Je vraagt toch eerst de bankgarantie aan, waarna de financiering "rond wordt gemaakt" (of: als dat laatste niet lukt, wordt de boete betaald?)?quote:Op donderdag 7 februari 2019 19:03 schreef maan_man het volgende:
Een bankgarantie is vaak een extra product dat jij kunt afnemen bij de hypotheekverstrekker. Als de financiering niet rond is, dan krijg jij normaal gesproken ook geen bankgarantie.
Nee, normaal is het zo dat jij een koopovereenkomst tekent met een ontbindende voorwaarden voor het geval de financiering niet rondkomt. Dan ga jij kijken voor financiering. Lukt dit niet dan kan jij, mits aan de voorwaarden voldaan, de ontbindende voorwaarden inroepen. Gaat de koop wel door, dan moet jij meestal vrij snel nadat de datum waarop de ontbinden voorwaarden konden worden ingeroepen is verstreken een bankgarantie afgeven of 10% van het aankoopbedrag op de derdenrekening op de notaris storten..quote:Op donderdag 7 februari 2019 19:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Je vraagt toch eerst de bankgarantie aan, waarna de financiering "rond wordt gemaakt" (of: als dat laatste niet lukt, wordt de boete betaald?)?
Zo zwart wit is het allemaal niet.quote:Op donderdag 7 februari 2019 20:16 schreef Nismo91 het volgende:
Ik zou niet verlengen als ik jou was ! Krijg je 10% toch ? Top ! Je huis verkoopt toch wel in deze tijd. Als de kopers er zomaar van uit gaan dat jij wel wil verlengen zonder ontbindende voorwaarden verkoop eigen woning toe te voegen aan het contract dan was ik er bij deze klaar mee.
Bij ons lag de termijn voor de bankgarantie een week na de datum dat de ontbindende voorwaarden afliepen. Begreep van onze makelaar dat dat heel gebruikelijke is.quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:25 schreef okzbow het volgende:
[..]
Is er nog geen bankgarantie afgegeven???? En de ontbindende voorwaarden zijn bijna verstreken?
Ja snap ik, maar niet als jullie huis nog niet verkocht zou zijn.. dan zadel je de verkoper van je nieuwe woning er mee op. Tenzij dit vooraf besproken is, onder voorbehoud van verkoop woning, dan weet je ook waar je aan toe bent. In TS’ geval vind ik het niet juist van hun kopers. Zij hebben niet gevraagd om een contract onder voorbehoud verkoop eigen woning, en dan op het laatste moment uitstel gaan vragen omdat hun keet niet verkoopt. Bij mij konden ze echt de boom in.quote:Op donderdag 7 februari 2019 20:34 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Bij ons lag de termijn voor de bankgarantie een week na de datum dat de ontbindende voorwaarden afliepen. Begreep van onze makelaar dat dat heel gebruikelijke is.
Zo is het nu ook weer bij de kopers van ons huis.
Bij ons lukte het ook niet de boel rond te krijgen hoewel onze tussenpersoon en de hypotheeknemer maar vol bleven houden dat het echt heus wel goed kwam. Gelukkig kregen we een week uitstel van onze verkopers, maar toen was het voor ons nog steeds billenknijpen tot het laatste moment. Om 10.30 op de laatste dag kregen we het verlossende woord.
Die dag moest ook de bankgarantie binnen zijn. De tussenpersoon beloofde de verkopend makelaar en de notaris dat die er echt-echt-echt uiterlijk voor vrijdag zou zijn.
Guess what...
Mijn lieftallig heeft afgelopen dinsdag toen de waarborgsom maar zelf gestort.Uiteindelijk dus 8 dagen na de datum dat die binnen had moeten zijn.
Als een voorbeeld. Naar wat ik van de onze begreep is het heel gebruikelijk om iig een weekje uitstel te verlenen als iemand het niet rond krijgt, ongeacht de redenen ervan.
Zij hebben er misschien niet om gevraagd, maar de hypotheekverstrekker heeft het misschien wel als voorwaarden gesteld. Dan kom jij in principe weer bij de ontbindende voorwaarden uit de koopovereenkomst uit.quote:Op donderdag 7 februari 2019 20:42 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Ja snap ik, maar niet als jullie huis nog niet verkocht zou zijn.. dan zadel je de verkoper van je nieuwe woning er mee op. Tenzij dit vooraf besproken is, onder voorbehoud van verkoop woning, dan weet je ook waar je aan toe bent. In TS’ geval vind ik het niet juist van hun kopers. Zij hebben niet gevraagd om een contract onder voorbehoud verkoop eigen woning, en dan op het laatste moment uitstel gaan vragen omdat hun keet niet verkoopt. Bij mij konden ze echt de boom in.
Ja en dat puntje heb ik nooit begrepen.. wat heeft het dan voor toegevoegde waarde om het überhaupt aan te kaarten dat je eerst je eigen woning wilt verkopen ?quote:Op donderdag 7 februari 2019 20:45 schreef maan_man het volgende:
[..]
Zij hebben er misschien niet om gevraagd, maar de hypotheekverstrekker heeft het misschien wel als voorwaarden gesteld. Dan kom jij in principe weer bij de ontbindende voorwaarden uit de koopovereenkomst uit.
Je zal inderdaad het hele circus doormoeten met ingebreke stellen, mogelijkheid geven tot alsnog in orde maken etc etc etc. Als het misloopt.quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:04 schreef hallolievekinderen het volgende:
ben erg benieuwd ook wat mijn rechten zijn als er morgen geen bankgarantie is gestort.
Ergens lees ik dat ik de kopers dan in gebreken moet stellen en ze een termijn moet geven om als nog het geen te doen wat ze moeten doen. Maar ze hebben nu al ruim 7 weken de tijd gehad om dat allemaal te regelen.....
We gaan ingebreke stellen? Waarom zou een beroep op 6:83 sub a danwel sub c bw niet kunnen slagen?quote:Op donderdag 7 februari 2019 21:07 schreef sigme het volgende:
Euh, laat ik nou net ervaring hebben met een geval waarin de koop volledig misliep. Waarborgsom niet betaald, ontbinding NIET aangevraagd, koop niet door koper ontbonden.
[..]
Je zal inderdaad het hele circus doormoeten met ingebreke stellen, mogelijkheid geven tot alsnog in orde maken etc etc etc. Als het misloopt.
Maar op dit moment is er nog niks aan de hand. Als zij verlenging van de termijn vragen, kan je dit toestaan of weigeren. De termijn wat verlengen gebeurt heel vaak. Ongeacht of je toestaat of weigert, de kans is groot dat de kopers de boel gewoon rond hebben tegen de tijd dat de koop gedaan moet worden.
Het wordt pas een probleem als ze de termijn laten verlopen en daarna ook nog de boel niet voor elkaar hebben. Zover is het nu nog lang niet.
Ja, daar heb je ook wel gelijk in.quote:Op donderdag 7 februari 2019 20:42 schreef Nismo91 het volgende:
[..]
Ja snap ik, maar niet als jullie huis nog niet verkocht zou zijn.. dan zadel je de verkoper van je nieuwe woning er mee op. Tenzij dit vooraf besproken is, onder voorbehoud van verkoop woning, dan weet je ook waar je aan toe bent. In TS’ geval vind ik het niet juist van hun kopers. Zij hebben niet gevraagd om een contract onder voorbehoud verkoop eigen woning, en dan op het laatste moment uitstel gaan vragen omdat hun keet niet verkoopt. Bij mij konden ze echt de boom in.
Enkel, daar heeft de koper helemaal niet om gevraagd.quote:Op donderdag 7 februari 2019 20:42 schreef Nismo91 het volgende:
.. en dan op het laatste moment uitstel gaan vragen omdat hun keet niet verkoopt.
Hoe zit het dan met een overbruggingskrediet? Wij kregen (overigens al > 15 jaar geleden) zonder problemen twee hypotheken, plus overbruggingskrediet.quote:Op donderdag 7 februari 2019 20:47 schreef Nismo91 het volgende:
Als je inkomen niet toereikend is om 2 hypotheken te dragen voor beide panden zal je hypotheek altijd afgewezen worden als je huis niet verkocht is. Zo krom altijd en teveel bewegende delen bij het kopen / verkopen van een huis. Echt altijd een hekel aan gehad en spanning totdat alles rond is.
Mijn idee ook:quote:Op vrijdag 8 februari 2019 07:30 schreef RM-rf het volgende:
nl. of de kopers hun financiering al geheel afgerond zou zijn; iets dat losstaat van de termijn van het verlopen van de ontbindende voorwaarden en ook van een eventuele bankgarantie (je kunt prima een bankgarantie krijgen zonder dat je hypotheek rond is).
quote:Op donderdag 7 februari 2019 19:07 schreef blomke het volgende:
Je vraagt toch eerst de bankgarantie aan, waarna de financiering "rond wordt gemaakt" (of: als dat laatste niet lukt, wordt de boete betaald?)?
Vraag aan TS is natuurlijk vooral of ze daadwerkelijk gevraagd heeft of die bankgarantie dan al gegeven is of niet.quote:
Nou dat is niet mijn ervaring. Je kunt bijv bij KNAB gewoon een bankgarantie regelen, zonder dat zij de hypotheek verstrekken.quote:Op donderdag 7 februari 2019 19:03 schreef maan_man het volgende:
Dat jouw werkgever wel eens een bankgarantie heeft geregeld kan. Zakelijk gelden andere regels en dient zo'n garantie vaak een ander doel.
Nou, in deze casus lijkt het andersom te gaan…..quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:29 schreef RM-rf het volgende:
Soms kan een over-enthousiaste wens alles zelf te gaan klaren en het overspringen van de werkelijk handige tussenstations (notaris, makelaar) tot veel meer onnodige verwarring leidden.
leg uit?quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, in deze casus lijkt het andersom te gaan…..
quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:21 schreef RM-rf het volgende:
leg uit?
Volgens mij is er best een aardig grote kans dat de bankgarantie gewoon al bij de notaris ligt, of iig tijdig voordat de contractuele verplichting die aan te leveren versteken is aangeleverd zal worden.
quote:
quote:
quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:18 schreef hallolievekinderen het volgende:
die heeft nog steeds niet terug gebeld.
quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:25 schreef okzbow het volgende:
Is er nog geen bankgarantie afgegeven???? En de ontbindende voorwaarden zijn bijna verstreken?
quote:
quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:45 schreef okzbow het volgende:
Volgens mij heb je een waardeloze makelaar en notaris... die bankgarantie had er allang moeten zijn. En ja als ze het niet doen moet je ze in gebrekenstellen (via je rechtsbijstand oid).
nou en?quote:
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Sommige makelaars zijn echt heel lamlendig en daar moet je echt als een havik bovenop zitten is mijn ervaring.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:26 schreef RM-rf het volgende:
en?
waarom wacht TS dan niet gewoon tot de makelaar antwoord?
Als deze geen noodzaak ziet heel snel in te grijpen... bv omdat er geen reden is paniek te schepen, zou dat ook geen duidelijk teken zijn dat er ook geen reden voor paniek is?
Volgens mij draai je de volgorde om, hoe kan het dan zijn dat je een bankgarantie kan krijgen bij een andere geldverstrekker dan de financierder?quote:Op donderdag 7 februari 2019 19:03 schreef maan_man het volgende:
Een bankgarantie is vaak een extra product dat jij kunt afnemen bij de hypotheekverstrekker. Als de financiering niet rond is, dan krijg jij normaal gesproken ook geen bankgarantie.
Nee, dat is _niet_ kort door de bocht...quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:29 schreef okzbow het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Sommige makelaars zijn echt heel lamlendig en daar moet je echt als een havik bovenop zitten is mijn ervaring.
Goed, laten we de paniek even voor wat het is, en kijken we naar de bankgarantie (die imo eerder dan de financiering geregeld moet worden). TS heeft nog geen enkel zicht op, of bericht daarover, ontvangen. Kan me voorstellen dat dat wel een punt van zorg is. De keer dat ik m'n huis verkocht, was het bericht daarover binnen no-time bij ons. Van/via de makelaar die de kopers "bijstond"....quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:38 schreef RM-rf het volgende:
nogmaals... de termijn van de ontbindende voorwaarden is nog niet verstreken, koper geeft geen enkel reden om aan te nemen dat ze om een verlnging zouden vragen of dat ze hun fiannciring _niet_ rond krijgen...
prima toch?quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Goed, laten we de paniek even voor wat het is, en kijken we naar de bankgarantie (die imo eerder dan de financiering geregeld moet worden). TS heeft nog geen enkel zicht op, of bericht daarover, ontvangen. Kan me voorstellen dat dat wel een punt van zorg is. De keer dat ik m'n huis verkocht, was het bericht daarover binnen no-time bij ons. Van/via de makelaar die de kopers "bijstond"....
Dan zal die bankgarantie _voordat_ de termijn voor de ontbindende voorwaarden afloopt al geregeld moeten zijn.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:49 schreef RM-rf het volgende:
die bankgarantie zal nodig zijn _nadat_ de termijn voor de ontbindende voorwaarden afloopt...
En een bank gaat even een bankgarantie afgeven als ze weten dat verkopers de financiering mogelijk niet rond krijgen, en de termijn waarbinnen de ontbindende voorwaarden gelden, al is verlopen?quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:49 schreef RM-rf het volgende:
zelfs in het grootste 'ramp-scenario' dat ik hier zie, de kopers toevallig vergeten zijn om die bankgarantie te vragen, zal dit na het verlopen van de termijn van ontbindende voorwaarden door de notaris opgevraagd worden, dan bellen die kopers eventjes hun adviseur op en is dat in een half uurtje te regelen (koste een paar honderd euro, maar verder niet veel bureaucratie)...
waarom niet? Bankgarantie staat compleet los van de financiering.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 11:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zal die bankgarantie _voordat_ de termijn voor de ontbindende voorwaarden afloopt al geregeld moeten zijn.
[..]
En een bank gaat even een bankgarantie afgeven als ze weten dat verkopers de financiering mogelijk niet rond krijgen, en de termijn waarbinnen de ontbindende voorwaarden gelden, al is verlopen?
Nee hoor..quote:Op vrijdag 8 februari 2019 11:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zal die bankgarantie _voordat_ de termijn voor de ontbindende voorwaarden afloopt al geregeld moeten zijn.
Dat laatste klopt 100% en dat eerste: dan kan de bank voor het boetebeding opdraaien. Lijkt me geen aantrekkelijk scenario voor de bank die die garantie afgeeft.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 11:08 schreef Doedezemaar het volgende:
waarom niet? Bankgarantie staat compleet los van de financiering.
In heel veel gevallen moet de bankgarantie juist later binnen zijn dan dat de ontbindende voorwaarden aflopen.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Goed, laten we de paniek even voor wat het is, en kijken we naar de bankgarantie (die imo eerder dan de financiering geregeld moet worden). TS heeft nog geen enkel zicht op, of bericht daarover, ontvangen. Kan me voorstellen dat dat wel een punt van zorg is. De keer dat ik m'n huis verkocht, was het bericht daarover binnen no-time bij ons. Van/via de makelaar die de kopers "bijstond"....
Ik weet dat er geen bankgarantie is afgegeven. Ik heb gisteren contact opgenomen met de notaris en die vertelde mij dat. Voorlopig is er ook niks aan de hand ze hebben nog tot 17:00 vandaag en daarna kunnen ze er alleen onderuit met het betalen van de boete.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:26 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nou en?
waarom wacht TS dan niet gewoon tot de makelaar antwoord?
Als deze geen noodzaak ziet heel snel in te grijpen... bv omdat er geen reden is paniek te scheppen, zou dat ook geen duidelijk teken zijn dat er ook helemaal geen reden voor paniek _is_?
nogmaals, TS weet niet eens of er wel of niet een bankgarantie afgegeven is (dat zal ze moeten navragen bij de notaris, die zal deze ontvangen)..
ze vroeg er ook niet naar, toen ze open eigen initiatief en voortijdig de koper direkt ging benaderen, toen vroeg ze enkel "of die hun finaniering rond hadden"... wat dus een andere kwestie is.
want? Dan heeft de koper toch gewoon een schuld bij de bank voor de hoogte van die bankgarantie cq boete? Of je nu zelf die 10% op de derdenrekening van de notaris stort of dat je geld uitgeeft aan een bankgarantie maakt dan niks uit, het effect blijft dat jij als koper het geld kwijt bent als je de koop alsnog niet door laat gaanquote:Op vrijdag 8 februari 2019 11:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat laatste klopt 100% en dat eerste: dan kan de bank voor het boetebeding opdraaien. Lijkt me geen aantrekkelijk scenario voor de bank die die garantie afgeeft.
prima, dan is alles gewoon in orde en laat het lekker aan de notaris over achter die bankgarantie aan te gaan, nadat dus die ontbindende voorwaarden verstreken zijn (dat is zijn taak, niet de jouwe).quote:Op vrijdag 8 februari 2019 11:11 schreef hallolievekinderen het volgende:
Ik weet dat er geen bankgarantie is afgewezen. Ik heb gisteren contact opgenomen met de notaris en die vertelde mij dat. Voorlopig is er ook niks aan de hand ze hebben nog tot 17:00 vandaag en daarna kunnen ze er alleen onderuit met het betalen van de boete.
Thnx!quote:Op vrijdag 8 februari 2019 11:13 schreef RM-rf het volgende:
[..]
prima, dan is alles gewoon in orde en laat het lekker aan de notaris over achter die bankgarantie aan te gaan, nadat dus die ontbindende voorwaarden verstreken zijn (dat is zijn taak, niet de jouwe).
voor jou is het gewoon om 5 uur vanmiddag zeker dat ze niet hun koop boetevrij kunnen opzeggen, dus zet gewoon een lekker flesje wijn klaar en vier dat gewoon. Geniet ervan!
En dan zegt TS, joe joe die krijg je nietquote:Op vrijdag 8 februari 2019 14:46 schreef potjecreme het volgende:
Ik hoop dat ze 16.59 verlenging aanvragen.
quote:Op vrijdag 8 februari 2019 09:46 schreef okzbow het volgende:
[..]
Nou dat is niet mijn ervaring. Je kunt bijv bij KNAB gewoon een bankgarantie regelen, zonder dat zij de hypotheek verstrekken.
Het zou ook wel gek zijn, want de bankgarantie moet je direct regelen na tekenen van het voorlopig koopcontract. En daarna ga je pas de malle molen van de hypotheek aanvraag in. Dus de bank kan nog helemaal niet weten of die financiering wel of niet rond gaat komen.
Ik draai niks om. Wat ik zeg is de gebruikelijke gang van zaken. Zie ook de toelichting van de NVM op artikel 5 van hun standaard verkoopovereenkomst:quote:Op vrijdag 8 februari 2019 10:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij draai je de volgorde om, hoe kan het dan zijn dat je een bankgarantie kan krijgen bij een andere geldverstrekker dan de financierder?
Verder is een bankgarantie een garantie voor de borgstelling en niet voor de financiering.
quote:Doorgaans wordt de bankgarantie gesteld binnen enkele dagen na het verloop van het financieringsvoorbehoud.
https://vestamakelaars.nl(...)ezinswoning-2018.pdf
de vraag is natuurlijk wat ze dan gaan overleggen... ze hebben natuurlijk wel een inspanningsverplichting. Het niet verkopen van je eigen huis is geen reden om te ontbinden in dit geval.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 15:34 schreef hallolievekinderen het volgende:
ze hebben uitstel gevraagd, volgens mijn makelaar gaan ze anders ontbinden.
Ik zei ze kunnen de stukken de ze moeten leveren niet voor 17:00 aanleveren.
Volgens hem is het de eerst volgende werkdag dat ze de tijd hebben..... vreemd verhaal.
Kunnen ze überhaupt nog wel ontbinden? Het zou kunnen bij het niet rond krijgen van de financiering, maar daarvoor zullen ze stukken van de bank moeten overleggen. En als de vertraging van de verkoop van hun eigen huis het probleem is, is dat volgens mij geen geldige redenen voor ontbinden. Tenzij dit zo beschreven staat natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 15:34 schreef hallolievekinderen het volgende:
Volgens hem is het de eerst volgende werkdag dat ze de tijd hebben..... vreemd verhaal.
Banken werken toch vaak met een overbruggingshypotheek in dit soort gevallen....quote:Op vrijdag 8 februari 2019 15:59 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Kunnen ze überhaupt nog wel ontbinden? Het zou kunnen bij het niet rond krijgen van de financiering, maar daarvoor zullen ze stukken van de bank moeten overleggen. En als de vertraging van de verkoop van hun eigen huis het probleem is, is dat volgens mij geen geldige redenen voor ontbinden. Tenzij dit zo beschreven staat natuurlijk.
En de voorwaarden lopen tot vandaag. Dus moet het schriftelijk vandaag aangeleverd zijn zou ik zeggen.
Ze moeten inderdaad schriftelijk bewijs overleggen dat hun financiering is afgewezen.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 15:59 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Kunnen ze überhaupt nog wel ontbinden? Het zou kunnen bij het niet rond krijgen van de financiering, maar daarvoor zullen ze stukken van de bank moeten overleggen. En als de vertraging van de verkoop van hun eigen huis het probleem is, is dat volgens mij geen geldige redenen voor ontbinden. Tenzij dit zo beschreven staat natuurlijk.
En de voorwaarden lopen tot vandaag. Dus moet het schriftelijk vandaag aangeleverd zijn zou ik zeggen.
Ik zou meer info willen hebben... totale openheid van zaken is vrij gebruikelijk in dit soort situaties. Nu weet je eigenlijk niet waarom je verlenging verleent.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 15:34 schreef hallolievekinderen het volgende:
Die eerstvolgende dag klopt volgens mij wel.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 15:34 schreef hallolievekinderen het volgende:
Heb je zelf de koopakte niet? Als het goed is staat daar namelijk precies in wat er hierover is afgesproken.quote:Op vrijdag 8 februari 2019 15:34 schreef hallolievekinderen het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |