Hardcore filosofische definitie van Herman Philipse:quote:Op vrijdag 7 september 2018 18:12 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dat ligt helemaal aan de definitie van het woord religie.
Je morele regels uit een boekje halen omdat je zelf geen eigen moreel besef hebt is sowieso wel een kwalijke zaak.quote:Op vrijdag 7 september 2018 18:17 schreef Sigaartje het volgende:
Bijbel en Koran zijn boeken uit oude tijden met twee onderwerpen: het leven op aarde en “hetgeen daarboven is”.
Bij fundamentalisten mag er helemaal niets veranderen aan deze boeken.
Datgene wat boven is, dat snap ik dat dat niet mag veranderen.
Maar de mensencultuur is een dynamisch iets, gelukkig maar. Maar zelfs dat mag in het heilige boek niet worden veranderd.
Kwalijke zaak.
Ik zie mezelf echt geen overspelige vrouw stenigen.
quote:Op vrijdag 7 september 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je morele regels uit een boekje halen omdat je zelf geen eigen moreel besef hebt is sowieso wel een kwalijke zaak.
diepe zucht...quote:Op vrijdag 7 september 2018 16:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Als dat het enige geloofspunt is, laat het dan maar verdwijnen.
[..]
En waar zou dat plaatsvinden ?
[..]
China is tegenwoordig het land waar het christendom de grootste groei kent. Pakistan is een overwegend moslimland. Is dit zo verwonderlijk dat men daar tegen het christendom is ?
Nog even wat rechtzetten:
1) JC is gekruisigd.: Feit.
2) De discipelen waren overtuigd dat hij uit de dood was opgestaan.:Is niet zo. Dat verzin je zelf.
3) Paul werd een Christen.: Is niet zo. Paulus werd volgeling van Jezus zijn beweging en heeft niks met het latere christendom te maken.
4) James werd een Christen.: Jakobus is nooit christen geweest. Wel opvolger van zijn broer.
5) De tombe was leeg.: De voorlopige tombe was leeg. Na de grote sabbat heeft men hem overgebracht naar het familiegraf zowat 6 km verder.
Gelukkig zal dat nooit gebeuren.quote:Op vrijdag 7 september 2018 16:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Als dat het enige geloofspunt is, laat het dan maar verdwijnen.
verscheidene landen schijnbaar veel in afrika.quote:En waar zou dat plaatsvinden ?
Het is ook een Feit dat 500 mensen tegelijk Jezus nog hebben gezien na zijn kruisiging en dus opstanding.quote:China is tegenwoordig het land waar het christendom de grootste groei kent. Pakistan is een overwegend moslimland. Is dit zo verwonderlijk dat men daar tegen het christendom is ?
Nog even wat rechtzetten:
1) JC is gekruisigd.: Feit.
2) De discipelen waren overtuigd dat hij uit de dood was opgestaan.:Is niet zo. Dat verzin je zelf.
3) Paul werd een Christen.: Is niet zo. Paulus werd volgeling van Jezus zijn beweging en heeft niks met het latere christendom te maken.
4) James werd een Christen.: Jakobus is nooit christen geweest. Wel opvolger van zijn broer.
5) De tombe was leeg.: De voorlopige tombe was leeg. Na de grote sabbat heeft men hem overgebracht naar het familiegraf zowat 6 km verder.
Jij kunt dus duidelijk geen onderscheid maken tussen feiten en fictie. Ik heb ook geen zin om nog verder met jou te discussiëren.quote:Op maandag 10 september 2018 16:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het is ook een Feit dat 500 mensen tegelijk Jezus nog hebben gezien na zijn kruisiging en dus opstanding.
Dan houdt het voorlopig denk ik op tussen jou en mij.quote:Op maandag 10 september 2018 16:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Jij kunt dus duidelijk geen onderscheid maken tussen feiten en fictie. Ik heb ook geen zin om nog verder met jou te discussiëren.
Feiten zijn te bewijzen nietwaar? Nou ga je gang...quote:Op maandag 10 september 2018 16:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het is ook een Feit dat 500 mensen tegelijk Jezus nog hebben gezien na zijn kruisiging en dus opstanding.
Ik kan me niet herinneren dat Josephus beweert dat hij de opgestane Jezus heeft gezien. kan ook niet, hij werd geboren in 37.quote:Op woensdag 12 september 2018 12:54 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ligt er natuurlijk net aan wat jij onder bewijs ziet.
Maar het uit kunnen sluiten van andere opties, lijkt mij al aardig bewijs genoeg.
Maar ook de geloofwaardigheid van teksten, zowel in de bijbel als daar buiten van bijvoorbeeld flavius josephus, die daar in Jeruzalem of in de buurt aanwezig was en dus het 1 en ander wel meekreeg natuurlijk.
bewijs hoeft niet altijd tastbaar te zijn.
anders mag jij mij wel eens tastbaar bewijs leveren voor zuurstof.
want zuurstof kun je ook niet vast houden en toch is het een feit dat zuurstof bestaat.
Is dat een bewerkte tekst? De tekst van josephus staat er toch om bekend dat het zo op viel hoe bevangen de mensen nog waren in de jaren na Christus?quote:Op woensdag 12 september 2018 18:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren dat Josephus beweert dat hij de opgestane Jezus heeft gezien. kan ook niet, hij werd geboren in 37.
Verder weet je dat het testimonium niet, of niet geheel als authentiek wordt beschouwd, maar bewerkt door een christelijke auteur. Daarmee vervalt de validiteit.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus_over_Jezus
Ik heb geen idee wat je wilt zeggen eigenlijk...heb je de link bekeken?quote:Op woensdag 12 september 2018 18:08 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
[..]
Is dat een bewerkte tekst? De tekst van josephus staat er toch om bekend dat het zo op viel hoe bevangen de mensen nog waren in de jaren na Christus?
Dat is precies wat gelovigen beweren: de mens is van nature niet in staat tot moreel besef.quote:Op vrijdag 7 september 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je morele regels uit een boekje halen omdat je zelf geen eigen moreel besef hebt is sowieso wel een kwalijke zaak.
En ze dwalen..quote:Op dinsdag 18 september 2018 14:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is precies wat gelovigen beweren: de mens is van nature niet in staat tot moreel besef.
Dat is wat misschien sommige gelovigen beweren, maar verreweg de meeste niet hoor, en het is zeker geen officiële leer.quote:Op dinsdag 18 september 2018 14:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat is precies wat gelovigen beweren: de mens is van nature niet in staat tot moreel besef.
jquote:Op woensdag 19 september 2018 23:29 schreef Haushofer het volgende:
De officiële leer stelt dat we Jezus' verzoenoffer moeten accepteren vanwege een kosmische zonde of kloof tussen God en mens, of hoe je het ook wil noemen, die is ontstaan in het paradijs. Is dat zo anders dan wat je quote?
Wel in de gereformeerde kerken (Heidelbergse Catechismus) . Verder staat het gewoon een aantal keren in de Bijbel. Vooral heidenen natuurlijk, die kunnen zelfs helemaal niets goeds doen.quote:Op woensdag 19 september 2018 00:01 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Dat is wat misschien sommige gelovigen beweren, maar verreweg de meeste niet hoor, en het is zeker geen officiële leer.
O.k. Ik zie het grote verschil niet. Die zondeval kun je immers ook als een soort van "moreel verval" opvatten.quote:
O ja ? Of je zou kennis en wetenschap als moreel verval zien. Hoe zie jij dat dan ?quote:Op donderdag 20 september 2018 09:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
O.k. Ik zie het grote verschil niet. Die zondeval kun je immers ook als een soort van "moreel verval" opvatten.
In Genesis is hiervoor zeker een aanwijzing:quote:Op donderdag 20 september 2018 10:13 schreef ATON het volgende:
[..]
O ja ? Of je zou kennis en wetenschap als moreel verval zien. Hoe zie jij dat dan ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |