abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 24 januari 2019 @ 17:04:29 #51
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_184595592
Sowieso is 'ie niet scherp en zie ik ongelofelijk veel CA.
Huilen dan.
pi_184602614
CA - Chromatic aberration

Chromatische aberraties zijn optische fouten van objectieven waarbij de verschillende golflengten van licht niet op dezelfde manier gebroken worden door de lens. Meestal uit chromatische abberatie zich in 'purple fringing' (vaak afgekort naar PF); paarse randjes om je onderwerp op het punt waar veel contrastverschil is. Bijvoorbeeld bij de takken van een boom tegen een heldere lucht.

Dat deze lijntjes vaak paars zijn komt doordat deze kleur zich aan de rand voor het voor ons zichtbare kleurspectrum bevindt; objectieven worden zo goed mogelijk gecorrigeerd voor het middenspectrum en minder voor de rand van het spectrum.
#35.
  dinsdag 19 februari 2019 @ 20:13:56 #53
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_185111424


dag zon,

maan super fel kreeg hem er niet mooi op :'( :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
daarna verdween de maan achter de wolken, gemiste kans :'(
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_185111547
Voor de volle maan heb je nog best een snelle sluitertijd nodig, sowieso 1/200 tot 1/320 of sneller, anders is ie onscherp door de beweging van de maan zelf :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  dinsdag 19 februari 2019 @ 20:34:36 #55
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185111921
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 20:19 schreef Ener-G het volgende:
Voor de volle maan heb je nog best een snelle sluitertijd nodig, sowieso 1/200 tot 1/320 of sneller, anders is ie onscherp door de beweging van de maan zelf :)
Nee joh, zo rap gaat die maan niet. Als je niet langzamer dan een seconde gaat dan moet het (een beetje afhankelijk van je brandpuntsafstand) prima gaan.
Huilen dan.
  dinsdag 19 februari 2019 @ 20:39:35 #56
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185112061
De foto is ook niet echt bewogen zo te zien, de focus ligt eerder ervoor/erachter en hij is wat overbelicht. Met een wat betere belichting en scherpstelling zou het resultaat al vrij aardig zijn denk ik.
Huilen dan.
pi_185112540
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 20:34 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Nee joh, zo rap gaat die maan niet. Als je niet langzamer dan een seconde gaat dan moet het (een beetje afhankelijk van je brandpuntsafstand) prima gaan.
Hangt wel van de brandpuntsafstand af ja. Met mn 1000mm zie je hem wel letterlijk uit beeld zweven, dacht eerst dat mn statief niet goed vastgedraaid was :+
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 februari 2019 @ 21:29:12 #58
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185113635
Lichtmeten is bij maanfoto's ook nogal een hachelijke onderneming. Wil je een doortekend oppervlak, zet dan óf je automaat op spotmeting óf je correctie een flink end naar de minkant zodat die donkere achtergrond niet meer meedoet.

Bij hele lange brandpunten zie je zoals boven al gezegd de maan door je zoekerbeeld schuiven en inderdaad wat Ener-G zegt ga je twijfelen of alle schroeven van je statief wel goed vastgedraaid zijn.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 16 maart 2019 @ 12:06:59 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185647947
Ik vraag me af hoe men deze foto van de schokgolven heeft gemaakt
https://www.volkskrant.nl(...)sbarriere-~b34bb9b0/
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 maart 2019 @ 13:08:36 #60
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185648757
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af hoe men deze foto van de schokgolven heeft gemaakt
https://www.volkskrant.nl(...)sbarriere-~b34bb9b0/
Het lijkt me een soort samengesteld beeld met een 'gewone' opname van de beide straaljagers gemonteerd op het beeld van een 'ding' (of in goed Nederlands een 'device') dat die schokgolven in kaart kan brengen.
Qua fotografie weer zo'n puik voorbeeld hoe wetenschappelijke fotografie ook gewoon mooi kan worden gemaakt.

Schokgolven in beeld brengen is nog best een opgave, zeker als je het met één enkel apparaat wilt doen. Mooie voorbeelden zie je op Discovery bij de vele explosies die bij de Mythbusters werden gefilmd, met een highspeed-camera is dan de schokgolf van zo'n explosie soms fraai zichtbaar.

Met een 'gewone'opname kom je qua fotograferen bij een straaljager die tegen of boven de geluidssnelheid vliegt hooguit tot een 'vapor cone', een soort trechter van water die je kort rondom de romp ziet hangen en die de drukgolven zichtbaar maakt. Een vapor cone fotograferen is nog best lastig, het effect doet zich meestal maar vrij kort voor en ook alleen bij de juiste snelheid en luchtvochtigheid. Beetje kennis, goed observeren, goeie timing, twee emmers vol puur geluk en dan één enkel schot.

Check onderstaand flimpje van laatste luchtmachtdagen, alweer een paar jaar geleden waarbij je die vapor cone heel even kunt zien.
en ondanks het onderschrift van het filmpje gaf de F35 geen sonic boom, als dat was gebeurd was de luchtmacht nu nóg bezig geweest om het allemaal uit te leggen
Leuk overigens om dat filmpje nu ineens te vinden, ik moet zo ongeveer naast degene hebben gestaan die het opnam.

Bij de eerste F35 zag ik die vapor cone opkomen en dan weet je dat de kans vrij groot is dat het bij die tweede ook gaat gebeuren. Bij de tweede vuurde ik dus de camera af op het moment dat ik de vapor cone zag ontstaan, toen de spiegel weer terug was zag ik net de laatste glimp van de vapor cone, op mijn display zag ik echter dat ik min of meer in de prijzen zat.

F-35 Lightning II by Ouwesok, on Flickr

en ja, ik post dat ding wel vaker maar het is een opname waar ik best wel blij mee ben, voornamelijk omdat ie aardig aantoont dat mijn 'one-shot-one-kill-aanpak nog zo slecht niet is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 16 maart 2019 @ 13:36:50 #61
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_185649209
Vette plaat!
  zaterdag 16 maart 2019 @ 15:04:53 #62
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185650470
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 12:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af hoe men deze foto van de schokgolven heeft gemaakt
https://www.volkskrant.nl(...)sbarriere-~b34bb9b0/
Zoektip: het schliereneffect. De essentie is het verschil in brekingsindex van de lucht veroorzaakt door verschillen in dichtheid. Ik was alleen bekend met vaste opstellingen in een laboratorium, dat ze dit in de lucht hebben uitgevoerd is een beste prestatie.
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 maart 2019 @ 15:17:36 #63
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185650622
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 15:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Zoektip: het schliereneffect. De essentie is het verschil in brekingsindex van de lucht veroorzaakt door verschillen in dichtheid. Ik was alleen bekend met vaste opstellingen in een laboratorium, dat ze dit in de lucht hebben uitgevoerd is een beste prestatie.
Ik zat inderdaad ook al aan het schliereneffect te denken maar zelfs in een laboratoriumsetting is het al een heidense klus om dat vast te leggen.
Je zou gaan denken dat NASA wel zo ongeveer de droomwerkgever moet zijn als je handig bent met beeld en je aderen vol met een soort wetenschappelijk bloed zitten.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 16 maart 2019 @ 15:33:27 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185650768
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 15:04 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Zoektip: het schliereneffect. De essentie is het verschil in brekingsindex van de lucht veroorzaakt door verschillen in dichtheid. Ik was alleen bekend met vaste opstellingen in een laboratorium, dat ze dit in de lucht hebben uitgevoerd is een beste prestatie.
Schliereneffect ken ik, maar niet in het vrije veld, en dan ook niet als kleurenfoto.
Ik vind het een hele knappe foto, maar heb het vermoeden dat die idd zoals ouwe sok zegt samengesteld is, stacking, uit verschillende foto’s met valse kleuren erin voor de schokgolven.
Mooi stukje werk
Mij lijkt het trouwens dat ze niet sneller dan het geluid vliegen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 17:19:04 #65
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_185652416
Ze vliegen wel degelijk sneller dan de voortplantingssnelheid van het geluid, anders ontstaan er niet van die mooi ontwikkelde drukgolven.

Ik denk eigenlijk ook niet dat het een compositie is, want dan zou die enkel uit frames moeten bestaan waarin beide vliegtuigen op identieke relatieve posities van elkaar bevinden. Als dat niet zo is, dan krijg je namelijk een ander interferentiepatroon.

De kleuren zijn inderdaad vals.
Huilen dan.
  zaterdag 16 maart 2019 @ 17:29:12 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_185652609
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2019 17:19 schreef Isdatzo het volgende:
Ze vliegen wel degelijk sneller dan de voortplantingssnelheid van het geluid, anders ontstaan er niet van die mooi ontwikkelde drukgolven.

Ik denk eigenlijk ook niet dat het een compositie is, want dan zou die enkel uit frames moeten bestaan waarin beide vliegtuigen op identieke relatieve posities van elkaar bevinden. Als dat niet zo is, dan krijg je namelijk een ander interferentiepatroon.

De kleuren zijn inderdaad vals.
Stuk gevonden hoe het gedaan is
https://www.nasa.gov/cent(...)ock_and_awesome.html

https://www.nasa.gov/cent(...)ave-interaction.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 maart 2019 @ 17:54:58 #67
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185653012
quote:
Best wel mooi dat ze het ook gewoon allemaal redelijk behapbaar uitleggen hoe ze het hebben gemaakt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_185773292
Hoe komt die wazige omgeving, en hoe voorkom ik het?



Met Sigma 105mm macro
#35.
  donderdag 21 maart 2019 @ 20:53:40 #69
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_185773820
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 20:38 schreef Clayton1 het volgende:
Hoe komt die wazige omgeving, en hoe voorkom ik het?

[ afbeelding ]

Met Sigma 105mm macro
Welke F stop?
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 21 maart 2019 @ 20:55:02 #70
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_185773857
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 20:38 schreef Clayton1 het volgende:
Hoe komt die wazige omgeving, en hoe voorkom ik het?

[ afbeelding ]

Met Sigma 105mm macro
Twee dingen:
1 Meer scherptediepte proberen te krijgen. Ik zet met diezelfde 105mm het diafragma meestal op 11 en als ik het licht ervoor heb gaat ie nog een stop verder dicht.

Daarmee los je wel een deel van het vraagstuk op maar niet alles, in het macrobereik wordt die scherptediepte namelijk wel ietsies groter bij diafragmeren maar nooit zoveel als je eigenlijk zou willen. Vooral vanuit deze hoek, zo langs een muur krijg je dit effect.

2 Een andere aanvalshoek kiezen als dat kan. Die scherptediepte wordt er niet groter van maar je krijgt wel meer insect in je scherptevlak.

Kijk, de mijne doet het ook (want elke lens in het macrobereik doet het) maar door een net iets andere hoek valt het minder op.

Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_185773957
quote:
7s.gif Op donderdag 21 maart 2019 20:53 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Welke F stop?
Hij stond op 5.6
#35.
  donderdag 21 maart 2019 @ 21:04:47 #72
479587 GTW
Power Moves Only
pi_185774129
als het beest stilzit: Focus stacking. Dan maak je meerdere opnamens met andere scherpstelpunten en doe je later alles in photoshop gladstrijken. Gebruiken advertising photographers vaak voor juwelen, bijvoorbeeld
"No one else takes me seriously, so why should I?"
pi_185774452
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 20:55 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Twee dingen:
1 Meer scherptediepte proberen te krijgen. Ik zet met diezelfde 105mm het diafragma meestal op 11 en als ik het licht ervoor heb gaat ie nog een stop verder dicht.

Daarmee los je wel een deel van het vraagstuk op maar niet alles, in het macrobereik wordt die scherptediepte namelijk wel ietsies groter bij diafragmeren maar nooit zoveel als je eigenlijk zou willen. Vooral vanuit deze hoek, zo langs een muur krijg je dit effect.

2 Een andere aanvalshoek kiezen als dat kan. Die scherptediepte wordt er niet groter van maar je krijgt wel meer insect in je scherptevlak.

Kijk, de mijne doet het ook (want elke lens in het macrobereik doet het) maar door een net iets andere hoek valt het minder op.

[ link | afbeelding ]Calliphora vicina by Ouwesok, on Flickr
We gaan ermee aan de slag wellicht morgen, aan het weer zal het niet liggen,al heb ik weinig tijd ,
#35.
pi_190123718
En weer wat nieuw leven inblazen dus, go on
#35.
  woensdag 4 december 2019 @ 12:12:50 #75
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190263212
Dat werkt het best met een foto denk ik.
Huilen dan.
pi_190263230
Zal ik eens dan?

Zijn er in lightroom makkelijke manieren om die grijze zweem eraf te krijgen?

I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 4 december 2019 @ 12:57:42 #77
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190263803
Door het tegenlicht heb je wat aan contrast ingeleverd. Ik gebruik zelf lightroom alleen als catalogus, maar ik zou in photoshop in een quick-mask een gradient van linksonder naar rechtsboven trekken en vervolgens dat quick-mask toepassen op een levels adjustment layer en daarmee het contrast een beetje optrekken.

Volgens mij moet dat ook vrij eenvoudig in lightroom kunnen.
Huilen dan.
  woensdag 4 december 2019 @ 12:59:48 #78
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190263838
Even quick and dirty toegpast:

Huilen dan.
pi_190263847
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2019 12:57 schreef Isdatzo het volgende:
Door het tegenlicht heb je wat aan contrast ingeleverd. Ik gebruik zelf lightroom alleen als catalogus, maar ik zou in photoshop in een quick-mask een gradient van linksonder naar rechtsboven trekken en vervolgens dat quick-mask toepassen op een levels adjustment layer en daarmee het contrast een beetje optrekken.

Volgens mij moet dat ook vrij eenvoudig in lightroom kunnen.
Je strooit nu allemaal met termen waar ik nog nooit van gehoord heb haha.

Ik kruip zo snel mogelijk achter mijn laptop om het even te bekijken.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_190263851
quote:
2s.gif Op woensdag 4 december 2019 12:59 schreef Isdatzo het volgende:
Even quick and dirty toegpast:

[ afbeelding ]
Scheelt al een hele hoop :Y
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 4 december 2019 @ 13:16:53 #81
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_190264062
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 13:00 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Je strooit nu allemaal met termen waar ik nog nooit van gehoord heb haha.

Ik kruip zo snel mogelijk achter mijn laptop om het even te bekijken.
Ik heb even in lightroom gespiekt, en daar moet je onder 'develop' het 'graduated filter' pakken. Vervolgens kan je dan met allemaal schuifjes zoals exposure / contrast / etc spelen.
Huilen dan.
  dinsdag 18 februari 2020 @ 22:47:43 #82
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_191576696
Tip voor beginners (en andere geïnteresseerden), was vroeger mijn go-to aanbeveling voor mensen om een beter begrip te krijgen van fotografie, destijds de gratis fotografie basiscursus van Karl Taylor. Helaas was die al jaren niet meer toegankelijk, maar hij heeft 'em geüpdate en opnieuw uitgebracht!


https://www.karltayloreducation.com/free-photography-course/
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_199725301
Deze weer eens activeren? ik zie hier dat er diverse vragen voorbij komen inclusief die van me zelf.
#35.
pi_199725550
Oh ja ik heb een camera …

Die ook weer eens van stal halen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_199813120
Wie heeft er tips?

ik merk dat als ik foto`s maak met b.v. een 70-300 mm lens
en de vogel zit vrij ver weg en de zoom helemaal moet uitdraaien de meeste foto`s onscherp zijn.



Ik ga er even vanuit dat dit bewegings onscherpte is .
Dit omdat het lastig is om dan het boeltje stil te houden.

Heeft er iemand tips hoe dit beter kan?
#35.
  donderdag 10 juni 2021 @ 01:28:37 #86
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_199813769
@Clayton1 Je zegt het zelf al, bewegingsonscherpte, dus snellere sluitertijd. Normaal gesproken hanteer je dan de vuistregel dat je focal length 'x' in mm (fullframe equivalent) dan minimaal ook de 'x' is in je sluitertijd 1/'x'. Stel, ik gebruik een 50mm op MFT met 2x crop factor is de FF equivalent 100mm, dan wil je eigenlijk minimaal 1/100 gebruiken. Bij bewegende onderwerpen als vogels wil je dat het liefste nog fors sneller hebben. Wat is je EXIF data?

Het is altijd de liefdesverhoudingdriehoek tussen sluitertijd, diafragma en ISO (externe factor als belichten heeft weinig zin en ND helpt niks). Sluitertijd omhoog = diagrama wijder en/of ISO hoger. Probleem bij diafragma wijder, de depth of field wordt dan ook nauwer en de lens doorgaans zachter. Bij ophogen ISO krijg je meer ruis.

Wat kun je nog doen? Statief, tri- of gewoon monopod (camera met in-body sensor stabilisatie eventueel in combinatie zelfs met lens stabilisatie helpt ook natuurlijk). De focus in de afbeelding lijkt ook op het contrastrijke hout te liggen achter de vogel, i.p.v. op de vogel? Ff door je modes gaan of je wel de optimale autofocus setting gebruikt, eventueel manual focus overwegen.

Dat is zo'n beetje het scala aan opties.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_199815405
Ik heb ook een nikkor 70-300. En ik merk dat die vanaf 250 ook erg soft wordt. Dat kun je ook nog eens testen. Eigenlijk probeer ik die nooit meer in te zoomen dan 250.
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 10 juni 2021 @ 10:08:45 #88
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_199815414
True. :Y Meestal hebben zooms een 'sweetspot' range. Meestal richting de uiteinden minder, eigenlijk logisch dat de sweetspot ergens in het midden ligt, maar inderdaad een puntje om dan bij stil te staan ook.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 10 juni 2021 @ 10:40:08 #89
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_199815696
Het is niet alleen de lensonscherpte en beweging, de focus ligt ook achter de kwikstaart: je ziet een band waarin de foto het scherpst minst onscherp is in het midden van de foto over de grond en het gras lopen.

Is dit een uitsnede van de hele foto?
Huilen dan.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 10 juni 2021 @ 12:01:39 #90
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199816799
Qua oplossing om AF-afwijkingen te onderscheppen is het zaak om je zoeker zo goed mogelijk op je ogen af te stellen zodat je ook kunt zien wat je AF precies doet.

Voor de stabiliteit kan een schouderstatiefje ook een prima hulpmiddel zijn. Klein, dus je neemt hem makkelijk mee en effectief qua stabiliseren, met wat oefening hou je zo'n 70-300mm 1/60s stil. In de hele range van stabilisatiehulpmiddelen zit het schouderstatief naar mijn ervaring tussen de driepoot en de eenpoot in qua effect en qua handzaam ga je, op lens- of sensorstabilisatie na niets aangenamers vinden met weinig sjouw en veel effect.
tuurlijk, een driepoot is stabieler maar nodigt bijzonder uit om thuis te laten, zeker omdat tegen tijd dat je hem in stelling hebt met de camera er bovenop het vogeltje al een eind verderop zit

Bij telezooms ga je inderdaad vaak zien dat het stuk tussen de 200 en 300mm wat softer tekent, daarbij komt dan wel dat het door veel mensen ook als softer wordt ervaren omdat het juist bij die brandpuntsrange allemaal niet meer vanzelfsprekend stil wordt gehouden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199823256
Bedankt allen voor jullie hulp.

@shiz,
F6,3
1/500
iso 800
brandpunt 300

@Isdatzo, dit is idd een uitsnede

@Ouwesok, ik heb zo`n dingetje, dat je ook als schouderstatief kunt gebruiken.


[ Bericht 6% gewijzigd door Clayton1 op 10-06-2021 20:57:02 ]
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 11 juni 2021 @ 10:50:05 #92
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_199829150
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juni 2021 20:51 schreef Clayton1 het volgende:

@:Ouwesok, ik heb zo`n dingetje, dat je ook als schouderstatief kunt gebruiken.
[ afbeelding ]
Van dat Cullmann-dingetje kun je inderdaad een goed schouderstatiefje kneden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_199856038
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juni 2021 10:50 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Van dat Cullmann-dingetje kun je inderdaad een goed schouderstatiefje kneden.
Heb hem gisteren mee gehad,Vervelend ding, elke keer gaat de kop los zitten die op de camera geschroefd zit
#35.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 21:01:12 #94
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_200132771
Scherpstelvraagje.
Vanmiddag stond ik net een macrofoto te nemen van een roos toen er een kauw op de dakrand naast me landde.
Verrast door de kans hem van dichtbij te fotograferen deed ik een poging. In de haast stond hij nog op macrostand met single focus punt. Die in het midden.
Nou ben ik een tikkie teleurgesteld dat hij niet scherp is, maar de bakstenen er wel scherper uit lijken te zien. Of kijk ik scheel?
Ik heb hem in raw wel wat helderder gemaakt want anders is zo'n dier 1 grote zwarte vlek.
Kan dat de reden zijn waarom hij niet scherp is? Of kan die macrostand er nog wat mee te maken hebben

Wat het focuspunt aangeeft:


Gehele foto:


Wat ging hier verkeerd?

Heb overigens een Canon 200D en een Tamron 18-400mm lens gebruikt.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 30 juni 2021 @ 20:07:43 #95
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_200146961
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 21:01 schreef Elpis het volgende:
Scherpstelvraagje.
Vanmiddag stond ik net een macrofoto te nemen van een roos toen er een kauw op de dakrand naast me landde.
Verrast door de kans hem van dichtbij te fotograferen deed ik een poging. In de haast stond hij nog op macrostand met single focus punt. Die in het midden.
Nou ben ik een tikkie teleurgesteld dat hij niet scherp is, maar de bakstenen er wel scherper uit lijken te zien. Of kijk ik scheel?
Ik heb hem in raw wel wat helderder gemaakt want anders is zo'n dier 1 grote zwarte vlek.
Kan dat de reden zijn waarom hij niet scherp is? Of kan die macrostand er nog wat mee te maken hebben

Wat het focuspunt aangeeft:
[ afbeelding ]

Gehele foto:
[ afbeelding ]

Wat ging hier verkeerd?

Heb overigens een Canon 200D en een Tamron 18-400mm lens gebruikt.
De scherpte lijkt inderdaad meer op de bakstenen te liggen dan op de vogel. Daaarbij aangetekend dat de scherpteindruk er meestal niet van opknapt als je vanuit een RAW veel moet 'ophalen'.

Checken bij je camera of die Focus Priority heeft of Shutter Priority. In het eerste geval wil ie pas ontspannen als ie daadwerkelijk scherpte heeft op de middelste punt, in het tweede geval checkt ie de scherpte niet en vuurt hem gewoon af.

Checkje om te doen met die lens is of ie wel scherpstelt waar je denkt dat ie scherpstelt. Daarvoor neem je een onderwerp dat bij voorkeur niet teveel beweegt met zoveel dingen er omheen waaraan je ook kunt zien als ie ervoor of juist erachter focust.
Daar even mee spelen en dan in de resultaten kijken of de scherpte daar zit waar je 'm hebben wil en zoniet waar ie dan wél zit.
Voordeeltje van dit soort exercities is dat je ook de AF van je camera steeds beter leert kennen en vooral bespelen en daar heb je dan 'in het veld' weer voordeel van.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 30 juni 2021 @ 20:14:48 #96
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200147067
Als ik zo kijk dan lijkt de bovenkant van de aluminium (?) strip onder de kauw toch wel redelijk scherp te zijn. Op welke AF-stand stond de camera? Kan me voorstellen dat je in de haast wat onder de vogel gefocust hebt, en iets later afgedrukt hebt.
Huilen dan.
  woensdag 30 juni 2021 @ 22:03:44 #97
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_200148722
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
De scherpte lijkt inderdaad meer op de bakstenen te liggen dan op de vogel. Daaarbij aangetekend dat de scherpteindruk er meestal niet van opknapt als je vanuit een RAW veel moet 'ophalen'.
Zou je dat kunnen ondervangen door de lichtmeting op deelmeting of spotmeting te zetten?

quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
Checken bij je camera of die Focus Priority heeft of Shutter Priority. In het eerste geval wil ie pas ontspannen als ie daadwerkelijk scherpte heeft op de middelste punt, in het tweede geval checkt ie de scherpte niet en vuurt hem gewoon af.
Hij staat op AI Focus.
Dat zou een stand er tussenin moeten zijn. Als het onderwerp in beweging zou komen zou hij van One Shot naar AI Servo overschakelen. Als ik het allemaal goed begrijp. (Ondanks dat ik zo'n 25 jaar met een spiegelreflexcamera fotografeer ben ik nog niet zo lang van de automatische standen afgekomen :@ )

quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:07 schreef Ouwesok het volgende:
Checkje om te doen met die lens is of ie wel scherpstelt waar je denkt dat ie scherpstelt. Daarvoor neem je een onderwerp dat bij voorkeur niet teveel beweegt met zoveel dingen er omheen waaraan je ook kunt zien als ie ervoor of juist erachter focust.
Daar even mee spelen en dan in de resultaten kijken of de scherpte daar zit waar je 'm hebben wil en zoniet waar ie dan wél zit.
Voordeeltje van dit soort exercities is dat je ook de AF van je camera steeds beter leert kennen en vooral bespelen en daar heb je dan 'in het veld' weer voordeel van.
Ah dat lijkt me een goede oefening voor me inderdaad.

quote:
7s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:14 schreef Isdatzo het volgende:
Als ik zo kijk dan lijkt de bovenkant van de aluminium (?) strip onder de kauw toch wel redelijk scherp te zijn. Op welke AF-stand stond de camera? Kan me voorstellen dat je in de haast wat onder de vogel gefocust hebt, en iets later afgedrukt hebt.
Op AI focus dus. En misschien wat simpel gedacht van me, maar ik ga ervan uit dat als dat rode vakje op die vogel zit dat hij daar ook zit op het moment van afdrukken. Of werkt dat niet zo? :@
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_200149133
Kan het niet ( bewegings) onscherpte zijn door te weinig licht.?
Er staat immers bij dat de foto een stuk lichter is gemaakt.
Ook is blijkbaar niet geheel duidelijk welk deel wel scherp is, Ouwesok zegt de stenen, isdatzo zegt de dak strip.
#35.
pi_200164384
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 22:03 schreef Elpis het volgende:

[..]

Zou je dat kunnen ondervangen door de lichtmeting op deelmeting of spotmeting te zetten?
[..]

Hij staat op AI Focus.
Dat zou een stand er tussenin moeten zijn. Als het onderwerp in beweging zou komen zou hij van One Shot naar AI Servo overschakelen. Als ik het allemaal goed begrijp.
[..]

Ja, dat klopt. Ik kreeg er alleen geen mooie foto's mee.

Al vrij snel werd me overal afgeraden om AI Focus te gebruiken. Even gezocht, en dit Engelstalige artikel legt het goed uit.

Uit dat artikel:
"With AI Focus AF there’s often a delay between the subject’s movement and the camera focusing, so focus is often missed. With AI Servo, the camera focuses continuously, no stopping and starting, so there’s no delay when you’re ready to take the photo."

Ik fotografeer alleen maar met of 'One Shot' of 'AI Servo'. Ik zou daar ook eens mee gaan experimenteren.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 09:29:54 #100
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_200181435
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 08:29 schreef Morri2 het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Ik kreeg er alleen geen mooie foto's mee.

Al vrij snel werd me overal afgeraden om AI Focus te gebruiken. Even gezocht, en dit Engelstalige artikel legt het goed uit.

Uit dat artikel:
"With AI Focus AF there’s often a delay between the subject’s movement and the camera focusing, so focus is often missed. With AI Servo, the camera focuses continuously, no stopping and starting, so there’s no delay when you’re ready to take the photo."

Ik fotografeer alleen maar met of 'One Shot' of 'AI Servo'. Ik zou daar ook eens mee gaan experimenteren.
Thank you. Klinkt eigenlijk wel logisch. Jack of all trades is veelal master of none.
Daarom had ik ook heel erg getwijfeld over deze lens tov 100-400mm, maar de goede reviews hebben me toch over de streep getrokken.

Experimenteren it is. :)
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')