Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:32 |
Originele OP van Magnet. Game on.aanvullende bron: https://tweakers.net/nieuws/146361/kabinet-wil-aanschaf-elektrische-auto-subsidieren-met-6000-euro-in-2021.html Het lijkt er op dat het voorgenomen beleid om in 2030 alleen nog verkoop van elektrische auto's toe te staan een extra duwtje in de rug krijgt. De extra subsidie gaat vermoedelijk betaald worden door hogere accijnzen op brandstof en een hogere wegenbelasting voor iedereen die nog een verbrandingsmotor in het vooronder heeft liggen. Heb nog ergens een potje kunnen aanboren voor een nieuw deel. Game on! edit: aanvulling NOS artikel
| |
Spanky78 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:35 |
Goed, dus we willen van fossiele brandstof af en we maken die nieuwe technologie die nu nog bovengemiddeld duur is door gebrek aan schaalgrootte iets goedkoper door minder belasting te heffen. Geen slecht plan. Wat is een beter alternatief? | |
Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:36 |
In de laatste post's van het vorige deel ging het weer over dat onvermijdelijke waterstof wat gezien wordt als een oplossing voor alles. Dat klopt niet. Het is geen oplossing maar juist een zeer efficiënte methode van energieverspilling. Waterstof is kansloos. De bezwaren zijn overduidelijk en overtuigend. Toch blijft men er in "geloven". Het is inderdaad een soort religie. | |
Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:37 |
Welke is dat precies? | |
Spanky78 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:38 |
Elektrisch rijden. Met voldoende actieradius met name. | |
kaasplankje | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:41 |
Een elektrisch aangedreven auto met een diesel/benzinegenerator aan boord om de accu bij te laden als die leeg raakt. | |
Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:41 |
De actieradius is al prima. Men leidt enkel aan "range anxiety". Daar moeten we even doorheen. De mens dient zich aan te passen aan de mogelijkheden. Niet andersom zoals we gewend zijn. Dit door voor de hand liggende beperkingen. Dat vraagt even een omslag maar komt goed. | |
kaasplankje | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:42 |
Je bedoelt hiermee dat we een stap terug moeten zetten. Terwijl mensen gewend zijn dat alles steeds beter wordt. | |
Adelante | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:42 |
Vertel dat even tegen de eigenaars van de nieuwe Jaguar Ipace: die valt stil na 40km. | |
Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:43 |
Zeer zeker. De natuurlijke hulpbronnen zijn wat uitgeput. We kunnen niet op dezelfde voet voort, zoveel is zeker. | |
Spanky78 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:43 |
Jaja, iedereen heeft meer dan genoeg aan 640 k geheugen. Vind ik een domme uitspraak. | |
Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:45 |
Is ook een prutsauto die men nooit had moeten kopen. Men valt op dat gevaarlijke don't fuck with me uiterlijk van deze bak. Zijn ook foute lui die zo'n ding kopen dus ik kan daar niet zo mee zitten. | |
hoechst | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:45 |
Whahah Hoe de fuck kan de middenklasse dan ooit zo'n ding aanschaffen als de overheid ze nog meer kaal gaat plukken.... Hebben ze echt niet nagedacht? | |
kaasplankje | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:45 |
Mijn euro 6 diesel voorzien van add blue en hypermoderne roetfilters en kats doet bijna 1000km op een tankje van 45 liter. Teruggaan naar een actieradius van 250/400km is een enorme stap achteruit vind ik. | |
Tyr80 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:45 |
Zegt de brochure dat of is dat een gebruikerservaring? Die van mij moet volgens het boekje 35km halen, ben al blij als ie de 10-15 haalt op de batterijen. Doe wel eens m'n best om enorm eco te rijden, maar het zit er gewoon niet in. En dat is denk ik een bijkomend probleem van electrisch rijden, veel mensen gaan dan extra zunig rijden, wat de doorstroming niet echt bevordert. | |
Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:46 |
Dat is een hoax. En bovendien iets heel anders. Dit gaat om middelen die bijna op zijn. Niet om silicium wat in ruime mate voorradig is. Slappe post weer van je. Dat kan beter. | |
Spanky78 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:46 |
Dusmoeten we minder natuurlijke hulpbronnen gebruiken, niet perse een stap terug doen. Conservatief hoor. | |
Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:47 |
Ben je nou aan het Trollen of wat? Dat is toch gewoon hetzelfde. | |
Oud_student | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:48 |
"Onze" overheid zal wegvallende inkomsten door elektrisch rijden moeten compenseren door rekening rijden. Daarnaast zullen er mensen zijn die hun auto via zonnepanelen gaan bijladen, waardoor ze de giga energieheffing wegens "het klimaat" proberen te ontlopen. Dus zal de overheid een zonnepaneelbelasting invoeren om deze belasting ontduikers te pakken. Alles onder het mom van milieu en klimaat | |
kaasplankje | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:50 |
De overheid komt je alleen tegemoet om jou uit de benzine auto te krijgen. Zodra je elektrisch rijdt mag je weer de volle mep gaan betalen. Zoveel is zeker. | |
Spanky78 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:51 |
Elektriciteit is niet ‘op’. Maar we zouden zo min mogelijk nieuwe grondstof moeten opgraven of pompen en gebruiken wat er al is. Eerst hebben we meer elektriciteit nodig. Thorium, kernfusie, zon, wind, opslagtechnologie die niet op oxidatie van eeuwenoude plantenresten berust. | |
TheFreshPrince | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:52 |
Thorium? Welke werkende reactor kunnen we bestellen? | |
Spanky78 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:52 |
Nee. Denk na. | |
Spanky78 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:55 |
Misschien moeten we daar eens wat meer geld aan besteden. Serieus onderzoek naar dergelijke technologie. Uiteraard werkt dat niet direct. De olie-industrie/petrochemie is ook niet binnen een paar jaar uitontwikkeld. Alle nieuwe technologie heeft zomaar 100 jaar ontwikkelingsachterstand. | |
wawowiewa | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:56 |
Een twizy heb je al voor 5 doezoe's | |
Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:58 |
Het is dat wensdenken altijd. Thorium, waterstof. Als we maar willen gaat dat lukken. Terwijl de beperkingen en onmogelijkheden bekend zijn en onoverkomelijk vooralsnog. Wel zou het goed zijn om alle bestaande subsidie die nu in olie etc. wordt gestoken gebruikt wordt voor onderzoek. De perceptie van de mens is m.i. veel te positief over dat "ze" wel weer wat uitvinden en dat het dan vanzelf weer goed komt en we op dezelfde voet door kunnen met elke dag onze miljarden verspillende kilometers woon-werk verkeer af te leggen. | |
kaasplankje | zaterdag 19 januari 2019 @ 21:59 |
Dat is een gokart. Dat is geen auto. | |
Cherni | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:00 |
Was die ontwikkeling niet stopgezet door de VS? Maar dit zou inderdaad interessant zijn om die ontwikkeling weer eens voort te zetten. | |
wawowiewa | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:01 |
klop maar een zoe is maar 14 doezoe's en nog wat barkies voor accu huur | |
Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:01 |
Toch zouden we daar naar toe moeten. De ligfiets-achtige auto. Super efficiënt. | |
kaasplankje | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:01 |
Dat is een koekblikje, geen auto. | |
Spanky78 | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:02 |
Klopt. Zo’n reactor maakt namelijk geen plutonium. En laat je dat nu net nodig hebben voor kernwapens. China is nu heel ver met ontwikkelen en India is ook bezig. | |
wawowiewa | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:03 |
ionic dan maar 4 barkies / maand. We hadden het over middeklasse auto's toch, hoezo is dit niet te betalen dan ? | |
BasEnAad | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:03 |
Dit ja. Je kunt van alles willen en je kunt 1000 keer moreel gelijk hebben, al die discussies in dit topic zijn compleet zinloos zolang een groot deel van de Nederlanders dit simpelweg niet kan betalen. Stuitend om te zien hoe makkelijk daar overheen gestapt wordt, dat mensen niet beseffen hoe makkelijk het praten is als je geld hebt. | |
wawowiewa | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:04 |
Wat is het budget van de middeklasse dan ? | |
kaasplankje | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:04 |
5000 euro voor een auto van 10 jaar oud. | |
wawowiewa | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:05 |
lol | |
Spanky78 | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:05 |
Niet iedereen hoeft dat nog te kunnen betalen. Over tien jaar wel. Dus moet de technologieontwikkeling gestimuleerd worden anders redden we dat niet. | |
wawowiewa | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:05 |
dat is niet de middeklasse maar pauperklasse xD | |
Cherni | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:06 |
Ah,oké. | |
Fer | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:08 |
Er komen nog wel wat lithiumbronnen bij hoor, lithiumprijzen zullen nog halveren. Een deel zal op brandstofcellen over gaan. En dan komen er nog stukken snelweg met steoomrails erin. | |
wawowiewa | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:08 |
Je hebt het gewoon over de mensen met minimumloon dus, die moeten nog ff wachten tot de 2de hands markt wat groter is. Voor de middeklasse is er nu genoeg keus. | |
wawowiewa | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:12 |
Daarom is dit een prima maatregel om e-auto's te stimuleren voor de luie mensen die nog niet zijn overgestapt. De mensen die nu "betalen" voor deze subsidie kunnen ook de elektrische auto's betalen. Je doet er eigenlijk niemand kwaad mee. Behalve de pauper's die op de weg zitten in een 2de hands wrak, maar die moeten maar een buspas halen. Je stimuleert dus ook het OV. En je krijgt er schonere lucht voor terug ook wel prettig, ademhalen. | |
Bart2002 | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:12 |
Het is natuurlijk een speeltje voor de rijken zo'n Tesla S. Die rijden ze tegen de kosten van een VW Golf. Dit door subsidie mogelijk gemaakt door de andere belastingbetalers voor wie zo'n fijne bolide niet is wegggelegd. Maar je mag dat eigenlijk niet zeggen. Je krijgt dan te horen dat je "jaloers" bent. Verder is het overduidelijk dat zo'n tank van 2000+ kilo nooit een "oplossing" kan zijn. Maar zij die het makkelijk zouden kunnen betalen willen gewoon zo een gesponsorde geile bak. Zonder ondersteuning zouden ze hem niet kopen en zou het verkochte aantal blijven steken op precies nul stuks. | |
kaasplankje | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:16 |
Ik heb genoeg kennissen die een goede baan, dubbel inkomen hebben, geen kids en een autootje van een paar duizend Euro van 10 jaar oud zoals bijv. een Mazda demio. Ze hebben niet de behoefte om meer uit te geven aan een voertuig voor de deur. Ze besteden hun geld liever aan andere zaken. | |
opgebaarde | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:24 |
Rekeningrijden is gewoon eerlijker, voor iedereen. Typisch dat er zoveel mensen er subiet op tegen zijn. Daarnaast zullen we wel moeten overstappen op zonnepanelen omdat het netwerk de energiebehoefte voor zoveel electrische auto's nooit kan verwerken. Die wegvakkende inkomsten voor electrisch rijden, worden opgevangen door rekeningrijden. Zonnepaneelbelasting | |
BasEnAad | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:24 |
Dat moet toch anders kunnen zou je zeggen. Mijn irritatie is dat de energietransitie vooral een splijtzwam is in de maatschappij. Terwijl je zoiets juist samen moet doen. | |
TheFreshPrince | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:36 |
Ja, klopt. Het is ook wel een beetje de "red je kont maar" maatschappij geworden. We wijzen allemaal een andere kant op, naar de buren, naar de fabrikanten, naar wie dan ook. Ondertussen zijn wij degenen die consumeren, de consument. Niemand wil een stapje terug doen, want hunnie doen het ook (hunnie: China, fabrieken, ministers in te grote auto, wat dan ook), er is altijd wel een goede reden om zelf niets te doen en al wijzend rustig te gaan slapen. | |
AchJa | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:53 |
Gezien de plannen die in het verleden verzonnen zijn met een basistarief van 6.7 ct/km 2018 wordt het voor iedereen veel duurder, niet eerlijker... Tenzij men zo flink is om de accijnzen/ belastingen van de brandstof te halen... Hier is het ook ter sprake gekomen: NWS / Middeninkomens in ons land staan onder zware druk Als dat gelul over eerlijker is leuk maar het wordt gewoon duurder voor iedereen. | |
opgebaarde | zaterdag 19 januari 2019 @ 22:58 |
Ik heb twee auto's waar nog geen 6.000 km per jaar gereden wordt. Waarom moet ik voor die auto's de volle mep betalen? Dank voor de link, ga ik checken | |
AchJa | zaterdag 19 januari 2019 @ 23:56 |
Ik weet niet wat voor auto's het zijn maar die "volle mep" geldt natuurlijk alleen voor de MRB... En als je een beetje gaat rekenen ben je met rekeningrijden al rap duurder uit: NWS / Rekeningrijden? [ Bericht 13% gewijzigd door AchJa op 20-01-2019 00:01:17 ] | |
Benger | zondag 20 januari 2019 @ 00:25 |
Het probleem met subsidie is dat de mensen die zich geen nieuwe auto kunnen veroorloven het meest moeten bijdragen aan de subsidie waar ze zelf nooit van zullen profiteren. En rekeningrijden is zo duur als systeem dat het meeste geld wat het opbrengt nodig is om het systeem te laten draaien. Eerlijker is dan dat mensen die veel in de spits rijden nog veel meer gaan betalen en mensen die dat zelden doen maar een klein beetje meer. Denk maar niet dat veel mensen er op vooruit gaan. | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 01:45 |
Ik denk dat dit vooral is dat rekeningrijden een oneerlijke verzwaring wordt van kosten die je dan als keuze NIET kunt vermijden. Denk aan extra betalen omdat JOUW baas wil hebben dat je om 08u30 ergens op de Maasvlakte begint. Rekeningrijden betekent ook extra "controle" en het heeft iets "bestraffends" dat impliciet de kern van onze vrijheden nog verder aantast.... Big Brother enz. Zelf zou ik rekeningrijden fantastisch vinden, mits buiten het gebruik, er dan geen extra houderskosten zijn en mijn anonimiteit (ook juridisch) wordt gegarandeerd. Dus daarbij dan ook fiks lagere van accijnstoeslagen en wegenbelasting etc. Hoe je dat moet kunt invoeren, inregelen en tegelijkertijd de anonimiteit van gebruikers kunt waarborgen, is met de overheidswens om "controle" uit te oefenen, is een uiterst complexe zaak waar tal van aspecten aan kleven. Dat je dan "goedkoper" kunt zijn, is het bekende sp(r)ookje. Je gaat minimaal dezelfde kosten krijgen met daarboven op wanneer je het lef hebt te gaan rijden omdat je ergens moet/wilt zijn. Dat kan ook nauwelijks anders want links of rechts, moet de systeeminfrastructuur nu eenmaal bekostigd blijven worden. Rekeninrijden heeft "alleen" maar tot doel, de infra efficiënter te kunnen laten gebruiken (meer auto's, gespreid in tijd over dezelfde weg). [ Bericht 6% gewijzigd door Vallon op 20-01-2019 01:50:53 ] | |
kaasplankje | zondag 20 januari 2019 @ 07:54 |
Leuk idee dat rekeningrijden maar is dat niet een enorme administratieve romslomp om dat van iedere auto op de weg te gaan bijhouden? En ook als dat digitaal gaat zal dat een hoop extra geld gaan kosten qua systeembeheer t.o.v. het huidige model? | |
TheoddDutchGuy | zondag 20 januari 2019 @ 08:54 |
Fabeltje. Een thorium reactor levert je gewoon u-233 op hoor. Kun je prima gebruiken om bepaalde wapens mee te maken. | |
Red_85 | zondag 20 januari 2019 @ 09:04 |
| |
Gunner | zondag 20 januari 2019 @ 09:18 |
40km? die zijn toch volledig elektrisch? bedoel je niet 400? nou ja kopen... iedereen least dat ding of zet hem 'op de zaak'...... betwijfel of veel particulieren een ton neerleggen voor zo'n ding. | |
Spanky78 | zondag 20 januari 2019 @ 09:53 |
De breeder wel. De reactor zelf maakt een rits andere producten. Daarmee wordt het in ieder geval moeilijker wapens te maken. | |
TheFreshPrince | zondag 20 januari 2019 @ 11:03 |
Nee, er is een test gedaan en daar haalde iemand maar 280km haalt met zijn iPace, wat nogal ver ligt van het beloofde bereik van 480km. Geen idee hoe het met andere exemplaren gaat. Nogal slecht voor een auto in die prijsklasse. Een Hyundai Kona of Kia eNiro doen 385km op een 64kWh accu, praktijkkilometers. | |
kaasplankje | zondag 20 januari 2019 @ 13:57 |
Dat doe je zelf waarschijnlijk ook. Als ik een ton had voor een nieuwe auto kocht ik ook geen Tesla. | |
kaasplankje | zondag 20 januari 2019 @ 13:59 |
Ja, tis nogal van invloed waar die km's zijn gereden onder welke omstandigheden. Dus zomaar die waarden vergelijken is als appels en peren. | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 15:04 |
Met de verwarming uit..... en EPA gerekend. In koude klimaten neemt de rijafstand sws tot ca 40% af, vanwege gebruik van verwarming alsmede voor batterijcapaciteit. Toegegeven dat de boel verbeterd door rijgedrag en het al of niet vanuit een dubbele tweekapper garage/voorverwarmend vertrekkend. Ik denk dat je/we komen op een natuurlijke grens van ca 200-250wh/km onder optimale omstandigheden. Rendement van grote batterijen is wat beter met als nadeel dat je dat gewicht (regeneratief) moet verslepen. Hierbij moet je ook (be)rekenen dat je effectief en zeker op termijn maar iets van 80% van de beloofde capaciteit kunt/zal gebruiken. Doorrijden, vaak diep (ont)laden op je reserve en standaard snelladen lijkt mij sws al geen goed plan voor (pro)centenrijders. Aanhangers zijn al helemaal uit de boze omdat die de rijafstand snel met 30% doen verminderen. Ergo een 60kWh accu geeft je koud-warm een normale rijafstand van 150-200km en een 100kWh (Tesla P100D) ca 250-400km. Voor veel mensen lijkt mij dat goed te doen. Ik vergelijk dat maar met motorrijden wat je afhankelijk van type/gedrag ook dezelfde ranges per tankbeurt hebt. Probleem wordt natuurlijk wanneer je elektrisch verder wilt/moet en dan minimaal een uur moet rekenen voor "tanken". Vaker gezegd, kan je dat prima (en beter) oplossen door de accu's te standaardiseren en die makkelijk te kunnen verwisselen. Een overzicht van marketing rijafstanden: Smart: 93km, Fiat/MercedesB: 135km, MB:140, eFocus/BMW-i3: 184, Ioniq/eGolf:200, Leaf:240, Tesla3/TX:360 en flightship TeslaS: 500. Wanneer je daar 75% van neemt, kom je imho goed in de buurt van nuchter realisme. | |
sjorsie1982 | zondag 20 januari 2019 @ 16:47 |
die anonimiteit garanderen is een wassen neus, want wetten kunnen met een vingerknip veranderd worden. Zelfs als het in de grondwet komt, kan het veranderd worden, hetzij wel wat lastiger. | |
sjorsie1982 | zondag 20 januari 2019 @ 16:49 |
daarom: waterstof Dat is niks inefficienter dan van aardolie benzine maken naar bewegen of van een windmolen elektriciteit maken naar bewegen. | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 17:06 |
Exact en daarom zal een dergelijk mechanisme de vrijheid "van onbespied zijn" inperken. Er is best een werkwijze te bedenken hoe je dat wel redelijk anoniem kunt maken. Een soort van onderling verhandelbaar incheck (blockchain)strippenkaart die sneller aftikt op drukke plaatsen/momenten. Dat wordt echter lastig (gemaakt) omdat er altijd wel elementen zijn die de bedoeling daarvan teniet doen. Al was het maar om de fraude tegen te gaan. Dat gezegd hebbend moet je niet de illusie hebben dat nu wel anoniem rijdt. De combinatie kenteken/camera's en je telefoon/locatie met waar en wie; zegt heel veel over je reisgedrag. Daarom doe ik altijd boodschappen zonder telefoon, moet er niet aan denken dat Google weet waar ik met mijn AH klantenkaart boodschappen doe en per swipe betaal. Natuurlijk altijd je hoodie omhoog en stuurs naar beneden kijken in de winkel..... | |
sjorsie1982 | zondag 20 januari 2019 @ 17:07 |
merk je verschil met de tijd toen je dit niet deed? | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 17:11 |
Zijn nog wel wat kleine drukprobleempjes op te lossen...... drukken van 700bar en energie om het te "ontbaren" zijn geen lichtvallige uitdagingen.... Qua energiedrager, ben ik het met je eens. Kan ook goed worden ingezet als aardgasvervanger. De efficiëntie vind ik van wat minder belang, beter met 50% rendement waterstofgas bufferen dan de opgewekte elektriciteit "in das Blaue Hinein" laten wegdraaien. | |
sjorsie1982 | zondag 20 januari 2019 @ 17:13 |
700 bar kan technisch gewoon. De prijs zakt bij massatoepassing. Water ontleden in waterstof en zuurstof is ook een bekende technologie. Ook dit geldt: bij massatoepassingen zakt de prijs. Gelukkig zijn ze in het buitenland wel ruimdenkender dan in NL. | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 17:17 |
Ja...... ik weet, zie "het" en vind het niet fijn rekening te moeten houden hoe en waar je bent (geweest). Puur de gedachten dat elk moment van je bestaan qua handelen ondertussen een open boek wordt, vind ik bedreigend voor mijn feitelijke kwetsbaarheid. Een mens heeft het nodig zich onbespied te wanen, zich te kunnen verschuilen al was het maar een smoes wat verder niets te maken heeft met kwalijke zaken. | |
sjorsie1982 | zondag 20 januari 2019 @ 17:19 |
ik vind het teveel gedoe. Mocht het misgaan dan gaat het bij praktisch iedereen mis en komt er wel een tegenbeweging. Massa wint het altijd van het individu. Dus waarom nu moeilijk doen.... | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 17:27 |
Het is niet alleen het samenpersen. Ook het terugbrengen koud/vloeibaar naar "gasvorm" ter verbranding, heeft z'n uitdagende merites wat natuurkundig losstaat van massaliteit. | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 17:41 |
Tuurlijk het leven is altijd een keuze tussen (onder)gaan, (weg)blijven en is verder een belevingskwestie, gedreven door noodzaak. Wanneer het niet anders kan dan moet het maar. Ik vind bepaalde rechten echter belangrijker dan de voorgespiegelde "voordelen" zonder die rechten. Het vreemde is dat wij ons dit laten gebeuren, ook omdat het nergens anders voor nodig is dan controle (= macht te willen) uitoefenen.
| |
sjorsie1982 | zondag 20 januari 2019 @ 17:42 |
het wordt al toegepast, want waterstofauto's zijn er al. Daarnaast wordt waterstof al jaren en jaren toegepast in de industrie. | |
sjorsie1982 | zondag 20 januari 2019 @ 17:45 |
op dit moment is het voor reclame doeleinden of voor opsporingsdiensten bij criminele activiteiten. | |
TheFreshPrince | zondag 20 januari 2019 @ 17:53 |
In Amerika rijden er inderdaad al wat waterstofauto's rond. Voornamelijk omdat ze de eerste 3 jaar gratis waterstof mogen tanken. Daarna zit je op zo'n $0,21 per mile, al noemen sommige bronnen zelfs $0,33 per mile. https://www.toyotasantamonica.com/hydrogen-fuel-cost Minimaal ¤0,115 per kilometer tegenover ¤0,045 voor een kilometer in een elektrische auto. | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 17:58 |
En dat rechtvaardigt het gebruik en de permanente massaliteit ? Het antwoord zal ws Ja zijn....... ook omdat men anders wordt uitgesloten en tegen dicht geslagen deuren aanloopt. Reclame moet zijn zonder dat ik consequenties ervaar bij het weigeren daarvan. Idem bij opsporingsdiensten... als misplaatste "veiligheidsargument" in nu begane criminaliteit. Nergens voor nodig om daar 99,999% van de bevolking daarom stelselmatig te bespioneren. Maar goed daar gaan we (hier) niet uitkomen. | |
sjorsie1982 | zondag 20 januari 2019 @ 17:59 |
geen idee of dit het rechtvaardigd. Ik constateer alleen dat het hiervoor gebruikt wordt. Tja, als je geen reclame wilt, dan zal je moeten betalen voor die diensten. Dus betalen per zoekopdracht bij google, betalen per bezoek van een website, etc. | |
AchJa | zondag 20 januari 2019 @ 18:07 |
Vergeleken met een benzineauto die 1:15 rijdt is er niet veel verschil... Met de huidige benzineprijs ben je 11ct/km kwijt... | |
TheFreshPrince | zondag 20 januari 2019 @ 18:11 |
Klopt, prijstechnisch is het niet voordelig om waterstof te rijden. Als je thuis je elektrische auto kan laden, al helemaal niet. En nu Tesla heeft aangekondigd vanaf 2020 het eerste model met een 600 mile range te kunnen leveren, is actieradius ook niet echt meer een issue. Het is wel een Elon Musk 2020, dus laat het 2022 worden | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 18:56 |
Tuurlijk is H2 technisch op kleine schaal mogelijk, wat voor mij ook van toepassing is/voor op elektrische accu auto's. De beloofde uitwerking klopt simpelweg niet en de rekening wordt (straks?) door anderen betaald wanneer het serieus - wereld - grootschalig(er) wordt. Technisch heeft waterstof serieuze uitdagingen, technisch niet moeilijk wat je bij wijze thuis kunt doen. Een tijd terug d8 ik daar ook wat makkelijk over wat ik na wat inlezen bij heb moeten stellen. Ons fossiele brandstof is daarbij de eenvoud zelve, om te produceren en toe te passen. De energiedichtheid van waterstof is wel fenomenaal (met ca 140MJ/kg het viervoudige van benzine ca 35 MJ=35kWh, waarvan beide ongeveer 1/3 nuttig met plofgebruik. Om 1 liter benzine te produceren heb je totaal ongeveer 1,5kWh nodig. Voor het H2 energiequivalent is totaal ca 13,5 kWh nodig: 12,5kwH om 2,25liter water om te zetten in 0,25 kg waterstof en 2 kg zuurstof en ca 1,0kwH voor het discussiehgemak het moeilijk te comprimeren en te ontgassen. Kortom, waterstof technologie is iets van 13,5 duurder dan fossiel ploffen. Accu/elektrisch waar ingewikkelde/technologisch voor nodig is, doet het qua nutbaar rendement (ik schat e2e: 50% nutbaar) wat beter dan fossiel of mogelijk slechter wanneer je energie-consequenties voor "rare" grondstofverwerking meeneemt. In welke mate (men) welke oplossing prevaleert en daarmee ook problemen uitruilt, is imo een kwestie van religieuze zienswijze en wat ment meent wilt te mee(s)tellen als criteria. Hoe dan ook, zo goedkoop als wij "energie" nu duurbetaald hebben (gehad), zal het beslist niet meer gaan zijn. | |
AchJa | zondag 20 januari 2019 @ 19:04 |
Waarom is de kostprijs van elektriciteit nu plotseling wel een issue? Het is toch bijna gratis? | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 19:21 |
Nope... je zal "energie"=kosten moeten steken in industrie/middelen om electra (bvk direct uit de zon) in bruikbare eenheden te ontginnen. Tegen hoeveel "euro" je dan een kWh waardeert is een kwestie van markt, die bij ons daarmee bepaalt wie wel en niet de beschikking heeft/krijgt. NB: De relatief goedkope kostprijs van fossiel is naast het daarbij opbergen van CO2 (zonder ons) in de loop van miljoenen jaren opgebouwd. Onze groei als mensheid is dat nu versneld aan het opeten. Wat wij nu willen en (vooral grootschalig nodig) hebben is een relatief "goedkope" wat dus risico heeft energievorm die massaal kan worden ingezet. De gedachte dat "we" de wereld gaan redden door/voor iedereen windmolens en zonnepanelen neer te zetten is voor mij onrealistisch. Hoef het hopelijk niet opnieuw voor te spiegelen. De hoofdmoot en zekerheid van energie(transitie) zal imho (moeten) gaan komen uit/van kern/fusie/reactoren en op termijn uit geothermie. | |
AchJa | zondag 20 januari 2019 @ 20:15 |
Dat snap ik allemaal wel en mijn antwoord is natuurlijk deels sarcastisch. Echter vind ik het wel opvallend dat wanneer het om elektriciteit icm duurzaamheid gaat het volgens de klimaatpausen allemaal zo'n beetje gratis van de bomen te plukken is maar als het om bv. waterstof gaat is het plotseling duurder dan goud. | |
Vallon | zondag 20 januari 2019 @ 21:15 |
Eensch hoor... het is een nieuwe religie waarbij protestanten de katholieken vertellen dat ze het verkeerd zien. Zelf denk ik dat het lood om oud ijzer is. Het is maar net waar je je je energie in wil steken. Het meest enge van all-eletric-fanatisme is dat je hiervoor je heel nieuwe maatschappij zult moeten (ver)bouwen die ontoegankelijk wordt voor minder technisch "bedeelden", terwijl je een plofauto en je CV-ketel "relatief" eenvoudig kunt ombouwen voor waterstof, ook voor industrie sectoren zoals scheepvaart en tuinbouw. Los van opslag perikelen, is waterstof weliswaar gevaarlijk maar verder een uiterst handzaam energierijk goedje wat verder nauwelijks gebruiksschade geeft. Een tank voor 5 kg (150kWh) waterstof weegt iets van 150kg, afmeting 150liter en ruimschoots genoeg voor ca 400-500 km ("h2-electrisch") bereik. Het letterlijk ploffen, geeft een snelwarm autobereik van 300km. Als je met H2 er mensen mee naar de maan kunt schieten, is het vast ook bruikbaar voor andere zware (vervoers)toepassingen. zoals bussen... lees ook wiki Zet je dit af tegen een accu-systeem, 85kWh TeslaS-gewicht 540kg, kan je je de nodige vraagtekens plaatsen, ook omdat je voor een accu "rare" materialen nodig hebt. Dit valt nog allemaal in het niet bij een fossiele tank die hooguit, all in, 50kg weegt. Tuurlijk is H2 opslag ingewikkeld, wat sws ook geldt voor accu's die bestaan uit 2000 losse penlites die na 100x laden, stuk zijn. | |
TheFreshPrince | zondag 20 januari 2019 @ 21:22 |
Voor fuelcells wordt op dit moment platina gebruikt als katalysator, ook een "rare metal" en er wordt ook flink wat aarde voor afgegraven. Er wordt gewerkt aan alternatieve katalysators maar dat kan je ook stellen voor accu's, waar ook ontwikkelingen zijn die zonder kobalt en lithium kunnen. | |
Captain_Jack_Sparrow | maandag 21 januari 2019 @ 08:40 |
Als je 80k voor een auto kunt neertikken, natuurlijk. | |
Gunner | maandag 21 januari 2019 @ 08:46 |
600 mijl? das een verdriedubbeling van wat ze nu doen. Knap als ze dat voor elkaar krijgen..... | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2019 @ 15:59 |
Verdubbeling. | |
Gunner | maandag 21 januari 2019 @ 17:08 |
600 mijl he... das 960 kilometer.... | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2019 @ 17:09 |
Ja, klopt. Verdubbeling dus. https://ev-database.nl/cheatsheet/actieradius-elektrische-auto | |
Gunner | maandag 21 januari 2019 @ 17:11 |
zijn dat fabrikant-opgaves of echte kilometers? | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2019 @ 17:12 |
Dat zijn juist de echte, zie tekst. | |
Gunner | maandag 21 januari 2019 @ 17:13 |
Er staan auto's tussen die nog niet eens te krijgen zijn... vandaar m'n vraag | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2019 @ 17:17 |
Dan staat er een sterretje achter of deels USA praktijkwaarden, zoals Model 3. | |
Vallon | maandag 21 januari 2019 @ 17:49 |
Wat is echt.....lekker langzaam, nieuw opzoevend 100km/u op de autosnelweg met met wind in de rug op een mooie lentedag. In de dagelijkse praktijk van alle dag mag (zal?) je van die aantallen imo (zeker op termijn) gemakshalve 25% kunnen afhalen, ook omdat het niet verstandig je reserve (diep) te (ont)laden etc.etc. Los daarvan, wel leuke ontwikkelingen voor (h)eerlijke discussies. Opvallend is trouwens het lijstje van energieverbuik KwH/per 100km. De kekke Hyundai IONIQ Electric doet het ruim 30% beter (14,7kwh/100) dan de gesjeesde Audi e-tron met 22,6kWh. Ook hier zal je imho voor normaal verwacht NL gebruik wel, minimaal 15 tot 25% bij op moeten tellen, dit los van supersporten. | |
TheFreshPrince | maandag 21 januari 2019 @ 18:17 |
Reserve kan je niet ontladen, die capaciteit is al afgeschermd. | |
Klepper272 | maandag 21 januari 2019 @ 18:31 |
Klopt weinig van in de praktijk. 130 km ipv 195km voor de Hyundai IONIQ | |
kaasplankje | maandag 21 januari 2019 @ 18:40 |
Waar je met een verbrandingsmotor de motorwarmte gebruikt om de cabine te stoken in de winter moet een elektrische auto daar extra stroom voor gebruiken wat de actieradius vermindert. En de accu heeft 's winters veel minder capaciteit. | |
kaasplankje | maandag 21 januari 2019 @ 18:42 |
Het verbruik hangt ook vooral af van de rijstijl van de bestuurder, het parcours, de weersomstandigheden, etc. Dus het blijft altijd een indicatie. | |
Vallon | maandag 21 januari 2019 @ 19:52 |
TL;DR: Ik heb het niet over restcapaciteit. Ik spreek over de gebruiksreserve, het laatst bruikbare accudeel van 50-100 km om een pomp te bereiken; niet het gedeelte dat nodig is om de accu te laten functioneren. Vanuit fabrikanten wordt veelal gesteld dat een accu "prima" een google bron is wanneer die nog tot 65-70% geladen kan worden wat weer - technisch - totaal niets zegt of je dat dan kunt gebruiken. Sommigen fabrikanten geven zelfs garanties..... waarbij de "kapotte" accu dan vervangen wordt voor een andere afgeragde. | |
Gunner | woensdag 30 januari 2019 @ 08:07 |
Subsidie elektrische auto alleen voor rijkenZo blijven de rijken rijk etc etc.. 700 miljoen... schandalig Maar goed, wat er is nat... gras is groen etc etc Ik moet nog zien of de particulier ook dat schijntje aan subsidie krijgt. | |
BertV | woensdag 30 januari 2019 @ 08:35 |
De overheid moet alleen de accu's subsidiëren... en dan ieder jaar indexeren naar maximaal een gemiddeld accupakket. Desnoods koopt de overheid de accu's bij sloop terug om er groene-stroom opslag van te maken. Bij export naar buitenland moet je de subsidie terug betalen. |