abonnement Unibet Coolblue
pi_184176146
Nederlands ov is 32 procent duurder dan Europees gemiddelde

Het openbaar vervoer in Nederland is voor reizigers volgens cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat het duurste van de 28 EU-landen. Vervoersdiensten, waaronder ook taxi's en veerdiensten, zijn gemiddeld 32 procent duurder dan het Europees gemiddelde.

In België liggen de prijzen slechts 4 procent boven het Europees gemiddelde. In Luxemburg wordt het openbaar vervoer in 2020 zelfs helemaal gratis.

Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, zegt tegen RTL Nieuws dat de prijsverschillen zijn toe te schrijven aan de mate waarin het openbaar vervoer door de overheid wordt gesubsidieerd.

Van Wee verwijst naar België: "In België willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld."

De nieuwszender rekende uit dat een trajectabonnement tussen Antwerpen en Gent 174 euro per maand kost, terwijl een trajectkaart tussen Amsterdam en Den Haag over een vergelijkbare afstand 371 euro per maand kost.

https://www.nu.nl/economi(...)pees-gemiddelde.html

We hebben weer eens de eerste plaats te pakken! _O_
  donderdag 3 januari 2019 @ 10:19:22 #2
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_184176178
Verdomme, wat een gaaf land hebben wij toch ook met z'n allen :D
Op elke fokker past een bril.
pi_184176261
Europees gemiddelde :{

Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
pi_184176285
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Europees gemiddelde :{

Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
België ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184176315
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

België ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
  donderdag 3 januari 2019 @ 10:31:10 #6
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_184176347
Wanneer je prijs/kwaliteit gaat kijken zal t vast wel meevallen.
pi_184176363
Goed dat het niet gesubsidieerd wordt zoals in Belgie, maar daar tegenover moet autorijden in NL ook niet zo duur zijn als nu. Aan de andere kant moeten de NL wegen ook niet drukker worden, maar veel verkeer rijdt toch al wel, of het nou iets duurder is of niet. Dus autorijden moer goedkoper.
pi_184176370
De duurste prijzen voor brandstoffen, boetes en nu ook het openbaar vervoer.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:19 schreef Catch_me het volgende:
Verdomme, wat een gaaf land hebben wij toch ook met z'n allen :D
Dit dus.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 3 januari 2019 @ 10:34:15 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184176387
Of direct voor een kaartje betalen, of via de BTW... :D

Betalen voor gebruik was toch zo'n populaire term? ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_184176397
Met de trein reizen is dan ook kut.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_184176402
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:29 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
Was jij het niet die begon over het vergelijken met prijzen in Georgië?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184176510
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Was jij het niet die begon over het vergelijken met prijzen in Georgië?
Kom op...

Je begrijpt dus wel dat er meer factoren zijn waar je naar moet kijken ipv te roepen ja 300% duurder terwijl je de details niet weet. Wie weten rijden ze in Belgie maar 1x per week en voeren ze geen onderhoud uit.

Dit zegt me dus helemaal niets, ook niet dat Belgie 4% erboven zit. Meer details is gewenst.

Als je een vergelijking maakt met alleen West-Europese landen onderling is dat al stukken logischer en dan ook de frequentie enz.
pi_184176532
Raar, volgens mij zijn er vandaag of de afgelopen maand helemaal geen nieuwe cijfers uitgebracht door Eurostat over OV- of transportkosten...
(eurostat gegevens worden ook pas om 11:00 exact uitgebracht en normaal heeft niemand er vooraf vrij toegang toe, vallen deze onder een zeer streng publicatie-embargo)

Ik zie ook in deze artikelen nergens een link naar de eurostat data of uitleg hoe en wat ze precies deze kosten berekent hebben.
Ik vind enkel een aantal bijna gelijke artikelen in nederlandse media, die verwijzen naar vermeende Eurostat-data, maar nergens een link geven, zelfs niet melden van wie het persbericht gekomen is waarop ze dit artikel baseren.
.
Dat kan juist wel belangrijk zijn omdat je met Statistieken altijd erg veel trucjes kunt uithalen...
onder het mom van: "De statisticus verdonk in een water-plas van gemiddeld 2 centimeter diepte"... afhankelijk van een beetje creatief omgaan met Indicatoren kun je gegevens zo weergeven als je maar toevallig vind passen bij een bepaalde belangen-insteek die je wilt promoten.

Ik vermoed een beetje dat dit bericht afkomstig is van een lobby-organisatie van nederlandse OV-bedrijven.

edit:
na wat zoeken lijken ze dit te baseren op: Price level index for personal transport equipment, transport services, communication and restaurants & hotels, 2017, EU-28=100 - Source: Eurostat (prc_ppp_ind)
https://ec.europa.eu/euro(...)staurants_and_hotels


[ Bericht 14% gewijzigd door RM-rf op 03-01-2019 11:49:42 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_184176894
NS is dan ook absurd duur. Gaat nergens over. En dan zit je in een fucking trein. Het is bijna goedkoper om voor een dagtripje een auto te huren.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  donderdag 3 januari 2019 @ 11:14:04 #15
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_184176969
Apart dat Nederland. Belastingdruk is enorm. Je betaalt voor gebruik en op arbeid. OV is duur, zorg is duur, onderwijs is duur, energie is duur, boodschappen worden steeds duurder. Sociale zekerheid wordt uitgekleed.
Burgers betalen steeds meer, maar krijgen er steeds minder voor terug. Waar blijft dat geld?
  donderdag 3 januari 2019 @ 11:17:10 #16
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184177011
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:29 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
In België heb je op elke straathoek in ieder boerenhol een bus.
pi_184177012
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Europees gemiddelde :{

Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
Qua kwaliteit in comfort en periodiek onderhoud staat Nederland volgens mij ook redelijk bovenaan.
pi_184177158
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:14 schreef BasEnAad het volgende:
Apart dat Nederland. Belastingdruk is enorm. Je betaalt voor gebruik en op arbeid. OV is duur, zorg is duur, onderwijs is duur, energie is duur, boodschappen worden steeds duurder. Sociale zekerheid wordt uitgekleed.
Burgers betalen steeds meer, maar krijgen er steeds minder voor terug. Waar blijft dat geld?
Dat men er in Nederland op achteruit zou gaan is natuurlijk onzin. Het is de hele bubbel en de onderkant waarbij mensen een vangnet hebben tot waarbij men op draagkracht geroamed wordt, dat als een soort rubberenband de boel niet ineen laat storten. Als Nederlander kun je als je ieder jaar een land bezoekt waar echte armoede heerst steeds en steeds meer kopen. Een Noor aan de onderkant van Noorwegen kan zich in de eigen bubbel ook wel arm(er) voelen omdat hij in details minder kan kopen dan iemand die goed verdient maar als hij naar Nederland gaat kan hij 2x zoveel aan goederen kopen en in vele landen wellicht 5x tot 20x zoveel. Er zijn mensen die in de bijstand zitten of zaten en in Roemenie op vakantie gingen om vervolgens de grap te maken dat ze het hele hotel konden kopen oid.

Nederlanders zeiken over details, dat houdt het land ook scherp en geordend.. maar men zeikt wel over details en niet over grote misstanden.
pi_184177401
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Europees gemiddelde :{

Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
Georgië hoort dan ook niet bij de Europese Unie.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_184177594
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

België ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
Ja,en de NMBS heeft een schuld van een ongekende orde. Als je in Nederland die prijzen zou berekeningen betaal je het uiteindelijk vanuit een andere pot.
  donderdag 3 januari 2019 @ 11:55:27 #21
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_184177689
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:29 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
Hoe goed is het hier? Als het een keertje sneeuwt of er vallen wat bladeren, dan moet het hele schema om.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_184177739
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Qua kwaliteit in comfort en periodiek onderhoud staat Nederland volgens mij ook redelijk bovenaan.
Belgie of Duitsland vind ik niet significant minder hoor, maar je betaald dat wel.

Ra ra...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184177782
Conclusie: OV is altijd duur maar in Nederland verkiezen we om een groter deel daarvan door kaartjes i.p.v. subsidies op te hoesten. Aangezien de treinen stampvol zitten lijkt het motto 'de gebruiker betaalt' voor Nederland dus prima te werken. Linksom of rechtsom moet er altijd betaald worden.
pi_184177858
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:09 schreef habitue het volgende:
NS is dan ook absurd duur. Gaat nergens over. En dan zit je in een fucking trein. Het is bijna goedkoper om voor een dagtripje een auto te huren.
Ga je met 2 personen of meer, is de auto per definitie al goedkoper. Zeker als je een 2de hands hebt.

Ns gaat nergens over.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 3 januari 2019 @ 12:04:54 #25
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184177892
quote:
Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, zegt tegen RTL Nieuws dat de prijsverschillen zijn toe te schrijven aan de mate waarin het openbaar vervoer door de overheid wordt gesubsidieerd.

Van Wee verwijst naar België: "In België willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld."
MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
pi_184177916
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:59 schreef J.B. het volgende:
Conclusie: OV is altijd duur maar in Nederland verkiezen we om een groter deel daarvan door kaartjes i.p.v. subsidies op te hoesten. Aangezien de treinen stampvol zitten lijkt het motto 'de gebruiker betaalt' voor Nederland dus prima te werken. Linksom of rechtsom moet er altijd betaald worden.
Alleen in de spits. De rest van de dag is er bijna geen hond in de trein.
Anders dan op de weg waar het tijdens de spits druk is en de rest van de dag drukkig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 3 januari 2019 @ 12:18:12 #27
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184178160
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
Dit inderdaad. Behalve een lage prijs voor je kaartje betaal je ook nog een bedrag via de inkomstenbelasting. Als je geen gebruik van het OV maakt is het OV in Nederland weer goedkoper want dan is het gratis.

In belgie is op deze manier de zorg ook heel goedkoop. Personeel en gebouwen zijn (eigendom en in dienst) van de overheid. Die vallen dan buiten de kosten die je in je zorgverzekering ziet.
Tot nooit .......
pi_184178235
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Belgie of Duitsland vind ik niet significant minder hoor, maar je betaald dat wel.

Ra ra...
na als ik heel eerlijk ben is het in NL wel allemaal beter geregeld. Ik scheld ook wel eens op de NS maar tov DB en nmbs is het een verademing.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_184178804
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
Inderdaad, of ze draaien een gigantisch verlies.
pi_184178854
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

na als ik heel eerlijk ben is het in NL wel allemaal beter geregeld. Ik scheld ook wel eens op de NS maar tov DB en nmbs is het een verademing.
Och ik heb in Duitsland bij de DB gewerkt. En ook daar heb je met puinhopen te maken. Het gras is altijd groener bij de buren.
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 13:01:29 #31
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184178884
Het openbaar vervoer in Nederland is voor reizigers volgens cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat het duurste van de 28 EU-landen.

hoe verhoudt zich dat eigenlijk tot de daadwerkelijke kosten. Want het wordt dan misschien wel niet door de reizigers betaald in de andere landen het wordt wel degelijk betaald. Ik zou het prima vinden als iedereen dmv belastingen meer betaald en ik als reiziger minder maar dat is alleen maar schuiven met geld.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184178970
quote:
2s.gif Op donderdag 3 januari 2019 13:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Het openbaar vervoer in Nederland is voor reizigers volgens cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat het duurste van de 28 EU-landen.

hoe verhoudt zich dat eigenlijk tot de daadwerkelijke kosten. Want het wordt dan misschien wel niet door de reizigers betaald in de andere landen het wordt wel degelijk betaald. Ik zou het prima vinden als iedereen dmv belastingen meer betaald en ik als reiziger minder maar dat is alleen maar schuiven met geld.
Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 13:07:31 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184178985
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 13:06 schreef Murdera het volgende:

[..]

Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
Nee ze hebben vooral achterstallig onderhoud, ze hebben nieuwe treinen besteld maar wilden er meer maar daar was geen geld voor...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184179022
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:19 schreef Catch_me het volgende:
Verdomme, wat een gaaf land hebben wij toch ook met z'n allen :D
Juichen! *O* *O* *O* *O* _O_ _O_ _O_ *O* *O* *O*
pi_184179027
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 13:06 schreef Murdera het volgende:

[..]

Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
Zolang die winst dan ook geïnvesteerd word in een beter OV is dat niet verkeerd. En dat zou wel kunnen verbeteren. Die Fyra was nu niet een voorbeeld van een goede investering maar mismanagement van een ongekende orde. Zo ook de hsl. Waarbij ook de politiek blunders maakt.
pi_184180816
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

na als ik heel eerlijk ben is het in NL wel allemaal beter geregeld. Ik scheld ook wel eens op de NS maar tov DB en nmbs is het een verademing.
NMBS en DB zijn inderdaad verschrikkelijk, daarmee vergeleken is de NS luxe. De NMBS is dan tenminste nog goedkoop, bij DB betaal je alsnog een hoop geld voor waardeloze dienstverlening.
pi_184182536
In Duitsland heb ik geen ervaring met 't ov maar ik vond t in Belgie soms wat verloedert. Oude gammele trams die de museumstatus al mogen ontvangen en een paar simpele ter plaatse uit te voeren trucs om zwart te kunnen rijden. "Iedereen doet het" zei een medepassagier. Het heeft voor iemand die er even moet zijn wel zn charme maar mijn ervaring met charmes is ook dat je je er na verloop aan gaat irriteren.
pi_184183039
Trein zonder kortingskaart is echt wel duur. Stukje van 20km kost ¤4,50 pp. Als je met 2 man bent is dat ¤18,00 retour. Ik weet dat de vergelijking niet eerlijk is, maar als je voor dat bedrag tankt (en je hebt een zuinige auto) kan je meer dan 200km rijden voor dat geld.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_184183158
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ga je met 2 personen of meer, is de auto per definitie al goedkoper. Zeker als je een 2de hands hebt.

Ns gaat nergens over.
Beetje kort door de bocht Maastricht - Leeuwarden kost ¤ 53,00 voor een retourtje. Ga jij echter met 7 man en maak je aanspraak op groepskorting dan betaal je ¤ 69,00 voor de groep. Die verhoudingen zijn een beetje zoek, maar voor ¤ 69,00 kun jij niet met 2 auto's op en neer van Maastricht naar Leeuwarden lijkt mij.
  donderdag 3 januari 2019 @ 17:47:25 #40
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184184386
quote:
Van Wee verwijst naar België: "In België willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld."
Oh, nu snap ik het. Bij ons is het ov heel duur, maar dat betekent wel dat wij lekker weinig belasting betalen vergeleken met België. Goede deal!

:')
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 3 januari 2019 @ 17:55:09 #41
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184184575
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

België ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
De hele samenleving betaalt daar meer. Hier betaalt degene die er gebruik van maakt meer. Lengte of breedte.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 3 januari 2019 @ 17:59:05 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184184681
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 13:06 schreef Murdera het volgende:

[..]

Hebbeb ze niet jaar na jaar steeds grotere winsten bij de NS?
De staat is de enige aandeelhouder, dus het geld wat overblijft kan worden weggestreept tegen de subsidie die NS toch al krijgt voor het onderhouden van minder rendabele diensten. Het is een heleboel broekzak-vestzak uiteindelijk.

En vergeleken met België en de drukke streken van Duitsland is zowel de frequentie als de punctualiteit hier nog aardig hoog.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 3 januari 2019 @ 17:59:48 #43
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184184705
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.

[..]

Beetje kort door de bocht Maastricht - Leeuwarden kost ¤ 53,00 voor een retourtje. Ga jij echter met 7 man en maak je aanspraak op groepskorting dan betaal je ¤ 69,00 voor de groep. Die verhoudingen zijn een beetje zoek, maar voor ¤ 69,00 kun jij niet met 2 auto's op en neer van Maastricht naar Leeuwarden lijkt mij.
Maar voor 212 euro wel met z'n vieren in 1 auto. Hou je nog plenty over om te gaan lunchen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184184778
Ik kan me ook altijd verbazen hoe duur een taxi in Nederland is in vergelijking met andere West-Europese landen.
  donderdag 3 januari 2019 @ 18:16:19 #45
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184185065
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.

Dat is helemaal niet vreemd. Als je met de trekschuit zou gaan was het nog veel duurder. Ooit was de trein leuk, maar toen kwam de twintigste eeuw en was het klaar. Tijd om de hele zooi naar het museum te rijden.
  donderdag 3 januari 2019 @ 18:34:30 #46
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184185387
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:18 schreef Speekselklier het volgende:
Als je geen gebruik van het OV maakt is het OV in Nederland weer goedkoper want dan is het gratis.
_O-

In Nederland is het openbaar vervoer ook zwaar zwaar gesubsidieerd hoor. Kost miljarden per jaar. ProRail bijvoorbeeld wordt voor zo'n driekwart bekostigd door de Staat. In 2014 ging daar 800 miljoen heen en dan hebben we het alleen nog maar over de spoorinfrastructuur.
pi_184187338
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 18:34 schreef Zelva het volgende:

[..]

_O-

In Nederland is het openbaar vervoer ook zwaar zwaar gesubsidieerd hoor. Kost miljarden per jaar. ProRail bijvoorbeeld wordt voor zo'n driekwart bekostigd door de Staat. In 2014 ging daar 800 miljoen heen en dan hebben we het alleen nog maar over de spoorinfrastructuur.
ProRail is een agentschap waar de Nederlandse staat en Railinfratrust aandeelhouders in zijn en Railinfratrust is eigenlijk ProRail zelf wat weer een spin-off is geweest van NS Railinfrabeheer dat onderdeel was van de staat.

NS Railinfratrust BV is bij de verzelfstandiging van de Nederlandse Spoorwegen in 1995 opgericht als houdstermaatschappij van de drie organisaties NS Railinfrabeheer, Railned en NS verkeersleiding. Deze drie NS-organisaties gingen werken voor rekening en volgens aanwijzingen van de minister van Verkeer en Waterstaat (nu minister van Infrastructuur en Milieu), met de bedoeling de taken die als overheidstaken gezien worden los te koppelen van de commercieel opererende NS-organisatie. Pas op 1 juli 2002 is Railinfratrust uit de NS-holding gehaald en is de verwijzing naar NS uit de naam gehaald. Sinds 1 januari 2003 gebruikt Railinfratrust BV de handelsnaam ProRail.

Het is allemaal heel mooi, maar ProRail is dus eigenlijk gewoon nog een soort staatsbedrijf wat logischerwijs ook niet echt anders kan omdat het anders gewoon een dom dansje wordt rond de rail-infra. Je kunt als Arriva of NS niet van provider wisselen en ProRail kan op werving van personeel na niet echt adverteren naar partijen toe.


Er loopt een internetconsultatie over een concept-wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail BV naar een zelfstandig bestuursorgaan.[6]


Please don't :')

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 03-01-2019 20:08:08 ]
  donderdag 3 januari 2019 @ 20:18:12 #48
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184187693
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

België ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
De kwaliteit van het OV is daar slechter en wordt twee keer zoveel gesubsidieerd (bedrag per hoofd van de bevolking).
2000 light years from home
pi_184187694
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:57 schreef Cherni het volgende:

[..]

Inderdaad, of ze draaien een gigantisch verlies.
Hoe kan dat eigenlijks ?
  donderdag 3 januari 2019 @ 20:20:48 #50
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184187759
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 12:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
Zeker. OV moet betaald worden, linksom of rechtsom. Betaal je het niet via het kaartje, dan betaal je het wel via de belasting.
2000 light years from home
  donderdag 3 januari 2019 @ 20:21:25 #51
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184187776
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 18:34 schreef Zelva het volgende:

[..]

_O-

In Nederland is het openbaar vervoer ook zwaar zwaar gesubsidieerd hoor. Kost miljarden per jaar. ProRail bijvoorbeeld wordt voor zo'n driekwart bekostigd door de Staat. In 2014 ging daar 800 miljoen heen en dan hebben we het alleen nog maar over de spoorinfrastructuur.
Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).



Verticale as = performance, horizontale as = public cost (subsidies).
2000 light years from home
pi_184187859
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:21 schreef Merkie het volgende:

[..]

Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).

[ [url=https://boston-consulting-group-res.cloudinary.com/image/fetch/w_1240,f_auto/http://image-src.bcg.com/(...)51893.jpg]afbeelding[/url] ]

Verticale as = performance, horizontale as = public cost (subsidies).
Dus het spoor nationaliseren is debet voor de maatschappij ?
  donderdag 3 januari 2019 @ 20:27:53 #53
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184187928
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:24 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dus het spoor nationaliseren is debet voor de maatschappij ?
Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.
2000 light years from home
pi_184188032
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.

Op kerosine zit nog steeds geen accijns dat is waarschijnlijk een van de redenen dat vliegen nog steeds zo goedkoop is.
pi_184188059
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:27 schreef Merkie het volgende:

[..]

Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.
Maar stel dat alles geregeld werd door de staat en dat de staat een miljoen winst had.
Dan kan men dat toch ook uitstrooien over de verschillende projecten ?
pi_184188554
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.

[..]

Beetje kort door de bocht Maastricht - Leeuwarden kost ¤ 53,00 voor een retourtje. Ga jij echter met 7 man en maak je aanspraak op groepskorting dan betaal je ¤ 69,00 voor de groep. Die verhoudingen zijn een beetje zoek, maar voor ¤ 69,00 kun jij niet met 2 auto's op en neer van Maastricht naar Leeuwarden lijkt mij.
Groepskorting zou vanaf 2 personen moeten gelden dus. Misschien wel met getrapte vorm.

Pas vanaf 7 personen, dan wordt het leuk :')
Damn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184188616
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Op kerosine zit nog steeds geen accijns dat is waarschijnlijk een van de redenen dat vliegen nog steeds zo goedkoop is.
Zoals het hoort dus.

Dat rare denken van dat het ene belast moet worden dan dus het andere ook. Beide zou niet belast moeten zijn. Net als eerste levensbehoeften.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184188832
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zoals het hoort dus.

Dat rare denken van dat het ene belast moet worden dan dus het andere ook. Beide zou niet belast moeten zijn. Net als eerste levensbehoeften.
Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn. :')

Vliegverkeer zou gewoon net zoveel tax als andere vervoers ondernemers moeten betalen dat is toch het uitgangspunt van vrije marktwerking dat iedere sector evenveel handicap heeft. :D
pi_184188975
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Groepskorting zou vanaf 2 personen moeten gelden dus. Misschien wel met getrapte vorm.

Pas vanaf 7 personen, dan wordt het leuk :')
Damn.
Groepskorting geldt vanaf 4 personen, maar bij 7 personen is het prijsverschil met de reguliere tickets het grootst. Vandaar dit voorbeeld.
pi_184189074
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn. :')

Vliegverkeer zou gewoon net zoveel tax als andere vervoers ondernemers moeten betalen dat is toch het uitgangspunt van vrije marktwerking dat iedere sector evenveel handicap heeft. :D
Welke dienst levert de overheid nu nog echt dan?
Zijn allemaal private bedrijven met subsidie en winstoogmerk. Niks anders. Het is half werk.

Nee. Evenveel handicap kun je niet kunstmatig creëren wereldwijd. Waarin het vliegverkeer opereert. Dus dan geen handicap.
Zie de Motreal conferenties.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184189548
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 21:07 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Welke dienst levert de overheid nu nog echt dan?
Zijn allemaal private bedrijven met subsidie en winstoogmerk. Niks anders. Het is half werk.

Nee. Evenveel handicap kun je niet kunstmatig creëren wereldwijd. Waarin het vliegverkeer opereert. Dus dan geen handicap.
Zie de Motreal conferenties.
De Montreal conferentie is achterhaald helaas is de luchtvaart lobby nog te sterk om dit VN monopoly te breken.
pi_184190656
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:18 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Hoe kan dat eigenlijks ?
Omdat de staat er enorm veel geld in blijft pompen. Natuurlijk de kaartjes zijn spotgoedkoop, maar uiteindelijk zal dat vervoer toch betaalbaar moeten blijven. Bovendien is de infra compleet verouderd op reguliere lijnen. En dat zie je ook in Duitsland lokaal.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180330_03438913
De schulden nemen af maar is nog altijd een druppel op een gloeiende plaat.

Niet omdat ik nu zelf bij NSr werk maar op EU niveau is het Nederlands spoor behoorlijk modern. En zeker in de randstad is de frequentie behoorlijk hoog.
pi_184191234
Niet voor niets is de vroem vroem partij aan de macht.....
pi_184191408
OV is ook gewoon echt teringduur idd.
Eens kijken
  donderdag 3 januari 2019 @ 23:02:14 #65
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184191638
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:21 schreef Merkie het volgende:

[..]

Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).

[ [url=https://boston-consulting-group-res.cloudinary.com/image/fetch/w_1240,f_auto/http://image-src.bcg.com/(...)51893.jpg]afbeelding[/url] ]

Verticale as = performance, horizontale as = public cost (subsidies).
Maar Portugal, Spanje en Ierland scoren toch ook lager? Of mis ik iets?
  donderdag 3 januari 2019 @ 23:07:46 #66
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184191735
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:02 schreef Zelva het volgende:

[..]

Maar Portugal, Spanje en Ierland scoren toch ook lager? Of mis ik iets?
Ja, maar behoort niet tot de top van Europa. Finland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland presteren allemaal beter.
2000 light years from home
  donderdag 3 januari 2019 @ 23:08:03 #67
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184191739
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 22:19 schreef Cherni het volgende:
Niet omdat ik nu zelf bij NSr werk maar op EU niveau is het Nederlands spoor behoorlijk modern. En zeker in de randstad is de frequentie behoorlijk hoog.
Het spoor is in de randstad is nog best aardig ja, maar alles wat niet in de buurt van spoor ligt of direct met spoor te bereiken is, is eigenlijk volstrekt onbereikbaar op een normale manier.

Ik was vorig jaar in Mallorca en het busvervoer was daar een complete verademing in vergelijking met Nederland. Daar kunnen we hier alleen maar van dromen.
  donderdag 3 januari 2019 @ 23:12:44 #68
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184191811
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:07 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ja, maar behoort niet tot de top van Europa. Finland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland presteren allemaal beter.
Maar dat is niet wat je zei.
  donderdag 3 januari 2019 @ 23:14:28 #69
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184191841
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Maar dat is niet wat je zei.
Met ontwikkelde landen bedoelde ik landen die gelijk aan Nederland of beter scoren qua spoornetwerk. Wellicht had ik dat beter moeten uitleggen.
2000 light years from home
pi_184191881
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zoals het hoort dus.

Dat rare denken van dat het ene belast moet worden dan dus het andere ook. Beide zou niet belast moeten zijn. Net als eerste levensbehoeften.
Transport brengt wel veel negatieve externe kosten met zich mee, te denken valt aan geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dat soort zaken moeten gewoon ingeprijsd worden omdat het ook veel kosten veroorzaakt voor mensen en de samenleving als geheel. Daarvoor zijn belastingen een goede maatregel.
pi_184192082
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:08 schreef Zelva het volgende:

[..]

Het spoor is in de randstad is nog best aardig ja, maar alles wat niet in de buurt van spoor ligt of direct met spoor te bereiken is, is eigenlijk volstrekt onbereikbaar op een normale manier.

Ik was vorig jaar in Mallorca en het busvervoer was daar een complete verademing in vergelijking met Nederland. Daar kunnen we hier alleen maar van dromen.
Mallorca een eiland afgestemd op toerisme. Dat is natuurlijk iets anders dan een compleet land. Ik ben het met je eens dat het busvervoer in NL zeker niet optimaal is mbt frequentie en al zeker niet in de provincie.
pi_184192160
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:45 schreef Loohcs het volgende:
Trein zonder kortingskaart is echt wel duur. Stukje van 20km kost ¤4,50 pp. Als je met 2 man bent is dat ¤18,00 retour. Ik weet dat de vergelijking niet eerlijk is, maar als je voor dat bedrag tankt (en je hebt een zuinige auto) kan je meer dan 200km rijden voor dat geld.
en dan nog even parkeren.

En dan af en toe nog eens wat olie in je auto of een nieuwe bandje eronder.
pi_184192237
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:16 schreef J.B. het volgende:

[..]

Transport brengt wel veel negatieve externe kosten met zich mee, te denken valt aan geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dat soort zaken moeten gewoon ingeprijsd worden omdat het ook veel kosten veroorzaakt voor mensen en de samenleving als geheel. Daarvoor zijn belastingen een goede maatregel.
Transport heeft iedereen blijkbaar nodig omdat iedereen tyfuszooi wil om zn hebzucht, honger en dorst te stillen.
Wil je van die overlast af, moet je je gaan afvragen wat je kan minderen.

Niet iets nog meer belasten om het nog duurder te maken en alleen voor de rijkeren beschikbaar te laten worden. Want die geven er toch geen reet om.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184192291
quote:
6s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:35 schreef Yreal het volgende:

[..]

en dan nog even parkeren.

En dan af en toe nog eens wat olie in je auto of een nieuwe bandje eronder.
Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.
Mijn auto kost me 25ct per km volgens mn eigen berekening. Incl. alles. Daarvoor heb ik wel dat ik overal kan komen en op de tijd dat ik het wil met het maximale comfort wat ik prettig vind. En van deur tot deur.
Als de parkeerkosten ergens zo duur zijn dat ik me niet welkom meer voel, ga ik lekker ergens anders heen.

OV is geen concurrent van de auto. Never nooit niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184192378
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 21:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De Montreal conferentie is achterhaald helaas is de luchtvaart lobby nog te sterk om dit VN monopoly te breken.
Blijkbaar actueel genoeg om nog steeds te blijven gelden. Kerosine in het ene land belasten en het andere niet, gaat voor gevaarlijke situaties leiden.
Geen land dat akkoord gaat met dat soort dingen. Als jij over de grens een halve cent minder kan betalen, ga je daar ook tanken. En wereldwijd een lijn neerleggen? Nope..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184192380
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.
Mijn auto kost me 25ct per km volgens mn eigen berekening. Incl. alles. Daarvoor heb ik wel dat ik overal kan komen en op de tijd dat ik het wil met het maximale comfort wat ik prettig vind. En van deur tot deur.
Als de parkeerkosten ergens zo duur zijn dat ik me niet welkom meer voel, ga ik lekker ergens anders heen.

OV is geen concurrent van de auto. Never nooit niet.
Of het een concurrent is van de auto is moeilijk te bepalen. Het is puur afhankelijk van waar je woont en waar je werkt. De treinen zitten vol met forenzen en studenten. En voor die groepen zal dan toch het ov rendabeler zijn dan de auto. En het is omdat ik met diensten werk en daardoor niet altijd van het ov gebruik kan maken. Maar als het even kan neem ik het ov.
pi_184192574
Ik snap niet dat mensen auto rijden in deze tijd zo comfortabel vinden met al die drukte, files, idioten op de weg en boetes voor ook maar de kleinste overtredingen. Heb je het nog niet over parkeren en beschadigingen.

Voor mij is auto rijden pure noodzaak vanwege werk. Maar auto rijden in deze tijd nog comfortabel vinden. Nou nee.
pi_184192721
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 00:03 schreef Cherni het volgende:

Voor mij is auto rijden pure noodzaak vanwege werk. Maar auto rijden in deze tijd nog comfortabel vinden. Nou nee.
Wel als je met een leuke sport sedan over de weg gaat en niet met een milieuvriendelijk koekblik. :7
pi_184192864
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 00:15 schreef Nintex het volgende:

[..]

Wel als je met een leuke sport sedan over de weg gaat en niet met een milieuvriendelijk koekblik. :7
Nou ja, als je nu met een Lancia delta integrale 2.0 16v turbo kunt gaan scheuren is dat natuurlijk puur genot. Maar dat is zonder problemen te krijgen een utopie.
pi_184192998
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 00:27 schreef Cherni het volgende:

[..]

Nou ja, als je nu met een Lancia delta integrale 2.0 16v turbo kunt gaan scheuren is dat natuurlijk puur genot. Maar dat is zonder problemen te krijgen een utopie.
Op zich gaat het al best met een Lancer waar een beetje pit in zit. Ik haal de meeste Hyundai's, Opels, Toyota's en andere zuinige bakkies zo in. Dat ging met mijn vorige auto (een Mazda 6) toch iets moeilijker.

Anyhow, het is toch wel van de pot gerukt dat anno 2019 de overheid alles dat leuk is wil (gaan) verbieden of aan banden wil leggen.
pi_184193029
Nederland houdt van bouwen. We hebben fonkelnieuwe stations bijvoorbeeld. De bussen trams en treinen zijn ook vaak hagelnieuw. En ook parkeergarages zijn er in overvloed, en zien er vaak netjes uit.

Heeft wel allemaal een prijskaartje natuurlijk.
pi_184193963
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.
Mijn auto kost me 25ct per km volgens mn eigen berekening. Incl. alles. Daarvoor heb ik wel dat ik overal kan komen en op de tijd dat ik het wil met het maximale comfort wat ik prettig vind. En van deur tot deur.
Als de parkeerkosten ergens zo duur zijn dat ik me niet welkom meer voel, ga ik lekker ergens anders heen.

OV is geen concurrent van de auto. Never nooit niet.
Dat hangt helemaal van je behoeftes af, ik werk in de IT en zeker als je wat verder moet reizen met de trein kun je gewoon werken en dat ook opvoeren als werktijd. Daarnaast is het voor mij onmogelijk om een auto te bezitten omdat er hier simpelweg geen parkeerplekken zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184194067
Op zich vind ik het prima dat OV hier duurder is dan in het buitenland. Daar staat ook tegenover dat je veel routes alle 15 minuten een trein hebt en in ieder geval elke 30 minuten en je -- als het moet - binnen een redelijke tijd in bijna elke uithoek van het land kunt komen. Ik betaal liever wat meer dan dat ik één keer per 2 uur een trein heb (veel lijnen in Duitsland en België).

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 08:11 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat hangt helemaal van je behoeftes af, ik werk in de IT en zeker als je wat verder moet reizen met de trein kun je gewoon werken en dat ook opvoeren als werktijd. Daarnaast is het voor mij onmogelijk om een auto te bezitten omdat er hier simpelweg geen parkeerplekken zijn.
Dit dus. In de trein klap ik mijn laptop open en ga aan het werk. Als ik mijn uurtarief ga rekenen voor de tijd die ik in een auto achter het stuur zou zitten,wordt dat een behoorlijk duur ritje.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184194267
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 00:03 schreef Cherni het volgende:
Ik snap niet dat mensen auto rijden in deze tijd zo comfortabel vinden met al die drukte, files, idioten op de weg en boetes voor ook maar de kleinste overtredingen. Heb je het nog niet over parkeren en beschadigingen.

Voor mij is auto rijden pure noodzaak vanwege werk. Maar auto rijden in deze tijd nog comfortabel vinden. Nou nee.
helemaal mee eens. De bus vind ik niet tof zeker nu de lijnen hier veranderd zijn maar de trein is vaak vele malen comfortabeler dan de auto.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_184194593
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:27 schreef Merkie het volgende:

[..]

Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.
Het zelfde geldt voor het wegennet. Het rijkswegennet kan weliswaar bekostigd worden door de opbrengsten van autogerelateerde belastingen en heffingen. En dat wordt vaak wat aangehaald wordt als geroepen wordt dat de automobilist melkkoe is. Maar het onderliggende wegennet (provinciale wegen en gemeentelijke wegen) is vele malen omvangrijker en wordt primair vanuit algemene belastingopbrengsten bekostigd. Wat dat betreft wordt autovervoer net zo goed gesubsidieerd als OV.

Kortom, voor een goed vervoernetwerk (OV én auto) zijn subsidies nodig. Uiteindelijk wordt die investering indirect en onzichtbaar weer terugverdiend door economische groei.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:26:23 #86
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184195477
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn. :')

Vliegverkeer zou gewoon net zoveel tax als andere vervoers ondernemers moeten betalen dat is toch het uitgangspunt van vrije marktwerking dat iedere sector evenveel handicap heeft. :D
Maar dat de trein op subsidie draait is wel prima? :')
pi_184195525
quote:
In Luxemburg wordt het openbaar vervoer in 2020 zelfs helemaal gratis.
;( Waarom moet ik weer in Nederland wonen?
Twiddel
pi_184195556
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:26 schreef Nobu het volgende:

[..]

Maar dat de trein op subsidie draait is wel prima? :')
En het wegennet ook zoals we hierboven lezen. :D

De luchtvaart draait ook op verkapte subsidies door geen accijnzen voor hun brandstoffen af te hoeven rekenen.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:35:47 #89
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184195617
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 08:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

helemaal mee eens. De bus vind ik niet tof zeker nu de lijnen hier veranderd zijn maar de trein is vaak vele malen comfortabeler dan de auto.
Als staan als sardientjes in een blik of opgestapeld als vee je ding is, dan is de trein zeker comfortabeler idd.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:37:52 #90
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184195652
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En het wegennet ook zoals we hierboven lezen. :D
Nee, van iedere euro aan wegenbelasting en accijns gaat slechts een klein deel naar infrastructuur.

quote:
De luchtvaart draait ook op verkapte subsidies door geen accijnzen voor hun brandstoffen af te hoeven rekenen.
Die je binnenkort gewoon weer mag betalen in de vorm van een 'milieuheffing'.
pi_184195725
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:37 schreef Nobu het volgende:


Die je binnenkort gewoon weer mag betalen in de vorm van een 'milieuheffing'.
Wat was het 7 euro per vlucht. Stel een gemiddelde vlucht van 6000 kilometer daarbij verbruik je per persoon iets van 330 liter kerosine dus 660 liter retour, nou zeg iets meer dan 1 cent per liter omgerekend. In vergelijking betaal je bij benzine 78 cent en diesel 50 cent accijns. Dus die vliegtaks zou minimaal 50* zoveel moeten zijn. :D
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:51:21 #92
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184195821
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat was het 7 euro per vlucht. Stel een gemiddelde vlucht van 6000 kilometer daarbij verbruik je per persoon iets van 330 liter kerosine dus 660 liter retour, nou zeg iets meer dan 1 cent per liter omgerekend. In vergelijking betaal je bij benzine 78 cent en diesel 50 cent accijns. Dus die vliegtaks zou minimaal 50* zoveel moeten zijn. :D
Waarom vergelijk je het met een auto? Het gaat hier over het OV. Voor ieder vliegticket van 3000 kilometer zou de reiziger volgens jouw logica 600 euro cadeau moeten krijgen.

En 660 liter pp voor 6000 kilometer, de jaren '70 zijn al een poosje voorbij. _O-
pi_184195933
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:51 schreef Nobu het volgende:

[..]

Waarom vergelijk je het met een auto? Het gaat hier over het OV. Voor ieder vliegticket van 3000 kilometer zou de reiziger volgens jouw logica 600 euro cadeau moeten krijgen.

En 660 liter pp voor 6000 kilometer, de jaren '70 zijn al een poosje voorbij. _O-
Er zit volgens jou dus 5 eurocent per afgelegde vervoerskilometer subsidie op het ov, ik ben benieuwd naar de bronnen.

En als je goed had gelezen heb ik het over een enkele reis van 6000 kilometer. :W
pi_184196090
Nou, wat een bericht zeg :'). Natuurlijk is het duurder dan het Europees gemiddelde daar Nederland ook een van de landen is met het hoogst inkomen/hoogste kosten van onderhoud. Verwachten mensen serieus dat het OV in Polen even duur is als in Nederland, wanneer de loonkosten en kosten voor levensonderhoud in Polen veel lager zijn?

Tevens is de kwaliteit van ons OV ook >32% beter dan het gemiddelde. Dus ik betaal daar graag voor (oh nee, heb studentenov _O_ )

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2019 11:11:54 ]
pi_184196109
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als staan als sardientjes in een blik of opgestapeld als vee je ding is, dan is de trein zeker comfortabeler idd.
Ik kan eigenlijk altijd zitten. File rijden vind ik vele malen ergerlijk.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 4 januari 2019 @ 11:12:36 #96
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184196111
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Er zit volgens jou dus 5 eurocent per afgelegde vervoerskilometer subsidie op het ov, ik ben benieuwd naar de bronnen.

En als je goed had gelezen heb ik het over een enkele reis van 6000 kilometer. :W
Een enkele reis is gemiddeld geen 6000 kilometer. Niet dat dat je dan ook maar in de buurt van het werkelijke verbruik zou zitten, maar goed. Je zuigt die cijfers dus gewoon uit je duim.

Die 600 euro voor 3000 kilometer is de subsidie aan prorail gedeeld door de reizigerskilometers, maar als je graag alles meegerekend wil zien mag je zelf alle provinciale subsidietjes en bouwkosten van station er best bij optellen.
pi_184196129
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als staan als sardientjes in een blik of opgestapeld als vee je ding is, dan is de trein zeker comfortabeler idd.
Ik reis meerdere keren per week in de hyperspits op een van de drukste trajecten van Nederland en heb in 95% van de gevallen gewoon een zitplaats. Het komt nauwelijks voor dat je moet staan. En dat is toch maar een stuk van 9 minuten. Daarna is er altijd een zitplaats.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2019 11:14:26 ]
pi_184196852
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:37 schreef Nobu het volgende:

[..]

Nee, van iedere euro aan wegenbelasting en accijns gaat slechts een klein deel naar infrastructuur.

Wat jij zegt, geldt voor de Rijksweg. Dat is maar 3,7 % van het totale wegennet.

Helaas zijn de exacte investeringen van gemeenten en provincies in het 'hun' wegennet niet goed te achterhalen (o.a. omdat dit vaak gemengd is met investeringen in voet- of fietspaden of andere ruimtelijke ontwikkelingen.)

Maar om je even een beeld te geven: Met MRB, brandstofaccijnzen wordt er ordegrootte 13-14 miljard per jaar opgehaald. Alleen RWS investeert jaarlijks al ongeveer 4 miljard in haar wegennet (2,6 miljard onderhoud en de komende jaren gemiddeld 1,5 miljard aan nieuwbouw en knelpunten). Dat is dus ongeveer 30 % van de inkomsten. Tot zover is de automobilist melkkoe.

Dit betreft echter alleen het rijkswegennet. Dus om maar 3,7 % van het wegennet te ontwikkelen en onderhouden gaat al 30% van de inkomsten op.

Nu zullen de onderhoudkosten van provinciale of gemeentelijke wegen wel wat lager zijn per km dan van een rijksweg maar ook weer niet extreem veel lager, omdat je op een rijkweg lekker grootschalig kunt doorwerken en op andere wegen met allerlei irritante hoekjes, specials en bewoners te maken hebt.

Dus no way dat je met de wegenbelasting en accijns het hele wegennet kunt onderhouden, laat staan dat er maar een klein gedeelte van naar toe gaat. Tenminste, als je wereld groter is dan de Rijksweg.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184197232
quote:
7s.gif Op donderdag 3 januari 2019 18:16 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet vreemd. Als je met de trekschuit zou gaan was het nog veel duurder. Ooit was de trein leuk, maar toen kwam de twintigste eeuw en was het klaar. Tijd om de hele zooi naar het museum te rijden.
Als je de trein naar het museum stuurt moet je net als in andere landen werken met een tourbussysteem om het gat op te vullen. En daarmee vul je de vele files op de wegen op, iets waar je met de trein juist omheen kunt. De trein is trouwens waarschijnlijk in verhouding met de koopkracht van de tijd altijd wel redelijk prijzig geweest voor de gewone burger.

Ik hoop dat er een hyperloopsysteem gaat komen maar de risico's daarvan lijken me best groot.
pi_184197385
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:12 schreef Nobu het volgende:

[..]

Een enkele reis is gemiddeld geen 6000 kilometer. Niet dat dat je dan ook maar in de buurt van het werkelijke verbruik zou zitten, maar goed. Je zuigt die cijfers dus gewoon uit je duim.

Die 600 euro voor 3000 kilometer is de subsidie aan prorail gedeeld door de reizigerskilometers, maar als je graag alles meegerekend wil zien mag je zelf alle provinciale subsidietjes en bouwkosten van station er best bij optellen.
mijn bron voor vliegtuigen en verbruk was het volgende
https://www.ad.nl/auto/we(...)-of-rijden~a8073159/

En dan weten we ook nog dat het gemiddelde verbruik bij vliegtuigen juist bij kortere afstanden beduidend hoger is. Maar goed ik zuigt blijkbaar alles uit mijn duim.

Ik ben wel benieuwd naar jou ov kosten bronnen. Een station als Schiphol zou dat door ProRail daar gefinancierd moeten worden of juist door Schiphol om de klanten naar hun luchthaven te laten komen. :D
pi_184197594
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Dit betreft echter alleen het rijkswegennet. Dus om maar 3,7 % van het wegennet te ontwikkelen en onderhouden gaat al 30% van de inkomsten op.

Precies. En vergeet parkeren niet. Ja, in grote steden levert het geld op, maar parkeervoorzieningen in kleinere steden, daar moet overheidsgeld bij. Betaald parkeren kost genoeg gemeentes vaak nog gewoon geld.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 12:59:58 #102
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_184197810
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:09 schreef habitue het volgende:
NS is dan ook absurd duur. Gaat nergens over. En dan zit je in een fucking trein. Het is bijna goedkoper om voor een dagtripje een auto te huren.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 15:32:14 #103
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184200790
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:14 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Ik reis meerdere keren per week in de hyperspits op een van de drukste trajecten van Nederland en heb in 95% van de gevallen gewoon een zitplaats. Het komt nauwelijks voor dat je moet staan. En dat is toch maar een stuk van 9 minuten. Daarna is er altijd een zitplaats.
Over een tijd van 10 jaar ook eenzelfde traject gehad. 80% van de ritten was vertraagd bij aankomst en de helft van mn mede reizigers had geen zitplaats.
Klagen werkte niet en werd zelfs ieder jaar erger.

Ik ben genezen van de ns.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184200911
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Over een tijd van 10 jaar ook eenzelfde traject gehad. 80% van de ritten was vertraagd bij aankomst en de helft van mn mede reizigers had geen zitplaats.
Klagen werkte niet en werd zelfs ieder jaar erger.

Ik ben genezen van de ns.
dan ben ik benieuwd om welk traject dit gaat. Ik neem aan dat je zelf ook begrijpt dat dat getal nergens op slaat.

Als je zo'n rit over 200 keer per jaar doet heb je natuurlijk wel 20-30 keer vertraging. En dat overheerst natuurlijk. Maar ondertussen rijden Nederlandse treinen het meest punctueel ter wereld op drie landen na.
pi_184203891
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.
Mijn auto kost me 25ct per km volgens mn eigen berekening. Incl. alles. Daarvoor heb ik wel dat ik overal kan komen en op de tijd dat ik het wil met het maximale comfort wat ik prettig vind. En van deur tot deur.
Als de parkeerkosten ergens zo duur zijn dat ik me niet welkom meer voel, ga ik lekker ergens anders heen.

OV is geen concurrent van de auto. Never nooit niet.
mensen die doen alsof de auto goedkoper is dan het ov :')

Het ov is kut, vol met schreeuwende paupers, inflexibel, duurt langer, maar is echt wel goedkoper.

Iedereen die anders beweert moet kappen met losse tickets gebruiken is de vergelijking.
pi_184204014
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 12:59 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Nou nee, je zit met borg van gemiddeld 500eu en bijtanken.

Maar het puur huren zelf is inderdaad zo’n 25eu voor de kleinste auto vaak.
pi_184208612
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:32 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Over een tijd van 10 jaar ook eenzelfde traject gehad. 80% van de ritten was vertraagd bij aankomst en de helft van mn mede reizigers had geen zitplaats.
Klagen werkte niet en werd zelfs ieder jaar erger.

Ik ben genezen van de ns.
Welk traject is of was dat? En vertraagd is dat ook al minder dan 3 min. Als ik 80% van mijn ritten vertraagd zou zijn dan stopte ik gelijk bij mijn werkgever.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 22:14:47 #108
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184208696
quote:
15s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 18:19 schreef Yreal het volgende:

[..]

mensen die doen alsof de auto goedkoper is dan het ov :')

Het ov is kut, vol met schreeuwende paupers, inflexibel, duurt langer, maar is echt wel goedkoper.

Iedereen die anders beweert moet kappen met losse tickets gebruiken is de vergelijking.
Dat zeg ik toch ook?
Alleen ik maak de keuze om die 6ct extra te betalen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 4 januari 2019 @ 22:23:15 #109
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184208844
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 22:10 schreef Cherni het volgende:

[..]

Welk traject is of was dat? En vertraagd is dat ook al minder dan 3 min. Als ik 80% van mijn ritten vertraagd zou zijn dan stopte ik gelijk bij mijn werkgever.
Kersenboogerd - Hoofddorp in de spitstijden.
1 grote tyfusbende samen met AMS Centraal - Castricum. Geen plek, intercities/sneltreinen die er voor moeten, laatste stations die overgeslagen worden voor tijdwinst. De ritten die ik had waren er maar 2 van per week die binnen de 3 minuten bij aankomst zaten. De rest was te laat.

Zelfs gemeenten zelf die maar zijn gaan klagen bij de ns voor hun bewoners omdat de ns er gewoon geen kut aan deed. Zo'n achterlijke bende.
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:37 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

dan ben ik benieuwd om welk traject dit gaat. Ik neem aan dat je zelf ook begrijpt dat dat getal nergens op slaat.

Als je zo'n rit over 200 keer per jaar doet heb je natuurlijk wel 20-30 keer vertraging. En dat overheerst natuurlijk. Maar ondertussen rijden Nederlandse treinen het meest punctueel ter wereld op drie landen na.
Dan moet je even goed gaan kijken hoe ns de vertragingen meet. Ns doet dat op zelf geselecteerde trajecten op zelg geselecteerde tijden. Op het hoofdnet. Ofwel, lang niet alle treinen worden meegenomen in de berekening.

En daarbij gaat het om treinen, niet om de reizigers. Je kunt savonds wel op tijd rijden en je gemiddelde halen, maar als je tijdens de spits 50x zoveel volk te laat laat aankomen, tjah.

Ns en tijdsmeetingen = geselecteerde propaganda.

[ Bericht 36% gewijzigd door Red_85 op 04-01-2019 22:29:54 ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184209211
ALLES is hier duurder...
Ik woon vlakbij de duitse en de belgische grens..
Daar boodschappen doen scheelt meer dan de helft !
Maar mensen .. blijf vooral vvd stemmen
see what is invisible to others.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 00:11:11 #111
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184211219
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 22:38 schreef IShootPeople het volgende:
ALLES is hier duurder...
Ik woon vlakbij de duitse en de belgische grens..
Daar boodschappen doen scheelt meer dan de helft !
Maar mensen .. blijf vooral vvd stemmen
Hier in t westen moet je ook gewoon niet alleen bij de appie zijn.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:38:44 #112
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184216952
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 09:26 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Het zelfde geldt voor het wegennet. Het rijkswegennet kan weliswaar bekostigd worden door de opbrengsten van autogerelateerde belastingen en heffingen. En dat wordt vaak wat aangehaald wordt als geroepen wordt dat de automobilist melkkoe is. Maar het onderliggende wegennet (provinciale wegen en gemeentelijke wegen) is vele malen omvangrijker en wordt primair vanuit algemene belastingopbrengsten bekostigd. Wat dat betreft wordt autovervoer net zo goed gesubsidieerd als OV.

Kortom, voor een goed vervoernetwerk (OV én auto) zijn subsidies nodig. Uiteindelijk wordt die investering indirect en onzichtbaar weer terugverdiend door economische groei.
En dat is niet zo gek. Algemene infrastructuur lijkt me typisch een verantwoordelijkheid van de rijksoverheid. Op lokaal niveau zullen business cases vrijwel altijd negatief uitpakken omdat de meeste baten van investeringen in infrastructuur pas ontstaan bij netwerkeffecten. Alleen de rijksoverheid is in staat infrastructuur zodanig te ontwerpen dat deze netwerkeffecten ontstaan en men daar de vruchten van plukt. Dit kan je nooit aan de markt of lokale overheden overlaten.
2000 light years from home
pi_184217158
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 22:38 schreef IShootPeople het volgende:
ALLES is hier duurder...
Ik woon vlakbij de duitse en de belgische grens..
Daar boodschappen doen scheelt meer dan de helft !
Maar mensen .. blijf vooral vvd stemmen
Boodschappen in België goedkoper?! In welk universum is dat realiteit? :D
  zaterdag 5 januari 2019 @ 13:57:51 #114
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184218055
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 22:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Kersenboogerd - Hoofddorp in de spitstijden.
1 grote tyfusbende samen met AMS Centraal - Castricum. Geen plek, intercities/sneltreinen die er voor moeten, laatste stations die overgeslagen worden voor tijdwinst. De ritten die ik had waren er maar 2 van per week die binnen de 3 minuten bij aankomst zaten. De rest was te laat.

Zelfs gemeenten zelf die maar zijn gaan klagen bij de ns voor hun bewoners omdat de ns er gewoon geen kut aan deed. Zo'n achterlijke bende.

[..]

Dan moet je even goed gaan kijken hoe ns de vertragingen meet. Ns doet dat op zelf geselecteerde trajecten op zelg geselecteerde tijden. Op het hoofdnet. Ofwel, lang niet alle treinen worden meegenomen in de berekening.

En daarbij gaat het om treinen, niet om de reizigers. Je kunt savonds wel op tijd rijden en je gemiddelde halen, maar als je tijdens de spits 50x zoveel volk te laat laat aankomen, tjah.

Ns en tijdsmeetingen = geselecteerde propaganda.

En vergeet niet dat uitgevallen treinen uiteraard niet worden meegenomen in de vertragingscijfers, want ze hebben niet gereden hè, dus zijn niet vertraagd :') Als een trein al fikse vertraging heeft, hop, gewoon vanaf het volgende station niet meer laten rijden. Opgelost! Ook precies de reden dat bij elk vlokje sneeuw de hele dienstregeling wordt uitgekleed, want ja treinen die niet rijden kunnen niet vertragen, dus dat is mooi gunstig voor de cijfers. *O*

Bovendien is iedereen vergeten dat een aantal jaar geleden de NS zijn hele dienstregeling heeft omgegooid met meer overstaps en derhalve langere nodeloze wachttijden op stations. Daardoor is bijvoorbeeld de reistijd tussen Arnhem en Rotterdam met 12 minuten toegenomen. Dat leidt ertoe dat elke kleinere vertraging die voor dit traject normaal tussen Arnhem en Utrecht optreedt uit de boeken is weggeschreven. In werkelijkheid levert het elke reis tussen Arnhem en Rotterdam een vertraging op van 12 minuten.

De NS grossiert in dit soort trucjes om de cijfers kunstmatig op te krikken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 05-01-2019 18:58:47 ]
  zaterdag 5 januari 2019 @ 18:51:07 #115
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184223094
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:54 schreef J.B. het volgende:

[..]

Boodschappen in België goedkoper?! In welk universum is dat realiteit? :D
In NL naar appie-delhaize en in BE naar de colruyt.
Zal wel goedkoper zijn, maar dat verschil is geen helft.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 5 januari 2019 @ 18:55:16 #116
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184223183
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:57 schreef Zelva het volgende:

[..]

En vergeet niet dat uitgevallen treinen uiteraard niet worden meegenomen in de vertragingscijfers, want ze hebben niet gereden hè, dus zijn niet vertraagd :') Als een trein al fikse vertraging heeft, hop, gewoon vanaf het volgende station niet meer laten rijden. Opgelost! Ook precies de reden dat bij elk vlokje sneeuw de hele dienstregeling wordt uitgekleed, want ja treinen die rijden kunnen niet vertragen, dus dat is mooi gunstig voor de cijfers. *O*

Bovendien is iedereen vergeten dat een aantal jaar geleden de NS zijn hele dienstregeling heeft omgegooid met meer overstaps en derhalve langere nodeloze wachttijden op stations. Daardoor is bijvoorbeeld de reistijd tussen Arnhem en Rotterdam met 12 minuten toegenomen. Dat leidt ertoe dat elke kleinere vertraging die voor dit traject normaal tussen Arnhem en Utrecht optreedt uit de boeken is weggeschreven. In werkelijkheid levert het elke reis tussen Arnhem en Rotterdam een vertraging op van 12 minuten.

De NS grossiert in dit soort trucjes om de cijfers kunstmatig op te krikken.
Dit.

Ns is niet voor niets de Nederlandse Staats Banen. Alleen dat 'banen' hebben ze er in naam afgehaald, maar de cultuur is gebleven.

Maar dat krijg je als er je van een overheidsbedrijf een commerciele organisatie maakt die winst moet draaien. Dan zijn prio 1, 2 en 3 de winst en later pas een keer de klant.
Het feit dat in ns taal een 'reizigersprodukt' een abbo of een ticket is ipv de dienst die ze leveren aan hun klant is daar getuige van.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')