quote:SCHIPHOL - United Airlines start op 30 maart 2019 een lijndienst tussen San Francisco en Schiphol. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij biedt daardoor vanaf volgend jaar vijf rechtstreekse bestemmingen aan vanaf Schiphol, naast Chicago, Houston, Newark en Washington.
De route wordt dagelijks aangeboden met een Boeing 787-9 Dreamliner. Die vertrekt elke dag om 14.55 vanuit San Francisco en komt de volgende ochtend om 10.20 aan op Schiphol. De retourvlucht gaat om 14.50 terug naar Amerika, waar het vliegtuig om 16.50 uur landt.
“Onze nieuwe vlucht versterkt ons internationale routenetwerk en biedt onze klanten in Nederland een nog grotere keuze aan reizen, met meer dan twintig non-stop verbindingen van San Francisco naar andere bestemmingen in de VS en Canada”, aldus Rudy Horn, Sales Manager voor Nederland bij United Airlines.
Aan boord van de Boeing 787-9 Dreamliner is bij United plaats voor 48 passagiers in Business, 88 in Economy Plus en 116 in Economy Class.
United gaat op de route de concurrentie aan met KLM, dat eveneens dagelijks naar San Francisco vliegt.
Naast de nieuwe route naar Schiphol start United volgend naar zomer ook dagelijkse vluchten tussen Newark en Napels en tussen Newark en Praag, uitgevoerd met een Boeing 767-300ER.
Dat moest ik even paar keer lezen, dacht dat je met 'hun' Airbaltic bedoeldequote:Op donderdag 30 augustus 2018 17:37 schreef G-Pier het volgende:
De afhandeling van airbaltic op Schiphol is sinds vannacht in handen van dnata, het is de eerste niet-Arabische airline in hun Nederlandse passageportfolio.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 30 augustus 2018 17:21 schreef G-Pier het volgende:
Over enkele dagen mijn laatste stagedag als grondsteward. Diploma, ik kom eraan!
De laatste vlucht was VO148 van Zurich naar Antwerpen: https://www.flightradar24.com/data/flights/vo148#1db4a306quote:De Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines verdwijnt. Moeder SHS Antwerp Aviation trekt per direct de stekker uit het bedrijf.
VLM voerde met een vloot Fokker 50-vliegtuigen lijnvluchten vanuit Antwerpen naar Londen, Zürich, München en Birmingham en tussen Maribor en München. Daarnaast voerde het bedrijf chartervluchten uit.
Begin deze maand was al besloten om zes vluchten te schrappen zodat VLM zich alleen op de business charters naar Londen en Zürich te richten.
VLM, waar 85 mensen werken, werd in 1993 opgericht en richtte zich met regionale vluchten tussen de Benelux en Engeland vooral op zakelijke reizigers. Eind 2007 werd het bedrijf overgenomen door Air France-KLM, die het onder een dak bracht met de Ierse regionale vervoerder CityJet.
In 2014 werd CityJet verkocht aan investeerder Intro Aviation. VLM werd daarna verzelfstandigd, tot het faillissement in 2016.
In 2016 maakte het destijds failliete VLM nog een doorstart onder SHS Antwerp Aviation.
quote:MOSKOU - Op het vliegveld bij de Russische badplaats Sotsji is een Boeing 737-800 van UTair tijdens het landen gecrasht. Meerdere mensen raakten gewond toen het toestel zaterdagochtend voorbij de landingsbaan schoot en tegen een barrière botste.
Door het ongeluk vatte een motor van de Boeing vlam en brak een vleugel af. Passagiers zijn via de evacuatieglijbanen die uitklapten in veiligheid gebracht, meldt persbureau Interfax. 166 mensen waren aan boord van het toestel dat in Moskou was opgestegen.
De Russische autoriteiten zijn een onderzoek gestart naar de oorzaak van het incident.
Van luchthaven naar veerterminal in een paar uur...quote:Op dinsdag 4 september 2018 15:47 schreef Iemand91 het volgende:
Tyfoon Jebi; de zwaartste storm in 25 jaar die Japan momenteel treft heeft grote schade aangebracht aan de luchthaven Osaka Kansai.
Een tanker is door de storm tegen de brug aangekomen die de luchthaven met het vaste land verbindt en grote delen van de luchthaven zijn onder gestroomd:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eerste toestel met deze nieuwe livery is G-JECP. Degenen met een goed geheugen weten nog dat dit toestel op 23 februari 2017 tijdens storm Doris door haar rechter landing gear ging op Schiphol:quote:EXETER - Flybe heeft vandaag haar nieuwe livery gepresenteerd. Daarbij maakt het uitbundige gebruik van paars plaats voor een 'cleaner' uiterlijk met veel wit. Een Bombardier Q400 met de registratie G-JECP is als eerste van het kleurenschema voorzien.
De Britse regionale maatschappij, die vanaf Schiphol onder andere op Birmingham, Manchester en Southampton vliegt, spreekt over een nieuwe hoofdstuk in haar historie. Flybe gaat ieder jaar 10 vliegtuigen van de nieuwe livery voorzien, zodat deze zich rond 2025 op de gehele vloot bevindt.
Antwerpen
Verder maakte Flybe vandaag bekend dat de frequentie op de verbinding tussen Londen Southend en Antwerpen per 23 september verhoogd wordt van vier naar zes vluchten per week. Het bedrijf zet op de route een ATR72 van Stobart Air in met plaats voor 72 passagiers.
Met de frequentieverhoging wil Flybe deels het gat vullen dat VLM achterlaat. VLM vloog tussen Antwerpen en Londen City, maar werd vorige week opgeheven.
Flinke verbetering... Vond/Vind de oude spuugelijk!quote:Op dinsdag 4 september 2018 20:08 schreef Iemand91 het volgende:
els het gat vullen dat VLM achterlaat. VLM vloog tussen Antwerpen en Londen City, maar werd vorige week opg
Prachtige fotoquote:Op dinsdag 4 september 2018 15:47 schreef Iemand91 het volgende:
https://pbs.twimg.com/media/DmPWDFKW0AAvbhj.jpg
Een dagje (of twee) met je landinggear onder zout zeewater staan en dan gelijk al roepen dat hun toestellen ok zijn?quote:Op woensdag 5 september 2018 11:33 schreef Iemand91 het volgende:
Peach heeft aangegeven dat hun toestellen ok zijn.
Misschien stonden die in een hangaar die droog is gebleven?quote:Op woensdag 5 september 2018 11:44 schreef flipsen het volgende:
[..]
Een dagje (of twee) met je landinggear onder zout zeewater staan en dan gelijk al roepen dat hun toestellen ok zijn?
Die plek waar de toestellen van ANA staan is volgens mij niet ondergelopenquote:Op woensdag 5 september 2018 11:44 schreef flipsen het volgende:
[..]
Een dagje (of twee) met je landinggear onder zout zeewater staan en dan gelijk al roepen dat hun toestellen ok zijn?
quote:Een Airbus A380 van Emirates is in New York in quarantaine geplaatst nadat er een melding binnenkwam dat zo’n 100 passagiers aan boord zich ziek voelden, zo melden verschillende Amerikaanse media.
Quarantaine
Nadat de melding binnenkwam dat er zo’n 100 passagiers aan boord ziek werden, werd het toestel in Quarantaine geplaatst, aldus de politie op JFK Airport. Van de 500 passagiers op het vliegtuig zouden er 100 begonnen te hoesten en meer dan 38 graden koorts hebben. De hulpdiensten rukten massaal uit, zo is ook te zien in onderstaande tweets.
Emirates
Emirates laat via een tweet weten dat ongeveer 10 passagiers ziek werden op vlucht EK203 vanuit Dubai naar New York JFK. Het toestel landde rond 15:00 uur Nederlandse tijd op het vliegveld. De cabin crew is inmiddels van boord, en naar verwachting zullen de andere passagiers ook snel het vliegtuig mogen verlaten.
twitter:emirates twitterde op woensdag 05-09-2018 om 16:18:06Statement: Emirates can confirm that about 10 passengers on #EK203 from Dubai to New York were taken ill. On arrival, as a precaution, they were attended to by local health authorities. All others will disembark shortly. The safety & care of our customers is our first priority. reageer retweet
twitter:emirates twitterde op woensdag 05-09-2018 om 19:21:55Media Statement #2: Emirates can confirm that all passengers have disembarked from flight #EK203. All passengers were screened by local health authorities prior to disembarkation. 3 passengers & 7 crew were transferred to the hospital for further medical care and evaluation. 1/4 reageer retweet
Paar Nederlanders invliegen om er een dijkje omheen te plaatsen?quote:Op dinsdag 4 september 2018 15:53 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Van luchthaven naar veerterminal in een paar uur...
Je laatste vlucht als in met pensioen?quote:Op donderdag 6 september 2018 14:04 schreef shiznuts het volgende:
Dat invliegen gaat dus een beetje moeilijk...
- Op m'n laatste vlucht het Noorderlicht gezien.Met de smartphones van tegenwoordig (P20 Pro) weten vast te leggen.
[ afbeelding ]
Met 31?quote:Op vrijdag 7 september 2018 21:37 schreef flipsen het volgende:
[..]
Je laatste vlucht als in met pensioen?Mooie foto, zelf nog nooit mogen aanschouwen helaas, ik zit iets te zuidelijk
Waar vloog jij ook weer op? B777? Of ben ik in de war met iemand anders?quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:08 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Met 31?Haha, nee. Als in 'afgelopen woensdag' van LA terug.
Dacht het wel eens ergens gelezen te hebben. Toffe fotoquote:Op zaterdag 8 september 2018 00:18 schreef shiznuts het volgende:
Uhm.. dat feit heb ik nooit gedeeld, maar 't is niet dat je ernaast zit.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:18 schreef shiznuts het volgende:
Uhm.. dat feit heb ik nooit gedeeld, maar 't is niet dat je ernaast zit.
[ afbeelding ]
Hopelijk worden er niet te veel aangenomen. Heb liever glimlachende filipijnse staff dan chagrijnige nederlandersquote:Op vrijdag 7 september 2018 21:28 schreef G-Pier het volgende:
Emirates komt op 30 september cabin crew werven in Nederland.
Challenge accepted!quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:40 schreef shiznuts het volgende:
'Excuse me... I booked premium deboarding...'
- oh, that will be right here sir
Mooi uitzicht. <3quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:18 schreef shiznuts het volgende:
Uhm.. dat feit heb ik nooit gedeeld, maar 't is niet dat je ernaast zit.
[ afbeelding ]
Van de honderden die de selectiedag gaan bezoeken worden er vast maar tien uitgekozen.quote:Op zaterdag 8 september 2018 11:14 schreef RipCity het volgende:
[..]
Hopelijk worden er niet te veel aangenomen. Heb liever glimlachende filipijnse staff dan chagrijnige nederlanders
twitter:BoeingAirplanes twitterde op zaterdag 08-09-2018 om 19:11:28The first fully-assembled #777X static test airplane rolled out of our facility in Everett overnight. This non-flying airplane now heads off to nearly a year of testing to verify design strength. #Boeing https://t.co/UovuvHQTWz reageer retweet
Gaaf! Gaat dat dan ook op de intercom of laten jullie iedereen slapen.quote:Op donderdag 6 september 2018 14:04 schreef shiznuts het volgende:
- Op m'n laatste vlucht het Noorderlicht gezien.Met de smartphones van tegenwoordig (P20 Pro) weten vast te leggen.
[ afbeelding ]
Ik vind het altijd wel leuk hoor, en vlieg toch regelmatig (in Zuid Amerika, dat dan weer wel). Meeste mensen vinden het volgens mij wel leuk, als je bij een raampje zit tenminste. Zit je in een 777 in het midden, dan kan het je vast gestolen wordenquote:Op zondag 9 september 2018 11:25 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb een keer met KLM gevlogen, maar vond het toen wel leuk dat tijdens de landing werd gezegd waar we boven vlogen, "links de stormvloedkering" blablabla
Vorige week bij Ryanair zei de ploot letterlijk dat ze bijna tot 10000 voet gedaald waren en het tijdstip dus gekomen was was om het afsluitende praatje te houden (weersverwachting, verwachte aankomsttijd, bedankjes en groeten)quote:Op zondag 9 september 2018 11:28 schreef shiznuts het volgende:
Onder 10.000' heerst officieel 'sterile flightdeck'.
https://www.easa.europa.eu/faq/19134
Nice! Mag je ook de 787 vliegen?quote:Op zaterdag 8 september 2018 00:18 schreef shiznuts het volgende:
Uhm.. dat feit heb ik nooit gedeeld, maar 't is niet dat je ernaast zit.
Sowieso toch niet meer van deze tijd met live tv en internet aan boord dat een piloot zoiets onbenulligs als een weerbericht gaat voorlezen?quote:Op maandag 10 september 2018 13:35 schreef shiznuts het volgende:
Om bij een krappe 10 min voor de landing nog 't weer te gaan geven en de aankomsttijd door te geven... je kunt uit je raampje ook wel het weer inschatten en hoe lang je nog te gaan hebt...
Oh jawel hoorquote:Op dinsdag 11 september 2018 01:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Sowieso toch niet meer van deze tijd met live tv en internet aan boord dat een piloot zoiets onbenulligs als een weerbericht gaat voorlezen?
Internet aan boord heb ik nog nooit meegemaakt. Ja op een veerpont.quote:Op dinsdag 11 september 2018 01:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Sowieso toch niet meer van deze tijd met live tv en internet aan boord dat een piloot zoiets onbenulligs als een weerbericht gaat voorlezen?
In het brevet staat letterlijk 'B777/787' onder rating inderdaad omdat het een 'common rating' is. Die moet je wel activeren met een course conversion. Geloof dat je dat in de loop van 5 dagen aan computer based training en simmen al kunt doen.quote:
quote:Op woensdag 12 september 2018 12:57 schreef Nieuwschierig het volgende:
Boeing verplaats momenteel alle 787's die kunnen vliegen van de fabriek in Charleston naar Everett ivm orkaan Florence. Ook als ze nog niet af zijn.
Ja, de vleugels, staart en landing gear ontbreken nog, maar we verplaatsen ze toch maarquote:Op woensdag 12 september 2018 12:57 schreef Nieuwschierig het volgende:
Boeing verplaats momenteel alle 787's die kunnen vliegen van de fabriek in Charleston naar Everett ivm orkaan Florence. Ook als ze nog niet af zijn.
Eén afgebouwde voorop en de rest in convooi er achteraan. Dan kun je best veel missen. Als de motoren naar de gashendels luisteren en de roeren naar het stuurwiel dan kom je een heel eind.quote:Op woensdag 12 september 2018 14:35 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ja, de vleugels, staart en landing gear ontbreken nog, maar we verplaatsen ze toch maar
De 777 gaat niet naar het Museum of Flight in Seattle maar naar het Pima Air & Space Museum in Arizona.quote:Op woensdag 6 juni 2018 21:54 schreef Iemand91 het volgende:
's werelds eerst gebouwde Boeing 777 is met pensioen.
B-HNL, een 777-200ER van Cathay Pacific heeft op 31 mei haar laatste commerciële vlucht gemaakt.
Dit toestel maakte op 12 juni 1995 de eerste 777 vlucht:
[ afbeelding ]
Tot april 1997 heeft Boeing dit toestel als testvliegtuig gebruikt. Hierna werden de twee Pratt & Whitney PW4074 motoren vervangen door twee Rolls Royce RB211 en werd op 6 december 2000 aan Cathay Pacific geleverd.
De Boeing staat nu bij HAECO in Xiamen.
Het gerucht gaat dat ze in het Museum of Flight in Seattle komt te staan.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dát is tenminste beenruimte waar ik wel wat extra voor wil betalenquote:
Enkele jaren geleden was de MD-11 ook nog de Queen of the Skies.quote:Op dinsdag 18 september 2018 13:04 schreef Nieuwschierig het volgende:
Dat hele "Queen of the Skies" is toch ook echt iets van de laatste paar jaar.
De 747 is 40 jaar bekend onder de naam "Jumbo Jet" maar nu praat iedereen elkaar na met Queen of the skies
twitter:cathaypacific twitterde op woensdag 19-09-2018 om 05:23:26Oops this special livery won’t last long! She’s going back to the shop!(Source: HKADB) reageer retweet
Hoe danquote:Op woensdag 19 september 2018 13:46 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:cathaypacific twitterde op woensdag 19-09-2018 om 05:23:26Oops this special livery won’t last long! She’s going back to the shop!(Source: HKADB) reageer retweet
[ afbeelding ]
Weinig Frans hier. Boeing, Taeco, Cathay.. ik zie niks Frans zo 1-2-3quote:Op woensdag 19 september 2018 17:37 schreef Peterselieman het volgende:
Het blijven Fransen Chinezen he
Dacht even dat het een nieuwe A350 was omdat ze die aan de lopende band produceren nu, maar het is een opnieuw gespoten 777quote:Op woensdag 19 september 2018 19:14 schreef OEM het volgende:
[..]
Weinig Frans hier. Boeing, Taeco, Cathay.. ik zie niks Frans zo 1-2-3
Deze staan dus los van de 2 vluchten die KLM op 6 en 7 januari uitvoert naar Las Vegas (met de Boeing 747) die speciaal voor de Consumer Electronics Show die dan plaatsvindt:quote:KLM vliegt vanaf volgend jaar zomer direct vanaf Schiphol op gokstad Las Vegas. Vanaf 6 juni twee keer in de week, vanaf 2 juli drie keer per week.
Monrovia
Dat heeft KLM bekendgemaakt. Met ingang van eind maart worden de bestemmingen Freetown in Sierra Leone en Monrovia in Liberia gestaakt, zo laat de maatschappij eveneens weten.
Slotbeperkingen
Volgens KLM wordt het opgeven van deze bestemmingen, mede ingegeven door de slotbeperkingen op Schiphol. KLM: “Om Las Vegas als nieuwe bestemming te kunnen openen zijn er in het KLM netwerk wijzigingen doorgevoerd.”
Performance
“Mede door de slotbeperkingen van Schiphol wordt KLM gedwongen eerder dan gebruikelijk haar portfolio met bestemmingen te herzien. De route Freetown / Monrovia die is opgestart in 2017 zou voorheen meer tijd gekregen hebben om qua performance te groeien maar nu is KLM genoodzaakt haar vloot en slots anders in te zetten”, aldus de maatschappij.
Dreamliner
De vluchten naar Las Vegas worden uitgevoerd met een Boeing 787-9 Dreamliner met een capaciteit van 294 stoelen. De 787-9 heeft dertig businessclass-stoelen, 45 in economy comfort en 219 in economy. De vluchten vertrekken op vrijdag, zondag en dinsdag. De vlucht op de dinsdag wordt vanaf 2 juli toegevoegd.
Elbers
De KL0635 vertrekt om 12:30 uur vanaf Amsterdam Schiphol en landt om 14:15 uur lokale tijd in Vegas. De KL0636 vertrekt om 16:05 uur lokale tijd uit Vegas om de volgende dag om 11:05 uur op Schiphol te landen. “Las Vegas is alweer de achttiende Noord-Atlantische bestemming die rechtstreeks door KLM wordt bediend”, zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM.
quote:Op vrijdag 15 juni 2018 16:24 schreef Iemand91 het volgende:
KLM gaat met de Boeing 747 naar Las Vegas....nou ja; een paar keer....
Air France, KLM and Delta – 17 special flights to Las Vegas for the Consumer Electronic Show 2019
De KLM 747 is naar mijn weten alleen in Las Vegas geweest voor uitwijkingen; zoals op de foto hierboven waar het onderweg naar Los Angeles een tankstop moest maken.
Motorfiets had toch gewonnen ?quote:Op zaterdag 22 september 2018 16:05 schreef Peterselieman het volgende:
Die Formule 1-wagen had makkelijk gewonnen als deze grip had gehad.
En 0 normale economy?quote:Op zaterdag 22 september 2018 22:50 schreef Iemand91 het volgende:
's Werelds eerste Airbus A350-900ULR is afgeleverd aan Singapore Airlines.
Toestel is momenteel onderweg naar Singapore: https://www.flightradar24.com/SIA8895/1df55a7a
Waar hun normale A350's 42 business, 24 premium economy en 187 economy stoelen heeft, heeft deze uitvoering 67 business en 94 premium economy stoelen.
Op 11 oktober start hiermee de maatschappij weer non-stop vluchten naar Newark; met 15.344 kilometer 's werelds langste vlucht. Vluchtduur is zo'n 17 uur en 50 minuten richting Newark, 18 uur en 30 minuten terug.
[ afbeelding ]
Vertrek vanavond in Toulouse:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze kunnen hem niet te vol stoppen, want dan haalt hij het nietquote:Op woensdag 26 september 2018 10:57 schreef Xtreem het volgende:
[..]
En 0 normale economy?
Lijkt me inderdaad geen pretje om 17u met 33" gepropt te zitten...
Afgelopen weken zowel op de heen als de terugvlucht is het weer keurig voorgelezenquote:Op dinsdag 11 september 2018 01:02 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Sowieso toch niet meer van deze tijd met live tv en internet aan boord dat een piloot zoiets onbenulligs als een weerbericht gaat voorlezen?
Maar zit met zo veel/weinig stoelen het vliegtuig helemaal vol?quote:Op woensdag 26 september 2018 11:21 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ze kunnen hem niet te vol stoppen, want dan haalt hij het niet
Jup, 0 normale economy.quote:Op woensdag 26 september 2018 10:57 schreef Xtreem het volgende:
En 0 normale economy?
Lijkt me inderdaad geen pretje om 17u met 33" gepropt te zitten...
Vanaf hier en verder.quote:
Maar dit ging veel te ver. Ik weet niet (meer) of er ook onderzoek naar is geweest en of het gevolgen had voor de crew.quote:
Jep:quote:Op woensdag 26 september 2018 21:00 schreef derLudolf het volgende:
Maar zit met zo veel/weinig stoelen het vliegtuig helemaal vol?
De trend is dat First Class steeds meer verdwijnt. Business Class is tegenwoordig zo goed dat de meerwaarde van First gering wordt. In hun eigen woorden:quote:Geen first class vind ik dan wel bijzonder. Dat wil je juist op lange afstand denk ik.
Hun nieuwe A380's hebben ook maar 6 suites i.t.t. hun oudere met 12.quote:“In the context of business class becoming so good, the incremental reason for most travelers to travel first class rather than business is not as compelling as it perhaps used to be before full lie-flat beds, before very, very wide seats, before the privacy and all of the other attributes that now come with our business class,” said Campbell Wilson, Singapore’s senior vice president for sales and marketing. “It’s more of a niche product than perhaps it used to be. That’s why the cabin has been adjusted slightly.”
Toch zit er een redelijk nieuw interieur in. Maar goed, nog een jaar of drie.quote:Gister onverwachts in na lange tijd weer eens in een 747 van KLM gezeten. je merkt toch wel dat die beestjes van de KLM echter oud beginnen te worden. Helemaal in vergelijking met een 787.
De stoelen zaten wel goed (wel krapper dan bij Kenya Airways) maar daar is alles mee gezegd. Veel verlichting in de cabine kapot. Het IFF systeem werkt echt totaal niet meer. Sommige schermpjes doen het helemaal niet meer. Een aantal keren tijdens de vlucht het Linux logo voorbij zien komen omdat het systeem zich herstarte. Die van mijn buurman (en bij vele anderen) deed het helemaal niets.quote:Op vrijdag 28 september 2018 18:38 schreef inkjet het volgende:
[..]
Toch zit er een redelijk nieuw interieur in. Maar goed, nog een jaar of drie.
De BFL (waar je mee hebt gevlogen) is er al vanaf 1991. Nog ongeveer 2,5 jaar, dan moeten ze allemaal weg zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2018 12:52 schreef Sunri5e het volgende:
Gister onverwachts in na lange tijd weer eens in een 747 van KLM gezeten. De heenreis was met een 787 van Kenya Airways maar door het missen van de overstap werden we op een KLM vlucht geplaatst. je merkt toch wel dat die beestjes van de KLM echter oud beginnen te worden. Helemaal in vergelijking met een 787.
De rechter-swing zakt wat diep, maar die kist is leeg. Gaat echt niet zo maar stallen.quote:
Jep, dat is absoluut de reden. Ontmoedigen van staken in de toekomst.quote:Op maandag 1 oktober 2018 12:09 schreef J.B. het volgende:
Ryanair sluit basis op Eindhoven Airport
https://www.luchtvaartnie(...)op-eindhoven-airport
Zeker teveel gestaakt
Dat zou goed de reden kunnen zijn. Nu moeten piloten die voor hun vliegen zich gaan stationeren op een anders basis (in het buitenland).quote:Op maandag 1 oktober 2018 12:09 schreef J.B. het volgende:
Ryanair sluit basis op Eindhoven Airport
https://www.luchtvaartnie(...)op-eindhoven-airport
Zeker teveel gestaakt
Was de BFG.quote:Op zondag 30 september 2018 19:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
De BFL (waar je mee hebt gevlogen) is er al vanaf 1991. Nog ongeveer 2,5 jaar, dan moeten ze allemaal weg zijn.
Check! Had bij 28 september gekeken.quote:
Anderhalve week geleden ben ik 2x met een 747 naar en van LAX gevlogen. Wilde dat nog eens meemaken voordat ze uitgefaseerd worden. Mooi dat er nu een rechtstreekse vlucht komt van AMS - LAS, moest nu via LAS - LAX om weer in AMS te komenquote:Op vrijdag 21 september 2018 11:52 schreef Iemand91 het volgende:
KLM naar Las Vegas; staakt Freetown en Monrovia
[..]
Deze staan dus los van de 2 vluchten die KLM op 6 en 7 januari uitvoert naar Las Vegas (met de Boeing 747) die speciaal voor de Consumer Electronics Show die dan plaatsvindt:
[..]
Paintjob zit er op:quote:Op donderdag 13 september 2018 21:42 schreef Iemand91 het volgende:
Onderstaande Boeing 747-8 BBJ stond een tijdje te koop.
Maar nu is het overgegaan van de vorige eigenaar (Emir van Qatar; Sheik Tamim bin Hamad al-Thani)
naar de Turkse overheid.
Die vloot bestaat nu uit 1 Bombardier Challenger 850, 1 Airbus A318, 2 A319's, 1 A330-200 Prestige en
1 A340-500. Uiteraard allen in VIP uitvoering en worden door Turkish Airlines onderhouden/gevlogen.
Het is onduidelijk of de Turkse overheid de 747 heeft gekocht of dat het een gift is van de Emir aan Erdogan zelf.
Beiden worden namelijk genoemd in de diverse nieuwsbronnen.
Afgelopen dinsdag werd de 747 overgevlogen van Basel-Mulhouse-Freiburg naar Istanbul.
[ link | afbeelding ]VQ-BSK Worldwide Aircraft Holding Boeing 747-8ZV(BBJ) @ Basle / Mulhouse / Freiburg Euro Airport (BSL / LFSB) by Michaël SCHITTLY, on Flickr
Dubai wordt momenteel met een mix van 777-200ER en 787-9 gevlogen, Kilamanjaro/Dar es Salaam met een mix van 777-200ER en -300ER. Toronto met een mix van 777-200ER, 747 en 787-9.quote:KLM in last week’s schedule update filed Boeing 787-10 Dreamliner operation, set to enter service in the second-half of 2019. Planned 787-10 operation as follows.
Amsterdam – Dubai eff 03JUL19 3 weekly (5 weekly from 01OCT19)
Amsterdam – Kilimanjaro – Dar es Salaam – Amsterdam eff 01JUL19 4 weekly
Amsterdam – Toronto eff 29SEP19 5 weekly
Additional changes remain highly possible. Configuration of KLM’s Boeing 787-10 Dreamliner is C38Y306.
Dat zou vanaf juli betekenen 3+4 = 7 per week met 1 toestel. Dat red je niet. Vanaf 1 okt 14/week met twee toestellen. Dat red je ook niet. Van deze vluchten zullen er regelmatig met een ander toestel moeten worden uitgevoerd wegens onderhoud :-)quote:Op maandag 8 oktober 2018 12:16 schreef Iemand91 het volgende:
De - voorlopig - eerste routes voor de KLM 787-10 zijn bekend.
[..]
Het is een beetje vreemd geschreven, maar volgens mij voeren ze niet alle vluchten op die bestemmingen uit met de 787-10quote:Op maandag 8 oktober 2018 17:48 schreef inkjet het volgende:
[..]
Dat zou vanaf juli betekenen 3+4 = 7 per week met 1 toestel. Dat red je niet. Vanaf 1 okt 14/week met twee toestellen. Dat red je ook niet. Van deze vluchten zullen er regelmatig met een ander toestel moeten worden uitgevoerd wegens onderhoud :-)
quote:SCHIPHOL - Het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp heeft een Boeing 747-400 gekocht om in de tuin van het hotel te plaatsen. De Boeing, met de naam City of Bangkok, vliegt momenteel nog voor KLM.
Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet
Volgende maand wordt de 'Bangkok' uit de vloot van KLM gehaald. Het toestel is bijna dertig jaar oud en wordt net als alle andere Boeing 747-400's van KLM vervangen door modernere vliegtuigen, zoals de Boeing 777-300ER en de Boeing 787 Dreamliner.
Russische kist
In februari van dit jaar werd nog gedacht dat een afgedankte Boeing 747-300 van de failliete Russische maatschappij Transaero naar de tuin van het 680 kamers-tellende hotel bij Schiphol zou komen. Uiteindelijk is de keuze dus gevallen op de City of Bangkok van KLM.
De blauwe jumbo zal na haar laatste lijndienst nog een retourvlucht uitvoeren naar een spuiterij in Rome. Het toestel zal met Corendon-kleuren terugkeren naar Schiphol. Vanaf de luchthaven begint dan een ongekend ingewikkeld proces: de verhuizing van Schiphol naar het nabijgelegen Corendon Village Hotel aan de A9.
De City of Bangkok wordt niet rechstreeks door KLM aan Corendon verkocht. Vliegtuigontmantelaar AELS neemt de kist van de maatschappij over en zal het toestel na werkzaamheden aan Corendon leveren.
Museum
Naar verwachting zal de Boeing 747 in februari 2019 bij het hotel in de tuin staan. Waarvoor de jumbo voor gebruikt gaat worden, wil Corendon nog geheim houden. Toch liet oprichter Atilay Uslu in februari van dit jaar NH Nieuws weten de Boeing als museum te willen gebruiken.
De Bangkok van KLM is overigens de oudste nog vliegende Boeing 747-400 ter wereld.
Het zal een mix blijven met (waarschijnlijk) de 777, totdat er wel genoeg 787-10's zijn.quote:Op maandag 8 oktober 2018 21:14 schreef inkjet het volgende:
Vanaf oktober 14 vluchten per week 5+4+5) met een 787-10. Er zijn dan twee 787-10's geleverd als het goed is. Daarmee zouden die elke dag een vlucht uitvoeren. Dat is niet mogelijk vanwege onderhoud.
wat een verschrikkelijk droevige impressie zeg...tranen hierquote:Op woensdag 10 oktober 2018 16:04 schreef Iemand91 het volgende:
In other news; een KLM 747-400 blijft (voorlopig) bewaard; PH-BFB zal bij het Corendon Hotel geplaatst worden:
KLM-Boeing 747 binnenkort naar hoteltuin bij Schiphol
[..]
[ afbeelding ]
Snap sowieso niet wat die met een 747 moeten.quote:Op woensdag 10 oktober 2018 21:56 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
wat een verschrikkelijk droevige impressie zeg...tranen hier
De afgebeelde 747 lijkt me een freighter (lengte bovendek)quote:Op woensdag 10 oktober 2018 21:56 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
wat een verschrikkelijk droevige impressie zeg...tranen hier
Achja, 99% van de passagiers heeft geen enkel benul van vliegtuigtypes van maatschappijen. Dus wat dat betreft kan het makkelijk, ziet er imposanter uit en heeft meer ruimte voor een museumquote:Op woensdag 10 oktober 2018 22:17 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Snap sowieso niet wat die met een 747 moeten.
Beetje als een Dacia Dealer die voor het pand een Audi neerzet als showmodel.
quote:p de luchtmachtbasis van Florennes is donderdag iets na de middag een F-16 uitgebrand. Dat gebeurde op erg knullige wijze: een technicus vuurde per toeval enkele kogels af vanuit een ander toestel. Door de explosie van het geraakte toestel liep één technicus gehoorschade op.
Om 14.08 uur werd de F-16, die aan het einde van de landingsbaan geparkeerd stond, plots beschoten. Het vliegtuig vloog daardoor in brand en ontplofte. Door de explosie raakte ook een ander toestel zwaar beschadigd.
De kogels bleken afkomstig uit een ander vliegtuig. Een technicus die eraan aan het werk was, had per toeval enkele kogels afgeschoten op de andere F-16, vertelde luitenant-kolonel Didier Di Giovanni aan Sudpresse. Er werden gelukkig geen mensen geraakt door de kogels.
Bij het incident liep één technicus gehoorschade op. Ze zijn ter plaatse verzorgd, zo klinkt het bij de persdienst van Defensie. Er is een onderzoek geopend door de Aviation Safety Directorate.
Halen Belgen altijd 'per toeval' en 'per ongeluk' door elkaar?quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 00:53 schreef Iemand91 het volgende:
Bizar ongeval vandaag in België:
F-16 uitgebrand op legerbasis nadat technicus uit ander toestel schiet: één gewonde
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Stiekem zeggen wij Nederlanders het verkeerd.quote:Op vrijdag 12 oktober 2018 08:31 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Halen Belgen altijd 'per toeval' en 'per ongeluk' door elkaar?
Maar boven de stormvloedkering zitten 99% van de vluchten op of boven de 10.000 voet.quote:Op zondag 9 september 2018 11:28 schreef shiznuts het volgende:
Onder 10.000' heerst officieel 'sterile flightdeck'.
https://www.easa.europa.eu/faq/19134
quote:Op donderdag 11 oktober 2018 17:10 schreef Iemand91 het volgende:
Over ongeveer een half uur start Singapore Airlines weer met 's werelds langste lijnvlucht.
SQ22 van Singapore naar Newark met een afstand van 15.336 kilometer en een block tijd van 18 uur en 25 minuten.
De vlucht terug duurt overigens nog wat langer; 18 uur en 45 minuten.
Deze vluchten zijn hiermee zo'n 800 kilometer langer dan de huidige langste vlucht; die van Qatar Airways tussen
Doha en Auckland.
Hun A350-900ULR is uitgerust met 67 business en 94 premium economy stoelen.
De vlucht vertrekt op 11 oktober 23:35 uur lokale tijd en komt in New York aan op 12 oktober, 10 uur 's ochtends.
(16:00 uur Nederlandse tijd).
Wanneer de A350 boven Japan vliegen komt de zon op, boven Noord-Canada zakt de zon weer om in de buurt van de Oostkust weer op te komen.
De inaugurele vlucht staat overigens gepland voor 17 uur omdat ze gebruik kunnen maken van sterke straalstromen boven de Grote Oceaan. De vlucht wordt uitgevoerd door 9V-SGB en wordt hiermee ook haar eerste commerciële vlucht.
[ afbeelding ]
Ik had niet anders van 'm verwacht.quote:
Dit is uniek voor Amsterdam, want naar mijn weten is dit slechts de 2e keer dat er een Boeing 747-8i naar Schiphol komt.quote:Premier Li Keqiang van de Volksrepubliek China brengt samen met zijn echtgenote mevrouw Cheng Hong en een aantal ministers van 14 tot en met 16 oktober een bezoek aan Nederland. Tijdens het bezoek worden de premier en zijn vrouw onder meer in audiëntie ontvangen door Hunne Majesteiten Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima. Verder staat een ontmoeting met minister-president Rutte en verschillende Nederlandse ministers op het programma en wordt een business forum gehouden.
Het bezoek vindt plaats aan de vooravond van de Asia Europe Meeting (ASEM) op 18 en 19 oktober in Brussel en staat in het teken van de goede bilaterale en economische betrekkingen tussen Nederland en China. Naast een aantal ministers reist ook een handelsdelegatie met de Chinese premier mee.
Maandagochtend 15 oktober wordt premier Li Keqiang ontvangen door minister-president Rutte. De ontmoeting start met een welkomstceremonie op het Binnenhof en wordt afgesloten met een werklunch, waarvoor Nederlandse en Chinese gasten zijn uitgenodigd die de brede relatie van Nederland met China vertegenwoordigen. Aan het begin van de avond worden de Chinese premier en zijn echtgenote door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima in audiëntie ontvangen op Paleis Noordeinde.
Dinsdag 16 oktober ontmoet premier Li Keqiang de voorzitters van Eerste en Tweede Kamer. Aansluitend vertrekt hij samen met minister-president Rutte naar het gemeentemuseum voor het China-Dutch Business Forum, dat als thema heeft Cooperation on high-tech Innovation and Sustainable Connectivity. Na de opening door minister Kaag voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking houden de minister-president en de premier een toespraak.
http://dutchstarfighterfoundation.nl/quote:VOLKEL - Een oude Starfighter boven Volkel laten vliegen om opnieuw te genieten van dat heerlijke, jankende geluid. Dat is de grote droom van een groep oud-militairen van de vliegbasis Volkel die al vier jaar sleutelen aan hun F-104G.
Het contrast kan niet groter zijn. Ergens achteraf op de vliegbasis Volkel, in een monumentale Duitse hangar uit 1942 liggen links in de hal een aantal ranke zweefvliegen te rusten terwijl rechts daarvan een grijze Starfighter D8114 compleet vleugellam op de bokken staat. Ooit was dit de trots van de Nederlandse Luchtmacht, al is daar wel wat fantasie voor nodig. Zonder vleugels, zonder motor, tanks en zonder onderstel oogt het nog het meest als een kale raket die op zijn kant ligt.
Kale kip
Maar zeg dat niet tegen Hans Ruijgrok, Ruud van der Horst en Theo Rombout. ,,Het is werkelijk een schitterende kist, kijk eens naar die vorm. Puur gemaakt voor snelheid", zeggen de drie bijna in koor. Daar kan de F-16, de opvolger van deze F-104, nog een puntje aan zuigen. ,,En dan dat harde jankende geluid wat ie maakte, heerlijk", aldus de oud-militairen die jarenlang met deze straaljager werkten
Elke dinsdagmiddag en - avond komen ze met een kleine 25 man van de Historische Vliegtuigen Volkel in de hangar bijeen om te sleutelen aan deze oude kist. Al vier jaar lang. Voor de leek oogt het desondanks nog steeds als een stalen, kaalgeplukte kip maar volgens de sleutelaars is dat een verkeerd beeld. De opbouw van de F-104 is juist in volle gang. Zo is alle bedrading en elektronica al compleet vernieuwd, het onderstel bijna klaar voor terugplaatsing en kunnen de vleugels er elk moment weer aangezet worden. Alleen het allerbelangrijkste ontbreekt nog: een motor.
Opknappertje
,,Dat is nu onze grootste zorg", legt Hans Ruijgrok uit. Zo'n ding haal je namelijk niet even bij de sloper en kost een hoop geld. Daarom ook is vorige week de stichting Dutch Starfighter Foundation opgericht die geld gaat inzamelen om de F-104 weer vliegend te krijgen. ,,In Noorwegen is dat gelukt voor zo'n 100.000 euro. Dat hopen wij hier ook voor elkaar te krijgen", zegt Ruijgrok.
Het 'opknappertje' in Volkel zou met een motor erin kunnen dienen als demonstratiemodel dat dan wel aan de grond blijft. ,,Maar je kunt hem dan wel over de startbaan laten taxiën en alles laten werken", legt Ruud van der Horst uit, die dertien jaar sleutelde aan Starfighters. ,,We zouden dat heel graag laten zien tijdens de Open Luchtmachtdagen die volgend jaar juni op Volkel worden gehouden." Maar nog mooier is een F-104 die hard jankend over Volkel trekt, net als vroeger.
Daarvoor heeft de stichting al een tweede kist op het oog: een fraaie Starfighter die het Nationaal Militair Museum in Soesterberg in depot heeft staan. Een tweezitter nog wel, in prima staat die met een nieuwe motor wel de lucht in kan. ,,In Noorwegen ligt een motor die wij nodig hebben", vertelt Ruijgrok. Deze week hoopt hij te horen of die naar Nederland mag komen. Tegelijkertijd zijn de Noren uitgenodigd sowieso naar Volkel te komen zodat er tijdens de Luchtmachtdagen hoe dan ook een vliegende Starfighter te zien en te horen is. ,,Begin dit jaar was ie al heel even op Leeuwarden. Je had eens moeten zien hoe druk het daar was", lacht Theo Rombout breed. Hij werkte op Volkel jarenlang bij het fotoverkenningssquadron van de Luchtmacht.
Max Verstappen
Het drietal heeft goede hoop dat met stug doorsleutelen, zoeken naar geld en een goede motor en lobbyen bij Defensie in juni 2019 hun grote droom uitkomt. ,,Nee, ik ga er zelf echt niet meer in vliegen. Dat is niet verstandig ", zegt Ruijgrok die net geen 1000 uur volmaakte op de F-104. ,,De leeftijd gaat toch tellen en dit ding gaat zo onwijs hard, da's niet normaal." In Noorwegen losten ze dat op door een F-35-piloot achter de stuurknuppel te zetten, dat kan in Nederland ook. Alsof Max Verstappen in een oldtimer stapt? ,,Zoiets", lacht Ruijgrok. ,,Zo'n vent leest de boeken een keer door en vliegt er dan zo mee weg, echt waar."
Hoewel de Starfighter geen beste naam had omdat er veel ongelukken mee gebeurden, een van de bijnamen was 'widowmaker', is er volgens de mannen geen enkel gevaar. ,,De Starfighter werd hier eigenlijk totaal verkeerd gebruikt. Hij was ontworpen voor een zonnig klimaat om hard en hoog te vliegen. Hier in vochtig Nederland vlogen we er hard en laag mee en dat ging wel eens mis", zegt techneut Van der Horst. ,,Als hij straks vliegt, zullen we zeker niet tot de max gaan. Niet te hard, zo'n 800 kilometer per uur, da's mooi." En toch nog dat geluid, lekker.
Een statisch vliegtuig kan per definitie niet vliegen ;-)quote:Op maandag 15 oktober 2018 08:42 schreef FredvZ het volgende:
Statisch gezien vallen dat soort oude kisten steeds vaker uit lucht. Lekker aan de grond laten dus.
Truequote:Op maandag 15 oktober 2018 10:06 schreef Luco het volgende:
[..]
Een statisch vliegtuig kan per definitie niet vliegen ;-)
quote:SCHIPHOL - Een Boeing 747-400 van KLM is maandagochtend flink beschadigd toen het bij het verslepen op een hooglader botste. Volgens de luchtvaartmaatschappij waren er op het moment van het incident geen passagiers aan boord, zo meldt een woordvoerder aan Reismedia.
Op beelden gemaakt door een platformmedewerker is te zien dat de schade aan één van de vier motoren van het toestel, de PH-BFN, aanzienlijk is. De hooglader, die wordt gebruikt om vracht in vliegtuigen te laden, is er eveneens slecht aan toe.
Het incident vond plaats op het Romeo-platform, waar normaalgesproken vrachtvluchten worden afgehandeld. De Boeing 747 was eerder op de ochtend geland vanuit Paramaribo en werd tijdelijk op het platform gestald.
Volgens de KLM-woordvoerder is nog niet duidelijk of het uitvallen van de Boeing, die moet worden gerepareerd, effect heeft op de dienstregeling. Wat de oorzaak is van het incident wordt onderzocht.
Is waarschijnlijk de ex Royal Air Maroc CN-RGA. Deze zou vanmiddag een testvlucht maken.quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:05 schreef Isane het volgende:
https://fr24.com/B744/1e37e14a
Iemand een idee waarom dit toestel in de lucht is?
Vloog net laag over Coevorden.
Thnx! Wordt het toestel overgenomen door een Nederlandse maatschappij?quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:16 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Is waarschijnlijk de ex Royal Air Maroc CN-RGA. Deze zou vanmiddag een testvlucht maken.
Denk niet dat een NL maatschappij zit te wachten op een 25 jaar oude 744quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:30 schreef Isane het volgende:
[..]
Thnx! Wordt het toestel overgenomen door een Nederlandse maatschappij?
Inderdaad CN-RGA. FR24 laat deze kist niet zien omdat deze ook door de koning van Marokko werd gebruikt. Maar de Boeing Customer Code is wel zichtbaar; 28. En die was van Air France en CN-RGA is een oude kist van Air France. Dan hou je dus CN-RGA over.quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:16 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Is waarschijnlijk de ex Royal Air Maroc CN-RGA. Deze zou vanmiddag een testvlucht maken.
Staat op Schiphol-Oost voor onderhoud. Mij nog niet bekend wat er mee gaat gebeuren.quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:30 schreef Isane het volgende:
Thnx! Wordt het toestel overgenomen door een Nederlandse maatschappij?
Thnx voor de info!!quote:Op maandag 15 oktober 2018 20:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Inderdaad CN-RGA. FR24 laat deze kist niet zien omdat deze ook door de koning van Marokko werd gebruikt. Maar de Boeing Customer Code is wel zichtbaar; 28. En die was van Air France en CN-RGA is een oude kist van Air France. Dan hou je dus CN-RGA over.
[..]
Staat op Schiphol-Oost voor onderhoud. Mij nog niet bekend wat er mee gaat gebeuren.
Met onderhoud en een dergelijke testvlucht denk ik dat deze dus nog wel ergens een 3e leven gaat krijgen; anders was deze wel direct naar een opslag gegaan.
Er is er eentje die ze bij hotels zet...quote:Op maandag 15 oktober 2018 18:54 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Denk niet dat een NL maatschappij zit te wachten op een 25 jaar oude 744
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |