België ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Europees gemiddelde
Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
België ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
Dit dus.quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:19 schreef Catch_me het volgende:
Verdomme, wat een gaaf land hebben wij toch ook met z'n allen
Was jij het niet die begon over het vergelijken met prijzen in Georgië?quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
Kom op...quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Was jij het niet die begon over het vergelijken met prijzen in Georgië?
In België heb je op elke straathoek in ieder boerenhol een bus.quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
Qua kwaliteit in comfort en periodiek onderhoud staat Nederland volgens mij ook redelijk bovenaan.quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Europees gemiddelde
Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
Dat men er in Nederland op achteruit zou gaan is natuurlijk onzin. Het is de hele bubbel en de onderkant waarbij mensen een vangnet hebben tot waarbij men op draagkracht geroamed wordt, dat als een soort rubberenband de boel niet ineen laat storten. Als Nederlander kun je als je ieder jaar een land bezoekt waar echte armoede heerst steeds en steeds meer kopen. Een Noor aan de onderkant van Noorwegen kan zich in de eigen bubbel ook wel arm(er) voelen omdat hij in details minder kan kopen dan iemand die goed verdient maar als hij naar Nederland gaat kan hij 2x zoveel aan goederen kopen en in vele landen wellicht 5x tot 20x zoveel. Er zijn mensen die in de bijstand zitten of zaten en in Roemenie op vakantie gingen om vervolgens de grap te maken dat ze het hele hotel konden kopen oid.quote:Op donderdag 3 januari 2019 11:14 schreef BasEnAad het volgende:
Apart dat Nederland. Belastingdruk is enorm. Je betaalt voor gebruik en op arbeid. OV is duur, zorg is duur, onderwijs is duur, energie is duur, boodschappen worden steeds duurder. Sociale zekerheid wordt uitgekleed.
Burgers betalen steeds meer, maar krijgen er steeds minder voor terug. Waar blijft dat geld?
Georgië hoort dan ook niet bij de Europese Unie.quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Europees gemiddelde
Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
Ja,en de NMBS heeft een schuld van een ongekende orde. Als je in Nederland die prijzen zou berekeningen betaal je het uiteindelijk vanuit een andere pot.quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
België ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
Hoe goed is het hier? Als het een keertje sneeuwt of er vallen wat bladeren, dan moet het hele schema om.quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:29 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
Belgie of Duitsland vind ik niet significant minder hoor, maar je betaald dat wel.quote:Op donderdag 3 januari 2019 11:17 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Qua kwaliteit in comfort en periodiek onderhoud staat Nederland volgens mij ook redelijk bovenaan.
Ga je met 2 personen of meer, is de auto per definitie al goedkoper. Zeker als je een 2de hands hebt.quote:Op donderdag 3 januari 2019 11:09 schreef habitue het volgende:
NS is dan ook absurd duur. Gaat nergens over. En dan zit je in een fucking trein. Het is bijna goedkoper om voor een dagtripje een auto te huren.
MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?quote:Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, zegt tegen RTL Nieuws dat de prijsverschillen zijn toe te schrijven aan de mate waarin het openbaar vervoer door de overheid wordt gesubsidieerd.
Van Wee verwijst naar België: "In België willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld."
Alleen in de spits. De rest van de dag is er bijna geen hond in de trein.quote:Op donderdag 3 januari 2019 11:59 schreef J.B. het volgende:
Conclusie: OV is altijd duur maar in Nederland verkiezen we om een groter deel daarvan door kaartjes i.p.v. subsidies op te hoesten. Aangezien de treinen stampvol zitten lijkt het motto 'de gebruiker betaalt' voor Nederland dus prima te werken. Linksom of rechtsom moet er altijd betaald worden.
Dit inderdaad. Behalve een lage prijs voor je kaartje betaal je ook nog een bedrag via de inkomstenbelasting. Als je geen gebruik van het OV maakt is het OV in Nederland weer goedkoper want dan is het gratis.quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
na als ik heel eerlijk ben is het in NL wel allemaal beter geregeld. Ik scheld ook wel eens op de NS maar tov DB en nmbs is het een verademing.quote:Op donderdag 3 januari 2019 11:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Belgie of Duitsland vind ik niet significant minder hoor, maar je betaald dat wel.
Ra ra...
Inderdaad, of ze draaien een gigantisch verlies.quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
Och ik heb in Duitsland bij de DB gewerkt. En ook daar heb je met puinhopen te maken. Het gras is altijd groener bij de buren.quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
na als ik heel eerlijk ben is het in NL wel allemaal beter geregeld. Ik scheld ook wel eens op de NS maar tov DB en nmbs is het een verademing.
Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?quote:Op donderdag 3 januari 2019 13:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Het openbaar vervoer in Nederland is voor reizigers volgens cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat het duurste van de 28 EU-landen.
hoe verhoudt zich dat eigenlijk tot de daadwerkelijke kosten. Want het wordt dan misschien wel niet door de reizigers betaald in de andere landen het wordt wel degelijk betaald. Ik zou het prima vinden als iedereen dmv belastingen meer betaald en ik als reiziger minder maar dat is alleen maar schuiven met geld.
Nee ze hebben vooral achterstallig onderhoud, ze hebben nieuwe treinen besteld maar wilden er meer maar daar was geen geld voor...quote:Op donderdag 3 januari 2019 13:06 schreef Murdera het volgende:
[..]
Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
Juichen!quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:19 schreef Catch_me het volgende:
Verdomme, wat een gaaf land hebben wij toch ook met z'n allen
Zolang die winst dan ook geïnvesteerd word in een beter OV is dat niet verkeerd. En dat zou wel kunnen verbeteren. Die Fyra was nu niet een voorbeeld van een goede investering maar mismanagement van een ongekende orde. Zo ook de hsl. Waarbij ook de politiek blunders maakt.quote:Op donderdag 3 januari 2019 13:06 schreef Murdera het volgende:
[..]
Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
NMBS en DB zijn inderdaad verschrikkelijk, daarmee vergeleken is de NS luxe. De NMBS is dan tenminste nog goedkoop, bij DB betaal je alsnog een hoop geld voor waardeloze dienstverlening.quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
na als ik heel eerlijk ben is het in NL wel allemaal beter geregeld. Ik scheld ook wel eens op de NS maar tov DB en nmbs is het een verademing.
Beetje kort door de bocht Maastricht - Leeuwarden kost ¤ 53,00 voor een retourtje. Ga jij echter met 7 man en maak je aanspraak op groepskorting dan betaal je ¤ 69,00 voor de groep. Die verhoudingen zijn een beetje zoek, maar voor ¤ 69,00 kun jij niet met 2 auto's op en neer van Maastricht naar Leeuwarden lijkt mij.quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:03 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ga je met 2 personen of meer, is de auto per definitie al goedkoper. Zeker als je een 2de hands hebt.
Ns gaat nergens over.
Oh, nu snap ik het. Bij ons is het ov heel duur, maar dat betekent wel dat wij lekker weinig belasting betalen vergeleken met België. Goede deal!quote:Van Wee verwijst naar België: "In België willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld."
De hele samenleving betaalt daar meer. Hier betaalt degene die er gebruik van maakt meer. Lengte of breedte.quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
België ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
De staat is de enige aandeelhouder, dus het geld wat overblijft kan worden weggestreept tegen de subsidie die NS toch al krijgt voor het onderhouden van minder rendabele diensten. Het is een heleboel broekzak-vestzak uiteindelijk.quote:Op donderdag 3 januari 2019 13:06 schreef Murdera het volgende:
[..]
Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
Maar voor 212 euro wel met z'n vieren in 1 auto. Hou je nog plenty over om te gaan lunchen.quote:Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.
[..]
Beetje kort door de bocht Maastricht - Leeuwarden kost ¤ 53,00 voor een retourtje. Ga jij echter met 7 man en maak je aanspraak op groepskorting dan betaal je ¤ 69,00 voor de groep. Die verhoudingen zijn een beetje zoek, maar voor ¤ 69,00 kun jij niet met 2 auto's op en neer van Maastricht naar Leeuwarden lijkt mij.
Dat is helemaal niet vreemd. Als je met de trekschuit zou gaan was het nog veel duurder. Ooit was de trein leuk, maar toen kwam de twintigste eeuw en was het klaar. Tijd om de hele zooi naar het museum te rijden.quote:Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.
quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:18 schreef Speekselklier het volgende:
Als je geen gebruik van het OV maakt is het OV in Nederland weer goedkoper want dan is het gratis.
ProRail is een agentschap waar de Nederlandse staat en Railinfratrust aandeelhouders in zijn en Railinfratrust is eigenlijk ProRail zelf wat weer een spin-off is geweest van NS Railinfrabeheer dat onderdeel was van de staat.quote:Op donderdag 3 januari 2019 18:34 schreef Zelva het volgende:
[..]
In Nederland is het openbaar vervoer ook zwaar zwaar gesubsidieerd hoor. Kost miljarden per jaar. ProRail bijvoorbeeld wordt voor zo'n driekwart bekostigd door de Staat. In 2014 ging daar 800 miljoen heen en dan hebben we het alleen nog maar over de spoorinfrastructuur.
De kwaliteit van het OV is daar slechter en wordt twee keer zoveel gesubsidieerd (bedrag per hoofd van de bevolking).quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
België ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
Hoe kan dat eigenlijks ?quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:57 schreef Cherni het volgende:
[..]
Inderdaad, of ze draaien een gigantisch verlies.
Zeker. OV moet betaald worden, linksom of rechtsom. Betaal je het niet via het kaartje, dan betaal je het wel via de belasting.quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).quote:Op donderdag 3 januari 2019 18:34 schreef Zelva het volgende:
[..]
In Nederland is het openbaar vervoer ook zwaar zwaar gesubsidieerd hoor. Kost miljarden per jaar. ProRail bijvoorbeeld wordt voor zo'n driekwart bekostigd door de Staat. In 2014 ging daar 800 miljoen heen en dan hebben we het alleen nog maar over de spoorinfrastructuur.
Dus het spoor nationaliseren is debet voor de maatschappij ?quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:21 schreef Merkie het volgende:
[..]
Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).
[ [url=https://boston-consulting-group-res.cloudinary.com/image/fetch/w_1240,f_auto/http://image-src.bcg.com/(...)51893.jpg]afbeelding[/url] ]
Verticale as = performance, horizontale as = public cost (subsidies).
Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:24 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dus het spoor nationaliseren is debet voor de maatschappij ?
Op kerosine zit nog steeds geen accijns dat is waarschijnlijk een van de redenen dat vliegen nog steeds zo goedkoop is.quote:Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.
Maar stel dat alles geregeld werd door de staat en dat de staat een miljoen winst had.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:27 schreef Merkie het volgende:
[..]
Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.
Groepskorting zou vanaf 2 personen moeten gelden dus. Misschien wel met getrapte vorm.quote:Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.
[..]
Beetje kort door de bocht Maastricht - Leeuwarden kost ¤ 53,00 voor een retourtje. Ga jij echter met 7 man en maak je aanspraak op groepskorting dan betaal je ¤ 69,00 voor de groep. Die verhoudingen zijn een beetje zoek, maar voor ¤ 69,00 kun jij niet met 2 auto's op en neer van Maastricht naar Leeuwarden lijkt mij.
Zoals het hoort dus.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Op kerosine zit nog steeds geen accijns dat is waarschijnlijk een van de redenen dat vliegen nog steeds zo goedkoop is.
Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals het hoort dus.
Dat rare denken van dat het ene belast moet worden dan dus het andere ook. Beide zou niet belast moeten zijn. Net als eerste levensbehoeften.
Groepskorting geldt vanaf 4 personen, maar bij 7 personen is het prijsverschil met de reguliere tickets het grootst. Vandaar dit voorbeeld.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Groepskorting zou vanaf 2 personen moeten gelden dus. Misschien wel met getrapte vorm.
Pas vanaf 7 personen, dan wordt het leuk
Damn.
Welke dienst levert de overheid nu nog echt dan?quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn.
Vliegverkeer zou gewoon net zoveel tax als andere vervoers ondernemers moeten betalen dat is toch het uitgangspunt van vrije marktwerking dat iedere sector evenveel handicap heeft.
De Montreal conferentie is achterhaald helaas is de luchtvaart lobby nog te sterk om dit VN monopoly te breken.quote:Op donderdag 3 januari 2019 21:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Welke dienst levert de overheid nu nog echt dan?
Zijn allemaal private bedrijven met subsidie en winstoogmerk. Niks anders. Het is half werk.
Nee. Evenveel handicap kun je niet kunstmatig creëren wereldwijd. Waarin het vliegverkeer opereert. Dus dan geen handicap.
Zie de Motreal conferenties.
Omdat de staat er enorm veel geld in blijft pompen. Natuurlijk de kaartjes zijn spotgoedkoop, maar uiteindelijk zal dat vervoer toch betaalbaar moeten blijven. Bovendien is de infra compleet verouderd op reguliere lijnen. En dat zie je ook in Duitsland lokaal.quote:
Maar Portugal, Spanje en Ierland scoren toch ook lager? Of mis ik iets?quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:21 schreef Merkie het volgende:
[..]
Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).
[ [url=https://boston-consulting-group-res.cloudinary.com/image/fetch/w_1240,f_auto/http://image-src.bcg.com/(...)51893.jpg]afbeelding[/url] ]
Verticale as = performance, horizontale as = public cost (subsidies).
Ja, maar behoort niet tot de top van Europa. Finland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland presteren allemaal beter.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:02 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar Portugal, Spanje en Ierland scoren toch ook lager? Of mis ik iets?
Het spoor is in de randstad is nog best aardig ja, maar alles wat niet in de buurt van spoor ligt of direct met spoor te bereiken is, is eigenlijk volstrekt onbereikbaar op een normale manier.quote:Op donderdag 3 januari 2019 22:19 schreef Cherni het volgende:
Niet omdat ik nu zelf bij NSr werk maar op EU niveau is het Nederlands spoor behoorlijk modern. En zeker in de randstad is de frequentie behoorlijk hoog.
Maar dat is niet wat je zei.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:07 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ja, maar behoort niet tot de top van Europa. Finland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland presteren allemaal beter.
Met ontwikkelde landen bedoelde ik landen die gelijk aan Nederland of beter scoren qua spoornetwerk. Wellicht had ik dat beter moeten uitleggen.quote:
Transport brengt wel veel negatieve externe kosten met zich mee, te denken valt aan geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dat soort zaken moeten gewoon ingeprijsd worden omdat het ook veel kosten veroorzaakt voor mensen en de samenleving als geheel. Daarvoor zijn belastingen een goede maatregel.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals het hoort dus.
Dat rare denken van dat het ene belast moet worden dan dus het andere ook. Beide zou niet belast moeten zijn. Net als eerste levensbehoeften.
Mallorca een eiland afgestemd op toerisme. Dat is natuurlijk iets anders dan een compleet land. Ik ben het met je eens dat het busvervoer in NL zeker niet optimaal is mbt frequentie en al zeker niet in de provincie.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:08 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het spoor is in de randstad is nog best aardig ja, maar alles wat niet in de buurt van spoor ligt of direct met spoor te bereiken is, is eigenlijk volstrekt onbereikbaar op een normale manier.
Ik was vorig jaar in Mallorca en het busvervoer was daar een complete verademing in vergelijking met Nederland. Daar kunnen we hier alleen maar van dromen.
en dan nog even parkeren.quote:Op donderdag 3 januari 2019 16:45 schreef Loohcs het volgende:
Trein zonder kortingskaart is echt wel duur. Stukje van 20km kost ¤4,50 pp. Als je met 2 man bent is dat ¤18,00 retour. Ik weet dat de vergelijking niet eerlijk is, maar als je voor dat bedrag tankt (en je hebt een zuinige auto) kan je meer dan 200km rijden voor dat geld.
Transport heeft iedereen blijkbaar nodig omdat iedereen tyfuszooi wil om zn hebzucht, honger en dorst te stillen.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:16 schreef J.B. het volgende:
[..]
Transport brengt wel veel negatieve externe kosten met zich mee, te denken valt aan geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dat soort zaken moeten gewoon ingeprijsd worden omdat het ook veel kosten veroorzaakt voor mensen en de samenleving als geheel. Daarvoor zijn belastingen een goede maatregel.
Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
en dan nog even parkeren.
En dan af en toe nog eens wat olie in je auto of een nieuwe bandje eronder.
Blijkbaar actueel genoeg om nog steeds te blijven gelden. Kerosine in het ene land belasten en het andere niet, gaat voor gevaarlijke situaties leiden.quote:Op donderdag 3 januari 2019 21:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De Montreal conferentie is achterhaald helaas is de luchtvaart lobby nog te sterk om dit VN monopoly te breken.
Of het een concurrent is van de auto is moeilijk te bepalen. Het is puur afhankelijk van waar je woont en waar je werkt. De treinen zitten vol met forenzen en studenten. En voor die groepen zal dan toch het ov rendabeler zijn dan de auto. En het is omdat ik met diensten werk en daardoor niet altijd van het ov gebruik kan maken. Maar als het even kan neem ik het ov.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.
Mijn auto kost me 25ct per km volgens mn eigen berekening. Incl. alles. Daarvoor heb ik wel dat ik overal kan komen en op de tijd dat ik het wil met het maximale comfort wat ik prettig vind. En van deur tot deur.
Als de parkeerkosten ergens zo duur zijn dat ik me niet welkom meer voel, ga ik lekker ergens anders heen.
OV is geen concurrent van de auto. Never nooit niet.
Wel als je met een leuke sport sedan over de weg gaat en niet met een milieuvriendelijk koekblik.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 00:03 schreef Cherni het volgende:
Voor mij is auto rijden pure noodzaak vanwege werk. Maar auto rijden in deze tijd nog comfortabel vinden. Nou nee.
Nou ja, als je nu met een Lancia delta integrale 2.0 16v turbo kunt gaan scheuren is dat natuurlijk puur genot. Maar dat is zonder problemen te krijgen een utopie.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 00:15 schreef Nintex het volgende:
[..]
Wel als je met een leuke sport sedan over de weg gaat en niet met een milieuvriendelijk koekblik.
Op zich gaat het al best met een Lancer waar een beetje pit in zit. Ik haal de meeste Hyundai's, Opels, Toyota's en andere zuinige bakkies zo in. Dat ging met mijn vorige auto (een Mazda 6) toch iets moeilijker.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 00:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja, als je nu met een Lancia delta integrale 2.0 16v turbo kunt gaan scheuren is dat natuurlijk puur genot. Maar dat is zonder problemen te krijgen een utopie.
Dat hangt helemaal van je behoeftes af, ik werk in de IT en zeker als je wat verder moet reizen met de trein kun je gewoon werken en dat ook opvoeren als werktijd. Daarnaast is het voor mij onmogelijk om een auto te bezitten omdat er hier simpelweg geen parkeerplekken zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.
Mijn auto kost me 25ct per km volgens mn eigen berekening. Incl. alles. Daarvoor heb ik wel dat ik overal kan komen en op de tijd dat ik het wil met het maximale comfort wat ik prettig vind. En van deur tot deur.
Als de parkeerkosten ergens zo duur zijn dat ik me niet welkom meer voel, ga ik lekker ergens anders heen.
OV is geen concurrent van de auto. Never nooit niet.
Dit dus. In de trein klap ik mijn laptop open en ga aan het werk. Als ik mijn uurtarief ga rekenen voor de tijd die ik in een auto achter het stuur zou zitten,wordt dat een behoorlijk duur ritje.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 08:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat hangt helemaal van je behoeftes af, ik werk in de IT en zeker als je wat verder moet reizen met de trein kun je gewoon werken en dat ook opvoeren als werktijd. Daarnaast is het voor mij onmogelijk om een auto te bezitten omdat er hier simpelweg geen parkeerplekken zijn.
helemaal mee eens. De bus vind ik niet tof zeker nu de lijnen hier veranderd zijn maar de trein is vaak vele malen comfortabeler dan de auto.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 00:03 schreef Cherni het volgende:
Ik snap niet dat mensen auto rijden in deze tijd zo comfortabel vinden met al die drukte, files, idioten op de weg en boetes voor ook maar de kleinste overtredingen. Heb je het nog niet over parkeren en beschadigingen.
Voor mij is auto rijden pure noodzaak vanwege werk. Maar auto rijden in deze tijd nog comfortabel vinden. Nou nee.
Het zelfde geldt voor het wegennet. Het rijkswegennet kan weliswaar bekostigd worden door de opbrengsten van autogerelateerde belastingen en heffingen. En dat wordt vaak wat aangehaald wordt als geroepen wordt dat de automobilist melkkoe is. Maar het onderliggende wegennet (provinciale wegen en gemeentelijke wegen) is vele malen omvangrijker en wordt primair vanuit algemene belastingopbrengsten bekostigd. Wat dat betreft wordt autovervoer net zo goed gesubsidieerd als OV.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:27 schreef Merkie het volgende:
[..]
Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.
Maar dat de trein op subsidie draait is wel prima?quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn.
Vliegverkeer zou gewoon net zoveel tax als andere vervoers ondernemers moeten betalen dat is toch het uitgangspunt van vrije marktwerking dat iedere sector evenveel handicap heeft.
Waarom moet ik weer in Nederland wonen?quote:In Luxemburg wordt het openbaar vervoer in 2020 zelfs helemaal gratis.
En het wegennet ook zoals we hierboven lezen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:26 schreef Nobu het volgende:
[..]
Maar dat de trein op subsidie draait is wel prima?
Als staan als sardientjes in een blik of opgestapeld als vee je ding is, dan is de trein zeker comfortabeler idd.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 08:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
helemaal mee eens. De bus vind ik niet tof zeker nu de lijnen hier veranderd zijn maar de trein is vaak vele malen comfortabeler dan de auto.
Nee, van iedere euro aan wegenbelasting en accijns gaat slechts een klein deel naar infrastructuur.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En het wegennet ook zoals we hierboven lezen.
Die je binnenkort gewoon weer mag betalen in de vorm van een 'milieuheffing'.quote:De luchtvaart draait ook op verkapte subsidies door geen accijnzen voor hun brandstoffen af te hoeven rekenen.
Wat was het 7 euro per vlucht. Stel een gemiddelde vlucht van 6000 kilometer daarbij verbruik je per persoon iets van 330 liter kerosine dus 660 liter retour, nou zeg iets meer dan 1 cent per liter omgerekend. In vergelijking betaal je bij benzine 78 cent en diesel 50 cent accijns. Dus die vliegtaks zou minimaal 50* zoveel moeten zijn.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:37 schreef Nobu het volgende:
Die je binnenkort gewoon weer mag betalen in de vorm van een 'milieuheffing'.
Waarom vergelijk je het met een auto? Het gaat hier over het OV. Voor ieder vliegticket van 3000 kilometer zou de reiziger volgens jouw logica 600 euro cadeau moeten krijgen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat was het 7 euro per vlucht. Stel een gemiddelde vlucht van 6000 kilometer daarbij verbruik je per persoon iets van 330 liter kerosine dus 660 liter retour, nou zeg iets meer dan 1 cent per liter omgerekend. In vergelijking betaal je bij benzine 78 cent en diesel 50 cent accijns. Dus die vliegtaks zou minimaal 50* zoveel moeten zijn.
Er zit volgens jou dus 5 eurocent per afgelegde vervoerskilometer subsidie op het ov, ik ben benieuwd naar de bronnen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:51 schreef Nobu het volgende:
[..]
Waarom vergelijk je het met een auto? Het gaat hier over het OV. Voor ieder vliegticket van 3000 kilometer zou de reiziger volgens jouw logica 600 euro cadeau moeten krijgen.
En 660 liter pp voor 6000 kilometer, de jaren '70 zijn al een poosje voorbij.
Ik kan eigenlijk altijd zitten. File rijden vind ik vele malen ergerlijk.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als staan als sardientjes in een blik of opgestapeld als vee je ding is, dan is de trein zeker comfortabeler idd.
Een enkele reis is gemiddeld geen 6000 kilometer. Niet dat dat je dan ook maar in de buurt van het werkelijke verbruik zou zitten, maar goed. Je zuigt die cijfers dus gewoon uit je duim.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Er zit volgens jou dus 5 eurocent per afgelegde vervoerskilometer subsidie op het ov, ik ben benieuwd naar de bronnen.
En als je goed had gelezen heb ik het over een enkele reis van 6000 kilometer.
Ik reis meerdere keren per week in de hyperspits op een van de drukste trajecten van Nederland en heb in 95% van de gevallen gewoon een zitplaats. Het komt nauwelijks voor dat je moet staan. En dat is toch maar een stuk van 9 minuten. Daarna is er altijd een zitplaats.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als staan als sardientjes in een blik of opgestapeld als vee je ding is, dan is de trein zeker comfortabeler idd.
Wat jij zegt, geldt voor de Rijksweg. Dat is maar 3,7 % van het totale wegennet.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:37 schreef Nobu het volgende:
[..]
Nee, van iedere euro aan wegenbelasting en accijns gaat slechts een klein deel naar infrastructuur.
Als je de trein naar het museum stuurt moet je net als in andere landen werken met een tourbussysteem om het gat op te vullen. En daarmee vul je de vele files op de wegen op, iets waar je met de trein juist omheen kunt. De trein is trouwens waarschijnlijk in verhouding met de koopkracht van de tijd altijd wel redelijk prijzig geweest voor de gewone burger.quote:Op donderdag 3 januari 2019 18:16 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet vreemd. Als je met de trekschuit zou gaan was het nog veel duurder. Ooit was de trein leuk, maar toen kwam de twintigste eeuw en was het klaar. Tijd om de hele zooi naar het museum te rijden.
mijn bron voor vliegtuigen en verbruk was het volgendequote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:12 schreef Nobu het volgende:
[..]
Een enkele reis is gemiddeld geen 6000 kilometer. Niet dat dat je dan ook maar in de buurt van het werkelijke verbruik zou zitten, maar goed. Je zuigt die cijfers dus gewoon uit je duim.
Die 600 euro voor 3000 kilometer is de subsidie aan prorail gedeeld door de reizigerskilometers, maar als je graag alles meegerekend wil zien mag je zelf alle provinciale subsidietjes en bouwkosten van station er best bij optellen.
Precies. En vergeet parkeren niet. Ja, in grote steden levert het geld op, maar parkeervoorzieningen in kleinere steden, daar moet overheidsgeld bij. Betaald parkeren kost genoeg gemeentes vaak nog gewoon geld.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Dit betreft echter alleen het rijkswegennet. Dus om maar 3,7 % van het wegennet te ontwikkelen en onderhouden gaat al 30% van de inkomsten op.
quote:Op donderdag 3 januari 2019 11:09 schreef habitue het volgende:
NS is dan ook absurd duur. Gaat nergens over. En dan zit je in een fucking trein. Het is bijna goedkoper om voor een dagtripje een auto te huren.
Over een tijd van 10 jaar ook eenzelfde traject gehad. 80% van de ritten was vertraagd bij aankomst en de helft van mn mede reizigers had geen zitplaats.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:14 schreef wielrennerdt het volgende:
[..]
Ik reis meerdere keren per week in de hyperspits op een van de drukste trajecten van Nederland en heb in 95% van de gevallen gewoon een zitplaats. Het komt nauwelijks voor dat je moet staan. En dat is toch maar een stuk van 9 minuten. Daarna is er altijd een zitplaats.
dan ben ik benieuwd om welk traject dit gaat. Ik neem aan dat je zelf ook begrijpt dat dat getal nergens op slaat.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 15:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Over een tijd van 10 jaar ook eenzelfde traject gehad. 80% van de ritten was vertraagd bij aankomst en de helft van mn mede reizigers had geen zitplaats.
Klagen werkte niet en werd zelfs ieder jaar erger.
Ik ben genezen van de ns.
mensen die doen alsof de auto goedkoper is dan het ovquote:Op donderdag 3 januari 2019 23:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.
Mijn auto kost me 25ct per km volgens mn eigen berekening. Incl. alles. Daarvoor heb ik wel dat ik overal kan komen en op de tijd dat ik het wil met het maximale comfort wat ik prettig vind. En van deur tot deur.
Als de parkeerkosten ergens zo duur zijn dat ik me niet welkom meer voel, ga ik lekker ergens anders heen.
OV is geen concurrent van de auto. Never nooit niet.
Nou nee, je zit met borg van gemiddeld 500eu en bijtanken.quote:
Welk traject is of was dat? En vertraagd is dat ook al minder dan 3 min. Als ik 80% van mijn ritten vertraagd zou zijn dan stopte ik gelijk bij mijn werkgever.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 15:32 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Over een tijd van 10 jaar ook eenzelfde traject gehad. 80% van de ritten was vertraagd bij aankomst en de helft van mn mede reizigers had geen zitplaats.
Klagen werkte niet en werd zelfs ieder jaar erger.
Ik ben genezen van de ns.
Dat zeg ik toch ook?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 18:19 schreef Yreal het volgende:
[..]
mensen die doen alsof de auto goedkoper is dan het ov
Het ov is kut, vol met schreeuwende paupers, inflexibel, duurt langer, maar is echt wel goedkoper.
Iedereen die anders beweert moet kappen met losse tickets gebruiken is de vergelijking.
Kersenboogerd - Hoofddorp in de spitstijden.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 22:10 schreef Cherni het volgende:
[..]
Welk traject is of was dat? En vertraagd is dat ook al minder dan 3 min. Als ik 80% van mijn ritten vertraagd zou zijn dan stopte ik gelijk bij mijn werkgever.
Dan moet je even goed gaan kijken hoe ns de vertragingen meet. Ns doet dat op zelf geselecteerde trajecten op zelg geselecteerde tijden. Op het hoofdnet. Ofwel, lang niet alle treinen worden meegenomen in de berekening.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 15:37 schreef wielrennerdt het volgende:
[..]
dan ben ik benieuwd om welk traject dit gaat. Ik neem aan dat je zelf ook begrijpt dat dat getal nergens op slaat.
Als je zo'n rit over 200 keer per jaar doet heb je natuurlijk wel 20-30 keer vertraging. En dat overheerst natuurlijk. Maar ondertussen rijden Nederlandse treinen het meest punctueel ter wereld op drie landen na.
Hier in t westen moet je ook gewoon niet alleen bij de appie zijn.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 22:38 schreef IShootPeople het volgende:
ALLES is hier duurder...
Ik woon vlakbij de duitse en de belgische grens..
Daar boodschappen doen scheelt meer dan de helft !
Maar mensen .. blijf vooral vvd stemmen
En dat is niet zo gek. Algemene infrastructuur lijkt me typisch een verantwoordelijkheid van de rijksoverheid. Op lokaal niveau zullen business cases vrijwel altijd negatief uitpakken omdat de meeste baten van investeringen in infrastructuur pas ontstaan bij netwerkeffecten. Alleen de rijksoverheid is in staat infrastructuur zodanig te ontwerpen dat deze netwerkeffecten ontstaan en men daar de vruchten van plukt. Dit kan je nooit aan de markt of lokale overheden overlaten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:26 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Het zelfde geldt voor het wegennet. Het rijkswegennet kan weliswaar bekostigd worden door de opbrengsten van autogerelateerde belastingen en heffingen. En dat wordt vaak wat aangehaald wordt als geroepen wordt dat de automobilist melkkoe is. Maar het onderliggende wegennet (provinciale wegen en gemeentelijke wegen) is vele malen omvangrijker en wordt primair vanuit algemene belastingopbrengsten bekostigd. Wat dat betreft wordt autovervoer net zo goed gesubsidieerd als OV.
Kortom, voor een goed vervoernetwerk (OV én auto) zijn subsidies nodig. Uiteindelijk wordt die investering indirect en onzichtbaar weer terugverdiend door economische groei.
Boodschappen in België goedkoper?! In welk universum is dat realiteit?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 22:38 schreef IShootPeople het volgende:
ALLES is hier duurder...
Ik woon vlakbij de duitse en de belgische grens..
Daar boodschappen doen scheelt meer dan de helft !
Maar mensen .. blijf vooral vvd stemmen
En vergeet niet dat uitgevallen treinen uiteraard niet worden meegenomen in de vertragingscijfers, want ze hebben niet gereden hè, dus zijn niet vertraagd Als een trein al fikse vertraging heeft, hop, gewoon vanaf het volgende station niet meer laten rijden. Opgelost! Ook precies de reden dat bij elk vlokje sneeuw de hele dienstregeling wordt uitgekleed, want ja treinen die niet rijden kunnen niet vertragen, dus dat is mooi gunstig voor de cijfers.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 22:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Kersenboogerd - Hoofddorp in de spitstijden.
1 grote tyfusbende samen met AMS Centraal - Castricum. Geen plek, intercities/sneltreinen die er voor moeten, laatste stations die overgeslagen worden voor tijdwinst. De ritten die ik had waren er maar 2 van per week die binnen de 3 minuten bij aankomst zaten. De rest was te laat.
Zelfs gemeenten zelf die maar zijn gaan klagen bij de ns voor hun bewoners omdat de ns er gewoon geen kut aan deed. Zo'n achterlijke bende.
[..]
Dan moet je even goed gaan kijken hoe ns de vertragingen meet. Ns doet dat op zelf geselecteerde trajecten op zelg geselecteerde tijden. Op het hoofdnet. Ofwel, lang niet alle treinen worden meegenomen in de berekening.
En daarbij gaat het om treinen, niet om de reizigers. Je kunt savonds wel op tijd rijden en je gemiddelde halen, maar als je tijdens de spits 50x zoveel volk te laat laat aankomen, tjah.
Ns en tijdsmeetingen = geselecteerde propaganda.
In NL naar appie-delhaize en in BE naar de colruyt.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 12:54 schreef J.B. het volgende:
[..]
Boodschappen in België goedkoper?! In welk universum is dat realiteit?
Dit.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 13:57 schreef Zelva het volgende:
[..]
En vergeet niet dat uitgevallen treinen uiteraard niet worden meegenomen in de vertragingscijfers, want ze hebben niet gereden hè, dus zijn niet vertraagd Als een trein al fikse vertraging heeft, hop, gewoon vanaf het volgende station niet meer laten rijden. Opgelost! Ook precies de reden dat bij elk vlokje sneeuw de hele dienstregeling wordt uitgekleed, want ja treinen die rijden kunnen niet vertragen, dus dat is mooi gunstig voor de cijfers.
Bovendien is iedereen vergeten dat een aantal jaar geleden de NS zijn hele dienstregeling heeft omgegooid met meer overstaps en derhalve langere nodeloze wachttijden op stations. Daardoor is bijvoorbeeld de reistijd tussen Arnhem en Rotterdam met 12 minuten toegenomen. Dat leidt ertoe dat elke kleinere vertraging die voor dit traject normaal tussen Arnhem en Utrecht optreedt uit de boeken is weggeschreven. In werkelijkheid levert het elke reis tussen Arnhem en Rotterdam een vertraging op van 12 minuten.
De NS grossiert in dit soort trucjes om de cijfers kunstmatig op te krikken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |