Kan hij het koud hebben ‘s nachts? Dan is het bij ons drama.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 05:57 schreef Loj het volgende:
Hij klaagde er altijd over daf zijn nachtlampje uit ging en dat het dan te donker was, dus een veel te duur lampje gekocht en dat kan het niet meer zijn.
Meestal moet hij even plassen als hij wakker wordt, maar verder zegt hij er niets over.
Bij ons slapen werkt niet, want hij maakt dan Li wakker. Bij hem slapen werkt ook niet, hij houdt dan ons wakker door op ons te springen, hard te huilen of te klagen of ons gewoon telkens wakker te schudden
Manlief en ik merken dat we nu echt boos worden, dus dat is voor ons een teken dat er iets moet veranderen
Fijn dat jullie erachter kwamen wat het was...
Nora had zoiets voor haar 4e. Omdat ik erg gesteld ben op mijn nachtrust, heb ik op een gegeven moment op haar kamer geslapen. Wel tricky, dat weet ik. Maar dat was een betere oplossing dan overdag er gaar bijlopen.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 05:24 schreef Loj het volgende:
Succes met de waterpokken GM!
Iemand een tip hoe je een verse kleuter aan het slapen krijgt? Het is hier nu al nachtenlang drama. Js wordt rond 3 uur wakker en weigert daarna nog te gaan slapen. Als ik niet in zijn kamer blijf schreeuwt en krijst hij het hele huis wakker, gaat zijn bed uit of plast expres in bed (hij zegt het en doet het vervolgens). Hij houdt zichzelf ook echt wakker. Maar ik weet gewoon niet meer hou het nu op te lossen.
Het is niet zo dat hij wakker wordt van de baby, want die slaapt meestal (net weer) als Js wakker wordt.
En ik weet dat hij best wel wat nieuwe dingen heeft meegemaakt de laatste tijd (baby, school), maar ik baal een beetje van slechts 4 uur slaap per nacht met bijna doorslapende baby en een wakkere kleuter.
Dus iemand nog een tip?
Teun heeft een 16 inch, Jan is donderdag 6 geworden heeft een 20 inch maar is lang voor zijn leeftijd. Beide via marktplaats gekocht voor een redelijke prijsquote:Op maandag 29 oktober 2018 21:20 schreef LadyBlack het volgende:
Zelf kwam ik overigens om te vragen wat voor fiets jullie kleuters hebben?
E fietst nu prima mee naar school en zwemles enzo, maar ze trapt zich rot op dr 16-inch fietsje. En t is geen gezicht ook met die lange stelten![]()
Vanavond ging ik even kijken wat voor 20 inch fietsjes er zijn. En ik schrok nogal van de prijzen![]()
Tweedehands is niet echt veel soeps hier in de buurt momenteel....
Is jouw E. lang? Stick is heel gemiddeld en zit op een 16inch. Dat gaat eigenlijk nog wel prima.quote:Op maandag 29 oktober 2018 21:20 schreef LadyBlack het volgende:
E fietst nu prima mee naar school en zwemles enzo, maar ze trapt zich rot op dr 16-inch fietsje. En t is geen gezicht ook met die lange stelten![]()
Vanavond ging ik even kijken wat voor 20 inch fietsjes er zijn. En ik schrok nogal van de prijzen![]()
A. heeft ook een 16 inch die te klein is geworden.quote:Op maandag 29 oktober 2018 21:20 schreef LadyBlack het volgende:
Je beschrijft exact O de laatste weken! Een zonnetje gedurende dag en zodra we de trap op zijn slaat haar gedrag om. Deuren dichthouden, gillen, dommedomme roepen, rennen en springen, overal nee op zeggen. Echt als dag en nacht.quote:Op maandag 29 oktober 2018 21:21 schreef exode het volgende:
Kwak, hij vond het een leuke dag?
Hier hebben we een andere B in huis. Zaterdag was hij dus onhandelbaar en vandaag weer.
Na het douchen en naar bed brengen schop en sloeg hij mijn vrouw. Alsof er ineens een knop omgaat bij hem.
Ik vind het lastig, we denken dat het een optelsom is van de chaos op school met steeds wisselende leerkrachten en daardoor drukke klas. En de nieuwe situatie thuis met een zusje.
Het is niet de B die we kennen en met name mijn vrouw vindt het moeilijk omdat hij het bijna altijd bij haar uit.
Wij hebben ook zo'n periode gehad.. We zijn een poosje eerder naar boven gegaan om een boekje te lezen samen. En dan was er ook genoeg tijd voor vragen. Even goed de rust en tijd pakken om het hoofd te legen..quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 07:47 schreef Roomsnoes het volgende:
[..]
Je beschrijft exact O de laatste weken! Een zonnetje gedurende dag en zodra we de trap op zijn slaat haar gedrag om. Deuren dichthouden, gillen, dommedomme roepen, rennen en springen, overal nee op zeggen. Echt als dag en nacht.
We zijn er nog niet achter wat het is. Ja, ze zal moe zijn, maar dit is erg vervelend.
We hebben het idee dat ze erg droomt de laatste tijd, en ze komt 's avonds in bed met de meest lastige vragen, vooral over dingen als de dood. Wat er gebeurt als alle volwassenen doodgaan en de kinderen niet, bv. Misschien ziet ze daarom tegen de avond/nacht op. Geen idee.
Kijk eens bij de Decathlon als je die in de buurt hebt! Goede fietsen voor een schappelijke prijs (rond de 120). J. fietst er hartstikke fijn op!quote:Op maandag 29 oktober 2018 22:21 schreef LadyBlack het volgende:
Nou ik ben dus inderdaad wat huiverig voor goedkope nieuwe rommelfietsen.
Maar EUR 275,- gaat me echt te verEn bovendien denk ik ook niet dat een miniatuur Gazelle heavy duty inclusief voordrager nou zo handig is voor een kleuter.......
Oeh, die hebben we geloof ik! Vlak naast mn werk als ik t goed hebquote:Op dinsdag 30 oktober 2018 11:16 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Kijk eens bij de Decathlon als je die in de buurt hebt! Goede fietsen voor een schappelijke prijs (rond de 120). J. fietst er hartstikke fijn op!
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 11:16 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Kijk eens bij de Decathlon als je die in de buurt hebt! Goede fietsen voor een schappelijke prijs (rond de 120). J. fietst er hartstikke fijn op!
Dat is geen Decathlon, helaas, maar een Daka. Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die dus altijd dacht dat dat een Decathlon was.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 20:35 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Oeh, die hebben we geloof ik! Vlak naast mn werk als ik t goed heb![]()
.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 21:07 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dat is geen Decathlon, helaas, maar een Daka. Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die dus altijd dacht dat dat een Decathlon was..
Ik hoor hier nog niet, dus ik sluip weer weg! Tot over iets minder dan twee weken!
Dat vind ik ook altijd een grote pre.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 20:38 schreef Omentielvo het volgende:
Hier wordt ook weinig verteld. Ik las destijds vragen die je kan stellen om meer uit ze te krijgen. Maar bij mijn kleuter werkt dat niet helaas.
Boos en jezelf gedragen als een kleuter (huilend op grond liggen) is ook iets wat bij ruim 5,5 nog voorkomt.![]()
En mijn kleuter is verliefd. Op een klasgenootje. Hij kent alle dagen van de week. En hij is zo slim en mooi en knap. En dat vertelde ze met een grote glimlach van pure verliefdheid op haar gezicht.
Alle 6! Knap hequote:Op dinsdag 30 oktober 2018 21:35 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Je bedoelt dat jouw man de dagen van de week kent? #jaloers #waaromjijwelenikniet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ignorance is bliss, but knowledge is power.
Dit is bij ons ook het geval. Negen van de 10 keer vliegt de vlam in de pan zodra ik thuiskom (manlief is altijd eerder thuis dan ik). Heel irritant, want ik maak de kinderen daardoor vaak alleen maar in vervelende modus mee doordeweeks.quote:Op woensdag 31 oktober 2018 13:27 schreef exode het volgende:
Ik heb sowieso het idee dat die buien opsteken als we allebei thuis zijn. Als ik alleen ben met B of met Juul en B is hij ook meegaander.
Is het misschien een idee om voor de dagelijkse bezigheden 1 van jullie 2 met B op zijn bed of jullie bed even met hem alleen de dag door te nemen?quote:Op woensdag 31 oktober 2018 13:27 schreef exode het volgende:
Ik vind het toch wel fijn om herkenbaarheid te lezen met het gedrag van B. Gisteren ging het wonderwel goed. Ik was later thuis van mijn werk dus mijn vrouw had Juul en B tegelijk. Juul in een wipstoel in de badkamer terwijl B onder de douche stond. Daarna ging B met een Duckie in bed liggen en gaf zij Juul de fles. Juul op bed, verhaaltje aan B en slapen maar.
Ik heb sowieso het idee dat die buien opsteken als we allebei thuis zijn. Als ik alleen ben met B of met Juul en B is hij ook meegaander.
Sylver
Zeker goed idee, maar dat doen we al. Na het eten is mijn vrouw er 100% voor B. Ik ontferm me dan over Juul. Zij gaan stoeien of nog even spelen. Douchen of bad, pj aan, tanden poetsen en vervolgens gaan ze in ons bed met zijn 2tjes een boek lezen.quote:Op woensdag 31 oktober 2018 19:44 schreef AwayTL het volgende:
[..]
Is het misschien een idee om voor de dagelijkse bezigheden 1 van jullie 2 met B op zijn bed of jullie bed even met hem alleen de dag door te nemen?
Dat hij even de belangrijkste persoon op aarde is voordat de aarde weer begint met draaien.
Voor het eten ben ik nog aan het werk dus dat wordt lastig. Het klinkt als snel snel snel, maar wij eten om 17:30 al. Dat hele rijtje vindt plaats tussen 18:00 en 19:00. Dus rustig aanquote:Op woensdag 31 oktober 2018 20:43 schreef AwayTL het volgende:
En voor het eten dan? Want het klinkt nu alsof er een hoop moet voordat hij bij het boekje aan beland. Eten, douchen, pj aan, pyjama.
V wordt altijd super opstandig van moeten moeten en moeten voordat hij zn ei kwijt kan.
Misschien is het voor jullie niet de oplossing hoor, maar V een hele hele dikke knuffel geven en naar zn dag vragen zonder dat ik of hij wat moet scheelt een slok op een borrel.
Dit is zo herkenbaar.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:07 schreef Franny_G het volgende:
Rust en aandacht en vooral snel doorpakken als hij zo moe is dat hij over z'n toeren raakt. Ik merk dat mijn vriend op zulke momenten nog wel eens heel principieel kan doen tegen I. "Nee, ik ga je pas helpen als je niet meer tegen me schreeuwt" of haar tot rede probeert te krijgen. Maar als ze zo moe zijn dat ze over de rooie gaan, zit er eigenlijk maar 1 ding op: niet op ingaan en zo snel mogelijk in bed krijgen. Alle andere dingen vergroot het drama.
Ik weet dus niet zo goed wat de triggers precies zijn. Zoals Ela al aangaf kan het zijn dat ze zich na 1x een autoritaire uitspraak van mij gewoon ervoor afsluit. En als ik daarna (na 20x corrigeren) echt superboos word dat ze dan oprecht schrikt. Maarja, dan zal ze toch echt moeten leren om na de eerste keer een seintje op te pikken.quote:Op vrijdag 2 november 2018 17:10 schreef Franny_G het volgende:
Misschien is het goed om in kaart te brengen wat bij E de 'triggers' zijn voor het niet luisteren en recalcitrant gedrag. Wordt het op zo'n moment gewoon teveel voor haar? Is het haar manier om een grens aan te geven? Zit ze ergens mee waar de ander geen oog voor heeft, of niet naar heeft geluisterd? Is ze eigenlijk onzeker, maar wordt dat niet opgepikt? Die badjuf is bijv wel echt iets om goed op te letten, interessant: hoe is de interactie tussen haar en E?
Dit is wel interessantquote:Op vrijdag 2 november 2018 18:10 schreef AwayTL het volgende:
Ik denk overigens nog steeds dat het een goede eigenschap is, maar dat je zelf moet voorkomen te gaan botsen door alles in goede harmonie op te willen lossen. Mijn beleving is niet dat dat ieders drijfveer is. Botsen met anderen hoeven zij ook niet perse te zien als botsen, ik zie het zelf vaak als een uiting van elkaars duidelijke standpunten.
quote:Op vrijdag 2 november 2018 19:59 schreef LadyBlack het volgende:
Ze blijkt trouwens zwemles niet zo leuk meer te vinden. "Die badjuf heeft de hele tijd allemaal regeltjes, en dan moeten we de hele tijd opletten en dingen doen...."
Ergens had ze verwacht dat je 1x naar zwemles gaat en dan je diploma krijgtHeb vanavond maar even uitgelegd dat je 4 groepjes door moet voor je diploma en dat je alleen doorgaat naar het volgende groepje als je goed je best doet. Daarop volgde een jammerlijke zucht.....
ik geef inderdaad ook aan dat ze mijn grens over gaan, werkt meestal wel goed.quote:Op vrijdag 2 november 2018 20:59 schreef AwayTL het volgende:
LB, misschien is het dan nog een idee om niet heel vaak te waarschuwen voordat je superboos wordt, maar na de eerste waarschuwing over te gaan op wat het met jou doet dat ze niet luistert.
Even vanuit mijzelf beredeneerd. Als andere mensen ‘boos’ zijn merk ik dat niet, omdat dat in mijn beleving nog altijd zon 10 keer liever is dan mijn normale staat van zijn. Ik reageer dus ook niet op lief boos of dirigerend, ik bepaal immers zelf wel. Ik reageer daarentegen wel op dat ik andere mensen een naar gevoel bezorg door hun grenzen over te gaan. Dat is niet de bedoeling.
Omgekeerd doe ik dit thuis ook. Ik ben heel direct en V is heel gevoelig, dus om te voorkomen dat ik na 2 keer genegeerd te worden echt knal, zeg ik na de eerste keer waarschuwen dat als hij nu door gaat mijn grens over gaat. Het is geen magisch middel, want hij gaat uiteraard nog wel eens door, maar hij schrikt in ieder geval niet meer zo erg van mijn boosheid op dat moment. Het feit dat er consequenties aan zitten wil daarentegen nog niet zo goed landen.
Ja ik waarschuw vaak wel. Alleen krijg ik dan of een grote mond (als jij boos tegen mij gaat doen ga ik je slaan hoor mama!) of ze negeert me alsnog. Héél soms heeft het het gewenste effect en wordt ze rustiger.quote:Op vrijdag 2 november 2018 21:00 schreef Roomsnoes het volgende:
LadyBlack, waarschuw je har dat je boos begint te worden?
Ik herken er ook veel in, van Melba en van mezelf, maar ik geloof pertinent niet in horoscopen dus daar kan ik niet in mee verder...quote:Op vrijdag 2 november 2018 16:53 schreef LadyBlack het volgende:
Oh, ja het zijn echt rammetjes he
Gedeeltes uit je verhaal herken ik wel. Alleen stuit je bij E echt op een muur van onbegrip/onwil als je probeert uit te leggen dat iets niet leuk is, en vraagt hoe zij dat kan vinden. Ze wordt wel echt intens verdrietig/bang als ze weet dat ze fout zit (bijv als ze je echt pijn heeft gedaan) en dat is heel naar om te zien. Hoe boos ik ook op haar (aan het worden) was, dan is het toch altijd weer tijd om even te knuffelen en de stukjes gebroken E weer aan elkaar te lijmen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Wat is het snel gegaan! Fijne dag morgenquote:Op zondag 11 november 2018 21:34 schreef DevilsAndDust het volgende:
.
Hier wordt het fanatiek gevierd. I is met een buurjongetje alle huizen van ons blok langs geweest. Hij durfde niet te zingen, maar hij vond het geweldig.
Oh jongens, morgen wordt mijn kleintje 4!.
Link naar de blog? Wat zou er niet goed aan zijn?quote:Op maandag 12 november 2018 23:35 schreef Vanyel het volgende:
Onze school niet. Sterker nog, we werden van de week nog door juf gewezen op een blog over het sintjournaal, waarin het kijken daarvan niet bepaald enthousiast werd aangeprezen.
Wij kijken ook niet, omdat de komende maanden hier al genoeg spanningen opleveren. Daar hoeft niet ook nog Sint/paard/cadeaus/pieten/boot kwijt bij.
Vrije School? Op de VS kregen we elk jaar een brief waarin werd uitgelegd hoeveel spanning het met zich mee bracht, en dat er vanuit school werd aangeraden om niet te kijken.quote:Op maandag 12 november 2018 23:35 schreef Vanyel het volgende:
Onze school niet. Sterker nog, we werden van de week nog door juf gewezen op een blog over het sintjournaal, waarin het kijken daarvan niet bepaald enthousiast werd aangeprezen.
Wij kijken ook niet, omdat de komende maanden hier al genoeg spanningen opleveren. Daar hoeft niet ook nog Sint/paard/cadeaus/pieten/boot kwijt bij.
Nee, wij kijken het Sinterklaasjouraal niet in de klas, maar we besteden wel aandacht aan het feest zelf. Inclusief versieringen, knutselwerkjes, een Sint-hoek en het zingen van liedjesquote:Op maandag 12 november 2018 23:29 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik weet dat ik deze vraag beter op school kan stellen, maar jullie zijn ervaringsdeskundigen: doet iedere school iets met het Sinterklaasjournaal? Wij kijken namelijk bewust niet en Sjaak weet dat de huidige Sinterklaas een verklede man is. Dus mochten alle scholen wel kijken, dan moet ik eens gaan denken hoe we dat volgend jaar in gaan kleden hier thuis.
quote:
Dat hebben ze bij ons ook een jaar gedaan, omdat de instroom toch te hoog was, en ze dat leerkacht technisch rond konden krijgen. Die juf heeft uit haar eigen duo-klas 4 jongste kindjes meegenomen, en die waren dus de "ervaren" kinderen in die 0-groep. Ze zijn toen op een stuk of 20 kinderen uitgekomen eind van het jaar. Die zijn vervolgens wel verdeeld over de drie 1/2 groepen. Die kinderen gingen dan al voor de zomervakantie buitenspelen met die groep en regelmatig een ochtendje meedraaien. Zo was de overgang wat zachter..quote:Op dinsdag 13 november 2018 10:10 schreef Phaidra het volgende:
Onze school start na de kerstvakantie met een 0-groep. Daar zal A in jan/feb ook instromen. Wie heeft er ervaring met een 0-groep? Ik zie voordelen, want klein, relatief rustige klas, fijn om te wennen aan school. Maar ook nadelen, omdat er geen oudere kleuters zijn om de nieuwe kleuters op weg te helpen. Dat vond I destijds wel heel erg fijn. Nog een nadeel is, dat ze na de zomer misschien weer een andere indeling gaan kiezen. Ik zou het jammer vinden als zijn vaste groep dan weer opgedeeld wordt.
Wij versieren het huis ook hoor, we zijn ook bezig met het feest en we doseren hoeveel Sjaak ervan mee krijgt. Dat hij weet hoe de vork in de steel zit, wil niet zeggen dat we het niet vieren. Dus hij kan wel mee in de viering, maar zo’n heel verhaal er omheen vind ik altijd zoveel spanning extra oproepen.quote:Op dinsdag 13 november 2018 09:40 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Nee, wij kijken het Sinterklaasjouraal niet in de klas, maar we besteden wel aandacht aan het feest zelf. Inclusief versieringen, knutselwerkjes, een Sint-hoek en het zingen van liedjes
Was als antwoord op jouw vraag hoe het op school ging. Niet hoe jullie het thuis doenquote:Op dinsdag 13 november 2018 12:05 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Wij versieren het huis ook hoor, we zijn ook bezig met het feest en we doseren hoeveel Sjaak ervan mee krijgt. Dat hij weet hoe de vork in de steel zit, wil niet zeggen dat we het niet vieren. Dus hij kan wel mee in de viering, maar zo’n heel verhaal er omheen vind ik altijd zoveel spanning extra oproepen.
Oh ik snap het nu ja, las het eerst verkeerdquote:Op dinsdag 13 november 2018 12:11 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Was als antwoord op jouw vraag hoe het op school ging. Niet hoe jullie het thuis doenHet klinkt juist erg gezellig.
Zou goed kunnen hoor! Wij hebben een exemplaar dat heel veel dingen spannend vindt als hij niet exact weet hoe dingen gaan lopen. En bij Sinterklaas helpt het niet als er dagelijks aandacht aan besteed wordt inclusief extra spannende dingen (komt de boot wel aan, zijn de pakjes er nog wel, etc). Ik zou er lekker van genieten, als dat allemaal wel meevalt bij jullie!quote:Op dinsdag 13 november 2018 15:12 schreef exode het volgende:
Hebben wij echt zo'n relaxt kind? B Gelooft, wij besteden er veel aandacht aan en hij heeft 0 spanning. Hij vindt het alleen maar leuk.
Is niet een verwijt, verre van! Ik ben verbaasd dat B er zo gezellig in blijft zeg maar. Als het anders was, zouden wij er wellicht anders over denken. Nu vind ik het echt een hele fijne tijd, leuker dan Kerst.
Mijn vrouw is nu alleen thuis met B en Juul en hij is zo lief en behulpzaam volgens mijn vrouw. Zo fijn om te horen. Ben echt trots op hem (en kan niet wachten om hem morgen te knuffelen)
Hier ook hoor. Ondanks dat hij ook nog jarig is in de komende periode (over 2 weken) Hij gaat er helemaal in op,geniet er van.quote:Op dinsdag 13 november 2018 15:12 schreef exode het volgende:
Hebben wij echt zo'n relaxt kind? B Gelooft, wij besteden er veel aandacht aan en hij heeft 0 spanning. Hij vindt het alleen maar leuk.
Is niet een verwijt, verre van! Ik ben verbaasd dat B er zo gezellig in blijft zeg maar. Als het anders was, zouden wij er wellicht anders over denken. Nu vind ik het echt een hele fijne tijd, leuker dan Kerst.
Mijn vrouw is nu alleen thuis met B en Juul en hij is zo lief en behulpzaam volgens mijn vrouw. Zo fijn om te horen. Ben echt trots op hem (en kan niet wachten om hem morgen te knuffelen)
Nee bij ons vinden ze het ook niet spannend hoor, eigenlijk alleen maar leuk! Ik zie het ook allemaal een stuk positiever geloof ikquote:Op dinsdag 13 november 2018 15:12 schreef exode het volgende:
Dan moet je er inderdaad minder aandacht aan besteden.quote:Op dinsdag 13 november 2018 16:16 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Zou goed kunnen hoor! Wij hebben een exemplaar dat heel veel dingen spannend vindt als hij niet exact weet hoe dingen gaan lopen. En bij Sinterklaas helpt het niet als er dagelijks aandacht aan besteed wordt inclusief extra spannende dingen (komt de boot wel aan, zijn de pakjes er nog wel, etc). Ik zou er lekker van genieten, als dat allemaal wel meevalt bij jullie!
Wij sprokkelen het hele jaar door kadootjes voor deze periode en hebben t al klaar liggen op zolder. Kunnen zo wat pakken. Zo vlak na sinterklaas en kerst is er vaak speelgoed in de aanbieding.quote:Op dinsdag 13 november 2018 16:28 schreef Sylver_ het volgende:
Interessante discussie wel om te lezen.
Hier is het bij kleuter zoals exode beschrijft en ik vind het (daardoor) een erg leuke tijd.
Afgelopen weekend was ze ineens helemaal into het sinterklaasjournaal en heeft ze de afleveringen van vorig jaar terug gekeken. Ze wilde gisteren al bíjna niet naar de lampionnenoptocht omdat ze dan de eerste sinterklaasjournaal zou missen. Gelukkig vond ze het 's ochtends terugkijken ook prima.
Maar doordat het hier (vooralsnog?) vooral positieve spanning oplevert had ik eigenlijk nog helemaal niet nagedacht over de rol van school.
Ze doen bij ons op school wel iets met het verhaal van het sinterklaasjournaal en ze mogen een keer hun schoen zetten (dan komt rommelpiet langs). En sinterklaas komt nog een keer op bezoek.
Vorig jaar leefde sinterklaas nog niet op deze manier, het sinterklaasjournaal vond ze bijvoorbeeld ook maar zo-zo. Grappig wel hoe dat zo ineens verandert.
Ik kan me voorstellen dat als je het niet viert, of soberder viert of een hele andere invulling geeft aan het feest, dat school dan wel een erg dominante rol kan innemen met de viering.
Met een sinterklaas die ineens roept dat iedereen die avond zijn of haar schoen mag zetten kwam ik ook een keer op de koffie
We hadden gelukkig nog een kleinigheidje liggen, maar dat soort dingen vind ik ook niet handig.
Ben ook benieuwd hoe dat dit jaar gaat met het zetten van de schoen. Vorig jaar waren er in haar klas een aantal kinderen die praktisch elke avond hun schoen mochten zetten. Wij deden alleen op zaterdag, maar ik verwacht dit jaar wel vragen waarom andere kinderen wel vaker mogen zetten. Ik weet nog niet zo goed hoe ik daar op moet reageren.
Zo heeft Melba deze zomer in Zweden in Tomteland bij de kerstman een briefje gegeven voor Sinterklaas (lego en boekjes om zelf te lezenquote:Op dinsdag 13 november 2018 20:57 schreef Roomsnoes het volgende:
Hier ook geen spanning voor dit soort dingen. Sint leeft hier niet echt natuurlijk maar kerst des te meer.
Ik kan me van school herinneren dat het vooral veel knutselen was, liedjes zingen en fantaseren wat de rommelpiet nu weer uit zou halen. Ik heb er erg goede herinneringen aan.
O vind het erg leuk en heeft haat leidster verteld dat ze zaterdag hast schoen moet zetten. Leidster is Zweeds maar da geen probleem (sint komt alleen bij NL mensen langs) dus O wilde wel een briefje schrijven en vragen of ie ook bij haar langs wil komen <3
Echt, ik houd er van.
Eens kwak, kan die ene zwarte piet nou niet wieberen..?
Sarah zei gisteren, Maar mama die pietjes zijn niet helemaal zwart he... razendsnel denken en uiteindelijk hebben we er nu een mooi verhaal van gemaakt dat Sinterklaas allemaal nieuwe pietjes heeft waarbij het nog jaaaaaaren duurt voor ze helemaal vies zijn van de schoorstenen en ze daarom dus allemaal vegen hebben... en de pietjes die de marsepein maken en snoepgoed die hebben allerlei kleuren door het snoep...quote:Op woensdag 14 november 2018 09:28 schreef Omentielvo het volgende:
Ik vind de geleidelijke veranderingen bij het Sinterklaasjournaal zo fijn. Hier in deze stad zal het ook nog even duren voordat die de Pieten gaan veranderen. Maar ik heb er nu vrede mee dat de veranderingen er gaan komen.
Dit vind ik ook. Dat alle kinderen kunnen genieten. (Ik ben mezelf er bewust van dat er altijd kindjes zijn die het te spannend of te eng vinden)quote:Op woensdag 14 november 2018 10:48 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
[..]
We kunnen wel blijven schoppen tegen de kleutenpiet en de veranderingen maar aan het einde van de dag vind ik het belangrijker dat mijn kinderen kunnen genieten van het hele sinterklaasfeest.
Dankje, jij ook nog met I.quote:Op woensdag 14 november 2018 08:30 schreef DevilsAndDust het volgende:
Gefeliciteerd met S., krijgerrtje!
Ik merk nog niets van sinterklaasspanning bij I. We besteden er thuis momenteel ook nog vrijwel geen aandacht aan, het is wel even druk genoeg zo.
Ja, we hebben het een paar weken geleden al gevierd, tegelijk met de eerste verjaardag van A.quote:Op woensdag 14 november 2018 13:12 schreef krijgerrtje het volgende:
[..]
Dankje, jij ook nog met I.Feestje al gevierd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Relativerende opmerkingen/verhelderende inzichten zijn welkom.Still a little bit of your face I haven't kissed.
Nou he. Ik zit nu dus een beetje tegen de verhuizing op te kijken, omdat I dan van school verandert en ik vrees dat ze dan weer zo'n periode zal hebben en ik weer een tijd met buikpijn het schoolplein af zal gaan (ik ga dus vrijwel nooit huilen bij deze dingen, bij mij slaat het altijd op mijn maagquote:
Wat ik van de coach die mij vakcoachcursus geeft leerde over projectie, is dat als je beschrijft wat je ziet met een emotie benoemt (ik ben bang dat, ik vind het verdrietig om...) je vrijwel zeker je eigen gevoel projecteert op je kind/de ander. Niet per se de emotie die je benoemt, maar een onderliggend gevoel kan er ook zijn.quote:Op woensdag 14 november 2018 14:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
Bedankt voor je reactie, Room..
Ik let er inderdaad wel al echt op dat ik er niet naar vraag. We praten gewoon over het buitenspelen en in welke hoek hij ging spelen vandaag en zo. De juf heeft het nu alleen al twee keer benoemd (van de drie dagen) dat hij alleen nog maar alleen speelt.
Moeilijk zeg, dat loslaten..
Komt echt goed en weet je het valt vast mee. Teun zei ook niemand wil met mij spelen. Er staan gemiddeld 4 met name meisjes bij hem om met hem te spelen.quote:Op woensdag 14 november 2018 16:47 schreef krijgerrtje het volgende:
Ik vind jullie verhalen ook fijn om te horenS kwam na de tweede dag wennen al verdrietig thuis dat N. Haar vriendje niet meer was en niemand met haar wilde spelen. Ik heb zo gehuild die middag
Nu vind ze het nog steeds stom dat ze geen vriendjes heeft en met niemand kan spelen, maar kon wel uitleggen dat de kindjes haar ook nog niet zo goed kennen en dat dat straks wel komt
![]()
ook schuldgevoel omdat alle kindjes waar ze op de peuter mee omging naar de andere basisschool zijn gegaan en wij toch voor deze kozenrationeel weet ik dat het op de andere school waarschijnlijk precies zo was gelopen en dat peutervriendschappen niets voorstellen, maar emotioneel voel ik me er nog steeds rot over
![]()
Wat voor cursus is dat? Lijkt me súper leerzaam! Heb je wat meer info?quote:Op woensdag 14 november 2018 16:38 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Wat ik van de coach die mij vakcoachcursus geeft leerde over projectie, is dat als je beschrijft wat je ziet met een emotie benoemt (ik ben bang dat, ik vind het verdrietig om...) je vrijwel zeker je eigen gevoel projecteert op je kind/de ander. Niet per se de emotie die je benoemt, maar een onderliggend gevoel kan er ook zijn.
Het helpt mij om dan een stapje terug te doen en even alleen naar de feiten te kijken, en rustig te bevragen...
#jeuktermen
Waarom wordt er uberhaubt tv gekeken op een psz/kdv?quote:Op dinsdag 13 november 2018 18:20 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik lees net dat Sjaak vandaag op de psz al het Sinterklaasjournaal heeft gekekenVind ik eigenlijk wel heel jammer.
Doen ze iedere dag. Iets in het thema waar ze mee werken. Vaak een aflevering van Biba boerderij ofzo. Van mij hoeft het niet, maar verder is het er wel heel fijn gelukkig.quote:Op woensdag 14 november 2018 17:30 schreef Sisu het volgende:
[..]
Waarom wordt er uberhaubt tv gekeken op een psz/kdv?
Niks zo veranderlijk als een (bijna) kleuter.quote:Op woensdag 14 november 2018 17:32 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Doen ze iedere dag. Iets in het thema waar ze mee werken. Vaak een aflevering van Biba boerderij ofzo. Van mij hoeft het niet, maar verder is het er wel heel fijn gelukkig.
Net met Sjaak een gesprekje gehad over het Sinterklaasjournaal. Hij wil het eigenlijk niet nog een keer zien, want hij vindt het niet zo leuk. Maar later zei hij weer dat hij het wel leuk vond. Ik weet het ook niet...
Dat is bij kuiken totaal niet aan de orde geweest na onze verhuizing, dus het hoeft nietquote:Op woensdag 14 november 2018 16:08 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Nou he. Ik zit nu dus een beetje tegen de verhuizing op te kijken, omdat I dan van school verandert en ik vrees dat ze dan weer zo'n periode zal hebben en ik weer een tijd met buikpijn het schoolplein af zal gaan (ik ga dus vrijwel nooit huilen bij deze dingen, bij mij slaat het altijd op mijn maag.)
Hej, het is een cursus van het instituut voor lerarenopleidingen in Leiden. Maar wij doen hem in-house met docenten van andere scholen uit onze opleidingsschool (Allemaal scholen uit Den haag).quote:Op woensdag 14 november 2018 17:19 schreef Sisu het volgende:
[..]
Wat voor cursus is dat? Lijkt me súper leerzaam! Heb je wat meer info?
Bijvoorbeeld een Surinaamse mevrouw, die voelt zich niet fijn bij het zwarte Pieten gedeelte en dat heeft wel een grote stempel op het hele Sintfeest gedrukt voor haar. En er zijn anderen die dat goed begrijpen (bijv. een lesbische vrouw die goed snapt hoe dat kan voelen en het ook belangrijk vindt dat mensen zichzelf kunnen zijn). En nog een kindje dat zo teleurgesteld was in dat Sinterklaas niet bestond dat ie niets wil weten van het hele feestje sindsdien. En een meisje dat uit Engeland komt en het feest ook eigenlijk niet echt kent. Etc.quote:Op donderdag 15 november 2018 20:29 schreef Roomsnoes het volgende:
Klinkt heel sinterklazig vind ik, Ela! Gezelligheid en verrassingen. <3
Maar die mensen die zich er niet prettig bij voelen, wasr zit dat m in? (Nieuwsgierig)
Grappig dat je dat zegt want Teun krijgt het volgend jaar heel zwaar. De speeldates die hij heeft zijn allemaal groep 2 kinderen! Het grappige is die kinderen dus allemaal tussen Jan en Teun in zitten dus het speelt allemaal met elkaar danquote:Op vrijdag 16 november 2018 15:27 schreef Razztwizzle het volgende:
Sinteroma’sik hou er van. Bewaar je toch wat voor kerst / nieuwjaar / pasen / stickerbeloningsprogramma’s?
Annie speelt vandaag voor de 2e keer bij een klasgenootje. Gaat ook lekker rustig allemaal. Ze wil wel heel graag en vindt het moeilijk dat de groep2-meisjes van haar combiklas al heel hecht zijn en dan niet met haar willen spelen. “Dat zijn echt superstomme meiden mam.” Tja, dat herinner ik me nog wel van mijn eigen basischooltijd. Als je in groep 2 zit is groep 1 ook niet cool natuurlijk![]()
.
Wat toevallig, wij vierden gisteren ook de verjaardag van S, en ook hij kreeg een echt horlogequote:Op zondag 18 november 2018 07:06 schreef krijgerrtje het volgende:
Room, wat leuk dat ze zo meedoen!![]()
Goitske wat zal papa verrast zijn met z’n Sinterklaas cadeautje![]()
Wij vierden gister S’ verjaardag en ze is echt vreselijk verwend :’) Gelukkig ook veel niet-speelgoed zoals een écht horlogevan paw patrol, een ketting met echte ‘diamanten (
) vlindertje en schoolspullen. De grootste hit was toch de paw patrol pyjama mét cape EN superheldenmasker
Maar goed, daarna kwam Sinterklaas dus ook maar met een praktisch cadeau: sloffen
![]()
Ik hoop dat nu haar verjaardag echt achter de rug is het ook weer iets rustiger wordt in haar hoofd, het was de afgelopen week echt even allemaal teveel.
quote:Op zondag 18 november 2018 10:23 schreef DevilsAndDust het volgende:
Alleen als Sinterklaas hier in het wild loopt is hij echt.'
Ah. Ok.. Misschien kijken we iets te vaak naar Freek Vonk ook.
quote:Op zondag 18 november 2018 10:23 schreef DevilsAndDust het volgende:
Wat ontzettend leuk dat ze er op school zo in mee gaan, Room!
Hier een kleuter die het dus echt allemaal niets boeit.. We keken gisteren naar de intocht (of nou ja, Baard en ik keken - I. zat met zijn rug naar de tv met zijn Lego te spelen). Op een gegeven moment zei I.: 'Deze Sinterklaas is toch niet echt.' Baard en ik:
![]()
![]()
. Ik vroeg met mijn meest neutrale stem en gezicht: 'Oh, waarom denk je dat?' 'Nou, gewoon. Alleen als Sinterklaas hier in het wild loopt is hij echt.'
Ah. Ok.. Misschien kijken we iets te vaak naar Freek Vonk ook.
Jan jeeej ik heb een letter J doet hem open Hey dat is de T! Teun maakt die van hem open dat is de M dus trekken die van mij open heeft daar is mijn J maar wie heeft dan de G! Trekken die van mijn man open daar is de G! Teun riep alleen maar LEKKERRRRRRRquote:Op zondag 18 november 2018 08:34 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Wat toevallig, wij vierden gisteren ook de verjaardag van S, en ook hij kreeg een echt horloge![]()
Gefeliciteerd!
Dat van die letters wisselen ga ik onthouden, dat gaat de oudste hilarisch vinden 😂👍
quote:Op zondag 18 november 2018 12:16 schreef Franny_G het volgende:
Ondertussen wil ze wel de hele tijd kerstliedjes horen, die vindt ze mooier dan de sinterklaasliedjes..
Het album 'liedjes met een hoepeltje erom' staat op Spotify.quote:Op maandag 19 november 2018 06:05 schreef Amsel het volgende:
Weet iemand toevallig op Spotify een goede playlist voor sinterklaasliedjes die een beetje lekker ouderwets en gezellig klinken, zonder uptempo house beat eronder? Ik zoek liedjes die klinken zoals mijn jeugd
Gevondenquote:Op maandag 19 november 2018 07:05 schreef Spees_Eend het volgende:
[..]
Het album 'liedjes met een hoepeltje erom' staat op Spotify.
En ook een album dat gewoon "Sinterklaasliedjes" heet, een rode cd met gele letters en een boot erop die tussen pepernoten vaart. Die laatste spelen wij meestal af. Dat zijn gewoon kinderen die zonder housebeat en met een normale stem zingen
Ageeth de Haan iddquote:Op maandag 19 november 2018 06:05 schreef Amsel het volgende:
Weet iemand toevallig op Spotify een goede playlist voor sinterklaasliedjes die een beetje lekker ouderwets en gezellig klinken, zonder uptempo house beat eronder? Ik zoek liedjes die klinken zoals mijn jeugd
Liedjesalmanak - herfst & winter en de lente & zomer. En idd Ageethquote:Op maandag 19 november 2018 06:05 schreef Amsel het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
Ik denk dat het traktatiebeleid bij veel ouders ergens onderaan de prioriteitenlijst staat bij het kiezen van een geschikte school. Ik vind het zelf veel belangrijker dat de manier waarop het onderwijs gegeven wordt past bij onze kinderen. Misschien ben ik daar dan simpel in, maar ik kan me niet voorstellen dat een traktatiebeleid doorslaggevend is bij de schoolkeuze.quote:Op vrijdag 30 november 2018 20:39 schreef L-E het volgende:
Kinderen worden niet obees van een zakje haribo eens in de twee weken. Maar waarom je als ouder kiest voor een school met een gezond-traktatie-beleid en dat dan volledig negeert als je eigen kind trakteert begrijp ik niet zo goed.
Ook ik denk niet dat een traktatiebeleid doorslaggevend is. Neemt niet weg dat het wel zo netjes is om je daar een klein beetje aan te houden, vind ik.quote:Op vrijdag 30 november 2018 21:07 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Ik denk dat het traktatiebeleid bij veel ouders ergens onderaan de prioriteitenlijst staat bij het kiezen van een geschikte school. Ik vind het zelf veel belangrijker dat de manier waarop het onderwijs gegeven wordt past bij onze kinderen. Misschien ben ik daar dan simpel in, maar ik kan me niet voorstellen dat een traktatiebeleid doorslaggevend is bij de schoolkeuze.
quote:Op zaterdag 8 december 2018 22:01 schreef Crumpette het volgende:
ik haak aan! W is dinsdag pas jarig maar we hebben het vandaag gevierd. Hij was ontzettend jarig! Hij heeft al 2 keer gewend op school en woensdag gaat hij voor het echie. Spannend!
![]()
Haha, ja hier ook herkenbaar!quote:Op dinsdag 4 december 2018 18:29 schreef Vanyel het volgende:
Manmanman wat is communiceren toch lastig voor scholen. Krijg ik nú (18:26) een mail van de juf dat ouders morgen om half 1 Sint mee mogen vieren op school. Dat bedénk je toch niet?
Ha, ik had dat hier ook. 'Mama, wanneer ga ik naar groep 3? Want dan ga ik leren schrijven! En lezen!'quote:Op zondag 9 december 2018 19:22 schreef Stormqueen het volgende:
Doen ze bij jullie in de kleuterklas helemaal niets aan lezen en schrijven dan?
Hier zijn ze er volgens mij wel mee bezig, al is het niet verplicht, maar als kinderen daar interesse in hebben is er best wat lesmateriaal beschikbaar
Mauw was na de eerste schooldag behoorlijk verbolgen omdat ze helemaal niet had leren schrijven![]()
Ja, hier wel. Maar die letters die kent ze nu wel. Ze zijn natuurlijk ook van januari dus ze kleuteren al 2 jaar. Ze zijn er wel een beetje klaar mee.quote:Op zondag 9 december 2018 19:22 schreef Stormqueen het volgende:
Hier zijn ze er volgens mij wel mee bezig, al is het niet verplicht, maar als kinderen daar interesse in hebben is er best wat lesmateriaal beschikbaar
Mauw was na de eerste schooldag behoorlijk verbolgen omdat ze helemaal niet had leren schrijven![]()
Het begint hier nu ook te komen idd. Ik ben dan ook erg blij met J’s juf, die hier erg goed op inspeelt. Ik vrees met grote vrezen voor de vervangster die komt als juf met zwangerschapsverlof gaat. Hopelijk net zo’n goedequote:Op zondag 9 december 2018 19:39 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ja, hier wel. Maar die letters die kent ze nu wel. Ze zijn natuurlijk ook van januari dus ze kleuteren al 2 jaar. Ze zijn er wel een beetje klaar mee.
Kan je d'r niet af en toe een (half) dagje thuis houden? Even bijtanken.quote:Op zondag 9 december 2018 19:30 schreef Stormqueen het volgende:
Wij gaan hier momenteel wel door een soort kleuterhel hoor. Je merkt dat ze ontzettend veel moet verwerken sinds ze naar school gaat.
Voordeel: ze valt elke avond om 19:00 als een blok in slaap en slaapt gerust 13 uur onafgebroken.
Nadeel: de héle dag huilen. Huilen huilen huilen. Ik ga er maar vanuit dat het tijdelijk is, maar ik loop wel redelijk op mijn tandvlees momenteel(zij ook ja)
Dat is wel fijn ja. Ach ja, gelukkig is het een enkele groep 2.quote:Op zondag 9 december 2018 19:41 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Het begint hier nu ook te komen idd. Ik ben dan ook erg blij met J’s juf, die hier erg goed op inspeelt. Ik vrees met grote vrezen voor de vervangster die komt als juf met zwangerschapsverlof gaat. Hopelijk net zo’n goede
Herkenbaar hoor. Hier is het sinds een week ook veel drama, gemiep en gepiep. Zal blij zijn als het februari is....quote:Op zondag 9 december 2018 20:00 schreef Stormqueen het volgende:
Heel moeilijk gezien ik 4 volle dagen werken de dat dat ik met haar thuis ben is sowieso al de kortste. Ze moet er doorheen, ze is dat ook gewend he, ze gaat al 4 jaar naar de opvang tenslotte. Het zijn nu gewoon vooral de vele veranderingen die er in hakken.
Er is een constructie met de psz die in hetzelfde gebouw zit. Sjaak gaat 2 ochtenden in de week naar school, tot zijn verjaardag. Daarna gaan we kijken of hij het aan kan om uit te breiden.quote:Op zondag 9 december 2018 20:14 schreef Stormqueen het volgende:
Mag dat zomaar? Ik had begrepen dat het wettelijk niet toegestaan is om kinderen vóór hun 4e verjaardag naar school te laten gaan?
Oh nee, dat kan hij niet aan, dat is veel te zwaar voor hem. We gaan heel rustig opbouwen en hopen dat hij met z’n 5e verjaardag 5 volle dagen in de week kan gaan. Kan dat sneller, dan is het prima. En redt hij het niet, dan is het ook goed.quote:Op zondag 9 december 2018 20:22 schreef Stormqueen het volgende:
Oh, 2 ochtenden. Ik dacht echt meteen volle bak aan.
Spannend hoor!
Wij en oma hebben hier een heel schema op afgestemd, het was flink puzzelen maar het is gelukt. Ik hoop dat het snel gaat. Qua lesstof zal Sjaak het hopelijk leuk gaan vinden (ik hoop zo dat ze bij hem aan gaan sluiten) maar al die prikkels zijn bij hem het probleem.quote:Op zondag 9 december 2018 20:28 schreef Stormqueen het volgende:
Fijn hoor, dat dat kan! Zou hier echt niet kunnen met werk enzo.
Het kan trouwens best snel gaan hoor, als ze hun draai vinden.
VS ja, ik ken het. Maar bieden ze dat ook niet aan als een kind dit zelf aangeeft?quote:Op zondag 9 december 2018 16:28 schreef Vanyel het volgende:
Hier juist andersom. Mijn kleuter vindt juf stom omdat ze hem geen letters leert. Op een school die aan kleuters geen onderwijs geeft.
Vrije school. Principieel niet.quote:Op zondag 9 december 2018 19:22 schreef Stormqueen het volgende:
voorlopig nog wel ja, huis staat in de ijskast. Mochten we alsnog ooit verhuizen gaat ze wel naar een andere school. Wij vinden nabijheid zwaarder tellen dan onderwijssysteem, vooral voor de sociale contacten. Zal desalniettemin moeilijk zijn hoor, want ik vind het wel oprecht een toffe school.quote:Op zondag 9 december 2018 21:02 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ouderparticipatiemijn moeder was vroeger breimoeder
SQ, gaat Mauw straks van school wisselen? Of blijft ze op de Montessori?
Wie verzint er nou zo'n werkje voor kleutersquote:Op zondag 9 december 2018 21:08 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
voorlopig nog wel ja, huis staat in de ijskast. Mochten we alsnog ooit verhuizen gaat ze wel naar een andere school. Wij vinden nabijheid zwaarder tellen dan onderwijssysteem, vooral voor de sociale contacten. Zal desalniettemin moeilijk zijn hoor, want ik vind het wel oprecht een toffe school.
En ja, ik geef me de volgende keer wel voor een andere activiteit op denk ik. Want ballonnen insmeren met behanglijm en omwikkelen met draadjes is niet mijn sterkste skillx 25 kleuters met de zelfredzaamheid van aardappels als het om draadjes gaat.
Oh wat een ramp zeg, zo’n activiteit! Dat is leuk in groep 4 ofzo, maar nog niet bij kleuters.quote:Op zondag 9 december 2018 21:08 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
voorlopig nog wel ja, huis staat in de ijskast. Mochten we alsnog ooit verhuizen gaat ze wel naar een andere school. Wij vinden nabijheid zwaarder tellen dan onderwijssysteem, vooral voor de sociale contacten. Zal desalniettemin moeilijk zijn hoor, want ik vind het wel oprecht een toffe school.
En ja, ik geef me de volgende keer wel voor een andere activiteit op denk ik. Want ballonnen insmeren met behanglijm en omwikkelen met draadjes is niet mijn sterkste skillx 25 kleuters met de zelfredzaamheid van aardappels als het om draadjes gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |