Ja, het kan toch eigenlijk niet anders dan dat dat de beste optie is: alsnog in de EU blijven.quote:Op maandag 14 januari 2019 21:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Jep.
[..]
https://nos.nl/artikel/22(...)-alsnog-stoppen.html
Niet voor de andere EU-landen. Het VK gaat dan overal dwarsliggen wegens de vernedering.quote:Op maandag 14 januari 2019 23:14 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, het kan toch eigenlijk niet anders dan dat dat de beste optie is: alsnog in de EU blijven.
Maar de EU kan de Brexit Exit niet tegenhouden.quote:Op maandag 14 januari 2019 23:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niet voor de andere EU-landen. Het VK gaat dan overal dwarsliggen wegens de vernedering.
Wat voor waarde heeft dit dan of is het meer symbolisch?quote:Op maandag 14 januari 2019 23:26 schreef capricia het volgende:
De Lords hebben gestemd.
Ze willen Mays deal niet, en ook geen No Deal.
(Maar nogmaals, zij hebben er niets over te zeggen)
Het geeft wel de sfeer weer.
Je zou het denken, he. Maar ja. "De wil van het volk". En dan moet de PM dus ook met het schaamrood op de kaken naar Brussel om daar die brief terug te vragen en moeten ze toegeven dat ze er een zooitje van hebben gemaakt. Dat is niet makkelijk voor een Brit.quote:Op maandag 14 januari 2019 23:14 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, het kan toch eigenlijk niet anders dan dat dat de beste optie is: alsnog in de EU blijven.
maar aan de andere kant gaan ze wel horen hoe blij iedereen is dat ze blijven, zo zullen ze het wel uitleggenquote:Op maandag 14 januari 2019 23:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je zou het denken, he. Maar ja. "De wil van het volk". En dan moet de PM dus ook met het schaamrood op de kaken naar Brussel om daar die brief terug te vragen en moeten ze toegeven dat ze er een zooitje van hebben gemaakt. Dat is niet makkelijk voor een Brit.
Bercow waarschuwt Maytwitter:Haggis_UK twitterde op maandag 14-01-2019 om 19:35:06Mr Speaker - I will stand up for the rights of the House of Commons & I will not be pushed around by agents of the executive branch... #PeoplesVote #FinalSay #RevokeA50 https://t.co/GthgFmiaUm reageer retweet
probleem is dat iedereen een ander, best mogelijk, scenario wil. Er zijn er die een no deal willen en lekker totaal zelfstandig verder, en er zijn er die compleet in de interne markt willen blijven..... Ja kom er maar eens uit.... Ze weten zelf al, al die tijd niet welke kant ze precies uit willen.quote:Op maandag 14 januari 2019 23:58 schreef Tijger_m het volgende:
Ik moet wel zeggen dat het Britse Parlement wel ontzettend hypocriet en/of naief is.
Het Parlement heeft Brexit mogelijk gemaakt door voor Art 50 te stemmen met bijna 500 stemmen voor maar nu het zover is durven ze niet de verantwoordelijkheid van die stem te nemen, er is geen andere of betere deal te krijgen, niet voor de Tories en niet voor Labour dus het is hoog tijd dat ze de realiteit accepteren dat Leave het VK grote schade oplevert of dat ze het hele verhaal beeindigen.
Dat is mij bekend. Maar het feit blijft dat er nu een beslissing genomen moet worden en dat de unicorns uitverkocht zijn.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:06 schreef rubbereend het volgende:
[..]
probleem is dat iedereen een ander, best mogelijk, scenario wil. Er zijn er die een no deal willen en lekker totaal zelfstandig verder, en er zijn er die compleet in de interne markt willen blijven..... Ja kom er maar eens uit.... Ze weten zelf al, al die tijd niet welke kant ze precies uit willen.
Ik heb nog geen enkel realistisch plan/realistische wens (zonder wel de lusten, niet de lasten/cherrypicking) gezien anders. Al volg ik het wellicht wat minder op de voet dan sommigen .quote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:06 schreef rubbereend het volgende:
[..]
probleem is dat iedereen een ander, best mogelijk, scenario wil. Er zijn er die een no deal willen en lekker totaal zelfstandig verder, en er zijn er die compleet in de interne markt willen blijven..... Ja kom er maar eens uit.... Ze weten zelf al, al die tijd niet welke kant ze precies uit willen.
Net zo lang doorgaan met wensen dat je een eenhoorn krijgt tot de tijd voorbij is.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is mij bekend. Maar het feit blijft dat er nu een beslissing genomen moet worden en dat de unicorns uitverkocht zijn.
Het is nu May's deal of No Deal, bijna niemand wil No Deal dus wat blijft er dan over?
Men heeft voor artikel 50 gestemd, dus no deal is de meest logische oplossing. 28% van de ondervraagden was wel te porren voor een no deal.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 00:20 schreef Tijger_m het volgende:
Het is nu May's deal of No Deal, bijna niemand wil No Deal dus wat blijft er dan over?
Vanavond uur of 8 onze tijd, geloof ik.quote:
Vooral blijven hopen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 08:30 schreef Falco het volgende:
Verwachting: deal wordt natuurlijk weggestemd. Vrij vlot daarna wordt extensie van artikel 50 aangevraagd. Weekje later wordt het No Brexit at all. Harde Brexiteers allemaal over de zeik maar niemand van hen wil het stokje overnemen. Ohja, May blijft Prime Minister.
Dat kan, maar tot nu toe heeft May nog geen enkele keer datgene gedaan wat ik rationeel gezien zou verwachten dat ze zou doen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 08:30 schreef Falco het volgende:
Verwachting: deal wordt natuurlijk weggestemd. Vrij vlot daarna wordt extensie van artikel 50 aangevraagd. Weekje later wordt het No Brexit at all. Harde Brexiteers allemaal over de zeik maar niemand van hen wil het stokje overnemen. Ohja, May blijft Prime Minister.
Natuurlijk doet ze dat.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 10:32 schreef Jane het volgende:
[..]
Dat kan, maar tot nu toe heeft May nog geen enkele keer datgene gedaan wat ik rationeel gezien zou verwachten dat ze zou doen.
Het zou mij niet verbazen als ze na de stemming vanavond toch nog blijft vasthouden aan die deal. Waanzin, I know, maar ik zag Britten daar gisteren ook al over speculeren.
Nou, ja, dat jij het probleem niet ziet betekent niet dat er geen probleem is. No deal is nooit ter sprake gekomen in de aanloop naar het referendum, WTO regels werden door Leave op hun campagne website een ramp voor het land genoemd en 28% (waarvan een deel denkt dat No Deal in de EU blijven is) die voor zou zijn is natuurlijk geen meerderheid.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 07:34 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Men heeft voor artikel 50 gestemd, dus no deal is de meest logische oplossing. 28% van de ondervraagden was wel te porren voor een no deal.
Ik zie het probleem niet. No deal. Hard Brexit.
Iedereen tegen iedereen, ieder compromis is een doodzonde. En alles moet kapot. Lagerhuis anno 2019.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 10:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
Er zijn ontelbare kampen in Britse Lagerhuis. Daar kom je niet meer uit. Ongekend wat voor zooi ze ervan hebben gemaakt.
Er speelt ook wat partijpolitiek mee, natuurlijk. Er zijn genoeg Labour MP's die wel met May' deal kunnen leven maar tegenstemmen vergroot de kans of vervroegde verkiezingen dus ja, het partijbelang staat voor op.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 11:27 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Iedereen tegen iedereen, ieder compromis is een doodzonde. En alles moet kapot. Lagerhuis anno 2019.
Deze tekst suggeert dat may artikel 50 kan terug trekken zonder goedkeuring van het britse parlement, dat lijkt me niet correct toch?quote:Het zou ook nog kunnen dat May de Brexit-plannen terugtrekt, zodat het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU helemaal niet doorgaat. Dat kan zonder dat de andere EU-lidstaten daarmee hoeven in te stemmen.
Dat lijkt me ook niet, maar het levert wel een hele rare situatie op (voor zover het dat nog niet was, natuurlijk). Er zijn drie mogelijkheden, A, B en C waarvan B niet kan. En dan stemt het parlement eerst tegen A en daarna ook nog tegen C. Tja, wat dan...quote:Op dinsdag 15 januari 2019 12:46 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Deze tekst suggeert dat may artikel 50 kan terug trekken zonder goedkeuring van het britse parlement, dat lijkt me niet correct toch?
Dat is inderdaad niet correct. Het hooggerechtshof in het VK heeft het Parlement als soeverein gesteld bij het maken van dergelijke beslissingen, het Parlement moet eerst dus stemmen om Art 50 terug te trekken en dan moet de regering dat aan de EU melden.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 12:46 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Deze tekst suggeert dat may artikel 50 kan terug trekken zonder goedkeuring van het britse parlement, dat lijkt me niet correct toch?
Dat zij in Brussel wel even een akkoordje ging sluiten waarmee het VK wel de lusten maar niet de lasten ging krijgen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:10 schreef xzaz het volgende:
Wat ik niet snap is; waarom is May het kop van jut? Wat hadden de Engelse verwacht van May?
Maar dat is onrealistisch, toch?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zij in Brussel wel even een akkoordje ging sluiten waarmee het VK wel de lusten maar niet de lasten ging krijgen.
Voor iedereen behalve de Britten (lees: Engelsen) wel, ja.quote:
Klopt. Maar volkmenners a la Johson en tabloids als The Sun beweren dat het wel kan. Dus half Engeland (arme schotten) loopt erachteraan.quote:
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:28 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat vonden de Britten niet
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:29 schreef Jane het volgende:
[..]
Voor iedereen behalve de Britten (lees: Engelsen) wel, ja.
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:29 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Klopt. Maar volkmenners a la Johson en tabloids als The Sun beweren dat het wel kan. Dus half Engeland (arme schotten) loopt erachteraan.
Ja. Daarom is dat ook niet geluktquote:
Heel Brexit hangt aan elkaar van onrealistische verwachtingen. De Brexiteers willen verkopen dat er een nieuwe gouden eeuw uitbreekt als men uit de EU treed. Ze hebben het steeds over "onafhankelijk zijn" maar dat is anno 2018 op het vlak van een wereldeconomie helemaal geen goed idee. GB is geen wereldrijk meer en tegenwoordig moet je als middelgroot land (wat het op wereldschaal is) onderdeel zijn van een blok om nog wat in te brengen hebben tegenover de echte grootmachten als de VS, China, India, Rusland en Japan.quote:
Bovendien heeft het CJEU gezegd dat terugtrekking van Artikel 50 alleen in lijn met de nationale constitutionele vereisten kan gebeuren. Een terugtrekking die voorbij gaat aan de eisen van het Hooggerechtshof in het VK kan dus niet door de EU geaccepteerd worden.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is inderdaad niet correct. Het hooggerechtshof in het VK heeft het Parlement als soeverein gesteld bij het maken van dergelijke beslissingen, het Parlement moet eerst dus stemmen om Art 50 terug te trekken en dan moet de regering dat aan de EU melden.
Ja maar... De EU en het CJEU leggen volgens de Brexiteers toch allerlei dingen aan de Britten op zonder dat de Britten daar zelf invloed op hebben? Wil je zeggen dat Britse wetgeving hier leidend is?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:45 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Bovendien heeft het CJEU gezegd dat terugtrekking van Artikel 50 alleen in lijn met de nationale constitutionele vereisten kan gebeuren. Een terugtrekking die voorbij gaat aan de eisen van het Hooggerechtshof in het VK kan dus niet door de EU geaccepteerd worden.
Nee, het beste voor iedereen (niet in economisch opzicht, natuurlijk) zou zijn dat het VK de Eu verlaat en het zelf moet uitzoeken, mischien dat het dan duidelijk word wat de EU wel en niet deed en verantwoordelijk voor was/is.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:34 schreef Jane het volgende:
Echt hoor, ik zit vanaf 11 uur naar James O'Brien op LBC te luisteren en ik heb alweer diverse bellers horen langskomen die nog steeds geloven dat ze unicorns kunnen krijgen, dat Duitsland en Frankrijk de hele dag bezig zijn om de UK te pesten, enzovoort, enzovoort... Geen redden aan, *zucht*.
Ja, er word flink gelogen. WTO tarieven op voedsel lopen van 12% tot meer dan 50% en het VK zal zich moeten houden aan de WTO basis tarieven aangezien ze geen quota of schedules hebben.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:50 schreef Jane het volgende:
Rees-Mogg zit nu gewoon op LBC nog maar eens te beweren dat die hele backstop niet nodig is, omdat - volgens hem - noch de UK, noch de EU een harde grens gaan opwerpen.
Echt, compleet gelul. En ik geloof ook niet dat hij dit echt gelooft.
Oh, en WTO-rules zijn geweldig, want ze krijgen "cheaper food".
Dat argument van "controle over de eigen grenzen" van sommige Brexiteers is echt flinterdun. Rondom de Noord Ierse situatie lijkt hun boodschap te zijn "de Ierse republiek en de EU mogen het uitzoeken hoe ze die grens regelen". Dat terwijl de Britten zelf het goede vrijdag-verdrag getekend hebben waarin ze zich verplicht hebben om de situatie te regelen. De EU toont zich een stuk verantwoordelijker op dat vlak en dat is eigenlijk heel raar.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:50 schreef Jane het volgende:
Rees-Mogg zit nu gewoon op LBC nog maar eens te beweren dat die hele backstop niet nodig is, omdat - volgens hem - noch de UK, noch de EU een harde grens gaan opwerpen.
Echt, compleet gelul. En ik geloof ook niet dat hij dit echt gelooft.
Ja, vlees importeren uit Australië. Supergoedkoop vastquote:Op dinsdag 15 januari 2019 13:50 schreef Jane het volgende:
Oh, en WTO-rules zijn geweldig, want ze krijgen "cheaper food".
Maar dan krijg je wel hormonen erbij. Vlees+++, dus!quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, vlees importeren uit Australië. Supergoedkoop vast
Lekkere chloorkippen uit Amerikaquote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien komt die lekkere Amerikaanse kip-uit-blik wel op de markt in de UK.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Lekkere chloorkippen uit Amerika
Ja, dat komt omdat je een volledig overzicht moet maken van alle goederen die je wil importeren en exporteren, met daarbij de tarieven die je wil gaan voeren.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:11 schreef beantherio het volgende:
Wat ik er van begrijp is dat een hernieuwd onafhankelijk WTO-lidmaatschap van GB (los van het lidmaatschap via de EU) nog niet volledig rond is. O.a. Rusland ligt nog dwars. De verwachting lijkt wel te zijn dat het voor elkaar komt.
Brexit: ‘Several’ WTO members block Britain's attempt to fast track deal
Russia blocks UK's post-Brexit tariff proposal at WTO
Britain clears trade hurdle ahead of Brexit
Ik snap ook niet helemaal hoe je kunt denken dat dat mag: je kunt toch niet eenzijdig een overeenkomst met de EU gaan wijzigen? En de essentie van de backstop is nu juist dat er geen harde limiet aan hangt.twitter:paul__johnson twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 14:01:54So Bercow says no to amendment from Tory MP Andrew Murrison - which would have limited backstop. -Another lifeline for May has disappearedLive updates via @AndrewSparrow here:https://t.co/AIBHtFN9lS reageer retweet
Leuk idee...ware het niet dat Australie geen overschot heeft maar vooral voor de Aziatische markt produceert die voor hun veel belangrijker is en dat de Chinezen massaal bedrijven opkopen in Australie om hun vlees leveringen te garanderen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
holyshit is dit serieus?? gatverdammequote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:18 schreef Jane het volgende:
[..]
Misschien komt die lekkere Amerikaanse kip-uit-blik wel op de markt in de UK.![]()
[ afbeelding ]
Australie stelt import door de UK blijkbaar als eis voor een eventuele handelsdeal na Brexit.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:33 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hormonen inplaats van pencilline?
Als het een geen ONZ is het t mijne het wel?
quote:One of Australia’s supposed key demands for a free trade deal with the UK – their agreeing to buy our hormone-treated beef – is “almost impossible” for the UK to agree to, according to a new report by an anti-Brexit think tank.
Sydney Morning Herald: Australia's 'hormone beef' not to Brexit Britain's taste: reportquote:The EU claims that at least one of the hormones used by Australian cattle farmers is carcinogenic
De huidige deal is door alle lidstaten goedgekeurd. Als ze een nieuwe deal willen onderhandelen, zal dat dus opnieuw moeten gebeuren.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:34 schreef TjjWester het volgende:
Moet de EU toestemmig vragen aan haar lidstaten als ze opnieuw willen onderhandelen? Unaniem?
Okay kan ik het nu mee eens zijn, en die kip in blik eten dat mensen en gaan die er dood van/door?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:44 schreef Jane het volgende:
[..]
Australie stelt import door de UK blijkbaar als eis voor een eventuele handelsdeal na Brexit.
De EU importeert nu geen rundvlees uit Australie, omdat een van de hormonen die ze gebruiken kankerverwekkend zou zijn.
[..]
[..]
Sydney Morning Herald: Australia's 'hormone beef' not to Brexit Britain's taste: report
Amerikanen zijn culinaire heidenen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:27 schreef Lafoy het volgende:
[..]
holyshit is dit serieus?? gatverdamme![]()
Hm, vermoedelijk wel. Maar het is nooit "de EU" geweest die onderhandelde, Barnier trad opquote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:34 schreef TjjWester het volgende:
Moet de EU toestemmig vragen aan haar lidstaten als ze opnieuw willen onderhandelen? Unaniem?
Duitslandquote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, vermoedelijk wel. Maar het is nooit "de EU" geweest die onderhandelde, Barnier trad op
namens de EU maar kreeg zijn instructies direct van de EU 27 regeringsleiders.
Ik zie geen ruimte daarvoor, overigens, de Fransen zien dat ook niet, de huidige deal gaat een aantal landen al te ver en nog meer concessies zal onacceptabel zijn. Geen enkel EU land heeft aangegeven nog bereid te zijn tot onderhandlingen, wat het VK wil is niet maatgevend voor de EU.
Nee, tuurlijk niet, maar lijkt me nou niet iets wat je in je land zou moeten willen aanbieden. De voedselstandaarden in de USA zijn nogal laag.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:47 schreef john2406 het volgende:
[..]
Okay kan ik het nu mee eens zijn, en die kip in blik eten dat mensen en gaan die er dood van/door?
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:18 schreef Jane het volgende:
[..]
Misschien komt die lekkere Amerikaanse kip-uit-blik wel op de markt in de UK.![]()
[ afbeelding ]
Corbyn wil een betere deal... Partijpolitiekquote:Amendement A van Labour-leider Jeremy Corbyn: dat amendement wijst de brexit-deal van May af omdat die niet voorziet in een permanente douane-unie. Het wijst een brexit zonder akkoord met de EU af.
Uitstel ligt in lijn der verwachting; en andermaal een betere deal... tjaquote:Amendement K van SNP-leider Ian Blackford: dat amendement weigert de brexit-deal van May goed te keuren, omdat het "schade toebrengt" aan Schotland, Wales en de landen en regio's van het hele Verenigd Koninkrijk. Ook roept het amendement op tot uitstel van de brexit tot er een andere uittredingsdeal is bereikt.
Is dit nog niet expliciet genoeg uitgelegd in draft?quote:Amendement B van Edward Leigh van de Conservatieven: dat amendement roept ertoe op dat de zogenoemde 'backstop' (bekijk hier wat dat betekent) tijdelijk is en ook tijdelijk blijft.
En dan moet EU het maar uitzoeken; ja doei.quote:Amendement F van John Baron van de Conservatieven: in dat amendement staat dat de Britten het recht hebben om de 'backstop' te stoppen zonder dat de EU daarmee akkoord hoeft te gaan.
Beetje offtopic maar:quote:
Rees-Mogg is een leugenaar die nergens zijn aantijgingen onderbouwt en zijn WTO verhaal is nergens op gebaseerd.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 15:34 schreef Jane het volgende:
LBC heeft het interview (lees: felle discussie) van James O'Brien met Jacob Rees-Mogg van net online gezet.
https://www.lbc.co.uk/rad(...)es-mogg-brexit-vote/
Bovenaan een korter clipje, onderaan het volledige interview.
Het Europarlement gaat hoe dan ook een korte nacht tegemoetquote:Er is nóg iemand die dicht bij het vuur zit: Guy Verhofstadt. De leider van de Europese liberalen is namens het Europarlement mede-onderhandelaar over Brexit. Hij sluit zich in zijn werkkamer in Straatsburg op, zodra de live-uitzending vanuit Westminster begint.
En daarna? Het gonst geruchten. Verhofstadt en Barnier zouden nog laat in de avond een gezamenlijke persconferentie overwegen, na het bekend worden van de uitslag in Londen.
Sowieso wordt het een korte nachtrust in Straatsburg, want woensdagochtend om 08.30 uur start het plenaire Brexit-debat.
twitter:BorderIrish twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 14:14:10Arlene Foster says there was never a hard border. That’s wrong. There was. reageer retweet
twitter:BorderIrish twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 14:42:41Brexit is now so weird that the leader of DUP is gaslighting the Troubles reageer retweet
twitter:BorderIrish twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 14:45:24Maybe Arlene Foster was just facing in the opposite direction reageer retweet
twitter:BorderIrish twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 15:14:40And yes what’s she’s doing is the ERG’s work by trying to undermine and wrest back control of the political currency of the term ‘hard border’ in the Brexit debate, and in that she is being used by the forces her party has aligned itself with in their bigger schema reageer retweet
Ja, Schotland heeft met bijna tweederde meerderheid voor Remain gestemd, die zijn bij het vorige referendum over Schotse onafhankelijkheid vertelt dat als ze in he VK bleven ze in de EU zouden blijven. David Cameron vertelde ze dat, btw.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 15:49 schreef devlinmr het volgende:
Schotten, dreigen min of meer met een referendum over het verlaten van de UK als Brexit doorgaat
Dat heeft nu weinig zin meer: de Schotten zijn hoe dan ook "fucked". Bij onafhankelijkheid (sowieso een lang traject) zal EU-lidmaatschap een heel moeilijk verhaal worden.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 15:49 schreef devlinmr het volgende:
Schotten, dreigen min of meer met een referendum over het verlaten van de UK als Brexit doorgaat
Ik weet niet wat een harde grens precies is maar mijnenvelden, wachttorens met scherpschutters en automatische wapens en soldaten die de grens bewaken lijkt mij toch wel een harde grens.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:14 schreef Jane het volgende:
De DUP beweert nu gewoon glashard dat er nooit een harde grens in Ierland is geweest.
Arlene Foster vanochtend al en nu hoor ik een ander op LBC.
Echt hoor, elke keer dat je denkt dat het niet surrealistischer kan worden....
twitter:BorderIrish twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 14:14:10Arlene Foster says there was never a hard border. That’s wrong. There was. reageer retweet
twitter:BorderIrish twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 14:42:41Brexit is now so weird that the leader of DUP is gaslighting the Troubles reageer retweet
twitter:BorderIrish twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 14:45:24Maybe Arlene Foster was just facing in the opposite direction reageer retweet
twitter:BorderIrish twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 15:14:40And yes what’s she’s doing is the ERG’s work by trying to undermine and wrest back control of the political currency of the term ‘hard border’ in the Brexit debate, and in that she is being used by the forces her party has aligned itself with in their bigger schema reageer retweet
Als ze éénmaal onafhangkelijk zouden zijn, hoeft dat toch niet zo moeilijk te zijn? Of mis ik iets?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:16 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat heeft nu weinig zin meer: de Schotten zijn hoe dan ook "fucked". Bij onafhankelijkheid (sowieso een lang traject) zal EU-lidmaatschap een heel moeilijk verhaal worden.
Wat ze ermee lijken te zeggen is dat als er geen mijnen liggen en je niet elk moment bang moet zijn om te worden doodgeschoten, het niet echt een 'harde' grens is.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik weet niet wat een harde grens precies is maar mijnenvelden, wachttorens met scherpschutters en automatische wapens en soldaten die de grens bewaken lijkt mij toch wel een harde grens.
DIT is zeker echt, kijk maar eens naar deze beelden:quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:27 schreef Lafoy het volgende:
[..]
holyshit is dit serieus?? gatverdamme![]()
Geen idee, maar Spanje heeft iig een tijdje geleden beloofd niet langer te zullen gaan dwarsliggen (daar dreigden ze eerder wel mee).quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:16 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dat heeft nu weinig zin meer: de Schotten zijn hoe dan ook "fucked". Bij onafhankelijkheid (sowieso een lang traject) zal EU-lidmaatschap een heel moeilijk verhaal worden.
Dat ondanks dat Brexit nadert het geen Brexit is omdat je altijd de Noordzee nog kunt overzwemmen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:20 schreef Jane het volgende:
[..]
Wat ze ermee lijken te zeggen is dat als er geen mijnen liggen en je niet elk moment bang moet zijn om te worden doodgeschoten, het niet echt een 'harde' grens is.
Dus als je de harde grens niet kunt voorkomen, dan verander je gewoon de definitie ervan.
Ja, wat moet je dan nog zeggen?
Lijkt mij ook vrij hard jaquote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik weet niet wat een harde grens precies is maar mijnenvelden, wachttorens met scherpschutters en automatische wapens en soldaten die de grens bewaken lijkt mij toch wel een harde grens.
ongeveer jaquote:
Okee, even in de gaten houden dan.quote:
Waarschijnlijk May weer terug naar EU voor meer 'concessies' en dan nog een keertje proberen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, even in de gaten houden dan.
Alhoewel de uitslag al niet echt een verrassing is, als ik de commentaren mag geloven.
Maar wat dan hè?
Dan heeft May 3 dagen de tijd om een nieuw plan te verzinnenquote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee, even in de gaten houden dan.
Alhoewel de uitslag al niet echt een verrassing is, als ik de commentaren mag geloven.
Maar wat dan hè?
Uitstel wrs, maar ja die scherpslijpers van de EU willen doordrukken wrs.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:38 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Waarschijnlijk May weer terug naar EU voor meer 'concessies' en dan nog een keertje proberen.
Arme Britten inderdaad, alsof zij iets aan dit hele circus kunnen doen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Uitstel wrs, maar ja die scherpslijpers van de EU willen doordrukken wrs.
Spanje zal waarschijnlijk gaan veto'en omdat ze niet willen dat Catalonië dan gaat denken dat ze bij onafhankelijkheid ook bij de EU kunnen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:17 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Als ze éénmaal onafhangkelijk zouden zijn, hoeft dat toch niet zo moeilijk te zijn? Of mis ik iets?
Grote blamage van het politieke establishment. Niet alleen van de conservatieven, maar ook van Labour, want die hebben ook geen reëel alternatief op dit moment.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:41 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Arme Britten inderdaad, alsof zij iets aan dit hele circus kunnen doen.
Die gaat ze niet krijgen. De huidige gaat een aantal landen al te ver.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:38 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Waarschijnlijk May weer terug naar EU voor meer 'concessies' en dan nog een keertje proberen.
Dat bezwaar hebben ze niet lang geleden laten varen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:44 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Spanje zal waarschijnlijk gaan veto'en omdat ze niet willen dat Catalonië dan gaat denken dat ze bij onafhankelijkheid ook bij de EU kunnen.
Lul niet, het zijn de regeringsleiders van de EU die niet verder willen gaan dan deze WA en voor sommigen gaat het al te ver voor het VK.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Uitstel wrs, maar ja die scherpslijpers van de EU willen doordrukken wrs.
Er…? Het waren de Britten die hiervoor gestemd hebben anders. Niet de EU.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:41 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Arme Britten inderdaad, alsof zij iets aan dit hele circus kunnen doen.
Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens. Maar het zal wel May's strategie zijn vermoed ik (en er zijn wat aanwijzingen in die ricthing), en ze zal wel hopen dat de tijdsdruk de boel uiteindelijk haar kant op laat vallen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Die gaat ze niet krijgen. De huidige gaat een aantal landen al te ver.
Sorry, was cynisch.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er…? Het waren de Britten die hiervoor gestemd hebben anders. Niet de EU.
Wees blij voor die Britten, die zijn straks eindelijk van dat geldverslindende bestuursorgaan af.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er…? Het waren de Britten die hiervoor gestemd hebben anders. Niet de EU.
Yep. Maar ze zijn door het uberhaupt afroepen van het referendum en bijkomende zaken zoals het imago van de EU zoals gepresenteerd door red tops en de vasle beloftes van Leave ook wel in een lastig parket beland. Tel daarbij op May's blunder om verkiezingen uit te schrijven die haar de meerderheid kostten en de DUP een grote rol gaven en je hebt zo'n beetje de ingredienten voor een onmogelijke situatie.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Grote blamage van het politieke establishment. Niet alleen van de conservatieven, maar ook van Labour, want die hebben ook geen reëel alternatief op dit moment.
Ik kreeg laatst mijn jaarlijkse belastingoverzicht hier in de UK. Ik weet niet hoe die in NL eruit ziet, maar hier krijg je ieg een mooi overzicht van op welke manier je betaalde belastingen besteed zijn (globaal en enigszins genormaliseerd uiteraard). Daarop valt te lezen dat welgeteld 0.7% van mijn belastingen besteed zijn aan de EU-bijdrage. Dat gaat inderdaad nogal een besparing opleveren! Vooral ook omdat er natuurlijk verder helemaal geen voordelen voor de UK tegenover die bijdrage staan. Nee, je hebt groot gelijk, zo simpel is het.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:52 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wees blij voor die Britten, die zijn straks eindelijk van dat geldverslindende bestuursorgaan af.
Importeren vanuit Australië kan voor de Britten uiteraard voor niks, tenzij Australië exportheffingen heeft ingevoerd; de Britten moeten namelijk zelf de importheffing bepalen. Het probleem zit bij export van het VK naar het buitenland, daar gaan voor Britse producten de WTO tarieven gelden.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Leuk idee...ware het niet dat Australie geen overschot heeft maar vooral voor de Aziatische markt produceert die voor hun veel belangrijker is en dat de Chinezen massaal bedrijven opkopen in Australie om hun vlees leveringen te garanderen.
Bovendien moet dat dan onder WTO tarieven en die zijn (pardon the pun) niet mals. Tel daarbij op dat je dan geen vers vlees meer krijgt en de kosten van transport erbij krijgt.
Kortom, het zijn allemaal lulverhalen die helemaal nergens op gebaseerd zijn.
quote:The Press Association has more on European commission president Jean-Claude Juncker’s decision to return to Brussels for possible emergency talks tomorrow. (See 3.27pm.) The PA reports:
Jean-Claude Juncker has pulled out of an event in Strasbourg on Wednesday because the Brexit vote in the Commons means he has to remain in Brussels, a European commissioner has said.
The commission president had been due to take part in a debate on the future of Europe with Spanish prime minister Pedro Sanchez but has been replaced by his deputy Frans Timmermans.
Pierre Moscovici, commissioner for economic and financial affairs, told a press conference today: “President Juncker would have liked to have attended the debate, but the circumstances of it, which I am sure you are aware of, the vote in another country... I’m talking about Brexit.
“President Juncker needed to be in Brussels and that is why Vice President Timmermans is standing in.”
The Daily Mirror is reporting that an RAF plane is on standby to take Theresa May to Brussels tomorrow for emergency talks. (Cynics point out that RAF plans are always on standby, for anything.)
Omdat er nu een linkse regering zit. Als er straks weer een rechtse regering zit, bijvoorbeeld gesteund door het extreemrechtse Vox dat daar nu erg in opkomst is, zal dat ongetwijfeld anders liggen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:47 schreef Jane het volgende:
[..]
Dat bezwaar hebben ze niet lang geleden laten varen.
Spain would not oppose future independent Scotland rejoining EU
Je bent ook maar een enkel voorbeeld.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:00 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Ik kreeg laatst mijn jaarlijkse belastingoverzicht hier in de UK. Ik weet niet hoe die in NL eruit ziet, maar hier krijg je ieg een mooi overzicht van op welke manier je betaalde belastingen besteed zijn (globaal en enigszins genormaliseerd uiteraard). Daarop valt te lezen dat welgeteld 0.7% van mijn belastingen besteed zijn aan de EU-bijdrage. Dat gaat inderdaad nogal een besparing opleveren! Vooral ook omdat er natuurlijk verder helemaal geen voordelen voor de UK tegenover die bijdrage staan. Nee, je hebt groot gelijk, zo simpel is het..
Sorry, maar je snapt het niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:12 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Je bent ook maar een enkel voorbeeld.
Dudequote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:12 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Je bent ook maar een enkel voorbeeld.
Via de E.V.A is wel iets te regelen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:44 schreef westwoodblvd het volgende:
[..]
Spanje zal waarschijnlijk gaan veto'en omdat ze niet willen dat Catalonië dan gaat denken dat ze bij onafhankelijkheid ook bij de EU kunnen.
Dat geldverslindende bestuursorgaan met een totale jaarbegroting die maar de helft bedraagt van de Nederlandse begroting? We zouden beter eens in Brussel gaan kijken hoe overheden efficiënter kunnen gaan werken, want klaarblijkelijk slagen ze daar met relatief beperkte middelen toch heel behoorlijk in.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:52 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wees blij voor die Britten, die zijn straks eindelijk van dat geldverslindende bestuursorgaan af.
quote:Douane-specialist Hans Maessen uit Roermond verwacht dat het conceptakkoord over de Brexit van de Britse premier Theresa May en de EU dinsdagavond wordt weggestemd.
Dat zegt hij tegen L1 Radio.
Conservatieve denktank
Maessen is de hele dag in Engeland in verband met een persconferentie van de European Research Group (ERG), waar hij als adviseur aan verbonden is. De ERG is een denktank van Britse conservatieve parlementariërs die een plan B hebben gepresenteerd voor het plan van May. In dat alternatieve plan heeft Maessen de douane-paragraaf opgesteld.
Bijzondere klus
Maessen: "Het is toch wel bijzonder om als Nederlander aan de Brexitplannen mee te mogen werken." Volgens de Roermondenaar is er in het Verenigd Koninkrijk niet zoveel douane-kennis.
'Slecht plan'
Maessen vindt het concept-akkoord dat premier May is overeengekomen met de EU een slecht plan. De deal is volgens de douane-expert alleen goed voor de Europese Unie, maar niet voor het Verenigd Koninkrijk. "Dat is niet goed in balans." De deal moet volgens hem dan ook van tafel.
Krachtig signaal
De enige manier om de EU tot betere afspraken te dwingen voor het Verenigd Koninkrijk is volgens Maessen dat het Britse parlement dinsdagavond keihard nee zegt tegen het concept. "Alleen dan zal de EU in beweging komen", verwacht Maessen, "en dat is hard nodig om een goede basis te scheppen voor de toekomst, om goede buren te kunnen blijven".
Alternatief plan
Als het akkoord inderdaad wordt afgewezen, moet May binnen drie dagen een plan B aan de EU voorleggen. Volgens Maessen hebben de conservatieven dat plan B nu afgeleverd met het stuk waar hij aan mee heeft gewerkt.
Positie May
Volgens de Roermondenaar is er een goede kans dat premier May opstapt als het parlement tegen haar concept-akkoord stemt. Ze hoeft volgens Maessen niet van alle conservatieven weg, maar de geschiedenis laat zien dat een premier in soortgelijke situaties wel opstapt.
Vertraging
Een vertrek van May zal wel de hele Brexit-procedure vertragen, aangezien het dan weer de vraag is wie haar gaat opvolgen. Maar bij de conservatieven zitten volgens hem wel enkele kandidaten voor de opvolging.
Deadline
Het Verenigd Koninkrijk heeft tot 29 maart de tijd om een akkoord te sluiten met de Europese Unie over de voorwaarden van het vertrek. Op die datum vertrekt het VK formeel uit de EU.
Zelfs buiten het VK zijn er kennelijk mensen van mening dat de Britten een sterke onderhandelingspositie hebben.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:27 schreef TjjWester het volgende:
De enige manier om de EU tot betere afspraken te dwingen voor het Verenigd Koninkrijk is volgens Maessen dat het Britse parlement dinsdagavond keihard nee zegt tegen het concept.
Het plan van de ERG heeft natuurlijk niets te maken met wat May al dan niet gaat doen na de vote.quote:
Ik snap het meer dan goed.quote:
Dat is appels met peren vergelijken. Ik doel op de schandalig hoge salarissen en bijbehorende bonussen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over schandaal na schandaal wat zich daar opstapelt. Graaiers zijn het.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:17 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dat geldverslindende bestuursorgaan met een totale jaarbegroting die maar de helft bedraagt van de Nederlandse begroting? We zouden beter eens in Brussel gaan kijken hoe overheden efficiënter kunnen gaan werken, want klaarblijkelijk slagen ze daar met relatief beperkte middelen toch heel behoorlijk in.
Nee je reactie laat zien dat je het echt niet begrijpt. Geeft niks, maar beter om er dan nog eens over na te denken ipv te volharden in onbegrip.quote:
Daar kun je best het een en ander van vinden, maar dit topic gaat over Britse politiek en het is beter om met concrete feiten te komen en niet teveel onderbuik.quote:Dat is appels met peren vergelijken. Ik doel op de schandalig hoge salarissen en bijbehorende bonussen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over schandaal na schandaal wat zich daar opstapelt. Graaiers zijn het.
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)t-nu-buitenspel.htmlquote:CDA en D66 hebben nog steeds ernstige bezwaren tegen de brexit-noodwet van minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken. Blok wil de regering en ministers ruime bevoegdheden geven voor het geval de Britten de Europese Unie verlaten. Zo kan een minister een wet wijzigen of intrekken, zonder goedkeuring van het parlement en zonder advies van de Raad van State.
Na eerdere kritiek vanuit de Tweede Kamer heeft Blok enkele wijzigingen doorgevoerd, maar verschillende partijen vinden dit onvoldoende. D66 en CDA eisen dat de wet wordt aangepast, dat laten de coalitiepartijen weten aan Nieuwsuur. Ze vinden dat een minister nu te veel speelruimte krijgt.
Daarom eisen de partijen dat de extra bevoegdheden maar een half jaar gelden en dat alle maatregelen binnen tien weken alsnog door de Tweede Kamer moeten worden goedgekeurd, anders vervallen ze. "Het parlement kan niet volledig buitenspel worden gezet", zegt D66-Kamerlid Kees Verhoeven. "Met deze aanpassingen is het wetsvoorstel voldoende in balans."
'Brexit is een unieke gebeurtenis'
SP-Kamerlid Renske Leijten vindt de wet stoerdoenerij. "We willen allemaal dat de brexit zo goed mogelijk verloopt, maar dan moet je geen wetten maken waarvan niet duidelijk is waarvoor ze precies zijn." Ze vreest een precedentwerking. "Gaat de regering in een economische crisis dan zeggen: we moeten de democratie uitschakelen?"
Blok benadrukt dat de brexit een unieke gebeurtenis is en dat het kabinet daarom zo goed mogelijk voorbereid wil zijn en in speciale gevallen direct wil kunnen ingrijpen. "Je wil niet dat mensen die in een bijzondere situatie verkeren opeens vast komen te staan." Als voorbeeld noemt hij iemand die halverwege een medische behandeling is, of een vrachtwagen die met levende dieren vast staat bij de grens.
De minister wordt naar eigen zeggen regelmatig benaderd door bezorgde mensen. "Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk of ondernemers die om hulp vragen. Met deze mensen in gedachten hebben we de wet gemaakt." Blok vindt niet dat het parlement hiermee buitenspel staat. "Het parlement kan ingrijpen, nadat de maatregel is genomen."
'Regels niet oprekken voor brexit'
Maar juist dat is volgens Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht aan de Universiteit van Leiden, het probleem. Als het parlement pas achteraf in beeld komt, gaat dat volgens hem tegen de grondwet in. "Je kan het parlement niet laten tekenen bij het kruisje. Zo werkt dat niet."
Hij vervolgt: "Een parlement moet kunnen meepraten en voorstellen kunnen wijzigen en dat is in deze noodwet helemaal weg. Nu is er alleen sprake van een nee of ja aan het einde van de rit." Volgens Voermans moeten we onze regels niet oprekken voor de brexit. "Dat is ongekend."
Volgende week praat de Tweede Kamer met minister Blok over het wetsvoorstel.
Link naar de Bron?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:34 schreef TjjWester het volgende:
Een hele andere kant van de brexit:
[..]
Ja nou, goh, 9 miljard uitgeven om er 90 te krijgen is wel een drama, hoor, en nu 30,000 ambtenaren moeten aannemen om die van de EU te vervangen? Fantastisch toch? En geen enkele international erkende standaarden organisatie meer hebben? Geen probleem, joh, kost maar een jaar of tien omdat weer te organiseren.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 16:52 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Voor buitenstaanders is dat misschien minder evident dan je hoopt.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:32 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik heb meer verstand in m'n kleine teen dan jij in je hele lichaam.
Dat gevoel is wel gebaseerd op feiten. Denk zelf eens na man.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:33 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Nee je reactie laat zien dat je het echt niet begrijpt. Geeft niks, maar beter om er dan nog eens over na te denken ipv te volharden in onbegrip.
[..]
Daar kun je best het een en ander van vinden, maar dit topic gaat over Britse politiek en het is beter om met concrete feiten te komen en niet teveel onderbuik.
Alternatieve feiten, om precies te zijn.quote:
Bijna goed, de bedoeling is dat je ook echt die feiten opschrijft en er bronnen bij geeft.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:41 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat gevoel is wel gebaseerd op feiten. Denk zelf eens na man.
De feiten zijn dat lidmaatschap van de EU meer oplevert dan het kost. Dat wil niet zeggen dat alles perfect is geregeld, maar eruit stappen is sowieso nadelig.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:41 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat gevoel is wel gebaseerd op feiten. Denk zelf eens na man.
In een notendop. Kan zo op een bus, Tijnquote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:43 schreef Tijn het volgende:
[..]
De feiten zijn dat lidmaatschap van de EU meer oplevert dan het kost. Dat wil niet zeggen dat alles perfect is geregeld, maar eruit stappen is sowieso nadelig.
"veiligheidsgordels kunnen misbruikt worden om mensen gevangen te houden en moeten daarom verboden worden"quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:34 schreef TjjWester het volgende:
Een hele andere kant van de brexit:
[..]
Hoe werkt dit? Als een lid een amendement heeft ingediend dan moet daar toch over gestemd worden? Het kan toch niet zo zijn dat de voorzitter bepaald waarover gestemd mag worden.twitter:timdewit twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 14:16:45Daarbij laat de Speaker weer van zich horen: hij kiest niet voor de amendementen die de regering van May graag in stemming had gezien (Murrison en Swire).De amendementen die overblijven hebben weinig kans om meerderheid te halen.Alles is nu gericht op de stemming over De Deal. reageer retweet
Waar veel zijn valt die bijdrage wel mee, echter waar er weinig zijn dan is de rekening veel hoger maar daar gaat het nu helemaal niet om.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:17 schreef Falco het volgende:
[..]
Dude. Denk je dat TruusHenk zijn/haar buurman veel meer dan 0,7% aan de EU afdraagt?
Heb je een linkje? Ik zie het voorstel niet op de website van de tk staan.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:48 schreef beantherio het volgende:
[..]
"veiligheidsgordels kunnen misbruikt worden om mensen gevangen te houden en moeten daarom verboden worden"![]()
Ieder die de tekst van het voorstel met een klein beetje kennis van zaken leest weet dat sommige kamerleden een hoop drama aan het spinnen zijn zonder echte reden. Het lijkt de Britse politiek wel...
Hoe de regels er precies uitzien weet ik niet (ben ik zelf ook wel benieuwd naar) maar de motie van Murrison komt een beetje over als flauwekul op me: hij wil blijkbaar eenzijdig een limiet hangen aan een onderdeel van een overeenkomst met de EU. Het lijkt me dat dit alleen kan als de EU daarmee akkoord gaat.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:49 schreef TjjWester het volgende:
Hoe werkt dit? Als een lid een amendement heeft ingediend dan moet daar toch over gestemd worden? Het kan toch niet zo zijn dat de voorzitter bepaald waarover gestemd mag worden.twitter:timdewit twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 14:16:45Daarbij laat de Speaker weer van zich horen: hij kiest niet voor de amendementen die de regering van May graag in stemming had gezien (Murrison en Swire).De amendementen die overblijven hebben weinig kans om meerderheid te halen.Alles is nu gericht op de stemming over De Deal. reageer retweet
Ja, ik snap het ook niet helemaal, maar volgens mij bepaalt de voorzitter van de kamer zo'n beetje alles wat er gebeurt. Hij is ook officieel onpartijdig en stemt zelf niet mee (tenzij het eindigt in 50-50).quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:49 schreef TjjWester het volgende:
Mee eens als je bevoorbeeld hier kijkt dan wordt elke motie of amendement, hoe gek ook, altijd behandeld en in stemming gebracht. Ook als de pvv allerlei rare dingen indiend.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:55 schreef beantherio het volgende:
[..]
Hoe de regels er precies uitzien weet ik niet (ben ik zelf ook wel benieuwd naar) maar de motie van Murrison komt een beetje over als flauwekul op me: hij wil blijkbaar eenzijdig een limiet hangen aan een onderdeel van een overeenkomst met de EU. Het lijkt me dat dit alleen kan als de EU daarmee akkoord gaat.
https://www.tweedekamer.n(...)Z21404&dossier=35084quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:53 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Heb je een linkje? Ik zie het voorstel niet op de website van de tk staan.
Na dan vind ik dat de PvdD meer frappante moties indient.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:57 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Mee eens als je bevoorbeeld hier kijkt dan wordt elke motie of amendement, hoe gek ook, altijd behandeld en in stemming gebracht. Ook als de pvv allerlei rare dingen indiend.
Soft brexit bij voorquote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:57 schreef Geytenbeekje het volgende:
Dus even voor de duidelijkheid
Als de mensen voorMay´s voorstel stemmen is het Hard Brexit
Als de mensen tegen May´s voorstel stemmen is het No Deal ?
Jawel, de Speaker bepaalt welke amendementen in stemming worden gebracht. Aangezien niemand kon voorspellen welke dat zouden zijn lijkt het erop dat de Speaker dat volledig autonoom beslist.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:49 schreef TjjWester het volgende:
Andersom toch May voorstel is toch de deal van de EU?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:57 schreef Geytenbeekje het volgende:
Dankjequote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:58 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Soft brexit bij voor
No deal voorlopig bij tegen.
No deal en hard brexit zijn hetzelfde. Het voorstel van May is eigenlijk een "soft Brexit".quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:57 schreef Geytenbeekje het volgende:
Danku!quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)t-nu-buitenspel.html
Dat is een behoorlijke inperking van het recht van parlementariër.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:58 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Jawel, de Speaker bepaalt welke amendementen in stemming worden gebracht. Aangezien niemand kon voorspellen welke dat zouden zijn lijkt het erop dat de Speaker dat volledig autonoom beslist.
De brexit faq van de nos, eerder gelinkt, legt uit dat no deal en hard brexit niet hetzelfde zijn, op zeer belangerijke punten wijken ze af.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:59 schreef beantherio het volgende:
[..]
No deal en hard brexit zijn hetzelfde. Het voorstel van May is eigenlijk een "soft Brexit".
Ja, ik vind dat ook heel raar. Volgens mij waren er nog wel meer amendementen, en die waren vast niet allemaal zo raar als die ene van Murrison.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:59 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dat is een behoorlijke inperking van het recht van parlementariër.
Dat komt omdat termen als 'hard' en 'soft' Brexit maar vaagjes gedefineerd zijn en er veel verschillende invullingen van die begrippen bestaan. Beter om ze helemaal niet te gebruiken of aan te geven wat de schrijver er precies mee bedoelt.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:01 schreef TjjWester het volgende:
[..]
De brexit faq van de nos, eerder gelinkt, legt uit dat no deal en hard brexit niet hetzelfde zijn, op zeer belangerijke punten wijken ze af.
Mee eens, echter kunnen we concluderen dat bij een hard brexit sprake is van een soort deal. Bij een no deal natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:03 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Dat komt omdat termen als 'hard' en 'soft' Brexit maar vaagjes gedefineerd zijn en er veel verschillende invullingen van die begrippen bestaan. Beter om ze helemaal niet te gebruiken of aan te geven wat de schrijver er precies mee bedoelt.
In die FAQ zeggen ze enkel dat het niet hetzelfde is maar verwijzen ze vervolgens naar een artikel waarin ze niet uitleggen wat dat verschil zou moeten zijn. Als er een verschil is tussen "no deal" en "hard brexit" dan is dat verschil niet zo interessant: het effect is in beide gevallen hetzelfde.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:01 schreef TjjWester het volgende:
[..]
De brexit faq van de nos, eerder gelinkt, legt uit dat no deal en hard brexit niet hetzelfde zijn, op zeer belangerijke punten wijken ze af.
Niet helemaal, ik heb ook vaak genoeg no-deal een hard Brexit genoemd zien worden. Maar goed, dat terzijde.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:04 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Mee eens, echter kunnen we concluderen dat bij een hard brexit sprake is van een soort deal. Bij een no deal natuurlijk niet.
Zoals?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:07 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Het oorspronkelijke idee van de EU was ook goed. Maar het streeft nu zijn doel voorbij met allerlei overbodige regeltjes.
Ik mag geen kromme komkommers meer etenquote:
Een No-deal is harder dan een Hard Brexitquote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:06 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Niet helemaal, ik heb ook vaak genoeg no-deal een hard Brexit genoemd zien worden. Maar goed, dat terzijde.
Volgens deze definitie van The Economist (een heel vooraanstaand blad op het gebied van politiek en economie) juist niet:quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:04 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Mee eens, echter kunnen we concluderen dat bij een hard brexit sprake is van een soort deal. Bij een no deal natuurlijk niet.
"hard brexit" is niet alleen "no deal" maar ook nog eens je heel nadrukkelijk afscheiden van de EU.quote:A hard Brexit rejects the whole idea of close alignment. The goal is to escape burdensome EU regulations and tariffs, so as to be able to draw up rules and customs arrangements of Britain's own choosing. In practice a hard Brexit means leaving both the single market and the customs union.
Nogmaals, het gaat om feiten, welke regeltjes stoor jij je nogal aan omdat ze overbodig zijn?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:07 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Het oorspronkelijke idee van de EU was ook goed. Maar het streeft nu zijn doel voorbij met allerlei overbodige regeltjes.
Als het straks verzandt in No-deal helemaal ja.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:10 schreef Janneke141 het volgende:
Laten we wel wezen: een vechtscheiding is dit al lang. Ook als er nog wel een deal wordt gesloten. En de kinderen zijn weer eens de dupe.
Bijvoorbeeld de vorm en afmetingen van groenten en fruit.quote:
Linkje?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:14 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld de vorm en afmetingen van groenten en fruit.
Ik dacht dat een ‘hard Brexit’ betekende dat het VK een Canada+++-handelsverdrag met de EU zouden sluiten. De huidige deal van May zou hier de voorzet voor geven. Maar de backstop in de deal voor Noord-Ierland is onverteerbaar voor de anti-EU-Britten.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:03 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Dat komt omdat termen als 'hard' en 'soft' Brexit maar vaagjes gedefineerd zijn en er veel verschillende invullingen van die begrippen bestaan. Beter om ze helemaal niet te gebruiken of aan te geven wat de schrijver er precies mee bedoelt.
Dat zoek je maar even lekker zelf op.quote:
Omdat ik overdag geen tijd heb om dit op tv te volgenquote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:18 schreef FlyingEagle het volgende:
Waarom moet dit allemaal zo laat in de avond gebeuren?
Heb het tot ongeveer de helt volgehouden, toen was de maat aan eenzijdigheid en wensdenken bij mij wel weer vol.quote:
Dat fabeltje weer...quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:14 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld de vorm en afmetingen van groenten en fruit.
quote:A Brussels ban on bendy bananas is one of the EU's most persistent myths.
Bananas have always been classified by quality and size for international trade. Because the standards, set by individual governments and the industry, were confusing, the European Commission was asked to draw up new rules.
Commission regulation 2257/94 decreed that bananas in general should be "free from malformation or abnormal curvature". Those sold as "extra class" must be perfect, "class 1" can have "slight defects of shape" and "class 2" can have full-scale "defects of shape".
Nothing is banned under the regulation, which sets grading rules requested by industry to make sure importers - including UK wholesalers and supermarkets - know exactly what they will be getting when they order a box of bananas.
Bron: Is the EU really dictating the shape of your bananas?
Maar ze zijn er wel van overtuigd dat ze hun zin gaan krijgen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:19 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Heb het tot ongeveer de helt volgehouden, toen was de maat aan eenzijdigheid en wensdenken bij mij wel weer vol..
Omdat zo'n vote altijd na een dag van debat plaatsvindt.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:18 schreef FlyingEagle het volgende:
Waarom moet dit allemaal zo laat in de avond gebeuren?
Zeker niet, ze leggen heel duidelijk uit dat de afspraken uit 2017 alleen geldig zijn bij een deal.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:06 schreef beantherio het volgende:
[..]
In die FAQ zeggen ze enkel dat het niet hetzelfde is maar verwijzen ze vervolgens naar een artikel waarin ze niet uitleggen wat dat verschil zou moeten zijn. Als er een verschil is tussen "no deal" en "hard brexit" dan is dat verschil niet zo interessant: het effect is in beide gevallen hetzelfde.
Ach de britten denken ook nog steeds dat ze geen blauw paspoort mogen hebben van brussel.quote:
Misschien moet je eerst even je excuses aanbieden voor het feot dat je er (weer) erg naast zat met je groente en fruit, en misschien moet je eens bij jezelf te rade gaan of je niet beter eerst kunt nadenken en dan pas roeptoeteren.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:22 schreef PzKpfw het volgende:
Iedereen vind het onacceptabel wanneer men met drank op achter het stuur kruipt. Maar dat er een alcoholist aan het roer van de EU staat schijnt niemand te boeien.
Zo ontzettend voorspelbaar die onderbuikiërs. Allemaal exact dezelfde bla-bla.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:21 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het heeft zelfs z'n eigen wiki-pagina: Euromyth
Ik vrees voor Luyendijk dat het Britse geëmmer ook na vandaag nog wel even door gaat.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:26 schreef Monolith het volgende:
Column van Luyendijk in de Guardian:
https://www.theguardian.c(...)ngful-vote?CMP=fb_gu
twitter:lisaocarroll twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 18:22:57NEW: While Westminster debate continues Irish cabinet has today agreed to put forward one omnibus bill to speed no deal contingencies laws through. The 17 part bill will address everything from health to tax and justice. See screen grab https://t.co/z5EUj6CFel reageer retweet
Nice. Helemaal raak.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:26 schreef Monolith het volgende:
Column van Luyendijk in de Guardian:
https://www.theguardian.c(...)ngful-vote?CMP=fb_gu
Ga daar maar vanuit. Tenzij een van beide zijden ineens z'n stem kwijt raakt.quote:
Altijdquote:
Hoe er gestemd wordt. Vrij ouderwets. Als je abstain moet je door 2 lobbies gaan. Is volgens mij ook een van de redenen dat er een limiet is aantal amendementen omdat het 15 min kost om te stemmen per stemming.twitter:itvnews twitterde op maandag 14-01-2019 om 14:41:27How do MPs actually cast their votes and what happens if the prime minister loses? Take the behind-the-scenes tour of the Commons ahead of crunch Brexit decision https://t.co/lopFXMKxKS https://t.co/eknemKg9nz reageer retweet
Ja, ze lopen allemaal een bepaald kamertje in.quote:
twitter:bbclaurak twitterde op dinsdag 15-01-2019 om 17:24:45This the strange way MPs actually vote - physically, not politically! https://t.co/SOdaFDEblM reageer retweet
Lol.quote:
Niet altijd. Als "aye" of "no" z'n klep houdt op het moment dat een voorstel wordt voorgedragen dan gaan ze niet hoofdelijk stemmen. Maar dat zal hier niet gebeuren.quote:
Het Britse Parlement en politieke systeem is al honderden Jaren oud en vele zaken daarin zijn nooit heroverwogen of gemoderniseerd, het hele FPTP systeem is compleet ondemocratisch, Cameron had een absolute meerderheid met 36% van de stemmen om eens wat te noemen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 17:59 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Dat is een behoorlijke inperking van het recht van parlementariër.
Nou ja, FPTP is vooral een ander systeem, of het meer of minder democratisch is hangt er maar vanaf hoe je dat definieert. Je zou ook kunnen zeggen dat het meer democratisch is omdat elke MP een bepaald gebiedje vertegenwoordigt en in dat gebiedje verantwoording aan z'n/haar kiezers moet afleggen op een meer directe manier dan we bijv. in NL hebben.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het Britse Parlement en politieke systeem is al honderden Jaren oud en vele zaken daarin zijn nooit heroverwogen of gemoderniseerd, het hele FPTP systeem is compleet ondemocratisch, Cameron had een absolute meerderheid met 36% van de stemmen om eens wat te noemen.
Een regering die een absolute meerderheid heeft met 36% van de stemmen is geen democratische regering naar mijn mening.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:54 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Nou ja, FPTP is vooral een ander systeem, of het meer of minder democratisch is hangt er maar vanaf hoe je dat definieert. Je zou ook kunnen zeggen dat het meer democratisch is omdat elke MP een bepaald gebiedje vertegenwoordigt en in dat gebiedje verantwoording aan z'n/haar kiezers moet afleggen op een meer directe manier dan we bijv. in NL hebben.
Het is niet echt een kamertje maar meer twee gangen (of lobby's) die zich aan weerszijden van de vergaderzaal bevinden en die beide keuzes ("aye" of ''no") vertegenwoordigen. Een klerk noteert bij het binnenlopen op een soort bureau de naam van diegenen die binnen loopt.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:48 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja, ze lopen allemaal een bepaald kamertje in.
Supertof inderdaad.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:55 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is niet echt een kamertje maar meer twee gangen (of lobby's) die zich aan weerszijden van de vergaderzaal bevinden en die beide keuzes ("aye" of ''no") vertegenwoordigen. Een klerk noteert bij het binnenlopen op een soort bureau de naam van diegenen die binnen loopt.
Ik kan ieder die geïnteresseerd is in politiek en nog eens in Londen komt adviseren om te proberen deel te nemen aan een rondleiding in het parlement. Het is enorm interessant en absoluut de moeite waard.
Het probleem wat je zowel in de VS als het VK ziet is dat een FPTP systeem feitelijk uitgaat van individuele afvaardiging, maar dat kadaverdiscipline ervoor zorgt dat dit veelal niet het geval is.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:54 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Nou ja, FPTP is vooral een ander systeem, of het meer of minder democratisch is hangt er maar vanaf hoe je dat definieert. Je zou ook kunnen zeggen dat het meer democratisch is omdat elke MP een bepaald gebiedje vertegenwoordigt en in dat gebiedje verantwoording aan z'n/haar kiezers moet afleggen op een meer directe manier dan we bijv. in NL hebben.
Zitten de parlementsleden niet heel krap op elkaar ?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:55 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is niet echt een kamertje maar meer twee gangen (of lobby's) die zich aan weerszijden van de vergaderzaal bevinden en die beide keuzes ("aye" of ''no") vertegenwoordigen. Een klerk noteert bij het binnenlopen op een soort bureau de naam van diegenen die binnen loopt.
Ik kan ieder die geïnteresseerd is in politiek en nog eens in Londen komt adviseren om te proberen deel te nemen aan een rondleiding in het parlement. Het is enorm interessant en absoluut de moeite waard.
Tja, een maatregel in een regeerakkoord waar eigenlijk maar één partij voorstander van is maar die ontstaan is door koehandel heeft evenmin een meerderheid onder het electoraat.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een regering die een absolute meerderheid heeft met 36% van de stemming is geen democratische regering naar mijn mening.
Ik kan me zo voorstellen dat het bij een grote meerderheid wel krap gaat worden.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:56 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Zitten de parlementsleden niet heel krap op elkaar ?
Zeker waar. Maar het niveau van partijdiscipline is (logischerwijs) niet vergelijkbaar met NL bijvoorbeeld, het maakt de parlementaire dynamiek wel signifcant anders.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 18:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem wat je zowel in de VS als het VK ziet is dat een FPTP systeem feitelijk uitgaat van individuele afvaardiging, maar dat kadaverdiscipline ervoor zorgt dat dit veelal niet het geval is.
Hier is de partijdiscipline wel enorm hoog natuurlijkquote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:03 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Zeker waar. Maar het niveau van partijdiscipline is (logischerwijs) niet vergelijkbaar met NL bijvoorbeeld, het maakt de parlementaire dynamiek wel signifcant anders.
Ik ken de situatie in het VK niet goed genoeg qua stemmen, maar in de VS zie je wel een neergaande trend in "bipartisanship". Nog steeds wel een stuk meer dan in Nederland, maar op de belangrijke thema's blijven de rijen gesloten.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:03 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Zeker waar. Maar het niveau van partijdiscipline is (logischerwijs) niet vergelijkbaar met NL bijvoorbeeld, het maakt de parlementaire dynamiek wel signifcant anders.
Belangrijke thema´s zoals economie ?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ken de situatie in het VK niet goed genoeg qua stemmen, maar in de VS zie je wel een neergaande trend in "bipartisanship". Nog steeds wel een stuk meer dan in Nederland, maar op de belangrijke thema's blijven de rijen gesloten.
En waar baseer je dat op? Welke Democratische congresleden stemmen regelmatig "economisch rechtser" dan sommige van hun Republikeinse collega's?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:08 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Belangrijke thema´s zoals economie ?
Mij lijkt juist dat er binnen de Democratische Partij leden zijn die economisch rechtser zijn dan sommige republikeinen
Dat weet ik niet maar dat kan wel eens gebeurd zijn ?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
En waar baseer je dat op? Welke Democratische congresleden stemmen regelmatig "economisch rechtser" dan sommige van hun Republikeinse collega's?
Overigens meer iets voor het AMV topic.
Bedoel je niet de speaker?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:13 schreef capricia het volgende:
De whip koppelt ook parlementsleden met tegenovergestelde opinies aan elkaar. Het is een heel apart systeem.
Dus als mevr A Nee gaat stemmen, wordt ze gekoppeld aan mijnheer B (van een andere partij) die voor stemt.
Nee. De Whip.quote:
Want dan hoeven ze beiden niet te stemmen (en kunnen thuis blijven).quote:
Maar hoe weten zie wie voor/tegen stemt ?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Want dan hoeven ze beiden niet te stemmen (en kunnen thuis blijven).
“Pairing is an arrangement between two MPs of opposing parties to not vote in a particular division. This enables an MP to be absent without affecting the result of the vote as they effectively cancel each other out.”
Bipartisanship is in de UK ook redelijk dood, maar je hebt wel veel meer dynamiek binnen de (grote) partijen en verzet tegen het leiderschap van de partij/de regering dan in de VS heb ik de sterke indruk - maar geen cijfers oid, enkel persoonlijke indruk.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:05 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ken de situatie in het VK niet goed genoeg qua stemmen, maar in de VS zie je wel een neergaande trend in "bipartisanship". Nog steeds wel een stuk meer dan in Nederland, maar op de belangrijke thema's blijven de rijen gesloten.
Dat moet de partij-whip inschatten. Over partijen heen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:17 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Maar hoe weten zie wie voor/tegen stemt ?
Scheelt wel veel tijd maar met zo´n belangrijk iets kan je het maar beter niet doen denk ik...quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat moet de partij-whip inschatten. Over partijen heen.
Soms heeft ie het fout (zoals toen bij Cameron, en laatst bij die zieke vrouw.. die toch op moest komen draven).
Nou ja, Brexit is één grote couppoging bij de tories natuurlijk.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:19 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Bipartisanship is in de UK ook redelijk dood, maar je hebt wel veel meer dynamiek binnen de (grote) partijen en verzet tegen het leiderschap van de partij/de regering dan in de VS heb ik de sterke indruk - maar geen cijfers oid, enkel persoonlijke indruk.
Inderdaad, daar is de Speaker nog flink los om gegaan omdat er al een tijd een wet klaarligt die in een aantal gevallen (zoals zwangerschap) een 'vote by proxy' toestaat maar die nog steeds niet geimplementeerd is.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:17 schreef capricia het volgende:
[..]
En nu stelt een van de dames haar bevalling uit. Omdat ze ivm pairing op moet komen draven.
Dat zou je denk ik ook hebben als in NL een partij meer dan 50 zetels had.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:19 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Bipartisanship is in de UK ook redelijk dood, maar je hebt wel veel meer dynamiek binnen de (grote) partijen en verzet tegen het leiderschap van de partij/de regering dan in de VS heb ik de sterke indruk - maar geen cijfers oid, enkel persoonlijke indruk.
Toch is het echt een compleet ander verhaal dan in NL hoor.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:21 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat zou je denk ik ook hebben als in NL een partij meer dan 50 zetels had.
Dat zag je toen wel bij de PvdA...
Ja. Bij 650 parlementsleden moet je wat.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:21 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Scheelt wel veel tijd maar met zo´n belangrijk iets kan je het maar beter niet doen denk ik...
Ja gelukkig wel ja. Zo´n ambtenarenapparaat als je dat hebt in Griekenland is niet economisch verantwoord denk ikquote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Bij 650 parlementsleden moet je wat.![]()
Blij dat wij er wat minder hebben.
Niet alleen dat, ook bij andere (grote) onderwerpen (Universal Credit is een ander recent voorbeeld) heb je in het parlement veel MPs die echt van leer trekken tegen hun leiderschap en dwars gaan liggen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, Brexit is één grote couppoging bij de tories natuurlijk.
Zo'n Johnson heeft geen enkele interesse in het wel en wee van de gemiddelde Brit en stond ook helemaal niet achter Brexit, maar ziet zijn kans schoon om er een slaatje uit te slaan voor zijn persoonlijke politieke carrière.
Corbyn is nu aan het woord...quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:24 schreef zakjapannertje het volgende:
Volgens de NOS komt de Britse premier zometeen aan het woord.
"May is so desperate she has now discovered the importance of trade unions, he says."quote:
Ze hebben ook bizar veel ministers. 119 betaalde en 10 onbetaalde. De UK.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:24 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ja gelukkig wel ja. Zo´n ambtenarenapparaat als je dat hebt in Griekenland is niet economisch verantwoord denk ik
Waar kan je het vinden op npo.nl ?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Corbyn is nu aan het woord...
Hebben ze nou net bij de NOS per ongeluk verklapt dat ze ergens een (werkende) glazen bol hebben staan?
Wháát. Wij hebben er maar 15 toch ?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze hebben ook bizar veel ministers. 119 betaalde en 10 onbetaalde. De UK.
Dan heb je als May ieg alvast 129 stemmen in de tas.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Ze hebben ook bizar veel ministers. 119 betaalde en 10 onbetaalde. De UK.
Jawel maar ze noemen ook alles een 'minister' hoor, in NL zijn er ook veel staatssecretarissen enz. die hier ook '(junior) minister' genoemd worden.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:32 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Wháát. Wij hebben er maar 15 toch ?
totaal 24 kabinetsleden. in nederlandquote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:34 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Jawel maar ze noemen ook alles een 'minister' hoor, in NL zijn er ook veel staatssecretarissen enz. die hier ook '(junior) minister' genoemd worden.
Er mogen er altijd ‘maar’ 95 komen stemmen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:33 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Dan heb je als May ieg alvast 129 stemmen in de tas..
Die zijn Secretary of State.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:34 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Jawel maar ze noemen ook alles een 'minister' hoor, in NL zijn er ook veel staatssecretarissen enz. die hier ook '(junior) minister' genoemd worden.
Ja, ik weet niet in detail hoe het in elkaar zit, maar veel van die (junior) ministers horen ook niet bij het (core) kabinet. Voor een precieze vergelijking zou je het hele organigram van de NLse en Britse overheden, althans de politieke functies daarin, naast elkaar moeten leggen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
totaal 24 kabinetsleden. in nederland
Arme May.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Er mogen er altijd ‘maar’ 95 komen stemmen.
https://researchbriefings(...)fing/Summary/SN03378
Ehm.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:29 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Corbyn is nu aan het woord...
Hebben ze nou net bij de NOS per ongeluk verklapt dat ze ergens een (werkende) glazen bol hebben staan?
In nederland heb je binnen de rijksoverheid maar 2 politieke functies. Minister en staatssecretaris tezamen vormen zij het kabinet. dat bestaat momenteel uit 24 ledenquote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:39 schreef TruusHenk het volgende:
[..]
Ja, ik weet niet in detail hoe het in elkaar zit, maar veel van die (junior) ministers horen ook niet bij het (core) kabinet. Voor een precieze vergelijking zou je het hele organigram van de NLse en Britse overheden, althans de politieke functies daarin, naast elkaar moeten leggen.
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:45 schreef Jane het volgende:
De live YT-stream van Channel 4 houdt er net mee op. Heeft iemand een alternatief?
Werkt deze in NL: https://www.bbc.co.uk/news/live/46874049 ?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:45 schreef Jane het volgende:
De live YT-stream van Channel 4 houdt er net mee op. Heeft iemand een alternatief?
Ik gebruik deze momenteel:quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:45 schreef Jane het volgende:
Gewoon UK parlement live. Kijk ik.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:45 schreef Jane het volgende:
Ah ja, inderdaad!quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:41 schreef trein2000 het volgende:
[..]
In nederland heb je binnen de rijksoverheid maar 2 politieke functies. Minister en staatssecretaris tezamen vormen zij het kabinet. dat bestaat momenteel uit 24 leden
BBC World News op TV..quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:45 schreef Jane het volgende:
ramp toerist?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:53 schreef Scarface88 het volgende:
Hopelijk geen akoord. Laat het zooitje maar in elkaar donderen
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:53 schreef Scarface88 het volgende:
Hopelijk een akkoord. Laat het EU-zooitje maar in elkaar donderen
Corbyn is gewoon een brulaap.quote:
Corbyn is een ongelikte beer en niet te vermurwen tot enige constructiviteit.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:56 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Valt wel mee toch, wel een heel idealistische man maar goed...
Ja. Hij is idealistisch.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:56 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Valt wel mee toch, wel een heel idealistische man maar goed...
Hoeveeel amendementen? Je moet dus door die idiote manier van stemmen een kwartier per amendement rekenen voordat de DEAL zelf in stemming wordt gebracht?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:01 schreef beantherio het volgende:
Er gaat gestemd worden
Wel eerst de amendementen.
quote:
1quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:04 schreef Falco het volgende:
H
[..]
Hoeveeel amendementen? Je moet dus door die idiote manier van stemmen een kwartier per amendement rekenen voordat de DEAL zelf in stemming wordt gebracht?
Vier dacht ik.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:04 schreef Falco het volgende:
H
[..]
Hoeveeel amendementen? Je moet dus door die idiote manier van stemmen een kwartier per amendement rekenen voordat de DEAL zelf in stemming wordt gebracht?
Volgens mij 4 amendementen, maar er is er al eentje ingetrokken (die van Corbyn).quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:04 schreef Falco het volgende:
H
[..]
Het is dan ook nogal moeilijk om je te profileren als je zelf ook geen enkele coherent plan hebt. Vooralsnog is het enige waar hij echt voor is een permanente douane-unie, maar hoe het voor de rest er allemaal uit zou moeten zien is een compleet mysterie.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Hij is idealistisch.
Maar het lukt Labour niet om zich te profileren in de Brexit chaos. Ze staan nog steeds achter op de Conservatieven in de peilingen.
Jawel door de lobbies lopenquote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:04 schreef Faraday01 het volgende:
Geen hoofdelijke publieke stemming straks?
Ze stemmen met de voeten.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:04 schreef Faraday01 het volgende:
Geen hoofdelijke publieke stemming straks?
Ahja idd.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:05 schreef Janneke141 het volgende:
Er worden 3 van de 4 amendementen teruggetrokken kennelijk. Dus maar 1, alleen die van Baron.
Nog de meest bizarre ook.quote:Amendement F van John Baron van de Conservatieven: in dat amendement staat dat de Britten het recht hebben om de 'backstop' te stoppen zonder dat de EU daarmee akkoord hoeft te gaan.
Qua stemgeluid dus hequote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:06 schreef Falco het volgende:
Die Speaker heeft veel weg van Russ Bray
Net vlammende en zelfs emotionele speech van May achter de rug..quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:08 schreef Odaiba het volgende:
Is het een beetje spannend in het parlement?
dit is een van de belangrijkste politieke events van het afgelopen decenniumquote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:06 schreef Perrin het volgende:
Mooi avondje zo voor politieke junkies.
Het oorspronkelijke tijdstip was (meen ik) iets van 21.15 uur, maar ik denk dat het nu een stuk vroeger zal zijn. Misschien al over een kwartier.quote:
Hij schijnt overigens ruimschoots te worden weggestemd.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:07 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het slaat idd helemaal nergens op. Er ligt een overeenkomst. Ga dan heronderhandelen.
Ik weet niet wat ze allemaal aan het doen zijn, eerlijk gezegd.... altijd een zootje daar.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:08 schreef Odaiba het volgende:
Er is 40 jaar niks gebeurdquote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:09 schreef Ryan3 het volgende:
Btw wat ik nu zie: Britse politiek 44 topics, VS politiek 590 topic in POL???
Die speaker is wel een beetje mijn held.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:06 schreef Falco het volgende:
Die Speaker heeft veel weg van Russ Bray
Trump genereert veel meer dagelijkse ophefquote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:09 schreef Ryan3 het volgende:
De "no's" waren idd al een stuk luider dan de "aye's". Bercow twijfelde of ie wel een hoofdelijke stemming moest toestaan.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hij schijnt overigens ruimschoots te worden weggestemd.
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:06 schreef Perrin het volgende:
Mooi avondje zo voor politieke junkies.
Tot nu toe was het niet zo spannend in Britainquote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:09 schreef Ryan3 het volgende:
Net of ze dat eenzijdig kunnen beslissen idd..quote:
Het is wel een bijzondere gebeurtenis maar eigenlijk niet spannend: we weten wel wat het gaat worden. Enkel de verschillen zijn nog interessant.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:08 schreef Odaiba het volgende:
Toch wel een heel groot verschil ergens. Ook omdat Trump pas ietsje later pas werd gekozen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Trump genereert veel meer dagelijkse ophef
Het was lang niet zo boeiend wat daar gebeurde. Nu heb je ineens 6 constitutionele crises tegelijkertijd.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:09 schreef Ryan3 het volgende:
Op CNN houden ze nu live de koers van het Britse pond in de gaten ten opzichte van de Amerikaanse dollar.quote:
je hebt altijd de kans dat Mp’s anders stemmen dan ze gecommuniceerd hebbenquote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:12 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is wel een bijzondere gebeurtenis maar eigenlijk niet spannend: we weten wel wat het gaat worden. Enkel de verschillen zijn nog interessant.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |