Hoven is idd relaxte plek.quote:Op woensdag 23 januari 2019 19:54 schreef Geerd het volgende:
Ik heb ook geen auto, maja werk is 5 min lopen en winkels 3 min fietsen centrum 5 min
In 2019 bezorgen ze thuis.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:50 schreef Renesite het volgende:
Door omstandigheden (brug) is mijn supermarkt opeens een heel stuk verder geworden. Dubbele. Dus nu is dat een half uur fietsen. Dan wil je écht niet zonder auto zitten.
Ik vind een auto juist vrijheid geven. Maar dat komt ook doordat ik voor familiebezoek eigenlijk altijd een auto nodig heb. En ook voor het vervoer van spullen is het verdomd handig.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:15 schreef Kamover het volgende:
Dit zou mijn droom zijn, ontsnappen aan de melkkoe van de overheid, wat een vrijheid!
Het is absoluut handig, wij hebben ook twee (vrij dure) auto’s voor de deur. Maar ergens denk ik wel eens: “ hoe zou het zijn zonder auto”? Boodschappen kun je bestellen, meubels laten bezorgen en als het echt nodig is heb je nog diensten als greenwheels.quote:Op woensdag 23 januari 2019 21:48 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Ik vind een auto juist vrijheid geven. Maar dat komt ook doordat ik voor familiebezoek eigenlijk altijd een auto nodig heb. En ook voor het vervoer van spullen is het verdomd handig.
Een gemiddelde auto is nogal lastig te definiëren natuurlijk. Maar 300-500 euro exclusief brandstof zit je al gauw aan.quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:10 schreef Isabeau het volgende:
Zeg, wat kost een gemiddelde auto eigenlijk per maand/jaar tegenwoordig? Afschrijving, benzine, verzekering, wegenbelasting? Of lease, kan natuurlijk ook. Dat is waarschijnlijk best veel geld wat je kan besteden aan andere leuke dingen. Mits je woon-werkverkeer een beetje te doen is op de fiets of met het ov. Want voor al het andere is wel een oplossing. Vrijwel alles is tegenwoordig wel op internet te krijgen en wordt thuis bezorgd.
In 2019 ga ik niet afhankelijk zijn van tijdstippen en wanneer ik (weer eens) iets vergeten ben komen ze niet binnen 't halve uur thuis...quote:
Dan moeten anderen wel een auto hebben maar jij niet? Ja daag.quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:18 schreef DoubleDip het volgende:
Als je op een onmogelijks plek of werktijden werkt snap ik dat je een auto nodig hebt. Maar woon je bij het OV, de winkels en de supermarkt dan heb je geen auto nodig, zolang je werk goed bereikbaar is als je er heen moet. Voor verhuizen of spullen sjouwen kun je een busje of auto huren. Familiebezoek in verre oorden kan vast wel als men je van het station haalt. Zo vaak doe je dat toch ook weer niet.
In 9 van de 10 gevallen hebben die mensen een auto, dus wat is het probleem dan? Een auto moeten hebben omdat anderen er ook één hebben? Wat is dat nou voor rare redenatie.quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:25 schreef Renesite het volgende:
[..]
Dan moeten anderen wel een auto hebben maar jij niet? Ja daag.
nou je wacht maar lekker op t station een minuut of 30 op de bus en loopt daarna maar lekker 10min naar mn huis. Tskquote:Op woensdag 23 januari 2019 22:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
In 9 van de 10 gevallen hebben die mensen een auto, dus wat is het probleem dan? Een auto moeten hebben omdat anderen er ook één hebben? Wat is dat nou voor rare redenatie.
Ja daaaaaag.
Moet je ook niet in Schubbekutteveen gaan wonen. Tskquote:Op woensdag 23 januari 2019 22:49 schreef Renesite het volgende:
[..]
nou je wacht maar lekker op t station een minuut of 30 op de bus en loopt daarna maar lekker 10min naar mn huis. Tsk
Als het zo moet blijf ik liever thuis, op een paar minuten loopafstand van het grootste station van Nederland.quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:49 schreef Renesite het volgende:
[..]
nou je wacht maar lekker op t station een minuut of 30 op de bus en loopt daarna maar lekker 10min naar mn huis. Tsk
Meeste mensen zijn wel bereid om je even op te halen, maar ik verwacht het nooit van mensen. Pak net zo graag de bus of een ov-fiets. Het vergt alleen wat aanpassingsvermogen en je moet je er even op instellen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:25 schreef Renesite het volgende:
[..]
Dan moeten anderen wel een auto hebben maar jij niet? Ja daag.
Ik heb nooit werk dichterbij gehad dan 30 minuten autorijden, meestal ws het aardig meer. Ik zie 14 km (of een stukje met de trein) dan ook echt als luxe.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:54 schreef embedguy het volgende:
Respect voor jouw dat je 2x14km per werkdag fietsen 'vlakbij' noemt.
Hier vlakbij zit een autoverhuur waar je voor 25 euro per dag één kan huren (incl. 300 km). Dat is best betaalbaar.quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:53 schreef Schuifpui het volgende:
Ik heb geen auto, doe vrijwel alles met de fiets en sporadisch OV. Werk is 2x20min fietsen. Ik denk dat ik 1 a 2x maand een auto mis. Bijvoorbeeld familie of vrienden bezoeken die wat meer afgelegen wonen, uitje/bruiloft/etc op een vreemde plaats, sollicitaties ook reteirritant .
Uiteindelijk is er altijd een manier te vinden en kom ik er wel uit. Als het echt moet kan je een auto huren, maar in de praktijk vind ik dat vaak dan weer meer gedoe dat toch maar met het OV.
Yep, en het is me goed bevallen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 19:48 schreef KaheemSaid het volgende:
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe is het jullie bevallen?
Kan. Ik vond het opgepropt zitten tussen blerende mensen in de trein en in die stinkende Amsterdamse metro een martelgang, 's Morgens en 's avonds een martelgang.quote:Op woensdag 23 januari 2019 23:56 schreef Antaris het volgende:
Reizen met OV kan behoorlijk relaxed zijn, je hoeft je niet (minder) te ergeren aan andere mensen in het verkeer.
IS het deelauto concept ook beschikbaar in afgelegen dorpen?quote:Op donderdag 24 januari 2019 11:12 schreef Hallmark het volgende:
Regelmatig kijk ik of ik een auto kan rijden voor dat geld, maar het deelauto concept is gewoon te goedkoop. Dan zou ik terug moeten naar kleine, tweedehands auto'tjes en daar heb ik echt geen zin meer in.
Herkenbaar. Dat soort "vrinden" had ik ook. Tot ze zelf een rijbewijs en auto hadden, toen zag ik ze niet meer.quote:Op donderdag 24 januari 2019 12:19 schreef mossad_agent het volgende:
Vrienden van mijn vriendin die vlakbij ons wonen hebben ook geen auto, hebben ze niet nodig vinden ze. Maar wel regelmatig vragen of ik hem naar de glashandel of ikea kan brengen. Nee hoor, niet nodig die auto.....
Ik zeg dan ook altijd dat ik iets heb want ik ben godnondenju geen taxi! (btw, bij een taxi wordt er betaald en bij mij niet).
Mee eens, ik heb maandelijks wel 100-150 euro (incl brandstof) over voor een klein bakkie dat ons in principe overal kan brengen als dat nodig is. Voor ons werk en boodschappen zouden we het niet nodig hebben, maar ik ga toch niet elke keer met het OV wanneer we besluiten naar familie/woonboulevard/bioscoop/uitje willen. Ja, je moet geluk hebben met het onderhoud van je auto en soms heb je daarin flinke tegenvallers (zeker bij een wat oudere auto), maar als het binnen je budget past, zou ik een auto nooit meer willen missen.quote:Op donderdag 24 januari 2019 07:27 schreef bijdehand het volgende:
Vroeger had ik geen auto, vatte er geen mis op en bespaarde wat geld. Nu heb ik een klein bakkie voor de luxe, en het kost me 45 euro per maand exclusief brandstof. Ik zou niet meer zonder willen!
Die taak bij je dochter van 20 neerleggen en zelf niks doen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:32 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Hoe krijg ik de kinderen dan op school? Is toch 500 meter.
Ik heb geen auto nodig, want anderen moet maar zorgen dat ze een auto hebben. Juist ja.quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:18 schreef DoubleDip het volgende:
Als je op een onmogelijks plek of werktijden werkt snap ik dat je een auto nodig hebt. Maar woon je bij het OV, de winkels en de supermarkt dan heb je geen auto nodig, zolang je werk goed bereikbaar is als je er heen moet. Voor verhuizen of spullen sjouwen kun je een busje of auto huren. Familiebezoek in verre oorden kan vast wel als men je van het station haalt. Zo vaak doe je dat toch ook weer niet.
Zit in het zelfde schuitje, Hoven is paar minuten lopen en centrum dan ook niet ver. Werk loop ik heen in 20 minuten.quote:
quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:10 schreef Isabeau het volgende:
Zeg, wat kost een gemiddelde auto eigenlijk per maand/jaar tegenwoordig? Afschrijving, benzine, verzekering, wegenbelasting? Of lease, kan natuurlijk ook. Dat is waarschijnlijk best veel geld wat je kan besteden aan andere leuke dingen. Mits je woon-werkverkeer een beetje te doen is op de fiets of met het ov. Want voor al het andere is wel een oplossing. Vrijwel alles is tegenwoordig wel op internet te krijgen en wordt thuis bezorgd.
Een oud blikje zoals een Toyota Starlet kun je voor 70 / 80 euro per maand wel rijden, ex benzine uiteraard. Dus dat is geen geld. Ook weinig luxe natuurlijk maar in zo;n situatie voor af en toe een auto nodig te hebben is dat wel te doen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:14 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Een gemiddelde auto is nogal lastig te definiëren natuurlijk. Maar 300-500 euro exclusief brandstof zit je al gauw aan.
45,- geloof ik niet?quote:Op donderdag 24 januari 2019 07:27 schreef bijdehand het volgende:
Vroeger had ik geen auto, vatte er geen mis op en bespaarde wat geld. Nu heb ik een klein bakkie voor de luxe, en het kost me 45 euro per maand exclusief brandstof. Ik zou niet meer zonder willen!
Kijk hier eens na kun je waarschijnlijk besparen.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ik heb wel een (grote) auto die ik slechts sporadisch voor een heel specifiek doel gebruik. 't Kost me elke maand een hoop geld. Ik woon midden in de stad (de auto parkeer ik aan de rand, waar 't me niks kost) en doe eigenlijk alles lopend of op de fiets.
Met vakanties en dagjes/weekend weg etc is het wel praktisch, maar dat weegt eigenlijk niet op tegen de kosten. Als ik zonder kon zou ik het zo doen.
Ach man, stel je niet aan... Met een goed regenpak is een fietsrit even vervelend, maar eenmaal op bestemming trek je je regenpak uit en is het alsof het nooit geregend heeft.quote:Op donderdag 24 januari 2019 13:56 schreef Metro2005 het volgende:
Met name met extreem slecht weer (regen, sneeuw etc) zit je echt niet altijd te wachten op drie kwartier tot een uur op de fiets zitten.
Ik zweet altijd heel snel en een regenpak zorgt er altijd voor dat mijn broek altijd een uur in de wind meurt. Een licht buitje is geen probleem maar er komen ook wel eens complete moessons naar beneden. En als je dan 5 minuten moet fietsen is dat te overleven maar bij een half uur of langer maakt het niet meer uit en ben je zelfs met de beste regenkleding nog zeiknat.quote:Op donderdag 24 januari 2019 13:57 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Ach man, stel je niet aan... Met een goed regenpak is een fietsrit even vervelend, maar eenmaal op bestemming trek je je regenpak uit en is het alsof het nooit geregend heeft.
Ja, kwartiertje eerder weggaan en rustiger aan doen, maar het is wel te doen. Die vijf dagen in het jaar dat er sneeuw ligt. (ik heb het zelf ook gedaan hoor. Twintig minuten fietsen werden dan veertig minuten. Tja).quote:Op donderdag 24 januari 2019 14:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik zweet altijd heel snel en een regenpak zorgt er altijd voor dat mijn broek altijd een uur in de wind meurt. Een licht buitje is geen probleem maar er komen ook wel eens complete moessons naar beneden. En als je dan 5 minuten moet fietsen is dat te overleven maar bij een half uur of langer maakt het niet meer uit en ben je zelfs met de beste regenkleding nog zeiknat.
En over dat aanstellen, ik denk dat dat wel meevalt :
[ afbeelding ]
Geloof me, ik heb al zóveel regenpakken geprobeerd, ook dure, je houdt altijd het probleem dat als het zweet wegkan er water naar binnenkan en andersom.quote:Op donderdag 24 januari 2019 14:09 schreef Postbus100 het volgende:
En goede regenkleding heb je ook in ademende stof (Gor-tex bijvoorbeeld). Even een investering, maar wel eentje die zich terugbetaalt in comfort
Op dit moment niet veel (gisteren nog wel een half uur naar een afspraak, waar ik toen 50 minuten voor heb uitgetrokken, wat achteraf bezien totaal onnodig was aangezien alleen de wijk uit lastig was). Maar vroeger fietste ik alles, en dat waren vaak ritjes van 20, 25 minuten, met een enkele uitschieter naar 40 minuten. De enige keer dat ik echt last had van sneeuw zoals op je foto was idd op weg naar mijn werk. Ik was idd te laat vertrokken en er was geen doorkomen aan, maar ik legde me er maar bij neer. Mijn collega (filiaalleidster) kennende was zij wel op tijd vertrokken en zou zij de winkel openen. Als ik de winkel had moeten openen, had ik natuurlijk wel gezorgd dat ik RUIM op tijd zou vertrekken. Dan staat er ook wat meer op het spel.quote:
Gewoon je zwembroek aan en een fiets aan de andere kant zetten.quote:Op woensdag 23 januari 2019 20:50 schreef Renesite het volgende:
Door omstandigheden (brug) is mijn supermarkt opeens een heel stuk verder geworden. Dubbele. Dus nu is dat een half uur fietsen. Dan wil je écht niet zonder auto zitten.
Welk deelautoconcept is dit?quote:Op donderdag 24 januari 2019 11:12 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ik gebruik een deelauto. Ik heb de auto ca. 2-3 dagen per week, en rij dan flinke stukken (100+ km). Het bevalt me goed: vast bedrag, altijd dezelfde parkeerplek, altijd schone auto, nooit verrassingen enzovoort. Nadelen zijn dat de auto niet altijd beschikbaar is. Er zijn dan wel andere deelauto's, maar dan moet ik naar een andere straat lopen of fietsen. Geen big deal, tenzij je met je kind ineens weg moet. Dan is het een beetje gedoe.
Regelmatig kijk ik of ik een auto kan rijden voor dat geld, maar het deelauto concept is gewoon te goedkoop. Dan zou ik terug moeten naar kleine, tweedehands auto'tjes en daar heb ik echt geen zin meer in.
Helemaal mee eens, ik ben als Fries van het platteland opgegroeid met het gegeven dat je van je 18e een auto en rijbewijs “moet” hebben. De behoefte is er nu wat minder en het kost gewoon veel geld! Ik zie dit ook niet als oplossing voor een ieder, maar als iets wat ik zelf wil proberen.quote:Op donderdag 24 januari 2019 12:38 schreef Metalfreak het volgende:i
Misschien werkt het voor jou ergens in de Randstad dichtbij openbaar vervoer, maar voor de rest van Nederland is het echt niet haalbaar. Zou het ook niet willen, de vrijheid van de auto is me enorm veel waard. Maar bij mij staat dan ook een verre van rationele auto op de oprit.
Ik heb drie jaar met het OV naar mijn werk gereisd. Je ergert je dan niet aan anderen in het verkeer maar wel aan geen plek hebben, stinkende mensen, niezen en hoesten in je buurt, onbeschoft gedrag, etcetc.quote:Op woensdag 23 januari 2019 23:56 schreef Antaris het volgende:
Zelf ook ooit mijn auto weggedaan, wat een verlossing!!
Filerijden, agressie in het verkeer, kosten en wat nog meer.
Mooiste is wanneer je op de fiets een hoop koekblikken inhaalt terwijl zij in de rij staan om in spitsuur een bocht te mogen maken.
Het is even wennen maar ik heb geen behoefte meer aan een auto.
Reizen met OV kan behoorlijk relaxed zijn, je hoeft je niet (minder) te ergeren aan andere mensen in het verkeer.
Op veel plekken kan je niets eens met het OV komen. Als ik wil mountainbiken op de Veluwe, bijv. bij de Loenermark, nou ik zou niet weten hoe ik daar moet komen zonder m'n mountainbikes achterin de Peugeot Partner (diesel).quote:Op donderdag 24 januari 2019 16:23 schreef YoshiBignose het volgende:
Tja iedere persoon doet andere dingen in z'n leven maar ik heb in m'n auto toch wel zo'n 15.000 km prive gereden (10.000 zakelijk) afgelopen jaar. Londen, Duitsland en verschillende steden in NL. Ik zie mezelf nou niet echt als iemand die heel veel op stap gaat maar zou er toch niet aan moeten denken om al die dingen met het OV te doen.
`Je kan ook in Schoorl prima mountainbiken, misschien is dat dichter bij huis? Zonder auto ga je inderdaad je vertier ook dichter bij huis zoeken. Dat hoeft niet perse fout te zijn. Toch heb ik vol overtuiging een koekblikje.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Op veel plekken kan je niets eens met het OV komen. Als ik wil mountainbiken op de Veluwe, bijv. bij de Loenermark, nou ik zou niet weten hoe ik daar moet komen zonder m'n mountainbikes achterin de Peugeot Partner (diesel).
Eens, maar ik doelde eigenlijk wanneer je ergens heen moet in je vrije tijd, dus buiten spits om.quote:Op donderdag 24 januari 2019 15:54 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Ik heb drie jaar met het OV naar mijn werk gereisd. Je ergert je dan niet aan anderen in het verkeer maar wel aan geen plek hebben, stinkende mensen, niezen en hoesten in je buurt, onbeschoft gedrag, etcetc.
Jouw eigen foto?quote:Op donderdag 24 januari 2019 14:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik zweet altijd heel snel en een regenpak zorgt er altijd voor dat mijn broek altijd een uur in de wind meurt. Een licht buitje is geen probleem maar er komen ook wel eens complete moessons naar beneden. En als je dan 5 minuten moet fietsen is dat te overleven maar bij een half uur of langer maakt het niet meer uit en ben je zelfs met de beste regenkleding nog zeiknat.
En over dat aanstellen, ik denk dat dat wel meevalt :
[ afbeelding ]
Hoeveel fiets je zelf ?
niet moeilijk hoor, zolang je niet in een gehucht werkt of woontquote:Op woensdag 23 januari 2019 20:15 schreef Kamover het volgende:
Dit zou mijn droom zijn, ontsnappen aan de melkkoe van de overheid, wat een vrijheid!
mijn auto kost 700 euro p/m en 450 p/m met reiskostenvergoeding. Ik kan geen situatie bedenken dat het goedkoper kan. Ik leg elke maand 150 euro bij om naar mijn werk te komen, omdat je onmogelijk met de 19 ct/km uitkomt.quote:Op donderdag 24 januari 2019 13:32 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
45,- geloof ik niet?
Belasting, verzekering, onderhoud, eventueel anwb lidmaatschap, klein stukje afschrijving? Of wat tel jij allemaal mee?
Ik zit op 70,- en dat kan bijna niet lager.
Yepquote:
Het kan heus wel goedkoper als je auto 700 p/m kost.quote:Op donderdag 24 januari 2019 19:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn auto kost 700 euro p/m en 450 p/m met reiskostenvergoeding. Ik kan geen situatie bedenken dat het goedkoper kan. Ik leg elke maand 150 euro bij om naar mijn werk te komen, omdat je onmogelijk met de 19 ct/km uitkomt.
Benzine zou ik niet mee tellen omdat dat voor iedereen verschillend is. En een oud klein Japans blikje kun je wel voor weinig rijden wat dat betreft.quote:Op donderdag 24 januari 2019 19:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn auto kost 700 euro p/m en 450 p/m met reiskostenvergoeding. Ik kan geen situatie bedenken dat het goedkoper kan. Ik leg elke maand 150 euro bij om naar mijn werk te komen, omdat je onmogelijk met de 19 ct/km uitkomt.
Ik probeer elke keer mijn auto zo te kiezen dan de afschrijving rond de 150 euro/m is en reparaties tussen de 100 en 150 euro p/m zijn. Dat lukt mij elke keer wel redelijk
Ik zou zelf mijn auto niet wegdoen als ik dichterbij zou werken. Gewoon voor het gemak.
hoe dan? Netto is het 450 euro ivm reiskostenvergoeding.quote:Op donderdag 24 januari 2019 19:44 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Het kan heus wel goedkoper als je auto 700 p/m kost.
Wat voor auto is het?quote:Op donderdag 24 januari 2019 20:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
hoe dan? Netto is het 450 euro ivm reiskostenvergoeding.
25 euro autoverzekering
76 euro belasting
100 euro benzine
250 euro reparatie/afschrijving
Wekelijks? Ik doe dat 1x per 2-3 maanden.quote:Op donderdag 24 januari 2019 20:07 schreef K21 het volgende:
Ik rij er eigenlijk ook nooit in. Zo weinig dat ik wekelijks de motor moet starten en laten lopen omdat anders m'n accu de geest geeft, vooral met dit weer.
Als je er niet minstens een minuut of 20 mee gaat rijden dan doe je meer kwaad dan goed.quote:Op donderdag 24 januari 2019 20:07 schreef K21 het volgende:
Ik rij er eigenlijk ook nooit in. Zo weinig dat ik wekelijks de motor moet starten en laten lopen omdat anders m'n accu de geest geeft, vooral met dit weer.
renault espacequote:
dan is je accu niet meer goedquote:Op donderdag 24 januari 2019 20:07 schreef K21 het volgende:
Ik rij er eigenlijk ook nooit in. Zo weinig dat ik wekelijks de motor moet starten en laten lopen omdat anders m'n accu de geest geeft, vooral met dit weer. Ik heb een winkelcentrum hier om de hoek en werk is ook enkele minuten fietsen.
Maar ja, het is wel handig als je een keer naar de meubelboer of bouwmarkt moet o.i.d.. Een paar pakken laminaat, emmertjes verf of een stoel gaat niet zo lekker achterop je bagagedrager.
Met stationair draaien laad je ook bijna niet op. Je moet echt even toeren draaien met dat ding.quote:Op donderdag 24 januari 2019 20:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als je er niet minstens een minuut of 20 mee gaat rijden dan doe je meer kwaad dan goed.
Exact. Stationair laad je niks bij en je hebt net wel de accu op z'n flikker gegeven voor de startstroom.quote:Op donderdag 24 januari 2019 20:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Met stationair draaien laad je ook bijna niet op. Je moet echt even toeren draaien met dat ding.
Als je een bak schadevrije jaren hebt en iets als een Suzuki Alto koopt voor 1500 euro kan dat best.quote:Op donderdag 24 januari 2019 13:32 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
45,- geloof ik niet?
Belasting, verzekering, onderhoud, eventueel anwb lidmaatschap, klein stukje afschrijving? Of wat tel jij allemaal mee?
Ik zit op 70,- en dat kan bijna niet lager.
Tja waarom heb je zo'n groot ding nodig, heb je 4 kinderen? En ipv daarvan kan je bijv. ook een Toyota Picnic rijden. Of Verso / Avensis zoals het nu meer heet. Zijn veel betrouwbaarder en minder onderhoud dan een Espace. M'n ouders hadden een Picnic en daar is in al die jaren nooit iets stuk gegaan.quote:
Bijna 0 afschrijving -> en hoeveel exact? 0 is natuurlijk onzin.quote:Op donderdag 24 januari 2019 21:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je een bak schadevrije jaren hebt en iets als een Suzuki Alto koopt voor 1500 euro kan dat best.
Voor 1500 euro vind je met een beetje zoeken hele degelijke exemplaren waar je vele jaren mee vooruit kan. 2 tientjes verzekering, 2 tientjes belasting, bijna 0 afschrijving. En met weinig kilometers gaat er ook weinig stuk.
Mijn vorige auto had 15 euro afschrijving per maand.quote:Op donderdag 24 januari 2019 21:24 schreef embedguy het volgende:
[..]
Bijna 0 afschrijving -> en hoeveel exact? 0 is natuurlijk onzin.
Apk, onderhoud (dat zelfs nodig is bij 0km).
45 gaat je niet lukken.
Zit je al op 55¤/maand. Gooi er nog wat onderhoud bij en je zit zo over die 70¤/maand.quote:Op donderdag 24 januari 2019 22:12 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn vorige auto had 15 euro afschrijving per maand.
Er zijn allerlei aanbieders/concepten, en naar mijn weten is o.a. https://onzeauto.com/ er eentje die zich richt op de meer dorpse omgeving.quote:Op donderdag 24 januari 2019 12:20 schreef blomke het volgende:
[..]
IS het deelauto concept ook beschikbaar in afgelegen dorpen?
Ik heb van diverse deelauto concepten gebruik gemaakt tot nu toe: We Drive Solar, Snappcar en GreenWheels. Uit het hoofd is er ook MyWheels, OnzeAuto, en er gaat er eentje komen in samenwerking met Renault (ik kan even niet op de naam komen, maar die zit hoofdzakelijk in Amsterdam).quote:
Ja, dit wel. Dat mag ik niet met de auto die ik kan lenen. Daar is die dan weer niet voor bedoeld, wat ik op zich wel begrijp. Maar met een eigen autootje zou ik het soms wel lekker vinden om wat te touren.quote:Op donderdag 24 januari 2019 22:50 schreef Lunatiek het volgende:
Ik mis mijn auto vooral op van die lamlendige dagen waarop ik vroeger gewoon in de auto stapte en tamelijk doelloos het land doorkruiste
Als ik de kaart bekijk heb ik daar toch lichte twijfels bij.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 08:25 schreef Hallmark het volgende:
naar mijn weten is o.a. https://onzeauto.com/ er eentje die zich richt op de meer dorpse omgeving.
Er is nauwelijks een auto die je met dat bedrag redt. Alle kosten meerekenend, afschrijving, onderhoud etc etc. Voor een simpel autootje ben je zo maar 200 euro kwijt. Ik blijf lekker op de fiets en met de trein gaan. Als er echt een auto nodig is, huur ik een.quote:Op donderdag 24 januari 2019 12:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mee eens, ik heb maandelijks wel 100-150 euro (incl brandstof) over voor een klein bakkie dat ons in principe overal kan brengen als dat nodig is. Voor ons werk en boodschappen zouden we het niet nodig hebben, maar ik ga toch niet elke keer met het OV wanneer we besluiten naar familie/woonboulevard/bioscoop/uitje willen. Ja, je moet geluk hebben met het onderhoud van je auto en soms heb je daarin flinke tegenvallers (zeker bij een wat oudere auto), maar als het binnen je budget past, zou ik een auto nooit meer willen missen.
Met de mijne red ik het daar toch anders aardig goed mee Ieder z'n meug, maar als ik ergens naartoe wil, dan wil ik gewoon op ieder moment in m'n auto kunnen stappen en niet allerlei omwegen moeten bewandelen om via het OV of fiets (door weer en wind) ergens te moeten komen.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 14:25 schreef Andromache het volgende:
[..]
Er is nauwelijks een auto die je met dat bedrag redt. Alle kosten meerekenend, afschrijving, onderhoud etc etc. Voor een simpel autootje ben je zo maar 200 euro kwijt. Ik blijf lekker op de fiets en met de trein gaan. Als er echt een auto nodig is, huur ik een.
Mijn auto is van 2006:quote:Op vrijdag 25 januari 2019 14:57 schreef Andromache het volgende:
Als ik invul op de ANWB-kostenberekenaar een Daihatsu Cuore 3-deurs van 2009 à 2000 euro aanschafprijs en met 10 jaar verwacht bezit, kom ik al aan 169 euro. Ik vind dit dus heel knap wat je beweert.
Je hebt altijd een APK en wat onderhoud, wat ik zeg ik zit op een goeie 70 incl ANWB met een auto die nooit iets mankeert. 45,- is veel te laag dan tel je de helft niet mee en krijg je geen goeie vergelijking.quote:Op donderdag 24 januari 2019 21:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je een bak schadevrije jaren hebt en iets als een Suzuki Alto koopt voor 1500 euro kan dat best.
Voor 1500 euro vind je met een beetje zoeken hele degelijke exemplaren waar je vele jaren mee vooruit kan. 2 tientjes verzekering, 2 tientjes belasting, bijna 0 afschrijving. En met weinig kilometers gaat er ook weinig stuk.
De vraag is natuurlijk of de jaarlijkse kosten van een auto opwegen op die paar keer ongemak.quote:Op woensdag 23 januari 2019 19:55 schreef LorneMalvo het volgende:
Je gaat de auto waarschijnlijk missen als je naar (bepaalde, minder gunstig gelegen) vrienden / familie / gebieden gaat. En anders mogelijk bij klussen, boodschappen. Het moet aan de andere kant prima te doen zijn, ik ken genoeg mensen die dit zonder problemen zo doen.
Belasting en verzekering ja. Onderhoud is tot nu toe slechts APK (afkloppen) en de dagwaarde is gelijk aan mijn aankoopprijs. ANWB heb ik niet meegeteld, dan mag je nog 8 euro ofzo bij elke maand optellen.quote:Op donderdag 24 januari 2019 13:32 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
45,- geloof ik niet?
Belasting, verzekering, onderhoud, eventueel anwb lidmaatschap, klein stukje afschrijving? Of wat tel jij allemaal mee?
Ik zit op 70,- en dat kan bijna niet lager.
die is te kleinquote:Op donderdag 24 januari 2019 21:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja waarom heb je zo'n groot ding nodig, heb je 4 kinderen? En ipv daarvan kan je bijv. ook een Toyota Picnic rijden. Of Verso / Avensis zoals het nu meer heet. Zijn veel betrouwbaarder en minder onderhoud dan een Espace. M'n ouders hadden een Picnic en daar is in al die jaren nooit iets stuk gegaan.
Een keer nieuwe banden of wat olie of een lampje ontkom je niet aan, maargoed maakt opzich ook niet zo heel veel uit maar voor een keuze wel of geen auto moet je die kosten wel meenemen anders klopt het niet echt.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 18:23 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Belasting en verzekering ja. Onderhoud is tot nu toe slechts APK (afkloppen) en de dagwaarde is gelijk aan mijn aankoopprijs. ANWB heb ik niet meegeteld, dan mag je nog 8 euro ofzo bij elke maand optellen.
2006 dus 13 jaar oud, ofwel richting het einde van zijn leven als je vanuit gaat dat een auto 12 a 15 jaar gemiddeld leeft.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 15:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mijn auto is van 2006:
232¤ wegenbelasting per jaar = +/- 19 ¤ per maand
WA Verzekering = +/- 35 ¤ per maand
Brandstof = verschillend, maar meestal zo'n 50-75¤ per maand
Onderhoud = verschillend, maar gemiddeld 250-300¤ per jaar (=20-25¤ per maand)
Kom ik op maandelijkse kosten van maximaal 154¤. Prima te doen dus.
Dat zijn kosten die ik niet maak maar dat maakt voor nu even niet uitquote:Op vrijdag 25 januari 2019 19:39 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Een keer nieuwe banden of wat olie of een lampje ontkom je niet aan, maargoed maakt opzich ook niet zo heel veel uit maar voor een keuze wel of geen auto moet je die kosten wel meenemen anders klopt het niet echt.
Dat lijkt me voor een tweedehands auto die je particulier koopt ook niet bepaald relevant. Mocht je auto na jarenlang gebruik het niet meer doen en je hebt geld meer, dan koop je gewoon geen auto. Sowieso is afschrijving iets wat je eerder doet bij nieuwe producten waarvan je weet dat je het na x-aantal jaar moet vervangen voor het zelfde model.quote:
Hoezo niet relevant? Een oudere auto schijft net zo goed af als een nieuwe. Dit niet meerekenen betekent gewoon dat je niet wilt weten wat je auto werkelijk kost.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 00:52 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat lijkt me voor een tweedehands auto die je particulier koopt ook niet bepaald relevant. Mocht je auto na jarenlang gebruik het niet meer doen en je hebt geld meer, dan koop je gewoon geen auto. Sowieso is afschrijving iets wat je eerder doet bij nieuwe producten waarvan je weet dat je het na x-aantal jaar moet vervangen voor het zelfde model.
~¤77,-/maand afschrijving. Zeker netjes ja, al kan een oude bak goedkoper zijn wat dat betreft (maar waarschijnlijk niet icm die kilometers die je vriendin reed ).quote:Op vrijdag 25 januari 2019 23:52 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Als je echt goedkoop wilt rijden, doe dan mijn chick na.
Twingo 2011 nieuw gekocht 11.250 ca 80.000 km in gereden 2x (kleine beurtje 350 totaal) nooit afkeurpunten gehad want 1e apk pas bij 4 jaar 2e apk direct erdoor, vorig jaar verkocht voor 4750,- reed 1 op 20.
Tot 1/1/14 geen MRB betaald, BPM ook nooit betaald.
Reken maar eens om per maand, aan kosten kan het nog goedkoper?
quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
In 9 van de 10 gevallen hebben die mensen een auto, dus wat is het probleem dan? Een auto moeten hebben omdat anderen er ook één hebben? Wat is dat nou voor rare redenatie.
Ja daaaaaag.
Als mensen in afgelegen dorpen daar initiatief toe hebben genomen wel.quote:Op donderdag 24 januari 2019 12:20 schreef blomke het volgende:
[..]
IS het deelauto concept ook beschikbaar in afgelegen dorpen?
De optie om in dat geval met OV te gaan komt niet bij je op?quote:Op donderdag 24 januari 2019 13:56 schreef Metro2005 het volgende:
Heb een tijdlang zonder auto gedaan maar intussen toch wel weer een auto. Met name met extreem slecht weer (regen, sneeuw etc) zit je echt niet altijd te wachten op drie kwartier tot een uur op de fiets zitten.
Ik fiets overigens wel nog steeds heel vaak maar de optie om de auto te kunnen pakken is met het geld absoluut waard. Desnoods pak je gewoon een goedkoop koekblikkie die per maand niet veel kost.
Maar het is een afweging: Geld besparen tov iets meer luxe want een auto is en blijft voor velen een luxe item.
Rainlegs.quote:Op donderdag 24 januari 2019 14:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik zweet altijd heel snel en een regenpak zorgt er altijd voor dat mijn broek altijd een uur in de wind meurt. Een licht buitje is geen probleem maar er komen ook wel eens complete moessons naar beneden. En als je dan 5 minuten moet fietsen is dat te overleven maar bij een half uur of langer maakt het niet meer uit en ben je zelfs met de beste regenkleding nog zeiknat.
En over dat aanstellen, ik denk dat dat wel meevalt :
[ afbeelding ]
Hoeveel fiets je zelf ?
Ja zo kan je jezelf inderdaad rijk rekenen. De afschrijvingskosten zijn er altijd natuurlijk. Je koopt een voertuig voor bedrag X en dat gaat een X aantal jaar mee. Trek daar de restwaarde vanaf en je hebt je afschrijving.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 00:52 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat lijkt me voor een tweedehands auto die je particulier koopt ook niet bepaald relevant. Mocht je auto na jarenlang gebruik het niet meer doen en je hebt geld meer, dan koop je gewoon geen auto. Sowieso is afschrijving iets wat je eerder doet bij nieuwe producten waarvan je weet dat je het na x-aantal jaar moet vervangen voor het zelfde model.
ik spaar gewoon en is er iets stuk dan koop ik op dat moment van het gespaarde geld weer iets. Als je zo redeneert moet je in huis naar elke economische levensduur kijken. Van je badkamer, keuken, bed, tv, telefoon, computer, zonnepanelen, waterontharder, je bril, kronen, wasmachine ,,, ... —— ????quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:52 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja zo kan je jezelf inderdaad rijk rekenen. De afschrijvingskosten zijn er altijd natuurlijk. Je koopt een voertuig voor bedrag X en dat gaat een X aantal jaar mee. Trek daar de restwaarde vanaf en je hebt je afschrijving.
Klopt, dat heet boekhouden.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:10 schreef Renesite het volgende:
[..]
ik spaar gewoon en is er iets stuk dan koop ik op dat moment van het gespaarde geld weer iets. Als je zo redeneert moet je in huis naar elke economische levensduur kijken. Van je badkamer, keuken, bed, tv, telefoon, computer, zonnepanelen, waterontharder, je bril, kronen, wasmachine ,,, ... —— ????
Te klein voor wat? Wij zaten vroeger met 4 man en troep in een Daihatsu...quote:
Precies. M'n vorige auto had geen wegenbelasting, reed praktisch gratis op stroom dus alleen verzekering als vaste lasten. Als ik die berekening zo had gemaakt was het een super goedkope auto, echter schreef ik wel ¤10.000 per jaar afquote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:38 schreef embedguy het volgende:
[..]
Hoezo niet relevant? Een oudere auto schijft net zo goed af als een nieuwe. Dit niet meerekenen betekent gewoon dat je niet wilt weten wat je auto werkelijk kost.
Sterker nog, de vraag is of het gemak van een huurauto voor die doelen opweegt tegen de kosten.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 18:19 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of de jaarlijkse kosten van een auto opwegen op die paar keer ongemak.
OV is niet altijd een reële optie. Als ik het OV naar mijn werk zou pakken, zou ik minimaal 1,5 uur bezig zijn. En dat voor iets op 15 min fietsen en 5 min met de auto.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:50 schreef Chia het volgende:
[..]
[..]
De optie om in dat geval met OV te gaan komt niet bij je op?
[..]
Het is gewoon de afweging tussen fietsen door slecht weer of toch het OV nemen. Als het OV nog kutter is dan de fiets, dan is de keuze ook snel gemaakt.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:44 schreef Joppy het volgende:
[..]
OV is niet altijd een reële optie. Als ik het OV naar mijn werk zou pakken, zou ik minimaal 1,5 uur bezig zijn. En dat voor iets op 15 min fietsen en 5 min met de auto.
OV is leuk als je in een grotere stad woont. Daarbuiten is het vaak erg sterk gericht op vervoer van en naar stations en/of stadscentra, waardoor je heel vaak met grote omwegen moet reizen.
Ik, en met mij wel meer mensen, kiezen dan voor de luxe van een niet al te dure auto. Strikt genomen zou ik best zonder auto kunnen. Werk, familie, vrienden zitten allemaal op fietsafstand. En hoewel het OV in woonplaats opzich best redelijk is, is het voor mijn bestemmingen of een heel omslachtige of zelfs geen optie.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:47 schreef Chia het volgende:
[..]
Het is gewoon de afweging tussen fietsen door slecht weer of toch het OV nemen. Als het OV nog kutter is dan de fiets, dan is de keuze ook snel gemaakt.
Toen ik in een klein dorpje naast een kleine stad woonde was het OV overigens een prima optie, maar dat zal wel weer een uitzondering zijn geweest.
Dat spreek ik toch ook niet tegen of zo? Man, man, man. Het is alleen niet alsof je per definitie maar 1 optie hebt bij slecht weer als je geen auto hebt. Desnoods huur je er eentje als je dat het niet fietsen/met het OV waard is.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:56 schreef Joppy het volgende:
[..]
Ik, en met mij wel meer mensen, kiezen dan voor de luxe van een niet al te dure auto. Strikt genomen zou ik best zonder auto kunnen. Werk, familie, vrienden zitten allemaal op fietsafstand. En hoewel het OV in woonplaats opzich best redelijk is, is het voor mijn bestemmingen of een heel omslachtige of zelfs geen optie.
Ja gezellig om rekening mee te houden in je afweging wel/niet een auto voor de deur en wat bespaart mij dat aan kosten.quote:
Ieder zijn keuze, ik val niemand aan ofzo.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:57 schreef Chia het volgende:
[..]
Dat spreek ik toch ook niet tegen of zo? Man, man, man. Het is alleen niet alsof je per definitie maar 1 optie hebt bij slecht weer als je geen auto hebt. Desnoods huur je er eentje als je dat het niet fietsen/met het OV waard is.
dat mag niet meer ivm kinderzitjes (dus het past gewoon niet meer fysiek) en daarnaast heb ik 5 kinderen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:16 schreef YoshiBignose het volgende:
Te klein voor wat? Wij zaten vroeger met 4 man en troep in een Daihatsu...
Was niet nodig... Renault heeft 30 60 *90* 120 150 *180*quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:44 schreef embedguy het volgende:
[..]
~¤77,-/maand afschrijving. Zeker netjes ja, al kan een oude bak goedkoper zijn wat dat betreft (maar waarschijnlijk niet icm die kilometers die je vriendin reed ).
Ik mis wel nog minstens één grote onderhoudsbeurt in jouw verhaal?
Je vergeet roest op de remschijven. Dat kan in een paar maanden wel ontstaan en als het te diep wordt dan krijg je het er met een paar keer remmen niet meer af....quote:Op donderdag 24 januari 2019 20:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Conclusie: of je gaat er een aardig stukje mee rijden of je blijft er mooi af. Een auto kan prima een paar maanden volledig stil staan zonder grote problemen.
1500,- aanschaf maar als zo'n ding gaat roesten dan komt wel het moment dat je moet kiezen tussen naar de sloop doen of laten lassen voor 500,- of meer.... Dus dat komt dan wel bij die 4 tientjes per maand.quote:Op donderdag 24 januari 2019 21:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
2 tientjes verzekering, 2 tientjes belasting, bijna 0 afschrijving. En met weinig kilometers gaat er ook weinig stuk.
Bij voorruit remmen gebeurt dat niet dan?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:55 schreef tstile het volgende:
Ook even een paar keer achteruit rijden op een parkeerplaats en dan flink remmen om ook de achterremmen roestvrij te houden.
Nee net als bij fietsen komt de meeste kracht op de voorste remmen. Dus even goed achteruit remmen zorgt dat die remmen ook roestvrij blijven en gangbaar.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij voorruit remmen gebeurt dat niet dan?
Dit geld voor goedkopere autos die nog (achter) de oude traditionele trommelremmen hebben?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:16 schreef tstile het volgende:
[..]
Nee net als bij fietsen komt de meeste kracht op de voorste remmen. Dus even goed achteruit remmen zorgt dat die remmen ook roestvrij blijven en gangbaar.
'Remmen gangbaar maken' of nieuwe remschijven is anders weer een extra kostenpost bij de apk of beurt voor auto's die zelden rijden. Maargoed, iedereen moet t zelf weten natuurlijk.
Dit, maar missen wil ik de tweede auto niet voor ¤ 100 per maandquote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:18 schreef TheoHendrik het volgende:
Twee autos hier. Rijd de tweede zelden. Kan fietsen naar het werk. Pak toch vaak de auto. Luxeprobleem. Teveel geld wat binnenkomt.
Maja lekker prive ook rondtuffen is ook niet mis.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 20:27 schreef KennyPowers het volgende:
Reisbudget van werk gebruiken voor NS jaarabo en de rest als salaris krijgen
Collega's met dure leaseauto's elke dag zeiken over files
Zal 't doen. Vooruit even krachtig remmen op de handrem, is al een vereiste bij mijn auto om de "lastafhankelijke remkrachtverdeler" gangbaar te houden…..quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:16 schreef tstile het volgende:
'Remmen gangbaar maken' of nieuwe remschijven is anders weer een extra kostenpost bij de apk of beurt voor auto's die zelden rijden. Maargoed, iedereen moet t zelf weten natuurlijk.
Dit is inderdaad wel een dingetje. Ik krijg hier altijd commentaar op bij de keuring maar het is nooit zo slecht dat ze hem daarop afkeuren. Al zijn ze nu (12 jaar oud) wel op het punt gekomen dat ze vervangen moeten worden.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:16 schreef tstile het volgende:
'Remmen gangbaar maken' of nieuwe remschijven is anders weer een extra kostenpost bij de apk of beurt voor auto's die zelden rijden.
Inspuiten met vaseline misschien helpt dat tegen de roest?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:55 schreef tstile het volgende:
Je vergeet roest op de remschijven. Dat kan in een paar maanden wel ontstaan en als het te diep wordt dan krijg je het er met een paar keer remmen niet meer af....
Een auto moet je regelmatig even goed warmrijden zodat de accu kan laden maar ook de remmen roestvrij blijven. Ook even een paar keer achteruit rijden op een parkeerplaats en dan flink remmen om ook de achterremmen roestvrij te houden.
Is dat een aygo o.i.d? Zou dat ook wel gaan doen als mn huidige auto de geest zou geven.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 15:18 schreef GS-Raw het volgende:
Als je geen auto hebt moet je opeens veel meer dingen gaan plannen, niet alleen qua route die je met het ov af moet leggen, maar ook bijvoorbeeld het reserveren van een deelauto. Je gaat waarschijnlijk minder makkelijk even snel en spontaan ergens heen omdat het gewoon omslachtiger is dan met je eigen auto die voor de deur staat te wachten. Wij hebben het ook een poos met ov en deelauto gedaan (wonen op 1.5 km vanaf een treinstation) maar wat ben ik blij met de luxe van een ‘eigen’ auto. Wij leasen er 1 voor ¤209 per maand en rijdt super zuinig.
auto is luxe, héél makkelijke luxe. We hebben een paar weken de auto van mijn ouders voor de deur gehad wegens omstandigheden en we pakten echt heel makkelijk (en met veel plezier) de auto voor rare dingen. Gingen ook ineens naar een bioscoop 60 km verderop ipv naar die hier dichtbij is Maar ja, dan ga je tanken en dan sta je toch even van wat zo'n auto opslokt. En alles wat we deden was ook niet echt 'nodig' of zo en we zijn toch best huismussen. Die vrijheid is super en is luxe, maar is (voor ons) niet noodzakelijk. Daarbij niet zo'n dikke portemonnee dat we 'met gemak' een goede auto kunnen hebben.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 10:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Het grootste voordeel van een auto is gewoon dat je hiermee overal en altijd ergens heen kan. Maakt niet uit hoe ver of hoe laat het is (nou ja, tot in het redelijke ). Die luxe is ook wat waard en daarom kost het je maandelijks geld. Natuurlijk kun je ook af en toe een auto huren of het OV pakken maar dat vergt meer planning en tijd. Ik zou nooit zonder auto willen en heb dan ook nooit geen auto gehad sinds m'n rijbewijs. Meestal zelfs twee
Uiteindelijk gaat draait alles om geld. Meer geld = meer luxe
Wij hebben zelf een vw up maar je kan idd ook een aygo of Skoda Citigo nemen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 15:51 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Is dat een aygo o.i.d? Zou dat ook wel gaan doen als mn huidige auto de geest zou geven.
Ideaal eigenlijk ja.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 16:18 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Wij hebben zelf een vw up maar je kan idd ook een aygo of Skoda Citigo nemen.
Ja vinden wij wel, we zijn nog geen ¤150 pp per maand kwijt inclusief benzine en nul gezeik over onderhoud etc.quote:
Remschijven inspuiten met vaseline? Nee zou ik niet doen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Inspuiten met vaseline misschien helpt dat tegen de roest?
Ongeveer een verdeling van 70% op de voorwielen en 30% op de achterwielen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:18 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dit geld voor goedkopere autos die nog (achter) de oude traditionele trommelremmen hebben?
Mijn auto heeft zowel voor als achter remschijven, heb het idee dat de kracht verdeeld wordt over alle 4 wielen bij remmen.
Remmen mogen nooit vet worden.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 14:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Inspuiten met vaseline misschien helpt dat tegen de roest?
Of het remvlak van trommelremmen roest durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wel zitten er in trommelremmen genoeg bewegende metalen delen die heel goed kunnen roesten en vast kunnen gaan zitten. Af en toe goed te gebruiken is dus aan te raden.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:18 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Dit geld voor goedkopere autos die nog (achter) de oude traditionele trommelremmen hebben?
Mijn auto heeft zowel voor als achter remschijven, heb het idee dat de kracht verdeeld wordt over alle 4 wielen bij remmen.
Dat is handig wanneer je een bedrijf hebt en om de zoveel jaar je voertuig moet vervangen. Echter weet ik niet hoe lang mijn auto nog meegaat en of ik hierna überhaupt nog een auto neem.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:52 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja zo kan je jezelf inderdaad rijk rekenen. De afschrijvingskosten zijn er altijd natuurlijk. Je koopt een voertuig voor bedrag X en dat gaat een X aantal jaar mee. Trek daar de restwaarde vanaf en je hebt je afschrijving.
De auto schrijft ook af als je pas na verkoop berekendt hoeveel dat dat is geweest. Er is geen glazen bol nodig om te zeggen dat zelfs een tweede hands auto afschrijft.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 18:28 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat is handig wanneer je een bedrijf hebt en om de zoveel jaar je voertuig moet vervangen. Echter weet ik niet hoe lang mijn auto nog meegaat en of ik hierna überhaupt nog een auto neem.
edit: Ik heb het specifiek over tweedehands auto'tjes die je voor weinig geld koopt. Geen nieuwe auto's.
Dat kan, maar je hebt die auto wel gekocht met echt geld wat waarschijnlijk grotendeels verdwijnt omdat je auto in waarde vermindert en slijt. Dus ook al zijn die kosten veel lager dan bij een nieuwe auto ze zijn er wel. Ieder jaar extra dat je nog ermee kan rijden is winst op die kosten.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 18:28 schreef Morrigan het volgende:
Echter weet ik niet hoe lang mijn auto nog meegaat en of ik hierna überhaupt nog een auto neem.
Klopt!quote:Op zondag 27 januari 2019 01:13 schreef embedguy het volgende:
[..]
De auto schrijft ook af als je pas na verkoop berekendt hoeveel dat dat is geweest. Er is geen glazen bol nodig om te zeggen dat zelfs een tweede hands auto afschrijft.
Als jij inzichtelijk wil krijgen hoeveel een laptop of een wasmachine per maand kost zal je ook afschrijving mee moeten nemen ja. Alleen doet niemand dat, omdat dat meestal om flutbedragen gaat.quote:Op maandag 28 januari 2019 22:54 schreef hvan het volgende:
Ik snap het nut van afschrijving ook niet echt waar velen het over hebben. Een auto is een gebruiksvoorwerp net als een laptop, wasmachine, Borden en bestek, etc etc. Schrijf je dat ook allemaal af?
Ik koop een auto en als hij het begeeft koop ik een andere van mijn spaargeld. Wat voor een auto dat dan is hangt af van wat ik op dat moment te besteden heb en ik er voor uit wil geven. Zal mij een worst zijn op dat moment wat de restwaarde is van mijn oude auto. Dat heb je zelf toch niet in de hand. Elke euro is dan leuk meegenomen.
Dus je reserveert, onder een grote noemer, maar je reserveert wel. Die kosten horen ook bij autokosten. Als ik geen auto heb, hoef ik ook minder te sparen voor vervanging.quote:Op maandag 28 januari 2019 22:54 schreef hvan het volgende:
Ik snap het nut van afschrijving ook niet echt waar velen het over hebben. Een auto is een gebruiksvoorwerp net als een laptop, wasmachine, Borden en bestek, etc etc. Schrijf je dat ook allemaal af?
Ik koop een auto en als hij het begeeft koop ik een andere van mijn spaargeld. Wat voor een auto dat dan is hangt af van wat ik op dat moment te besteden heb en ik er voor uit wil geven. Zal mij een worst zijn op dat moment wat de restwaarde is van mijn oude auto. Dat heb je zelf toch niet in de hand. Elke euro is dan leuk meegenomen.
Ja, en dat is dan ook jouw gebrek. Wanneer je wil weten wat iets kost (of kosten wil vergelijken) dan moet je gewoon rekening houden met de afschrijving. Alleen dan kan je een rationele beslissing nemen.quote:Op maandag 28 januari 2019 22:54 schreef hvan het volgende:
Ik snap het nut van afschrijving ook niet echt
Maar dan is het ook rationeelquote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Prima wanneer je een niet-rationele beslissing neemt, maar zorg wel dat je dat bewust doet.
Ja, zo wordt 't een paradoxaal verhaal. Ik neem vaak genoeg beslissingen waarvan ik prima wéét dat ze niet rationeel zijn. Is het dan een rationele beslissing?quote:
Goed verhaal met goeie argumenten, denk wel dat dit dan voor jou een goeie keuze is ja.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:42 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Geinig, ik ben bezig met hetzelfde gebeuren. De laatste keer dat ik in mijn auto reed is al ruim een maand geleden, en omdat ik al jaren aan huis gebonden ben heb ik hem eigenlijk niet nodig, maar is zo makkelijk he?
Ik woon op 10 minuten lopen van het winkelcentrum, als ik iets verder moet pak ik de fiets, en als ik bijv. eens naar Enschede wil of moet, kan ik net zo goed de trein pakken, want een dagretourtje is goedkoper dan parkeergeld + benzinegebruik.
Ik moet vanmiddag even contact opnemen met een garage-eigenaar die wel interesse in mijn bakkie heeft (een Peugeot 206 uit 2003), dan spreken we af wanneer hij de boel komt inspecteren en wanneer hij hem op komt halen. Neem aan dat hij gewoon met de sleepwagen komt, waardoor het mooi snel geregeld is.
Berekeningen laten zien dat ik maandelijks +/- 102 euro overhou als ik geen auto heb, en op jaarbasis ongeveer 1223 euro, da's niet niks. Rij dan ook amper, en tank hoogstens drie keer per jaar
Auto lenen zal makkelijk zijn, aangezien mijn ouders vlakbij wonen, dus kan die van hun wel gebruiken als ik even zin heb in een ritje, of wel erg veel boodschappen insla.
Neequote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, zo wordt 't een paradoxaal verhaal. Ik neem vaak genoeg beslissingen waarvan ik prima wéét dat ze niet rationeel zijn. Is het dan een rationele beslissing?
In dit geval een zeer juiste keuze.quote:Op dinsdag 29 januari 2019 12:42 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Geinig, ik ben bezig met hetzelfde gebeuren. De laatste keer dat ik in mijn auto reed is al ruim een maand geleden, en omdat ik al jaren aan huis gebonden ben heb ik hem eigenlijk niet nodig, maar is zo makkelijk he?
Ik woon op 10 minuten lopen van het winkelcentrum, als ik iets verder moet pak ik de fiets, en als ik bijv. eens naar Enschede wil of moet, kan ik net zo goed de trein pakken, want een dagretourtje is goedkoper dan parkeergeld + benzinegebruik.
Ik moet vanmiddag even contact opnemen met een garage-eigenaar die wel interesse in mijn bakkie heeft (een Peugeot 206 uit 2003), dan spreken we af wanneer hij de boel komt inspecteren en wanneer hij hem op komt halen. Neem aan dat hij gewoon met de sleepwagen komt, waardoor het mooi snel geregeld is.
Berekeningen laten zien dat ik maandelijks +/- 102 euro overhou als ik geen auto heb, en op jaarbasis ongeveer 1223 euro, da's niet niks. Rij dan ook amper, en tank hoogstens drie keer per jaar
Auto lenen zal makkelijk zijn, aangezien mijn ouders vlakbij wonen, dus kan die van hun wel gebruiken als ik even zin heb in een ritje, of wel erg veel boodschappen insla.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |