Fijn!quote:Op zaterdag 27 april 2019 10:00 schreef Tink89 het volgende:
Overigens lijkt prul m'n productie met haar ziek zijn niet platgelegd te hebben, ik kolfde donderdag ongeveer net zo veel als vroeger.
Dat is de reden dat ik het deelde, dat je er niet zo veel over leest. Jij ook bedankt @Cholula voor je reactie. Ik schreef 'alleen de lusten' maar ik vraag me soms ook wel af hoe hij ooit gaat stoppen. En waarom andere kinderen dat dan wel al doen. Is dat niet toch dat ze een poosje minder interesse hebben en moeders dat aangrijpen om te stoppen? Waar niks mis mee is, natuurlijk. Of heb je 2 groepen kinderen: die binnen een jaar stoppen omdat het minder nodig is voor de calorieën , en die eindeloos doorgaan omdat het lekker/fijn is?quote:Op donderdag 25 april 2019 21:36 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik was dus acht dagen weg. Niet gekolfd. En het werkte nog. Ik sta er zelf ook versteld van. Mijn vriend had de wat naïeve gedachte dat Ysje na de onthouding van 8 dagen wel zou kunnen stoppen met de borst. Maar nee. Als ik echt had gewild, had dat wel gekund natuurlijk. Maar dan had Ysje echt de hele boel bij elkaar geschreeuwd en gehuild. Ik heb het namelijk even geprobeerd omdat ik na ruim 5 jaar bv geven op zich best wel klaar zou willen zijn, maar hij werd echt hysterisch. En dan kan ik het ook weer niet goed over mijn hart verkrijgen het hem te weigeren, zeker niet als hij me duidelijk gemist heeft.
Ik weet niet hoe het kan dat ik twee totaal borstverslaafde kinderen heb gekregen. Oudste vraagt ook nog steeds af en toe of ze nog mag. Ik vind dat wel fascinerend eigenlijk. Waarom het zo is dat sommige kinderen al redelijk snel zelf aangeven niet meer te willen en anderen tot in het oneindige willen doorgaan. Ik vind het een lust en een last tegelijk. Want mijn idee was steeds dat ik het moment zou afwachten dat het op hun initiatief zou stoppen, dat het natuurlijk en harmonieus zou gaan, maar dat moment komt geloof ik bij Ysje ook niet vanzelf.
Ik weet ook niet waarom ik dit hier schrijf, inderdaad beetje #liefdagboek. Maar deze kant van het (lang) geven van borstvoeding daar lees ik eigenlijk nooit over.
Dat klinkt inderdaad heel wat beter dan tussen 13:30 en 18:00 niet kolven/voeden (zo stond het in je vorige post).quote:Op zaterdag 27 april 2019 10:00 schreef Tink89 het volgende:
Ik ben om kwart voor vijf thuis en leg dan meteen aan. Ik begin om 7:15, en voed/kolf nu meestal ergens middernacht, 5:15, 8, 11 en rond 13:30-14:00. Laatste is een powerkolfsessie en dan voed ik dus weer rond vijf uur. Ik vind dat best een prima verdeling.
Dit doet me herinneren dat er zeker een tijd is geweest, rond zijn verjaardag? dat Jacob overdag nooit om drinken vroeg. Pas toen hij een manier had om te vragen (ik heb heel lang op mijn borst geklopt bij het aanbieden, dat is hij gaan nadoen) kwam hij het ook vragen. Toen had ik dus makkelijk kunnen afbouwen naar alleen in/rond de nacht of naar nul. Maar als ik het aanbood nam hij meestal wel en ik heb nooit geaarzeld om dat te doen, omdat het mij onlogisch leek als het al stopte.quote:Op zaterdag 27 april 2019 14:34 schreef Elleska het volgende:
Lemijn, ik denk dat het inderdaad per kind verschilt maar ook hoe je daar als moeder op reageert.
L is nu bijna 1 jaar en vraagt niet om een voeding (of ik pik de signalen niet op). Hij laat wel merken dat hij honger heeft maar sinds hij goed eet kan dat net zo makkelijk worden gestild met vast voedsel. Hij drinkt nog wel graag wanneer ik het aanbied dus dat blijf ik doen na elk slaapje en voor de nacht. Maar ik kan me voorstellen dat ik dit ook had kunnen interpreteren als "hij heeft het niet meer nodig" en was gestopt met aanbieden.
Ja klopt ook wel, ik heb vaak een half uur vertraging en pik prul dus ergens tussen half vijf en half zes op de opvang op. Maar ik vind het wel prima zo. M'n productie is inmiddels best stabiel en ik werd echt heel ongelukkig van blijven proberen om de boel op te krikken. Het had - ook na een maand lang vier keer kolven op kantoor enzo - ook geen zin. M'n productie bleef hetzelfde.quote:Op zaterdag 27 april 2019 14:33 schreef ViviRAWRS het volgende:
[..]
Dat klinkt inderdaad heel wat beter dan tussen 13:30 en 18:00 niet kolven/voeden (zo stond het in je vorige post).
Mariposas wat kut, sterkte!Volgens mij heb je alle hulpmiddelen al in huis, behalve misschien van die beschermkapjes tegen schurende kleding, maar die vond ik zelf niet fijn (die van Medela tenminste).
Nee hoor, niet stom. Maar stoppen is echt geen optie voor mij. Ik weet dat ik daar echt heel erg spijt van ga krijgen. Ook omdat het uiteindelijk wel beter wordt en het dan heel erg fijn is.quote:Op zaterdag 27 april 2019 14:04 schreef Lemijn het volgende:
Wat klote zeg, dat het zo pijnlijk is. Je hoeft er niet doorheen he? Of zeg ik nou iets stoms. Superstoer dat je zo bezig bent, ik hoop dat het snel beter wordt. 11 weken klinkt best lang.
quote:Op zondag 28 april 2019 13:59 schreef krijgerrtje het volgende:
Mijn baby is waanzinnig ontevreden met de melk die m’n borsten op het moment te bieden en hebben én weigert pertinent alle kunst- én borstvoeding uit een flesHet is hier dus súper gezellig in huis de laatste dagen en al mijn frustraties helpen m’n productie ook niet mee. En oh ja, over twee weken moet ik weer aan het werk en ‘moet’ dat flesweigeren eigenlijk voorbij zijn. Ik heb voor m’n gevoel alles al geprobeerd eigenlijk, maar misschien is hier iemand met de gouden tip?
Dat is de heerlijkheid van dat lange voeden: er gebeurt niks meer met mijn borstgrootte.* Dus scheef word ik er nooit meer van en gestuwd ook niet. Ik geloof dat Jacob in vlagen wel een voorkeur heeft voor rechts maar andere weken merk ik dat niet.quote:Op zaterdag 27 april 2019 23:12 schreef LadyBlack het volgende:
Tolstoi, mijn zoontje (inmiddels 3 jaar) 'drinkt' al tijden alleen nog maar rechts. Links is nooit meer helemáál goedgekomen sinds major kloven rond 9 maanden, maar dat is geen enkel probleem. Ik ben er niet scheef door gaan lopen ofzo
Txs, ja dat dusquote:
Heb ik geprobeerd en werkt eventjes, maar m'n borsten zijn nogal gigantisch en zwaar en dan moet ik prul met één hand ondersteunen/rechtop houden en met één hand die borst ondersteunen en dat hou ik niet zo lang vol...quote:Op zondag 28 april 2019 20:34 schreef Lemijn het volgende:
En meer rechtop? Zelf meer of minder onderuit gezakt en je dochter dan verticaal tegen je aan. Dat scheelt misschien ook qua druk op oren.
Ik heb ook ooit een mega kloof gehad die continu open sprong. Met kolven nog erger als met voeden. Wat hier echt goed hielp was andersom aanleggen. Dan wordt het voor een deel ontzien want is de belasting ook anders ofzo. Dus als je normaal gewoon buik tegen buik voed kan de rugby houding helpen.quote:Op zaterdag 4 mei 2019 11:04 schreef Mariposas het volgende:
Heeft iemand ervaring met een zeer hardnekkige kloof of tips wat ik nog kan doen? Ik heb eerst lanoline geprobeerd. Daarna mothermates (geen succes, die ademen niet. Infectie sloeg naar binnen en kreeg aan beide kanten een borstontsteking). Nu anderhalve week gebruik ik Polymem tepelpads. De kloof is al een stuk beter, maar springt steeds weer open, zowel bij kolven als voeden. Omdat het aanhappen nog steeds nier optimaal gaat, kolf ik aan de kloof-kant voor ongeveer 80% en 20% voed ik live.
Het zou heerlijk zijn om gewoon twee dagen helemaal niets met die tepel te doen, maar dat is natuurlijk geen optie.
Ze gaan buisjes plaatsen maar omdat Bikkel onder de 1 is doen ze het niet overal. In dit geval dus alleen in Leiderdorp.quote:Op maandag 6 mei 2019 20:32 schreef CassElliot het volgende:
Welke operatie, Wolken? (omdat regio en pas zelf ook bij de KNO geweest)
Kun je bij jezelf meer rust inbouwen? Kan iemand iets voor je opvangen (en zou je dat willen)?
Hij heeft nu voor de derde keer een kuur gehad omdat het vorige week een dubbele ontsteking was, normaal gesproken heeft hij hem aan 1 oor en nu dus beide. Ik kan het met de huisarts bespreken de volgende keer.quote:Op maandag 6 mei 2019 21:30 schreef elliebell het volgende:
Geen idee of je het wil (of al hebt geprobeerd of kan) en of het helpt Wolken, maar Kees heeft 6 weken een onderhoudskuur antibiotica gehad, aansluitend op de gewone antibiotica. Daarmee bleef de oorontsteking wel weg. Helpt wellicht overbruggen tot de operatie.
En Kees ging ook pas nadat de oorontsteking echt een tijdje weg was (nadat hij buisjes had), pas goed eten. Hoop dat het sneller kan voor jullie. En qua iets vullends (naast kunstvoeding en/of pap?), volle Griekse yoghurt?
Heel veel sterkte, enorm rot voor zo'n ukkie toch hè
Thanks voor de tip, ik heb gelijk boezemvriendjes besteld. Hopelijk zijn het niet van die mega capsules...quote:Op maandag 6 mei 2019 21:45 schreef elliebell het volgende:
@:Wolken Onderhoudskuur was trouwens voorgeschreven door KNO arts, dus misschien die even vragen. Die hebben net weer ander beleid (bij ons dan) dan de huisarts.
En van die goede dagen herken ik ook enorm. Wij hebben er echt een ander kind voor terug gekregen toen die oorontstekingen eindelijk klaar waren.
Ik heb een tijdje fenegriek en gezegende distel geslikt voor opkrikken productie, op aanraden lactatiekundige (zie hier https://www.borstvoeding.com/problemen/mproductie/kruiden1.html ). Leek mij wel te helpen. Geen ervaring met borstvoedingsthee verder.
Wat sneu zeg, dat is echt heel zwaar. Toen Sjaak zo vaak oorontsteking had kregen wij als tip om zijn bedje schuin te zetten. Dat schijnt tegen de pijn te helpen. Plat liggen geeft druk op de oortjes en door het hoofdje wat hoger te leggen, kan dat wat schelen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.quote:Op maandag 6 mei 2019 20:28 schreef Wolken het volgende:
We zijn van de week eindelijk naar een KNO arts geweest na lopen zeuren om een doorverwijzing en hebben vandaag de pre operatieve screening gehad. Wachttijd tot operatie: 2 maanden... Dat betekent dus ongeveer nog 4 oorontstekingenEn 2 maanden met zeer beperkte slaap. Ik heb mijn zorgverzekering gebeld en die gaat kijken of we ergens eerder aan de beurt zijn maar nog 2 van zulke maanden hou ik gewoon niet vol. Ik wil sowieso wel bv blijven geven maar heb nu het idee dat ik niet aan zijn vraag kan voldoen.
Had hebben we idd in het begin gedaan maar dan werd hij nog schreeuwend wakker. Nu als hij een oorontsteking heeft slaapt hij zo schuin bovenop mij. Ik slaap dan wel wat minder maar dan pakt hij iig nog wat uurtjes. Ik hoop zo dat de boezemmaatjes pillen gaan werken...quote:Op maandag 6 mei 2019 22:55 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Wat sneu zeg, dat is echt heel zwaar. Toen Sjaak zo vaak oorontsteking had kregen wij als tip om zijn bedje schuin te zetten. Dat schijnt tegen de pijn te helpen. Plat liggen geeft druk op de oortjes en door het hoofdje wat hoger te leggen, kan dat wat schelen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik ken het, die nachten. Wij wisselden meestal af, ik een halve nacht rechtop met Sjaak op de bank en daarna vrouw. Ik had het pasgeleden nog met mijn collega’s erover, hoe ik toen in vredesnaam heb gefunctioneerd. Ze zeiden dat het best goed ging. Ik kan het me niet voorstellen.quote:Op maandag 6 mei 2019 22:59 schreef Wolken het volgende:
[..]
Had hebben we idd in het begin gedaan maar dan werd hij nog schreeuwend wakker. Nu als hij een oorontsteking heeft slaapt hij zo schuin bovenop mij. Ik slaap dan wel wat minder maar dan pakt hij iig nog wat uurtjes. Ik hoop zo dat de boezemmaatjes pillen gaan werken...
Misschien accepteren dat het gewoon niet altijd goed gaat?quote:Op donderdag 9 mei 2019 11:54 schreef Tink89 het volgende:
Ik had inderdaad (al een keer of drie) weloverwogen besloten om te stoppen, maar dat doe ik meestal in periodes dat het niet lekker gaat.
Ook txs voor jouw input! Ik heb de neiging omdat snel het gevoel te hebben dat ik op m'n bek ga. Elke kolfsessie die 'te weinig' opbrengt, voelt als falen... en dat is echt stom van me, maar zo werkt m'n hormonale hoofdquote:Op donderdag 9 mei 2019 12:09 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Misschien accepteren dat het gewoon niet altijd goed gaat?
Wij hebben ook een moeilijke tijd achter de rug. Dat is ook niet allemaal makkelijk gegaan. Overproductie, koemelkallergie (waardoor ik dus ook strenge diëten heb gevolgd en nog steeds volg), grote productiedippen. Maar nu, na 13,5 maand, ben ik nog steeds blij dat ik heb doorgezet.
As we speak ben ik op dit moment aan het kolven.
Even een verhaal van de andere kant.
Dit! En iedere keer dat je de knoop weer eens doorgehakt hebt (die arme knoop tochquote:Op donderdag 9 mei 2019 14:24 schreef Spees_Eend het volgende:
Tink, ik zou zelf juist helemaal tureluurs worden van het nemen van een beslissing en er dan op terug komen, en repeat.
Ik ontdekte vlak na mijn post dat hij boven ook een puntje/streep tand door heeft! Die is nieuw. Dus ik hoop dat het daar even mee te maken had en het snel weer overgaat. Want het voeden met die kleine bijtwondjes doet best pijn 😬quote:Op donderdag 9 mei 2019 14:46 schreef Mariposas het volgende:
Oei, wat pijnlijk spees! Ik koppelde dan direct af bij bijten. En volgens mij koppelde ik ook af zodra het goed doordrinken klaar was, want dan begon het klooien meestal. Ik heb gelukkig nooit tot bloedens toe bijten gehad.![]()
Tink, ik zou het ook nemen zoals het is. Minder kolven, waar je niet gelukkig van wordt, je verlies nemen qua opbrengst, en dan maar zien waar het schip strand. Misschien kan je zo nog een tijdje blijven voeden, aangevuld met wat meer kunstvoeding.
Poh, wat heftig. Kan me voorstellen dat 7 juni dan nog erg ver lijkt te zijn. Sterkte!quote:Op donderdag 9 mei 2019 18:45 schreef Wolken het volgende:
Hier inmiddels oorontsteking nummer 10 en ben inmiddels zo ver dat of het nou live bv, gekolfte melk, kv of urine van de duivel is, het mij niet meer uitmaakt, als mijn mannetje maar eens pijnvrij is en s'nachts langer dan 30 minuten aaneengesloten slaapt zonder schreeuwend wakker te worden.
Ik drink wel bv thee en slik boezemmaatjes maar ga niet meer extra kolven ofzo. Ik trek het allemaal niet meer.
Operatiedatum is 7 juni. Dus in theorie nog 2 oorontstekingen te gaan.
Nee, we zijn naar huis gestuurd met een neusspray en zetpillen. En we moeten maar beroep doen op onze familie waar a) niemand tijd heeft en b) je zieke kindje ook niet uit gaat besteden.quote:Op donderdag 9 mei 2019 19:41 schreef Lemijn het volgende:
@:Wolken het is misschien al ter sprake gekomen, maar hebben jullie al onderhoudsbehandeling antibiotica mogen proberen?
Ik vind het zo ellendig voor jullie!
Weet dat het niet ideaal is en ook niet is wat je zoekt, maar wij kunnen je helpen als dat nodig is. Ik rij met liefde langs als jij daardoor (al is het maar even) kunt douchen en bijslapen. Het is loodzwaar met een ziek kindje, laat staan als je ook nog voor jezelf en je bedrijf moet zorgenquote:Op donderdag 9 mei 2019 19:47 schreef Wolken het volgende:
[..]
Nee, we zijn naar huis gestuurd met een neusspray en zetpillen. En we moeten maar beroep doen op onze familie waar a) niemand tijd heeft en b) je zieke kindje ook niet uit gaat besteden.
Ik kan het wel even vanavond bespreken met vriend en dan morgen de ha weer bellen. Hij gaat nu iig vast op de pijnstillers tot 7 juni.
Het verbaasd me echt hoeveel moeite je moet doen voordat de professionals ingrijpen. Ook na meerdere keren te hebben aangegeven het niet meer te trekken. Ik snap nu wel beter dat er vrouwen zijn die hun kind iets aan doen. Absoluut niet dat ik me zo voel hoor!! Maar je word gewoon niet serieus genomen.
En anders via de KNO? Daar willen ze niet dat hij ziek is op de dag van de operatie.quote:Op donderdag 9 mei 2019 19:47 schreef Wolken het volgende:
[..]
Nee, we zijn naar huis gestuurd met een neusspray en zetpillen. En we moeten maar beroep doen op onze familie waar a) niemand tijd heeft en b) je zieke kindje ook niet uit gaat besteden.
Ik kan het wel even vanavond bespreken met vriend en dan morgen de ha weer bellen. Hij gaat nu iig vast op de pijnstillers tot 7 juni.
Het verbaasd me echt hoeveel moeite je moet doen voordat de professionals ingrijpen. Ook na meerdere keren te hebben aangegeven het niet meer te trekken. Ik snap nu wel beter dat er vrouwen zijn die hun kind iets aan doen. Absoluut niet dat ik me zo voel hoor!! Maar je word gewoon niet serieus genomen.
Eigenlijk nog steeds geen optie, ik schreef dat wel maar weet eigenlijk wel dat ik dan toch door blijf gaan in de hoop dat het volgende week weer jets beter gaat. Dit is mijn laatste kans, er komt geen derde, dus ik zal er eeuwig spijt van hebben als ik na een paar weken al stop. Vooral omdat ik weet van mijn oudste hoe fijn en makkelijk het kan zijn.quote:Op donderdag 9 mei 2019 21:48 schreef Lemijn het volgende:
Het klinkt enorm pittig allemaal Wolken. Veel sterkte. Goed om nog 1x wat te proberen. En je kan ook vragen aan de poli of ze aan je denken als er onverwacht een plekje vrij komt.
En @:Mariposas wat jammer dat het nog niks beter gaat. Het klinkt alsof het voeden nu onevenredig veel pijn en energie kost. Je zei eerder dat stoppen geen optie was en daarom ben ik wel blij om te horen dat je nu een grens hebt gesteld. Geen doen = geen doen!.
Wel of niet een volgende zou geen rol moeten spelen. Je geeft borstvoeding omdat je een baby hebt, niet andersom. Ik zou het ook echt verschrikkelijk vinden als het bij een volgende niet lukt, maar tegelijk weet ik dat alle moeders die kunstvoeding geven net zoveel van hun kind genieten en hier meelezen heeft me wel geleerd dat stoppen soms een beter idee is.quote:Op donderdag 9 mei 2019 22:11 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Eigenlijk nog steeds geen optie, ik schreef dat wel maar weet eigenlijk wel dat ik dan toch door blijf gaan in de hoop dat het volgende week weer jets beter gaat. Dit is mijn laatste kans, er komt geen derde, dus ik zal er eeuwig spijt van hebben als ik na een paar weken al stop. Vooral omdat ik weet van mijn oudste hoe fijn en makkelijk het kan zijn.
Kom ik weer met Mn stokpaard: zijn je baby’s tong- en lipriem gecheckt door iemand met verstand van zaken?quote:Op donderdag 9 mei 2019 22:11 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Eigenlijk nog steeds geen optie, ik schreef dat wel maar weet eigenlijk wel dat ik dan toch door blijf gaan in de hoop dat het volgende week weer jets beter gaat. Dit is mijn laatste kans, er komt geen derde, dus ik zal er eeuwig spijt van hebben als ik na een paar weken al stop. Vooral omdat ik weet van mijn oudste hoe fijn en makkelijk het kan zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |