abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184504311
Het probleem met subsidie is dat de mensen die zich geen nieuwe auto kunnen veroorloven het meest moeten bijdragen aan de subsidie waar ze zelf nooit van zullen profiteren.
En rekeningrijden is zo duur als systeem dat het meeste geld wat het opbrengt nodig is om het systeem te laten draaien. Eerlijker is dan dat mensen die veel in de spits rijden nog veel meer gaan betalen en mensen die dat zelden doen maar een klein beetje meer. Denk maar niet dat veel mensen er op vooruit gaan.
  zondag 20 januari 2019 @ 01:45:30 #53
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184505295
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:24 schreef opgebaarde het volgende:

Rekeningrijden is gewoon eerlijker, voor iedereen. Typisch dat er zoveel mensen er subiet op tegen zijn.
Ik denk dat dit vooral is dat rekeningrijden een oneerlijke verzwaring wordt van kosten die je dan als keuze NIET kunt vermijden.
Denk aan extra betalen omdat JOUW baas wil hebben dat je om 08u30 ergens op de Maasvlakte begint. Rekeningrijden betekent ook extra "controle" en het heeft iets "bestraffends" dat impliciet de kern van onze vrijheden nog verder aantast.... Big Brother enz.

Zelf zou ik rekeningrijden fantastisch vinden, mits buiten het gebruik, er dan geen extra houderskosten zijn en mijn anonimiteit (ook juridisch) wordt gegarandeerd. Dus daarbij dan ook fiks lagere van accijnstoeslagen en wegenbelasting etc.

Hoe je dat moet kunt invoeren, inregelen en tegelijkertijd de anonimiteit van gebruikers kunt waarborgen, is met de overheidswens om "controle" uit te oefenen, is een uiterst complexe zaak waar tal van aspecten aan kleven.
Dat je dan "goedkoper" kunt zijn, is het bekende sp(r)ookje. Je gaat minimaal dezelfde kosten krijgen met daarboven op wanneer je het lef hebt te gaan rijden omdat je ergens moet/wilt zijn.
Dat kan ook nauwelijks anders want links of rechts, moet de systeeminfrastructuur nu eenmaal bekostigd blijven worden. Rekeninrijden heeft "alleen" maar tot doel, de infra efficiënter te kunnen laten gebruiken (meer auto's, gespreid in tijd over dezelfde weg).

[ Bericht 6% gewijzigd door Vallon op 20-01-2019 01:50:53 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 20 januari 2019 @ 07:54:33 #54
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184506337
Leuk idee dat rekeningrijden maar is dat niet een enorme administratieve romslomp om dat van iedere auto op de weg te gaan bijhouden? En ook als dat digitaal gaat zal dat een hoop extra geld gaan kosten qua systeembeheer t.o.v. het huidige model?
pi_184506685
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:02 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Klopt. Zo’n reactor maakt namelijk geen plutonium. En laat je dat nu net nodig hebben voor kernwapens.

China is nu heel ver met ontwikkelen en India is ook bezig.
Fabeltje.

Een thorium reactor levert je gewoon u-233 op hoor.

Kun je prima gebruiken om bepaalde wapens mee te maken.
  zondag 20 januari 2019 @ 09:04:51 #56
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184506804
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:45 schreef hoechst het volgende:
Whahah

Hoe de fuck kan de middenklasse dan ooit zo'n ding aanschaffen als de overheid ze nog meer kaal gaat plukken....

Hebben ze echt niet nagedacht?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 20 januari 2019 @ 09:18:18 #57
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184506971
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:42 schreef Adelante het volgende:

[..]

Vertel dat even tegen de eigenaars van de nieuwe Jaguar Ipace: die valt stil na 40km.
40km? die zijn toch volledig elektrisch? bedoel je niet 400?

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 21:45 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Is ook een prutsauto die men nooit had moeten kopen. Men valt op dat gevaarlijke don't fuck with me uiterlijk van deze bak. Zijn ook foute lui die zo'n ding kopen dus ik kan daar niet zo mee zitten. :)
nou ja kopen... iedereen least dat ding of zet hem 'op de zaak'......
betwijfel of veel particulieren een ton neerleggen voor zo'n ding.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_184507382
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 08:54 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Fabeltje.

Een thorium reactor levert je gewoon u-233 op hoor.

Kun je prima gebruiken om bepaalde wapens mee te maken.
De breeder wel. De reactor zelf maakt een rits andere producten.

Daarmee wordt het in ieder geval moeilijker wapens te maken.
Whatever...
pi_184508499
quote:
19s.gif Op zondag 20 januari 2019 09:18 schreef Gunner het volgende:

[..]

40km? die zijn toch volledig elektrisch? bedoel je niet 400?

[..]

nou ja kopen... iedereen least dat ding of zet hem 'op de zaak'......
betwijfel of veel particulieren een ton neerleggen voor zo'n ding.
Nee, er is een test gedaan en daar haalde iemand maar 280km haalt met zijn iPace, wat nogal ver ligt van het beloofde bereik van 480km.
Geen idee hoe het met andere exemplaren gaat.

Nogal slecht voor een auto in die prijsklasse.

Een Hyundai Kona of Kia eNiro doen 385km op een 64kWh accu, praktijkkilometers.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:57:43 #60
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184511464
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 22:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, klopt.
Het is ook wel een beetje de "red je kont maar" maatschappij geworden.
We wijzen allemaal een andere kant op, naar de buren, naar de fabrikanten, naar wie dan ook.
Ondertussen zijn wij degenen die consumeren, de consument.

Niemand wil een stapje terug doen, want hunnie doen het ook (hunnie: China, fabrieken, ministers in te grote auto, wat dan ook), er is altijd wel een goede reden om zelf niets te doen en al wijzend rustig te gaan slapen.
Dat doe je zelf waarschijnlijk ook. Als ik een ton had voor een nieuwe auto kocht ik ook geen Tesla.
  zondag 20 januari 2019 @ 13:59:26 #61
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184511491
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, er is een test gedaan en daar haalde iemand maar 280km haalt met zijn iPace, wat nogal ver ligt van het beloofde bereik van 480km.
Geen idee hoe het met andere exemplaren gaat.

Nogal slecht voor een auto in die prijsklasse.

Een Hyundai Kona of Kia eNiro doen 385km op een 64kWh accu, praktijkkilometers.
Ja, tis nogal van invloed waar die km's zijn gereden onder welke omstandigheden. Dus zomaar die waarden vergelijken is als appels en peren.
  zondag 20 januari 2019 @ 15:04:31 #62
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184512418
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 11:03 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, er is een test gedaan en daar haalde iemand maar 280km haalt met zijn iPace, wat nogal ver ligt van het beloofde bereik van 480km.
Geen idee hoe het met andere exemplaren gaat.

Nogal slecht voor een auto in die prijsklasse.

Een Hyundai Kona of Kia eNiro doen 385km op een 64kWh accu, praktijkkilometers.
Met de verwarming uit..... en EPA :') gerekend.
In koude klimaten neemt de rijafstand sws tot ca 40% af, vanwege gebruik van verwarming alsmede voor batterijcapaciteit.
Toegegeven dat de boel verbeterd door rijgedrag en het al of niet vanuit een dubbele tweekapper garage/voorverwarmend vertrekkend.

Ik denk dat je/we komen op een natuurlijke grens van ca 200-250wh/km onder optimale omstandigheden.
Rendement van grote batterijen is wat beter met als nadeel dat je dat gewicht (regeneratief) moet verslepen. Hierbij moet je ook (be)rekenen dat je effectief en zeker op termijn maar iets van 80% van de beloofde capaciteit kunt/zal gebruiken.
Doorrijden, vaak diep (ont)laden op je reserve en standaard snelladen lijkt mij sws al geen goed plan voor (pro)centenrijders. Aanhangers zijn al helemaal uit de boze omdat die de rijafstand snel met 30% doen verminderen.

Ergo een 60kWh accu geeft je koud-warm een normale rijafstand van 150-200km en een 100kWh (Tesla P100D) ca 250-400km. Voor veel mensen lijkt mij dat goed te doen. Ik vergelijk dat maar met motorrijden wat je afhankelijk van type/gedrag ook dezelfde ranges per tankbeurt hebt.

Probleem wordt natuurlijk wanneer je elektrisch verder wilt/moet en dan minimaal een uur moet rekenen voor "tanken". Vaker gezegd, kan je dat prima (en beter) oplossen door de accu's te standaardiseren en die makkelijk te kunnen verwisselen.

Een overzicht van marketing rijafstanden: Smart: 93km, Fiat/MercedesB: 135km, MB:140, eFocus/BMW-i3: 184, Ioniq/eGolf:200, Leaf:240, Tesla3/TX:360 en flightship TeslaS: 500.
Wanneer je daar 75% van neemt, kom je imho goed in de buurt van nuchter realisme.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184514223
quote:
12s.gif Op zondag 20 januari 2019 01:45 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ik denk dat dit vooral is dat rekeningrijden een oneerlijke verzwaring wordt van kosten die je dan als keuze NIET kunt vermijden.
Denk aan extra betalen omdat JOUW baas wil hebben dat je om 08u30 ergens op de Maasvlakte begint. Rekeningrijden betekent ook extra "controle" en het heeft iets "bestraffends" dat impliciet de kern van onze vrijheden nog verder aantast.... Big Brother enz.

Zelf zou ik rekeningrijden fantastisch vinden, mits buiten het gebruik, er dan geen extra houderskosten zijn en mijn anonimiteit (ook juridisch) wordt gegarandeerd. Dus daarbij dan ook fiks lagere van accijnstoeslagen en wegenbelasting etc.

Hoe je dat moet kunt invoeren, inregelen en tegelijkertijd de anonimiteit van gebruikers kunt waarborgen, is met de overheidswens om "controle" uit te oefenen, is een uiterst complexe zaak waar tal van aspecten aan kleven.
Dat je dan "goedkoper" kunt zijn, is het bekende sp(r)ookje. Je gaat minimaal dezelfde kosten krijgen met daarboven op wanneer je het lef hebt te gaan rijden omdat je ergens moet/wilt zijn.
Dat kan ook nauwelijks anders want links of rechts, moet de systeeminfrastructuur nu eenmaal bekostigd blijven worden. Rekeninrijden heeft "alleen" maar tot doel, de infra efficiënter te kunnen laten gebruiken (meer auto's, gespreid in tijd over dezelfde weg).
die anonimiteit garanderen is een wassen neus, want wetten kunnen met een vingerknip veranderd worden. Zelfs als het in de grondwet komt, kan het veranderd worden, hetzij wel wat lastiger.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184514263
quote:
12s.gif Op zondag 20 januari 2019 15:04 schreef Vallon het volgende:

[..]

Met de verwarming uit..... en EPA :') gerekend.
In koude klimaten neemt de rijafstand sws tot ca 40% af, vanwege gebruik van verwarming alsmede voor batterijcapaciteit.
Toegegeven dat de boel verbeterd door rijgedrag en het al of niet vanuit een dubbele tweekapper garage/voorverwarmend vertrekkend.

Ik denk dat je/we komen op een natuurlijke grens van ca 200-250wh/km onder optimale omstandigheden.
Rendement van grote batterijen is wat beter met als nadeel dat je dat gewicht (regeneratief) moet verslepen. Hierbij moet je ook (be)rekenen dat je effectief en zeker op termijn maar iets van 80% van de beloofde capaciteit kunt/zal gebruiken.
Doorrijden, vaak diep (ont)laden op je reserve en standaard snelladen lijkt mij sws al geen goed plan voor (pro)centenrijders. Aanhangers zijn al helemaal uit de boze omdat die de rijafstand snel met 30% doen verminderen.

Ergo een 60kWh accu geeft je koud-warm een normale rijafstand van 150-200km en een 100kWh (Tesla P100D) ca 250-400km. Voor veel mensen lijkt mij dat goed te doen. Ik vergelijk dat maar met motorrijden wat je afhankelijk van type/gedrag ook dezelfde ranges per tankbeurt hebt.

Probleem wordt natuurlijk wanneer je elektrisch verder wilt/moet en dan minimaal een uur moet rekenen voor "tanken". Vaker gezegd, kan je dat prima (en beter) oplossen door de accu's te standaardiseren en die makkelijk te kunnen verwisselen.

Een overzicht van marketing rijafstanden: Smart: 93km, Fiat/MercedesB: 135km, MB:140, eFocus/BMW-i3: 184, Ioniq/eGolf:200, Leaf:240, Tesla3/TX:360 en flightship TeslaS: 500.
Wanneer je daar 75% van neemt, kom je imho goed in de buurt van nuchter realisme.
daarom: waterstof _O_
Dat is niks inefficienter dan van aardolie benzine maken naar bewegen of van een windmolen elektriciteit maken naar bewegen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 20 januari 2019 @ 17:06:25 #65
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184514558
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 16:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

die anonimiteit garanderen is een wassen neus, want wetten kunnen met een vingerknip veranderd worden. Zelfs als het in de grondwet komt, kan het veranderd worden, hetzij wel wat lastiger.
Exact en daarom zal een dergelijk mechanisme de vrijheid "van onbespied zijn" inperken.

Er is best een werkwijze te bedenken hoe je dat wel redelijk anoniem kunt maken. Een soort van onderling verhandelbaar incheck (blockchain)strippenkaart die sneller aftikt op drukke plaatsen/momenten.

Dat wordt echter lastig (gemaakt) omdat er altijd wel elementen zijn die de bedoeling daarvan teniet doen. Al was het maar om de fraude tegen te gaan.

Dat gezegd hebbend moet je niet de illusie hebben dat nu wel anoniem rijdt. De combinatie kenteken/camera's en je telefoon/locatie met waar en wie; zegt heel veel over je reisgedrag.
Daarom doe ik altijd boodschappen zonder telefoon, moet er niet aan denken dat Google weet waar ik met mijn AH klantenkaart boodschappen doe en per swipe betaal. Natuurlijk altijd je hoodie omhoog en stuurs naar beneden kijken in de winkel.....
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184514577
quote:
12s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:06 schreef Vallon het volgende:
Dat gezegd hebbend moet je niet de illusie hebben dat nu wel anoniem rijdt. De combinatie kenteken/camera's en je telefoon/locatie met waar en wie; zegt heel veel over je reisgedrag.
Daarom doe ik altijd boodschappen zonder telefoon, moet er niet aan denken dat Google weet waar ik met mijn AH klantenkaart boodschappen doe en per swipe betaal. Natuurlijk altijd je hoodie omhoog en stuurs naar beneden kijken in de winkel.....
merk je verschil met de tijd toen je dit niet deed?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 20 januari 2019 @ 17:11:56 #67
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184514616
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 16:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

daarom: waterstof _O_
Dat is niks inefficienter dan van aardolie benzine maken naar bewegen of van een windmolen elektriciteit maken naar bewegen.
Zijn nog wel wat kleine drukprobleempjes op te lossen...... drukken van 700bar en energie om het te "ontbaren" zijn geen lichtvallige uitdagingen....
Qua energiedrager, ben ik het met je eens. Kan ook goed worden ingezet als aardgasvervanger.
De efficiëntie vind ik van wat minder belang, beter met 50% rendement waterstofgas bufferen dan de opgewekte elektriciteit "in das Blaue Hinein" laten wegdraaien.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184514630
quote:
12s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:11 schreef Vallon het volgende:

[..]

Zijn nog wel wat kleine drukprobleempjes op te lossen...... drukken van 700bar en energie om het te "ontbaren" zijn geen lichtvallige uitdagingen....
Qua energiedrager, ben ik het met je eens. Kan ook goed worden ingezet als aardgasvervanger.
De efficiëntie vind ik van wat minder belang, beter met 50% rendement waterstofgas bufferen dan de opgewekte elektriciteit "in das Blaue Hinein" laten wegdraaien.
700 bar kan technisch gewoon. De prijs zakt bij massatoepassing.
Water ontleden in waterstof en zuurstof is ook een bekende technologie. Ook dit geldt: bij massatoepassingen zakt de prijs.

Gelukkig zijn ze in het buitenland wel ruimdenkender dan in NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 20 januari 2019 @ 17:17:54 #69
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184514712
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:07 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

merk je verschil met de tijd toen je dit niet deed?
Ja...... ik weet, zie "het" en vind het niet fijn rekening te moeten houden hoe en waar je bent (geweest).

Puur de gedachten dat elk moment van je bestaan qua handelen ondertussen een open boek wordt, vind ik bedreigend voor mijn feitelijke kwetsbaarheid.
Een mens heeft het nodig zich onbespied te wanen, zich te kunnen verschuilen al was het maar een smoes wat verder niets te maken heeft met kwalijke zaken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184514745
quote:
15s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:17 schreef Vallon het volgende:

[..]

Ja...... ik weet, zie "het" en vind het niet fijn rekening te moeten houden hoe en waar je bent (geweest).

Puur de gedachten dat elk moment van je bestaan qua handelen ondertussen een open boek wordt, vind ik bedreigend voor mijn feitelijke kwetsbaarheid.
Een mens heeft het nodig zich onbespied te wanen, zich te kunnen verschuilen al was het maar een smoes wat verder niets te maken heeft met kwalijke zaken.
ik vind het teveel gedoe. Mocht het misgaan dan gaat het bij praktisch iedereen mis en komt er wel een tegenbeweging. Massa wint het altijd van het individu.
Dus waarom nu moeilijk doen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 20 januari 2019 @ 17:27:31 #71
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184514891
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:13 schreef sjorsie1982 het volgende:
700 bar kan technisch gewoon. De prijs zakt bij massatoepassin
Het is niet alleen het samenpersen. Ook het terugbrengen koud/vloeibaar naar "gasvorm" ter verbranding, heeft z'n uitdagende merites wat natuurkundig losstaat van massaliteit.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 20 januari 2019 @ 17:41:12 #72
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184515136
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik vind het teveel gedoe. Mocht het misgaan dan gaat het bij praktisch iedereen mis en komt er wel een tegenbeweging. Massa wint het altijd van het individu.
Dus waarom nu moeilijk doen....
Tuurlijk het leven is altijd een keuze tussen (onder)gaan, (weg)blijven en is verder een belevingskwestie, gedreven door noodzaak. Wanneer het niet anders kan dan moet het maar.

Ik vind bepaalde rechten echter belangrijker dan de voorgespiegelde "voordelen" zonder die rechten. Het vreemde is dat wij ons dit laten gebeuren, ook omdat het nergens anders voor nodig is dan controle (= macht te willen) uitoefenen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184515176
quote:
18s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:27 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het is niet alleen het samenpersen. Ook het terugbrengen koud/vloeibaar naar "gasvorm" ter verbranding, heeft z'n uitdagende merites wat natuurkundig losstaat van massaliteit.
het wordt al toegepast, want waterstofauto's zijn er al. Daarnaast wordt waterstof al jaren en jaren toegepast in de industrie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184515222
quote:
18s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:41 schreef Vallon het volgende:

[..]

Tuurlijk het leven is altijd een keuze tussen (onder)gaan, (weg)blijven en is verder een belevingskwestie, gedreven door noodzaak. Wanneer het niet anders kan dan moet het maar.

Ik vind bepaalde rechten echter belangrijker dan de voorgespiegelde "voordelen" zonder die rechten. Het vreemde is dat wij ons dit laten gebeuren, ook omdat het nergens anders voor nodig is dan controle (= macht te willen) uitoefenen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
op dit moment is het voor reclame doeleinden of voor opsporingsdiensten bij criminele activiteiten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184515371
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het wordt al toegepast, want waterstofauto's zijn er al. Daarnaast wordt waterstof al jaren en jaren toegepast in de industrie.
In Amerika rijden er inderdaad al wat waterstofauto's rond.
Voornamelijk omdat ze de eerste 3 jaar gratis waterstof mogen tanken.
Daarna zit je op zo'n $0,21 per mile, al noemen sommige bronnen zelfs $0,33 per mile.

https://www.toyotasantamonica.com/hydrogen-fuel-cost

Minimaal ¤0,115 per kilometer tegenover ¤0,045 voor een kilometer in een elektrische auto.
  zondag 20 januari 2019 @ 17:58:10 #76
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184515450
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

op dit moment is het voor reclame doeleinden of voor opsporingsdiensten bij criminele activiteiten.
En dat rechtvaardigt het gebruik en de permanente massaliteit ?

Het antwoord zal ws Ja zijn....... ook omdat men anders wordt uitgesloten en tegen dicht geslagen deuren aanloopt. Reclame moet zijn zonder dat ik consequenties ervaar bij het weigeren daarvan.
Idem bij opsporingsdiensten... als misplaatste "veiligheidsargument" in nu begane criminaliteit. Nergens voor nodig om daar 99,999% van de bevolking daarom stelselmatig te bespioneren. Maar goed daar gaan we (hier) niet uitkomen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184515470
quote:
18s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:58 schreef Vallon het volgende:

[..]

En dat rechtvaardigt het gebruik en de permanente massaliteit ?

Het antwoord zal ws Ja zijn....... ook omdat men anders wordt uitgesloten en tegen dicht geslagen deuren aanloopt. Reclame moet zijn zonder dat ik consequenties ervaar bij het weigeren daarvan.
Idem bij opsporingsdiensten... als misplaatste "veiligheidsargument" in nu begane criminaliteit. Nergens voor nodig om daar 99,999% van de bevolking daarom stelselmatig te bespioneren. Maar goed daar gaan we (hier) niet uitkomen.
geen idee of dit het rechtvaardigd. Ik constateer alleen dat het hiervoor gebruikt wordt.
Tja, als je geen reclame wilt, dan zal je moeten betalen voor die diensten. Dus betalen per zoekopdracht bij google, betalen per bezoek van een website, etc.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 20 januari 2019 @ 18:07:42 #78
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184515720
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:53 schreef MaGNeT het volgende:

In Amerika rijden er inderdaad al wat waterstofauto's rond.
Voornamelijk omdat ze de eerste 3 jaar gratis waterstof mogen tanken.
Daarna zit je op zo'n $0,21 per mile, al noemen sommige bronnen zelfs $0,33 per mile.

https://www.toyotasantamonica.com/hydrogen-fuel-cost

Minimaal ¤0,115 per kilometer tegenover ¤0,045 voor een kilometer in een elektrische auto.
Vergeleken met een benzineauto die 1:15 rijdt is er niet veel verschil... Met de huidige benzineprijs ben je 11ct/km kwijt...
pi_184515798
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 18:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Vergeleken met een benzineauto die 1:15 rijdt is er niet veel verschil... Met de huidige benzineprijs ben je 11ct/km kwijt...
Klopt, prijstechnisch is het niet voordelig om waterstof te rijden.

Als je thuis je elektrische auto kan laden, al helemaal niet.

En nu Tesla heeft aangekondigd vanaf 2020 het eerste model met een 600 mile range te kunnen leveren, is actieradius ook niet echt meer een issue.
Het is wel een Elon Musk 2020, dus laat het 2022 worden ;)
  zondag 20 januari 2019 @ 18:56:46 #80
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184516952
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 17:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

het wordt al toegepast, want waterstofauto's zijn er al. Daarnaast wordt waterstof al jaren en jaren toegepast in de industrie.
Tuurlijk is H2 technisch op kleine schaal mogelijk, wat voor mij ook van toepassing is/voor op elektrische accu auto's. De beloofde uitwerking klopt simpelweg niet en de rekening wordt (straks?) door anderen betaald wanneer het serieus - wereld - grootschalig(er) wordt.

Technisch heeft waterstof serieuze uitdagingen, technisch niet moeilijk wat je bij wijze thuis kunt doen. Een tijd terug d8 ik daar ook wat makkelijk over wat ik na wat inlezen bij heb moeten stellen.
Ons fossiele brandstof is daarbij de eenvoud zelve, om te produceren en toe te passen.

De energiedichtheid van waterstof is wel fenomenaal (met ca 140MJ/kg het viervoudige van benzine ca 35 MJ=35kWh, waarvan beide ongeveer 1/3 nuttig met plofgebruik.

Om 1 liter benzine te produceren heb je totaal ongeveer 1,5kWh nodig. Voor het H2 energiequivalent is totaal ca 13,5 kWh nodig: 12,5kwH om 2,25liter water om te zetten in 0,25 kg waterstof en 2 kg zuurstof en ca 1,0kwH voor het discussiehgemak het moeilijk te comprimeren en te ontgassen.

Kortom, waterstof technologie is iets van 13,5 duurder dan fossiel ploffen. Accu/elektrisch waar ingewikkelde/technologisch voor nodig is, doet het qua nutbaar rendement (ik schat e2e: 50% nutbaar) wat beter dan fossiel of mogelijk slechter wanneer je energie-consequenties voor "rare" grondstofverwerking meeneemt.

In welke mate (men) welke oplossing prevaleert en daarmee ook problemen uitruilt, is imo een kwestie van religieuze zienswijze en wat ment meent wilt te mee(s)tellen als criteria.
Hoe dan ook, zo goedkoop als wij "energie" nu duurbetaald hebben (gehad), zal het beslist niet meer gaan zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 20 januari 2019 @ 19:04:47 #81
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184517141
quote:
6s.gif Op zondag 20 januari 2019 18:56 schreef Vallon het volgende:

Om 1 liter benzine te produceren heb je totaal ongeveer 1,5kWh nodig. Voor het H2 energiequivalent is totaal ca 13,5 kWh nodig: 12,5kwH om 2,25liter water om te zetten in 0,25 kg waterstof en 2 kg zuurstof en ca 1,0kwH voor het discussiehgemak het moeilijk te comprimeren en te ontgassen.
Waarom is de kostprijs van elektriciteit nu plotseling wel een issue? Het is toch bijna gratis?
  zondag 20 januari 2019 @ 19:21:24 #82
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184517468
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 19:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waarom is de kostprijs van elektriciteit nu plotseling wel een issue? Het is toch bijna gratis?
Nope... je zal "energie"=kosten moeten steken in industrie/middelen om electra (bvk direct uit de zon) in bruikbare eenheden te ontginnen.
Tegen hoeveel "euro" je dan een kWh waardeert is een kwestie van markt, die bij ons daarmee bepaalt wie wel en niet de beschikking heeft/krijgt.

NB: De relatief goedkope kostprijs van fossiel is naast het daarbij opbergen van CO2 (zonder ons) in de loop van miljoenen jaren opgebouwd. Onze groei als mensheid is dat nu versneld aan het opeten.

Wat wij nu willen en (vooral grootschalig nodig) hebben is een relatief "goedkope" wat dus risico heeft energievorm die massaal kan worden ingezet.
De gedachte dat "we" de wereld gaan redden door/voor iedereen windmolens en zonnepanelen neer te zetten is voor mij onrealistisch. Hoef het hopelijk niet opnieuw voor te spiegelen.

De hoofdmoot en zekerheid van energie(transitie) zal imho (moeten) gaan komen uit/van kern/fusie/reactoren en op termijn uit geothermie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 20 januari 2019 @ 20:15:05 #83
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184518641
quote:
12s.gif Op zondag 20 januari 2019 19:21 schreef Vallon het volgende:

Nope... je zal "energie"=kosten moeten steken in industrie/middelen om electra (bvk direct uit de zon) in bruikbare eenheden te ontginnen.
Tegen hoeveel "euro" je dan een kWh waardeert is een kwestie van markt, die bij ons daarmee bepaalt wie wel en niet de beschikking heeft/krijgt.
Dat snap ik allemaal wel en mijn antwoord is natuurlijk deels sarcastisch. Echter vind ik het wel opvallend dat wanneer het om elektriciteit icm duurzaamheid gaat het volgens de klimaatpausen allemaal zo'n beetje gratis van de bomen te plukken is maar als het om bv. waterstof gaat is het plotseling duurder dan goud.
  zondag 20 januari 2019 @ 21:15:01 #84
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184520420
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 20:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat snap ik allemaal wel en mijn antwoord is natuurlijk deels sarcastisch. Echter vind ik het wel opvallend dat wanneer het om elektriciteit icm duurzaamheid gaat het volgens de klimaatpausen allemaal zo'n beetje gratis van de bomen te plukken is maar als het om bv. waterstof gaat is het plotseling duurder dan goud.
Eensch hoor... het is een nieuwe O-) religie waarbij protestanten de katholieken vertellen dat ze het verkeerd zien.

Zelf denk ik dat het lood om oud ijzer is. Het is maar net waar je je je energie :P in wil steken.

Het meest enge van all-eletric-fanatisme is dat je hiervoor je heel nieuwe maatschappij zult moeten (ver)bouwen die ontoegankelijk wordt voor minder technisch "bedeelden", terwijl je een plofauto en je CV-ketel "relatief" eenvoudig kunt ombouwen voor waterstof, ook voor industrie sectoren zoals scheepvaart en tuinbouw.
Los van opslag perikelen, is waterstof weliswaar gevaarlijk maar verder een uiterst handzaam energierijk goedje wat verder nauwelijks gebruiksschade geeft.

Een tank voor 5 kg (150kWh) waterstof weegt iets van 150kg, afmeting 150liter en ruimschoots genoeg voor ca 400-500 km ("h2-electrisch") bereik. Het letterlijk ploffen, geeft een snelwarm autobereik van 300km.
Als je met H2 er mensen mee naar de maan kunt schieten, is het vast ook bruikbaar voor andere zware (vervoers)toepassingen. zoals bussen... lees ook wiki

Zet je dit af tegen een accu-systeem, 85kWh TeslaS-gewicht 540kg, kan je je de nodige vraagtekens plaatsen, ook omdat je voor een accu "rare" materialen nodig hebt.
Dit valt nog allemaal in het niet bij een fossiele tank die hooguit, all in, 50kg weegt.

Tuurlijk is H2 opslag ingewikkeld, wat sws ook geldt voor accu's die bestaan uit 2000 losse penlites die na 100x laden, stuk zijn.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184520636
quote:
12s.gif Op zondag 20 januari 2019 21:15 schreef Vallon het volgende:

[..]

Eensch hoor... het is een nieuwe O-) religie waarbij protestanten de katholieken vertellen dat ze het verkeerd zien.

Zelf denk ik dat het lood om oud ijzer is. Het is maar net waar je je je energie :P in wil steken.

Het meest enge van all-eletric-fanatisme is dat je hiervoor je heel nieuwe maatschappij zult moeten (ver)bouwen die ontoegankelijk wordt voor minder technisch "bedeelden", terwijl je een plofauto en je CV-ketel "relatief" eenvoudig kunt ombouwen voor waterstof, ook voor industrie sectoren zoals scheepvaart en tuinbouw.
Los van opslag perikelen, is waterstof weliswaar gevaarlijk maar verder een uiterst handzaam energierijk goedje wat verder nauwelijks gebruiksschade geeft.

Een tank voor 5 kg (150kWh) waterstof weegt iets van 150kg, afmeting 150liter en ruimschoots genoeg voor ca 400-500 km ("h2-electrisch") bereik. Het letterlijk ploffen, geeft een snelwarm autobereik van 300km.
Als je met H2 er mensen mee naar de maan kunt schieten, is het vast ook bruikbaar voor andere zware (vervoers)toepassingen. zoals bussen... lees ook wiki

Zet je dit af tegen een accu-systeem, 85kWh TeslaS-gewicht 540kg, kan je je de nodige vraagtekens plaatsen, ook omdat je voor een accu "rare" materialen nodig hebt.
Dit valt nog allemaal in het niet bij een fossiele tank die hooguit, all in, 50kg weegt.

Tuurlijk is H2 opslag ingewikkeld, wat sws ook geldt voor accu's die bestaan uit 2000 losse penlites die na 100x laden, stuk zijn.
Voor fuelcells wordt op dit moment platina gebruikt als katalysator, ook een "rare metal" en er wordt ook flink wat aarde voor afgegraven.

Er wordt gewerkt aan alternatieve katalysators maar dat kan je ook stellen voor accu's, waar ook ontwikkelingen zijn die zonder kobalt en lithium kunnen.
  maandag 21 januari 2019 @ 08:40:27 #86
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184526751
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 18:11 schreef MaGNeT het volgende:

En nu Tesla heeft aangekondigd vanaf 2020 het eerste model met een 600 mile range te kunnen leveren, is actieradius ook niet echt meer een issue.
Als je 80k voor een auto kunt neertikken, natuurlijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  maandag 21 januari 2019 @ 08:46:15 #87
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184526813
600 mijl? das een verdriedubbeling van wat ze nu doen. Knap als ze dat voor elkaar krijgen.....
Where law ends, tyrrany begins.
pi_184533917
quote:
19s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:46 schreef Gunner het volgende:
600 mijl? das een verdriedubbeling van wat ze nu doen. Knap als ze dat voor elkaar krijgen.....
Verdubbeling.
  maandag 21 januari 2019 @ 17:08:44 #89
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184535273
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 15:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Verdubbeling.
600 mijl he... das 960 kilometer....
Where law ends, tyrrany begins.
pi_184535296
quote:
19s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:08 schreef Gunner het volgende:

[..]

600 mijl he... das 960 kilometer....
Ja, klopt. Verdubbeling dus.

https://ev-database.nl/cheatsheet/actieradius-elektrische-auto
  maandag 21 januari 2019 @ 17:11:45 #91
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184535344
quote:
zijn dat fabrikant-opgaves of echte kilometers?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_184535349
quote:
19s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:11 schreef Gunner het volgende:

[..]

zijn dat fabrikant-opgaves of echte kilometers?
Dat zijn juist de echte, zie tekst.
  maandag 21 januari 2019 @ 17:13:36 #93
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184535384
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat zijn juist de echte.
Er staan auto's tussen die nog niet eens te krijgen zijn... ;)
vandaar m'n vraag
Where law ends, tyrrany begins.
pi_184535450
quote:
19s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:13 schreef Gunner het volgende:

[..]

Er staan auto's tussen die nog niet eens te krijgen zijn... ;)
vandaar m'n vraag
Dan staat er een sterretje achter of deels USA praktijkwaarden, zoals Model 3.
  maandag 21 januari 2019 @ 17:49:09 #95
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184536016
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat zijn juist de echte, zie tekst.
Wat is echt.....lekker langzaam, nieuw opzoevend 100km/u op de autosnelweg met met wind in de rug op een mooie lentedag.

In de dagelijkse praktijk van alle dag mag (zal?) je van die aantallen imo (zeker op termijn) gemakshalve 25% kunnen afhalen, ook omdat het niet verstandig je reserve (diep) te (ont)laden etc.etc.

Los daarvan, wel leuke ontwikkelingen voor (h)eerlijke discussies.

Opvallend is trouwens het lijstje van energieverbuik KwH/per 100km. De kekke Hyundai IONIQ Electric doet het ruim 30% beter (14,7kwh/100) dan de gesjeesde Audi e-tron met 22,6kWh.
Ook hier zal je imho voor normaal verwacht NL gebruik wel, minimaal 15 tot 25% bij op moeten tellen, dit los van supersporten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_184536525
quote:
12s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:49 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wat is echt.....lekker langzaam, nieuw opzoevend 100km/u op de autosnelweg met met wind in de rug op een mooie lentedag.

In de dagelijkse praktijk van alle dag mag (zal?) je van die aantallen imo (zeker op termijn) gemakshalve 25% kunnen afhalen, ook omdat het niet verstandig je reserve (diep) te (ont)laden etc.etc.

Los daarvan, wel leuke ontwikkelingen voor (h)eerlijke discussies.

Opvallend is trouwens het lijstje van energieverbuik KwH/per 100km. De kekke Hyundai IONIQ Electric doet het ruim 30% beter (14,7kwh/100) dan de gesjeesde Audi e-tron met 22,6kWh.
Ook hier zal je imho voor normaal verwacht NL gebruik wel, minimaal 15 tot 25% bij op moeten tellen, dit los van supersporten.
Reserve kan je niet ontladen, die capaciteit is al afgeschermd.
pi_184536778
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 17:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat zijn juist de echte, zie tekst.
Klopt weinig van in de praktijk.
130 km ipv 195km voor de Hyundai IONIQ

  maandag 21 januari 2019 @ 18:40:38 #98
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184536990
Waar je met een verbrandingsmotor de motorwarmte gebruikt om de cabine te stoken in de winter moet een elektrische auto daar extra stroom voor gebruiken wat de actieradius vermindert. En de accu heeft 's winters veel minder capaciteit.
  maandag 21 januari 2019 @ 18:42:42 #99
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184537037
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 18:31 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Klopt weinig van in de praktijk.
130 km ipv 195km voor de Hyundai IONIQ

Het verbruik hangt ook vooral af van de rijstijl van de bestuurder, het parcours, de weersomstandigheden, etc. Dus het blijft altijd een indicatie.
  maandag 21 januari 2019 @ 19:52:27 #100
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_184538840
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 18:17 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Reserve kan je niet ontladen, die capaciteit is al afgeschermd.
TL;DR: Ik heb het niet over restcapaciteit.

Ik spreek over de gebruiksreserve, het laatst bruikbare accudeel van 50-100 km om een pomp te bereiken; niet het gedeelte dat nodig is om de accu te laten functioneren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanuit fabrikanten wordt veelal gesteld dat een accu "prima" een google bron is wanneer die nog tot 65-70% geladen kan worden wat weer - technisch - totaal niets zegt of je dat dan kunt gebruiken.
Sommigen fabrikanten geven zelfs garanties..... waarbij de "kapotte" accu dan vervangen wordt voor een andere afgeragde.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 30 januari 2019 @ 08:07:28 #101
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_184705518
Subsidie elektrische auto alleen voor rijken
quote:
Amsterdam - De enorme subsidies die wij als belastingbetaler geven aan bezitters van elektrische auto’s, gaan vooral naar mensen met hele dikke Tesla’s en Jaguars

Er is in 2018 maar liefst 700 miljoen euro subsidie verstrekt aan kopers van auto’s die tussen de 80.000 en 120.000 euro kostten. Maar een beperkt deel van het geld ging naar ’goedkopere’ auto’s, zo meldt de Volkskrant.

De opmerking van CDA-leider Buma dat vooral de ’prosecco slurpende Tesla-rijders’ van de subsidie profiteren, lijkt dus te kloppen. De run op gratis geld in de vorm van een elektrische auto was zo groot dat er nu een tekort van honderden miljoenen euro’s is ontstaan.

De overheid ging ervan uit dat er in 2018 11.000 elektrische auto’s verkocht zouden worden met een gemiddelde cataloguswaarde van 43.000 euro. In werkelijkheid werd dat 63.000 euro.
Zo blijven de rijken rijk etc etc.. 700 miljoen... schandalig

Maar goed, wat er is nat... gras is groen etc etc

Ik moet nog zien of de particulier ook dat schijntje aan subsidie krijgt.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_184705753
De overheid moet alleen de accu's subsidiëren... en dan ieder jaar indexeren naar maximaal een gemiddeld accupakket.

Desnoods koopt de overheid de accu's bij sloop terug om er groene-stroom opslag van te maken.
Bij export naar buitenland moet je de subsidie terug betalen.
Handgemaakt | Doggerlandse klimaatvluchteling
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')