Game onquote:- soort camera
- soort lens
- ISO
- sluitertijd
- diafragma
- EV bias
- flits ja of nee
Twee dingen ga je tegenkomen.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 22:18 schreef Clayton1 het volgende:
Iemand wat tips voor mij.
Het wemelt namelijk van de vinken in mijn voortuin, ik wil die graag vanuit de kamer fotograferen door het glas dus.
Ik hoor het graag.
Maak je raam schoon ( ) en schroef een polarisatiefilter op je lens, dat helpt tegen de weerspiegelingen.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 22:18 schreef Clayton1 het volgende:
Iemand wat tips voor mij.
Het wemelt namelijk van de vinken in mijn voortuin, ik wil die graag vanuit de kamer fotograferen door het glas dus.
Ik hoor het graag.
Dit. En in het vorige deeltje stonden ook hele goede tips mbt donkere kleding en niet je lens tegen het raam parkeren . Ben benieuwd hoe je vogeltjes eruit komenquote:Op zondag 13 januari 2019 00:24 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maak je raam schoon ( ) en schroef een polarisatiefilter op je lens, dat helpt tegen de weerspiegelingen.
Wat bedoel je precies met dat het efficiënter kan? Sneller? Ik doe het ook ongeveer op jouw manier, alleen dan met een remote ipv zelfontspanner.quote:Op maandag 14 januari 2019 13:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik had nog wel een vraagje over lange sluitertijd
Inmiddels heb ik enkele foto's gemaakt met een lange sluitertijd (enkel 's avonds), maar echt maximaal 10 seconden of zo.
Bijvoorbeeld deze:
[ afbeelding ]
Stappen die ik dan oa volg:
- Camera op statief
- Aperture mode
- Aperture op F14-F16 zetten
- Hopen dat het donker genoeg is dat de sluitertijd automatisch naar een paar seconden gaat.
- Focus leggen (liefst op iets wat licht geeft, anders werkt AF niet).
- Shutter indrukken, dan wacht de camera een paar seconden en maakt de foto.
Nu weet ik dat het veel efficiënter kan. Met deze methode moet ik maar hopen dat het donker genoeg is en moet ik altijd schieten met een hoog F nummer. Maar ik zie op mensen foto's maken met een sluitertijd van 30 seconden of zelfs langer. Tot nu toe ook nog niet echt nodig gehad, maar voor de toekomst zou ik het wel fijn vinden om te weten hoe ik dat kan doen en wat ik ervoor nodig heb.
Sowieso moet je naar manual focus gaan waarschijnlijk, maar daar moet ik nog echt mee oefenen in het donker, want omdat het donker is zie ik niet altijd even goed of de focus wel scherp is, etc.
Iemand tips, of een soort van stappenplan?
Als je haast hebt wel.. Maar gaat uiteindelijk ten kosten van je foto.quote:Op maandag 14 januari 2019 13:28 schreef Isdatzo het volgende:
Foto's maken met een lange sluitertijd is per definitie niet efficient. Je moet een statief erbij pakken, handmatig scherpstellen, filtertjes dit dat, rekenen met je belichting. Het is veel efficiënter om je ISO omhoog te knallen en gewoon die foto te maken.
Ja, het gaat me dan ook om het effect van lange sluitertijd En bedankt voor de tips! ND Filter gebruik ik inderdaad al (een variabel ND filter van Hoya als ik het goed heb). Merk inderdaad dat je dan al gauw naar MF moet gaan. Maar als ik het te donker maak zie ik niet meer waar ik op focus omdat het hele schermpje van live view te donker is.quote:Op maandag 14 januari 2019 13:28 schreef Isdatzo het volgende:
Foto's maken met een lange sluitertijd is per definitie niet efficient. Je moet een statief erbij pakken, handmatig scherpstellen, filtertjes dit dat, rekenen met je belichting. Het is veel efficiënter om je ISO omhoog te knallen en gewoon die foto te maken.
Efficiënter was inderdaad niet het juiste woord. Bedoelde meer dat er mensen zijn die een sluitertijd van 30 seconden gebruiken, maar in aperture mode (rond F14-16) krijg ik dus niet iets langer dan 10-12 seconden of zo. In manual stand kan je de sluitertijd natuurlijk gewoon op 30 seconden zetten, maar dan is de foto overbelicht. Jij ook bedankt!quote:Op maandag 14 januari 2019 13:23 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met dat het efficiënter kan? Sneller? Ik doe het ook ongeveer op jouw manier, alleen dan met een remote ipv zelfontspanner.
Vind het dan wel een uitdaging om verschillende instellingen en sluitertijden te proberen. Je kan idd aan de filter gaan zoals Isdatzo zegt (zelf ook gedaan) maar het maakt het er niet "efficiënter" op.
Lichtmeting en scherpstellen doe je voordat je het ND-filter erop schroeft.quote:Op maandag 14 januari 2019 13:34 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, het gaat me dan ook om het effect van lange sluitertijd En bedankt voor de tips! ND Filter gebruik ik inderdaad al (een variabel ND filter van Hoya als ik het goed heb). Merk inderdaad dat je dan al gauw naar MF moet gaan. Maar als ik het te donker maak zie ik niet meer waar ik op focus omdat het hele schermpje van live view te donker is.
[..]
Efficiënter was inderdaad niet het juiste woord. Bedoelde meer dat er mensen zijn die een sluitertijd van 30 seconden gebruiken, maar in aperture mode (rond F14-16) krijg ik dus niet iets langer dan 10-12 seconden of zo. In manual stand kan je de sluitertijd natuurlijk gewoon op 30 seconden zetten, maar dan is de foto overbelicht. Jij ook bedankt!
Dan is je orginele belichting toch niet correct?quote:Op maandag 14 januari 2019 13:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lichtmeting en scherpstellen doe je voordat je het ND-filter erop schroeft.
Nee, maar als je een X-stop ND-filter gebruikt dan weet je dat je je belichting X-stops moet aanpassen. Met ND-filter op de lens kan de camera over het algemeen geen fatsoenlijke lichtmeting meer doen.quote:Op maandag 14 januari 2019 13:44 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Dan is je orginele belichting toch niet correct?
quote:Op maandag 14 januari 2019 13:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Lichtmeting en scherpstellen doe je voordat je het ND-filter erop schroeft.
Yush dan hadden we het over hetzelfde alleen anders verwoordquote:Op maandag 14 januari 2019 13:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee, maar als je een X-stop ND-filter gebruikt dan weet je dat je je belichting X-stops moet aanpassen. Met ND-filter op de lens kan de camera over het algemeen geen fatsoenlijke lichtmeting meer doen.
Dus je doet de lichtmeting voor het filter erop gaat.
De keren dat ik er was, was er al niemand te bekennen.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:22 schreef Isdatzo het volgende:
Het lijkt me dat dat gewoon mag, en als je er geen heel gekke dingen van plan bent zal er ook geen haan naar kraaien.
Heb het gemeenterapport even gelezen.. verzakkingen vooral. Dus een verkeerde stap en je ligt tussen de knekelsquote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:28 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Zonde eigenlijk he. In Edinburgh heb je ook veel van die plekken.
Ben wel benieuwd wat er gevaarlijk aan is.
Oh ja vermoedde al zo iets. Dat is niet handig. Voorzichtig aan dan!quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:31 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Heb het gemeenterapport even gelezen.. verzakkingen vooral. Dus een verkeerde stap en je ligt tussen de knekels
Ja, ene kant heel spannend en "tof" andere kant een beetje eng.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:33 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Oh ja vermoedde al zo iets. Dat is niet handig. Voorzichtig aan dan!
Ik zou wel even tegen iemand zeggen waar je bent dan voor je straks in een knekelput ligt en niemand weet waar je bentquote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:34 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Ja, ene kant heel spannend en "tof" andere kant een beetje eng.
Maar de fascinatie wint, dus ik ga nu gewoon even kijken
Mama is op de hoogte .quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:42 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik zou wel even tegen iemand zeggen waar je bent dan voor je straks in een knekelput ligt en niemand weet waar je bent
Ik zou hier wel een beetje de humor van in kunnen zien.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:31 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Heb het gemeenterapport even gelezen.. verzakkingen vooral. Dus een verkeerde stap en je ligt tussen de knekels
Ik zit al onder de modder. Zou je net zien dat er vandaag inspectie is op "mijn favoriete" gedeelte. De 1800-tjes dus ik zit een tikje verdekt opgesteld te wachten tot ze klaar zijnquote:Op dinsdag 15 januari 2019 15:03 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zou hier wel een beetje de humor van in kunnen zien.
liveview, inzoomen en dan gewoon met de handquote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:16 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb ook een vraag en waarschijnlijk een hele stomme.
De lens die ik het meeste gebruik. Mijn nikkor 18-140 heeft niet het oneindig tekentje erop staan hoe moet ik hem dan focussen voor sterren?
Helemaal tot max inzoomen? Ik krijg die ellende maar niet onder de knie he.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:22 schreef Ener-G het volgende:
[..]
liveview, inzoomen en dan gewoon met de hand
.vertrek vrijdag nacht naar Oostenrijk en daar kun je vaak zo mooi de sterren zien haha. Dus dacht ik neem mijn camera mee.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 19:39 schreef Ener-G het volgende:
Yep, de liveview inzoomen dus. Zodat ie een detail in het hele beeld laat zien.
Als je op de maan kan autofocussen wil dat ook nog wel. Simpelweg op het oneindig tekentje zetten is niet zaligmakend, want de meeste lenzen kunnen nog een stukje verder dan dat, en dan zit je er nooit precies op.
Dat zie je pas door een (ingezoomde) liveview.
Alvast aan het oefenen voor de aankomende maansverduistering?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb er nog tighonderd trouwens.T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje"
-Scorpion_17
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb een 10 stops filter en ik stel gewoon scherp. Wel alles op liveview.quote:Op maandag 14 januari 2019 13:14 schreef Isdatzo het volgende:
- Altijd handmatig scherpstellen (AF doet het sowieso niet meer met een sterk ND-filter)
Ligt aan het objectief natuurlijk. Een Canon EF50 1.2/L of een Sigma zoom geval met een max diafragma van 6.3quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:04 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb een 10 stops filter en ik stel gewoon scherp. Wel alles op liveview.
Zou geen verschil moeten maken. Het heeft volgens mij niets meer diafragma te maken. Ik denk alleen dat je liveview nodig hebt. Zo zonder liveview zal het neit werken want idd....te donker.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:11 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ligt aan het objectief natuurlijk. Een Canon EF50 1.2/L of een Sigma zoom geval met een max diafragma van 6.3
Je mist het tikje hals van de kruik/pot?quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:08 schreef derLudolf het volgende:
Ik vind ze sowieso erg donker allemaal. In welke stand maak je foto's.
Vind bij die tweede foto het jammer dat die pot er niet helemaal op staat, qua compositie vind ik die verder wel leuk.
Jup.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:38 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Je mist het tikje hals van de kruik/pot?
Zat mezelf net te editten.quote:
SOOC compleet.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.T2K; "Je posts zijn leuker dan je lijstje"
-Scorpion_17
Bedoel je met autofocus in liveview? Dat kan ja, maar waarom zou je dat doen wanneer je de boel toch op statief hebt? Het zal nooit beter worden dan handmatig scherpstellen in liveview (hoogstens evenaren) en voor de tijdwinst hoef je het ook niet te doen wanneer je toch al met ND-filters bezig bent.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:04 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb een 10 stops filter en ik stel gewoon scherp. Wel alles op liveview.
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 20:16 schreef houdjemond het volgende:
Nou, ik zal maar wat posten; maar met een sidenote, lees het alsjeblieft niet als misplaatste arrogantie of als "kijk mij mezelf goed vinden".
Ik doe dit al jaren *rekent* 18 om precies te zijn, ik kan mijn body en objectieven dromen, daar ligt het allemaal niet aan.
Ik deed thuis de plaatjes terugkijken en wát een ellende. Ik zou bijna denken dat iets of iemand vandaag niet op de foto wou, terwijl ik niet bijgelovig ben, ik vraag dit rondje dus eens om ordinaire CC of input.
Ruis op 100 iso, mijn gras is chemisch groen, 80% is bewogen terwijl ik prima uit de hand kan schieten op 1/60 of hoger... Wie oh wie kan er wat mee, of wilt eens mee?
Het was alles bij elkaar een "leuk uitstapje" verder, of wellicht moeten we sommige dingen maar met rust laten..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier ben ik nog aardig blij mee; onder de spoiler gaat het mis;Ik zie niet precies wat het probleem is eigenlijk(?). De foto's lijken wat onderbelicht maar ik zie niet direct spoken aan het werk of zo .SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb er nog tighonderd trouwens.Huilen dan.
Als "vreemde oogjes" het niet zien.. Tikje donker is bewustquote:Op dinsdag 15 januari 2019 23:38 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ik zie niet precies wat het probleem is eigenlijk(?). De foto's lijken wat onderbelicht maar ik zie niet direct spoken aan het werk of zo .
Zo, dus nog niet zoals ik graag zou hebben, maar ik heb ook geen polar filterquote:Op maandag 14 januari 2019 12:08 schreef houdjemond het volgende:
[..]
Dit. En in het vorige deeltje stonden ook hele goede tips mbt donkere kleding en niet je lens tegen het raam parkeren . Ben benieuwd hoe je vogeltjes eruit komen
Een polarisatiefilter gaat in dit geval weinig doen. bij een volgende keer wel je belichting iets naar de + zetten. Met +0.7 was ie al een stuk fraaier geworden.quote:Op dinsdag 22 januari 2019 21:29 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Zo, dus nog niet zoals ik graag zou hebben, maar ik heb ook geen polar filter
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.daarna verdween de maan achter de wolken, gemiste kans"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
Nee joh, zo rap gaat die maan niet. Als je niet langzamer dan een seconde gaat dan moet het (een beetje afhankelijk van je brandpuntsafstand) prima gaan.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:19 schreef Ener-G het volgende:
Voor de volle maan heb je nog best een snelle sluitertijd nodig, sowieso 1/200 tot 1/320 of sneller, anders is ie onscherp door de beweging van de maan zelf
Hangt wel van de brandpuntsafstand af ja. Met mn 1000mm zie je hem wel letterlijk uit beeld zweven, dacht eerst dat mn statief niet goed vastgedraaid wasquote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee joh, zo rap gaat die maan niet. Als je niet langzamer dan een seconde gaat dan moet het (een beetje afhankelijk van je brandpuntsafstand) prima gaan.
Het lijkt me een soort samengesteld beeld met een 'gewone' opname van de beide straaljagers gemonteerd op het beeld van een 'ding' (of in goed Nederlands een 'device') dat die schokgolven in kaart kan brengen.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af hoe men deze foto van de schokgolven heeft gemaakt
https://www.volkskrant.nl(...)sbarriere-~b34bb9b0/
Zoektip: het schliereneffect. De essentie is het verschil in brekingsindex van de lucht veroorzaakt door verschillen in dichtheid. Ik was alleen bekend met vaste opstellingen in een laboratorium, dat ze dit in de lucht hebben uitgevoerd is een beste prestatie.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af hoe men deze foto van de schokgolven heeft gemaakt
https://www.volkskrant.nl(...)sbarriere-~b34bb9b0/
Ik zat inderdaad ook al aan het schliereneffect te denken maar zelfs in een laboratoriumsetting is het al een heidense klus om dat vast te leggen.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 15:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zoektip: het schliereneffect. De essentie is het verschil in brekingsindex van de lucht veroorzaakt door verschillen in dichtheid. Ik was alleen bekend met vaste opstellingen in een laboratorium, dat ze dit in de lucht hebben uitgevoerd is een beste prestatie.
Schliereneffect ken ik, maar niet in het vrije veld, en dan ook niet als kleurenfoto.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 15:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zoektip: het schliereneffect. De essentie is het verschil in brekingsindex van de lucht veroorzaakt door verschillen in dichtheid. Ik was alleen bekend met vaste opstellingen in een laboratorium, dat ze dit in de lucht hebben uitgevoerd is een beste prestatie.
Stuk gevonden hoe het gedaan isquote:Op zaterdag 16 maart 2019 17:19 schreef Isdatzo het volgende:
Ze vliegen wel degelijk sneller dan de voortplantingssnelheid van het geluid, anders ontstaan er niet van die mooi ontwikkelde drukgolven.
Ik denk eigenlijk ook niet dat het een compositie is, want dan zou die enkel uit frames moeten bestaan waarin beide vliegtuigen op identieke relatieve posities van elkaar bevinden. Als dat niet zo is, dan krijg je namelijk een ander interferentiepatroon.
De kleuren zijn inderdaad vals.
Best wel mooi dat ze het ook gewoon allemaal redelijk behapbaar uitleggen hoe ze het hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 16 maart 2019 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stuk gevonden hoe het gedaan is
https://www.nasa.gov/cent(...)ock_and_awesome.html
https://www.nasa.gov/cent(...)ave-interaction.html
Welke F stop?quote:Op donderdag 21 maart 2019 20:38 schreef Clayton1 het volgende:
Hoe komt die wazige omgeving, en hoe voorkom ik het?
[ afbeelding ]
Met Sigma 105mm macro
Twee dingen:quote:Op donderdag 21 maart 2019 20:38 schreef Clayton1 het volgende:
Hoe komt die wazige omgeving, en hoe voorkom ik het?
[ afbeelding ]
Met Sigma 105mm macro
We gaan ermee aan de slag wellicht morgen, aan het weer zal het niet liggen,al heb ik weinig tijd ,quote:Op donderdag 21 maart 2019 20:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Twee dingen:
1 Meer scherptediepte proberen te krijgen. Ik zet met diezelfde 105mm het diafragma meestal op 11 en als ik het licht ervoor heb gaat ie nog een stop verder dicht.
Daarmee los je wel een deel van het vraagstuk op maar niet alles, in het macrobereik wordt die scherptediepte namelijk wel ietsies groter bij diafragmeren maar nooit zoveel als je eigenlijk zou willen. Vooral vanuit deze hoek, zo langs een muur krijg je dit effect.
2 Een andere aanvalshoek kiezen als dat kan. Die scherptediepte wordt er niet groter van maar je krijgt wel meer insect in je scherptevlak.
Kijk, de mijne doet het ook (want elke lens in het macrobereik doet het) maar door een net iets andere hoek valt het minder op.
[ link | afbeelding ]Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr
Je strooit nu allemaal met termen waar ik nog nooit van gehoord heb haha.quote:Op woensdag 4 december 2019 12:57 schreef Isdatzo het volgende:
Door het tegenlicht heb je wat aan contrast ingeleverd. Ik gebruik zelf lightroom alleen als catalogus, maar ik zou in photoshop in een quick-mask een gradient van linksonder naar rechtsboven trekken en vervolgens dat quick-mask toepassen op een levels adjustment layer en daarmee het contrast een beetje optrekken.
Volgens mij moet dat ook vrij eenvoudig in lightroom kunnen.
Scheelt al een hele hoopquote:Op woensdag 4 december 2019 12:59 schreef Isdatzo het volgende:
Even quick and dirty toegpast:
[ afbeelding ]
Ik heb even in lightroom gespiekt, en daar moet je onder 'develop' het 'graduated filter' pakken. Vervolgens kan je dan met allemaal schuifjes zoals exposure / contrast / etc spelen.quote:Op woensdag 4 december 2019 13:00 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Je strooit nu allemaal met termen waar ik nog nooit van gehoord heb haha.
Ik kruip zo snel mogelijk achter mijn laptop om het even te bekijken.
Van dat Cullmann-dingetje kun je inderdaad een goed schouderstatiefje kneden.quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:51 schreef Clayton1 het volgende:
@:Ouwesok, ik heb zo`n dingetje, dat je ook als schouderstatief kunt gebruiken.
[ afbeelding ]
Heb hem gisteren mee gehad,Vervelend ding, elke keer gaat de kop los zitten die op de camera geschroefd zitquote:Op vrijdag 11 juni 2021 10:50 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Van dat Cullmann-dingetje kun je inderdaad een goed schouderstatiefje kneden.
De scherpte lijkt inderdaad meer op de bakstenen te liggen dan op de vogel. Daaarbij aangetekend dat de scherpteindruk er meestal niet van opknapt als je vanuit een RAW veel moet 'ophalen'.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 21:01 schreef Elpis het volgende:
Scherpstelvraagje.
Vanmiddag stond ik net een macrofoto te nemen van een roos toen er een kauw op de dakrand naast me landde.
Verrast door de kans hem van dichtbij te fotograferen deed ik een poging. In de haast stond hij nog op macrostand met single focus punt. Die in het midden.
Nou ben ik een tikkie teleurgesteld dat hij niet scherp is, maar de bakstenen er wel scherper uit lijken te zien. Of kijk ik scheel?
Ik heb hem in raw wel wat helderder gemaakt want anders is zo'n dier 1 grote zwarte vlek.
Kan dat de reden zijn waarom hij niet scherp is? Of kan die macrostand er nog wat mee te maken hebben
Wat het focuspunt aangeeft:
[ afbeelding ]
Gehele foto:
[ afbeelding ]
Wat ging hier verkeerd?
Heb overigens een Canon 200D en een Tamron 18-400mm lens gebruikt.
Zou je dat kunnen ondervangen door de lichtmeting op deelmeting of spotmeting te zetten?quote:Op woensdag 30 juni 2021 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
De scherpte lijkt inderdaad meer op de bakstenen te liggen dan op de vogel. Daaarbij aangetekend dat de scherpteindruk er meestal niet van opknapt als je vanuit een RAW veel moet 'ophalen'.
Hij staat op AI Focus.quote:Op woensdag 30 juni 2021 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
Checken bij je camera of die Focus Priority heeft of Shutter Priority. In het eerste geval wil ie pas ontspannen als ie daadwerkelijk scherpte heeft op de middelste punt, in het tweede geval checkt ie de scherpte niet en vuurt hem gewoon af.
Ah dat lijkt me een goede oefening voor me inderdaad.quote:Op woensdag 30 juni 2021 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
Checkje om te doen met die lens is of ie wel scherpstelt waar je denkt dat ie scherpstelt. Daarvoor neem je een onderwerp dat bij voorkeur niet teveel beweegt met zoveel dingen er omheen waaraan je ook kunt zien als ie ervoor of juist erachter focust.
Daar even mee spelen en dan in de resultaten kijken of de scherpte daar zit waar je 'm hebben wil en zoniet waar ie dan wél zit.
Voordeeltje van dit soort exercities is dat je ook de AF van je camera steeds beter leert kennen en vooral bespelen en daar heb je dan 'in het veld' weer voordeel van.
Op AI focus dus. En misschien wat simpel gedacht van me, maar ik ga ervan uit dat als dat rode vakje op die vogel zit dat hij daar ook zit op het moment van afdrukken. Of werkt dat niet zo?quote:Op woensdag 30 juni 2021 20:14 schreef Isdatzo het volgende:
Als ik zo kijk dan lijkt de bovenkant van de aluminium (?) strip onder de kauw toch wel redelijk scherp te zijn. Op welke AF-stand stond de camera? Kan me voorstellen dat je in de haast wat onder de vogel gefocust hebt, en iets later afgedrukt hebt.
Ja, dat klopt. Ik kreeg er alleen geen mooie foto's mee.quote:Op woensdag 30 juni 2021 22:03 schreef Elpis het volgende:
[..]
Zou je dat kunnen ondervangen door de lichtmeting op deelmeting of spotmeting te zetten?
[..]
Hij staat op AI Focus.
Dat zou een stand er tussenin moeten zijn. Als het onderwerp in beweging zou komen zou hij van One Shot naar AI Servo overschakelen. Als ik het allemaal goed begrijp.
[..]
Thank you. Klinkt eigenlijk wel logisch. Jack of all trades is veelal master of none.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:29 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Ik kreeg er alleen geen mooie foto's mee.
Al vrij snel werd me overal afgeraden om AI Focus te gebruiken. Even gezocht, en dit Engelstalige artikel legt het goed uit.
Uit dat artikel:
"With AI Focus AF there’s often a delay between the subject’s movement and the camera focusing, so focus is often missed. With AI Servo, the camera focuses continuously, no stopping and starting, so there’s no delay when you’re ready to take the photo."
Ik fotografeer alleen maar met of 'One Shot' of 'AI Servo'. Ik zou daar ook eens mee gaan experimenteren.
Dat dus. Wat een instelling doet kun je in de boekjes en de tutorials lezen. Hoe het écht werkt en of het voor jou bruikbaar is kom je maar op één manier achter, namelijk door het te gebruiken.quote:
Het lijkt op bewegingsonscherpte. Goed op je sluitertijden letten dat die niet te lang worden en worden ze langer dan 1/125 seconde, dan je ISO omhoog draaien. Met een 80D kun je daarin vrij ver gaan.quote:Op woensdag 7 juli 2021 20:48 schreef Clayton1 het volgende:
Wat gaat hier fout met de Tamron 70-300 op Macrostand?
[ afbeelding ]
Heb in die stand nog maar amper een fatsoenlijke foto kunnen maken.
Ik weet niet op welke brandpuntsafstand de foto is gemaakt, maar op 300mm zou ik zelf liever op 1/500 gaan zitten.quote:Op woensdag 7 juli 2021 23:58 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het lijkt op bewegingsonscherpte. Goed op je sluitertijden letten dat die niet te lang worden en worden ze langer dan 1/125 seconde, dan je ISO omhoog draaien. Met een 80D kun je daarin vrij ver gaan.
Andere oplossing is een schouderstatief of een eenpoot eronder.
In die macrostand sta je effectief met een behoorlijk lange tele in handen.
Ik heb zelf nogal wat opnamen met een EOS en een dergelijk concept van Sigma gemaakt, daarmee had ik de 1/250 als limiet en dan ging het meestal wel goed. Met een schouderstatief kon ik met de EOS en die Sigma tot pakweg 1/60s gaan met nog veel treffers.quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:17 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik weet niet op welke brandpuntsafstand de foto is gemaakt, maar op 300mm zou ik zelf liever op 1/500 gaan zitten.
Brandpunt 300mm - sluitertijd 1/350 - ISO staat op auto in dit geval 250quote:Op donderdag 8 juli 2021 00:17 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik weet niet op welke brandpuntsafstand de foto is gemaakt, maar op 300mm zou ik zelf liever op 1/500 gaan zitten.
Op zich moet ie 1/350s wel stil te houden zijn.quote:Op donderdag 8 juli 2021 20:54 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Brandpunt 300mm - sluitertijd 1/350 - ISO staat op auto in dit geval 250
Iso op auto laten staan?quote:Op donderdag 8 juli 2021 21:21 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Op zich moet ie 1/350s wel stil te houden zijn.
Probeer die macrostand eens uit vanaf een statief en neem dan bijvoorbeeld een bloem ter grootte van zo'n libel als onderwerp met een achtergrond die niet al te licht of donker is.
Zet eventueel de AF uit en draai hem handmatig in de beste scherpte die je kunt krijgen.
Met dergelijke opname krijg je een idee wat er haalbaar moet zijn.
Met 1/320s met een vergelijkbare 70-300mm van Sigma op de A6000 kreeg ik onderstaand
[ link | afbeelding ]Lasiommata megera by Ouwesok, on Flickr
Met 1/100s en diezelfde lens, nu op de NEX5N, letterlijk uit het losse handje. Die NEX heeft geen zoeker en daarmee is het een wiebelding om vast te houden.
NEX heeft dan weer geen spiegel, maar die merk je bij een EOS80D eigenlijk ook nauwelijks
[ link | afbeelding ]Coenagrion puella by Ouwesok, on Flickr
ISO inderdaad op Auto laten staan, maar als je toch bezig bent kun je ook verschillende ISO's instellen en kijken wat het effect op je plaatje is. Leer je je spullen nóg beter begrijpen en daar heb je uiteindelijk alleen maar voordeel van.quote:
morgen testdag, bedanktquote:Op donderdag 8 juli 2021 21:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
ISO inderdaad op Auto laten staan, maar als je toch bezig bent kun je ook verschillende ISO's instellen en kijken wat het effect op je plaatje is. Leer je je spullen nóg beter begrijpen en daar heb je uiteindelijk alleen maar voordeel van.
Copy pasta van vorige keer. Als je daar ff die vuistregel neemt... 300mm, dan APS-C bij Canon is crop factor 1.6x naar fullframe. Dan kom je uit op 480. 1/480 wordt dan idd 1/500 wat derLudolf al opperde.quote:Op donderdag 10 juni 2021 01:28 schreef shiz het volgende:
@:Clayton1 Je zegt het zelf al, bewegingsonscherpte, dus snellere sluitertijd. Normaal gesproken hanteer je dan de vuistregel dat je focal length 'x' in mm (fullframe equivalent) dan minimaal ook de 'x' is in je sluitertijd 1/'x'. Stel, ik gebruik een 50mm op MFT met 2x crop factor is de FF equivalent 100mm, dan wil je eigenlijk minimaal 1/100 gebruiken. Bij bewegende onderwerpen als vogels wil je dat het liefste nog fors sneller hebben. Wat is je EXIF data?
Het is altijd de liefdesverhoudingdriehoek tussen sluitertijd, diafragma en ISO (externe factor als belichten heeft weinig zin en ND helpt niks). Sluitertijd omhoog = diagrama wijder en/of ISO hoger. Probleem bij diafragma wijder, de depth of field wordt dan ook nauwer en de lens doorgaans zachter. Bij ophogen ISO krijg je meer ruis.
Wat kun je nog doen? Statief, tri- of gewoon monopod (camera met in-body sensor stabilisatie eventueel in combinatie zelfs met lens stabilisatie helpt ook natuurlijk). De focus in de afbeelding lijkt ook op het contrastrijke hout te liggen achter de vogel, i.p.v. op de vogel? Ff door je modes gaan of je wel de optimale autofocus setting gebruikt, eventueel manual focus overwegen.
Dat is zo'n beetje het scala aan opties.
Kijk even hoe de witbalans in de Av en Tv stand staat. Op volautomatisch regelt de camera zelf de witbalans, op eerdergenoemde moet je hem zelf instellen en daar zou maar zo eens verschil in kunnen zitten.quote:Op zondag 25 juli 2021 21:01 schreef Clayton1 het volgende:
Wat gaat er hier mis.
Ik heb een Cosina 100-400 mm.
https://www.picclickimg.c(...)s-Canon-EF-Cheap.jpg
Als ik deze gebruik met Av stand of Tv stand krijgen de foto`s een gele gloed.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Gebruik ik hem in de automatische stand zijn de kleuren wel in orde
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Iemand enig idee of een oplossing?
Maar dan zou ik dat met andere lenzen toch ook moeten hebben, en dat is niet het geval.quote:Op zondag 25 juli 2021 22:13 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Kijk even hoe de witbalans in de Av en Tv stand staat. Op volautomatisch regelt de camera zelf de witbalans, op eerdergenoemde moet je hem zelf instellen en daar zou maar zo eens verschil in kunnen zitten.
Dan wordt het wel apart inderdaad al kan het effect bij de ene lens wat heftiger zijn dan bij de ander. Een andere reden voor het verschil in weergave kan ik echter zo snel niet verzinnen.quote:Op zondag 25 juli 2021 22:17 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Maar dan zou ik dat met andere lenzen toch ook moeten hebben, en dat is niet het geval.
ja dat dacht ik ook, ik ga het nakijken, staat in Av en Tv op 6000K Bewolktquote:Op zondag 25 juli 2021 22:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dan wordt het wel apart inderdaad al kan het effect bij de ene lens wat heftiger zijn dan bij de ander. Een andere reden voor het verschil in weergave kan ik echter zo snel niet verzinnen.
Kijk in dat kader toch eens hoe je witbalans staat ingesteld bij Av en Tv.
probleem opgelost, Dus de witbalans instellingen idd. Dank jequote:Op zondag 25 juli 2021 22:21 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
ja dat dacht ik ook, ik ga het nakijken, staat in Av en Tv op 6000K Bewolkt
Eerste wat me opvalt is dat je lens wat stofjes heeft, veel zwarte puntjes rechts boven in de lucht, die kan je in Lightroom (en soortgelijke programma's) verwijderen.. Ik mis ook beetje een onderwerp, het oogt nu niet heel spannend. Wel een mooie plek volgens mij! Fijn dat je het naar je zin hebt gehad!quote:Op zondag 19 februari 2023 22:03 schreef Moonlight het volgende:
[ afbeelding ]
Dit was me een dagje zandvoort. Wel meer foto's gemaakt, maar had nu even tijd om er eentje te bewerken en dat vond ik echt leuk! Ik weet alleen niet of dit een mooie foto is, ik vind zelf van wel vooral om de golven. De lucht, en het strand. Alles in 1 Maar het geeft iets. Het plaatje geeft mij het gevoel wat ik heb als ik bij de zee kom.
Ik weet dit is geen perfecte foto. Dus ben heel benieuwd naar jullie tips!
Eerste tip: Er zitten stofjes op je sensor (die zwarte vlekjes in de blauwe lucht). Dat betekent zoveel als dat je sensor even moet worden gereinigd. Voor een starter een vrij eng klusje en daarom kun je het ook laten doen, dan kan ie er weer even tegen.quote:Op zondag 19 februari 2023 22:03 schreef Moonlight het volgende:
[ afbeelding ]
Dit was me een dagje zandvoort. Wel meer foto's gemaakt, maar had nu even tijd om er eentje te bewerken en dat vond ik echt leuk! Ik weet alleen niet of dit een mooie foto is, ik vind zelf van wel vooral om de golven. De lucht, en het strand. Alles in 1 Maar het geeft iets. Het plaatje geeft mij het gevoel wat ik heb als ik bij de zee kom.
Ik weet dit is geen perfecte foto. Dus ben heel benieuwd naar jullie tips!
Dankjewel. Het onderwerp waren vooral de golven en daar heb ik ook nog wel een andere foto van maar dit is het in het geheel zeg maar. Maar bedankt voor de tipsquote:Op zondag 19 februari 2023 22:38 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Eerste wat me opvalt is dat je lens wat stofjes heeft, veel zwarte puntjes rechts boven in de lucht, die kan je in Lightroom (en soortgelijke programma's) verwijderen.. Ik mis ook beetje een onderwerp, het oogt nu niet heel spannend. Wel een mooie plek volgens mij! Fijn dat je het naar je zin hebt gehad!
Waar kan je dat dan laten doen de sensor reinigen? En bedankt voor de tips. Heb ze opgeslagen in mijn telefoon.quote:Op zondag 19 februari 2023 22:47 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Eerste tip: Er zitten stofjes op je sensor (die zwarte vlekjes in de blauwe lucht). Dat betekent zoveel als dat je sensor even moet worden gereinigd. Voor een starter een vrij eng klusje en daarom kun je het ook laten doen, dan kan ie er weer even tegen.
Tweede tip, maar die is niet helemaal nieuw: Probeer dat ding zoveel mogelijk waterpas te houden. Is best lastig, zelfs mijn Sony's met een kunstmatige horizon gaan nog wel eens scheef.
Als ie dan toch een scheetje beef staat kun je hem in heel veel nabewerkingsprogramma's alsnog weer recht zetten.
Derde tip: Probeer met de ligging van de horizon in beeld te spelen. In slechts enkele gevallen is het aanvaardbaar om de horizon van een dergelijke opname in het midden of in de buurt van het midden te zetten.
Als je in je zoeker het driedelingsraster aan hebt staan kun je bij zo'n zeegezichtje eens de horizon op de bovenste lijn en vervolgens op de onderste lijn proberen en dan later kijken wat het effect op je plaatje is. Je kunt vervolgens ook nog gaan proberen wat het effect is als je de horizon bijna aan de onderkant en bijna aan de bovenkant zet.
Het effect gaat zijn dat de nadrukken in je plaatje heel anders komen te liggen.
Laatste tip als je aan zee fotografeert: Ga zoveel mogelijk naar de rand van waar het water komt (bij harde wind wel wat afstand houden, zeewater is bepaald slecht voor camera's)
Voorbeeldjes dan
Een keer zo'n lage horizon met dus heel veel lucht waar je met een groothoek een heerlijk drama van kunt maken
[ link | afbeelding ]Cumulus by Ouwesok, on Flickr
Nog een keer een hoge horizon
[ link | afbeelding ]Roggebotzand by Ouwesok, on Flickr
Kwestie dus van heel veel mee gaan spelen en dan komt het allemaal vanzelf wel
Ik zou het even na moeten zoeken, ik maak ze eigenlijk altijd zelf schoon (met name met systeemcamera's loop je nogal makkelijk wat stof op).quote:Op maandag 20 februari 2023 09:12 schreef Moonlight het volgende:
[..]
Waar kan je dat dan laten doen de sensor reinigen?
Ik zou je witbalans naar een tikje warmer zetten. De wolken hebben nu een geheel blauwe tint, waar je die eigenlijk wit wil hebben.quote:Op maandag 1 mei 2023 22:17 schreef MatthijsDJ het volgende:
Ongeveer een jaar geleden begonnen met lessen fotografie en nabewerking in Lightroom.. Helaas kwam werk tussen beide en moet ik wat studie doen naar andere zaken.
Dit weekend best een tijdje foto's gemaakt van opstijgende vliegtuigen op de Polderbaan. Wel op de auto stand omdat ik de kennis van alle settings niet zo paraat meer had om hem op manual te zetten.
Daarna in Lightroom classic gaan spelen met de kennis die ik nog had, onderstaande foto vind ik zelf het mooiste, helaas is de horizon niet recht maar vind hem dat ook wel weer wat meer een actie gevoel geven.
Heb wel geprobeerd de horizon recht te zetten, maar moest dan zoveel bijsnijden dat het vliegtuig er niet helemaal meer opstond.
[ link | afbeelding ]Schiphol 29-04-2023 (spotters area next to Polderbaan) by Matthijs de Jong, on Flickr
Ook een linkje naar het gehele album, waar ik al één verbeter punt zie.. De cohesie van de foto's kan beter, met name de kleur van de lucht.. Die is bij de ene blauwer dan bij de andere.. Plus dat er een paar nog wat meer edit werk verdienen..
Gehele album
Feedback meer dan welkom.
Bij de meeste had ik de horizon redelijk recht of was ie goed te corrigeren. Alleen deze kist steeg vrij snel op, waarop ik (en andere fotografen) niet gerekend hadden... En ik dus de camera totaal verkeerd gericht had..quote:Op maandag 1 mei 2023 22:30 schreef derLudolf het volgende:
Tussen auto en M zitten natuurlijk nog tal van andere opties. Je zou bijvoorbeeld voor Tv kunnen gaan met een sluitertijd van 1/1000e ofzo zodat je zelf bent dat er geen beweging in de beelden zit.
Het verschil in de kleur van de lucht kan misschien een wolk zijn die voor de zon zat, waardoor het licht verandert.
De horizon staat wel heel erg scheef, wil je dat achteraf corrigeren verlies je heel veel. Derhalve zorgen dat het bij het maken van de foto al zo recht mogelijk staat. Op de meeste camera's kun je wel iets van een waterpas instellen, mocht je vragen behoefte hebben aan een hulpmiddel.
Ik zie het nu ja, ik had de lucht een wat koudere tint gegeven om het blauwer te krijgen. Had al wel gezien dat de vliegtuigen soms wat blauwer geworden en dat zo goed als ik nu kan gefixed.. De wolken waren met niet opgevallen.quote:Op dinsdag 2 mei 2023 07:57 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Ik zou je witbalans naar een tikje warmer zetten. De wolken hebben nu een geheel blauwe tint, waar je die eigenlijk wit wil hebben.
De schaduwen zou ik ook wat meer belichten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |