abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184355654
Een topic voor en door ouders van kinderen in de kleuterleeftijd. Voor het delen van ervaringen en meer!

Voor de vierjarigen.
En de vijfjarigen mogen ook meedoen. En ook bijna kleuters en net geen kleuters meer.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 10:44:48 #2
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184355824
Ik vind het zoo duur, er zijn zoveel gratis werkjes te vinden op juffen sites.
En alles maar digitaal vind ik ook stom *) ik hoor er wel veel positieve verhalen over.
pi_184355857
quote:
17s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 10:44 schreef Budabuddumbam het volgende:
Ik vind het zoo duur, er zijn zoveel gratis werkjes te vinden op juffen sites.
En alles maar digitaal vind ik ook stom *) ik hoor er wel veel positieve verhalen over.
Het is ook best prijzig. Zag dat een jaarabonnement iets van 95 euro kost, in 1 keer betalen. Dat is me dan weer net een brug te ver :) Ik weet ook niet of het over een tijdje nog interessant gevonden wordt, zonde van het geld dan.
pi_184356459
Ik vind Squla (als leerkracht) niet veel bijzonders. Prima als je kind het leuk vindt en je hebt er het geld voor over, maar het is -zeker voor kleuters- zó belangrijk om gewoon te dóen en te ervaren. Daar wint digitaal het niet van, wat mij betreft.
pi_184357107
Geen idee wat wij betaald hebben, maar niet zoveel volgens mij. Was met een actie.
pi_184364196
Ze hebben bij ons op school een squla abonnement voor alle kinderen vanaf groep drie volgens mij.

Vooralsnog ben ik er niet zo mee bezig. Ik heb een kleuter die sinds kort roept dat hij niet naar groep drie wil, want dan moet hij leren lezen en dat kan hij al _O-
Kwak
pi_184365232
Ik heb een kind in de kleuterklas nu O+ Sjaak vond de eerste ochtend school (dinsdag) hartstikke leuk, maar de tweede ochtend (donderdag) wilde hij niet de klas in, want de klas zag er anders uit. De stoeltjes stonden in de kring in plaats van aan de tafeltjes. Hij weigerde pertinent. Gelukkig hebben we de afspraak gemaakt dat de lieve leidsters van de psz (zitten op 10 meter afstand van Sjaaks lokaal) helpen als het niet gaat. Dus we hebben een huilende Sjaak achter gelaten in de armen van 1 van die leidsters en ze zou kijken of ze hem mee naar boven zou nemen of in groep 1 zou achterlaten. Uiteindelijk is hij toch in groep 1 aangesloten en vond hij het wel ok de rest van de ochtend.
Dinsdag mag hij weer. Ik ben benieuwd hoe hij het dan vindt O+
pi_184366819
Leuk, MevrouwCactus. En fijn van die samenwerking met psz.

Wat betreft Squla. Ik kende het niet. I is de laatste maanden ook veel bezig met leren schrijven en rekenen, maar doet dat ouderwets met pen/potlood/stift en papier en wij begeleiden het een beetje.
Eigenlijk probeer ik dat verder zo min mogelijk te sturen, alleen als zij het echt graag wil. Ik laat haar het zelf een beetje uitdokteren en zie dan dat spel en leren erg in elkaar overlopen en dat ze het ene moment iets aan het schrijven is en dan weer gaat tekenen. Soms wil ze wel feedback en soms juist niet. Ik denk dat dit goed is zo. Het leren is heel natuurlijk.

Dingen als dat Squla zijn voor mijn gevoel (nog) te schools of te veel op de prestatie gericht. Misschien zou ik het overwegen als ze duidelijk moeite had met iets en wat extras zou kunnen gebruiken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184367322
Ik ga ook eens naar Scula kijken. Al is het maar vanwege de Nederlandse taal.

O schrijft inmiddels wel erg veel, zowel met de hand als op mijn telefoon of pc. Ze stuurt dan berichtjes naar man zijn ouders, of een vriendinnetje. wordt dan zo iets:
123456789135792468HO GAAT HET MET JULIABCDEFGHIJKLMNOPQRSUVWXYZÆØÅ
En dan 10 hartjes.

Echt heel leuk :D
Zo leuk dat fonetische schrijven:D
  zondag 13 januari 2019 @ 08:35:30 #10
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184372525
Fonetisch schrijven O+.
Kuiken heeft gisteren een magische pen gekregen; de inkt zie je alleen als je er met een UV lampje op schijnt. Toen kwam er een vriendje langs (wij hadden een afspraak met z'n vader), en die ging toen ook zo'n pen halen. En daarna gingen ze elkaar geheime brieven sturen. Met koeien letters op de envelop: GBRUIKJMAGISEPEN :D O+.
KuikenGuppy
pi_184372551
Ooh wat gaaf! Haha.
Ik vind de ontwikkeling nu zo leuk!

Al begint er wel wat perfectionisme door te schemeren. Daar zijn we nu wel mee bezig thuis. O is slim en snel en tezamen met woede en perfectionisme voorzie ik daar nog wel wat uitdagingen.
pi_184372626
Tof he, dat spellen O+ Sjaak spelt ook woorden. Een tijdje terug begon hij daar ineens mee, nu spelt hij al heel veel. Het meeste is ook nog fonetisch, vooral de Engelse woorden zijn fonetisch.

Squla hebben wij een tijdje gehad en Sjaak vond het 3 of 4 maanden erg leuk, maar daarna had hij het wel gezien. Als ik het dan een niveau omhoog zette, wilde hij wel weer even, maar dan was het toch snel weer klaar.
pi_184373840
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 08:39 schreef Roomsnoes het volgende:
Ooh wat gaaf! Haha.
Ik vind de ontwikkeling nu zo leuk!

Al begint er wel wat perfectionisme door te schemeren. Daar zijn we nu wel mee bezig thuis. O is slim en snel en tezamen met woede en perfectionisme voorzie ik daar nog wel wat uitdagingen.
I kan het ook heel moeilijk vinden als het niet meteen goed is of als wij zeggen hoe iets beter kan, gewoon 'opbouwende kritiek'. Dan doet ze bijv haar handen over haar oren of ze wil niet meer. Daarom doe ik dat ook zeer gedoseerd en bemoei ik me er niet teveel mee. Op een gegeven moment ziet ze het zelf ook, en haar de ruimte geven om het op haar eigen manier uit te vinden levert het meeste op, bij haar, ook als het dan nog altijd niet perfect is. Ik zeg dan altijd dat ze haar best heeft gedaan en supergoed bezig is. Lief om te zien hoe ze dan helemaal straalt.

Ze zit sinds zaterdag op balletles. Ik mocht de laatste tien minuten even kijken. Met haar tong uit haar mond stond ze zo haar best te doen. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184374078
Ik hoor hier nog niet, want N is pas 3jr5 mnd, maar ik merk dit perfectionisme ook wel bij haar. Ze wil zelden gewoon een beetje tekenen of knutselen of puzzelen. Als we het dan een keertje doen, dan moet ik het doen, niet zij ("Jij moet het doen mama!'). Alsof ze het zelf niet wil of durft te doen, omdat ze het nog niet goed genoeg kan.
Op het kdv maakt ze wel gewoon krassentekeningen zonder te klagen, dus ik merk het vooral thuis.
Zelf was ik vroeger ook zo, en dat was helemaal niet leuk...

Hebben jullie nog tips hoe ik haar hierin kan begeleiden? Misschien push ik teveel? Laatst las ze dus een woord ("H, twee A's, S' - haas!)", maar toen ik een ander woord vroeg, wilde ze niet meer...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184374476
Mijn oudste (nu 7) is ook zo. Al van baby af aan kregen we hem niet gestimuleerd om iets te oefenen (bijvoorbeeld van rug naar buik draaien door een speeltje net wat verder weg te leggen oid) als iets niet meteen lukt hoeft het van hem niet en doet hij het ook niet (zo ook met fietsen bijvoorbeeld, met zijwieltjes kwam hij niet voor uit en vond hij ook niet leuk om te oefenen, toen de zomer er na de zijwieltjes er af (want met kwam hij nog steeds niet vooruit) en hij fietste in 20 minuten (we wat later dan de meeste andere kinderen dat konden). En in eens weet hij van zichzelf dat hij het kan en doet het dan. Maar iets oefenen wat nog niet lukt wil hij echt niet.. heb dat eigenlijk altijd wel op zn beloop gelaten en kwam ook altijd goed.

Waar ik nu op school tegenaan loop bij hem (groep 4 nu) is dat hij qua niveau boven gemiddeld zit en de schoolwerkjes hem dus ook gemakkelijk af gaan en hij dus nog steeds niet weet hoe het is als iets moeilijk is en dat je ook wat fout mag doen om iets te leren. (Natuurlijk heeft hij geen 100% score en doet hij ook echt wel eens iets fout, maar hij schrijft bij wijze van liever op ‘weet ik niet’ als dat hij gaat bedenken hoe hij er dan toch achter kan komen wat het is)

Daarmee ben ik dus wel bang hoe dat zal gaan als hij op een gegeven moment wel iets tegen komt wat niet snel genoeg lukt. Of hij dan om kan gaan met falen en of hij zal doorzetten zodat het uiteindelijk wel lukt (of meteen op geeft).

Gelukkig krijgt hij op school wel extra uitdaging, met dingen die niet meteen lukken (maar krijg van hem weinig feedback daar over hoe dat gaat, tis geen prater of hij weet het niet meer.. :{)

Maar moraal van mijn stukje tekst. Ik twijfel nu dus of ik hem in bepaalde dingen niet meer had moeten stimuleren om te leren door trial and error in plaats van het op zn beloop te laten in de wetenschap dat alles wel goed komt.
Verder weet ik ook wel dat ik dat wel heb geprobeerd (maar wellicht niet op de juiste manier) maar dat hij daar niet voor te motiveren was. Vind het nog steeds lastig of ik het wel goed gedaan heb of hoe ik het anders had kunnen doen.
Verder dus eigenlijk geen tips en hoort bovenstaande stukje ook niet (meer) hier. Al hebben wel dingen ook in de kleuterperiode zich afgespeeld

[ Bericht 11% gewijzigd door hilliebillie op 13-01-2019 11:34:52 ]
pi_184374751
Zo is N ook wel ja! Op het cb gezeur gehad dat ze met 8 maanden nog niet rolde... nee, ze wachtte gewoon tot ze kon kruipen en toen kon ze gelijk ook gaan zitten, langs de kantjes lopen etc. Rollen heeft ze nooit gedaan dus.
Steppen ook, dat wilde ze niet echt oefenen, maar nu kan ze het gewoon wel.
Fietsen, ze heeft nu een fiets met zijwieltjes, maar daar durft ze nog niet op. Ik verwacht dat ze dat over een half jaar ineens wel wil en het dan ook kan.

Op de basisschool was ik ook zo als jouw zoon Hillie: of ik kon het gewoon, en zo niet dan ging ik huilen (dit was misschien 3x per jaar ofzo). :'( Maar op de middelbare heb ik wel geleerd hoe je dingen moest oefenen als ik het niet meteen kon.

Ik leg dus bij N dus dat nadruk op oefenen, dus als ze iets niet kan zeg ik 'ja, dan moet je veel oefenen, dan lukt het wel'. Maar N zegt dan 'als ik 4 ben, dan kan ik het wel'. Alsof het vanzelf gaat (is ook vaak zo :D )
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_184376061
Mijn nu groep 3 er had dat ook als peuter en kleuter. Maar altijd als zij iets zei van " want jij kan zo mooi tekenen mama" dan zei ik dat dat kwam doordat ik dat vaak had geoefend.. ook vaak benoemd dat broertje iets niet kon en dat oefenen helpt en ze kon dus ook zien dat hij eerst heel wiebelig liep en daarna echt kon lopen..
Uiteindelijk viel geloof ik het kwartje toen ik bedacht dat ik piano wilde kunnen spelen.. kan wel notenlezen.. dus ik steeds oefenen en toen merkte ze dat t dan eigenlijk snel beter gaat en ze was echt optrcht verbaast dat grote mensen soms ook moeten oefenen.
Ze heeft nu veel minder moeite ermee. Soms ineens weer wel (drama, ze zwom niet in 1x door het gat bij c), maar dan helpt t om te benoemen dat oefenen helpt en nu oefent ze al een paar weken braaf.. heel anders dan in de kleutertijd. Dan had ze gewoon besloten dat ze dat dus niet kon en had t heus niet elke week weer willen proberen..
pi_184376767
Voorleven is inderdaad belangrijk. Laten zien dat oefenen erbij hoort, en dat jij ook dingen niet perfect doet. En grapjes maken, relativeren, zelfspot.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184381801
quote:
2s.gif Op zondag 13 januari 2019 10:47 schreef Franny_G het volgende:

[..]

I kan het ook heel moeilijk vinden als het niet meteen goed is of als wij zeggen hoe iets beter kan, gewoon 'opbouwende kritiek'. Dan doet ze bijv haar handen over haar oren of ze wil niet meer. Daarom doe ik dat ook zeer gedoseerd en bemoei ik me er niet teveel mee. Op een gegeven moment ziet ze het zelf ook, en haar de ruimte geven om het op haar eigen manier uit te vinden levert het meeste op, bij haar, ook als het dan nog altijd niet perfect is. Ik zeg dan altijd dat ze haar best heeft gedaan en supergoed bezig is. Lief om te zien hoe ze dan helemaal straalt.

Ze zit sinds zaterdag op balletles. Ik mocht de laatste tien minuten even kijken. Met haar tong uit haar mond stond ze zo haar best te doen. O+ .
Bij O is het niet eens zozeer kritiek waar ze niet tegen kan. Alhoewel - kritiek krijgt ze weinig. Misschien ook maar eens doen haha.
Maar zo zat ze net te knutselen. Allemaal driehoeken tekenen en dan uitknippen. Eerst door het lint omdat de driehoeken scheef waren. Daarna omdat ze ze scheef aan elkaar geplakt had (wilde een vlaggenlijn maken). Daarna door het lint omdat het plakband bobbelig was.

Ze lijkt echt een soort in paniek. Ze ziet natuurlijk niet dat haar motoriek bovengemiddeld is. Ze knipt echt onwijs mooi, en misschien ziet ze juist daarom kleine oneffenheidjes heel erg.Als ik met haar bezig ben ga ik heel bewust soms ook uitschieten met mijn potlood, of scheef knippen, en dan hyperbewust benoemen van "oh jee, das jammer. nou beetje plakbank er op en dan is het goed". Hopelijk pikt ze dat dan op.
pi_184384974
Het is ook wel lastig om het beeld dat je in je hoofd hebt te moeten matchen met de realiteit. Dat is altijd zo als je iets maakt. Het is dan misschien goed om uit te leggen dat zo'n vlaggenlijn meestal machinaal gemaakt wordt, en dan is het dus helemaal netjes? Maar als je iets helemaal zelf met de hand maakt, kan dat nooit zo.

I is daar wel makkelijker in. Die zegt dan meestal: "Geeft toch niet?" en dat bevestig ik dan altijd meteen. :D . Ik ben zelf helemaal niet zo handig, en kan prima leven met oneffenheden, dus dat ziet I vaak genoeg en dat geef ik duidelijk mee. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184385047
Ja zo iets zei ik ook. Ik zei dat een vlaggenlijn ook nooit recht hangt, bv. We hebben samen een jurk genaaid voor haar pop. Heb toen heel bewust verteld waar het niet helemaal ging zoals ik verwacht. Voorlevenvoorlevenvoorleven maar :)

Haha mooie houding van I :D
  zondag 13 januari 2019 @ 20:18:58 #22
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184385060
Ah, herkenning!! Hier ook een kind dat met alles wacht tot ze het kan. En tot op t bot gefrustreerd áls ze dan iets probeert en het lukt niet.

Maar uiteindelijk komen al die dingen altijd goed. Toen ze ruim 4 was kraste ze nog steeds, en ineens kwamen er heel gedetailleerde tekeningen, en spotte ik laatst zelfs draadmannetjes met bewegingsstreepjes en zette ze vandeweek een denkwolkje bij een bloem :D Mijn kleine striptekenaar O+ (ik wou dat vroeger altijd worden)
  zondag 13 januari 2019 @ 20:36:12 #23
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184385492
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 08:35 schreef Burdie het volgende:
Fonetisch schrijven O+.
Kuiken heeft gisteren een magische pen gekregen; de inkt zie je alleen als je er met een UV lampje op schijnt. Toen kwam er een vriendje langs (wij hadden een afspraak met z'n vader), en die ging toen ook zo'n pen halen. En daarna gingen ze elkaar geheime brieven sturen. Met koeien letters op de envelop: GBRUIKJMAGISEPEN :D O+.
Net lag er een "geheime brief voor Kuiken" in de bus. Alsof ik zelf weer jong ben, ik geniet hier net zo hard van :D

Zo leuk ook jullie verhalen te lezen en te herkennen O+.

Dat perfectionisme wat jullie noemen herken ik ook in Kuiken, maar niet té erg gelukkig. Hij knutselt en tekent ook echt belachelijk veel dus er gaat best vaak iets niet helemaal zoals hij had gedacht.

Wat zijn er trouwens al veel redelijk vroeg met lezen/schrijven? Kuiken loopt duidelijk voor op zijn klas, maar volgens mij niet erg op jullie kinderen. We gaan trouwens deze maand bespreken met de juffen of hij al naar groep 2 mag/kan, iemand daar ervaring mee of ideeën bij? (Ik heb zelf groep 2 overgeslagen, maar ik kon het sociaal niet bijbenen. Daar maak ik me bij Kuiken overigens geen zorgen over.)
KuikenGuppy
  zondag 13 januari 2019 @ 20:47:46 #24
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184385784
Ik vind klassen overslaan best tricky. Want slim of niet, een kleuter blijft een kleuter, met nog een heleboel meer ontwikkeling door te maken dan alleen cognitief.

E is best slim en kleutert bovendien bijna 2,5 jaar (jarig in april) maar dit jaar groep 2 heeft ze wel nodig.
pi_184385803
Leuk om alles te lezen. O+

Burdie. Geen ervaring daarmee. Wil je hem dit jaar nog naar groep 2 doen? Of na de zomervakantie?

Hier een meisje van bijna 6 dat alleen haar eigen naam schrijft. En het woordje oor.
Ze had totaal geen interesse in letters en cijfers. Dat komt nu pas een beetje.
Volgende week zaterdag vieren we haar verjaardag alvast. En vandaag hebben we aftelkaartjes gemaakt. Zij schreef alle cijfers op.
Perfectionisme herken ik half. Ze is geel gefrustreerd als ze iets niet kan en wil het dan ook echt niet.
Aan de andere kant roept ze ook regelmatig dat iedereen het op zijn eigen manier doet. O+
pi_184386047
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:36 schreef Burdie het volgende:

Wat zijn er trouwens al veel redelijk vroeg met lezen/schrijven? Kuiken loopt duidelijk voor op zijn klas, maar volgens mij niet erg op jullie kinderen. We gaan trouwens deze maand bespreken met de juffen of hij al naar groep 2 mag/kan, iemand daar ervaring mee of ideeën bij? (Ik heb zelf groep 2 overgeslagen, maar ik kon het sociaal niet bijbenen. Daar maak ik me bij Kuiken overigens geen zorgen over.)
I loopt wel een beetje voor op het gemiddelde, maar niet zodanig dat ik bang ben voor onvoldoende uitdagingen. Wat ik vooral bij haar zie, is wat ik eerder schreef: het leergierige en bijv dingen als willen schrijven en rekenen hebben nog duidelijk een speels karakter. Ze is in die zin echt een kleuter. Soms verrast ze me echt met iets, maar op een ander moment denk ik weer: uh, wat doe je nu? :') .

Maar kuiken en I hebben denk ik wel allebei dat ze relatief lang kleuteren? I is van eind januari, is vorig jaar gestart in groep 1 en zit in principe dit hele schooljaar ook nog in groep 1. De juf van haar vorige school vroeg zich ook even af of dit voor haar niet wat lang is. Aan de andere kant: ze zat daar en nu ook weer in een gemengde groep 1/2 en dat heeft als voordeel dat ze gemakkelijk mee kan doen aan groep 2 werkjes. Ik heb met haar nieuwe juf nog niet daarover gesproken, ze zit nu vooral weer even in een wenfase, haar plekje vinden in de groep.

In plaats van een groep overslaan, kan het ook een idee zijn om te kijken waar de interesses van kuiken liggen en kijken of hij dan ipv dingen doen die hij al lang kan een meer eigen programmaatje kan lopen. Maar in het geval van zo lang kleuteren als ook bij I kan ik me best voorstellen dat een eerdere overstap naar groep 3 een goede kan zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 13 januari 2019 @ 21:02:26 #27
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184386160
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:47 schreef LadyBlack het volgende:
Ik vind klassen overslaan best tricky. Want slim of niet, een kleuter blijft een kleuter, met nog een heleboel meer ontwikkeling door te maken dan alleen cognitief.
Ja klopt, we doen het ook alleen maar als het op alle vlakken klopt.
Hij doet intussen praktisch alles op groep 2 niveau mee, dus cognitief zou het een logische keus zijn. Maar er speelt idd meer mee. Voor mij was het destijds echt een foute beslissing geweest, maar mijn nichtje heeft ook een klas overgeslagen en die had er juist weer heel veel profijt van.
Lastig wel, hoor!
KuikenGuppy
  zondag 13 januari 2019 @ 22:50:41 #28
171422 LadyBlack
paint it black
pi_184388431
Het valt of staat m.i. met de mogelijkheden die de leerkracht heeft om wat individueel met de leerlingen om te gaan.
E's juf heeft 1 uur per week een klassenassistent en in dat uur doet ze extra opdrachtjes met E en een klasgenootje. Die twee dames (beide groep 2) zitten een niveau hoger dan de rest en zijn daar erg blij mee. Op woensdag hebben ze een soort kleuter-plusklasje waar ze puzzels maken en spelletjes doen. Klinkt voor mij als fijn speels, en toch uitdagend.
pi_184390526
Ik riep dus altijd dat ik zo blij was dat Ow 2,5 jaar ging kleuteren, maar nu baalt hij er alleen maar van.

Hij wil heel graag naar groep 3 en cognitief had hij er ook beter gepast. Sociaal is hij wat zwakker, maar ik denk dat dat altijd zo zal blijven :)

Hij is wel erg onzeker en hoorde vaak van kinderen uit zijn groepje dat hij het niet goed deed (en dan deed hij de puzzel/las het woord/ rekensommetje juist wel goed). Gelukkig heeft de juf hem nu met drie andere meiden in een groepje gezet die ook kunnen lezen. Kwam hij erachter dat hij enkele twee klanken nog niet wist, die een ander meisje wel wist. Is hij vervolgens zelf een soort flitskaartjes gaan maken en daar oefent hij nu samen met zijn broertje mee. Ik stimuleer hem daar helemaal niet in, maar rem hem ook niet. Het oefenen gaat ook heel relax zonder frustratie :)
Vorig jaar zat Ow ook de laatste maanden in een plusklasje. Hij vond het fantastisch en had laatst aan de juf gevraagd of hij er weer naar toe mocht (hoorde ik van de juf :o ) . Hopelijk is er na d emeivakantie weer plek, dan stroomt groep 8 af :)

Goed lang verhaal, maar 2,5 haar kleuteren is dus toch niet voor ieder kind goed. En ik had nooit gedacht dat ooit te roepen.

(Ik heb bij mijn kleine kleuter van oktober nu ook aangegeven dat ik een jaar langer groep 1 doen op basis van zijn spraak niet verstandig vind. Liever dan een jaar langer groep 2 :) )

Oh en ook hier komt de verjaardag eraan. 6 jaar geleden was ik nu opgenomen en had ik een hele slechte nacht ;) Dinsdag jarig, vrijdag zijn eerste kinderfeestje (als oudste van zijn klas kwam ik er vorig jaar nog prima onderuit ;) ) en zaterdag zijn grote mensenfeestje.. ik ben blij als het zondag is ;)
pi_184392943
Ik vind jullie verhalen over perfectionisme heel verhelderend om te lezen, dank jullie wel! O+.

Vanochtend om 7.30 uur kregen we een spoedbericht van school: juf ziek en er was geen vervanging. Dat was wel even stressvol. :+. Gelukkig kon I terecht bij de gastouder waar zijn kleine zusje vandaag al naartoe zou gaan (en stonden mijn ouders ook al paraat O+).
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_184393040
Ja, dat is het lerarentekort in de praktijk. I's juf was ook ziek, maar dat is wel opgevangen. Op I's vorige school was er op de vrije dag van haar vaste juf geen vervanger en dus kreeg ze die dag dan les van een assistente. Niet ideaal en een typisch voorbeeld van een soort 'verborgen' lerarentekort.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184393064
Ik vind het ook niet meer dan prima dat de kinderen naar huis gestuurd worden/thuis mogen blijven. Maak maar duidelijk hoe groot het probleem is.

Kinderen voor wie echt geen oppas gevonden kon worden, mochten wel komen en zouden dan over de andere groepen verdeeld worden, dat wel.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_184393078
Oh dat is fijn voor die ouders ja. Op maandag zou het voor ons ook geen probleem zijn, maar op di, do en vrij wel. Onze ouders zijn ook niet beschikbaar.

LB, wat een goede oplossing zo!
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184393153
Iets waar ik wel aan moet wennen in I's nieuwe klas: ze doen daar massaal al aan vriendenboekjes. De eerste keer dat I een boekje meekreeg was op haar tweede wendag. Toen vond ik het wel heel leuk en lief, dat ze er kennelijk al meteen bij hoorde. Maar we hebben nu het derde boekje gekregen en ik zie dus constant kinderen met die boekjes rondlopen in de klas. Ik vind ze echt nog te jong daarvoor hoor. Dat is toch eigenlijk pas leuk als ze zelf de antwoorden kunnen opschrijven? Ik voel me nu de hele tijd verantwoordelijk ervoor. }:| . I zegt nog niet dat zij er ook eentje wil, maar dat zal wel niet zo lang meer duren. }:|
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 14 januari 2019 @ 11:25:16 #35
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184394380
Volgens mij hoort dat er bij? Op Kuikens school heeft ook iedereen zo'n boekje.
KuikenGuppy
pi_184394492
toen w in groep 1 zat had heel groep 2 zo n boekje. Maar toen ze zelf in groep 2 zat niet meer en ook in groep 3 heb ik ze niet meer gezien. Nu L in groep 1 zit heb ik er ook niemand mee zien lopen..
W heeft zelf ook zo n boekje.. alleen haar 2 beste vriendinnen staan er in en verder alleen opa en oma s, oppas enzo.. ze wil m niet in de klas meegeven want andere kinderen raken m dan kwijt volgens haar. t is wel leuk om iedereens favoriete film en muziek te lezen al hebben de oma s wat moeite met de vraag wat ze later willen worden :)

[ Bericht 52% gewijzigd door watmoetikkiezen op 14-01-2019 11:38:48 ]
pi_184395213
Hier ook af een toe een vriendenboekje. Ik vul hem samen met R in. Krijg je ook hele leuke antwoorden soms.
pi_184395724
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 11:25 schreef Burdie het volgende:
Volgens mij hoort dat er bij? Op Kuikens school heeft ook iedereen zo'n boekje.
Op sommige scholen blijkbaar. Op I's vorige zeer multiculturele school had niemand er eentje.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184395729
Hier ook regelmatig een boekje. Ik ben wel gestopt met pasfoto's erin te plakken. Ben ik straks heel dat velletje wat bij de schoolfoto's kwijt aan vrienden boekjes... We plakken daar de laatste tijd een leuke sticker.
pi_184395779
Bij de eerste twee boekjes zaten wij middenin de verhuizing. Geen idee in welke doos de pasfoto's zaten, dus die ontbraken ook. :P . Voelde me daar ook al een beetje lullig over, maar gelukkig ben ik niet de enige. I was ook lekker eigenwijs bezig. Ze had een vriendenboekje van een jongetje gekregen. Stond helemaal in het teken van dinosaurussen. Het was de bedoeling dat je zelf ook een dinosaurus tekende. Maar I tekende gewoon een prinses. :6 . :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 14 januari 2019 @ 12:50:04 #41
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184395833
Hier ook regelmatig een boekje. Ik plak nog wel "foto's". That is, ik heb de schoolfoto digitaal gekocht, en aan het begin van het jaar print ik een velletje met 24 pasfoto's. Daarmee komen we het jaar ruim door tot de volgende schoolfoto.

J is het kleuteren ook wel redelijk beu (van januari, dus nu net 6 en al 2 jaar in de kleuterklas). Hij vindt dat ie "te weinig leert", maar wil ook nog niet echt leren lezen en schrijven "want dat leer je pas in groep 3". Fixed mindset, he has it. Ervaring leert dat als het eenmaal "mag", het bij J heel snel kan gaan. We gaan het zien, hij gaat nog steeds met plezier naar school ^O^

[ Bericht 4% gewijzigd door mousemicky op 14-01-2019 16:42:08 ]
pi_184396289
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 12:43 schreef Sunshine1982 het volgende:
Hier ook regelmatig een boekje. Ik ben wel gestopt met pasfoto's erin te plakken. Ben ik straks heel dat velletje wat bij de schoolfoto's kwijt aan vrienden boekjes... We plakken daar de laatste tijd een leuke sticker.
Kleurenkopietje maken?
  maandag 14 januari 2019 @ 13:24:16 #43
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_184396442
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:14 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Kleurenkopietje maken?
Idd, ik heb ook een a4 met 36 fotootjes afgedrukt toen ik in de gaten kreeg hoe vaak er vriendenboekjes in de tas zaten :+
pi_184396602
F heeft ook al vriendenboekjes mee gekregen, ik vond dat ook al rijkelijk jong! Tot nu toe wel braaf ingevuld, het levert wel mooie antwoorden op :+
Zo wilde hij later 'mens' worden (want geen kind meer) en was zijn wens 'dat er altijd een ster boven ons huis zou staan' (te veel naar het kerstverhaal geluisterd denk ik :P )
pi_184396674
B kleutert ook 2,5 jaar. Hij is van eind februari. Hij zit nu dus bijna een jaar in groep 1. Hij speelt eigenlijk alleen met groep 2 kinderen en loopt met name verbaal voor. Toch gaan wij niet overwegen hem eerder naar groep 3 te laten gaan. Hij moet nog zo lang in de schoolbanken, laat hem maar lekker kleuteren. (Geen algemene mening he, puur op hem gebasseerd)
  maandag 14 januari 2019 @ 13:49:04 #46
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_184396752
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2019 12:42 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Op sommige scholen blijkbaar. Op I's vorige zeer multiculturele school had niemand er eentje.
Zijn het niet gewoon fases waarin het 'in' is?

Vorig jaar kwamen we om in de vriendenboekjes. De kinderen van groep 2 waren erg fanatiek daarin.
Dit jaar echt niemand! En kleuter heeft ineens ook geen behoefte meer om 'm mee te nemen naar school.

Hier was de juf toevallig vandaag ook ziek. Ze werden opgevangen door de onderwijsassistente, wat wel erg fijn was want die kent ze goed. Anders zouden de kinderen verdeeld worden over de klassen.

Ik vind trouwens ook dat jullie kleuters super snel zijn met lezen en schrijven :o
Hier vind ze letters schrijven wel leuk, maar het is echt nog een soort tekenen. Ze kan een aantal namen (haar eigen, van zusje en van beste vriendin) lezen en schrijven en mama en papa.
Die letters kent ze ook, maar als ze een woord aan het uitspellen is, dan kan ze daar eigenlijk nooit een woord van maken. Dan leest ze bijvoorbeeld 'P Ah P... Voet?' :+

Ach, komt vast goed in groep 3 neem ik aan :P
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_184396941
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 13:14 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Kleurenkopietje maken?
Goed idee ja!
pi_184397665
ha, dat komt prima goed in groep 3. Mijne heeft tot ca halverwege groep 2 het bestaan van letters totaal genegeerd.. Daarna vond ze er ook nog niet veel aan.. Nu in groep 3 leest ze als een van de beteren (ik lees 1x per week met 11 kinderen 6 min per kind, dus kan t aardig inschatten). Schrijven van letters doet ze dan weer vrij consequent van rechts naar links (dus beginnend bij t eind van de letter). Hopelijk neemt ze van juf wel aan dat dat anders moet, want aan elkaar schrijven wordt lastig zo..
  maandag 14 januari 2019 @ 15:06:48 #49
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_184397894
Mijn kleutertje is van 1 oktober. Verstandelijk kan ze wel mee naar groep 3 lijkt het nu. De juffen vinden haar soms nog klein of wat onzeker. Dus ik ben benieuwd hoe het loopt. Anders kleutert ze straks 3 jaar. Dan ben ik wel bang dat ze zich gaat vervelen.

Deze maand weer een cito kijken wat het beeld nu is.
pi_184399716
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:06 schreef -Bubseltje- het volgende:
Mijn kleutertje is van 1 oktober. Verstandelijk kan ze wel mee naar groep 3 lijkt het nu. De juffen vinden haar soms nog klein of wat onzeker. Dus ik ben benieuwd hoe het loopt. Anders kleutert ze straks 3 jaar. Dan ben ik wel bang dat ze zich gaat vervelen.

Deze maand weer een cito kijken wat het beeld nu is.
Krijgen die kleintjes al een cito of lees ik dat verkeerd?

Ik word ondertussen wel nogal moe van wat je wel en niet mag eten op school. Ik geef Noor voor bij de lunch een broodje en vaak wat groente/fruit/worstje/kaasje. Mag dat ook al niet meer, alleen brood punt. Voor haar tien uurtje mag alleen fruit/groente, uiteraard wel vergezeld met een pakje zoete zooi. Trek dan 1 lijn. Gezond eten, gezond drinken.
pi_184399762
Wat stom sun! :{ ik doe inderdaad altijd twee boterhammen en een kaasje/vleesje/komkommer. Soms is het op, soms niet.. maar vind het leuk om d’r daarmee te verrassen en ik wil ook niet dat ze te weinig eet en honger heeft aan ‘t einde van de dag. Waarom mag het niet? Omdat ze de tijd niet hebben om het op te eten?
pi_184399845
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 16:58 schreef krijgerrtje het volgende:
Wat stom sun! :{ ik doe inderdaad altijd twee boterhammen en een kaasje/vleesje/komkommer. Soms is het op, soms niet.. maar vind het leuk om d’r daarmee te verrassen en ik wil ook niet dat ze te weinig eet en honger heeft aan ‘t einde van de dag. Waarom mag het niet? Omdat ze de tijd niet hebben om het op te eten?
Precies dat ja, het verrassen. En ook om het gevarieerde :)

Het is omdat ze niet willen dat de één een leuk gevulde lunchtrommel heeft en de ander 2 boterhammen. Ze willen alles gelijk hebben zodat er geen onderscheid is. Snap ik op zich wel, maar er zal altijd wel onderscheid zijn bij kinderen. Kleding bijvoorbeeld, ik doe zelden merkkleding aan. Terwijl er kinderen in haar klas met Vingino etc. lopen... Tsja...
  maandag 14 januari 2019 @ 17:14:33 #53
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_184400043
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 16:54 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Krijgen die kleintjes al een cito of lees ik dat verkeerd?

Ik word ondertussen wel nogal moe van wat je wel en niet mag eten op school. Ik geef Noor voor bij de lunch een broodje en vaak wat groente/fruit/worstje/kaasje. Mag dat ook al niet meer, alleen brood punt. Voor haar tien uurtje mag alleen fruit/groente, uiteraard wel vergezeld met een pakje zoete zooi. Trek dan 1 lijn. Gezond eten, gezond drinken.
Ja op onze school eind groep 1. En dan nu en eind groep 2.

Bij ons mag dat wel. Niet te veel dat ze er meer dan 40 minuten er over gaan doen.
  maandag 14 januari 2019 @ 17:15:12 #54
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184400057
Dan zouden ze aan mij een verkeerde hebben!

Dan zou ik dus echt een gesprek met de directie aangaan.
En je ziet idd verschil in alles, kleding, kinderfeestjes, traktaties
pi_184400131
Tss, het idee alleen al. Dat ze zich druk maken over relevante zaken.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_184400614
Ik snap het idee inderdaad, maar je kunt daar onmogelijk een lijn in trekken toch? Zo zullen er bij ons op school ongetwijfeld kinderen zijn die hagelslag en chocopasta en pakjes drinken meekrijgen terwijl die van mij een beker water heeft en kaas/vlees op brood :') en kleding inderdaad, en speelgoed dat ze wel of niet meenemen naar school en weet ik veel wat. Stom -O-
pi_184400777
Oh zo’n speelgoed-meeneemdag ja. Alsof je daarmee geen ongelijkheid kan tonen. :P
Snoep meegeven vind ik nog een ander verhaal maar een extra stukje komkommer is toch niet zo kwalijk?
Een jongetje uit A’s klas heeft nogal eens pannenkoekjes mee als lunch.
Dat wil A ook wel maar daar begin ik zelf niet aan. Om maar een voorbeeld te noemen. :)
pi_184401025
Wat stom Sun!
B neemt 4 boterhammen mee en daarbij zit altijd een verrassing. Dat varieert tussen rozijntjes tot tomaatjes of gedroogde mango. Ik hoor hele lunchverhalen altijd van halve maaltijden die andere kinderen meenemen. (rijst met van alles etc) B eet het liefst brood dus die vindt zijn lunch een feestje.

Er zijn 2 regels: op dinsdag en donderdag geen snoep of koek mee en bij het 10 uurtje geen pakjes drinken of zo.
pi_184401236
Waarom dinsdag en donderdag niet?
pi_184401266
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 18:22 schreef vencodark het volgende:
Waarom dinsdag en donderdag niet?
Dat moet je aan de school vragen, dat zijn de dagen dat er dus geen snoep of koek meegenomen mag worden. Voor ons no big deal want B neemt dat nooit mee.
pi_184401683
Misschien een stomme vergelijking, maar vroeger had je dit gezeur helemaal niet. Iedereen nam mee wat hij wilde. Ik moest elke dag van mijn moeder een banaan meenemen naar school. Heeft me een bananentrauma opgeleverd :'(

En overblijven kwam ook lang niet zo vaak voor als nu. Vroeger (dan praat ik toch wel over jaar of 25 geleden) waren er elke dag een handjevol kinderen die overbleven. Nu is het bekant de hele school! Tijden veranderen :)
pi_184402763
Ik word af en toe ook gek van die broodtrommelpolitie. Dat een huisgemaakt ongezoet volkorenkoekje niet mag, maar een Liga vol suiker wel. En normaal gesproken probeer ik de juf niet af te vallen waar kleuter bij is, maar toen ze thuiskwam met "Ik mag van juf geen bramen meer mee want als ik er dan eentje laat vallen komt er een vlek op de vloer", ontglipte me toch een "Dan heeft juf mooi pech". Wees blij dat ze een bak fruit meekrijgt en dat we regelmatig variëren, en bemoei je er verder niet mee zeg }:|
pi_184403207
Misschien denk ik weer veel te simpel, maar vroeger was dat gedoe toch juist niet nodig. Omdat de ouders het beter voor elkaar hadden. Of ben ik dan erg ouderwets? Ik mocht doordeweeks echt geen snoep, limonade, koek of zo. Geen discussie over mogelijk. Laat staan dat het mee naar school mocht.
En als je een appel wilde, moest je die kopen en snijden ipv al die kant en klaar varianten van nu.

Ik kan me wel voorstellen dat je er regels voor maakt. Anders zit de helft met chips en de andere helft met fruit wat altijd gezeik in de klas zal opleveren.

Maar je kan ook overdrijven inderdaad. Een braam die een vlek maakt? Pffff.
pi_184403219
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 19:36 schreef Amsel het volgende:
Ik word af en toe ook gek van die broodtrommelpolitie. Dat een huisgemaakt ongezoet volkorenkoekje niet mag, maar een Liga vol suiker wel. En normaal gesproken probeer ik de juf niet af te vallen waar kleuter bij is, maar toen ze thuiskwam met "Ik mag van juf geen bramen meer mee want als ik er dan eentje laat vallen komt er een vlek op de vloer", ontglipte me toch een "Dan heeft juf mooi pech". Wees blij dat ze een bak fruit meekrijgt en dat we regelmatig variëren, en bemoei je er verder niet mee zeg }:|
Ha! Ik zei ook tegen Noor: 'straks wil de juf alleen nog droog brood en water zien' toen ik hoorde dat ze niet eens meer iets bij haar brood mocht meenemen :D Sommige scholen draaien compleet hierin door. Ze zit op een over het algemeen fijne en goede school, maar dit is over de rand.
pi_184403410
Dat klinkt vooral allemaal als nogal inconsequent en ondoordacht. Dat zou mij ook storen.

Ik kan het op zich nu wel een beetje vergelijken. I's vorige school was streng en consequent: alleen waterbidons (stond ook in de aanmeldbrief als iets wat je moet hebben voordat je daar naar school kan), en geen koek en snoep. Maar dan ook echt geen. Dus toen ik I ook een keertje een volkorenkoekje had meegekregen zei ze tegen me dat ze die niet mocht opeten van de overblijfjuf.
Ik vond dat aan de ene kant best streng. Maar komkommer, kaas of worstjes mochten wel gewoon.
Wat wel heel prettig was: als dit voor alle kinderen zo is (dingen als: mijn kind lust geen water, werden gewoon niet geaccepteerd), dan eten en drinken ze op school dus allemaal altijd gezond. En dat vond ik fijn, want als ik dan uit school of in het weekend I wel eens wat gaf, dan was dat echt een traktatie.

Op haar nieuwe school zijn geen regels hiervoor. Ik ging op de oude en bekende voet verder: alleen water mee, en fruit als tussendoortje. Maar nu begint I dus: 'Er zijn kinderen die snoep en chocola hebben, mama. En koekjes. Mag ik dat ook? En veel kinderen hebben pakjes, dat wil ik ook."
Tja, en daar baal ik toch een beetje van. We gaan maar proberen hierin een middenweg te vinden, want ik snap best dat je als je dat bij andere kinderen ziet, dat ook wel eens wil. I had van de week al een hapje van een koekje van een jongetje naast haar gekregen. Die vond haar kennelijk ook zielig met haar fruit. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184403609
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 19:59 schreef exode het volgende:
Misschien denk ik weer veel te simpel, maar vroeger was dat gedoe toch juist niet nodig. Omdat de ouders het beter voor elkaar hadden. Of ben ik dan erg ouderwets? Ik mocht doordeweeks echt geen snoep, limonade, koek of zo. Geen discussie over mogelijk. Laat staan dat het mee naar school mocht.
En als je een appel wilde, moest je die kopen en snijden ipv al die kant en klaar varianten van nu.

Ik kan me wel voorstellen dat je er regels voor maakt. Anders zit de helft met chips en de andere helft met fruit wat altijd gezeik in de klas zal opleveren.

Maar je kan ook overdrijven inderdaad. Een braam die een vlek maakt? Pffff.
Zou kunnen dat ik van een andere generatie ben, maar ik weet niet beter dan dat ik m’n hele basisschooltijd zo’n beetje Samson en Gert koekjes met een pakje fristi meekreeg, of van die soepstengels met een pakje chocoladepasta, of iets anders :D noooooit fruit of water meegekregen naar school :')

Wat dat betreft vind ik het wel goed dat het tien uurtje een fruit/groente moment is en dat snoep/koek mee naar school niet perse getolereerd wordt. Maar als bramen en stukjes kaas, worst of komkommer geweigerd worden :') bizar hoor..
pi_184403647
Hier mag enkel bruin brood met hartig beleg met een beker water een stukje komkommer of snoeptomaat mag erbij maar enkel als het kind het brood wel op kan.
Om 10 uur eten ze met de hele klas appels en drinken ze een kopje thee. Ieder brengt een appel in 4-en mee in de ochtend en doet dat in een grote schaal. De schaal komt in de kring en de kindjes mogen naar wens pakken met de thee.

Ik heb helemaal geen moeite met de regels wat brood betreft. Thuis krijgen ze dingen die ze graag willen en op school gelden gewoon deze regels. Ik vind het idd ergens wel prettig dat ieder kind vrijwel hetzelfde eet en er dus geen ‘maar pietje krijgt het wel’ drama’s zijn.
Na school eet hij gewoon een boterham met hagelslag als hij dat wilt met een bekertje sap.
♥ J & S
pi_184403874
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:21 schreef krijgerrtje het volgende:

[..]

Zou kunnen dat ik van een andere generatie ben, maar ik weet niet beter dan dat ik m’n hele basisschooltijd zo’n beetje Samson en Gert koekjes met een pakje fristi meekreeg, of van die soepstengels met een pakje chocoladepasta, of iets anders :D noooooit fruit of water meegekregen naar school :')

Wat dat betreft vind ik het wel goed dat het tien uurtje een fruit/groente moment is en dat snoep/koek mee naar school niet perse getolereerd wordt. Maar als bramen en stukjes kaas, worst of komkommer geweigerd worden :') bizar hoor..
Echt? Ok nu ben ik jaloers. Ik ben een jaren 80 kind iig.
pi_184403890
Ik kan me niet eens tussendoortjes herinneren. Ja, een pakje lauwwarme schoolmelk. Getver. ;( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 14 januari 2019 @ 20:35:39 #70
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184403930
Bij ons in mijn jeugd was het ook allemaal koeken (idd samson en gert) en fristi ofzo.

ik moest lachen om de bramen vlek, bij mijn kleuter was er ruimte tekort en hebben ze tijdelijk in een lerarenkamer les gehad, daar zat dus vloerbedekking en ze hebben er een half jaar gezeten maar de vloer was echt goor, (allemaal net 4 jaar, instroom) er viel zoveel op de grond en veel kinderen nog plasongelukjes gatver gatver wat was dat goor :D hebben ze snel vervangen. _O-
pi_184403958
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:21 schreef krijgerrtje het volgende:

[..]

Zou kunnen dat ik van een andere generatie ben, maar ik weet niet beter dan dat ik m’n hele basisschooltijd zo’n beetje Samson en Gert koekjes met een pakje fristi meekreeg, of van die soepstengels met een pakje chocoladepasta, of iets anders :D noooooit fruit of water meegekregen naar school :')
:o
Dat kwam bij ons op school echt niet voor. Als je schoolmelk schoolchocomel was, had je al vet geluk.

Alleen appel om 10 uur vind ik ook wel wat karig trouwens. Bij Son op school doen ze al het fruit op een schaal zodat iedereen wat breder kan proeven, dat is wmb wel ok.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_184403979
Hier ook inderdaad koekjes en pakjes/bekers chocomelk vroeger in de klas. Ik had dus altijd een banaan :'( en een pakje schoolmelk (die ik vaak nog halfvol wegpletterde :') )

Ik vond het trouwens superleuk dat Noor laatst thuiskwam met een gratis Bobo (uiteraard met een brief erbij of je lid wilde worden). Ik had die vroeger ook! En later de taptoe. Weet nog wel dat ik dat heel leuk vond om te lezen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Sunshine1982 op 14-01-2019 20:43:38 ]
pi_184404116
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:38 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik vond het trouwens superleuk dat Noor laatst thuiskwam met een gratis Bobo (uiteraard met een brief erbij of je lid wilde worden). Ik had die vroeger ook! En later de taptoe. Weet nog wel dat ik dat heel leuk vond om te lezen.
Ik vind de Bobo erg leuk voor kleuters :Y
  maandag 14 januari 2019 @ 20:51:27 #74
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_184404186
Betutteling door school die ook de ballen snapt van gezonde voeding, ik kan daar zo boos van worden. Als ik die verhalen zo lees ben ik nogmaals blij met J’s school. Geen snoep, geen fris en energiedrank, en verder vrijheid blijheid. In de ochtend fruit (wordt in de kleuterklassen gezamenlijk gegeten). Met alles verplicht delen zou ik niet blij zijn, of alleen maar appels... Zoonlief heeft een voorkeur voor zachtfruit. Da’s natuurlijk duurder dan appels en bananen. Hij mag het best wel eens mee naar school van mij, maar niet om het vervolgens met 25 kleuters te moeten delen en zelf 1 aardbei over te houden.

Bij de lunch hier ook van alles in de lunchbox naast brood. Fruit, groenten, kaas, worst, gedroogd fruit, droge toastjes. We wisselen af. Nog nooit commentaar op gehad. Liever dat ie zn maag daarmee vult dan met een extra boterham met chocopasta.
pi_184404367
Snoep op doordeweekse dagen op school? Dat vind ik wel ernstig hoor :D Een stop zetten voor kaas en komkommer vind ik net zo gek :P Leren dat elke dag snoep en koek de norm is, vind ik kwalijk.

Ik zou als school een lijn trekken dat alles mag zolang het eten is, en gewoon water om te drinken. Ik ben blij dat scholen hier een gezond profiel hebben. Dwz je drinkt water en/of melk, en de broodtrommel bevat brood met gezond beleg en af en toe wat avondeten van de dag er voor. Zoet beleg en pannenkoeken enzo met mate. Heb je het te vaak, dan wordt je er op aangesproken.
pi_184404522
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 20:59 schreef Roomsnoes het volgende:
Snoep op doordeweekse dagen op school? Dat vind ik wel ernstig hoor :D Een stop zetten voor kaas en komkommer vind ik net zo gek :P Leren dat elke dag snoep en koek de norm is, vind ik kwalijk.

Ik zou als school een lijn trekken dat alles mag zolang het eten is, en gewoon water om te drinken. Ik ben blij dat scholen hier een gezond profiel hebben. Dwz je drinkt water en/of melk, en de broodtrommel bevat brood met gezond beleg en af en toe wat avondeten van de dag er voor. Zoet beleg en pannenkoeken enzo met mate. Heb je het te vaak, dan wordt je er op aangesproken.
Imo is zoet beleg niet per definitie ongezonder dan hartig.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 14 januari 2019 @ 21:09:31 #77
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184404557
het stomst vind ik scholen waar je ongezond mag eten,( koek en snoep etc) maar wel een streng traktatiebeleid hebben.
pi_184404584
Ik ben al lang blij dat mn kind wat eet. Dan is t maar chocopasta op brood. Ben blij daar op school niet in beperkt te worden.
*poef* nu is het weg
pi_184404786
De school van Sjaak heeft 3 dagen in de week fruit vanuit 1 of ander overheidsproject. Kinderen hoeven dan zelf niets mee te nemen, maar krijgen dan dus van school fruit. Dat kan van alles zijn. Als je kindje, net als Sjaak, nauwelijks dingen eet (we weten nog niet waardoor het komt, door textuur, allergie of gewoon niet willen) dan mag je je kindje zelf wat meegeven.
Qua brood etc zijn er geen regels. Er mogen geen koeken mee naar school geloof ik. Drinken heb ik ook niets over gehoord. Sjaak heeft 2 Drink in the Box-dingen waar hij Roosvicee of water in mee krijgt.
pi_184404845
Wat een verschil in benadering van scholen zeg! Ik had het er net over met F, hoe dat nu gaat tijdens het eten. Ze zitten met 6 kinderen aan een tafel en moeten dan hun brood eten. Ze mogen niet praten en de korstjes moeten ook op. De juf controleert of je je brood op hebt en dan mag je in de kring gaan zitten. In het continue rooster zit 45 min tussen de middag. Dus er zal wel een grens zijn tot wanneer ze mogen eten en daarna allemaal naar buiten :)

Brood met hartig beleg gaat er echt niet in bij hem. Chocopasta & speculaas zijn de favorieten :9 Ik eet zelf ook zelden hartig dus ga het hem ook niet verplichten. Hij gruwelt van kaas en worst dus dan is de keuze al zeer beperkt :')
  maandag 14 januari 2019 @ 21:23:12 #81
149959 SQ
snelle trees
pi_184404859
Mijn kind krijgt ook fristi in de beker! Mag ik nou afgeschoten worden? O+
disclaimer
pi_184404878
wat een loedermoeder ben je ook SQ :{w
pi_184404959
Hier krijgt mijn bijna zesjarige bruin brood met worst naar school (dat wil ze zelf). Verder een pakje drinken, een beker water en een stuk fruit.

Ik vind overigens niet dat ouders van vroeger het beter voor elkaar hadden dan nu. :D
  maandag 14 januari 2019 @ 21:29:30 #84
149959 SQ
snelle trees
pi_184404993
quote:
17s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:24 schreef Fazzoletti het volgende:
wat een loedermoeder ben je ook SQ :{w
I know, de moeders op het schoolplein kijken me altijd heel vuil aan :9
disclaimer
pi_184405115
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:22 schreef Fazzoletti het volgende:
Wat een verschil in benadering van scholen zeg! Ik had het er net over met F, hoe dat nu gaat tijdens het eten. Ze zitten met 6 kinderen aan een tafel en moeten dan hun brood eten. Ze mogen niet praten en de korstjes moeten ook op. De juf controleert of je je brood op hebt en dan mag je in de kring gaan zitten. In het continue rooster zit 45 min tussen de middag. Dus er zal wel een grens zijn tot wanneer ze mogen eten en daarna allemaal naar buiten :)
Die gesprekjes daarover zijn altijd wel grappig. I zat op haar vorige school aan de 'langzame tafel' waar alle langzame eters werden gezet. I zei op een gegeven moment: Ik wil zo graag voordat we gaan verhuizen een keertje aan de snelle tafel zitten!
Niet gelukt natuurlijk.
Op de nieuwe school heeft ze kennelijk bedacht dat ze een strategie nodig heeft om niet weer in het verdomhoekje te belanden. Ze doet nu als de overblijfjuf even niet haar kant opkijkt snel haar broodtrommel dicht en doet dan net alsof ze al klaar is met eten (hopen dat die juf dan niet even in de trommel kijkt, natuurlijk).

Hier kwam ik achter nadat ik haar had aangesproken op het feit dat steeds de helft van de inhoud van de broodtrommel weer mee naar huis kwam. :') .

Je kunt je bij dit soort verhalen wel ineens weer helemaal indenken hoe het is zo klein te zijn en altijd alert te moeten zijn op de opvoedpolitie die je steeds komt vertellen wat je nu weer niet goed doet. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184405130
Ja, fristi in de beker is zeer kwalijk SQ. Ik hoop dat het dan tenminste een Frozen beker is.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184405419
Melba krijgt op overblijfdagen:
in de pauze
- een beker water of een pakje sap/fruitwater/fristi light (kom maar met de hooivorken)
- een pakje buurman en buurman koekjes/ sultana / liga / safarikoekjes van de lidl of een appel

en bij het overblijven
- een beker water
- twee boterhammen met het beleg wat hij wil (vaak appelstroop, soms smeerworst of pindakaas)
- soms een zakje knijpfruit dat "lust" hij niet meer. was soms ipv een appel of peer een handige cheat, maar ja.

Op niet-overblijfdagen krijgt hij
in de pauze
- een beker water
- een pakje buurman en buurman koekjes/ sultana / liga / safarikoekjes van de lidl of een appel

thuis
- melk of chocomel of yoghurt (kind weigert de laatste tijd melk, dus af en toe chocomel of yoghurt voor de calcium)
- twee boterhammen met het beleg wat hij wil

Bij de BSO krijgen ze meestal een keer fruit en groente, samen van een schaal. En een keer een koekje.

Ik lig er niet wakker van dat hij soms dus twee keer een koekje eet mensen, sorry. hij moet flink eten want anders krijg ik een enorm hangry kind, en hij is momenteel vrij kieskeurig. peer vindt hij thuis lekker maar op school niet want wordt te slijmerig en bruin. etc.

oh vrijdag is fruitdag op school maar dat vergeten we soms :@
Kwak
pi_184405478
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 19:36 schreef Amsel het volgende:
Ik word af en toe ook gek van die broodtrommelpolitie. Dat een huisgemaakt ongezoet volkorenkoekje niet mag, maar een Liga vol suiker wel. En normaal gesproken probeer ik de juf niet af te vallen waar kleuter bij is, maar toen ze thuiskwam met "Ik mag van juf geen bramen meer mee want als ik er dan eentje laat vallen komt er een vlek op de vloer", ontglipte me toch een "Dan heeft juf mooi pech". Wees blij dat ze een bak fruit meekrijgt en dat we regelmatig variëren, en bemoei je er verder niet mee zeg }:|
Wat een zeurjuf inderdaad.
En ‘broodtrommelpolitie’. _O_
pi_184405494
herkenbare verhalen over perfectionisme en frustratie trouwens. Ik probeer ook voor te leven dat foutjes maken ok is, en het licht te houden, maar dat helpt lang niet altijd...
Kwak
pi_184405528
Volgens mij hebben wij ook een vaste fruitdag op school inderdaad.
Onze school doet overigens ook mee aan dat fruitproject.
pi_184405531
quote:
12s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:23 schreef Stormqueen het volgende:
Mijn kind krijgt ook fristi in de beker! Mag ik nou afgeschoten worden? O+
Hierover moest ik hardop lachen in bed. :D
pi_184405578
Oh enneh, ik ben van 83 en bij ons hadden andere kinderen ook altijd samson en gertkoekjes hoor!

ik had meestal limo, paprika, komkommer en rijstwafels.
Kwak
pi_184405601
Ja wij hebben hier geen fristi, dus dan wordt het al snel water :P

Nouja, zo in retrospect had ik gehoopt dat mijn ouders wat strenger waren geweest, en me niet alleen appelsap hadden gevoerd. Er kon altijd hagelslag op brood enzo. Heel lief enzo, maar ja. Ik hoop dat ik O dat gevoel van blegh en geen goede keuzes kunnen maken kunnen besparen.

Natuurlijk gaat dat over meer dan appelsap en hagelslag, maar dat is waar ik de grens wil leggen.

Korstjes hoeven van mij dan weer niet op :P

Ik zie dat mijn post met de "zo doen we dat hier" dwingender overkomt dan bedoeld. Moe, enzo. Maar het is bedoeld als een "zo doen we het hier" en niet als "En zo doen we dat en niet anders"

[ Bericht 11% gewijzigd door Roomsnoes op 14-01-2019 22:02:02 ]
pi_184405778
Schoolfruit is er hier ook. Maar dan wel 1 hele galia meloen voor 20 kinderen 8)7
*poef* nu is het weg
pi_184405786
Ik ben ook van de 80's maar in mijn schooltijd was overblijven iets voor kinderen die 'zielig' waren omdat ze niet naar huis konden :+ Werkende moeders waren toch echt een uitzondering bij ons in't dorp.

Van vriendinnen die er nog wonen hoor ik dat dit op veel scholen nog steeds zo is :o Waar ik nu woon hebben alle scholen continue en ken ik eigenlijk maar 1 iemand die niet werkt en bij de kinderen thuis is :)
pi_184405805
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 22:03 schreef kaatjejannie het volgende:
Schoolfruit is er hier ook. Maar dan wel 1 hele galia meloen voor 20 kinderen 8)7
"Oooooh Pietje heeft twee druppels en januQuhuaniHGu had er drie!"
pi_184405856
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2019 22:04 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik ben ook van de 80's maar in mijn schooltijd was overblijven iets voor kinderen die 'zielig' waren omdat ze niet naar huis konden :+ Werkende moeders waren toch echt een uitzondering bij ons in't dorp
Ik zat ook altijd met twee andere kinderen over te blijven. Het ergste was dat een meester van me dan altijd sommen ging zitten nakijken en me dan bij zich riep als ik iets niet goed had gedaan. Zat ik mijn boterhammen in stress op te eten, in angst dat hij me zou roepen.

Over perfectionisme en faalangst gesproken. :') .

Maar ik kan me dus nauwelijks herinneren wat ik meekreeg van huis. Eten kon me toen sowieso ook gestolen worden. Behalve als het bebogeen of drop was.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_184405894
Mijn oudste wist t altijd goed uit te zoeken. Ze mochten toen zelf kiezen waar ze zaten. Als ze snoeptomaatjes hadden ging ze zitten bij kinderen die t niet lusten. Dan had ze meer. Dat is ook 1 bak per 6 leerlingen.

Ik geef dus altijd nog fruit mee. Lusten ze t schoolfruit is t prima, dan neem je de appel/peer/mandarijn weer mee naar huis.
*poef* nu is het weg
pi_184405948
Ik was op mijn basisschool het enige kind dat over moest blijven (sowieso het enige kind met twee fulltime werkende ouders denk ik, en bij mijn grootouders kon ik op een gegeven moment niet meer terecht).
Ik mocht in de pauzes helpen met het nakijken van dictees. O+. En op donderdag mocht ik in de personeelskamer en dan kreeg ik een kroket. :D.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  maandag 14 januari 2019 @ 22:32:39 #100
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_184406501
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 21:56 schreef Roomsnoes het volgende:
Nouja, zo in retrospect had ik gehoopt dat mijn ouders wat strenger waren geweest, en me niet alleen appelsap hadden gevoerd. Er kon altijd hagelslag op brood enzo. Heel lief enzo, maar ja. Ik hoop dat ik O dat gevoel van blegh en geen goede keuzes kunnen maken kunnen besparen.

Dat is ook waarom ik nu dus strenger ben dan veel andere mensen zijn, ik had meer willen leren eten en drinken. Betere keuzes in voeding en mijn moeder kookt nu al 30 jaar hetzelfde vieze weekmenu.
Iets anders dan wat ze altijd kookt dat is geen optie, aardappel, vlees en gekookte groente.
soms nasi maar dat is dan een groentepakket een zakje en rijst, same bij macaroni. groentepakket, zakje en pasta :r :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')