Hardcore filosofische definitie van Herman Philipse:quote:Op vrijdag 7 september 2018 18:12 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan de definitie van het woord religie.
Je morele regels uit een boekje halen omdat je zelf geen eigen moreel besef hebt is sowieso wel een kwalijke zaak.quote:Op vrijdag 7 september 2018 18:17 schreef Sigaartje het volgende:
Bijbel en Koran zijn boeken uit oude tijden met twee onderwerpen: het leven op aarde en “hetgeen daarboven is”.
Bij fundamentalisten mag er helemaal niets veranderen aan deze boeken.
Datgene wat boven is, dat snap ik dat dat niet mag veranderen.
Maar de mensencultuur is een dynamisch iets, gelukkig maar. Maar zelfs dat mag in het heilige boek niet worden veranderd.
Kwalijke zaak.
Ik zie mezelf echt geen overspelige vrouw stenigen.
quote:Op vrijdag 7 september 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je morele regels uit een boekje halen omdat je zelf geen eigen moreel besef hebt is sowieso wel een kwalijke zaak.
diepe zucht...quote:Op vrijdag 7 september 2018 16:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Als dat het enige geloofspunt is, laat het dan maar verdwijnen.
[..]
En waar zou dat plaatsvinden ?
[..]
China is tegenwoordig het land waar het christendom de grootste groei kent. Pakistan is een overwegend moslimland. Is dit zo verwonderlijk dat men daar tegen het christendom is ?
Nog even wat rechtzetten:
1) JC is gekruisigd.: Feit.
2) De discipelen waren overtuigd dat hij uit de dood was opgestaan.:Is niet zo. Dat verzin je zelf.
3) Paul werd een Christen.: Is niet zo. Paulus werd volgeling van Jezus zijn beweging en heeft niks met het latere christendom te maken.
4) James werd een Christen.: Jakobus is nooit christen geweest. Wel opvolger van zijn broer.
5) De tombe was leeg.: De voorlopige tombe was leeg. Na de grote sabbat heeft men hem overgebracht naar het familiegraf zowat 6 km verder.
Gelukkig zal dat nooit gebeuren.quote:Op vrijdag 7 september 2018 16:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Als dat het enige geloofspunt is, laat het dan maar verdwijnen.
verscheidene landen schijnbaar veel in afrika.quote:En waar zou dat plaatsvinden ?
Het is ook een Feit dat 500 mensen tegelijk Jezus nog hebben gezien na zijn kruisiging en dus opstanding.quote:China is tegenwoordig het land waar het christendom de grootste groei kent. Pakistan is een overwegend moslimland. Is dit zo verwonderlijk dat men daar tegen het christendom is ?
Nog even wat rechtzetten:
1) JC is gekruisigd.: Feit.
2) De discipelen waren overtuigd dat hij uit de dood was opgestaan.:Is niet zo. Dat verzin je zelf.
3) Paul werd een Christen.: Is niet zo. Paulus werd volgeling van Jezus zijn beweging en heeft niks met het latere christendom te maken.
4) James werd een Christen.: Jakobus is nooit christen geweest. Wel opvolger van zijn broer.
5) De tombe was leeg.: De voorlopige tombe was leeg. Na de grote sabbat heeft men hem overgebracht naar het familiegraf zowat 6 km verder.
Jij kunt dus duidelijk geen onderscheid maken tussen feiten en fictie. Ik heb ook geen zin om nog verder met jou te discussiėren.quote:Op maandag 10 september 2018 16:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het is ook een Feit dat 500 mensen tegelijk Jezus nog hebben gezien na zijn kruisiging en dus opstanding.
Dan houdt het voorlopig denk ik op tussen jou en mij.quote:Op maandag 10 september 2018 16:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Jij kunt dus duidelijk geen onderscheid maken tussen feiten en fictie. Ik heb ook geen zin om nog verder met jou te discussiėren.
Feiten zijn te bewijzen nietwaar? Nou ga je gang...quote:Op maandag 10 september 2018 16:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het is ook een Feit dat 500 mensen tegelijk Jezus nog hebben gezien na zijn kruisiging en dus opstanding.
Ik kan me niet herinneren dat Josephus beweert dat hij de opgestane Jezus heeft gezien. kan ook niet, hij werd geboren in 37.quote:Op woensdag 12 september 2018 12:54 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ligt er natuurlijk net aan wat jij onder bewijs ziet.
Maar het uit kunnen sluiten van andere opties, lijkt mij al aardig bewijs genoeg.
Maar ook de geloofwaardigheid van teksten, zowel in de bijbel als daar buiten van bijvoorbeeld flavius josephus, die daar in Jeruzalem of in de buurt aanwezig was en dus het 1 en ander wel meekreeg natuurlijk.
bewijs hoeft niet altijd tastbaar te zijn.
anders mag jij mij wel eens tastbaar bewijs leveren voor zuurstof.
want zuurstof kun je ook niet vast houden en toch is het een feit dat zuurstof bestaat.
Is dat een bewerkte tekst? De tekst van josephus staat er toch om bekend dat het zo op viel hoe bevangen de mensen nog waren in de jaren na Christus?quote:Op woensdag 12 september 2018 18:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren dat Josephus beweert dat hij de opgestane Jezus heeft gezien. kan ook niet, hij werd geboren in 37.
Verder weet je dat het testimonium niet, of niet geheel als authentiek wordt beschouwd, maar bewerkt door een christelijke auteur. Daarmee vervalt de validiteit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus_over_Jezus
Ik heb geen idee wat je wilt zeggen eigenlijk...heb je de link bekeken?quote:Op woensdag 12 september 2018 18:08 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
[..]
Is dat een bewerkte tekst? De tekst van josephus staat er toch om bekend dat het zo op viel hoe bevangen de mensen nog waren in de jaren na Christus?
Dat is precies wat gelovigen beweren: de mens is van nature niet in staat tot moreel besef.quote:Op vrijdag 7 september 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je morele regels uit een boekje halen omdat je zelf geen eigen moreel besef hebt is sowieso wel een kwalijke zaak.
En ze dwalen..quote:Op dinsdag 18 september 2018 14:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is precies wat gelovigen beweren: de mens is van nature niet in staat tot moreel besef.
Dat is wat misschien sommige gelovigen beweren, maar verreweg de meeste niet hoor, en het is zeker geen officiėle leer.quote:Op dinsdag 18 september 2018 14:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is precies wat gelovigen beweren: de mens is van nature niet in staat tot moreel besef.
jquote:Op woensdag 19 september 2018 23:29 schreef Haushofer het volgende:
De officiėle leer stelt dat we Jezus' verzoenoffer moeten accepteren vanwege een kosmische zonde of kloof tussen God en mens, of hoe je het ook wil noemen, die is ontstaan in het paradijs. Is dat zo anders dan wat je quote?
Wel in de gereformeerde kerken (Heidelbergse Catechismus) . Verder staat het gewoon een aantal keren in de Bijbel. Vooral heidenen natuurlijk, die kunnen zelfs helemaal niets goeds doen.quote:Op woensdag 19 september 2018 00:01 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Dat is wat misschien sommige gelovigen beweren, maar verreweg de meeste niet hoor, en het is zeker geen officiėle leer.
O.k. Ik zie het grote verschil niet. Die zondeval kun je immers ook als een soort van "moreel verval" opvatten.quote:
O ja ? Of je zou kennis en wetenschap als moreel verval zien. Hoe zie jij dat dan ?quote:Op donderdag 20 september 2018 09:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
O.k. Ik zie het grote verschil niet. Die zondeval kun je immers ook als een soort van "moreel verval" opvatten.
In Genesis is hiervoor zeker een aanwijzing:quote:Op donderdag 20 september 2018 10:13 schreef ATON het volgende:
[..]
O ja ? Of je zou kennis en wetenschap als moreel verval zien. Hoe zie jij dat dan ?
Ik zie een groot verschil tussen bv het Joodse idee van "jetser tov/ra' ", het neigen naar goed of kwaad, en het Christelijke idee van een op voorhand bedorven mens die Goddelijke redding nodig heeft.quote:Op donderdag 20 september 2018 10:13 schreef ATON het volgende:
[..]
O ja ? Of je zou kennis en wetenschap als moreel verval zien. Hoe zie jij dat dan ?
Kennis tussen goed en kwaad kan je moeilijk zien als moreel verval is het niet ?quote:Op donderdag 20 september 2018 13:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
In Genesis is hiervoor zeker een aanwijzing:
"Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad."
(aldus de slang)
Daar ben ik het met je eens. Elk levend wezen heeft die neiging. Waarom zou de mens daar een uitzondering op zijn.quote:Op donderdag 20 september 2018 14:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie een groot verschil tussen bv het Joodse idee van "jetser tov/ra' ", het neigen naar goed of kwaad, en het Christelijke idee van een op voorhand bedorven mens die Goddelijke redding nodig heeft.
Zonder kennis geen moraal.quote:Op donderdag 20 september 2018 14:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Kennis tussen goed en kwaad kan je moeilijk zien als moreel verval is het niet ?
Dan ken je de HC niet goed. Het is in de gereformeerde theologie, in navolging van Romeinen 2, een belangrijk gegeven dat heidenen moreel besef hebben.quote:Op donderdag 20 september 2018 08:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wel in de gereformeerde kerken (Heidelbergse Catechismus) . Verder staat het gewoon een aantal keren in de Bijbel. Vooral heidenen natuurlijk, die kunnen zelfs helemaal niets goeds doen.
Moreel verval is iets anders dan geen moreel besef hebben.quote:Op donderdag 20 september 2018 09:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
O.k. Ik zie het grote verschil niet. Die zondeval kun je immers ook als een soort van "moreel verval" opvatten.
Volgens veel christelijke theologen van vroeger tot nu heeft de mens zowel de neiging tot het goede als tot het kwade. Maar tegelijk houdt men in het algemeen vast aan de constatering dat geen mens de neiging tot het kwade onbenut laat.quote:Op donderdag 20 september 2018 14:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie een groot verschil tussen bv het Joodse idee van "jetser tov/ra' ", het neigen naar goed of kwaad, en het Christelijke idee van een op voorhand bedorven mens die Goddelijke redding nodig heeft.
Nou dat is dan een lichtpuntje zeg.quote:Op donderdag 20 september 2018 18:28 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Dan ken je de HC niet goed. Het is in de gereformeerde theologie, in navolging van Romeinen 2, een belangrijk gegeven dat heidenen moreel besef hebben.
Het maakt niet uit wat je ervan vindt. Het gaat erom, dat het onjuist is te zeggen dat volgens gelovigen heidenen geen moreel besef hebben.quote:Op donderdag 20 september 2018 21:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nou dat is dan een lichtpuntje zeg.
Heb ik dat beweerd dan?quote:Op vrijdag 21 september 2018 10:02 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Het maakt niet uit wat je ervan vindt. Het gaat erom, dat het onjuist is te zeggen dat volgens gelovigen heidenen geen moreel besef hebben.
Ik zie dat je beweerd hebt: "de mens is van nature niet in staat tot moreel besef." Dat klopt dus niet.quote:
Ben je de boel weer aan het verlinken ja ?quote:Op vrijdag 21 september 2018 11:52 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Ik zie dat je beweerd hebt: "de mens is van nature niet in staat tot moreel besef." Dat klopt dus niet.
Nee dat heb ik niet. Veel gelovigen denken dat. In navolging van o.a. Calvijn: `De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad`. En ook ik heb dat van huis uit meegekregen.quote:Op vrijdag 21 september 2018 11:52 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Ik zie dat je beweerd hebt: "de mens is van nature niet in staat tot moreel besef." Dat klopt dus niet.
Dat is precies wat ik bedoelde. Kortheidshalve citeerde ik niet het hele stuk. Het is mij volkomen helder dat dit niet jouw standpunt is.quote:Op vrijdag 21 september 2018 13:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee dat heb ik niet. Veel gelovigen denken dat.
Maar dat is iets anders. Het betekent niet dat de mens van nature niet in staat is tot moreel besef. Je had dus beter moeten opletten bij catechisatie.quote:In navolging van o.a. Calvijn: `De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad`. En ook ik heb dat van huis uit meegekregen.
quote:Op vrijdag 21 september 2018 18:39 schreef Cognitor het volgende:
Dat is precies wat ik bedoelde. Kortheidshalve citeerde ik niet het hele stuk. Het is mij volkomen helder dat dit niet jouw standpunt is.
Het punt is denk ik meer dat mensen niet met goed en kwaad overweg kunnen.quote:Op donderdag 20 september 2018 18:31 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Volgens veel christelijke theologen van vroeger tot nu heeft de mens zowel de neiging tot het goede als tot het kwade. Maar tegelijk houdt men in het algemeen vast aan de constatering dat geen mens de neiging tot het kwade onbenut laat.
Je redenering begint aan de verkeerde kant. Er is moreel besef, of je nu in God gelooft of niet. Vervolgens kun je erover nadenken of God als verklaring kan dienen voor dat besef, of dat deze verklaring niet nodig is. Maar het morele besef is er.quote:Op vrijdag 21 september 2018 22:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Het punt is denk ik meer dat mensen niet met goed en kwaad overweg kunnen.
En daarvoor is een hoger macht nodig. Die bepaald wat goed en wat kwaad is.
Zonder God of macht, is er geen moreel besef, want wie bepaald voor jouw of mij in dat geval wat goed of kwaad is?
Want als jij vind dat het kwaad is om een mug te doden die je irriteerd en ik zeg dat het wel mag, wie heeft er dan gelijk?
Zeker, dit is tijd en cultuur gebonden.quote:Op zaterdag 22 september 2018 11:46 schreef ems. het volgende:
Goed en kwaad zijn niets meer dan meningen. Goden hebben daar helemaal niets mee te maken, behalve dat zij net als goed en kwaad menselijke constructies zijn.
Veel kwaads heeft te maken met hebzucht. En daar versta ik ook onder "ik heb een mening en die moet jij ook hebben".quote:Op zaterdag 22 september 2018 12:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeker, dit is tijd en cultuur gebonden.
Probleem is dat iedereen zijn eigen moraal heeftquote:Op vrijdag 21 september 2018 23:27 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Je redenering begint aan de verkeerde kant. Er is moreel besef, of je nu in God gelooft of niet. Vervolgens kun je erover nadenken of God als verklaring kan dienen voor dat besef, of dat deze verklaring niet nodig is. Maar het morele besef is er.
als of god leidend in is, als het over moraal gaat.quote:Op maandag 24 september 2018 15:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Probleem is dat iedereen zijn eigen moraal heeft![]()
Dus wie bepaald welk moraal leidend is?
kortom zonder God of iets anders is er geen leidend/ absoluut moraal en dan zou iedereen zijn eigen moraal kunnen bepalen.
Zo werkt dat niet joh !quote:Op maandag 24 september 2018 15:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
kortom zonder God of iets anders is er geen leidend/ absoluut moraal en dan zou iedereen zijn eigen moraal kunnen bepalen.
Wat nu net het christendom door de bijbel in stand gehouden heeft.quote:Op maandag 24 september 2018 16:22 schreef dop het volgende:
[..]
als of god leidend in is, als het over moraal gaat.
de Leidende moraal bepaal je met z'n alle dmv regels en wetgeving.
Tijden veranderen sjoemie en inzichten ook.
We kunnen niet verder met de halfslachtige moraal van 2000 jaar geleden.
Vrouwen rechten, afschaffen slavernij en apartheid, emancipatie.
Wat voorbeelden die we met de moraal van de bijbel nooit zouden hebben verkregen.
Dat klopt, maar je acties zullen gelukkig in een fatsoenlijke maatschappij wel consequenties hebben.quote:Op maandag 24 september 2018 15:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
Zeker als je het moet hebben van een boek uit een andere tijd en een andere cultuur.quote:Op maandag 24 september 2018 16:46 schreef Haushofer het volgende:
Eng hé, dat gebrek aan absolute moraal.
kortom een moord die in 1950 bijvoorbeeld is gepleegd kan toen gerechtvaardigd zijn?quote:Op maandag 24 september 2018 16:22 schreef dop het volgende:
[..]
als of god leidend in is, als het over moraal gaat.
de Leidende moraal bepaal je met z'n alle dmv regels en wetgeving.
Tijden veranderen sjoemie en inzichten ook.
We kunnen niet verder met de halfslachtige moraal van 2000 jaar geleden.
Vrouwen rechten, afschaffen slavernij en apartheid, emancipatie.
Wat voorbeelden die we met de moraal van de bijbel nooit zouden hebben verkregen.
Vertel mij dan maar eens wie er ooit bepaald heeft wat one moraal moet zijn?quote:Op maandag 24 september 2018 16:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeker als je het moet hebben van een boek uit een andere tijd en een andere cultuur.
Net als toen het ten tijde van Mozes gerechtvaardigd was om allerlei volkeren uit te roeien.quote:Op maandag 24 september 2018 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
kortom een moord die in 1950 bijvoorbeeld is gepleegd kan toen gerechtvaardigd zijn?
maar als een zelfde moord nu zou worden gepleegd kan het ineens niet gerechtvaardigd zijn?
Ah, de aap komt uit de mouw. Jij wilt ons graag weer de God van de gaten opspelden.quote:Op maandag 24 september 2018 17:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dus waar komt onze moraal vandaan?
Ik ga niet beweren dat voortschrijdend inzicht altijd de beste wetten zullen opleveren.quote:Op maandag 24 september 2018 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
kortom een moord die in 1950 bijvoorbeeld is gepleegd kan toen gerechtvaardigd zijn?
maar als een zelfde moord nu zou worden gepleegd kan het ineens niet gerechtvaardigd zijn?
Wat heb je er aan om met zijn allen regels en wetten te bedenken als ze over een tijdje toch weer gewijzigd dienen te worden?
Wat dat betreft is er bijna geen moraal meer, want alles moet maar kunnen en mogen.
Dat is het gevolg van in groep te leven. Elke beschaving heeft een eigen moraal opgebouwd en gaat mee met de behoeften van zijn tijd. Daar heb je dus geen god of boek voor nodig uit een andere cultuur en een andere tijd. Als iemand de regels, moraal dus, met de voeten betreed zal hiervoor worden afgerekend in de groep.quote:Op maandag 24 september 2018 17:01 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Vertel mij dan maar eens wie er ooit bepaald heeft wat one moraal moet zijn?
Dus waar komt onze moraal vandaan?
heeft trouwen met iemand van 12 dan überhaupt iets met een WET te maken dan?quote:Op maandag 24 september 2018 17:33 schreef dop het volgende:
[..]
Ik ga niet beweren dat voortschrijdend inzicht altijd de beste wetten zullen opleveren.
maar veel wetten van 2000 geleden zijn nu niet mee houdbaar.
plus zijn er nu wetten die 2000jaar geleden niet bestonden of nog niet mogelijk waren.
we trouwen nu ook niet meer met kinderen van 12 en kennen de doodstraf niet meer.
maar sluit gerust je ogen en denk dat alles beter was 2000 jaar geleden
en wat als een 2e persoon het op dat punt juist met die ene andere eens is moet daar dan ook mee afgerekend worden?quote:Op maandag 24 september 2018 17:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is het gevolg van in groep te leven. Elke beschaving heeft een eigen moraal opgebouwd en gaat mee met de behoeften van zijn tijd. Daar heb je dus geen god of boek voor nodig uit een andere cultuur en een andere tijd. Als iemand de regels, moraal dus, met de voeten betreed zal hiervoor worden afgerekend in de groep.
Laten we de vraag eens omkeren. Stel dat jij een droom of visioen krijgt waarin volgens jouw God jou heel duidelijk oproept om een groep mensen te vermoorden, zoals Mozes bijvoorbeeld opdracht kreeg om Amalek te vernietigen. En let wel, het visioen/droom is heel duidelijk; geen twijfel mogelijk. Zou je dat overwegen? Vertrouwende op dat God het allemaal goed bedoelt?quote:Op dinsdag 25 september 2018 10:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
en wat als een 2e persoon het op dat punt juist met die ene andere eens is moet daar dan ook mee afgerekend worden?
of als de helft van de groep het eens is en de andere helft niet? Of krijg je dan een groepsscheuring?
De Bijbelse (goddelijke) moraal beschouwt vrouwen als vee en moedigt genocide en het bezit van slaven aan.quote:Op maandag 24 september 2018 15:00 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Genocide keuren wij massaal af maar een genocide die in de tijd van Jozua plaats vond is wel gerechtvaardigd?quote:kortom een moord die in 1950 bijvoorbeeld is gepleegd kan toen gerechtvaardigd zijn?
Inderdaad. De bijbelse moraal is net zo relatief en grillig als de moraal met naturalistische oorsprong. Voor atheļsten is dat natuurlijk makkelijk te verklaren, aangezien de bijbel voor hun mensenwerk is, maar hoe verklaar je die toevalligheid als Christen die meent dat JHWH Zijn morele wijsheid op ons mensen neerlegt?quote:Op dinsdag 25 september 2018 11:25 schreef hoatzin het volgende:
Genocide keuren wij massaal af maar een genocide die in de tijd van Jozua plaats vond is wel gerechtvaardigd?
Sjoemie's vraag:(post #203)quote:Op dinsdag 25 september 2018 11:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Inderdaad. De bijbelse moraal is net zo relatief en grillig als de moraal met naturalistische oorsprong. Voor atheļsten is dat natuurlijk makkelijk te verklaren, aangezien de bijbel voor hun mensenwerk is, maar hoe verklaar je die toevalligheid als Christen die meent dat JHWH Zijn morele wijsheid op ons mensen neerlegt?
dat het niet verstandig is om kinderen uit te huwelijken is een moraal die we hebben ondanks, niet dankzij de bijbel.quote:Op dinsdag 25 september 2018 10:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
heeft trouwen met iemand van 12 dan überhaupt iets met een WET te maken dan?
Of is dat cultuur gebonden? Nu noemt men dat uithuwelijken.
Wat de doodstraf betreft, in Amerika hebben ze die nog wel.
en wat betreft de wetten van +/- 5000 jaar geleden?
Volgens mij mag je nu ook nog steeds niet stelen, niet moorden, geen valse getuigenis afleggen, geen overspel plegen?
Is allemaal niet goed voor de mens als men dat doet.
die wetten zijn er voor om te voorkomen dat de ene mens de andere niet schaad.
[..]
en wat als een 2e persoon het op dat punt juist met die ene andere eens is moet daar dan ook mee afgerekend worden?
of als de helft van de groep het eens is en de andere helft niet? Of krijg je dan een groepsscheuring?
Ja, en ik ben erg benieuwd naar zijn antwoord hierop. Dus Sjoemie, laat ons niet langer in spanning.quote:Op dinsdag 25 september 2018 11:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Sjoemie's vraag:(post #203)
wordt hier dus teruggekaatst met een Bijbels voorbeeld die exact hetzelfde laat zien maar wat door Sjoemie als absoluut logisch en rechtvaardig, kortom moreel verantwoord, wordt beschouwd.
quote:Op woensdag 26 september 2018 14:59 schreef Haushofer het volgende:
Nee, andere christenen mogen natuurlijk ook antwoorden
Graag zelfs, ik wil helderheid in deze kwestie...quote:Op woensdag 26 september 2018 14:59 schreef Haushofer het volgende:
Nee, andere christenen mogen natuurlijk ook antwoorden
Alleen als je Christus Jezus als je Heiland aanvaardtquote:
quote:Op woensdag 26 september 2018 15:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Alleen als je Christus Jezus als je Heiland aanvaardt
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wachten_op_Godotquote:Op woensdag 26 september 2018 15:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Graag zelfs, ik wil helderheid in deze kwestie...
Ik zeg niet dat iemand die geen christen is geen moraal kan hebben.quote:Op dinsdag 25 september 2018 12:08 schreef dop het volgende:
[..]
dat het niet verstandig is om kinderen uit te huwelijken is een moraal die we hebben ondanks, niet dankzij de bijbel.
En ja dat is in dit land bij wet verboden.
Moraal is zeker cultuur gebonden, maar ook duidelijk terug te vinden binnen christendom.(geloof is ook cultuur)
En helaas beslist niet altijd ten goede.
Dat ik niet niet mag moorden stelen of bedriegen, dat weet ik ook moraal gezien.
Daar hoef je geen christen voor te zijn.
Maar jij zal wel geloven dat iemand die geen christen is, geen moraal heeft.
Succes met alles aan je geloof op hangen, en weinig vertrouwen hebben in jezelf als mens.
Of iets dergelijks?quote:Op woensdag 26 september 2018 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat iemand die geen christen is geen moraal kan hebben.
Ik zeg alleen dat iedereen zijn eigen moraal heeft, met wellicht veel raakvlakken van die van een ander christen of niet christen.
Maar feitelijk is er dan zonder God of iets dergelijks geen moraal.
O, en waarom niet ? Jouw god heeft men bedacht als stok achter de deur om foutlopers ter orde te roepen. ( let wel; bedacht )quote:Op woensdag 26 september 2018 16:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar feitelijk is er dan zonder God of iets dergelijks geen moraal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |