abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_183742139
ProRail verliest 18 miljoen euro aan zakenman door grondblunder

ProRail heeft ruim 18 miljoen euro betaald voor gronden langs het spoor, die de spoorbeheerder eerder voor vrijwel niets had kunnen krijgen. Een Rotterdamse zakenman was het staatsbedrijf en het ministerie te slim af.



De zaak draait rond vele honderden kleine percelen grond langs het spoor, overal in Nederland. Soms maar 30 centimeter breed. De grond was van NS Vastgoed, dat jarenlang van de percelen af wilde. NS Vastgoed bood het pakket in 2005 en in 2010 aan bij ProRail. Maar na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot de spoorbeheerder de percelen niet te kopen.

Een Rotterdamse vastgoedondernemer die de gronden daarna kreeg aangeboden, nam de grond daarna wél over van NS. Met zijn bedrijf RailSide kreeg hij 8 miljoen euro toe van de NS, met daarbij de verplichting de gronden te onderhouden. De ondernemer vermoedde dat de grond belangrijker was dan ProRail inzag.

Hij kreeg gelijk: pas na de verkoop besefte ProRail dat het de gronden op veel plaatsen tóch nodig had. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van spoorbruggen, overgangen of hekken tegen zelfmoord.



Conflict
De ondernemer sleepte ProRail in de afgelopen jaren meermaals voor de rechter omdat de spoorbeheerder zonder toestemming op zijn grond actief was. Het conflict liep zo hoog op, dat ProRail zich in 2017 genoodzaakt zag de gronden alsnog volledig aan te kopen. Pas na lang onderhandelen ging de ondernemer akkoord met een koopsom van 18,1 miljoen euro, voor grond waar hij nooit één cent had betaald.

ProRail zegt in een reactie dat het de gronden wilde overnemen, maar dat het ministerie van Verkeer dit blokkeerde. ,,Achteraf is het makkelijk praten’’, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom. ,,Niemand had van te voren kunnen bedenken dat het zo zou lopen. Dit zijn handige jongens die ergens geld in zien.’'

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat erkent dat het ProRail heeft geadviseerd de gronden niet te kopen. Woordvoerder Carlijn van Donselaar: ,,Het ministerie gaf indertijd aan dat een aankoop niet voor de hand lag, omdat de noodzaak daarvoor op dat moment ontbrak. Dat ProRail en de ondernemer in een langslepend juridisch conflict terecht zouden komen over het betreden van de grond, was vooraf niet te voorzien.’’
https://www.ad.nl/binnenl(...)ondblunder~ab6d5863/

Gaan de verantwoordelijke bestuurders dit voelen in hun portemonnee of gaan anderen hier voor opdraaien?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742158
Woekerwinsten die gemaakt worden ten koste van de gemeenschap, moeten gewoon geconfisqueerd worden.

Maar ja, Neo-liberalisme...
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:45:23 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742174
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:43 schreef Hamzoef het volgende:
Woekerwinsten die gemaakt worden ten koste van de gemeenschap, moeten gewoon geconfisqueerd worden.

Maar ja, Neo-liberalisme...
De overheid moet andermans eigendom kunnen afpakken. Natuurlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:45:34 #4
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_183742175
Benieuwd hoeveel ambtenaartjes hier van meegeprofiteerd hebben.
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:47:18 #5
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183742188
ProRail heeft toch alleen maar netjes het advies van het ministerie gevolgd?
quote:
De zaak draait rond vele honderden kleine percelen grond langs het spoor, overal in Nederland. Soms maar 30 centimeter breed. De grond was van NS Vastgoed, dat jarenlang van de percelen af wilde. NS Vastgoed bood het pakket in 2005 en in 2010 aan bij ProRail. Maar na een negatief advies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat besloot de spoorbeheerder de percelen niet te kopen.
Ik snap dat 18 miljoen aan één ondernemer veel is, maar de enige terechte vraag is: wat was de reden van het negatief advies van het ministerie destijds?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183742204
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:47 schreef Ringo het volgende:
ProRail heeft toch alleen maar netjes het advies van het ministerie gevolgd?

[..]

Ik snap dat 18 miljoen aan één ondernemer veel is, maar de enige terechte vraag is: wat was de reden van het negatieve advies van het ministerie destijds?
Waarschijnlijk dat het te duur zou zijn om al die mini-stukjes grond te onderhouden.

Ik heb de TT verder van de nieuwsbron overgenomen omdat anders users daarover gaan klagen, maar de TT is eigenlijk incorrect.
Die gehaaide zakenman maakt veel meer winst dan 'slechts' 18 miljoen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742276
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wat een onzin artikel, verhoudingsgewijs stijgen de kosten van ov meer dan de auto, maar betekent niet dat auto goedkoper is :P
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 15 december 2018 @ 11:56:38 #8
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_183742286
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk dat het te duur zou zijn om al die mini-stukjes grond te onderhouden.

Die stukjes liggen allemaal tegen grond van prorail aan, het is niet dat ze daar speciaal een maaiploeg naartoe moeten sturen.
pi_183742291
Oftewel: het was geen grondblunder van ProRail, maar van het ministerie dat de aankoop tegenhield.
pi_183742328
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:56 schreef Nobu het volgende:

[..]

Die stukjes liggen allemaal tegen grond van prorail aan, het is niet dat ze daar speciaal een maaiploeg naartoe moeten sturen.
De NS geeft niet voor niets gratis grond weg met miljoenen gratis geld erbij. Of ja, nu blijkt dat ze ook nog eens die grond voor 18 miljoen terug moeten kopen.

Maar de eerste deal hield in dat de zakenman verplicht werd om de grond te onderhouden zolang dat in zijn bezit zou zijn en daar kreeg hij miljoenen voor. Ik weet niet hoe zulke kleine stukjes grond onderhouden moeten worden, maar wel dat dat geen goedkope zaak is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742338
Jammer van die jankspoiler die verder niks met de rest van de OP te maken heeft.
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:02:44 #12
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_183742351
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS geeft niet voor niets gratis grond weg met miljoenen gratis geld erbij. Of ja, nu blijkt dat ze ook nog eens die grond voor 18 miljoen terug moeten kopen.

Maar de eerste deal hield in dat de zakenman verplicht werd om de grond te onderhouden zolang dat in zijn bezit zou zijn en daar kreeg hij miljoenen voor. Ik weet niet hoe zulke kleine stukjes grond onderhouden moeten worden, maar wel dat dat geen goedkope zaak is.
Omdat de NS niet Prorail is. Die moesten dus wél speciaal voor die 30cm een maaiploeg sturen.
pi_183742352
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:55 schreef Roces18 het volgende:

[..]

wat een onzin artikel, verhoudingsgewijs stijgen de kosten van ov meer dan de auto, maar betekent niet dat auto goedkoper is :P
Je hebt gelijk. Dit zou een betere keuze zijn geweest:
https://www.ad.nl/nieuws/(...)f-gestegen~aa76aeae/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742354
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS geeft niet voor niets gratis grond weg met miljoenen gratis geld erbij. Of ja, nu blijkt dat ze ook nog eens die grond voor 18 miljoen terug moeten kopen.
Oh, jij weet gewoon niet het verschil tussen NS en Prorail. Dat is het :)
pi_183742389
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:02 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Oh, jij weet gewoon niet het verschil tussen NS en Prorail. Dat is het :)
De NS gaf de grond weg en betaalde de zakenman ook nog eens 8 miljoen euro voor de verplichting om de grond voor altijd te onderhouden te onderhouden. Binnen een paar jaar naaide de zakenman ook nog eens Prorail door die gratis grond voor het astronomische bedrag van 18 miljoen Euro te verkopen aan Prorail.

Ik haalde beide bedrijven een keer door elkaar ja.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:07:22 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742411
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS gaf de grond weg en betaalde de zakenman ook nog eens 8 miljoen euro voor de verplichting om de grond voor altijd te onderhouden te onderhouden. Binnen een paar jaar naaide de zakenman ook nog eens Prorail door die gratis grond voor het astronomische bedrag van 18 miljoen Euro te verkopen aan Prorail.

Ik haalde beide bedrijven een keer door elkaar ja.

Die zakenman naait niemand, die profiteert gewoon van de incompetentie van ambtenaren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183742430
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De NS gaf de grond weg en betaalde de zakenman ook nog eens 8 miljoen euro voor de verplichting om de grond voor altijd te onderhouden te onderhouden. Binnen een paar jaar naaide de zakenman ook nog eens Prorail door die gratis grond voor het astronomische bedrag van 18 miljoen Euro te verkopen aan Prorail.

Ik haalde beide bedrijven een keer door elkaar ja.

Wel meerdere malen. Bijvoorbeeld door je treinkaartjes duurder linkje. Prorail heeft niks te maken met de treinkaartjes
pi_183742432
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die zakenman naait niemand, die profiteert gewoon van de incompetentie van ambtenaren.
Hij naait de belastingbetaler/treinreiziger. Dit was niet een gelukje achteraf, maar een vooropgezet plan. Mogelijk gemaakt door incompetente ambtenaren.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:10:11 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742439
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Hij naait de belastingbetaler/treinreiziger. Dit was niet een gelukje achteraf, maar een vooropgezet plan. Mogelijk gemaakt door incompetente ambtenaren.
De belastingbetaler/treinreiziger is dus genaaid door faalbeleid van het ministerie, ProRail en NS Vastgoed. Die dienen namelijk het belang van de belastingbetaler en de treinreiziger. Een vastgoedhandelaar heeft daar niets mee te maken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183742454
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:08 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Wel meerdere malen. Bijvoorbeeld door je treinkaartjes duurder linkje. Prorail heeft niks te maken met de treinkaartjes
Nou:
quote:
voor gronden langs het spoor, die de spoorbeheerder eerder voor vrijwel niets had kunnen krijgen.
dat geeft aan dat de NS zelfs geld van Prorail had kunnen krijgen als de ambtenaren gewoon hun werk gedaan hadden. Nu heeft de NS die zakenman 8 miljoen moeten betalen voor een verplichting waar hij heel snel vanaf was.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742477
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nou:

[..]

dat geeft aan dat de NS zelfs geld van Prorail had kunnen krijgen als de ambtenaren gewoon hun werk gedaan hadden. Nu heeft de NS die zakenman 8 miljoen moeten betalen voor een verplichting waar hij heel snel vanaf was.
Laat maar knul :*
pi_183742487
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De belastingbetaler/treinreiziger is dus genaaid door faalbeleid van het ministerie, ProRail en NS Vastgoed. Die dienen namelijk het belang van de belastingbetaler en de treinreiziger. Een vastgoedhandelaar heeft daar niets mee te maken.
Er is een groot verschil tussen een gelukje achteraf of een vooropgezet plan om met andere intenties zoveel mogelijk geld te cashen op kosten van de belastingbetaler en de treinreiziger.

Deze zakenman heeft gratis grond ontvangen is een onderhoudsverplichting aangegaan met de bedoeling om nooit die grond te onderhouden, maar om voor een 2e keer zoveel mogelijk geld ervoor te ontvangen omdat anders het treinverkeer onmogelijk word.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742491
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:15 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Laat maar knul :*
Prima jochie
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:21:22 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742522
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Nou:

[..]

dat geeft aan dat de NS zelfs geld van Prorail had kunnen krijgen als de ambtenaren gewoon hun werk gedaan hadden. Nu heeft de NS die zakenman 8 miljoen moeten betalen voor een verplichting waar hij heel snel vanaf was.
Er worden per week zo'n 6,5 miljoen treinreizen gemaakt. Die 8 miljoen, hoe zonde ook, doet letterlijk niets met de prijs van een treinreis.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:17 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er is een groot verschil tussen een gelukje achteraf of een vooropgezet plan om met andere intenties zoveel mogelijk geld te cashen op kosten van de belastingbetaler en de treinreiziger.

Deze zakenman heeft gratis grond ontvangen is een onderhoudsverplichting aangegaan met de bedoeling om nooit die grond te onderhouden, maar om voor een 2e keer zoveel mogelijk geld ervoor te ontvangen omdat anders het treinverkeer onmogelijk word.
Dat verschil ontken ik ook niet, maar het verandert niets aan het feit dat een vastgoedhandelaar helemaal niet in het belang van belastingbetalers of wie dan ook hoeft te handelen. Die handelt in zijn eigen belang.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183742541
Het ministerie zag het belang niet die de percelen in de toekomst konden hebben en heeft toen de afweging gemaakt om er geen gemeenschapsgeld aan uit te geven. De zakenman was slimmer en zag wel de potentie. Ik neem mijn petje af voor deze man. Slim, doorzettingsvermogen, geduld en goed kunnen onderhandelen met partijen die veel groter zijn dan jij. Respect
pi_183742559
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er worden per week zo'n 6,5 miljoen treinreizen gemaakt. Die 8 miljoen, hoe zonde ook, doet letterlijk niets met de prijs van een treinreis.

[..]

Dat verschil ontken ik ook niet, maar het verandert niets aan het feit dat een vastgoedhandelaar helemaal niet in het belang van belastingbetalers of wie dan ook hoeft te handelen. Die handelt in zijn eigen belang.
Goed, we zijn het er over eens dat het handelen van de zakenman vooral schade aan de treinreiziger en belastingbetaler heeft opgeleverd. Of dat de kwalificatie 'naaide' daarvoor terecht is, daarover zijn we het niet eens.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_183742612
Slim gehandeld, niets mis mee.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
To regret is to compromise
Best pilot in history
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:32:09 #28
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183742643
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:29 schreef nostra het volgende:
Slim gehandeld, niets mis mee.
_O_ _O_ _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183742648
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Goed, we zijn het er over eens dat het handelen van de zakenman vooral schade aan de treinreiziger en belastingbetaler heeft opgeleverd. Of dat de kwalificatie 'naaide' daarvoor terecht is, daarover zijn we het niet eens.
Natuurlijk niet. Er zijn zoveel zakelijke deals die door de overheid worden gesloten als private partij. Zou heel vreemd zijn als die private ondernemingen het belang van de burger zouden moeten dienen. Dat moet de overheid zelf doen, ondernemingen hebben daar niets mee te maken.
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:33:36 #30
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_183742666
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Goed, we zijn het er over eens dat het handelen van de zakenman vooral schade aan de treinreiziger en belastingbetaler heeft opgeleverd.
imo vooral dit gebrek aan inzicht
quote:
Dat ProRail en de ondernemer in een langslepend juridisch conflict terecht zouden komen over het betreden van de grond, was vooraf niet te voorzien.
NS wil van die grond af en de volgende eigenaar laat ons daar vast wel gratis gebruik van maken als we het niet zelf kopen

Het voorkomen van dit soort shit is toch de hele fucking reden dat je besluit om ZELF die grond te kopen
pi_183742704
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:33 schreef hugecooll het volgende:

[..]

imo vooral dit gebrek aan inzicht

[..]

NS wil van die grond af en de volgende eigenaar laat ons daar vast wel gratis gebruik van maken als we het niet zelf kopen

Het voorkomen van dit soort shit is toch de hele fucking reden dat je besluit om ZELF die grond te kopen
Dat. En het woordje kopen mag tussen aanhalingstekens, want de NS had die grond gewoon gratis aan Prorail gegeven als ze die grond zouden onderhouden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:36:34 #32
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_183742712
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat. En het woordje kopen mag tussen aanhalingstekens, want de NS had die grond gewoon gratis aan Prorail gegeven als ze die grond zouden onderhouden.
Ja goed, ik weet niet of ze met Prorail diezelfde deal zouden hebben dus vandaar kopen :P
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:36:40 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742714
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:25 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Goed, we zijn het er over eens dat het handelen van de zakenman vooral schade aan de treinreiziger en belastingbetaler heeft opgeleverd. Of dat de kwalificatie 'naaide' daarvoor terecht is, daarover zijn we het niet eens.
Nee, dat zijn we niet. Lees nog maar eens terug.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183742786
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De overheid moet andermans eigendom kunnen afpakken. Natuurlijk.
Natuurlijk inderdaad.

Doen ze bij drugsdealers ook. Bij sommige mensen pakken ze zelfs hun jas af.
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:44:32 #35
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183742817
Dat heet slim investeren. Bovendien heeft die man zich dus aan de afspraak gehouden en de grond goed onderhouden. Het lijkt me interessant om uit te zoeken hoeveel geld dat Prorail nou eigenlijk bespaard heeft aan onderhoud.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:46:17 #36
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742837
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:41 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Natuurlijk inderdaad.

Doen ze bij drugsdealers ook. Bij sommige mensen pakken ze zelfs hun jas af.
Drugsdealers hebben geld verdiend met criminele activiteiten, dat is een onvergelijkbare situatie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183742873
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Drugsdealers hebben geld verdiend met criminele activiteiten, dat is een onvergelijkbare situatie.
Met jouw referentiekader wat normen en waarden betreft misschien wel ja.
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:50:12 #38
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_183742903
Alle ondernemers zijn drugsdealers. Dat we het even weten.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_183742938
quote:
2s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:44 schreef Fir3fly het volgende:
Dat heet slim investeren. Bovendien heeft die man zich dus aan de afspraak gehouden en de grond goed onderhouden. Het lijkt me interessant om uit te zoeken hoeveel geld dat Prorail nou eigenlijk bespaard heeft aan onderhoud.
De zakenman 'kocht' de grond ergens na 2010 met de bedoeling dat hij het al de tijd dat hij het in zijn bezit had moest onderhouden. Daar kreeg hij 8 miljoen voor. Slechts een paar jaar later verkocht hij de gratis gekregen grond voor 18 miljoen Euro.

Ik denk niet dat die man er een slechte deal van gemaakt heeft. Die 8 miljoen waren bedoeld om de grond voor zeer lange tijd mee te onderhouden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 15 december 2018 @ 12:56:00 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183742989
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:48 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Met jouw referentiekader wat normen en waarden betreft misschien wel ja.
Neen, met de wet als referentiekader.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  PR/Manusje van alles zaterdag 15 december 2018 @ 13:05:44 #41
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_183743114
Geef hem eens ongelijk.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_183743448
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 12:56 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Neen, met de wet als referentiekader.
Ik wist dat je dat aan ging voeren. :') Daarom had ik het al over neo-liberalisme, dit maakt dit soort absurde wetgeving mogelijk. Een eerlijk systeem staat geen woeker toe.
  zaterdag 15 december 2018 @ 14:09:31 #43
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_183743979
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:43 schreef Hamzoef het volgende:
Woekerwinsten die gemaakt worden ten koste van de gemeenschap, moeten gewoon geconfisqueerd worden.

Maar ja, Neo-liberalisme...
"Gewoon confisqueren" gebeurde in Nazi Duitsland en de Sovjet Unie. Nee, dat moet helemaal niet zomaar kunnen.
pi_183744033
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:09 schreef Vader_Aardbei het volgende:
"Gewoon confisqueren" gebeurde in Nazi Duitsland en de Sovjet Unie.
In Nazi Duitsland en de Sovjet Unie dronken ze ook water, en nu?
  zaterdag 15 december 2018 @ 14:15:55 #45
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_183744058
Opvallend wel:
quote:
ProRail zegt in een reactie dat het de gronden wilde overnemen, maar dat het ministerie van Verkeer dit blokkeerde. “Achteraf is het makkelijk praten”, zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom. “Niemand had van te voren kunnen bedenken dat het zo zou lopen. Dit zijn handige jongens die ergens geld in zien.”
Niemand had het van tevoren kunnen bedenken, behalve dan die ene “handige jongen”.
Hoeveel sukkels lopen er eigenlijk rond op zoʼn ministerie?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_183744064
De schuld ligt bij de betrokken incompetente ambtenaren, die daar zoals altijd geen verantwoording voor nemen en gewoon door kunnen gaan met geld over de balk gooien.
  zaterdag 15 december 2018 @ 14:24:25 #47
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183744192
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 13:30 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik wist dat je dat aan ging voeren. :') Daarom had ik het al over neo-liberalisme, dit maakt dit soort absurde wetgeving mogelijk. Een eerlijk systeem staat geen woeker toe.
Dat het bij wet onmogelijk is om zomaar particuliere eigendommen te confisqueren tenzij er sprake is van criminele activiteiten is eerder een basisbeginsel van de rechtstaat dan een gevolg van neo-liberalisme.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183744212
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 11:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De overheid moet andermans eigendom kunnen afpakken. Natuurlijk.
Kunnen ze inderdaad, zolang ze er een marktconforme prijs voor betalen. (betuwelijn zegt hoi)

In dit geval is het een rare situatie gezien de man en 8 miljoen euro kreeg om de grond te onderhouden, maar het verder hem geen cent heeft gekost.

En dan nog eigenlijk meer dan 18 miljoen krijgen.

Dat is geen normale "eigendoms" situatie in de zin zoals jij het probeert te stellen.
  zaterdag 15 december 2018 @ 14:27:46 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183744243
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Kunnen ze inderdaad, zolang ze er een marktconforme prijs voor betalen. (betuwelijn zegt hoi)

In dit geval is het een rare situatie gezien de man en 8 miljoen euro kreeg om de grond te onderhouden, maar het verder hem geen cent heeft gekost.

En dan nog eigenlijk meer dan 18 miljoen krijgen.

Dat is geen normale "eigendoms" situatie in de zin zoals jij het probeert te stellen.
Die man kan er natuurlijk ook niks aan doen dat NS vastgoed het bijna voor niks weggaf.

Hij heeft geluk gehad. Dat is wezenlijk iets anders dan bezit vergaren door crimineel handelen. Sterker nog als je de OP nog even leest dan zie je dat het juist ProRail is geweest die de wet heeft overtreden door handelingen uit te voeren op andermans grond.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183744263
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2018 14:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Die man kan er natuurlijk ook niks aan doen dat NS vastgoed het bijna voor niks weggaf.

Hij heeft geluk gehad. Dat is wezenlijk iets anders dan bezit vergaren door crimineel handelen. Sterker nog als je de OP nog even leest dan zie je dat het juist ProRail is geweest die de wet heeft overtreden door handelingen uit te voeren op andermans grond.
Ik blijf het een rare situatie vinden.

18 miljoen vragen voor iets wat hem gratis door prorail gegeven is met geld toe.

Netjes is het niet, hopelijk ben je dat op zn minst deels met me eens.
Maar goed, uiteindelijk verlies ik er geen nacht slaap over natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')