbouwgrond hebben we verder helemaal niet nodig?
Ik heb vier vlinderstruiken in mijn tuin. Maar er komen inderdaad bijna geen vlinders (meer) op af. En als er vlinders komen is het nu altijd dezelfde soort, een witte vlinder. Eerder zag je de dagpauwoog nog heel vaak. Ik heb die vorig jaar een enkele keer gezien.quote:
lijkt niet zo dat is zoquote:Op vrijdag 29 maart 2019 08:46 schreef naiipajiiau het volgende:
[..]
Ik heb vier vlinderstruiken in mijn tuin. Maar er komen inderdaad bijna geen vlinders (meer) op af. En als er vlinders komen is het nu altijd dezelfde soort, een witte vlinder. Eerder zag je de dagpauwoog nog heel vaak. Ik heb die vorig jaar een enkele keer gezien.
15-20 jaar geleden hadden mijn ouders ook één zo'n struik en ik herinner me nog goed hoe vol dat ding op mooie zomerdagen zat. Er waren toen ook meer soorten dan nu, zo lijkt het.
quote:Verdamping vergroten
Steden in Nederland vragen om een andere oplossing. 'Meer vegetatie en water', stelt Solcerova. 'Want zonder die twee kunnen steden niet zweten. En als je niet kunt zweten, raak je oververhit.' Deze overhitting van steden wordt ook wel het 'Urban Heat Island'-effect (UHI) genoemd. Volgens Solcerova is het UHI-effect tegen te gaan door met de herintroductie van planten en open water in stedelijke gebieden.
Open water zorgt namelijk voor meer verdamping, waardoor de luchttemperatuur daalt: 'Water kan zelf warmte opslaan én energie onttrekken door water te laten verdampen', legt Solcerova uit. 'Natuurlijk oplossingen als vegetatie en water zijn bovendien multifunctioneel: ze brengen koelte en schaduw, maar het ziet er ook nog eens mooi ui
Ik heb in mijn tuin expres ruimte gemaakt voor vlinders (en andere insecten) door stukken wild te laten (brandnetels, andere waardplanten), een paar stapels met dood hout te laten liggen, omgevallen bomen te laten liggen etc. En ik heb al heel veel tegels opgeruimd. Ik heb ook 30 vlinderstruiken. Gelukkig zie ik nog wel veel insecten.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 08:46 schreef naiipajiiau het volgende:
[..]
Ik heb vier vlinderstruiken in mijn tuin. Maar er komen inderdaad bijna geen vlinders (meer) op af. En als er vlinders komen is het nu altijd dezelfde soort, een witte vlinder. Eerder zag je de dagpauwoog nog heel vaak. Ik heb die vorig jaar een enkele keer gezien.
15-20 jaar geleden hadden mijn ouders ook één zo'n struik en ik herinner me nog goed hoe vol dat ding op mooie zomerdagen zat. Er waren toen ook meer soorten dan nu, zo lijkt het.
Zie liever onze bevolking wat teruglopen en dat de land en tuinbouw teruggegeven wordt aan de natuur.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 08:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lijkt niet zo dat is zo
komt door de land en tuinbouw en hun spuiten voor ziekte preventie
we moeten land en tuinbouw 25 % minder en bouwen buiten de stad
https://www.omroepwest.nl(...)-raken-ze-oververhit
[..]
kunnen 75% teruggeven aan de natuur en 5% gebruiken voor infrastructuur en bouwen en 20% voor recreatiequote:Op vrijdag 29 maart 2019 10:38 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Zie liever onze bevolking wat teruglopen en dat de land en tuinbouw teruggegeven wordt aan de natuur.
quote:dinsdag, 2. april 2019 - 7:56 Update: 02-04-2019 8:05
Aantal wegvoertuigen blijft stijgen
Den Haag - Nederland telde begin van dit jaar 12,7 miljoen wegvoertuigen, 227 duizend meer dan een jaar eerder.
Op 1 januari 2019 stonden er 1,8 procent meer voertuigen geregistreerd dan begin 2018. Het aantal trekkers voor oplegger en bestelauto’s nam naar verhouding het afgelopen jaar het meeste toe. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers over het motorvoertuigenpark.
Het Nederlandse bedrijfsmotorvoertuigenpark is in één jaar tijd met ruim 3 procent gegroeid naar 1,1 miljoen voertuigen op 1 januari 2019. Hiervan vormen bestelauto’s met ruim 900 duizend voertuigen de grootste groep (81 procent). Ten opzichte van een jaar eerder nam het aantal bestelauto’s, net als het jaar daarvoor, met 3,6 procent toe.
Van alle bedrijfsmotorvoertuigen groeide het aantal trekkers voor oplegger het laatste jaar het hardst, namelijk met 4 procent naar ruim 80 duizend. Trekkers voor oplegger vormen, na de bestelauto’s, binnen het bedrijfsmotorvoertuigenpark de grootste groep bedrijfsmotorvoertuigen.
8,5 miljoen personenauto’s
Begin 2019 bestond twee derde van de Nederlandse wegvoertuigen uit personenauto’s. In totaal waren er op 1 januari ruim 8,5 miljoen personenauto’s, 1,9 procent meer dan een jaar eerder. Van deze personenauto’s was 88 procent eigendom van een particulier. Het aantal auto’s van particulieren nam met 1,5 procent toe ten opzichte van een jaar eerder, terwijl het aantal auto’s op naam van bedrijven met 4,4 procent toenam.
De helft van de Nederlanders van 18 jaar of ouder had een auto op naam staan. De meeste autobezitters (88 procent) hadden één personenauto, de rest bezat er twee of meer.
Grijs meest populaire kleur personenauto’s
Een derde van alle personenauto’s is grijs, de meest voorkomende kleur. Na grijs volgen zwart en blauw. In 2003 warenauto’s nog relatief het vaakst blauw, gevolgd door grijs en rood. De kleuren rood en groen komen steeds minder voor. Het aandeel groene auto’s liep tussen 2003 en 2019 terug van 14 naar 4 procent, het aandeel rode auto’s van 19 naar 7 procent.
Zowel bij personenauto’s van particulieren als bij auto’s op naam van bedrijven zijn grijs en zwart de meest voorkomende kleuren. Op de derde plaats staat bij particulieren blauw en bij auto’s op naam van bedrijven wit. Van de personenauto’s op naam van bedrijven is 20 procent wit, bij auto’s van particulieren is dat 9 procent.
Motorfiets gemiddeld oudste wegvoertuig
Van de wegvoertuigen had de motorfiets begin dit jaar de hoogste leeftijd, gemiddeld 21 jaar. Dat is twee keer zo oud als de gemiddelde leeftijd van personenauto’s. Trekkers voor oplegger waren met 6 jaar gemiddeld het jongste. Alle voertuigsoorten waren begin 2019 gemiddeld ouder dan 10 jaar geleden. Zo steeg de gemiddelde leeftijd van personenauto’s van 9 jaar begin 2009 naar 11 jaar begin dit jaar.
quote:Hollandse hoogbouw: grote steden zetten in op woontorens
Het aantal stedelingen dat wil verhuizen naar de regio is gestegen en het aantal mensen dat juist naar de stad wil, is afgenomen. Dat blijkt uit het driejaarlijkse WoonOnderzoek van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Toch rekenen de vier grote steden er nog op dat ze de komende twintig jaar een half miljoen woningen moeten bijbouwen. De meest in het oog springende: woontorens.
Zo verrijst in Rotterdam nu de hoogste woontoren van Nederland: de 'Zalmhaventoren' wordt met 215 meter hoger dan de Euromast. De bouw duurt nog drie jaar maar de prijzige appartementen gaan al als warme broodjes over de toonbank.
In het Utrechtse Leidsche Rijn wordt de 140 meter hoge 'MARK'-woontoren hoger dan de Dom. En dat was lang een taboe. "Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland en heeft dus veel nieuwe woningen nodig", zegt wethouder Klaas Verschuure. "En dan moet je de hoogte in."
Ook in het centrum, naast de Jaarbeurs, worden woontorens gebouwd. Voor de doorgang naar dit zogenaamde 'Beurskwartier' moet een blok jaren 30-woningen wijken.
"Ik hoopte mijn kinderen hier te laten opgroeien", zegt Thijs de Bekker die in één van de sociale huurwoningen in het blok woont. "Maar nu komen er van die dure torens voor tweeverdieners zonder kinderen." Hij vreest dat de buurt overdag een doodse sfeer zal krijgen. Ook huurder Hans Borsboom is boos. "Ik woon hier al dertig jaar, en nu dit."
Volgens de stichting Hoogbouw is er "echt een hausse" aan hoogbouw in de grote steden. De stichting organiseerde woensdag een symposium waar futuristische projecten werden gepresenteerd. "Hoe hoger, hoe beter", vindt Gideon Maasland van het vermaarde architectenbureau MVRDV. Hij werkt mee aan The Valley. Dat ontwerp, met organische vormen en verticale tuinen, oogst als science fiction maar wordt echt gebouwd op de Amsterdamse Zuidas.
Elders in de stad klinkt aan het IJ de grond in voor de Sluisbuurt, gemodelleerd naar een wijk in het Canadese Vancouver. Pal tegenover een pittoresk dijkje met oude visserhuisjes worden woontorens van 125 meter gebouwd.
Eigenlijk zouden de flats nog 18 meter hoger worden, bijna net zo hoog als de Rembrandtoren. Maar binnenstadbewoners wisten de maximale hoogte omlaag te krijgen, met hulp van Sjoerd Soeters. Deze architect is fel tegen woontorens. "De gemeente zegt dat die torens nodig zijn om onderwijzers, politiemensen en verplegers in de stad te houden. Maar gezinnen willen niet zo hoog wonen, die willen hun kinderen beneden kunnen zien spelen."
Soeters noemt het "bedrog" dat woontorens nodig zijn om het aantal woningen afdoende uit te breiden. Volgens hem kan door lager maar compacter te bouwen hetzelfde aantal mensen worden gehuisvest. De architect wijst op nieuwbouwwijk 'Holland Park' in Diemen, waar hij het brein achter is. Daar staan bonte gebouwen van vijf tot zeven ) verdiepingen, met af en toe een toren van vijftien verdiepingen, dicht op elkaar en afgescheiden door grachtjes.
Alternatief
"Mensen willen niet wonen op nummer 543b", zegt Soeters. "Ze willen zeggen: 'Ik woon in dat witte gebouw op de derde verdieping'. Dan hoor je ergens." Ook voor de hoogbouw in de Sluisbuurt maakte hij een alternatief plan, maar de gemeente Amsterdam heeft dat naast zich neergelegd.
Volgens Soeters zijn woontorens alleen maar goed voor het ego van architecten en niet voor het geluk van de bewoners. Maar dat betwist architect Diederik Dam van de Rotterdamse Zalmhaventoren. "Misschien dat Sjoerd het bouwen van een woontoren als een prestigeproject ervaart, maar het gaat gewoon om goede woningen. En die kunnen best omhoog."
Deze week werd ook bekend dat de NS met de grote steden praat over bouwen over het spoor. Er wordt in veel steden nu al ingezet op hoogbouw rond stations. Volgens de Haagse wethouder Boudewijn Revis is bouwen rond een OV-knooppunt dé manier om files tegen te gaan. "Ook kan de gemeente door gecontreerd bouwen het groen in de huidige laagbouwwijken onaangetast te laten". Pal voor Station Den Haag Centraal komen twee imposante gebouwen en ook rond Holland Spoor groeit een woud aan woontorens.
Niets is een mens vreemd want je gaat niet je eigen voltallige aanwezigheid ter discussie stellen, dus het is een ander(e oorzaak).quote:Op zaterdag 6 april 2019 00:58 schreef Eendenkooi het volgende:
Elk taboe wordt doorbroken behalve het taboe op overbevolking (/ immigratie).
[..]
Daarom lab vlees en kassen stapelen met kunstmatige belichting. Kan je nagaan hoeveel ruimte dat bespaard.quote:Op vrijdag 29 maart 2019 12:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kunnen 75% teruggeven aan de natuur en 5% gebruiken voor infrastructuur en bouwen en 20% voor recreatie
en mensen kweken in plaats van geboren laten worden, scheelt werknemers tijdquote:Op zaterdag 6 april 2019 03:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Daarom lab vlees en kassen stapelen met kunstmatige belichting. Kan je nagaan hoeveel ruimte dat bespaard.
Heeft denk ik meer met de focus op economie te maken. Zou Nederland geen immigranten toelaten dan zou de bevolking namelijk vrij vlot dalen. Maar immigratie is nodig voor economische groei, dus komt dit onderwerp nauwelijks ter sprake.quote:Op zaterdag 6 april 2019 01:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Niets is een mens vreemd want je gaat niet je eigen voltallige aanwezigheid ter discussie stellen, dus het is een ander(e oorzaak).
uiteraard en hoogopgeleide immigranten uit Azie zijn goedkoop en simpel ie binnen te halen met de expat regelingquote:Op zaterdag 6 april 2019 09:28 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Heeft denk ik meer met de focus op economie te maken. Zou Nederland geen immigranten toelaten dan zou de bevolking namelijk vrij vlot dalen. Maar immigratie is nodig voor economische groei, dus komt dit onderwerp nauwelijks ter sprake.
Dit verband is gewoon overduidelijk.quote:Op zaterdag 6 april 2019 09:28 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Heeft denk ik meer met de focus op economie te maken. Zou Nederland geen immigranten toelaten dan zou de bevolking namelijk vrij vlot dalen. Maar immigratie is nodig voor economische groei, dus komt dit onderwerp nauwelijks ter sprake.
Klopt. Maar dat vind ik persoonlijk extravagante onzin:quote:Op zaterdag 6 april 2019 09:28 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Heeft denk ik meer met de focus op economie te maken. Zou Nederland geen immigranten toelaten dan zou de bevolking namelijk vrij vlot dalen. Maar immigratie is nodig voor economische groei, dus komt dit onderwerp nauwelijks ter sprake.
Ik stem gewoon anti-migratie. Zonder een of andere psychopatische grens over te gaan valt er voor mij niet heel veel meer te doen. Ja, zelf ooit de politiek in gaan, maar dat doe ik wel wanneer ik levensmoe ben.quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:10 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Klopt. Maar dat vind ik persoonlijk extravagante onzin:
1. De welvaart per hoofd binnen een land hangt niet af van de grote van de bevolking. Dat zou betekenen dat Denemarken, Singapore en Luxemburg heel arm zouden zijn en Brazilië en Rusland heel rijk. Niets is minder waar.
2. Op dit moment durf ik zelfs te beweren dat migranten ons meer gekost hebben dan opgeleverd. Complete wijken verloederen, enorme druk op de verzorgingsstaat.
3. Talloze andere manieren om de econ te laten groeien. Waarom zo dogmatisch er van uitgaan dat het alleen door bevolkingsgroei kan?
4. Je verliest je land, je cultuur en je identiteit. Waarom geven we dat zo makkelijk op?
anti emigratie ?quote:
dus ze mogen er wel uit, maar niet erinquote:
Ze mogen er wat mij betreft heel selectief in. Op werkvisas, dan over langere tijd laten zien dat je een toegevoegde waarde bent en je kunt eventueel burger worden.quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dus ze mogen er wel uit, maar niet erin
soort fuik
raar
dat zijn expats.quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:32 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ze mogen er wat mij betreft heel selectief in. Op werkvisas, dan over langere tijd laten zien dat je een toegevoegde waarde bent en je kunt eventueel burger worden.
Beperkte immigratie, zoals je wellicht uit de vorige post al had kunnen halen.quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat zijn expats.
dus je bent wel voor immigratie en voor emigratie
o, criterium is grote tieten of zeer vriendelijk of wat ??quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:35 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Beperkte immigratie, zoals je wellicht uit de vorige post al had kunnen halen.
Toegevoegde waarde. Dus hooggeschoold, liefst in IT of techniek. Het ideaal is voor mij wel dat we naar een wereld toegaan dat je iig binnen de "rijkere" werelddelen niet meer hoeven te verhuizen. Geautomatiseerd werk, basisinkomen, veel vrije tijd.quote:Op zaterdag 6 april 2019 11:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
o, criterium is grote tieten of zeer vriendelijk of wat ??
buitenlandse vrouwen hierheen halen mag dat wel ?
EU heft vrij verkeer van personen dus die mogen hierheen en hier wonen zoveel men wilquote:Op zaterdag 6 april 2019 11:50 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Toegevoegde waarde. Dus hooggeschoold, liefst in IT of techniek. Het ideaal is voor mij wel dat we naar een wereld toegaan dat je iig binnen de "rijkere" werelddelen niet meer hoeven te verhuizen. Geautomatiseerd werk, basisinkomen, veel vrije tijd.
No shit.quote:Op zaterdag 6 april 2019 12:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
EU heft vrij verkeer van personen dus die mogen hierheen en hier wonen zoveel men wil
ook armere landen als Bulgarije , Roemenië en Kroatië
100 miljoen mensen
en er zullen er vele van gaan komenquote:
Opnieuw, no shit.quote:Op zaterdag 6 april 2019 14:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en er zullen er vele van gaan komen
Hmmmm, ook hier hanteer je (onbedoeld) het "in zichzelf" tegengestelde argument. Dat we meer mensen nodig om zo onze economie te laten (mee)groeien. Wanneer je de, uiterst verwarrende focus van vervaagde landsgrenzen weglaat, is dat argument voor een NL groei imo invalide.quote:Op zaterdag 6 april 2019 09:28 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Heeft denk ik meer met de focus op economie te maken. Zou Nederland geen immigranten toelaten dan zou de bevolking namelijk vrij vlot dalen. Maar immigratie is nodig voor economische groei, dus komt dit onderwerp nauwelijks ter sprake.
quote:Vitens waarschuwt voor sterk toenemend drinkwaterverbruik
Drinkwaterbedrijf Vitens waarschuwt woensdag voor het verder toenemen van het drinkwaterverbruik. Volgens het bedrijf groeit de vraag naar water te sterk.
Consumenten denken dat ze dagelijks gemiddeld 60 liter drinkwater verbruiken, maar ze verbruiken twee keer zoveel, blijkt volgens Vitens uit onderzoek onder 2.200 Nederlanders.
Naar verwachting zal in 2050 in ons land 30 procent meer drinkwater worden verbruikt dan nu, terwijl het winnen ervan steeds lastiger wordt door bodemschaarste.
Vitens wil consumenten bewuster maken van hun verbruik. Alleen al het plaatsen van een regenton om de tuin mee te besproeien kan helpen.
Het bedrijf noemt verder een minuut korter douchen en het gebruiken van de spoelonderbreker op het toilet als voornaamste manieren om minder drinkwater te verbruiken.
"Tijdens een gemiddelde douchebeurt van 8,3 minuten verbruik je ongeveer 70 liter drinkwater", schrijft het bedrijf. "Door een minuut korter te douchen, bespaar je al zo 42,5 liter per persoon per week. Dat is ruim 2.200 liter per jaar."
Vraag naar drinkwater groeit
Afgelopen zomer was er wekenlang 30 procent meer vraag naar drinkwater dan gemiddeld. Vooral in Oost-Nederland was de vraag flink toegenomen. Twente behoorde tot de droogste gebieden.
Waterschappen in Overijssel en Gelderland willen met aanvullende maatregelen watertekorten in de zomer voorkomen.
Afgelopen winter sloot waterschap Vechtstromen doorlaten in sloten om water vast te houden. Toch kampt de regio nog altijd met een regenwatertekort. Daarom kunnen boeren voortaan tot 10.000 euro krijgen voor maatregelen tegen verdroging.
Bos planten om water vast te houden
Particulieren en landgoederen beheren er veel meer watergangen dan het waterschap. Waterschap Vechtstromen wil dat zij in tijden van droogte stuwen hoger zetten en drainagesystemen afdoppen. Het waterschap wil zo voorkomen dat het water via rivieren wordt afgevoerd.
Waterschap Vallei en Veluwe meldde eerder deze maand al met het aanplanten van bos het water in het gebied langer te willen vasthouden. Ook het waterschap Vechtstromen doet dat: in Twente worden tienduizenden bomen geplant.
quote:MAANDAG 22 APRIL 2019, 18:23
Bewoners Müllerpier faliekant tegen woonwijk aan voet van Euromast
Bewoners van de Müllerpier in Rotterdam zijn onaangenaam verrast door de bouwplannen bij hen aan de overkant. Op de groenstrook aan de voet van de Euromast hebben projectontwikkelaars plannen voor een nieuwe woonwijk voor 700 huishoudens. De woonblokken worden negen verdiepingen hoog. Dat verpest het uitzicht van de bewoners op de Müllerpier op de bomen en Het Park.
"Het Park wordt geweld aangedaan en voor ons resulteert het in een grote stenen muur", zegt bewoner en VVE-voorzitter Coen Klooster.
Nacht niet geslapen
Drie dagen geleden hebben de bewoners een brief van de gemeente Rotterdam ontvangen, waarin de bouwplannen worden ontvouwd. De boodschap is rauw op het dak gevallen van de bewoners.
"Ik ben hier puur komen wonen vanwege het uitzicht, het groen en het water. En ik heb er een nacht niet van geslapen dat er aan de overkant gebouwd gaat worden", zegt bewoner Allard Grijseels op de vierde etage aan de Müllerkade.
"Natuurlijk staat het behoud van je uitzicht niet in je koopcontract", vult de buurman en VVE-voorzitter aan, "maar je zou verwachten dat het park gehandhaafd blijft. Ontwikkelaars zijn van mening dat ze Het Park in waarde laten, maar wij vinden van niet. Het Park loopt over het tracé van de Maastunnel heen en sommige van de grootste bomen staan in het gebied waar straks woningen komen."
Vertrekken
Ook horeca-ondernemers rondom de Euromast zijn niet blij met de plannen. Voor Midget Golfbaan Parkhaven betekent het zelfs dat ze zouden moeten vertrekken. "Heel onverwachts en het zou heel erg zonde zijn als we weg moeten. Het zou mooi voor de woningbouw zijn, maar wij willen hier niet weg", zegt Brian de Jong, medewerker van de midgetgolfbaan.
De gemeente Rotterdam verwelkomt de bouwplannen om de woningnood in de stad te verlichten. Maar bewoners van de Müllerpier en horeca-ondernemers gaan niet zonder slag of stoot akkoord.
"We gaan zeker met elkaar om de tafel zitten welke acties we kunnen ondernemen om dit te voorkomen. Het is niet alleen slecht voor ons als bewoners, maar ook de functie van Het Park verandert en ik denk dat heel veel Rotterdammers hier wrange vruchten van gaan plukken als dit plan doorgezet wordt", zegt VVE-voorzitter Klooster.
Verzet
"Deze plannen zijn in het diepste geheim gesmeed. Ik denk dat de buurt ertegen in verzet komt en ik sluit me daar zeker bij aan", zegt Müllerpier-bewoner Piet van der Linden.
De midgetgolfbaan overweegt een petitie starten onder liefhebbers om een gedwongen vertrek te voorkomen. "We willen in ieder geval een petitie starten en gaan we proberen zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen om dit plekje te laten blijven bestaan."
De theorie is dat als ze ook in grotere weelde leven dat ze zich dan minder snel voortplanten.quote:Op maandag 6 mei 2019 23:06 schreef Pleun2011 het volgende:
Heeft allemaal geen zin. 90% van de wereldbevolking is arm en heeft wel wat anders aan het hoofd dan de toekomst van de aarde.
Ja. Daarom denk ik dat vroeg of laat de mensheid zelf het loodje legt..in ieder geval een groot gedeelte.quote:Op maandag 6 mei 2019 23:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
De theorie is dat als ze ook in grotere weelde leven dat ze zich dan minder snel voortplanten.
Maarja, waar moet die weelde vandaan komen?
We raken nu al allerlei grenzen.
Als we het probleem niet oplossen dan gaat het geheid een berg ellende opleveren de komende decennia ja.quote:Op maandag 6 mei 2019 23:16 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Ja. Daarom denk ik dat vroeg of laat de mensheid zelf het loodje legt..in ieder geval een groot gedeelte.
Dat is vooral akkerbouw. Het gaat om natuur.quote:Op zondag 17 maart 2019 23:45 schreef wollah het volgende:
Nederland is nog lang niet vol. Genoeg platteland in Groningen Friesland Drenthe en Limburg die we vol kunnne gooien met flatgebouwen.
tussen utrecht en amsterdam is ook ruimte zat ,voor mooie woningbouw en recreatie, geen jaren 50 flatsquote:Op zondag 17 maart 2019 23:45 schreef wollah het volgende:
Nederland is nog lang niet vol. Genoeg platteland in Groningen Friesland Drenthe en Limburg die we vol kunnne gooien met flatgebouwen.
Kunnen. En dan vullen met Derde Wereldbewoners... Maar waarom zouden we dat in hemelsnaam willen?quote:Op zondag 17 maart 2019 23:45 schreef wollah het volgende:
Nederland is nog lang niet vol. Genoeg platteland in Groningen Friesland Drenthe en Limburg die we vol kunnne gooien met flatgebouwen.
Voortplanten tot de planeet bedekt is met mensen en hun woningen.quote:Op dinsdag 7 mei 2019 09:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kunnen. En dan vullen met Derde Wereldbewoners... Maar waarom zouden we dat in hemelsnaam willen?
Oudere nederlanders vragen om naar Spanje te verhuizen kan ookquote:Op dinsdag 7 mei 2019 09:07 schreef Perrin het volgende:
[..]
Voortplanten tot de planeet bedekt is met mensen en hun woningen.
quote:3,4 miljoen lege woningen
Naar schatting staan er in Spanje 3,4 miljoen woningen leeg, zo blijkt uit de bevolkings- en woningtelling van het Nationale Instituut voor de Statistiek van het jaar 2011 – de meest recente.
Het mobiliseren van lege woningen is één van de belangrijkste doelen die door het ministerie van Ontwikkeling werden gesteld.
In het rapport, daterend van 11 september, dat al werd gepresenteerd in de ministerraad, zegt het ministerie dat alleen op deze manier de huidige situatie van ‘ongelijkheid’ kan worden aangepakt.
Er zijn regio’s waar al maatregelen werden ingevoerd als sancties, gedwongen overdracht en -verhuur, en zelfs de tijdelijke onteigening van woningen zodat deze kunnen worden gebruikt.
Dergelijke maatregelen werden niet alleen getroffen voor banken die woningen bezitten en woningeigenaren, maar ook voor gemeentes die publieke woningparken hebben verkocht aan investeerders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |