abonnement Unibet Coolblue
pi_184192380
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.
Mijn auto kost me 25ct per km volgens mn eigen berekening. Incl. alles. Daarvoor heb ik wel dat ik overal kan komen en op de tijd dat ik het wil met het maximale comfort wat ik prettig vind. En van deur tot deur.
Als de parkeerkosten ergens zo duur zijn dat ik me niet welkom meer voel, ga ik lekker ergens anders heen.

OV is geen concurrent van de auto. Never nooit niet.
Of het een concurrent is van de auto is moeilijk te bepalen. Het is puur afhankelijk van waar je woont en waar je werkt. De treinen zitten vol met forenzen en studenten. En voor die groepen zal dan toch het ov rendabeler zijn dan de auto. En het is omdat ik met diensten werk en daardoor niet altijd van het ov gebruik kan maken. Maar als het even kan neem ik het ov.
pi_184192574
Ik snap niet dat mensen auto rijden in deze tijd zo comfortabel vinden met al die drukte, files, idioten op de weg en boetes voor ook maar de kleinste overtredingen. Heb je het nog niet over parkeren en beschadigingen.

Voor mij is auto rijden pure noodzaak vanwege werk. Maar auto rijden in deze tijd nog comfortabel vinden. Nou nee.
pi_184192721
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 00:03 schreef Cherni het volgende:

Voor mij is auto rijden pure noodzaak vanwege werk. Maar auto rijden in deze tijd nog comfortabel vinden. Nou nee.
Wel als je met een leuke sport sedan over de weg gaat en niet met een milieuvriendelijk koekblik. :7
pi_184192864
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 00:15 schreef Nintex het volgende:

[..]

Wel als je met een leuke sport sedan over de weg gaat en niet met een milieuvriendelijk koekblik. :7
Nou ja, als je nu met een Lancia delta integrale 2.0 16v turbo kunt gaan scheuren is dat natuurlijk puur genot. Maar dat is zonder problemen te krijgen een utopie.
pi_184192998
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 00:27 schreef Cherni het volgende:

[..]

Nou ja, als je nu met een Lancia delta integrale 2.0 16v turbo kunt gaan scheuren is dat natuurlijk puur genot. Maar dat is zonder problemen te krijgen een utopie.
Op zich gaat het al best met een Lancer waar een beetje pit in zit. Ik haal de meeste Hyundai's, Opels, Toyota's en andere zuinige bakkies zo in. Dat ging met mijn vorige auto (een Mazda 6) toch iets moeilijker.

Anyhow, het is toch wel van de pot gerukt dat anno 2019 de overheid alles dat leuk is wil (gaan) verbieden of aan banden wil leggen.
pi_184193029
Nederland houdt van bouwen. We hebben fonkelnieuwe stations bijvoorbeeld. De bussen trams en treinen zijn ook vaak hagelnieuw. En ook parkeergarages zijn er in overvloed, en zien er vaak netjes uit.

Heeft wel allemaal een prijskaartje natuurlijk.
pi_184193963
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 23:43 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ns koste 19ct per km, volgens eigen opgave.
Mijn auto kost me 25ct per km volgens mn eigen berekening. Incl. alles. Daarvoor heb ik wel dat ik overal kan komen en op de tijd dat ik het wil met het maximale comfort wat ik prettig vind. En van deur tot deur.
Als de parkeerkosten ergens zo duur zijn dat ik me niet welkom meer voel, ga ik lekker ergens anders heen.

OV is geen concurrent van de auto. Never nooit niet.
Dat hangt helemaal van je behoeftes af, ik werk in de IT en zeker als je wat verder moet reizen met de trein kun je gewoon werken en dat ook opvoeren als werktijd. Daarnaast is het voor mij onmogelijk om een auto te bezitten omdat er hier simpelweg geen parkeerplekken zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_184194067
Op zich vind ik het prima dat OV hier duurder is dan in het buitenland. Daar staat ook tegenover dat je veel routes alle 15 minuten een trein hebt en in ieder geval elke 30 minuten en je -- als het moet - binnen een redelijke tijd in bijna elke uithoek van het land kunt komen. Ik betaal liever wat meer dan dat ik één keer per 2 uur een trein heb (veel lijnen in Duitsland en België).

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 08:11 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat hangt helemaal van je behoeftes af, ik werk in de IT en zeker als je wat verder moet reizen met de trein kun je gewoon werken en dat ook opvoeren als werktijd. Daarnaast is het voor mij onmogelijk om een auto te bezitten omdat er hier simpelweg geen parkeerplekken zijn.
Dit dus. In de trein klap ik mijn laptop open en ga aan het werk. Als ik mijn uurtarief ga rekenen voor de tijd die ik in een auto achter het stuur zou zitten,wordt dat een behoorlijk duur ritje.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184194267
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 00:03 schreef Cherni het volgende:
Ik snap niet dat mensen auto rijden in deze tijd zo comfortabel vinden met al die drukte, files, idioten op de weg en boetes voor ook maar de kleinste overtredingen. Heb je het nog niet over parkeren en beschadigingen.

Voor mij is auto rijden pure noodzaak vanwege werk. Maar auto rijden in deze tijd nog comfortabel vinden. Nou nee.
helemaal mee eens. De bus vind ik niet tof zeker nu de lijnen hier veranderd zijn maar de trein is vaak vele malen comfortabeler dan de auto.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_184194593
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:27 schreef Merkie het volgende:

[..]

Die conclusie kan je niet trekken op basis van deze informatie. Wel lijkt het erop dat OV van hoge kwaliteit zonder subsidies niet realistisch is.
Het zelfde geldt voor het wegennet. Het rijkswegennet kan weliswaar bekostigd worden door de opbrengsten van autogerelateerde belastingen en heffingen. En dat wordt vaak wat aangehaald wordt als geroepen wordt dat de automobilist melkkoe is. Maar het onderliggende wegennet (provinciale wegen en gemeentelijke wegen) is vele malen omvangrijker en wordt primair vanuit algemene belastingopbrengsten bekostigd. Wat dat betreft wordt autovervoer net zo goed gesubsidieerd als OV.

Kortom, voor een goed vervoernetwerk (OV én auto) zijn subsidies nodig. Uiteindelijk wordt die investering indirect en onzichtbaar weer terugverdiend door economische groei.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:26:23 #86
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184195477
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja lekker de overheid nog meer uitkleden en dan gaan klagen dat de diensten die ze leveren onder de maat zijn. :')

Vliegverkeer zou gewoon net zoveel tax als andere vervoers ondernemers moeten betalen dat is toch het uitgangspunt van vrije marktwerking dat iedere sector evenveel handicap heeft. :D
Maar dat de trein op subsidie draait is wel prima? :')
pi_184195525
quote:
In Luxemburg wordt het openbaar vervoer in 2020 zelfs helemaal gratis.
;( Waarom moet ik weer in Nederland wonen?
Twiddel
pi_184195556
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:26 schreef Nobu het volgende:

[..]

Maar dat de trein op subsidie draait is wel prima? :')
En het wegennet ook zoals we hierboven lezen. :D

De luchtvaart draait ook op verkapte subsidies door geen accijnzen voor hun brandstoffen af te hoeven rekenen.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:35:47 #89
168739 Red_85
'echt wel'
pi_184195617
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 08:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

helemaal mee eens. De bus vind ik niet tof zeker nu de lijnen hier veranderd zijn maar de trein is vaak vele malen comfortabeler dan de auto.
Als staan als sardientjes in een blik of opgestapeld als vee je ding is, dan is de trein zeker comfortabeler idd.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:37:52 #90
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184195652
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En het wegennet ook zoals we hierboven lezen. :D
Nee, van iedere euro aan wegenbelasting en accijns gaat slechts een klein deel naar infrastructuur.

quote:
De luchtvaart draait ook op verkapte subsidies door geen accijnzen voor hun brandstoffen af te hoeven rekenen.
Die je binnenkort gewoon weer mag betalen in de vorm van een 'milieuheffing'.
pi_184195725
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:37 schreef Nobu het volgende:


Die je binnenkort gewoon weer mag betalen in de vorm van een 'milieuheffing'.
Wat was het 7 euro per vlucht. Stel een gemiddelde vlucht van 6000 kilometer daarbij verbruik je per persoon iets van 330 liter kerosine dus 660 liter retour, nou zeg iets meer dan 1 cent per liter omgerekend. In vergelijking betaal je bij benzine 78 cent en diesel 50 cent accijns. Dus die vliegtaks zou minimaal 50* zoveel moeten zijn. :D
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:51:21 #92
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184195821
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat was het 7 euro per vlucht. Stel een gemiddelde vlucht van 6000 kilometer daarbij verbruik je per persoon iets van 330 liter kerosine dus 660 liter retour, nou zeg iets meer dan 1 cent per liter omgerekend. In vergelijking betaal je bij benzine 78 cent en diesel 50 cent accijns. Dus die vliegtaks zou minimaal 50* zoveel moeten zijn. :D
Waarom vergelijk je het met een auto? Het gaat hier over het OV. Voor ieder vliegticket van 3000 kilometer zou de reiziger volgens jouw logica 600 euro cadeau moeten krijgen.

En 660 liter pp voor 6000 kilometer, de jaren '70 zijn al een poosje voorbij. _O-
pi_184195933
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:51 schreef Nobu het volgende:

[..]

Waarom vergelijk je het met een auto? Het gaat hier over het OV. Voor ieder vliegticket van 3000 kilometer zou de reiziger volgens jouw logica 600 euro cadeau moeten krijgen.

En 660 liter pp voor 6000 kilometer, de jaren '70 zijn al een poosje voorbij. _O-
Er zit volgens jou dus 5 eurocent per afgelegde vervoerskilometer subsidie op het ov, ik ben benieuwd naar de bronnen.

En als je goed had gelezen heb ik het over een enkele reis van 6000 kilometer. :W
pi_184196090
Nou, wat een bericht zeg :'). Natuurlijk is het duurder dan het Europees gemiddelde daar Nederland ook een van de landen is met het hoogst inkomen/hoogste kosten van onderhoud. Verwachten mensen serieus dat het OV in Polen even duur is als in Nederland, wanneer de loonkosten en kosten voor levensonderhoud in Polen veel lager zijn?

Tevens is de kwaliteit van ons OV ook >32% beter dan het gemiddelde. Dus ik betaal daar graag voor (oh nee, heb studentenov _O_ )

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2019 11:11:54 ]
pi_184196109
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als staan als sardientjes in een blik of opgestapeld als vee je ding is, dan is de trein zeker comfortabeler idd.
Ik kan eigenlijk altijd zitten. File rijden vind ik vele malen ergerlijk.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 4 januari 2019 @ 11:12:36 #96
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184196111
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Er zit volgens jou dus 5 eurocent per afgelegde vervoerskilometer subsidie op het ov, ik ben benieuwd naar de bronnen.

En als je goed had gelezen heb ik het over een enkele reis van 6000 kilometer. :W
Een enkele reis is gemiddeld geen 6000 kilometer. Niet dat dat je dan ook maar in de buurt van het werkelijke verbruik zou zitten, maar goed. Je zuigt die cijfers dus gewoon uit je duim.

Die 600 euro voor 3000 kilometer is de subsidie aan prorail gedeeld door de reizigerskilometers, maar als je graag alles meegerekend wil zien mag je zelf alle provinciale subsidietjes en bouwkosten van station er best bij optellen.
pi_184196129
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als staan als sardientjes in een blik of opgestapeld als vee je ding is, dan is de trein zeker comfortabeler idd.
Ik reis meerdere keren per week in de hyperspits op een van de drukste trajecten van Nederland en heb in 95% van de gevallen gewoon een zitplaats. Het komt nauwelijks voor dat je moet staan. En dat is toch maar een stuk van 9 minuten. Daarna is er altijd een zitplaats.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-01-2019 11:14:26 ]
pi_184196852
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:37 schreef Nobu het volgende:

[..]

Nee, van iedere euro aan wegenbelasting en accijns gaat slechts een klein deel naar infrastructuur.

Wat jij zegt, geldt voor de Rijksweg. Dat is maar 3,7 % van het totale wegennet.

Helaas zijn de exacte investeringen van gemeenten en provincies in het 'hun' wegennet niet goed te achterhalen (o.a. omdat dit vaak gemengd is met investeringen in voet- of fietspaden of andere ruimtelijke ontwikkelingen.)

Maar om je even een beeld te geven: Met MRB, brandstofaccijnzen wordt er ordegrootte 13-14 miljard per jaar opgehaald. Alleen RWS investeert jaarlijks al ongeveer 4 miljard in haar wegennet (2,6 miljard onderhoud en de komende jaren gemiddeld 1,5 miljard aan nieuwbouw en knelpunten). Dat is dus ongeveer 30 % van de inkomsten. Tot zover is de automobilist melkkoe.

Dit betreft echter alleen het rijkswegennet. Dus om maar 3,7 % van het wegennet te ontwikkelen en onderhouden gaat al 30% van de inkomsten op.

Nu zullen de onderhoudkosten van provinciale of gemeentelijke wegen wel wat lager zijn per km dan van een rijksweg maar ook weer niet extreem veel lager, omdat je op een rijkweg lekker grootschalig kunt doorwerken en op andere wegen met allerlei irritante hoekjes, specials en bewoners te maken hebt.

Dus no way dat je met de wegenbelasting en accijns het hele wegennet kunt onderhouden, laat staan dat er maar een klein gedeelte van naar toe gaat. Tenminste, als je wereld groter is dan de Rijksweg.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_184197232
quote:
7s.gif Op donderdag 3 januari 2019 18:16 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet vreemd. Als je met de trekschuit zou gaan was het nog veel duurder. Ooit was de trein leuk, maar toen kwam de twintigste eeuw en was het klaar. Tijd om de hele zooi naar het museum te rijden.
Als je de trein naar het museum stuurt moet je net als in andere landen werken met een tourbussysteem om het gat op te vullen. En daarmee vul je de vele files op de wegen op, iets waar je met de trein juist omheen kunt. De trein is trouwens waarschijnlijk in verhouding met de koopkracht van de tijd altijd wel redelijk prijzig geweest voor de gewone burger.

Ik hoop dat er een hyperloopsysteem gaat komen maar de risico's daarvan lijken me best groot.
pi_184197385
quote:
10s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:12 schreef Nobu het volgende:

[..]

Een enkele reis is gemiddeld geen 6000 kilometer. Niet dat dat je dan ook maar in de buurt van het werkelijke verbruik zou zitten, maar goed. Je zuigt die cijfers dus gewoon uit je duim.

Die 600 euro voor 3000 kilometer is de subsidie aan prorail gedeeld door de reizigerskilometers, maar als je graag alles meegerekend wil zien mag je zelf alle provinciale subsidietjes en bouwkosten van station er best bij optellen.
mijn bron voor vliegtuigen en verbruk was het volgende
https://www.ad.nl/auto/we(...)-of-rijden~a8073159/

En dan weten we ook nog dat het gemiddelde verbruik bij vliegtuigen juist bij kortere afstanden beduidend hoger is. Maar goed ik zuigt blijkbaar alles uit mijn duim.

Ik ben wel benieuwd naar jou ov kosten bronnen. Een station als Schiphol zou dat door ProRail daar gefinancierd moeten worden of juist door Schiphol om de klanten naar hun luchthaven te laten komen. :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')