Jij was erbij, natuurlijk. Live meegemaakt. Hahaha!quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 08:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog zo'n verhaaltje dat in de loop der tijd danig is aangedikt. Lazarus de afvallige jood waar Jezus op gaat inpraten en hem terug op de Weg zet en zo opnieuw tot de ' levenden ' gaat behoren. Iets van horen zeggen en doorvertellen is niet steeds een goede bron van informatie.
Neen, maar ik weet wel waar ik het over heb.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 08:50 schreef Hexxenbiest het volgende:
Jij was erbij, natuurlijk. Live meegemaakt. Hahaha!
Aan de context te zien zou je het toch ook letterlijk kunnen nemen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 10:01 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen, maar ik weet wel waar ik het over heb.
Zoals ik je reeds liet weten zijn verschillende van deze verhalen in de loop der tijd aangedikt of aangepast. De versie die wij kennen gaat over een joods gebeuren, maar wel enkele generaties later beschreven door een Romein. Dan moet je daarbij ook rekening houden met de vertalingen van het Grieks naar het Latijn en het Nederlands. Als je alleen al de verschillende Nederlandstalige versies met elkaar vergelijkt, krijg je vaak een heel ander verhaal opgediend.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 10:13 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Aan de context te zien zou je het toch ook letterlijk kunnen nemen.
Waarom denk jij dat het niet zo kan zijn?
Wat wort er in die passage volgens jou beschreven dat er na het laatste oordeel gebeurd?quote:Op vrijdag 10 augustus 2018 20:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat je niet zo goed was in conclusies trekken wist ik al.
Maar hier bedoel ik dan de bijbelse context. In de bijbel is uit de dood opwekken mogelijk.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 10:42 schreef ATON het volgende:
[..]
Zoals ik je reeds liet weten zijn verschillende van deze verhalen in de loop der tijd aangedikt of aangepast. De versie die wij kennen gaat over een joods gebeuren, maar wel enkele generaties later beschreven door een Romein. Dan moet je daarbij ook rekening houden met de vertalingen van het Grieks naar het Latijn en het Nederlands. Als je alleen al de verschillende Nederlandstalige versies met elkaar vergelijkt, krijg je vaak een heel ander verhaal opgediend.
Maar goed, als je meer geloof echt aan het verhaal dat iemand een lijk reeds danig in ontbinding opnieuw tot leven kan wekken, mij niet gelaten.
Als we geen rekening houden met deze latere aandikken van de feiten, kan je voor mijn part aan deze teksten houden.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 11:03 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Maar hier bedoel ik dan de bijbelse context. In de bijbel is uit de dood opwekken mogelijk.
Dat is wel anders dan Jezus die op een wolk terug gaat komen.
Opstanding uit de dood, maar dat is pas in de toekomst volgens de Bijbel en niet in het verleden wat jij geloofd.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 10:45 schreef Manke het volgende:
[..]
Wat wort er in die passage volgens jou beschreven dat er na het laatste oordeel gebeurd?
Er wordt voor deze keer alleen rekening gehouden met wat er in het boek staat dat wij vandaag lezen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 11:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Als we geen rekening houden met deze latere aandikken van de feiten, kan je voor mijn part aan deze teksten houden.
Enkel door leken.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 11:52 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Er wordt voor deze keer alleen rekening gehouden met wat er in het boek staat dat wij vandaag lezen.
Precies.quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 11:16 schreef ATON het volgende:
[..]
Opstanding uit de dood, maar dat is pas in de toekomst volgens de Bijbel en niet in het verleden wat jij geloofd.
Wat betreft het evangelie volgens Marcus wat wij kennen is er nog een tweede versie. Ik veronderstel dat je dit eerst eens grondig doorneemt :quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 12:32 schreef Manke het volgende:
[..]
Precies.
Joh 11:24 Martha zei tegen Hem: Ik weet dat hij zal opstaan bij de opstanding op de laatste dag.
Wat wij geloven is dat Jezus de eerste opgestane is en tot nu toe de laatste. Hij ís de wederopstanding, de wederopstanding aan het einde vindt door Hem plaats.
Markus rept er verder geen woord over.
m16:6 is niet een latere toevoeging, dat wordt enkel gezegd over vs. 9 tot het eind.
Mar 16:5-7 En toen zij het graf ingegaan waren, zagen zij aan de rechterzijde een jongeman zitten, gekleed in een wit, lang gewaad, en zij waren ontdaan. 6 Maar hij zei tegen hen: Wees niet ontdaan. U zoekt Jezus de Nazarener, de Gekruisigde. Hij is opgewekt! Hij is hier niet; zie de plaats waar ze Hem gelegd hadden. 7 Maar ga heen, zeg tegen Zijn discipelen, en Petrus, dat Hij u voorgaat naar Galilea; daar zult u Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.
quote:According to the British scholar in ancient Judaism Philip R. Davies, there is “little or no clear reference … either to immortality or to resurrection from the dead” in the Dead Sea scrolls texts. Both Josephus and the New Testament record that the Sadducees did not believe in an afterlife, but the sources vary on the beliefs of the Pharisees. The New Testament claims that the Pharisees believed in the resurrection, but does not specify whether this included the flesh or not. According to Josephus, who himself was a Pharisee, the Pharisees held that only the soul was immortal and the souls of good people will be reincarnated and “pass into other bodies,” while “the souls of the wicked will suffer eternal punishment.” Paul, who also was a Pharisee, said that at the resurrection what is "sown as a natural body is raised a spiritual body." Jubilees seems to refer to the resurrection of the soul only, or to a more general idea of an immortal soul.
Hoe kan je dat nou adviseren als je meent dat Jezus de wet kwam herstellen, zodat iedereen daarnaar terugkeert?quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 14:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat betreft het evangelie volgens Marcus wat wij kennen is er nog een tweede versie. Ik veronderstel dat je dit eerst eens grondig doorneemt :
https://en.wikipedia.org/wiki/Secret_Gospel_of_Mark
En waarom niet ?quote:Op zaterdag 11 augustus 2018 14:58 schreef Manke het volgende:
[..]
Hoe kan je dat nou adviseren als je meent dat Jezus de wet kwam herstellen, zodat iedereen daarnaar terugkeert?
Ik weet ook niet waar in de bijbel wordt gesproken over het "herstellen" van de wet?quote:
Herstellen van de Wet ( van Mozes ) slaat op de bron ( Torah ), wat toen door de Helleense invloeden wel eens verwaarloosd werd. Vervullen is het toepassen ervan.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 11:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik weet ook niet waar in de bijbel wordt gesproken over het "herstellen" van de wet?
Want er wordt alleen gesproken over het vervullen van de wet door Jezus.
en dat is wat anders dan herstellen.
" Het handschift wordt door de meeste geleerden als een vervalsing gezien. "quote:
Vervullenquote:Op dinsdag 14 augustus 2018 12:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Herstellen van de Wet ( van Mozes ) slaat op de bron ( Torah ), wat toen door de Helleense invloeden wel eens verwaarloosd werd. Vervullen is het toepassen ervan.
Als je het al wist, waarom vraag je me het dan nog ?quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 13:28 schreef Manke het volgende:
[..]
Vervullen
Original: πληρόω
Transliteration: plēroō
Phonetic: play-ro'-o
Thayer Definition:
to make full, to fill up, i.e. to fill to the full
to cause to abound, to furnish or supply liberally
I abound, I am liberally supplied
to render full, i.e. to complete
to fill to the top: so that nothing shall be wanting to full measure, fill to the brim
to consummate: a number
to make complete in every particular, to render perfect
to carry through to the end, to accomplish, carry out, (some undertaking)
to carry into effect, bring to realisation, realise
of matters of duty: to perform, execute
of sayings, promises, prophecies, to bring to pass, ratify, accomplish
to fulfil, i.e. to cause God's will (as made known in the law) to be obeyed as it should be, and God's promises (given through the prophets) to receive fulfilment
Origin: from G4134
TDNT entry: 10:46,9
Part(s) of speech: Verb
Strong's Definition: From G4134; to make replete, that is, (literally) to cram (a net), level up (a hollow), or (figuratively) to furnish (or imbue, diffuse, influence), satisfy, execute (an office), finish (a period or task), verify (or coincide with a prediction), etc.: - accomplish, X after, (be) complete, end, expire, fill (up), fulfil, (be, make) full (come), fully preach, perfect, supply.
Het hoort niet tot het originele, en daar is men het over eens. Het eind van het Mattheus evangelie is ook een latere toevoeging.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 13:24 schreef Manke het volgende:
" Het handschift wordt door de meeste geleerden als een vervalsing gezien. "
Vind jij dat het bij de canon hoort?
In hoeveel manuscripten ontbreekt m28?quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 13:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Het hoort niet tot het originele, en daar is men het over eens. Het eind van het Mattheus evangelie is ook een latere toevoeging.
Zoek het zelf maar op.quote:
Is reeds vroeger gebeurd. En wat is er gevaarlijk aan dit idee ? De waarheid ontdekken ?quote:Ik heb trouwens ook wel eens de gedachte dat constantijn misschien dingen heeft aangepast om heidenen te winnen, met dagen heeft hij dat ook gedaan. Dat is best een gevaarlijk idee.
[/quote]quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 14:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Zoek het zelf maar op.
[..]
Is reeds vroeger gebeurd. En wat is er gevaarlijk aan dit idee ? De waarheid ontdekken ?
Je toch maar eens beter informeren !quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 14:49 schreef Manke het volgende:
Omdat mensen dan misleid worden door betrouwbaar geachte teksten. Maar de waarheid is niet verborgen en het is al aangetoond dat het niet het geval is dat de teksten zijn aangepast.
Je bedoelt Marcus neem ik aan.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 13:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Het hoort niet tot het originele, en daar is men het over eens. Het eind van het Mattheus evangelie is ook een latere toevoeging.
Neen hoor, wel degelijk Mattheus 28: 16 - 20. Hier heeft men het over de Drievuldigheid en die moest nog bedacht worden in de 1e eeuw.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 16:04 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je bedoelt Marcus neem ik aan.
Ik dacht dat je in de war was.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 16:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen hoor, wel degelijk Mattheus 28: 16 - 20. Hier heeft men het over de Drievuldigheid en die moest nog bedacht worden in de 1e eeuw.
http://www.goedbericht.nl/NT/Matteus/28-doopformule.html
Dit was me vroeger al opgevallen dat dit niet juist kon zijn. Blijkt mijn vermoeden juist te zijn. Vergeer is een goede leermeester in het aandachtig lezen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 16:52 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik dacht dat je in de war was.Interessant gevalletje weer.
quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 16:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen hoor, wel degelijk Mattheus 28: 16 - 20. Hier heeft men het over de Drievuldigheid en die moest nog bedacht worden in de 1e eeuw.
http://www.goedbericht.nl/NT/Matteus/28-doopformule.html
Kletskoek. Het gaat daar niet over de Drievuldigheid.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 16:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen hoor, wel degelijk Mattheus 28: 16 - 20. Hier heeft men het over de Drievuldigheid en die moest nog bedacht worden in de 1e eeuw.
http://www.goedbericht.nl/NT/Matteus/28-doopformule.html
Hebt ge uw 2e eeuwse fragmenten al gevonden pipo ?quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 19:47 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Kletskoek. Het gaat daar niet over de Drievuldigheid.
En er is tekstkritisch niet zoveel aan de hand. Er is geen enkel handschrift of vroege vertaling dat/die iets anders heeft dan de bekende tekst. En dan opeens afgaan op één auteur die deze tekst slordig citeert, is natuurlijk erg onvoorzichtig.
Het wordt beschouwd als een sterk argument voor de Drievuldigheid.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 19:47 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Kletskoek. Het gaat daar niet over de Drievuldigheid.
Nu hébben we een derde eeuws citaat en dan is het weer niet goed.quote:En er is tekstkritisch niet zoveel aan de hand. Er is geen enkel handschrift of vroege vertaling dat/die iets anders heeft dan de bekende tekst. En dan opeens afgaan op één auteur die deze tekst slordig citeert, is natuurlijk erg onvoorzichtig.
Niet in de normale theologie.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 06:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het wordt beschouwd als een sterk argument voor de Drievuldigheid.
Ten eerste schreef Eusebius grotendeels in de 4e eeuw. Ten tweede komen de handschriften voor Eusebius' werk niet uit die tijd natuurlijk, dus als we dezelfde maatstaven aanleggen is dat ook geen 4e-eeuws citaat (niet mijn argument maar als je dezelfde maatstaven wil aanleggen als in die andere kwestie). Ten derde zijn er talloze citaten van dit vers; alleen Eusebius wijkt af.quote:[..]
Nu hébben we een derde eeuws citaat en dan is het weer niet goed.
Oke en nu zijn fundamentalistische christenen opeens een goede bron?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 08:51 schreef ATON het volgende:
http://eindtijdinbeeld.nl(...)%20Vader-Zoon-HG.pdf
Hoepel op of maak jezelf nog meer belachelijk.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 08:56 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Oke en nu zijn fundamentalistische christenen opeens een goede bron?
Sorry Wat is dit voor onzin?quote:
En het is verder niet vreemd dat nergens in het NT de discipelen of apostelen dopen in die drie namen, maar uitsluitend inde naam van Jezus? En dat verschillende encyclopedieën dit ook vermelden?quote:[..]
Ten eerste schreef Eusebius grotendeels in de 4e eeuw. Ten tweede komen de handschriften voor Eusebius' werk niet uit die tijd natuurlijk, dus als we dezelfde maatstaven aanleggen is dat ook geen 4e-eeuws citaat (niet mijn argument maar als je dezelfde maatstaven wil aanleggen als in die andere kwestie). Ten derde zijn er talloze citaten van dit vers; alleen Eusebius wijkt af.
Ik moet de eerste theoloog nog tegenkomen die deze tekst als bewijs voor de Drievuldigheid ziet.quote:
Waarom zou alles in het NT met elkaar overeen moeten stemmen? Ben je opeens fundamentalist geworden?quote:[..]
En het is verder niet vreemd dat nergens in het NT de discipelen of apostelen dopen in die drie namen, maar uitsluitend inde naam van Jezus? En dat verschillende encyclopedieën dit ook vermelden?
Gezond verstand gebruiken....
Volgens jij sta jij met de broek op de enkels nu je niets anders kunt inbrengen dan prietpraat van christengekkies.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 09:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Hoepel op of maak jezelf nog meer belachelijk.
O, ben je nu al tegen jezelf bezig ? Al eens aan therapie gedacht oen ?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:45 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Volgens jij sta jij met de broek op de enkels nu je niets anders kunt inbrengen dan prietpraat van christengekkies.
Ik heb zo'n sterk vermoeden dat jij zelfs nog nooit één theoloog ontmoet hebt.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:44 schreef Cognitor het volgende:
Ik moet de eerste theoloog nog tegenkomen die deze tekst als bewijs voor de Drievuldigheid ziet.
Ironisch dat Eusebius nu plots niet meetelt.. Maar andere handschriften uit de 10e eeuw wel. Die zeggen precies hoe de kerkvaders erover dachten. Ook al is de eerste helft in het koine en de laatste helft in het latijn. Frappant.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
broodheren werken... Maar wanneer de zoveelste absurde hypothese van ATON opnieuw in vlammen opgaat, probeert hij toch nog zijn gelijk te halen door ultra-orthodox gelovigen aan te halen als bewijslast.
Wat mij betreft telt Eusebius zeker mee, maar vervolgens moet je een afweging maken: hoeveel gewicht legt één auteur in de schaal tegenover tientallen andere auteurs en duizenden tekstgetuigen? Het is veel waarschijnlijker dat Eusebius slordig citeert.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:34 schreef Panterjong het volgende:
Ironisch dat Eusebius nu plots niet meetelt.. Maar andere handschriften uit de 10e eeuw wel.
Moest het nu door atheïsten worden aangebracht, maar neeeeee ... door gelovigen. Wat voor zielig figuur ben jij wel. De enige die hier al dagen in rook opgaat ben jij oen. De enige die je nog gelijk geeft ben jezelf, zielepoot.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ironisch ja... keer op keer vernemen we van onze ATON dat gelovigen niet helder kunnen denken en met agenda's en broodheren werken... Maar wanneer de zoveelste absurde hypothese van ATON opnieuw in vlammen opgaat, probeert hij toch nog zijn gelijk te halen door ultra-orthodox gelovigen aan te halen als bewijslast.
Geef het weer even en die Talpiot-site van een superorthodoxe Jood komt ook weer langs.
Hee kijk, daar heb je die andere trol weer. En tellen kan je ook al niet.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:38 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Wat mij betreft telt Eusebius zeker mee, maar vervolgens moet je een afweging maken: hoeveel gewicht legt één auteur in de schaal tegenover tientallen andere auteurs en duizenden tekstgetuigen? Het is veel waarschijnlijker dat Eusebius slordig citeert.
Het is gewoon je inconsequente handelsmethode... maar die was al bekend. Knippen, plakken en het zo in elkaar lijmen dat je eruit krijgt wat je eruit wil krijgen.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Moest het nu door atheïsten worden aangebracht, maar neeeeee ... door gelovigen. Wat voor zielig figuur ben jij wel. De enige die hier al dagen in rook opgaat ben jij oen. De enige die je nog gelijk geeft ben jezelf, zielepoot.
Wat een verleggen van de doelpalen ineens. Is het niet ietwat merkwaardig dat ATON zijn chronische afkeer van gelovigen niet onder stoelen of banken schuift, ja zelfs heeft beweerd dat gelovigen niet helder kunnen denken, maar voor de meest bizarre theorieën (Talpiot) enkel terug kan vallen op websites van wat naar later blijkt ultra-orthodoxe gelovigen te zijn?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:34 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ironisch dat Eusebius nu plots niet meetelt.. Maar andere handschriften uit de 10e eeuw wel. Die zeggen precies hoe de kerkvaders erover dachten. Ook al is de eerste helft in het koine en de laatste helft in het latijn. Frappant.
En hoe gaat dat in vlammen op dan? Door opmerkingen als dat is geen normale theologie? Of het negeren van meerdere teksten vanuit de traditie toegekend Eusebius?
Volgens mij gaf hij in dit geval alleen maar een voorbeeld hoe er vanuit de theologie, of in ieder geval een bepaalde theologie, over gedacht wordt. Hij heeft eerder al aangegeven niets tegen christenen te hebben. Dat sommige christenen hier niet helder nadenken, jij valt daar overigens niet onder, lijkt me verder vrij helder.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat een verleggen van de doelpalen ineens. Is het niet ietwat merkwaardig dat ATON zijn chronische afkeer van gelovigen niet onder stoelen of banken schuift, ja zelfs heeft beweerd dat gelovigen niet helder kunnen denken, maar voor de meest bizarre theorieën (Talpiot) enkel terug kan vallen op websites van wat naar later blijkt ultra-orthodoxe gelovigen te zijn?
Is dat niet een tikkie inconsequent?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |