Het is ook best prijzig. Zag dat een jaarabonnement iets van 95 euro kost, in 1 keer betalen. Dat is me dan weer net een brug te ver Ik weet ook niet of het over een tijdje nog interessant gevonden wordt, zonde van het geld dan.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 10:44 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ik vind het zoo duur, er zijn zoveel gratis werkjes te vinden op juffen sites.
En alles maar digitaal vind ik ook stom ik hoor er wel veel positieve verhalen over.
I kan het ook heel moeilijk vinden als het niet meteen goed is of als wij zeggen hoe iets beter kan, gewoon 'opbouwende kritiek'. Dan doet ze bijv haar handen over haar oren of ze wil niet meer. Daarom doe ik dat ook zeer gedoseerd en bemoei ik me er niet teveel mee. Op een gegeven moment ziet ze het zelf ook, en haar de ruimte geven om het op haar eigen manier uit te vinden levert het meeste op, bij haar, ook als het dan nog altijd niet perfect is. Ik zeg dan altijd dat ze haar best heeft gedaan en supergoed bezig is. Lief om te zien hoe ze dan helemaal straalt.quote:Op zondag 13 januari 2019 08:39 schreef Roomsnoes het volgende:
Ooh wat gaaf! Haha.
Ik vind de ontwikkeling nu zo leuk!
Al begint er wel wat perfectionisme door te schemeren. Daar zijn we nu wel mee bezig thuis. O is slim en snel en tezamen met woede en perfectionisme voorzie ik daar nog wel wat uitdagingen.
Bij O is het niet eens zozeer kritiek waar ze niet tegen kan. Alhoewel - kritiek krijgt ze weinig. Misschien ook maar eens doen haha.quote:Op zondag 13 januari 2019 10:47 schreef Franny_G het volgende:
[..]
I kan het ook heel moeilijk vinden als het niet meteen goed is of als wij zeggen hoe iets beter kan, gewoon 'opbouwende kritiek'. Dan doet ze bijv haar handen over haar oren of ze wil niet meer. Daarom doe ik dat ook zeer gedoseerd en bemoei ik me er niet teveel mee. Op een gegeven moment ziet ze het zelf ook, en haar de ruimte geven om het op haar eigen manier uit te vinden levert het meeste op, bij haar, ook als het dan nog altijd niet perfect is. Ik zeg dan altijd dat ze haar best heeft gedaan en supergoed bezig is. Lief om te zien hoe ze dan helemaal straalt.
Ze zit sinds zaterdag op balletles. Ik mocht de laatste tien minuten even kijken. Met haar tong uit haar mond stond ze zo haar best te doen. .
Net lag er een "geheime brief voor Kuiken" in de bus. Alsof ik zelf weer jong ben, ik geniet hier net zo hard vanquote:Op zondag 13 januari 2019 08:35 schreef Burdie het volgende:
Fonetisch schrijven .
Kuiken heeft gisteren een magische pen gekregen; de inkt zie je alleen als je er met een UV lampje op schijnt. Toen kwam er een vriendje langs (wij hadden een afspraak met z'n vader), en die ging toen ook zo'n pen halen. En daarna gingen ze elkaar geheime brieven sturen. Met koeien letters op de envelop: GBRUIKJMAGISEPEN .
I loopt wel een beetje voor op het gemiddelde, maar niet zodanig dat ik bang ben voor onvoldoende uitdagingen. Wat ik vooral bij haar zie, is wat ik eerder schreef: het leergierige en bijv dingen als willen schrijven en rekenen hebben nog duidelijk een speels karakter. Ze is in die zin echt een kleuter. Soms verrast ze me echt met iets, maar op een ander moment denk ik weer: uh, wat doe je nu? .quote:Op zondag 13 januari 2019 20:36 schreef Burdie het volgende:
Wat zijn er trouwens al veel redelijk vroeg met lezen/schrijven? Kuiken loopt duidelijk voor op zijn klas, maar volgens mij niet erg op jullie kinderen. We gaan trouwens deze maand bespreken met de juffen of hij al naar groep 2 mag/kan, iemand daar ervaring mee of ideeën bij? (Ik heb zelf groep 2 overgeslagen, maar ik kon het sociaal niet bijbenen. Daar maak ik me bij Kuiken overigens geen zorgen over.)
Ja klopt, we doen het ook alleen maar als het op alle vlakken klopt.quote:Op zondag 13 januari 2019 20:47 schreef LadyBlack het volgende:
Ik vind klassen overslaan best tricky. Want slim of niet, een kleuter blijft een kleuter, met nog een heleboel meer ontwikkeling door te maken dan alleen cognitief.
Op sommige scholen blijkbaar. Op I's vorige zeer multiculturele school had niemand er eentje.quote:Op maandag 14 januari 2019 11:25 schreef Burdie het volgende:
Volgens mij hoort dat er bij? Op Kuikens school heeft ook iedereen zo'n boekje.
Kleurenkopietje maken?quote:Op maandag 14 januari 2019 12:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hier ook regelmatig een boekje. Ik ben wel gestopt met pasfoto's erin te plakken. Ben ik straks heel dat velletje wat bij de schoolfoto's kwijt aan vrienden boekjes... We plakken daar de laatste tijd een leuke sticker.
Idd, ik heb ook een a4 met 36 fotootjes afgedrukt toen ik in de gaten kreeg hoe vaak er vriendenboekjes in de tas zatenquote:
Zijn het niet gewoon fases waarin het 'in' is?quote:Op maandag 14 januari 2019 12:42 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Op sommige scholen blijkbaar. Op I's vorige zeer multiculturele school had niemand er eentje.
Krijgen die kleintjes al een cito of lees ik dat verkeerd?quote:Op maandag 14 januari 2019 15:06 schreef -Bubseltje- het volgende:
Mijn kleutertje is van 1 oktober. Verstandelijk kan ze wel mee naar groep 3 lijkt het nu. De juffen vinden haar soms nog klein of wat onzeker. Dus ik ben benieuwd hoe het loopt. Anders kleutert ze straks 3 jaar. Dan ben ik wel bang dat ze zich gaat vervelen.
Deze maand weer een cito kijken wat het beeld nu is.
Precies dat ja, het verrassen. En ook om het gevarieerdequote:Op maandag 14 januari 2019 16:58 schreef krijgerrtje het volgende:
Wat stom sun! ik doe inderdaad altijd twee boterhammen en een kaasje/vleesje/komkommer. Soms is het op, soms niet.. maar vind het leuk om d’r daarmee te verrassen en ik wil ook niet dat ze te weinig eet en honger heeft aan ‘t einde van de dag. Waarom mag het niet? Omdat ze de tijd niet hebben om het op te eten?
Ja op onze school eind groep 1. En dan nu en eind groep 2.quote:Op maandag 14 januari 2019 16:54 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Krijgen die kleintjes al een cito of lees ik dat verkeerd?
Ik word ondertussen wel nogal moe van wat je wel en niet mag eten op school. Ik geef Noor voor bij de lunch een broodje en vaak wat groente/fruit/worstje/kaasje. Mag dat ook al niet meer, alleen brood punt. Voor haar tien uurtje mag alleen fruit/groente, uiteraard wel vergezeld met een pakje zoete zooi. Trek dan 1 lijn. Gezond eten, gezond drinken.
Dat moet je aan de school vragen, dat zijn de dagen dat er dus geen snoep of koek meegenomen mag worden. Voor ons no big deal want B neemt dat nooit mee.quote:
Ha! Ik zei ook tegen Noor: 'straks wil de juf alleen nog droog brood en water zien' toen ik hoorde dat ze niet eens meer iets bij haar brood mocht meenemen Sommige scholen draaien compleet hierin door. Ze zit op een over het algemeen fijne en goede school, maar dit is over de rand.quote:Op maandag 14 januari 2019 19:36 schreef Amsel het volgende:
Ik word af en toe ook gek van die broodtrommelpolitie. Dat een huisgemaakt ongezoet volkorenkoekje niet mag, maar een Liga vol suiker wel. En normaal gesproken probeer ik de juf niet af te vallen waar kleuter bij is, maar toen ze thuiskwam met "Ik mag van juf geen bramen meer mee want als ik er dan eentje laat vallen komt er een vlek op de vloer", ontglipte me toch een "Dan heeft juf mooi pech". Wees blij dat ze een bak fruit meekrijgt en dat we regelmatig variëren, en bemoei je er verder niet mee zeg
Zou kunnen dat ik van een andere generatie ben, maar ik weet niet beter dan dat ik m’n hele basisschooltijd zo’n beetje Samson en Gert koekjes met een pakje fristi meekreeg, of van die soepstengels met een pakje chocoladepasta, of iets anders noooooit fruit of water meegekregen naar schoolquote:Op maandag 14 januari 2019 19:59 schreef exode het volgende:
Misschien denk ik weer veel te simpel, maar vroeger was dat gedoe toch juist niet nodig. Omdat de ouders het beter voor elkaar hadden. Of ben ik dan erg ouderwets? Ik mocht doordeweeks echt geen snoep, limonade, koek of zo. Geen discussie over mogelijk. Laat staan dat het mee naar school mocht.
En als je een appel wilde, moest je die kopen en snijden ipv al die kant en klaar varianten van nu.
Ik kan me wel voorstellen dat je er regels voor maakt. Anders zit de helft met chips en de andere helft met fruit wat altijd gezeik in de klas zal opleveren.
Maar je kan ook overdrijven inderdaad. Een braam die een vlek maakt? Pffff.
Echt? Ok nu ben ik jaloers. Ik ben een jaren 80 kind iig.quote:Op maandag 14 januari 2019 20:21 schreef krijgerrtje het volgende:
[..]
Zou kunnen dat ik van een andere generatie ben, maar ik weet niet beter dan dat ik m’n hele basisschooltijd zo’n beetje Samson en Gert koekjes met een pakje fristi meekreeg, of van die soepstengels met een pakje chocoladepasta, of iets anders noooooit fruit of water meegekregen naar school
Wat dat betreft vind ik het wel goed dat het tien uurtje een fruit/groente moment is en dat snoep/koek mee naar school niet perse getolereerd wordt. Maar als bramen en stukjes kaas, worst of komkommer geweigerd worden bizar hoor..
quote:Op maandag 14 januari 2019 20:21 schreef krijgerrtje het volgende:
[..]
Zou kunnen dat ik van een andere generatie ben, maar ik weet niet beter dan dat ik m’n hele basisschooltijd zo’n beetje Samson en Gert koekjes met een pakje fristi meekreeg, of van die soepstengels met een pakje chocoladepasta, of iets anders noooooit fruit of water meegekregen naar school
Ik vind de Bobo erg leuk voor kleutersquote:Op maandag 14 januari 2019 20:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vond het trouwens superleuk dat Noor laatst thuiskwam met een gratis Bobo (uiteraard met een brief erbij of je lid wilde worden). Ik had die vroeger ook! En later de taptoe. Weet nog wel dat ik dat heel leuk vond om te lezen.
Imo is zoet beleg niet per definitie ongezonder dan hartig.quote:Op maandag 14 januari 2019 20:59 schreef Roomsnoes het volgende:
Snoep op doordeweekse dagen op school? Dat vind ik wel ernstig hoor Een stop zetten voor kaas en komkommer vind ik net zo gek Leren dat elke dag snoep en koek de norm is, vind ik kwalijk.
Ik zou als school een lijn trekken dat alles mag zolang het eten is, en gewoon water om te drinken. Ik ben blij dat scholen hier een gezond profiel hebben. Dwz je drinkt water en/of melk, en de broodtrommel bevat brood met gezond beleg en af en toe wat avondeten van de dag er voor. Zoet beleg en pannenkoeken enzo met mate. Heb je het te vaak, dan wordt je er op aangesproken.
I know, de moeders op het schoolplein kijken me altijd heel vuil aanquote:
Die gesprekjes daarover zijn altijd wel grappig. I zat op haar vorige school aan de 'langzame tafel' waar alle langzame eters werden gezet. I zei op een gegeven moment: Ik wil zo graag voordat we gaan verhuizen een keertje aan de snelle tafel zitten!quote:Op maandag 14 januari 2019 21:22 schreef Fazzoletti het volgende:
Wat een verschil in benadering van scholen zeg! Ik had het er net over met F, hoe dat nu gaat tijdens het eten. Ze zitten met 6 kinderen aan een tafel en moeten dan hun brood eten. Ze mogen niet praten en de korstjes moeten ook op. De juf controleert of je je brood op hebt en dan mag je in de kring gaan zitten. In het continue rooster zit 45 min tussen de middag. Dus er zal wel een grens zijn tot wanneer ze mogen eten en daarna allemaal naar buiten
Wat een zeurjuf inderdaad.quote:Op maandag 14 januari 2019 19:36 schreef Amsel het volgende:
Ik word af en toe ook gek van die broodtrommelpolitie. Dat een huisgemaakt ongezoet volkorenkoekje niet mag, maar een Liga vol suiker wel. En normaal gesproken probeer ik de juf niet af te vallen waar kleuter bij is, maar toen ze thuiskwam met "Ik mag van juf geen bramen meer mee want als ik er dan eentje laat vallen komt er een vlek op de vloer", ontglipte me toch een "Dan heeft juf mooi pech". Wees blij dat ze een bak fruit meekrijgt en dat we regelmatig variëren, en bemoei je er verder niet mee zeg
Hierover moest ik hardop lachen in bed.quote:Op maandag 14 januari 2019 21:23 schreef Stormqueen het volgende:
Mijn kind krijgt ook fristi in de beker! Mag ik nou afgeschoten worden?
"Oooooh Pietje heeft twee druppels en januQuhuaniHGu had er drie!"quote:Op maandag 14 januari 2019 22:03 schreef kaatjejannie het volgende:
Schoolfruit is er hier ook. Maar dan wel 1 hele galia meloen voor 20 kinderen
Ik zat ook altijd met twee andere kinderen over te blijven. Het ergste was dat een meester van me dan altijd sommen ging zitten nakijken en me dan bij zich riep als ik iets niet goed had gedaan. Zat ik mijn boterhammen in stress op te eten, in angst dat hij me zou roepen.quote:Op maandag 14 januari 2019 22:04 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik ben ook van de 80's maar in mijn schooltijd was overblijven iets voor kinderen die 'zielig' waren omdat ze niet naar huis konden Werkende moeders waren toch echt een uitzondering bij ons in't dorp
Dat is ook waarom ik nu dus strenger ben dan veel andere mensen zijn, ik had meer willen leren eten en drinken. Betere keuzes in voeding en mijn moeder kookt nu al 30 jaar hetzelfde vieze weekmenu.quote:Op maandag 14 januari 2019 21:56 schreef Roomsnoes het volgende:
Nouja, zo in retrospect had ik gehoopt dat mijn ouders wat strenger waren geweest, en me niet alleen appelsap hadden gevoerd. Er kon altijd hagelslag op brood enzo. Heel lief enzo, maar ja. Ik hoop dat ik O dat gevoel van blegh en geen goede keuzes kunnen maken kunnen besparen.
Zo probeer ik het hier ook! E begint nu wel een snoepkont te worden, maar kan nog steeds een half stuk taart laten staan.quote:Op maandag 14 januari 2019 22:36 schreef kwakz0r het volgende:
ik probeer melba vooral geen waardeoordeel over eten mee te geven eigenlijk. hij luistert heel goed naar zijn vol/honger signalen, in elk geval (levert gerust na 1 hap een koekje weer in) dus ik wil hem daar vooral op leren vertrouwen.
en omdat ik heel erg lui ben en dit kan je kant en klaar kopen.quote:Op maandag 14 januari 2019 23:00 schreef Budabuddumbam het volgende:
Zo trakteren mijn kinderen dit soort dingen, omdat ik geen mandarijn in zakdoek meer kan zien.
ja dat lijkt wel wat op hoe ik er in wil staan.quote:Op maandag 14 januari 2019 23:00 schreef Budabuddumbam het volgende:
Bij ons hoef je ook niet te proeven, en ze krijgen wel mee wat ze lekker vinden maar dat is dan gewoon geen koek..
Ik wil meegeven dat je als een tussendoortje fruit, groente, kwark noten, vleeswaren kan kiezen.
En water ook gewoon drinken is.
Op woensdag bak ik vaak uit school lekker pannekoeken, of iets anders lekkers.
Na verjaardagen ontbijten we altijd met taart die over is En ik neem als we ergens heen gaan nooit brood mee, dan eten we patat ofzo.
Ik wil helemaal niet meegeven dat eten gezond moet zijn, maar vooral dat het een functie heeft.
Ik vind dat bij een gezond eetpatroon ook ongezond eten hoort.
Bij mij krijgen ze dus voor de alledaagse dingen inderdaad alleen het gezonde, om ze dat ook mee te geven, maar er zijn veel momenten waar dat niet bij hoeft.
Zo trakteren mijn kinderen dit soort dingen, omdat ik geen mandarijn in zakdoek meer kan zien.
[ afbeelding ]
We hebben bij onze jongste destijds in groep 1 ook die twijfel gehad. Kind van december, aan de ene kant cognitief net zo ver als de groep 3-ers. Maar qua gedrag leek hij echt een groep 1 kind.. Tot ik eens meedraaide in de klas.. Hij bleek gewoon te acteren om aandacht van juf te krijgen. Ging hij bijv. zitten miepen om zijn klittenband schoen. Het duurde een poosje voordat we juf daar van doordrongen hadden. Hij en juf hadden een gewoonte in hun gedrag ontwikkeld waarbij hij dus de kleine uithing en juf dat prima voedde..quote:Op zondag 13 januari 2019 20:36 schreef Burdie het volgende:
[..]
Wat zijn er trouwens al veel redelijk vroeg met lezen/schrijven? Kuiken loopt duidelijk voor op zijn klas, maar volgens mij niet erg op jullie kinderen. We gaan trouwens deze maand bespreken met de juffen of hij al naar groep 2 mag/kan, iemand daar ervaring mee of ideeën bij? (Ik heb zelf groep 2 overgeslagen, maar ik kon het sociaal niet bijbenen. Daar maak ik me bij Kuiken overigens geen zorgen over.)
Welke noten geef je? Ik wil ze hier wel geven, maar ik ben bang dat ze in haar keel schieten.quote:Op maandag 14 januari 2019 23:00 schreef Budabuddumbam het volgende:
Bij ons hoef je ook niet te proeven, en ze krijgen wel mee wat ze lekker vinden maar dat is dan gewoon geen koek..
Ik wil meegeven dat je als een tussendoortje fruit, groente, kwark noten, vleeswaren kan kiezen.
En water ook gewoon drinken is.
Op woensdag bak ik vaak uit school lekker pannekoeken, of iets anders lekkers.
Na verjaardagen ontbijten we altijd met taart die over is En ik neem als we ergens heen gaan nooit brood mee, dan eten we patat ofzo.
Ik wil helemaal niet meegeven dat eten gezond moet zijn, maar vooral dat het een functie heeft.
Ik vind dat bij een gezond eetpatroon ook ongezond eten hoort.
Bij mij krijgen ze dus voor de alledaagse dingen inderdaad alleen het gezonde, om ze dat ook mee te geven, maar er zijn veel momenten waar dat niet bij hoeft.
Zo trakteren mijn kinderen dit soort dingen, omdat ik geen mandarijn in zakdoek meer kan zien.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 14 januari 2019 20:33 schreef Franny_G het volgende:
Ik kan me niet eens tussendoortjes herinneren. Ja, een pakje lauwwarme schoolmelk. Getver. .
Ze kunnen ook de andere ouders aanspreken of ze de broodtrommels van hun kind leuker willen vullen.quote:Op maandag 14 januari 2019 17:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Precies dat ja, het verrassen. En ook om het gevarieerde
Het is omdat ze niet willen dat de één een leuk gevulde lunchtrommel heeft en de ander 2 boterhammen. Ze willen alles gelijk hebben zodat er geen onderscheid is. Snap ik op zich wel, maar er zal altijd wel onderscheid zijn bij kinderen. Kleding bijvoorbeeld, ik doe zelden merkkleding aan. Terwijl er kinderen in haar klas met Vingino etc. lopen... Tsja...
Dat lijkt me een hele goeiequote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:06 schreef L-E het volgende:
[..]
Ze kunnen ook de andere ouders aanspreken of ze de broodtrommels van hun kind leuker willen vullen.
Ik deed dat vooral in het begin, de lunchtrommel opleuken. Toen ik merkte dat het Noor allemaal niet boeide ben ik er zo goed als mee gestopt. Heel af en toe doe ik nog hartvormpjes uitsteken in broodquote:Op dinsdag 15 januari 2019 21:52 schreef Hilmo het volgende:
Brood, hier wel regels maar geen controle gelukkig. R krijgt altijd twee boterhammen mee, regel is ene gezond andere niet. Gezond is dan ook chocopasta met minder suiker. Meestal kaas, pindakaas, soms vlees. Op de andere speculoos, chocopasta of duo pinotti. Appelstroop en jam lust hij niet meer. Honing wel maar is geloof ik niet gezond. Al het andere lust hij niet. Drinken is mini beetje melk en in andere beker halve beker met diksap, Roosvicee oid. Drinken doet hij vooral thuis. Appel gaat wel op tenzij er geen tijd is. Ze moeten als een gek eten en drinken mag pas na het eten op. Vaak genoeg krijgt hij geen drinken denk ik... In Bento bakje krijgt hij Yoyo bear rolletjes (aanrader, is gedroogd fruit in vorm van snoep), cashewnoten of 4 dierenkoekjes van goodies. Had gedacht aan leuke vormpjes enzo maar R wil dat gekke gedoe allemaal niet
hier hetzelfde ja. Ik hartjes maken van het brood, berichtjes schrijven op de banaan, peperkoeksterretjes, ziet ie het niet eensquote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik deed dat vooral in het begin, de lunchtrommel opleuken. Toen ik merkte dat het Noor allemaal niet boeide ben ik er zo goed als mee gestopt. Heel af en toe doe ik nog hartvormpjes uitsteken in brood
Maar het is slechts een broodtrommel.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:06 schreef L-E het volgende:
[..]
Ze kunnen ook de andere ouders aanspreken of ze de broodtrommels van hun kind leuker willen vullen.
eens, die van mij willen gewoon brood mee met iets er op wat ze smorgens kiezen. En in het andere bakje fruit of een keer een koekjequote:Op woensdag 16 januari 2019 11:40 schreef vencodark het volgende:
[..]
Maar het is slechts een broodtrommel.
Moet je daar als ouder echt langer dan 10 tellen bij stilstaan?
Ik smeer boterhammen met iets wat hij lekker vindt en klaar.
Zou niet eens een issue moeten zijn eigenlijk van leuk of niet leuk.
Iedereen moet vooral zelf weten hoe lang hij/zij bij een broodtrommel stil wil staan Mijn punt was juist dat het ermee bemoeien door deze juf in deze situatie de plank nogal mis slaat wmb.quote:Op woensdag 16 januari 2019 11:40 schreef vencodark het volgende:
[..]
Maar het is slechts een broodtrommel.
Moet je daar als ouder echt langer dan 10 tellen bij stilstaan?
Ik smeer boterhammen met iets wat hij lekker vindt en klaar.
Zou niet eens een issue moeten zijn eigenlijk van leuk of niet leuk.
Oh, dat weet ik hoor. Dat laatste moet gewoon kunnen.quote:Op woensdag 16 januari 2019 12:01 schreef krijgerrtje het volgende:
Maar bij sun ging het niet om een bento met brood in vormpjes en glitters en confetti, maar om stukjes vlees/kaas/groente bij het brood als extraatje
Klopt. Raar inderdaad.quote:Op woensdag 16 januari 2019 12:38 schreef L-E het volgende:
[..]
Iedereen moet vooral zelf weten hoe lang hij/zij bij een broodtrommel stil wil staan Mijn punt was juist dat het ermee bemoeien door deze juf in deze situatie de plank nogal mis slaat wmb.
quote:Op woensdag 16 januari 2019 16:41 schreef Hilmo het volgende:
Ik had vandaag ook wat moois gehoord van R: hij mocht zijn cashewnoten niet opeten in lunch want dan zijn ze stil en nootjes kraken dat wordt gevalletje navragen of dit klopt. Anders vind ik dat echt belachelijk.
Dat volkoren koekje verhaal vind ik ook gek hoor. Zou hetzelfde zijn als wij onze gedroogde fruitrolletjes niet mogen meegeven wat lijkt op snoep maar het niet is. Zou ik ook opstandig van worden
Dat was wel de reden vd juf. Het lijkt op een gewoon koekje en kinderen zien dat verschil niet.quote:Op woensdag 16 januari 2019 16:41 schreef Hilmo het volgende:
Ik had vandaag ook wat moois gehoord van R: hij mocht zijn cashewnoten niet opeten in lunch want dan zijn ze stil en nootjes kraken dat wordt gevalletje navragen of dit klopt. Anders vind ik dat echt belachelijk.
Dat volkoren koekje verhaal vind ik ook gek hoor. Zou hetzelfde zijn als wij onze gedroogde fruitrolletjes niet mogen meegeven wat lijkt op snoep maar het niet is. Zou ik ook opstandig van worden
Omdat je juf ander doordraaid wellicht.quote:Op woensdag 16 januari 2019 17:51 schreef Roomsnoes het volgende:
Omdat het kraakt? Oei.
Waarom moet er in stilte gegeten worden? Da’s toch niet gezellig..?
Omdat het tempo van het eten bij kleuters al niet hoog ligt. Als er dan ook tussendoor nog gezellig met de buurman/vrouw gekletst wordt, zitten we gerust een uur in de kring tot iedereen het op heeft. En dat is niet helemaal de bedoeling . Tevens is de stilte in de kring tijdens het eten voor sommige kinderen even een fijn moment om bij te komen want ja, het is soms erg lawaaierig in een kleuterlokaal. Even een moment van zen op een dag met veel leren, spelen, zingen, kletsen en ontwikkelen. Als het goed is leest de juf dan voor of staat er een muziekje/voorleesboekje op.quote:Op woensdag 16 januari 2019 17:51 schreef Roomsnoes het volgende:
Waarom moet er in stilte gegeten worden? Da’s toch niet gezellig..?
Dat idee snap ik en is inderdaad weleens nodig. Maar zij cashewnoten dan echt zo’n storend element?quote:Op woensdag 16 januari 2019 18:29 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Omdat het tempo van het eten bij kleuters al niet hoog ligt. Als er dan ook tussendoor nog gezellig met de buurman/vrouw gekletst wordt, zitten we gerust een uur in de kring tot iedereen het op heeft. En dat is niet helemaal de bedoeling . Tevens is de stilte in de kring tijdens het eten voor sommige kinderen even een fijn moment om bij te komen want ja, het is soms erg lawaaierig in een kleuterlokaal. Even een moment van zen op een dag met veel leren, spelen, zingen, kletsen en ontwikkelen. Als het goed is leest de juf dan voor of staat er een muziekje/voorleesboekje op.
Kijk even wat ik gequoot heb.quote:Op woensdag 16 januari 2019 18:52 schreef vencodark het volgende:
[..]
Dat idee snap ik en is inderdaad weleens nodig. Maar zij cashewnoten dan echt zo’n storend element?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Mijn oudste hoefde ook niet zo nodig speelafspraakjes. De jongste iets meer, maar ook niet eens wekelijks en hij is best sociaal.. Ze hebben genoeg aan de sociale dingen tijdens schooltijd, en ze genieten even van het "niet moeten/rekening houden met" na schooltijd..quote:Op donderdag 17 januari 2019 10:18 schreef kwakz0r het volgende:
Wat cute Franny!
Ik merk dat Melba helemaal geen aanstalten maakt voor speelafspraakjes. Nou kan het ook bijna nooit (ook niet op do en vrij omdat hij ivm omstandigheden de laatste tijd vaak door oma gehaald wordt en mee naar huis gaat), en hij zit ma di wo op de BSO.
Maar ik heb ook het idee dat het hem (nog) niet zo interesseert? Hij is 1 keer wezen spelen bij een vriendje maar daarna niet meer om gevraagd (behalve bij 1 klasgenootje maar die moeder brengt hem altijd te laat (serieus) dus die zie ik nooit! Ook bij het halen niet of ze vliegt in en uit en hop kinderen in de dubbel geparkeerse auto ).
Herkenbaar? Mist hij iets? Ik heb namelijk het idee dat hij bij de BSO ook met vaste vriendjes speelt en dat wel even genoeg is, maar hoop ook dat hij in zijn klas wel vriendjes maakt.
I zit nu dus bijna een jaar op school, maar heeft op haar vorige school en nu haar nieuwe school alles bij elkaar misschien 2 speelafspraakjes gehad? Ze gaat ook drie dagen naar de BSO, dat maakt wel uit. Verder had ze in ons oude huis dus twee buurmeisjes waar ze op woensdagmiddag vaak mee speelde. Dat mist ze nu een beetje. Ik ga dus komende tijd wel een beetje zelf proberen speelafspraakjes te initiëren op die middag. Denk namelijk dat in groep 1 veel van die afspraakje door de ouders gedaan worden (wel in overleg met kind natuurlijk). Ik zie in ieder geval meestal dat de moeders het onderling ook staan te bespreken.quote:Op donderdag 17 januari 2019 10:18 schreef kwakz0r het volgende:
Wat cute Franny!
Ik merk dat Melba helemaal geen aanstalten maakt voor speelafspraakjes. Nou kan het ook bijna nooit (ook niet op do en vrij omdat hij ivm omstandigheden de laatste tijd vaak door oma gehaald wordt en mee naar huis gaat), en hij zit ma di wo op de BSO.
Maar ik heb ook het idee dat het hem (nog) niet zo interesseert? Hij is 1 keer wezen spelen bij een vriendje maar daarna niet meer om gevraagd (behalve bij 1 klasgenootje maar die moeder brengt hem altijd te laat (serieus) dus die zie ik nooit! Ook bij het halen niet of ze vliegt in en uit en hop kinderen in de dubbel geparkeerse auto ).
Herkenbaar? Mist hij iets? Ik heb namelijk het idee dat hij bij de BSO ook met vaste vriendjes speelt en dat wel even genoeg is, maar hoop ook dat hij in zijn klas wel vriendjes maakt.
Dat is lastig ja, dat heeft mijn dochter ook. Die leeft echt voor haar vriendinnen (in haar voortgangsgesprekje zei de juf ook dat een van de meest opvallende dingen aan haar de liefde voor haar vriendinnen was). Zij gaat 3 middagen per week naar de BSO waar de meesten van hen ook komen (al is dat bij ons maar kort omdat we geen continurooster hebben) en ze spreekt sowieso op woensdagen af en vaak ook op vrijdagen. Als dat een keer niet lukt of ze is per ongeluk te laat en haar vriendinnen zijn al weg, is ze HEEL verdrietig. Best lastig want het kan nou eenmaal niet altijd.quote:Op donderdag 17 januari 2019 11:13 schreef Fazzoletti het volgende:
F heeft wel al een paar speelafspraakjes gehad, maar echt niet elke week. Veel vriendjes ziet hij ook al op de bso. Gisteren zag ik wel een meisje uit zijn klas in tranen omdat ze met niemand kon afspreken, ik ben wel blij dat het voor F geen must is
Voor de adressen zijn die verfoeide vriendenboekjes dan weer reuze handig Hier handig gebruik gemaakt en ook wat adressen overgeschreven uit vriendenboekjes van andere kinderen die J mee kreeg.quote:Op donderdag 17 januari 2019 15:39 schreef watmoetikkiezen het volgende:
nou dat ja, wij brachten de uitnodigingen eerst rond, maar nu weet ik van lang niet allemaal waar ze wonen en heb ook niet alle nrs.
stomme avg!
Sja, nadat 1 vriendinnetje dat boekje niet meer teruggaf en zei dat ie kwijt was en we m na navragen bij ouders pas na weken terugkregen mogen van W er alleen nog volwassenen in dat boekje. Wel leuk om te zien wat de opa s en oma s later willen wordenquote:Op donderdag 17 januari 2019 16:01 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Voor de adressen zijn die verfoeide vriendenboekjes dan weer reuze handig Hier handig gebruik gemaakt en ook wat adressen overgeschreven uit vriendenboekjes van andere kinderen die J mee kreeg.
Qua leeftijd ontlopen onze tuttebolletjes elkaar niet veel Franny, maar ik heb niet echt tips voor je, want alles gaat hier vrij smooth eigenlijk. Het enige wat ik kan bedenken is, tv pas aan als je bent aangekleed.. zo is het hier ook. Succes! Hopelijk snel een doorbraak...quote:Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Oke, even iets anders mensen. Wij worstelen momenteel met het ochtendritueel op doordeweekse dagen. Dat hebben wij nl niet. Of wel, en dan heet het: papa-en-mama-regelen-alles.. Wij maken het ontbijt voor I en zij kijkt televisie. Wij pakken haar schooltas is. Dat is er zo ingeslopen, omdat het ons dan tijd geeft om onszelf ook gereed te maken. Aangezien I er altijd zo lang over doet om zichzelf aan te kleden (ook als haar kleding al klaarligt) en ze dan zoveel begeleiding en aansporing nodig heeft, kleed ik haar altijd zelf maar even aan, voor de televisie. Ook haal ik dan snel een tandenborstel door haar mond, doe wat in haar haar en poets haar snuitje schoon. I ondergaat dat allemaal lekker passief.
Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders. Vooral omdat ze het zo vanzelfsprekend begint te vinden dat wij het allemaal wel doen en regelen dat ze daarbij onuitstaanbaar wordt. En op het moment dat ze wel in actie moet komen om op tijd naar school te gaan, dan gaat ze ook nog in de contramine.
Ik weet dat we dit moeten doorbreken, maar hoe. Volgens mij kan het alleen goed gaan als we dit met militaire precisie, vol overtuiging en super consequent gaan doen.
Hoe doen jullie dat? En hebben jullie duidelijke regels over wat, wanneer en hoe iets gebeurt in de ochtend, voordat iedereen de deur uitgaat?
Bij het ontbijt zorgen voor leuk beleg, bijvoorbeeld Venz vlokken met van die chocofiguurtjes erin. Misschien ziet ze het daarmee als een soort van feestje om haar eigen boterham te maken?quote:Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Oke, even iets anders mensen. Wij worstelen momenteel met het ochtendritueel op doordeweekse dagen. Dat hebben wij nl niet. Of wel, en dan heet het: papa-en-mama-regelen-alles.. Wij maken het ontbijt voor I en zij kijkt televisie. Wij pakken haar schooltas is. Dat is er zo ingeslopen, omdat het ons dan tijd geeft om onszelf ook gereed te maken. Aangezien I er altijd zo lang over doet om zichzelf aan te kleden (ook als haar kleding al klaarligt) en ze dan zoveel begeleiding en aansporing nodig heeft, kleed ik haar altijd zelf maar even aan, voor de televisie. Ook haal ik dan snel een tandenborstel door haar mond, doe wat in haar haar en poets haar snuitje schoon. I ondergaat dat allemaal lekker passief.
Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders. Vooral omdat ze het zo vanzelfsprekend begint te vinden dat wij het allemaal wel doen en regelen dat ze daarbij onuitstaanbaar wordt. En op het moment dat ze wel in actie moet komen om op tijd naar school te gaan, dan gaat ze ook nog in de contramine.
Ik weet dat we dit moeten doorbreken, maar hoe. Volgens mij kan het alleen goed gaan als we dit met militaire precisie, vol overtuiging en super consequent gaan doen.
Hoe doen jullie dat? En hebben jullie duidelijke regels over wat, wanneer en hoe iets gebeurt in de ochtend, voordat iedereen de deur uitgaat?
Ik zou dit doen met behulp van backwards chaining. Dus jij kleedt haar helemaal aan, behalve het allerlaatste dingetje (laatste schoen dicht, of laatste broekspijp zelf oid). Dan hoeft ze zelf nog niet veel te doen, maar heeft ze wel een succeservaring, want dat allerlaatste dingetje heeft ze zelf gedaan. En dat onthoudt ze dan ook, als het goed is. Na een tijdje laat je haar dan de laatste twee dingen zelf doen en zou bouw je het rustig uit.quote:Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Oke, even iets anders mensen. Wij worstelen momenteel met het ochtendritueel op doordeweekse dagen. Dat hebben wij nl niet. Of wel, en dan heet het: papa-en-mama-regelen-alles.. Wij maken het ontbijt voor I en zij kijkt televisie. Wij pakken haar schooltas is. Dat is er zo ingeslopen, omdat het ons dan tijd geeft om onszelf ook gereed te maken. Aangezien I er altijd zo lang over doet om zichzelf aan te kleden (ook als haar kleding al klaarligt) en ze dan zoveel begeleiding en aansporing nodig heeft, kleed ik haar altijd zelf maar even aan, voor de televisie. Ook haal ik dan snel een tandenborstel door haar mond, doe wat in haar haar en poets haar snuitje schoon. I ondergaat dat allemaal lekker passief.
Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders. Vooral omdat ze het zo vanzelfsprekend begint te vinden dat wij het allemaal wel doen en regelen dat ze daarbij onuitstaanbaar wordt. En op het moment dat ze wel in actie moet komen om op tijd naar school te gaan, dan gaat ze ook nog in de contramine.
Ik weet dat we dit moeten doorbreken, maar hoe. Volgens mij kan het alleen goed gaan als we dit met militaire precisie, vol overtuiging en super consequent gaan doen.
Hoe doen jullie dat? En hebben jullie duidelijke regels over wat, wanneer en hoe iets gebeurt in de ochtend, voordat iedereen de deur uitgaat?
I heeft ook een behoorlijke mening, dus we laten het hem de avond van tevoren zelf uitzoeken. Dat gaat gek genoeg ook veel vlotter dan wanneer hij 's ochtends moet bedenken wat hij aan wil trekken.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding
Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen
Wij hadden hetzelfde gedoe in de ochtend. Sinds een jaar ben ik inderdaad heel duidelijk geworden: boven aankleden, tandenpoetsen en dan pas beneden een filmpje kijken. Eén filmpje en daarna hoe dan ook klaar en dan gaan we aan tafel of hij mag nog even spelen als ik nog niet zover ben. Daarna werkt hij zelf zijn taakjes (tas inpakken, schoenen en jas en haren kammen) af. Hoewel hij dat na drie jaar nog steeds niet kan onthouden het werkt zeker om zo consequent te zijn maar het had wel even indertijd nodig. En hoe gestresste ik ben, hoe moeizamer álles gaat. Dus voorbereiden en de tijd nemen is wel cruciaal hierin.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 00:09 schreef Franny_G het volgende:
Nou, ze is inderdaad een kleuter van (bijna) 5. Een schoen aandoen of een broekspijp, een maillot of shirt, dat kan ze allemaal wel (al zit een shirt nog wel eens binnenstebuiten). Die succeservaringen heeft ze. Het is meer dat ze er niet zo'n zin in heeft, en dat komt oa doordat wij haar tijdens het ontbijt televisie laten kijken. Daarnaast kan ze er lang over doen, treuzelen, afgeleid raken of dingen verkeerd aantrekken en dat kost ons tijd (en stress bij tijdnood). Daarom kiezen we dus voor de weg van de minste weerstand, maar schieten er uiteindelijk niet zoveel mee op.
Er zijn dagen dat ze zichzelf wel helemaal aankleedt, trouwens. Als ze een keertje wel zin heeft, of gewoon eens een keer naar ons luistert. . Ik denk eerder dat we het regime radicaal moeten veranderen (zoals eerst aankleden en dan pas televisie kijken) met eventueel wat beloningen voor als dat goed gaat. Iets vinden wat bij ons past.
LB, dat tussendoor willen spelen, is hier ook inderdaad. Ik snap dat je denkt 'pick your battles'. Maar ik kan er slecht tegen dat mijn dochter nu soms echt wel een onuitstaanbaar verwend krengetje is, dat het normaal vindt dat alles voor haar gedaan wordt en dan regelmatig een grote mond tegen ons heeft ook. Dat vind ik wel een 'battle' waard, dat ze leert ook haar steentje bij te dragen en wat verantwoordelijkheid te nemen. Ik zie ook wel dat op momenten dat ze dat krijgt (bijv bij het avondeten, als ze mag helpen met koken en tafel dekken) ze in positieve zin verandert. En ja, tot hoe lang blijf je dan doorgaan met het voor haar doen? Wat als ze het wel best blijft vinden zo? Vijf jaar is toch wel een leeftijd waarop je daarmee kunt beginnen, lijkt me. Dus hier gaat sowieso het roer om. .
En dit soort gedachtes, werken mij altijd tegen in huis ik moet mijzelf echt af en toe zeggen dat leeftijd weinig zegt bij veel dingen en 5 ,8 en zelfs 10 eigenlijk ook nog heel klein is (nu zie ik dat bij nr 3 + 4 veel beter dan bij mijn oudste, ik ging soms echt er van uit dat ze meer zou moeten kunnen. )quote:Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders.
Samen.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding
Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen
Mijn kind vind bijna alles prima. Jurk, broek, trui, blouse, rok... Het maakt haar allemaal niet uit. Één kledingstuk wilde ze niet aan en dat was een jumpsuit. Maar voor de rest, nee geen problemen meequote:Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding
Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen
dquote:Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding
Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen
ja dan is dat wat lastig haha! Hier is het vaak een kwartiertje kleien, dan wil ze een puzzel maken, dan met unicorn slijm ( ) of een bordspel doen of kwartetten.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 10:41 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Kleuter helpt hier ook wel met dekken en afruimen (ik hou mijn hart vast soms met zware borden).
Maar speelgoed opruimen voordat ie iets nieuws pakt zou niet werjen, want allesmoet geintegreerd in 1 spel.. De treinbaan en dan huizen van duplo, blokken ernaast voor een aardverschuiving, de knuffel op t spoor, de legohelikopter om die te redden enz enz...
Hier ook een kleuter met een mening over haar kleding.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding
Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen
hier het idd ook 2x per week onder de douche of in bad tenzij vies of zweterig etcquote:Op vrijdag 18 januari 2019 19:03 schreef gestreeptestoel het volgende:
Elke avond in bad? Dan hebben wij een stel smeerpoeten hier
Ze gaan 2x Pw in de douche. Tenzij ze heel smerig of bezweet zijn, dan vaker.
Hier ook 2 x per week onder de douche. Ook omdat het nog steeds best een drama is om haren te wassen onder de douche. Ze is daar niet zo'n fan van. Maar dat gaat gelukkig wel steeds beterquote:Op vrijdag 18 januari 2019 19:03 schreef gestreeptestoel het volgende:
Elke avond in bad? Dan hebben wij een stel smeerpoeten hier
Ze gaan 2x Pw in de douche. Tenzij ze heel smerig of bezweet zijn, dan vaker.
hier ook hoorquote:Op vrijdag 18 januari 2019 19:03 schreef gestreeptestoel het volgende:
Elke avond in bad? Dan hebben wij een stel smeerpoeten hier
Ze gaan 2x Pw in de douche. Tenzij ze heel smerig of bezweet zijn, dan vaker.
Klopt ze zijn rond 18.00/18.30 uur wel klaar met de dag. Dus rond die tijd gaan ze naar bed doordeweeks. En vaak slapen ze op woensdagmiddag en vrijdagmiddag nog een paar uurtjes bij. Het vervelende is dat ze doordeweeks ook pas om 7.00 uur uit bed zouden hoeven komen, maar zodra ze de eerste druppel water van de douche horen zijn ze wakker.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 17:14 schreef Fazzoletti het volgende:
Maar 05:30 opstaan, jemig Nikki Dan vallen je jongens aan het einde van de middag toch om van de vermoeidheid?
Lastige situatie met I Franny! Geen tips, ik zoek zelf ook naar een efficiente en ontspannen manier
Nee dat is echt geen optie, dan voel ik me de hele dag suf en vies.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 07:49 schreef gestreeptestoel het volgende:
Kan je dan niet savonds douchen? Man staat ook om half 6 op. De kinderen werden al wakker vd elektrische tandenborstel. Hij poetst nu dus met een gewone tandenborstel
Dat laatste vind ik ook altijd irritant.quote:Op zaterdag 19 januari 2019 15:42 schreef Sylver_ het volgende:
Hier ook altijd rond 06.00u op (tijden wisselen een beetje, maar altijd ergens tussen 05.30u en 06.30u). Ook in het weekend helaas, want zowel kleuter als dreumes zijn gewoon vroege vogels.
Het is wel altijd een beetje jammer dat als de 1 een keer 'uitslaapt' tot 7u, de ander wel gewoon om 5.30u wakker is
Maar het went idd wel
Gefeliciteerd!quote:Op zondag 20 januari 2019 09:14 schreef Kyara het volgende:
Ik ga altijd naar zo'n grote kleedruimte. Maar ik heb er dan ook 2 bij me.
Wij vieren vandaag de verjaardagen van ons trio. Oudste is vorige week 7 geworden en de meiden worden volgende week 6.
Gaat hij wel met zin naar zwemles? Heb je al eens de zwemjuf of meester aan het werk gezien? Als ze al een les of 10 zeggen dat hij iets niet beheerst, waarom gaan ze daar dan niet mee aan de slag?quote:Op zondag 20 januari 2019 14:05 schreef Loj het volgende:
Hij heeft 8 maanden over badje 1 gedaan (en hij was bijna 5 toen hij begon, dus niet super vroeg ofzo) en nu alweer bijna een half jaar over badje 2
En hij moet hierna nog badje 3 en 4...
Dus ben er wel een beetje klaar mee..
Ik krijg nu al een les of 10 te horen dat hij “de vissenstaart” niet beheerst.
Toevallig met manlief vorige week besloten dat ik volgende week (hij heeft een week overgeslagen door zijn kinderfeestje) maar een gesprek met de hoofdbadmeester ga aanvragen. Misschien dan maar een of twee privelessen...
Alleen dat geld
Grote zandbak, riviertje er doorheen (met waterpomp etc), goudklompjes verstopt in het zand. Geef alle kinderen een zeefje, en zeg dat ze bij een vol bakje met goud een snoepzakje krijgen, et voila, rust > www.goudenwoud.nl (Liempde, tussen Eindhoven en Den Bosch).quote:Op zondag 20 januari 2019 10:42 schreef krijgerrtje het volgende:
Zand/water/binnenspeeltuin? Klinkt tof Mickey! Wat houdt dat in enne, waar is het?
Hier ook. Sinds de herfstvakantie bezig (met 5,5 jaar) en de meester is heel tevreden, al is A. soms nog een beetje teveel afgeleid en/of tè enthousiast.quote:Op zondag 20 januari 2019 15:52 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Hier zwemles volgens de Zed en Sop methode.. ook met paspoort en stickers enn een schatkistje
wij hebben ze alle 3, ik vind de gewone boeken leuker dan het prentenboek. We hebben deel 1 van de gewone boeken nu bijna uit, deel 2 ligt al klaarquote:Op zondag 20 januari 2019 19:51 schreef Franny_G het volgende:
Even iets anders: wij zijn deze week begonnen in het voorlezen in deel 1 van de Gorgels. Wat een succes. . I wilde de laatste tijd voor het slapen gaan altijd alleen maar sprookjes horen. Na de zoveelste keer van de kleine zeemeermin te hebben gelezen was ik er wel een beetje klaar mee. Dit vinden we allemaal leuk. .
Waarom is dat nodig? Klinkt vooral meer gedoe en moeilijker, maar zit er zwemwinst in?quote:Op maandag 21 januari 2019 07:04 schreef Clubsoda het volgende:
Vissenstaart is dat ze in de schoolslag met gestrekte benen eerst hun voeten spreiden (dus hakken tegen elkaar, tenen uit elkaar) en dan pas je hakken naar de billen en benen wijd. Dat is een andere techniek dan is onze (of in ieder geval mijn ) jeugd.
Ik heb alleen A en ik vind eigenlijk wel dat ik goed kan zwemmen. Ondanks dat wil ik wel dat Nora wat verder komt, ik weet ook niet wat er allemaal veranderd is in zo'n 30 jaar kwa criteria's enzoquote:Op maandag 21 januari 2019 07:53 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het wel apart om te lezen dat je om echt goed te kunnen zwemmen niet genoeg hebt aan A en B. Het lijkt me toch dat je je met die diploma's gewoon goed genoeg moet kunnen redden. Ik heb zelf A en B, heb nog wel geoefend voor C maar dat diploma niet gehaald en echt nog nooit het idee gekregen dat ik daarmee iets tekort kom. Zou ik ook vreemd vinden, als je bedenkt hoeveel je moet investeren voor die twee diploma's. C is toch gewoon een extraatje, geen 'must'?
Ik denk ook dat het net is als met autorijden: als je na het behalen van die diploma's nauwelijks nog zwemt dan zul je dat wel merken. Maak je veel 'vlieguren' dan zwem je beter.
Vroeger was C inderdaad een extraatje, tegenwoordig is dat niet meer. De eisen voor A, B en C zijn ongeveer wat vroeger voor A en B was, het is veranderd sinds dat wij klein waren.quote:Op maandag 21 januari 2019 07:53 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het wel apart om te lezen dat je om echt goed te kunnen zwemmen niet genoeg hebt aan A en B. Het lijkt me toch dat je je met die diploma's gewoon goed genoeg moet kunnen redden. Ik heb zelf A en B, heb nog wel geoefend voor C maar dat diploma niet gehaald en echt nog nooit het idee gekregen dat ik daarmee iets tekort kom. Zou ik ook vreemd vinden, als je bedenkt hoeveel je moet investeren voor die twee diploma's. C is toch gewoon een extraatje, geen 'must'?
Ik denk ook dat het net is als met autorijden: als je na het behalen van die diploma's nauwelijks nog zwemt dan zul je dat wel merken. Maak je veel 'vlieguren' dan zwem je beter.
Ja, het geeft ze meer stuwing geloof en daarmee kost het op den duur minder energie. Is de theoriequote:Op maandag 21 januari 2019 07:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Waarom is dat nodig? Klinkt vooral meer gedoe en moeilijker, maar zit er zwemwinst in?
We zijn denk ik ongeveer even oud; in onze tijd was C reddend zwemmen en D zwemslagen.quote:Op maandag 21 januari 2019 08:04 schreef ferrari_rood het volgende:
Bij mij bestond c nog niet.
Nu zeggen ze
A= aanleren
B= beheersd
C= compleet
Dit is dus ons ‘probleem’ nu. Kind haalde alle diploma’s zó voorspoedig dat we eigenlijk regelmatig moeten zouden zwemmen om de vaardigheid er in te houden. En ik haat zwemmen Ik kan het ook helemaal niet goed, ondanks A en B diploma. Hij zwom na een maand al netter/beter dan ik, ik doe maar wat.quote:Op maandag 21 januari 2019 07:53 schreef Franny_G het volgende:
Ik denk ook dat het net is als met autorijden: als je na het behalen van die diploma's nauwelijks nog zwemt dan zul je dat wel merken. Maak je veel 'vlieguren' dan zwem je beter.
Na a en b kwam hier basisquote:Op maandag 21 januari 2019 08:29 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
We zijn denk ik ongeveer even oud; in onze tijd was C reddend zwemmen en D zwemslagen.
Nvm spuit 11quote:Op maandag 21 januari 2019 08:04 schreef ferrari_rood het volgende:
Bij mij bestond c nog niet.
Nu zeggen ze
A= aanleren
B= beheerst
C= compleet
Bij C pas zwemmen met kleding?quote:Op maandag 21 januari 2019 08:27 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ja, het geeft ze meer stuwing geloof en daarmee kost het op den duur minder energie. Is de theorie
Franny, de zwembad geeft heel stellig aan dat ABC de basis voor het zwemmen is en minder eigenlijk niet voldoende. Dat heeft natuurlijk een redelijk hoog wc-eend-gehalte. Maar anderzijds, better safe than sorry wat mij betreft en het zijn natuurlijk maar een paar maanden op een mensenleven. Ook leren ze bij c pas zwemmen met kleding die enigszins lijkt op wat ze in het dagelijsk leven doorgaans dragen. Voor mijn zoon was het ook een mooie succeservaring, hij heeft echt zijn best ervoor gedaan en is heel trots op zijn diploma's.
Misschien zwemmen ze daar voor de ENVOZ methode, die eisen zijn minder streng.quote:Op maandag 21 januari 2019 09:05 schreef kaatjejannie het volgende:
A is volgens de nieuwe richtlijnen ook al met lange broek/shirt met lange mouwen.
Nee absoluut niet!! Dat is echt onzinquote:Op maandag 21 januari 2019 08:03 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Vroeger was C inderdaad een extraatje, tegenwoordig is dat niet meer. De eisen voor A, B en C zijn ongeveer wat vroeger voor A en B was, het is veranderd sinds dat wij klein waren.
Dat ligt er aan welke envoz diploma’s ze hebben. Mijn zoontje heeft ABC-zwemsurvival van de envoz. Hij moest met A inderdaad nog met t-shirt en korte broek, maar wel langere afstanden als het NRZ A-diploma. Bij B wel met lange kleding, maar de afstanden zijn daar bijna zo veel als het NRZ C-diploma. En dan bij C ook nog met laarzen aan (stukje en dan laarzen uit doen en drijven op de laarzen).quote:Op maandag 21 januari 2019 09:50 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Misschien zwemmen ze daar voor de ENVOZ methode, die eisen zijn minder streng.
Voor mij zijn die diploma's ookal is het erkend in het buitenland echt niet voldoende.
Maargoed mijn kinderen zwemmen volgens de strengere eisen en dan zijn er ook mensen die kiezen voor een pyjama ipv spijkerbroek.( dan vinden ze mijn kind sneu, maar je valt meestal niet in het water met je pyjama alleen aan. )
Nee een keer gezien denk ik? Geen idee! Vind het wel grappig zou een blaasinstrument wel leuk vinden, of viool net als zijn vader Kinderkoor wil hij nietquote:Op zondag 20 januari 2019 21:15 schreef Franny_G het volgende:
Judo is ook erg leuk. I kreeg op haar vorige school iedere week judoles (verlengde schooldagen). Ze vond het wel leuk maar 'gewoon' gym en dansen leuker. Nou, weten we dat ook weer. Maat tzt is het voor IJsje misschien wel wat.
Hoe komt hij bij Tuba trouwens? Keer gezien en meteen verkocht? Of speelt iemand die jullie kent het?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |