quote:SCHIPHOL - United Airlines start op 30 maart 2019 een lijndienst tussen San Francisco en Schiphol. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij biedt daardoor vanaf volgend jaar vijf rechtstreekse bestemmingen aan vanaf Schiphol, naast Chicago, Houston, Newark en Washington.
De route wordt dagelijks aangeboden met een Boeing 787-9 Dreamliner. Die vertrekt elke dag om 14.55 vanuit San Francisco en komt de volgende ochtend om 10.20 aan op Schiphol. De retourvlucht gaat om 14.50 terug naar Amerika, waar het vliegtuig om 16.50 uur landt.
“Onze nieuwe vlucht versterkt ons internationale routenetwerk en biedt onze klanten in Nederland een nog grotere keuze aan reizen, met meer dan twintig non-stop verbindingen van San Francisco naar andere bestemmingen in de VS en Canada”, aldus Rudy Horn, Sales Manager voor Nederland bij United Airlines.
Aan boord van de Boeing 787-9 Dreamliner is bij United plaats voor 48 passagiers in Business, 88 in Economy Plus en 116 in Economy Class.
United gaat op de route de concurrentie aan met KLM, dat eveneens dagelijks naar San Francisco vliegt.
Naast de nieuwe route naar Schiphol start United volgend naar zomer ook dagelijkse vluchten tussen Newark en Napels en tussen Newark en Praag, uitgevoerd met een Boeing 767-300ER.
Dat moest ik even paar keer lezen, dacht dat je met 'hun' Airbaltic bedoeldequote:Op donderdag 30 augustus 2018 17:37 schreef G-Pier het volgende:
De afhandeling van airbaltic op Schiphol is sinds vannacht in handen van dnata, het is de eerste niet-Arabische airline in hun Nederlandse passageportfolio.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 30 augustus 2018 17:21 schreef G-Pier het volgende:
Over enkele dagen mijn laatste stagedag als grondsteward. Diploma, ik kom eraan!
De laatste vlucht was VO148 van Zurich naar Antwerpen: https://www.flightradar24.com/data/flights/vo148#1db4a306quote:De Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines verdwijnt. Moeder SHS Antwerp Aviation trekt per direct de stekker uit het bedrijf.
VLM voerde met een vloot Fokker 50-vliegtuigen lijnvluchten vanuit Antwerpen naar Londen, Zürich, München en Birmingham en tussen Maribor en München. Daarnaast voerde het bedrijf chartervluchten uit.
Begin deze maand was al besloten om zes vluchten te schrappen zodat VLM zich alleen op de business charters naar Londen en Zürich te richten.
VLM, waar 85 mensen werken, werd in 1993 opgericht en richtte zich met regionale vluchten tussen de Benelux en Engeland vooral op zakelijke reizigers. Eind 2007 werd het bedrijf overgenomen door Air France-KLM, die het onder een dak bracht met de Ierse regionale vervoerder CityJet.
In 2014 werd CityJet verkocht aan investeerder Intro Aviation. VLM werd daarna verzelfstandigd, tot het faillissement in 2016.
In 2016 maakte het destijds failliete VLM nog een doorstart onder SHS Antwerp Aviation.
quote:MOSKOU - Op het vliegveld bij de Russische badplaats Sotsji is een Boeing 737-800 van UTair tijdens het landen gecrasht. Meerdere mensen raakten gewond toen het toestel zaterdagochtend voorbij de landingsbaan schoot en tegen een barrière botste.
Door het ongeluk vatte een motor van de Boeing vlam en brak een vleugel af. Passagiers zijn via de evacuatieglijbanen die uitklapten in veiligheid gebracht, meldt persbureau Interfax. 166 mensen waren aan boord van het toestel dat in Moskou was opgestegen.
De Russische autoriteiten zijn een onderzoek gestart naar de oorzaak van het incident.
Van luchthaven naar veerterminal in een paar uur...quote:Op dinsdag 4 september 2018 15:47 schreef Iemand91 het volgende:
Tyfoon Jebi; de zwaartste storm in 25 jaar die Japan momenteel treft heeft grote schade aangebracht aan de luchthaven Osaka Kansai.
Een tanker is door de storm tegen de brug aangekomen die de luchthaven met het vaste land verbindt en grote delen van de luchthaven zijn onder gestroomd:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eerste toestel met deze nieuwe livery is G-JECP. Degenen met een goed geheugen weten nog dat dit toestel op 23 februari 2017 tijdens storm Doris door haar rechter landing gear ging op Schiphol:quote:EXETER - Flybe heeft vandaag haar nieuwe livery gepresenteerd. Daarbij maakt het uitbundige gebruik van paars plaats voor een 'cleaner' uiterlijk met veel wit. Een Bombardier Q400 met de registratie G-JECP is als eerste van het kleurenschema voorzien.
De Britse regionale maatschappij, die vanaf Schiphol onder andere op Birmingham, Manchester en Southampton vliegt, spreekt over een nieuwe hoofdstuk in haar historie. Flybe gaat ieder jaar 10 vliegtuigen van de nieuwe livery voorzien, zodat deze zich rond 2025 op de gehele vloot bevindt.
Antwerpen
Verder maakte Flybe vandaag bekend dat de frequentie op de verbinding tussen Londen Southend en Antwerpen per 23 september verhoogd wordt van vier naar zes vluchten per week. Het bedrijf zet op de route een ATR72 van Stobart Air in met plaats voor 72 passagiers.
Met de frequentieverhoging wil Flybe deels het gat vullen dat VLM achterlaat. VLM vloog tussen Antwerpen en Londen City, maar werd vorige week opgeheven.
Flinke verbetering... Vond/Vind de oude spuugelijk!quote:Op dinsdag 4 september 2018 20:08 schreef Iemand91 het volgende:
els het gat vullen dat VLM achterlaat. VLM vloog tussen Antwerpen en Londen City, maar werd vorige week opg
Prachtige fotoquote:Op dinsdag 4 september 2018 15:47 schreef Iemand91 het volgende:
https://pbs.twimg.com/media/DmPWDFKW0AAvbhj.jpg
Een dagje (of twee) met je landinggear onder zout zeewater staan en dan gelijk al roepen dat hun toestellen ok zijn?quote:Op woensdag 5 september 2018 11:33 schreef Iemand91 het volgende:
Peach heeft aangegeven dat hun toestellen ok zijn.
Misschien stonden die in een hangaar die droog is gebleven?quote:Op woensdag 5 september 2018 11:44 schreef flipsen het volgende:
[..]
Een dagje (of twee) met je landinggear onder zout zeewater staan en dan gelijk al roepen dat hun toestellen ok zijn?
Die plek waar de toestellen van ANA staan is volgens mij niet ondergelopenquote:Op woensdag 5 september 2018 11:44 schreef flipsen het volgende:
[..]
Een dagje (of twee) met je landinggear onder zout zeewater staan en dan gelijk al roepen dat hun toestellen ok zijn?
quote:Een Airbus A380 van Emirates is in New York in quarantaine geplaatst nadat er een melding binnenkwam dat zo’n 100 passagiers aan boord zich ziek voelden, zo melden verschillende Amerikaanse media.
Quarantaine
Nadat de melding binnenkwam dat er zo’n 100 passagiers aan boord ziek werden, werd het toestel in Quarantaine geplaatst, aldus de politie op JFK Airport. Van de 500 passagiers op het vliegtuig zouden er 100 begonnen te hoesten en meer dan 38 graden koorts hebben. De hulpdiensten rukten massaal uit, zo is ook te zien in onderstaande tweets.
Emirates
Emirates laat via een tweet weten dat ongeveer 10 passagiers ziek werden op vlucht EK203 vanuit Dubai naar New York JFK. Het toestel landde rond 15:00 uur Nederlandse tijd op het vliegveld. De cabin crew is inmiddels van boord, en naar verwachting zullen de andere passagiers ook snel het vliegtuig mogen verlaten.
twitter:emirates twitterde op woensdag 05-09-2018 om 16:18:06Statement: Emirates can confirm that about 10 passengers on #EK203 from Dubai to New York were taken ill. On arrival, as a precaution, they were attended to by local health authorities. All others will disembark shortly. The safety & care of our customers is our first priority. reageer retweet
twitter:emirates twitterde op woensdag 05-09-2018 om 19:21:55Media Statement #2: Emirates can confirm that all passengers have disembarked from flight #EK203. All passengers were screened by local health authorities prior to disembarkation. 3 passengers & 7 crew were transferred to the hospital for further medical care and evaluation. 1/4 reageer retweet
Paar Nederlanders invliegen om er een dijkje omheen te plaatsen?quote:Op dinsdag 4 september 2018 15:53 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Van luchthaven naar veerterminal in een paar uur...
Je laatste vlucht als in met pensioen?quote:Op donderdag 6 september 2018 14:04 schreef shiznuts het volgende:
Dat invliegen gaat dus een beetje moeilijk...
- Op m'n laatste vlucht het Noorderlicht gezien.Met de smartphones van tegenwoordig (P20 Pro) weten vast te leggen.
[ afbeelding ]
Met 31?quote:Op vrijdag 7 september 2018 21:37 schreef flipsen het volgende:
[..]
Je laatste vlucht als in met pensioen?Mooie foto, zelf nog nooit mogen aanschouwen helaas, ik zit iets te zuidelijk
Waar vloog jij ook weer op? B777? Of ben ik in de war met iemand anders?quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:08 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Met 31?Haha, nee. Als in 'afgelopen woensdag' van LA terug.
Dacht het wel eens ergens gelezen te hebben. Toffe fotoquote:Op zaterdag 8 september 2018 00:18 schreef shiznuts het volgende:
Uhm.. dat feit heb ik nooit gedeeld, maar 't is niet dat je ernaast zit.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:18 schreef shiznuts het volgende:
Uhm.. dat feit heb ik nooit gedeeld, maar 't is niet dat je ernaast zit.
[ afbeelding ]
Hopelijk worden er niet te veel aangenomen. Heb liever glimlachende filipijnse staff dan chagrijnige nederlandersquote:Op vrijdag 7 september 2018 21:28 schreef G-Pier het volgende:
Emirates komt op 30 september cabin crew werven in Nederland.
Challenge accepted!quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:40 schreef shiznuts het volgende:
'Excuse me... I booked premium deboarding...'
- oh, that will be right here sir
Mooi uitzicht. <3quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:18 schreef shiznuts het volgende:
Uhm.. dat feit heb ik nooit gedeeld, maar 't is niet dat je ernaast zit.
[ afbeelding ]
Van de honderden die de selectiedag gaan bezoeken worden er vast maar tien uitgekozen.quote:Op zaterdag 8 september 2018 11:14 schreef RipCity het volgende:
[..]
Hopelijk worden er niet te veel aangenomen. Heb liever glimlachende filipijnse staff dan chagrijnige nederlanders
twitter:BoeingAirplanes twitterde op zaterdag 08-09-2018 om 19:11:28The first fully-assembled #777X static test airplane rolled out of our facility in Everett overnight. This non-flying airplane now heads off to nearly a year of testing to verify design strength. #Boeing https://t.co/UovuvHQTWz reageer retweet
Gaaf! Gaat dat dan ook op de intercom of laten jullie iedereen slapen.quote:Op donderdag 6 september 2018 14:04 schreef shiznuts het volgende:
- Op m'n laatste vlucht het Noorderlicht gezien.Met de smartphones van tegenwoordig (P20 Pro) weten vast te leggen.
[ afbeelding ]
Ik vind het altijd wel leuk hoor, en vlieg toch regelmatig (in Zuid Amerika, dat dan weer wel). Meeste mensen vinden het volgens mij wel leuk, als je bij een raampje zit tenminste. Zit je in een 777 in het midden, dan kan het je vast gestolen wordenquote:Op zondag 9 september 2018 11:25 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb een keer met KLM gevlogen, maar vond het toen wel leuk dat tijdens de landing werd gezegd waar we boven vlogen, "links de stormvloedkering" blablabla
Vorige week bij Ryanair zei de ploot letterlijk dat ze bijna tot 10000 voet gedaald waren en het tijdstip dus gekomen was was om het afsluitende praatje te houden (weersverwachting, verwachte aankomsttijd, bedankjes en groeten)quote:Op zondag 9 september 2018 11:28 schreef shiznuts het volgende:
Onder 10.000' heerst officieel 'sterile flightdeck'.
https://www.easa.europa.eu/faq/19134
Nice! Mag je ook de 787 vliegen?quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:18 schreef shiznuts het volgende:
Uhm.. dat feit heb ik nooit gedeeld, maar 't is niet dat je ernaast zit.
Sowieso toch niet meer van deze tijd met live tv en internet aan boord dat een piloot zoiets onbenulligs als een weerbericht gaat voorlezen?quote:Op maandag 10 september 2018 13:35 schreef shiznuts het volgende:
Om bij een krappe 10 min voor de landing nog 't weer te gaan geven en de aankomsttijd door te geven... je kunt uit je raampje ook wel het weer inschatten en hoe lang je nog te gaan hebt...
Oh jawel hoorquote:Op dinsdag 11 september 2018 01:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Sowieso toch niet meer van deze tijd met live tv en internet aan boord dat een piloot zoiets onbenulligs als een weerbericht gaat voorlezen?
Internet aan boord heb ik nog nooit meegemaakt. Ja op een veerpont.quote:Op dinsdag 11 september 2018 01:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Sowieso toch niet meer van deze tijd met live tv en internet aan boord dat een piloot zoiets onbenulligs als een weerbericht gaat voorlezen?
In het brevet staat letterlijk 'B777/787' onder rating inderdaad omdat het een 'common rating' is. Die moet je wel activeren met een course conversion. Geloof dat je dat in de loop van 5 dagen aan computer based training en simmen al kunt doen.quote:
quote:Op woensdag 12 september 2018 12:57 schreef Nieuwschierig het volgende:
Boeing verplaats momenteel alle 787's die kunnen vliegen van de fabriek in Charleston naar Everett ivm orkaan Florence. Ook als ze nog niet af zijn.
Ja, de vleugels, staart en landing gear ontbreken nog, maar we verplaatsen ze toch maarquote:Op woensdag 12 september 2018 12:57 schreef Nieuwschierig het volgende:
Boeing verplaats momenteel alle 787's die kunnen vliegen van de fabriek in Charleston naar Everett ivm orkaan Florence. Ook als ze nog niet af zijn.
Eén afgebouwde voorop en de rest in convooi er achteraan. Dan kun je best veel missen. Als de motoren naar de gashendels luisteren en de roeren naar het stuurwiel dan kom je een heel eind.quote:Op woensdag 12 september 2018 14:35 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ja, de vleugels, staart en landing gear ontbreken nog, maar we verplaatsen ze toch maar
De 777 gaat niet naar het Museum of Flight in Seattle maar naar het Pima Air & Space Museum in Arizona.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:54 schreef Iemand91 het volgende:
's werelds eerst gebouwde Boeing 777 is met pensioen.
B-HNL, een 777-200ER van Cathay Pacific heeft op 31 mei haar laatste commerciële vlucht gemaakt.
Dit toestel maakte op 12 juni 1995 de eerste 777 vlucht:
[ afbeelding ]
Tot april 1997 heeft Boeing dit toestel als testvliegtuig gebruikt. Hierna werden de twee Pratt & Whitney PW4074 motoren vervangen door twee Rolls Royce RB211 en werd op 6 december 2000 aan Cathay Pacific geleverd.
De Boeing staat nu bij HAECO in Xiamen.
Het gerucht gaat dat ze in het Museum of Flight in Seattle komt te staan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dát is tenminste beenruimte waar ik wel wat extra voor wil betalenquote:
Enkele jaren geleden was de MD-11 ook nog de Queen of the Skies.quote:Op dinsdag 18 september 2018 13:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
Dat hele "Queen of the Skies" is toch ook echt iets van de laatste paar jaar.
De 747 is 40 jaar bekend onder de naam "Jumbo Jet" maar nu praat iedereen elkaar na met Queen of the skies
twitter:cathaypacific twitterde op woensdag 19-09-2018 om 05:23:26Oops this special livery won’t last long! She’s going back to the shop!(Source: HKADB) reageer retweet
Hoe danquote:Op woensdag 19 september 2018 13:46 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:cathaypacific twitterde op woensdag 19-09-2018 om 05:23:26Oops this special livery won’t last long! She’s going back to the shop!(Source: HKADB) reageer retweet
[ afbeelding ]
Weinig Frans hier. Boeing, Taeco, Cathay.. ik zie niks Frans zo 1-2-3quote:Op woensdag 19 september 2018 17:37 schreef Peterselieman het volgende:
Het blijven Fransen Chinezen he
Dacht even dat het een nieuwe A350 was omdat ze die aan de lopende band produceren nu, maar het is een opnieuw gespoten 777quote:Op woensdag 19 september 2018 19:14 schreef OEM het volgende:
[..]
Weinig Frans hier. Boeing, Taeco, Cathay.. ik zie niks Frans zo 1-2-3
Deze staan dus los van de 2 vluchten die KLM op 6 en 7 januari uitvoert naar Las Vegas (met de Boeing 747) die speciaal voor de Consumer Electronics Show die dan plaatsvindt:quote:KLM vliegt vanaf volgend jaar zomer direct vanaf Schiphol op gokstad Las Vegas. Vanaf 6 juni twee keer in de week, vanaf 2 juli drie keer per week.
Monrovia
Dat heeft KLM bekendgemaakt. Met ingang van eind maart worden de bestemmingen Freetown in Sierra Leone en Monrovia in Liberia gestaakt, zo laat de maatschappij eveneens weten.
Slotbeperkingen
Volgens KLM wordt het opgeven van deze bestemmingen, mede ingegeven door de slotbeperkingen op Schiphol. KLM: “Om Las Vegas als nieuwe bestemming te kunnen openen zijn er in het KLM netwerk wijzigingen doorgevoerd.”
Performance
“Mede door de slotbeperkingen van Schiphol wordt KLM gedwongen eerder dan gebruikelijk haar portfolio met bestemmingen te herzien. De route Freetown / Monrovia die is opgestart in 2017 zou voorheen meer tijd gekregen hebben om qua performance te groeien maar nu is KLM genoodzaakt haar vloot en slots anders in te zetten”, aldus de maatschappij.
Dreamliner
De vluchten naar Las Vegas worden uitgevoerd met een Boeing 787-9 Dreamliner met een capaciteit van 294 stoelen. De 787-9 heeft dertig businessclass-stoelen, 45 in economy comfort en 219 in economy. De vluchten vertrekken op vrijdag, zondag en dinsdag. De vlucht op de dinsdag wordt vanaf 2 juli toegevoegd.
Elbers
De KL0635 vertrekt om 12:30 uur vanaf Amsterdam Schiphol en landt om 14:15 uur lokale tijd in Vegas. De KL0636 vertrekt om 16:05 uur lokale tijd uit Vegas om de volgende dag om 11:05 uur op Schiphol te landen. “Las Vegas is alweer de achttiende Noord-Atlantische bestemming die rechtstreeks door KLM wordt bediend”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM.
quote:Op vrijdag 15 juni 2018 16:24 schreef Iemand91 het volgende:
KLM gaat met de Boeing 747 naar Las Vegas....nou ja; een paar keer....
Air France, KLM and Delta – 17 special flights to Las Vegas for the Consumer Electronic Show 2019
De KLM 747 is naar mijn weten alleen in Las Vegas geweest voor uitwijkingen; zoals op de foto hierboven waar het onderweg naar Los Angeles een tankstop moest maken.
Motorfiets had toch gewonnen ?quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:05 schreef Peterselieman het volgende:
Die Formule 1-wagen had makkelijk gewonnen als deze grip had gehad.
En 0 normale economy?quote:Op zaterdag 22 september 2018 22:50 schreef Iemand91 het volgende:
's Werelds eerste Airbus A350-900ULR is afgeleverd aan Singapore Airlines.
Toestel is momenteel onderweg naar Singapore: https://www.flightradar24.com/SIA8895/1df55a7a
Waar hun normale A350's 42 business, 24 premium economy en 187 economy stoelen heeft, heeft deze uitvoering 67 business en 94 premium economy stoelen.
Op 11 oktober start hiermee de maatschappij weer non-stop vluchten naar Newark; met 15.344 kilometer 's werelds langste vlucht. Vluchtduur is zo'n 17 uur en 50 minuten richting Newark, 18 uur en 30 minuten terug.
[ afbeelding ]
Vertrek vanavond in Toulouse:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze kunnen hem niet te vol stoppen, want dan haalt hij het nietquote:Op woensdag 26 september 2018 10:57 schreef Xtreem het volgende:
[..]
En 0 normale economy?
Lijkt me inderdaad geen pretje om 17u met 33" gepropt te zitten...
Afgelopen weken zowel op de heen als de terugvlucht is het weer keurig voorgelezenquote:Op dinsdag 11 september 2018 01:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Sowieso toch niet meer van deze tijd met live tv en internet aan boord dat een piloot zoiets onbenulligs als een weerbericht gaat voorlezen?
Maar zit met zo veel/weinig stoelen het vliegtuig helemaal vol?quote:Op woensdag 26 september 2018 11:21 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ze kunnen hem niet te vol stoppen, want dan haalt hij het niet
Jup, 0 normale economy.quote:Op woensdag 26 september 2018 10:57 schreef Xtreem het volgende:
En 0 normale economy?
Lijkt me inderdaad geen pretje om 17u met 33" gepropt te zitten...
Vanaf hier en verder.quote:
Maar dit ging veel te ver. Ik weet niet (meer) of er ook onderzoek naar is geweest en of het gevolgen had voor de crew.quote:
Jep:quote:Op woensdag 26 september 2018 21:00 schreef derLudolf het volgende:
Maar zit met zo veel/weinig stoelen het vliegtuig helemaal vol?
De trend is dat First Class steeds meer verdwijnt. Business Class is tegenwoordig zo goed dat de meerwaarde van First gering wordt. In hun eigen woorden:quote:Geen first class vind ik dan wel bijzonder. Dat wil je juist op lange afstand denk ik.
Hun nieuwe A380's hebben ook maar 6 suites i.t.t. hun oudere met 12.quote:“In the context of business class becoming so good, the incremental reason for most travelers to travel first class rather than business is not as compelling as it perhaps used to be before full lie-flat beds, before very, very wide seats, before the privacy and all of the other attributes that now come with our business class,” said Campbell Wilson, Singapore’s senior vice president for sales and marketing. “It’s more of a niche product than perhaps it used to be. That’s why the cabin has been adjusted slightly.”
Toch zit er een redelijk nieuw interieur in. Maar goed, nog een jaar of drie.quote:Gister onverwachts in na lange tijd weer eens in een 747 van KLM gezeten. je merkt toch wel dat die beestjes van de KLM echter oud beginnen te worden. Helemaal in vergelijking met een 787.
De stoelen zaten wel goed (wel krapper dan bij Kenya Airways) maar daar is alles mee gezegd. Veel verlichting in de cabine kapot. Het IFF systeem werkt echt totaal niet meer. Sommige schermpjes doen het helemaal niet meer. Een aantal keren tijdens de vlucht het Linux logo voorbij zien komen omdat het systeem zich herstarte. Die van mijn buurman (en bij vele anderen) deed het helemaal niets.quote:Op vrijdag 28 september 2018 18:38 schreef inkjet het volgende:
[..]
Toch zit er een redelijk nieuw interieur in. Maar goed, nog een jaar of drie.
De BFL (waar je mee hebt gevlogen) is er al vanaf 1991. Nog ongeveer 2,5 jaar, dan moeten ze allemaal weg zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2018 12:52 schreef Sunri5e het volgende:
Gister onverwachts in na lange tijd weer eens in een 747 van KLM gezeten. De heenreis was met een 787 van Kenya Airways maar door het missen van de overstap werden we op een KLM vlucht geplaatst. je merkt toch wel dat die beestjes van de KLM echter oud beginnen te worden. Helemaal in vergelijking met een 787.
De rechter-swing zakt wat diep, maar die kist is leeg. Gaat echt niet zo maar stallen.quote:
Jep, dat is absoluut de reden. Ontmoedigen van staken in de toekomst.quote:Op maandag 1 oktober 2018 12:09 schreef J.B. het volgende:
Ryanair sluit basis op Eindhoven Airport
https://www.luchtvaartnie(...)op-eindhoven-airport
Zeker teveel gestaakt
Dat zou goed de reden kunnen zijn. Nu moeten piloten die voor hun vliegen zich gaan stationeren op een anders basis (in het buitenland).quote:Op maandag 1 oktober 2018 12:09 schreef J.B. het volgende:
Ryanair sluit basis op Eindhoven Airport
https://www.luchtvaartnie(...)op-eindhoven-airport
Zeker teveel gestaakt
Was de BFG.quote:Op zondag 30 september 2018 19:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
De BFL (waar je mee hebt gevlogen) is er al vanaf 1991. Nog ongeveer 2,5 jaar, dan moeten ze allemaal weg zijn.
Check! Had bij 28 september gekeken.quote:
Anderhalve week geleden ben ik 2x met een 747 naar en van LAX gevlogen. Wilde dat nog eens meemaken voordat ze uitgefaseerd worden. Mooi dat er nu een rechtstreekse vlucht komt van AMS - LAS, moest nu via LAS - LAX om weer in AMS te komenquote:Op vrijdag 21 september 2018 11:52 schreef Iemand91 het volgende:
KLM naar Las Vegas; staakt Freetown en Monrovia
[..]
Deze staan dus los van de 2 vluchten die KLM op 6 en 7 januari uitvoert naar Las Vegas (met de Boeing 747) die speciaal voor de Consumer Electronics Show die dan plaatsvindt:
[..]
Paintjob zit er op:quote:Op donderdag 13 september 2018 21:42 schreef Iemand91 het volgende:
Onderstaande Boeing 747-8 BBJ stond een tijdje te koop.
Maar nu is het overgegaan van de vorige eigenaar (Emir van Qatar; Sheik Tamim bin Hamad al-Thani)
naar de Turkse overheid.
Die vloot bestaat nu uit 1 Bombardier Challenger 850, 1 Airbus A318, 2 A319's, 1 A330-200 Prestige en
1 A340-500. Uiteraard allen in VIP uitvoering en worden door Turkish Airlines onderhouden/gevlogen.
Het is onduidelijk of de Turkse overheid de 747 heeft gekocht of dat het een gift is van de Emir aan Erdogan zelf.
Beiden worden namelijk genoemd in de diverse nieuwsbronnen.
Afgelopen dinsdag werd de 747 overgevlogen van Basel-Mulhouse-Freiburg naar Istanbul.
[ link | afbeelding ]VQ-BSK Worldwide Aircraft Holding Boeing 747-8ZV(BBJ) @ Basle / Mulhouse / Freiburg Euro Airport (BSL / LFSB) by Michaël SCHITTLY, on Flickr
Dubai wordt momenteel met een mix van 777-200ER en 787-9 gevlogen, Kilamanjaro/Dar es Salaam met een mix van 777-200ER en -300ER. Toronto met een mix van 777-200ER, 747 en 787-9.quote:KLM in last week’s schedule update filed Boeing 787-10 Dreamliner operation, set to enter service in the second-half of 2019. Planned 787-10 operation as follows.
Amsterdam – Dubai eff 03JUL19 3 weekly (5 weekly from 01OCT19)
Amsterdam – Kilimanjaro – Dar es Salaam – Amsterdam eff 01JUL19 4 weekly
Amsterdam – Toronto eff 29SEP19 5 weekly
Additional changes remain highly possible. Configuration of KLM’s Boeing 787-10 Dreamliner is C38Y306.
Dat zou vanaf juli betekenen 3+4 = 7 per week met 1 toestel. Dat red je niet. Vanaf 1 okt 14/week met twee toestellen. Dat red je ook niet. Van deze vluchten zullen er regelmatig met een ander toestel moeten worden uitgevoerd wegens onderhoud :-)quote:Op maandag 8 oktober 2018 12:16 schreef Iemand91 het volgende:
De - voorlopig - eerste routes voor de KLM 787-10 zijn bekend.
[..]
Het is een beetje vreemd geschreven, maar volgens mij voeren ze niet alle vluchten op die bestemmingen uit met de 787-10quote:Op maandag 8 oktober 2018 17:48 schreef inkjet het volgende:
[..]
Dat zou vanaf juli betekenen 3+4 = 7 per week met 1 toestel. Dat red je niet. Vanaf 1 okt 14/week met twee toestellen. Dat red je ook niet. Van deze vluchten zullen er regelmatig met een ander toestel moeten worden uitgevoerd wegens onderhoud :-)
quote:SCHIPHOL - Het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp heeft een Boeing 747-400 gekocht om in de tuin van het hotel te plaatsen. De Boeing, met de naam City of Bangkok, vliegt momenteel nog voor KLM.
Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
Volgende maand wordt de 'Bangkok' uit de vloot van KLM gehaald. Het toestel is bijna dertig jaar oud en wordt net als alle andere Boeing 747-400's van KLM vervangen door modernere vliegtuigen, zoals de Boeing 777-300ER en de Boeing 787 Dreamliner.
Russische kist
In februari van dit jaar werd nog gedacht dat een afgedankte Boeing 747-300 van de failliete Russische maatschappij Transaero naar de tuin van het 680 kamers-tellende hotel bij Schiphol zou komen. Uiteindelijk is de keuze dus gevallen op de City of Bangkok van KLM.
De blauwe jumbo zal na haar laatste lijndienst nog een retourvlucht uitvoeren naar een spuiterij in Rome. Het toestel zal met Corendon-kleuren terugkeren naar Schiphol. Vanaf de luchthaven begint dan een ongekend ingewikkeld proces: de verhuizing van Schiphol naar het nabijgelegen Corendon Village Hotel aan de A9.
De City of Bangkok wordt niet rechstreeks door KLM aan Corendon verkocht. Vliegtuigontmantelaar AELS neemt de kist van de maatschappij over en zal het toestel na werkzaamheden aan Corendon leveren.
Museum
Naar verwachting zal de Boeing 747 in februari 2019 bij het hotel in de tuin staan. Waarvoor de jumbo voor gebruikt gaat worden, wil Corendon nog geheim houden. Toch liet oprichter Atilay Uslu in februari van dit jaar NH Nieuws weten de Boeing als museum te willen gebruiken.
De Bangkok van KLM is overigens de oudste nog vliegende Boeing 747-400 ter wereld.
Het zal een mix blijven met (waarschijnlijk) de 777, totdat er wel genoeg 787-10's zijn.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:14 schreef inkjet het volgende:
Vanaf oktober 14 vluchten per week 5+4+5) met een 787-10. Er zijn dan twee 787-10's geleverd als het goed is. Daarmee zouden die elke dag een vlucht uitvoeren. Dat is niet mogelijk vanwege onderhoud.
wat een verschrikkelijk droevige impressie zeg...tranen hierquote:Op woensdag 10 oktober 2018 16:04 schreef Iemand91 het volgende:
In other news; een KLM 747-400 blijft (voorlopig) bewaard; PH-BFB zal bij het Corendon Hotel geplaatst worden:
KLM-Boeing 747 binnenkort naar hoteltuin bij Schiphol
[..]
[ afbeelding ]
Snap sowieso niet wat die met een 747 moeten.quote:Op woensdag 10 oktober 2018 21:56 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
wat een verschrikkelijk droevige impressie zeg...tranen hier
De afgebeelde 747 lijkt me een freighter (lengte bovendek)quote:Op woensdag 10 oktober 2018 21:56 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
wat een verschrikkelijk droevige impressie zeg...tranen hier
Achja, 99% van de passagiers heeft geen enkel benul van vliegtuigtypes van maatschappijen. Dus wat dat betreft kan het makkelijk, ziet er imposanter uit en heeft meer ruimte voor een museumquote:Op woensdag 10 oktober 2018 22:17 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Snap sowieso niet wat die met een 747 moeten.
Beetje als een Dacia Dealer die voor het pand een Audi neerzet als showmodel.
quote:p de luchtmachtbasis van Florennes is donderdag iets na de middag een F-16 uitgebrand. Dat gebeurde op erg knullige wijze: een technicus vuurde per toeval enkele kogels af vanuit een ander toestel. Door de explosie van het geraakte toestel liep één technicus gehoorschade op.
Om 14.08 uur werd de F-16, die aan het einde van de landingsbaan geparkeerd stond, plots beschoten. Het vliegtuig vloog daardoor in brand en ontplofte. Door de explosie raakte ook een ander toestel zwaar beschadigd.
De kogels bleken afkomstig uit een ander vliegtuig. Een technicus die eraan aan het werk was, had per toeval enkele kogels afgeschoten op de andere F-16, vertelde luitenant-kolonel Didier Di Giovanni aan Sudpresse. Er werden gelukkig geen mensen geraakt door de kogels.
Bij het incident liep één technicus gehoorschade op. Ze zijn ter plaatse verzorgd, zo klinkt het bij de persdienst van Defensie. Er is een onderzoek geopend door de Aviation Safety Directorate.
Halen Belgen altijd 'per toeval' en 'per ongeluk' door elkaar?quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 00:53 schreef Iemand91 het volgende:
Bizar ongeval vandaag in België:
F-16 uitgebrand op legerbasis nadat technicus uit ander toestel schiet: één gewonde
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Stiekem zeggen wij Nederlanders het verkeerd.quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 08:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Halen Belgen altijd 'per toeval' en 'per ongeluk' door elkaar?
Maar boven de stormvloedkering zitten 99% van de vluchten op of boven de 10.000 voet.quote:Op zondag 9 september 2018 11:28 schreef shiznuts het volgende:
Onder 10.000' heerst officieel 'sterile flightdeck'.
https://www.easa.europa.eu/faq/19134
quote:Op donderdag 11 oktober 2018 17:10 schreef Iemand91 het volgende:
Over ongeveer een half uur start Singapore Airlines weer met 's werelds langste lijnvlucht.
SQ22 van Singapore naar Newark met een afstand van 15.336 kilometer en een block tijd van 18 uur en 25 minuten.
De vlucht terug duurt overigens nog wat langer; 18 uur en 45 minuten.
Deze vluchten zijn hiermee zo'n 800 kilometer langer dan de huidige langste vlucht; die van Qatar Airways tussen
Doha en Auckland.
Hun A350-900ULR is uitgerust met 67 business en 94 premium economy stoelen.
De vlucht vertrekt op 11 oktober 23:35 uur lokale tijd en komt in New York aan op 12 oktober, 10 uur 's ochtends.
(16:00 uur Nederlandse tijd).
Wanneer de A350 boven Japan vliegen komt de zon op, boven Noord-Canada zakt de zon weer om in de buurt van de Oostkust weer op te komen.
De inaugurele vlucht staat overigens gepland voor 17 uur omdat ze gebruik kunnen maken van sterke straalstromen boven de Grote Oceaan. De vlucht wordt uitgevoerd door 9V-SGB en wordt hiermee ook haar eerste commerciële vlucht.
[ afbeelding ]
Ik had niet anders van 'm verwacht.quote:
Dit is uniek voor Amsterdam, want naar mijn weten is dit slechts de 2e keer dat er een Boeing 747-8i naar Schiphol komt.quote:Premier Li Keqiang van de Volksrepubliek China brengt samen met zijn echtgenote mevrouw Cheng Hong en een aantal ministers van 14 tot en met 16 oktober een bezoek aan Nederland. Tijdens het bezoek worden de premier en zijn vrouw onder meer in audiëntie ontvangen door Hunne Majesteiten Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. Verder staat een ontmoeting met minister-president Rutte en verschillende Nederlandse ministers op het programma en wordt een business forum gehouden.
Het bezoek vindt plaats aan de vooravond van de Asia Europe Meeting (ASEM) op 18 en 19 oktober in Brussel en staat in het teken van de goede bilaterale en economische betrekkingen tussen Nederland en China. Naast een aantal ministers reist ook een handelsdelegatie met de Chinese premier mee.
Maandagochtend 15 oktober wordt premier Li Keqiang ontvangen door minister-president Rutte. De ontmoeting start met een welkomstceremonie op het Binnenhof en wordt afgesloten met een werklunch, waarvoor Nederlandse en Chinese gasten zijn uitgenodigd die de brede relatie van Nederland met China vertegenwoordigen. Aan het begin van de avond worden de Chinese premier en zijn echtgenote door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima in audiëntie ontvangen op Paleis Noordeinde.
Dinsdag 16 oktober ontmoet premier Li Keqiang de voorzitters van Eerste en Tweede Kamer. Aansluitend vertrekt hij samen met minister-president Rutte naar het gemeentemuseum voor het China-Dutch Business Forum, dat als thema heeft Cooperation on high-tech Innovation and Sustainable Connectivity. Na de opening door minister Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking houden de minister-president en de premier een toespraak.
http://dutchstarfighterfoundation.nl/quote:VOLKEL - Een oude Starfighter boven Volkel laten vliegen om opnieuw te genieten van dat heerlijke, jankende geluid. Dat is de grote droom van een groep oud-militairen van de vliegbasis Volkel die al vier jaar sleutelen aan hun F-104G.
Het contrast kan niet groter zijn. Ergens achteraf op de vliegbasis Volkel, in een monumentale Duitse hangar uit 1942 liggen links in de hal een aantal ranke zweefvliegen te rusten terwijl rechts daarvan een grijze Starfighter D8114 compleet vleugellam op de bokken staat. Ooit was dit de trots van de Nederlandse Luchtmacht, al is daar wel wat fantasie voor nodig. Zonder vleugels, zonder motor, tanks en zonder onderstel oogt het nog het meest als een kale raket die op zijn kant ligt.
Kale kip
Maar zeg dat niet tegen Hans Ruijgrok, Ruud van der Horst en Theo Rombout. ,,Het is werkelijk een schitterende kist, kijk eens naar die vorm. Puur gemaakt voor snelheid", zeggen de drie bijna in koor. Daar kan de F-16, de opvolger van deze F-104, nog een puntje aan zuigen. ,,En dan dat harde jankende geluid wat ie maakte, heerlijk", aldus de oud-militairen die jarenlang met deze straaljager werkten
Elke dinsdagmiddag en - avond komen ze met een kleine 25 man van de Historische Vliegtuigen Volkel in de hangar bijeen om te sleutelen aan deze oude kist. Al vier jaar lang. Voor de leek oogt het desondanks nog steeds als een stalen, kaalgeplukte kip maar volgens de sleutelaars is dat een verkeerd beeld. De opbouw van de F-104 is juist in volle gang. Zo is alle bedrading en elektronica al compleet vernieuwd, het onderstel bijna klaar voor terugplaatsing en kunnen de vleugels er elk moment weer aangezet worden. Alleen het allerbelangrijkste ontbreekt nog: een motor.
Opknappertje
,,Dat is nu onze grootste zorg", legt Hans Ruijgrok uit. Zo'n ding haal je namelijk niet even bij de sloper en kost een hoop geld. Daarom ook is vorige week de stichting Dutch Starfighter Foundation opgericht die geld gaat inzamelen om de F-104 weer vliegend te krijgen. ,,In Noorwegen is dat gelukt voor zo'n 100.000 euro. Dat hopen wij hier ook voor elkaar te krijgen", zegt Ruijgrok.
Het 'opknappertje' in Volkel zou met een motor erin kunnen dienen als demonstratiemodel dat dan wel aan de grond blijft. ,,Maar je kunt hem dan wel over de startbaan laten taxiën en alles laten werken", legt Ruud van der Horst uit, die dertien jaar sleutelde aan Starfighters. ,,We zouden dat heel graag laten zien tijdens de Open Luchtmachtdagen die volgend jaar juni op Volkel worden gehouden." Maar nog mooier is een F-104 die hard jankend over Volkel trekt, net als vroeger.
Daarvoor heeft de stichting al een tweede kist op het oog: een fraaie Starfighter die het Nationaal Militair Museum in Soesterberg in depot heeft staan. Een tweezitter nog wel, in prima staat die met een nieuwe motor wel de lucht in kan. ,,In Noorwegen ligt een motor die wij nodig hebben", vertelt Ruijgrok. Deze week hoopt hij te horen of die naar Nederland mag komen. Tegelijkertijd zijn de Noren uitgenodigd sowieso naar Volkel te komen zodat er tijdens de Luchtmachtdagen hoe dan ook een vliegende Starfighter te zien en te horen is. ,,Begin dit jaar was ie al heel even op Leeuwarden. Je had eens moeten zien hoe druk het daar was", lacht Theo Rombout breed. Hij werkte op Volkel jarenlang bij het fotoverkenningssquadron van de Luchtmacht.
Max Verstappen
Het drietal heeft goede hoop dat met stug doorsleutelen, zoeken naar geld en een goede motor en lobbyen bij Defensie in juni 2019 hun grote droom uitkomt. ,,Nee, ik ga er zelf echt niet meer in vliegen. Dat is niet verstandig ", zegt Ruijgrok die net geen 1000 uur volmaakte op de F-104. ,,De leeftijd gaat toch tellen en dit ding gaat zo onwijs hard, da's niet normaal." In Noorwegen losten ze dat op door een F-35-piloot achter de stuurknuppel te zetten, dat kan in Nederland ook. Alsof Max Verstappen in een oldtimer stapt? ,,Zoiets", lacht Ruijgrok. ,,Zo'n vent leest de boeken een keer door en vliegt er dan zo mee weg, echt waar."
Hoewel de Starfighter geen beste naam had omdat er veel ongelukken mee gebeurden, een van de bijnamen was 'widowmaker', is er volgens de mannen geen enkel gevaar. ,,De Starfighter werd hier eigenlijk totaal verkeerd gebruikt. Hij was ontworpen voor een zonnig klimaat om hard en hoog te vliegen. Hier in vochtig Nederland vlogen we er hard en laag mee en dat ging wel eens mis", zegt techneut Van der Horst. ,,Als hij straks vliegt, zullen we zeker niet tot de max gaan. Niet te hard, zo'n 800 kilometer per uur, da's mooi." En toch nog dat geluid, lekker.
Een statisch vliegtuig kan per definitie niet vliegen ;-)quote:Op maandag 15 oktober 2018 08:42 schreef FredvZ het volgende:
Statisch gezien vallen dat soort oude kisten steeds vaker uit lucht. Lekker aan de grond laten dus.
Truequote:Op maandag 15 oktober 2018 10:06 schreef Luco het volgende:
[..]
Een statisch vliegtuig kan per definitie niet vliegen ;-)
quote:SCHIPHOL - Een Boeing 747-400 van KLM is maandagochtend flink beschadigd toen het bij het verslepen op een hooglader botste. Volgens de luchtvaartmaatschappij waren er op het moment van het incident geen passagiers aan boord, zo meldt een woordvoerder aan Reismedia.
Op beelden gemaakt door een platformmedewerker is te zien dat de schade aan één van de vier motoren van het toestel, de PH-BFN, aanzienlijk is. De hooglader, die wordt gebruikt om vracht in vliegtuigen te laden, is er eveneens slecht aan toe.
Het incident vond plaats op het Romeo-platform, waar normaalgesproken vrachtvluchten worden afgehandeld. De Boeing 747 was eerder op de ochtend geland vanuit Paramaribo en werd tijdelijk op het platform gestald.
Volgens de KLM-woordvoerder is nog niet duidelijk of het uitvallen van de Boeing, die moet worden gerepareerd, effect heeft op de dienstregeling. Wat de oorzaak is van het incident wordt onderzocht.
Is waarschijnlijk de ex Royal Air Maroc CN-RGA. Deze zou vanmiddag een testvlucht maken.quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:05 schreef Isane het volgende:
https://fr24.com/B744/1e37e14a
Iemand een idee waarom dit toestel in de lucht is?
Vloog net laag over Coevorden.
Thnx! Wordt het toestel overgenomen door een Nederlandse maatschappij?quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:16 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Is waarschijnlijk de ex Royal Air Maroc CN-RGA. Deze zou vanmiddag een testvlucht maken.
Denk niet dat een NL maatschappij zit te wachten op een 25 jaar oude 744quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:30 schreef Isane het volgende:
[..]
Thnx! Wordt het toestel overgenomen door een Nederlandse maatschappij?
Inderdaad CN-RGA. FR24 laat deze kist niet zien omdat deze ook door de koning van Marokko werd gebruikt. Maar de Boeing Customer Code is wel zichtbaar; 28. En die was van Air France en CN-RGA is een oude kist van Air France. Dan hou je dus CN-RGA over.quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:16 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Is waarschijnlijk de ex Royal Air Maroc CN-RGA. Deze zou vanmiddag een testvlucht maken.
Staat op Schiphol-Oost voor onderhoud. Mij nog niet bekend wat er mee gaat gebeuren.quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:30 schreef Isane het volgende:
Thnx! Wordt het toestel overgenomen door een Nederlandse maatschappij?
Thnx voor de info!!quote:Op maandag 15 oktober 2018 20:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Inderdaad CN-RGA. FR24 laat deze kist niet zien omdat deze ook door de koning van Marokko werd gebruikt. Maar de Boeing Customer Code is wel zichtbaar; 28. En die was van Air France en CN-RGA is een oude kist van Air France. Dan hou je dus CN-RGA over.
[..]
Staat op Schiphol-Oost voor onderhoud. Mij nog niet bekend wat er mee gaat gebeuren.
Met onderhoud en een dergelijke testvlucht denk ik dat deze dus nog wel ergens een 3e leven gaat krijgen; anders was deze wel direct naar een opslag gegaan.
Er is er eentje die ze bij hotels zet...quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:54 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Denk niet dat een NL maatschappij zit te wachten op een 25 jaar oude 744
Misschien even het bericht lezen, het staat er inquote:Op dinsdag 16 oktober 2018 15:41 schreef Fokker89 het volgende:
https://www.airbus.com/ne(...)mework-contract.html
Nederland krijgt er 6 nieuwe traumaheli's bij van Airbus, nu hebben ze al 1 nieuwe, dus komt het totaal uit op 7, wat er eerder 6 waren.
Zou er dan een extra standplaats komen? Momenteel is dat Groningen, Amsterdam, Rotterdam en Volkel + 2 reserve op Lelystad. 3 reserve op 4 heli's lijkt me wel wat veel...
Ja, maar die voor de wadden zijn toch ook net nieuw? Of wat mis ik.quote:Op dinsdag 16 oktober 2018 15:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Misschien even het bericht lezen, het staat er in
Oh dat weet ik niet.quote:Op dinsdag 16 oktober 2018 15:47 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Ja, maar die voor de wadden zijn toch ook net nieuw? Of wat mis ik.
Hangt inmiddels een 'nieuwe' motor aan. Maar toestel staat nog steeds binnen. Wat ramp en domme fout ook eigenlijkquote:Op maandag 15 oktober 2018 14:08 schreef Iemand91 het volgende:
KLM-JUMBO FLINK BESCHADIGD DOOR BOTSING MET HOOGLADER
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.dumpert.nl/me(...)_efkes_wisselen.htmlquote:Op maandag 15 oktober 2018 14:08 schreef Iemand91 het volgende:
KLM-JUMBO FLINK BESCHADIGD DOOR BOTSING MET HOOGLADER
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Transavia-vliegtuigen hebben een maximale vlieghoogte van 12.500 meter, een hoogte gelijk aan 38 op elkaar gestapelde Eiffeltorens. Zo hoog vliegt de consument naar een zonnige vakantiebestemming of naar een van de andere 109 bestemmingen van de luchtvaartmaatschappij. Transavia opent tijdens een zesdelige realityserie haar deuren en geeft de kijker een kijkje achter de schermen.
In Welkom aan boord volgen we verschillende medewerkers van de luchtvaartmaatschappij, ieder met een andere functie. We leren hen kennen als mens en als dienstverlener, gaan met ze op pad en zien hoe zij iedere dag hun uiterste best doen om de reis van hun passagiers naar tevredenheid en vlekkeloos te laten verlopen.
Die voor de eilanden zijn H145's, dit gaat over H135'squote:Op dinsdag 16 oktober 2018 15:48 schreef Piles het volgende:
[..]
Oh dat weet ik niet.
Maar zijn dus 4 vaste, 2 wadden en 1 reserve.
Kan ook goed wind zijn die over de bergen valt, of clear air turbulence. Of inderdaad wake.quote:Op zondag 21 oktober 2018 00:14 schreef flipsen het volgende:
Ging niet helemaal goed op vlucht AR1303 MIA EZE...
Zou het kunnen dat ze door de straalstroom van een ander vliegtuig zijn gevlogen? Want zo plotseling en heftig (het eten werd net uitgedeeld), dat zou je toch wel aan moeten zien komen15 gewonden die in het ziekenhuis behandeld moesten worden las ik, op andere sites hebben ze het over 8 gewonden. Trolley knalde tegen het plafond aan en viel toen terug, "gelukkig" op dezelfde plek en niet op iemand
Gesponsord dus... maar okay kijken het.quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 13:57 schreef Iemand91 het volgende:
Vanavond 1e aflevering op SBS6; 21:30 - 22:30 uur:
WELKOM AAN BOORD - HET LEVEN IN DE LUCHT
[..]
quote:Een Dakota (DC-3) wordt, na grondige restauratie, in Madurodam geplaatst, zo meldt de Nederlandse miniatuurstad. Het is voor het eerst in de geschiedenis dat het themapark in schaal 1:1 een attractie bouwt.
Route
Op dinsdag 23 oktober wordt de DC-3 vanuit de haven van Antwerpen via de weg naar Madurodam in Den Haag vervoerd. Het vliegtuig zal als hoofdrolspeler fungeren in de zesde indoorattractie die Madurodam in 2019 zal openen. Als alles volgens plan verloopt komt de Dakota tussen 12:00 en 14:00 uur lokale tijd aan in de miniatuurstad.
Hoogtepunt
Madurodam meldt: ‘De komst van de Dakota zal gezien worden als een hoogtepunt voor Nederland. Dankzij dit iconische vliegtuig heeft de luchtvaart in de naoorlogse periode in Nederland letterlijk een enorme vlucht kunnen nemen. Naar schatting zijn er wereldwijd momenteel nog maar circa vierhonderd DC-3’s in gebruik. Daarnaast zijn er over de hele wereld zo’n tweehonderd exemplaren te bewonderen in musea, waaronder slechts een handvol exemplaren in Nederland. Met de komst van het bijzondere vliegtuig in Den Haag zal Nederland een uniek exemplaar rijker zijn.’
Dat neergooien is ook nog eens historisch verantwoordquote:Op woensdag 24 oktober 2018 03:02 schreef flipsen het volgende:
Laat ze zich daar gewoon lekker bij de leest houden en een miniatuurtje neergooien?
Klopt; alleen geldt dat niet alleen voor Airbusquote:Op woensdag 24 oktober 2018 21:47 schreef TjjWester het volgende:
Ik zit naar Z doc heatrow te kijken, nu zie ik dat ze een qantas a380 aan het inladen zijn met losse koffers en dozen, airbus heeft toch een containersysteem ontwikkeld? Hoe zit dat?
https://virginorbit.com/twitter:seattletimes twitterde op zaterdag 27-10-2018 om 04:39:59Virgin Orbit has reached a milestone in developing its airborne orbital launch system.A completed LauncherOne rocket was hung from the Cosmic Girl, a special Boeing 747 aircraft that is used as the rocket’s “flying launch pad,” on Friday. #Aerospace reageer retweet
Onder andere ja. Daarnaast ook wel (huis)dieren, koffers van de crew, koffers die in een of andere reden (vergeten, laat ingecheckt) niet in een container gingen, etc.quote:Op zaterdag 27 oktober 2018 16:11 schreef artm het volgende:
Vervoeren ze daar misschien ook de short connection koffers?
quote:Een marshaller heeft op Istanbul Ataturk airport met een snelle actie een botsing voorkomen tussen een Hong Kong Cargo A330-200F en een toestel van Turkish Airlines.
Het vrachttoestel was volgens JacDec van zijn taxi-route afgeweken en dreigde te botsen met het Turkish vliegtuig. Een maarshaller kwam aanrijden in zijn auto, sprong eruit en rende in de zichtlijn van de piloten van de A330. Die trapten op de rem.
Die zijn in 2013 inderdaad ook met een gloednieuwe (2 maanden oude) 737 neergestort in de zee (toen tijdens landing). Daar zijn fouten / bewuste overtredingen door de piloten gemaakt.quote:Op maandag 29 oktober 2018 06:32 schreef derLudolf het volgende:
En in Indonesië is weer es een toestel van Lion Air gecrasht. Een 737 max8. Aan achterstallig onderhoud kan het dan toch niet liggen bij zo'n nieuw toestel lijkt me.
Ook in nieuwe vliegtuigen gaan dingen kapot, dus op zich kan slecht onderhoud wel.quote:Op maandag 29 oktober 2018 06:32 schreef derLudolf het volgende:
En in Indonesië is weer es een toestel van Lion Air gecrasht. Een 737 max8. Aan achterstallig onderhoud kan het dan toch niet liggen bij zo'n nieuw toestel lijkt me.
Klopt.quote:Op maandag 29 oktober 2018 19:29 schreef valentijn101 het volgende:
Ik hoor dat ‘ie op een eerdere vlucht problemen met de snelheidsmeter hadMaar dat zou verholpen zijn.
Überhaupt eerste ongevalquote:Op maandag 29 oktober 2018 20:36 schreef DeeBee het volgende:
Eerste 737 MAX hull loss denk?
Lion Air wel een paar keer gevlogen, maar Indonesie blijft toch tricky.
Ryanair wil ze gaan proberen te ontslaan, of dat zomaar gaat lukken en tegen welke prijs is gegeven de situatie natuurlijk maar de vraag. We zullen het zienquote:Op donderdag 1 november 2018 17:06 schreef FredvZ het volgende:
Ryanair verliest, maar gaat toch se basis in Eindhoven sluiten.
Piloten worden niet overgeplaatst, maar worden ontslagen... benieuwd of ze die hadden zien aa komen.
Ryanair zegt basis luchthaven Eindhoven toch te gaan sluiten https://www.nu.nl/onderne(...)ch-gaan-sluiten.html
Volgena de uitspraak kunnen ze 16 piloten niet dwingen om op een andere basis te gaan werken.quote:Op donderdag 1 november 2018 17:21 schreef Drekkoning het volgende:
Ryanair wil ze gaan proberen te ontslaan, of dat zomaar gaat lukken en tegen welke prijs is gegeven de situatie natuurlijk maar de vraag. We zullen het zien
Ryanair zal iig niet rusten tot elke loophole is gevonden.
Nee 16 piloten waren partij. Maar die andere 34 kunnen natuurlijk gewoon hetzelfde vorderen en krijgen dan ook gelijk...quote:Op donderdag 1 november 2018 18:17 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Volgena de uitspraak kunnen ze 16 piloten niet dwingen om op een andere basis te gaan werken.
De andere 34 piloten kunnen wel gewoon overgeplaatst worden.
Daarnaast moet Ryanair het salaris door betalen, maar het zal mij niks verbazen dat een component in het salaris bij Ryanair wordt bepaald door het aantal uur dat je daadwerkelijk vliegt. Dus die 16 komen op dermate ongunstige roosters dat ze nog maar weinig vliegen. Gaan ze vanzelf wel weg, want dat is én minder inkomen en mi der vlieguren (en die heb je hard nodig in de pilotenbranch)
Ontslag zal uiteindelijk wel lukken, goedkoop wordt het niet....quote:Op donderdag 1 november 2018 17:21 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ryanair wil ze gaan proberen te ontslaan, of dat zomaar gaat lukken en tegen welke prijs is gegeven de situatie natuurlijk maar de vraag. We zullen het zien
Ryanair zal iig niet rusten tot elke loophole is gevonden.
quote:A LATAM Brasil Airbus A320-200, registration PR-MHP performing flight JJ-8050 from Sao Paulo Guarulhos,SP (Brazil) to Santiago (Chile), was enroute at FL300 about 50nm south of Posadas,MI (Argentina) deviating around weather on a southerly heading about turning southwest again (changing also flight levels from FL320 to FL340 and down to FL300) when the aircrft encountered turbulence and hail causing both windshields to crack and a damaged nose cone. The crew descended the aircraft to FL240 and diverted to Buenos Aires Ezeiza,BA (Argentina) for a safe landing on runway 11 about 80 minutes after leaving FL300. There were no injuries.
Argentina's JIAAC dispatched investigators on site and opened an investigation.
BA is bezig met een nieuwe configuratie in hun A32*'s; simpel gezegd komen daar meer stoelen in; ongeveer 12 meer.quote:Op donderdag 1 november 2018 21:56 schreef DeeBee het volgende:
Dit jaar nog een keer LHR-NCE mee gevlogen, oude rammelbakken.
Heeft BA geen capaciteittekort meer nu ze deze toestellen eruit gooien? Door de 787 problemen hebben ze tijdlang o.a. QR kisten wetleased, maar nu kunnen ze dus capaciteit uit de vloot halen? Of misschien grotendeels door een minder belastend winterschema?
Of de piloten zijn allemaal zzp'ers, dan heb je ook weinig poten om op te staan…..quote:Op donderdag 1 november 2018 18:17 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Volgena de uitspraak kunnen ze 16 piloten niet dwingen om op een andere basis te gaan werken.
De andere 34 piloten kunnen wel gewoon overgeplaatst worden.
Daarnaast moet Ryanair het salaris door betalen, maar het zal mij niks verbazen dat een component in het salaris bij Ryanair wordt bepaald door het aantal uur dat je daadwerkelijk vliegt. Dus die 16 komen op dermate ongunstige roosters dat ze nog maar weinig vliegen. Gaan ze vanzelf wel weg, want dat is én minder inkomen en mi der vlieguren (en die heb je hard nodig in de pilotenbranch)
Dat uitbreiden van capaciteit per toestel is wel in de mode. KLM wil in haar E190's de kleding/bagagekasten vervangen door twee rijen stoelen voor 8 seats extra.quote:BA is bezig met een nieuwe configuratie in hun A32*'s; simpel gezegd komen daar meer stoelen in; ongeveer 12 meer.
BA vliegt zo'n 8 maal per dag van LHR naar AMS; met 12 stoelen per kist meer betekent dat 98 stoelen meer elke richting op. Dat maakt het verlies van de 767 meer dan goed.
En hopelijk is dat een opstap maar de E2quote:Op vrijdag 2 november 2018 06:51 schreef inkjet het volgende:
[..]
Dat uitbreiden van capaciteit per toestel is wel in de mode. KLM wil in haar E190's de kleding/bagagekasten vervangen door twee rijen stoelen voor 8 seats extra.
Van sommige E190's loopt de lease al redelijk vlot af dus dat is een optie, misschien ook 195's? Het een en ander hangt natuurlijk samen met de selectie van de narrowbodies van AF/KLM die die jaar zou worden gedaan.quote:En hopelijk is dat een opstap maar de E2
Jep. En Cityhopper kan ook niet eindeloos grotere vliegtuigen blijven inzetten, dat gaat ten koste van de 73 operatie en daar vinden de vakbonden weer wat van..quote:Op vrijdag 2 november 2018 07:44 schreef inkjet het volgende:
[..]
Van sommige E190's loopt de lease al redelijk vlot af dus dat is een optie, misschien ook 195's? Het een en ander hangt natuurlijk samen met de selectie van de narrowbodies van AF/KLM die die jaar zou worden gedaan.
Het lijkt erop dat de 737-700's geleidelijk worden vervangen door -800's. Dat geeft weer ruimte voor grotere Cityhoppers.quote:Jep. En Cityhopper kan ook niet eindeloos grotere vliegtuigen blijven inzetten, dat gaat ten koste van de 73 operatie en daar vinden de vakbonden weer wat van..
quote:SANTA CRUZ - Bij aankomst op Viru Viru International Airport in Santa Cruz dinsdag heeft de crew van een Boliviana Boeing 767-300ER een noodglijbaan niet (goed) vergrendeld. Daardoor werd het apparaat opgeblazen toen de deur werd geopend.
De noodglijbaan is meteen vervangen, zodat de Boeing nog dezelfde avond aan een vlucht naar Miami kon beginnen. Boliviana de Aviación zegt in een verklaring het incident te onderzoeken en wanneer nodig actie te zullen ondernemen.
https://www.facebook.com/(...)0033872123523&type=3quote:Goedemorgen KLMIk heb weer eens een concept voor het 100 jarig bestaan van de Luchtvaartmaatschappij, en ja het is een 747. Ik zal toelichten waarom
De 747 gaat er inderdaad uit, en dat is logisch gezien KLM moet vernieuwen om bij te kunnen blijven met de markt. Maar dat neemt het feit niet weg dat de KLM Jumbo een icoon is en blijft. Van de lage approaches bij Sint Maarten, tot in de Suskes en Wiskes, Zelfs bij Venco gebruiken ze de kist in de reclames.
Omdat de voorlopige datum van retirement voorlopig omtrent 2021 staat gepland, had ik het idee om het mes aan niet aan 2, maar aan 3 kanten te gaan snijden
- Het KLM 100 jarig bestaan in de vorm van de retro livery
- 50 jaar 747 in dienst bij KLM (Eerste kist was afgeleverd in 1971) in de vorm van de eerste livery die op de 747 was aangebracht
- Het afscheid van een legendarische kist. De 747
Van 2019 tot 2021 lijkt inderdaad op een vrij dure en inefficiënte investering. Echter verwonder ik dan ook het feit dat de Fokker 70 in 2015 alsnog de nieuwe livery kreeg en in 2017 eruit ging. Just saying
Als basis heb ik de Boeing 747-406M genomen. De PH-BFS om precies te zijn. Waarom:
De BFS is een van de jongere 747's waarover de KLM beschikt, en draagt ook nog de oude livery. Het idee is dan ook om bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt van het toestel meteen de livery aan te pakken, en ik denk dat dat Medio 2019 goed matcht met de viering van het jubileum.
Aldus mijn concept. Ik hoop gewoon echt dat de KLM uitpakt, en ik ben er van overtuigd dat een toestel of serie toestellen met een speciale livery altijd een mooi visitekaartje zal zijn.
Ik heb dit al zo vaak gezegd. Zou fantastisch zijn maar gaat natuurlijk niet gebeuren...quote:Hallo Mees, wat een mooi idee! We gaan namens jou dit idee intern doorsturen. We kunnen uiteraard geen toezeggingen doen of dit ook echt uitgewerkt gaat worden, maar we waarderen je bericht enorm!
Direct alle toestellen van Lion Air aan de grond houden en hun vlieglicentie intrekken. Wat een idioten om al 4 vluchten te maken van een kapotte snelheidsmeter.quote:TOESTEL LION AIR HAD KAPOTTE SNELHEIDSMETER
JAKARTA - Bij het neergestorte toestel van Lion Air functioneerde een snelheidsmeter niet. Dat hebben de onderzoekers van de National Transportation Safety Committee (KNKT) in Indonesië bekendgemaakt.
De snelheidsmeter zou de laatste vier vluchten al onklaar zijn geweest. De onderzoekers hebben deze informatie uit de zwarte doos met vluchtgegevens gehaald die vorige week is gevonden. Het is volgens experts nog te vroeg om uitspraken te doen over de oorzaak van de crash, die vrijwel zeker aan 189 mensen het leven heeft gekost.
De vrijwel nieuwe Boeing 737 MAX 8 van Lion Air stortte vorige week kort na het opstijgen neer in de Javazee. KNKT heeft Boeing en de Amerikaanse Onderzoeksraad NTSB (National Transportation Safety Board) gevraagd extra inspecties in te stellen voor deze toestellen. Wereldwijd zijn er nu 219 van 737 MAX-toestellen geleverd.
Maandag is de zoektocht naar lichamen en de tweede zwarte doos hervat.
Vraag is vooral welk deel van de snelheidsmeter stuk was, en welke effecten dat had op de snelheidsmeter.quote:Op maandag 5 november 2018 13:11 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Direct alle toestellen van Lion Air aan de grond houden en hun vlieglicentie intrekken. Wat een idioten om al 4 vluchten te maken van een kapotte snelheidsmeter.
In bovenstaand bericht staat toch echt dat de meter al 4 vluchten onklaar was....quote:Op maandag 5 november 2018 13:25 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Vraag is vooral welk deel van de snelheidsmeter stuk was, en welke effecten dat had op de snelheidsmeter.
Voor de rampvlucht was er in ieder geval een klacht dat de snelheidsmeter verschilde van de andere snelheidsmeter, die klacht is op grond aangepakt en de grondchecks waren daarna goed. Althans, dat staat in het techlog.
Of hier de Boeingprocedures zijn gevolgd, of niet, speelt dan ook nog een factor. Daar is nog te weinig informatie over.
Dit soort vertalingen van media op het gebied van luchtvaart neem ik altijd met heel veel zout.quote:Op maandag 5 november 2018 13:44 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
In bovenstaand bericht staat toch echt dat de meter al 4 vluchten onklaar was....
Wel leuk, maar ook wel een erg duur kofferlabelquote:Op maandag 5 november 2018 13:51 schreef Hojdhopper het volgende:
Voor de liefhebbers onder ons: https://www.aviationtag.com/produkt/phbfr01/
Stukje vliegtuighistorie aan je koffer. Heb al een tijdje een Swiss A340 aan m'n koffer hangen, maar deze komt er waarschijnlijk nu bij.
Tjaaaaa, liefhebber of niet hè.quote:Op maandag 5 november 2018 14:14 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wel leuk, maar ook wel een erg duur kofferlabel
quote:De Icelandair-groep heeft met de low cost-maatschappij WOW Air een overeenkomst gesloten dat zij alle aandelen van WOW Air overkopen, zo meldt de grootste luchtvaartmaatschappij van IJsland.
WOW
De verkoop van de aandelen tussen WOW Air en Icelandair zal officieel uitgevoerd worden nadat alle aandeelhouders van de Icelandair-groep hiermee instemmen, de IJslandse mededingsautoriteit geen bezwaren heeft en een due diligence is uitgevoerd.
Icelandair
De aandeelhouders van WOW Air krijgen, als aan alle voorwaarden voldaan is, 272.341.867 aandelen van Icelandair, oftewel 5,4 procent van de aandelen van de Icelandair-groep. Beide maatschappij zullen onder hun eigen naam verder blijven opereren. Met het samengaan van de twee maatschappij zullen zij 3,8 procent van het marktaandeel van de Atlantische luchtvaart vertegenwoordigen.
Schuld
WOW Air had in september een lening van 60 miljoen euro, door middel van het uitgeven van obligaties, ontvangen. Vorig jaar noteerde WOW Air een verlies van 31 miljoen euro. Ook dit jaar verwacht de IJslandse maatschappij rode cijfers te publiceren, maar verwachtte WOW Air wel in 2019 winst te boeken.
Er zit ook een code op, waarbij er contact met je opgenomen kan worden mocht je de tag kwijt zijn.quote:Op maandag 5 november 2018 14:14 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wel leuk, maar ook wel een erg duur kofferlabel
Morgen dus. De vluchten BA8497 en BA8496 worden door G-BZHA uitgevoerd.quote:Op donderdag 1 november 2018 21:00 schreef Iemand91 het volgende:
En vandaag begon de laatste golf van de Boeing 767 uitfasering bij British Airways.
Volgende week dinsdag, 6 november komt de BA 767 voor de allerlaatste keer naar Amsterdam.
De allerlaatste BA 767 vlucht lijkt plaats te vinden op 25 november van Larnaca naar Heathrow.
British Airways heeft geen speciale activiteiten gepland voor dit afscheid.
Een order van 8 toestellen of 8 orders voor tezamen meer toestellenquote:Op dinsdag 6 november 2018 13:57 schreef Iemand91 het volgende:
De Airbus A330-800neo maakt momenteel haar eerste vlucht: https://www.flightradar24.com/AIB01TO/1e76d5a3
Het toestel heeft 8 orders openstaan van Kuwait Airways
volgens mij 757, 767, dat soort toestellenquote:Op dinsdag 6 november 2018 20:41 schreef lyolyrc het volgende:
25% zuiniger met brandstof is nogal wat. Maar aan welke toestellen moet ik denken bij een 'previous generation competitor'?
Kort baantje voor een 747...quote:Op woensdag 7 november 2018 11:45 schreef Iemand91 het volgende:
Ruim anderhalf uur geleden is op de luchthaven van het Canadese Halifax een Boeing 747 vrachtvliegtuig van de baan geschoten.
Het gaat om N908AR; een bijna 22 jaar oude ex-Singapore Airlines Cargo toestel dat nu voor het Amerikaanse Sky Lease Cargo vliegt. Toestel kwam vanuit Chicago.
5 personen aan boord maar tot zover bekend niet gewond.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zag 'm net te laat helaas, zag er gaaf uit ja!quote:Op woensdag 7 november 2018 12:08 schreef Fiorano het volgende:
Kwam hier net een Hercules behoorlijk laag voorbij over de A28 bij Amersfoort, blijft toch een gaaf gezicht!
Voldoende om ~100 ton boven Operating Empty Weight (OEW) en/of zo'n ~30 ton onder maximum takeoff weight (MTOW) te vertrekken of te landen met Maximum landing weight (MLW).quote:
Dat is wel fideel van ze inderdaad. Voor de rest is het een hoop schroot geworden, kun je niks meer mee.quote:Op woensdag 7 november 2018 13:33 schreef flipsen het volgende:
Weinig van het landingsgestel over, kan dat zo weinig hebbenOf waren ze de "three green" vergeten te checken
Wel netjes dat ie toch nog nét voor dat hek is gestopt, scheelt weer hekwerk repareren hehe.
Misschien kan Corendon er nog een hotel om heen bouwen...quote:Op woensdag 7 november 2018 17:17 schreef Karstman het volgende:
[..]
Dat is wel fideel van ze inderdaad. Voor de rest is het een hoop schroot geworden, kun je niks meer mee.
quote:EINDHOVEN AIRPORT KRIJGT RECHTSTREEKSE VERBINDING MET MOSKOU
EINDHOVEN - Het is vanaf 21 december mogelijk om rechtstreeks vanaf Eindhoven Airport naar Rusland te vliegen. Het Russische Pobeda Airlines vliegt vanaf die datum vier keer per week tussen de Brabantse luchthaven en Moskou Vnukovo Airport.
Pobeda zet op de route een Boeing 737-800 in met 189 stoelen. Het toestel vertrekt op maandag, woensdag, vrijdag en zondag om 08:00 uit Moskou en komt om 09:30 lokale tijd aan in Eindhoven. De terugvlucht vindt plaats om 10:05, met aankomst om 15:25.
“Eindhoven wordt de eerste Nederlandse bestemming van Pobeda”, zo meldt de Russische maatschappij trots. Het dochterbedrijf van Aeroflot bestaat pas sinds 2014 en heeft een vloot van 23 Boeing 737-800’s met een gemiddelde leeftijd van twee jaar.
Pobeda biedt op Moskou Vnukovo Airport doorverbindingen aan naar diverse Russische steden, waaronder Sint-Petersburg.
quote:GEORGETOWN - Een Boeing 757-200 van Fly Jamaica is vrijdag tijdens de landing op Georgetown Airport in Guyana van de baan geschoten en op een zandbank tot stilstand gekomen. Bij het incident liepen zes passagiers en crewleden lichte verwondingen op.
De Boeing 757 was kort daarvoor als vlucht OJ256 vanuit Georgetown vertrokken richting Toronto in Canada, maar keerde terug vanwege een technisch mankement. Bij die landing ging het mis, al is het nog niet duidelijk of het technisch mankement daaraan ten grondslag lag.
Op de vlucht zaten vooral Canadese toeristen. Zij zullen met een ander vliegtuig naar huis gebracht moeten worden, want de 757 raakte ernstig beschadigd bij het onverwachte bezoek aan de zandbak. Zo zitten het landingsgestel en de rechtermotor niet meer aan het toestel vast.
...... Seriously? Is daar vraag naar, vanaf Eindhoven naar Moskou met een relatief onbekende Russische airline?quote:
ik denk vooral even in de cockpit kijken of het geen kaping was, met zo'n vaag verhaal.quote:Op zondag 11 november 2018 18:18 schreef derLudolf het volgende:
Wat is het nut van die F16's eigenlijk? Communicatie met de piloten ofzo, als een luchtverkeersleider maar dan vanuit een vliegtuig ipv toren?
twitter:JacdecNew twitterde op zaterdag 10-11-2018 om 21:14:34Turkish Airlines Airbus A340-300 (TC-JII) received minor damage when a fuel dispenser vehicle collided with engine #4 at Istanbul-Atatuerk Airport(LTBA). https://t.co/PAcRNHwiEd https://t.co/PsWcHSTSbz reageer retweet
Ah oké, ik snap hetquote:Op zondag 11 november 2018 18:22 schreef Piles het volgende:
[..]
ik denk vooral even in de cockpit kijken of het geen kaping was, met zo'n vaag verhaal.
En mocht dat toestel nou zo uit koers raken en richting een bewoonde wereld storten, zullen ze ook wel even wat knopjes in die F16 indrukken waarschijnlijk.quote:
Als in raketten? Dan zijn de overlevingskansen van de inzittenden sowieso tot nul gereduceerdquote:Op zondag 11 november 2018 21:31 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
En mocht dat toestel nou zo uit koers raken en richting een bewoonde wereld storten, zullen ze ook wel even wat knopjes in die F16 indrukken waarschijnlijk.
Tja, maar als zo'n toestel op een stad dreigt neer te storten zullen ze toch een keuze moeten maken.quote:Op zondag 11 november 2018 21:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als in raketten? Dan zijn de overlevingskansen van de inzittenden sowieso tot nul gereduceerd
whut?quote:Op zondag 11 november 2018 22:05 schreef Nieuwschierig het volgende:
Lijkt er op dat de besturing gehackt was door een kleuter met een gamepad
Zullen er in dit geval nauwelijks zijn geweest, ik kan me niet voorstellen dat er lijnvluchten vanuit Kazachstan naar Portugal en vice versa met een Embraer worden uitgevoerd. Zal wel een paar man geweest zijn vanwege onderhoud.quote:Op zondag 11 november 2018 21:35 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Als in raketten? Dan zijn de overlevingskansen van de inzittenden sowieso tot nul gereduceerd
Ik las op instagram dat het een onderhoudsvlucht of testvlucht was en dat er dus geen pax waren. Vluchtnummer gaf ook geen lijnvlucht terug toen ik er op zocht eerder vandaag.quote:Op zondag 11 november 2018 22:15 schreef J.B. het volgende:
[..]
Zullen er in dit geval nauwelijks zijn geweest, ik kan me niet voorstellen dat er lijnvluchten vanuit Kazachstan naar Portugal en vice versa met een Embraer worden uitgevoerd. Zal wel een paar man geweest zijn vanwege onderhoud.
En dan heb je ongecontroleerde brokstukken die neervallen op de bewoonde wereldquote:Op zondag 11 november 2018 21:31 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
En mocht dat toestel nou zo uit koers raken en richting een bewoonde wereld storten, zullen ze ook wel even wat knopjes in die F16 indrukken waarschijnlijk.
Daar zijn de meningen over verdeeld.quote:Op zondag 11 november 2018 21:40 schreef Fokker89 het volgende:
Volgens mij is het nog nooit voorgekomen, maar kan me goed voorstellen dat die scenario's zeker geoefend worden (Ook met het oog op een kaping natuurlijk)
quote:Op maandag 12 november 2018 00:21 schreef Adrie072 het volgende:
Wow! Als dat 2e deel online komt, zie ik de link graag.
Die mag nog wel wat harder aangepakt worden. Er staan hier in ieder geval zware straffen op het in gevaar brengen van een luchtvaartuig.quote:Op dinsdag 13 november 2018 18:23 schreef flipsen het volgende:
Afgelopen zondagochtend vond iemand het wel een goed idee om met een "walkie-talkie" buiten Aeroparque (nationale vliegveld van Buenos Aires) vlucht AR1694 naar Bariloche alvast maar toestemming te geven om op te stijgen
De toren kwam er al snel achter dat er iemand illegaal op dezelfde frequentie zat en heeft al het vliegverkeer 30 minuten stil gelegd. De 58 jarige dader is een amateurpiloot die zijn brevet wel gedag kan zwaaien, maar het is nog niet bekend waarom hij dit deed.
Is hier al meer bekend over eigenlijk? Is wel een heel vreemd verhaal en die piloten lijken ook behoorlijk de weg kwijt... Erg professioneel komen ze niet over, hoewel ze natuurlijk compleet in paniek zijn in een vliegtuig dat onbestuurbaar lijkt.quote:
Tsja. Ik kan me voorstellen (hoe goed je ook getraind bent) dat als dit je overkomt je totaal niet meer weet wat je moet doen.quote:Op dinsdag 13 november 2018 18:44 schreef flipsen het volgende:
[..]
Is hier al meer bekend over eigenlijk? Is wel een heel vreemd verhaal en die piloten lijken ook behoorlijk de weg kwijt... Erg professioneel komen ze niet over, hoewel ze natuurlijk compleet in paniek zijn in een vliegtuig dat onbestuurbaar lijkt.
* flipsen wacht op de verfilming, met natuurlijk Tom Hanks of Denzel Washington in de hoofdrol
Jep. Je kan een hoop trainen in de simulator, maar het startle & surprise effect ga je nooit zo goed kunnen nabootsen.quote:Op dinsdag 13 november 2018 19:08 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Tsja. Ik kan me voorstellen (hoe goed je ook getraind bent) dat als dit je overkomt je totaal niet meer weet wat je moet doen.
Ik wilde het nog even stilhouden, maar Tipica Reizen gaat binnenkort met een eigen 777 van Amsterdam naar Buenos Aires vliegenquote:Op dinsdag 13 november 2018 21:57 schreef Iemand91 het volgende:
Ook redelijk bijzonder; op 24 oktober heeft een nog onbekende klant bij Boeing een order geplaatst
voor 1 777-200LR.
Dit is de eerste order voor dit toestel sinds april 2013.
Dit brengt het aantal -200LR toestellen naar 60.
[ afbeelding ]
(Landing van de allereerste -200LR vlucht in Seattle op 8 maart 2005)
twitter:WorldAviationHD twitterde op woensdag 14-11-2018 om 12:15:25Full Flight Video of The Longest Flight in the world on Singapore Airlines SQ21 from Newark to Changi - Premier Begins in 1 hour here: https://t.co/CUE3vFACFP @airlivenet @A350_Production @A350Blog @A350fans @AkkiAkki27 @SingaporeAir @ReutersUK @BBCNews @USATODAY https://t.co/tkXkEy0Jox reageer retweet
En hier de waarschijnlijke reden:quote:
Het is hun eerste 787, maar ook hun 2e heeft ook 787 staan op de romp.quote:Op woensdag 14 november 2018 16:40 schreef DeeBee het volgende:
Of is dit de eerste voor EVA Air en daarom ofzo?
Wow, dus niet gechecked voor de start van de vlucht.quote:Op woensdag 14 november 2018 15:53 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
En hier de waarschijnlijke reden:
[ afbeelding ]
De spoilers op een E190 zijn Fly By Wire, de ailerons zijn echter conventioneel aangestuurd met kabels.
De ailerons bewegen hier echter de verkeerde kant op voor een rechterbocht... lijkt erop dat de kabels verkeerd om zijn aangesloten.
Waarschijnlijk niet, maar dat is nog niet met zekerheid te zeggen.quote:Op woensdag 14 november 2018 18:15 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Wow, dus niet gechecked voor de start van de vlucht.
twitter:ArjanSPL twitterde op donderdag 15-11-2018 om 11:28:19#Lufthansa #A380 Diverted naar AMS IVM een Medical Emergency. https://t.co/AoJZ95Fvm0 https://t.co/TiNG7V05T3 reageer retweet
(de video in deze tweet is een absolute aanrader!)twitter:GEAviation twitterde op donderdag 15-11-2018 om 23:32:57The Queen of the Skies took her last flight from Victorville today to her new home at the Pima Air & Space Museum in Tucson. She was ferried to her final destination by Gary Possert, one of the original FTO Test Pilots on the 747-100. Welcome to your new home, Queen of the Skies! https://t.co/Dmf8wxAygu reageer retweet
https://www.virgin.com/ne(...)ght-flying-launchpadquote:Virgin Orbit’s Cosmic Girl has taken to the skies with a rocket tucked under its wing for the first time. The specially modified 747-400 carrying a 70-foot-long rocket under its wing soared through the air as part of a successful test flight for Virgin Orbit’s LauncherOne.
The flawless test flight took place in the cloudless skies over Southern California, with the small satellite launch company proving that its carbon-fiber two-stage rocket works perfectly as a pair with Cosmic Girl, the customised former passenger aircraft that serves as the company’s ‘flying launch pad.’ The successful test puts more air under the wings - and fins - of the company’s plans to reach orbit in early 2019.
Je bent me net voor. Wat beeldmateriaal:quote:Op dinsdag 20 november 2018 11:38 schreef flipsen het volgende:
Even geen tijd om te vertalen, maar weer een captain die een vleugel beschadigt. Saillant detail: het was zijn laatste vlucht voor zijn pensioen en hij kwam in aanraking met de crashtender die hem een watersaluut brachtfilmpje op de site (zit mobiel, beetje lastig): https://amp.tn.com.ar/soc(...)n-de-bomberos_917472
Op scramble staat dat er begin december 2 737-700's van 11 jaar oud in Twente gesloopt gaan worden.... (D-AHXE and D-AHXF)quote:Op woensdag 21 november 2018 21:10 schreef flipsen het volgende:
En demontage en sloop van een 15 jaar jonge 737-700 levert meer op dan verpatsen aan een andere maatschappijDamn...
Zullen er wel te veel van zijn, veel gebruikt door low budgetmaatschappijen, en veel uren gemaakt.quote:Op woensdag 21 november 2018 21:20 schreef OEM het volgende:
[..]
Op scramble staat dat er begin december 2 737-700's van 11 jaar oud in Twente gesloopt gaan worden.... (D-AHXE and D-AHXF)
Blijkbaar niet echt populair die 700's
Airlines kopen tegenwoordig juist weinig toestellen. Leasen is nu veel aantrekkelijker.quote:Op woensdag 21 november 2018 21:10 schreef flipsen het volgende:
En demontage en sloop van een 15 jaar jonge 737-700 levert meer op dan verpatsen aan een andere maatschappijDamn...
Hoe krijg je zoiets voor elkaar. De schade maken danquote:Op donderdag 22 november 2018 14:45 schreef Iemand91 het volgende:
Hmm, dacht dat het hier ook wel genoemd was, maar blijkbaar niet.
Daarom een recap; op 27 juli dit jaar vloog een Atlas Air Boeing 767-300ER N641GT van Frankfurt/Hahn naar Portsmouth met aan boord Amerikaanse troepen die op weg waren naar huis.
De 767 maakte een harde landing en het toestel had significante schade:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Toestel is niet afgeschreven, maar wordt gerepareerd (geschatte kosten liggen op zo'n $8 miljoen).
De romp is eerst verstevigd voor de unpressurized ferryflight van Portsmouth (PSM) naar Jacksonville Cecil (VQQ); die vlucht vond plaats op 19 september; 54 dagen na het incident.
(toestel kwam tijdens deze vlucht dus ook niet niet hoger dan 3 kilometer)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En daarna dus de definitieve reparatie:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Beetje hardhandig neerzetten, staat toch in het bericht?quote:Op donderdag 22 november 2018 15:16 schreef vipergts het volgende:
[..]
Hoe krijg je zoiets voor elkaar. De schade maken dan
En nee; KLM neemt ze niet over.quote:PARIJS - Air France wil zijn vloot Airbus A380's inkrimpen. De Franse krant Les Echos schrijft dat topman Ben Smith daarover de knoop heeft doorgehakt. Hij heeft er voor gekozen om vast te houden aan slechts vijf van deze superjumbo's. De Fransen hebben momenteel nog tien A380's in gebruik.
Daarvan zijn er vijf geleased. Van twee toestellen loopt het leasecontract eind 2019 af. Die superjumbo's gaan dan terug naar Airbus. Ook van de andere gehuurde A380's wordt op termijn afscheid genomen. De vijf eigen toestellen worden vanaf het najaar van 2020 gemoderniseerd.
Eerder had Air France zijn order bij Airbus voor de superjumbo's al teruggebracht van twaalf naar tien. De maatschappij geeft de voorkeur aan de kleinere A350 van Airbus en de Boeing 777-300ER van Boeing, die goedkoper en zuiniger in gebruik zijn.
Dat Air France voorlopig vast blijft houden aan vijf superjumbo's heeft volgens de krant ook te maken met het gegeven dat er geen partijen te vinden zijn die de kisten over zouden willen nemen. Voor enkele uitgefaseerde A380's van Singapore Airlines kon recentelijk geen nieuwe eigenaar worden gevonden.
Ik blijf er bij dat het slechts een kwestie van tijd is (en hogere slotprijzen (en misschien wat politiek*)) en we gaan deze toestellen veel meer zien in Amsterdam.quote:Op vrijdag 23 november 2018 14:11 schreef Iemand91 het volgende:
Het zoveelste plan voor Air France en hun A380: hun vloot gaat van 10 naar 5 stuks:
'AIR FRANCE WIL AIRBUS A380-VLOOT INKRIMPEN'
[..]
En nee; KLM neemt ze niet over.![]()
Ik ook, daarom ga ik in januari naar NYC met een KLM 747quote:Op vrijdag 23 november 2018 14:42 schreef Piles het volgende:
Ik wil graag nog eens met een (KLM)-747 vliegen, maar vraag me af of dat me nog lukt voor ze er allemaal uit zijn
Je bedoelt meer maatschappijen die met de A380 naar Amsterdam komen?quote:Op vrijdag 23 november 2018 15:12 schreef FredvZ het volgende:
Ik blijf er bij dat het slechts een kwestie van tijd is (en hogere slotprijzen (en misschien wat politiek*)) en we gaan deze toestellen veel meer zien in Amsterdam.
Ik dacht niet aan de huidige A380 operators, ik zie serieus toekomst voor die dingen bij de vakantiecharters.quote:Op vrijdag 23 november 2018 15:58 schreef Iemand91 het volgende:
Dus specifiek meer A380's naar Amsterdam? Ik zie het niet zo snel gebeuren.
Ah, zo. à la de volgepropte Corsair 747'squote:Op vrijdag 23 november 2018 16:11 schreef FredvZ het volgende:
Ik dacht niet aan de huidige A380 operators, ik zie serieus toekomst voor die dingen bij de vakantiecharters.
https://blog.klm.com/bye-(...)ingNov2018_blog_nullquote:Op vrijdag 23 november 2018 14:36 schreef Iemand91 het volgende:
Wie 's werelds oudste nog actieve Boeing 747-400 in actie wil zien moet opschieten.
Momenteel hangt de bijna 30 jaar oude PH-BFB "City of Bangkok" tussen Cornwall en Ierland op weg naar Curaçao.
Zaterdagmorgen landt ze weer op Schiphol rond 10:00 uur om vervolgens rond 13:30 uur te vertrekken naar Toronto. Zondagmorgen om 07:25 uur landt ze weer op Schiphol en vertrekt rond 10:00 uur voor haar allerlaatste uitgaande vlucht naar Los Angeles.
Maandagmorgen landt ze dan rond 09:00 uur voor de laatste keer in KLM kleuren op Schiphol.
(deze vluchten zijn uiteraard nog onder voorbehoud)
[ afbeelding ]
Dan kan je dat soort toestellen aan de andere kant van de oceaan inzetten voor vakantievierende Canadezen en Noord USA-en.quote:Op vrijdag 23 november 2018 16:23 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ah, zo. à la de volgepropte Corsair 747's
[ afbeelding ]
Hi Fly ziet daar een markt in maar vooralsnog heeft die A380 vooral zitten invallen voor toestellen die uitvielen (zoals de 787's met motorproblemen).
Probleem met zo'n volgepropte charter A380 (daar zouden dan minimaal 700+ stoelen inzitten) dat je zo'n enorm duur te opereren A380 dan het gehele jaar kostendekkend moet zien te vullen; dat lukt zelfs de grote legacy carriers met premium configuraties niet altijd; zie Air France.
A good landing is any landing you can walk away from. A great landing is one where they can reuse the plane, aldus Douglas Richardsonquote:Op donderdag 22 november 2018 15:22 schreef flipsen het volgende:
[..]
Beetje hardhandig neerzetten, staat toch in het bericht?
Zelf eens een landing meegemaakt in een 737 die zó hard was dat niet alleen de overhead lockers openschoten, maar ook de cockpitdeur openvloog. Eén van de minder leuke landingen kan ik wel zeggen, maar wel een goede, want we liepen weer gewoon uit het vliegtuig. Geen idee of er daarna een extra check is geweest overigens, zou mijns inziens wel nodig zijn maar in Argentinië zijn ze wellicht wat vergeeflijker
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |