Zo probeer ik het hier ook! E begint nu wel een snoepkont te worden, maar kan nog steeds een half stuk taart laten staan.quote:Op maandag 14 januari 2019 22:36 schreef kwakz0r het volgende:
ik probeer melba vooral geen waardeoordeel over eten mee te geven eigenlijk. hij luistert heel goed naar zijn vol/honger signalen, in elk geval (levert gerust na 1 hap een koekje weer in) dus ik wil hem daar vooral op leren vertrouwen.
en omdat ik heel erg lui ben en dit kan je kant en klaar kopen.quote:Op maandag 14 januari 2019 23:00 schreef Budabuddumbam het volgende:
Zo trakteren mijn kinderen dit soort dingen, omdat ik geen mandarijn in zakdoek meer kan zien.
ja dat lijkt wel wat op hoe ik er in wil staan.quote:Op maandag 14 januari 2019 23:00 schreef Budabuddumbam het volgende:
Bij ons hoef je ook niet te proeven, en ze krijgen wel mee wat ze lekker vinden maar dat is dan gewoon geen koek..
Ik wil meegeven dat je als een tussendoortje fruit, groente, kwark noten, vleeswaren kan kiezen.
En water ook gewoon drinken is.
Op woensdag bak ik vaak uit school lekker pannekoeken, of iets anders lekkers.
Na verjaardagen ontbijten we altijd met taart die over isEn ik neem als we ergens heen gaan nooit brood mee, dan eten we patat ofzo.
Ik wil helemaal niet meegeven dat eten gezond moet zijn, maar vooral dat het een functie heeft.
Ik vind dat bij een gezond eetpatroon ook ongezond eten hoort.
Bij mij krijgen ze dus voor de alledaagse dingen inderdaad alleen het gezonde, om ze dat ook mee te geven, maar er zijn veel momenten waar dat niet bij hoeft.
Zo trakteren mijn kinderen dit soort dingen, omdat ik geen mandarijn in zakdoek meer kan zien.![]()
![]()
[ afbeelding ]
We hebben bij onze jongste destijds in groep 1 ook die twijfel gehad. Kind van december, aan de ene kant cognitief net zo ver als de groep 3-ers. Maar qua gedrag leek hij echt een groep 1 kind.. Tot ik eens meedraaide in de klas.. Hij bleek gewoon te acteren om aandacht van juf te krijgen. Ging hij bijv. zitten miepen om zijn klittenband schoen. Het duurde een poosje voordat we juf daar van doordrongen hadden. Hij en juf hadden een gewoonte in hun gedrag ontwikkeld waarbij hij dus de kleine uithing en juf dat prima voedde..quote:Op zondag 13 januari 2019 20:36 schreef Burdie het volgende:
[..]
Wat zijn er trouwens al veel redelijk vroeg met lezen/schrijven? Kuiken loopt duidelijk voor op zijn klas, maar volgens mij niet erg op jullie kinderen. We gaan trouwens deze maand bespreken met de juffen of hij al naar groep 2 mag/kan, iemand daar ervaring mee of ideeën bij? (Ik heb zelf groep 2 overgeslagen, maar ik kon het sociaal niet bijbenen. Daar maak ik me bij Kuiken overigens geen zorgen over.)
Welke noten geef je? Ik wil ze hier wel geven, maar ik ben bang dat ze in haar keel schieten.quote:Op maandag 14 januari 2019 23:00 schreef Budabuddumbam het volgende:
Bij ons hoef je ook niet te proeven, en ze krijgen wel mee wat ze lekker vinden maar dat is dan gewoon geen koek..
Ik wil meegeven dat je als een tussendoortje fruit, groente, kwark noten, vleeswaren kan kiezen.
En water ook gewoon drinken is.
Op woensdag bak ik vaak uit school lekker pannekoeken, of iets anders lekkers.
Na verjaardagen ontbijten we altijd met taart die over isEn ik neem als we ergens heen gaan nooit brood mee, dan eten we patat ofzo.
Ik wil helemaal niet meegeven dat eten gezond moet zijn, maar vooral dat het een functie heeft.
Ik vind dat bij een gezond eetpatroon ook ongezond eten hoort.
Bij mij krijgen ze dus voor de alledaagse dingen inderdaad alleen het gezonde, om ze dat ook mee te geven, maar er zijn veel momenten waar dat niet bij hoeft.
Zo trakteren mijn kinderen dit soort dingen, omdat ik geen mandarijn in zakdoek meer kan zien.![]()
![]()
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 14 januari 2019 20:33 schreef Franny_G het volgende:
Ik kan me niet eens tussendoortjes herinneren. Ja, een pakje lauwwarme schoolmelk. Getver..
Ze kunnen ook de andere ouders aanspreken of ze de broodtrommels van hun kind leuker willen vullen.quote:Op maandag 14 januari 2019 17:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Precies dat ja, het verrassen. En ook om het gevarieerde![]()
Het is omdat ze niet willen dat de één een leuk gevulde lunchtrommel heeft en de ander 2 boterhammen. Ze willen alles gelijk hebben zodat er geen onderscheid is. Snap ik op zich wel, maar er zal altijd wel onderscheid zijn bij kinderen. Kleding bijvoorbeeld, ik doe zelden merkkleding aan. Terwijl er kinderen in haar klas met Vingino etc. lopen... Tsja...
Dat lijkt me een hele goeiequote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:06 schreef L-E het volgende:
[..]
Ze kunnen ook de andere ouders aanspreken of ze de broodtrommels van hun kind leuker willen vullen.
Ik deed dat vooral in het begin, de lunchtrommel opleuken. Toen ik merkte dat het Noor allemaal niet boeide ben ik er zo goed als mee gestopt. Heel af en toe doe ik nog hartvormpjes uitsteken in broodquote:Op dinsdag 15 januari 2019 21:52 schreef Hilmo het volgende:
Brood, hier wel regels maar geen controle gelukkig. R krijgt altijd twee boterhammen mee, regel is ene gezond andere niet. Gezond is dan ook chocopasta met minder suiker. Meestal kaas, pindakaas, soms vlees. Op de andere speculoos, chocopasta of duo pinotti. Appelstroop en jam lust hij niet meer. Honing wel maar is geloof ik niet gezond. Al het andere lust hij niet. Drinken is mini beetje melk en in andere beker halve beker met diksap, Roosvicee oid. Drinken doet hij vooral thuis. Appel gaat wel op tenzij er geen tijd is. Ze moeten als een gek eten en drinken mag pas na het eten op. Vaak genoeg krijgt hij geen drinken denk ik... In Bento bakje krijgt hij Yoyo bear rolletjes (aanrader, is gedroogd fruit in vorm van snoep), cashewnoten of 4 dierenkoekjes van goodies. Had gedacht aan leuke vormpjes enzo maar R wil dat gekke gedoe allemaal niet
quote:Op dinsdag 15 januari 2019 22:03 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Ik deed dat vooral in het begin, de lunchtrommel opleuken. Toen ik merkte dat het Noor allemaal niet boeide ben ik er zo goed als mee gestopt. Heel af en toe doe ik nog hartvormpjes uitsteken in brood
Maar het is slechts een broodtrommel.quote:Op dinsdag 15 januari 2019 14:06 schreef L-E het volgende:
[..]
Ze kunnen ook de andere ouders aanspreken of ze de broodtrommels van hun kind leuker willen vullen.
eens, die van mij willen gewoon brood mee met iets er op wat ze smorgens kiezen. En in het andere bakje fruit of een keer een koekjequote:Op woensdag 16 januari 2019 11:40 schreef vencodark het volgende:
[..]
Maar het is slechts een broodtrommel.
Moet je daar als ouder echt langer dan 10 tellen bij stilstaan?
Ik smeer boterhammen met iets wat hij lekker vindt en klaar.![]()
Zou niet eens een issue moeten zijn eigenlijk van leuk of niet leuk.
Iedereen moet vooral zelf weten hoe lang hij/zij bij een broodtrommel stil wil staanquote:Op woensdag 16 januari 2019 11:40 schreef vencodark het volgende:
[..]
Maar het is slechts een broodtrommel.
Moet je daar als ouder echt langer dan 10 tellen bij stilstaan?
Ik smeer boterhammen met iets wat hij lekker vindt en klaar.![]()
Zou niet eens een issue moeten zijn eigenlijk van leuk of niet leuk.
Oh, dat weet ik hoor.quote:Op woensdag 16 januari 2019 12:01 schreef krijgerrtje het volgende:
Maar bij sun ging het niet om een bento met brood in vormpjes en glitters en confetti, maar om stukjes vlees/kaas/groente bij het brood als extraatje
Klopt. Raar inderdaad.quote:Op woensdag 16 januari 2019 12:38 schreef L-E het volgende:
[..]
Iedereen moet vooral zelf weten hoe lang hij/zij bij een broodtrommel stil wil staanMijn punt was juist dat het ermee bemoeien door deze juf in deze situatie de plank nogal mis slaat wmb.
quote:Op woensdag 16 januari 2019 16:41 schreef Hilmo het volgende:
Ik had vandaag ook wat moois gehoord van R: hij mocht zijn cashewnoten niet opeten in lunch want dan zijn ze stil en nootjes krakendat wordt gevalletje navragen of dit klopt. Anders vind ik dat echt belachelijk.
Dat volkoren koekje verhaal vind ik ook gek hoor. Zou hetzelfde zijn als wij onze gedroogde fruitrolletjes niet mogen meegeven wat lijkt op snoep maar het niet is. Zou ik ook opstandig van worden
Dat was wel de reden vd juf. Het lijkt op een gewoon koekje en kinderen zien dat verschil niet.quote:Op woensdag 16 januari 2019 16:41 schreef Hilmo het volgende:
Ik had vandaag ook wat moois gehoord van R: hij mocht zijn cashewnoten niet opeten in lunch want dan zijn ze stil en nootjes krakendat wordt gevalletje navragen of dit klopt. Anders vind ik dat echt belachelijk.
Dat volkoren koekje verhaal vind ik ook gek hoor. Zou hetzelfde zijn als wij onze gedroogde fruitrolletjes niet mogen meegeven wat lijkt op snoep maar het niet is. Zou ik ook opstandig van worden
Omdat je juf ander doordraaid wellicht.quote:Op woensdag 16 januari 2019 17:51 schreef Roomsnoes het volgende:
Omdat het kraakt? Oei.
Waarom moet er in stilte gegeten worden? Da’s toch niet gezellig..?
Omdat het tempo van het eten bij kleuters al niet hoog ligt. Als er dan ook tussendoor nog gezellig met de buurman/vrouw gekletst wordt, zitten we gerust een uur in de kring tot iedereen het op heeft. En dat is niet helemaal de bedoelingquote:Op woensdag 16 januari 2019 17:51 schreef Roomsnoes het volgende:
Waarom moet er in stilte gegeten worden? Da’s toch niet gezellig..?
Dat idee snap ik en is inderdaad weleens nodig. Maar zij cashewnoten dan echt zo’n storend element?quote:Op woensdag 16 januari 2019 18:29 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Omdat het tempo van het eten bij kleuters al niet hoog ligt. Als er dan ook tussendoor nog gezellig met de buurman/vrouw gekletst wordt, zitten we gerust een uur in de kring tot iedereen het op heeft. En dat is niet helemaal de bedoeling. Tevens is de stilte in de kring tijdens het eten voor sommige kinderen even een fijn moment om bij te komen want ja, het is soms erg lawaaierig in een kleuterlokaal. Even een moment van zen op een dag met veel leren, spelen, zingen, kletsen en ontwikkelen. Als het goed is leest de juf dan voor of staat er een muziekje/voorleesboekje op.
Kijk even wat ik gequoot heb.quote:Op woensdag 16 januari 2019 18:52 schreef vencodark het volgende:
[..]
Dat idee snap ik en is inderdaad weleens nodig. Maar zij cashewnoten dan echt zo’n storend element?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Mijn oudste hoefde ook niet zo nodig speelafspraakjes. De jongste iets meer, maar ook niet eens wekelijks en hij is best sociaal.. Ze hebben genoeg aan de sociale dingen tijdens schooltijd, en ze genieten even van het "niet moeten/rekening houden met" na schooltijd..quote:Op donderdag 17 januari 2019 10:18 schreef kwakz0r het volgende:
Wat cute Franny!
Ik merk dat Melba helemaal geen aanstalten maakt voor speelafspraakjes. Nou kan het ook bijna nooit (ook niet op do en vrij omdat hij ivm omstandigheden de laatste tijd vaak door oma gehaald wordt en mee naar huis gaat), en hij zit ma di wo op de BSO.
Maar ik heb ook het idee dat het hem (nog) niet zo interesseert? Hij is 1 keer wezen spelen bij een vriendje maar daarna niet meer om gevraagd (behalve bij 1 klasgenootje maar die moeder brengt hem altijd te laat (serieus) dus die zie ik nooit! Ook bij het halen niet of ze vliegt in en uit en hop kinderen in de dubbel geparkeerse auto).
Herkenbaar? Mist hij iets? Ik heb namelijk het idee dat hij bij de BSO ook met vaste vriendjes speelt en dat wel even genoeg is, maar hoop ook dat hij in zijn klas wel vriendjes maakt.
I zit nu dus bijna een jaar op school, maar heeft op haar vorige school en nu haar nieuwe school alles bij elkaar misschien 2 speelafspraakjes gehad? Ze gaat ook drie dagen naar de BSO, dat maakt wel uit. Verder had ze in ons oude huis dus twee buurmeisjes waar ze op woensdagmiddag vaak mee speelde. Dat mist ze nu een beetje. Ik ga dus komende tijd wel een beetje zelf proberen speelafspraakjes te initiëren op die middag. Denk namelijk dat in groep 1 veel van die afspraakje door de ouders gedaan worden (wel in overleg met kind natuurlijk). Ik zie in ieder geval meestal dat de moeders het onderling ook staan te bespreken.quote:Op donderdag 17 januari 2019 10:18 schreef kwakz0r het volgende:
Wat cute Franny!
Ik merk dat Melba helemaal geen aanstalten maakt voor speelafspraakjes. Nou kan het ook bijna nooit (ook niet op do en vrij omdat hij ivm omstandigheden de laatste tijd vaak door oma gehaald wordt en mee naar huis gaat), en hij zit ma di wo op de BSO.
Maar ik heb ook het idee dat het hem (nog) niet zo interesseert? Hij is 1 keer wezen spelen bij een vriendje maar daarna niet meer om gevraagd (behalve bij 1 klasgenootje maar die moeder brengt hem altijd te laat (serieus) dus die zie ik nooit! Ook bij het halen niet of ze vliegt in en uit en hop kinderen in de dubbel geparkeerse auto).
Herkenbaar? Mist hij iets? Ik heb namelijk het idee dat hij bij de BSO ook met vaste vriendjes speelt en dat wel even genoeg is, maar hoop ook dat hij in zijn klas wel vriendjes maakt.
Dat is lastig ja, dat heeft mijn dochter ook. Die leeft echt voor haar vriendinnen (in haar voortgangsgesprekje zei de juf ook dat een van de meest opvallende dingen aan haar de liefde voor haar vriendinnen was). Zij gaat 3 middagen per week naar de BSO waar de meesten van hen ook komen (al is dat bij ons maar kort omdat we geen continurooster hebben) en ze spreekt sowieso op woensdagen af en vaak ook op vrijdagen. Als dat een keer niet lukt of ze is per ongeluk te laat en haar vriendinnen zijn al weg, is ze HEEL verdrietig. Best lastig want het kan nou eenmaal niet altijd.quote:Op donderdag 17 januari 2019 11:13 schreef Fazzoletti het volgende:
F heeft wel al een paar speelafspraakjes gehad, maar echt niet elke week. Veel vriendjes ziet hij ook al op de bso. Gisteren zag ik wel een meisje uit zijn klas in tranen omdat ze met niemand kon afspreken, ik ben wel blij dat het voor F geen must is![]()
Voor de adressen zijn die verfoeide vriendenboekjes dan weer reuze handigquote:Op donderdag 17 januari 2019 15:39 schreef watmoetikkiezen het volgende:
nou dat ja, wij brachten de uitnodigingen eerst rond, maar nu weet ik van lang niet allemaal waar ze wonen en heb ook niet alle nrs.
stomme avg!
Sja, nadat 1 vriendinnetje dat boekje niet meer teruggaf en zei dat ie kwijt was en we m na navragen bij ouders pas na weken terugkregen mogen van W er alleen nog volwassenen in dat boekje. Wel leuk om te zien wat de opa s en oma s later willen wordenquote:Op donderdag 17 januari 2019 16:01 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Voor de adressen zijn die verfoeide vriendenboekjes dan weer reuze handig![]()
Hier handig gebruik gemaakt en ook wat adressen overgeschreven uit vriendenboekjes van andere kinderen die J mee kreeg.
Qua leeftijd ontlopen onze tuttebolletjes elkaar niet veel Franny, maar ik heb niet echt tips voor je, want alles gaat hier vrij smooth eigenlijk. Het enige wat ik kan bedenken is, tv pas aan als je bent aangekleed.. zo is het hier ook. Succes! Hopelijk snel een doorbraak...quote:Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Oke, even iets anders mensen. Wij worstelen momenteel met het ochtendritueel op doordeweekse dagen. Dat hebben wij nl niet. Of wel, en dan heet het: papa-en-mama-regelen-alles.. Wij maken het ontbijt voor I en zij kijkt televisie. Wij pakken haar schooltas is. Dat is er zo ingeslopen, omdat het ons dan tijd geeft om onszelf ook gereed te maken. Aangezien I er altijd zo lang over doet om zichzelf aan te kleden (ook als haar kleding al klaarligt) en ze dan zoveel begeleiding en aansporing nodig heeft, kleed ik haar altijd zelf maar even aan, voor de televisie. Ook haal ik dan snel een tandenborstel door haar mond, doe wat in haar haar en poets haar snuitje schoon. I ondergaat dat allemaal lekker passief.
Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders. Vooral omdat ze het zo vanzelfsprekend begint te vinden dat wij het allemaal wel doen en regelen dat ze daarbij onuitstaanbaar wordt. En op het moment dat ze wel in actie moet komen om op tijd naar school te gaan, dan gaat ze ook nog in de contramine.
Ik weet dat we dit moeten doorbreken, maar hoe. Volgens mij kan het alleen goed gaan als we dit met militaire precisie, vol overtuiging en super consequent gaan doen.
Hoe doen jullie dat? En hebben jullie duidelijke regels over wat, wanneer en hoe iets gebeurt in de ochtend, voordat iedereen de deur uitgaat?
Bij het ontbijt zorgen voor leuk beleg, bijvoorbeeld Venz vlokken met van die chocofiguurtjes erin. Misschien ziet ze het daarmee als een soort van feestje om haar eigen boterham te maken?quote:Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Oke, even iets anders mensen. Wij worstelen momenteel met het ochtendritueel op doordeweekse dagen. Dat hebben wij nl niet. Of wel, en dan heet het: papa-en-mama-regelen-alles.. Wij maken het ontbijt voor I en zij kijkt televisie. Wij pakken haar schooltas is. Dat is er zo ingeslopen, omdat het ons dan tijd geeft om onszelf ook gereed te maken. Aangezien I er altijd zo lang over doet om zichzelf aan te kleden (ook als haar kleding al klaarligt) en ze dan zoveel begeleiding en aansporing nodig heeft, kleed ik haar altijd zelf maar even aan, voor de televisie. Ook haal ik dan snel een tandenborstel door haar mond, doe wat in haar haar en poets haar snuitje schoon. I ondergaat dat allemaal lekker passief.
Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders. Vooral omdat ze het zo vanzelfsprekend begint te vinden dat wij het allemaal wel doen en regelen dat ze daarbij onuitstaanbaar wordt. En op het moment dat ze wel in actie moet komen om op tijd naar school te gaan, dan gaat ze ook nog in de contramine.
Ik weet dat we dit moeten doorbreken, maar hoe. Volgens mij kan het alleen goed gaan als we dit met militaire precisie, vol overtuiging en super consequent gaan doen.
Hoe doen jullie dat? En hebben jullie duidelijke regels over wat, wanneer en hoe iets gebeurt in de ochtend, voordat iedereen de deur uitgaat?
Ik zou dit doen met behulp van backwards chaining. Dus jij kleedt haar helemaal aan, behalve het allerlaatste dingetje (laatste schoen dicht, of laatste broekspijp zelf oid). Dan hoeft ze zelf nog niet veel te doen, maar heeft ze wel een succeservaring, want dat allerlaatste dingetje heeft ze zelf gedaan. En dat onthoudt ze dan ook, als het goed is. Na een tijdje laat je haar dan de laatste twee dingen zelf doen en zou bouw je het rustig uit.quote:Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
I heeft ook een behoorlijke mening, dus we laten het hem de avond van tevoren zelf uitzoeken. Dat gaat gek genoeg ook veel vlotter dan wanneer hij 's ochtends moet bedenken wat hij aan wil trekken.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding
Oh wat lijkt het me heerlijk als ik dat nog mocht bepalen
Wij hadden hetzelfde gedoe in de ochtend. Sinds een jaar ben ik inderdaad heel duidelijk geworden: boven aankleden, tandenpoetsen en dan pas beneden een filmpje kijken. Eén filmpje en daarna hoe dan ook klaar en dan gaan we aan tafel of hij mag nog even spelen als ik nog niet zover ben. Daarna werkt hij zelf zijn taakjes (tas inpakken, schoenen en jas en haren kammen) af. Hoewel hij dat na drie jaar nog steeds niet kan onthoudenquote:Op vrijdag 18 januari 2019 00:09 schreef Franny_G het volgende:
Nou, ze is inderdaad een kleuter van (bijna) 5. Een schoen aandoen of een broekspijp, een maillot of shirt, dat kan ze allemaal wel (al zit een shirt nog wel eens binnenstebuiten). Die succeservaringen heeft ze. Het is meer dat ze er niet zo'n zin in heeft, en dat komt oa doordat wij haar tijdens het ontbijt televisie laten kijken. Daarnaast kan ze er lang over doen, treuzelen, afgeleid raken of dingen verkeerd aantrekken en dat kost ons tijd (en stress bij tijdnood). Daarom kiezen we dus voor de weg van de minste weerstand, maar schieten er uiteindelijk niet zoveel mee op.
Er zijn dagen dat ze zichzelf wel helemaal aankleedt, trouwens. Als ze een keertje wel zin heeft, of gewoon eens een keer naar ons luistert.. Ik denk eerder dat we het regime radicaal moeten veranderen (zoals eerst aankleden en dan pas televisie kijken) met eventueel wat beloningen voor als dat goed gaat. Iets vinden wat bij ons past.
LB, dat tussendoor willen spelen, is hier ook inderdaad. Ik snap dat je denkt 'pick your battles'. Maar ik kan er slecht tegen dat mijn dochter nu soms echt wel een onuitstaanbaar verwend krengetje is, dat het normaal vindt dat alles voor haar gedaan wordt en dan regelmatig een grote mond tegen ons heeft ook. Dat vind ik wel een 'battle' waard, dat ze leert ook haar steentje bij te dragen en wat verantwoordelijkheid te nemen. Ik zie ook wel dat op momenten dat ze dat krijgt (bijv bij het avondeten, als ze mag helpen met koken en tafel dekken) ze in positieve zin verandert. En ja, tot hoe lang blijf je dan doorgaan met het voor haar doen? Wat als ze het wel best blijft vinden zo? Vijf jaar is toch wel een leeftijd waarop je daarmee kunt beginnen, lijkt me. Dus hier gaat sowieso het roer om..
En dit soort gedachtes, werken mij altijd tegen in huis ik moet mijzelf echt af en toe zeggen dat leeftijd weinig zegt bij veel dingen en 5 ,8 en zelfs 10 eigenlijk ook nog heel klein is (nu zie ik dat bij nr 3 + 4 veel beter dan bij mijn oudste, ik ging soms echt er van uit dat ze meer zou moeten kunnen. )quote:Op donderdag 17 januari 2019 22:01 schreef Franny_G het volgende:
Kortom, zij heeft zelf eigenlijk geen eigen verantwoordelijkheid in dit alles. En nu ze 5 wordt, moet dat toch wel anders.
Samen.quote:Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
Kleren vantevoren klaarleggen... die werkt helaas niet als je kleuter een fikse mening heeft over kleding
Mijn kind vind bijna alles prima. Jurk, broek, trui, blouse, rok... Het maakt haar allemaal niet uit. Één kledingstuk wilde ze niet aan en dat was een jumpsuit. Maar voor de rest, nee geen problemen meequote:Op vrijdag 18 januari 2019 08:31 schreef LadyBlack het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |