abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184984101
Kosten Energieakkoord volgend jaar al 1600 euro per vierpersoonsgezin

Extra kosten voor beneden modaal gezin zijn tegen 2025 ongeveer even groot als het vakantiegeld

De totale kosten van het Energieakkoord voor duurzame groei uit 2013 bedragen ongeveer 107 miljard euro. Dat blijkt uit een uitgebreide analyse uitgevoerd door ingenieursbureaus BreedofBuilds en Process Design Center (PDC) in opdracht van Stichting Milieu, Wetenschap & Beleid.

Het is de eerste serieuze poging om de totale kosten van het Energieakkoord in kaart te brengen. Het kabinet heeft de kosten nooit integraal laten doorrekenen. De kosten van het nog te sluiten Klimaatakkoord komen bovenop de nog tot 2038 doorlopende kosten van het Energieakkoord.

Omgerekend komt 107 miljard euro neer op ongeveer 25.000 euro per vierpersoonsgezin. Die uitgaven vinden plaats in de periode 2003-2038. Het gros van de kosten van het Energieakkoord moet nog gemaakt worden na 2020, namelijk 57 miljard euro.

Desondanks worden de duurzame doelen van het Energieakkoord (14% duurzame energie in 2020 en 16% in 2023) niet gehaald en is er volgens het rapport waarschijnlijk zelfs amper sprake van CO2-reductie als gevolg van de maatregelen.

Kosten per gezin

In 2020 zal een vierpersoonsgezin ongeveer 1600 euro kwijt zijn aan het Energieakkoord. Uit de analyse blijkt ook dat slechts een kwart van de totale kosten zichtbaar is als ODE-opslag (Opslag Duurzame Energie) op de jaarafrekening. De rest van de kosten zit in extra distributiekosten (ook via de jaarafrekening), extra belastingen (bv. vanwege subsidies voor elektrisch vervoer), en een toeslag voor biobrandstoffen aan de pomp. Een deel van de kosten komt indirect via duurdere producten (het mkb zal de hogere energiekosten doorberekenen).

Over hoeveel het Energieakkoord in totaal zou gaan kosten heeft toenmalig minister Kamp van Economische Zaken zowel de Kamer als de burgers van meet af aan in het ongewisse gelaten.
Ten tijde van de publicatie van het Energieakkoord werd door de minister van EZ een bedrag van tussen de ¤13 en ¤17,7 miljard genoemd, op basis van een ECN/PBL-rapport. Die doorrekening gold echter slechts voor de periode 2013-2020, terwijl het merendeel van de uitgaven, bijvoorbeeld voor wind op zee, na 2020 zal plaatsvinden. Bovendien plaatsten ECN en PBL zelf een disclaimer bij hun doorrekening dat die een ‘indicatief karakter’ had en niet bedoeld was als ‘solide beleidsonderbouwing’.
De werkelijke kosten in de periode 2013 – 2020 bedragen volgens het nieuwe rapport overigens geen 17,7 miljard euro, maar 37,5 miljard euro, ruim het dubbele.

Voor een goed draagvlak in de samenleving is het essentieel om bij het Klimaatakkoord meer transparantie te betrachten bij de verantwoording van de kosten en meer te sturen op kosteneffectiviteit dan bij het Energieakkoord het geval was.

Vakantiegeld

Vanaf 2025 zijn gezinnen met een beneden modaal inkomen hun vakantiegeld waarschijnlijk volledig kwijt aan de kosten van de energietransitie. Voor een modaal gezin is het vakantiegeld ongeveer het vrij besteedbare inkomen. De laagste inkomens hebben op dit moment al een zeer laag vrij besteedbaar inkomen, en hebben het vakantiegeld bijna geheel nodig voor noodzakelijke uitgaven. Veel gezinnen zullen door de flinke stijging van hun energierekening dus waarschijnlijk in de financiële problemen komen. In Duitsland is dit al het geval en wordt het verschijnsel Energiearmut(energiearmoede) genoemd.
Een dalende koopkracht van de gezinnen betekent ook een lagere omzet van het mkb. Hierdoor loert een crisis in de grootste banenmotor van ons land.

Het rapport geeft aan dat het verhalen van de kosten van het energiebeleid op het bedrijfsleven geen soelaas biedt: uiteindelijk komen alle kosten toch bij de burgers terecht.

Het klimaatbeleid jojoot en is ineffectief.

Het hoofddoel van het Energieakkoord (16% duurzaam energiegebruik in 2023) blijft met 14,3% buiten bereik. Hiervan bestaat ca 6% uit biomassa. Daarvan worden het duurzame karakter en de CO2-reductie sterk betwist, onder andere door de KNAW.
Opmerkelijk is dat zelfs sterk vervuilende open haarden en houtkachels bij particulieren meetellen bij de percentages voor duurzame energie.
Zouden we de bijdrage van 0,9% voor houtstook en 6,1% voor biomassa niet meetellen, dan komen we niet verder dan 7,3% duurzame energie in 2023. In 2018 stond de teller overigens pas op 7,3% duurzame energie (inclusief biomassa).

In de Energieagenda van het kabinet (gepubliceerd begin 2016) is aangegeven dat de focus van het energiebeleid in de toekomst alleen op CO2-reductie moet liggen en niet langer op drie verschillende doelen (namelijk CO2-reductie, percentages duurzame energie en energiebesparing).

Toch wordt het Energieakkoord, dat zich niet richtte op CO2-reductie maar op de productie van duurzame energie, integraal uitgevoerd en dus wordt er 107 miljard uitgegeven aan beleid dat niet op de efficiëntste manier CO2 reduceert en dat het kabinet zelf achterhaald vindt.
Het huidige kabinet kwam in het regeerakkoord in 2017 met een duidelijke CO2-doelstelling (49% CO2-reductie in 2030). Maar in juni 2018 ging Nederland toch akkoord met daarnaast een nieuwe Europese doelstelling voor 32% duurzame energie. Dit is inconsequent en betekent dat ook in het Klimaatakkoord CO2-reductie via relatief dure opties verwezenlijkt zal moeten worden.

Het rapport en de spreadsheet kunnen hier gedownload worden:
Rapport – Stichtig Milieu, Wetenschap & Beleid
KEA spreadsheet – BreedofBuilds en PDC

De Staat van het Klimaat
pi_184984150
Niet op vakantie, lekker thuisblijven is ook beter voor de lucht!
  dinsdag 12 februari 2019 @ 23:03:34 #5
468509 _--_
In varietate concordia
pi_184984168
Ik heb de bron eens bekeken en die is net zo betrouwbaar als m'n hol. :')
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  dinsdag 12 februari 2019 @ 23:10:03 #7
468509 _--_
In varietate concordia
pi_184984294
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

De berekening deugt niet?
De bron zelf en dus ook het rapport heeft al een bias tegen het klimaatakkoord + de site is pas opgezet nadat het rapport is gepubliceerd. Allemaal heel amateuristisch.
pi_184984311
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Want vakantiegeld mag alleen aan vakanties besteed worden ofzo?
Ja is het wel voor verzonnen, maar je mag er ook mee naar de hoeren hoor!
pi_184984423
Wat een kansloze missie zeg. De mensheid is niet in staat om de opwarming van de Aarde tegen te gaan
pi_184984430
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:10 schreef _--_ het volgende:

De bron zelf en dus ook het rapport heeft al een bias tegen het klimaatakkoord + de site is pas opgezet nadat het rapport is gepubliceerd. Allemaal heel amateuristisch.
Shoot the messenger zoals altijd... Dat was ook de eerste storingsreactie in dat andere topic, toen had Duk het meteen gedaan...

Dit gaat niet over het klimaatakkoord... Dit is een doorrekening van het energieakkoord (2013)... Het klimaatakkoord komt hier nog bovenop...

Maar goed, als jij een betere berekening hebt zie ik die gaarne verschijnen.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 23:19:44 #11
468509 _--_
In varietate concordia
pi_184984452
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Shoot the messenger zoals altijd... Dat was ook de eerste storingsreactie in dat andere topic, toen had Duk het meteen gedaan...

Dit gaat niet over het klimaatakkoord... Dit is een doorrekening van het energieakkoord (2013)... Het klimaatakkoord komt hier nog bovenop...

De naam brengt geen verandering in mijn conclusie. Kom met wetenschappelijke rapporten of gewoon nieuws en dan praten we verder.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 23:22:35 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184984496
Eigenlijk is dit energie akkoord dus ook heel goed voor het klimaat.
Die vakantie, vaak vliegreizen, zijn slecht voor het milieu.

Dat geld wordt nu dus beter besteed.
Tot nooit .......
pi_184984522
Mooi zeg.
Kan de overheid mooi gaan betalen van de gasbaten en de belastinginkomsten van oa Shell en Unilever.

* Dikke middelvinger *
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184984541
Aangezien de site in de OP vermeldt dat dit al sinds 2003 gaande is en tot 2020 zo'n 47% van de kosten al gemaakt zijn, is het dus niet zo dat die ¤1600 per jaar éxtra erbij komt. Dat zit al in de huidige belastingen verwerkt en betalen we nu ook al.

Je zal er dus niet zoveel van merken, behalve dat het klimaatakkoord er nog bij komt.
pi_184984543
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:22 schreef Speekselklier het volgende:
Eigenlijk is dit energie akkoord dus ook heel goed voor het klimaat.
Die vakantie, vaak vliegreizen, zijn slecht voor het milieu.

Dat geld wordt nu dus beter besteed.
Hmm.. Binnenkort staan de 'verwarde' personen berichten weer in de krant alles te vullen, vanwege dat iedereen het niet meer zo ziet zitten.

Goed bezig... Droeftoeter :')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184984548
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:19 schreef _--_ het volgende:

[..]

De naam brengt geen verandering in mijn conclusie. Kom met wetenschappelijke rapporten of gewoon nieuws en dan praten we verder.
Er staan links onder, aan jou om eea met feiten of andere "wetenschappelijke" rapporten te ontkrachten.
pi_184984626
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:25 schreef MaGNeT het volgende:

Je zal er dus niet zoveel van merken, behalve dat het klimaatakkoord er nog bij komt.
Nee, niks van gemerkt van de stijgende energieprijzen... :')

En dit is ook een nanier om het te bagatelliseren...
pi_184984709
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, niks van gemerkt van de stijgende energieprijzen... :')

En dit is ook een nanier om het te bagatelliseren...
Je begrijpt me wel.

Als je het vluchtig leest lijkt het alsof we in 2020 ineens ¤1600 per jaar extra betalen en geen vakantiegeld meer krijgen.

Het gaat echter om een bedrag wat al grotendeels in de huidige belastingen verwerkt zit en wat we al (stijgende lijn) betalen sinds 2003.

Dus nee, ik bagatelliseer het niet, ik haal de hysterie er uit.

Maar dan is je schokkende nieuws lang zo schokkend niet meer dus ik vraag hierbij aan iedereen om mijn posts in dit topic te negeren.
pi_184985047
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:37 schreef MaGNeT het volgende:

Het gaat echter om een bedrag wat al grotendeels in de huidige belastingen verwerkt zit en wat we al (stijgende lijn) betalen sinds 2003.
Dan heb je ook vast gezien dat het vrij weinig was in de periode 2003-2012 en dat het vanaf 2013 enorm is gaan/ gaat stijgen... Dus ja, ik blijf erbij dat de focus leggen op 2003 en "je er dus weinig van merkt" een knap staaltje downplayen is.

quote:
Periode Uitgaven
2003-2012 12.487 miljard euro
2013-2020 37.495 miljard euro
2021-2038 57.248 miljard euro
  woensdag 13 februari 2019 @ 08:38:29 #20
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_184986973
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 22:59 schreef AchJa het volgende:
En dit gaat alleen nog maar over het energieakkoord... Het klimaatakkoord komt er nog een keer bovenop...
Wat stel jij dan voor, niks doen? Na mij de zondvloed?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_184987262
quote:
9s.gif Op woensdag 13 februari 2019 08:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:

Want het staat vast dat de aarde ontploft als we niks doen?

Daarbij zeg ik dat helemaal nergens echter is een iets realistischere kijk op de zaken gewenst ipv dat er door de handige jongens een nieuw verdienmodel aangeboord wordt.
pi_184987298
De klimaatgekkies zijn ook weer wakker.
pi_184987306
Een van de auteurs is Marcel Crok, dus ik hou wel enige slag om de arm met alle berekeningen in dat stuk.

Verder, tja, dat het geld kost was al wel duidelijk. Ik heb dat er wel voor over.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  woensdag 13 februari 2019 @ 09:09:13 #24
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184987350
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:03 schreef _--_ het volgende:
Ik heb de bron eens bekeken en die is net zo betrouwbaar als m'n hol. :')
En jouw hol is onbetrouwbaar? :s) Dat is een bijzondere manier om te zeggen dat je last hebt van obstipatie.
pi_184987461
quote:

[..]

Iedereen verplicht een moestuin. Veel groen.:) Het betegelen van tuinen en het zetten van houten en stenen schuttingen zou verboden moeten worden. De huismus in ligusterheggen moet weer in ere hersteld worden. Genoeg co2 om alles heerlijk te laten groeien.

:)
pi_184987466
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 09:02 schreef AchJa het volgende:

[..]

Daarbij zeg ik dat helemaal nergens echter is een iets realistischere kijk op de zaken gewenst ipv dat er door de handige jongens een nieuw verdienmodel aangeboord wordt.
Nee, hoogstens houden Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en grote delen van Utrecht, Zee-land, Groningen en Friesland op met bestaan.
pi_184987537
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 09:16 schreef Hugo862 het volgende:

Nee, hoogstens houden Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en grote delen van Utrecht, Zee-land, Groningen en Friesland op met bestaan.
Krijgen we deze overdreven bangmakerij weer...
  woensdag 13 februari 2019 @ 09:50:48 #28
358523 IkStampOpTacos
pi_184988087
quote:

[..]

Wat is in jouw ogen realistisch dan?

Het staat verder inderdaad redelijk vast dat steeds grotere delen van de aarde onbewoonbaar worden als de versnelde opwarming doorgaat.
-
  woensdag 13 februari 2019 @ 09:54:04 #29
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_184988150
Ik ben benieuwd wie er gruwelijk rijk gaat worden van al die uitgaven :')
Scratch a liberal and you will find a fascist
  woensdag 13 februari 2019 @ 09:54:24 #30
358523 IkStampOpTacos
pi_184988155
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 09:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

De zeespiegel stijgt niet?
-
pi_184988216
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 09:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wij hoeven niet bang te zijn. Onze generatie is al lang dood tegen de tijd dat modellen dit scenario voorspellen ^O^
  woensdag 13 februari 2019 @ 09:58:33 #32
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184988239
Ohw! 2025 ... Dan zijn we toch allemaal al verzopen! 8-)

En zijn onze lonen zo ver geindexeerd dat die 1600 peanuts is. :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_184988366
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 09:50 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Wat is in jouw ogen realistisch dan?

Het staat verder inderdaad redelijk vast dat steeds grotere delen van de aarde onbewoonbaar worden als de versnelde opwarming doorgaat.
Maar ben jij echt in de veronderstelling dat als wij als Nederland er vele miljarden tegenaan gooien terwijl bijvoorbeeld china 25% méér energie gaat opwekken uit kolen die versnelde opwarming afgewend wordt?

Kunnen we die 1000 miljard niet beter besteden aan hogere dijken en een revisie van de deltawerken?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 13 februari 2019 @ 10:10:38 #34
358523 IkStampOpTacos
pi_184988426
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 10:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar ben jij echt in de veronderstelling dat als wij als Nederland er vele miljarden tegenaan gooien terwijl bijvoorbeeld china 25% méér energie gaat opwekken uit kolen die versnelde opwarming afgewend wordt?
Want Nederland is als enige land bezig met verduurzamen?

Maar blijf lekker in die defaitistische gedachten hangen als je vindt dat je daarom geen enkele verantwoordelijkheid hoeft te nemen ondanks dat wij per persoon alsnog meer uitstoten dan 90% van de landen op deze aardbol.
-
pi_184988515
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 10:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Want Nederland is als enige land bezig met verduurzamen?
Zo'n beetje wel het enige land dat het klimaatkoord reeds heeft omgezet in concrete maatregelen.

En erg fijn als landen als ijsland of zweden verduurzamen. Dat stelt alleen geen fluit voor zolang de grote industrielanden niet meedoen.
quote:
Maar blijf lekker in die defaitistische gedachten hangen als je vindt dat je daarom geen enkele verantwoordelijkheid hoeft te nemen ondanks dat wij per persoon alsnog meer uitstoten dan 90% van de landen op deze aardbol.
Volgens mij moet je defaitisme nog eens opzoeken in het woordenboek. Het lijkt me sterk overigens dat ik per persoon meer uitstoot dan een land. Maar dat terzijde.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184988730
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 10:07 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Kunnen we die 1000 miljard niet beter besteden aan hogere dijken en een revisie van de deltawerken?
China is de grootste investeerder in groene energie. Ongeveer 50% van de wereldwijde investering in groene energie wordt door China gedaan. Maar oke. China is kut en doet niks dus daarom gaan wij ook maar niks doen. Goed punt, als je naar de VS zou wijzen })

https://qz.com/1247527/fo(...)year-china-put-in-3/

Overig ben ik zeer sceptisch dat we als mensheid ooit voldoende resultaat gaan behalen. Vooral democratische landen zullen moeite hebben omdat extra kosten voor bevolking een daling in stemmen oplevert bij de volgende verkiezingen.
  woensdag 13 februari 2019 @ 10:31:28 #37
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_184988747
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 09:15 schreef Cherni het volgende:

[..]

Iedereen verplicht een moestuin. Veel groen.:) Het betegelen van tuinen en het zetten van houten en stenen schuttingen zou verboden moeten worden. De huismus in ligusterheggen moet weer in ere hersteld worden. Genoeg co2 om alles heerlijk te laten groeien.

:)
De huismus is weer terug hoor, staat zelfs nr 1 in de Nationale Tuinvogeltelling. De merel heeft het harder te verduren. Zelfs in mijn stadstuin zie ik wel eens musjes :)
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  woensdag 13 februari 2019 @ 10:44:21 #38
358523 IkStampOpTacos
pi_184988974
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 10:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Zo'n beetje wel het enige land dat het klimaatkoord reeds heeft omgezet in concrete maatregelen.

En erg fijn als landen als ijsland of zweden verduurzamen. Dat stelt alleen geen fluit voor zolang de grote industrielanden niet meedoen.

[..]

Volgens mij moet je defaitisme nog eens opzoeken in het woordenboek. Het lijkt me sterk overigens dat ik per persoon meer uitstoot dan een land. Maar dat terzijde.
We lopen dan ook achteraan als je kijkt naar andere Europese landen. Dus zo raar is dat niet.
Het stelt inderdaad meer voor als de grootste vervuilers ook meer gaan doen, betekent verder niet dat wij onze verantwoordelijkheid niet hoeven te nemen. Lekker makkelijk wijzen naar anderen. :')

Ik hoef niks op te zoeken, de hele "waarom wat doen als het toch geen zin heeft"-mentaliteit druipt af van jouw bijdrages.

Bijdehand doen kan iedereen, maar jij als persoon verbruikt inderdaad meer dan een persoon uit vrijwel elk ander land ter wereld. Maar dat weet je zelf ook wel. Daarom gewoon naar China wijzen, die stoten in totaal meer uit en daarom heb jij geen enkele verantwoordelijkheid natuurlijk. _O_
-
pi_184989180
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 10:30 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

China is de grootste investeerder in groene energie. Ongeveer 50% van de wereldwijde investering in groene energie wordt door China gedaan. Maar oke. China is kut en doet niks dus daarom gaan wij ook maar niks doen. Goed punt, als je naar de VS zou wijzen })

https://qz.com/1247527/fo(...)year-china-put-in-3/

Overig ben ik zeer sceptisch dat we als mensheid ooit voldoende resultaat gaan behalen. Vooral democratische landen zullen moeite hebben omdat extra kosten voor bevolking een daling in stemmen oplevert bij de volgende verkiezingen.
Al waren ze verantwoordelijk voor 99% van de investeringen in groene energie, zo lang er onder de streep nog steeds een TOENAME in CO2 uitstoot uitrolt bereik je je doel niet. Dat is echt niet zo ingewikkeld.
pi_184989255
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 10:44 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

We lopen dan ook achteraan als je kijkt naar andere Europese landen. Dus zo raar is dat niet.
Het stelt inderdaad meer voor als de grootste vervuilers ook meer gaan doen, betekent verder niet dat wij onze verantwoordelijkheid niet hoeven te nemen. Lekker makkelijk wijzen naar anderen. :')

Ik hoef niks op te zoeken, de hele "waarom wat doen als het toch geen zin heeft"-mentaliteit druipt af van jouw bijdrages.

Bijdehand doen kan iedereen, maar jij als persoon verbruikt inderdaad meer dan een persoon uit vrijwel elk ander land ter wereld. Maar dat weet je zelf ook wel. Daarom gewoon naar China wijzen, die stoten in totaal meer uit en daarom heb jij geen enkele verantwoordelijkheid natuurlijk. _O_
Als het geen zin heeft geef ik mijn zuurverdiende geld inderdaad liever uit aan zaken die wel zin hebben zoals verhoging van de dijken en upgrade van de deltawerken. Dan hebben we het resultaat zelf in de hand en zijn we niet afhankelijk van regimes aan de andere kant van de wereld waarbij we maar moeten hopen dat ze de doelstellingen halen want anders zijn onze investeringen voor niets gebleken, stijgt de zeespiegel alsnog, zijn de dijken en deltawerken daar niet tegen bestand en loopt nederland onder water.
pi_184990300
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 10:30 schreef Hugo862 het volgende:

China is de grootste investeerder in groene energie. Ongeveer 50% van de wereldwijde investering in groene energie wordt door China gedaan. Maar oke. China is kut en doet niks dus daarom gaan
50% Minderen op een kutzooi klinkt heel leuk maar het blijft een bende natuurlijk...

pi_184990477
quote:

[..]

Zolang de rest van de wereld niets gaat doen heeft het voor Nederland geen énkele zin om ook maar iets te ondernemen.

Ons landje is verantwoordelijk voor 0,007% van de wereldwijde CO2 uitstoot. Dus in het extreme geval dat we geen enkele CO2 uitstoot meer hebben en duizend miljard euro kwijt zijn om dat te bereiken ... verandert er alsnog helemaal niets aan de klimaatsverandering.

Dat geld kunnen we beter steken in het ophogen van de dijken want dat moet hoe dan ook gebeuren. Daarna op een normaal tempo en op een betaalbare manier overschakelen op duurzame energie.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_184990581
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 12:19 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Zolang de rest van de wereld niets gaat doen heeft het voor Nederland geen énkele zin om ook maar iets te ondernemen.

Ons landje is verantwoordelijk voor 0,007% van de wereldwijde CO2 uitstoot. Dus in het extreme geval dat we geen enkele CO2 uitstoot meer hebben en duizend miljard euro kwijt zijn om dat te bereiken ... verandert er alsnog helemaal niets aan de klimaatsverandering.
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat er gewoon geld te verdienen valt aan nieuwe initiatieven. Dat China zoveel investeert in groene energie heeft deels met de vervuiling in het land te maken, maar er zit ook gewoon winstbejag achter. Ze kunnen nu al zonnepanelen heel goedkoop leveren en dat levert weer geld op.

Hoe meer ze innoveren hoe goedkoper het wordt, hoe groter de financiële winst. Als ze straks ook een doorbraak bereiken op het gebied van accu's komt het schip met geld wederom binnenvaren, etc.

Ik zou het alleen voor onze onafhankelijkheid op het wereldtoneel en de winst die te behalen is als jij als eerste met innovaties komt al toejuichen als we meer gaan doen op dat gebied.

Er loopt bijvoorbeeld een experiment met Carbon Engineering waarbij CO2 uit de lucht wordt gehaald om daar vervolgens schonere brandstof van te maken. Er staat nu 1 zo'n fabriek en ze zijn geloof ik bijna in staat om concurrend te zijn qua brandstofprijzen(in Amerika). Het mooie aan die fabrieken is dat je ze overal neer kunt zetten en hoe verder je innoveert hoe goedkoper het wordt om die brandstof te maken.

Bovendien werken ze eraan om CO2 die ze uit de lucht filteren ondergronds op te slaan, waarna ze niet meer neutraal zijn qua uitstoot maar zelfs in de negatieve uitstoot komen.

Hoe mooi zou het zijn als je als Nederland je eigen brandstof zou kunnen produceren en daarbij ook nog eens het klimaat voorthelpt. Het vraagt echter wel een initiële investering.

Waar ik het persoonlijk niet mee eens ben is dat de lasten bij mensen die het al zwaar hebben in de maag gesplitst worden.
pi_184990702
Als je in een wereld woont waar de grote jongens geen belasting betalen kun je maar beter niet zelf het brave jongetje spelen.

Niemand raakt onder de indruk, niemand gaat onder de indruk geraken.

Los van die maffe neppe groene beweging.

Staken en vervolgens naar de Mac.
De groene politieke leider die zich het ongans vliegt.
Tesla's; de meeste snelheidsovertredingen in het verkeer.

Hypocriete zooi.
Ga toch fietsen.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 09:54 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

De zeespiegel stijgt niet?
Dijken kunnen niet hoger?
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
pi_184990990
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:18 schreef Daario het volgende:
Wat een kansloze missie zeg. De mensheid is niet in staat om de opwarming van de Aarde tegen te gaan
Meer fauna plaatsen, bomen planten alles (8>
pi_184991926
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 12:54 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Meer fauna plaatsen, bomen planten alles (8>
Naaldbomen?
pi_184992847
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 10:31 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

De huismus is weer terug hoor, staat zelfs nr 1 in de Nationale Tuinvogeltelling. De merel heeft het harder te verduren. Zelfs in mijn stadstuin zie ik wel eens musjes :)
De merel zie ik inderdaad ook niet veel meer. Het aantal kraaiachtigen is wel toegenomen. Tenminste dat neem ik dan waar. De groenling, koolmees zie ik ook wel regelmatig in mijn tuin. Heb behoorlijk wat tijm staan, maar vlinders en bijen zie ik helaas nog maar amper.
  woensdag 13 februari 2019 @ 14:53:26 #48
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184993061
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 12:27 schreef Solstice1 het volgende:
Ik denk dat er gewoon geld te verdienen valt aan nieuwe initiatieven.
Jazeker. Zoveel mogelijk iedereen gek maken dat het nu tijd is voor energietransitie en de buidels gaan wijd open, werkelijk niets is te gek voor een besparing van 6 nullen achter de komma.
  woensdag 13 februari 2019 @ 15:18:39 #49
358523 IkStampOpTacos
pi_184993446
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 12:19 schreef Metro2005 het volgende:
en duizend miljard euro kwijt zijn om dat te bereiken
Blaat je altijd Baudet na terwijl hij geen idee heeft waar hij het over heeft? :')
-
  woensdag 13 februari 2019 @ 15:19:09 #50
358523 IkStampOpTacos
pi_184993455
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 12:35 schreef BertV het volgende:

[..]

Dijken kunnen niet hoger?
Ruimte in Nederland is niet beperkt?
-
pi_184993493
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:18 schreef Daario het volgende:
tuurlijk wel. Als we heel afrika, heg midden oosten, china, rusland en amerika nuken dan scheelt dat enorm.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184993507
quote:

[..]

Precies.

We zijn toch fucked, kunnen ze beter de belastingen verlagen zodat wel allemaal een keertje extra op vakantie kunnen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184993579
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 15:19 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Is dit het vragen uurtje? :P

Met al die miljarden spuit je gewoon een strook extra land voor de kust.
De deltawerken kosten maar 5 miljard. Een schijntje in vergelijking met honderden miljarden.
pi_184993664
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 15:27 schreef BertV het volgende:

[..]

De deltawerken kosten maar 5 miljard. Een schijntje in vergelijking met honderden miljarden.
5 miljard was in 1955 wat anders dan in 1985 en ook wat anders dan nu...
Het viel sowieso al ruim 5x duurder uit dan verwacht.

En ook als we dijken verhogen blijven energie- en klimaatakkoord gewoon bestaan, al is het maar omdat we getekend hebben voor een doel in CO2 reductie, al is het maar omdat we anders miljardenboetes van de EC kunnen verwachten voor het niet halen van de doelen.
  woensdag 13 februari 2019 @ 15:43:06 #55
358523 IkStampOpTacos
pi_184993761
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 15:27 schreef BertV het volgende:

[..]

Nee, maar als we toch op die voet bezig zijn. :P

De deltawerken misschien, maar die zijn dan in dat scenario niet meer toereikend denk ik.
-
  woensdag 13 februari 2019 @ 16:15:18 #56
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184994194
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 23:18 schreef AchJa het volgende:

Weet niet of je het pamfletje daadwerkelijk hebt gelezen, maar er zijn veel aannames en weinig berekeningen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184994398
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 15:43 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]
De deltawerken misschien, maar die zijn dan in dat scenario niet meer toereikend denk ik.
Wat boeit het wat jij denkt.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184994808
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 15:33 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En ook als we dijken verhogen blijven energie- en klimaatakkoord gewoon bestaan, al is het maar omdat we getekend hebben voor een doel in CO2 reductie, al is het maar omdat we anders miljardenboetes van de EC kunnen verwachten voor het niet halen van de doelen.
Ook als men besluit uit de EU te stappen?
  woensdag 13 februari 2019 @ 17:11:50 #59
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_184995162
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 14:38 schreef Cherni het volgende:

[..]

De merel zie ik inderdaad ook niet veel meer. Het aantal kraaiachtigen is wel toegenomen. Tenminste dat neem ik dan waar. De groenling, koolmees zie ik ook wel regelmatig in mijn tuin. Heb behoorlijk wat tijm staan, maar vlinders en bijen zie ik helaas nog maar amper.
Klopt, veel kauwtjes, zelfs kraaien in de vroege ochtend in de binnenstad, en heel veel groene parkieten ik heb ze dagelijks in mijn tuin. Ik meende afgelopen zomer wel weer wat koolvlinders te zien, zelfs een enkele keer kwam die oranje kleine vos-vlinder voorbij en af en toe een bij.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_185009338
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 16:51 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ook als men besluit uit de EU te stappen?
We zijn te klein, dat was al met de gulden. - een fancy label van de duitse mark.
Als we al niet direct zelf kapot gaan, krijgen we een EU-trap na om het proces te versnellen.

Ik wou dat het kon.
pi_185010264
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 15:18 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Blaat je altijd Baudet na terwijl hij geen idee heeft waar hij het over heeft? :')
Die cijfers komen gewoon van onderzoeksbureaus en zijn een stuk geloofwaardiger dan wat Klaver aangeeft.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 15:19 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Absoluut. Dijken verhogen kost echter niet heel veel ruimte. Maar aangezien je dit punt nu aansnijdt: Minder mensen is dé oplossing om minder CO2 uitstoot te krijgen, begin daar eens mee. Gewoon actief ontmoedigen om meer dan 2 kinderen per gezin te hebben.
We stoten per persoon nu al veel minder CO2 uitstoot dan in de jaren 80 maar omdat we met meer mensen zijn is uiteindelijke effect 0.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 14 februari 2019 @ 11:33:09 #62
358523 IkStampOpTacos
pi_185010342
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 11:27 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Die cijfers komen gewoon van onderzoeksbureaus en zijn een stuk geloofwaardiger dan wat Klaver aangeeft.

[..]

Absoluut. Dijken verhogen kost echter niet heel veel ruimte. Maar aangezien je dit punt nu aansnijdt: Minder mensen is dé oplossing om minder CO2 uitstoot te krijgen, begin daar eens mee. Gewoon actief ontmoedigen om meer dan 2 kinderen per gezin te hebben.
We stoten per persoon nu al veel minder CO2 uitstoot dan in de jaren 80 maar omdat we met meer mensen zijn is uiteindelijke effect 0.
Ze komen van onderzoeksbureaus alleen Baudet interpreteert het compleet verkeert. Ik weet verder niet wat Klaver aangeeft maar daar ging het ook helemaal niet om.

Ook al zou het maar weinig ruimte kosten, die ruimte is niet altijd beschikbaar op de plekken waar dat nodig is. Verder moet men ook rekening houden met het vergroten van uiterwaarden en andere overstromingsgebieden. Denken dat je er met een paar zandzakken wel bent is niet realistisch.
Maar goed, minder mensen dus, stimuleren minder kinderen te nemen gaat buiten China nooit gebeuren dus men kan beter naar een realistisch alternatief kijken in mijn ogen.
-
pi_185011409
Ze zoeken het maar lekker uit. Liever failliet en dat ik genoten heb van het leven dan dat ik nu al ieder dubbeltje op zij moet zetten voor deze complete waanzin
pi_185011817
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 12:37 schreef hvan het volgende:
Ze zoeken het maar lekker uit. Liever failliet en dat ik genoten heb van het leven dan dat ik nu al ieder dubbeltje op zij moet zetten voor deze complete waanzin
Wordt gewoon geïnd via de belastingen, dus tenzij je geen energie afneemt, geen inkomsten hebt of niets koopt, betaal jij ook.
pi_185011820
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 12:37 schreef hvan het volgende:
Ik vind dat er toch al weinig openlijk tegenGAS wordt gegeven.
Ik sta bekend als "belachelijk" groen, (los van mijn stemgedrag) maar de figuren om mij heen zal het allemaal een WORST wezen.

Dringen de financiele gevolgen nog niet door?
  donderdag 14 februari 2019 @ 14:31:53 #66
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185013231
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 13:02 schreef BertV het volgende:
Dat komt vanzelf. de komende maanden krijgt iedereen een nieuw voorschotbedrag van het Energiebedrijf te horen. De komende jaren krijgt iedereen de rekening van de houderschapsbelasting.

Mijn buurman vind dubbelglas ook weggegooid geld.
Gaat liever op vakantie.

Die mensen moeten er ook zijn. Want die betalen uiteindelijk onze warmtepomp subsidie.
Tot nooit .......
pi_185013406
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 13:02 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik vind dat er toch al weinig openlijk tegenGAS wordt gegeven.
Ik sta bekend als "belachelijk" groen, (los van mijn stemgedrag) maar de figuren om mij heen zal het allemaal een WORST wezen.

Dringen de financiele gevolgen nog niet door?
Nu blijft er maandelijks al geen dubbeltje meer over om te sparen, laat staan om te sparen om mijn huis volledig aan te passen voor als we van het gas af gaan. En ga daar echt geen stuiver voor lenen.
Het enige 'spaargeld' wat bij ons nog binnenkomst is vakantiegeld en de belastingteruggave met HRA. Van dat geld gaan we dus op vakantie en daar blijft moedertje staat van af.
De rest zal mij echt worst wezen.
pi_185013574
Ja, als je belasting op niet-bedrijven en niet-rijken gaat innen, dan krijg je dit...
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_185013619
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 13:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wordt gewoon geïnd via de belastingen, dus tenzij je geen energie afneemt, geen inkomsten hebt of niets koopt, betaal jij ook.
Maar jij ook dan trots je warmtepomp.
pi_185013639
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 14:51 schreef Mathemaat het volgende:
Ja, als je belasting op niet-bedrijven en niet-rijken gaat innen, dan krijg je dit...
Yep eerst of mede de grootverbruiker en niet die schadeloos stellen door een hoge subsidie.
pi_185013674
Wij gebruiken ieder jaar minder maar het bedrag wordt toch ieder jaar meer, valt wel op of niet dan.

Het komt over als dat men het bestraffen doet het lager gebruik.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2019 14:58:07 ]
  donderdag 14 februari 2019 @ 17:35:46 #72
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185016182
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 14:42 schreef hvan het volgende:

[..]

Nu blijft er maandelijks al geen dubbeltje meer over om te sparen, laat staan om te sparen om mijn huis volledig aan te passen voor als we van het gas af gaan. En ga daar echt geen stuiver voor lenen.
Het enige 'spaargeld' wat bij ons nog binnenkomst is vakantiegeld en de belastingteruggave met HRA. Van dat geld gaan we dus op vakantie en daar blijft moedertje staat van af.
De rest zal mij echt worst wezen.
enige oplossing is om toch te investeren en eenmalig niet met vakantie te gaan. Anders loop je het risico dat je energierekening verdubbelt en dat je nooit meer met vakantie kan.
Tot nooit .......
  donderdag 14 februari 2019 @ 17:37:21 #73
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185016210
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 14:56 schreef john2406 het volgende:
Wij gebruiken ieder jaar minder maar het bedrag wordt toch ieder jaar meer, valt wel op of niet dan.

Het komt over als dat men het bestraffen...
bedenk je de rekrning als je had bespaard.
Tot nooit .......
pi_185016613
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 17:37 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

bedenk je de rekrning als je had bespaard.
Als dadelijk iedereen besparen doet maakt men het gewoon super duur.

Ik zag het met alles spaarlampen voorheen tegenwoordig led nog zuiniger en het zal ook met het gas wel zo komen, tenzij ik zou iets kunnen stoken wat helemaal niks kosten doet en waar men geen overzicht over heeft.
pi_185016672
Palet korrels kosten voorlopig ook nog even geen fluit, totdat men het allemaal heeft denk ik.

Als men al iets vinden doet, dan houdt het geheim, zodoende men gratis kan blijven, als het bekend wordt dan vergeet het maar.

Zie de bitcoin tegenwoordig van mijn mail is 99% aanbieding om bitcoin ik kan er rijk van worden, waarom schrijft men mij aan dan als er zoveel te halen valt doe ik dat toch liever zelf!

[ Bericht 64% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2019 18:05:31 ]
pi_185016941
Spaarlampen was ik trouwens het eerste mee, mijn lesje wel van geleerd hoor, die werden achteraf 10X zo goedkoop, dat doe ik dus ook met een evt warmtepomp ik wacht wel af, en kijk eerst de kat uit de boom!

Panelen kon ik in de Franse haven halen, made in China, die welke de EU blokkeerde, aan inkoopsprijs.

Anders lagen die er tot op heden nog niet op.
Zonneboiler idem dito, lag in de aanbieding bij de groothandel voor een schijntje, en lag hier jaren in de garage voordat ik hem ook maar geinstalleerd heb.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2019 18:20:50 ]
pi_185018743
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 12:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

50% Minderen op een kutzooi klinkt heel leuk maar het blijft een bende natuurlijk...

[ afbeelding ]
En reken dat nou eens om naar uitstoot per inwoner. Dan doet China het nog maar ietsjes slechter dan Europa, en is de VS met meer dan het dubbele de koploper.
"Pools are perfect for holding water"
pi_185020908
quote:
Dat laatste is erg aan de orde vrees ik. Een prachtige manier voor de handige jongens om zeer veel geld aan de argeloze bulk te verdienen. Die zijn sowieso locked-in dus makkelijke schaapse slachtoffers.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_185027254
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2019 18:19 schreef john2406 het volgende:
Spaarlampen was ik trouwens het eerste mee, mijn lesje wel van geleerd hoor, die werden achteraf 10X zo goedkoop, dat doe ik dus ook met een evt warmtepomp ik wacht wel af, en kijk eerst de kat uit de boom!

Panelen kon ik in de Franse haven halen, made in China, die welke de EU blokkeerde, aan inkoopsprijs.

Anders lagen die er tot op heden nog niet op.
Zonneboiler idem dito, lag in de aanbieding bij de groothandel voor een schijntje, en lag hier jaren in de garage voordat ik hem ook maar geinstalleerd heb.
een warmtepomp is geen nieuwe techniek, alleen "nieuw" in nederland.
pi_185027287
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 10:54 schreef tupper het volgende:

[..]

Bijna 20 jr geleden had hem al iemand, en ik weet uit ervaring het voelt nooit echt warm aan in huis bij deze, zonder de kachel erbij aan.

Is wel zo groot als een badkamer dat geval, helle kamer vol heeft die.

Het is niet nieuw in Nederland, het is al langer alleen niet binnen handbereik dus niet voor het voetvolk, nu is dat aan het veranderen. Gelijk die spaarlampen welke bij aftrap 25 gulden het stuk kosten deden en achteraf nog geen 2,99 gulden.
pi_185030492
Totale stookkosten incl brandstof op jaarbasis is 150-200 euro. Ieder jaar dus. Energiebelastingen zijn uiteraard niet van toepassing. Ik voed hiermee 13 radiatoren, 2 douches en een warmwatercircuit.

Kansen voor je in Nederland. Stook op hout !! Neem bv een houtkachel of een allesbrander erbij. Dat werkt uitstekend, heb daar prima ervaringen mee gehad in nl.

[ Bericht 8% gewijzigd door cempexo op 15-02-2019 16:22:29 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  vrijdag 15 februari 2019 @ 14:50:37 #82
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185031182
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 10:54 schreef tupper het volgende:

[..]

Oh ik was bang dat ik enige was die dit door had. Vaak verslijten ze me voor gek als ik dat zeg.

En warmtepompAIRCO waar de hele wereld mee vol hangt is dan nog eens bijna hetzelfde als warmtepompVERWARMING.
Tot nooit .......
pi_185032960
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 14:12 schreef cempexo het volgende:
Totale stookkosten incl brandstof op jaarbasis is 150-200 euro. Ieder jaar dus. Energiebelastingen zijn uiteraard niet van toepassing. Ik voed hiermee 13 radiatoren, 2 douches en een warmwatercircuit.

Kansen voor je in Nederland. Stook op hout !! Neem bv een houtkachel of een allesbrander erbij. Dat werkt uitstekend, heb daar prima ervaringen mee gehad in nl.

[ afbeelding ]
Ja, dat wordt een groot succes als we hier 7,7 miljoen woningen gaan verwarmen met hout.
Sowieso, waar gaan we al dat hout vandaan halen?

Ergens in een dunbevolkt gebied in Denemarken zou het nog gaan.
pi_185033465
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 14:12 schreef cempexo het volgende:

[ afbeelding ]
Ik mis nog een bunker die of welke het hout zelf aanvoeren doet.
pi_185033495
quote:
Maar had jij niet ook een warmtepomp, aardwarmte?
pi_185033674
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 16:55 schreef john2406 het volgende:

[..]

Maar had jij niet ook een warmtepomp, aardwarmte?
Compexo heeft een palletkachel.
Ja je leest het goed, hij stookt (in stukken gezaagde) pallets, geen pellets :P
pi_185033729
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 17:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Compexo heeft een palletkachel.
Ja je leest het goed, hij stookt (in stukken gezaagde) pallets, geen pellets :P
Dan ben ik in de war met iemand anders.

Hier op het forum hing die toen rond trouwens jaren geleden al, die heeft een echte warmtepomp zoals ik ze noem, L/W noem ik ook nog redelijk echter zo een lelijkeendje moet ik nog afwachten.
Ik laat mij verrassen in de toekomst.

Die gene waar ik het over had, wat al jaren een L/W heeft zei mij Noors Zweeds is niks waard, Duitsland maakt de systemen die iets voorstellen!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2019 17:08:18 ]
pi_185033764
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 17:06 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan ben ik in de war met iemand anders.

Hier op het forum hing die toen rond trouwens jaren geleden al, die heeft een echte warmtepomp zoals ik ze noem, L/W noem ik ook nog redelijk echter zo een lelijkeendje moet ik nog afwachten.
Ik laat mij verrassen in de toekomst.

Die gene waar ik het over had, wat al jaren een L/W heeft zij mij Noors Zweeds is niks waard, Duitsland maakt de systemen die iets voorstellen!
Japan en Zweden maken de beste warmtepompen op dit moment.
  vrijdag 15 februari 2019 @ 17:09:14 #89
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185033774
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 16:53 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik mis nog een bunker die of welke het hout zelf aanvoeren doet.
wtf...maak de zin af en kleur de plaatjes of zo?
Tot nooit .......
pi_185033788
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 17:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Japan en Zweden maken de beste warmtepompen op dit moment.
Ik was de merken kwijt jij mag ze mij nogmaals doen, dan neem ik dat bij mijn volgende bezoek aan deze mee!
pi_185033815
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 17:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

wtf...maak de zin af en kleur de plaatjes of zo?
Nooit gehoord van een kolen bunker? Neem aan dat zoiets ook voor hout bestaat?
pi_185034876
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2019 17:11 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nooit gehoord van een kolen bunker? Neem aan dat zoiets ook voor hout bestaat?
Halverwege...

Vol...

Heb dan -nu- een voorraad voor 3-4 jaar. Totaal 1 week werk gehad, 1 pallet is 2-3 minuten zagen.

Ik schat dat 40-50% of hoger hier in DK gestookt wordt op hout als basis brandstof.

Eigenlijk heb ik helemaal geen energiekosten voor mijn cv installatie. Ik hou ieder jaar een paar honderd pallets over, die éénmaal gebruikt zijn dus nieuw.

Deze gratis pallets verkoop ik door aan particulieren voor bv het aanleggen van een terras of een onderstel voor een bed. Ik maak dus al met al ieder jaar een goede winst. Zonder bonnetje...

[ Bericht 5% gewijzigd door cempexo op 15-02-2019 18:19:41 ]
pi_185034931
Vanavondplaatje...

pi_185034936
Het hout niet op, niet vanzelf :+
  zaterdag 16 februari 2019 @ 09:47:15 #95
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_185044862
quote:
Klopt, ik denk dat het verschil in de verlaging van de "heffingskorting" zit.
De energiebelasting voor stroom is wel omlaag maar dat wordt voor een gemiddeld gezin teniet gedaan door de verlaging van deze belastingvermindering.

Edit: het staat nota bene in je eigen bron:

quote:
Hogere belastingen en leveringstarieven
Per 1 januari is de energiebelasting verhoogd. Huishoudens betalen in 2019 bij gelijkblijvend verbruik 61 euro meer aan belasting op elektriciteit en 101 euro meer aan belasting op gas. Bij gas zijn de tarieven van de energiebelasting gestegen. Bij elektriciteit is de hogere belasting het gevolg van een verlaging van de heffingskorting die geldt voor elektriciteitsaansluitingen; huishoudens krijgen per 1 januari minder terug van de overheid.
Het probleem is dat je als gezin ook niet tegen die verlaging van de heffingskorting kan op bezuinigen, het treft iedereen.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-02-2019 10:38:15 ]
pi_185044980
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 10:30 schreef MaGNeT het volgende:

Edit: het staat nota bene in je eigen bron:
Dit staat er:

quote:
Belastingvermindering per aansluiting

Energieverbruik is een basisbehoefte. Daarom wordt de energiebelasting verminderd met een bedrag per jaar per elektriciteitsaansluiting. Het kabinet wil deze belastingvermindering verlagen met ¤ 51, van ¤ 308,54 naar ¤ 257,54.
Kortom, we geven je een jaarlijkse korting van 51 euro maar we gooien er aan de andere kant iets van 60 euro bovenop... _O- En oh ja, de ODE heffing maken we ook nog iets van 6ct/kWh hoger... *O*

In oud Hollandsch heet dat gewoon de boel besodemieteren... :')
pi_185045088
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 10:40 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dit staat er:

[..]

Kortom, we geven je een jaarlijkse korting van 51 euro maar we gooien er aan de andere kant iets van 60 euro bovenop... _O- En oh ja, de ODE heffing maken we ook nog iets van 6ct/kWh hoger... *O*

In oud Hollandsch heet dat gewoon de boel besodemieteren... :')
De verlaging van de vermindering is juist een verhoging van 51 Euro.
Ik weet niet hoe jij het leest maar het is een heffingskorting, dus als je die verlaagt heb je in feite een verhoging, zoals ook in je andere bron staat uitgelegd.

Zoals het er staat lijkt het een voordeel "ja, het is een basisbehoefte, bla bla" maar daar zit de prijsverhoging.

De energiebelasting op elektrisch is wel omlaag maar je moet wel grootverbruiker zijn om daarmee de verlaagde heffingskorting te compenseren.

Kortom: we zijn genaaid door de VVD en daar kan ik me prima bij aansluiten ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')