SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 70% gewijzigd door xmichellekex op 27-11-2019 23:38:52 ]
Ik heb hetzelfde. Ik weet niet of ik nu de logica net niet helemaal doorheb of dat er toch een fout in zit.quote:Op woensdag 27 november 2019 23:42 schreef QIXL het volgende:
Ik was naar 40b aan het kijken, leek me goed te doen voor 1 punt. Maar bij het laatste deel van de boom kom ik maar niet uit. Heeft iemand al naar 40 gekeken en zo ja, mis ik daar iets (waarschijnlijk) of is daar toch een foutje binnengeslopen?
Ik heb hetzelfde met opgave 27. Ik heb het vermoeden dat daar één of twee foutjes in zitten. Als ik de logica juist heb, is de tweede 'c' in 'ccj' (vierde woord) niet correct. Net als de 'v' in 'mgvlky' (elfde woord).quote:Op woensdag 27 november 2019 23:44 schreef Barbabenno het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde. Ik weet niet of ik nu de logica net niet helemaal doorheb of dat er toch een fout in zit.
Lap. Dan kan ik nog wat verder mijn hoofd breken. Hij lijkt niet lastig, maar om de één of andere reden zit ik toch vast.quote:
Dacht je nou dat 34 makkelijk ging zijn? Die stel ik duidelijk uit tot Sint Juttemis. De logica is simpel maar de uitvoering ervan bijna onmogelijk (of in ieder geval voor mij)quote:Op donderdag 28 november 2019 01:36 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik vind 40 maar vaag, zal een deel van de logica wel gemist hebben
Maar wat een gedrocht is 34 zeg, die heeft me wel wat meer zweet gekost dan ik dacht toen ik eraan begon
40 klopt helemaal, komt een mooi antwoord uit.quote:Op woensdag 27 november 2019 23:42 schreef QIXL het volgende:
Ik was naar 40b aan het kijken, leek me goed te doen voor 1 punt. Maar bij het laatste deel van de boom kom ik maar niet uit. Heeft iemand al naar 40 gekeken en zo ja, mis ik daar iets (waarschijnlijk) of is daar toch een foutje binnengeslopen?
Gelukkig was het voor mijn trouwe processor niet onmogelijkquote:Op donderdag 28 november 2019 02:03 schreef QIXL het volgende:
[..]
Dacht je nou dat 34 makkelijk ging zijn? Die stel ik duidelijk uit tot Sint Juttemis. De logica is simpel maar de uitvoering ervan bijna onmogelijk (of in ieder geval voor mij)
Hoe bedoel je? Die is 3 punten, 34 is 4 punten.quote:Op donderdag 28 november 2019 23:32 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik ben wel benieuwd of er al iemand uit Opgave 15 is gekomen. Daar heb ik nog geen enkele opening in weten te vinden en het lijkt me de lastigste vraag uit de hele puzzel. Niet voor niets ook dat hij de meeste punten waard is...
Oeps bedoelde 14quote:Op donderdag 28 november 2019 23:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Die is 3 punten, 34 is 4 punten.
Nou ja opgave 43 is 25 punten waard... maar opgave 14 is inderdaad ook best problematisch. Die heb ik ook nog niet, maar ook nog niet echt naar willen kijkenquote:Op donderdag 28 november 2019 23:32 schreef De_Escalatievogel het volgende:
Ik ben wel benieuwd of er al iemand uit Opgave 14 is gekomen. Daar heb ik nog geen enkele opening in weten te vinden en het lijkt me de lastigste vraag uit de hele puzzel. Niet voor niets ook dat hij de meeste punten waard is...
Die c lijkt me wel te kloppen, maar ik loop een paar woorden verder vast.quote:Op donderdag 28 november 2019 01:47 schreef soukhan het volgende:
[..]
Ik heb hetzelfde met opgave 27. Ik heb het vermoeden dat daar één of twee foutjes in zitten. Als ik de logica juist heb, is de tweede 'c' in 'ccj' (vierde woord) niet correct. Net als de 'v' in 'mgvlky' (elfde woord).
Kloppen mijn vermoedens?
Je moet die piramides denk ik meer zien als 1 opgave van 2 punten. Bij zulk soort opgaves is het vaak zo dat als je er eentje hebt, dat de rest dan vrij eenvoudig volgtquote:Op vrijdag 29 november 2019 20:11 schreef QIXL het volgende:
Ik denk 22b opgelost te hebben. De puntenverdeling blijf ik toch maar raar vinden. Zoiets simpels 2 punten en die piramides waar ik geen aanknopingspunt hebben allemaal maar 0,5 punt![]()
Volgens mij ben jij wel goed bezig, Escalatievogel. 14, 34 opgelost en vast nog veel meer. De Belgen moeten oppassen dat de prijs niet naar Nederland komtquote:
Ik zit met hetzelfde probleem voor opgave 5: mooie oplossing bekomen (met mijn vriend python), behalve voor posities 4, 8 en de voorlaatste. Toevallig allemaal dezelfde uitzondering, dus waarschijnlijk gewoon een extra regel van de sleutel?quote:Op dinsdag 26 november 2019 18:59 schreef Nikkie72 het volgende:
Ik heb ook de laptop het monnikkenwerk laten doen en een mooie oplossing, op twee posities na. De op een-na-laatste stoort mij het meest. Ik weet wat het moet zijn, maar dan klopt de logica toch niet
Ja dat is ook mijn conclusie, maar plek 14 heeft dan weer een andere uitzondering. Ik vermoed dat er ergens een klein foutje is ingeslopen. Gelukkig is het antwoord ondubbelzinnigquote:Op zaterdag 30 november 2019 11:40 schreef mbo_osese het volgende:
[..]
Ik zit met hetzelfde probleem voor opgave 5: mooie oplossing bekomen (met mijn vriend python), behalve voor posities 4, 8 en de voorlaatste. Toevallig allemaal dezelfde uitzondering, dus waarschijnlijk gewoon een extra regel van de sleutel?
Ja het gaat inderdaad lekker, zit wel over de 100 denk ik. Maar ga hem waarschijnlijk niet insturen, wat mij betreft hoort de beker in België!quote:Op zaterdag 30 november 2019 09:43 schreef QIXL het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij wel goed bezig, Escalatievogel. 14, 34 opgelost en vast nog veel meer. De Belgen moeten oppassen dat de prijs niet naar Nederland komt
Je weet dat er een uitwerkingenblad is?quote:Op zondag 1 december 2019 17:46 schreef VinckxK het volgende:
Allen,
Ik wil mij ook eens wagen aan de moeilijkste puzzel van het jaar. In de inleiding geven ze mee dat je best de opgaven van vorig jaar eens bekijkt, alvorens te beginnen aan die van dit jaar, dus daar ben ik nu mee begonnen. Echter zie ik gewoon echt niet hoe ik opgave 36 moet oplossen.
Hier wordt verteld dat dit een makkie is, maar ik zie het gewoon niet.
Is er misschien iemand die heel kort even kan uitleggen hoe opgave 36 van de editie 2018 opgelost moet worden? Dan kan ik ook weer gerust slapen.
Alvast hartelijk dank!!!
Gr
Ja die was erg leuk! Ik denk dat ik op het zelfde punt als waar jij nu zit ook even vast zat, maar het eindantwoord is wel duidelijk genoegquote:Op maandag 2 december 2019 16:24 schreef xmichellekex het volgende:
iemand al op het einde van 33 geraakt? Ik zit over halverwege, maar ben op een punt gekomen dat er nogal veel opties zijn en het is me niet helemaal duidelijk wat nu juist wordt bedoeld.
Ik zit ook even op een dood punt na een paar stappen. Maar kan ook het eind antwoord al een beetje raden zo even verder kijken weerquote:Op maandag 2 december 2019 16:24 schreef xmichellekex het volgende:
iemand al op het einde van 33 geraakt? Ik zit over halverwege, maar ben op een punt gekomen dat er nogal veel opties zijn en het is me niet helemaal duidelijk wat nu juist wordt bedoeld.
Ik heb het uitwerkingenblad er idd ook naastliggen. Tx voor de tip, nu zie ik hetquote:Op zondag 1 december 2019 18:19 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
Je weet dat er een uitwerkingenblad is?Ik moet zeggen dat de toelichting misschien niet heel duidelijk is, maar het komt er op neer dat je steeds de letters van de 2 zinnen over elkaar heen legt. Daarbij geldt dat elk segmentje / stukje dat dubbel is, in de 'som' wegvalt. Zo duidelijker?
Heb jij ergens een gratis online woordenboek dan om te downloadenquote:Op maandag 2 december 2019 21:01 schreef thabit het volgende:
Een woordenboek downloaden en n-gram statistieken gebruiken.
Ze zijn inderdaad lastig te vinden, maar OpenTaal heeft er een (https://www.opentaal.org/bestanden) en check ook de volgende site: http://home.wxs.nl/~avdw3b/aad.htmlquote:Op maandag 2 december 2019 21:28 schreef QIXL het volgende:
[..]
Heb jij ergens een gratis online woordenboek dan om te downloaden? volgens mij zijn de meeste niet te downloaden
Ik ben ondertussen op hetzelfde punt aangekomen en verbaas me ook over de laatste twee posities. Als er een foutje in de laatste positie zit klopt die een-na-laatste wat mij betreft ook weer. Er zijn nog geen errata gepubliceerd, he?quote:Op dinsdag 26 november 2019 18:59 schreef Nikkie72 het volgende:
Maar toch even een vraagje bij opgave 5.
Ik heb ook de laptop het monnikkenwerk laten doen en een mooie oplossing, op twee posities na. De op een-na-laatste stoort mij het meest. Ik weet wat het moet zijn, maar dan klopt de logica toch niet?
Is er nog iemand die hier tegenaan gelopen is, of zie ik toch iets over het hoofd?
Merci! Heb er vorig jaar kort naar gekeken voor de NL-versie, maar ik kreeg het niet op een handige manier aan de praat. Gelukkig was het toen uiteindelijk ook niet nodig, maar dit jaar belooft de puzzel weer een stukkie lastiger te worden.quote:Op maandag 2 december 2019 21:33 schreef thabit het volgende:
[..]
Ze zijn inderdaad lastig te vinden, maar OpenTaal heeft er een (https://www.opentaal.org/bestanden) en check ook de volgende site: http://home.wxs.nl/~avdw3b/aad.html
Wat heb je ook aan een woordenboek en statistieken als ze er bij de teaser italiaans door heen gooien en bij de kerstbomen latijn.quote:Op maandag 2 december 2019 23:24 schreef De_Escalatievogel het volgende:
[..]
Merci! Heb er vorig jaar kort naar gekeken voor de NL-versie, maar ik kreeg het niet op een handige manier aan de praat. Gelukkig was het toen uiteindelijk ook niet nodig, maar dit jaar belooft de puzzel weer een stukkie lastiger te worden.
thx!quote:Op maandag 2 december 2019 21:33 schreef thabit het volgende:
Ze zijn inderdaad lastig te vinden, maar OpenTaal heeft er een (https://www.opentaal.org/bestanden) en check ook de volgende site: http://home.wxs.nl/~avdw3b/aad.html
Ik ben nog niet begonnen aan 22, maar het valt me wel op dat de 4 opdrachten van 22 er totaal verschillend uitzien. Waarschijnlijk is er toch ergens een link te vinden... Helpt dat niet met het ontcijferen?quote:Op dinsdag 3 december 2019 20:54 schreef xmichellekex het volgende:
ok 22c is aan het buigen, maar nog niet helemaal gebroken.
Ze hebben vandaag gepost dat ze iets laten weten na Sinterklaas, dus ik verwacht vrijdag het eerste nieuws. Dan hebben ze ongeveer 1 week voor de teasers en volgende week de puzzel.quote:Op dinsdag 3 december 2019 20:54 schreef xmichellekex het volgende:
ok 22c is aan het buigen, maar nog niet helemaal gebroken. Is de nederlandse eigenlijk al gepubliceerd?
Ik zie duidelijk twee mogelijkheden waarin je kunt zoeken, maar ben te lui om het uit te werken.quote:Op dinsdag 3 december 2019 21:40 schreef QIXL het volgende:
Oké bij het doolhof waarschijnlijk het antwoord van 2 punten gevonden. Nu kijken of de vier punten nog lukken
Volgens mij klopt 22c gewoon helemaal, niks geks aan de zinquote:Op dinsdag 3 december 2019 23:03 schreef xmichellekex het volgende:
ok 22c klopt toch denk ik. Heb alles nu en op t eerste zicht klopt alles uitgenomen hun zinsbouw ;-) Ze moesten een heeel klein beetje foefelen om uit te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |