abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 3 januari 2019 @ 20:21:25 #51
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184187776
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 18:34 schreef Zelva het volgende:

[..]

_O-

In Nederland is het openbaar vervoer ook zwaar zwaar gesubsidieerd hoor. Kost miljarden per jaar. ProRail bijvoorbeeld wordt voor zo'n driekwart bekostigd door de Staat. In 2014 ging daar 800 miljoen heen en dan hebben we het alleen nog maar over de spoorinfrastructuur.
Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).

European%20Railway%20Performance%20Index_ex04_tcm-151893.jpg

Verticale as = performance, horizontale as = public cost (subsidies).
2000 light years from home
pi_184187859
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:21 schreef Merkie het volgende:

[..]

Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).

[ [url=https://boston-consulting-group-res.cloudinary.com/image/fetch/w_1240,f_auto/http://image-src.bcg.com/(...)51893.jpg]afbeelding[/url] ]

Verticale as = performance, horizontale as = public cost (subsidies).
Dus het spoor nationaliseren is debet voor de maatschappij ?
  donderdag 3 januari 2019 @ 20:27:53 #53
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184187928
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:24 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dus het spoor nationaliseren is debet voor de maatschappij ?
Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.
2000 light years from home
pi_184188032
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.

Op kerosine zit nog steeds geen accijns dat is waarschijnlijk een van de redenen dat vliegen nog steeds zo goedkoop is.
pi_184188059
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:27 schreef Merkie het volgende:

[..]

Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.
Maar stel dat alles geregeld werd door de staat en dat de staat een miljoen winst had.
Dan kan men dat toch ook uitstrooien over de verschillende projecten ?
pi_184188554
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.

[..]

Beetje kort door de bocht Maastricht - Leeuwarden kost 53,00 voor een retourtje. Ga jij echter met 7 man en maak je aanspraak op groepskorting dan betaal je 69,00 voor de groep. Die verhoudingen zijn een beetje zoek, maar voor 69,00 kun jij niet met 2 auto's op en neer van Maastricht naar Leeuwarden lijkt mij.
Groepskorting zou vanaf 2 personen moeten gelden dus. Misschien wel met getrapte vorm.

Pas vanaf 7 personen, dan wordt het leuk :')
Damn.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184188616
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Op kerosine zit nog steeds geen accijns dat is waarschijnlijk een van de redenen dat vliegen nog steeds zo goedkoop is.
Zoals het hoort dus.

Dat rare denken van dat het ene belast moet worden dan dus het andere ook. Beide zou niet belast moeten zijn. Net als eerste levensbehoeften.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184188832
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zoals het hoort dus.

Dat rare denken van dat het ene belast moet worden dan dus het andere ook. Beide zou niet belast moeten zijn. Net als eerste levensbehoeften.
Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn. :')

Vliegverkeer zou gewoon net zoveel tax als andere vervoers ondernemers moeten betalen dat is toch het uitgangspunt van vrije marktwerking dat iedere sector evenveel handicap heeft. :D
pi_184188975
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:49 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Groepskorting zou vanaf 2 personen moeten gelden dus. Misschien wel met getrapte vorm.

Pas vanaf 7 personen, dan wordt het leuk :')
Damn.
Groepskorting geldt vanaf 4 personen, maar bij 7 personen is het prijsverschil met de reguliere tickets het grootst. Vandaar dit voorbeeld.
pi_184189074
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn. :')

Vliegverkeer zou gewoon net zoveel tax als andere vervoers ondernemers moeten betalen dat is toch het uitgangspunt van vrije marktwerking dat iedere sector evenveel handicap heeft. :D
Welke dienst levert de overheid nu nog echt dan?
Zijn allemaal private bedrijven met subsidie en winstoogmerk. Niks anders. Het is half werk.

Nee. Evenveel handicap kun je niet kunstmatig creren wereldwijd. Waarin het vliegverkeer opereert. Dus dan geen handicap.
Zie de Motreal conferenties.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184189548
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 21:07 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Welke dienst levert de overheid nu nog echt dan?
Zijn allemaal private bedrijven met subsidie en winstoogmerk. Niks anders. Het is half werk.

Nee. Evenveel handicap kun je niet kunstmatig creren wereldwijd. Waarin het vliegverkeer opereert. Dus dan geen handicap.
Zie de Motreal conferenties.
De Montreal conferentie is achterhaald helaas is de luchtvaart lobby nog te sterk om dit VN monopoly te breken.
pi_184190656
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:18 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Hoe kan dat eigenlijks ?
Omdat de staat er enorm veel geld in blijft pompen. Natuurlijk de kaartjes zijn spotgoedkoop, maar uiteindelijk zal dat vervoer toch betaalbaar moeten blijven. Bovendien is de infra compleet verouderd op reguliere lijnen. En dat zie je ook in Duitsland lokaal.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180330_03438913
De schulden nemen af maar is nog altijd een druppel op een gloeiende plaat.

Niet omdat ik nu zelf bij NSr werk maar op EU niveau is het Nederlands spoor behoorlijk modern. En zeker in de randstad is de frequentie behoorlijk hoog.
pi_184191234
Niet voor niets is de vroem vroem partij aan de macht.....
pi_184191408
OV is ook gewoon echt teringduur idd.
Eens kijken
  donderdag 3 januari 2019 @ 23:02:14 #65
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184191638
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:21 schreef Merkie het volgende:

[..]

Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).

[ [url=https://boston-consulting-group-res.cloudinary.com/image/fetch/w_1240,f_auto/http://image-src.bcg.com/(...)51893.jpg]afbeelding[/url] ]

Verticale as = performance, horizontale as = public cost (subsidies).
Maar Portugal, Spanje en Ierland scoren toch ook lager? Of mis ik iets?
  donderdag 3 januari 2019 @ 23:07:46 #66
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184191735
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:02 schreef Zelva het volgende:

[..]

Maar Portugal, Spanje en Ierland scoren toch ook lager? Of mis ik iets?
Ja, maar behoort niet tot de top van Europa. Finland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland presteren allemaal beter.
2000 light years from home
  donderdag 3 januari 2019 @ 23:08:03 #67
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184191739
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 22:19 schreef Cherni het volgende:
Niet omdat ik nu zelf bij NSr werk maar op EU niveau is het Nederlands spoor behoorlijk modern. En zeker in de randstad is de frequentie behoorlijk hoog.
Het spoor is in de randstad is nog best aardig ja, maar alles wat niet in de buurt van spoor ligt of direct met spoor te bereiken is, is eigenlijk volstrekt onbereikbaar op een normale manier.

Ik was vorig jaar in Mallorca en het busvervoer was daar een complete verademing in vergelijking met Nederland. Daar kunnen we hier alleen maar van dromen.
  donderdag 3 januari 2019 @ 23:12:44 #68
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_184191811
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:07 schreef Merkie het volgende:

[..]

Ja, maar behoort niet tot de top van Europa. Finland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland presteren allemaal beter.
Maar dat is niet wat je zei.
  donderdag 3 januari 2019 @ 23:14:28 #69
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_184191841
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:12 schreef Zelva het volgende:

[..]

Maar dat is niet wat je zei.
Met ontwikkelde landen bedoelde ik landen die gelijk aan Nederland of beter scoren qua spoornetwerk. Wellicht had ik dat beter moeten uitleggen.
2000 light years from home
pi_184191881
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Zoals het hoort dus.

Dat rare denken van dat het ene belast moet worden dan dus het andere ook. Beide zou niet belast moeten zijn. Net als eerste levensbehoeften.
Transport brengt wel veel negatieve externe kosten met zich mee, te denken valt aan geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dat soort zaken moeten gewoon ingeprijsd worden omdat het ook veel kosten veroorzaakt voor mensen en de samenleving als geheel. Daarvoor zijn belastingen een goede maatregel.
pi_184192082
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:08 schreef Zelva het volgende:

[..]

Het spoor is in de randstad is nog best aardig ja, maar alles wat niet in de buurt van spoor ligt of direct met spoor te bereiken is, is eigenlijk volstrekt onbereikbaar op een normale manier.

Ik was vorig jaar in Mallorca en het busvervoer was daar een complete verademing in vergelijking met Nederland. Daar kunnen we hier alleen maar van dromen.
Mallorca een eiland afgestemd op toerisme. Dat is natuurlijk iets anders dan een compleet land. Ik ben het met je eens dat het busvervoer in NL zeker niet optimaal is mbt frequentie en al zeker niet in de provincie.
pi_184192160
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 16:45 schreef Loohcs het volgende:
Trein zonder kortingskaart is echt wel duur. Stukje van 20km kost 4,50 pp. Als je met 2 man bent is dat 18,00 retour. Ik weet dat de vergelijking niet eerlijk is, maar als je voor dat bedrag tankt (en je hebt een zuinige auto) kan je meer dan 200km rijden voor dat geld.
en dan nog even parkeren.

En dan af en toe nog eens wat olie in je auto of een nieuwe bandje eronder.
pi_184192237
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:16 schreef J.B. het volgende:

[..]

Transport brengt wel veel negatieve externe kosten met zich mee, te denken valt aan geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dat soort zaken moeten gewoon ingeprijsd worden omdat het ook veel kosten veroorzaakt voor mensen en de samenleving als geheel. Daarvoor zijn belastingen een goede maatregel.
Transport heeft iedereen blijkbaar nodig omdat iedereen tyfuszooi wil om zn hebzucht, honger en dorst te stillen.
Wil je van die overlast af, moet je je gaan afvragen wat je kan minderen.

Niet iets nog meer belasten om het nog duurder te maken en alleen voor de rijkeren beschikbaar te laten worden. Want die geven er toch geen reet om.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184192291
quote:
6s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:35 schreef Yreal het volgende:

[..]

en dan nog even parkeren.

En dan af en toe nog eens wat olie in je auto of een nieuwe bandje eronder.
Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.
Mijn auto kost me 25ct per km volgens mn eigen berekening. Incl. alles. Daarvoor heb ik wel dat ik overal kan komen en op de tijd dat ik het wil met het maximale comfort wat ik prettig vind. En van deur tot deur.
Als de parkeerkosten ergens zo duur zijn dat ik me niet welkom meer voel, ga ik lekker ergens anders heen.

OV is geen concurrent van de auto. Never nooit niet.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184192378
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 21:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De Montreal conferentie is achterhaald helaas is de luchtvaart lobby nog te sterk om dit VN monopoly te breken.
Blijkbaar actueel genoeg om nog steeds te blijven gelden. Kerosine in het ene land belasten en het andere niet, gaat voor gevaarlijke situaties leiden.
Geen land dat akkoord gaat met dat soort dingen. Als jij over de grens een halve cent minder kan betalen, ga je daar ook tanken. En wereldwijd een lijn neerleggen? Nope..
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')