Als ik de kaart bekijk heb ik daar toch lichte twijfels bij.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 08:25 schreef Hallmark het volgende:
naar mijn weten is o.a. https://onzeauto.com/ er eentje die zich richt op de meer dorpse omgeving.
Er is nauwelijks een auto die je met dat bedrag redt. Alle kosten meerekenend, afschrijving, onderhoud etc etc. Voor een simpel autootje ben je zo maar 200 euro kwijt. Ik blijf lekker op de fiets en met de trein gaan. Als er echt een auto nodig is, huur ik een.quote:Op donderdag 24 januari 2019 12:24 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mee eens, ik heb maandelijks wel 100-150 euro (incl brandstof) over voor een klein bakkie dat ons in principe overal kan brengen als dat nodig is. Voor ons werk en boodschappen zouden we het niet nodig hebben, maar ik ga toch niet elke keer met het OV wanneer we besluiten naar familie/woonboulevard/bioscoop/uitje willen. Ja, je moet geluk hebben met het onderhoud van je auto en soms heb je daarin flinke tegenvallers (zeker bij een wat oudere auto), maar als het binnen je budget past, zou ik een auto nooit meer willen missen.
Met de mijne red ik het daar toch anders aardig goed mee Ieder z'n meug, maar als ik ergens naartoe wil, dan wil ik gewoon op ieder moment in m'n auto kunnen stappen en niet allerlei omwegen moeten bewandelen om via het OV of fiets (door weer en wind) ergens te moeten komen.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 14:25 schreef Andromache het volgende:
[..]
Er is nauwelijks een auto die je met dat bedrag redt. Alle kosten meerekenend, afschrijving, onderhoud etc etc. Voor een simpel autootje ben je zo maar 200 euro kwijt. Ik blijf lekker op de fiets en met de trein gaan. Als er echt een auto nodig is, huur ik een.
Mijn auto is van 2006:quote:Op vrijdag 25 januari 2019 14:57 schreef Andromache het volgende:
Als ik invul op de ANWB-kostenberekenaar een Daihatsu Cuore 3-deurs van 2009 à 2000 euro aanschafprijs en met 10 jaar verwacht bezit, kom ik al aan 169 euro. Ik vind dit dus heel knap wat je beweert.
Je hebt altijd een APK en wat onderhoud, wat ik zeg ik zit op een goeie 70 incl ANWB met een auto die nooit iets mankeert. 45,- is veel te laag dan tel je de helft niet mee en krijg je geen goeie vergelijking.quote:Op donderdag 24 januari 2019 21:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je een bak schadevrije jaren hebt en iets als een Suzuki Alto koopt voor 1500 euro kan dat best.
Voor 1500 euro vind je met een beetje zoeken hele degelijke exemplaren waar je vele jaren mee vooruit kan. 2 tientjes verzekering, 2 tientjes belasting, bijna 0 afschrijving. En met weinig kilometers gaat er ook weinig stuk.
De vraag is natuurlijk of de jaarlijkse kosten van een auto opwegen op die paar keer ongemak.quote:Op woensdag 23 januari 2019 19:55 schreef LorneMalvo het volgende:
Je gaat de auto waarschijnlijk missen als je naar (bepaalde, minder gunstig gelegen) vrienden / familie / gebieden gaat. En anders mogelijk bij klussen, boodschappen. Het moet aan de andere kant prima te doen zijn, ik ken genoeg mensen die dit zonder problemen zo doen.
Belasting en verzekering ja. Onderhoud is tot nu toe slechts APK (afkloppen) en de dagwaarde is gelijk aan mijn aankoopprijs. ANWB heb ik niet meegeteld, dan mag je nog 8 euro ofzo bij elke maand optellen.quote:Op donderdag 24 januari 2019 13:32 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
45,- geloof ik niet?
Belasting, verzekering, onderhoud, eventueel anwb lidmaatschap, klein stukje afschrijving? Of wat tel jij allemaal mee?
Ik zit op 70,- en dat kan bijna niet lager.
die is te kleinquote:Op donderdag 24 januari 2019 21:23 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja waarom heb je zo'n groot ding nodig, heb je 4 kinderen? En ipv daarvan kan je bijv. ook een Toyota Picnic rijden. Of Verso / Avensis zoals het nu meer heet. Zijn veel betrouwbaarder en minder onderhoud dan een Espace. M'n ouders hadden een Picnic en daar is in al die jaren nooit iets stuk gegaan.
Een keer nieuwe banden of wat olie of een lampje ontkom je niet aan, maargoed maakt opzich ook niet zo heel veel uit maar voor een keuze wel of geen auto moet je die kosten wel meenemen anders klopt het niet echt.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 18:23 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Belasting en verzekering ja. Onderhoud is tot nu toe slechts APK (afkloppen) en de dagwaarde is gelijk aan mijn aankoopprijs. ANWB heb ik niet meegeteld, dan mag je nog 8 euro ofzo bij elke maand optellen.
2006 dus 13 jaar oud, ofwel richting het einde van zijn leven als je vanuit gaat dat een auto 12 a 15 jaar gemiddeld leeft.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 15:50 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mijn auto is van 2006:
232¤ wegenbelasting per jaar = +/- 19 ¤ per maand
WA Verzekering = +/- 35 ¤ per maand
Brandstof = verschillend, maar meestal zo'n 50-75¤ per maand
Onderhoud = verschillend, maar gemiddeld 250-300¤ per jaar (=20-25¤ per maand)
Kom ik op maandelijkse kosten van maximaal 154¤. Prima te doen dus.
Dat zijn kosten die ik niet maak maar dat maakt voor nu even niet uitquote:Op vrijdag 25 januari 2019 19:39 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Een keer nieuwe banden of wat olie of een lampje ontkom je niet aan, maargoed maakt opzich ook niet zo heel veel uit maar voor een keuze wel of geen auto moet je die kosten wel meenemen anders klopt het niet echt.
Dat lijkt me voor een tweedehands auto die je particulier koopt ook niet bepaald relevant. Mocht je auto na jarenlang gebruik het niet meer doen en je hebt geld meer, dan koop je gewoon geen auto. Sowieso is afschrijving iets wat je eerder doet bij nieuwe producten waarvan je weet dat je het na x-aantal jaar moet vervangen voor het zelfde model.quote:
Hoezo niet relevant? Een oudere auto schijft net zo goed af als een nieuwe. Dit niet meerekenen betekent gewoon dat je niet wilt weten wat je auto werkelijk kost.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 00:52 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat lijkt me voor een tweedehands auto die je particulier koopt ook niet bepaald relevant. Mocht je auto na jarenlang gebruik het niet meer doen en je hebt geld meer, dan koop je gewoon geen auto. Sowieso is afschrijving iets wat je eerder doet bij nieuwe producten waarvan je weet dat je het na x-aantal jaar moet vervangen voor het zelfde model.
~¤77,-/maand afschrijving. Zeker netjes ja, al kan een oude bak goedkoper zijn wat dat betreft (maar waarschijnlijk niet icm die kilometers die je vriendin reed ).quote:Op vrijdag 25 januari 2019 23:52 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Als je echt goedkoop wilt rijden, doe dan mijn chick na.
Twingo 2011 nieuw gekocht 11.250 ca 80.000 km in gereden 2x (kleine beurtje 350 totaal) nooit afkeurpunten gehad want 1e apk pas bij 4 jaar 2e apk direct erdoor, vorig jaar verkocht voor 4750,- reed 1 op 20.
Tot 1/1/14 geen MRB betaald, BPM ook nooit betaald.
Reken maar eens om per maand, aan kosten kan het nog goedkoper?
quote:Op woensdag 23 januari 2019 22:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
In 9 van de 10 gevallen hebben die mensen een auto, dus wat is het probleem dan? Een auto moeten hebben omdat anderen er ook één hebben? Wat is dat nou voor rare redenatie.
Ja daaaaaag.
Als mensen in afgelegen dorpen daar initiatief toe hebben genomen wel.quote:Op donderdag 24 januari 2019 12:20 schreef blomke het volgende:
[..]
IS het deelauto concept ook beschikbaar in afgelegen dorpen?
De optie om in dat geval met OV te gaan komt niet bij je op?quote:Op donderdag 24 januari 2019 13:56 schreef Metro2005 het volgende:
Heb een tijdlang zonder auto gedaan maar intussen toch wel weer een auto. Met name met extreem slecht weer (regen, sneeuw etc) zit je echt niet altijd te wachten op drie kwartier tot een uur op de fiets zitten.
Ik fiets overigens wel nog steeds heel vaak maar de optie om de auto te kunnen pakken is met het geld absoluut waard. Desnoods pak je gewoon een goedkoop koekblikkie die per maand niet veel kost.
Maar het is een afweging: Geld besparen tov iets meer luxe want een auto is en blijft voor velen een luxe item.
Rainlegs.quote:Op donderdag 24 januari 2019 14:02 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik zweet altijd heel snel en een regenpak zorgt er altijd voor dat mijn broek altijd een uur in de wind meurt. Een licht buitje is geen probleem maar er komen ook wel eens complete moessons naar beneden. En als je dan 5 minuten moet fietsen is dat te overleven maar bij een half uur of langer maakt het niet meer uit en ben je zelfs met de beste regenkleding nog zeiknat.
En over dat aanstellen, ik denk dat dat wel meevalt :
[ afbeelding ]
Hoeveel fiets je zelf ?
Ja zo kan je jezelf inderdaad rijk rekenen. De afschrijvingskosten zijn er altijd natuurlijk. Je koopt een voertuig voor bedrag X en dat gaat een X aantal jaar mee. Trek daar de restwaarde vanaf en je hebt je afschrijving.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 00:52 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Dat lijkt me voor een tweedehands auto die je particulier koopt ook niet bepaald relevant. Mocht je auto na jarenlang gebruik het niet meer doen en je hebt geld meer, dan koop je gewoon geen auto. Sowieso is afschrijving iets wat je eerder doet bij nieuwe producten waarvan je weet dat je het na x-aantal jaar moet vervangen voor het zelfde model.
ik spaar gewoon en is er iets stuk dan koop ik op dat moment van het gespaarde geld weer iets. Als je zo redeneert moet je in huis naar elke economische levensduur kijken. Van je badkamer, keuken, bed, tv, telefoon, computer, zonnepanelen, waterontharder, je bril, kronen, wasmachine ,,, ... —— ????quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:52 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ja zo kan je jezelf inderdaad rijk rekenen. De afschrijvingskosten zijn er altijd natuurlijk. Je koopt een voertuig voor bedrag X en dat gaat een X aantal jaar mee. Trek daar de restwaarde vanaf en je hebt je afschrijving.
Klopt, dat heet boekhouden.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:10 schreef Renesite het volgende:
[..]
ik spaar gewoon en is er iets stuk dan koop ik op dat moment van het gespaarde geld weer iets. Als je zo redeneert moet je in huis naar elke economische levensduur kijken. Van je badkamer, keuken, bed, tv, telefoon, computer, zonnepanelen, waterontharder, je bril, kronen, wasmachine ,,, ... —— ????
Te klein voor wat? Wij zaten vroeger met 4 man en troep in een Daihatsu...quote:
Precies. M'n vorige auto had geen wegenbelasting, reed praktisch gratis op stroom dus alleen verzekering als vaste lasten. Als ik die berekening zo had gemaakt was het een super goedkope auto, echter schreef ik wel ¤10.000 per jaar afquote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:38 schreef embedguy het volgende:
[..]
Hoezo niet relevant? Een oudere auto schijft net zo goed af als een nieuwe. Dit niet meerekenen betekent gewoon dat je niet wilt weten wat je auto werkelijk kost.
Sterker nog, de vraag is of het gemak van een huurauto voor die doelen opweegt tegen de kosten.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 18:19 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of de jaarlijkse kosten van een auto opwegen op die paar keer ongemak.
OV is niet altijd een reële optie. Als ik het OV naar mijn werk zou pakken, zou ik minimaal 1,5 uur bezig zijn. En dat voor iets op 15 min fietsen en 5 min met de auto.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:50 schreef Chia het volgende:
[..]
[..]
De optie om in dat geval met OV te gaan komt niet bij je op?
[..]
Het is gewoon de afweging tussen fietsen door slecht weer of toch het OV nemen. Als het OV nog kutter is dan de fiets, dan is de keuze ook snel gemaakt.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:44 schreef Joppy het volgende:
[..]
OV is niet altijd een reële optie. Als ik het OV naar mijn werk zou pakken, zou ik minimaal 1,5 uur bezig zijn. En dat voor iets op 15 min fietsen en 5 min met de auto.
OV is leuk als je in een grotere stad woont. Daarbuiten is het vaak erg sterk gericht op vervoer van en naar stations en/of stadscentra, waardoor je heel vaak met grote omwegen moet reizen.
Ik, en met mij wel meer mensen, kiezen dan voor de luxe van een niet al te dure auto. Strikt genomen zou ik best zonder auto kunnen. Werk, familie, vrienden zitten allemaal op fietsafstand. En hoewel het OV in woonplaats opzich best redelijk is, is het voor mijn bestemmingen of een heel omslachtige of zelfs geen optie.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:47 schreef Chia het volgende:
[..]
Het is gewoon de afweging tussen fietsen door slecht weer of toch het OV nemen. Als het OV nog kutter is dan de fiets, dan is de keuze ook snel gemaakt.
Toen ik in een klein dorpje naast een kleine stad woonde was het OV overigens een prima optie, maar dat zal wel weer een uitzondering zijn geweest.
Dat spreek ik toch ook niet tegen of zo? Man, man, man. Het is alleen niet alsof je per definitie maar 1 optie hebt bij slecht weer als je geen auto hebt. Desnoods huur je er eentje als je dat het niet fietsen/met het OV waard is.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:56 schreef Joppy het volgende:
[..]
Ik, en met mij wel meer mensen, kiezen dan voor de luxe van een niet al te dure auto. Strikt genomen zou ik best zonder auto kunnen. Werk, familie, vrienden zitten allemaal op fietsafstand. En hoewel het OV in woonplaats opzich best redelijk is, is het voor mijn bestemmingen of een heel omslachtige of zelfs geen optie.
Ja gezellig om rekening mee te houden in je afweging wel/niet een auto voor de deur en wat bespaart mij dat aan kosten.quote:
Ieder zijn keuze, ik val niemand aan ofzo.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:57 schreef Chia het volgende:
[..]
Dat spreek ik toch ook niet tegen of zo? Man, man, man. Het is alleen niet alsof je per definitie maar 1 optie hebt bij slecht weer als je geen auto hebt. Desnoods huur je er eentje als je dat het niet fietsen/met het OV waard is.
dat mag niet meer ivm kinderzitjes (dus het past gewoon niet meer fysiek) en daarnaast heb ik 5 kinderen.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 09:16 schreef YoshiBignose het volgende:
Te klein voor wat? Wij zaten vroeger met 4 man en troep in een Daihatsu...
Was niet nodig... Renault heeft 30 60 *90* 120 150 *180*quote:Op zaterdag 26 januari 2019 08:44 schreef embedguy het volgende:
[..]
~¤77,-/maand afschrijving. Zeker netjes ja, al kan een oude bak goedkoper zijn wat dat betreft (maar waarschijnlijk niet icm die kilometers die je vriendin reed ).
Ik mis wel nog minstens één grote onderhoudsbeurt in jouw verhaal?
Je vergeet roest op de remschijven. Dat kan in een paar maanden wel ontstaan en als het te diep wordt dan krijg je het er met een paar keer remmen niet meer af....quote:Op donderdag 24 januari 2019 20:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Conclusie: of je gaat er een aardig stukje mee rijden of je blijft er mooi af. Een auto kan prima een paar maanden volledig stil staan zonder grote problemen.
1500,- aanschaf maar als zo'n ding gaat roesten dan komt wel het moment dat je moet kiezen tussen naar de sloop doen of laten lassen voor 500,- of meer.... Dus dat komt dan wel bij die 4 tientjes per maand.quote:Op donderdag 24 januari 2019 21:10 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
2 tientjes verzekering, 2 tientjes belasting, bijna 0 afschrijving. En met weinig kilometers gaat er ook weinig stuk.
Bij voorruit remmen gebeurt dat niet dan?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:55 schreef tstile het volgende:
Ook even een paar keer achteruit rijden op een parkeerplaats en dan flink remmen om ook de achterremmen roestvrij te houden.
Nee net als bij fietsen komt de meeste kracht op de voorste remmen. Dus even goed achteruit remmen zorgt dat die remmen ook roestvrij blijven en gangbaar.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij voorruit remmen gebeurt dat niet dan?
Dit geld voor goedkopere autos die nog (achter) de oude traditionele trommelremmen hebben?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:16 schreef tstile het volgende:
[..]
Nee net als bij fietsen komt de meeste kracht op de voorste remmen. Dus even goed achteruit remmen zorgt dat die remmen ook roestvrij blijven en gangbaar.
'Remmen gangbaar maken' of nieuwe remschijven is anders weer een extra kostenpost bij de apk of beurt voor auto's die zelden rijden. Maargoed, iedereen moet t zelf weten natuurlijk.
Dit, maar missen wil ik de tweede auto niet voor ¤ 100 per maandquote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:18 schreef TheoHendrik het volgende:
Twee autos hier. Rijd de tweede zelden. Kan fietsen naar het werk. Pak toch vaak de auto. Luxeprobleem. Teveel geld wat binnenkomt.
Maja lekker prive ook rondtuffen is ook niet mis.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 20:27 schreef KennyPowers het volgende:
Reisbudget van werk gebruiken voor NS jaarabo en de rest als salaris krijgen
Collega's met dure leaseauto's elke dag zeiken over files
Zal 't doen. Vooruit even krachtig remmen op de handrem, is al een vereiste bij mijn auto om de "lastafhankelijke remkrachtverdeler" gangbaar te houden…..quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:16 schreef tstile het volgende:
'Remmen gangbaar maken' of nieuwe remschijven is anders weer een extra kostenpost bij de apk of beurt voor auto's die zelden rijden. Maargoed, iedereen moet t zelf weten natuurlijk.
Dit is inderdaad wel een dingetje. Ik krijg hier altijd commentaar op bij de keuring maar het is nooit zo slecht dat ze hem daarop afkeuren. Al zijn ze nu (12 jaar oud) wel op het punt gekomen dat ze vervangen moeten worden.quote:Op zaterdag 26 januari 2019 13:16 schreef tstile het volgende:
'Remmen gangbaar maken' of nieuwe remschijven is anders weer een extra kostenpost bij de apk of beurt voor auto's die zelden rijden.
Inspuiten met vaseline misschien helpt dat tegen de roest?quote:Op zaterdag 26 januari 2019 12:55 schreef tstile het volgende:
Je vergeet roest op de remschijven. Dat kan in een paar maanden wel ontstaan en als het te diep wordt dan krijg je het er met een paar keer remmen niet meer af....
Een auto moet je regelmatig even goed warmrijden zodat de accu kan laden maar ook de remmen roestvrij blijven. Ook even een paar keer achteruit rijden op een parkeerplaats en dan flink remmen om ook de achterremmen roestvrij te houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |