abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184355654
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 10:44:48 #2
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184355824
Ik vind het zoo duur, er zijn zoveel gratis werkjes te vinden op juffen sites.
En alles maar digitaal vind ik ook stom *) ik hoor er wel veel positieve verhalen over.
pi_184355857
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:44 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ik vind het zoo duur, er zijn zoveel gratis werkjes te vinden op juffen sites.
En alles maar digitaal vind ik ook stom *) ik hoor er wel veel positieve verhalen over.
Het is ook best prijzig. Zag dat een jaarabonnement iets van 95 euro kost, in 1 keer betalen. Dat is me dan weer net een brug te ver :) Ik weet ook niet of het over een tijdje nog interessant gevonden wordt, zonde van het geld dan.
pi_184356459
Ik vind Squla (als leerkracht) niet veel bijzonders. Prima als je kind het leuk vindt en je hebt er het geld voor over, maar het is -zeker voor kleuters- zó belangrijk om gewoon te dóen en te ervaren. Daar wint digitaal het niet van, wat mij betreft.
pi_184357107
Geen idee wat wij betaald hebben, maar niet zoveel volgens mij. Was met een actie.
pi_184364196
Ze hebben bij ons op school een squla abonnement voor alle kinderen vanaf groep drie volgens mij.

Vooralsnog ben ik er niet zo mee bezig. Ik heb een kleuter die sinds kort roept dat hij niet naar groep drie wil, want dan moet hij leren lezen en dat kan hij al _O-
Kwak
pi_184365232
Ik heb een kind in de kleuterklas nu O+ Sjaak vond de eerste ochtend school (dinsdag) hartstikke leuk, maar de tweede ochtend (donderdag) wilde hij niet de klas in, want de klas zag er anders uit. De stoeltjes stonden in de kring in plaats van aan de tafeltjes. Hij weigerde pertinent. Gelukkig hebben we de afspraak gemaakt dat de lieve leidsters van de psz (zitten op 10 meter afstand van Sjaaks lokaal) helpen als het niet gaat. Dus we hebben een huilende Sjaak achter gelaten in de armen van 1 van die leidsters en ze zou kijken of ze hem mee naar boven zou nemen of in groep 1 zou achterlaten. Uiteindelijk is hij toch in groep 1 aangesloten en vond hij het wel ok de rest van de ochtend.
Dinsdag mag hij weer. Ik ben benieuwd hoe hij het dan vindt O+
pi_184366819
Leuk, MevrouwCactus. En fijn van die samenwerking met psz.

Wat betreft Squla. Ik kende het niet. I is de laatste maanden ook veel bezig met leren schrijven en rekenen, maar doet dat ouderwets met pen/potlood/stift en papier en wij begeleiden het een beetje.
Eigenlijk probeer ik dat verder zo min mogelijk te sturen, alleen als zij het echt graag wil. Ik laat haar het zelf een beetje uitdokteren en zie dan dat spel en leren erg in elkaar overlopen en dat ze het ene moment iets aan het schrijven is en dan weer gaat tekenen. Soms wil ze wel feedback en soms juist niet. Ik denk dat dit goed is zo. Het leren is heel natuurlijk.

Dingen als dat Squla zijn voor mijn gevoel (nog) te schools of te veel op de prestatie gericht. Misschien zou ik het overwegen als ze duidelijk moeite had met iets en wat extras zou kunnen gebruiken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184367322
Ik ga ook eens naar Scula kijken. Al is het maar vanwege de Nederlandse taal.

O schrijft inmiddels wel erg veel, zowel met de hand als op mijn telefoon of pc. Ze stuurt dan berichtjes naar man zijn ouders, of een vriendinnetje. wordt dan zo iets:
123456789135792468HO GAAT HET MET JULIABCDEFGHIJKLMNOPQRSUVWXYZÆØÅ
En dan 10 hartjes.

Echt heel leuk :D
Zo leuk dat fonetische schrijven:D
  zondag 13 januari 2019 @ 08:35:30 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184372525
Fonetisch schrijven O+.
Kuiken heeft gisteren een magische pen gekregen; de inkt zie je alleen als je er met een UV lampje op schijnt. Toen kwam er een vriendje langs (wij hadden een afspraak met z'n vader), en die ging toen ook zo'n pen halen. En daarna gingen ze elkaar geheime brieven sturen. Met koeien letters op de envelop: GBRUIKJMAGISEPEN :D O+.
KuikenGuppy
pi_184372551
Ooh wat gaaf! Haha.
Ik vind de ontwikkeling nu zo leuk!

Al begint er wel wat perfectionisme door te schemeren. Daar zijn we nu wel mee bezig thuis. O is slim en snel en tezamen met woede en perfectionisme voorzie ik daar nog wel wat uitdagingen.
pi_184372626
Tof he, dat spellen O+ Sjaak spelt ook woorden. Een tijdje terug begon hij daar ineens mee, nu spelt hij al heel veel. Het meeste is ook nog fonetisch, vooral de Engelse woorden zijn fonetisch.

Squla hebben wij een tijdje gehad en Sjaak vond het 3 of 4 maanden erg leuk, maar daarna had hij het wel gezien. Als ik het dan een niveau omhoog zette, wilde hij wel weer even, maar dan was het toch snel weer klaar.
pi_184373840
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 08:39 schreef Roomsnoes het volgende:
Ooh wat gaaf! Haha.
Ik vind de ontwikkeling nu zo leuk!

Al begint er wel wat perfectionisme door te schemeren. Daar zijn we nu wel mee bezig thuis. O is slim en snel en tezamen met woede en perfectionisme voorzie ik daar nog wel wat uitdagingen.
I kan het ook heel moeilijk vinden als het niet meteen goed is of als wij zeggen hoe iets beter kan, gewoon 'opbouwende kritiek'. Dan doet ze bijv haar handen over haar oren of ze wil niet meer. Daarom doe ik dat ook zeer gedoseerd en bemoei ik me er niet teveel mee. Op een gegeven moment ziet ze het zelf ook, en haar de ruimte geven om het op haar eigen manier uit te vinden levert het meeste op, bij haar, ook als het dan nog altijd niet perfect is. Ik zeg dan altijd dat ze haar best heeft gedaan en supergoed bezig is. Lief om te zien hoe ze dan helemaal straalt.

Ze zit sinds zaterdag op balletles. Ik mocht de laatste tien minuten even kijken. Met haar tong uit haar mond stond ze zo haar best te doen. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 13 januari 2019 @ 11:03:21 #14
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184374078
Ik hoor hier nog niet, want N is pas 3jr5 mnd, maar ik merk dit perfectionisme ook wel bij haar. Ze wil zelden gewoon een beetje tekenen of knutselen of puzzelen. Als we het dan een keertje doen, dan moet ik het doen, niet zij ("Jij moet het doen mama!'). Alsof ze het zelf niet wil of durft te doen, omdat ze het nog niet goed genoeg kan.
Op het kdv maakt ze wel gewoon krassentekeningen zonder te klagen, dus ik merk het vooral thuis.
Zelf was ik vroeger ook zo, en dat was helemaal niet leuk...

Hebben jullie nog tips hoe ik haar hierin kan begeleiden? Misschien push ik teveel? Laatst las ze dus een woord ("H, twee A's, S' - haas!)", maar toen ik een ander woord vroeg, wilde ze niet meer...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184374476
Mijn oudste (nu 7) is ook zo. Al van baby af aan kregen we hem niet gestimuleerd om iets te oefenen (bijvoorbeeld van rug naar buik draaien door een speeltje net wat verder weg te leggen oid) als iets niet meteen lukt hoeft het van hem niet en doet hij het ook niet (zo ook met fietsen bijvoorbeeld, met zijwieltjes kwam hij niet voor uit en vond hij ook niet leuk om te oefenen, toen de zomer er na de zijwieltjes er af (want met kwam hij nog steeds niet vooruit) en hij fietste in 20 minuten (we wat later dan de meeste andere kinderen dat konden). En in eens weet hij van zichzelf dat hij het kan en doet het dan. Maar iets oefenen wat nog niet lukt wil hij echt niet.. heb dat eigenlijk altijd wel op zn beloop gelaten en kwam ook altijd goed.

Waar ik nu op school tegenaan loop bij hem (groep 4 nu) is dat hij qua niveau boven gemiddeld zit en de schoolwerkjes hem dus ook gemakkelijk af gaan en hij dus nog steeds niet weet hoe het is als iets moeilijk is en dat je ook wat fout mag doen om iets te leren. (Natuurlijk heeft hij geen 100% score en doet hij ook echt wel eens iets fout, maar hij schrijft bij wijze van liever op ‘weet ik niet’ als dat hij gaat bedenken hoe hij er dan toch achter kan komen wat het is)

Daarmee ben ik dus wel bang hoe dat zal gaan als hij op een gegeven moment wel iets tegen komt wat niet snel genoeg lukt. Of hij dan om kan gaan met falen en of hij zal doorzetten zodat het uiteindelijk wel lukt (of meteen op geeft).

Gelukkig krijgt hij op school wel extra uitdaging, met dingen die niet meteen lukken (maar krijg van hem weinig feedback daar over hoe dat gaat, tis geen prater of hij weet het niet meer.. :{)

Maar moraal van mijn stukje tekst. Ik twijfel nu dus of ik hem in bepaalde dingen niet meer had moeten stimuleren om te leren door trial and error in plaats van het op zn beloop te laten in de wetenschap dat alles wel goed komt.
Verder weet ik ook wel dat ik dat wel heb geprobeerd (maar wellicht niet op de juiste manier) maar dat hij daar niet voor te motiveren was. Vind het nog steeds lastig of ik het wel goed gedaan heb of hoe ik het anders had kunnen doen.
Verder dus eigenlijk geen tips en hoort bovenstaande stukje ook niet (meer) hier. Al hebben wel dingen ook in de kleuterperiode zich afgespeeld

[ Bericht 11% gewijzigd door hilliebillie op 13-01-2019 11:34:52 ]
  zondag 13 januari 2019 @ 11:46:38 #16
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184374751
Zo is N ook wel ja! Op het cb gezeur gehad dat ze met 8 maanden nog niet rolde... nee, ze wachtte gewoon tot ze kon kruipen en toen kon ze gelijk ook gaan zitten, langs de kantjes lopen etc. Rollen heeft ze nooit gedaan dus.
Steppen ook, dat wilde ze niet echt oefenen, maar nu kan ze het gewoon wel.
Fietsen, ze heeft nu een fiets met zijwieltjes, maar daar durft ze nog niet op. Ik verwacht dat ze dat over een half jaar ineens wel wil en het dan ook kan.

Op de basisschool was ik ook zo als jouw zoon Hillie: of ik kon het gewoon, en zo niet dan ging ik huilen (dit was misschien 3x per jaar ofzo). :'( Maar op de middelbare heb ik wel geleerd hoe je dingen moest oefenen als ik het niet meteen kon.

Ik leg dus bij N dus dat nadruk op oefenen, dus als ze iets niet kan zeg ik 'ja, dan moet je veel oefenen, dan lukt het wel'. Maar N zegt dan 'als ik 4 ben, dan kan ik het wel'. Alsof het vanzelf gaat (is ook vaak zo :D )
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184376061
Mijn nu groep 3 er had dat ook als peuter en kleuter. Maar altijd als zij iets zei van " want jij kan zo mooi tekenen mama" dan zei ik dat dat kwam doordat ik dat vaak had geoefend.. ook vaak benoemd dat broertje iets niet kon en dat oefenen helpt en ze kon dus ook zien dat hij eerst heel wiebelig liep en daarna echt kon lopen..
Uiteindelijk viel geloof ik het kwartje toen ik bedacht dat ik piano wilde kunnen spelen.. kan wel notenlezen.. dus ik steeds oefenen en toen merkte ze dat t dan eigenlijk snel beter gaat en ze was echt optrcht verbaast dat grote mensen soms ook moeten oefenen.
Ze heeft nu veel minder moeite ermee. Soms ineens weer wel (drama, ze zwom niet in 1x door het gat bij c), maar dan helpt t om te benoemen dat oefenen helpt en nu oefent ze al een paar weken braaf.. heel anders dan in de kleutertijd. Dan had ze gewoon besloten dat ze dat dus niet kon en had t heus niet elke week weer willen proberen..
pi_184376767
Voorleven is inderdaad belangrijk. Laten zien dat oefenen erbij hoort, en dat jij ook dingen niet perfect doet. En grapjes maken, relativeren, zelfspot.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184381801
quote:
2s.gif Op zondag 13 januari 2019 10:47 schreef Franny_G het volgende:

[..]

I kan het ook heel moeilijk vinden als het niet meteen goed is of als wij zeggen hoe iets beter kan, gewoon 'opbouwende kritiek'. Dan doet ze bijv haar handen over haar oren of ze wil niet meer. Daarom doe ik dat ook zeer gedoseerd en bemoei ik me er niet teveel mee. Op een gegeven moment ziet ze het zelf ook, en haar de ruimte geven om het op haar eigen manier uit te vinden levert het meeste op, bij haar, ook als het dan nog altijd niet perfect is. Ik zeg dan altijd dat ze haar best heeft gedaan en supergoed bezig is. Lief om te zien hoe ze dan helemaal straalt.

Ze zit sinds zaterdag op balletles. Ik mocht de laatste tien minuten even kijken. Met haar tong uit haar mond stond ze zo haar best te doen. O+ .
Bij O is het niet eens zozeer kritiek waar ze niet tegen kan. Alhoewel - kritiek krijgt ze weinig. Misschien ook maar eens doen haha.
Maar zo zat ze net te knutselen. Allemaal driehoeken tekenen en dan uitknippen. Eerst door het lint omdat de driehoeken scheef waren. Daarna omdat ze ze scheef aan elkaar geplakt had (wilde een vlaggenlijn maken). Daarna door het lint omdat het plakband bobbelig was.

Ze lijkt echt een soort in paniek. Ze ziet natuurlijk niet dat haar motoriek bovengemiddeld is. Ze knipt echt onwijs mooi, en misschien ziet ze juist daarom kleine oneffenheidjes heel erg.Als ik met haar bezig ben ga ik heel bewust soms ook uitschieten met mijn potlood, of scheef knippen, en dan hyperbewust benoemen van "oh jee, das jammer. nou beetje plakbank er op en dan is het goed". Hopelijk pikt ze dat dan op.
pi_184384974
Het is ook wel lastig om het beeld dat je in je hoofd hebt te moeten matchen met de realiteit. Dat is altijd zo als je iets maakt. Het is dan misschien goed om uit te leggen dat zo'n vlaggenlijn meestal machinaal gemaakt wordt, en dan is het dus helemaal netjes? Maar als je iets helemaal zelf met de hand maakt, kan dat nooit zo.

I is daar wel makkelijker in. Die zegt dan meestal: "Geeft toch niet?" en dat bevestig ik dan altijd meteen. :D . Ik ben zelf helemaal niet zo handig, en kan prima leven met oneffenheden, dus dat ziet I vaak genoeg en dat geef ik duidelijk mee. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184385047
Ja zo iets zei ik ook. Ik zei dat een vlaggenlijn ook nooit recht hangt, bv. We hebben samen een jurk genaaid voor haar pop. Heb toen heel bewust verteld waar het niet helemaal ging zoals ik verwacht. Voorlevenvoorlevenvoorleven maar :)

Haha mooie houding van I :D
  zondag 13 januari 2019 @ 20:18:58 #22
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184385060
Ah, herkenning!! Hier ook een kind dat met alles wacht tot ze het kan. En tot op t bot gefrustreerd áls ze dan iets probeert en het lukt niet.

Maar uiteindelijk komen al die dingen altijd goed. Toen ze ruim 4 was kraste ze nog steeds, en ineens kwamen er heel gedetailleerde tekeningen, en spotte ik laatst zelfs draadmannetjes met bewegingsstreepjes en zette ze vandeweek een denkwolkje bij een bloem :D Mijn kleine striptekenaar O+ (ik wou dat vroeger altijd worden)
  zondag 13 januari 2019 @ 20:36:12 #23
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184385492
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 08:35 schreef Burdie het volgende:
Fonetisch schrijven O+.
Kuiken heeft gisteren een magische pen gekregen; de inkt zie je alleen als je er met een UV lampje op schijnt. Toen kwam er een vriendje langs (wij hadden een afspraak met z'n vader), en die ging toen ook zo'n pen halen. En daarna gingen ze elkaar geheime brieven sturen. Met koeien letters op de envelop: GBRUIKJMAGISEPEN :D O+.
Net lag er een "geheime brief voor Kuiken" in de bus. Alsof ik zelf weer jong ben, ik geniet hier net zo hard van :D

Zo leuk ook jullie verhalen te lezen en te herkennen O+.

Dat perfectionisme wat jullie noemen herken ik ook in Kuiken, maar niet té erg gelukkig. Hij knutselt en tekent ook echt belachelijk veel dus er gaat best vaak iets niet helemaal zoals hij had gedacht.

Wat zijn er trouwens al veel redelijk vroeg met lezen/schrijven? Kuiken loopt duidelijk voor op zijn klas, maar volgens mij niet erg op jullie kinderen. We gaan trouwens deze maand bespreken met de juffen of hij al naar groep 2 mag/kan, iemand daar ervaring mee of ideeën bij? (Ik heb zelf groep 2 overgeslagen, maar ik kon het sociaal niet bijbenen. Daar maak ik me bij Kuiken overigens geen zorgen over.)
KuikenGuppy
  zondag 13 januari 2019 @ 20:47:46 #24
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184385784
Ik vind klassen overslaan best tricky. Want slim of niet, een kleuter blijft een kleuter, met nog een heleboel meer ontwikkeling door te maken dan alleen cognitief.

E is best slim en kleutert bovendien bijna 2,5 jaar (jarig in april) maar dit jaar groep 2 heeft ze wel nodig.
pi_184385803
Leuk om alles te lezen. O+

Burdie. Geen ervaring daarmee. Wil je hem dit jaar nog naar groep 2 doen? Of na de zomervakantie?

Hier een meisje van bijna 6 dat alleen haar eigen naam schrijft. En het woordje oor.
Ze had totaal geen interesse in letters en cijfers. Dat komt nu pas een beetje.
Volgende week zaterdag vieren we haar verjaardag alvast. En vandaag hebben we aftelkaartjes gemaakt. Zij schreef alle cijfers op.
Perfectionisme herken ik half. Ze is geel gefrustreerd als ze iets niet kan en wil het dan ook echt niet.
Aan de andere kant roept ze ook regelmatig dat iedereen het op zijn eigen manier doet. O+
pi_184386047
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:36 schreef Burdie het volgende:

Wat zijn er trouwens al veel redelijk vroeg met lezen/schrijven? Kuiken loopt duidelijk voor op zijn klas, maar volgens mij niet erg op jullie kinderen. We gaan trouwens deze maand bespreken met de juffen of hij al naar groep 2 mag/kan, iemand daar ervaring mee of ideeën bij? (Ik heb zelf groep 2 overgeslagen, maar ik kon het sociaal niet bijbenen. Daar maak ik me bij Kuiken overigens geen zorgen over.)
I loopt wel een beetje voor op het gemiddelde, maar niet zodanig dat ik bang ben voor onvoldoende uitdagingen. Wat ik vooral bij haar zie, is wat ik eerder schreef: het leergierige en bijv dingen als willen schrijven en rekenen hebben nog duidelijk een speels karakter. Ze is in die zin echt een kleuter. Soms verrast ze me echt met iets, maar op een ander moment denk ik weer: uh, wat doe je nu? :') .

Maar kuiken en I hebben denk ik wel allebei dat ze relatief lang kleuteren? I is van eind januari, is vorig jaar gestart in groep 1 en zit in principe dit hele schooljaar ook nog in groep 1. De juf van haar vorige school vroeg zich ook even af of dit voor haar niet wat lang is. Aan de andere kant: ze zat daar en nu ook weer in een gemengde groep 1/2 en dat heeft als voordeel dat ze gemakkelijk mee kan doen aan groep 2 werkjes. Ik heb met haar nieuwe juf nog niet daarover gesproken, ze zit nu vooral weer even in een wenfase, haar plekje vinden in de groep.

In plaats van een groep overslaan, kan het ook een idee zijn om te kijken waar de interesses van kuiken liggen en kijken of hij dan ipv dingen doen die hij al lang kan een meer eigen programmaatje kan lopen. Maar in het geval van zo lang kleuteren als ook bij I kan ik me best voorstellen dat een eerdere overstap naar groep 3 een goede kan zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 13 januari 2019 @ 21:02:26 #27
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184386160
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:47 schreef LadyBlack het volgende:
Ik vind klassen overslaan best tricky. Want slim of niet, een kleuter blijft een kleuter, met nog een heleboel meer ontwikkeling door te maken dan alleen cognitief.
Ja klopt, we doen het ook alleen maar als het op alle vlakken klopt.
Hij doet intussen praktisch alles op groep 2 niveau mee, dus cognitief zou het een logische keus zijn. Maar er speelt idd meer mee. Voor mij was het destijds echt een foute beslissing geweest, maar mijn nichtje heeft ook een klas overgeslagen en die had er juist weer heel veel profijt van.
Lastig wel, hoor!
KuikenGuppy
  zondag 13 januari 2019 @ 22:50:41 #28
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184388431
Het valt of staat m.i. met de mogelijkheden die de leerkracht heeft om wat individueel met de leerlingen om te gaan.
E's juf heeft 1 uur per week een klassenassistent en in dat uur doet ze extra opdrachtjes met E en een klasgenootje. Die twee dames (beide groep 2) zitten een niveau hoger dan de rest en zijn daar erg blij mee. Op woensdag hebben ze een soort kleuter-plusklasje waar ze puzzels maken en spelletjes doen. Klinkt voor mij als fijn speels, en toch uitdagend.
pi_184390526
Ik riep dus altijd dat ik zo blij was dat Ow 2,5 jaar ging kleuteren, maar nu baalt hij er alleen maar van.

Hij wil heel graag naar groep 3 en cognitief had hij er ook beter gepast. Sociaal is hij wat zwakker, maar ik denk dat dat altijd zo zal blijven :)

Hij is wel erg onzeker en hoorde vaak van kinderen uit zijn groepje dat hij het niet goed deed (en dan deed hij de puzzel/las het woord/ rekensommetje juist wel goed). Gelukkig heeft de juf hem nu met drie andere meiden in een groepje gezet die ook kunnen lezen. Kwam hij erachter dat hij enkele twee klanken nog niet wist, die een ander meisje wel wist. Is hij vervolgens zelf een soort flitskaartjes gaan maken en daar oefent hij nu samen met zijn broertje mee. Ik stimuleer hem daar helemaal niet in, maar rem hem ook niet. Het oefenen gaat ook heel relax zonder frustratie :)
Vorig jaar zat Ow ook de laatste maanden in een plusklasje. Hij vond het fantastisch en had laatst aan de juf gevraagd of hij er weer naar toe mocht (hoorde ik van de juf :o ) . Hopelijk is er na d emeivakantie weer plek, dan stroomt groep 8 af :)

Goed lang verhaal, maar 2,5 haar kleuteren is dus toch niet voor ieder kind goed. En ik had nooit gedacht dat ooit te roepen.

(Ik heb bij mijn kleine kleuter van oktober nu ook aangegeven dat ik een jaar langer groep 1 doen op basis van zijn spraak niet verstandig vind. Liever dan een jaar langer groep 2 :) )

Oh en ook hier komt de verjaardag eraan. 6 jaar geleden was ik nu opgenomen en had ik een hele slechte nacht ;) Dinsdag jarig, vrijdag zijn eerste kinderfeestje (als oudste van zijn klas kwam ik er vorig jaar nog prima onderuit ;) ) en zaterdag zijn grote mensenfeestje.. ik ben blij als het zondag is ;)
pi_184392943
Ik vind jullie verhalen over perfectionisme heel verhelderend om te lezen, dank jullie wel! O+.

Vanochtend om 7.30 uur kregen we een spoedbericht van school: juf ziek en er was geen vervanging. Dat was wel even stressvol. :+. Gelukkig kon I terecht bij de gastouder waar zijn kleine zusje vandaag al naartoe zou gaan (en stonden mijn ouders ook al paraat O+).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_184393040
Ja, dat is het lerarentekort in de praktijk. I's juf was ook ziek, maar dat is wel opgevangen. Op I's vorige school was er op de vrije dag van haar vaste juf geen vervanger en dus kreeg ze die dag dan les van een assistente. Niet ideaal en een typisch voorbeeld van een soort 'verborgen' lerarentekort.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184393064
Ik vind het ook niet meer dan prima dat de kinderen naar huis gestuurd worden/thuis mogen blijven. Maak maar duidelijk hoe groot het probleem is.

Kinderen voor wie echt geen oppas gevonden kon worden, mochten wel komen en zouden dan over de andere groepen verdeeld worden, dat wel.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_184393078
Oh dat is fijn voor die ouders ja. Op maandag zou het voor ons ook geen probleem zijn, maar op di, do en vrij wel. Onze ouders zijn ook niet beschikbaar.

LB, wat een goede oplossing zo!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184393153
Iets waar ik wel aan moet wennen in I's nieuwe klas: ze doen daar massaal al aan vriendenboekjes. De eerste keer dat I een boekje meekreeg was op haar tweede wendag. Toen vond ik het wel heel leuk en lief, dat ze er kennelijk al meteen bij hoorde. Maar we hebben nu het derde boekje gekregen en ik zie dus constant kinderen met die boekjes rondlopen in de klas. Ik vind ze echt nog te jong daarvoor hoor. Dat is toch eigenlijk pas leuk als ze zelf de antwoorden kunnen opschrijven? Ik voel me nu de hele tijd verantwoordelijk ervoor. }:| . I zegt nog niet dat zij er ook eentje wil, maar dat zal wel niet zo lang meer duren. }:|
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 14 januari 2019 @ 11:25:16 #35
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184394380
Volgens mij hoort dat er bij? Op Kuikens school heeft ook iedereen zo'n boekje.
KuikenGuppy
pi_184394492
toen w in groep 1 zat had heel groep 2 zo n boekje. Maar toen ze zelf in groep 2 zat niet meer en ook in groep 3 heb ik ze niet meer gezien. Nu L in groep 1 zit heb ik er ook niemand mee zien lopen..
W heeft zelf ook zo n boekje.. alleen haar 2 beste vriendinnen staan er in en verder alleen opa en oma s, oppas enzo.. ze wil m niet in de klas meegeven want andere kinderen raken m dan kwijt volgens haar. t is wel leuk om iedereens favoriete film en muziek te lezen al hebben de oma s wat moeite met de vraag wat ze later willen worden :)

[ Bericht 52% gewijzigd door watmoetikkiezen op 14-01-2019 11:38:48 ]
pi_184395213
Hier ook af een toe een vriendenboekje. Ik vul hem samen met R in. Krijg je ook hele leuke antwoorden soms.
pi_184395724
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 11:25 schreef Burdie het volgende:
Volgens mij hoort dat er bij? Op Kuikens school heeft ook iedereen zo'n boekje.
Op sommige scholen blijkbaar. Op I's vorige zeer multiculturele school had niemand er eentje.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184395729
Hier ook regelmatig een boekje. Ik ben wel gestopt met pasfoto's erin te plakken. Ben ik straks heel dat velletje wat bij de schoolfoto's kwijt aan vrienden boekjes... We plakken daar de laatste tijd een leuke sticker.
pi_184395779
Bij de eerste twee boekjes zaten wij middenin de verhuizing. Geen idee in welke doos de pasfoto's zaten, dus die ontbraken ook. :P . Voelde me daar ook al een beetje lullig over, maar gelukkig ben ik niet de enige. I was ook lekker eigenwijs bezig. Ze had een vriendenboekje van een jongetje gekregen. Stond helemaal in het teken van dinosaurussen. Het was de bedoeling dat je zelf ook een dinosaurus tekende. Maar I tekende gewoon een prinses. :6 . :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 14 januari 2019 @ 12:50:04 #41
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184395833
Hier ook regelmatig een boekje. Ik plak nog wel "foto's". That is, ik heb de schoolfoto digitaal gekocht, en aan het begin van het jaar print ik een velletje met 24 pasfoto's. Daarmee komen we het jaar ruim door tot de volgende schoolfoto.

J is het kleuteren ook wel redelijk beu (van januari, dus nu net 6 en al 2 jaar in de kleuterklas). Hij vindt dat ie "te weinig leert", maar wil ook nog niet echt leren lezen en schrijven "want dat leer je pas in groep 3". Fixed mindset, he has it. Ervaring leert dat als het eenmaal "mag", het bij J heel snel kan gaan. We gaan het zien, hij gaat nog steeds met plezier naar school ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door mousemicky op 14-01-2019 16:42:08 ]
pi_184396289
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 12:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hier ook regelmatig een boekje. Ik ben wel gestopt met pasfoto's erin te plakken. Ben ik straks heel dat velletje wat bij de schoolfoto's kwijt aan vrienden boekjes... We plakken daar de laatste tijd een leuke sticker.
Kleurenkopietje maken?
  maandag 14 januari 2019 @ 13:24:16 #43
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184396442
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:14 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Kleurenkopietje maken?
Idd, ik heb ook een a4 met 36 fotootjes afgedrukt toen ik in de gaten kreeg hoe vaak er vriendenboekjes in de tas zaten :+
pi_184396602
F heeft ook al vriendenboekjes mee gekregen, ik vond dat ook al rijkelijk jong! Tot nu toe wel braaf ingevuld, het levert wel mooie antwoorden op :+
Zo wilde hij later 'mens' worden (want geen kind meer) en was zijn wens 'dat er altijd een ster boven ons huis zou staan' (te veel naar het kerstverhaal geluisterd denk ik :P )
pi_184396674
B kleutert ook 2,5 jaar. Hij is van eind februari. Hij zit nu dus bijna een jaar in groep 1. Hij speelt eigenlijk alleen met groep 2 kinderen en loopt met name verbaal voor. Toch gaan wij niet overwegen hem eerder naar groep 3 te laten gaan. Hij moet nog zo lang in de schoolbanken, laat hem maar lekker kleuteren. (Geen algemene mening he, puur op hem gebasseerd)
  maandag 14 januari 2019 @ 13:49:04 #46
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184396752
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 12:42 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Op sommige scholen blijkbaar. Op I's vorige zeer multiculturele school had niemand er eentje.
Zijn het niet gewoon fases waarin het 'in' is?

Vorig jaar kwamen we om in de vriendenboekjes. De kinderen van groep 2 waren erg fanatiek daarin.
Dit jaar echt niemand! En kleuter heeft ineens ook geen behoefte meer om 'm mee te nemen naar school.

Hier was de juf toevallig vandaag ook ziek. Ze werden opgevangen door de onderwijsassistente, wat wel erg fijn was want die kent ze goed. Anders zouden de kinderen verdeeld worden over de klassen.

Ik vind trouwens ook dat jullie kleuters super snel zijn met lezen en schrijven :o
Hier vind ze letters schrijven wel leuk, maar het is echt nog een soort tekenen. Ze kan een aantal namen (haar eigen, van zusje en van beste vriendin) lezen en schrijven en mama en papa.
Die letters kent ze ook, maar als ze een woord aan het uitspellen is, dan kan ze daar eigenlijk nooit een woord van maken. Dan leest ze bijvoorbeeld 'P Ah P... Voet?' :+

Ach, komt vast goed in groep 3 neem ik aan :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_184396941
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:14 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Kleurenkopietje maken?
Goed idee ja!
pi_184397665
ha, dat komt prima goed in groep 3. Mijne heeft tot ca halverwege groep 2 het bestaan van letters totaal genegeerd.. Daarna vond ze er ook nog niet veel aan.. Nu in groep 3 leest ze als een van de beteren (ik lees 1x per week met 11 kinderen 6 min per kind, dus kan t aardig inschatten). Schrijven van letters doet ze dan weer vrij consequent van rechts naar links (dus beginnend bij t eind van de letter). Hopelijk neemt ze van juf wel aan dat dat anders moet, want aan elkaar schrijven wordt lastig zo..
  maandag 14 januari 2019 @ 15:06:48 #49
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_184397894
Mijn kleutertje is van 1 oktober. Verstandelijk kan ze wel mee naar groep 3 lijkt het nu. De juffen vinden haar soms nog klein of wat onzeker. Dus ik ben benieuwd hoe het loopt. Anders kleutert ze straks 3 jaar. Dan ben ik wel bang dat ze zich gaat vervelen.

Deze maand weer een cito kijken wat het beeld nu is.
pi_184399716
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:06 schreef -Bubseltje- het volgende:
Mijn kleutertje is van 1 oktober. Verstandelijk kan ze wel mee naar groep 3 lijkt het nu. De juffen vinden haar soms nog klein of wat onzeker. Dus ik ben benieuwd hoe het loopt. Anders kleutert ze straks 3 jaar. Dan ben ik wel bang dat ze zich gaat vervelen.

Deze maand weer een cito kijken wat het beeld nu is.
Krijgen die kleintjes al een cito of lees ik dat verkeerd?

Ik word ondertussen wel nogal moe van wat je wel en niet mag eten op school. Ik geef Noor voor bij de lunch een broodje en vaak wat groente/fruit/worstje/kaasje. Mag dat ook al niet meer, alleen brood punt. Voor haar tien uurtje mag alleen fruit/groente, uiteraard wel vergezeld met een pakje zoete zooi. Trek dan 1 lijn. Gezond eten, gezond drinken.
pi_184399762
Wat stom sun! :{ ik doe inderdaad altijd twee boterhammen en een kaasje/vleesje/komkommer. Soms is het op, soms niet.. maar vind het leuk om d’r daarmee te verrassen en ik wil ook niet dat ze te weinig eet en honger heeft aan ‘t einde van de dag. Waarom mag het niet? Omdat ze de tijd niet hebben om het op te eten?
pi_184399845
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 16:58 schreef krijgerrtje het volgende:
Wat stom sun! :{ ik doe inderdaad altijd twee boterhammen en een kaasje/vleesje/komkommer. Soms is het op, soms niet.. maar vind het leuk om d’r daarmee te verrassen en ik wil ook niet dat ze te weinig eet en honger heeft aan ‘t einde van de dag. Waarom mag het niet? Omdat ze de tijd niet hebben om het op te eten?
Precies dat ja, het verrassen. En ook om het gevarieerde :)

Het is omdat ze niet willen dat de één een leuk gevulde lunchtrommel heeft en de ander 2 boterhammen. Ze willen alles gelijk hebben zodat er geen onderscheid is. Snap ik op zich wel, maar er zal altijd wel onderscheid zijn bij kinderen. Kleding bijvoorbeeld, ik doe zelden merkkleding aan. Terwijl er kinderen in haar klas met Vingino etc. lopen... Tsja...
  maandag 14 januari 2019 @ 17:14:33 #53
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_184400043
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 16:54 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Krijgen die kleintjes al een cito of lees ik dat verkeerd?

Ik word ondertussen wel nogal moe van wat je wel en niet mag eten op school. Ik geef Noor voor bij de lunch een broodje en vaak wat groente/fruit/worstje/kaasje. Mag dat ook al niet meer, alleen brood punt. Voor haar tien uurtje mag alleen fruit/groente, uiteraard wel vergezeld met een pakje zoete zooi. Trek dan 1 lijn. Gezond eten, gezond drinken.
Ja op onze school eind groep 1. En dan nu en eind groep 2.

Bij ons mag dat wel. Niet te veel dat ze er meer dan 40 minuten er over gaan doen.
  maandag 14 januari 2019 @ 17:15:12 #54
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184400057
Dan zouden ze aan mij een verkeerde hebben!

Dan zou ik dus echt een gesprek met de directie aangaan.
En je ziet idd verschil in alles, kleding, kinderfeestjes, traktaties
pi_184400131
Tss, het idee alleen al. Dat ze zich druk maken over relevante zaken.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_184400614
Ik snap het idee inderdaad, maar je kunt daar onmogelijk een lijn in trekken toch? Zo zullen er bij ons op school ongetwijfeld kinderen zijn die hagelslag en chocopasta en pakjes drinken meekrijgen terwijl die van mij een beker water heeft en kaas/vlees op brood :') en kleding inderdaad, en speelgoed dat ze wel of niet meenemen naar school en weet ik veel wat. Stom -O-
pi_184400777
Oh zo’n speelgoed-meeneemdag ja. Alsof je daarmee geen ongelijkheid kan tonen. :P
Snoep meegeven vind ik nog een ander verhaal maar een extra stukje komkommer is toch niet zo kwalijk?
Een jongetje uit A’s klas heeft nogal eens pannenkoekjes mee als lunch.
Dat wil A ook wel maar daar begin ik zelf niet aan. Om maar een voorbeeld te noemen. :)
pi_184401025
Wat stom Sun!
B neemt 4 boterhammen mee en daarbij zit altijd een verrassing. Dat varieert tussen rozijntjes tot tomaatjes of gedroogde mango. Ik hoor hele lunchverhalen altijd van halve maaltijden die andere kinderen meenemen. (rijst met van alles etc) B eet het liefst brood dus die vindt zijn lunch een feestje.

Er zijn 2 regels: op dinsdag en donderdag geen snoep of koek mee en bij het 10 uurtje geen pakjes drinken of zo.
pi_184401236
Waarom dinsdag en donderdag niet?
pi_184401266
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:22 schreef vencodark het volgende:
Waarom dinsdag en donderdag niet?
Dat moet je aan de school vragen, dat zijn de dagen dat er dus geen snoep of koek meegenomen mag worden. Voor ons no big deal want B neemt dat nooit mee.
pi_184401683
Misschien een stomme vergelijking, maar vroeger had je dit gezeur helemaal niet. Iedereen nam mee wat hij wilde. Ik moest elke dag van mijn moeder een banaan meenemen naar school. Heeft me een bananentrauma opgeleverd :'(

En overblijven kwam ook lang niet zo vaak voor als nu. Vroeger (dan praat ik toch wel over jaar of 25 geleden) waren er elke dag een handjevol kinderen die overbleven. Nu is het bekant de hele school! Tijden veranderen :)
pi_184402763
Ik word af en toe ook gek van die broodtrommelpolitie. Dat een huisgemaakt ongezoet volkorenkoekje niet mag, maar een Liga vol suiker wel. En normaal gesproken probeer ik de juf niet af te vallen waar kleuter bij is, maar toen ze thuiskwam met "Ik mag van juf geen bramen meer mee want als ik er dan eentje laat vallen komt er een vlek op de vloer", ontglipte me toch een "Dan heeft juf mooi pech". Wees blij dat ze een bak fruit meekrijgt en dat we regelmatig variëren, en bemoei je er verder niet mee zeg }:|
pi_184403207
Misschien denk ik weer veel te simpel, maar vroeger was dat gedoe toch juist niet nodig. Omdat de ouders het beter voor elkaar hadden. Of ben ik dan erg ouderwets? Ik mocht doordeweeks echt geen snoep, limonade, koek of zo. Geen discussie over mogelijk. Laat staan dat het mee naar school mocht.
En als je een appel wilde, moest je die kopen en snijden ipv al die kant en klaar varianten van nu.

Ik kan me wel voorstellen dat je er regels voor maakt. Anders zit de helft met chips en de andere helft met fruit wat altijd gezeik in de klas zal opleveren.

Maar je kan ook overdrijven inderdaad. Een braam die een vlek maakt? Pffff.
pi_184403219
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 19:36 schreef Amsel het volgende:
Ik word af en toe ook gek van die broodtrommelpolitie. Dat een huisgemaakt ongezoet volkorenkoekje niet mag, maar een Liga vol suiker wel. En normaal gesproken probeer ik de juf niet af te vallen waar kleuter bij is, maar toen ze thuiskwam met "Ik mag van juf geen bramen meer mee want als ik er dan eentje laat vallen komt er een vlek op de vloer", ontglipte me toch een "Dan heeft juf mooi pech". Wees blij dat ze een bak fruit meekrijgt en dat we regelmatig variëren, en bemoei je er verder niet mee zeg }:|
Ha! Ik zei ook tegen Noor: 'straks wil de juf alleen nog droog brood en water zien' toen ik hoorde dat ze niet eens meer iets bij haar brood mocht meenemen :D Sommige scholen draaien compleet hierin door. Ze zit op een over het algemeen fijne en goede school, maar dit is over de rand.
pi_184403410
Dat klinkt vooral allemaal als nogal inconsequent en ondoordacht. Dat zou mij ook storen.

Ik kan het op zich nu wel een beetje vergelijken. I's vorige school was streng en consequent: alleen waterbidons (stond ook in de aanmeldbrief als iets wat je moet hebben voordat je daar naar school kan), en geen koek en snoep. Maar dan ook echt geen. Dus toen ik I ook een keertje een volkorenkoekje had meegekregen zei ze tegen me dat ze die niet mocht opeten van de overblijfjuf.
Ik vond dat aan de ene kant best streng. Maar komkommer, kaas of worstjes mochten wel gewoon.
Wat wel heel prettig was: als dit voor alle kinderen zo is (dingen als: mijn kind lust geen water, werden gewoon niet geaccepteerd), dan eten en drinken ze op school dus allemaal altijd gezond. En dat vond ik fijn, want als ik dan uit school of in het weekend I wel eens wat gaf, dan was dat echt een traktatie.

Op haar nieuwe school zijn geen regels hiervoor. Ik ging op de oude en bekende voet verder: alleen water mee, en fruit als tussendoortje. Maar nu begint I dus: 'Er zijn kinderen die snoep en chocola hebben, mama. En koekjes. Mag ik dat ook? En veel kinderen hebben pakjes, dat wil ik ook."
Tja, en daar baal ik toch een beetje van. We gaan maar proberen hierin een middenweg te vinden, want ik snap best dat je als je dat bij andere kinderen ziet, dat ook wel eens wil. I had van de week al een hapje van een koekje van een jongetje naast haar gekregen. Die vond haar kennelijk ook zielig met haar fruit. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184403609
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 19:59 schreef exode het volgende:
Misschien denk ik weer veel te simpel, maar vroeger was dat gedoe toch juist niet nodig. Omdat de ouders het beter voor elkaar hadden. Of ben ik dan erg ouderwets? Ik mocht doordeweeks echt geen snoep, limonade, koek of zo. Geen discussie over mogelijk. Laat staan dat het mee naar school mocht.
En als je een appel wilde, moest je die kopen en snijden ipv al die kant en klaar varianten van nu.

Ik kan me wel voorstellen dat je er regels voor maakt. Anders zit de helft met chips en de andere helft met fruit wat altijd gezeik in de klas zal opleveren.

Maar je kan ook overdrijven inderdaad. Een braam die een vlek maakt? Pffff.
Zou kunnen dat ik van een andere generatie ben, maar ik weet niet beter dan dat ik m’n hele basisschooltijd zo’n beetje Samson en Gert koekjes met een pakje fristi meekreeg, of van die soepstengels met een pakje chocoladepasta, of iets anders :D noooooit fruit of water meegekregen naar school :')

Wat dat betreft vind ik het wel goed dat het tien uurtje een fruit/groente moment is en dat snoep/koek mee naar school niet perse getolereerd wordt. Maar als bramen en stukjes kaas, worst of komkommer geweigerd worden :') bizar hoor..
pi_184403647
Hier mag enkel bruin brood met hartig beleg met een beker water een stukje komkommer of snoeptomaat mag erbij maar enkel als het kind het brood wel op kan.
Om 10 uur eten ze met de hele klas appels en drinken ze een kopje thee. Ieder brengt een appel in 4-en mee in de ochtend en doet dat in een grote schaal. De schaal komt in de kring en de kindjes mogen naar wens pakken met de thee.

Ik heb helemaal geen moeite met de regels wat brood betreft. Thuis krijgen ze dingen die ze graag willen en op school gelden gewoon deze regels. Ik vind het idd ergens wel prettig dat ieder kind vrijwel hetzelfde eet en er dus geen ‘maar pietje krijgt het wel’ drama’s zijn.
Na school eet hij gewoon een boterham met hagelslag als hij dat wilt met een bekertje sap.
♥ J & S
pi_184403874
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:21 schreef krijgerrtje het volgende:

[..]

Zou kunnen dat ik van een andere generatie ben, maar ik weet niet beter dan dat ik m’n hele basisschooltijd zo’n beetje Samson en Gert koekjes met een pakje fristi meekreeg, of van die soepstengels met een pakje chocoladepasta, of iets anders :D noooooit fruit of water meegekregen naar school :')

Wat dat betreft vind ik het wel goed dat het tien uurtje een fruit/groente moment is en dat snoep/koek mee naar school niet perse getolereerd wordt. Maar als bramen en stukjes kaas, worst of komkommer geweigerd worden :') bizar hoor..
Echt? Ok nu ben ik jaloers. Ik ben een jaren 80 kind iig.
pi_184403890
Ik kan me niet eens tussendoortjes herinneren. Ja, een pakje lauwwarme schoolmelk. Getver. ;( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 14 januari 2019 @ 20:35:39 #70
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184403930
Bij ons in mijn jeugd was het ook allemaal koeken (idd samson en gert) en fristi ofzo.

ik moest lachen om de bramen vlek, bij mijn kleuter was er ruimte tekort en hebben ze tijdelijk in een lerarenkamer les gehad, daar zat dus vloerbedekking en ze hebben er een half jaar gezeten maar de vloer was echt goor, (allemaal net 4 jaar, instroom) er viel zoveel op de grond en veel kinderen nog plasongelukjes gatver gatver wat was dat goor :D hebben ze snel vervangen. _O-
pi_184403958
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:21 schreef krijgerrtje het volgende:

[..]

Zou kunnen dat ik van een andere generatie ben, maar ik weet niet beter dan dat ik m’n hele basisschooltijd zo’n beetje Samson en Gert koekjes met een pakje fristi meekreeg, of van die soepstengels met een pakje chocoladepasta, of iets anders :D noooooit fruit of water meegekregen naar school :')
:o
Dat kwam bij ons op school echt niet voor. Als je schoolmelk schoolchocomel was, had je al vet geluk.

Alleen appel om 10 uur vind ik ook wel wat karig trouwens. Bij Son op school doen ze al het fruit op een schaal zodat iedereen wat breder kan proeven, dat is wmb wel ok.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_184403979
Hier ook inderdaad koekjes en pakjes/bekers chocomelk vroeger in de klas. Ik had dus altijd een banaan :'( en een pakje schoolmelk (die ik vaak nog halfvol wegpletterde :') )

Ik vond het trouwens superleuk dat Noor laatst thuiskwam met een gratis Bobo (uiteraard met een brief erbij of je lid wilde worden). Ik had die vroeger ook! En later de taptoe. Weet nog wel dat ik dat heel leuk vond om te lezen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sunshine1982 op 14-01-2019 20:43:38 ]
pi_184404116
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vond het trouwens superleuk dat Noor laatst thuiskwam met een gratis Bobo (uiteraard met een brief erbij of je lid wilde worden). Ik had die vroeger ook! En later de taptoe. Weet nog wel dat ik dat heel leuk vond om te lezen.
Ik vind de Bobo erg leuk voor kleuters :Y
  maandag 14 januari 2019 @ 20:51:27 #74
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184404186
Betutteling door school die ook de ballen snapt van gezonde voeding, ik kan daar zo boos van worden. Als ik die verhalen zo lees ben ik nogmaals blij met J’s school. Geen snoep, geen fris en energiedrank, en verder vrijheid blijheid. In de ochtend fruit (wordt in de kleuterklassen gezamenlijk gegeten). Met alles verplicht delen zou ik niet blij zijn, of alleen maar appels... Zoonlief heeft een voorkeur voor zachtfruit. Da’s natuurlijk duurder dan appels en bananen. Hij mag het best wel eens mee naar school van mij, maar niet om het vervolgens met 25 kleuters te moeten delen en zelf 1 aardbei over te houden.

Bij de lunch hier ook van alles in de lunchbox naast brood. Fruit, groenten, kaas, worst, gedroogd fruit, droge toastjes. We wisselen af. Nog nooit commentaar op gehad. Liever dat ie zn maag daarmee vult dan met een extra boterham met chocopasta.
pi_184404367
Snoep op doordeweekse dagen op school? Dat vind ik wel ernstig hoor :D Een stop zetten voor kaas en komkommer vind ik net zo gek :P Leren dat elke dag snoep en koek de norm is, vind ik kwalijk.

Ik zou als school een lijn trekken dat alles mag zolang het eten is, en gewoon water om te drinken. Ik ben blij dat scholen hier een gezond profiel hebben. Dwz je drinkt water en/of melk, en de broodtrommel bevat brood met gezond beleg en af en toe wat avondeten van de dag er voor. Zoet beleg en pannenkoeken enzo met mate. Heb je het te vaak, dan wordt je er op aangesproken.
pi_184404522
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:59 schreef Roomsnoes het volgende:
Snoep op doordeweekse dagen op school? Dat vind ik wel ernstig hoor :D Een stop zetten voor kaas en komkommer vind ik net zo gek :P Leren dat elke dag snoep en koek de norm is, vind ik kwalijk.

Ik zou als school een lijn trekken dat alles mag zolang het eten is, en gewoon water om te drinken. Ik ben blij dat scholen hier een gezond profiel hebben. Dwz je drinkt water en/of melk, en de broodtrommel bevat brood met gezond beleg en af en toe wat avondeten van de dag er voor. Zoet beleg en pannenkoeken enzo met mate. Heb je het te vaak, dan wordt je er op aangesproken.
Imo is zoet beleg niet per definitie ongezonder dan hartig.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 14 januari 2019 @ 21:09:31 #77
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184404557
het stomst vind ik scholen waar je ongezond mag eten,( koek en snoep etc) maar wel een streng traktatiebeleid hebben.
pi_184404584
Ik ben al lang blij dat mn kind wat eet. Dan is t maar chocopasta op brood. Ben blij daar op school niet in beperkt te worden.
*poef* nu is het weg
pi_184404786
De school van Sjaak heeft 3 dagen in de week fruit vanuit 1 of ander overheidsproject. Kinderen hoeven dan zelf niets mee te nemen, maar krijgen dan dus van school fruit. Dat kan van alles zijn. Als je kindje, net als Sjaak, nauwelijks dingen eet (we weten nog niet waardoor het komt, door textuur, allergie of gewoon niet willen) dan mag je je kindje zelf wat meegeven.
Qua brood etc zijn er geen regels. Er mogen geen koeken mee naar school geloof ik. Drinken heb ik ook niets over gehoord. Sjaak heeft 2 Drink in the Box-dingen waar hij Roosvicee of water in mee krijgt.
pi_184404845
Wat een verschil in benadering van scholen zeg! Ik had het er net over met F, hoe dat nu gaat tijdens het eten. Ze zitten met 6 kinderen aan een tafel en moeten dan hun brood eten. Ze mogen niet praten en de korstjes moeten ook op. De juf controleert of je je brood op hebt en dan mag je in de kring gaan zitten. In het continue rooster zit 45 min tussen de middag. Dus er zal wel een grens zijn tot wanneer ze mogen eten en daarna allemaal naar buiten :)

Brood met hartig beleg gaat er echt niet in bij hem. Chocopasta & speculaas zijn de favorieten :9 Ik eet zelf ook zelden hartig dus ga het hem ook niet verplichten. Hij gruwelt van kaas en worst dus dan is de keuze al zeer beperkt :')
  maandag 14 januari 2019 @ 21:23:12 #81
149959 SQ
snelle trees
pi_184404859
Mijn kind krijgt ook fristi in de beker! Mag ik nou afgeschoten worden? O+
disclaimer
pi_184404878
wat een loedermoeder ben je ook SQ :{w
pi_184404959
Hier krijgt mijn bijna zesjarige bruin brood met worst naar school (dat wil ze zelf). Verder een pakje drinken, een beker water en een stuk fruit.

Ik vind overigens niet dat ouders van vroeger het beter voor elkaar hadden dan nu. :D
  maandag 14 januari 2019 @ 21:29:30 #84
149959 SQ
snelle trees
pi_184404993
quote:
17s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:24 schreef Fazzoletti het volgende:
wat een loedermoeder ben je ook SQ :{w
I know, de moeders op het schoolplein kijken me altijd heel vuil aan :9
disclaimer
pi_184405115
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:22 schreef Fazzoletti het volgende:
Wat een verschil in benadering van scholen zeg! Ik had het er net over met F, hoe dat nu gaat tijdens het eten. Ze zitten met 6 kinderen aan een tafel en moeten dan hun brood eten. Ze mogen niet praten en de korstjes moeten ook op. De juf controleert of je je brood op hebt en dan mag je in de kring gaan zitten. In het continue rooster zit 45 min tussen de middag. Dus er zal wel een grens zijn tot wanneer ze mogen eten en daarna allemaal naar buiten :)
Die gesprekjes daarover zijn altijd wel grappig. I zat op haar vorige school aan de 'langzame tafel' waar alle langzame eters werden gezet. I zei op een gegeven moment: Ik wil zo graag voordat we gaan verhuizen een keertje aan de snelle tafel zitten!
Niet gelukt natuurlijk.
Op de nieuwe school heeft ze kennelijk bedacht dat ze een strategie nodig heeft om niet weer in het verdomhoekje te belanden. Ze doet nu als de overblijfjuf even niet haar kant opkijkt snel haar broodtrommel dicht en doet dan net alsof ze al klaar is met eten (hopen dat die juf dan niet even in de trommel kijkt, natuurlijk).

Hier kwam ik achter nadat ik haar had aangesproken op het feit dat steeds de helft van de inhoud van de broodtrommel weer mee naar huis kwam. :') .

Je kunt je bij dit soort verhalen wel ineens weer helemaal indenken hoe het is zo klein te zijn en altijd alert te moeten zijn op de opvoedpolitie die je steeds komt vertellen wat je nu weer niet goed doet. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184405130
Ja, fristi in de beker is zeer kwalijk SQ. Ik hoop dat het dan tenminste een Frozen beker is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184405419
Melba krijgt op overblijfdagen:
in de pauze
- een beker water of een pakje sap/fruitwater/fristi light (kom maar met de hooivorken)
- een pakje buurman en buurman koekjes/ sultana / liga / safarikoekjes van de lidl of een appel

en bij het overblijven
- een beker water
- twee boterhammen met het beleg wat hij wil (vaak appelstroop, soms smeerworst of pindakaas)
- soms een zakje knijpfruit dat "lust" hij niet meer. was soms ipv een appel of peer een handige cheat, maar ja.

Op niet-overblijfdagen krijgt hij
in de pauze
- een beker water
- een pakje buurman en buurman koekjes/ sultana / liga / safarikoekjes van de lidl of een appel

thuis
- melk of chocomel of yoghurt (kind weigert de laatste tijd melk, dus af en toe chocomel of yoghurt voor de calcium)
- twee boterhammen met het beleg wat hij wil

Bij de BSO krijgen ze meestal een keer fruit en groente, samen van een schaal. En een keer een koekje.

Ik lig er niet wakker van dat hij soms dus twee keer een koekje eet mensen, sorry. hij moet flink eten want anders krijg ik een enorm hangry kind, en hij is momenteel vrij kieskeurig. peer vindt hij thuis lekker maar op school niet want wordt te slijmerig en bruin. etc.

oh vrijdag is fruitdag op school maar dat vergeten we soms :@
Kwak
pi_184405478
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 19:36 schreef Amsel het volgende:
Ik word af en toe ook gek van die broodtrommelpolitie. Dat een huisgemaakt ongezoet volkorenkoekje niet mag, maar een Liga vol suiker wel. En normaal gesproken probeer ik de juf niet af te vallen waar kleuter bij is, maar toen ze thuiskwam met "Ik mag van juf geen bramen meer mee want als ik er dan eentje laat vallen komt er een vlek op de vloer", ontglipte me toch een "Dan heeft juf mooi pech". Wees blij dat ze een bak fruit meekrijgt en dat we regelmatig variëren, en bemoei je er verder niet mee zeg }:|
Wat een zeurjuf inderdaad.
En ‘broodtrommelpolitie’. _O_
pi_184405494
herkenbare verhalen over perfectionisme en frustratie trouwens. Ik probeer ook voor te leven dat foutjes maken ok is, en het licht te houden, maar dat helpt lang niet altijd...
Kwak
pi_184405528
Volgens mij hebben wij ook een vaste fruitdag op school inderdaad.
Onze school doet overigens ook mee aan dat fruitproject.
pi_184405531
quote:
12s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:23 schreef Stormqueen het volgende:
Mijn kind krijgt ook fristi in de beker! Mag ik nou afgeschoten worden? O+
Hierover moest ik hardop lachen in bed. :D
pi_184405578
Oh enneh, ik ben van 83 en bij ons hadden andere kinderen ook altijd samson en gertkoekjes hoor!

ik had meestal limo, paprika, komkommer en rijstwafels.
Kwak
pi_184405601
Ja wij hebben hier geen fristi, dus dan wordt het al snel water :P

Nouja, zo in retrospect had ik gehoopt dat mijn ouders wat strenger waren geweest, en me niet alleen appelsap hadden gevoerd. Er kon altijd hagelslag op brood enzo. Heel lief enzo, maar ja. Ik hoop dat ik O dat gevoel van blegh en geen goede keuzes kunnen maken kunnen besparen.

Natuurlijk gaat dat over meer dan appelsap en hagelslag, maar dat is waar ik de grens wil leggen.

Korstjes hoeven van mij dan weer niet op :P

Ik zie dat mijn post met de "zo doen we dat hier" dwingender overkomt dan bedoeld. Moe, enzo. Maar het is bedoeld als een "zo doen we het hier" en niet als "En zo doen we dat en niet anders"

[ Bericht 11% gewijzigd door Roomsnoes op 14-01-2019 22:02:02 ]
pi_184405778
Schoolfruit is er hier ook. Maar dan wel 1 hele galia meloen voor 20 kinderen 8)7
*poef* nu is het weg
pi_184405786
Ik ben ook van de 80's maar in mijn schooltijd was overblijven iets voor kinderen die 'zielig' waren omdat ze niet naar huis konden :+ Werkende moeders waren toch echt een uitzondering bij ons in't dorp.

Van vriendinnen die er nog wonen hoor ik dat dit op veel scholen nog steeds zo is :o Waar ik nu woon hebben alle scholen continue en ken ik eigenlijk maar 1 iemand die niet werkt en bij de kinderen thuis is :)
pi_184405805
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 22:03 schreef kaatjejannie het volgende:
Schoolfruit is er hier ook. Maar dan wel 1 hele galia meloen voor 20 kinderen 8)7
"Oooooh Pietje heeft twee druppels en januQuhuaniHGu had er drie!"
pi_184405856
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 22:04 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik ben ook van de 80's maar in mijn schooltijd was overblijven iets voor kinderen die 'zielig' waren omdat ze niet naar huis konden :+ Werkende moeders waren toch echt een uitzondering bij ons in't dorp
Ik zat ook altijd met twee andere kinderen over te blijven. Het ergste was dat een meester van me dan altijd sommen ging zitten nakijken en me dan bij zich riep als ik iets niet goed had gedaan. Zat ik mijn boterhammen in stress op te eten, in angst dat hij me zou roepen.

Over perfectionisme en faalangst gesproken. :') .

Maar ik kan me dus nauwelijks herinneren wat ik meekreeg van huis. Eten kon me toen sowieso ook gestolen worden. Behalve als het bebogeen of drop was.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184405894
Mijn oudste wist t altijd goed uit te zoeken. Ze mochten toen zelf kiezen waar ze zaten. Als ze snoeptomaatjes hadden ging ze zitten bij kinderen die t niet lusten. Dan had ze meer. Dat is ook 1 bak per 6 leerlingen.

Ik geef dus altijd nog fruit mee. Lusten ze t schoolfruit is t prima, dan neem je de appel/peer/mandarijn weer mee naar huis.
*poef* nu is het weg
pi_184405948
Ik was op mijn basisschool het enige kind dat over moest blijven (sowieso het enige kind met twee fulltime werkende ouders denk ik, en bij mijn grootouders kon ik op een gegeven moment niet meer terecht).
Ik mocht in de pauzes helpen met het nakijken van dictees. O+. En op donderdag mocht ik in de personeelskamer en dan kreeg ik een kroket. :D.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  maandag 14 januari 2019 @ 22:32:39 #100
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184406501
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:56 schreef Roomsnoes het volgende:
Nouja, zo in retrospect had ik gehoopt dat mijn ouders wat strenger waren geweest, en me niet alleen appelsap hadden gevoerd. Er kon altijd hagelslag op brood enzo. Heel lief enzo, maar ja. Ik hoop dat ik O dat gevoel van blegh en geen goede keuzes kunnen maken kunnen besparen.

Dat is ook waarom ik nu dus strenger ben dan veel andere mensen zijn, ik had meer willen leren eten en drinken. Betere keuzes in voeding en mijn moeder kookt nu al 30 jaar hetzelfde vieze weekmenu.
Iets anders dan wat ze altijd kookt dat is geen optie, aardappel, vlees en gekookte groente.
soms nasi maar dat is dan een groentepakket een zakje en rijst, same bij macaroni. groentepakket, zakje en pasta :r :r
pi_184406601
mja ik kook afwisselend en gezond, maar mijn kind eet er niet van. en "moeten proeven" leidt hier tot noch toe alleen tot dan dus niks eten... ik ga t er niet fysiek inproppen.

ik kreeg alleen gezond eten mee naar school maar heb toch helemaal zelf een eetprobleem gekregen...

ik probeer melba vooral geen waardeoordeel over eten mee te geven eigenlijk. hij luistert heel goed naar zijn vol/honger signalen, in elk geval (levert gerust na 1 hap een koekje weer in) dus ik wil hem daar vooral op leren vertrouwen.

de ene week is t pindakaas wat de klok slaat, de andere week appelstroop. hij wisselt dat zelf wel af.
en als hij de hagelslag van zn brood likt dan eet hij daarna de kale boterham :7
Kwak
pi_184406827
Oh ik ben niet van mening dat ik een eetprobleem kan voorkomen hoor. Maar ik geloof wel erg in goede gewoontes aanleren, en voorleven. Dus niet net als ik een pot speculoos leeglepelen. Er heerst hier erg een zaterdag-mag-je-wat-snoepjes-cultuur, en al vond ik dat eerst wat rigide, vind ik het nu wel ok. Niet zonder uitzondering hoor, maar meer als richtlijn. Suikervrij leven hoeft voor mij echt niet, want ik geloof niet dat je verleidingen dan beter kunt weerstaan.
  maandag 14 januari 2019 @ 23:00:10 #103
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184407161
Bij ons hoef je ook niet te proeven, en ze krijgen wel mee wat ze lekker vinden maar dat is dan gewoon geen koek..
Ik wil meegeven dat je als een tussendoortje fruit, groente, kwark noten, vleeswaren kan kiezen.
En water ook gewoon drinken is.

Op woensdag bak ik vaak uit school lekker pannekoeken, of iets anders lekkers.
Na verjaardagen ontbijten we altijd met taart die over is O+ En ik neem als we ergens heen gaan nooit brood mee, dan eten we patat ofzo.

Ik wil helemaal niet meegeven dat eten gezond moet zijn, maar vooral dat het een functie heeft.
Ik vind dat bij een gezond eetpatroon ook ongezond eten hoort.
Bij mij krijgen ze dus voor de alledaagse dingen inderdaad alleen het gezonde, om ze dat ook mee te geven, maar er zijn veel momenten waar dat niet bij hoeft.

Zo trakteren mijn kinderen dit soort dingen, omdat ik geen mandarijn in zakdoek meer kan zien. :+ :')

  maandag 14 januari 2019 @ 23:00:13 #104
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184407164
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 22:36 schreef kwakz0r het volgende:
ik probeer melba vooral geen waardeoordeel over eten mee te geven eigenlijk. hij luistert heel goed naar zijn vol/honger signalen, in elk geval (levert gerust na 1 hap een koekje weer in) dus ik wil hem daar vooral op leren vertrouwen.
Zo probeer ik het hier ook! E begint nu wel een snoepkont te worden, maar kan nog steeds een half stuk taart laten staan.

En mijn kinderen denken dat er hier nooit snoep in huis is. Dus die zijn helemaal in de gloria als ze een keer een dropje krijgen :') O+
  maandag 14 januari 2019 @ 23:01:43 #105
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184407211
quote:
17s.gif Op maandag 14 januari 2019 23:00 schreef Budabuddumbam het volgende:
Zo trakteren mijn kinderen dit soort dingen, omdat ik geen mandarijn in zakdoek meer kan zien.

en omdat ik heel erg lui ben en dit kan je kant en klaar kopen. :+ _O_
pi_184407349
quote:
17s.gif Op maandag 14 januari 2019 23:00 schreef Budabuddumbam het volgende:
Bij ons hoef je ook niet te proeven, en ze krijgen wel mee wat ze lekker vinden maar dat is dan gewoon geen koek..
Ik wil meegeven dat je als een tussendoortje fruit, groente, kwark noten, vleeswaren kan kiezen.
En water ook gewoon drinken is.

Op woensdag bak ik vaak uit school lekker pannekoeken, of iets anders lekkers.
Na verjaardagen ontbijten we altijd met taart die over is O+ En ik neem als we ergens heen gaan nooit brood mee, dan eten we patat ofzo.

Ik wil helemaal niet meegeven dat eten gezond moet zijn, maar vooral dat het een functie heeft.
Ik vind dat bij een gezond eetpatroon ook ongezond eten hoort.
Bij mij krijgen ze dus voor de alledaagse dingen inderdaad alleen het gezonde, om ze dat ook mee te geven, maar er zijn veel momenten waar dat niet bij hoeft.

Zo trakteren mijn kinderen dit soort dingen, omdat ik geen mandarijn in zakdoek meer kan zien. :+ :')

[ afbeelding ]
ja dat lijkt wel wat op hoe ik er in wil staan.

behalve dan dat hij wel een koekje krijgt, niet elke dag overigens, afgewisseld met fruit. de andere dingen die je noemt is hij momenteel echt te kieskeurig voor. meh.
Kwak
pi_184411726
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:36 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wat zijn er trouwens al veel redelijk vroeg met lezen/schrijven? Kuiken loopt duidelijk voor op zijn klas, maar volgens mij niet erg op jullie kinderen. We gaan trouwens deze maand bespreken met de juffen of hij al naar groep 2 mag/kan, iemand daar ervaring mee of ideeën bij? (Ik heb zelf groep 2 overgeslagen, maar ik kon het sociaal niet bijbenen. Daar maak ik me bij Kuiken overigens geen zorgen over.)
We hebben bij onze jongste destijds in groep 1 ook die twijfel gehad. Kind van december, aan de ene kant cognitief net zo ver als de groep 3-ers. Maar qua gedrag leek hij echt een groep 1 kind.. Tot ik eens meedraaide in de klas.. Hij bleek gewoon te acteren om aandacht van juf te krijgen. Ging hij bijv. zitten miepen om zijn klittenband schoen. Het duurde een poosje voordat we juf daar van doordrongen hadden. Hij en juf hadden een gewoonte in hun gedrag ontwikkeld waarbij hij dus de kleine uithing en juf dat prima voedde..

Toen was er dus de twijfel tussen genoeg cognitief aanbod voor en jaar groep 2 vs zijn leeftijd/gedrag. Dat laatste leek ons minder een probleem voor hem, aangezien het deels aan hem-juf lag. Dus hij is vanaf mei wat half/half mee gaan doen met groep 2. Daarna groep 3 en nu vrolijk in groep 4, cognitief nog veel ruimte en qua gedrag typisch HB en niet zozeer jong (dingen als paniek als iets niet lukt, aangezien dat zeldzaam is).
Achteraf had ik eerder aan de bel moeten trekken en juf moeten overtuigen hem vanaf kerst/voorjaarsvakantie met groep 2 mee te laten doen. Dan had hij iets meer geleerd qua werkhouding en wat basiswerk gedaan qua lezen/rekenen. Hij liep snel genoeg voor in groep 3, maar het was wel even erg pittig.
pi_184413075
Wij hebben gewoon een raar kind wat betreft eten en drinken. Goed voorbeeld was Sinterklaas, wij zaten samen aan de warme chocomel met gevulde speculaas en B zat met een beker water en 2 gedroogde abrikozen. Hij mocht ALLES kiezen wat er in huis was en dat was zijn keuze.
Hij houdt niet van friet, vindt pannekoeken matig. Hij eet het liefst fruit en rauwkost.

Gelukkig is ie wel gek op chocolade :D

En nee, wij hebben hem dus niet zo opgevoed of gedrilt, dat jochie is gewoon een beetje raar. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat wij makkelijk praten hebben als ik zo lees. Het is geen strijd of gedoe.

Op BSO dagen krijgt hij een gesneden appel, bidon met water, 4 boterhammen met een verrassing erbij en een pakje dubbelfris mee. Dat gaat allemaal op. Op niet BSO dagen eten we uit school iets uit zijn 'snoepbak' die gevuld is met koekjes, snoepjes en chocolade.
De boterhammen zijn standaard belegd met 2x hartig en 2x zoet en dat is altijd chocopasta want daar is hij gek op. Kortom hij krijgt genoeg suiker binnen.

Ik hoor van hem dat er kinderen met chipszakjes zitten, met kindercola, met m&m's etc. Daar begrijp ik niets van. Maar goed het zijn mijn kinderen niet :+ Maar het zorgt er wel voor dat er beleid gemaakt wordt.

Hij is over een aantal weken jarig en ik heb geen idee wat het traktatie beleid is. Toen zijn kleine zusje was geboren (in die hitte) heb ik samen met hem ijsjes uitgedeeld. Geen verantwoorde raketjes want die waren overal uitverkocht.
pi_184413634
quote:
17s.gif Op maandag 14 januari 2019 23:00 schreef Budabuddumbam het volgende:
Bij ons hoef je ook niet te proeven, en ze krijgen wel mee wat ze lekker vinden maar dat is dan gewoon geen koek..
Ik wil meegeven dat je als een tussendoortje fruit, groente, kwark noten, vleeswaren kan kiezen.
En water ook gewoon drinken is.

Op woensdag bak ik vaak uit school lekker pannekoeken, of iets anders lekkers.
Na verjaardagen ontbijten we altijd met taart die over is O+ En ik neem als we ergens heen gaan nooit brood mee, dan eten we patat ofzo.

Ik wil helemaal niet meegeven dat eten gezond moet zijn, maar vooral dat het een functie heeft.
Ik vind dat bij een gezond eetpatroon ook ongezond eten hoort.
Bij mij krijgen ze dus voor de alledaagse dingen inderdaad alleen het gezonde, om ze dat ook mee te geven, maar er zijn veel momenten waar dat niet bij hoeft.

Zo trakteren mijn kinderen dit soort dingen, omdat ik geen mandarijn in zakdoek meer kan zien. :+ :')

[ afbeelding ]
Welke noten geef je? Ik wil ze hier wel geven, maar ik ben bang dat ze in haar keel schieten.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 11:48:58 #110
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184413871
N eet al vanaf haar eerste nootjes. Eerst brak ik ze in stukjes, maar nu niet meer. Ze vint cashews en pinda’s het lekkerst, walnoten en pecans ook.

Wat een gedoe trouwens met eten op jullie scholen! N gaat straks naar de vrije school, dus ik vrees dat ze daar ook erg streng zijn.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  dinsdag 15 januari 2019 @ 12:54:28 #111
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_184414755
Sun, mijn E. krijgt ook regelmatig een handje nootjes, vooral die Saskia ook noemt. Er zit gewoon 1 regel aan: afbijten, kleine stukjes en alleen als wij erbij zijn. Wij halen wekelijks boodschapjes op de markt, daar krijgt ze standaard een handje ongezouten cashewnoten in de handen gedrukt.. :) zo leuk!
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  dinsdag 15 januari 2019 @ 12:58:44 #112
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184414812
Noten zijn hier ook populair: cashewnoten, walnoten, pecannoten, amandelen, macadamianoten, pinda's, pinda's met choco, pinda's met een suikerlaagje, hete Japanse mix pinda's. J wordt er erg gelukkig van als ik die wat op tafel zet. Walnoten en pecannoten geef ik ook wel eens mee naar school, vult lekker ^O^
pi_184414976
Ah top! Ga ik dat ook eens geven. Geen idee of ze het lekker vindt, maar dat zien we dan wel.
pi_184415608
Hier op school wel een beleid van geen koek en snoep mee, wat ik zelf ook wel prima vind eigenlijk. Dat krijgen ze thuis wel weer (als ik er aan denk). Verder mogen ze volgens mij alles meenemen.
Hier krijgen ze mee een stuk fruit of een bakje met fruit/groenten net waar ze zin in hebben en daarbij de ene dag een pakje melk en de andere dag een pakje optimel. Voor de lunch krijgen ze brood mee met beleg wat ze zelf mogen kiezen (of als ik het vergeet te vragen kies ik zelf voor ze). De ene keer kiezen ze hartig en de andere keer zoet dus daar stuur ik verder ook niet in. En voor bij de lunch krijgen ze een flesje ranja mee.

Op de bso krijgen ze fruit met wat ranja volgens mij en later op de middag een volkoren biscuitje of een rijstwafel/cracker smeerkaas/Philadelphia oid. En ooit gaan ze als activiteit appelflappen bakken en dan krijgen ze die.

Als ze lunchen op de bso mogen ze volgens mij eerst een boterham hartig en daarna zoet. Maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Vind ik ook biet zo belangrijk omdat ze van zichzelf toch al wel redelijk afwisselend kiezen.

Traktaties op school moeten wel voor het grootste gedeelte gezond zijn. (En geen speelgoed traktatie)
pi_184415760
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:33 schreef Franny_G het volgende:
Ik kan me niet eens tussendoortjes herinneren. Ja, een pakje lauwwarme schoolmelk. Getver. ;( .
:D

Bij ons mocht je buiten spelen als je je schoolmelk op had. Maar ik lust helemaal geen melk. ;(
pi_184415773
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 17:03 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Precies dat ja, het verrassen. En ook om het gevarieerde :)

Het is omdat ze niet willen dat de één een leuk gevulde lunchtrommel heeft en de ander 2 boterhammen. Ze willen alles gelijk hebben zodat er geen onderscheid is. Snap ik op zich wel, maar er zal altijd wel onderscheid zijn bij kinderen. Kleding bijvoorbeeld, ik doe zelden merkkleding aan. Terwijl er kinderen in haar klas met Vingino etc. lopen... Tsja...
Ze kunnen ook de andere ouders aanspreken of ze de broodtrommels van hun kind leuker willen vullen. w/
pi_184415990
Hier mag je geen koek of snoep. voor de ochtend iets kleins in principe fruit of groente, maar er zijn ook kinderen die dan een halve boterham eten. lunch mag ook alles behalve snoep/koek. Maar als er pannenkoeken over zijn mogen die gewoon mee naar school.
Pakjes liever niet ivm veel afval en traktaties liefst gezond, maar er wordt niet moeilijk over gdaan..
Ze drinken bij mij altijd water, want ander drinken mag in de kleuterklas niet aan tafel maar in t keukentje en dat wilden ze niet(er ligt vloerbedekking in de klas en die is best schoon, ze hebben ook sloffen in de klas..).
pi_184416117
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:06 schreef L-E het volgende:

[..]

Ze kunnen ook de andere ouders aanspreken of ze de broodtrommels van hun kind leuker willen vullen. w/
Dat lijkt me een hele goeie :)
pi_184424357
Brood, hier wel regels maar geen controle gelukkig. R krijgt altijd twee boterhammen mee, regel is ene gezond andere niet. Gezond is dan ook chocopasta met minder suiker. Meestal kaas, pindakaas, soms vlees. Op de andere speculoos, chocopasta of duo pinotti. Appelstroop en jam lust hij niet meer. Honing wel maar is geloof ik niet gezond. Al het andere lust hij niet. Drinken is mini beetje melk en in andere beker halve beker met diksap, Roosvicee oid. Drinken doet hij vooral thuis. Appel gaat wel op tenzij er geen tijd is. Ze moeten als een gek eten en drinken mag pas na het eten op. Vaak genoeg krijgt hij geen drinken denk ik... In Bento bakje krijgt hij Yoyo bear rolletjes (aanrader, is gedroogd fruit in vorm van snoep), cashewnoten of 4 dierenkoekjes van goodies. Had gedacht aan leuke vormpjes enzo maar R wil dat gekke gedoe allemaal niet :D
pi_184424597
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 21:52 schreef Hilmo het volgende:
Brood, hier wel regels maar geen controle gelukkig. R krijgt altijd twee boterhammen mee, regel is ene gezond andere niet. Gezond is dan ook chocopasta met minder suiker. Meestal kaas, pindakaas, soms vlees. Op de andere speculoos, chocopasta of duo pinotti. Appelstroop en jam lust hij niet meer. Honing wel maar is geloof ik niet gezond. Al het andere lust hij niet. Drinken is mini beetje melk en in andere beker halve beker met diksap, Roosvicee oid. Drinken doet hij vooral thuis. Appel gaat wel op tenzij er geen tijd is. Ze moeten als een gek eten en drinken mag pas na het eten op. Vaak genoeg krijgt hij geen drinken denk ik... In Bento bakje krijgt hij Yoyo bear rolletjes (aanrader, is gedroogd fruit in vorm van snoep), cashewnoten of 4 dierenkoekjes van goodies. Had gedacht aan leuke vormpjes enzo maar R wil dat gekke gedoe allemaal niet :D
Ik deed dat vooral in het begin, de lunchtrommel opleuken. Toen ik merkte dat het Noor allemaal niet boeide ben ik er zo goed als mee gestopt. Heel af en toe doe ik nog hartvormpjes uitsteken in brood :)
pi_184430312
B kreeg een opgeleukte lunchtrommel mee toen hij bij mijn schoonzus sliep in afwachting op zijn kleine zusje. Zij maakt altijd uitgebreide bentoboxen voor haar kinderen. B vroeg na school aan haar of ze voortaan een normale trommel mee wilde geven. _O- Ze moest er zelf gelukkig ook om lachen.

Gisteren had hij zijn 2e zwemles, hij vindt het zoooo leuk. Zo mooi. En na het zwemmen kunnen we de gekste dingen voorzetten, alles schuift ie dan naar binnen. Hongerig van het zwemmen. Dat is de andere avonden niet bepaald hetzelfde.

Ik vind het erg leuk om alle verhalen over lunches en scholen te lezen. Wat een verschillen zijn er dan toch.

Mijn vrouw is vorige week weer begonnen na een enorm lange babyvakantie (ja ik mag dat woord gebruiken als Friends fan :D ) Ze staat voor groep 6 en wat een gedoe allemaal weer. Leerkrachten thuis, directrice die van alles heeft bedacht waardoor zelfs mijn vrouw wellicht ergens anders gaat solliciteren etc etc. Ze is overigens wel blij weer voor de klas te staan. Ze vond het meteen weer heerlijk voor de klas.
MAAR ze heeft 2 kindjes in de klas met een ernstig zieke ouder. Van een jongen heeft de moeder terminale kanker en van een meisje heeft haar vader zodanige hartproblemen dat ze niet weten of hij de zomer nog haalt. Dat zet je wel even terug op aarde zeg. Gewoon ouders van begin 40.
  woensdag 16 januari 2019 @ 09:45:21 #122
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184430504
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:03 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ik deed dat vooral in het begin, de lunchtrommel opleuken. Toen ik merkte dat het Noor allemaal niet boeide ben ik er zo goed als mee gestopt. Heel af en toe doe ik nog hartvormpjes uitsteken in brood :)

_O- hier hetzelfde ja. Ik hartjes maken van het brood, berichtjes schrijven op de banaan, peperkoeksterretjes, ziet ie het niet eens :+ :')

Bij ons op school vind ik het lunchbeleid ook maar zozo. Er wordt gevraagd om geen koek en snacks mee te geven en liever geen drinken mee behalve evt wat water, want water / thee / melk krijgen ze op school. Maar de uitvoering ervan is goed bedoeld maar niet logisch: zo'n reep gevuld met "fruit" (lees: koek gevuld met suikerklontjes) mag wel, maar een pannenkoek met kaas die over is van de vorige avond niet. Dit is trouwens met name gecoördineerd door de overblijfmoeders, niet door school.

Traktaties hoeven we gelukkig voor school niet te maken. De kinderen die jarig zijn mogen in de schoolkeuken een pot met snoepjes kiezen en gaan dan met die pot de klas rond. Prima, want trakteren met tomaatjes en komkommer als norm vind ik maar sneu.
pi_184431076
Nou inderdaad exode, dat zijn hele nare dingen. Lijkt me een flinke uitdaging als leerkracht zijnde om de leerlingen op een zo goed en fijn mogelijke manier op te vangen mocht dat nodig zijn.
pi_184432665
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 14:06 schreef L-E het volgende:

[..]

Ze kunnen ook de andere ouders aanspreken of ze de broodtrommels van hun kind leuker willen vullen. w/
Maar het is slechts een broodtrommel.
Moet je daar als ouder echt langer dan 10 tellen bij stilstaan?
Ik smeer boterhammen met iets wat hij lekker vindt en klaar. :P
Zou niet eens een issue moeten zijn eigenlijk van leuk of niet leuk.
pi_184432962
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 11:40 schreef vencodark het volgende:

[..]

Maar het is slechts een broodtrommel.
Moet je daar als ouder echt langer dan 10 tellen bij stilstaan?
Ik smeer boterhammen met iets wat hij lekker vindt en klaar. :P
Zou niet eens een issue moeten zijn eigenlijk van leuk of niet leuk.
eens, die van mij willen gewoon brood mee met iets er op wat ze smorgens kiezen. En in het andere bakje fruit of een keer een koekje
Maar of een ander nou een Benton mee heeft of niet boeit ze ook totaal niet
pi_184433037
Is dit trouwens echt ‘een ding’?
Gaat het hier ook over bij De Luizenmoeder? :P
pi_184433095
Maar bij sun ging het niet om een bento met brood in vormpjes en glitters en confetti, maar om stukjes vlees/kaas/groente bij het brood als extraatje :')
pi_184433205
Ach dat gezond beleid is ook wat onzinnig vind ik. Geef ik gezonde havermout koekjes mee.. zit niks ongezonds is.. krijg ik te horen dat het niet mag. Maar verpakte ontbijtkoeken etc mogen weer wel. En ranja, snoep traktaties etc. En dat niet een traktatie met 1 snoepje, maar echt met meerdere. Nou schiet mij maar lek
pi_184433823
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 11:40 schreef vencodark het volgende:

[..]

Maar het is slechts een broodtrommel.
Moet je daar als ouder echt langer dan 10 tellen bij stilstaan?
Ik smeer boterhammen met iets wat hij lekker vindt en klaar. :P
Zou niet eens een issue moeten zijn eigenlijk van leuk of niet leuk.
Iedereen moet vooral zelf weten hoe lang hij/zij bij een broodtrommel stil wil staan :) Mijn punt was juist dat het ermee bemoeien door deze juf in deze situatie de plank nogal mis slaat wmb.
pi_184434407
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 12:01 schreef krijgerrtje het volgende:
Maar bij sun ging het niet om een bento met brood in vormpjes en glitters en confetti, maar om stukjes vlees/kaas/groente bij het brood als extraatje :')
Oh, dat weet ik hoor. :Y Dat laatste moet gewoon kunnen.
pi_184434436
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 12:38 schreef L-E het volgende:

[..]

Iedereen moet vooral zelf weten hoe lang hij/zij bij een broodtrommel stil wil staan :) Mijn punt was juist dat het ermee bemoeien door deze juf in deze situatie de plank nogal mis slaat wmb.
Klopt. Raar inderdaad. :?
pi_184438029
Ik had vandaag ook wat moois gehoord van R: hij mocht zijn cashewnoten niet opeten in lunch want dan zijn ze stil en nootjes kraken :o dat wordt gevalletje navragen of dit klopt. Anders vind ik dat echt belachelijk.

Dat volkoren koekje verhaal vind ik ook gek hoor. Zou hetzelfde zijn als wij onze gedroogde fruitrolletjes niet mogen meegeven wat lijkt op snoep maar het niet is. Zou ik ook opstandig van worden :')
pi_184438218
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 16:41 schreef Hilmo het volgende:
Ik had vandaag ook wat moois gehoord van R: hij mocht zijn cashewnoten niet opeten in lunch want dan zijn ze stil en nootjes kraken :o dat wordt gevalletje navragen of dit klopt. Anders vind ik dat echt belachelijk.

Dat volkoren koekje verhaal vind ik ook gek hoor. Zou hetzelfde zijn als wij onze gedroogde fruitrolletjes niet mogen meegeven wat lijkt op snoep maar het niet is. Zou ik ook opstandig van worden :')
_O-
Belachelijk maar wel grappig verhaal voor later. :P
pi_184438290
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 16:41 schreef Hilmo het volgende:
Ik had vandaag ook wat moois gehoord van R: hij mocht zijn cashewnoten niet opeten in lunch want dan zijn ze stil en nootjes kraken :o dat wordt gevalletje navragen of dit klopt. Anders vind ik dat echt belachelijk.

Dat volkoren koekje verhaal vind ik ook gek hoor. Zou hetzelfde zijn als wij onze gedroogde fruitrolletjes niet mogen meegeven wat lijkt op snoep maar het niet is. Zou ik ook opstandig van worden :')
Dat was wel de reden vd juf. Het lijkt op een gewoon koekje en kinderen zien dat verschil niet.

Als t verhaal vh kraken klopt, zou ik ook nog amused zijn!
pi_184438627
Ik vind het met zo'n koekje ook niet zo gek. Koek is koek, als ze ook nog onderscheid moeten gaan maken in welke koek blijven ze bezig.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_184438702
Geen cashewnoten omdat het teveel kraakt... Koekoek.
pi_184439102
Omdat het kraakt? Oei.

Waarom moet er in stilte gegeten worden? Da’s toch niet gezellig..?
pi_184439126
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 17:51 schreef Roomsnoes het volgende:
Omdat het kraakt? Oei.

Waarom moet er in stilte gegeten worden? Da’s toch niet gezellig..?
Omdat je juf ander doordraaid wellicht. :P
pi_184439555
In stilte eten moet bij de jongens ook. Net even gevraagd
pi_184439629
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2019 17:51 schreef Roomsnoes het volgende:

Waarom moet er in stilte gegeten worden? Da’s toch niet gezellig..?
Omdat het tempo van het eten bij kleuters al niet hoog ligt. Als er dan ook tussendoor nog gezellig met de buurman/vrouw gekletst wordt, zitten we gerust een uur in de kring tot iedereen het op heeft. En dat is niet helemaal de bedoeling ;). Tevens is de stilte in de kring tijdens het eten voor sommige kinderen even een fijn moment om bij te komen want ja, het is soms erg lawaaierig in een kleuterlokaal. Even een moment van zen op een dag met veel leren, spelen, zingen, kletsen en ontwikkelen. Als het goed is leest de juf dan voor of staat er een muziekje/voorleesboekje op.
pi_184439820
Ja ik snap best dat een koekje een koekje is. Maar dat is ontbijtkoek ook. Spreek de andere ouders dan maar aan, maar ik geef mijn kind niks raars mee.

Ik maak ook wel eens banenenpannenkoek, wraps, hartige cake of gezonde ontbijtkoek. Dat mag ook.

Ik begrijp wel dat het veel kinderen zijn in 1 klas.
pi_184440030
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 18:29 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Omdat het tempo van het eten bij kleuters al niet hoog ligt. Als er dan ook tussendoor nog gezellig met de buurman/vrouw gekletst wordt, zitten we gerust een uur in de kring tot iedereen het op heeft. En dat is niet helemaal de bedoeling ;). Tevens is de stilte in de kring tijdens het eten voor sommige kinderen even een fijn moment om bij te komen want ja, het is soms erg lawaaierig in een kleuterlokaal. Even een moment van zen op een dag met veel leren, spelen, zingen, kletsen en ontwikkelen. Als het goed is leest de juf dan voor of staat er een muziekje/voorleesboekje op.
Dat idee snap ik en is inderdaad weleens nodig. Maar zij cashewnoten dan echt zo’n storend element?
pi_184440073
quote:
1s.gif Op woensdag 16 januari 2019 18:52 schreef vencodark het volgende:

[..]

Dat idee snap ik en is inderdaad weleens nodig. Maar zij cashewnoten dan echt zo’n storend element?
Kijk even wat ik gequoot heb.
pi_184440655
Eerst zingen ze met zijn allen smakelijk eten en terwijl ze eten, leest de juf inderdaad een verhaaltje voor.
pi_184449705
Gisteren een krijsend kind op het schoolplein, B om precies te zijn. Hij was vergeten iemand te vragen om te komen spelen. Verdriet, boosheid, alles kwam eruit. Dus ik had me ingesteld om lekker veel met hem te spelen, had Juul een huilmiddag, nou ja huil, ze wilde gewoon vermaakt worden. En B ging daar zo goed mee om, ik was zo trots op hem. Wat wordt ie dan groot.

We zijn zijn verjaardag aan het plannen, hij is de donderdag voor de Voorjaarsvakantie jarig. We vieren het zaterdag en dan kan de helft niet vanwege vakantie. En dat vinden wij stiekem fijn :@ Wij vieren het namelijk altijd in 2en, ochtend familie en middag vrienden. En nu kunnen we het gewoon 1 keer vieren....
We hebben vorig jaar al een schifting gemaakt en nodigen alleen vrienden van ons uit met wie B wat heeft. Zo heb ik 2 vrienden die als ze langskomen meer in de speelkamer bij B hangen dan bij ons op de bank.
Nu nog de taart, onze taarten mevrouw is gestopt :'(
pi_184450652
Wij zijn inderdaad ook bezig met plannen van het feest. En het verjaardagsfeestje. En de traktatie. I is de 27e jarig.

Ik herken wel wat je schrijft, exode. Van het beetje klein houden en mensen uitnodigen met wie je kind ook echt iets heeft. Dat is ook leuker. We doen nu wel voor het eerst een apart kinderfeestje en daar moet I aan wennen. Vorig jaar kwamen haar vriendinnetjes op haar verjaardag zelf, in de ochtend. Deden we een soort mini-kinderfeestje en 's middags de familie en vrienden. Maar nu is dat niet handig en teveel op een dag. Verder is I op zondag jarig en vieren we het ook die dag, maar sommige van mijn familieleden zijn nogal refo, dus die komen zaterdag. Nouja, ook prima.

Hier was het door de recente verandering van school ook even denken hoe we dat gingen aanpakken met wie ze uitnodigt voor het feestje. We zijn nu tot de volgende oplossing gekomen: er komen twee vriendinnetjes van haar vorige school/buurt, 1 vriendje die ze nog kent van het kdv (en die de andere twee meisjes ook kent), en 2 meisjes van haar nieuwe klas. Ze wist al snel welke twee meisjes uit haar nieuwe klas ze wil uitnodigen en is ook standvastig in haar keuze. Die twee meisjes willen ook graag komen, :) . Dus dat is top, ik heb er eigenlijk wel zin in. :o . O+ .

Wat gaan jullie doen met het kinderfeestje, exode?

I zit sinds zaterdag op balletles. Gisteren kwamen de kleren en schoenen binnen. Wat was ze blij! O+ .

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184450822
Wat cute Franny!

Ik merk dat Melba helemaal geen aanstalten maakt voor speelafspraakjes. Nou kan het ook bijna nooit (ook niet op do en vrij omdat hij ivm omstandigheden de laatste tijd vaak door oma gehaald wordt en mee naar huis gaat), en hij zit ma di wo op de BSO.

Maar ik heb ook het idee dat het hem (nog) niet zo interesseert? Hij is 1 keer wezen spelen bij een vriendje maar daarna niet meer om gevraagd (behalve bij 1 klasgenootje maar die moeder brengt hem altijd te laat (serieus) dus die zie ik nooit! Ook bij het halen niet of ze vliegt in en uit en hop kinderen in de dubbel geparkeerse auto :@ ).

Herkenbaar? Mist hij iets? Ik heb namelijk het idee dat hij bij de BSO ook met vaste vriendjes speelt en dat wel even genoeg is, maar hoop ook dat hij in zijn klas wel vriendjes maakt.
Kwak
pi_184450969
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:18 schreef kwakz0r het volgende:
Wat cute Franny!

Ik merk dat Melba helemaal geen aanstalten maakt voor speelafspraakjes. Nou kan het ook bijna nooit (ook niet op do en vrij omdat hij ivm omstandigheden de laatste tijd vaak door oma gehaald wordt en mee naar huis gaat), en hij zit ma di wo op de BSO.

Maar ik heb ook het idee dat het hem (nog) niet zo interesseert? Hij is 1 keer wezen spelen bij een vriendje maar daarna niet meer om gevraagd (behalve bij 1 klasgenootje maar die moeder brengt hem altijd te laat (serieus) dus die zie ik nooit! Ook bij het halen niet of ze vliegt in en uit en hop kinderen in de dubbel geparkeerse auto :@ ).

Herkenbaar? Mist hij iets? Ik heb namelijk het idee dat hij bij de BSO ook met vaste vriendjes speelt en dat wel even genoeg is, maar hoop ook dat hij in zijn klas wel vriendjes maakt.
Mijn oudste hoefde ook niet zo nodig speelafspraakjes. De jongste iets meer, maar ook niet eens wekelijks en hij is best sociaal.. Ze hebben genoeg aan de sociale dingen tijdens schooltijd, en ze genieten even van het "niet moeten/rekening houden met" na schooltijd..

Sommige kinderen zie je echt zoeken tot ze een afspraak hebben, andere kinderen hoeven juist niet. Kinderen verschillen gewoon in hun behoeftes.
Alleen bij mijn oudste werd het zo erg dat hij een paar maand geen kind had te spelen en zijn vriendjes dat erg jammer vonden. Toen hebben we wel wat vaker een afspraak gemaakt, maar dan wat korter. toen was hij wel op een leeftijd dat het in overleg kon (groep 4 denk ik)
pi_184451083
Mijn groep 1 kleuter heeft nu 3 speelafspraakjes gehad.. Hij wil lang niet altijd en bedenkt t ook meestal te laat. Mijn nu groep 3-er sprak in groep 1 bijna nooit en in groep 2 bijna elke dag dat t kon (3x, ook bij oma, want oma past 1 dag bij ons op en die regelde dan meestal dat ze ergens speelde en ook nog door die mensen thuis werd gebracht). groep 3 tot de herfstvakantie helemaal niet en nu weer af en toe..
Maar merk wel dat het sowieso zaak is het niet te lang te doen. Bij 12.30 uit is tot 15.00 lang genoeg.. Het kan soms wel langer maar daar wordt t lang niet altijd gezelliger van..(met de buurkinderen klikt t beter, daar spelen ze in t weekend zo de hele dag mee)..
maar ik zou me er niet zo druk om maken dat Melba niet wil afspreken, hoewel t wel fijn is dat áls hij interesse krijgt t dan ook wel af en toe kan..
pi_184451109
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 10:18 schreef kwakz0r het volgende:
Wat cute Franny!

Ik merk dat Melba helemaal geen aanstalten maakt voor speelafspraakjes. Nou kan het ook bijna nooit (ook niet op do en vrij omdat hij ivm omstandigheden de laatste tijd vaak door oma gehaald wordt en mee naar huis gaat), en hij zit ma di wo op de BSO.

Maar ik heb ook het idee dat het hem (nog) niet zo interesseert? Hij is 1 keer wezen spelen bij een vriendje maar daarna niet meer om gevraagd (behalve bij 1 klasgenootje maar die moeder brengt hem altijd te laat (serieus) dus die zie ik nooit! Ook bij het halen niet of ze vliegt in en uit en hop kinderen in de dubbel geparkeerse auto :@ ).

Herkenbaar? Mist hij iets? Ik heb namelijk het idee dat hij bij de BSO ook met vaste vriendjes speelt en dat wel even genoeg is, maar hoop ook dat hij in zijn klas wel vriendjes maakt.
I zit nu dus bijna een jaar op school, maar heeft op haar vorige school en nu haar nieuwe school alles bij elkaar misschien 2 speelafspraakjes gehad? Ze gaat ook drie dagen naar de BSO, dat maakt wel uit. Verder had ze in ons oude huis dus twee buurmeisjes waar ze op woensdagmiddag vaak mee speelde. Dat mist ze nu een beetje. Ik ga dus komende tijd wel een beetje zelf proberen speelafspraakjes te initiëren op die middag. Denk namelijk dat in groep 1 veel van die afspraakje door de ouders gedaan worden (wel in overleg met kind natuurlijk). Ik zie in ieder geval meestal dat de moeders het onderling ook staan te bespreken.

Ik denk ook echt niet dat het een must is. De rust die ze hebben na school en bso is ook heel hard nodig. Ik had een keer op een vrijdagmiddag toen ze een keer niet naar bso ging een speelafspraakje bij ons thuis. Maar dat ging eigenlijk helemaal niet zo lekker, omdat beide meisjes gewoon moe waren en I zei naderhand dat ze liever met mij alleen was geweest. Even 1 op 1 tijd met een ouder (of oma/opa) is ook heel fijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184451435
I heeft ook nog geen speelafspraakjes met klasgenootjes gehad. Als we hem vragen, lijkt het hem wel leuk als één van de jongens uit zijn klas bij hem komt spelen, maar dat ook daadwerkelijk doen is nog een brug te ver. :+.
Wel komt er regelmatig een meisje spelen (of hij gaat daarnaartoe) met wie hij tot vorig jaar mei bij de gastouder zat. Die twee zijn echt twee handen op één buik. O+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_184451570
F heeft wel al een paar speelafspraakjes gehad, maar echt niet elke week. Veel vriendjes ziet hij ook al op de bso. Gisteren zag ik wel een meisje uit zijn klas in tranen omdat ze met niemand kon afspreken, ik ben wel blij dat het voor F geen must is :)

Afgelopen weken maakte F een paar keer een opmerking over zijn haar, over dat hij z'n krullen er uit wil hebben. Blijkt nu dat een van z'n vriendjes had gezegd dat hij 'stom haar' heeft. Dat vriendje had al een opmerking gemaakt over dat F maar 1 paar schoenen zou hebben (?) en gisteren dat F's fruit (gedroogde mango) zou stinken. Ik vind het wel lastig om mee om te gaan, ik heb wel z'n juf gesproken of zij iets merkt in de klas en dat was niet zo*. Ze spelen dan juist graag samen. Dit jongetje is wel ruim een jaar ouder dan F en ik zie dat hij best wel opkijkt naar die 'grote jongens' uit z'n klas. We praten veel met F over van alles en nog wat, deze week veel over vriendschap en wat dat nou is en hoe je dan tegen elkaar doet. Veel meer kan ik er niet aan doen denk ik :{

*de laatste weken is het ook vaak weer huilen/moeilijk bij het wegbrengen, dus wellicht zat er een verband
  donderdag 17 januari 2019 @ 11:24:13 #153
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184451725
quote:
7s.gif Op donderdag 17 januari 2019 11:13 schreef Fazzoletti het volgende:
F heeft wel al een paar speelafspraakjes gehad, maar echt niet elke week. Veel vriendjes ziet hij ook al op de bso. Gisteren zag ik wel een meisje uit zijn klas in tranen omdat ze met niemand kon afspreken, ik ben wel blij dat het voor F geen must is :)


Dat is lastig ja, dat heeft mijn dochter ook. Die leeft echt voor haar vriendinnen (in haar voortgangsgesprekje zei de juf ook dat een van de meest opvallende dingen aan haar de liefde voor haar vriendinnen was). Zij gaat 3 middagen per week naar de BSO waar de meesten van hen ook komen (al is dat bij ons maar kort omdat we geen continurooster hebben) en ze spreekt sowieso op woensdagen af en vaak ook op vrijdagen. Als dat een keer niet lukt of ze is per ongeluk te laat en haar vriendinnen zijn al weg, is ze HEEL verdrietig. Best lastig want het kan nou eenmaal niet altijd.

Mijn zoon was / is daar heel anders in. Die vond afspreken in het eerste half jaar van groep 1 maar spannend en hoefde niet zo nodig wekelijks, en als hij al wilde afspreken dan alleen maar bij ons thuis. Dat laatste heeft hij nog steeds wel een beetje.

Wat sneu trouwens Fazz, dat verhaal over die krullen :{
pi_184451787
Poe, dat is wel moeilijk. Fazz. Ik herken het een beetje van de wisselwerking die I had met een ex-buurmeisje. Die kon ook wel eens zo tegen haar doen. Echt vervelend is dat. Ik vind het toch in potentie al een soort pestgedrag. Heb er toen ook wel veel over nagedacht, waar dat dan vandaan komt?

In dit geval lijkt me inderdaad de leeftijd een rol spelen. Misschien wil het jongetje zich zo laten gelden. Ik zou het denk ik iets duidelijker nog met de juf bespreken? (Ik weet niet hoe expliciet je al hebt gemaakt dat je de wisselwerking tussen deze twee niet zo fijn vindt?). En verder F vooral aanmoedigen met andere kinderen te spelen (misschien dat de juf dat dan ook een beetje kan doen.) Want dit heeft gewoon geen leuke invloed op F.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184451868
De wisselwerking met het jongetje heb ik wel expliciet genoemd ja, de juf herkende het dus niet. Ze vertelde dat ze die dag juist weer samen een bouwwerk wilden maken. Ze zei wel het in de gaten te gaan houden :) Het verschil in leeftijd is ook nog veel nu, na de zomer zullen 2 van zijn oudere vriendjes naar de middenbouw gaan en blijft F nog met een ander vriendje bij de kleuters. Dat zal de verhoudingen ook wel veranderen.
pi_184451923
Oke, goed dat ze het in de gaten houdt. En op zich leert F natuurlijk ook wel een beetje weerbaar worden zo. Als het hem maar niet teveel negatief beïnvloedt. I ging er gewoon op slaan, als dat buurmeisje te vervelend deed. :') .

Toen I vorig jaar startte, probeerde ze ook aansluiting te vinden bij een paar meisjes die al 6 waren (of bijna 6). Dat werkte ook niet zo goed. Die wilden dan de ene keer wel, de andere keer niet met haar spelen. Na de zomer was dat groepje uit de klas en toen zag ik I wel echt groeien in zelfvertrouwen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184451955
Fazz, wat naar :'( Ik vind dit ook pestgedrag en ik zou dit ook zo uiten naar de juf mocht ik in jouw schoenen staan. Dat is trouwens mijn allergrootste angst. Dat Noor gepest gaat worden op school. Dat lijkt me echt vreselijk. Ik ben zelf vroeger ook gepest, dus misschien voelt dat voor mij wat intenser.

Over speeldates, Noor taalt daar bijna niet naar. Ze heeft wel eens gevraagd of haar vriendje bij ons mag spelen, maar het liefst stel ik dat nog een beetje uit. Jongetje is verliefd op haar en wil aan haar friemelen en kussen enzo en Noor kan niet goed haar grenzen aangeven. Ze wil dat ook niet. Althans, wel knuffelen, maar niet kussen. Ik zag gisteren dat ze niet meer naast elkaar zitten, morgen maar eens vragen aan de juf of er wat gebeurd is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sunshine1982 op 17-01-2019 11:50:38 ]
pi_184452544
Hier ook bezig met het plannen van de verjaardag van R. 23 januari is ze 6 jaar. Zaterdag vieren we het feestje. Op woensdag gaan R en ik uit eten met opa, oma en tante erbij. En een week later vieren we haar kinderfeestje (met 6 kinderen gaan we naar een indoorspeeltuin)
Ze telt echt de dagen af.

Speelafspraakjes heeft ze niet veel trouwens. Ze vroeg laatst of zij bij een meisje mocht spelen of dat meisje bij ons. Dus die haar moeder wil ik dat dan gaan vragen. En vandaag speelt ze toevallig wel bij iemand.
pi_184453125
B gaat op maandag en donderdag naar de BSO en heeft sinds vorige week op dinsdag zwemles. Hij kan dus alleen op woensdag en vrijdag afspreken. Ik denk dat hij daar een paar weken voor de Kerstvakantie mee is gestart. Steeds dezelfde jongen en toen die 1 keer niet kon stapte hij over op een andere jongen. Echt trouw is hij dus niet. Het is dan vanuit school (12:15) tot 15:00, dat vind ik lang genoeg. Hij wil niet ergens anders spelen, het is bij ons of niet.
Het is een enorm gezelschapsdier, hij houdt van mensen en vooral kinderen om zich heen. Ik spreek overigens niet vooraf af, hij mag op de ochtend zelf in de klas een date regelen.

Kinderfeestje, tja...nog geen idee. Het wordt pas begin maart vanwege met name de Voorjaarsvakantie. Hij mag 5 kindjes uitnodigen en het zijn exact de 5 kindjes die we al dachten. 2 issues: die gaan allemaal naar groep 3 na de zomer. Hij wil zijn nichtje niet (zit in zijn klas) en die rekent er wel op....pffff nog geen 5 en nu al dit soort gedoe.
Ik wil het liefst 'weg' en mijn vrouw wilt thuis leuke dingen gaan doen (wel gepland enzo)
Zijn verjaardag valt ook best rot, net voor de voorjaarsvakantie in het midden van heel veel verjaardagen en net voor Carnaval (ik kom uit Brabant dus mijn familie en vrienden kunnen dan sowieso niet en wij vieren het zelf eigenlijk ook)
  donderdag 17 januari 2019 @ 13:25:28 #160
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184453311
Is uitnodigen uit groep 3 een issue, exode? S heeft dit jaar ook een paar kindjes uitgenodigd uit een groep boven hem en hij werd in groep 2 ook wel eens uitgenodigd door groep-3-ers.

Thuis of uit zou ik mede bepalen op basis van wie er wordt uitgenodigd (hoe druk zijn ze). We hebben dit jaar de uitgenodigde groep van onze zoon laten uitrazen in de gymzaal die we hadden afgehuurd. Die waren niet allemaal druk trouwens, maar er zaten er wel een paar bij waarbij ik het niet voor me zag dat dat leuk zou worden, drie uur lang thuis entertainen.

Het groepje dat mijn dochter had uitgenodigd was juist best rustig (en jong) en daar was juist een thuisfeestje het fijnst voor.
pi_184453486
Exode, ik zou me nu niet druk maken over die kindjes die na de zomer naar groep 3 gaan. Het is dan gewoon even afwachten of die vriendschappen standhouden of dat er anderen voor in de plaats komen. Dat maakt voor nu niet uit, toch? Kinderen leven ook in het nu. :) .

Wij houden het feestje in principe thuis, al gaan we wel even de deur uit. Waarschijnlijk een speurtochtje, richting een speeltuin. Waar we dan nog wat spelletjes kunnen doen en gewoon wat spelen. Thuis gaan we wat knutselen, en ook spelletjes doen. Thema wordt sprookjes. Want daar houdt I erg van.

Ik hoop wel dat het weer een beetje mee zit, voor als we naar buiten willen. We houden het op 2 februari. Ik ga voor mezelf een draaiboekje maken, denk ik. Zodat ik de tijd een beetje goed indeel. Eigenlijk lijkt het een beetje op een les voorbereiden (ik ben docent, tenslotte) :') . _O- .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 17 januari 2019 @ 13:55:43 #162
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184453769
Kinderfeestjes ;( ik had een beetje gehoopt er aan te ontkomen, maar Kuiken wil er dit jaar heel graag een, en gaat er eigenlijk ook gewoon vanuit dat het gaat gebeuren. Hij is met carnaval jarig, heel handig midden in Brabant :').
Waar ik een beetje mee zit, is dat ik niet zou weten wie er zouden moeten komen, hij heeft nog niet echt "vaste" vriendjes. Hij is ook nog nooit op een feestje van een ander kindje geweest. Volgens de juf is hij een van de populairdere jongens uit de klas, maar dat maakt hij op dit soort punten toch niet erg te gelde.
KuikenGuppy
pi_184453891
Dat is wat mijn vrouw ook zegt, Franny. Dat is hij zo weer vergeten en maakt nieuwe vriendjes. Ik ben zo'n moeder die vooral hoopt dat B vriendjes heeft en het naar zijn zin heeft. Het is nu een kliekje van 6 jongens die echt alles samen doen. B zit dus in groep 1 en de andere 5 in groep 2. Heel stom en overbezorgd maar ik vind dat best sneu voor B. Hij kijkt gewoon niet om naar de andere jongens die wel in groep 1 zitten. Overigens wel naar de een aantal meisjes, maar hij wil een jongensfeestje.

Hij wilt zelf overigens naar Monkeytown. Ik vind het prima eigenlijk, maar mijn vrouw wilt dat dus eigenlijk niet. Ach het wordt pas 8 maart dus we hebben nog even.
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:07:21 #164
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184453955
Kinderfeestjes... Nu twee gehad van J. Twee keer enorm tegenop gezien, twee keer uiteindelijk een heel leuke middag gehad. J (jongen) had dit jaar 4 meisjes en 2 jongens uit zijn klas uitgenodigd (allemaal groep 2 kinderen). 2 meisjes zijn al 2 jaar z'n 'beste vriendinnen O+ ', de andere 4 kinderen zit ie pas sinds dit jaar bij in de klas.

Ervaring hier dus: vriendjes wisselen, sommige blijven, maakt voor de feestvreugde niets uit. Twee jongens die vorig jaar echt moesten komen, want beste vrienden, spreekt ie dit jaar niet meer mee af (ze zitten beide inmiddels in groep 3).

Wij gingen overigens wel weg. 8 kinderen in huis en de kans op slecht weer zag ik niet zitten. Uiteindelijk zijn ze bijna de hele middag buiten geweest op de (speel)boerderij, en hebben alle kinderen zich smerig gemaakt en koeien, schapen en varkens gevoerd en konijnen en katten geknuffeld. Ik hoefde alleen maar af en toe drinken en snoep uit te delen, de rest werd door de boer of de kinderen zelf geregeld _O_
pi_184454173
Oef kinderfeestjes zijn toch nog een ver van m’n bed show :P had gehoopt dat nog een (aantal) jaar uit te stellen, maar sinds S. naar school gaat heeft ze het er over :')

“Iedereen mag op mijn kinderfeestje komen mama, íedereen. Behalve de jongens :{w

:D Gelukkig is ze, in tegenstelling tot wat ze zelf beweert, nog lang niet jarig :P
  donderdag 17 januari 2019 @ 14:42:10 #166
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184454467
Ik ben heel benieuwd naar E's tweede feestje. Vorig jaar nodigde ze 4 meisjes uit en 1 jongen, maar eigenlijk speelt ze nu vrijwel altijd met jongetjes :D

En je afvragen wie er zouden moeten komen; ik had 5 cirkels getekend en daar heb ik samen met E de 5 namen in geschreven van de kindjes die mochten komen. Het was immers haar keuze wie, maar ik bepaalde hoeveel. En dat was op die manier heel inzichtelijk ^O^
pi_184455233
W had toen ze 5 werd met moeite 3 kindjes bedacht voor t feestje (maar ze wilde wel heel graag een feestje). Toen ze de uitnodiging had uitgedeeld zei de moeder van 1 kindje: oh, dan kan ze niet, dan heeft ze zwemles, jammer hoor, maar fijn voor jou he? Dan kan je nog iemand anders uitnodigen!
Dat viel niet zo goed bij W.
(overigens had ik van te voren gecheckt of de andere 2 wel konden, alleen van dit kind zag ik de ouders bijna nooit)..
was een heel leuk feestje gelukkig.
Voor haar 6e verjaardag waren er maar 4 die ze wilde uitnodigen.. 2 jongens en 2 meisjes..

[ Bericht 13% gewijzigd door watmoetikkiezen op 17-01-2019 15:37:43 ]
  donderdag 17 januari 2019 @ 15:36:43 #168
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184455293
Hier is een uitnodiging voor een feestje wel reden om de zwemles een keer over te slaan/ te verplaatsen (zwemschool is daarin heel flexibel, dus kost me niks). Zeker als het gaat om 'beste vriendjes'.

Vorig jaar heb ik wel bij alle kinderen (of: ouders) vooraf gecheckt of kind kon. Nu niet, ik had niet alle telefoonnummers (ellende van geen klassenlijsten sinds dat hele AVG gebeuren :( ) en ouders zie ik idd ook vaak niet. Wel op de uitnodiging gezet of ze wilden laten weten of kind kwam (J is in de kerstvakantie jarig, dus uitnodigingen voor het feest in de vakantie rondgebracht, en feest vorige week gevierd). Het enige waar ik rekening mee heb gehouden is om het feestje niet te plannen dicht bij de verjaardag van beste vriendin, want dan zouden ze niet op elkaars feestje kunnen komen.
pi_184455328
nou dat ja, wij brachten de uitnodigingen eerst rond, maar nu weet ik van lang niet allemaal waar ze wonen en heb ook niet alle nrs.
stomme avg!
pi_184455556
Ik zou zwemles ook een keer overslaan voor een feestje. Als ze iedere maand op dat tijdstip een feestje had, zou ik daar anders over denken wellicht, maar dat is natuurlijk niet zo.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 17 januari 2019 @ 16:01:34 #171
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184455663
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 15:39 schreef watmoetikkiezen het volgende:
nou dat ja, wij brachten de uitnodigingen eerst rond, maar nu weet ik van lang niet allemaal waar ze wonen en heb ook niet alle nrs.
stomme avg!
Voor de adressen zijn die verfoeide vriendenboekjes dan weer reuze handig :D :P Hier handig gebruik gemaakt en ook wat adressen overgeschreven uit vriendenboekjes van andere kinderen die J mee kreeg.
pi_184455719
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2019 16:01 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Voor de adressen zijn die verfoeide vriendenboekjes dan weer reuze handig :D :P Hier handig gebruik gemaakt en ook wat adressen overgeschreven uit vriendenboekjes van andere kinderen die J mee kreeg.
Sja, nadat 1 vriendinnetje dat boekje niet meer teruggaf en zei dat ie kwijt was en we m na navragen bij ouders pas na weken terugkregen mogen van W er alleen nog volwassenen in dat boekje. Wel leuk om te zien wat de opa s en oma s later willen worden :)
(maar de meeste kinderen weet ik wel te wonen door de speelafspraakjes)..
pi_184463361
Oke, even iets anders mensen. Wij worstelen momenteel met het ochtendritueel op doordeweekse dagen. Dat hebben wij nl niet. Of wel, en dan heet het: papa-en-mama-regelen-alles.. Wij maken het ontbijt voor I en zij kijkt televisie. Wij pakken haar schooltas is. Dat is er zo ingeslopen, omdat het ons dan tijd geeft om onszelf ook gereed te maken. Aangezien I er altijd zo lang over doet om zichzelf aan te kleden (ook als haar kleding al klaarligt) en ze dan zoveel begeleiding en aansporing nodig heeft, kleed ik haar altijd zelf maar even aan, voor de televisie. Ook haal ik dan snel een tandenborstel door haar mond, doe wat in haar haar en poets haar snuitje schoon. I ondergaat dat allemaal lekker passief.

Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders. Vooral omdat ze het zo vanzelfsprekend begint te vinden dat wij het allemaal wel doen en regelen dat ze daarbij onuitstaanbaar wordt. En op het moment dat ze wel in actie moet komen om op tijd naar school te gaan, dan gaat ze ook nog in de contramine.

Ik weet dat we dit moeten doorbreken, maar hoe. Volgens mij kan het alleen goed gaan als we dit met militaire precisie, vol overtuiging en super consequent gaan doen.
Hoe doen jullie dat? En hebben jullie duidelijke regels over wat, wanneer en hoe iets gebeurt in de ochtend, voordat iedereen de deur uitgaat?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 17 januari 2019 @ 22:09:15 #174
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_184463613
quote:
2s.gif Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Oke, even iets anders mensen. Wij worstelen momenteel met het ochtendritueel op doordeweekse dagen. Dat hebben wij nl niet. Of wel, en dan heet het: papa-en-mama-regelen-alles.. Wij maken het ontbijt voor I en zij kijkt televisie. Wij pakken haar schooltas is. Dat is er zo ingeslopen, omdat het ons dan tijd geeft om onszelf ook gereed te maken. Aangezien I er altijd zo lang over doet om zichzelf aan te kleden (ook als haar kleding al klaarligt) en ze dan zoveel begeleiding en aansporing nodig heeft, kleed ik haar altijd zelf maar even aan, voor de televisie. Ook haal ik dan snel een tandenborstel door haar mond, doe wat in haar haar en poets haar snuitje schoon. I ondergaat dat allemaal lekker passief.

Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders. Vooral omdat ze het zo vanzelfsprekend begint te vinden dat wij het allemaal wel doen en regelen dat ze daarbij onuitstaanbaar wordt. En op het moment dat ze wel in actie moet komen om op tijd naar school te gaan, dan gaat ze ook nog in de contramine.

Ik weet dat we dit moeten doorbreken, maar hoe. Volgens mij kan het alleen goed gaan als we dit met militaire precisie, vol overtuiging en super consequent gaan doen.
Hoe doen jullie dat? En hebben jullie duidelijke regels over wat, wanneer en hoe iets gebeurt in de ochtend, voordat iedereen de deur uitgaat?
Qua leeftijd ontlopen onze tuttebolletjes elkaar niet veel Franny, maar ik heb niet echt tips voor je, want alles gaat hier vrij smooth eigenlijk. Het enige wat ik kan bedenken is, tv pas aan als je bent aangekleed.. zo is het hier ook. Succes! Hopelijk snel een doorbraak...

Mijn dame had zich vanmiddag ook nog wat. Haar vriendinnetje at bij ons. Gezellig, so far.. tot het grietje iets wilde, waardoor de meiden ineens neus-aan-neus stonden en het grietje met der handen in der zij kracht probeerde bij te zetten. Mijn dame liet zich iig daar door niet intimideren en hield vol door geen sjoege te geven _O_
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_184464313
Oh lastig franny! Ik heb ook geen tips voor hoe je dit patroon kunt doorbreken. Maar wel fijn om een ritme te vinden dat voor jullie allebei werkt.


Hier staan we rond 7en op (oké, sinds de kerstvakantie is het ook regelmatig pas half 8 :@ ) dan gaan we in pyjama naar beneden, ontbijten we met z’n tweeën (Vriend is óf al aan het werk om 7u óf hij had avonddienst en slaapt dus nog), maak ik haar lunch en fruithap klaar en gaan we dan naar boven om ons aan te kleden. Meestal leg ik dan d’r kleren klaar en laat haar eerst aanmodderen zodat ik me ook kan aankleden. Soms gaat dat goed, vaak is ze nog niet verder dan d’r ondergoed en sokken en help ik haar alsnog. Tanden poetsen en dan hebben we vaak nog 5-10 minuten om te spelen voor we weggaan. Schermtijd bewaar ik vaak voor ná schooltijd om even bij te komen dus dat doen we bewust niet ‘s ochtends :)

Verder wil ik graag dat ze zelf haar tas komt brengen en dat ze haar ontbijtbordje in de keuken zet zodat ik die in de vaatwasser kan zetten.
pi_184464558
Hier qua ochtendritueel de afspraak dat ze aangekleed naar beneden mogen (zijn meestal wat eerder beneden dan ik). Bij de oudste gaat dat goed. Bij de jongste niet. Maar zodra ik beneden kom stuur ik haar naar boven om aan te kleden. En dan staat ondertussen haar brood klaar en tijdens of na het eten kam ik haar haar.

Tassen pak ik de avond van te voren in (heb zelf niet zo veel tijd in de ochtend :Z )
Voor ons werkt dit zo goed.

Qua afspreken hier wel eens drama als kindje toch niet blijkt te kunnen. En laatst ook een verdrietig meisje omdat een vriendinnetje niet wilde afspreken omdat ze in de klas een paar scheetjes liet en een ander vriendinnetje zei dat meisjes met oranje haren niet bij haar mochten spelen ;( vond ik wel echt sneu voor haar. Het jongetje waar ze toen mee afgesproken had had met nog een ander kindje afgesproken en koos voor het andere kindje..

Vriendenboekjes hier ook een drama. Is afgelopen week terug gekomen nadat deze vorig schooljaar ergens met een kindje mee gegaan was (en ze wist niet meer wie dus kon het ook niet navragen). Maar wordt nu wel weer volop uitgedeeld.
Bij de oudste ook ooit lang weg geweest en verfromfraaid weer terug gekregen (zonder dat er in geschreven was want het laatste vriendje wat er in stond stond er eerder al in) en ligt dan in eens naa een paar maanden boven op zn kluisje..
Hij had de hoop al opgegeven toen (wist ook niet met wie hij mee was want we misten hem pas na een tijdje).. nu geeft hij er ondertussen ook niks mee om. Ook prima. Maar vind het wel jammer dat er zo laks mee om gegaan wordt (en ik zeg niet dat ik het nooit vergeet, maar gaat toch altijd binnen een week wel weer mee terug..)
pi_184464601
quote:
2s.gif Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Oke, even iets anders mensen. Wij worstelen momenteel met het ochtendritueel op doordeweekse dagen. Dat hebben wij nl niet. Of wel, en dan heet het: papa-en-mama-regelen-alles.. Wij maken het ontbijt voor I en zij kijkt televisie. Wij pakken haar schooltas is. Dat is er zo ingeslopen, omdat het ons dan tijd geeft om onszelf ook gereed te maken. Aangezien I er altijd zo lang over doet om zichzelf aan te kleden (ook als haar kleding al klaarligt) en ze dan zoveel begeleiding en aansporing nodig heeft, kleed ik haar altijd zelf maar even aan, voor de televisie. Ook haal ik dan snel een tandenborstel door haar mond, doe wat in haar haar en poets haar snuitje schoon. I ondergaat dat allemaal lekker passief.

Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders. Vooral omdat ze het zo vanzelfsprekend begint te vinden dat wij het allemaal wel doen en regelen dat ze daarbij onuitstaanbaar wordt. En op het moment dat ze wel in actie moet komen om op tijd naar school te gaan, dan gaat ze ook nog in de contramine.

Ik weet dat we dit moeten doorbreken, maar hoe. Volgens mij kan het alleen goed gaan als we dit met militaire precisie, vol overtuiging en super consequent gaan doen.
Hoe doen jullie dat? En hebben jullie duidelijke regels over wat, wanneer en hoe iets gebeurt in de ochtend, voordat iedereen de deur uitgaat?
Bij het ontbijt zorgen voor leuk beleg, bijvoorbeeld Venz vlokken met van die chocofiguurtjes erin. Misschien ziet ze het daarmee als een soort van feestje om haar eigen boterham te maken?
Vragen wat ze op haar boterham wilt in haar lunchtrommel. Misschien vindt ze het wel leuk om wraps te beleggen en op te rollen? Lunchtrommel samen de avond van te voren maken wanneer er wat meer de tijd voor is? Ikeg maar wat hoor :) W.b. aankleden, tsja... Ik doe dat ook nog steeds. Maar dat heeft meer te maken met tijdsdruk :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Sunshine1982 op 17-01-2019 22:54:19 ]
  donderdag 17 januari 2019 @ 23:15:22 #178
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184465269
Haha Franny wij hebben echt vergelijkbare dametjes. Hier een dromertje dat ook vooral niet teveel zelf wil doen. Wij gaan met haar direct naar beneden, terwijl zij speelt wordt t ontbijt klaargezet en gesmeerd (incl lunchtrommel), dan sporen we naar aan om het op te eten en dan gaan we naar boven om aan te kleden. Dat stellen we bewust uit tot het allerlaatst, want anders voelt ze daar ook nog ruimte voor allerlei gespeel en vertragende acties.

Ze kán alles zelf en ik ga er maar vanuit dat ze dat op den duur vast wel wil doen ook. Tot die tijd houdt pick your battles hier in dat we deze graag overslaan en de ochtenden zo soepel mogelijk laten verlopen ^O^
pi_184465496
Mijn dochters zijn bijna 6 en kunnen heel veel zelf maar aankleden zijn ze elke ochtend weer compleet verleerd. Allebei. Behalve als ik niet thuis ben, bij de rest van de wereld kunnen ze het prima zelf :')
pi_184465731
quote:
2s.gif Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Oke, even iets anders mensen. Wij worstelen momenteel met het ochtendritueel op doordeweekse dagen. Dat hebben wij nl niet. Of wel, en dan heet het: papa-en-mama-regelen-alles.. Wij maken het ontbijt voor I en zij kijkt televisie. Wij pakken haar schooltas is. Dat is er zo ingeslopen, omdat het ons dan tijd geeft om onszelf ook gereed te maken. Aangezien I er altijd zo lang over doet om zichzelf aan te kleden (ook als haar kleding al klaarligt) en ze dan zoveel begeleiding en aansporing nodig heeft, kleed ik haar altijd zelf maar even aan, voor de televisie. Ook haal ik dan snel een tandenborstel door haar mond, doe wat in haar haar en poets haar snuitje schoon. I ondergaat dat allemaal lekker passief.

Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders. Vooral omdat ze het zo vanzelfsprekend begint te vinden dat wij het allemaal wel doen en regelen dat ze daarbij onuitstaanbaar wordt. En op het moment dat ze wel in actie moet komen om op tijd naar school te gaan, dan gaat ze ook nog in de contramine.

Ik weet dat we dit moeten doorbreken, maar hoe. Volgens mij kan het alleen goed gaan als we dit met militaire precisie, vol overtuiging en super consequent gaan doen.
Hoe doen jullie dat? En hebben jullie duidelijke regels over wat, wanneer en hoe iets gebeurt in de ochtend, voordat iedereen de deur uitgaat?
Ik zou dit doen met behulp van backwards chaining. Dus jij kleedt haar helemaal aan, behalve het allerlaatste dingetje (laatste schoen dicht, of laatste broekspijp zelf oid). Dan hoeft ze zelf nog niet veel te doen, maar heeft ze wel een succeservaring, want dat allerlaatste dingetje heeft ze zelf gedaan. En dat onthoudt ze dan ook, als het goed is. Na een tijdje laat je haar dan de laatste twee dingen zelf doen en zou bouw je het rustig uit.
In theorie zou dit heel mooi moeten werken. Praktijk durf ik natuurlijk niet te zeggen, want I blijft een kleuter.
pi_184466115
Nou, ze is inderdaad een kleuter van (bijna) 5. Een schoen aandoen of een broekspijp, een maillot of shirt, dat kan ze allemaal wel (al zit een shirt nog wel eens binnenstebuiten). Die succeservaringen heeft ze. Het is meer dat ze er niet zo'n zin in heeft, en dat komt oa doordat wij haar tijdens het ontbijt televisie laten kijken. Daarnaast kan ze er lang over doen, treuzelen, afgeleid raken of dingen verkeerd aantrekken en dat kost ons tijd (en stress bij tijdnood). Daarom kiezen we dus voor de weg van de minste weerstand, maar schieten er uiteindelijk niet zoveel mee op.

Er zijn dagen dat ze zichzelf wel helemaal aankleedt, trouwens. Als ze een keertje wel zin heeft, of gewoon eens een keer naar ons luistert. :') . Ik denk eerder dat we het regime radicaal moeten veranderen (zoals eerst aankleden en dan pas televisie kijken) met eventueel wat beloningen voor als dat goed gaat. Iets vinden wat bij ons past.

LB, dat tussendoor willen spelen, is hier ook inderdaad. Ik snap dat je denkt 'pick your battles'. Maar ik kan er slecht tegen dat mijn dochter nu soms echt wel een onuitstaanbaar verwend krengetje is, dat het normaal vindt dat alles voor haar gedaan wordt en dan regelmatig een grote mond tegen ons heeft ook. Dat vind ik wel een 'battle' waard, dat ze leert ook haar steentje bij te dragen en wat verantwoordelijkheid te nemen. Ik zie ook wel dat op momenten dat ze dat krijgt (bijv bij het avondeten, als ze mag helpen met koken en tafel dekken) ze in positieve zin verandert. En ja, tot hoe lang blijf je dan doorgaan met het voor haar doen? Wat als ze het wel best blijft vinden zo? Vijf jaar is toch wel een leeftijd waarop je daarmee kunt beginnen, lijkt me. Dus hier gaat sowieso het roer om. :Y .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184467218
Grote mond is heel herkenbaar. Nu zitten we in rustig vaarwater. Maar echt. Soms heb ik het idee of ik een tiener in huis hebt. (Grote mond, boos naar haar kamer en deuren dichtslaan)
Afhankelijk van de tijd die je hebt in de ochtend kan je kiezen voor sommige dagen (als je het zelf ook heel drukt hebt) helpen en sommige dagen het haar zelf laten doen.
Hier mag ze ook pas tv kijken als ze helemaal aangkleed is.
Wat hier wel wil helpen is haar zelf de kleren te laten kiezen. L
Overigens zijn er ook nog dagen dat ik haar help hoor. Ze is aanstaande woendag 6.
Maar ik herken wel dat je op een moment meer gaat verwachten. Ik loop daar nu tegen aan ook. Ze is zo geen kleuter meer in doen en laten. (Met uitzondering van de peuterbuien die ze maar niet kwijt lijkt te raken) :@
pi_184467405
Aangezien ik hier ook nog een 1 jarige heb die op handige of onhandige momenten wakker wordt, staan wij altijd heel vroeg op.
Ik ben zelf om 6:30 gedoucht en aangekleed.
Ik maak zoon wakker, we ontbijten en smeren brood voor school tot ongeveer 7:10.
Tegen de tijd dat A. zelf is aangekleed (met 10 keer aansporen tot de volgende stap want hij is natuurlijk ook al 10 keer met andere dingen bezig geweest), haren gedaan, gezicht gewassen en tanden poetsen, is het al gauw 7:45. Dán heb ik meestal Z. tussendoor gehad of ze wordt rond die tijd wakker.
Tas inpakken, even chillen beneden en 8:10 de deur uit. :P
Ik zou sneller klaar zijn als ik A. letterlijk stap voor stap help maar dat wilde ik juist niet aanwennen.
Er is genoeg tijd om zelf ‘aan te modderen’.
Tv doe ik niet meer in de ochtend want dan is hij weer moeilijker daar vanaf te stappen als het tijd is om schoenen aan te doen.
Of hij is later op de dag ongehoorzaam en is tv geen straf meer omdat hij het dan toch al heeft gehad. :P
pi_184467459
Franny, bij ons mag er een filmpje worden gekeken. Man maakt brood klaar, wat ik overigens geen probleem vind in het weekenddag hij het zelf doen/proberen.
Maar goed ontbijt, dan kijkt J filmpjes zodra ik na 15 min beneden kom is zijn brood vaak voor de helft op en meld ik dat ik zijn kleding op de bank heb gelegd en dat we zo even gaan aankleden meestal vraag ik of hij al zijn schone onderbroek aan wilt doen. Ik vraag of hij nog wat eet en maak zijn schoolbrood en zet zijn tas klaar.
Als dat gedaan is steek ik zelf een boterham in mn mik en vraag of hij even zijn filmpje uit zet om aan te kleden. Inmiddels lukt dat wel soms help ik m even idd met een shirt aan doen want de frustratie is dan even groot. Maar over het algemeen trekt hij zelf zijn kleding aan en help ik alleen met of zijn shirt niet verkeerd om zit.
Ondertussen doe ik S qua kleding, al doet die zeg al dr sokken aan en kamt dr haar :') . Zodra hij aangekleed is mag hij weer verder filmpje kijken.
Ik maak mezelf klaar, roep nog een keer poets je vast en tanden? Anders moeten we zo haasten (dat helpt hij haat haasten :+ ). Hij poetst en in de ochtend vind ik dat prima in de avond poets ik na. Zodra hij gaat tandenpoetsen doen we het filmpje altijd uit en blijft hij uit. Moet je plassen? Pak je vast je schoenen en doe en ze aan.
Jas doet hij zelf, tas meenemen en knuffel voor school ook.
Hij gaat in de auto regelt zelf zijn riem. Op school zelf zijn jas en zet zelf zijn beker in de mand tas in de bak.

Ik denk dat je langzaam aan kleine dingen kan vragen aan haar. Ik vind het zelf niet zo’n ramp dat ik J soms nog help. Ze zijn bijna 5. Ze kunnen zichzelf aankleden als het moet. De regels wat betreft filmpjes aan zijn duidelijk date was de eerste 2 weken met soms wat gemor maar de aandacht bij het aankleden werkt wel heel goed, minder zombie style :+ .

Nou ja lekker waardevolle post Haha. Maar wees je bewust dat we heus allemaal wel helpen en dat ook voor een bijna 5 jarige best nog mag hoor. Vooral als het dan soms in de ochtend wat soepeler verloopt ;)
♥ J & S
pi_184467594
Vergelijkbaar maar toch anders: op mijn werk heb ik altijd verbaasd staan kijken hoe kinderen zich werkelijk van top tot teen zelf aankleden - met skipakken en al. En dan komen de ouders ze halen, en kunnen ze zelfs hun schoenen niet aandoen.

Een collega van mij had een theorie hier over. Die zei dat het voor kinderen die de hele dag in het kdv zijn, of op school, een manier is om genegenheid te vragen van hun ouders. Ik vond dat best wel een eye-opener.

Nu snap ik je "probleem" heel goed hoor, wij staan er hier ook in, in iets andere vorm wel. Maar ik weet dat ze zich aan kan kleden, dus die motoriek en zelfstandigheid zit er wel. Dat ze 's ochtends haar kont tegen de krib gooit hier, dat accepteer ik maar.

Heb wat dingen bedacht waarvan ik wel wil dat ze het zelf doet en dat is naar de gang gaan, schoenen aandoen en jas aandoen. Rits dichtdoen vind ze leuk, dus dat scheelt.
Dit verwacht ik van S van twee ook overigens, schoenen aandoen en jas pakken. Dan zeg ik vaak zoiets als "oh nee nu vergeet ik je brooddoos, pak jij die even?". End at draagt ze toch bij, en heeft ze een rustige start voor de dag (wat ik ook erg belangrijk vindt, want ze zit 7,5u op het kdv/psz/school en dat verget echt veel van haar).
pi_184467842
Kleren van tevoren klaarleggen, broodtrommels savonds al klaarmaken etc. L is bijna 6 en kleed bijna altijd zelf aan. Dan kleed ik ondertussen zijn zusje van 3 aan, maar zij begint ook verl al zelf te doen. Tussendoor check ik een aantal keer of alles goed zit en help evt een tel. Als beide klaar zijn mogen ze beneden pas tv kijken. Dan kan ik snel aankleden etc. Als ik ook beneden kom, heeft L meestal al zn schoenen aan. Dat doet ie zelf. Hun haren doe ik tijdens het eten aan de keukentafel
  vrijdag 18 januari 2019 @ 08:31:09 #187
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184468042
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding :')

Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen O+
pi_184468170
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding :')

Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen O+
I heeft ook een behoorlijke mening, dus we laten het hem de avond van tevoren zelf uitzoeken. Dat gaat gek genoeg ook veel vlotter dan wanneer hij 's ochtends moet bedenken wat hij aan wil trekken.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_184468197
quote:
2s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 00:09 schreef Franny_G het volgende:
Nou, ze is inderdaad een kleuter van (bijna) 5. Een schoen aandoen of een broekspijp, een maillot of shirt, dat kan ze allemaal wel (al zit een shirt nog wel eens binnenstebuiten). Die succeservaringen heeft ze. Het is meer dat ze er niet zo'n zin in heeft, en dat komt oa doordat wij haar tijdens het ontbijt televisie laten kijken. Daarnaast kan ze er lang over doen, treuzelen, afgeleid raken of dingen verkeerd aantrekken en dat kost ons tijd (en stress bij tijdnood). Daarom kiezen we dus voor de weg van de minste weerstand, maar schieten er uiteindelijk niet zoveel mee op.

Er zijn dagen dat ze zichzelf wel helemaal aankleedt, trouwens. Als ze een keertje wel zin heeft, of gewoon eens een keer naar ons luistert. :') . Ik denk eerder dat we het regime radicaal moeten veranderen (zoals eerst aankleden en dan pas televisie kijken) met eventueel wat beloningen voor als dat goed gaat. Iets vinden wat bij ons past.

LB, dat tussendoor willen spelen, is hier ook inderdaad. Ik snap dat je denkt 'pick your battles'. Maar ik kan er slecht tegen dat mijn dochter nu soms echt wel een onuitstaanbaar verwend krengetje is, dat het normaal vindt dat alles voor haar gedaan wordt en dan regelmatig een grote mond tegen ons heeft ook. Dat vind ik wel een 'battle' waard, dat ze leert ook haar steentje bij te dragen en wat verantwoordelijkheid te nemen. Ik zie ook wel dat op momenten dat ze dat krijgt (bijv bij het avondeten, als ze mag helpen met koken en tafel dekken) ze in positieve zin verandert. En ja, tot hoe lang blijf je dan doorgaan met het voor haar doen? Wat als ze het wel best blijft vinden zo? Vijf jaar is toch wel een leeftijd waarop je daarmee kunt beginnen, lijkt me. Dus hier gaat sowieso het roer om. :Y .
Wij hadden hetzelfde gedoe in de ochtend. Sinds een jaar ben ik inderdaad heel duidelijk geworden: boven aankleden, tandenpoetsen en dan pas beneden een filmpje kijken. Eén filmpje en daarna hoe dan ook klaar en dan gaan we aan tafel of hij mag nog even spelen als ik nog niet zover ben. Daarna werkt hij zelf zijn taakjes (tas inpakken, schoenen en jas en haren kammen) af. Hoewel hij dat na drie jaar nog steeds niet kan onthouden :') het werkt zeker om zo consequent te zijn maar het had wel even indertijd nodig. En hoe gestresste ik ben, hoe moeizamer álles gaat. Dus voorbereiden en de tijd nemen is wel cruciaal hierin.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_184468214
Onze ochtend:
06:45 wekker, vrouw gaat douchen, ik maak Juul wakker, kleed haar aan en geef de fles.
B wordt rond 07:00 zelf wakker of wordt na het douchen door mijn vrouw wakker gemaakt. Hij pakt een onderbroek uit de la, komt naar de badkamer (daar is het dan heerlijk warm), gaat plassen, doet zijn onderbroek aan. Soms kleed ie zich verder aan, soms doet mijn vrouw dat.
Vervolgens gaat mijn vrouw met B en Juul naar beneden om te ontbijten en ga ik douchen.

Dit is de ideale situatie, over het algemeen wilt B niet uit bed komen.

Onderbroek zijn we maanden mee bezig geweest voordat ie dat zelf deed. Zelf aankleden ligt eraan hoe moe hij is. Hij heeft er een enorme hekel aan als iemand anders zijn shirt of trui aan doet. Dus dat is een makkelijke.
Jas doet hij zelf, sokken en schoenen niet. Hij kan zelf zijn sokken en schoenen doen, maar wilt dat niet.

Overigens is hij een stuk zelfstandiger geworden sinds zijn kleine zusje er is. Daarvoor deed hij vrijwel niets zelf. Nu 'moet' hij wel.

Maar er zijn dus genoeg ochtenden met drama en strijd.

Oh en filmpje doen we niet 's ochtends. Dat is DRAMA als je die uitzet namelijk.
pi_184468701
wij doen ook geen filmpje 's ochtends. Dan gaat alle aandacht daarnaartoe. (alleen toen we bij W wratjes moesten aanstippen en dat 10 min moest drogen voor ze haar sok aanmocht deden we wel een filmpje, want anders houd je zo n voet nooit stil.
Maar ook hier moet ik met veel helpen. L is natuurlijk pas net een kleuter, maar hij speelt erg graag het hulpeloze jongetje dat geholpen moet worden, het liefst zou hij nog gevoerd worden ook..hij wíl ook niet naar school, dat helpt niet echt . eenmaal daar vind hij t wel leuk gelukkig. Als hij niet mee mag ergens heen en toch wil kan hij alles ineens heel snel..

[ Bericht 8% gewijzigd door watmoetikkiezen op 18-01-2019 09:30:08 ]
pi_184468887
mijn 6 jarige groep 3er doet trouwens bijna alles zelf. Alleen brood smeren wij (toch met de trommels bezig) en wij poetsen na. oh en haren doe ik ook, ze wil vaak een vlecht en dat lukt anders niet..Maar moet vooral voor de schoenen wel ca 100 x vragen wat ze ook alweer ging doen, want onderweg komt ze heel veel dingen tegen die leuker zijn..(en ze lijkt oorecht vergeten wat ze ging doen soms, ze is s ochtends niet zo helder)
  vrijdag 18 januari 2019 @ 09:41:21 #193
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184468961
Deze battle gaat hier ook komen... N heeft nu al een enorme tegenzin om te helpen opruimen. Ze doet het gewoon niet. Laatst op het kdv was ze zelfs op het strafbankje gezet omdat ze niet wilde helpen. Ik denk dat ze het ziet als een straf voor het maken van troep ofzo? En dat ze daarom dan in paniek raakt, want stout zijn is het laatste wat ze wil. Maargoed, hoe ik haar moet bewegen om te helpen opruimen, geen idee. En dus in de ochtend doet ze ook helemaal niks zelf nog.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184469046
L zegt ook vask: dat ga ik lekker niet doen.. echt heel irritant is dat.
Hij had trouwens het nieuws goed meegekregen.. hij mikte al zijn speelgoed op de vloer.. Kijk mama, alles is van het schip gewaaid en drijft in zee. Toen ik had voorgesteld om alles op te ruimen stemde hij toe, toen ik even weg was en terugkwam lag alles op een grote berg in de hoek: kijk, alles is aangespoeld op het strand!
  vrijdag 18 januari 2019 @ 09:59:54 #195
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184469209
Hahaha! Ja, dat antwoord 'dat doe ik niet'. Daar kan je echt niks mee. Vraag je 'waarom niet', krijg je als antwoord 'dat wil ik niet'. Ja nou, ik heb ook geen zin om jouw spullen op te ruimen hoor...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 10:06:00 #196
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184469276
Bij ons is de tv wel aan want de jonge peuter is dan nog een beetje te temmen.
De oudste 2 kleden zich zelf aan de jongste 2 help ik.

De kleuter hier is een zeurkous. Het helpt als hij precies weet wat we van hem verwachten, we hebben een tijdschema en een stappenplan. *O*

Wat hier wel enorm heeft geholpen is elke ochtend met zn allen ontbijten aan tafel.
gewoon uitgebreid zitten, kletsen en wakker worden. echt aandacht O+ O+

Dan pas gaan we aankleden, ik geef de kleding, en de kleuter die kijkt tv, speelt en soms is hij klaar als ik weer naar beneden kom, vaak ook niet.

Er is altijd wel iets mis, wil niet dat wat op brood mag, zn onderbroek jeukt, zn broek zit te strak en zn sok heeft te veel draadjes.
Hij heeft altijd wel wat te mopperen in de ochtend en het gaat hem altijd allemaal veeeel te snel
Hij weet dat hij zodra ik klaar ben dan 10 a 15 minuten heeft om het zelf/met mij rustig af te maken en zo niet dan neem ik het over.

En ik neem het dan ook echt over, ik trek hem alles aan in sneltrein vaart smoesjes zijn mij worst.
Sokken die jeuken heb ik geen boodschap meer aan, haren kammen, poetsen alles gaat op mijn manier. (dat hij dat niet kan waarderen beseft hij zich dan weer en is weer een paar dagen meer aan het meewerken)

Laatst was alles niet goed, hij ging niet aankleden, alles was een nee. heb hem zijn kleding aangetrokken, gepoetst etc en heb hem echt brullend mee genomen.
terwijl hij luid riep dat hij alles zelf wilde doen maar dat toch niet ging doen :+ zijn jas uitgetrokken, zijn tas uitgepakt en hem brullend in de klas gezet, ik was er helemaal klaar mee -O-
De juf kent hem wel, meneertje driftkikker :@ :')

Hij wil alles lekker rustig doen, dat herken ik heel erg van mijzelf ik ben echt iemand die graag de tijd neemt, maar de tijd die hij wenst is gewoon soms niet mogelijk.

Bottom-line; Maxi was 4 en heel zelfstandig, midi was zeker al 6,5 toen het een beetje kwam en mini heeft ook nog wat meer tijd nodig.Micro laat zich ook graag verzorgen.
quote:
2s.gif Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders.
En dit soort gedachtes, werken mij altijd tegen in huis ik moet mijzelf echt af en toe zeggen dat leeftijd weinig zegt bij veel dingen en 5 ,8 en zelfs 10 eigenlijk ook nog heel klein is (nu zie ik dat bij nr 3 + 4 veel beter dan bij mijn oudste, ik ging soms echt er van uit dat ze meer zou moeten kunnen. )
pi_184469295
Ik heb dus in de avond echt geen zin meer om de broodtrommel klaar te maken.
Kan ik weer mijn ontbijtattributen pakken, gebruiken, weer wegzetten en repeat de volgende dag. :P
pi_184469297
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding :')

Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen O+
Samen.
Wij leggen samen kleren klaar met de net 5jarige. Die mag pas naar beneden als ie is aangekleed en dat gaat verrassend vaak goed.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_184469449
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding :')

Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen O+
Mijn kind vind bijna alles prima. Jurk, broek, trui, blouse, rok... Het maakt haar allemaal niet uit. Één kledingstuk wilde ze niet aan en dat was een jumpsuit. Maar voor de rest, nee geen problemen mee :)

Daarentegen is ze wel heel kieskeurig wat betreft broodbeleg. Als ik iets op haar brood doe wat ze niet wilt, dan weigert ze het om op te eten.
pi_184469496
Heeft dat schooluniform hier toch nog voordelen! :+

Hier doet kleuter eigenlijk alles zelf behalve ontbijt maken. Welroep ik af en toe wat aansporingen. Het scheelt dat ik eigenlijk vaak zelf gelijktijdig hetzelfde aan het doen ben: ook ik pak fruit voor mee naar werk, kleed me aan, poets mn tanden, etcetera. Of ik ben bezig haar broertje te helpen.

Ik vond dat backwards chaining wel echt goed klinken! Ook bij veel dingen bruikbaar.
Wat bij ons af en toe nog wel helpt is echt even 'cold turkey' iets aanpassen. Dan doen we vooral qua schermen, niet voor kleuter maar voor peuter, want die kan echt 'opgezogen' worden door beeldschermen.
pi_184469706
Het opruimen en helpen gaat nu best goed hier *O* Zijn op een gegeven moment begonnen met opruimen van d’r eigen speelgoed vóórdat ze iets anders pakt. En daarna ook andere ‘taken’. Vraag haar wel eens of ze alle afwas naar de keuken wil brengen, haar ontbijt/lunch en diner bordje brengt ze nu zelf netjes naar de keuken zonder dat we er om hoeven te vragen O+ Zijn natuurlijk altijd dagen dat ze niet wil, maar die heb ik zelf natuurlijk ook wel regelmatig :+
pi_184469791
Franny, ik zou starten met dat filmpje uit het ochtendritueel halen. Dat zorgt hier voor zoveel lethargie en passiviteit, vreselijk. Verder vind ik 5 onwijs klein. Mijn ene kind kleedde zichzelf compleet aan met nog geen 4, mijn andere kan het prima maar heeft er vooral geen zin in als we moeten opschieten. Dus dat doet hij vooral in de avond, in de ochtend nemen wij het graag over. Als je graag wil dat er meer verantwoordelijkheid wordt genomen kun je misschien met haar samen kijken naar hoe zij dat voor zich ziet. Kleding boeit Sticker niets, dus hij zal niet snel intrinsiek gemotiveerd zijn dat heel serieus te nemen. Maar hij geeft bijvoorbeeld elke ochtend zelfstandig de poesjes eten, want dat is Heel Belangrijk voor hem.
pi_184469828
Kleuter helpt hier ook wel met dekken en afruimen (ik hou mijn hart vast soms met zware borden).
Maar speelgoed opruimen voordat ie iets nieuws pakt zou niet werjen, want allesmoet geintegreerd in 1 spel.. De treinbaan en dan huizen van duplo, blokken ernaast voor een aardverschuiving, de knuffel op t spoor, de legohelikopter om die te redden enz enz...
pi_184469894
Ik lurk hier meer, maar heb toch ook echt een kleuter. Wij hadden ook veel strijd en gedoe 's ochtends, vooral ingegeven door haast, en dat was ook over zodra ik het filmpje schrapte. Niet dat hij er vervelend van werd, maar wel vre-se-lijk traag en inderdaad: passief. Mijn idee was dat ik mezelf rustig klaar kon maken als hij tv keek, maar nu blijkt dat ik ook prima kan douchen als hij gewoon in de serre met z'n dino's speelt (ofzo). Hij eet dan ook tien keer zo snel en is ook veel sneller met dingen als z'n jas pakken en z'n schoenen aandoen. Hij heeft dan ook z'n concentratie erbij; hij is al niet zo handig, dus als hij z'n schoenen probeert aan te doen met z'n blik op de tv, gaat het sowieso niet.
pi_184470530
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding :')

Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen O+
d

Dat leg ik savonds klaar in overleg met L
pi_184471161
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:41 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Kleuter helpt hier ook wel met dekken en afruimen (ik hou mijn hart vast soms met zware borden).
Maar speelgoed opruimen voordat ie iets nieuws pakt zou niet werjen, want allesmoet geintegreerd in 1 spel.. De treinbaan en dan huizen van duplo, blokken ernaast voor een aardverschuiving, de knuffel op t spoor, de legohelikopter om die te redden enz enz...
:D ja dan is dat wat lastig haha! Hier is het vaak een kwartiertje kleien, dan wil ze een puzzel maken, dan met unicorn slijm ( :') ) of een bordspel doen of kwartetten. :P
pi_184471874
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding :')

Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen O+
Hier ook een kleuter met een mening over haar kleding.
Maar zij kiest meestal de avond van tevoren zelf haar kleding.
Op vrije dagen kiezen we de kleding pas in de ochtend.
pi_184473754
Wij hebben een vrij streng avond en ochtend beleid geloof ik. :@

We hebben in de peutertijd van de jongens een hele periode aankleeddrama's gehad en om daar iets aan te doen hebben we ons 'beleid' drastisch omgegooid.

In de avond zorgen de jongens dat ze kleding uitkiezen voor de dag erna. Wat ze kiezen maakt me vaak niet zo heel veel uit omdat de meeste kleding wel bij elkaar past. Het komt vaak neer op spijkerbroek/joggingbroek en een trui. Af en toe komt er een vreemde combinatie langs die ik dan lekker zo laat. Vandaag is S bijvoorbeeld in een broek met heel veel vliegtuigen erop en een shirt met een dinosaurus erop naar school gegaan. :D Als hij het mooi vindt dan is het prima. Verder moeten ze elke avond in bad en maken ze hun eigen tandenborstel klaar. Ze wassen zelf hun haren en lijf. Tandenpoetsen doe ik 's avonds bij ze. Aankleden na het badderen help ik in de winter vaak even mee (want koud) en in de zomer doen ze het meestal zelf.

Qua ochtendritueel staan wij om 5.30 uur op. Vaak worden T en S wakker zodra mijn man of ik de douche aanzet. Dan komen ze eigenlijk altijd even navragen of ze mogen aankleden en wat de bedoeling van die dag is (school/bso/weekend). Soms willen ze nog even douchen, ook prima. Ze poetsen in de ochtend zelf hun tanden en kleden zich dan aan. Eenmaal beneden mogen ze na het eten en nadat ze hun eigen eten en drinken voor mee naar school in hun tas hebben gestopt en de tas bij de deur hebben gezet nog even kleuren of met de duplo spelen of tv kijken. Waar ze voor kiezen wisselt nogal. Ze weten dat hoe langer ze over de rest doen, hoe minder speeltijd er over blijft.

Op dagen dat ik ze naar de vso/school weg moet brengen gaat 5 minuten voor vertrek een alarm af op mijn telefoon. Dat is het moment waarop zij zelf de tv uit moeten doen/speelgoed op moeten bergen en dan trekken ze hun schoenen/jas/tas aan en zijn we klaar voor vertrek.

Het heeft echt wel even geduurd voor dit ritme er goed in zat, maar ik ben van mening dat kleuters best wat eigen verantwoordelijkheden mogen en kunnen hebben. T en S helpen bijvoorbeeld ook mee om te tafel te dekken/af te ruimen en kunnen inmiddels ook de vaatwasser uitruimen en doen ook andere kleine klusjes.
pi_184475189
Zo is het bij ons ook ongeveer Nikki. Op het tijdstip na dan want hier pas om half 8 er uit. Toen ik nog werkte was dat anders. Alles duidelijk en geen ruimte voor onderhandelingen 's ochtends. En lang leve het school uniform.
Met een meidenkwartet
pi_184476533
Maar 05:30 opstaan, jemig Nikki :o Dan vallen je jongens aan het einde van de middag toch om van de vermoeidheid?

Lastige situatie met I Franny! Geen tips, ik zoek zelf ook naar een efficiente en ontspannen manier :+

[ Bericht 1% gewijzigd door Fazz op 18-01-2019 22:55:15 ]
pi_184478139
Nikki. Sta je in het weekend ook 5.30 op?

Op werkdagen sta ik 5.30 op. R haal ik 6.15 uit bed. Dan knuffelen we en rond 6.45 lever ik haar in pyjama bij opa en oma af. Daar ontbijt ze en kleedt ze zich aan.
Op mijn vrije dag staan we 7.00 uur op. En kleden we ons rond 7.30 aan.
Weekenden staan we op als we wakker worden, maar nooit eerder dan 7.00 (voor die tijd neem ik haar bij mij en soezen we verder).
pi_184478316
Elke avond in bad? Dan hebben wij een stel smeerpoeten hier :X

Ze gaan 2x Pw in de douche. Tenzij ze heel smerig of bezweet zijn, dan vaker.
pi_184478378
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:03 schreef gestreeptestoel het volgende:
Elke avond in bad? Dan hebben wij een stel smeerpoeten hier :X

Ze gaan 2x Pw in de douche. Tenzij ze heel smerig of bezweet zijn, dan vaker.
hier het idd ook 2x per week onder de douche of in bad tenzij vies of zweterig etc
pi_184478414
Hier douche op di-do-za-zo. Komt het beste uit met sport en tijd. In ieder geval in de winter.
Met een meidenkwartet
pi_184478472
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:03 schreef gestreeptestoel het volgende:
Elke avond in bad? Dan hebben wij een stel smeerpoeten hier :X

Ze gaan 2x Pw in de douche. Tenzij ze heel smerig of bezweet zijn, dan vaker.
:D Hier ook 2 x per week onder de douche. Ook omdat het nog steeds best een drama is om haren te wassen onder de douche. Ze is daar niet zo'n fan van. Maar dat gaat gelukkig wel steeds beter :)
pi_184478668
Oh ben wel blij dat S met 2-3x P/w douchen niet de enige is haha! Maakte me er de laatste tijd wel druk om want nu hoogzwanger heb ik ‘s ochtends of ‘s avonds écht niet de energie om haar te douchen :@ tenzij erg smerig dus.

Haren wassen met shampoo/conditioner doen we overigens alleen als de klitten in d’r haar echt hopeloos zijn, anders wassen we het gewoon met water :)
pi_184478726
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 19:03 schreef gestreeptestoel het volgende:
Elke avond in bad? Dan hebben wij een stel smeerpoeten hier :X

Ze gaan 2x Pw in de douche. Tenzij ze heel smerig of bezweet zijn, dan vaker.
hier ook hoor :D
Deze zomer toen het bloedjeheet was ook vaker. Toen waren ze elke dan zwart van zonnebrand en zand enzo <3<3
Nu echt niet. We wassen handen na de wc en billen in de ochtend ff met een doekje.

Nu met de kou droogt ze huid ook zo uit van veel wassen. Dan laat ik de huid liever wat vettig worden.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 19:27:48 #218
149959 SQ
snelle trees
pi_184478823
Ik denk ook écht niet dat elke dag in bad de gemiddelde norm is hoor ;)
disclaimer
  vrijdag 18 januari 2019 @ 19:44:48 #219
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_184479222
Bij ons ook elke avond in bad of onder de douche. Van badderen worden ze niet heel veel schoner alleen :') het is gewoon avondritueel en wat rust voor het slapen gaan.

Wat was ik vandaag en deze hele week eigelijk trots op mijn meisje(s)
Mijn oma is vorige week overleden, vandaag was de begrafenis. En wat hebben ze het goed gedaan. We hebben wel getwijfeld om ze mee te nemen maar het was voor hun ook een echte oma die ze elke week wel een keer zagen dus ik vond dat ze ook afscheid moesten (kunnen) nemen.
Maar wat deden ze dat goed. Thuis lag ze opgebaard en daar wilden ze al graag naartoe en hebben we dus ook gedaan en vandaag zijn ze meegeweest naar de begrafenis.
Weet eigenlijk ook niet wat ik met dit verhaal wil :') denk het gewoon ff kwijt en dat ze al zo groot is en zoveel snapt en zo klote dat ze al verdriet in haar leven heeft. Maar dan wel regelmatig d'r zusje een knuffel geeft en mij ook zovaak geknuffeld. Ze is zo lief
pi_184481647
Nog gecondoleerd Snoenk.

B gaat elke avond onder de douche of in bad. Is onderdeel van het naar bed gaan ritueel. Hij vindt het heerlijk. Het kan een supersnelle douche zijn maar ook een hele badsessie net hoeveel tijd we hebben.
pi_184481915
Snoenk, gecondoleerd.
Ik moet gelijk denken aan wat Noor vorig jaar zei. Zo'n anderhalf jaar geleden is mijn schoonmoeder, haar oma overleden. Een paar maanden later zei Noor: ' ik hoop dat ik vannacht over oma droom. Dan kan ik weer met haar samen zijn'. Mijn hart brak :'( Ze is er nog regelmatig mee bezig. Elke ster die ze in de lucht ziet is oma.
pi_184482153
Gecondoleerd inderdaad.
Zonde dat ze zulk verdriet al moeten meemaken maar je ziet dan ook hoe goed ze met moeilijke situaties kunnen leren omgaan. Ze leren dergelijke gevoelens en levenslessen zo heel snel. Het hoort ook bij het leven, helaas.

Een tante van mijn man is laatst overleden. Zij woont in Trinidad dus mijn zoontje kende haar verder ook niet maar er wordt thuis wel over haar gesproken.
Nu werd ze laatst gecremeerd en omdat de familie erg verspreid woont over de wereld kan niet iedereen daar bij zijn (in Trinidad dus).
Via FaceTime kon je de hele afscheidsceremonie volgen. Inclusief beelden van het moment dat ze verbrand wordt.
Zoon is dan heel geïnteresseerd in wat er gebeurt en stelt ook allerlei vragen erover.
Wij leggen het uit en een stukje van de ceremonie laten zien.
Toen hij mijn man zag snikken zei hij ook heel lief: “Gelukkig heeft papa nog foto’s van zijn tante. Dan kan hij altijd naar haar kijken”. O+
  vrijdag 18 januari 2019 @ 21:57:47 #223
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_184482196
Dankjewel en :'( voor jouw verhaal sun. Ik denk dat er ook nog wel regelmatig naar oma kaas (van de kaas en worstjes op zondag) word gevraagd. We hebben de kat "geërfd" dus dat is sowieso voorlopig een dagelijkse herinnering.
pi_184484874
Snoenk gecondoleerd. :* Wel heel fijn dat het zo goed is gegaan vandaag met de kindjes.

quote:
7s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:14 schreef Fazzoletti het volgende:
Maar 05:30 opstaan, jemig Nikki :o Dan vallen je jongens aan het einde van de middag toch om van de vermoeidheid?

Lastige situatie met I Franny! Geen tips, ik zoek zelf ook naar een efficiente en ontspannen manier :+
Klopt ze zijn rond 18.00/18.30 uur wel klaar met de dag. Dus rond die tijd gaan ze naar bed doordeweeks. En vaak slapen ze op woensdagmiddag en vrijdagmiddag nog een paar uurtjes bij. Het vervelende is dat ze doordeweeks ook pas om 7.00 uur uit bed zouden hoeven komen, maar zodra ze de eerste druppel water van de douche horen zijn ze wakker. :')

In het weekend staan wij zelf niet zo vroeg op hoor, maar zij staan toch wel rond 6.00 uur op als ze de kans krijgen. Om ze in het weekend toch iets langer te laten 'rusten' hebben ze zo'n Philips Mybuddy lampje en ze mogen dan pas uit bed als de zon begint te schijnen op de lamp. Die zetten we in het weekend om 7.00 uur en ze blijven dan ook wel in hun kamer. Ik heb eerlijkgezegd geen idee of ze dan al veel eerder wakker zijn dan dat ze zon verschijnt. :@
pi_184487131
Kan je dan niet savonds douchen? Man staat ook om half 6 op. De kinderen werden al wakker vd elektrische tandenborstel. Hij poetst nu dus met een gewone tandenborstel
pi_184487524
Nouja, als ze al zo vroeg naar bed gaan slapen ze volgens mij wel genoeg toch? Zolang ze niet moe zijn op school lijkt het mij geen probleem :) Maar elke dag 5:30 opstaan, mèn wat zou ik dat moeilijk vinden. Vooral als het zo koud buiten is.
pi_184487556
Snoenk gecondoleerd
pi_184487568
Daar wen je wel aan hoor. Ik sta zelf ook elke dag op tussen 05:30 en 6:00 met de kinderen.

Gecondoleerd snoenk :*
pi_184491813
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 07:49 schreef gestreeptestoel het volgende:
Kan je dan niet savonds douchen? Man staat ook om half 6 op. De kinderen werden al wakker vd elektrische tandenborstel. Hij poetst nu dus met een gewone tandenborstel
Nee dat is echt geen optie, dan voel ik me de hele dag suf en vies. :@
  zaterdag 19 januari 2019 @ 15:42:10 #230
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184493428
Hier ook altijd rond 06.00u op (tijden wisselen een beetje, maar altijd ergens tussen 05.30u en 06.30u). Ook in het weekend helaas, want zowel kleuter als dreumes zijn gewoon vroege vogels.

Het is wel altijd een beetje jammer dat als de 1 een keer 'uitslaapt' tot 7u, de ander wel gewoon om 5.30u wakker is :P

Maar het went idd wel :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_184493827
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 15:42 schreef Sylver_ het volgende:
Hier ook altijd rond 06.00u op (tijden wisselen een beetje, maar altijd ergens tussen 05.30u en 06.30u). Ook in het weekend helaas, want zowel kleuter als dreumes zijn gewoon vroege vogels.

Het is wel altijd een beetje jammer dat als de 1 een keer 'uitslaapt' tot 7u, de ander wel gewoon om 5.30u wakker is :P

Maar het went idd wel :)
Dat laatste vind ik ook altijd irritant. :')
Maar vanmorgen had ik geluk. Nadat Z. vannacht elke 2 uur wakker was, sliep ze van 4:00 tot 8:45 en zoonlief tot 9:15.
Die laatste is normaal, ook in het weekend, half 7 klaar voor het ontbijt!
Yay voor mij! *O*
  zaterdag 19 januari 2019 @ 18:36:45 #232
311825 snoenk
heeft een hondenleven
pi_184496164
Hier ook vroege vogels. Had de hoop dat het met het naar school gaan in het weekend iets later zou worden maar valse hoop helaas -O-

En iedereen bedankt :*
pi_184496614
Pfoe wat een vroege vogels hier! Hier meestal rond een uur of 7 wakker. Ik aanbid de wintertijd wat slapen betreft, want slapen in de zomertijd gaat hier best ruk :') Laat slapen en vroeg weer op.
pi_184496732
Ik vind vroeg opstaan helemaal niet wennen eigenlijk. En vroeg opstaan is hier 7 uur :')

(en dan moet ik dus alsnog de kinderen wakker maken)
  zaterdag 19 januari 2019 @ 19:24:16 #235
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184497012
Wat Kyara zegt dus. Ik ben géén ochtendmens. Als ik meer dan 3 dagen achter elkaar vroeger dan half 7 opsta ben ik niets waard. Moe, chagrijnig, geen concentratie. Douchen moet ook in de ochtend. Mijn haar staat s ochtends recht overeind. Het enige wat helpt is natmaken en föhnen of een kwartier aan de gang met de stijltang, dus dan kan ik net zo goed douchen.

Hier mogen de kinderen pas om 7 uur hun bed uit (Sam Schaap doet z’n werk prima), om iets na 8 vertrekken we. Strakke planning, en dat lukt dan precies. Eerst aankleden, eten aan tafel, tanden poetsen en haren doen, en dan spelen. Ik douche dus als de kinderen spelen, heb ik meestal 20 min tijd voor. In vakanties zet ik de kinderwekkers op half 8 >:)
pi_184497095
Voor 7 opstaan zie ik eigenlijk als een gebroken nacht :') Nu heb ik die sws nog elke nacht maar goed. Het zou de kwaliteit van m’n leven in ieder geval geen goed doen als dat mijn ritme zou moeten worden :X

Hoe gaan jullie om met boze, agressieve kleuters? Na zo’n bui is F zo afwezig en stil, we proberen dan wel te praten/knuffelen maar daar heeft hij niet altijd zin in. Vind het zo rot voor hem.
pi_184501297
Hier moet ik op werkdagen altijd heel vroeg op en ik kan er ook niet aan wennen. Ik compenseer dat door in de avond op tijd naar bed te gaan.
Maar op vrije dagen gaan we er in principe niet voor zevenen uit.
Uitzondering was vandaag. We vierden haar verjaardag alvast. Ze was zes uur wakker en half zeven zijn we naar beneden gegaan. Ze heeft zo enorm genoten. Er is erg verwend. O+
pi_184501568
In een ritme heb ik geen moeite met 7u op te staan, maar nu in m’n verlof lukt het me echt niet meer :') 7 uur voelt nog steeds als midden in de nacht ineens. Bovendien heeft S. de laatste tijd best last van nachtmerries en een gebroken nacht helpt niet erg om vroeg op te staan.

Wat fijn van de goede dag Omen! O+

Niet echt tips fazz, S. is ook erg opstandig de laatste tijd. Probeer altijd uit te leggen dat die emoties er mogen zijn en dat ze altijd naar haar kamer mag als ze alleen wil zijn. Kussen slaan i.p.v. deuren enzo. En voorzichtig weer toenadering zoeken door iets anders te gaan doen, tenzij we echt ruzie hadden en het even goed moeten maken nog.
pi_184501961
Fazz. Het niet willen praten achteraf herken ik ook bij mijn kleuter. Ze lijkt zich dan toch teveel schamen. Meestal geef ik aan dat als zij er aan toe is altijd weer een knuffel mag halen. En we praten er dan ook niet meer over, omdat ze dan echt met haar handen voor haar oren haat zitten.
pi_184506855
Ik had een tijdje geleden beloofd om te gaan zwemmen vandaag en helaas is ze het niet vergeten :'(
Ik vind het zwembad op zich wel leuk, maar ik vind het uit en vooral uitkleden in zo'n klein kleedhokje met zijn tweeën zo niet leuk. En dan is het daar nog eens ontzettend koud...

Hebben jullie nog plannen vandaag? :)
  zondag 20 januari 2019 @ 09:14:27 #241
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_184506922
Ik ga altijd naar zo'n grote kleedruimte. Maar ik heb er dan ook 2 bij me.

Wij vieren vandaag de verjaardagen van ons trio. Oudste is vorige week 7 geworden en de meiden worden volgende week 6.
pi_184506998
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 09:14 schreef Kyara het volgende:
Ik ga altijd naar zo'n grote kleedruimte. Maar ik heb er dan ook 2 bij me.

Wij vieren vandaag de verjaardagen van ons trio. Oudste is vorige week 7 geworden en de meiden worden volgende week 6.
Gefeliciteerd!
  zondag 20 januari 2019 @ 09:21:45 #243
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184507029
Hier ook altijd de grote kleedkamer, ben ik gewend van zwemles.

Wij gaan zometeen naar de zand/water/binnenspeeltuin. Drie vriendinnen + kinderen komen ook, 9 kinderen totaal. De jongens stuiteren al de hele ochtend en hebben er zin in!
pi_184507065
Gefeliciteerd en fijne dag Kyara!!
Met een meidenkwartet
pi_184507092
Veel plezier vandaag Kyara en gefeliciteerd!

Oh zwemmen, leuk! Wij gaan ook altijd in de grote kleedkamer of een familie kleedhok.

Wij krijgen zo bezoek, een goede vriendin komt op de koffie. En verder staat er een grote knikkerbaan bouwen en vanmiddag een stuk wandelen (mijn weekend routine) met mini Juul op de planning. Oh en Ajax kijken met B :)
pi_184508128
Fijne dag Kyara! Alvast/nog gefeliciteerd met je drietal! :)

Sterkte sun :D :') ik vind zwemmen ook altijd wel leuk, maar dat omkleden en benauwde en vieze vloeren en oh ja, die stervende zwaan die ik het zwembad uit moet vissen als we naar huis gaan verpesten het inderdaad :@

S. Heeft nu zwemles dus die mag elke week zwemmen zonder dat ik moet O+

Zand/water/binnenspeeltuin? Klinkt tof Mickey! Wat houdt dat in enne, waar is het? :D
pi_184508657
Alvast en nog gefeliciteerd Kyara! Veel plezier vandaag :)

Fijn Omen, dat je een leuke dag had :) wat heb je zelf gegeven?

Wij hadden gisteren vrijdag Ow zn kinderfeestje en gisteren het grote mensenfeest.. hij heeft Lego gekregen... heel veel Lego ;) vandaag dus heel veel bouwen.

Zwemmen, heel leuk... alleen nu met nog hele kleine baby wat ingewikkelder. Komt wel weer :) Ow zwemt elke week tijdens de zwemles.. al een jaar lang :(
pi_184509452
een jaar is toch niet raar? of kan hij nog helemaal niet zwemmen?
pi_184511575
Hij heeft 8 maanden over badje 1 gedaan (en hij was bijna 5 toen hij begon, dus niet super vroeg ofzo) en nu alweer bijna een half jaar over badje 2
En hij moet hierna nog badje 3 en 4...
Dus ben er wel een beetje klaar mee..
Ik krijg nu al een les of 10 te horen dat hij “de vissenstaart” niet beheerst.

Toevallig met manlief vorige week besloten dat ik volgende week (hij heeft een week overgeslagen door zijn kinderfeestje) maar een gesprek met de hoofdbadmeester ga aanvragen. Misschien dan maar een of twee privelessen...

Alleen dat geld :(
pi_184512429
Een jaar zwemles voor diploma A is toch helemaal niet raar? Ik heb altijd begrepen dat je op minstens een jaar moet rekenen. Als je de gewone lessen neemt, niet de versnelde trajecten. A en B samen duurt gemiddeld 1,5 jaar.
Daar hebben wij ons in ieder geval op ingesteld dat B op zijn vroegst volgend jaar net voor de Kerstvakantie mag afzwemmen voor A. (hij is 2 weken geleden begonnen en wordt over 5 weken 5 jaar)
B vindt het geweldig en was al vrij goed in het water met onderduiken, trappelen en iets wat op zwemmen lijkt maar net als met auto rijden, moeten ze vooral meters maken.

En we gaan de zomervakantie nu echt boeken, 2 weken Zweden, 2 nachten op de boot en 3 nachten Legoland (Holiday Village, toch niet het hotel). Legoland is voor B een verrassing. *O*
pi_184512474
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 14:05 schreef Loj het volgende:
Hij heeft 8 maanden over badje 1 gedaan (en hij was bijna 5 toen hij begon, dus niet super vroeg ofzo) en nu alweer bijna een half jaar over badje 2
En hij moet hierna nog badje 3 en 4...
Dus ben er wel een beetje klaar mee..
Ik krijg nu al een les of 10 te horen dat hij “de vissenstaart” niet beheerst.

Toevallig met manlief vorige week besloten dat ik volgende week (hij heeft een week overgeslagen door zijn kinderfeestje) maar een gesprek met de hoofdbadmeester ga aanvragen. Misschien dan maar een of twee privelessen...

Alleen dat geld :(
Gaat hij wel met zin naar zwemles? Heb je al eens de zwemjuf of meester aan het werk gezien? Als ze al een les of 10 zeggen dat hij iets niet beheerst, waarom gaan ze daar dan niet mee aan de slag?

Ik ga dinsdag Noor aanmelden voor zwemles. Ik woon in Feijenoord-Rotterdam en daar kun je dankzij o.a. Humanitas gratis voor een zwemdiploma A gaan. Dus als alles goed gaat hoeven wij niks te betalen.
pi_184512941
Jan is in mei 2017 gestart heeft anderhalf jaar over A gedaan, 2 maanden over B en is nu bezig met C waarschijnlijk binnen 2 jaar ABC en dat is prima
Als ze eenmaal de geest krijgen gaan ze als een speer maar het kwartje moet vallen. Jan vond het heel eng als de badjuf te ver bij hem weg was (krijgt les vanuit het water dus geen blèrende juf op de kant)

Teun is nu met A bezig sinds oktober. Die wil zijn hoofd niet onderwater maar per les gaat het beter. Sprak zijn zwemjuf en ze zei vorige week hield hij mij enorm vast en wilde echt niet onder water, nu was hij al veel meer ontspannen en ging makkelijk mee onderwater. Ze heeft hem dus vast en gaan samen heel snel even onderwater. Het vertrouwen komt bij hem.

Wat is trouwens de vissenstaart?

Ik denk dat er per zwemschool en soort diploma ook wel verschil zit in wat ze moeten kunnen en hoe netjes het uitgevoerd wordt. Jan en Teun lessen volgens het ZON diploma. Doen ook niet aan badjes de kinderen krijgen stickers voor dingen die ze kunnen dat is van Spatwatervrij tot de sticker van het diploma. Jan kan alleen die van zijn C diploma nog krijgen (natuurlijk krijgen ze ook een diploma en medaille)
  zondag 20 januari 2019 @ 15:52:16 #253
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_184513138
Hier zwemles volgens de Zed en Sop methode.. ook met paspoort en stickers enn een schatkistje :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  zondag 20 januari 2019 @ 16:17:16 #254
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184513624
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2019 10:42 schreef krijgerrtje het volgende:
Zand/water/binnenspeeltuin? Klinkt tof Mickey! Wat houdt dat in enne, waar is het? :D
Grote zandbak, riviertje er doorheen (met waterpomp etc), goudklompjes verstopt in het zand. Geef alle kinderen een zeefje, en zeg dat ze bij een vol bakje met goud een snoepzakje krijgen, et voila, rust :D > www.goudenwoud.nl (Liempde, tussen Eindhoven en Den Bosch).

We zijn inmiddels weer thuis. Kinderen gedouched en weer ontzand, ze zitten nu weer fris en fruitig beneden met de Lego te spelen.

Hier ook al ruim een jaar zwemles, zwem ABC, zonder badjes, met groepjes van 6 kinderen van verschillende niveau (allemaal wel voor A). J hoort nu bij de beteren van de groep, en ik hoop dat ie in april op mag voor A. We moeten nog wat oefenen op borst en rugcrawl, de rest gaat eigenlijk heel netjes.
pi_184513987
Leuk jullie verhalen te horen, S. is echt pas twee weken bezig dus ik vind vind ‘t nog té schattig om te zie. O+ Grote kans dat ik er over een jaar anders bij zit in het zwembad ja :P ze is echt het ukkie van de groep nog, net 4 dus ook vrij jong. Maar zo’n enorme waterrat en gaat met zó veel plezier dat ik ‘t niet erg vind als het iets langer duurt voordat ze alles goed oppikt. In het water springen en onder water durfde ze vorige week nog niet en deed ze deze les wel trots ^O^

Klinkt ook heel gaaf Mickey, alleen jammer dat het zo ver weg is voor ons! Ga het toch even onthouden, thanks! :)
pi_184514603
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 15:52 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Hier zwemles volgens de Zed en Sop methode.. ook met paspoort en stickers enn een schatkistje :)
Hier ook. :) Sinds de herfstvakantie bezig (met 5,5 jaar) en de meester is heel tevreden, al is A. soms nog een beetje teveel afgeleid en/of tè enthousiast.
Hij moet soms een beetje afgeremd worden.
Dus altijd vooraan willen staan, rennen en het bad al in willen springen i.p.v. even wachten. :P
pi_184514977
T en S zijn sinds april bezig en zitten nu in badje 3. Ze zwemmen inmiddels grote banen in het 25 meter bad met een kurkje om. Ze zijn gestart toen ze nét 4 jaar waren, dus ik heb nooit de hoop gehad dat ze binnen een jaar klaar zouden zijn. Ik heb wel de hoop dat ze over een maand of 3 voldoende goed kunnen zwemmen dat ze zonder mijn hulp uit de sloot zouden kunnen komen, mochten ze erin vallen. Ik denk zelfs dat dat nu al zou lukken. Wij wonen in een erg waterrijke buurt, dus ze mogen nu niet zelf buiten spelen en ik heb niet altijd tijd en zin om met ze mee te gaan. Overloze discussies voeren we daarover. :')
Het zou zo fijn zijn als we ze deze zomer met een iets geruster hart naar buiten zouden kunnen laten gaan. Zelfs met diploma mogen ze natuurlijk niet bij de sloot in de buurt komen van ons en houden we ook nog een oogje in het zeil, maar het is dan in ieder geval niet meer blinde paniek als ik ze 2 minuten niet gezien heb. :X

Overigens vind ik zwemles leuk. Ik zit er op zaterdagochtend om 8.00 uur met altijd weer dezelfde papa's, want ons groepje blijft van start tot behalen diploma bij elkaar. Het is dus eigenlijk gewoon een uurtje gezellig koffiedrinken. Het rustmomentje van de week. :D
pi_184515510
Met diezelfde beredenering zijn wij inderdaad ook met net 4 gestart Nikki! Hele waterrijke buurt en in mijn hoofd is elke zwemles die ze gehad heeft een stap in de goede richting. Ook elke eerste les van de maand survival training, waarin ze het eerste kwartier met kleren aan het zwembad ingaan en naar de kant moeten komen ^O^
  zondag 20 januari 2019 @ 18:14:26 #259
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_184515868
Hier 3 kinderen tegelijk gestart afgelopen mei en ze zwemmen inmiddels in 3 verschillende badjes...

Eentje is wel op weg om binnen het jaar haar a diploma te hebben. Een sws niet (maar ook niet verwacht) en eentjenet wel, net niet.
pi_184516423
In het hele zwemtraject heeft het hier echt geholpen om af en toe even duidelijk aan de docent na te vragen wat er aan schortte om verder te mogen. En dat dan met de kleuter te bespreken (heel vaak lag er namelijk een misverstand aan ten grondslag) en dan in het weekend rustig te gaan oefenen. Dat hebben we een aantal keer gehad (o.a. met die vissenstaart ook, hij dacht dat je je voeten ook weer met hakken tegen elkaar moest sluiten en probeerde dat heel netjes te doen, maar daardoor verloor hij vaart en zonk :') maar ook met dat je je armen goed omhoog moet doen tijdens de borstcrawl). Daags na zo'n oefenmoment kon hij dan door naar het volgende badje. Het traject heeft veel meer dan ik van te voren bedacht had pro-activiteit van mij gevraagd: praten met de docenten, dingen aan de kaak stellen bij de directie, tussendoor oefenen en kind motiveren. Ik had het fijner gevonden het op z'n beloop te laten maar het is zo'n investering dat ik het wel fijn vond om er voor mijn gevoel een beetje de vaart erin te houden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_184517893
I zit sinds december op zwemles en tot nu gaat het goed. Ik denk dat het voor haar precies op een goed moment kwam. Wat me wel opviel de eerste twee keer (toen we nog mochten kijken): ze had best moeite om goed de instructies te volgen. Snel afgeleid en alles. Dat heeft ze in andere situaties niet. Ze zit bijv ook op balletles sinds kort en daar is ze juist super geconcentreerd. Het zal wel iets zijn met dat in het water rond spartelen zoveel speelsheid oproept dat het een stuk lastiger is. Het is best veel gevraagd.

Bedankt iedereen voor het delen van alle ochtendrituelen, visies daarop en gedeeld leed. O+ . Ik heb er wat aan.

Het belangrijkste, zoals een aantal ook schreven, zal zijn: het doorbreken van de vanzelfsprekendheid waarmee I nu tijdens dat hele ochtendgebeuren naar een scherm kijkt. Van de passiviteit en lethargie die daar het gevolg van zijn, wordt zij niet beter of leuker. Ik snap ook wel de moeders die schrijven dat je van een vijfjarige nog niet zoveel kunt verwachten, maar ik geloof er wel in dat het aanleren van zelfstandigheid een groot stuk van de opvoeding inhoudt en dat je daar geleidelijk stap voor stap in moet groeien. Het is ook vreemd om bij een kind van 10 (of bij middelbare schoolleeftijd) ineens wel veel zelfstandigheid te willen of te vragen als je een kind daar niet naar toe laat groeien. Vijf jaar vind ik een prima leeftijd voor wat eerste stappen hierin.

Geïnspireerd door jullie verhalen gaan mijn vriend en ik er even over broeden hoe we dit precies willen aanpakken, want het moet ook bij ons passen en we gaan het ook goed met I bespreken.
Iemand tips voor leuke/goede pictoplanners?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184518063
Even iets anders: wij zijn deze week begonnen in het voorlezen in deel 1 van de Gorgels. Wat een succes. O+ . I wilde de laatste tijd voor het slapen gaan altijd alleen maar sprookjes horen. Na de zoveelste keer van de kleine zeemeermin te hebben gelezen was ik er wel een beetje klaar mee. Dit vinden we allemaal leuk. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184518843
De Gorgels zijn leuk!

Wij konden bij B pas met 4,5 jaar starten. Eerder kon niet bij betreffend zwembad en toen stond ie op de wachtlijst.
Zelfde reden als Nikki. Wij hebben een sloot achter de omheinde speeltuin. En die sloot is een magneet, altijd kinderen daar. Salamanders, kikkervisjes, vissen, van alles wordt er gevangen.
Ik heb B wel zoveel mogelijk proberen te leren, maar als hij met kleding aan in diep warer dondert, heb ik niet de illusie dat hij eruit komt.
B mag van ons echt niet bij die sloot komen maar hij speelt wel zonder ons in de speeltuin.
pi_184519033
De Gorgels,dat is inderdaad een superleuk boek. O+

Ik ben ook op zoek geweest naar pictoplanners, maar ik heb niets passends kunnen vinden. Dat kwam denk ik voornamelijk omdat ik nogal picky ben en al snel vindt dat iets niet uitgebreid genoeg is/niet mooi genoeg is etc. Ik heb een tijdje een zelfgemaakte planner gebruimt, maar dat was ook geen enorm succes. Wij doen het nu dus zonder picto's en met een kleine herinnering hier en daar gaat dat eigenlijk best heel goed.
pi_184519974
Loj, van mij kreeg ze Max de kat (een spel). In de loop van het jaar wil ik langzaamaan haar kamer veranderen.

Hier zif ze nu bijna anderhalf jaar op zwemles en ze zit pas in badje twee. Ze zit op het randje van badje drie. En dat zit ze al een paar maanden. Dus kind is ook haar motivatie kwijt merk ik.
  zondag 20 januari 2019 @ 21:07:33 #266
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_184520196
Zwemlessen bij de zwemvereniging hier beginnen bij vijf jaar, dus dan gaat Melba starten.

Hij was helemaal enthousiast dat hij via de brede school drie judolessen zou doen. Alleen bleek na het aanmelden dat er geloot moet worden |:( dus als hij uitgeloot wordt gaan we maar gewoon naar de judoschool om eens een proeflesje te doen.

En hij wil tuba spelen maar dat stel ik nog even uit :+
Kwak
pi_184520440
Judo is ook erg leuk. I kreeg op haar vorige school iedere week judoles (verlengde schooldagen). Ze vond het wel leuk maar 'gewoon' gym en dansen leuker. Nou, weten we dat ook weer. Maat tzt is het voor IJsje misschien wel wat.

Hoe komt hij bij Tuba trouwens? Keer gezien en meteen verkocht? Of speelt iemand die jullie kent het?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184520798
Wij gebruiken picto’s van www.sclera.be. Daar zijn zoveel picto’s dat we dan zelf kunnen kiezen welke we het leukst vinden en welke het meest bij ons past. We lamineren ze dan en doen magnetisch plakband achterop. We hebben een magneetbord waar we ze dan op doen.
pi_184520972
quote:
2s.gif Op zondag 20 januari 2019 19:51 schreef Franny_G het volgende:
Even iets anders: wij zijn deze week begonnen in het voorlezen in deel 1 van de Gorgels. Wat een succes. O+ . I wilde de laatste tijd voor het slapen gaan altijd alleen maar sprookjes horen. Na de zoveelste keer van de kleine zeemeermin te hebben gelezen was ik er wel een beetje klaar mee. Dit vinden we allemaal leuk. O+ .
wij hebben ze alle 3, ik vind de gewone boeken leuker dan het prentenboek. We hebben deel 1 van de gewone boeken nu bijna uit, deel 2 ligt al klaar
pi_184521109
@franny een kind van 5 kan heel veel zelf. Sowieso zelf aankleden, schoenen aan doen, Jan had als hij zin had al zelf zijn brood gesmeerd misschien niet op de manier hoe ik het wil maar deed het wel.

Nu kom ik soms beneden en dan ging het ze niet snel genoeg dan zitten ze allebei al te eten. Dat ik de laag pasta of hagelslag ofzo te dik vind neem ik maar even voor lief dan. Jan staat vaak dan hun brood te maken en Teun is drinken aan het inschenken (voor beide hun eigen melk, Teun de soya en Jan gewone). Hij wordt in april 5.
pi_184524369
Hier vandaag het B-diploma binnen gehaald. Ze is begonnen in maart afgelopen jaar. Maar heeft in het begin in een heel klein groepje gezeten (ivm stoppen zwemschool maar met vieren begonnen en daar vielen er gedurende de 12 lessen die ze daar gehad heeft steeds af. Dus laatste les zelfs alleen) daarin heeft ze een hele grote voorsprong behaald en mocht ze net na de herfstvakantie op voor A en vandaag dus B.

De oudste heeft er een stuk langer over gedaan (ruim een jaar voor A maar wel met twee keer zomervakantie er tussen waarbij de jongste de lessen in de zomer wel door gingen). En ook een ander diploma (envoz, zit nog een deel zwemsurvival bij). Echt zo jammer dat die zwemschool moest stoppen want vind de kwaliteit daar wel beter.. dan maar wat langer over doen.. ze zwemt prima hoor, maar oudste zwom met B echt wel sterker (was ook bijna een jaar ouder, want ook later begonnen en dus langer over gedaan).

Hier gaat de jongste ook nog door voor C. Vind ik zelf erg belangrijk. Ik zie op mn werk wel dat kinderen toch niet super goed zwemmen helaas, zeker als ze ook niet meer elke week zwemmen..
Wil wel met een gerust hart gaan zwemmen met ze namelijk :P
pi_184525726
Ow vindt zwemles wel heel leuk, want hij vindt zwemmen leuk. De juf helpt hem ook echt wel iedere keer, maar hij komt dus niet verder. Vissenstaart is hier de schoolslagbenen (als ik het goed begrijp). Het stomme is dat je hier tijdens de kijklessen erbij mag zitten (geen tribune, dus anders sta je buiten als je wil kijken) en dan vragen kan stellen, maar bij de laatste twee kijklessen waren we op vakantie/was hij ziek.
De zwemjuf heeft trouwens wel het vermoeden uitgesproken dat Ow hypermobiel is en dat had de fysio ook al ooit gezegd. Maar omdat de kans redelijk groot is dat we volgend schooljaar weer bij de fysio zitten voor de fijne motoriek doen we daar voorlopig niets mee (in overleg met de fysio natuurlijk).

Balen Omen dat het bij jullie ook niet opschiet.. Geven ze bij jullie aan waardoor het komt?

Fijn dat er ook zoveel positieve zwemervaringen zijn :)

Leuk cadeau Omen, al ideeen hoe de kamer eruit gaat zien?

Franny, er is een ding wat hier ‘s ochtends echt helpt... geen tv aan! Mijn jongens worden dan als hij uit moet heel tegendraads en doen helemaal niets meer. Heel soms in het weekend mag hij wel eens aan maar daar hebben we daarna dan spijt van :)

Verder over ochtendritueeltjes gesproken.. die gaan hier nu beginnen ;)
pi_184526025
Vissenstaart is dat ze in de schoolslag met gestrekte benen eerst hun voeten spreiden (dus hakken tegen elkaar, tenen uit elkaar) en dan pas je hakken naar de billen en benen wijd. Dat is een andere techniek dan is onze (of in ieder geval mijn :P ) jeugd.

Hilliebillie, ik herken dat wel, mijn zoon ging pas echt stevig zwemmen bij C. Daar moeten ze ook flinke einden met véél kleren aan. Ik ben heel blij dat we die maanden nog geinvesteerd hebben want ik zwem inderdaad met een geruster hart met hem nu.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_184526131
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 07:04 schreef Clubsoda het volgende:
Vissenstaart is dat ze in de schoolslag met gestrekte benen eerst hun voeten spreiden (dus hakken tegen elkaar, tenen uit elkaar) en dan pas je hakken naar de billen en benen wijd. Dat is een andere techniek dan is onze (of in ieder geval mijn :P ) jeugd.
Waarom is dat nodig? Klinkt vooral meer gedoe en moeilijker, maar zit er zwemwinst in?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_184526356
Ik vind het wel apart om te lezen dat je om echt goed te kunnen zwemmen niet genoeg hebt aan A en B. Het lijkt me toch dat je je met die diploma's gewoon goed genoeg moet kunnen redden. Ik heb zelf A en B, heb nog wel geoefend voor C maar dat diploma niet gehaald en echt nog nooit het idee gekregen dat ik daarmee iets tekort kom. Zou ik ook vreemd vinden, als je bedenkt hoeveel je moet investeren voor die twee diploma's. C is toch gewoon een extraatje, geen 'must'?

Ik denk ook dat het net is als met autorijden: als je na het behalen van die diploma's nauwelijks nog zwemt dan zul je dat wel merken. Maak je veel 'vlieguren' dan zwem je beter.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184526464
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 07:53 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het wel apart om te lezen dat je om echt goed te kunnen zwemmen niet genoeg hebt aan A en B. Het lijkt me toch dat je je met die diploma's gewoon goed genoeg moet kunnen redden. Ik heb zelf A en B, heb nog wel geoefend voor C maar dat diploma niet gehaald en echt nog nooit het idee gekregen dat ik daarmee iets tekort kom. Zou ik ook vreemd vinden, als je bedenkt hoeveel je moet investeren voor die twee diploma's. C is toch gewoon een extraatje, geen 'must'?

Ik denk ook dat het net is als met autorijden: als je na het behalen van die diploma's nauwelijks nog zwemt dan zul je dat wel merken. Maak je veel 'vlieguren' dan zwem je beter.
Ik heb alleen A en ik vind eigenlijk wel dat ik goed kan zwemmen. Ondanks dat wil ik wel dat Nora wat verder komt, ik weet ook niet wat er allemaal veranderd is in zo'n 30 jaar kwa criteria's enzo :)
pi_184526468
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 07:53 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het wel apart om te lezen dat je om echt goed te kunnen zwemmen niet genoeg hebt aan A en B. Het lijkt me toch dat je je met die diploma's gewoon goed genoeg moet kunnen redden. Ik heb zelf A en B, heb nog wel geoefend voor C maar dat diploma niet gehaald en echt nog nooit het idee gekregen dat ik daarmee iets tekort kom. Zou ik ook vreemd vinden, als je bedenkt hoeveel je moet investeren voor die twee diploma's. C is toch gewoon een extraatje, geen 'must'?

Ik denk ook dat het net is als met autorijden: als je na het behalen van die diploma's nauwelijks nog zwemt dan zul je dat wel merken. Maak je veel 'vlieguren' dan zwem je beter.
Vroeger was C inderdaad een extraatje, tegenwoordig is dat niet meer. De eisen voor A, B en C zijn ongeveer wat vroeger voor A en B was, het is veranderd sinds dat wij klein waren.
pi_184526472
Bij mij bestond c nog niet.
Nu zeggen ze
A= aanleren
B= beheersd
C= compleet
pi_184526651
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 07:22 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Waarom is dat nodig? Klinkt vooral meer gedoe en moeilijker, maar zit er zwemwinst in?
Ja, het geeft ze meer stuwing geloof en daarmee kost het op den duur minder energie. Is de theorie ;)

Franny, de zwembad geeft heel stellig aan dat ABC de basis voor het zwemmen is en minder eigenlijk niet voldoende. Dat heeft natuurlijk een redelijk hoog wc-eend-gehalte. Maar anderzijds, better safe than sorry wat mij betreft en het zijn natuurlijk maar een paar maanden op een mensenleven. Ook leren ze bij c pas zwemmen met kleding die enigszins lijkt op wat ze in het dagelijsk leven doorgaans dragen. Voor mijn zoon was het ook een mooie succeservaring, hij heeft echt zijn best ervoor gedaan en is heel trots op zijn diploma's.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_184526667
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:04 schreef ferrari_rood het volgende:
Bij mij bestond c nog niet.
Nu zeggen ze
A= aanleren
B= beheersd
C= compleet
We zijn denk ik ongeveer even oud; in onze tijd was C reddend zwemmen en D zwemslagen. :)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_184526800
Ik ben ook van de tijd dat C reddend zwemmen was, dus dat zal het wel zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184526855
quote:
2s.gif Op maandag 21 januari 2019 07:53 schreef Franny_G het volgende:

Ik denk ook dat het net is als met autorijden: als je na het behalen van die diploma's nauwelijks nog zwemt dan zul je dat wel merken. Maak je veel 'vlieguren' dan zwem je beter.
Dit is dus ons ‘probleem’ nu. Kind haalde alle diploma’s zó voorspoedig dat we eigenlijk regelmatig moeten zouden zwemmen om de vaardigheid er in te houden. En ik haat zwemmen ;( Ik kan het ook helemaal niet goed, ondanks A en B diploma. Hij zwom na een maand al netter/beter dan ik, ik doe maar wat.

Zwemles bijwonen vond ik zelf altijd prima, relaxed koffie drinken! c_/

[ Bericht 0% gewijzigd door Mineola op 21-01-2019 09:03:22 ]
pi_184526878
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:29 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

We zijn denk ik ongeveer even oud; in onze tijd was C reddend zwemmen en D zwemslagen. :)
Na a en b kwam hier basis
pi_184526887
ik hoor ook regelmatig ouders die hun kinderen op een spoedcursus AB(C) zetten in de zomervakantie. Dan hebben ze misschien inderdaad snel hun zwemdiploma, maar als je het dan niet bijhoudt dan hebben ze uiteindelijk net wat te weinig gezwommen om de vaardigheden te behouden natuurlijk. :)
pi_184526898
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:04 schreef ferrari_rood het volgende:
Bij mij bestond c nog niet.
Nu zeggen ze
A= aanleren
B= beheerst
C= compleet
Nvm spuit 11
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_184526937
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:27 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ja, het geeft ze meer stuwing geloof en daarmee kost het op den duur minder energie. Is de theorie ;)

Franny, de zwembad geeft heel stellig aan dat ABC de basis voor het zwemmen is en minder eigenlijk niet voldoende. Dat heeft natuurlijk een redelijk hoog wc-eend-gehalte. Maar anderzijds, better safe than sorry wat mij betreft en het zijn natuurlijk maar een paar maanden op een mensenleven. Ook leren ze bij c pas zwemmen met kleding die enigszins lijkt op wat ze in het dagelijsk leven doorgaans dragen. Voor mijn zoon was het ook een mooie succeservaring, hij heeft echt zijn best ervoor gedaan en is heel trots op zijn diploma's.
Bij C pas zwemmen met kleding?
Dat heb ik voor mijn B moeten leren en C was vroeger (zoals iemand hierboven al benoemde) o.a reddingszwemmen. Die heb ik zelf ook niet gehaald.
Dat was begin/half jaren 90. :)
pi_184526962
Nee, maar A is korte broek en shirt, B lange broek en lange mouwen en bij C nog een jas erbij. Ik vind het fijn dat hij dat heeft ervaren, zwemmen met een jas, want die heb je toch heel vaak aan .
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_184526974
A is volgens de nieuwe richtlijnen ook al met lange broek/shirt met lange mouwen.
*poef* nu is het weg
pi_184527275
Ik schep even op hoor; ik heb A, B, C, Zwemvaardigheid 1 en Zwemvaardigheid 2 en toen stopte het en mocht ik met schoolzwemmen vrij zwemmen en spelen. Ik had voor mijn 4e zwemdiploma A al. Ik ging namelijk standaard spelen naast het kanaal en mijn ouders waren doodsbang dat ik daarin zou vallen. Ik kreeg dus al les voordat schoolzwemmen begon, de hel vond ik dat, in een buitenbad om 07:30. Met zo'n ouderwetse zwemjuf met een haak.

B moet van ons A en B halen, en het liefst ook C. Wij zwemmen vaak in een groot meer en in de zee, dan vind ik A en B niet genoeg. Scheelt wel dat het jochie knettergek op zwemmen is.

Ons zwembad schrijft zelf:
'Na het behalen van het A diploma kunnen kinderen verder met het B en het C diploma. Met diploma B beheers je de vaardigheden voor een zwembad met attracties, zoals een (wildwater)glijbaan, een golfslagbassin en/of een stroomversnelling. Met diploma C kun je zwemmen in open water zonder stroming of grote golfslag, zoals recreatieplassen en vaarten.'

[ Bericht 23% gewijzigd door exode op 21-01-2019 09:39:41 ]
  maandag 21 januari 2019 @ 09:50:45 #290
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184527512
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:05 schreef kaatjejannie het volgende:
A is volgens de nieuwe richtlijnen ook al met lange broek/shirt met lange mouwen.
Misschien zwemmen ze daar voor de ENVOZ methode, die eisen zijn minder streng.

Voor mij zijn die diploma's ookal is het erkend in het buitenland echt niet voldoende.

Maargoed mijn kinderen zwemmen volgens de strengere eisen en dan zijn er ook mensen die kiezen voor een pyjama ipv spijkerbroek.( dan vinden ze mijn kind sneu, maar je valt meestal niet in het water met je pyjama alleen aan. :D )
  maandag 21 januari 2019 @ 09:57:26 #291
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184527618
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2019 08:03 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Vroeger was C inderdaad een extraatje, tegenwoordig is dat niet meer. De eisen voor A, B en C zijn ongeveer wat vroeger voor A en B was, het is veranderd sinds dat wij klein waren.
Nee absoluut niet!! Dat is echt onzin

Eisen A diploma voor 30 september 1998
De onderstaande eisen zijn de diploma-eisen, opgesteld door de Nationale Raad Zwemdiploma's (NRZ), en waren van kracht vanaf 1 september 1985.
Gekleed te water gaan met een sprong naar keuze en aansluitend 25 meter zwemmen met een slag naar keuze
Te watergaan met een sprong naar keuze en aansluitend 75 meter zwemmen met een borstslag naar keuze gevolgd door 50 meter zwemmen met een rugslag naar keuze
Te water gaan met een sprong naar keuze en aansluitend 1 minuut watertrappen. De armen mogen onder water worden meebewogen

Eisen B diploma voor 30 september 1998
De onderstaande eisen zijn de diploma-eisen, opgesteld door de Nationale Raad Zwemdiploma's (NRZ), en waren van kracht vanaf 1 september 1985.
Gekleed te water gaan met een sprong naar keuze en aansluitend 75 meter zwemmen met een borstslag naar keuze en 25 meter met een rugslag naar keuze.
Te watergaan met een sprong naar keuze en aansluitend zeven meter onder water zwemmen, gevolgd door 125 meter zwemmen met een borstslag naar keuze gevolgd door 75 meter zwemmen met een rugslag naar keuze
Te water gaan met een sprong naar keuze en aansluitend 1 minuut watertrappen met de handen boven water.
  maandag 21 januari 2019 @ 10:01:12 #292
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184527676
Edit

In mijn tijd hadden we nog schoolzwemmen, ik heb nooit mijn B diploma gehaald omdat ik "zeven meter onder water zwemmen" wel erg diep vond en dat niet durfde (dat het niet ging om diepte maar om afstand, ging er bij mij niet in :') ).
KuikenGuppy
pi_184527697
Ik heb in 1985 mijn A gehaald met droge haren. Het "gat" kwam pas bij B
*poef* nu is het weg
pi_184527872
Gebruiken ze die grote zwemhaken trouwens niet meer? :+
Ik had als kind een hekel aan op de rug zwemmen. }:|
pi_184527951
K start hier eind deze maand met zwemles als het goed is. Ze is gek op zwemmen dus ben benieuwd hoe ze het gaat doen!
Zelf heb ik alleen a en b. Vlak hierna werd het zwem abc geïntroduceerd zoals we de diploma's nu kennen. Vriend heeft a van de oude diploma's en b+c van het nieuwe zwem abc..

De ochtenden verlopen hier vrij soepel, om 630 gaat mijn wekker. Ik snooz dan nog tot 645 want ik heb wel even dat kwartiertje nodig om goed wakker te worden. Dan kleed verzorg ik mijzelf en als ik klaar ben maak ik K wakker. Ik help haar met wassen en aankleden doet ze dan verder zelf met hier en daar een instructie. Ondertussen verzorg ik de baby's. Meestal is K tegelijk met een baby klaar dus die breng ik samen naar beneden. Baby in de wipper, die wordt dan door K vermaakt terwijl ik de andere baby aankleed. Dan krijgen eerst de baby's een fles. Afhankelijk van K haar bui helpt ze hierbij of mag ze even op de tablet. Als de baby's klaar zijn doe in hen vast in de wagen waar ze eigenlijk gelijk weer slapen. En dan ga ik met K aan tafel tot het tijd is om naar school te gaan om 8:15. Schoenen en jas doet ze inmiddels zelf maar heeft wel een poosje geduurd.
pi_184528368
quote:
17s.gif Op maandag 21 januari 2019 09:50 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]

Misschien zwemmen ze daar voor de ENVOZ methode, die eisen zijn minder streng.

Voor mij zijn die diploma's ookal is het erkend in het buitenland echt niet voldoende.

Maargoed mijn kinderen zwemmen volgens de strengere eisen en dan zijn er ook mensen die kiezen voor een pyjama ipv spijkerbroek.( dan vinden ze mijn kind sneu, maar je valt meestal niet in het water met je pyjama alleen aan. :D )
Dat ligt er aan welke envoz diploma’s ze hebben. Mijn zoontje heeft ABC-zwemsurvival van de envoz. Hij moest met A inderdaad nog met t-shirt en korte broek, maar wel langere afstanden als het NRZ A-diploma. Bij B wel met lange kleding, maar de afstanden zijn daar bijna zo veel als het NRZ C-diploma. En dan bij C ook nog met laarzen aan (stukje en dan laarzen uit doen en drijven op de laarzen).

Maar wat eerder al genoemd is bij C heb je de basis pas compleet. Maar kijk vooral naar je eigen kind wat hij kan en hoe sterk hij is met zwemmen en of hij zich ook zou redden als er een onverwachte situatie voor zou doen (bijvoorbeeld onder geduwd worden door een ander kind al dan niet bewust natuurlijk).

Ik zie op mijn werk (subtropisch zwembad) helaas veel kinderen die niet voldoende zwemmen of waarvan de ouders hun kinderen overschatten (met net A alleen in de wildwaterbaan of zo, “hij heeft zijn A dus hij kan zwemmen”) of kinderen die de ouders niet durven los laten.. maar misschien zie ik daarin ook te veel hoor :P
Maar nogmaals kijk goed naar je eigen kind wat hij kan. En kind van 7 met alleen A en B is vaak ook sterker als een kind van 5 met A en B.

En ik zeg niet dat je het met B niet redt hoor, maar dan wel regelmatig blijven zwemmen. (Maar goed, dit is mijn mening ;) )
pi_184528466
Ochtendritueel ging hier vanmorgen bijna mis, door mijn eigen toedoen trouwens.. haha.
Ik had mezelf ontzettend verslapen.. werd wakker 10 minuten voor we moesten gaan :@ :O
Kinderen waren al wel wakker en een al aangekleed. Uiteindelijk maar 4 minuten later de deur uit (met nog drie happen boterham in de hand bij de jongste) dus gewoon nog ruim op tijd op school gelukkig.. poh ik zal nooit een ochtenddienst worden.. :')
pi_184530258
Ik snap het doel achter een zwemdiploma en sta er ook achter. Maar (zeker als een kind nog vrij jong is als het zijn/haar diploma haal) een zwemdiploma vind ik wel schijnveiligheid. Zeker als een kind een diploma haalt en je zwemt dan maanden niet meer.
Ook de kracht van een klein kind blijft voor mij altijd een teken dat je alert moet blijven, ook al hebben ze een zwemdiploma.

Loj, bij R is de reden dat nog in badje drie zit is vooral de kracht die ze nog niet.
pi_184530334
Ik maak me zelf ook zeker geen illusies dat mijn kind met een diploma op zak niet meer in de sloot kan verdrinken, maar wel dat ze een grotere kans heeft om zelf het water uit te komen :)
  maandag 21 januari 2019 @ 12:57:26 #300
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184530375
Ik word toevallig net gebeld door de zwemjuf, J mag voortaan twee keer per week zwemmen, en als ie goede vooruitgang blijft boeken kan ie in april op voor A, en dan meteen door voor B, zodat ie dat hopelijk ook voor de zomer heeft. Hoezee!
pi_184539573
quote:
2s.gif Op zondag 20 januari 2019 21:15 schreef Franny_G het volgende:
Judo is ook erg leuk. I kreeg op haar vorige school iedere week judoles (verlengde schooldagen). Ze vond het wel leuk maar 'gewoon' gym en dansen leuker. Nou, weten we dat ook weer. Maat tzt is het voor IJsje misschien wel wat.

Hoe komt hij bij Tuba trouwens? Keer gezien en meteen verkocht? Of speelt iemand die jullie kent het?

Nee een keer gezien denk ik? Geen idee! Vind het wel grappig :) zou een blaasinstrument wel leuk vinden, of viool net als zijn vader O+ Kinderkoor wil hij niet :+
Kwak
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')