abonnement Unibet Coolblue
pi_183875222
Nu er al enkele (bijna) volledig klaar zijn met de Nederlandse versie, kunnen we ons storten op de Belgische variant.

Link:
https://www.mil.be/nl/artikel/klaar-voor-een-uitdagend-eindejaar

Antwoordformulier vind je hier ook terug.

Prijzen die te winnen zijn: een luchtdoop, of een tandem parachutesprong.

Uiteraard gelden er ook hier de traditionele spoiler/hint regels.

Antwoordformulieren moeten binnen zijn op 14 januari.

Veel plezier

[ Bericht 7% gewijzigd door kalandro op 21-12-2018 20:02:29 ]
pi_183876157
Ik wou al een TR doen vanwege de vermeende spelfout in de TT :D :')
Somebody that I used to know
pi_183876460
Misschien had ik dan beter SGRS geschreven? De Franse benaming ;)
pi_183878067
Hoera! kunnen we ook bijpraten over deze puzzel!
SPOILER: 35
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: mogelijk erratum en anders hint
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_183883552
Is de deadline verplaatst? Dacht in eerste instantie februari pas?
pi_183883752
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 21:02 schreef Jurian95 het volgende:
Is de deadline verplaatst? Dacht in eerste instantie februari pas?
Dat heeft er enkele uren gestaan op de site, maar in het document stond altijd 14 januari.
pi_183883846
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 december 2018 21:07 schreef kalandro het volgende:

[..]

Dat heeft er enkele uren gestaan op de site, maar in het document stond altijd 14 januari.
Ah, dan ga ik dit topic verder negeren :@
pi_183884559
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 21:08 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

Ah, dan ga ik dit topic verder negeren :@
Ook na 14 januari kun je lekker doorpuzzelen :P
pi_183885398
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2018 21:29 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ook na 14 januari kun je lekker doorpuzzelen :P
Zeker :) Oefenen voor volgend jaar :D Maar misschien dat ik hem zelfs wel helemaal tot de zomer laat liggen ;)
  maandag 24 december 2018 @ 17:26:18 #10
482676 Matti3s
Ik weet het ook niet...
pi_183943484
Kan iemand mij wat tips geven? Ik weet niet hoe ik aan deze puzzels moet beginnen.
Hier weet ik ook niks.
pi_183943860
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 17:26 schreef Matti3s het volgende:
Kan iemand mij wat tips geven? Ik weet niet hoe ik aan deze puzzels moet beginnen.
Tips:

1) Probeer te kijken of je bekende rijtjes en reeksen en patronen herkent, dit kan van alles zijn, dingen als morse-code, of een bepaalde reeks getallen zoals de decimalen van pi, of de fibonacci reeks, of gewoon de reeks 1,2,3,4,5,... Maar ook woorden in een speciale categorie of met een speciale eigenschap. Of misschien wel spelletjes die in je kast liggen, programma's op tv, muziek die je wel eens hoort. Denk ook aan overleden personen in 2018, andere gebeurtenissen in 2018, of jubiliea in 2018, etc. En kijk of er iets te linken valt.

2) Voor de codes waar alles door elkaar gehusseld is of er allemaal letters staan waar je niks aan hebt en het lijkt alsof je nergens wijs van wordt is het goed om je te verdiepen in klassieke ecnryptietechnieken. De belangrijkste drie zijn: Caesar rotatie, Substitutie en Vigenere. Maar er komen ook andere dingen voorbij.

3) Probeer eerst de vragen die 1 of 2 punten waard zijn, deze zijn over het algemeen het makkelijkst. Vraag 1 en vraag 36 zijn het allermakkelijkst, dus als je daar niet uit komt moet je het even zeggen. Vraag 8 geeft je wel een heel goed beeld van wat je kan verwachten qua technieken.

4) Lees de vraag goed, soms staat er een hint in, of zit er een hint verborgen waar je wat mee kunt.

5) Probeer gewoon dingen uit, lukt het niet, probeer weer iets anders. Maar geef vooral niet op :)
pi_183944053
-- verkeerde topic --

[ Bericht 92% gewijzigd door Postbus100 op 24-12-2018 18:16:02 ]
Somebody that I used to know
pi_183944509
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 17:45 schreef CarloV het volgende:

[..]

Tips:

1) Probeer te kijken of je bekende rijtjes en reeksen en patronen herkent, dit kan van alles zijn, dingen als morse-code, of een bepaalde reeks getallen zoals de decimalen van pi, of de fibonacci reeks, of gewoon de reeks 1,2,3,4,5,... Maar ook woorden in een speciale categorie of met een speciale eigenschap. Of misschien wel spelletjes die in je kast liggen, programma's op tv, muziek die je wel eens hoort. Denk ook aan overleden personen in 2018, andere gebeurtenissen in 2018, of jubiliea in 2018, etc. En kijk of er iets te linken valt.

2) Voor de codes waar alles door elkaar gehusseld is of er allemaal letters staan waar je niks aan hebt en het lijkt alsof je nergens wijs van wordt is het goed om je te verdiepen in klassieke ecnryptietechnieken. De belangrijkste drie zijn: Caesar rotatie, Substitutie en Vigenere. Maar er komen ook andere dingen voorbij.

3) Probeer eerst de vragen die 1 of 2 punten waard zijn, deze zijn over het algemeen het makkelijkst. Vraag 1 en vraag 36 zijn het allermakkelijkst, dus als je daar niet uit komt moet je het even zeggen. Vraag 8 geeft je wel een heel goed beeld van wat je kan verwachten qua technieken.

4) Lees de vraag goed, soms staat er een hint in, of zit er een hint verborgen waar je wat mee kunt.

5) Probeer gewoon dingen uit, lukt het niet, probeer weer iets anders. Maar geef vooral niet op :)
Zo werkt het voor de NL'se, maar geldt dit ook voor de Belgische?
Somebody that I used to know
pi_183944519
quote:
2s.gif Op maandag 24 december 2018 18:16 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Zo werkt het voor de NL'se, maar geldt dit ook voor de Belgische?
Ja, alleen minder nadruk op overleden personen, meer nadruk op het algemene thema (zie de titelpagina). Ook minder van die google/wikipedia vragen waar je echt niks in ziet.
pi_183964549
Ik neem voor de eerste maal deel aan deze belgische puzzel.
Ik heb een aantal zaken wel redelijk vlug gevonden, bij een aantal vragen heb ik al enkele tips ontcijferd maar nog niet het eind-antwoord. En uiteraard veel zaken totaal geen idee ;-)

Als inspiratie ben ik even de nederlandse van 2017 aan het doornemen zodat ik de manier van vraagopstelling wat beter begrijp. En ik merk dat dit soms wel heeeeeel random is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe kan je zo iets in godsnaam ontcijferen. Wie komt daar nu op? Ik hoop dat de belgische toch iets meer puzzelen is en minder random lijstjes aframmelen...
pi_183964665
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2018 18:23 schreef xmichellekex het volgende:
Ik neem voor de eerste maal deel aan deze belgische puzzel.
Ik heb een aantal zaken wel redelijk vlug gevonden, bij een aantal vragen heb ik al enkele tips ontcijferd maar nog niet het eind-antwoord. En uiteraard veel zaken totaal geen idee ;-)

Als inspiratie ben ik even de nederlandse van 2017 aan het doornemen zodat ik de manier van vraagopstelling wat beter begrijp. En ik merk dat dit soms wel heeeeeel random is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe kan je zo iets in godsnaam ontcijferen. Wie komt daar nu op? Ik hoop dat de belgische toch iets meer puzzelen is en minder random lijstjes aframmelen...
Het is ook de eerste keer dat de belgische versie er is, dus wat dat betreft zit je precies in het goede jaar :P

Voor het gros wat ik nu heb opgelost ziet het er tot nu toe naar uit dat het meeste gewoon puzzelwerk is en als je al een keer iets ziet wat je niet kent staan er genoeg hints waar je het ongeveer moet zoeken. Ten tweede is er natuurlijk geen Belgische top 2000, dus dat scheelt al een hoop ;) (ten minste dat gok ik, ik ben zelf geen belg en heb verder niks kunnen vinden in die richting)

Maar het is wel zo dat thema's als top-2000 vaker terug keren in deze puzzels, als je bekend bent met de Nederlandse variant weet je dat en kun je dus op die manier alvast die thema's afgaan. Maar goed dat met die Pokémon vorig jaar duurde bij mij ook heel lang :P
pi_184007263
ik denk dat ik nr 10 door heb nu. Wel nog wat zoekwerk aan maar ik heb het systeem al uitgevist. Mooie puzzel dit!
pi_184009915
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 17:16 schreef xmichellekex het volgende:
ik denk dat ik nr 10 door heb nu. Wel nog wat zoekwerk aan maar ik heb het systeem al uitgevist. Mooie puzzel dit!
Ja je moet wel hard werken voor die punten! En zo wel meer vragen waar je hard voor moet werken :P
pi_184015172
hmm 3/4 klopt zo goed als zeker maar deel 4 lijkt mij nogal vreemd. Morgen frisse kop, nog eens kijken dan ;-).

Hoeveel heb jij daar al van gevonden, want het lijkt alsof jij alles al klaar hebt?

[ Bericht 1% gewijzigd door xmichellekex op 27-12-2018 22:16:09 ]
pi_184015715
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 22:09 schreef xmichellekex het volgende:
hmm 3/4 klopt zo goed als zeker maar deel 4 lijkt mij nogal vreemd. Morgen frisse kop, nog eens kijken dan ;-).

Hoeveel heb jij daar al van gevonden, want het lijkt alsof jij alles al klaar hebt?
Nee hoor ik heb van de Nederlandse alles klaar, van de Belgische doe ik rustig aan. Van sommige puzzels weet ik al wat er moet gebeuren, andere puzzels weet ik ook nog niet veel. Maar ik ga de Belgische ook niet insturen dus geen haast voor deze aan mijn kant :P

Ik ben drukker bezig met creativiteit en bonuspunten voor de Nederlandse, om dit ook nog eens goed te doen ;)

Maar goed 10 is wel een leuke puzzel inderdaad, maar ik heb de oplossing slechts gedeeltelijk want ik had nog geen zin om het allemaal uit te werken. :P
pi_184025089
Hallo, ben ook net begonnen met de Belgische puzzel. Vraag 1 en 36 zijn inderdaad nog eenvoudig. Vraag 13 is ontcijferd maar ik zie geen link. Ik ben ook aan het denken dat de voorpagina met gekleurde letters en foto een hint kunnen zijn. Op de verschillende pagina`s komt ook steeds een kleurcombinatie voor in de vorm van stipjes... weet niet wat ik er mee moet...
pi_184025837
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 10:54 schreef Gepo het volgende:
Hallo, ben ook net begonnen met de Belgische puzzel. Vraag 1 en 36 zijn inderdaad nog eenvoudig. Vraag 13 is ontcijferd maar ik zie geen link. Ik ben ook aan het denken dat de voorpagina met gekleurde letters en foto een hint kunnen zijn. Op de verschillende pagina`s komt ook steeds een kleurcombinatie voor in de vorm van stipjes... weet niet wat ik er mee moet...
Niets staat er toevallig. Alles zal z'n reden wel hebben.
pi_184029591
Beste,
ik ben al enkele dagen bezig en heb uiteindelijk de laatste gevonden maar zijn er nog tips voor andere puzzels
pi_184029933
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:13 schreef beg het volgende:
Beste,
ik ben al enkele dagen bezig en heb uiteindelijk de laatste gevonden maar zijn er nog tips voor andere puzzels
In het algemeen, denk vooral niet te moeilijk over vragen met weinig punten. Probeer gewoon wat dingen uit, of probeer dingen te herkennen. Wikipedia en google zijn soms ook een goede bron van informatie ;)

En kijk ook eens rond op pagina's als https://nl.wikipedia.org/wiki/Cryptografie onder het kopje klassieke cryptografie bijvoorbeeld. Of zoek naar tools om deze klassieke crypto op te lossen. Vraag 8 is wat dat betreft echt een aanrader om in aanraking te komen met allerlei klassieke crypto zonder dat je heel veel hoeft te weten. (begin gewoon bij de eerste regel of tweede regel, die zijn het makkelijkste).
pi_184030987
ik heb moeite met alle vragen die volgens mij met crypto te maken hebben: 3, 8, 15, 21, 22, 23 en 35. Ik weet ongeveer hoe de bekendste methodes werken en waar ik een online tool kan vinden om ze te ontcijferen, maar vooralsnog heb ik nog geen enkele gevonden die geen ceasar is. Als je de sleutel niet weet is het gokwerk veronderstel ik?

Vraag 8 intrigeert mij. Lijn 2 heb ik ontcijferd en ik denk dus dat lijn 1 en 2 op zich niet zo moeilijk moeten zijn, maar ik kom gewoon random locaties uit waarvan ik dus niet kan weten of die juist zijn of niet...

frustrerend want dat soort vragen is net wat ik juist graag doe. Nu ja ik vind het wel en dan zal de vreugde des te groter zijn.
pi_184031177
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef xmichellekex het volgende:
ik heb moeite met alle vragen die volgens mij met crypto te maken hebben: 3, 8, 15, 21, 22, 23 en 35. Ik weet ongeveer hoe de bekendste methodes werken en waar ik een online tool kan vinden om ze te ontcijferen, maar vooralsnog heb ik nog geen enkele gevonden die geen ceasar is. Als je de sleutel niet weet is het gokwerk veronderstel ik?

Vraag 8 intrigeert mij. Lijn 2 heb ik ontcijferd en ik denk dus dat lijn 1 en 2 op zich niet zo moeilijk moeten zijn, maar ik kom gewoon random locaties uit waarvan ik dus niet kan weten of die juist zijn of niet...

frustrerend want dat soort vragen is net wat ik juist graag doe. Nu ja ik vind het wel en dan zal de vreugde des te groter zijn.
Vraag 8 is echt een ideale starter.
Niets is random. Gewoon niet opgeven en blijven zoeken.
pi_184031584
haha ok inzoomen helpt!

ik kan verder
pi_184031635
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:18 schreef xmichellekex het volgende:
haha ok inzoomen helpt!

ik kan verder
Ja er staat niet voor niets een hint bij de vraag ;)
pi_184031760
er staat wel een klein foutje in de 2e lijn. Was wel een beetje verwarrend maar goed op zich heeft het weinig effect op de oplossing
pi_184031844
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:25 schreef xmichellekex het volgende:
er staat wel een klein foutje in de 2e lijn. Was wel een beetje verwarrend maar goed op zich heeft het weinig effect op de oplossing
oh ja ik zie het nu ook. Die kan inderdaad verwarrend zijn :P. Anders moet je het misschien beschouwen als oud-nederlands ;)
pi_184036332
Ik heb ook al de codes door verschillende online tools gehaald en allerlei versleutelingen en dubbele versleutelingen geprobeerd, met weinig succes... misschien zijn we geneigd om het te ver en te ingewikkeld te gaan zoeken...?
pi_184036637
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 18:16 schreef Gepo het volgende:
Ik heb ook al de codes door verschillende online tools gehaald en allerlei versleutelingen en dubbele versleutelingen geprobeerd, met weinig succes... misschien zijn we geneigd om het te ver en te ingewikkeld te gaan zoeken...?
Ja zoek het niet te moeilijk, sommige vragen die er ingewikkeld uit zien gebruiken soms geeneens iets ingewikkelds, in sommige gevallen niet eens een heel indrukwekkend versleuteling of zelfs helemaal geen versleuteling. Lees ook de vraag goed door (Als er iets extra's bij staat) en kijk goed naar de vraag soms zit er een hint in.

Misschien is het ook goed om van de Nederlandse variant wat oude puzzels met antwoorden er bij te pakken. Dan kun je een beetje zien hoe sommige (niet alle) van dit soort puzzels werken.

https://www.aivd.nl/onderwerpen/aivd-kerstpuzzel/eerdere-edities

[ Bericht 0% gewijzigd door CarloV op 28-12-2018 18:41:22 ]
pi_184054374
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:23 schreef CarloV het volgende:

[..]

In het algemeen, denk vooral niet te moeilijk over vragen met weinig punten. Probeer gewoon wat dingen uit, of probeer dingen te herkennen. Wikipedia en google zijn soms ook een goede bron van informatie ;)

En kijk ook eens rond op pagina's als https://nl.wikipedia.org/wiki/Cryptografie onder het kopje klassieke cryptografie bijvoorbeeld. Of zoek naar tools om deze klassieke crypto op te lossen. Vraag 8 is wat dat betreft echt een aanrader om in aanraking te komen met allerlei klassieke crypto zonder dat je heel veel hoeft te weten. (begin gewoon bij de eerste regel of tweede regel, die zijn het makkelijkste).
ben in de 8ste nu al tot aan de voorlaatste regel geraakt, de andere gingen vrij vlot maar nu zie ik de sleutel niet voor de volgende :(
pi_184055712
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 18:30 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja zoek het niet te moeilijk, sommige vragen die er ingewikkeld uit zien gebruiken soms geeneens iets ingewikkelds, in sommige gevallen niet eens een heel indrukwekkend versleuteling of zelfs helemaal geen versleuteling. Lees ook de vraag goed door (Als er iets extra's bij staat) en kijk goed naar de vraag soms zit er een hint in.

Misschien is het ook goed om van de Nederlandse variant wat oude puzzels met antwoorden er bij te pakken. Dan kun je een beetje zien hoe sommige (niet alle) van dit soort puzzels werken.

https://www.aivd.nl/onderwerpen/aivd-kerstpuzzel/eerdere-edities
Zal ik maar eerst eens doen! Hopelijk brengt dit nieuwe inspiratie. Bedankt!
pi_184055832
ik zit ook op de voorlaatste lijn. Ik krijg wel iets wat ongeveer bruikbaar lijkt. Maar toch klopt het niet helemaal, of ik zie iiets nog niet helemaal klaar. Probleem is dat ik dat specifieke cipher op 3 verschillende online tools heb geprobeerd, en slechts één ervan gaf me iets bruikbaars. Ik begrijp niet goed hoe dit kan maar goed, mss moet je eens een andere tool proberen
pi_184056019
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 11:56 schreef xmichellekex het volgende:
ik zit ook op de voorlaatste lijn. Ik krijg wel iets wat ongeveer bruikbaar lijkt. Maar toch klopt het niet helemaal, of ik zie iiets nog niet helemaal klaar. Probleem is dat ik dat specifieke cipher op 3 verschillende online tools heb geprobeerd, en slechts één ervan gaf me iets bruikbaars. Ik begrijp niet goed hoe dit kan maar goed, mss moet je eens een andere tool proberen
Ja dat probleem hadden mensen ook vorig jaar bij de NL versie en de ADFGVX-cipher. Op dcode.fr werkt die anders dan op practicalcryptography of geocachingtoolbox. Dus dat kan ook met andere versleutelingen voorkomen, zeker als ze wat minder bekend zijn.
pi_184059672
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 12:03 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja dat probleem hadden mensen ook vorig jaar bij de NL versie en de ADFGVX-cipher. Op dcode.fr werkt die anders dan op practicalcryptography of geocachingtoolbox. Dus dat kan ook met andere versleutelingen voorkomen, zeker als ze wat minder bekend zijn.
Carlo, welke tool heb jij voor deze 8 gebruikt? dan weten we welke wij ook moeten gebruiken
pi_184059862
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 14:24 schreef beg het volgende:

[..]

Carlo, welke tool heb jij voor deze 8 gebruikt? dan weten we welke wij ook moeten gebruiken
Ik schrijf mijn eigen tools, dus daar heb je op dit moment weinig aan :P
pi_184060758
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 15:04 schreef kalandro het volgende:

[..]

Vraag 8 is echt een ideale starter.
Niets is random. Gewoon niet opgeven en blijven zoeken.
ik heb al alle vershcillende keys gebruikt maar geen enkele lijkt te werken mss zoek ik het te ver
pi_184065437
amai ik denk dat ik het eind van vraag 8 bereikt heb. Dat was een zware bevalling ;-)

De tools op geocachingtoolbox hebben voor mij gewerkt, mits de juiste instellingen uiteraard.
pi_184070084
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:21 schreef xmichellekex het volgende:
amai ik denk dat ik het eind van vraag 8 bereikt heb. Dat was een zware bevalling ;-)

De tools op geocachingtoolbox hebben voor mij gewerkt, mits de juiste instellingen uiteraard.
Proficiat:)
pi_184070561
bedankt ;-)

nu alle focus op vragen 20 - 24.

Trouwens, voor degenen die me een PB stuurden, ik kan (nog) geen reply sturen vermits ik nog geen week lid ben van het forum.
pi_184076467
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 14:58 schreef xmichellekex het volgende:
ik heb moeite met alle vragen die volgens mij met crypto te maken hebben: 3, 8, 15, 21, 22, 23 en 35. Ik weet ongeveer hoe de bekendste methodes werken en waar ik een online tool kan vinden om ze te ontcijferen, maar vooralsnog heb ik nog geen enkele gevonden die geen ceasar is. Als je de sleutel niet weet is het gokwerk veronderstel ik?

Vraag 8 intrigeert mij. Lijn 2 heb ik ontcijferd en ik denk dus dat lijn 1 en 2 op zich niet zo moeilijk moeten zijn, maar ik kom gewoon random locaties uit waarvan ik dus niet kan weten of die juist zijn of niet...

frustrerend want dat soort vragen is net wat ik juist graag doe. Nu ja ik vind het wel en dan zal de vreugde des te groter zijn.
Vraag 8 lijn 2 begint op iets te trekken... lijn 1 daarentegen (en ik begin maar aan de andere als lijn 1 duidelijk wordt...)... was al een lange dag puzzelen en veel proberen. Frustrerend als er maar niets zinnigs uitkomt... Ik veronderstel dat dat bij jullie ook zo is?
pi_184076753
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 00:15 schreef Gepo het volgende:

[..]

Vraag 8 lijn 2 begint op iets te trekken... lijn 1 daarentegen (en ik begin maar aan de andere als lijn 1 duidelijk wordt...)... was al een lange dag puzzelen en veel proberen. Frustrerend als er maar niets zinnigs uitkomt... Ik veronderstel dat dat bij jullie ook zo is?
SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184085571
Klassieke crypto's op lijn 1 of op de info op lijn 2 leveren voor mij niets zinvols op...?
Nog 34 puzzels te gaan... 14 januari is toch niet echt haalbaar!

Gaan jullie nog werken tussendoor of puzzelen jullie dag en nacht?
pi_184085701
quote:
7s.gif Op zondag 30 december 2018 13:29 schreef Gepo het volgende:
Klassieke crypto's op lijn 1 of op de info op lijn 2 leveren voor mij niets zinvols op...?
Nog 34 puzzels te gaan... 14 januari is toch niet echt haalbaar!

Gaan jullie nog werken tussendoor of puzzelen jullie dag en nacht?
Je kunt altijd bij het commentaar zetten dat je volgend jaar wat meer makkelijke puzzels wil. Het is voor de puzzelmakers ook lastig om direct op het goede niveau te liggen natuurlijk ;)

SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: De Nederlandse variant postte vorig jaar ook hints voor elke vraag na de deadline. Dus wie weet gaan ze dat bij de Belgen ook nog wel doen, dan kun je na de deadline toch nog door puzzelen met een steuntje in de rug.

[ Bericht 8% gewijzigd door CarloV op 30-12-2018 13:42:47 ]
pi_184087619
als ik met mijn huidige kennis de nederlandse van 2014 moest maken had ik wel redelijk goed gescoord denk ik. Ondertussen zijn we 4 jaar later en ik merk er wel een relatief steile curve in qua moeilijkheidsgraad. Wat dat betreft start de Belgische redelijk hoog, als blijkt dat er veel vragen door niemand werd gevonden zullen ze dat volgend jaar wel aanpassen. Maar ik denk dat er wel mensen zullen zijn die heel veel zullen oplossen.
pi_184087855
Ik vermoed dat jullie (hier op dit forum) al wat ervaring hebben met dit soort puzzels. Ik ben er helemaal door "gebeten" maar mis die ervaring wel denk ik waardoor ik niet snel genoeg zie in welke richting ik iets moet proberen zoeken. Daardoor ben ik vb. al drie dagen op één item bezig. (en dan is de deadline van 14 januari natuurlijk niet haalbaar).
@Carlo: zo'n hints-versie na de inzenddatum zal waarschijnlijk wel handig zijn voor mij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184087962
Ik denk niet dat je moet wachten tot je alles hebt opgelost, alvorens iets op te sturen. Stuur gewoon op wat je hebt op 14 januari, en kijk waar je uitkomt in de ranking.
Na 14 januari kan je nog steeds verder puzzelen, al dan niet met hints.
pi_184087968
Dat is inderdaad het moeilijke, niet gewoon de oplossing zoeken, maar eerst de vraag moeten ontrafelen. vb bij vragen 11, 12b, 14, 18, 19, 25, 26, 29, 32, 33.

Bij de anderen weet je tenminste wat van je verwacht wordt.
pi_184088386
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 15:07 schreef Gepo het volgende:
Ik vermoed dat jullie (hier op dit forum) al wat ervaring hebben met dit soort puzzels. Ik ben er helemaal door "gebeten" maar mis die ervaring wel denk ik waardoor ik niet snel genoeg zie in welke richting ik iets moet proberen zoeken. Daardoor ben ik vb. al drie dagen op één item bezig. (en dan is de deadline van 14 januari natuurlijk niet haalbaar).
@Carlo: zo'n hints-versie na de inzenddatum zal waarschijnlijk wel handig zijn voor mij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja dat klopt, wij zijn al een aantal jaar getraind op het (gedeeltelijk) oplossen van de AIVD kerstpuzzel, ik denk ook dat de belgische puzzelmakers daar op anticipeerden qua niveau voor mensen die echt voor de overwinning gaan. Verder gok ik ook dat ze niet verwachten dat alles opgelost wordt gezien de riante bonus die je krijgt als je als enige iets oplost.

Voor mensen die niet voor de overwinning gaan is het wellicht even wennen. Vooral met betrekking tot de vraagstelling en het vage dat sommige opgaven over zich heen hebben.

SPOILER: Nog maar een algemene hint om je op gang te helpen bij bepaalde opgaven
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184094830
Zowel op GeocachingToolbox als op dcode.fr staan vele tientallen ontcijfermethodes.
Ik veronderstel dat er slechts enkele zijn die courant gebruikt worden? (Caesar, Vigenere)
Niet dat het me verder helpt op dit moment, maar mss wel interessant om te weten voor ik verder ga zoeken mbv meer onbekende methodes
pi_184095193
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 19:20 schreef Gepo het volgende:
Zowel op GeocachingToolbox als op dcode.fr staan vele tientallen ontcijfermethodes.
Ik veronderstel dat er slechts enkele zijn die courant gebruikt worden? (Caesar, Vigenere)
Niet dat het me verder helpt op dit moment, maar mss wel interessant om te weten voor ik verder ga zoeken mbv meer onbekende methodes
Nou je kunt je per code afvragen wat het kan zijn. Een tool die je daarvoor kan gebruiken is gewoon simpelweg letters tellen. En kijken hoe het er uit ziet.

Lijkt het alsof de tekst Nederlands zou kunnen zijn omdat veel letters voor komen die ook in het Nederlands al voorkomen, dan is het waarschijnlijk een transpositiecijfer.

Heb je van een enkele letter heel veel, en het is geen E dan is het waarschijnlijk een substitutiecijfer of Caesar of iets in die richting. Heb je veel E'en maar ook veel Q'en (bijvoorbeeld) dan is het waarschijnlijk alleen substitutie.

Heb je dit niet. Als je geen J ziet dan is de kans aanwezig voor versleutelingen met een polybiusvierkant (denk aan Bifid bijvoorbeeld, maar ook sommige versleutelingen bij 8 die ik nu niet ga noemen).

Als je wel een J ziet, of geen J ziet maar hem wel zou verwachten dan kun je uitgaan van Vigenere. Maar ook dat hoeft natuurlijk niet echt.

Maar de hoofdcijfers zijn voornamelijk Caesar, Substitutie, Vigenere en allerlei transpositiecijfers, want voor die heb je handige technieken om het antwoord te achterhalen. Voor de andere cijfers kun je verwachten dat er hints bij staan.
  zondag 30 december 2018 @ 22:33:58 #54
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_184104060
Staat er bij 8 bij de 2e niet een S te veel oid?
pi_184104287
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 22:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Staat er bij 8 bij de 2e niet een S te veel oid?
Klopt, hebben we hier boven ook al gemeld.
  zondag 30 december 2018 @ 22:39:28 #56
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_184104337
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 22:38 schreef CarloV het volgende:

[..]

Klopt, hebben we hier boven ook al gemeld.
Ah sorry, ik volg dit topic wat minder. Had de site wel bekeken, maar nog geen erratum gezien hierover.
pi_184104392
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 22:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ah sorry, ik volg dit topic wat minder. Had de site wel bekeken, maar nog geen erratum gezien hierover.
Nee misschien zijn ze niet op de hoogte, ik heb er geen mail over verstuurd. Ook omdat het niet een hele grote fout is.
pi_184140156
Begin 8- lijn 1 en lijn 2 door te hebben, maar blijkbaar willekeurig locaties...? Zie nog ergens iets over het hoofd.
pi_184143162
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2019 13:51 schreef Gepo het volgende:
Begin 8- lijn 1 en lijn 2 door te hebben, maar blijkbaar willekeurig locaties...? Zie nog ergens iets over het hoofd.
SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184150916
Ok bedankt Carlo, op lijn 5 aan het zwoegen ondertussen...
pi_184157728
Nog een kleine 2 weken. ;-) Ik ben eens benieuwd hoe ver iedereen staat?

Ik heb al gevonden: 1, 4, 7, 8, 12a, 13, 17, 28, 30b, 33 en 36.
Deels gevonden: 10 en 29
pi_184164096
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 11:56 schreef xmichellekex het volgende:
Nog een kleine 2 weken. ;-) Ik ben eens benieuwd hoe ver iedereen staat?

Ik heb al gevonden: 1, 4, 7, 8, 12a, 13, 17, 28, 30b, 33 en 36.
Deels gevonden: 10 en 29
Ik ben al vrij ver, maar goed ik stuur hem niet in, dus eigenlijk is het een beetje overbodig wat ik hier neer zet. Verder wil ik jullie natuurlijk niet demotiveren of in de weg zitten ;)

Ik heb bijna alle 1 en 2-puntsvragen al. 3 en 4-puntsvragen ben ik al aardig op weg. En vraag 32 is gewoon een hel :P Maar goed nogmaals ik ben er nog niet heel hard mee bezig, eerst de Nederlandse variant maar even goed krijgen.

Maar ik zie dat je al aardig op gang bent. 10 en 29 gaan je nog wel lukken waarschijnlijk! Zeker als je al 3/4e van 10 hebt moet dat goed komen lijkt me. ;)
pi_184165653
Vraag 13 oplossen als Nederlander lijkt me nochtans erg moeilijk Carlo! Proficiat!
Bij mij verscheen er wel een brede glimlach toen ik doorhad wat haai of helicopter betekende
pi_184166606
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 19:18 schreef thomahawkc het volgende:
Vraag 13 oplossen als Nederlander lijkt me nochtans erg moeilijk Carlo! Proficiat!
Bij mij verscheen er wel een brede glimlach toen ik doorhad wat haai of helicopter betekende [ link | afbeelding ]
Die was als Nederlander inderdaad best lastig. Maar volgens mij zijn er nog meer van dat soort vragen die voor Belgen beduidend makkelijker zijn dan voor Nederlanders, want ook ik heb nog niet alles... :P

Maar zo zitten er in de Nederlandse variant soms vragen die voor Belgen weer wat lastiger zijn. Dus ja om de Nederlanders weg te houden heb je dat soort vragen ook wel nodig. ;)
pi_184167700
ik vind niet één deftig woord in 32, dus ik neem aan dat ik het verkeerd interpreteer. Ik heb wel een idee maar niet genoeg motivatie om dat helemaal uit te proberen en dan te merken dat het waarschijnlijk toch op een andere manier moet. Ik probeer mn punten wel elders te verdienen ;-)

Vraagje ivm alle versleutelings vragen. Ik vermoed dat jullie niet gewoon gaan gokken, maar die echt gaan kraken? Enige goeie links waar ik daar wat meer over kan lezen. Ik wil me daar wel graag wat meer in verdiepen. Als ik er één zou kunnen van oplossen zou het al een triomf zijn. Ik heb al wat zitten spelen met frequentie analyse, bi- en trigrams etc. maar bij veel van die opgaves is de spatiėring ook random dus heb ik er nog niet veel uit kunnen opmaken.
pi_184168485
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 20:46 schreef xmichellekex het volgende:
ik vind niet één deftig woord in 32, dus ik neem aan dat ik het verkeerd interpreteer. Ik heb wel een idee maar niet genoeg motivatie om dat helemaal uit te proberen en dan te merken dat het waarschijnlijk toch op een andere manier moet. Ik probeer mn punten wel elders te verdienen ;-)

Vraagje ivm alle versleutelings vragen. Ik vermoed dat jullie niet gewoon gaan gokken, maar die echt gaan kraken? Enige goeie links waar ik daar wat meer over kan lezen. Ik wil me daar wel graag wat meer in verdiepen. Als ik er één zou kunnen van oplossen zou het al een triomf zijn. Ik heb al wat zitten spelen met frequentie analyse, bi- en trigrams etc. maar bij veel van die opgaves is de spatiėring ook random dus heb ik er nog niet veel uit kunnen opmaken.
SPOILER: 32
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij een aantal vragen met vercijferingen is een goede gok al voldoende, al blijft dat natuurlijk wel geluk hebben. Maar dat geluk kun je afdwingen. Bij substitutie en vigenere kun je immers woorden of eenvoudige zinsdelen of woorddelen gaan gokken die ergens zouden kunnen staan en zo terug redeneren wat dan het sleutelwoord gaat zijn. Als je dan een structuur terug ziet die je in het nederlands herkent ga je door en anders probeer je iets anders. Zeker als er normale spatiering is kun je soms al een beetje zien hoe groot de woorden zijn en of ze misschien vaker gaan voor komen. Ik heb geen linkjes voor je, maar google is je vriend ;)

SPOILER: veel spaties?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184173734
Opgave 16 is echt heel leuk (en uitdagend)
orkie
pi_184175219
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 19:18 schreef thomahawkc het volgende:
Vraag 13 oplossen als Nederlander lijkt me nochtans erg moeilijk Carlo! Proficiat!
Bij mij verscheen er wel een brede glimlach toen ik doorhad wat haai of helicopter betekende [ link | afbeelding ]
Ik had daar een idee maar het paste maar bij een deel van de woorden. Ik hoop die nog te vinden want ik zit er redelijk dicht bij denk ik
pi_184179653
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 01:43 schreef evilorkie2 het volgende:
Opgave 16 is echt heel leuk (en uitdagend)
Er zitten nog een paar leuke uitdagende puzzels van het kaliber van 16 in, alleen moet je ze natuurlijk wel als zodanig herkennen ;)

quote:
10s.gif Op donderdag 3 januari 2019 08:36 schreef OlivierK het volgende:

[..]

Ik had daar een idee maar het paste maar bij een deel van de woorden. Ik hoop die nog te vinden want ik zit er redelijk dicht bij denk ik
SPOILER: 13
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184182220
16

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mss moet ik mij daar ook eens in verdiepen, ik heb die vraag totnogtoe genegeerd ;-)

edit, zonet vraag 10 eindelijk helemaal ontcijferd... Ik kende die ene codering niet. Alweer iets bijgeleerd ;-)

[ Bericht 16% gewijzigd door xmichellekex op 03-01-2019 16:48:38 ]
pi_184184233
Wil ook aan 10 beginnen, maar zie op dit moment geen opening...?
pi_184185304
Ikzelf heb als eerste de ZW kwadrant gevonden, maar mss is die wel de moeilijkste.

ZO is wss de gemakkelijkste.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184186937
Ik vind bij 1 een hele hoop woorden, maar niet echt een sluitend antwoord...
orkie
pi_184187183
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 19:42 schreef evilorkie2 het volgende:
Ik vind bij 1 een hele hoop woorden, maar niet echt een sluitend antwoord...
SPOILER: 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184188559
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 19:54 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat helpt me nog niet direct, ik heb ondertussen 20 gevonden. Erg voldoening gevend om die te vinden.(het is de eerste keer dat ik mee doe met zo'n puzzels)
orkie
pi_184188718
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:50 schreef evilorkie2 het volgende:

[..]

Dat helpt me nog niet direct, ik heb ondertussen 20 gevonden. Erg voldoening gevend om die te vinden.(het is de eerste keer dat ik mee doe met zo'n puzzels)
SPOILER: 1a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 1b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184188783
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:55 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 1a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 1b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij 1 a heb ik er 3 gevonden, die mooi 'passen'. Hetzelfde bij b, maar het lijkt me precies niet de oplossingen (zoals je zegt lijken ze lelijk)
orkie
pi_184188959
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 20:57 schreef evilorkie2 het volgende:

[..]

Bij 1 a heb ik er 3 gevonden, die mooi 'passen'. Hetzelfde bij b, maar het lijkt me precies niet de oplossingen (zoals je zegt lijken ze lelijk)
Lelijk is ook goed, want als het past dan past het :P
pi_184193018
ik heb voor 1b nog een redelijk elegante gevonden. Tis te zeggen het is niet echt een woord, eerder een naam maar wel zo een beetje in het thema van de puzzel dus ik ga er van uit dat ze hem wel goedkeuren ;-)
pi_184193087
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 00:46 schreef xmichellekex het volgende:
ik heb voor 1b nog een redelijk elegante gevonden. Tis te zeggen het is niet echt een woord, eerder een naam maar wel zo een beetje in het thema van de puzzel dus ik ga er van uit dat ze hem wel goedkeuren ;-)
Ahh ik zie al waar je op doelt. Nou ja als het past dan past het, dus ook mijn lelijke oplossing zou goed moeten zijn ;)
pi_184195005
Raadsels opgelost tot nu toe:
1a-7-8-12a-13(persoonlijke favoriet)-16-17-20-27-33-36

Opgave 1:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184195872
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 09:54 schreef mbo_osese het volgende:
Raadsels opgelost tot nu toe:
1a-7-8-12a-13(persoonlijke favoriet)-16-17-20-27-33-36

Opgave 1:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 1b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184195985
quote:
SPOILER: 1b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 1b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184196175
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:05 schreef mbo_osese het volgende:

[..]

SPOILER: 1b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 1b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184198936
Vraag 10 voor 3/4 opgelost, zit vast in NO kwadrant; Vanuit de andere kwadranten is het me duidelijk naar wat ik op zoek ben, maar code in NO is nog raadsel...

Vraag 13 heb ik alle codes ontcijferd, maar de link ontbreekt me...
pi_184199128
dan zit je waar ik zat een paar dagen geleden ;-)

voor 10:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184200060
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 09:54 schreef mbo_osese het volgende:
Raadsels opgelost tot nu toe:
1a-7-8-12a-13(persoonlijke favoriet)-16-17-20-27-33-36

Opgave 1:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb een subset van die raadsels opgelost:

16, 17, 20, 36

en heb vooruitgang met 1, 13 en 14
orkie
pi_184200224
Is er iemand verder geraakt met 14? Ik zit halverwege vast...

SPOILER: 14
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is mijn eerste puzzelfestijn, best wel leuk (en soms heel frustrerend).

SPOILER: algemeen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184200254
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:02 schreef mbo_osese het volgende:
Is er iemand verder geraakt met 14? Ik zit halverwege vast...

SPOILER: 14
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is mijn eerste puzzelfestijn, best wel leuk (en soms heel frustrerend).

SPOILER: algemeen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ongeveer even ver met 14
orkie
pi_184200400
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:02 schreef mbo_osese het volgende:
Is er iemand verder geraakt met 14? Ik zit halverwege vast...

SPOILER: 14
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is mijn eerste puzzelfestijn, best wel leuk (en soms heel frustrerend).

SPOILER: algemeen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 14
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184200468
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:11 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 14
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb, denk ik, een vermoeden, maar ik ben ze nog aan het testen.
orkie
pi_184201550
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 15:14 schreef evilorkie2 het volgende:

[..]

Ik heb, denk ik, een vermoeden, maar ik ben ze nog aan het testen.
14 heb ik nu ook opgelost.
orkie
pi_184204749
Mooi dat er wat meer activiteit op dit deel van het forum is: deze puzzel verdient de aandacht want er zitten hele leuke opgaven tussen. Dus ik draag ook maar eens mijn steentje bij.
Ik heb erg genoten bij opgave 8, 14 en 19!
Andere opgaven zijn of lijken ook leuk, dus nog een boel uitdagingen...

Helaas, zoals CarloV al opmerkte, mis je soms wat spaties...

Verder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184204837
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 19:10 schreef SolarStorm het volgende:
Mooi dat er wat meer activiteit op dit deel van het forum is: deze puzzel verdient de aandacht want er zitten hele leuke opgaven tussen. Dus ik draag ook maar eens mijn steentje bij.
Ik heb erg genoten bij opgave 8, 14 en 19!
Andere opgaven zijn of lijken ook leuk, dus nog een boel uitdagingen...

Helaas, zoals CarloV al opmerkte, mis je soms wat spaties...

Verder:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 27
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184206336
Ik krijg net de bevestiging dat de 4e regel van 27 een vraagteken teveel heeft ;)
Ik weet niet wanneer er een erratum over verschijnt op de site. Het is immers net weekend :P
pi_184214658
quote:
14 heb ik nu ook opgelost.
Nice!

SPOILER: 14
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184241042
ligt het aan mij of is 19 echt heel veel werk?
pi_184243722
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:05 schreef xmichellekex het volgende:
ligt het aan mij of is 19 echt heel veel werk?
Maar wel leuk!
pi_184243948
ja eenmaal je wat gevorderd bent valt het wel mee, maar in het begin is het echt zoeken. Ik had het niet gekund met de kleuren alleen, ik heb wat woorden en letters moeten gokken en zo kan je weer verder
pi_184249796
Is het bij 27 hetzelfde principe als bij 20?
orkie
pi_184252467
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 21:47 schreef evilorkie2 het volgende:
Is het bij 27 hetzelfde principe als bij 20?
Geen enkele puzzel is hetzelfde als een andere, maar op een bepaalde manier, zijn deze twee puzzels wel gelinkt aan elkaar. Als je ze hebt, snap je wat ik bedoel.
pi_184253144
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 23:43 schreef kalandro het volgende:

[..]

Geen enkele puzzel is hetzelfde als een andere, maar op een bepaalde manier, zijn deze twee puzzels wel gelinkt aan elkaar. Als je ze hebt, snap je wat ik bedoel.
Ik heb 20 al gevonden, maar bij 27 heb ik minder geluk.
orkie
pi_184261053
19 nog niet volledig opgelost maar ik weet al de vraag (en het antwoord), ik ken het antwoord zelfs heel goed, wij gingen daar vroeger elk jaar (wild)kamperen. Leve de nostalgie!
pi_184267872
Mijn bevindingen (geen oplossingen):

SPOILER: 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 3
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 4
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 5
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 6
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 7
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 8
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 9
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 10
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 11
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 12
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 13
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 14
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 15
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 16
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 17
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 18
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
orkie
pi_184269245
quote:
7s.gif Op maandag 7 januari 2019 20:40 schreef evilorkie2 het volgende:
Mijn bevindingen (geen oplossingen):
[knip]
SPOILER: 11
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[knip]
SPOILER: 11
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184269481
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 21:36 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 11
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er valt nog wel wat op, maar het levert niet veel op...
orkie
pi_184294446
Ik ga er ook maar eens voor zitten...
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_184300908
iemand 5 al gevonden?
pi_184306131
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 15:01 schreef xmichellekex het volgende:
iemand 5 al gevonden?
Nee, enig idee hoe hier aan te beginnen?
orkie
pi_184311363
Als je bij 13 het al gedeeltelijk hebt gedecrypteerd, moet je dan aan de hand van die hints iets vinden? Of je moet weer iets anders decrypteren?
orkie
pi_184311440
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 19:55 schreef evilorkie2 het volgende:

[..]

Nee, enig idee hoe hier aan te beginnen?
Volg je intuļtie! Laat je vooral niet intimideren ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 23:20 schreef evilorkie2 het volgende:
Als je bij 13 het al gedeeltelijk hebt gedecrypteerd, moet je dan aan de hand van die hints iets vinden? Of je moet weer iets anders decrypteren?
SPOILER: 13
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184311536
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 23:26 schreef CarloV het volgende:

[..]

Volg je intuļtie! Laat je vooral niet intimideren ;)

[..]

SPOILER: 13
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan sommige dingen linken, maar nooit alles tegelijkertijd. Ik vraag me af wat je nog anders kan opmerken.
orkie
pi_184319221
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 23:26 schreef CarloV het volgende:
Volg je intuļtie! Laat je vooral niet intimideren
die hint is nog cryptischer dan de opgave zelf 8)7

ik zie 7 verschillende symbolen, weet niet of ik daar iets mee moet doen. ik heb wel een idee maar zal wel foutief zijn
pi_184321554
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 14:15 schreef xmichellekex het volgende:

[..]

die hint is nog cryptischer dan de opgave zelf 8)7

ik zie 7 verschillende symbolen, weet niet of ik daar iets mee moet doen. ik heb wel een idee maar zal wel foutief zijn
Het is maar net wat je wil zien natuurlijk :P
pi_184369975
Nog minder dan een dag! En dan is de deadline daar!
pi_184379760
ik heb helaas nog nietveel gevonden...
tot nu toe:
2 (maar twijfels)
4
7
13 (1e laag), de persoon nog niet..
17
20
36

zal niet met de topscore gaan lopen vrees ik...
Adiv 2022: 1a / 2/ 3a / 4 / 5? / 7 / 13b / 26a +b
pi_184382341
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 15:55 schreef Verstrooid_Profke het volgende:
ik heb helaas nog nietveel gevonden...
tot nu toe:
2 (maar twijfels)
4
7
13 (1e laag), de persoon nog niet..
17
20
36

zal niet met de topscore gaan lopen vrees ik...
Nou ja ik heb nog niemand gezien die 2 had, dus mocht je die goed hebben zou je daar wellicht wat bonuspunten voor kunnen ontvangen :)
pi_184382884
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 00:41 schreef CarloV het volgende:
Nog minder dan een dag! En dan is de deadline daar!
Ik moet mezelf even corrigeren hier :P
Ik zit weer totaal in een ander ritme door al die puzzels ;)
pi_184398110
De mijne is al opgestuurd. Ik heb er na nieuwjaar bijna niet meer aan gewerkt, was er even op uitgegekeken, en de zuivere encryptie vragen zal ik mij dit jaar even in verdiepen, zodat ik hierop volgende keer ook wat punten haal. Ongeveer 1/3 opgelost, zal ook geen topscore worden, maar ik verwacht ook niet enorm veel deelnemers voor deze eerste Belgische editie, dus wie weet valt het al bij al nog mee...
pi_184398230
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 15:21 schreef xmichellekex het volgende:
De mijne is al opgestuurd. Ik heb er na nieuwjaar bijna niet meer aan gewerkt, was er even op uitgegekeken, en de zuivere encryptie vragen zal ik mij dit jaar even in verdiepen, zodat ik hierop volgende keer ook wat punten haal. Ongeveer 1/3 opgelost, zal ook geen topscore worden, maar ik verwacht ook niet enorm veel deelnemers voor deze eerste Belgische editie, dus wie weet valt het al bij al nog mee...
Ja precies, kwam ook pas laat te voorschijn in de media, dus velen kwamen er ook pas later achter. Eventuele bonuspunten omdat je een van de weinigen was die iets oploste, zit er dan ook wel in. Verder doe ik ook niet mee. Dus dan kan dat puntenaantal inderdaad nog wel eens meevallen. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door CarloV op 14-01-2019 15:42:01 ]
pi_185461482
weet er eigenlijk al iemand of en zoja wanneer de oplossingen gepubliceerd zullen worden?
Adiv 2022: 1a / 2/ 3a / 4 / 5? / 7 / 13b / 26a +b
pi_185985629
Ik vermoed dat het nu toch wel voor binnenkort zal zijn... ze laten ons lang in spanning wachten..
pi_185985943
Bericht van vorige week vrijdag:
quote:
We hebben tot gisteren gewerkt aan de uitwerkingen in de 2 landstalen. Dat heeft veel langer in beslag genomen, dan eerst was voorzien. Deze worden nu nagekeken op taalfouten, syntax, etc.
Ik verwacht dat we volgende week ergens de publicatie kunnen doen.
pi_186053480
ik ben 14e. Niet slecht voor iemand alleen ;-)

Volgend jaar ga ik voor de top 10
pi_186053852
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2019 19:15 schreef xmichellekex het volgende:
ik ben 14e. Niet slecht voor iemand alleen ;-)

Volgend jaar ga ik voor de top 10
Goed bezig! Was ook lekker lastig zo te zien! :P
pi_186117522
Begrijpt er nu iemand hoe we in opgave 24 (puzzel WK) per land aan de punten, het doelsaldo en de doelpunten voor kunnen komen voor de "onbekende" groepen in de overzichtstabel?
pi_186118501
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 12:35 schreef Gepo het volgende:
Begrijpt er nu iemand hoe we in opgave 24 (puzzel WK) per land aan de punten, het doelsaldo en de doelpunten voor kunnen komen voor de "onbekende" groepen in de overzichtstabel?
Eerst zie je dat de landen in de onbekende groepen precies de groepsverdeling was zoals op het WK. Dus dat zou bekend moeten zijn.

Volgens mij volg je nu binnen een groep gewoon de regels voor een normaal WK. Namelijk je rekent de scores uit tussen elke gespeelde wedstrijd en win je dan krijg je 3 punten, gelijkspel beide ploegen 1 punt en verlies je dan 0 punten. Het aantal doelpunten is gewoon het aantal keren dat je hebt gescoord volgens al die scores. Het doelsaldo is het aantal doelpunten dat je hebt gescoord minus het aantal doelpunten dat je hebt geļncasseerd.

SPOILER: Voorbeeld Groep H
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_186118634
Bedankt Carlo, maar hoe ken jij de uitslagen van de wedstrijden...?
De groepsverdeling had ik door, maar de uitslagen zijn (uiteraard) anders dan op het echte WK, en dus ook de rangschikking per groep.
pi_186118708
Ok, ik denk dat ik het door heb. Zelfde regel als voor de verdere groepsfase... stom van mij.
pi_186118801
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2019 13:35 schreef Gepo het volgende:
Ok, ik denk dat ik het door heb. Zelfde regel als voor de verdere groepsfase... stom van mij.
^O^
pi_186142210
volgens mij zijn ze op vraag 9c ook zelf de mist in gegaan. Ofwel ben ik zelf aan het missen...
pi_186142291
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 19:06 schreef xmichellekex het volgende:
volgens mij zijn ze op vraag 9c ook zelf de mist in gegaan. Ofwel ben ik zelf aan het missen...
Volgens mij klopt die wel hoor, "verschil" kan twee kanten op gaan (dus je negeert het min-teken wat ontstaat). Maar ze hadden misschien wat meer uitleg kunnen geven ja. Ik wil ook nog wel een poging wagen als je dat nodig vind ;)
pi_186142391
de uitleg in hun antwoorden pdf is niet echt duidelijk geformuleerd ;-)

in belgie heeft niemand die hele vraag gevonden blijkbaar zie ik ook.

ik heb al weer zin in de volgende hehe
pi_186142623
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2019 19:16 schreef xmichellekex het volgende:
de uitleg in hun antwoorden pdf is niet echt duidelijk geformuleerd ;-)

in belgie heeft niemand die hele vraag gevonden blijkbaar zie ik ook.

ik heb al weer zin in de volgende hehe
Nee, maar zeker voor de vragen die niet opgelost zijn hou je misschien ook liever nog even het kruit droog ;)

Maar ik moet zeggen dat nu ik het even uitwerk, dat er misschien nog wel wat foutjes in zouden kunnen zitten.
pi_186158270
Nog een leuk artikeltje over de winnaars: https://www.mil.be/nl/artikel/de-breinkampioenen-zijn-bekend
pi_186159529
die staken er qua punten wel met kop en schouders boven uit!
pi_190039349
ik begin er meteen aan! ;-)

ze hebben trouwens duidelijk goed geluisterd naar mijn vraag om originele puzzels! ;-)

[ Bericht 64% gewijzigd door xmichellekex op 20-11-2019 16:41:54 ]
pi_190039671
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 16:19 schreef xmichellekex het volgende:
ik begin er meteen aan! ;-)

ze hebben trouwens duidelijk goed geluisterd naar mijn vraag om originele puzzels! ;-)

Oh haha, had je wat vraag ideeėn ingestuurd? Of meer gewoon algemeen? :P
pi_190039740
Dat is inderdaad vroeg zeg. Heb er even snel doorheen gescrolld en het ziet er wederom goed uit. Weinig reeksen, veel figuren! Dat vond ik vorig jaar ook al een mooie eigenschap ten opzichte van de Nederlandse.
pi_190039989
nee hoor niks ingestuurd ;-) had dit gewoon hier ergens eens laten vallen. Zo zie je maar de dienst inlichtingen leest alles ;-)
pi_190040065
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 17:07 schreef xmichellekex het volgende:
nee hoor niks ingestuurd ;-) had dit gewoon hier ergens eens laten vallen. Zo zie je maar de dienst inlichtingen leest alles ;-)
Ja of de inlichtingendienst heeft een paragnost in dienst!
pi_190043016
Is er al iemand met die blokkentorens bezig geweest? De vraag die ik krijg vind ik voor meerdere interpretaties vatbaar, en daarnaast kan ik de voorlaatste toren op 2 manieren oplossen :s)
pi_190043543
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:43 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Is er al iemand met die blokkentorens bezig geweest? De vraag die ik krijg vind ik voor meerdere interpretaties vatbaar, en daarnaast kan ik de voorlaatste toren op 2 manieren oplossen :s)
'k heb het even gecheckt en tja...

[ Bericht 23% gewijzigd door CarloV op 20-11-2019 21:26:53 ]
pi_190045243
Nou de kop is er af, 2a klaar lkkr eenvoudig beginnen
pi_190045250
Er zitten wel meer rare dingen in. Bij opgave 8 kun je voor 4 t/m 8 hetzelfde woord invullen bijvoorbeeld.
pi_190045377
quote:
11s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:52 schreef thabit het volgende:
Er zitten wel meer rare dingen in. Bij opgave 8 kun je voor 4 t/m 8 hetzelfde woord invullen bijvoorbeeld.
Nee hoor, de keuzes zijn aardig beperkt
pi_190045986
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2019 23:00 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

Nee hoor, de keuzes zijn aardig beperkt
dan heb jij er denk ik voor jezelf regels bij verzonnen ;) dit geldt trouwens logischerwijs ook voor 2 en 3..
pi_190046181
quote:
11s.gif Op woensdag 20 november 2019 22:52 schreef thabit het volgende:
Er zitten wel meer rare dingen in. Bij opgave 8 kun je voor 4 t/m 8 hetzelfde woord invullen bijvoorbeeld.
Nou wat raar! dan moet het vast waar zijn! Bedankt voor het antwoord!
pi_190046220
Je kan inderdaad wel extra verbanden zien die de keuzes wat beperken, maar de vraag blijft of dat inderdaad bedoeld was.
pi_190048980
de torenvraag is inderdaad een lastige. ik ben nu al benieuwd hoe ze die gaan beoordelen. ja kunt ook hier namelijk meerdere 'regels' interpreteren.

de puzzel die me nu het meest dwarszit is overigens het in 2 gelijke stukken knippen van een figuur. ik voel me echt een flapdrol :')
pi_190049619
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2019 20:43 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Is er al iemand met die blokkentorens bezig geweest? De vraag die ik krijg vind ik voor meerdere interpretaties vatbaar, en daarnaast kan ik de voorlaatste toren op 2 manieren oplossen :s)
Ik heb ook de vraag gevonden. Er zijn wel meerdere torens met verschillende oplossingen, maar die passen niet altijd in de context. Voor woord 7 had ik ook een andere oplossing die helemaal in het thema past en in de zin, maar die toch foutief is. Het meest voor de hand liggende woord heb ik dan ook eens getest, en ja hoor, die klopte ook.
pi_190060459
ik wilde hier niet aan beginnen..moet eigenlijk nog een opdracht afmaken voor een cursus van m'n werk...maarja, dit is toch wel leuker...

dacht 27 helemaal te hebben.. de zin is eindelijk helemaal leesbaar geworden, ik snap alleen niet wat ze nu als antwoord willen. Er zal dus nog wel een laag in de puzzel zitten die ik niet helemaal snap.
pi_190063823
quote:
dan heb jij er denk ik voor jezelf regels bij verzonnen ;) dit geldt trouwens logischerwijs ook voor 2 en 3..
Echt niet. Er is een unieke oplossing voor alle deelopdrachten van opdracht 8.
pi_190064681
ja, maar ook een niet-unieke ;)
pi_190065420
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 10:25 schreef billiebob123 het volgende:
ja, maar ook een niet-unieke ;)
Put your money where your mouth is. Ben benieuwd of de niet-unieke wordt goedgerekend ;)
pi_190065661
Opgave 11 is trouwens ook voor meerdere interpretaties vatbaar.
pi_190065699
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 11:48 schreef thabit het volgende:
Opgave 11 is trouwens ook voor meerdere interpretaties vatbaar.
Ja, klopt. Maar hier zal het wel allebei goedgekeurd worden, neem ik aan
pi_190065964
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 11:51 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

Ja, klopt. Maar hier zal het wel allebei goedgekeurd worden, neem ik aan
Daar is het commentaarvakje dan weer handig voor. ;)
pi_190066052
Hoe kijken jullie er eigenlijk tegen aan om de Nederlandse versie te vergelijken met de Franse versie. Op basis van verschillen in de opgaves kun je namelijk bepaalde conclusies trekken over de achterliggende denkwijze. Vinden jullie dit toegestaan, want alle middelen die voorhande zijn moet je gebruiken. Of zien jullie dit juist als een soort 'valsspelen light'?
pi_190066352
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 12:18 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Hoe kijken jullie er eigenlijk tegen aan om de Nederlandse versie te vergelijken met de Franse versie. Op basis van verschillen in de opgaves kun je namelijk bepaalde conclusies trekken over de achterliggende denkwijze. Vinden jullie dit toegestaan, want alle middelen die voorhande zijn moet je gebruiken. Of zien jullie dit juist als een soort 'valsspelen light'?
Dit is natuurlijk volledig toegestaan.

Overigens doe ik zelf niet mee met de Belgische puzzel; ik zie het puur als oefenmateriaal. ;)
pi_190066484
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 12:18 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Hoe kijken jullie er eigenlijk tegen aan om de Nederlandse versie te vergelijken met de Franse versie.
Gewoon gebruiken zou ik zeggen, al kan het ook tot een dwaalspoor leiden. Volgens mij waren er vorig jaar ook puzzels waarbij de Franse en Nederlandse versie van eenzelfde puzzel zelfs nog van methode verschilden.
pi_190067581
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2019 12:18 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Hoe kijken jullie er eigenlijk tegen aan om de Nederlandse versie te vergelijken met de Franse versie. Op basis van verschillen in de opgaves kun je namelijk bepaalde conclusies trekken over de achterliggende denkwijze. Vinden jullie dit toegestaan, want alle middelen die voorhande zijn moet je gebruiken. Of zien jullie dit juist als een soort 'valsspelen light'?
Vorig jaar moest je zelfs de versie in de andere taal gebruiken om alles opgelost te krijgen. Dat zegt genoeg denk ik :)
pi_190084092
Moet je 2c nou een beetje ruim zien of ligt het aan mij
pi_190084125
quote:
Moet je 2c nou een beetje ruim zien of ligt het aan mij
Geen idee hoe ruim je het wil zien, maar het juiste antwoord is toch wel heel duidelijk.
pi_190084234
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 17:19 schreef mbo_osese het volgende:

[..]

Geen idee hoe ruim je het wil zien, maar het juiste antwoord is toch wel heel duidelijk.
inderdaad.

Wat doet een man met een lasercutter? ;-)

pi_190084256
quote:
Wat doet een man met een lasercutter? ;-)
:-D Send me, send me!

Opgave 36:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_190084300
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 17:30 schreef xmichellekex het volgende:

[..]

Wat doet een man met een lasercutter? ;-)
Gaaf! Waar kan ik bestellen? :P
pi_190084323
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 17:19 schreef mbo_osese het volgende:

[..]

Geen idee hoe ruim je het wil zien, maar het juiste antwoord is toch wel heel duidelijk.
Nou ja volgens mij wel duidelijk ja maar heb wel een “voorloopletter”
pi_190090343
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 17:30 schreef xmichellekex het volgende:

[..]

inderdaad.

Wat doet een man met een lasercutter? ;-)

[ afbeelding ]
Heel vet ^O^ . Stukken beter dan mijn Paint-gepruts
pi_190110203
Deze puzzel is duidelijk te moeilijk voor mij. 1 lukt me niet, en zelfs de vragen voor een half punt snap ik niet. Ik ga nog wel kijken, maar voor de grote punten, moet ik toch wachten op de Nederlandse versie :')
pi_190111087
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2019 23:55 schreef QIXL het volgende:
Deze puzzel is duidelijk te moeilijk voor mij. 1 lukt me niet, en zelfs de vragen voor een half punt snap ik niet. Ik ga nog wel kijken, maar voor de grote punten, moet ik toch wachten op de Nederlandse versie :')
Vraag 2a, 8.1 en 8.2 moet je zeker wel kunnen!
pi_190112114
Dit weekend heb ik verschillende stappen vooruit gezet, maar geen puzzel kunnen afwerken. Ze zijn weer mooi gelaagd ;-)

• opg5: sleutel bemachtigd, maar de reeksen nog niet gevonden
• opg20: split gevonden, maar nu...
• opg23: zo dichtbij! Enkel het laatste stuk vind ik nog niet, is dit extra versleuteld?
pi_190112915
Op 1 heb ik nog niet lang gezocht, maar de meest voor de hand liggende dingen (voor mij althans) hebben nog niks opgeleverd. Een beetje vreemd want vraag 1 is meestal een opwarmertje ;-)

Als je een minieme kennis hebt van programmeren kan je heel wat opgaves vinden door de computer het zware werk te laten doen :2, 5, 38 heb ik zo reeds onsleuteld

Sommige puzzels zien er moeilijker uit dan ze zijn. 36 en 37 bvb zijn echt niet zo moeilijk.

De puzzels waar een duidelijk voorbeeld bij staat zijn over het algemeen dus klaar in hun opzet, maar vergen enig manueel speurwerk, zoals 22c en d, 24, 31, 34

33 vind ik persoonlijk ook een hele leuke, al ben ik nog niet helemaal tot op het einde geraakt.

Al bij al een toffe editie, maar een beetje te veel naar mijn mening. Ik heb de helft van de opgaves nog niet eens serieus bekeken en denk dat ik mijn score van vorig jaar nu al aan het verbeteren ben;-)
pi_190113455
11 en 12 zijn ook niet moeilijk, voor als je iets zoekt wat goed te doen is.
pi_190115142
Dit weekend lekker aan het puzzelen geweest, spek voor de bek! Als Hollander is het echt de ideale opwarmer voor de Nederlandse versie. Aan de meelezende geheime diensten: Bedankt!

Ik vind het vooral leuk dat er zoveel geheime elementen verstopt zitten, iedere keer weer een lekker gevoel als je er eentje vindt. :-)

Voorlopige favoriete puzzel is de Schotse bingo van Alice en Bob, en de grootste bron van frustratie is opgave 5
pi_190115277
ik ben voor 5 ook een scriptje an het schrijven, ben er al eventjes mee bezig maar ik vind dat leuker dan handmatig alle combinaties te overlopen :-)
  maandag 25 november 2019 @ 18:41:35 #182
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_190120758
38 is ook goed te doen imho.

Edit: Ah, die werd al gegeven.
pi_190121283
Ik bijt me toch ook aardig stuk op 7, deze lijkt echt goed te doen maar ondertussen de clou nog niet gevonden
pi_190123029
Bedankt allemaal voor de goede tips. Ik ga weer verder kijken.
Het lastig is dat je voor veel of toch een redelijk aantal moet kunnen programmeren, of wat dan ook. Wel jammer, aangezien ik niks met een computer kan behalve googlen.
Ach ja, ik heb nog 1,5 maand om mezelf wat te leren :')
pi_190124904
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 20:29 schreef QIXL het volgende:
Het lastig is dat je voor veel of toch een redelijk aantal moet kunnen programmeren, of wat dan ook.
Een aantal puzzels zijn veel beter te doen als je ze met de hand oplost trouwens, alleen blijkbaar zijn er een aantal fanatiekelingen die alles met de computer willen doen!
pi_190125923
haha nee hoor maar hier en daar kan het wel helpen met saai routinewerk.

Ik denk trouwens dat de puzzelmakers er prat op gaan dat alles te doen is met pen en papier. Het feit dat deze puzzel zo vroeg werd vrijgegeven wijst ook in die richting.
pi_190127200
Er zitten wel aardig wat opgaves bij die goed te doen zijn, maar ook een hoop waarbij ik vooralsnog geen flauw idee heb.
pi_190127644
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2019 23:56 schreef thabit het volgende:
een hoop waarbij ik vooralsnog geen flauw idee heb.
Dat zijn de leuksten
pi_190127739
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 november 2019 00:37 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

Dat zijn de leuksten
Vandaar dat je die schotse bingo zo leuk vind!
pi_190127831
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 00:47 schreef CarloV het volgende:

[..]

Vandaar dat je die schotse bingo zo leuk vind!
:P
Vraag 24 was ook grinniken _O-
pi_190131629
ik slaag er maar niet in die puzzel te leggen. Zelfs mét didactisch hulpmateriaal :-)

Zelfde voor vraag 10. Lijkt zo eenvoudig maar ik bijt er mijn tanden op stuk.
pi_190136580
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 12:07 schreef xmichellekex het volgende:
ik slaag er maar niet in die puzzel te leggen. Zelfs mét didactisch hulpmateriaal :-)

Zelfde voor vraag 10. Lijkt zo eenvoudig maar ik bijt er mijn tanden op stuk.
Ja, dat was een hels karwei, hoe moeilijk kan een puzzel van 36 stukjes nou zijn :P
pi_190136657
Zo, dank jullie voor alle tips. Nu heb ik opgave 8 en 12 opgelost. Maar opgave 8 is wel erg makkelijk voor 3 punten. Zeker omdat ik geen idee heb voor de puzzels van 0,5 punt (en die zouden 6x zo makkelijk/snel moeten gaan). Is de puntenverdeling bij meer scheef of mis ik iets?
pi_190137325
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 18:24 schreef QIXL het volgende:
Is de puntenverdeling bij meer scheef of mis ik iets?
Die puntentelling trekt nog wel bij als blijkt dat er maar enkelen zijn die een bepaalde opgave oplossen, dus dat lost zichzelf wel op :P
pi_190137398
Inderdaad een leuke opwarmer voor de Nederlandse versie!

Maar toch even een vraagje bij opgave 5.
Ik heb ook de laptop het monnikkenwerk laten doen en een mooie oplossing, op twee posities na. De op een-na-laatste stoort mij het meest. Ik weet wat het moet zijn, maar dan klopt de logica toch niet?

Is er nog iemand die hier tegenaan gelopen is, of zie ik toch iets over het hoofd?
pi_190142658
Ze zijn voor mijn gevoel inderdaad niet helemaal consequent bij 5 :s)
pi_190156315
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 18:59 schreef Nikkie72 het volgende:
Inderdaad een leuke opwarmer voor de Nederlandse versie!

Maar toch even een vraagje bij opgave 5.
Ik heb ook de laptop het monnikkenwerk laten doen en een mooie oplossing, op twee posities na. De op een-na-laatste stoort mij het meest. Ik weet wat het moet zijn, maar dan klopt de logica toch niet?

Is er nog iemand die hier tegenaan gelopen is, of zie ik toch iets over het hoofd?
ik snap hoe hij werkt en ik heb wat tekens, maar de grootste puzzel vind ik nu nog wel hoe je dit door je computer hebt kunnen laten doen.. :)
ik kan totaal niet programmeren, maar ben erg benieuwd hoe je dit dan zou aanpakken. als iemand dat zou willen toelichten: graag!!
  woensdag 27 november 2019 @ 21:03:08 #198
463148 oldgramma
old and gramma
pi_190157868
Als ik het zou programmeren, zou ik elke streep een index geven. Iets als 4 diagonalen die samen een X vormen, de "rand" laten bestaan uit 6 delen (2 links en rechts, 1 boven en beneden) en nog 4 die een + vormen.

Elk karakter is nu te schrijven als een lijst van booleans (wel/geen streep op die index) van lengte 14. Het is wat handwerk om deze vertaling te maken voor het hele alfabet. Je doet het ook voor de gegeven reeks.

Daarna schrijf je de bewerking uit die je denkt dat je moet uitvoeren en kun je achterhalen hoe de gegeven reeks ontstaat. Bijvoorbeeld door te brute forcen: de bewerking toepassen op alle lettercombinaties is hier prima te doen. Iets intelligenter kan vast ook - maar daar denk ik pas over na als het nodig blijkt.

N beetje te volgen? :)
Open mind for a different view and nothing else matters.
  woensdag 27 november 2019 @ 21:05:49 #199
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_190157941
Ik heb het met excel gedaan .... elk lijnstuk een cijfer, en dan een x'je als hij voorkomt ... dan verder wat magie erover. Niet dat ik al een zinnige tekst heb, maar wel een volledig uitgewerkte set aan mogelijke combinaties.
pi_190158971
voor oef 24 heb ik de puzzel. En een goed vermoeden hoe verder te gaan als ik ook de "sleutelstad" heb. maar die sleutelstad zelf lijkt me niet vindbaar op evidente methode
iemand een tip , zonder daarbij de oplossing te geven?
Adiv 2022: 1a / 2/ 3a / 4 / 5? / 7 / 13b / 26a +b
pi_190160458
ik heb de puzzel nog niet, maar wel een vermoeden hoe ik de stad zal vinden ;-)

edit: eindelijk gevonden en meteen ook de stad.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 70% gewijzigd door xmichellekex op 27-11-2019 23:38:52 ]
pi_190161365
Ik was naar 40b aan het kijken, leek me goed te doen voor 1 punt. Maar bij het laatste deel van de boom kom ik maar niet uit. Heeft iemand al naar 40 gekeken en zo ja, mis ik daar iets (waarschijnlijk) of is daar toch een foutje binnengeslopen?
pi_190161389
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 23:42 schreef QIXL het volgende:
Ik was naar 40b aan het kijken, leek me goed te doen voor 1 punt. Maar bij het laatste deel van de boom kom ik maar niet uit. Heeft iemand al naar 40 gekeken en zo ja, mis ik daar iets (waarschijnlijk) of is daar toch een foutje binnengeslopen?
Ik heb hetzelfde. Ik weet niet of ik nu de logica net niet helemaal doorheb of dat er toch een fout in zit.
pi_190162276
Ik vind 40 maar vaag, zal een deel van de logica wel gemist hebben :P

Maar wat een gedrocht is 34 zeg, die heeft me wel wat meer zweet gekost dan ik dacht toen ik eraan begon
pi_190162314
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 23:44 schreef Barbabenno het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde. Ik weet niet of ik nu de logica net niet helemaal doorheb of dat er toch een fout in zit.
Ik heb hetzelfde met opgave 27. Ik heb het vermoeden dat daar één of twee foutjes in zitten. Als ik de logica juist heb, is de tweede 'c' in 'ccj' (vierde woord) niet correct. Net als de 'v' in 'mgvlky' (elfde woord).

Kloppen mijn vermoedens?
pi_190162350
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 01:47 schreef soukhan het volgende:

[..]

Kloppen mijn vermoedens?
Nee :P
pi_190162359
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 01:54 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

Nee :P
Lap. Dan kan ik nog wat verder mijn hoofd breken. Hij lijkt niet lastig, maar om de één of andere reden zit ik toch vast.
pi_190162405
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 01:36 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik vind 40 maar vaag, zal een deel van de logica wel gemist hebben :P

Maar wat een gedrocht is 34 zeg, die heeft me wel wat meer zweet gekost dan ik dacht toen ik eraan begon
Dacht je nou dat 34 makkelijk ging zijn? Die stel ik duidelijk uit tot Sint Juttemis. De logica is simpel maar de uitvoering ervan bijna onmogelijk (of in ieder geval voor mij)
pi_190162968
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 23:42 schreef QIXL het volgende:
Ik was naar 40b aan het kijken, leek me goed te doen voor 1 punt. Maar bij het laatste deel van de boom kom ik maar niet uit. Heeft iemand al naar 40 gekeken en zo ja, mis ik daar iets (waarschijnlijk) of is daar toch een foutje binnengeslopen?
40 klopt helemaal, komt een mooi antwoord uit.
pi_190177630
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 02:03 schreef QIXL het volgende:

[..]

Dacht je nou dat 34 makkelijk ging zijn? Die stel ik duidelijk uit tot Sint Juttemis. De logica is simpel maar de uitvoering ervan bijna onmogelijk (of in ieder geval voor mij)
Gelukkig was het voor mijn trouwe processor niet onmogelijk :P
  donderdag 28 november 2019 @ 23:29:33 #211
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_190177805
Mja, hij is niet voor niets 4 punten.
pi_190177853
Ik ben wel benieuwd of er al iemand uit Opgave 14 is gekomen. Daar heb ik nog geen enkele opening in weten te vinden en het lijkt me de lastigste vraag uit de hele puzzel. Niet voor niets ook dat hij de meeste punten waard is...
  donderdag 28 november 2019 @ 23:34:37 #213
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_190177889
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 23:32 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik ben wel benieuwd of er al iemand uit Opgave 15 is gekomen. Daar heb ik nog geen enkele opening in weten te vinden en het lijkt me de lastigste vraag uit de hele puzzel. Niet voor niets ook dat hij de meeste punten waard is...
Hoe bedoel je? Die is 3 punten, 34 is 4 punten.
pi_190177899
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 23:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Die is 3 punten, 34 is 4 punten.
Oeps bedoelde 14 :P
pi_190177946
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 23:32 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik ben wel benieuwd of er al iemand uit Opgave 14 is gekomen. Daar heb ik nog geen enkele opening in weten te vinden en het lijkt me de lastigste vraag uit de hele puzzel. Niet voor niets ook dat hij de meeste punten waard is...
Nou ja opgave 43 is 25 punten waard... maar opgave 14 is inderdaad ook best problematisch. Die heb ik ook nog niet, maar ook nog niet echt naar willen kijken :P
pi_190181133
Net 30 opgelost. Leuke opgave maar ik vond eerst de moeilijke oplossing, en dan de makkelijke :P

Tenzij ik nog een laag mis maar ik denk het niet.
pi_190181166
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 01:47 schreef soukhan het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde met opgave 27. Ik heb het vermoeden dat daar één of twee foutjes in zitten. Als ik de logica juist heb, is de tweede 'c' in 'ccj' (vierde woord) niet correct. Net als de 'v' in 'mgvlky' (elfde woord).

Kloppen mijn vermoedens?
Die c lijkt me wel te kloppen, maar ik loop een paar woorden verder vast.

Edit: en opgelost inmiddels. Wat een prachtige opgave!

[ Bericht 4% gewijzigd door thabit op 29-11-2019 12:08:46 ]
pi_190188254
ik heb daarvan de eerste 3 woorden reeds ontcijferd |:)
pi_190189644
Ik denk 22b opgelost te hebben. De puntenverdeling blijf ik toch maar raar vinden. Zoiets simpels 2 punten en die piramides waar ik geen aanknopingspunt hebben allemaal maar 0,5 punt :? :?
pi_190194030
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 20:11 schreef QIXL het volgende:
Ik denk 22b opgelost te hebben. De puntenverdeling blijf ik toch maar raar vinden. Zoiets simpels 2 punten en die piramides waar ik geen aanknopingspunt hebben allemaal maar 0,5 punt :? :?
Je moet die piramides denk ik meer zien als 1 opgave van 2 punten. Bij zulk soort opgaves is het vaak zo dat als je er eentje hebt, dat de rest dan vrij eenvoudig volgt :) Of er is in ieder geval een overkoepelend thema.

Los daarvan ben ik het wel met je eens dat de puntenverdeling niet overal even logisch is, maar ja. Het is natuurlijk allemaal ook heel subjectief. De een kan uren staren naar een opgave en het nog steeds niet zien, en bij de ander is het letterlijk het eerste dat in hem op komt. En bij een andere opgave weer vice versa :P

Overigens, 14 in de pocket *O*
pi_190194231
quote:
Overigens, 14 in de pocket *O*
Daar worstel ik nou al dagen mee :-s
pi_190194528
Net even een wat makkelijkere gedaan: opgave 9. Wel een leuke opgave.
pi_190196633
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2019 23:40 schreef De_Escalatievogel het volgende:

Overigens, 14 in de pocket *O*
Volgens mij ben jij wel goed bezig, Escalatievogel. 14, 34 opgelost en vast nog veel meer. De Belgen moeten oppassen dat de prijs niet naar Nederland komt
pi_190197687
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 18:59 schreef Nikkie72 het volgende:
Ik heb ook de laptop het monnikkenwerk laten doen en een mooie oplossing, op twee posities na. De op een-na-laatste stoort mij het meest. Ik weet wat het moet zijn, maar dan klopt de logica toch niet
Ik zit met hetzelfde probleem voor opgave 5: mooie oplossing bekomen (met mijn vriend python), behalve voor posities 4, 8 en de voorlaatste. Toevallig allemaal dezelfde uitzondering, dus waarschijnlijk gewoon een extra regel van de sleutel?
pi_190198746
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 11:40 schreef mbo_osese het volgende:

[..]

Ik zit met hetzelfde probleem voor opgave 5: mooie oplossing bekomen (met mijn vriend python), behalve voor posities 4, 8 en de voorlaatste. Toevallig allemaal dezelfde uitzondering, dus waarschijnlijk gewoon een extra regel van de sleutel?
Ja dat is ook mijn conclusie, maar plek 14 heeft dan weer een andere uitzondering. Ik vermoed dat er ergens een klein foutje is ingeslopen. Gelukkig is het antwoord ondubbelzinnig :)
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 09:43 schreef QIXL het volgende:

[..]

Volgens mij ben jij wel goed bezig, Escalatievogel. 14, 34 opgelost en vast nog veel meer. De Belgen moeten oppassen dat de prijs niet naar Nederland komt
Ja het gaat inderdaad lekker, zit wel over de 100 denk ik. Maar ga hem waarschijnlijk niet insturen, wat mij betreft hoort de beker in Belgiė!
pi_190199221
je kan ook altijd inzenden met vermelding dat je niet meedingt als nederlander. Maar dan krijg je wel een officiele beoordeling en kan er vergeleken worden.

Wat me ook op valt is dat er geen creativiteitsvraag in zit, tenzij ik er heb over gekeken, want heb die laatste bladzijden nog niet echt goed gelezen ;-)
pi_190217448
Allen,

Ik wil mij ook eens wagen aan de moeilijkste puzzel van het jaar. In de inleiding geven ze mee dat je best de opgaven van vorig jaar eens bekijkt, alvorens te beginnen aan die van dit jaar, dus daar ben ik nu mee begonnen. Echter zie ik gewoon echt niet hoe ik opgave 36 moet oplossen.

Hier wordt verteld dat dit een makkie is, maar ik zie het gewoon niet.

Is er misschien iemand die heel kort even kan uitleggen hoe opgave 36 van de editie 2018 opgelost moet worden? Dan kan ik ook weer gerust slapen.

Alvast hartelijk dank!!!

Gr
pi_190217941
quote:
7s.gif Op zondag 1 december 2019 17:46 schreef VinckxK het volgende:
Allen,

Ik wil mij ook eens wagen aan de moeilijkste puzzel van het jaar. In de inleiding geven ze mee dat je best de opgaven van vorig jaar eens bekijkt, alvorens te beginnen aan die van dit jaar, dus daar ben ik nu mee begonnen. Echter zie ik gewoon echt niet hoe ik opgave 36 moet oplossen.

Hier wordt verteld dat dit een makkie is, maar ik zie het gewoon niet.

Is er misschien iemand die heel kort even kan uitleggen hoe opgave 36 van de editie 2018 opgelost moet worden? Dan kan ik ook weer gerust slapen.

Alvast hartelijk dank!!!

Gr
Je weet dat er een uitwerkingenblad is? ;) Ik moet zeggen dat de toelichting misschien niet heel duidelijk is, maar het komt er op neer dat je steeds de letters van de 2 zinnen over elkaar heen legt. Daarbij geldt dat elk segmentje / stukje dat dubbel is, in de 'som' wegvalt. Zo duidelijker? :)
pi_190233628
iemand al op het einde van 33 geraakt? Ik zit over halverwege, maar ben op een punt gekomen dat er nogal veel opties zijn en het is me niet helemaal duidelijk wat nu juist wordt bedoeld.
pi_190235097
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 16:24 schreef xmichellekex het volgende:
iemand al op het einde van 33 geraakt? Ik zit over halverwege, maar ben op een punt gekomen dat er nogal veel opties zijn en het is me niet helemaal duidelijk wat nu juist wordt bedoeld.
Ja die was erg leuk! Ik denk dat ik op het zelfde punt als waar jij nu zit ook even vast zat, maar het eindantwoord is wel duidelijk genoeg :)
pi_190236151
Hebben jullie ook van die puzzels, waar je de eerste helft hebt, maar vervolgens het einde niet kan waarmaken? Ik heb bij 4 of 5 puzzels óf het idee, óf daadwekelijk de eerste stappen, maar kan de laatste stap maar niet vinden.
pi_190236856
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 16:24 schreef xmichellekex het volgende:
iemand al op het einde van 33 geraakt? Ik zit over halverwege, maar ben op een punt gekomen dat er nogal veel opties zijn en het is me niet helemaal duidelijk wat nu juist wordt bedoeld.
Ik zit ook even op een dood punt na een paar stappen. Maar kan ook het eind antwoord al een beetje raden zo even verder kijken weer
pi_190237527
er zijn ook een aantal puzzels waar ik me echt van afvraag of ze oplosbaar zijn door pure logica. 22c is simpel in opzet maar een scriptje laten lopen om enkele letters te zoeken levert mij tienduizenden mogelijkheden op. Ik heb toch even doorgezet en een arbeidsintensieve maar doenbare methode bedacht om de eerste 8 punten te zoeken, in de hoop dat ik ergens in een lijst van 3000 resultaten een begin van een leesbare zin zou herkennen. Ik heb de lijst herleid tot een 70 tal mogelijkheden, waarvan er eigenlijk geen enkele echt als meest plausibele eruit springt. Ik denk dat ik mijn scriptje zal moeten optimaliseren.
Idem voor 34, er staan er volgens mij veel te weinig letters om puur op de logica van het voorbeeld te steunen. Ik mis nog iets dat is duidelijk ^)
pi_190238895
Een woordenboek downloaden en n-gram statistieken gebruiken. ;)
pi_190239185
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 18:19 schreef billiebob123 het volgende:

[..]

Je weet dat er een uitwerkingenblad is? ;) Ik moet zeggen dat de toelichting misschien niet heel duidelijk is, maar het komt er op neer dat je steeds de letters van de 2 zinnen over elkaar heen legt. Daarbij geldt dat elk segmentje / stukje dat dubbel is, in de 'som' wegvalt. Zo duidelijker? :)
Ik heb het uitwerkingenblad er idd ook naastliggen. Tx voor de tip, nu zie ik het :)
pi_190239563
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 21:01 schreef thabit het volgende:
Een woordenboek downloaden en n-gram statistieken gebruiken. ;)
Heb jij ergens een gratis online woordenboek dan om te downloaden ;) ? volgens mij zijn de meeste niet te downloaden :'(
pi_190239698
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 21:28 schreef QIXL het volgende:

[..]

Heb jij ergens een gratis online woordenboek dan om te downloaden ;) ? volgens mij zijn de meeste niet te downloaden :'(
Ze zijn inderdaad lastig te vinden, maar OpenTaal heeft er een (https://www.opentaal.org/bestanden) en check ook de volgende site: http://home.wxs.nl/~avdw3b/aad.html
pi_190241753
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2019 18:59 schreef Nikkie72 het volgende:
Maar toch even een vraagje bij opgave 5.
Ik heb ook de laptop het monnikkenwerk laten doen en een mooie oplossing, op twee posities na. De op een-na-laatste stoort mij het meest. Ik weet wat het moet zijn, maar dan klopt de logica toch niet?

Is er nog iemand die hier tegenaan gelopen is, of zie ik toch iets over het hoofd?
Ik ben ondertussen op hetzelfde punt aangekomen en verbaas me ook over de laatste twee posities. Als er een foutje in de laatste positie zit klopt die een-na-laatste wat mij betreft ook weer. Er zijn nog geen errata gepubliceerd, he?
pi_190241864
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 21:33 schreef thabit het volgende:

[..]

Ze zijn inderdaad lastig te vinden, maar OpenTaal heeft er een (https://www.opentaal.org/bestanden) en check ook de volgende site: http://home.wxs.nl/~avdw3b/aad.html
Merci! Heb er vorig jaar kort naar gekeken voor de NL-versie, maar ik kreeg het niet op een handige manier aan de praat. Gelukkig was het toen uiteindelijk ook niet nodig, maar dit jaar belooft de puzzel weer een stukkie lastiger te worden.

Die website van Aad is ook leuk om door heen te lezen :)
pi_190243266
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 23:24 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

Merci! Heb er vorig jaar kort naar gekeken voor de NL-versie, maar ik kreeg het niet op een handige manier aan de praat. Gelukkig was het toen uiteindelijk ook niet nodig, maar dit jaar belooft de puzzel weer een stukkie lastiger te worden.
Wat heb je ook aan een woordenboek en statistieken als ze er bij de teaser italiaans door heen gooien en bij de kerstbomen latijn. :P
pi_190245800
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2019 21:33 schreef thabit het volgende:
Ze zijn inderdaad lastig te vinden, maar OpenTaal heeft er een (https://www.opentaal.org/bestanden) en check ook de volgende site: http://home.wxs.nl/~avdw3b/aad.html
thx!

beiden heel interessant.

Ik ben geen professioneel programmeur en wens het ook niet te worden, maar enkele geneste loopjes kunnen soms veel tijd besparen. Dus hoop ik niet dat het een wedstrijdje programmeren wordt |:(
pi_190255490
ok 22c is aan het buigen, maar nog niet helemaal gebroken. Is de nederlandse eigenlijk al gepubliceerd?
pi_190255569
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 20:54 schreef xmichellekex het volgende:
ok 22c is aan het buigen, maar nog niet helemaal gebroken.
Ik ben nog niet begonnen aan 22, maar het valt me wel op dat de 4 opdrachten van 22 er totaal verschillend uitzien. Waarschijnlijk is er toch ergens een link te vinden... Helpt dat niet met het ontcijferen?
pi_190255655
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 20:54 schreef xmichellekex het volgende:
ok 22c is aan het buigen, maar nog niet helemaal gebroken. Is de nederlandse eigenlijk al gepubliceerd?
Ze hebben vandaag gepost dat ze iets laten weten na Sinterklaas, dus ik verwacht vrijdag het eerste nieuws. Dan hebben ze ongeveer 1 week voor de teasers en volgende week de puzzel.

Ik ben zelf naar 30 aan het kijken en het doolhof oplossen is 1 ding, maar wat ik erna mee moet doen; zeer weinig idee. Je komt toch niet uit met het aantal letters

[ Bericht 11% gewijzigd door QIXL op 03-12-2019 21:08:48 ]
pi_190256134
22c is zo goed als binnen. Ik heb nog niet alle letters, maar wel al het antwoord op de vraag. Maar ik ga nu wel door tot ik alles gevonden heb want gezien de problemen die ik had om deze te kraken zou het wel eens goed kunnen dat er een foutje in de opgave zit.
pi_190256386
Oké bij het doolhof waarschijnlijk het antwoord van 2 punten gevonden. Nu kijken of de vier punten nog lukken
pi_190256628
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 21:40 schreef QIXL het volgende:
Oké bij het doolhof waarschijnlijk het antwoord van 2 punten gevonden. Nu kijken of de vier punten nog lukken
Ik zie duidelijk twee mogelijkheden waarin je kunt zoeken, maar ben te lui om het uit te werken. :').
pi_190257713
ok 22c klopt toch denk ik. Heb alles nu en op t eerste zicht klopt alles uitgenomen hun zinsbouw ;-) Ze moesten een heeel klein beetje foefelen om uit te komen.
pi_190258073
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 23:03 schreef xmichellekex het volgende:
ok 22c klopt toch denk ik. Heb alles nu en op t eerste zicht klopt alles uitgenomen hun zinsbouw ;-) Ze moesten een heeel klein beetje foefelen om uit te komen.
Volgens mij klopt 22c gewoon helemaal, niks geks aan de zin
pi_190264822
Hmm ja kan aan mij liggen maar ik verwachtte een meervoud in die zin waar een enkelvoud staat. Maar ik ben West-Vlaming, alom berucht vanwege ons gebrekkige kennis der Nederlandse taal :D

Jij bent er bijna helemaal door zeker? Sterk hoor.
pi_190281580
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2019 01:43 schreef CarloV het volgende:

[..]

Wat heb je ook aan een woordenboek en statistieken als ze er bij de teaser italiaans door heen gooien en bij de kerstbomen latijn. :P
Dan zit er maar 1 ding op: nog meer woordenboeken downloaden :P
pi_190281900
Ik ben even nieuwsgierig... Zijn er al forumleden die opgave 40 tot een goed einde hebben gebracht?
pi_190283335
ik zit er op te staren maar zie het niet.
pi_190283551
Ik ben even nieuwsgierig... Zijn er al forumleden die opgave 42 tot een goed einde hebben gebracht?
pi_190283656
Zijn er toevallig mensen met tips voor een beginnend puzzelaar die zelfs niets vindt na de eerste gegeven stap van opgave 33?
pi_190283720
de 2e stap is heeft een naam die een totale leek waarschijnlijk niet zal herkennen.
Als je een absolute beginner bent raad ik je aan te beginnen met 8, 12, 2

quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 15:49 schreef QIXL het volgende:
Ik ben even nieuwsgierig... Zijn er al forumleden die opgave 42 tot een goed einde hebben gebracht?
Van vraag 42 negeer ik vooralsnog het bestaan.
pi_190283774
Ik heb zowel 40 als 42 tot een goed einde gebracht. Zijn er ook forumleden die opgave 19 tot een goed einde hebben gebracht?

quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 15:56 schreef mat33333 het volgende:
Zijn er toevallig mensen met tips voor een beginnend puzzelaar die zelfs niets vindt na de eerste gegeven stap van opgave 33?
Als beginnend puzzelaar is het goed om bekend te geraken met de meestgebruikte versleuteltechnieken. De puzzelmakers geven het volgende rijtje in de inleiding van het document: Bacon, Braille, Morse, Vigenčre, Substitutie, Caesar. Maar dat lijstje is zeker niet volledig. Zie bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/Outline_of_cryptography voor een doorverwijspagina, of https://en.wikipedia.org/wiki/Substitution_cipher voor wat meer algemene info. Veel puzzelplezier! :)

Daarnaast zijn er ook een hoop websites met allerlei cryptografische tools die je een hoop werk besparen! Ik gebruik zelf meestal https://www.dcode.fr/tools-list, maar er zijn er nog veel meer.
pi_190284195
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 16:00 schreef xmichellekex het volgende:
[..]

Van vraag 42 negeer ik vooralsnog het bestaan.
Vraag 42? Welke vraag 42? ;)
pi_190285332
Van harte bedankt!
pi_190286396
Even frustraties uiten (ik ken verder niemand die puzzelt).
Bij 31c heb ik 3 redelijk lange worden waar ik toch vrij zeker van ben. Maar niet alleen kan ik deze niet aan elkaar plakken, volgens mij loopt de rest überhaupt vast.
😠😠😠😠😠
pi_190287552
quote:
6s.gif Op donderdag 5 december 2019 13:10 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

Dan zit er maar 1 ding op: nog meer woordenboeken downloaden :P
Ja totdat ze alleen het begin deel in het nederlands zetten en daarna doorgaan met een substitutiesleutel of een vigenere encryptie. Dan moet je wel! En dit is trouwens eerder gebeurd! Maar toen loste dus ook niemand de vraag op :P
pi_190288954
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 20:06 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja totdat ze alleen het begin deel in het nederlands zetten en daarna doorgaan met een substitutiesleutel of een vigenere encryptie. Dan moet je wel! En dit is trouwens eerder gebeurd! Maar toen loste dus ook niemand de vraag op :P
Ik kan het me nog goed herinneren! Maar we zijn daardoor wel mooi op dat soort 'grappen' voorbereid (als het goed is).
pi_190289240
quote:
6s.gif Op donderdag 5 december 2019 21:27 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

Ik kan het me nog goed herinneren! Maar we zijn daardoor wel mooi op dat soort 'grappen' voorbereid (als het goed is).
Ja, maar niet als je daarvoor speciaal allerlei woordenboeken gaat downloaden, dan ben je voorbereid op het verkeerde :P
pi_190290034
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2019 21:43 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja, maar niet als je daarvoor speciaal allerlei woordenboeken gaat downloaden, dan ben je voorbereid op het verkeerde :P
O ja, dat was mijn eigen redenering 8)7
pi_190297649
ben nu eens aan het werken op 18. Voorlopig nog geen opening gevonden, al doet die me denken aan de teaser van de Nederlandse van vorig jaar

edit, gevonden. Mooie opgave!

[ Bericht 12% gewijzigd door xmichellekex op 06-12-2019 17:24:16 ]
pi_190300561
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2019 14:24 schreef xmichellekex het volgende:
ben nu eens aan het werken op 18. Voorlopig nog geen opening gevonden, al doet die me denken aan de teaser van de Nederlandse van vorig jaar

edit, gevonden. Mooie opgave!
Volgens mij heb jij er ook al veel michelleke. En dat als west vlaming 😉
pi_190300956
Gog valt wel mee denk ik als ik sommigen hier bezig zie ;-).

Maar ik ben wel Belg dus voor mij is deze niet zomaar een opwarmertje zoals bij de meesten onder jullie.

Ik verbeter in ieder geval mijn score van vorig jaar, maar ik vind hem ook iets makkelijker en er zijn ook gewoon meer punten te verdienen. Ben zeker van zowat de helft van de vragen, maar ook nog veel vragen waar ik ergens onderweg vastgelopen ben.
  vrijdag 6 december 2019 @ 23:57:11 #268
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_190305968
Iemand al een oplossing voor 19a en b? Een hint zou welkom zijn ...
pi_190306962
Elke keer als ik het document open, moet ik langs 1 scrollen en ik zie echt niets :')
Dat is tot nu toe altijd een opwarmer geweest. Is deze nou zo moeilijk dit jaar of mis ik iets heel logisch?
pi_190309774
Tja 19a en b ik zoek nog ook steeds. Betrap me er zelf op dat ik steeds zoek naar WAT, ipv wie...
pi_190309960
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 11:05 schreef MarianneS het volgende:
Tja 19a en b ik zoek nog ook steeds. Betrap me er zelf op dat ik steeds zoek naar WAT, ipv wie...
De landen lijken nou niet echt een logisch verband te hebben, misschien de letters wat husselen bedenk ik me nu
pi_190310888
Ik heb 19a gevonden, maar 19b is een compleet raadsel. Heb al van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Inmiddels de handdoek in de ring gegooid |:(
pi_190311007
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 12:42 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik heb 19a gevonden, maar 19b is een compleet raadsel. Heb al van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Inmiddels de handdoek in de ring gegooid |:(
Ben nu wel heel nieuwsgierig :Y
pi_190311431
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 12:42 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik heb 19a gevonden, maar 19b is een compleet raadsel. Heb al van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Inmiddels de handdoek in de ring gegooid |:(
Heel herkenbaar, maar ik geef het nog niet op.
pi_190311467
Ach zolang de NL versie er nog niet is, puzzelen we nog even lekker door.
pi_190311851
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 12:42 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik heb 19a gevonden, maar 19b is een compleet raadsel. Heb al van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Inmiddels de handdoek in de ring gegooid |:(
Misschien moet je het eens in een ander perspectief zien:

SPOILER: 19b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_190311946
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 14:29 schreef CarloV het volgende:

[..]

Misschien moet je het eens in een ander perspectief zien:

SPOILER: 19b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Duidelijk! 80.4 pinguins in Rusland *O*
pi_190312000
ik zou die 0.4 penguinwel eens willen zien
pi_190312025
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 14:42 schreef xmichellekex het volgende:
ik zou die 0.4 penguinwel eens willen zien
Het is Rusland, daar kan werkelijk alles!
pi_190312176
In Rusland is de wiskunde anders, daar heb je 0,4 pinguins, kan je 140% geven en is 180/24+16/20+31944/33418 555. Hoe dat in Belgiė werkt, daar ben ik alleen nog niet achter :'(
pi_190312262
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 14:29 schreef CarloV het volgende:

[..]

Misschien moet je het eens in een ander perspectief zien:

SPOILER: 19b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In dat geval zijn er op Madagaskar 3 ijsberen en 6 wakken. Maakt samen 9 oftewel 2.7 pinguins, merci! Op naar de volgende opgave
pi_190312330
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 14:55 schreef QIXL het volgende:
In Rusland is de wiskunde anders, daar heb je 0,4 pinguins, kan je 140% geven en is 180/24+16/20+31944/33418 555. Hoe dat in Belgiė werkt, daar ben ik alleen nog niet achter :'(
Ik had je graag een Belgenmop verteld, maar dan had ik het antwoord prijs gegeven

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 15:08 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

In dat geval zijn er op Madagaskar 3 ijsberen en 6 wakken. Maakt samen 9 oftewel 2.7 pinguins, merci! Op naar de volgende opgave
Het aantal ijsberen is altijd een even getal, dus daar gaat iets mis!
pi_190313259
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 15:15 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ik had je graag een Belgenmop verteld, maar dan had ik het antwoord prijs gegeven
Ik heb daar niet zo'n moeite mee, openen op eigen risico
SPOILER: Belgenmop
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_190313405
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 12:42 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik heb 19a gevonden, maar 19b is een compleet raadsel. Heb al van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Inmiddels de handdoek in de ring gegooid
mss moet je a geven, dan helpen we allen zoeken naar b 8)7
pi_190315013
Ik ben nieuwsgierig. Heeft iemand 15 (de dieren shikaku) al opgelost?
pi_190316571
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 18:23 schreef QIXL het volgende:
Ik ben nieuwsgierig. Heeft iemand 15 (de dieren shikaku) al opgelost?
Eerst maar eens uitzoeken hoe dat werkt.
pi_190320921
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2019 16:42 schreef xmichellekex het volgende:

[..]

mss moet je a geven, dan helpen we allen zoeken naar b 8)7
SPOILER: 19a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_190320999
quote:
1s.gif Op zondag 8 december 2019 00:47 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

SPOILER: 19a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 19a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_190321039
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 00:54 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 19a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met deze hints moet het wel lukken lijkt me :P
pi_190321233
quote:
10s.gif Op zondag 8 december 2019 01:00 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met deze hints moet het wel lukken lijkt me :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_190322431
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 01:30 schreef CarloV het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
CarloV, je hints zijn nog cryptischer dan de originele vragen })
pi_190322693
Ik had iemand op mijn radar die wel gelinkt kon worden aan al die landen, maar ik dacht dat de link te vaag was. Maar met de hints toch maar nog eens dubbelchecken. ;-)
pi_190322975
Vraagje over opgave 33: ik zit vast na drie transformaties. Ik ben redelijk zeker dat ik de juiste derde transformatie heb gevonden, want ik heb twee duidelijke woorden voor de vierde transformatie. Dat lijkt me echter niet genoeg, ik mis een sleutel, of zie ik weer iets over het hoofd?
pi_190323011
je ziet iets over het hoofd ;-)
pi_190323133
Bij 32, lijkt het erop dat ik het begin heb of iig de eerste 7 letters. Maar daarna heb ik geen idee meer wat er gebeurd? Is het eerste gedeelte toeval of wisselt daadwerkelijk het patroon na de eerste paar?
pi_190323661
Vraag 20 is ook wel echt goed te doen voor de punten die je er voor krijgt
pi_190327644
ik denk dat ik door jullie tips ivm 19 weet op wie je doelt, maar zie het verband niet met die getallen. Even verder zoeken.

Van 32 heb ik de puzzel opgelost vermoed ik, maar zal wss nog verder versleuteld zijn... Of ik ben helemaal fout aan het zoeken, dat kan ook altijd ;-)

btw waarom sluit dit topic automatisch binnen 5 posts?
pi_190327793
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2019 14:18 schreef xmichellekex het volgende:
ik denk dat ik door jullie tips ivm 19 weet op wie je doelt, maar zie het verband niet met die getallen. Even verder zoeken.

Van 32 heb ik de puzzel opgelost vermoed ik, maar zal wss nog verder versleuteld zijn... Of ik ben helemaal fout aan het zoeken, dat kan ook altijd ;-)

btw waarom sluit dit topic automatisch binnen 5 posts?
Omdat er een topic op FOK maar 301 posts kan bevatten. Daarna komt topic #2 (een vervolgtopic)

Bij 32 denk ik ook goed begonnen te zijn maar hoe de versleuteling werkt geen idee
pi_190327894
28 is ook zo een waar ik het getal heb maar nog geen persoon aan gekoppeld. Ook nog niet echt lang gezocht eerlijk gezegd. Er zijn te veel opgaven ;-)
pi_190328325
Iemand al een opening gevonden in 21? Vier maal een half punt laat uitschijnen dat het niet te ver gezocht moet worden, maar ik zie hier helemaal niets in.
pi_190329408
ik ook niet, maar ik lig niet wakker van die 2 puntjes. Op 1 zit ik ook nog steeds te kniezen en zou in principe ook een binnenkopper moeten zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')