abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181755749
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2018 18:12 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat ligt helemaal aan de definitie van het woord religie.
Hardcore filosofische definitie van Herman Philipse:

"Godsdienst is de som van menselijke pogingen om veronderstelde, niet-waarneembare machten te begrijpen, te eren en te beïnvloeden door vormen van communicatie."

Daar kan ik me wel redelijk in vinden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181755771
Bijbel en Koran zijn boeken uit oude tijden met twee onderwerpen: het leven op aarde en “hetgeen daarboven is”.

Bij fundamentalisten mag er helemaal niets veranderen aan deze boeken.
Datgene wat boven is, dat snap ik dat dat niet mag veranderen.
Maar de mensencultuur is een dynamisch iets, gelukkig maar. Maar zelfs dat mag in het heilige boek niet worden veranderd.

Kwalijke zaak.

Ik zie mezelf echt geen overspelige vrouw stenigen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_181755848
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 18:17 schreef Sigaartje het volgende:
Bijbel en Koran zijn boeken uit oude tijden met twee onderwerpen: het leven op aarde en “hetgeen daarboven is”.

Bij fundamentalisten mag er helemaal niets veranderen aan deze boeken.
Datgene wat boven is, dat snap ik dat dat niet mag veranderen.
Maar de mensencultuur is een dynamisch iets, gelukkig maar. Maar zelfs dat mag in het heilige boek niet worden veranderd.

Kwalijke zaak.

Ik zie mezelf echt geen overspelige vrouw stenigen.
Je morele regels uit een boekje halen omdat je zelf geen eigen moreel besef hebt is sowieso wel een kwalijke zaak.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_181756608
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je morele regels uit een boekje halen omdat je zelf geen eigen moreel besef hebt is sowieso wel een kwalijke zaak.
^O^
  vrijdag 7 september 2018 @ 23:05:38 #155
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181761613
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 16:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Als dat het enige geloofspunt is, laat het dan maar verdwijnen.

[..]

En waar zou dat plaatsvinden ?

[..]

China is tegenwoordig het land waar het christendom de grootste groei kent. Pakistan is een overwegend moslimland. Is dit zo verwonderlijk dat men daar tegen het christendom is ?
Nog even wat rechtzetten:
1) JC is gekruisigd.: Feit.
2) De discipelen waren overtuigd dat hij uit de dood was opgestaan.:Is niet zo. Dat verzin je zelf.
3) Paul werd een Christen.: Is niet zo. Paulus werd volgeling van Jezus zijn beweging en heeft niks met het latere christendom te maken.
4) James werd een Christen.: Jakobus is nooit christen geweest. Wel opvolger van zijn broer.
5) De tombe was leeg.: De voorlopige tombe was leeg. Na de grote sabbat heeft men hem overgebracht naar het familiegraf zowat 6 km verder.
diepe zucht... :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 10 september 2018 @ 10:46:50 #156
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181813274
overbodig

[ Bericht 97% gewijzigd door hoatzin op 10-09-2018 10:59:50 ]
pi_181818945
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 16:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Als dat het enige geloofspunt is, laat het dan maar verdwijnen.
Gelukkig zal dat nooit gebeuren.

quote:
En waar zou dat plaatsvinden ?
verscheidene landen schijnbaar veel in afrika.
maar in noord korea worden de christenen vooral onder drukt en mag je niet openlijk je geloof belijden.

https://www.telegraaf.nl/(...)oorden-op-christenen

quote:
China is tegenwoordig het land waar het christendom de grootste groei kent. Pakistan is een overwegend moslimland. Is dit zo verwonderlijk dat men daar tegen het christendom is ?
1) JC is gekruisigd.: Feit.
2) De discipelen waren overtuigd dat hij uit de dood was opgestaan.:Is niet zo. Dat verzin je zelf.
3) Paul werd een Christen.: Is niet zo. Paulus werd volgeling van Jezus zijn beweging en heeft niks met het latere christendom te maken.
4) James werd een Christen.: Jakobus is nooit christen geweest. Wel opvolger van zijn broer.
5) De tombe was leeg.: De voorlopige tombe was leeg. Na de grote sabbat heeft men hem overgebracht naar het familiegraf zowat 6 km verder.
Het is ook een Feit dat 500 mensen tegelijk Jezus nog hebben gezien na zijn kruisiging en dus opstanding.

1) JC is gekruisigd.: Feit. ^O^

2) De discipelen waren overtuigd dat hij uit de dood was opgestaan.:Is niet zo. Dat verzin je zelf. Door hem gezien te hebben en de oude scripten te hebben gelezen en aan de hand van wat Jezus hen heeft verteld waren ze overtuigd.

3) Paul werd een Christen.: Is niet zo. Paulus werd volgeling van Jezus zijn beweging en heeft niks met het latere christendom te maken. verzinsel van jou?

4) James werd een Christen.: Jakobus is nooit christen geweest. Wel opvolger van zijn broer Dit
heb jij verzonnen.

5) De tombe was leeg.: De voorlopige tombe was leeg. Na de grote sabbat heeft men hem overgebracht naar het familiegraf zowat 6 km verder. Totaal niet bewezen, dat zou betekenen dat die soldaten vermoord of verdreven moeten zijn, maar dat is niet zo of die soldaten moeten geholpen hebben, wat ook weer niet kan.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_181819068
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 16:38 schreef sjoemie1985 het volgende:

Het is ook een Feit dat 500 mensen tegelijk Jezus nog hebben gezien na zijn kruisiging en dus opstanding.
Jij kunt dus duidelijk geen onderscheid maken tussen feiten en fictie. Ik heb ook geen zin om nog verder met jou te discussiëren.
pi_181819170
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 16:44 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij kunt dus duidelijk geen onderscheid maken tussen feiten en fictie. Ik heb ook geen zin om nog verder met jou te discussiëren.
Dan houdt het voorlopig denk ik op tussen jou en mij. :) :W
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 11 september 2018 @ 09:30:15 #160
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181833255
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2018 16:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
Feiten zijn te bewijzen nietwaar? Nou ga je gang...
pi_181856910
Ligt er natuurlijk net aan wat jij onder bewijs ziet.
Maar het uit kunnen sluiten van andere opties, lijkt mij al aardig bewijs genoeg.

Maar ook de geloofwaardigheid van teksten, zowel in de bijbel als daar buiten van bijvoorbeeld flavius josephus, die daar in Jeruzalem of in de buurt aanwezig was en dus het 1 en ander wel meekreeg natuurlijk.
bewijs hoeft niet altijd tastbaar te zijn.

anders mag jij mij wel eens tastbaar bewijs leveren voor zuurstof.
want zuurstof kun je ook niet vast houden en toch is het een feit dat zuurstof bestaat.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 12 september 2018 @ 18:04:55 #162
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181863603
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 12:54 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ligt er natuurlijk net aan wat jij onder bewijs ziet.
Maar het uit kunnen sluiten van andere opties, lijkt mij al aardig bewijs genoeg.

Maar ook de geloofwaardigheid van teksten, zowel in de bijbel als daar buiten van bijvoorbeeld flavius josephus, die daar in Jeruzalem of in de buurt aanwezig was en dus het 1 en ander wel meekreeg natuurlijk.
bewijs hoeft niet altijd tastbaar te zijn.

anders mag jij mij wel eens tastbaar bewijs leveren voor zuurstof.
want zuurstof kun je ook niet vast houden en toch is het een feit dat zuurstof bestaat.
Ik kan me niet herinneren dat Josephus beweert dat hij de opgestane Jezus heeft gezien. kan ook niet, hij werd geboren in 37.

Verder weet je dat het testimonium niet, of niet geheel als authentiek wordt beschouwd, maar bewerkt door een christelijke auteur. Daarmee vervalt de validiteit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus_over_Jezus
pi_181863692
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2018 18:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik kan me niet herinneren dat Josephus beweert dat hij de opgestane Jezus heeft gezien. kan ook niet, hij werd geboren in 37.

Verder weet je dat het testimonium niet, of niet geheel als authentiek wordt beschouwd, maar bewerkt door een christelijke auteur. Daarmee vervalt de validiteit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Josephus_over_Jezus
Is dat een bewerkte tekst? De tekst van josephus staat er toch om bekend dat het zo op viel hoe bevangen de mensen nog waren in de jaren na Christus?
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  dinsdag 18 september 2018 @ 12:58:49 #164
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181982289
quote:
1s.gif Op woensdag 12 september 2018 18:08 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:

[..]

Is dat een bewerkte tekst? De tekst van josephus staat er toch om bekend dat het zo op viel hoe bevangen de mensen nog waren in de jaren na Christus?
Ik heb geen idee wat je wilt zeggen eigenlijk...heb je de link bekeken?
  dinsdag 18 september 2018 @ 14:11:24 #165
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181983995
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is precies wat gelovigen beweren: de mens is van nature niet in staat tot moreel besef.
pi_181984766
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 14:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is precies wat gelovigen beweren: de mens is van nature niet in staat tot moreel besef.
En ze dwalen.. :Y
  dinsdag 18 september 2018 @ 15:16:38 #167
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181985576
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 14:45 schreef ATON het volgende:

[..]

En ze dwalen.. :Y
Ze scheppen wel immorele goden.
pi_181986087
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 15:16 schreef hoatzin het volgende:

Ze scheppen wel immorele goden.
Naar hun beeld en gelijkenis. :)
  woensdag 19 september 2018 @ 00:01:37 #169
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_181996438
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2018 14:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is wat misschien sommige gelovigen beweren, maar verreweg de meeste niet hoor, en het is zeker geen officiële leer.
pi_182017590
De officiële leer stelt dat we Jezus' verzoenoffer moeten accepteren vanwege een kosmische zonde of kloof tussen God en mens, of hoe je het ook wil noemen, die is ontstaan in het paradijs. Is dat zo anders dan wat je quote?
  donderdag 20 september 2018 @ 00:22:35 #171
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_182018471
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 23:29 schreef Haushofer het volgende:
De officiële leer stelt dat we Jezus' verzoenoffer moeten accepteren vanwege een kosmische zonde of kloof tussen God en mens, of hoe je het ook wil noemen, die is ontstaan in het paradijs. Is dat zo anders dan wat je quote?
j
Ja duh..
  donderdag 20 september 2018 @ 08:31:44 #172
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182020742
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2018 00:01 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Dat is wat misschien sommige gelovigen beweren, maar verreweg de meeste niet hoor, en het is zeker geen officiële leer.
Wel in de gereformeerde kerken (Heidelbergse Catechismus) . Verder staat het gewoon een aantal keren in de Bijbel. Vooral heidenen natuurlijk, die kunnen zelfs helemaal niets goeds doen.
pi_182021227
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 00:22 schreef Cognitor het volgende:

[..]

j
Ja duh..
O.k. Ik zie het grote verschil niet. Die zondeval kun je immers ook als een soort van "moreel verval" opvatten.
pi_182022011
quote:
1s.gif Op donderdag 20 september 2018 09:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

O.k. Ik zie het grote verschil niet. Die zondeval kun je immers ook als een soort van "moreel verval" opvatten.
O ja ? Of je zou kennis en wetenschap als moreel verval zien. Hoe zie jij dat dan ?
  donderdag 20 september 2018 @ 13:27:44 #175
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_182025672
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2018 10:13 schreef ATON het volgende:

[..]

O ja ? Of je zou kennis en wetenschap als moreel verval zien. Hoe zie jij dat dan ?
In Genesis is hiervoor zeker een aanwijzing:

"Maar God weet, dat, ten dage als gij daarvan eet, zo zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God wezen, kennende het goed en het kwaad."

(aldus de slang)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')