Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).quote:Op donderdag 3 januari 2019 18:34 schreef Zelva het volgende:
[..]
In Nederland is het openbaar vervoer ook zwaar zwaar gesubsidieerd hoor. Kost miljarden per jaar. ProRail bijvoorbeeld wordt voor zo'n driekwart bekostigd door de Staat. In 2014 ging daar 800 miljoen heen en dan hebben we het alleen nog maar over de spoorinfrastructuur.
Dus het spoor nationaliseren is debet voor de maatschappij ?quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:21 schreef Merkie het volgende:
[..]
Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).
[ [url=https://boston-consulting-group-res.cloudinary.com/image/fetch/w_1240,f_auto/http://image-src.bcg.com/(...)51893.jpg]afbeelding[/url] ]
Verticale as = performance, horizontale as = public cost (subsidies).
Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:24 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dus het spoor nationaliseren is debet voor de maatschappij ?
Op kerosine zit nog steeds geen accijns dat is waarschijnlijk een van de redenen dat vliegen nog steeds zo goedkoop is.quote:Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.
Maar stel dat alles geregeld werd door de staat en dat de staat een miljoen winst had.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:27 schreef Merkie het volgende:
[..]
Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.
Groepskorting zou vanaf 2 personen moeten gelden dus. Misschien wel met getrapte vorm.quote:Op donderdag 3 januari 2019 16:50 schreef maan_man het volgende:
Infrastructuur voor de trein blijft natuurlijk een kostbaar iets, maar het blijft vreemd dat jij vanuit Eindhoven 9 van de 10 keer goedkoper met het vliegtuig naar een Europese bestemming vliegt, dan dat jij met de trein naar Amsterdam kunt.
[..]
Beetje kort door de bocht Maastricht - Leeuwarden kost ¤ 53,00 voor een retourtje. Ga jij echter met 7 man en maak je aanspraak op groepskorting dan betaal je ¤ 69,00 voor de groep. Die verhoudingen zijn een beetje zoek, maar voor ¤ 69,00 kun jij niet met 2 auto's op en neer van Maastricht naar Leeuwarden lijkt mij.
Zoals het hoort dus.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Op kerosine zit nog steeds geen accijns dat is waarschijnlijk een van de redenen dat vliegen nog steeds zo goedkoop is.
Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals het hoort dus.
Dat rare denken van dat het ene belast moet worden dan dus het andere ook. Beide zou niet belast moeten zijn. Net als eerste levensbehoeften.
Groepskorting geldt vanaf 4 personen, maar bij 7 personen is het prijsverschil met de reguliere tickets het grootst. Vandaar dit voorbeeld.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:49 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Groepskorting zou vanaf 2 personen moeten gelden dus. Misschien wel met getrapte vorm.
Pas vanaf 7 personen, dan wordt het leuk
Damn.
Welke dienst levert de overheid nu nog echt dan?quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn.
Vliegverkeer zou gewoon net zoveel tax als andere vervoers ondernemers moeten betalen dat is toch het uitgangspunt van vrije marktwerking dat iedere sector evenveel handicap heeft.
De Montreal conferentie is achterhaald helaas is de luchtvaart lobby nog te sterk om dit VN monopoly te breken.quote:Op donderdag 3 januari 2019 21:07 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Welke dienst levert de overheid nu nog echt dan?
Zijn allemaal private bedrijven met subsidie en winstoogmerk. Niks anders. Het is half werk.
Nee. Evenveel handicap kun je niet kunstmatig creëren wereldwijd. Waarin het vliegverkeer opereert. Dus dan geen handicap.
Zie de Motreal conferenties.
Omdat de staat er enorm veel geld in blijft pompen. Natuurlijk de kaartjes zijn spotgoedkoop, maar uiteindelijk zal dat vervoer toch betaalbaar moeten blijven. Bovendien is de infra compleet verouderd op reguliere lijnen. En dat zie je ook in Duitsland lokaal.quote:
Maar Portugal, Spanje en Ierland scoren toch ook lager? Of mis ik iets?quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:21 schreef Merkie het volgende:
[..]
Van alle ontwikkelde landen Europese is het OV in Nederland het minst gesubsidieerd (op Finland na).
[ [url=https://boston-consulting-group-res.cloudinary.com/image/fetch/w_1240,f_auto/http://image-src.bcg.com/(...)51893.jpg]afbeelding[/url] ]
Verticale as = performance, horizontale as = public cost (subsidies).
Ja, maar behoort niet tot de top van Europa. Finland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland presteren allemaal beter.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:02 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar Portugal, Spanje en Ierland scoren toch ook lager? Of mis ik iets?
Het spoor is in de randstad is nog best aardig ja, maar alles wat niet in de buurt van spoor ligt of direct met spoor te bereiken is, is eigenlijk volstrekt onbereikbaar op een normale manier.quote:Op donderdag 3 januari 2019 22:19 schreef Cherni het volgende:
Niet omdat ik nu zelf bij NSr werk maar op EU niveau is het Nederlands spoor behoorlijk modern. En zeker in de randstad is de frequentie behoorlijk hoog.
Maar dat is niet wat je zei.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:07 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ja, maar behoort niet tot de top van Europa. Finland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland presteren allemaal beter.
Met ontwikkelde landen bedoelde ik landen die gelijk aan Nederland of beter scoren qua spoornetwerk. Wellicht had ik dat beter moeten uitleggen.quote:
Transport brengt wel veel negatieve externe kosten met zich mee, te denken valt aan geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dat soort zaken moeten gewoon ingeprijsd worden omdat het ook veel kosten veroorzaakt voor mensen en de samenleving als geheel. Daarvoor zijn belastingen een goede maatregel.quote:Op donderdag 3 januari 2019 20:51 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zoals het hoort dus.
Dat rare denken van dat het ene belast moet worden dan dus het andere ook. Beide zou niet belast moeten zijn. Net als eerste levensbehoeften.
Mallorca een eiland afgestemd op toerisme. Dat is natuurlijk iets anders dan een compleet land. Ik ben het met je eens dat het busvervoer in NL zeker niet optimaal is mbt frequentie en al zeker niet in de provincie.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:08 schreef Zelva het volgende:
[..]
Het spoor is in de randstad is nog best aardig ja, maar alles wat niet in de buurt van spoor ligt of direct met spoor te bereiken is, is eigenlijk volstrekt onbereikbaar op een normale manier.
Ik was vorig jaar in Mallorca en het busvervoer was daar een complete verademing in vergelijking met Nederland. Daar kunnen we hier alleen maar van dromen.
en dan nog even parkeren.quote:Op donderdag 3 januari 2019 16:45 schreef Loohcs het volgende:
Trein zonder kortingskaart is echt wel duur. Stukje van 20km kost ¤4,50 pp. Als je met 2 man bent is dat ¤18,00 retour. Ik weet dat de vergelijking niet eerlijk is, maar als je voor dat bedrag tankt (en je hebt een zuinige auto) kan je meer dan 200km rijden voor dat geld.
Transport heeft iedereen blijkbaar nodig omdat iedereen tyfuszooi wil om zn hebzucht, honger en dorst te stillen.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:16 schreef J.B. het volgende:
[..]
Transport brengt wel veel negatieve externe kosten met zich mee, te denken valt aan geluidsoverlast en luchtvervuiling. Dat soort zaken moeten gewoon ingeprijsd worden omdat het ook veel kosten veroorzaakt voor mensen en de samenleving als geheel. Daarvoor zijn belastingen een goede maatregel.
Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
en dan nog even parkeren.
En dan af en toe nog eens wat olie in je auto of een nieuwe bandje eronder.
Blijkbaar actueel genoeg om nog steeds te blijven gelden. Kerosine in het ene land belasten en het andere niet, gaat voor gevaarlijke situaties leiden.quote:Op donderdag 3 januari 2019 21:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De Montreal conferentie is achterhaald helaas is de luchtvaart lobby nog te sterk om dit VN monopoly te breken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |