voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 11:41 |
ProRail verliest 18 miljoen euro aan zakenman door grondblunder ProRail heeft ruim 18 miljoen euro betaald voor gronden langs het spoor, die de spoorbeheerder eerder voor vrijwel niets had kunnen krijgen. Een Rotterdamse zakenman was het staatsbedrijf en het ministerie te slim af. De zaak draait rond vele honderden kleine percelen grond langs het spoor, overal in Nederland. Soms maar 30 centimeter breed. De grond was van NS Vastgoed, dat jarenlang van de percelen af wilde. NS Vastgoed bood het pakket in 2005 en in 2010 aan bij ProRail. Maar na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot de spoorbeheerder de percelen niet te kopen. Een Rotterdamse vastgoedondernemer die de gronden daarna kreeg aangeboden, nam de grond daarna wél over van NS. Met zijn bedrijf RailSide kreeg hij 8 miljoen euro toe van de NS, met daarbij de verplichting de gronden te onderhouden. De ondernemer vermoedde dat de grond belangrijker was dan ProRail inzag. Hij kreeg gelijk: pas na de verkoop besefte ProRail dat het de gronden op veel plaatsen tóch nodig had. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van spoorbruggen, overgangen of hekken tegen zelfmoord. Conflict De ondernemer sleepte ProRail in de afgelopen jaren meermaals voor de rechter omdat de spoorbeheerder zonder toestemming op zijn grond actief was. Het conflict liep zo hoog op, dat ProRail zich in 2017 genoodzaakt zag de gronden alsnog volledig aan te kopen. Pas na lang onderhandelen ging de ondernemer akkoord met een koopsom van 18,1 miljoen euro, voor grond waar hij nooit één cent had betaald. ProRail zegt in een reactie dat het de gronden wilde overnemen, maar dat het ministerie van Verkeer dit blokkeerde. ,,Achteraf is het makkelijk praten’’, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom. ,,Niemand had van te voren kunnen bedenken dat het zo zou lopen. Dit zijn handige jongens die ergens geld in zien.’' Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat erkent dat het ProRail heeft geadviseerd de gronden niet te kopen. Woordvoerder Carlijn van Donselaar: ,,Het ministerie gaf indertijd aan dat een aankoop niet voor de hand lag, omdat de noodzaak daarvoor op dat moment ontbrak. Dat ProRail en de ondernemer in een langslepend juridisch conflict terecht zouden komen over het betreden van de grond, was vooraf niet te voorzien.’’ https://www.ad.nl/binnenl(...)ondblunder~ab6d5863/ Gaan de verantwoordelijke bestuurders dit voelen in hun portemonnee of gaan anderen hier voor opdraaien?
| |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 11:43 |
Woekerwinsten die gemaakt worden ten koste van de gemeenschap, moeten gewoon geconfisqueerd worden. Maar ja, Neo-liberalisme... | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 11:45 |
De overheid moet andermans eigendom kunnen afpakken. Natuurlijk. | |
Nobu | zaterdag 15 december 2018 @ 11:45 |
Benieuwd hoeveel ambtenaartjes hier van meegeprofiteerd hebben. | |
Ringo | zaterdag 15 december 2018 @ 11:47 |
ProRail heeft toch alleen maar netjes het advies van het ministerie gevolgd?Ik snap dat 18 miljoen aan één ondernemer veel is, maar de enige terechte vraag is: wat was de reden van het negatief advies van het ministerie destijds? | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 11:48 |
Waarschijnlijk dat het te duur zou zijn om al die mini-stukjes grond te onderhouden. Ik heb de TT verder van de nieuwsbron overgenomen omdat anders users daarover gaan klagen, maar de TT is eigenlijk incorrect. Die gehaaide zakenman maakt veel meer winst dan 'slechts' 18 miljoen. | |
Roces18 | zaterdag 15 december 2018 @ 11:55 |
wat een onzin artikel, verhoudingsgewijs stijgen de kosten van ov meer dan de auto, maar betekent niet dat auto goedkoper is | |
Nobu | zaterdag 15 december 2018 @ 11:56 |
Die stukjes liggen allemaal tegen grond van prorail aan, het is niet dat ze daar speciaal een maaiploeg naartoe moeten sturen. | |
J.B. | zaterdag 15 december 2018 @ 11:56 |
Oftewel: het was geen grondblunder van ProRail, maar van het ministerie dat de aankoop tegenhield. | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:00 |
De NS geeft niet voor niets gratis grond weg met miljoenen gratis geld erbij. Of ja, nu blijkt dat ze ook nog eens die grond voor 18 miljoen terug moeten kopen. Maar de eerste deal hield in dat de zakenman verplicht werd om de grond te onderhouden zolang dat in zijn bezit zou zijn en daar kreeg hij miljoenen voor. Ik weet niet hoe zulke kleine stukjes grond onderhouden moeten worden, maar wel dat dat geen goedkope zaak is. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 12:01 |
Jammer van die jankspoiler die verder niks met de rest van de OP te maken heeft. | |
Nobu | zaterdag 15 december 2018 @ 12:02 |
Omdat de NS niet Prorail is. Die moesten dus wél speciaal voor die 30cm een maaiploeg sturen. | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:02 |
Je hebt gelijk. Dit zou een betere keuze zijn geweest: https://www.ad.nl/nieuws/(...)f-gestegen~aa76aeae/ | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 12:02 |
Oh, jij weet gewoon niet het verschil tussen NS en Prorail. Dat is het | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:06 |
De NS gaf de grond weg en betaalde de zakenman ook nog eens 8 miljoen euro voor de verplichting om de grond voor altijd te onderhouden te onderhouden. Binnen een paar jaar naaide de zakenman ook nog eens Prorail door die gratis grond voor het astronomische bedrag van 18 miljoen Euro te verkopen aan Prorail. Ik haalde beide bedrijven een keer door elkaar ja. | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:07 |
Die zakenman naait niemand, die profiteert gewoon van de incompetentie van ambtenaren. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 12:08 |
Wel meerdere malen. Bijvoorbeeld door je treinkaartjes duurder linkje. Prorail heeft niks te maken met de treinkaartjes | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:09 |
Hij naait de belastingbetaler/treinreiziger. Dit was niet een gelukje achteraf, maar een vooropgezet plan. Mogelijk gemaakt door incompetente ambtenaren. | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:10 |
De belastingbetaler/treinreiziger is dus genaaid door faalbeleid van het ministerie, ProRail en NS Vastgoed. Die dienen namelijk het belang van de belastingbetaler en de treinreiziger. Een vastgoedhandelaar heeft daar niets mee te maken. | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:12 |
Nou: dat geeft aan dat de NS zelfs geld van Prorail had kunnen krijgen als de ambtenaren gewoon hun werk gedaan hadden. Nu heeft de NS die zakenman 8 miljoen moeten betalen voor een verplichting waar hij heel snel vanaf was. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 12:15 |
Laat maar knul | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:17 |
Er is een groot verschil tussen een gelukje achteraf of een vooropgezet plan om met andere intenties zoveel mogelijk geld te cashen op kosten van de belastingbetaler en de treinreiziger. Deze zakenman heeft gratis grond ontvangen is een onderhoudsverplichting aangegaan met de bedoeling om nooit die grond te onderhouden, maar om voor een 2e keer zoveel mogelijk geld ervoor te ontvangen omdat anders het treinverkeer onmogelijk word. | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:17 |
Prima jochie | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:21 |
Er worden per week zo'n 6,5 miljoen treinreizen gemaakt. Die 8 miljoen, hoe zonde ook, doet letterlijk niets met de prijs van een treinreis. Dat verschil ontken ik ook niet, maar het verandert niets aan het feit dat een vastgoedhandelaar helemaal niet in het belang van belastingbetalers of wie dan ook hoeft te handelen. Die handelt in zijn eigen belang. | |
Pleun2011 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:23 |
Het ministerie zag het belang niet die de percelen in de toekomst konden hebben en heeft toen de afweging gemaakt om er geen gemeenschapsgeld aan uit te geven. De zakenman was slimmer en zag wel de potentie. Ik neem mijn petje af voor deze man. Slim, doorzettingsvermogen, geduld en goed kunnen onderhandelen met partijen die veel groter zijn dan jij. Respect | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:25 |
Goed, we zijn het er over eens dat het handelen van de zakenman vooral schade aan de treinreiziger en belastingbetaler heeft opgeleverd. Of dat de kwalificatie 'naaide' daarvoor terecht is, daarover zijn we het niet eens. | |
nostra | zaterdag 15 december 2018 @ 12:29 |
Slim gehandeld, niets mis mee. | |
Starhopper | zaterdag 15 december 2018 @ 12:32 |
| |
Pleun2011 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:32 |
Natuurlijk niet. Er zijn zoveel zakelijke deals die door de overheid worden gesloten als private partij. Zou heel vreemd zijn als die private ondernemingen het belang van de burger zouden moeten dienen. Dat moet de overheid zelf doen, ondernemingen hebben daar niets mee te maken. | |
hugecooll | zaterdag 15 december 2018 @ 12:33 |
imo vooral dit gebrek aan inzicht NS wil van die grond af en de volgende eigenaar laat ons daar vast wel gratis gebruik van maken als we het niet zelf kopen Het voorkomen van dit soort shit is toch de hele fucking reden dat je besluit om ZELF die grond te kopen | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:36 |
Dat. En het woordje kopen mag tussen aanhalingstekens, want de NS had die grond gewoon gratis aan Prorail gegeven als ze die grond zouden onderhouden. | |
hugecooll | zaterdag 15 december 2018 @ 12:36 |
Ja goed, ik weet niet of ze met Prorail diezelfde deal zouden hebben dus vandaar kopen | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:36 |
Nee, dat zijn we niet. Lees nog maar eens terug. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 12:41 |
Natuurlijk inderdaad. Doen ze bij drugsdealers ook. Bij sommige mensen pakken ze zelfs hun jas af. | |
Fir3fly | zaterdag 15 december 2018 @ 12:44 |
Dat heet slim investeren. Bovendien heeft die man zich dus aan de afspraak gehouden en de grond goed onderhouden. Het lijkt me interessant om uit te zoeken hoeveel geld dat Prorail nou eigenlijk bespaard heeft aan onderhoud. | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:46 |
Drugsdealers hebben geld verdiend met criminele activiteiten, dat is een onvergelijkbare situatie. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 12:48 |
Met jouw referentiekader wat normen en waarden betreft misschien wel ja. | |
Fir3fly | zaterdag 15 december 2018 @ 12:50 |
Alle ondernemers zijn drugsdealers. Dat we het even weten. | |
voetbalmanager2 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:52 |
De zakenman 'kocht' de grond ergens na 2010 met de bedoeling dat hij het al de tijd dat hij het in zijn bezit had moest onderhouden. Daar kreeg hij 8 miljoen voor. Slechts een paar jaar later verkocht hij de gratis gekregen grond voor 18 miljoen Euro. Ik denk niet dat die man er een slechte deal van gemaakt heeft. Die 8 miljoen waren bedoeld om de grond voor zeer lange tijd mee te onderhouden. | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 12:56 |
Neen, met de wet als referentiekader. | |
Surveillance-Fiets | zaterdag 15 december 2018 @ 13:05 |
Geef hem eens ongelijk. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 13:30 |
Ik wist dat je dat aan ging voeren. Daarom had ik het al over neo-liberalisme, dit maakt dit soort absurde wetgeving mogelijk. Een eerlijk systeem staat geen woeker toe. | |
Vader_Aardbei | zaterdag 15 december 2018 @ 14:09 |
"Gewoon confisqueren" gebeurde in Nazi Duitsland en de Sovjet Unie. Nee, dat moet helemaal niet zomaar kunnen. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 14:14 |
In Nazi Duitsland en de Sovjet Unie dronken ze ook water, en nu? | |
Ringo | zaterdag 15 december 2018 @ 14:15 |
Opvallend wel:Niemand had het van tevoren kunnen bedenken, behalve dan die ene “handige jongen”. Hoeveel sukkels lopen er eigenlijk rond op zoʼn ministerie? | |
JannekeC5 | zaterdag 15 december 2018 @ 14:16 |
De schuld ligt bij de betrokken incompetente ambtenaren, die daar zoals altijd geen verantwoording voor nemen en gewoon door kunnen gaan met geld over de balk gooien. | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 14:24 |
Dat het bij wet onmogelijk is om zomaar particuliere eigendommen te confisqueren tenzij er sprake is van criminele activiteiten is eerder een basisbeginsel van de rechtstaat dan een gevolg van neo-liberalisme. | |
TheoddDutchGuy | zaterdag 15 december 2018 @ 14:25 |
Kunnen ze inderdaad, zolang ze er een marktconforme prijs voor betalen. (betuwelijn zegt hoi) In dit geval is het een rare situatie gezien de man en 8 miljoen euro kreeg om de grond te onderhouden, maar het verder hem geen cent heeft gekost. En dan nog eigenlijk meer dan 18 miljoen krijgen. Dat is geen normale "eigendoms" situatie in de zin zoals jij het probeert te stellen. | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 14:27 |
Die man kan er natuurlijk ook niks aan doen dat NS vastgoed het bijna voor niks weggaf. Hij heeft geluk gehad. Dat is wezenlijk iets anders dan bezit vergaren door crimineel handelen. Sterker nog als je de OP nog even leest dan zie je dat het juist ProRail is geweest die de wet heeft overtreden door handelingen uit te voeren op andermans grond. | |
TheoddDutchGuy | zaterdag 15 december 2018 @ 14:28 |
Ik blijf het een rare situatie vinden. 18 miljoen vragen voor iets wat hem gratis door prorail gegeven is met geld toe. Netjes is het niet, hopelijk ben je dat op zn minst deels met me eens. Maar goed, uiteindelijk verlies ik er geen nacht slaap over natuurlijk. | |
Leandra | zaterdag 15 december 2018 @ 14:33 |
Nou, het opsplitsen van het staatsbedrijf en de "privatisering" van bepaalde onderdelen blijkt weer heel rendabel te zijn... | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 14:35 |
NS heeft de man betaald om de grond over te nemen en te onderhouden. Prorail (een ander bedrijf), heeft het nu gekocht zodat ze er op kunnen ontwikkelen. | |
Ringo | zaterdag 15 december 2018 @ 14:38 |
Natuurlijk is het een schoftenstreek. Zakenman van het kaliber huisjesmelker, een echte parasiet. Maar als de overheid dan per se ziende blind wil zijn, kun je zulke praktijken verwachten. | |
Pleun2011 | zaterdag 15 december 2018 @ 14:49 |
Waarom is het niet netjes? Er is toch gewoon over de prijs onderhandeld? Niemand dwingt ProRail om akkoord te gaan met 18 miljoen. Overigens kan ik wel bloopers van de overheid bedenken die meer hebben gekost dan dit akkefietje. Het Fyra debacle bijvoorbeeld. | |
Ringo | zaterdag 15 december 2018 @ 14:55 |
Waalstede Vastgoed. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 18:04 |
Vanzelf sprekend. Dat dit bij wet niet onmogelijk/verboden is, is dan wel weer een gevolg van neo-liberalisme. | |
nostra | zaterdag 15 december 2018 @ 18:07 |
Wat wil je precies verbieden dan? | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 18:10 |
Godver. Zei je dat ook over de boeren die woeker-prijzen aan de uitgehongerde stedelingen vroegen tijdens de honger winter? Waarom was dat niet netjes? Er was toch gewoon over de prijs onderhandeld? Niemand dwong de uitgehongerde stedelingen hun familiejuwelen te verkopen in ruil voor 3 aardappels en een wortel. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 18:11 |
Woeker in het algemeen, en speculatie in het bijzonder. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 18:11 |
ik moet het je nageven, spijker-kop! | |
nostra | zaterdag 15 december 2018 @ 18:14 |
Tja, succes met dat te definiëren. Er zijn gewoon twee transacties geweest tussen twee (geacht te zijn) geïnformeerde partijen. Dat Prorail en/of I&M niet voldoende besefte dat ze dat stukje grond nog wel eens nodig zouden kunnen gaan hebben, is natuurlijk niet het probleem van degene die de grond initieel aankoopt. Dat zou een leuke janboel worden. Ik heb mijn flatje in Amsterdam verkocht in 2009, gaat nu 2,5 keer over de kop over de toonbank. Boehoe, daar speculeerde de koper op, ik wil mijn deel! | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 18:17 |
Het is wellicht lastig maar geenszins onmogelijk. Waar een (politieke) wil is, is een weg. | |
Nobu | zaterdag 15 december 2018 @ 18:19 |
Beetje naïef om te denken dat hier geen ambtenaren tantoe rijk van zijn geworden. | |
Pietverdriet | zaterdag 15 december 2018 @ 18:19 |
Goed gedaan van die kerel. | |
Weltschmerz | zaterdag 15 december 2018 @ 18:24 |
Nee, een basisbeginsel van de rechtsstaat is dat je eerst een wet maakt waarmee je die eigendommen kunt confisqueren. Of beter, reconfisqueren. Want hoe is het eigendomsrecht op die grond ontstaan? Het is immers niet zo dat die grond gekocht is van iemand die zelf dat stukje aarde gemaakt heeft, of diens voorgangers. Dus uiteindelijk moet er ooit iemand zijn geweest die dat stukje grond gewoon ingepikt heeft, die gezegd heeft dit stuk is nu van mij en als je er op krijg je een klap met de goedendag. Dus waarom zou de staat, democratisch gelegitimeerd als die is, die grond niet gewoon terug kunnen pakken en zo weer beschikbaar kunnen maken voor algemeen gebruik? | |
stavromulabeta | zaterdag 15 december 2018 @ 18:41 |
Daar zal ongetwijfeld bij meespelen dat diezelfde overheid maar enkele jaren eerder tot 2 keer toe de kans gehad heeft die grond op een normale manier te kopen maar daar toen geen gebruik van wenste te maken. Dat is heel iets anders dan nu een spoorlijn willen aanleggen op een lap grond die lang voordat er plannen waren verkocht is. | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 18:43 |
Allemaal niet van toepassing op deze situatie. De vastgoedhandelaar heeft deze grond op een legale en vastgelegde manier in bezit gekregen met toestemming van de vorige eigenaar. Dat die, of een andere geïnteresseerde partij, later tot de conclusie komt dat dat niet zo handig was kan nooit een argument zijn om de overheid dan maar dat bezit te laten afpakken. | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 18:44 |
Wat een onzin. Dit is nooit verboden geweest. Kun je wel een zondebok blijven aanwijzen voor alles wat je niet bevalt, maar er klopt natuurlijk geen biet van. | |
Pietverdriet | zaterdag 15 december 2018 @ 18:47 |
Hoezo, ProRail heeft de grond toch gewoon kunnen kopen, waarom zou het onteigend moeten worden? | |
IkStampOpTacos | zaterdag 15 december 2018 @ 19:01 |
Wie dan? | |
Nobu | zaterdag 15 december 2018 @ 19:04 |
De gast die adviseert om niet aan te kopen en daarna zijn vastgoedmattie belt om te vertellen dat er grond beschikbaar is natuurlijk. Die zit nu met zes hoeren en een neus vol coke op een bountyeiland. | |
IkStampOpTacos | zaterdag 15 december 2018 @ 19:05 |
Oke tuurlijk. | |
Pietverdriet | zaterdag 15 december 2018 @ 19:07 |
de Zuidas en chipshol lieten wel zien dat er veel mis is. | |
Cherni | zaterdag 15 december 2018 @ 19:28 |
Dus heeft NS al die jaren voor het onderhoud kunnen betalen. Onderhoud dat sowieso NS vastgoed had moeten doen en daar vanaf wilde. Maar ja ProRail zag op dat moment al dat snoei, rooiwerk etc niet zitten en wilde schijnbaar de grond niet kopen en er geen verantwoorlijkheid voor nemen. Typisch een overheid die alles verkwanselt om tijdelijk minder kosten te maken. Verkoop maar alles aan investeerders dan komt alles goed. De investeerder kun je niets kwalijk nemen. | |
Weltschmerz | zaterdag 15 december 2018 @ 20:22 |
Het gaat erom dat eigendom van grond slechts een van de overheid afkomstige juridische constructie is. Die heeft geen enkele innerlijke morele waarde, net zo min als die vastgoedhandelaar dat in deze heeft. Zoals hij slim mag zijn ten koste van de treinreiziger, kan de staat sterk zijn ten koste van grondspeculanten en straffe onteigeningswetten maken en ongerechtvaardigde verrijking daarover uitbreiden. Dat zal de staat niet doen zolang er VVD-ers in de regering zitten, het valt me nog mee dat Blok en Rutte niet hebben lopen leuren met deze stukjes grond bij Russische en Saudische speculanten zoals met de woningen. Maar als je gewoon bestaande wetten gebruikt of strengere wetten maakt is er geen rechtsstatelijke kwestie. Binnen de huidige wet zou de overheid ook alles uit de kast kunnen trekken zodat de grondspeculant er uiteindelijk weinig aan overhoudt, maar daarvoor ontbrak waarschijnlijk de tijd. | |
Pietverdriet | zaterdag 15 december 2018 @ 20:29 |
De veiligheid van privaat bezit is het fundament van een rechtsstaat. Onteigenen is hier niet van toepassing, de grond is gewoon gekocht. | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 20:53 |
https://www.daskapital.nl(...)402-geldige-aankoop/ | |
Pietverdriet | zaterdag 15 december 2018 @ 20:59 |
En? | |
#ANONIEM | zaterdag 15 december 2018 @ 21:03 |
Totaal andere situatie, maar schept toch enigszins een precedent. Ik vind dat geval namelijk een stuk onredelijker. Maar ja, een Marokkaanse vrouw pakken ze makkelijker aan dan een Nederlandse zakenman. | |
Janneke141 | zaterdag 15 december 2018 @ 21:05 |
Exact. Slaat dus helemaal nergens op in dit topic. En je boehoe-Marokkaanse-gehuil maakt het ook niet beter. | |
LorneMalvo | zaterdag 22 december 2018 @ 08:18 |
Waarom is hier zo'n haat jegens deze zakenman? Besef wel dat hij ook risico heeft moeten lopen met de grond. Er zijn veel scenario's denkbaar dat het ook heel wat minder fortuinlijk af had kunnen lopen. | |
#ANONIEM | zaterdag 22 december 2018 @ 08:39 |
Wat een non-discussie zeg | |
Ringo | zaterdag 22 december 2018 @ 08:53 |
Het is vooral verbijsterend dat overheden zo gemakkelijk weggeefdealtjes sluiten met het boevengilde dat vastgoedondernemer heet. En er dan later achter moeten komen dat dat “een beetje dom” was. | |
LorneMalvo | zaterdag 22 december 2018 @ 09:31 |
impliceer je dat er fraude in het spel is? Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik vind het vergezocht. Als ik het goed begrijp is die grond meermalen eerst aan prorail aangeboden. Daarnaast het feit dat er zo veel miljoen met de grond mee komt doet mij vermoeden dat het om vervuilde grond gaat. Om te kunnen beoordelen of er dan sprake is van weggeven zouden we moeten weten hoe veel m2 grond het is, of er bodemrapporten van zijn, toegankelijkheid etc. | |
Ringo | zaterdag 22 december 2018 @ 13:19 |
Nee, wel een ernstige vorm van zelfverrijking ten koste van de belastingbetalende burger en door toedoen van onnozele ambtenaren. Die zichzelf verrijkende ondernemer doet niets wat niet mag, maar heel verheffend is het natuurlijk niet. Vroeger heette zoʼn kerel een boef en een schurk en iedereen wist waarom; sinds het neoliberale liedje is verworden tot een populaire volksdeun, zijn we zoʼn ordinaire geldboer heldhaftig gaan vinden. | |
Fir3fly | zaterdag 22 december 2018 @ 13:28 |
Wie vindt hem heldhaftig dan? | |
Ringo | zaterdag 22 december 2018 @ 13:35 |
Dat hep op feesboek gestaan. | |
Fir3fly | zaterdag 22 december 2018 @ 13:36 |
. | |
voetbalmanager2 | zaterdag 22 december 2018 @ 13:39 |
Jij hebt in elk geval veel waardering voor de manier waarop deze ondernemer aan zijn centen komt.
| |
Adames | zaterdag 22 december 2018 @ 13:41 |
Dit gebeurt vrij veel, elk semi-overheid apparaat heeft er wel mee te maken dat er een of ander crimineel bedrijf allerlei bermstukjes bezit, die grof geld willen zien als er ergens een stukje leiding moet worden geplaatst. | |
voetbalmanager2 | zaterdag 22 december 2018 @ 13:48 |
Dat is een stap minder erg dan dat ze de grond ook nog eens gratis aangeboden krijgen met een zak geld er nog eens bij. En de situatie die jij noemt is meestal een kwestie van geluk. In het geval van deze zakenman was het gewoon een vooropgezet plan om dubbel te cashen zonder ooit zelf een cent te hoeven investeren. | |
Fir3fly | zaterdag 22 december 2018 @ 13:48 |
Dat maakt hem nog geen held. Ik vind het ook vervelend dat deze kerel 'ons' zo veel geld kost. | |
voetbalmanager2 | zaterdag 22 december 2018 @ 13:49 |
Gelukkig | |
Adames | zaterdag 22 december 2018 @ 13:52 |
Dat is geen kwestie van geluk. Dat zijn geen bedrijven die toevallig een stukje grond hebben waar dan een stukje leiding moet worden gelegd, dat zijn bedrijven die puur en alleen bestaan om op zoek te gaan naar dit soort lapjes grond van een paar vierkante meter in de hoop er in de toekomst dikke winsten op te maken. | |
Postbus100 | dinsdag 8 januari 2019 @ 13:25 |
Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen: OM onderzoekt mogelijke omkoping bij grondverkoop NS - https://nos.nl/l/2266543 | |
#ANONIEM | dinsdag 8 januari 2019 @ 13:51 |
Aparte thread graag | |
Postbus100 | dinsdag 8 januari 2019 @ 13:59 |
NWS / OM onderzoekt mogelijke omkoping bij grondverkoop NS | |
roninho | dinsdag 8 januari 2019 @ 14:27 |
Ten eerste is het een aanname van jouw kant dat dit een vooropgezet plan is. Met daarbij een lading suggesties in dit topic dat het allemaal maar zeer dubieus/illegaal is, wat eerlijk gezegd meer over jouw vooringenomendheid lijkt te zeggen dan wat over deze 'vastgoedhandelaar'. Daar komt dan nog eens bij dat zelfs als het een vooropgezet plan is er meerdere momenten lijken te zijn geweest waarbij de nu gedupeerde partijen de kans hebben gehad deze stukken grond te behouden/over te nemen voordat de uiteindelijke koper het heeft gekocht. De gedupeerde partijen zijn daarbij geen onnozele individuen die geen kennis van zaken hebben, maar juist bij uitstek de partijen die in staat zouden moeten zijn om de noodzaak (en dus waarde) van deze percelen in te zien. Er is hier maar een partij die een wanprestatie heeft geleverd en dat zijn de mensen die dit zo verkocht hebben. Dat het een megawinst is voor deze ondernemer is duidelijk, maar ik zie geen grond waarop deze persoon die winst niet zou mogen maken. | |
roninho | dinsdag 8 januari 2019 @ 14:33 |
En als deze stukjes aangeschaft zijn voordat de semi-overheid dit had kunnen weten dat dit voor de uitvoering van maatschappelijke taken nodig was kan men dit gewoon afdwingen dat dit stukje wordt onteigend als er onredelijke eisen gesteld worden. Maar als de semi-overheid instantie het te lastig vind om even na te denken voordat men een stukje grond afstoot om lekker snel van de dagelijkse kosten af te zijn, tsja dan heb je geen poot om op te staan en wordt je vast uitgeknepen. | |
Adames | dinsdag 8 januari 2019 @ 19:42 |
nee | |
Nobu | woensdag 9 januari 2019 @ 09:34 |
Blijkbaar komt het OM tot dezelfde conclusie. | |
Drekkoning | woensdag 9 januari 2019 @ 09:52 |
Is het onderzoek al afgerond dan? Dat was snel. | |
roninho | woensdag 9 januari 2019 @ 10:47 |
Het verschil is dat het OM daar dan concrete aanwijzingen van zal hebben, terwijl jij aannam dat het illegaal was enkel op basis van de wetenschap dat iemand veel geld aan een transactie over heeft gehouden. | |
Nobu | woensdag 9 januari 2019 @ 12:53 |
Nee hoor, gewoon kijken naar de financiele logica van de transactie is voldoende. Niemand koopt zonder voorkennis onbruikbare stroken vervuilde grond. | |
roninho | woensdag 9 januari 2019 @ 12:55 |
Ah ok, jammer dat je niet bij de recherche zit, dan waren vast een hoop zaken al opgelost. | |
raptorix | woensdag 9 januari 2019 @ 12:57 |
| |
Fir3fly | woensdag 9 januari 2019 @ 13:04 |
Wat ben jij een domme idioot zeg . |