Volgens mij niet, LB. Ik heb ook even gekeken. Ik herken heel veel van I in de omschrijving van 'strong willed', maar het hooggevoelige herken ik een stuk minder bij haar. Veel kinderen zullen er in meer of mindere mate wel in passen.
Ik lees dat jij vooral zoekende bent in je rol als moeder, en hoe je haar goed kunt begeleiden in deze eigenschappen.Bij evt hulp zoeken zou ik daar dan op focussen.
Wat ik lees bij eigenschappen en wat ik ook sterk herken in I is het verbaal heel sterk zijn, discussies aangaan. Dat is een soort 'kernkwaliteit' waar veel uit te halen valt, als E dat ook duidelijk heeft. Ik kan met I echt goed praten over veel dingen, waaronder wat iets met mij doet. Ook verzin ik vaak verhaaltjes waarin ik dan een boodschap stop over consequenties van bepaald gedrag voor anderen. I is daar heel gevoelig voor. Op het moment zelf kun je soms niet anders dan duidelijk en consequent zijn maar op andere momenten is er wel gelegenheid voor terugkijken en gevoelens bespreken.
Wat me opvalt is dat je 'politieagentje' spelen benoemt, en in negatieve zin. Ik herken dat van de eerste jaren voor de klas. Toen had ik ook vaak het gevoel dat ik een politieagent was en vond ik dat niet fijn. Ik kwam er toen voor mijzelf achter dat daar een weerstand in zat tegen de rol van volwassene en eindverantwoordelijke. Ik wilde graag dat dingen harmonieus gingen met mijn leerlingen en zoveel mogelijk op basis van gelijkheid en redelijkheid. Dat is ook mogelijk en een goed streven. Maar dat kan alleen binnen duidelijke kaders, die veiligheid en structuur bieden. En als docent en als ouder moet jij die geven en die ook consequent uitspreken, benoemen en naleven. Dat is niet politieagentje spelen, maar opvoeder zijn,

. .
Wat ik toen van mijn begeleider moest doen, is in kaart brengen wat die kaders dan precies zijn. Wat zijn de basisprincipes en basisregels? Wat wil je echt niet? Waar wil je dat zij zich aan houdt?
Over die basisregels kun je dan heel helder zijn, en die steeds weer herhalen (want dat moet dus wel, herhalen, herhalen, herhalen). Vervolgens kun je kijken hoe binnen die kaders voor haar ruimte kan zijn voor autonomie.
Ik merk dat ik dit nu met I in de opvoeding ook wel doe, maar ik moet mezelf daar ook wel aan herinneren. Ook in mijn werk trouwens, al gaat veel voor de klas nu vanzelf.
[ Bericht 2% gewijzigd door Franny_G op 03-11-2018 13:30:33 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"