En dat rechtvaardigt het gebruik en de permanente massaliteit ?quote:Op zondag 20 januari 2019 17:45 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
op dit moment is het voor reclame doeleinden of voor opsporingsdiensten bij criminele activiteiten.
geen idee of dit het rechtvaardigd. Ik constateer alleen dat het hiervoor gebruikt wordt.quote:Op zondag 20 januari 2019 17:58 schreef Vallon het volgende:
[..]
En dat rechtvaardigt het gebruik en de permanente massaliteit ?
Het antwoord zal ws Ja zijn....... ook omdat men anders wordt uitgesloten en tegen dicht geslagen deuren aanloopt. Reclame moet zijn zonder dat ik consequenties ervaar bij het weigeren daarvan.
Idem bij opsporingsdiensten... als misplaatste "veiligheidsargument" in nu begane criminaliteit. Nergens voor nodig om daar 99,999% van de bevolking daarom stelselmatig te bespioneren. Maar goed daar gaan we (hier) niet uitkomen.
Vergeleken met een benzineauto die 1:15 rijdt is er niet veel verschil... Met de huidige benzineprijs ben je 11ct/km kwijt...quote:Op zondag 20 januari 2019 17:53 schreef MaGNeT het volgende:
In Amerika rijden er inderdaad al wat waterstofauto's rond.
Voornamelijk omdat ze de eerste 3 jaar gratis waterstof mogen tanken.
Daarna zit je op zo'n $0,21 per mile, al noemen sommige bronnen zelfs $0,33 per mile.
https://www.toyotasantamonica.com/hydrogen-fuel-cost
Minimaal ¤0,115 per kilometer tegenover ¤0,045 voor een kilometer in een elektrische auto.
Klopt, prijstechnisch is het niet voordelig om waterstof te rijden.quote:Op zondag 20 januari 2019 18:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vergeleken met een benzineauto die 1:15 rijdt is er niet veel verschil... Met de huidige benzineprijs ben je 11ct/km kwijt...
Tuurlijk is H2 technisch op kleine schaal mogelijk, wat voor mij ook van toepassing is/voor op elektrische accu auto's. De beloofde uitwerking klopt simpelweg niet en de rekening wordt (straks?) door anderen betaald wanneer het serieus - wereld - grootschalig(er) wordt.quote:Op zondag 20 januari 2019 17:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het wordt al toegepast, want waterstofauto's zijn er al. Daarnaast wordt waterstof al jaren en jaren toegepast in de industrie.
Waarom is de kostprijs van elektriciteit nu plotseling wel een issue? Het is toch bijna gratis?quote:Op zondag 20 januari 2019 18:56 schreef Vallon het volgende:
Om 1 liter benzine te produceren heb je totaal ongeveer 1,5kWh nodig. Voor het H2 energiequivalent is totaal ca 13,5 kWh nodig: 12,5kwH om 2,25liter water om te zetten in 0,25 kg waterstof en 2 kg zuurstof en ca 1,0kwH voor het discussiehgemak het moeilijk te comprimeren en te ontgassen.
Nope... je zal "energie"=kosten moeten steken in industrie/middelen om electra (bvk direct uit de zon) in bruikbare eenheden te ontginnen.quote:Op zondag 20 januari 2019 19:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Waarom is de kostprijs van elektriciteit nu plotseling wel een issue? Het is toch bijna gratis?
Dat snap ik allemaal wel en mijn antwoord is natuurlijk deels sarcastisch. Echter vind ik het wel opvallend dat wanneer het om elektriciteit icm duurzaamheid gaat het volgens de klimaatpausen allemaal zo'n beetje gratis van de bomen te plukken is maar als het om bv. waterstof gaat is het plotseling duurder dan goud.quote:Op zondag 20 januari 2019 19:21 schreef Vallon het volgende:
Nope... je zal "energie"=kosten moeten steken in industrie/middelen om electra (bvk direct uit de zon) in bruikbare eenheden te ontginnen.
Tegen hoeveel "euro" je dan een kWh waardeert is een kwestie van markt, die bij ons daarmee bepaalt wie wel en niet de beschikking heeft/krijgt.
Eensch hoor... het is een nieuwe religie waarbij protestanten de katholieken vertellen dat ze het verkeerd zien.quote:Op zondag 20 januari 2019 20:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat snap ik allemaal wel en mijn antwoord is natuurlijk deels sarcastisch. Echter vind ik het wel opvallend dat wanneer het om elektriciteit icm duurzaamheid gaat het volgens de klimaatpausen allemaal zo'n beetje gratis van de bomen te plukken is maar als het om bv. waterstof gaat is het plotseling duurder dan goud.
Voor fuelcells wordt op dit moment platina gebruikt als katalysator, ook een "rare metal" en er wordt ook flink wat aarde voor afgegraven.quote:Op zondag 20 januari 2019 21:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Eensch hoor... het is een nieuwe religie waarbij protestanten de katholieken vertellen dat ze het verkeerd zien.
Zelf denk ik dat het lood om oud ijzer is. Het is maar net waar je je je energie in wil steken.
Het meest enge van all-eletric-fanatisme is dat je hiervoor je heel nieuwe maatschappij zult moeten (ver)bouwen die ontoegankelijk wordt voor minder technisch "bedeelden", terwijl je een plofauto en je CV-ketel "relatief" eenvoudig kunt ombouwen voor waterstof, ook voor industrie sectoren zoals scheepvaart en tuinbouw.
Los van opslag perikelen, is waterstof weliswaar gevaarlijk maar verder een uiterst handzaam energierijk goedje wat verder nauwelijks gebruiksschade geeft.
Een tank voor 5 kg (150kWh) waterstof weegt iets van 150kg, afmeting 150liter en ruimschoots genoeg voor ca 400-500 km ("h2-electrisch") bereik. Het letterlijk ploffen, geeft een snelwarm autobereik van 300km.
Als je met H2 er mensen mee naar de maan kunt schieten, is het vast ook bruikbaar voor andere zware (vervoers)toepassingen. zoals bussen... lees ook wiki
Zet je dit af tegen een accu-systeem, 85kWh TeslaS-gewicht 540kg, kan je je de nodige vraagtekens plaatsen, ook omdat je voor een accu "rare" materialen nodig hebt.
Dit valt nog allemaal in het niet bij een fossiele tank die hooguit, all in, 50kg weegt.
Tuurlijk is H2 opslag ingewikkeld, wat sws ook geldt voor accu's die bestaan uit 2000 losse penlites die na 100x laden, stuk zijn.
Als je 80k voor een auto kunt neertikken, natuurlijk.quote:Op zondag 20 januari 2019 18:11 schreef MaGNeT het volgende:
En nu Tesla heeft aangekondigd vanaf 2020 het eerste model met een 600 mile range te kunnen leveren, is actieradius ook niet echt meer een issue.
Verdubbeling.quote:Op maandag 21 januari 2019 08:46 schreef Gunner het volgende:
600 mijl? das een verdriedubbeling van wat ze nu doen. Knap als ze dat voor elkaar krijgen.....
Ja, klopt. Verdubbeling dus.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:08 schreef Gunner het volgende:
[..]
600 mijl he... das 960 kilometer....
zijn dat fabrikant-opgaves of echte kilometers?quote:Op maandag 21 januari 2019 17:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, klopt. Verdubbeling dus.
https://ev-database.nl/cheatsheet/actieradius-elektrische-auto
Dat zijn juist de echte, zie tekst.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:11 schreef Gunner het volgende:
[..]
zijn dat fabrikant-opgaves of echte kilometers?
Er staan auto's tussen die nog niet eens te krijgen zijn...quote:
Dan staat er een sterretje achter of deels USA praktijkwaarden, zoals Model 3.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:13 schreef Gunner het volgende:
[..]
Er staan auto's tussen die nog niet eens te krijgen zijn...
vandaar m'n vraag
Wat is echt.....lekker langzaam, nieuw opzoevend 100km/u op de autosnelweg met met wind in de rug op een mooie lentedag.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat zijn juist de echte, zie tekst.
Reserve kan je niet ontladen, die capaciteit is al afgeschermd.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:49 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat is echt.....lekker langzaam, nieuw opzoevend 100km/u op de autosnelweg met met wind in de rug op een mooie lentedag.
In de dagelijkse praktijk van alle dag mag (zal?) je van die aantallen imo (zeker op termijn) gemakshalve 25% kunnen afhalen, ook omdat het niet verstandig je reserve (diep) te (ont)laden etc.etc.
Los daarvan, wel leuke ontwikkelingen voor (h)eerlijke discussies.
Opvallend is trouwens het lijstje van energieverbuik KwH/per 100km. De kekke Hyundai IONIQ Electric doet het ruim 30% beter (14,7kwh/100) dan de gesjeesde Audi e-tron met 22,6kWh.
Ook hier zal je imho voor normaal verwacht NL gebruik wel, minimaal 15 tot 25% bij op moeten tellen, dit los van supersporten.
Klopt weinig van in de praktijk.quote:Op maandag 21 januari 2019 17:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat zijn juist de echte, zie tekst.
Het verbruik hangt ook vooral af van de rijstijl van de bestuurder, het parcours, de weersomstandigheden, etc. Dus het blijft altijd een indicatie.quote:Op maandag 21 januari 2019 18:31 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Klopt weinig van in de praktijk.
130 km ipv 195km voor de Hyundai IONIQ
TL;DR: Ik heb het niet over restcapaciteit.quote:Op maandag 21 januari 2019 18:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Reserve kan je niet ontladen, die capaciteit is al afgeschermd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vanuit fabrikanten wordt veelal gesteld dat een accu "prima" een google bron is wanneer die nog tot 65-70% geladen kan worden wat weer - technisch - totaal niets zegt of je dat dan kunt gebruiken.
Sommigen fabrikanten geven zelfs garanties..... waarbij de "kapotte" accu dan vervangen wordt voor een andere afgeragde."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |