abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181078192
Men moet gewoon weten wanneer een aanname of interpretatie van wezenlijk belang is voor het geloof of niet.

Dus als staat dat Hij met een wolk verschijnt kan dat dus op verschillende manier zijn en lijkt het mij niet erg dat je zegt dat hij op een wolk komt of in een wolk.
Maar misschien er wel bij kunt zeggen dat het je interpretatie is van de tekst en dat het ook anders kan zijn.
Maar als er bijvoorbeeld staat dat Jezus opstond uit de dood en het daarna een aantal keer nog herhaald wordt met teksten die aangeven dat het een opstanding in het vlees was.
Dan kun je er niet van gaan maken dat het alleen maar geestelijk was.
zoals in die tekst uit 1 korithe 15.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_181078876
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 12:49 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik denk dat iedere christelijke stroming "uit de dood opstaan" letterlijk neemt. Omdat niet alleen Jezus uit de dood was opgestaan.
Dan volgen ze de peganistische versie en niet de joodse.
quote:
Matt. 8: 22 Doch Jezus zeide tot hem: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven.
Betreft het hier dan ook opgestane doden ?? Het zit zo, afvallige joden waren voor de vrome joden dood. JG's beschouwen afvalligen ook dood toch ? Jezus wou hiermee zeggen dat de problemen van de afvalligen niet zijn probleem was. Een opgestane uit de dood was een jood die zich opnieuw aan de Wet van Mozes hield.
pi_181079170
quote:
Zo iets opmerkelijk en Marcus doet daar geen melding van. Men heeft pas later dit slot ( 16 ) eraan toegevoegd.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:52:54 #229
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181080458
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 14:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Zo iets opmerkelijk en Marcus doet daar geen melding van. Men heeft pas later dit slot ( 16 ) eraan toegevoegd.
Vanaf welk vers is toegevoegd?
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:57:49 #230
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181080529
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 13:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Dan volgen ze de peganistische versie en niet de joodse.

[..]

Betreft het hier dan ook opgestane doden ?? Het zit zo, afvallige joden waren voor de vrome joden dood. JG's beschouwen afvalligen ook dood toch ? Jezus wou hiermee zeggen dat de problemen van de afvalligen niet zijn probleem was. Een opgestane uit de dood was een jood die zich opnieuw aan de Wet van Mozes hield.
Marcus 12

18 Er kwamen ook Sadduceeën naar Hem toe, die zeggen dat er geen opstanding is, en zij vroegen Hem: 19 Meester, Mozes heeft ons voorgeschreven: Als iemands broer sterft en een vrouw achterlaat en geen kinderen nalaat, dat dan zijn broer diens vrouw tot vrouw moet nemen en voor zijn broer nageslacht verwekken. 20 Nu waren er zeven broers; en de eerste nam een vrouw en liet bij zijn sterven geen nageslacht na. 21 Ook de tweede nam haar en stierf, en ook deze liet geen nageslacht na; en de derde evenzo. 22 En alle zeven namen haar tot vrouw en lieten geen nageslacht na; als laatste van allen stierf ook de vrouw. 23 In de opstanding, wanneer zij opgestaan zullen zijn, van wie van hen zal zij dan de vrouw zijn? Want alle zeven hebben haar als vrouw gehad. 24 En Jezus antwoordde hun: Dwaalt u niet daardoor, dat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God? 25 Want wanneer ze uit de doden opgestaan zullen zijn, trouwen ze niet en worden ze niet ten huwelijk gegeven, maar zijn ze als engelen in de hemelen. 26 En wat betreft de doden, dat zij opgewekt zullen worden: hebt u niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in de doornstruik tot hem sprak (voordat de wet gegeven was): Ik ben de God van Abraham en de God van Izak en de God van Jakob? 27 Hij is niet een God van doden, maar een God van levenden. U dwaalt dus erg.
pi_181080651
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 14:52 schreef Manke het volgende:

[..]

Vanaf welk vers is toegevoegd?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_volgens_Marcus#Einde
pi_181080692
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 14:57 schreef Manke het volgende:

[..]

Marcus 12

18 Er kwamen ook Sadduceeën naar Hem toe, die zeggen dat er geen opstanding is, en zij vroegen Hem: 19 Meester, Mozes heeft ons voorgeschreven: Als iemands broer sterft en een vrouw achterlaat en geen kinderen nalaat, dat dan zijn broer diens vrouw tot vrouw moet nemen en voor zijn broer nageslacht verwekken. 20 Nu waren er zeven broers; en de eerste nam een vrouw en liet bij zijn sterven geen nageslacht na. 21 Ook de tweede nam haar en stierf, en ook deze liet geen nageslacht na; en de derde evenzo. 22 En alle zeven namen haar tot vrouw en lieten geen nageslacht na; als laatste van allen stierf ook de vrouw. 23 In de opstanding, wanneer zij opgestaan zullen zijn, van wie van hen zal zij dan de vrouw zijn? Want alle zeven hebben haar als vrouw gehad. 24 En Jezus antwoordde hun: Dwaalt u niet daardoor, dat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God? 25 Want wanneer ze uit de doden opgestaan zullen zijn, trouwen ze niet en worden ze niet ten huwelijk gegeven, maar zijn ze als engelen in de hemelen. 26 En wat betreft de doden, dat zij opgewekt zullen worden: hebt u niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in de doornstruik tot hem sprak (voordat de wet gegeven was): Ik ben de God van Abraham en de God van Izak en de God van Jakob? 27 Hij is niet een God van doden, maar een God van levenden. U dwaalt dus erg.
Dit betreft hier wel na het laatste oordeel he Mankie. Niet te rap roepen.
pi_181080817
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik heb heel lang geen bijbel meer aangeraakt, dus ik weet niet meer precies wie en waar. Maar er was een man die letterlijk dood was en weer levend gemaakt. Door Jezus of door God ben ik vergeten. Maar volgens mij in het OT

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2018 15:14:09 ]
pi_181080871
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:13 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Ik heb heel lang geen bijbel meer aangeraakt, dus ik weet niet meer precies wie en waar. Maar er was een man die letterlijk dood was en weer levend gemaakt. Door Jezus of door God ben ik vergeten. Maar volgens mij in het OT
Bedoel je Lazarus?
pi_181080910
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Bedoel je Lazarus?
Dat kan. Zelfs de naam ben ik vergeten
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:34:33 #236
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181081233
quote:
Ok, Vs 9-20
Marcus 16:6 hoort hier dus niet bij.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:36:18 #237
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181081288
quote:

[..]

2koningen13:21?
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 15:44:20 #238
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181081451
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Het gaat over de wederopstanding uit de dood (sheol) die daarbij hoort en dus niet wederopstanding door terug te keren naar de wet. Dat heet wedergeboorte en gebeurt bij bekering tot God en geloof in de Heere Jezus Christus, dan is de rechtvaardiging van de wet verkregen door geloof.
pi_181082390
quote:

[..]

Daarom kun je ook via internet de bijbel lezen ;)
http://www.herzienestatenvertaling.nl
http://www.debijbel.nl

of gewoon op google zoeken naar online bijbel ofzo :)
Dus als je hier op fok kunt komen kun je ook online een bijbel lezen :)
of via een app op je telefoon/ tablet of zo kan ook nog :)
I am a child of God
God is not dead.
pi_181082992
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:36 schreef Manke het volgende:

[..]

Zal straks even kijken.
pi_181083014
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 16:19 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Daarom kun je ook via internet de bijbel lezen ;)
http://www.herzienestatenvertaling.nl
http://www.debijbel.nl

of gewoon op google zoeken naar online bijbel ofzo :)
Dus als je hier op fok kunt komen kun je ook online een bijbel lezen :)
of via een app op je telefoon/ tablet of zo kan ook nog :)
Ik heb nog steeds een bijbel thuis, Sjoemie. De reden dat ik geen bijbel lees is omdat ik geen bijbel wil lezen, WANT HET IS NIET GEÏNSPIREERD.
Ook niet online. Nergens. o|O

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2018 16:54:29 ]
pi_181083245
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:44 schreef Manke het volgende:

[..]

Het gaat over de wederopstanding uit de dood (sheol) die daarbij hoort en dus niet wederopstanding door terug te keren naar de wet. Dat heet wedergeboorte en gebeurt bij bekering tot God en geloof in de Heere Jezus Christus, dan is de rechtvaardiging van de wet verkregen door geloof.
Wat kan jij toch onzin uitkramen. Deze passage ging over een situatie die men schetste wat er na het laatste oordeel zou plaatsvinden. Lezen is dus ook al niet je sterke kant.
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:12:16 #243
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181085523
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 17:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat kan jij toch onzin uitkramen. Deze passage ging over een situatie die men schetste wat er na het laatste oordeel zou plaatsvinden. Lezen is dus ook al niet je sterke kant.
Een wederopstanding dus, toch?
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 19:17:41 #244
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_181085632
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2018 01:07 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Weet je, jij hebt van alles over mij beweert waarvan ik vind dat dit voor geen meter klopt. Onder andere dat ik een strijd voer tegen religie of iets in die trant. Dat vind ik zielig gedrag, totaal uit de lucht gegrepen en volstrekt tegenovergesteld van hoe ik er in sta. Het zou best eens kunnen dat ik religieuzer ben dan jou en Etto te samen.
Maar toegegeven ik ben zelf niet beter. Daarom lijkt het me het beste dat ik je voortaan negeer, ik ga het in ieder geval proberen. Vroeg of laat wordt ik anders toch weer voor simpel of idioot uitgemaakt en reageer ik daar weer op door terug te schelden. Zonde van de energie.

Ik wil nog wel even wat recht zetten en aantonen dat ik het eindelijk het antwoord op mijn vraag heb gevonden.

Etto stelde dat Ignatius zelf heeft geschreven dat Jezus God is. Mijn vraag was dit te bewijzen. Dit is nog steeds niet gebeurd. Aannamen op basis van onderzoek is allemaal prima. Maar ik vroeg om hard bewijs, dat is alles. En dit is er niet.
Hard bewijs zou voor mij zijn dat de citaten (ik vroeg naar fragmenten maar daar heb ik een fout gemaakt, sorry daarvoor) aantonen dat Ignatius zelf heeft gezegd dat Jezus God is. Als dit het geval zou zijn dan is de vervolgvraag uiteraard of deze citaten authentiek zijn. Maar zover komt het niet omdat de citaten simpelweg niet vermelden dat Jezus volgens Ignatius God is.
Dit zijn de citaten:
Polycarpus
13:1 “You wrote to me, both you yourselves and Ignatius [Polyc.7:2;8:2], asking that if any one should go to Syria he might carry thither the letters from you. And this I will do, if I get a fit opportunity, either I myself, or he whom I shall send to be ambassador on your behalf also.
13:2 The letters of Ignatius which were sent to us by him, and others as many as we had by us, we send unto you, according as you gave charge [you asked]; the which are subjoined to this letter; from which you will be able to gain great advantage. For they comprise faith and endurance and every kind of edification, which pertains unto our Lord. Moreover concerning Ignatius himself and those that were with him, if you have any sure tidings, certify us.

Irenaeus
2.2 As a certain man of ours said, when he was condemned to the wild beasts because of his testimony with respect to God: “I am the wheat of Christ, and am ground by the teeth of the wild beasts, that I may be found the pure bread of God.
Er voor het gemak even van uitgaande dat deze citaten werkelijk uit de 2e eeuw zijn en werkelijk door Polycarpus en Irenaeus gedaan zijn

Tot zover de 2e eeuw. Er zijn nog meer citaten waarin Ignatius vermeld wordt van latere data onder andere van Eusebius maar ook die vermelden niet dat Ignatius Jezus ziet als God.
Er is nog wel meer bronnenmateriaal hoor.
quote:
De conclusie die ik trek is dat je aan de hand van de citaten niet kunt bewijzen dat Ignatius zelf opgeschreven heeft dat Jezus God is. Dit is het antwoord op mijn vraag, niets meer niets minder.
Als we jouw methode volgen, kunnen we alle criminelen die niet op heterdaad zijn betrapt ook wel vrijlaten. Je kunt immers niet bewijzen dat ze het echt gedaan hebben.
pi_181086329
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:12 schreef Manke het volgende:

[..]

Een wederopstanding dus, toch?
Echt, ik ben niet in de stemming voor je grapjes.
pi_181086401
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:17 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Er is nog wel meer bronnenmateriaal hoor.

[..]

Als we jouw methode volgen, kunnen we alle criminelen die niet op heterdaad zijn betrapt ook wel vrijlaten. Je kunt immers niet bewijzen dat ze het echt gedaan hebben.
:D :D :D _O- _O- _O- loser..
  vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:01:57 #247
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181086721
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 19:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Echt, ik ben niet in de stemming voor je grapjes.
Die conclusie trok ik uit jouw woorden :D mja laat ook maar zitten weer
pi_181088364
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:01 schreef Manke het volgende:

[..]

Die conclusie trok ik uit jouw woorden :D mja laat ook maar zitten weer
Dat je niet zo goed was in conclusies trekken wist ik al.
pi_181096694
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 15:36 schreef Manke het volgende:

[..]

Nee, dat was niet wat ik bedoelde.
Maar wel wat Haus zei: het was Lazarus door Jezus uit de dood opgewekt.
pi_181097116
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 07:43 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Nee, dat was niet wat ik bedoelde.
Maar wel wat Haus zei: het was Lazarus door Jezus uit de dood opgewekt.
Nog zo'n verhaaltje dat in de loop der tijd danig is aangedikt. Lazarus de afvallige jood waar Jezus op gaat inpraten en hem terug op de Weg zet en zo opnieuw tot de ' levenden ' gaat behoren. Iets van horen zeggen en doorvertellen is niet steeds een goede bron van informatie. :)
pi_181097299
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Nog zo'n verhaaltje dat in de loop der tijd danig is aangedikt. Lazarus de afvallige jood waar Jezus op gaat inpraten en hem terug op de Weg zet en zo opnieuw tot de ' levenden ' gaat behoren. Iets van horen zeggen en doorvertellen is niet steeds een goede bron van informatie. :)
Jij was erbij, natuurlijk. Live meegemaakt. Hahaha!

Maar toch was het niet Lazarus in mijn gedachten. Het was in het oude testament. Een rijke man. Misschien arrogant en toen hij levend was gemaakt gaf hij zijn rijkdom weg.
pi_181098522
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:50 schreef Hexxenbiest het volgende:

Jij was erbij, natuurlijk. Live meegemaakt. Hahaha!
Neen, maar ik weet wel waar ik het over heb.
pi_181098694
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 10:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen, maar ik weet wel waar ik het over heb.
Aan de context te zien zou je het toch ook letterlijk kunnen nemen.
Waarom denk jij dat het niet zo kan zijn?
pi_181099301
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 10:13 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Aan de context te zien zou je het toch ook letterlijk kunnen nemen.
Waarom denk jij dat het niet zo kan zijn?
Zoals ik je reeds liet weten zijn verschillende van deze verhalen in de loop der tijd aangedikt of aangepast. De versie die wij kennen gaat over een joods gebeuren, maar wel enkele generaties later beschreven door een Romein. Dan moet je daarbij ook rekening houden met de vertalingen van het Grieks naar het Latijn en het Nederlands. Als je alleen al de verschillende Nederlandstalige versies met elkaar vergelijkt, krijg je vaak een heel ander verhaal opgediend.
Maar goed, als je meer geloof echt aan het verhaal dat iemand een lijk reeds danig in ontbinding opnieuw tot leven kan wekken, mij niet gelaten.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:45:58 #255
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181099346
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat je niet zo goed was in conclusies trekken wist ik al.
Wat wort er in die passage volgens jou beschreven dat er na het laatste oordeel gebeurd?
pi_181099565
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 10:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals ik je reeds liet weten zijn verschillende van deze verhalen in de loop der tijd aangedikt of aangepast. De versie die wij kennen gaat over een joods gebeuren, maar wel enkele generaties later beschreven door een Romein. Dan moet je daarbij ook rekening houden met de vertalingen van het Grieks naar het Latijn en het Nederlands. Als je alleen al de verschillende Nederlandstalige versies met elkaar vergelijkt, krijg je vaak een heel ander verhaal opgediend.
Maar goed, als je meer geloof echt aan het verhaal dat iemand een lijk reeds danig in ontbinding opnieuw tot leven kan wekken, mij niet gelaten.
Maar hier bedoel ik dan de bijbelse context. In de bijbel is uit de dood opwekken mogelijk.
Dat is wel anders dan Jezus die op een wolk terug gaat komen.
pi_181099737
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:03 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Maar hier bedoel ik dan de bijbelse context. In de bijbel is uit de dood opwekken mogelijk.
Dat is wel anders dan Jezus die op een wolk terug gaat komen.
Als we geen rekening houden met deze latere aandikken van de feiten, kan je voor mijn part aan deze teksten houden.
pi_181099773
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 10:45 schreef Manke het volgende:

[..]

Wat wort er in die passage volgens jou beschreven dat er na het laatste oordeel gebeurd?
Opstanding uit de dood, maar dat is pas in de toekomst volgens de Bijbel en niet in het verleden wat jij geloofd.
pi_181100352
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:15 schreef ATON het volgende:

[..]

Als we geen rekening houden met deze latere aandikken van de feiten, kan je voor mijn part aan deze teksten houden.
Er wordt voor deze keer alleen rekening gehouden met wat er in het boek staat dat wij vandaag lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2018 11:52:42 ]
pi_181100728
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:52 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Er wordt voor deze keer alleen rekening gehouden met wat er in het boek staat dat wij vandaag lezen.
Enkel door leken.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:32:53 #261
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181100996
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:16 schreef ATON het volgende:

[..]

Opstanding uit de dood, maar dat is pas in de toekomst volgens de Bijbel en niet in het verleden wat jij geloofd.
Precies.
Joh 11:24 Martha zei tegen Hem: Ik weet dat hij zal opstaan bij de opstanding op de laatste dag.

Wat wij geloven is dat Jezus de eerste opgestane is en tot nu toe de laatste. Hij ís de wederopstanding, de wederopstanding aan het einde vindt door Hem plaats.
Markus rept er verder geen woord over.
m16:6 is niet een latere toevoeging, dat wordt enkel gezegd over vs. 9 tot het eind.

Mar 16:5-7 En toen zij het graf ingegaan waren, zagen zij aan de rechterzijde een jongeman zitten, gekleed in een wit, lang gewaad, en zij waren ontdaan. 6 Maar hij zei tegen hen: Wees niet ontdaan. U zoekt Jezus de Nazarener, de Gekruisigde. Hij is opgewekt! Hij is hier niet; zie de plaats waar ze Hem gelegd hadden. 7 Maar ga heen, zeg tegen Zijn discipelen, en Petrus, dat Hij u voorgaat naar Galilea; daar zult u Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.
pi_181103572
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 12:32 schreef Manke het volgende:

[..]

Precies.
Joh 11:24 Martha zei tegen Hem: Ik weet dat hij zal opstaan bij de opstanding op de laatste dag.

Wat wij geloven is dat Jezus de eerste opgestane is en tot nu toe de laatste. Hij ís de wederopstanding, de wederopstanding aan het einde vindt door Hem plaats.
Markus rept er verder geen woord over.
m16:6 is niet een latere toevoeging, dat wordt enkel gezegd over vs. 9 tot het eind.

Mar 16:5-7 En toen zij het graf ingegaan waren, zagen zij aan de rechterzijde een jongeman zitten, gekleed in een wit, lang gewaad, en zij waren ontdaan. 6 Maar hij zei tegen hen: Wees niet ontdaan. U zoekt Jezus de Nazarener, de Gekruisigde. Hij is opgewekt! Hij is hier niet; zie de plaats waar ze Hem gelegd hadden. 7 Maar ga heen, zeg tegen Zijn discipelen, en Petrus, dat Hij u voorgaat naar Galilea; daar zult u Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.
Wat betreft het evangelie volgens Marcus wat wij kennen is er nog een tweede versie. Ik veronderstel dat je dit eerst eens grondig doorneemt :
https://en.wikipedia.org/wiki/Secret_Gospel_of_Mark

En wat betreft de opstanding uit de dood waar jij naar refereert bedoeld men zuiver spiritueel en niet het tot leven brengen van een dood lichaam, wat wel het geval zou zijn na het laatste oordeel.
quote:
According to the British scholar in ancient Judaism Philip R. Davies, there is “little or no clear reference … either to immortality or to resurrection from the dead” in the Dead Sea scrolls texts. Both Josephus and the New Testament record that the Sadducees did not believe in an afterlife, but the sources vary on the beliefs of the Pharisees. The New Testament claims that the Pharisees believed in the resurrection, but does not specify whether this included the flesh or not. According to Josephus, who himself was a Pharisee, the Pharisees held that only the soul was immortal and the souls of good people will be reincarnated and “pass into other bodies,” while “the souls of the wicked will suffer eternal punishment.” Paul, who also was a Pharisee, said that at the resurrection what is "sown as a natural body is raised a spiritual body." Jubilees seems to refer to the resurrection of the soul only, or to a more general idea of an immortal soul.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:58:41 #263
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181104002
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat betreft het evangelie volgens Marcus wat wij kennen is er nog een tweede versie. Ik veronderstel dat je dit eerst eens grondig doorneemt :
https://en.wikipedia.org/wiki/Secret_Gospel_of_Mark
Hoe kan je dat nou adviseren als je meent dat Jezus de wet kwam herstellen, zodat iedereen daarnaar terugkeert?
pi_181105935
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:58 schreef Manke het volgende:

[..]

Hoe kan je dat nou adviseren als je meent dat Jezus de wet kwam herstellen, zodat iedereen daarnaar terugkeert?
En waarom niet ?
pi_181174849
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 17:04 schreef ATON het volgende:

[..]

En waarom niet ?
Ik weet ook niet waar in de bijbel wordt gesproken over het "herstellen" van de wet?
Want er wordt alleen gesproken over het vervullen van de wet door Jezus.
en dat is wat anders dan herstellen.
I am a child of God
God is not dead.
pi_181175519
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 11:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik weet ook niet waar in de bijbel wordt gesproken over het "herstellen" van de wet?
Want er wordt alleen gesproken over het vervullen van de wet door Jezus.
en dat is wat anders dan herstellen.
Herstellen van de Wet ( van Mozes ) slaat op de bron ( Torah ), wat toen door de Helleense invloeden wel eens verwaarloosd werd. Vervullen is het toepassen ervan.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:24:58 #267
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181176959
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 17:04 schreef ATON het volgende:

[..]

En waarom niet ?
" Het handschift wordt door de meeste geleerden als een vervalsing gezien. "

Vind jij dat het bij de canon hoort?

Meestal ben je niet zo kritisch op gnostieke teksten en vervalsingen, dat komt omdat je er totaal geen waarde aan hecht op alle vlakken, historisch, filologisch, theologisch.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:28:06 #268
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181177027
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 12:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Herstellen van de Wet ( van Mozes ) slaat op de bron ( Torah ), wat toen door de Helleense invloeden wel eens verwaarloosd werd. Vervullen is het toepassen ervan.
Vervullen

Original: πληρόω
Transliteration: plēroō
Phonetic: play-ro'-o
Thayer Definition:
to make full, to fill up, i.e. to fill to the full
to cause to abound, to furnish or supply liberally
I abound, I am liberally supplied
to render full, i.e. to complete
to fill to the top: so that nothing shall be wanting to full measure, fill to the brim
to consummate: a number
to make complete in every particular, to render perfect
to carry through to the end, to accomplish, carry out, (some undertaking)
to carry into effect, bring to realisation, realise
of matters of duty: to perform, execute
of sayings, promises, prophecies, to bring to pass, ratify, accomplish
to fulfil, i.e. to cause God's will (as made known in the law) to be obeyed as it should be, and God's promises (given through the prophets) to receive fulfilment
Origin: from G4134
TDNT entry: 10:46,9
Part(s) of speech: Verb
Strong's Definition: From G4134; to make replete, that is, (literally) to cram (a net), level up (a hollow), or (figuratively) to furnish (or imbue, diffuse, influence), satisfy, execute (an office), finish (a period or task), verify (or coincide with a prediction), etc.: - accomplish, X after, (be) complete, end, expire, fill (up), fulfil, (be, make) full (come), fully preach, perfect, supply.
pi_181177157
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:28 schreef Manke het volgende:

[..]

Vervullen

Original: πληρόω
Transliteration: plēroō
Phonetic: play-ro'-o
Thayer Definition:
to make full, to fill up, i.e. to fill to the full
to cause to abound, to furnish or supply liberally
I abound, I am liberally supplied
to render full, i.e. to complete
to fill to the top: so that nothing shall be wanting to full measure, fill to the brim
to consummate: a number
to make complete in every particular, to render perfect
to carry through to the end, to accomplish, carry out, (some undertaking)
to carry into effect, bring to realisation, realise
of matters of duty: to perform, execute
of sayings, promises, prophecies, to bring to pass, ratify, accomplish
to fulfil, i.e. to cause God's will (as made known in the law) to be obeyed as it should be, and God's promises (given through the prophets) to receive fulfilment
Origin: from G4134
TDNT entry: 10:46,9
Part(s) of speech: Verb
Strong's Definition: From G4134; to make replete, that is, (literally) to cram (a net), level up (a hollow), or (figuratively) to furnish (or imbue, diffuse, influence), satisfy, execute (an office), finish (a period or task), verify (or coincide with a prediction), etc.: - accomplish, X after, (be) complete, end, expire, fill (up), fulfil, (be, make) full (come), fully preach, perfect, supply.
Als je het al wist, waarom vraag je me het dan nog ?
pi_181177209
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:24 schreef Manke het volgende:

" Het handschift wordt door de meeste geleerden als een vervalsing gezien. "

Vind jij dat het bij de canon hoort?
Het hoort niet tot het originele, en daar is men het over eens. Het eind van het Mattheus evangelie is ook een latere toevoeging.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:44:51 #271
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181177406
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Het hoort niet tot het originele, en daar is men het over eens. Het eind van het Mattheus evangelie is ook een latere toevoeging.
In hoeveel manuscripten ontbreekt m28?

Ik heb trouwens ook wel eens de gedachte dat constantijn misschien dingen heeft aangepast om heidenen te winnen, met dagen heeft hij dat ook gedaan. Dat is best een gevaarlijk idee.
pi_181177841
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:44 schreef Manke het volgende:

In hoeveel manuscripten ontbreekt m28?
Zoek het zelf maar op.

quote:
Ik heb trouwens ook wel eens de gedachte dat constantijn misschien dingen heeft aangepast om heidenen te winnen, met dagen heeft hij dat ook gedaan. Dat is best een gevaarlijk idee.
Is reeds vroeger gebeurd. En wat is er gevaarlijk aan dit idee ? De waarheid ontdekken ?
[/quote]
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:49:58 #273
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181178942
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 14:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoek het zelf maar op.

[..]

Is reeds vroeger gebeurd. En wat is er gevaarlijk aan dit idee ? De waarheid ontdekken ?
[/quote]
Omdat mensen dan misleid worden door betrouwbaar geachte teksten. Maar de waarheid is niet verborgen en het is al aangetoond dat het niet het geval is dat de teksten zijn aangepast.
pi_181179413
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 14:49 schreef Manke het volgende:

Omdat mensen dan misleid worden door betrouwbaar geachte teksten. Maar de waarheid is niet verborgen en het is al aangetoond dat het niet het geval is dat de teksten zijn aangepast.
Je toch maar eens beter informeren !
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:04:49 #275
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_181180803
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Je bedoelt Marcus neem ik aan.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_181181040
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 16:04 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Je bedoelt Marcus neem ik aan.
Neen hoor, wel degelijk Mattheus 28: 16 - 20. Hier heeft men het over de Drievuldigheid en die moest nog bedacht worden in de 1e eeuw.
http://www.goedbericht.nl/NT/Matteus/28-doopformule.html

[ Bericht 13% gewijzigd door ATON op 14-08-2018 16:32:20 ]
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:52:17 #277
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_181181913
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 16:13 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen hoor, wel degelijk Mattheus 28: 16 - 20. Hier heeft men het over de Drievuldigheid en die moest nog bedacht worden in de 1e eeuw.
Ik dacht dat je in de war was. ;) Interessant gevalletje weer.
pi_181183327
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 16:52 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik dacht dat je in de war was. ;) Interessant gevalletje weer.
Dit was me vroeger al opgevallen dat dit niet juist kon zijn. Blijkt mijn vermoeden juist te zijn. Vergeer is een goede leermeester in het aandachtig lezen. :)
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 18:35:42 #279
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181184189
quote:

[..]

^O^
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:47:39 #280
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_181186047
quote:

[..]

Kletskoek. Het gaat daar niet over de Drievuldigheid.
En er is tekstkritisch niet zoveel aan de hand. Er is geen enkel handschrift of vroege vertaling dat/die iets anders heeft dan de bekende tekst. En dan opeens afgaan op één auteur die deze tekst slordig citeert, is natuurlijk erg onvoorzichtig.
pi_181191129
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 19:47 schreef Cognitor het volgende:

[..]

En er is tekstkritisch niet zoveel aan de hand. Er is geen enkel handschrift of vroege vertaling dat/die iets anders heeft dan de bekende tekst. En dan opeens afgaan op één auteur die deze tekst slordig citeert, is natuurlijk erg onvoorzichtig.
Hebt ge uw 2e eeuwse fragmenten al gevonden pipo ?
  woensdag 15 augustus 2018 @ 06:54:48 #282
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181195735
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 19:47 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Het wordt beschouwd als een sterk argument voor de Drievuldigheid.
quote:
Nu hébben we een derde eeuws citaat en dan is het weer niet goed.
  woensdag 15 augustus 2018 @ 07:38:54 #283
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_181196043
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 06:54 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het wordt beschouwd als een sterk argument voor de Drievuldigheid.
Niet in de normale theologie.
quote:
[..]

Nu hébben we een derde eeuws citaat en dan is het weer niet goed.
Ten eerste schreef Eusebius grotendeels in de 4e eeuw. Ten tweede komen de handschriften voor Eusebius' werk niet uit die tijd natuurlijk, dus als we dezelfde maatstaven aanleggen is dat ook geen 4e-eeuws citaat (niet mijn argument maar als je dezelfde maatstaven wil aanleggen als in die andere kwestie). Ten derde zijn er talloze citaten van dit vers; alleen Eusebius wijkt af.
  woensdag 15 augustus 2018 @ 08:56:15 #285
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_181196684
quote:
Oke en nu zijn fundamentalistische christenen opeens een goede bron?
pi_181196805
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 08:56 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Oke en nu zijn fundamentalistische christenen opeens een goede bron?
Hoepel op of maak jezelf nog meer belachelijk.
  woensdag 15 augustus 2018 @ 10:16:42 #287
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_181198126
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 07:38 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Niet in de normale theologie.
Sorry Wat is dit voor onzin?
quote:
[..]

Ten eerste schreef Eusebius grotendeels in de 4e eeuw. Ten tweede komen de handschriften voor Eusebius' werk niet uit die tijd natuurlijk, dus als we dezelfde maatstaven aanleggen is dat ook geen 4e-eeuws citaat (niet mijn argument maar als je dezelfde maatstaven wil aanleggen als in die andere kwestie). Ten derde zijn er talloze citaten van dit vers; alleen Eusebius wijkt af.
En het is verder niet vreemd dat nergens in het NT de discipelen of apostelen dopen in die drie namen, maar uitsluitend inde naam van Jezus? En dat verschillende encyclopedieën dit ook vermelden?

Gezond verstand gebruiken....

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 15-08-2018 14:17:03 ]
  woensdag 15 augustus 2018 @ 18:44:58 #288
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_181209410
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 10:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Sorry Wat is dit voor onzin?
Ik moet de eerste theoloog nog tegenkomen die deze tekst als bewijs voor de Drievuldigheid ziet.
quote:
[..]

En het is verder niet vreemd dat nergens in het NT de discipelen of apostelen dopen in die drie namen, maar uitsluitend inde naam van Jezus? En dat verschillende encyclopedieën dit ook vermelden?

Gezond verstand gebruiken....
Waarom zou alles in het NT met elkaar overeen moeten stemmen? Ben je opeens fundamentalist geworden?

'Encyclopedieën', tja... daar ben ik niet van onder de indruk.
  woensdag 15 augustus 2018 @ 18:45:24 #289
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_181209417
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 09:05 schreef ATON het volgende:

[..]

Hoepel op of maak jezelf nog meer belachelijk.
Volgens jij sta jij met de broek op de enkels nu je niets anders kunt inbrengen dan prietpraat van christengekkies.
pi_181209628
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 18:45 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Volgens jij sta jij met de broek op de enkels nu je niets anders kunt inbrengen dan prietpraat van christengekkies.
O, ben je nu al tegen jezelf bezig ? Al eens aan therapie gedacht oen ?
pi_181209716
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 18:44 schreef Cognitor het volgende:

Ik moet de eerste theoloog nog tegenkomen die deze tekst als bewijs voor de Drievuldigheid ziet.
Ik heb zo'n sterk vermoeden dat jij zelfs nog nooit één theoloog ontmoet hebt.
  woensdag 15 augustus 2018 @ 20:52:37 #292
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181213199
Ironisch ja... keer op keer vernemen we van onze ATON dat gelovigen niet helder kunnen denken en met agenda's en broodheren werken... Maar wanneer de zoveelste absurde hypothese van ATON opnieuw in vlammen opgaat, probeert hij toch nog zijn gelijk te halen door ultra-orthodox gelovigen aan te halen als bewijslast.

Geef het weer even en die Talpiot-site van een superorthodoxe Jood komt ook weer langs.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 15 augustus 2018 @ 21:34:19 #293
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_181214682
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
broodheren werken... Maar wanneer de zoveelste absurde hypothese van ATON opnieuw in vlammen opgaat, probeert hij toch nog zijn gelijk te halen door ultra-orthodox gelovigen aan te halen als bewijslast.

Ironisch dat Eusebius nu plots niet meetelt.. Maar andere handschriften uit de 10e eeuw wel. Die zeggen precies hoe de kerkvaders erover dachten. Ook al is de eerste helft in het koine en de laatste helft in het latijn. Frappant.

En hoe gaat dat in vlammen op dan? Door opmerkingen als dat is geen normale theologie? Of het negeren van meerdere teksten vanuit de traditie toegekend Eusebius?
  woensdag 15 augustus 2018 @ 21:38:13 #294
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_181214822
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 21:34 schreef Panterjong het volgende:
Ironisch dat Eusebius nu plots niet meetelt.. Maar andere handschriften uit de 10e eeuw wel.
Wat mij betreft telt Eusebius zeker mee, maar vervolgens moet je een afweging maken: hoeveel gewicht legt één auteur in de schaal tegenover tientallen andere auteurs en duizenden tekstgetuigen? Het is veel waarschijnlijker dat Eusebius slordig citeert.
pi_181215502
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ironisch ja... keer op keer vernemen we van onze ATON dat gelovigen niet helder kunnen denken en met agenda's en broodheren werken... Maar wanneer de zoveelste absurde hypothese van ATON opnieuw in vlammen opgaat, probeert hij toch nog zijn gelijk te halen door ultra-orthodox gelovigen aan te halen als bewijslast.

Geef het weer even en die Talpiot-site van een superorthodoxe Jood komt ook weer langs.
Moest het nu door atheïsten worden aangebracht, maar neeeeee ... door gelovigen. Wat voor zielig figuur ben jij wel. De enige die hier al dagen in rook opgaat ben jij oen. De enige die je nog gelijk geeft ben jezelf, zielepoot.
pi_181215561
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 21:38 schreef Cognitor het volgende:

[..]

Wat mij betreft telt Eusebius zeker mee, maar vervolgens moet je een afweging maken: hoeveel gewicht legt één auteur in de schaal tegenover tientallen andere auteurs en duizenden tekstgetuigen? Het is veel waarschijnlijker dat Eusebius slordig citeert.
Hee kijk, daar heb je die andere trol weer. En tellen kan je ook al niet. *O*
  woensdag 15 augustus 2018 @ 22:05:49 #297
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181215676
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 22:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Moest het nu door atheïsten worden aangebracht, maar neeeeee ... door gelovigen. Wat voor zielig figuur ben jij wel. De enige die hier al dagen in rook opgaat ben jij oen. De enige die je nog gelijk geeft ben jezelf, zielepoot.
Het is gewoon je inconsequente handelsmethode... maar die was al bekend. Knippen, plakken en het zo in elkaar lijmen dat je eruit krijgt wat je eruit wil krijgen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 15 augustus 2018 @ 22:08:05 #298
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181215740
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 21:34 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ironisch dat Eusebius nu plots niet meetelt.. Maar andere handschriften uit de 10e eeuw wel. Die zeggen precies hoe de kerkvaders erover dachten. Ook al is de eerste helft in het koine en de laatste helft in het latijn. Frappant.

En hoe gaat dat in vlammen op dan? Door opmerkingen als dat is geen normale theologie? Of het negeren van meerdere teksten vanuit de traditie toegekend Eusebius?
Wat een verleggen van de doelpalen ineens. Is het niet ietwat merkwaardig dat ATON zijn chronische afkeer van gelovigen niet onder stoelen of banken schuift, ja zelfs heeft beweerd dat gelovigen niet helder kunnen denken, maar voor de meest bizarre theorieën (Talpiot) enkel terug kan vallen op websites van wat naar later blijkt ultra-orthodoxe gelovigen te zijn?

Is dat niet een tikkie inconsequent?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  woensdag 15 augustus 2018 @ 22:12:29 #299
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_181215893
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2018 22:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat een verleggen van de doelpalen ineens. Is het niet ietwat merkwaardig dat ATON zijn chronische afkeer van gelovigen niet onder stoelen of banken schuift, ja zelfs heeft beweerd dat gelovigen niet helder kunnen denken, maar voor de meest bizarre theorieën (Talpiot) enkel terug kan vallen op websites van wat naar later blijkt ultra-orthodoxe gelovigen te zijn?

Is dat niet een tikkie inconsequent?
Volgens mij gaf hij in dit geval alleen maar een voorbeeld hoe er vanuit de theologie, of in ieder geval een bepaalde theologie, over gedacht wordt. Hij heeft eerder al aangegeven niets tegen christenen te hebben. Dat sommige christenen hier niet helder nadenken, jij valt daar overigens niet onder, lijkt me verder vrij helder.
  woensdag 15 augustus 2018 @ 22:27:39 #300
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_181216362
Goede bronnen overigens weer ATON...

Laten we eens naar de aannames die op die sites worden gemaakt kijken.

Op een van die websites wordt ad verbatim een zogenaamd stukje uit de Catholic Encylopedia van 1913 getoond waarin zou staan dat "...de Katholieke Kerk de doopformule in de tweede eeuw heeft aangepast". Zogenaamd in het tweede deel, pagina 263. (Katholieke Encyclopedie (Deel 2, blz.263). Hier erkennen de katholieken dat de doop door hun kerk werd veranderd., aldus deze bron).

En wat blijkt? In die hele encyclopedie is dat stuk nergens te vinden. Ook niet op p. 263 van het tweede deel:

https://en.wikisource.org(...)a,_volume_2.djvu/309

De rest volgt. Wees ervan verzekerd dat je 'bronnen' weer aan alle kanten rammelen.

[ Bericht 7% gewijzigd door EttovanBelgie op 15-08-2018 22:43:30 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')