Neen hoor, wel degelijk Mattheus 28: 16 - 20. Hier heeft men het over de Drievuldigheid en die moest nog bedacht worden in de 1e eeuw.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 16:04 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Je bedoelt Marcus neem ik aan.
Ik dacht dat je in de war was.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 16:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen hoor, wel degelijk Mattheus 28: 16 - 20. Hier heeft men het over de Drievuldigheid en die moest nog bedacht worden in de 1e eeuw.
http://www.goedbericht.nl/NT/Matteus/28-doopformule.html
Dit was me vroeger al opgevallen dat dit niet juist kon zijn. Blijkt mijn vermoeden juist te zijn. Vergeer is een goede leermeester in het aandachtig lezen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 16:52 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik dacht dat je in de war was.Interessant gevalletje weer.
quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 16:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen hoor, wel degelijk Mattheus 28: 16 - 20. Hier heeft men het over de Drievuldigheid en die moest nog bedacht worden in de 1e eeuw.
http://www.goedbericht.nl/NT/Matteus/28-doopformule.html
Kletskoek. Het gaat daar niet over de Drievuldigheid.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 16:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Neen hoor, wel degelijk Mattheus 28: 16 - 20. Hier heeft men het over de Drievuldigheid en die moest nog bedacht worden in de 1e eeuw.
http://www.goedbericht.nl/NT/Matteus/28-doopformule.html
Hebt ge uw 2e eeuwse fragmenten al gevonden pipo ?quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 19:47 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Kletskoek. Het gaat daar niet over de Drievuldigheid.
En er is tekstkritisch niet zoveel aan de hand. Er is geen enkel handschrift of vroege vertaling dat/die iets anders heeft dan de bekende tekst. En dan opeens afgaan op één auteur die deze tekst slordig citeert, is natuurlijk erg onvoorzichtig.
Het wordt beschouwd als een sterk argument voor de Drievuldigheid.quote:Op dinsdag 14 augustus 2018 19:47 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Kletskoek. Het gaat daar niet over de Drievuldigheid.
Nu hébben we een derde eeuws citaat en dan is het weer niet goed.quote:En er is tekstkritisch niet zoveel aan de hand. Er is geen enkel handschrift of vroege vertaling dat/die iets anders heeft dan de bekende tekst. En dan opeens afgaan op één auteur die deze tekst slordig citeert, is natuurlijk erg onvoorzichtig.
Niet in de normale theologie.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 06:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het wordt beschouwd als een sterk argument voor de Drievuldigheid.
Ten eerste schreef Eusebius grotendeels in de 4e eeuw. Ten tweede komen de handschriften voor Eusebius' werk niet uit die tijd natuurlijk, dus als we dezelfde maatstaven aanleggen is dat ook geen 4e-eeuws citaat (niet mijn argument maar als je dezelfde maatstaven wil aanleggen als in die andere kwestie). Ten derde zijn er talloze citaten van dit vers; alleen Eusebius wijkt af.quote:[..]
Nu hébben we een derde eeuws citaat en dan is het weer niet goed.
Oke en nu zijn fundamentalistische christenen opeens een goede bron?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 08:51 schreef ATON het volgende:
http://eindtijdinbeeld.nl(...)%20Vader-Zoon-HG.pdf
Hoepel op of maak jezelf nog meer belachelijk.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 08:56 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Oke en nu zijn fundamentalistische christenen opeens een goede bron?
Sorry Wat is dit voor onzin?quote:
En het is verder niet vreemd dat nergens in het NT de discipelen of apostelen dopen in die drie namen, maar uitsluitend inde naam van Jezus? En dat verschillende encyclopedieën dit ook vermelden?quote:[..]
Ten eerste schreef Eusebius grotendeels in de 4e eeuw. Ten tweede komen de handschriften voor Eusebius' werk niet uit die tijd natuurlijk, dus als we dezelfde maatstaven aanleggen is dat ook geen 4e-eeuws citaat (niet mijn argument maar als je dezelfde maatstaven wil aanleggen als in die andere kwestie). Ten derde zijn er talloze citaten van dit vers; alleen Eusebius wijkt af.
Ik moet de eerste theoloog nog tegenkomen die deze tekst als bewijs voor de Drievuldigheid ziet.quote:
Waarom zou alles in het NT met elkaar overeen moeten stemmen? Ben je opeens fundamentalist geworden?quote:[..]
En het is verder niet vreemd dat nergens in het NT de discipelen of apostelen dopen in die drie namen, maar uitsluitend inde naam van Jezus? En dat verschillende encyclopedieën dit ook vermelden?
Gezond verstand gebruiken....
Volgens jij sta jij met de broek op de enkels nu je niets anders kunt inbrengen dan prietpraat van christengekkies.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 09:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Hoepel op of maak jezelf nog meer belachelijk.
O, ben je nu al tegen jezelf bezig ? Al eens aan therapie gedacht oen ?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:45 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Volgens jij sta jij met de broek op de enkels nu je niets anders kunt inbrengen dan prietpraat van christengekkies.
Ik heb zo'n sterk vermoeden dat jij zelfs nog nooit één theoloog ontmoet hebt.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 18:44 schreef Cognitor het volgende:
Ik moet de eerste theoloog nog tegenkomen die deze tekst als bewijs voor de Drievuldigheid ziet.
Ironisch dat Eusebius nu plots niet meetelt.. Maar andere handschriften uit de 10e eeuw wel. Die zeggen precies hoe de kerkvaders erover dachten. Ook al is de eerste helft in het koine en de laatste helft in het latijn. Frappant.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
broodheren werken... Maar wanneer de zoveelste absurde hypothese van ATON opnieuw in vlammen opgaat, probeert hij toch nog zijn gelijk te halen door ultra-orthodox gelovigen aan te halen als bewijslast.
Wat mij betreft telt Eusebius zeker mee, maar vervolgens moet je een afweging maken: hoeveel gewicht legt één auteur in de schaal tegenover tientallen andere auteurs en duizenden tekstgetuigen? Het is veel waarschijnlijker dat Eusebius slordig citeert.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:34 schreef Panterjong het volgende:
Ironisch dat Eusebius nu plots niet meetelt.. Maar andere handschriften uit de 10e eeuw wel.
Moest het nu door atheïsten worden aangebracht, maar neeeeee ... door gelovigen. Wat voor zielig figuur ben jij wel. De enige die hier al dagen in rook opgaat ben jij oen. De enige die je nog gelijk geeft ben jezelf, zielepoot.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 20:52 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ironisch ja... keer op keer vernemen we van onze ATON dat gelovigen niet helder kunnen denken en met agenda's en broodheren werken... Maar wanneer de zoveelste absurde hypothese van ATON opnieuw in vlammen opgaat, probeert hij toch nog zijn gelijk te halen door ultra-orthodox gelovigen aan te halen als bewijslast.
Geef het weer even en die Talpiot-site van een superorthodoxe Jood komt ook weer langs.
Hee kijk, daar heb je die andere trol weer. En tellen kan je ook al niet.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:38 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Wat mij betreft telt Eusebius zeker mee, maar vervolgens moet je een afweging maken: hoeveel gewicht legt één auteur in de schaal tegenover tientallen andere auteurs en duizenden tekstgetuigen? Het is veel waarschijnlijker dat Eusebius slordig citeert.
Het is gewoon je inconsequente handelsmethode... maar die was al bekend. Knippen, plakken en het zo in elkaar lijmen dat je eruit krijgt wat je eruit wil krijgen.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Moest het nu door atheïsten worden aangebracht, maar neeeeee ... door gelovigen. Wat voor zielig figuur ben jij wel. De enige die hier al dagen in rook opgaat ben jij oen. De enige die je nog gelijk geeft ben jezelf, zielepoot.
Wat een verleggen van de doelpalen ineens. Is het niet ietwat merkwaardig dat ATON zijn chronische afkeer van gelovigen niet onder stoelen of banken schuift, ja zelfs heeft beweerd dat gelovigen niet helder kunnen denken, maar voor de meest bizarre theorieën (Talpiot) enkel terug kan vallen op websites van wat naar later blijkt ultra-orthodoxe gelovigen te zijn?quote:Op woensdag 15 augustus 2018 21:34 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ironisch dat Eusebius nu plots niet meetelt.. Maar andere handschriften uit de 10e eeuw wel. Die zeggen precies hoe de kerkvaders erover dachten. Ook al is de eerste helft in het koine en de laatste helft in het latijn. Frappant.
En hoe gaat dat in vlammen op dan? Door opmerkingen als dat is geen normale theologie? Of het negeren van meerdere teksten vanuit de traditie toegekend Eusebius?
Volgens mij gaf hij in dit geval alleen maar een voorbeeld hoe er vanuit de theologie, of in ieder geval een bepaalde theologie, over gedacht wordt. Hij heeft eerder al aangegeven niets tegen christenen te hebben. Dat sommige christenen hier niet helder nadenken, jij valt daar overigens niet onder, lijkt me verder vrij helder.quote:Op woensdag 15 augustus 2018 22:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat een verleggen van de doelpalen ineens. Is het niet ietwat merkwaardig dat ATON zijn chronische afkeer van gelovigen niet onder stoelen of banken schuift, ja zelfs heeft beweerd dat gelovigen niet helder kunnen denken, maar voor de meest bizarre theorieën (Talpiot) enkel terug kan vallen op websites van wat naar later blijkt ultra-orthodoxe gelovigen te zijn?
Is dat niet een tikkie inconsequent?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |