abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184177916
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:59 schreef J.B. het volgende:
Conclusie: OV is altijd duur maar in Nederland verkiezen we om een groter deel daarvan door kaartjes i.p.v. subsidies op te hoesten. Aangezien de treinen stampvol zitten lijkt het motto 'de gebruiker betaalt' voor Nederland dus prima te werken. Linksom of rechtsom moet er altijd betaald worden.
Alleen in de spits. De rest van de dag is er bijna geen hond in de trein.
Anders dan op de weg waar het tijdens de spits druk is en de rest van de dag drukkig.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184178160
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
Dit inderdaad. Behalve een lage prijs voor je kaartje betaal je ook nog een bedrag via de inkomstenbelasting. Als je geen gebruik van het OV maakt is het OV in Nederland weer goedkoper want dan is het gratis.

In belgie is op deze manier de zorg ook heel goedkoop. Personeel en gebouwen zijn (eigendom en in dienst) van de overheid. Die vallen dan buiten de kosten die je in je zorgverzekering ziet.
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
pi_184178235
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Belgie of Duitsland vind ik niet significant minder hoor, maar je betaald dat wel.

Ra ra...
na als ik heel eerlijk ben is het in NL wel allemaal beter geregeld. Ik scheld ook wel eens op de NS maar tov DB en nmbs is het een verademing.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_184178804
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
Inderdaad, of ze draaien een gigantisch verlies.
pi_184178854
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

na als ik heel eerlijk ben is het in NL wel allemaal beter geregeld. Ik scheld ook wel eens op de NS maar tov DB en nmbs is het een verademing.
Och ik heb in Duitsland bij de DB gewerkt. En ook daar heb je met puinhopen te maken. Het gras is altijd groener bij de buren.
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 13:01:29 #31
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184178884
Het openbaar vervoer in Nederland is voor reizigers volgens cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat het duurste van de 28 EU-landen.

hoe verhoudt zich dat eigenlijk tot de daadwerkelijke kosten. Want het wordt dan misschien wel niet door de reizigers betaald in de andere landen het wordt wel degelijk betaald. Ik zou het prima vinden als iedereen dmv belastingen meer betaald en ik als reiziger minder maar dat is alleen maar schuiven met geld.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_184178970
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
2s.gif Op donderdag 3 januari 2019 13:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Het openbaar vervoer in Nederland is voor reizigers volgens cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat het duurste van de 28 EU-landen.

hoe verhoudt zich dat eigenlijk tot de daadwerkelijke kosten. Want het wordt dan misschien wel niet door de reizigers betaald in de andere landen het wordt wel degelijk betaald. Ik zou het prima vinden als iedereen dmv belastingen meer betaald en ik als reiziger minder maar dat is alleen maar schuiven met geld.
Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 13:07:31 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184178985
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 13:06 schreef Murdera het volgende:

[..]

Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
Nee ze hebben vooral achterstallig onderhoud, ze hebben nieuwe treinen besteld maar wilden er meer maar daar was geen geld voor...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
LPs | CDs
pi_184179022
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:19 schreef Catch_me het volgende:
Verdomme, wat een gaaf land hebben wij toch ook met z'n allen :D
Juichen! *O* *O* *O* *O* _O_ _O_ _O_ *O* *O* *O*
pi_184179027
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 13:06 schreef Murdera het volgende:

[..]

Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
Zolang die winst dan ook geÔnvesteerd word in een beter OV is dat niet verkeerd. En dat zou wel kunnen verbeteren. Die Fyra was nu niet een voorbeeld van een goede investering maar mismanagement van een ongekende orde. Zo ook de hsl. Waarbij ook de politiek blunders maakt.
pi_184180816
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

na als ik heel eerlijk ben is het in NL wel allemaal beter geregeld. Ik scheld ook wel eens op de NS maar tov DB en nmbs is het een verademing.
NMBS en DB zijn inderdaad verschrikkelijk, daarmee vergeleken is de NS luxe. De NMBS is dan tenminste nog goedkoop, bij DB betaal je alsnog een hoop geld voor waardeloze dienstverlening.
pi_184182536
In Duitsland heb ik geen ervaring met 't ov maar ik vond t in Belgie soms wat verloedert. Oude gammele trams die de museumstatus al mogen ontvangen en een paar simpele ter plaatse uit te voeren trucs om zwart te kunnen rijden. "Iedereen doet het" zei een medepassagier. Het heeft voor iemand die er even moet zijn wel zn charme maar mijn ervaring met charmes is ook dat je je er na verloop aan gaat irriteren.
pi_184183039
Trein zonder kortingskaart is echt wel duur. Stukje van 20km kost §4,50 pp. Als je met 2 man bent is dat §18,00 retour. Ik weet dat de vergelijking niet eerlijk is, maar als je voor dat bedrag tankt (en je hebt een zuinige auto) kan je meer dan 200km rijden voor dat geld.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_184183158
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ga je met 2 personen of meer, is de auto per definitie al goedkoper. Zeker als je een 2de hands hebt.

Ns gaat nergens over.
Beetje kort door de bocht Maastricht - Leeuwarden kost § 53,00 voor een retourtje. Ga jij echter met 7 man en maak je aanspraak op groepskorting dan betaal je § 69,00 voor de groep. Die verhoudingen zijn een beetje zoek, maar voor § 69,00 kun jij niet met 2 auto's op en neer van Maastricht naar Leeuwarden lijkt mij.
pi_184184386
quote:
Van Wee verwijst naar BelgiŽ: "In BelgiŽ willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld."
Oh, nu snap ik het. Bij ons is het ov heel duur, maar dat betekent wel dat wij lekker weinig belasting betalen vergeleken met BelgiŽ. Goede deal!

:')
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 3 januari 2019 @ 17:55:09 #41
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184184575
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

BelgiŽ ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
De hele samenleving betaalt daar meer. Hier betaalt degene die er gebruik van maakt meer. Lengte of breedte.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 3 januari 2019 @ 17:59:05 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184184681
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 13:06 schreef Murdera het volgende:

[..]

Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
De staat is de enige aandeelhouder, dus het geld wat overblijft kan worden weggestreept tegen de subsidie die NS toch al krijgt voor het onderhouden van minder rendabele diensten. Het is een heleboel broekzak-vestzak uiteindelijk.

En vergeleken met BelgiŽ en de drukke streken van Duitsland is zowel de frequentie als de punctualiteit hier nog aardig hoog.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 3 januari 2019 @ 17:59:48 #43
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184184705
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.

[..]

Beetje kort door de bocht Maastricht - Leeuwarden kost § 53,00 voor een retourtje. Ga jij echter met 7 man en maak je aanspraak op groepskorting dan betaal je § 69,00 voor de groep. Die verhoudingen zijn een beetje zoek, maar voor § 69,00 kun jij niet met 2 auto's op en neer van Maastricht naar Leeuwarden lijkt mij.
Maar voor 212 euro wel met z'n vieren in 1 auto. Hou je nog plenty over om te gaan lunchen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184184778
Ik kan me ook altijd verbazen hoe duur een taxi in Nederland is in vergelijking met andere West-Europese landen.
  donderdag 3 januari 2019 @ 18:16:19 #45
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184185065
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.

Dat is helemaal niet vreemd. Als je met de trekschuit zou gaan was het nog veel duurder. Ooit was de trein leuk, maar toen kwam de twintigste eeuw en was het klaar. Tijd om de hele zooi naar het museum te rijden.
  donderdag 3 januari 2019 @ 18:34:30 #46
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184185387
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:18 schreef Speekselklier het volgende:
Als je geen gebruik van het OV maakt is het OV in Nederland weer goedkoper want dan is het gratis.
_O-

In Nederland is het openbaar vervoer ook zwaar zwaar gesubsidieerd hoor. Kost miljarden per jaar. ProRail bijvoorbeeld wordt voor zo'n driekwart bekostigd door de Staat. In 2014 ging daar 800 miljoen heen en dan hebben we het alleen nog maar over de spoorinfrastructuur.
pi_184187338
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 18:34 schreef Zelva het volgende:

[..]

_O-

In Nederland is het openbaar vervoer ook zwaar zwaar gesubsidieerd hoor. Kost miljarden per jaar. ProRail bijvoorbeeld wordt voor zo'n driekwart bekostigd door de Staat. In 2014 ging daar 800 miljoen heen en dan hebben we het alleen nog maar over de spoorinfrastructuur.
ProRail is een agentschap waar de Nederlandse staat en Railinfratrust aandeelhouders in zijn en Railinfratrust is eigenlijk ProRail zelf wat weer een spin-off is geweest van NS Railinfrabeheer dat onderdeel was van de staat.

NS Railinfratrust BV is bij de verzelfstandiging van de Nederlandse Spoorwegen in 1995 opgericht als houdstermaatschappij van de drie organisaties NS Railinfrabeheer, Railned en NS verkeersleiding. Deze drie NS-organisaties gingen werken voor rekening en volgens aanwijzingen van de minister van Verkeer en Waterstaat (nu minister van Infrastructuur en Milieu), met de bedoeling de taken die als overheidstaken gezien worden los te koppelen van de commercieel opererende NS-organisatie. Pas op 1 juli 2002 is Railinfratrust uit de NS-holding gehaald en is de verwijzing naar NS uit de naam gehaald. Sinds 1 januari 2003 gebruikt Railinfratrust BV de handelsnaam ProRail.

Het is allemaal heel mooi, maar ProRail is dus eigenlijk gewoon nog een soort staatsbedrijf wat logischerwijs ook niet echt anders kan omdat het anders gewoon een dom dansje wordt rond de rail-infra. Je kunt als Arriva of NS niet van provider wisselen en ProRail kan op werving van personeel na niet echt adverteren naar partijen toe.


Er loopt een internetconsultatie over een concept-wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail BV naar een zelfstandig bestuursorgaan.[6]


Please don't :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 03-01-2019 20:08:08 ]
  donderdag 3 januari 2019 @ 20:18:12 #48
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184187693
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

BelgiŽ ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
De kwaliteit van het OV is daar slechter en wordt twee keer zoveel gesubsidieerd (bedrag per hoofd van de bevolking).
2000 light years from home
pi_184187694
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:57 schreef Cherni het volgende:

[..]

Inderdaad, of ze draaien een gigantisch verlies.
Hoe kan dat eigenlijks ?
  donderdag 3 januari 2019 @ 20:20:48 #50
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184187759
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
Zeker. OV moet betaald worden, linksom of rechtsom. Betaal je het niet via het kaartje, dan betaal je het wel via de belasting.
2000 light years from home
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')