abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_183742139
registreer om deze reclame te verbergen
ProRail verliest 18 miljoen euro aan zakenman door grondblunder

ProRail heeft ruim 18 miljoen euro betaald voor gronden langs het spoor, die de spoorbeheerder eerder voor vrijwel niets had kunnen krijgen. Een Rotterdamse zakenman was het staatsbedrijf en het ministerie te slim af.

4.jpg

De zaak draait rond vele honderden kleine percelen grond langs het spoor, overal in Nederland. Soms maar 30 centimeter breed. De grond was van NS Vastgoed, dat jarenlang van de percelen af wilde. NS Vastgoed bood het pakket in 2005 en in 2010 aan bij ProRail. Maar na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot de spoorbeheerder de percelen niet te kopen.

Een Rotterdamse vastgoedondernemer die de gronden daarna kreeg aangeboden, nam de grond daarna wl over van NS. Met zijn bedrijf RailSide kreeg hij 8 miljoen euro toe van de NS, met daarbij de verplichting de gronden te onderhouden. De ondernemer vermoedde dat de grond belangrijker was dan ProRail inzag.

Hij kreeg gelijk: pas na de verkoop besefte ProRail dat het de gronden op veel plaatsen tch nodig had. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van spoorbruggen, overgangen of hekken tegen zelfmoord.

4.jpg

Conflict
De ondernemer sleepte ProRail in de afgelopen jaren meermaals voor de rechter omdat de spoorbeheerder zonder toestemming op zijn grond actief was. Het conflict liep zo hoog op, dat ProRail zich in 2017 genoodzaakt zag de gronden alsnog volledig aan te kopen. Pas na lang onderhandelen ging de ondernemer akkoord met een koopsom van 18,1 miljoen euro, voor grond waar hij nooit n cent had betaald.

ProRail zegt in een reactie dat het de gronden wilde overnemen, maar dat het ministerie van Verkeer dit blokkeerde. ,,Achteraf is het makkelijk praten’’, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom. ,,Niemand had van te voren kunnen bedenken dat het zo zou lopen. Dit zijn handige jongens die ergens geld in zien.’'

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat erkent dat het ProRail heeft geadviseerd de gronden niet te kopen. Woordvoerder Carlijn van Donselaar: ,,Het ministerie gaf indertijd aan dat een aankoop niet voor de hand lag, omdat de noodzaak daarvoor op dat moment ontbrak. Dat ProRail en de ondernemer in een langslepend juridisch conflict terecht zouden komen over het betreden van de grond, was vooraf niet te voorzien.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)ondblunder~ab6d5863/

Gaan de verantwoordelijke bestuurders dit voelen in hun portemonnee of gaan anderen hier voor opdraaien?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742158
Woekerwinsten die gemaakt worden ten koste van de gemeenschap, moeten gewoon geconfisqueerd worden.

Maar ja, Neo-liberalisme...
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:45:23 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742174
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:43 schreef Hamzoef het volgende:
Woekerwinsten die gemaakt worden ten koste van de gemeenschap, moeten gewoon geconfisqueerd worden.

Maar ja, Neo-liberalisme...
De overheid moet andermans eigendom kunnen afpakken. Natuurlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:45:34 #4
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_183742175
registreer om deze reclame te verbergen
Benieuwd hoeveel ambtenaartjes hier van meegeprofiteerd hebben.
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:47:18 #5
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183742188
ProRail heeft toch alleen maar netjes het advies van het ministerie gevolgd?
quote:
De zaak draait rond vele honderden kleine percelen grond langs het spoor, overal in Nederland. Soms maar 30 centimeter breed. De grond was van NS Vastgoed, dat jarenlang van de percelen af wilde. NS Vastgoed bood het pakket in 2005 en in 2010 aan bij ProRail. Maar na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot de spoorbeheerder de percelen niet te kopen.
Ik snap dat 18 miljoen aan n ondernemer veel is, maar de enige terechte vraag is: wat was de reden van het negatief advies van het ministerie destijds?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183742204
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:47 schreef Ringo het volgende:
ProRail heeft toch alleen maar netjes het advies van het ministerie gevolgd?

[..]

Ik snap dat 18 miljoen aan n ondernemer veel is, maar de enige terechte vraag is: wat was de reden van het negatieve advies van het ministerie destijds?
Waarschijnlijk dat het te duur zou zijn om al die mini-stukjes grond te onderhouden.

Ik heb de TT verder van de nieuwsbron overgenomen omdat anders users daarover gaan klagen, maar de TT is eigenlijk incorrect.
Die gehaaide zakenman maakt veel meer winst dan 'slechts' 18 miljoen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742276
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wat een onzin artikel, verhoudingsgewijs stijgen de kosten van ov meer dan de auto, maar betekent niet dat auto goedkoper is :P
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:56:38 #8
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_183742286
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk dat het te duur zou zijn om al die mini-stukjes grond te onderhouden.

Die stukjes liggen allemaal tegen grond van prorail aan, het is niet dat ze daar speciaal een maaiploeg naartoe moeten sturen.
pi_183742291
Oftewel: het was geen grondblunder van ProRail, maar van het ministerie dat de aankoop tegenhield.
pi_183742328
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:56 schreef Nobu het volgende:

[..]

Die stukjes liggen allemaal tegen grond van prorail aan, het is niet dat ze daar speciaal een maaiploeg naartoe moeten sturen.
De NS geeft niet voor niets gratis grond weg met miljoenen gratis geld erbij. Of ja, nu blijkt dat ze ook nog eens die grond voor 18 miljoen terug moeten kopen.

Maar de eerste deal hield in dat de zakenman verplicht werd om de grond te onderhouden zolang dat in zijn bezit zou zijn en daar kreeg hij miljoenen voor. Ik weet niet hoe zulke kleine stukjes grond onderhouden moeten worden, maar wel dat dat geen goedkope zaak is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742338
Jammer van die jankspoiler die verder niks met de rest van de OP te maken heeft.
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:02:44 #12
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_183742351
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS geeft niet voor niets gratis grond weg met miljoenen gratis geld erbij. Of ja, nu blijkt dat ze ook nog eens die grond voor 18 miljoen terug moeten kopen.

Maar de eerste deal hield in dat de zakenman verplicht werd om de grond te onderhouden zolang dat in zijn bezit zou zijn en daar kreeg hij miljoenen voor. Ik weet niet hoe zulke kleine stukjes grond onderhouden moeten worden, maar wel dat dat geen goedkope zaak is.
Omdat de NS niet Prorail is. Die moesten dus wl speciaal voor die 30cm een maaiploeg sturen.
pi_183742352
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:55 schreef Roces18 het volgende:

[..]

wat een onzin artikel, verhoudingsgewijs stijgen de kosten van ov meer dan de auto, maar betekent niet dat auto goedkoper is :P
Je hebt gelijk. Dit zou een betere keuze zijn geweest:
https://www.ad.nl/nieuws/(...)f-gestegen~aa76aeae/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742354
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS geeft niet voor niets gratis grond weg met miljoenen gratis geld erbij. Of ja, nu blijkt dat ze ook nog eens die grond voor 18 miljoen terug moeten kopen.
Oh, jij weet gewoon niet het verschil tussen NS en Prorail. Dat is het :)
pi_183742389
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:02 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Oh, jij weet gewoon niet het verschil tussen NS en Prorail. Dat is het :)
De NS gaf de grond weg en betaalde de zakenman ook nog eens 8 miljoen euro voor de verplichting om de grond voor altijd te onderhouden te onderhouden. Binnen een paar jaar naaide de zakenman ook nog eens Prorail door die gratis grond voor het astronomische bedrag van 18 miljoen Euro te verkopen aan Prorail.

Ik haalde beide bedrijven een keer door elkaar ja.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:07:22 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742411
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS gaf de grond weg en betaalde de zakenman ook nog eens 8 miljoen euro voor de verplichting om de grond voor altijd te onderhouden te onderhouden. Binnen een paar jaar naaide de zakenman ook nog eens Prorail door die gratis grond voor het astronomische bedrag van 18 miljoen Euro te verkopen aan Prorail.

Ik haalde beide bedrijven een keer door elkaar ja.

Die zakenman naait niemand, die profiteert gewoon van de incompetentie van ambtenaren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183742430
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS gaf de grond weg en betaalde de zakenman ook nog eens 8 miljoen euro voor de verplichting om de grond voor altijd te onderhouden te onderhouden. Binnen een paar jaar naaide de zakenman ook nog eens Prorail door die gratis grond voor het astronomische bedrag van 18 miljoen Euro te verkopen aan Prorail.

Ik haalde beide bedrijven een keer door elkaar ja.

Wel meerdere malen. Bijvoorbeeld door je treinkaartjes duurder linkje. Prorail heeft niks te maken met de treinkaartjes
pi_183742432
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die zakenman naait niemand, die profiteert gewoon van de incompetentie van ambtenaren.
Hij naait de belastingbetaler/treinreiziger. Dit was niet een gelukje achteraf, maar een vooropgezet plan. Mogelijk gemaakt door incompetente ambtenaren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:10:11 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742439
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hij naait de belastingbetaler/treinreiziger. Dit was niet een gelukje achteraf, maar een vooropgezet plan. Mogelijk gemaakt door incompetente ambtenaren.
De belastingbetaler/treinreiziger is dus genaaid door faalbeleid van het ministerie, ProRail en NS Vastgoed. Die dienen namelijk het belang van de belastingbetaler en de treinreiziger. Een vastgoedhandelaar heeft daar niets mee te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183742454
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:08 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Wel meerdere malen. Bijvoorbeeld door je treinkaartjes duurder linkje. Prorail heeft niks te maken met de treinkaartjes
Nou:
quote:
voor gronden langs het spoor, die de spoorbeheerder eerder voor vrijwel niets had kunnen krijgen.
dat geeft aan dat de NS zelfs geld van Prorail had kunnen krijgen als de ambtenaren gewoon hun werk gedaan hadden. Nu heeft de NS die zakenman 8 miljoen moeten betalen voor een verplichting waar hij heel snel vanaf was.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742477
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nou:

[..]

dat geeft aan dat de NS zelfs geld van Prorail had kunnen krijgen als de ambtenaren gewoon hun werk gedaan hadden. Nu heeft de NS die zakenman 8 miljoen moeten betalen voor een verplichting waar hij heel snel vanaf was.
Laat maar knul :*
pi_183742487
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De belastingbetaler/treinreiziger is dus genaaid door faalbeleid van het ministerie, ProRail en NS Vastgoed. Die dienen namelijk het belang van de belastingbetaler en de treinreiziger. Een vastgoedhandelaar heeft daar niets mee te maken.
Er is een groot verschil tussen een gelukje achteraf of een vooropgezet plan om met andere intenties zoveel mogelijk geld te cashen op kosten van de belastingbetaler en de treinreiziger.

Deze zakenman heeft gratis grond ontvangen is een onderhoudsverplichting aangegaan met de bedoeling om nooit die grond te onderhouden, maar om voor een 2e keer zoveel mogelijk geld ervoor te ontvangen omdat anders het treinverkeer onmogelijk word.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742491
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:15 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Laat maar knul :*
Prima jochie
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:21:22 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742522
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nou:

[..]

dat geeft aan dat de NS zelfs geld van Prorail had kunnen krijgen als de ambtenaren gewoon hun werk gedaan hadden. Nu heeft de NS die zakenman 8 miljoen moeten betalen voor een verplichting waar hij heel snel vanaf was.
Er worden per week zo'n 6,5 miljoen treinreizen gemaakt. Die 8 miljoen, hoe zonde ook, doet letterlijk niets met de prijs van een treinreis.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er is een groot verschil tussen een gelukje achteraf of een vooropgezet plan om met andere intenties zoveel mogelijk geld te cashen op kosten van de belastingbetaler en de treinreiziger.

Deze zakenman heeft gratis grond ontvangen is een onderhoudsverplichting aangegaan met de bedoeling om nooit die grond te onderhouden, maar om voor een 2e keer zoveel mogelijk geld ervoor te ontvangen omdat anders het treinverkeer onmogelijk word.
Dat verschil ontken ik ook niet, maar het verandert niets aan het feit dat een vastgoedhandelaar helemaal niet in het belang van belastingbetalers of wie dan ook hoeft te handelen. Die handelt in zijn eigen belang.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183742541
Het ministerie zag het belang niet die de percelen in de toekomst konden hebben en heeft toen de afweging gemaakt om er geen gemeenschapsgeld aan uit te geven. De zakenman was slimmer en zag wel de potentie. Ik neem mijn petje af voor deze man. Slim, doorzettingsvermogen, geduld en goed kunnen onderhandelen met partijen die veel groter zijn dan jij. Respect
It ain't over t-t-till it's over
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')