abonnement Unibet Coolblue
pi_184870570
Hoi

Een vraag.

Wij hebben ons huis onder voorbehoud verkocht.
De ontbindende voorwaarden lopen morgen af ( 08-02-2019)

In het koopcontract staat dat de als de kopers de financiering niet rond krijgen, ze voor 17:00 de volgende stukken moeten aanleveren. Afwijzing brief met reden en het aanvraag formulier.

Nou hebben wij contact gehad met de kopers en die geven aan nog te wachten op bevestiging van de verkoop van hun eigen huis, de koper van dat huis moet de financiering ook rond krijgen morgen ( 08-02-2019).
In het ons koopcontract staat niks vermeld over het verkopen van het huis van de kopers.

Als ze morgen verlening aanvragen en wij deze niet verstrekken moeten ze die zelfde dag nog de bovenstaande documenten aanleveren, maar wat gebeurd er als ze dat niet kunnen doen?

En wat als blijkt dat ze een te lage hypotheek hebben aangevraagd omdat ze r rekening mee hebben gehouden de overwaarde van hun eigen huis zouden gebruiken voor ons huis?

Wij zelf hebben ook een nieuw huis gekocht en tijdens de hypotheek aanvraag stond ons huis net te koop, ik vind het dus vreemd dat het voor de hypotheek van de kopers van belang is dat hun huis verkocht is of komt dit vaker voor?

alvast bedankt voor jullie reacties
potverdikkie
  donderdag 7 februari 2019 @ 09:58:26 #2
545 dop
:copyright: dop
pi_184870611
Het antwoord op je vraag staat in het voorlopig koopcontract.
Daar kunnen wij alleen maar naar raden.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_184870627
Wat zegt je makelaar?
pi_184870641
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 09:58 schreef dop het volgende:
Het antwoord op je vraag staat in het voorlopig koopcontract.
Daar kunnen wij alleen maar naar raden.
Ik kan hier niks over vinden. Ik kan alleen maar raden dat het koopcontract niet meer te ontbinden is behalve als er een boete wordt betaald.
Er staat niks over als er een te lage hypotheek is aangevraagd en of wat er gebeurd als ze de juiste documenten niet op tijd aanleveren.
potverdikkie
  donderdag 7 februari 2019 @ 10:04:42 #5
410138 stapoetiepe
of eigenlijk stopoetiepe
pi_184870706
Als ze de koop niet ontbinden, moeten ze het huis dus kopen. Als ze dat niet kunnen omdat ze een te lage hypotheek hebben aangevraagd, omdat hun huis niet wil verkopen of omdat tante Jetje ziek is, is dat hun probleem. Dan moeten ze die boete betalen zoals in het contract staat.
When you are dead, you do not know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
  donderdag 7 februari 2019 @ 10:05:09 #6
545 dop
:copyright: dop
pi_184870714
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:00 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

Ik kan hier niks over vinden. Ik kan alleen maar raden dat het koopcontract niet meer te ontbinden is behalve als er een boete wordt betaald.
Er staat niks over als er een te lage hypotheek is aangevraagd en of wat er gebeurd als ze de juiste documenten niet op tijd aanleveren.
je hebt ook niets te maken met fouten die de koper maakt. Ze moeten voldoen aan het contract, doen ze dat niet dan is mogelijk een boete opgenomen in het contract, die je kunt opeisen.
Maar zou ik niet te snel mee zijn. Paar dagen afwachten en wel verkopen heeft denk de voorkeur.
Dit stukje is wel waar je een makelaar voor hebt. Die zou je hier moeten adviseren.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_184870761
Pff nu al problemen maken. Waarom zou je eventueel niet verlengen?
pi_184870837
quote:
13s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:07 schreef potjecreme het volgende:
Pff nu al problemen maken. Waarom zou je eventueel niet verlengen?
ik maak geen problemen? ik wil alleen weten wat mn rechten zijn.
En ik zeg niet dat ik niet wil verlengen, ik wil alleen niet verlengen omdat ze het huis van de kopers niet verkocht zou zijn omdat dit geen bepaling is in het contract.
Verder willen we weten waar we aan toe zijn, we zijn ook verplichtingen aan gegaan mbt onze nieuwe woning. Als de kopers het niet rond krijgen dan moet onze woning zsm weer op de markt,
potverdikkie
  Moderator donderdag 7 februari 2019 @ 10:13:42 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184870885
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:11 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

ik maak geen problemen? ik wil alleen weten wat mn rechten zijn.
En ik zeg niet dat ik niet wil verlengen, ik wil alleen niet verlengen omdat ze het huis van de kopers niet verkocht zou zijn omdat dit geen bepaling is in het contract.
Verder willen we weten waar we aan toe zijn, we zijn ook verplichtingen aan gegaan mbt onze nieuwe woning. Als de kopers het niet rond krijgen dan moet onze woning zsm weer op de markt,
Maar, waarom leg je deze vraag niet neer bij de makelaar? Dat is toch dé partij om deze vragen aan te stellen? :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_184870951
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 09:55 schreef hallolievekinderen het volgende:
Als ze morgen verlening aanvragen en wij deze niet verstrekken moeten ze die zelfde dag nog de bovenstaande documenten aanleveren, maar wat gebeurd er als ze dat niet kunnen doen?
dan verlopen de ontbindende voorwaarden....

Oftewel, dan zijn ze gebonden aan de koop en zouden ze een boete moeten betalen als ze alsnog willen ontbinden.

Ik zou verder geen verlenging geven.. hun hypotheek-aanvraag is niet afgewezen en inderdaad heb jij verder geen zier te maken of ze nu wel of niet hun eigen huis al verkocht hebben.
In het contract hebben ze een periode gekregen hun financiering te regelen (en een plicht alles te doen om het binnen die periode geregeld te hebben)

Is het overigens daadwerkelijk zo dat JIJ eerst contact met die kopers opnam en deze toen pas aangaven ergens op te wachten, dat ze pas zouden krijgen nadat de deadline al afgelopen was...?!
Als je daar als verkoper eerst zelf achteraan moet en die kopers zelf helemaal geen moeite doen open kaart te spelen, daalt mijn eigen neiging makkelijk te zijn enorm, wat een idioten.

[ Bericht 4% gewijzigd door RM-rf op 07-02-2019 10:24:51 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 7 februari 2019 @ 10:17:39 #11
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184870957
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:11 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

ik maak geen problemen? ik wil alleen weten wat mn rechten zijn.
En ik zeg niet dat ik niet wil verlengen, ik wil alleen niet verlengen omdat ze het huis van de kopers niet verkocht zou zijn omdat dit geen bepaling is in het contract.
Verder willen we weten waar we aan toe zijn, we zijn ook verplichtingen aan gegaan mbt onze nieuwe woning. Als de kopers het niet rond krijgen dan moet onze woning zsm weer op de markt,
Vraag de makelaar; daar betaal je hem voor.
pi_184870965
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:11 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

ik maak geen problemen? ik wil alleen weten wat mn rechten zijn.
En ik zeg niet dat ik niet wil verlengen, ik wil alleen niet verlengen omdat ze het huis van de kopers niet verkocht zou zijn omdat dit geen bepaling is in het contract.
Verder willen we weten waar we aan toe zijn, we zijn ook verplichtingen aan gegaan mbt onze nieuwe woning. Als de kopers het niet rond krijgen dan moet onze woning zsm weer op de markt,
Als het niet in het koopcontract staat beschreven doet het niet ter zaken.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_184871128
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:17 schreef RM-rf het volgende:
dan verlopen de ontbindende voorwaarden....

Oftewel, dan zijn ze gebonden aan de koop en zouden ze een boete moeten betalen als ze alsnog willen ontbinden.

Ik zou verder geen verlenging geven.. hun hypotheek-aanvraag is niet afgewezen en inderdaad heb jij verder geen zier te maken of ze nu wel of niet hun eigen huis al verkocht hebben.
In het contract hebben ze een periode gekregen hun financiering te regelen (en een plicht alles te doen om het binnen die periode geregeld te hebben)

Is het overigens daadwerkelijk zo dat JIJ eerst contact met die kopers opnam en deze toen pas aangaven ergens op te wachten, dat ze pas zouden krijgen nadat de deadline al afgelopen was...?!
Als je daar als verkoper eerst zelf achteraan moet en die kopers zelf helemaal geen moeite doen open kaart te spelen, daalt mijn eigen neiging makkelijk te zijn enorm, wat een idioten.
Wij hebben ze vorige week benaderd met de vraag of het rond was. daarin gaven ze aan dat het in principe rond was maar dat ze nog aan wachten waren op zekerheid verkoop eigen huis.
nu kregen we van morgen na vragen wat de status was dit berichtje: "Wat een spanning he😰 wij weten nog steeds niks!! De jongen die dit huis koopt moet ook morgen alles rond hebben maar heeft nog steeds geen bevestiging vd bank. Ik laat je weten als we eindelijk bericht hebben.
potverdikkie
pi_184871140
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar, waarom leg je deze vraag niet neer bij de makelaar? Dat is toch dé partij om deze vragen aan te stellen? :)
ja gaat mij terug bellen dus ben benieuwd.
potverdikkie
pi_184871141
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar, waarom leg je deze vraag niet neer bij de makelaar? Dat is toch dé partij om deze vragen aan te stellen? :)
Dit.

Als er alleen een ontbindende voorwaarde is meegenomen ivm met financiering weet ik niet of die financiering alleen te verkrijgen is als de koper van zijn woning ook zijn woning verkocht krijgt. Dat durf ik niet te zeggen. Maar daarvoor heb je inderdaad een makelaar. Het zou kunnen zijn dat een hypotheek of deel daarvan moet worden overgenomen om een financiering rond te krijgen.
pi_184871165
Waarom heb je zelf contact met ze en laat je dat niet aan je makelaar over? Daar betaal je die makelaar toch voor? En jij hebt er belang bij dat deze koop rond komt (ipv dat je je huis opnieuw te koop zou moeten zetten), daarin kan je makelaar zeker wat betekenen.
pi_184871785
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:30 schreef Cherni het volgende:
Het zou kunnen zijn dat een hypotheek of deel daarvan moet worden overgenomen om een financiering rond te krijgen.
Hoe zou dat dan werken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184871801
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 10:29 schreef hallolievekinderen het volgende:

[..]

Wij hebben ze vorige week benaderd met de vraag of het rond was. daarin gaven ze aan dat het in principe rond was maar dat ze nog aan wachten waren op zekerheid verkoop eigen huis.
nu kregen we van morgen na vragen wat de status was dit berichtje: "Wat een spanning he😰 wij weten nog steeds niks!! De jongen die dit huis koopt moet ook morgen alles rond hebben maar heeft nog steeds geen bevestiging vd bank. Ik laat je weten als we eindelijk bericht hebben.
Ze vragen dus niet eens om uitstel...
Eventueel moet je nu overwegen of het mogelijk cq zinnig is hen op een vriendelijke maar dringende manier erop te attenderen dat de ontbindende voorwaarden van _jullie_ koopcontract niks te maken hebben met de verkoop van hun andere woning...
maar dan looop je juist ook het risico slapende honden wakker te maken (zoals gezegd, als ze de deadline laten verlopen, is de koop gewoon definitief, punt)

Punt is wel dat die issue over de verkoop van hun eigen woning enkel hun eigen probleem is en het juist voor jou slimmer kan zijn je daar niet in te mengen... als zij eventueel een verlenging zouden willen, zouden ze eerst jou moeten benaderen en dien jij toestemming te geven, waartoe je geen enkele plicht hebt (hooguit kan het in veel gevallen best te overkomen voor jou zijn een zeer korte en overzichtelijke verlenging te geven als zij er een goede onderbouwing voor kunnen geven en het andere alternatief zou zijn dat ze de koop zouden moeten laten ontbinden)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_184871865
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe zou dat dan werken?
Het aflossen van een spaarhypotheek, of een deel van je hypotheek dat je mee wil overnemen of winst en dat je hebt meegenomen in je financiering voor je nieuwe huis.. Als je dat in je financiering meeneemt kan dat problemen opleveren. Een kennis heeft gigantische problemen gehad toen hij een huis kocht. Namelijk die spaarpot word pas uitgekeerd bij de notaris. Die heeft toen met de grootste spoed zijn spaarhypotheek moeten laten omzetten naar een andere vorm om aan die spaarpot te komen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 07-02-2019 11:21:40 ]
pi_184871974
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 11:16 schreef Cherni het volgende:
Het aflossen van een spaarhypotheek, of een deel van je hypotheek dat je mee wil overnemen en je hebt meegenomen in je financiering voor je nieuwe huis.. Als je dat in je financiering meeneemt kan dat problemen opleveren. Een kennis heeft gigantische problemen gehad toen hij een huis kocht. Namelijk die spaarpot word pas uitgekeerd bij de notaris. Die heeft toen met de grootste spoed zijn spaarhypotheek moeten laten omzetten naar een andere vorm om aan die spaarpot te komen.
Op die manier.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184873384
Ik zou niets doen. Wacht het morgen af.... als ze ontbinden zet je het huis direct op de markt. Als ze niet ontbinden heb je je huis verkocht (of iig de waarborgsom in je pocket).

Uitstel zou ik in dit geval niet geven... stel dat ze hun huis niet verkocht krijgen, ben jij daar de dupe van.
pi_184873419
ik ben wel benieuwd wat een rechter zou zeggen als ze morgen uitstel willen.
Wij die niet geven en ze dan pas laten we zeggen woensdag de documentatie aanleveren dat ze geen hypotheek kunnen krijgen.
potverdikkie
pi_184873504
de vraag is natuurlijk wat je inschat.... gaan ze het huis afnemen, of hebben ze echt een probleem.

In het eerste geval verleen ze uitstel (wel met een vaste termijn). In het 2e geval verleen je geen uitstel.

De rechter gaat uit van wat er redelijk is. Dus als ze een extra week nodig hebben omdat de banken traag zijn, dan moet je dat eigenlijk wel verlenen.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 12:48:39 #24
408813 crew  trein2000
pi_184873544
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:40 schreef hallolievekinderen het volgende:
ik ben wel benieuwd wat een rechter zou zeggen als ze morgen uitstel willen.
Wij die niet geven en ze dan pas laten we zeggen woensdag de documentatie aanleveren dat ze geen hypotheek kunnen krijgen.
Beste koper, dat is u probleem.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 7 februari 2019 @ 12:48:41 #25
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184873546
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:40 schreef hallolievekinderen het volgende:
ik ben wel benieuwd wat een rechter zou zeggen als ze morgen uitstel willen.
Wij die niet geven en ze dan pas laten we zeggen woensdag de documentatie aanleveren dat ze geen hypotheek kunnen krijgen.
Dan zegt de rechter dat de koop rond is en ze er hooguit onderuit komen door de boete te betalen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 12:49:58 #26
408813 crew  trein2000
pi_184873567
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:45 schreef okzbow het volgende:
De rechter gaat uit van wat er redelijk is. Dus als ze een extra week nodig hebben omdat de banken traag zijn, dan moet je dat eigenlijk wel verlenen.
Nee, als er een contract ligt toets de rechter alleen of een bepaling ONAANVAARDBAAR is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid. Hele hoge drempel...
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184873653
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:45 schreef okzbow het volgende:
de vraag is natuurlijk wat je inschat.... gaan ze het huis afnemen, of hebben ze echt een probleem.

In het eerste geval verleen ze uitstel (wel met een vaste termijn). In het 2e geval verleen je geen uitstel.
Of je houd ze gewoon aan de afspraak?
Don't make your problem, my problem.....

quote:
De rechter gaat uit van wat er redelijk is. Dus als ze een extra week nodig hebben omdat de banken traag zijn, dan moet je dat eigenlijk wel verlenen.
Ik ben erg benieuwd waarop je dit baseert. De rechter zal eerst kijken wat er in de overeenkomst staat die beide partijen getekend hebben. Redelijkheid is daar geen onderdeel van.
  donderdag 7 februari 2019 @ 12:55:50 #29
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184873686
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nee, als er een contract ligt toets de rechter alleen of een bepaling ONAANVAARDBAAR is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid. Hele hoge drempel...
Precies. Zeker als er onvoorziene omstandigheden zijn kan hij dat meewegen.

In dit geval lijkt daar geen sprake van en heeft de kopende partij zelf het risico genomen door nog te wachten op de verkoop.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 12:55:54 #30
408813 crew  trein2000
pi_184873688
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:54 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Of je houd ze gewoon aan de afspraak?
Don't make your problem, my problem.....

[..]

Ik ben erg benieuwd waarop je dit baseert. De rechter zal eerst kijken wat er in de overeenkomst staat die beide partijen getekend hebben. Redelijkheid is daar geen onderdeel van.
Iets genuanceerder, er is wel een soort 'noodrem' met redelijkheid en billijkheid. Maar de drempel daarvoor is heel hoog.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 12:56:49 #31
408813 crew  trein2000
pi_184873705
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:55 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Precies. Zeker als er onvoorziene omstandigheden zijn kan hij dat meewegen.

In dit geval lijkt daar geen sprake van en heeft de kopende partij zelf het risico genomen door nog te wachten op de verkoop.
De drempel voor de derogerende werking is echt hoog, een standaard voorbehoud die niet wordt verlengd is bij lange na niet voldoende.
Je moet dan meer denken aan "wij zijn nooit aansprakelijk, echt nooit"
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184873759
Nogmaals: waar is je makelaar?
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 13:00:53 #33
408813 crew  trein2000
pi_184873780
quote:
zeer bijzondere omstandigheden ja, ik krijg mn huis niet verkocht ligt toch echt in de risicosfeer va de koper.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184874069
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 09:55 schreef hallolievekinderen het volgende:
Wij zelf hebben ook een nieuw huis gekocht en tijdens de hypotheek aanvraag stond ons huis net te koop, ik vind het dus vreemd dat het voor de hypotheek van de kopers van belang is dat hun huis verkocht is of komt dit vaker voor?
Ik zou me voor kunnen stellen dat niet alle kopers extra financiering kunnen krijgen i.c.m. een bestaande hypotheek (en dus eerst willen/moeten verkopen).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184874585
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 13:00 schreef trein2000 het volgende:

[..]

zeer bijzondere omstandigheden ja, ik krijg mn huis niet verkocht ligt toch echt in de risicosfeer va de koper.
Absoluut. Maar de toon van dit bericht geeft aan dat de rechter ook van de verkopende partij enige flexibiliteit verwacht. Ik zou daarom de ontbindende voorwaarden zeker een keer verlengen als de kopende partij kan aantonen dat ze wel de verwachting hebben dat het goed gaat komen.

Mocht het dan weer niet lukken zou ik gaan nadenken over het opeisen van de boete.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 13:57:56 #36
408813 crew  trein2000
pi_184874779
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 13:44 schreef Sovieto het volgende:

[..]

Absoluut. Maar de toon van dit bericht geeft aan dat de rechter ook van de verkopende partij enige flexibiliteit verwacht. Ik zou daarom de ontbindende voorwaarden zeker een keer verlengen als de kopende partij kan aantonen dat ze wel de verwachting hebben dat het goed gaat komen.

Mocht het dan weer niet lukken zou ik gaan nadenken over het opeisen van de boete.
Alleen als het (nagenoeg) zeker is dat het op zeer korte termijn wel lukt, anders kun je dat mi niet van de verkoper vragen
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 14:29:40 #37
408813 crew  trein2000
pi_184875285
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 13:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Alleen als het (nagenoeg) zeker is dat het op zeer korte termijn wel lukt, anders kun je dat mi niet van de verkoper vragen
TS had de quoteknop en de TR verwisseld:
quote:
issue is ook dat de passeer datum van onze nieuwe woning een maand vervroegd hebben ( 2 weken geleden ) en wij dus mocht de koop niet door gaan zeer waarschijnlijk met dubbele lasten gaan zitten
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 14:30:33 #38
408813 crew  trein2000
pi_184875312
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 14:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]

TS had de quoteknop en de TR verwisseld:

[..]

Nou goede reden om het niet te doen dus. Uiteindelijk moet je de afweging maken wat je wil, die boete opstrijken of de koper behouden?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184876861
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 13:44 schreef Sovieto het volgende:
Maar de toon van dit bericht geeft aan dat de rechter ook van de verkopende partij enige flexibiliteit verwacht
Dat artikel gaat echter over een zaak waarbij de koop afgezegd is _voor_ de ontbindende voorwaarden afliep, en de verkopers alsnog de boete opeisden op basis van "dat de kopers hun inspanningsverplichting niet zouden zijn nagekomen".

De kopers zelf hadden echter twee aanvragen gedaan, die afgewezen werden en hadden de verkopers zelf op eigen initiatief tijdig op de hoogte gesteld van problemen en toen een verlenging voorgesteld, op basis van voor hen veranderdende omstandigheiden op de korte termijn, waardoor ze verwachten een volgende aanvraag wel toegewezen te krijgen.

Al deze zaken komen hier niet ter sprake.
Ook de omstandigheid dat kopers zelf tijdig een eventueel probleem bij hu anvraag voor financiering ter sprake gebracht heeft en een uitstel gevraagd hebben, is hier niet het geval

Verkoper hier (De Topicstarter) eist nu nog helemaal geen boete, de ontbindende voorwaarden is nog niet versteken en de koper vraagt ook niet om uitstel.

Voorlopig is er overigens helemaal geen vraag.. zolang kopers niet om uitstel vragen, is er ook niks dat de verkoper kan overwegen te accepteren.

Als hij een verdere verlenging vand e ontbindende voorwaarden afwijst, zal de koop ofwel mogelijk afgezegd worden en moeten de verkopers aantonen dat ze aan hun inspanningsverplichting voldaan hebben om geen boete te hoeven te betalen...

Dat kan natuurlijk beide kanten uitgaan, als dat voor een rechter komt (Verkoper claimt dat koper niet aan zn inspaningsverplichtingen voldaan zou hebben, zoals in het geval in die link) kan het best zijn dat deze rechter ook afvraagt waarom de verkoper eerder geen uitstel van die ontbindende voorwaarden wilde accepteren, maar dat heeft twee kanten.
in dit geval zal het zeker geen positief punt zijn dan als meegewogen wordt dat de kopers op eigen initiatief helemaal niet tijdig contact opgenomen hebben of een eventueel uitstel ter sprake gebracht hebben, en deze het op de laatste dag lieten aankomen (Of tot de verkoper eens na ging vragen).

Als er een hypotheekvoorstel voorligt, maar de koper deze enkel niet aangenomen heeft 'omdat hij wacht tot zn eigen huis verkocht' is, geld dat niet als geldige 'afwijzing' om aan een ontbindende voorwaarde te voldoen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_184877296
ben erg benieuwd ook wat mijn rechten zijn als er morgen geen bankgarantie is gestort.
Ergens lees ik dat ik de kopers dan in gebreken moet stellen en ze een termijn moet geven om als nog het geen te doen wat ze moeten doen. Maar ze hebben nu al ruim 7 weken de tijd gehad om dat allemaal te regelen.....
potverdikkie
pi_184877485
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:04 schreef hallolievekinderen het volgende:
ben erg benieuwd ook wat mijn rechten zijn als er morgen geen bankgarantie is gestort.
Ergens lees ik dat ik de kopers dan in gebreken moet stellen en ze een termijn moet geven om als nog het geen te doen wat ze moeten doen. Maar ze hebben nu al ruim 7 weken de tijd gehad om dat allemaal te regelen.....
wat zegt je makelaar?
pi_184877603
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:13 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

wat zegt je makelaar?
die heeft nog steeds niet terug gebeld.
potverdikkie
pi_184877710
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:04 schreef hallolievekinderen het volgende:
ben erg benieuwd ook wat mijn rechten zijn als er morgen geen bankgarantie is gestort.
Ergens lees ik dat ik de kopers dan in gebreken moet stellen en ze een termijn moet geven om als nog het geen te doen wat ze moeten doen. Maar ze hebben nu al ruim 7 weken de tijd gehad om dat allemaal te regelen.....
Is er nog geen bankgarantie afgegeven???? En de ontbindende voorwaarden zijn bijna verstreken?
pi_184877727
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:25 schreef okzbow het volgende:

[..]

Is er nog geen bankgarantie afgegeven???? En de ontbindende voorwaarden zijn bijna verstreken?
si senor
potverdikkie
pi_184878011
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:26 schreef hallolievekinderen het volgende:
si senor
Volgens mij heb je een waardeloze makelaar en notaris... die bankgarantie had er allang moeten zijn. En ja als ze het niet doen moet je ze in gebrekenstellen (via je rechtsbijstand oid).
pi_184878102
Wat betreft het verkopen van het eigen huis. Dat zou toch goed kunnen. Als jij maximaal ¤ 250.000,- kan lenen en jij hebt nu ook een hypotheek van ¤ 250.000,-, dan krijg jij waarschijnlijk alleen een nieuwe hypotheek als jij het huis waarop jij de hypotheek hebt, is verkocht.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:45 schreef okzbow het volgende:

[..]

Volgens mij heb je een waardeloze makelaar en notaris... die bankgarantie had er allang moeten zijn. En ja als ze het niet doen moet je ze in gebrekenstellen (via je rechtsbijstand oid).
Wie had die bankgarantie dan moeten verstrekken? Normaal doet de financierende partij dat!
pi_184878148
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:

De bank waar je betaalrekeningen hebt lopen bijv... mijn werkgever heeft het ook wel eens gedaan. Het is echt heel eenvoudig en kost over het algemeen een paar 100e.

Het is gewoon een soort garantie op het aangaan van een lening.
pi_184880297
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:45 schreef okzbow het volgende:

[..]

Volgens mij heb je een waardeloze makelaar en notaris... die bankgarantie had er allang moeten zijn. En ja als ze het niet doen moet je ze in gebrekenstellen (via je rechtsbijstand oid).
het is niet mijn notaris he en wat kan de notaris anders doen dan wachten.
van de makelaar had ik inderdaad meer verwacht.
potverdikkie
pi_184880421
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 18:45 schreef hallolievekinderen het volgende:
het is niet mijn notaris he en wat kan de notaris anders doen dan wachten.
van de makelaar had ik inderdaad meer verwacht.
Is het niet zo dat de bankgarantie aantoont dat de bank bereid is tot financiering? Dus kan er geen beroep worden gedaan op ontbindende voorwaarden?? Of heb ik dat verkeerd geīnterpreteerd???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184880723
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:53 schreef okzbow het volgende:

[..]

De bank waar je betaalrekeningen hebt lopen bijv... mijn werkgever heeft het ook wel eens gedaan. Het is echt heel eenvoudig en kost over het algemeen een paar 100e.

Het is gewoon een soort garantie op het aangaan van een lening.
Dit is echt een onjuiste voorstelling van zaken. De meeste banken verstrekken aan particulieren alleen een bankgarantie in combinatie met een hypotheek. Dat jouw werkgever wel eens een bankgarantie heeft geregeld kan. Zakelijk gelden andere regels en dient zo'n garantie vaak een ander doel.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 18:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Is het niet zo dat de bankgarantie aantoont dat de bank bereid is tot financiering? Dus kan er geen beroep worden gedaan op ontbindende voorwaarden?? Of heb ik dat verkeerd geīnterpreteerd???
Een bankgarantie is vaak een extra product dat jij kunt afnemen bij de hypotheekverstrekker. Als de financiering niet rond is, dan krijg jij normaal gesproken ook geen bankgarantie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')