abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181097299
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Nog zo'n verhaaltje dat in de loop der tijd danig is aangedikt. Lazarus de afvallige jood waar Jezus op gaat inpraten en hem terug op de Weg zet en zo opnieuw tot de ' levenden ' gaat behoren. Iets van horen zeggen en doorvertellen is niet steeds een goede bron van informatie. :)
Jij was erbij, natuurlijk. Live meegemaakt. Hahaha!

Maar toch was het niet Lazarus in mijn gedachten. Het was in het oude testament. Een rijke man. Misschien arrogant en toen hij levend was gemaakt gaf hij zijn rijkdom weg.
pi_181098522
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 08:50 schreef Hexxenbiest het volgende:

Jij was erbij, natuurlijk. Live meegemaakt. Hahaha!
Neen, maar ik weet wel waar ik het over heb.
pi_181098694
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 10:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen, maar ik weet wel waar ik het over heb.
Aan de context te zien zou je het toch ook letterlijk kunnen nemen.
Waarom denk jij dat het niet zo kan zijn?
pi_181099301
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 10:13 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Aan de context te zien zou je het toch ook letterlijk kunnen nemen.
Waarom denk jij dat het niet zo kan zijn?
Zoals ik je reeds liet weten zijn verschillende van deze verhalen in de loop der tijd aangedikt of aangepast. De versie die wij kennen gaat over een joods gebeuren, maar wel enkele generaties later beschreven door een Romein. Dan moet je daarbij ook rekening houden met de vertalingen van het Grieks naar het Latijn en het Nederlands. Als je alleen al de verschillende Nederlandstalige versies met elkaar vergelijkt, krijg je vaak een heel ander verhaal opgediend.
Maar goed, als je meer geloof echt aan het verhaal dat iemand een lijk reeds danig in ontbinding opnieuw tot leven kan wekken, mij niet gelaten.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:45:58 #255
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181099346
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2018 20:51 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat je niet zo goed was in conclusies trekken wist ik al.
Wat wort er in die passage volgens jou beschreven dat er na het laatste oordeel gebeurd?
pi_181099565
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 10:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals ik je reeds liet weten zijn verschillende van deze verhalen in de loop der tijd aangedikt of aangepast. De versie die wij kennen gaat over een joods gebeuren, maar wel enkele generaties later beschreven door een Romein. Dan moet je daarbij ook rekening houden met de vertalingen van het Grieks naar het Latijn en het Nederlands. Als je alleen al de verschillende Nederlandstalige versies met elkaar vergelijkt, krijg je vaak een heel ander verhaal opgediend.
Maar goed, als je meer geloof echt aan het verhaal dat iemand een lijk reeds danig in ontbinding opnieuw tot leven kan wekken, mij niet gelaten.
Maar hier bedoel ik dan de bijbelse context. In de bijbel is uit de dood opwekken mogelijk.
Dat is wel anders dan Jezus die op een wolk terug gaat komen.
pi_181099737
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:03 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Maar hier bedoel ik dan de bijbelse context. In de bijbel is uit de dood opwekken mogelijk.
Dat is wel anders dan Jezus die op een wolk terug gaat komen.
Als we geen rekening houden met deze latere aandikken van de feiten, kan je voor mijn part aan deze teksten houden.
pi_181099773
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 10:45 schreef Manke het volgende:

[..]

Wat wort er in die passage volgens jou beschreven dat er na het laatste oordeel gebeurd?
Opstanding uit de dood, maar dat is pas in de toekomst volgens de Bijbel en niet in het verleden wat jij geloofd.
pi_181100352
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:15 schreef ATON het volgende:

[..]

Als we geen rekening houden met deze latere aandikken van de feiten, kan je voor mijn part aan deze teksten houden.
Er wordt voor deze keer alleen rekening gehouden met wat er in het boek staat dat wij vandaag lezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2018 11:52:42 ]
pi_181100728
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:52 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Er wordt voor deze keer alleen rekening gehouden met wat er in het boek staat dat wij vandaag lezen.
Enkel door leken.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:32:53 #261
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181100996
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 11:16 schreef ATON het volgende:

[..]

Opstanding uit de dood, maar dat is pas in de toekomst volgens de Bijbel en niet in het verleden wat jij geloofd.
Precies.
Joh 11:24 Martha zei tegen Hem: Ik weet dat hij zal opstaan bij de opstanding op de laatste dag.

Wat wij geloven is dat Jezus de eerste opgestane is en tot nu toe de laatste. Hij ís de wederopstanding, de wederopstanding aan het einde vindt door Hem plaats.
Markus rept er verder geen woord over.
m16:6 is niet een latere toevoeging, dat wordt enkel gezegd over vs. 9 tot het eind.

Mar 16:5-7 En toen zij het graf ingegaan waren, zagen zij aan de rechterzijde een jongeman zitten, gekleed in een wit, lang gewaad, en zij waren ontdaan. 6 Maar hij zei tegen hen: Wees niet ontdaan. U zoekt Jezus de Nazarener, de Gekruisigde. Hij is opgewekt! Hij is hier niet; zie de plaats waar ze Hem gelegd hadden. 7 Maar ga heen, zeg tegen Zijn discipelen, en Petrus, dat Hij u voorgaat naar Galilea; daar zult u Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.
pi_181103572
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 12:32 schreef Manke het volgende:

[..]

Precies.
Joh 11:24 Martha zei tegen Hem: Ik weet dat hij zal opstaan bij de opstanding op de laatste dag.

Wat wij geloven is dat Jezus de eerste opgestane is en tot nu toe de laatste. Hij ís de wederopstanding, de wederopstanding aan het einde vindt door Hem plaats.
Markus rept er verder geen woord over.
m16:6 is niet een latere toevoeging, dat wordt enkel gezegd over vs. 9 tot het eind.

Mar 16:5-7 En toen zij het graf ingegaan waren, zagen zij aan de rechterzijde een jongeman zitten, gekleed in een wit, lang gewaad, en zij waren ontdaan. 6 Maar hij zei tegen hen: Wees niet ontdaan. U zoekt Jezus de Nazarener, de Gekruisigde. Hij is opgewekt! Hij is hier niet; zie de plaats waar ze Hem gelegd hadden. 7 Maar ga heen, zeg tegen Zijn discipelen, en Petrus, dat Hij u voorgaat naar Galilea; daar zult u Hem zien, zoals Hij u gezegd heeft.
Wat betreft het evangelie volgens Marcus wat wij kennen is er nog een tweede versie. Ik veronderstel dat je dit eerst eens grondig doorneemt :
https://en.wikipedia.org/wiki/Secret_Gospel_of_Mark

En wat betreft de opstanding uit de dood waar jij naar refereert bedoeld men zuiver spiritueel en niet het tot leven brengen van een dood lichaam, wat wel het geval zou zijn na het laatste oordeel.
quote:
According to the British scholar in ancient Judaism Philip R. Davies, there is “little or no clear reference … either to immortality or to resurrection from the dead” in the Dead Sea scrolls texts. Both Josephus and the New Testament record that the Sadducees did not believe in an afterlife, but the sources vary on the beliefs of the Pharisees. The New Testament claims that the Pharisees believed in the resurrection, but does not specify whether this included the flesh or not. According to Josephus, who himself was a Pharisee, the Pharisees held that only the soul was immortal and the souls of good people will be reincarnated and “pass into other bodies,” while “the souls of the wicked will suffer eternal punishment.” Paul, who also was a Pharisee, said that at the resurrection what is "sown as a natural body is raised a spiritual body." Jubilees seems to refer to the resurrection of the soul only, or to a more general idea of an immortal soul.
  zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:58:41 #263
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181104002
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat betreft het evangelie volgens Marcus wat wij kennen is er nog een tweede versie. Ik veronderstel dat je dit eerst eens grondig doorneemt :
https://en.wikipedia.org/wiki/Secret_Gospel_of_Mark
Hoe kan je dat nou adviseren als je meent dat Jezus de wet kwam herstellen, zodat iedereen daarnaar terugkeert?
pi_181105935
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 14:58 schreef Manke het volgende:

[..]

Hoe kan je dat nou adviseren als je meent dat Jezus de wet kwam herstellen, zodat iedereen daarnaar terugkeert?
En waarom niet ?
pi_181174849
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 17:04 schreef ATON het volgende:

[..]

En waarom niet ?
Ik weet ook niet waar in de bijbel wordt gesproken over het "herstellen" van de wet?
Want er wordt alleen gesproken over het vervullen van de wet door Jezus.
en dat is wat anders dan herstellen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_181175519
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 11:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik weet ook niet waar in de bijbel wordt gesproken over het "herstellen" van de wet?
Want er wordt alleen gesproken over het vervullen van de wet door Jezus.
en dat is wat anders dan herstellen.
Herstellen van de Wet ( van Mozes ) slaat op de bron ( Torah ), wat toen door de Helleense invloeden wel eens verwaarloosd werd. Vervullen is het toepassen ervan.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:24:58 #267
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181176959
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2018 17:04 schreef ATON het volgende:

[..]

En waarom niet ?
" Het handschift wordt door de meeste geleerden als een vervalsing gezien. "

Vind jij dat het bij de canon hoort?

Meestal ben je niet zo kritisch op gnostieke teksten en vervalsingen, dat komt omdat je er totaal geen waarde aan hecht op alle vlakken, historisch, filologisch, theologisch.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:28:06 #268
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181177027
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 12:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Herstellen van de Wet ( van Mozes ) slaat op de bron ( Torah ), wat toen door de Helleense invloeden wel eens verwaarloosd werd. Vervullen is het toepassen ervan.
Vervullen

Original: πληρόω
Transliteration: plēroō
Phonetic: play-ro'-o
Thayer Definition:
to make full, to fill up, i.e. to fill to the full
to cause to abound, to furnish or supply liberally
I abound, I am liberally supplied
to render full, i.e. to complete
to fill to the top: so that nothing shall be wanting to full measure, fill to the brim
to consummate: a number
to make complete in every particular, to render perfect
to carry through to the end, to accomplish, carry out, (some undertaking)
to carry into effect, bring to realisation, realise
of matters of duty: to perform, execute
of sayings, promises, prophecies, to bring to pass, ratify, accomplish
to fulfil, i.e. to cause God's will (as made known in the law) to be obeyed as it should be, and God's promises (given through the prophets) to receive fulfilment
Origin: from G4134
TDNT entry: 10:46,9
Part(s) of speech: Verb
Strong's Definition: From G4134; to make replete, that is, (literally) to cram (a net), level up (a hollow), or (figuratively) to furnish (or imbue, diffuse, influence), satisfy, execute (an office), finish (a period or task), verify (or coincide with a prediction), etc.: - accomplish, X after, (be) complete, end, expire, fill (up), fulfil, (be, make) full (come), fully preach, perfect, supply.
pi_181177157
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:28 schreef Manke het volgende:

[..]

Vervullen

Original: πληρόω
Transliteration: plēroō
Phonetic: play-ro'-o
Thayer Definition:
to make full, to fill up, i.e. to fill to the full
to cause to abound, to furnish or supply liberally
I abound, I am liberally supplied
to render full, i.e. to complete
to fill to the top: so that nothing shall be wanting to full measure, fill to the brim
to consummate: a number
to make complete in every particular, to render perfect
to carry through to the end, to accomplish, carry out, (some undertaking)
to carry into effect, bring to realisation, realise
of matters of duty: to perform, execute
of sayings, promises, prophecies, to bring to pass, ratify, accomplish
to fulfil, i.e. to cause God's will (as made known in the law) to be obeyed as it should be, and God's promises (given through the prophets) to receive fulfilment
Origin: from G4134
TDNT entry: 10:46,9
Part(s) of speech: Verb
Strong's Definition: From G4134; to make replete, that is, (literally) to cram (a net), level up (a hollow), or (figuratively) to furnish (or imbue, diffuse, influence), satisfy, execute (an office), finish (a period or task), verify (or coincide with a prediction), etc.: - accomplish, X after, (be) complete, end, expire, fill (up), fulfil, (be, make) full (come), fully preach, perfect, supply.
Als je het al wist, waarom vraag je me het dan nog ?
pi_181177209
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:24 schreef Manke het volgende:

" Het handschift wordt door de meeste geleerden als een vervalsing gezien. "

Vind jij dat het bij de canon hoort?
Het hoort niet tot het originele, en daar is men het over eens. Het eind van het Mattheus evangelie is ook een latere toevoeging.
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:44:51 #271
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181177406
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Het hoort niet tot het originele, en daar is men het over eens. Het eind van het Mattheus evangelie is ook een latere toevoeging.
In hoeveel manuscripten ontbreekt m28?

Ik heb trouwens ook wel eens de gedachte dat constantijn misschien dingen heeft aangepast om heidenen te winnen, met dagen heeft hij dat ook gedaan. Dat is best een gevaarlijk idee.
pi_181177841
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:44 schreef Manke het volgende:

In hoeveel manuscripten ontbreekt m28?
Zoek het zelf maar op.

quote:
Ik heb trouwens ook wel eens de gedachte dat constantijn misschien dingen heeft aangepast om heidenen te winnen, met dagen heeft hij dat ook gedaan. Dat is best een gevaarlijk idee.
Is reeds vroeger gebeurd. En wat is er gevaarlijk aan dit idee ? De waarheid ontdekken ?
[/quote]
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:49:58 #273
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_181178942
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 14:00 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoek het zelf maar op.

[..]

Is reeds vroeger gebeurd. En wat is er gevaarlijk aan dit idee ? De waarheid ontdekken ?
[/quote]
Omdat mensen dan misleid worden door betrouwbaar geachte teksten. Maar de waarheid is niet verborgen en het is al aangetoond dat het niet het geval is dat de teksten zijn aangepast.
pi_181179413
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 14:49 schreef Manke het volgende:

Omdat mensen dan misleid worden door betrouwbaar geachte teksten. Maar de waarheid is niet verborgen en het is al aangetoond dat het niet het geval is dat de teksten zijn aangepast.
Je toch maar eens beter informeren !
  dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:04:49 #275
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_181180803
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2018 13:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Je bedoelt Marcus neem ik aan.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')