FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / ProRail verliest 18 miljoen euro aan zakenman door grondblunder
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 11:41
ProRail verliest 18 miljoen euro aan zakenman door grondblunder

ProRail heeft ruim 18 miljoen euro betaald voor gronden langs het spoor, die de spoorbeheerder eerder voor vrijwel niets had kunnen krijgen. Een Rotterdamse zakenman was het staatsbedrijf en het ministerie te slim af.

4.jpg

De zaak draait rond vele honderden kleine percelen grond langs het spoor, overal in Nederland. Soms maar 30 centimeter breed. De grond was van NS Vastgoed, dat jarenlang van de percelen af wilde. NS Vastgoed bood het pakket in 2005 en in 2010 aan bij ProRail. Maar na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot de spoorbeheerder de percelen niet te kopen.

Een Rotterdamse vastgoedondernemer die de gronden daarna kreeg aangeboden, nam de grond daarna wél over van NS. Met zijn bedrijf RailSide kreeg hij 8 miljoen euro toe van de NS, met daarbij de verplichting de gronden te onderhouden. De ondernemer vermoedde dat de grond belangrijker was dan ProRail inzag.

Hij kreeg gelijk: pas na de verkoop besefte ProRail dat het de gronden op veel plaatsen tóch nodig had. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van spoorbruggen, overgangen of hekken tegen zelfmoord.

4.jpg

Conflict
De ondernemer sleepte ProRail in de afgelopen jaren meermaals voor de rechter omdat de spoorbeheerder zonder toestemming op zijn grond actief was. Het conflict liep zo hoog op, dat ProRail zich in 2017 genoodzaakt zag de gronden alsnog volledig aan te kopen. Pas na lang onderhandelen ging de ondernemer akkoord met een koopsom van 18,1 miljoen euro, voor grond waar hij nooit één cent had betaald.

ProRail zegt in een reactie dat het de gronden wilde overnemen, maar dat het ministerie van Verkeer dit blokkeerde. ,,Achteraf is het makkelijk praten’’, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom. ,,Niemand had van te voren kunnen bedenken dat het zo zou lopen. Dit zijn handige jongens die ergens geld in zien.’'

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat erkent dat het ProRail heeft geadviseerd de gronden niet te kopen. Woordvoerder Carlijn van Donselaar: ,,Het ministerie gaf indertijd aan dat een aankoop niet voor de hand lag, omdat de noodzaak daarvoor op dat moment ontbrak. Dat ProRail en de ondernemer in een langslepend juridisch conflict terecht zouden komen over het betreden van de grond, was vooraf niet te voorzien.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)ondblunder~ab6d5863/

Gaan de verantwoordelijke bestuurders dit voelen in hun portemonnee of gaan anderen hier voor opdraaien?

SPOILER
Treinkaartjes vanaf 2019 fors duurder, prijs openbaar vervoer hoger dan de auto
https://wnl.tv/2018/10/30/treinkaartjes-duurder/

#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 11:43
Woekerwinsten die gemaakt worden ten koste van de gemeenschap, moeten gewoon geconfisqueerd worden.

Maar ja, Neo-liberalisme...
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 11:45
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:43 schreef Hamzoef het volgende:
Woekerwinsten die gemaakt worden ten koste van de gemeenschap, moeten gewoon geconfisqueerd worden.

Maar ja, Neo-liberalisme...
De overheid moet andermans eigendom kunnen afpakken. Natuurlijk.
Nobuzaterdag 15 december 2018 @ 11:45
Benieuwd hoeveel ambtenaartjes hier van meegeprofiteerd hebben.
Ringozaterdag 15 december 2018 @ 11:47
ProRail heeft toch alleen maar netjes het advies van het ministerie gevolgd?
quote:
De zaak draait rond vele honderden kleine percelen grond langs het spoor, overal in Nederland. Soms maar 30 centimeter breed. De grond was van NS Vastgoed, dat jarenlang van de percelen af wilde. NS Vastgoed bood het pakket in 2005 en in 2010 aan bij ProRail. Maar na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot de spoorbeheerder de percelen niet te kopen.
Ik snap dat 18 miljoen aan één ondernemer veel is, maar de enige terechte vraag is: wat was de reden van het negatief advies van het ministerie destijds?
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 11:48
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:47 schreef Ringo het volgende:
ProRail heeft toch alleen maar netjes het advies van het ministerie gevolgd?

[..]

Ik snap dat 18 miljoen aan één ondernemer veel is, maar de enige terechte vraag is: wat was de reden van het negatieve advies van het ministerie destijds?
Waarschijnlijk dat het te duur zou zijn om al die mini-stukjes grond te onderhouden.

Ik heb de TT verder van de nieuwsbron overgenomen omdat anders users daarover gaan klagen, maar de TT is eigenlijk incorrect.
Die gehaaide zakenman maakt veel meer winst dan 'slechts' 18 miljoen.
Roces18zaterdag 15 december 2018 @ 11:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

SPOILER
Treinkaartjes vanaf 2019 fors duurder, prijs openbaar vervoer hoger dan de auto
https://wnl.tv/2018/10/30/treinkaartjes-duurder/

wat een onzin artikel, verhoudingsgewijs stijgen de kosten van ov meer dan de auto, maar betekent niet dat auto goedkoper is :P
Nobuzaterdag 15 december 2018 @ 11:56
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk dat het te duur zou zijn om al die mini-stukjes grond te onderhouden.

Die stukjes liggen allemaal tegen grond van prorail aan, het is niet dat ze daar speciaal een maaiploeg naartoe moeten sturen.
J.B.zaterdag 15 december 2018 @ 11:56
Oftewel: het was geen grondblunder van ProRail, maar van het ministerie dat de aankoop tegenhield.
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 12:00
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:56 schreef Nobu het volgende:

[..]

Die stukjes liggen allemaal tegen grond van prorail aan, het is niet dat ze daar speciaal een maaiploeg naartoe moeten sturen.
De NS geeft niet voor niets gratis grond weg met miljoenen gratis geld erbij. Of ja, nu blijkt dat ze ook nog eens die grond voor 18 miljoen terug moeten kopen.

Maar de eerste deal hield in dat de zakenman verplicht werd om de grond te onderhouden zolang dat in zijn bezit zou zijn en daar kreeg hij miljoenen voor. Ik weet niet hoe zulke kleine stukjes grond onderhouden moeten worden, maar wel dat dat geen goedkope zaak is.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 12:01
Jammer van die jankspoiler die verder niks met de rest van de OP te maken heeft.
Nobuzaterdag 15 december 2018 @ 12:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS geeft niet voor niets gratis grond weg met miljoenen gratis geld erbij. Of ja, nu blijkt dat ze ook nog eens die grond voor 18 miljoen terug moeten kopen.

Maar de eerste deal hield in dat de zakenman verplicht werd om de grond te onderhouden zolang dat in zijn bezit zou zijn en daar kreeg hij miljoenen voor. Ik weet niet hoe zulke kleine stukjes grond onderhouden moeten worden, maar wel dat dat geen goedkope zaak is.
Omdat de NS niet Prorail is. Die moesten dus wél speciaal voor die 30cm een maaiploeg sturen.
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 12:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:55 schreef Roces18 het volgende:

[..]

wat een onzin artikel, verhoudingsgewijs stijgen de kosten van ov meer dan de auto, maar betekent niet dat auto goedkoper is :P
Je hebt gelijk. Dit zou een betere keuze zijn geweest:
https://www.ad.nl/nieuws/(...)f-gestegen~aa76aeae/
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 12:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS geeft niet voor niets gratis grond weg met miljoenen gratis geld erbij. Of ja, nu blijkt dat ze ook nog eens die grond voor 18 miljoen terug moeten kopen.
Oh, jij weet gewoon niet het verschil tussen NS en Prorail. Dat is het :)
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 12:06
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:02 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Oh, jij weet gewoon niet het verschil tussen NS en Prorail. Dat is het :)
De NS gaf de grond weg en betaalde de zakenman ook nog eens 8 miljoen euro voor de verplichting om de grond voor altijd te onderhouden te onderhouden. Binnen een paar jaar naaide de zakenman ook nog eens Prorail door die gratis grond voor het astronomische bedrag van 18 miljoen Euro te verkopen aan Prorail.

Ik haalde beide bedrijven een keer door elkaar ja.
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 12:07
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS gaf de grond weg en betaalde de zakenman ook nog eens 8 miljoen euro voor de verplichting om de grond voor altijd te onderhouden te onderhouden. Binnen een paar jaar naaide de zakenman ook nog eens Prorail door die gratis grond voor het astronomische bedrag van 18 miljoen Euro te verkopen aan Prorail.

Ik haalde beide bedrijven een keer door elkaar ja.

Die zakenman naait niemand, die profiteert gewoon van de incompetentie van ambtenaren.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 12:08
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS gaf de grond weg en betaalde de zakenman ook nog eens 8 miljoen euro voor de verplichting om de grond voor altijd te onderhouden te onderhouden. Binnen een paar jaar naaide de zakenman ook nog eens Prorail door die gratis grond voor het astronomische bedrag van 18 miljoen Euro te verkopen aan Prorail.

Ik haalde beide bedrijven een keer door elkaar ja.

Wel meerdere malen. Bijvoorbeeld door je treinkaartjes duurder linkje. Prorail heeft niks te maken met de treinkaartjes
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 12:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die zakenman naait niemand, die profiteert gewoon van de incompetentie van ambtenaren.
Hij naait de belastingbetaler/treinreiziger. Dit was niet een gelukje achteraf, maar een vooropgezet plan. Mogelijk gemaakt door incompetente ambtenaren.
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 12:10
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hij naait de belastingbetaler/treinreiziger. Dit was niet een gelukje achteraf, maar een vooropgezet plan. Mogelijk gemaakt door incompetente ambtenaren.
De belastingbetaler/treinreiziger is dus genaaid door faalbeleid van het ministerie, ProRail en NS Vastgoed. Die dienen namelijk het belang van de belastingbetaler en de treinreiziger. Een vastgoedhandelaar heeft daar niets mee te maken.
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 12:12
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:08 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Wel meerdere malen. Bijvoorbeeld door je treinkaartjes duurder linkje. Prorail heeft niks te maken met de treinkaartjes
Nou:
quote:
voor gronden langs het spoor, die de spoorbeheerder eerder voor vrijwel niets had kunnen krijgen.
dat geeft aan dat de NS zelfs geld van Prorail had kunnen krijgen als de ambtenaren gewoon hun werk gedaan hadden. Nu heeft de NS die zakenman 8 miljoen moeten betalen voor een verplichting waar hij heel snel vanaf was.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 12:15
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nou:

[..]

dat geeft aan dat de NS zelfs geld van Prorail had kunnen krijgen als de ambtenaren gewoon hun werk gedaan hadden. Nu heeft de NS die zakenman 8 miljoen moeten betalen voor een verplichting waar hij heel snel vanaf was.
Laat maar knul :*
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 12:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De belastingbetaler/treinreiziger is dus genaaid door faalbeleid van het ministerie, ProRail en NS Vastgoed. Die dienen namelijk het belang van de belastingbetaler en de treinreiziger. Een vastgoedhandelaar heeft daar niets mee te maken.
Er is een groot verschil tussen een gelukje achteraf of een vooropgezet plan om met andere intenties zoveel mogelijk geld te cashen op kosten van de belastingbetaler en de treinreiziger.

Deze zakenman heeft gratis grond ontvangen is een onderhoudsverplichting aangegaan met de bedoeling om nooit die grond te onderhouden, maar om voor een 2e keer zoveel mogelijk geld ervoor te ontvangen omdat anders het treinverkeer onmogelijk word.
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 12:17
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:15 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Laat maar knul :*
Prima jochie
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 12:21
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nou:

[..]

dat geeft aan dat de NS zelfs geld van Prorail had kunnen krijgen als de ambtenaren gewoon hun werk gedaan hadden. Nu heeft de NS die zakenman 8 miljoen moeten betalen voor een verplichting waar hij heel snel vanaf was.
Er worden per week zo'n 6,5 miljoen treinreizen gemaakt. Die 8 miljoen, hoe zonde ook, doet letterlijk niets met de prijs van een treinreis.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er is een groot verschil tussen een gelukje achteraf of een vooropgezet plan om met andere intenties zoveel mogelijk geld te cashen op kosten van de belastingbetaler en de treinreiziger.

Deze zakenman heeft gratis grond ontvangen is een onderhoudsverplichting aangegaan met de bedoeling om nooit die grond te onderhouden, maar om voor een 2e keer zoveel mogelijk geld ervoor te ontvangen omdat anders het treinverkeer onmogelijk word.
Dat verschil ontken ik ook niet, maar het verandert niets aan het feit dat een vastgoedhandelaar helemaal niet in het belang van belastingbetalers of wie dan ook hoeft te handelen. Die handelt in zijn eigen belang.
Pleun2011zaterdag 15 december 2018 @ 12:23
Het ministerie zag het belang niet die de percelen in de toekomst konden hebben en heeft toen de afweging gemaakt om er geen gemeenschapsgeld aan uit te geven. De zakenman was slimmer en zag wel de potentie. Ik neem mijn petje af voor deze man. Slim, doorzettingsvermogen, geduld en goed kunnen onderhandelen met partijen die veel groter zijn dan jij. Respect
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 12:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er worden per week zo'n 6,5 miljoen treinreizen gemaakt. Die 8 miljoen, hoe zonde ook, doet letterlijk niets met de prijs van een treinreis.

[..]

Dat verschil ontken ik ook niet, maar het verandert niets aan het feit dat een vastgoedhandelaar helemaal niet in het belang van belastingbetalers of wie dan ook hoeft te handelen. Die handelt in zijn eigen belang.
Goed, we zijn het er over eens dat het handelen van de zakenman vooral schade aan de treinreiziger en belastingbetaler heeft opgeleverd. Of dat de kwalificatie 'naaide' daarvoor terecht is, daarover zijn we het niet eens.
nostrazaterdag 15 december 2018 @ 12:29
Slim gehandeld, niets mis mee.
Starhopperzaterdag 15 december 2018 @ 12:32
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:29 schreef nostra het volgende:
Slim gehandeld, niets mis mee.
_O_ _O_ _O_
Pleun2011zaterdag 15 december 2018 @ 12:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Goed, we zijn het er over eens dat het handelen van de zakenman vooral schade aan de treinreiziger en belastingbetaler heeft opgeleverd. Of dat de kwalificatie 'naaide' daarvoor terecht is, daarover zijn we het niet eens.
Natuurlijk niet. Er zijn zoveel zakelijke deals die door de overheid worden gesloten als private partij. Zou heel vreemd zijn als die private ondernemingen het belang van de burger zouden moeten dienen. Dat moet de overheid zelf doen, ondernemingen hebben daar niets mee te maken.
hugecoollzaterdag 15 december 2018 @ 12:33
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Goed, we zijn het er over eens dat het handelen van de zakenman vooral schade aan de treinreiziger en belastingbetaler heeft opgeleverd.
imo vooral dit gebrek aan inzicht
quote:
Dat ProRail en de ondernemer in een langslepend juridisch conflict terecht zouden komen over het betreden van de grond, was vooraf niet te voorzien.
NS wil van die grond af en de volgende eigenaar laat ons daar vast wel gratis gebruik van maken als we het niet zelf kopen

Het voorkomen van dit soort shit is toch de hele fucking reden dat je besluit om ZELF die grond te kopen
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 12:36
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:33 schreef hugecooll het volgende:

[..]

imo vooral dit gebrek aan inzicht

[..]

NS wil van die grond af en de volgende eigenaar laat ons daar vast wel gratis gebruik van maken als we het niet zelf kopen

Het voorkomen van dit soort shit is toch de hele fucking reden dat je besluit om ZELF die grond te kopen
Dat. En het woordje kopen mag tussen aanhalingstekens, want de NS had die grond gewoon gratis aan Prorail gegeven als ze die grond zouden onderhouden.
hugecoollzaterdag 15 december 2018 @ 12:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat. En het woordje kopen mag tussen aanhalingstekens, want de NS had die grond gewoon gratis aan Prorail gegeven als ze die grond zouden onderhouden.
Ja goed, ik weet niet of ze met Prorail diezelfde deal zouden hebben dus vandaar kopen :P
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 12:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Goed, we zijn het er over eens dat het handelen van de zakenman vooral schade aan de treinreiziger en belastingbetaler heeft opgeleverd. Of dat de kwalificatie 'naaide' daarvoor terecht is, daarover zijn we het niet eens.
Nee, dat zijn we niet. Lees nog maar eens terug.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 12:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De overheid moet andermans eigendom kunnen afpakken. Natuurlijk.
Natuurlijk inderdaad.

Doen ze bij drugsdealers ook. Bij sommige mensen pakken ze zelfs hun jas af.
Fir3flyzaterdag 15 december 2018 @ 12:44
Dat heet slim investeren. Bovendien heeft die man zich dus aan de afspraak gehouden en de grond goed onderhouden. Het lijkt me interessant om uit te zoeken hoeveel geld dat Prorail nou eigenlijk bespaard heeft aan onderhoud.
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 12:46
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Natuurlijk inderdaad.

Doen ze bij drugsdealers ook. Bij sommige mensen pakken ze zelfs hun jas af.
Drugsdealers hebben geld verdiend met criminele activiteiten, dat is een onvergelijkbare situatie.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 12:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Drugsdealers hebben geld verdiend met criminele activiteiten, dat is een onvergelijkbare situatie.
Met jouw referentiekader wat normen en waarden betreft misschien wel ja.
Fir3flyzaterdag 15 december 2018 @ 12:50
Alle ondernemers zijn drugsdealers. Dat we het even weten.
voetbalmanager2zaterdag 15 december 2018 @ 12:52
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:44 schreef Fir3fly het volgende:
Dat heet slim investeren. Bovendien heeft die man zich dus aan de afspraak gehouden en de grond goed onderhouden. Het lijkt me interessant om uit te zoeken hoeveel geld dat Prorail nou eigenlijk bespaard heeft aan onderhoud.
De zakenman 'kocht' de grond ergens na 2010 met de bedoeling dat hij het al de tijd dat hij het in zijn bezit had moest onderhouden. Daar kreeg hij 8 miljoen voor. Slechts een paar jaar later verkocht hij de gratis gekregen grond voor 18 miljoen Euro.

Ik denk niet dat die man er een slechte deal van gemaakt heeft. Die 8 miljoen waren bedoeld om de grond voor zeer lange tijd mee te onderhouden.
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 12:56
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:48 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Met jouw referentiekader wat normen en waarden betreft misschien wel ja.
Neen, met de wet als referentiekader.
Surveillance-Fietszaterdag 15 december 2018 @ 13:05
Geef hem eens ongelijk.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 13:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Neen, met de wet als referentiekader.
Ik wist dat je dat aan ging voeren. :') Daarom had ik het al over neo-liberalisme, dit maakt dit soort absurde wetgeving mogelijk. Een eerlijk systeem staat geen woeker toe.
Vader_Aardbeizaterdag 15 december 2018 @ 14:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:43 schreef Hamzoef het volgende:
Woekerwinsten die gemaakt worden ten koste van de gemeenschap, moeten gewoon geconfisqueerd worden.

Maar ja, Neo-liberalisme...
"Gewoon confisqueren" gebeurde in Nazi Duitsland en de Sovjet Unie. Nee, dat moet helemaal niet zomaar kunnen.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 14:14
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:09 schreef Vader_Aardbei het volgende:
"Gewoon confisqueren" gebeurde in Nazi Duitsland en de Sovjet Unie.
In Nazi Duitsland en de Sovjet Unie dronken ze ook water, en nu?
Ringozaterdag 15 december 2018 @ 14:15
Opvallend wel:
quote:
ProRail zegt in een reactie dat het de gronden wilde overnemen, maar dat het ministerie van Verkeer dit blokkeerde. “Achteraf is het makkelijk praten”, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom. “Niemand had van te voren kunnen bedenken dat het zo zou lopen. Dit zijn handige jongens die ergens geld in zien.”
Niemand had het van tevoren kunnen bedenken, behalve dan die ene “handige jongen”.
Hoeveel sukkels lopen er eigenlijk rond op zoʼn ministerie?
JannekeC5zaterdag 15 december 2018 @ 14:16
De schuld ligt bij de betrokken incompetente ambtenaren, die daar zoals altijd geen verantwoording voor nemen en gewoon door kunnen gaan met geld over de balk gooien.
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 14:24
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 13:30 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik wist dat je dat aan ging voeren. :') Daarom had ik het al over neo-liberalisme, dit maakt dit soort absurde wetgeving mogelijk. Een eerlijk systeem staat geen woeker toe.
Dat het bij wet onmogelijk is om zomaar particuliere eigendommen te confisqueren tenzij er sprake is van criminele activiteiten is eerder een basisbeginsel van de rechtstaat dan een gevolg van neo-liberalisme.
TheoddDutchGuyzaterdag 15 december 2018 @ 14:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De overheid moet andermans eigendom kunnen afpakken. Natuurlijk.
Kunnen ze inderdaad, zolang ze er een marktconforme prijs voor betalen. (betuwelijn zegt hoi)

In dit geval is het een rare situatie gezien de man en 8 miljoen euro kreeg om de grond te onderhouden, maar het verder hem geen cent heeft gekost.

En dan nog eigenlijk meer dan 18 miljoen krijgen.

Dat is geen normale "eigendoms" situatie in de zin zoals jij het probeert te stellen.
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 14:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Kunnen ze inderdaad, zolang ze er een marktconforme prijs voor betalen. (betuwelijn zegt hoi)

In dit geval is het een rare situatie gezien de man en 8 miljoen euro kreeg om de grond te onderhouden, maar het verder hem geen cent heeft gekost.

En dan nog eigenlijk meer dan 18 miljoen krijgen.

Dat is geen normale "eigendoms" situatie in de zin zoals jij het probeert te stellen.
Die man kan er natuurlijk ook niks aan doen dat NS vastgoed het bijna voor niks weggaf.

Hij heeft geluk gehad. Dat is wezenlijk iets anders dan bezit vergaren door crimineel handelen. Sterker nog als je de OP nog even leest dan zie je dat het juist ProRail is geweest die de wet heeft overtreden door handelingen uit te voeren op andermans grond.
TheoddDutchGuyzaterdag 15 december 2018 @ 14:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die man kan er natuurlijk ook niks aan doen dat NS vastgoed het bijna voor niks weggaf.

Hij heeft geluk gehad. Dat is wezenlijk iets anders dan bezit vergaren door crimineel handelen. Sterker nog als je de OP nog even leest dan zie je dat het juist ProRail is geweest die de wet heeft overtreden door handelingen uit te voeren op andermans grond.
Ik blijf het een rare situatie vinden.

18 miljoen vragen voor iets wat hem gratis door prorail gegeven is met geld toe.

Netjes is het niet, hopelijk ben je dat op zn minst deels met me eens.
Maar goed, uiteindelijk verlies ik er geen nacht slaap over natuurlijk.
Leandrazaterdag 15 december 2018 @ 14:33
Nou, het opsplitsen van het staatsbedrijf en de "privatisering" van bepaalde onderdelen blijkt weer heel rendabel te zijn...
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 14:35
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik blijf het een rare situatie vinden.

18 miljoen vragen voor iets wat hem gratis door prorail gegeven is met geld toe.

Netjes is het niet, hopelijk ben je dat op zn minst deels met me eens.
Maar goed, uiteindelijk verlies ik er geen nacht slaap over natuurlijk.
NS heeft de man betaald om de grond over te nemen en te onderhouden. Prorail (een ander bedrijf), heeft het nu gekocht zodat ze er op kunnen ontwikkelen.
Ringozaterdag 15 december 2018 @ 14:38
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik blijf het een rare situatie vinden.

18 miljoen vragen voor iets wat hem gratis door prorail gegeven is met geld toe.

Netjes is het niet, hopelijk ben je dat op zn minst deels met me eens.
Maar goed, uiteindelijk verlies ik er geen nacht slaap over natuurlijk.
Natuurlijk is het een schoftenstreek. Zakenman van het kaliber huisjesmelker, een echte parasiet. Maar als de overheid dan per se ziende blind wil zijn, kun je zulke praktijken verwachten.
Pleun2011zaterdag 15 december 2018 @ 14:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik blijf het een rare situatie vinden.

18 miljoen vragen voor iets wat hem gratis door prorail gegeven is met geld toe.

Netjes is het niet, hopelijk ben je dat op zn minst deels met me eens.
Maar goed, uiteindelijk verlies ik er geen nacht slaap over natuurlijk.
Waarom is het niet netjes? Er is toch gewoon over de prijs onderhandeld? Niemand dwingt ProRail om akkoord te gaan met 18 miljoen.

Overigens kan ik wel bloopers van de overheid bedenken die meer hebben gekost dan dit akkefietje. Het Fyra debacle bijvoorbeeld.
Ringozaterdag 15 december 2018 @ 14:55
Waalstede Vastgoed.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 18:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:24 schreef Janneke141 het volgende:
wet onmogelijk is om zomaar particuliere eigendommen te confisqueren tenzij er sprake is van criminele activiteiten is eerder een basisbeginsel van de rechtstaat dan een gevolg van neo-liberalisme.
Vanzelf sprekend. Dat dit bij wet niet onmogelijk/verboden is, is dan wel weer een gevolg van neo-liberalisme.
nostrazaterdag 15 december 2018 @ 18:07
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:04 schreef Hamzoef het volgende:
Dat dit bij wet niet onmogelijk/verboden is, is dan wel weer een gevolg van neo-liberalisme.
Wat wil je precies verbieden dan?
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 18:10
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:49 schreef Pleun2011 het volgende:
Waarom is het niet netjes? Er is toch gewoon over de prijs onderhandeld? Niemand dwingt ProRail om akkoord te gaan met 18 miljoen.
Godver. :')

Zei je dat ook over de boeren die woeker-prijzen aan de uitgehongerde stedelingen vroegen tijdens de honger winter? Waarom was dat niet netjes? Er was toch gewoon over de prijs onderhandeld? Niemand dwong de uitgehongerde stedelingen hun familiejuwelen te verkopen in ruil voor 3 aardappels en een wortel.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 18:11
quote:
9s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:07 schreef nostra het volgende:

[..]

Wat wil je precies verbieden dan?
Woeker in het algemeen, en speculatie in het bijzonder.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 18:11
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:48 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Met jouw referentiekader wat normen en waarden betreft misschien wel ja.
:D ik moet het je nageven, spijker-kop!
nostrazaterdag 15 december 2018 @ 18:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:11 schreef Hamzoef het volgende:
Woeker in het algemeen, en speculatie in het bijzonder.
Tja, succes met dat te definiëren. Er zijn gewoon twee transacties geweest tussen twee (geacht te zijn) geïnformeerde partijen. Dat Prorail en/of I&M niet voldoende besefte dat ze dat stukje grond nog wel eens nodig zouden kunnen gaan hebben, is natuurlijk niet het probleem van degene die de grond initieel aankoopt. Dat zou een leuke janboel worden.

Ik heb mijn flatje in Amsterdam verkocht in 2009, gaat nu 2,5 keer over de kop over de toonbank. Boehoe, daar speculeerde de koper op, ik wil mijn deel!
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 18:17
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:14 schreef nostra het volgende:
Tja, succes met dat te definiëren.
Het is wellicht lastig maar geenszins onmogelijk. Waar een (politieke) wil is, is een weg.
Nobuzaterdag 15 december 2018 @ 18:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die man kan er natuurlijk ook niks aan doen dat NS vastgoed het bijna voor niks weggaf.

Hij heeft geluk gehad. Dat is wezenlijk iets anders dan bezit vergaren door crimineel handelen. Sterker nog als je de OP nog even leest dan zie je dat het juist ProRail is geweest die de wet heeft overtreden door handelingen uit te voeren op andermans grond.
Beetje naïef om te denken dat hier geen ambtenaren tantoe rijk van zijn geworden. :')
Pietverdrietzaterdag 15 december 2018 @ 18:19
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De zakenman 'kocht' de grond ergens na 2010 met de bedoeling dat hij het al de tijd dat hij het in zijn bezit had moest onderhouden. Daar kreeg hij 8 miljoen voor. Slechts een paar jaar later verkocht hij de gratis gekregen grond voor 18 miljoen Euro.

Ik denk niet dat die man er een slechte deal van gemaakt heeft. Die 8 miljoen waren bedoeld om de grond voor zeer lange tijd mee te onderhouden.
Goed gedaan van die kerel.
Weltschmerzzaterdag 15 december 2018 @ 18:24
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat het bij wet onmogelijk is om zomaar particuliere eigendommen te confisqueren tenzij er sprake is van criminele activiteiten is eerder een basisbeginsel van de rechtstaat dan een gevolg van neo-liberalisme.
Nee, een basisbeginsel van de rechtsstaat is dat je eerst een wet maakt waarmee je die eigendommen kunt confisqueren.

Of beter, reconfisqueren. Want hoe is het eigendomsrecht op die grond ontstaan? Het is immers niet zo dat die grond gekocht is van iemand die zelf dat stukje aarde gemaakt heeft, of diens voorgangers. Dus uiteindelijk moet er ooit iemand zijn geweest die dat stukje grond gewoon ingepikt heeft, die gezegd heeft dit stuk is nu van mij en als je er op krijg je een klap met de goedendag. Dus waarom zou de staat, democratisch gelegitimeerd als die is, die grond niet gewoon terug kunnen pakken en zo weer beschikbaar kunnen maken voor algemeen gebruik?
stavromulabetazaterdag 15 december 2018 @ 18:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, een basisbeginsel van de rechtsstaat is dat je eerst een wet maakt waarmee je die eigendommen kunt confisqueren.

Of beter, reconfisqueren. Want hoe is het eigendomsrecht op die grond ontstaan? Het is immers niet zo dat die grond gekocht is van iemand die zelf dat stukje aarde gemaakt heeft, of diens voorgangers. Dus uiteindelijk moet er ooit iemand zijn geweest die dat stukje grond gewoon ingepikt heeft, die gezegd heeft dit stuk is nu van mij en als je er op krijg je een klap met de goedendag. Dus waarom zou de staat, democratisch gelegitimeerd als die is, die grond niet gewoon terug kunnen pakken en zo weer beschikbaar kunnen maken voor algemeen gebruik?
Daar zal ongetwijfeld bij meespelen dat diezelfde overheid maar enkele jaren eerder tot 2 keer toe de kans gehad heeft die grond op een normale manier te kopen maar daar toen geen gebruik van wenste te maken. Dat is heel iets anders dan nu een spoorlijn willen aanleggen op een lap grond die lang voordat er plannen waren verkocht is.
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 18:43
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, een basisbeginsel van de rechtsstaat is dat je eerst een wet maakt waarmee je die eigendommen kunt confisqueren.

Of beter, reconfisqueren. Want hoe is het eigendomsrecht op die grond ontstaan? Het is immers niet zo dat die grond gekocht is van iemand die zelf dat stukje aarde gemaakt heeft, of diens voorgangers. Dus uiteindelijk moet er ooit iemand zijn geweest die dat stukje grond gewoon ingepikt heeft, die gezegd heeft dit stuk is nu van mij en als je er op krijg je een klap met de goedendag. Dus waarom zou de staat, democratisch gelegitimeerd als die is, die grond niet gewoon terug kunnen pakken en zo weer beschikbaar kunnen maken voor algemeen gebruik?
Allemaal niet van toepassing op deze situatie. De vastgoedhandelaar heeft deze grond op een legale en vastgelegde manier in bezit gekregen met toestemming van de vorige eigenaar. Dat die, of een andere geïnteresseerde partij, later tot de conclusie komt dat dat niet zo handig was kan nooit een argument zijn om de overheid dan maar dat bezit te laten afpakken.
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 18:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:04 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Vanzelf sprekend. Dat dit bij wet niet onmogelijk/verboden is, is dan wel weer een gevolg van neo-liberalisme.
Wat een onzin. Dit is nooit verboden geweest. Kun je wel een zondebok blijven aanwijzen voor alles wat je niet bevalt, maar er klopt natuurlijk geen biet van.
Pietverdrietzaterdag 15 december 2018 @ 18:47
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, een basisbeginsel van de rechtsstaat is dat je eerst een wet maakt waarmee je die eigendommen kunt confisqueren.

Of beter, reconfisqueren. Want hoe is het eigendomsrecht op die grond ontstaan? Het is immers niet zo dat die grond gekocht is van iemand die zelf dat stukje aarde gemaakt heeft, of diens voorgangers. Dus uiteindelijk moet er ooit iemand zijn geweest die dat stukje grond gewoon ingepikt heeft, die gezegd heeft dit stuk is nu van mij en als je er op krijg je een klap met de goedendag. Dus waarom zou de staat, democratisch gelegitimeerd als die is, die grond niet gewoon terug kunnen pakken en zo weer beschikbaar kunnen maken voor algemeen gebruik?
Hoezo, ProRail heeft de grond toch gewoon kunnen kopen, waarom zou het onteigend moeten worden?
IkStampOpTacoszaterdag 15 december 2018 @ 19:01
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:19 schreef Nobu het volgende:

[..]

Beetje naïef om te denken dat hier geen ambtenaren tantoe rijk van zijn geworden. :')
Wie dan?
Nobuzaterdag 15 december 2018 @ 19:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:01 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Wie dan?
De gast die adviseert om niet aan te kopen en daarna zijn vastgoedmattie belt om te vertellen dat er grond beschikbaar is natuurlijk. Die zit nu met zes hoeren en een neus vol coke op een bountyeiland.
IkStampOpTacoszaterdag 15 december 2018 @ 19:05
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 december 2018 19:04 schreef Nobu het volgende:

[..]

De gast die adviseert om niet aan te kopen en daarna zijn vastgoedmattie belt om te vertellen dat er grond beschikbaar is natuurlijk. Die zit nu met zes hoeren en een neus vol coke op een bountyeiland.
Oke tuurlijk.
Pietverdrietzaterdag 15 december 2018 @ 19:07
de Zuidas en chipshol lieten wel zien dat er veel mis is.
Chernizaterdag 15 december 2018 @ 19:28
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:35 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

NS heeft de man betaald om de grond over te nemen en te onderhouden. Prorail (een ander bedrijf), heeft het nu gekocht zodat ze er op kunnen ontwikkelen.
Dus heeft NS al die jaren voor het onderhoud kunnen betalen. Onderhoud dat sowieso NS vastgoed had moeten doen en daar vanaf wilde. Maar ja ProRail zag op dat moment al dat snoei, rooiwerk etc niet zitten en wilde schijnbaar de grond niet kopen en er geen verantwoorlijkheid voor nemen. Typisch een overheid die alles verkwanselt om tijdelijk minder kosten te maken.

Verkoop maar alles aan investeerders dan komt alles goed. De investeerder kun je niets kwalijk nemen.
Weltschmerzzaterdag 15 december 2018 @ 20:22
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 18:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Allemaal niet van toepassing op deze situatie. De vastgoedhandelaar heeft deze grond op een legale en vastgelegde manier in bezit gekregen met toestemming van de vorige eigenaar. Dat die, of een andere geïnteresseerde partij, later tot de conclusie komt dat dat niet zo handig was kan nooit een argument zijn om de overheid dan maar dat bezit te laten afpakken.
Het gaat erom dat eigendom van grond slechts een van de overheid afkomstige juridische constructie is. Die heeft geen enkele innerlijke morele waarde, net zo min als die vastgoedhandelaar dat in deze heeft. Zoals hij slim mag zijn ten koste van de treinreiziger, kan de staat sterk zijn ten koste van grondspeculanten en straffe onteigeningswetten maken en ongerechtvaardigde verrijking daarover uitbreiden.

Dat zal de staat niet doen zolang er VVD-ers in de regering zitten, het valt me nog mee dat Blok en Rutte niet hebben lopen leuren met deze stukjes grond bij Russische en Saudische speculanten zoals met de woningen. Maar als je gewoon bestaande wetten gebruikt of strengere wetten maakt is er geen rechtsstatelijke kwestie. Binnen de huidige wet zou de overheid ook alles uit de kast kunnen trekken zodat de grondspeculant er uiteindelijk weinig aan overhoudt, maar daarvoor ontbrak waarschijnlijk de tijd.
Pietverdrietzaterdag 15 december 2018 @ 20:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:22 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het gaat erom dat eigendom van grond slechts een van de overheid afkomstige juridische constructie is. Die heeft geen enkele innerlijke morele waarde, net zo min als die vastgoedhandelaar dat in deze heeft. Zoals hij slim mag zijn ten koste van de treinreiziger, kan de staat sterk zijn ten koste van grondspeculanten en straffe onteigeningswetten maken en ongerechtvaardigde verrijking daarover uitbreiden.

Dat zal de staat niet doen zolang er VVD-ers in de regering zitten, het valt me nog mee dat Blok en Rutte niet hebben lopen leuren met deze stukjes grond bij Russische en Saudische speculanten zoals met de woningen. Maar als je gewoon bestaande wetten gebruikt of strengere wetten maakt is er geen rechtsstatelijke kwestie. Binnen de huidige wet zou de overheid ook alles uit de kast kunnen trekken zodat de grondspeculant er uiteindelijk weinig aan overhoudt, maar daarvoor ontbrak waarschijnlijk de tijd.
De veiligheid van privaat bezit is het fundament van een rechtsstaat.
Onteigenen is hier niet van toepassing, de grond is gewoon gekocht.
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 20:53
https://www.daskapital.nl(...)402-geldige-aankoop/
Pietverdrietzaterdag 15 december 2018 @ 20:59
quote:
En?
#ANONIEMzaterdag 15 december 2018 @ 21:03
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En?
Totaal andere situatie, maar schept toch enigszins een precedent. Ik vind dat geval namelijk een stuk onredelijker. Maar ja, een Marokkaanse vrouw pakken ze makkelijker aan dan een Nederlandse zakenman.
Janneke141zaterdag 15 december 2018 @ 21:05
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 21:03 schreef Hamzoef het volgende:
Totaal andere situatie,
Exact. Slaat dus helemaal nergens op in dit topic. En je boehoe-Marokkaanse-gehuil maakt het ook niet beter.
LorneMalvozaterdag 22 december 2018 @ 08:18
Waarom is hier zo'n haat jegens deze zakenman? Besef wel dat hij ook risico heeft moeten lopen met de grond. Er zijn veel scenario's denkbaar dat het ook heel wat minder fortuinlijk af had kunnen lopen.
#ANONIEMzaterdag 22 december 2018 @ 08:39
Wat een non-discussie zeg
Ringozaterdag 22 december 2018 @ 08:53
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2018 08:18 schreef LorneMalvo het volgende:
Waarom is hier zo'n haat jegens deze zakenman? Besef wel dat hij ook risico heeft moeten lopen met de grond. Er zijn veel scenario's denkbaar dat het ook heel wat minder fortuinlijk af had kunnen lopen.
Het is vooral verbijsterend dat overheden zo gemakkelijk weggeefdealtjes sluiten met het boevengilde dat vastgoedondernemer heet. En er dan later achter moeten komen dat dat “een beetje dom” was.
LorneMalvozaterdag 22 december 2018 @ 09:31
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 december 2018 08:53 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is vooral verbijsterend dat overheden zo gemakkelijk weggeefdealtjes sluiten met het boevengilde dat vastgoedondernemer heet. En er dan later achter moeten komen dat dat “een beetje dom” was.
impliceer je dat er fraude in het spel is? Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik vind het vergezocht. Als ik het goed begrijp is die grond meermalen eerst aan prorail aangeboden. Daarnaast het feit dat er zo veel miljoen met de grond mee komt doet mij vermoeden dat het om vervuilde grond gaat. Om te kunnen beoordelen of er dan sprake is van weggeven zouden we moeten weten hoe veel m2 grond het is, of er bodemrapporten van zijn, toegankelijkheid etc.
Ringozaterdag 22 december 2018 @ 13:19
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2018 09:31 schreef LorneMalvo het volgende:
impliceer je dat er fraude in het spel is?
Nee, wel een ernstige vorm van zelfverrijking ten koste van de belastingbetalende burger en door toedoen van onnozele ambtenaren.
Die zichzelf verrijkende ondernemer doet niets wat niet mag, maar heel verheffend is het natuurlijk niet. Vroeger heette zoʼn kerel een boef en een schurk en iedereen wist waarom; sinds het neoliberale liedje is verworden tot een populaire volksdeun, zijn we zoʼn ordinaire geldboer heldhaftig gaan vinden.
Fir3flyzaterdag 22 december 2018 @ 13:28
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 december 2018 13:19 schreef Ringo het volgende:

[..]

Nee, wel een ernstige vorm van zelfverrijking ten koste van de belastingbetalende burger en door toedoen van onnozele ambtenaren.
Die zichzelf verrijkende ondernemer doet niets wat niet mag, maar heel verheffend is het natuurlijk niet. Vroeger heette zoʼn kerel een boef en een schurk en iedereen wist waarom; sinds het neoliberale liedje is verworden tot een populaire volksdeun, zijn we zoʼn ordinaire geldboer heldhaftig gaan vinden.
Wie vindt hem heldhaftig dan?
Ringozaterdag 22 december 2018 @ 13:35
quote:
5s.gif Op zaterdag 22 december 2018 13:28 schreef Fir3fly het volgende:
Wie vindt hem heldhaftig dan?
Dat hep op feesboek gestaan.
Fir3flyzaterdag 22 december 2018 @ 13:36
:').
voetbalmanager2zaterdag 22 december 2018 @ 13:39
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 december 2018 13:36 schreef Fir3fly het volgende:
:').
Jij hebt in elk geval veel waardering voor de manier waarop deze ondernemer aan zijn centen komt.

quote:
2s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:44 schreef Fir3fly het volgende:
Dat heet slim investeren.
Adameszaterdag 22 december 2018 @ 13:41
Dit gebeurt vrij veel, elk semi-overheid apparaat heeft er wel mee te maken dat er een of ander crimineel bedrijf allerlei bermstukjes bezit, die grof geld willen zien als er ergens een stukje leiding moet worden geplaatst.
voetbalmanager2zaterdag 22 december 2018 @ 13:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 13:41 schreef Adames het volgende:
Dit gebeurt vrij veel, elk semi-overheid apparaat heeft er wel mee te maken dat er een of ander crimineel bedrijf allerlei bermstukjes bezit, die grof geld willen zien als er ergens een stukje leiding moet worden geplaatst.
Dat is een stap minder erg dan dat ze de grond ook nog eens gratis aangeboden krijgen met een zak geld er nog eens bij. En de situatie die jij noemt is meestal een kwestie van geluk. In het geval van deze zakenman was het gewoon een vooropgezet plan om dubbel te cashen zonder ooit zelf een cent te hoeven investeren.
Fir3flyzaterdag 22 december 2018 @ 13:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 13:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Jij hebt in elk geval veel waardering voor de manier waarop deze ondernemer aan zijn centen komt.

[..]

Dat maakt hem nog geen held. Ik vind het ook vervelend dat deze kerel 'ons' zo veel geld kost.
voetbalmanager2zaterdag 22 december 2018 @ 13:49
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 december 2018 13:48 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat maakt hem nog geen held. Ik vind het ook vervelend dat deze kerel 'ons' zo veel geld kost.
Gelukkig
Adameszaterdag 22 december 2018 @ 13:52
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 13:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat is een stap minder erg dan dat ze de grond ook nog eens gratis aangeboden krijgen met een zak geld er nog eens bij. En de situatie die jij noemt is meestal een kwestie van geluk. In het geval van deze zakenman was het gewoon een vooropgezet plan om dubbel te cashen zonder ooit zelf een cent te hoeven investeren.
Dat is geen kwestie van geluk. Dat zijn geen bedrijven die toevallig een stukje grond hebben waar dan een stukje leiding moet worden gelegd, dat zijn bedrijven die puur en alleen bestaan om op zoek te gaan naar dit soort lapjes grond van een paar vierkante meter in de hoop er in de toekomst dikke winsten op te maken.
Postbus100dinsdag 8 januari 2019 @ 13:25
Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen:


OM onderzoekt mogelijke omkoping bij grondverkoop NS - https://nos.nl/l/2266543
#ANONIEMdinsdag 8 januari 2019 @ 13:51
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 13:25 schreef Postbus100 het volgende:
Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen:

OM onderzoekt mogelijke omkoping bij grondverkoop NS - https://nos.nl/l/2266543
Aparte thread graag
Postbus100dinsdag 8 januari 2019 @ 13:59
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 13:51 schreef Vollenhoven het volgende:

[..]

Aparte thread graag
NWS / OM onderzoekt mogelijke omkoping bij grondverkoop NS
roninhodinsdag 8 januari 2019 @ 14:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 13:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat is een stap minder erg dan dat ze de grond ook nog eens gratis aangeboden krijgen met een zak geld er nog eens bij. En de situatie die jij noemt is meestal een kwestie van geluk. In het geval van deze zakenman was het gewoon een vooropgezet plan om dubbel te cashen zonder ooit zelf een cent te hoeven investeren.
Ten eerste is het een aanname van jouw kant dat dit een vooropgezet plan is. Met daarbij een lading suggesties in dit topic dat het allemaal maar zeer dubieus/illegaal is, wat eerlijk gezegd meer over jouw vooringenomendheid lijkt te zeggen dan wat over deze 'vastgoedhandelaar'.

Daar komt dan nog eens bij dat zelfs als het een vooropgezet plan is er meerdere momenten lijken te zijn geweest waarbij de nu gedupeerde partijen de kans hebben gehad deze stukken grond te behouden/over te nemen voordat de uiteindelijke koper het heeft gekocht. De gedupeerde partijen zijn daarbij geen onnozele individuen die geen kennis van zaken hebben, maar juist bij uitstek de partijen die in staat zouden moeten zijn om de noodzaak (en dus waarde) van deze percelen in te zien.

Er is hier maar een partij die een wanprestatie heeft geleverd en dat zijn de mensen die dit zo verkocht hebben. Dat het een megawinst is voor deze ondernemer is duidelijk, maar ik zie geen grond waarop deze persoon die winst niet zou mogen maken.
roninhodinsdag 8 januari 2019 @ 14:33
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 13:41 schreef Adames het volgende:
Dit gebeurt vrij veel, elk semi-overheid apparaat heeft er wel mee te maken dat er een of ander crimineel bedrijf allerlei bermstukjes bezit, die grof geld willen zien als er ergens een stukje leiding moet worden geplaatst.
En als deze stukjes aangeschaft zijn voordat de semi-overheid dit had kunnen weten dat dit voor de uitvoering van maatschappelijke taken nodig was kan men dit gewoon afdwingen dat dit stukje wordt onteigend als er onredelijke eisen gesteld worden.

Maar als de semi-overheid instantie het te lastig vind om even na te denken voordat men een stukje grond afstoot om lekker snel van de dagelijkse kosten af te zijn, tsja dan heb je geen poot om op te staan en wordt je vast uitgeknepen.
Adamesdinsdag 8 januari 2019 @ 19:42
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 14:33 schreef roninho het volgende:

[..]

En als deze stukjes aangeschaft zijn voordat de semi-overheid dit had kunnen weten dat dit voor de uitvoering van maatschappelijke taken nodig was kan men dit gewoon afdwingen dat dit stukje wordt onteigend als er onredelijke eisen gesteld worden.

Maar als de semi-overheid instantie het te lastig vind om even na te denken voordat men een stukje grond afstoot om lekker snel van de dagelijkse kosten af te zijn, tsja dan heb je geen poot om op te staan en wordt je vast uitgeknepen.
nee
Nobuwoensdag 9 januari 2019 @ 09:34
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 14:27 schreef roninho het volgende:

[..]

Ten eerste is het een aanname van jouw kant dat dit een vooropgezet plan is. Met daarbij een lading suggesties in dit topic dat het allemaal maar zeer dubieus/illegaal is, wat eerlijk gezegd meer over jouw vooringenomendheid lijkt te zeggen dan wat over deze 'vastgoedhandelaar'.

Blijkbaar komt het OM tot dezelfde conclusie. :W
Drekkoningwoensdag 9 januari 2019 @ 09:52
quote:
10s.gif Op woensdag 9 januari 2019 09:34 schreef Nobu het volgende:

[..]

Blijkbaar komt het OM tot dezelfde conclusie. :W
Is het onderzoek al afgerond dan?

Dat was snel.
roninhowoensdag 9 januari 2019 @ 10:47
quote:
10s.gif Op woensdag 9 januari 2019 09:34 schreef Nobu het volgende:

[..]

Blijkbaar komt het OM tot dezelfde conclusie. :W
Het verschil is dat het OM daar dan concrete aanwijzingen van zal hebben, terwijl jij aannam dat het illegaal was enkel op basis van de wetenschap dat iemand veel geld aan een transactie over heeft gehouden.
Nobuwoensdag 9 januari 2019 @ 12:53
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 10:47 schreef roninho het volgende:

[..]

Het verschil is dat het OM daar dan concrete aanwijzingen van zal hebben, terwijl jij aannam dat het illegaal was enkel op basis van de wetenschap dat iemand veel geld aan een transactie over heeft gehouden.
Nee hoor, gewoon kijken naar de financiele logica van de transactie is voldoende. Niemand koopt zonder voorkennis onbruikbare stroken vervuilde grond.
roninhowoensdag 9 januari 2019 @ 12:55
Ah ok, jammer dat je niet bij de recherche zit, dan waren vast een hoop zaken al opgelost.
raptorixwoensdag 9 januari 2019 @ 12:57
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 19:53 schreef raptorix het volgende:
Alsof dit onbewust is gebeurd, over 10 jaar zal de verantwoordelijke wel iets toegeschoven krijgen.
Fir3flywoensdag 9 januari 2019 @ 13:04
quote:
7s.gif Op woensdag 9 januari 2019 12:53 schreef Nobu het volgende:

[..]

Nee hoor, gewoon kijken naar de financiele logica van de transactie is voldoende. Niemand koopt zonder voorkennis onbruikbare stroken vervuilde grond.
Wat ben jij een domme idioot zeg _O-.