quote:
Ik kan uiteraard alleen over mijn eigen ervaring vertellen
Hier stond er een vacature voor zij-instromers vanuit schoolbesturen open, waar ik op gesolliciteerd heb. Dan heb je uiteraard eerst een gewoon sollicitatiegesprek waar je doorheen moet komen
Daarna moest ik de WisCAT doen, en daar zat wel een soort van minimumscore aan die je moest halen voor toelating (omdat ze aan de hand daarvan kunnen inschatten of je de Kennisbasistoets Rekenen zal gaan halen), en daarna kreeg je de uitslag in een informatief gesprek waarin je ook kennis kon maken met één van de docenten, en zij kennis maakten met jou. Ook moest je na een paar dagen "meelopen/meekijken" in een klas een proefles geven die bekeken en beoordeeld werd door 2 docenten van de Pabo
Daarnaast moest je schriftelijke opdrachten maken als: 'deze rekensommen zie je, welke methode gebruiken ze' of 'je krijgt deze 10 dictee's terug, wat ga je hoe bespreken'. En tenslotte moest je een lessenreeks maken voor een bepaald vak voor een specifieke groep.
Kortom; schrijfkramp to the max
Meteen na die schriftelijke opdracht kreeg je een simulatiegesprek met 2 docenten die zogenaamd de ouders waren van een kind dat pestte, was ook wel heftig.
En dan is het afwachten of je wordt toegelaten
Nu doe ik dus sinds september de opleiding. Het is best zwaar; nu zijn wij wel de eerste zij-instroomgroep sinds jaren op deze Pabo waardoor er echt nog af en toe van alles goed uitgevonden moet worden (en dus mis loopt
)
Het is dus best zwaar; je 'werkt' 3 volle dagen op de basisschool waar je geplaatst bent. In eerste instantie is dat vooral meekijken en dingen oppikken* maar je moet op een gegeven moment ook lessen geven, en omdat je weinig (meestal) ervaring hebt met dingen onderwijzen is dat best veel voorbereidingswerk.
Ook ben je dan nog 1 dag op de Pabo, bij ons is dat wel vaak een lange dag (dus 08.30-17.30) waarop je de verschillende vakken krijgt, en didactiek, pedagogiek etc. Je moet voor verschillende vakken tentamens maken (veel leerwerk voor weinig punten), je moet (literatuur)onderzoeken doen en verslagen maken, en vakdossiers aanleggen; uitgebreide verslagen van lesvoorbereidingen met daarin je eigen reflectie, feedback van degene die mee keek tijdens de les én van de vakdocent van de Pabo, om te laten zien dat je groeit en aan het eind van het traject moet je dan dus kunnen aantonen dat je op het niveau van een reguliere leerkracht zit zeg maar.
* wij hebben de luxe dat we het eerste half jaar met een duopartner staan dus niet direct alles zelf moeten doen, bij veel opleidingen is dat wel het geval...