De apostolische overlevering.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 20:01 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Waar baseer jij de goddelijkheid van Jezus op?
Ongeacht waar die apostolische overlevering op gebaseerd is?quote:Op woensdag 8 augustus 2018 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De apostolische overlevering.
Gisteren was het nog Bethlehem. Dan ben je zeker ook vergeten dat jij daar met lege handen stond toen ik om bewijs vroeg.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 10:53 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Het is inderdaad wel duidelijk dat je mijn posts niet nauwkeurig leest.
Omdat ik niet geinteresseerd ben in je leugens en hersenspinsels
[quote]Net als bij het Nazaret-debacle.
Ik ben hier altijd eerlijk over geweest. Het falen van jouw kennis van het koine had ik overigens daarvoor al aangetoond toen we het over het purper en de opstanding hadden. En toch blijf je die integere pseudowetenschapper hier uit hangen. Ik lach me kapot over hoe jij steeds door de mand valt.quote:Daar bleek na vele pagina's dat je toe moest geven dat je kennis van het Grieks ver onder de maat is.
Vernedering omdat ik ook een keer een fout maak. Zielig puber figuur ben je dat je in dit soort termen denkt.quote:Je had je die vernedering kunnen besparen door gewoon mijn posts nauwkeurig te lezen om te zien dat ik uiteraard gelijk had.
Dat hoef je mij niet uit te leggen, je haalt alles van sites af als http://www.earlychristianwritings.com. Ik heb zelf ook google hoor. Het verschil tussen wetenschappers en charlatans zoals jij is dat ze niet zomaar iets aannemen en niet zomaar dingen erbij verzinnen. Ik heb inmiddels meerdere onderzoeken naar Ignatius bestudeerd. Nergens wordt gesproken over fragmenten uit de 2e eeuw. Die heb je simpelweg verzonnen.quote:Zo ook hier: ik leg keer op keer uit hoe classici erbij komen om op basis van middeleeuwse handschriften iets over de visie van auteurs van soms wel meer dan een millennium eerder te zeggen. Maar wat je in feite zegt is: lalalala vertel mij niet hoe wetenschappers het weten ik leg heel andere maatstaven aan.
Die is gebaseerd op schrift en traditie.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 20:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ongeacht waar die apostolische overlevering op gebaseerd is?
Cognitor doet wel meer dan iets van een website halen hoor... Veel meer. Daarbij is zijn relaas aangaande tekst- en schriftkritiek en de wijze waarop men met klassieke geschriften omgaat gewoon correct.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 20:08 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Gisteren was het nog Bethlehem. Dan ben je zeker ook vergeten dat jij daar met lege handen stond toen ik om bewijs vroeg.
[..]
Ik ben hier altijd eerlijk over geweest. Het falen van jouw kennis van het koine had ik overigens daarvoor al aangetoond toen we het over het purper en de opstanding hadden. En toch blijf je die integere pseudowetenschapper hier uit hangen. Ik lach me kapot over hoe jij steeds door de mand valt.
[..]
Vernedering omdat ik ook een keer een fout maak. Zielig puber figuur ben je dat je in dit soort termen denkt.
[..]
Dat hoef je mij niet uit te leggen, je haalt alles van sites af als http://www.earlychristianwritings.com. Ik heb zelf ook google hoor. Het verschil tussen wetenschappers en charlatans zoals jij is dat ze niet zomaar iets aannemen en niet zomaar dingen erbij verzinnen. Ik heb inmiddels meerdere onderzoeken naar Ignatius bestudeerd. Nergens wordt gesproken over fragmenten uit de 2e eeuw. Die heb je simpelweg verzonnen.
Non vincit nisi veritas, ouwe leugenaar
Hij beschouwt het evangelie van Thomas (naast andere apocriefe gospels) als ouder dan de canonieke boeken. (jaren 50 eerste eeuw)quote:Op woensdag 8 augustus 2018 17:52 schreef ATON het volgende:
[..]
John Dominic Crossan, who considers Secret Mark to be not only authentic, but also the model of the canonical Gospel of Mark.
In die versie lezen we waarschijnlijk hoe Warrior Jesus en zijn zwaarbewapende discipelen de Tempel bezetten.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 20:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hij beschouwt het evangelie van Thomas (naast andere apocriefe gospels) als ouder dan de canonieke boeken. (jaren 50 eerste eeuw)
Zou een mooie vondst zijn, Marcus uncensored.![]()
En de tempelbewakers riepen verschrikt: "De Gall....de Gall....."quote:Op woensdag 8 augustus 2018 20:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
In die versie lezen we waarschijnlijk hoe Warrior Jesus en zijn zwaarbewapende discipelen de Tempel bezetten.
Ja zeker. Vals nichterig gedrag, op de man spelen, woorden verdraaien, aannamen doen bij gebrek aan bewijs en fragmenten uit de 2e eeuw verzinnen.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Cognitor doet wel meer dan iets van een website halen hoor... Veel meer.
Liegen lijkt mij geen juiste methode.quote:Daarbij is zijn relaas aangaande tekst- en schriftkritiek en de wijze waarop men met klassieke geschriften omgaat gewoon correct.
Alsof ik me daar mee bezig heb gehouden. Het enige dat voor mij urgent is zijn die fragmenten uit de 2e eeuw. Dat snap je nu inmiddels toch wel.quote:Ik ben wel benieuwd welke wetenschappers jij dan weer gevonden hebt die sowieso de consensus aangaande Ignatius' midden-redactie verwerpen. En nog veel urgenter: op welke gronden zij dat doen.
Het gnostisch evangelie van Marcus zal je bedoelen. Er is geen enkele aanleiding geweest om een gnostisch of ander evangelie te schrijven voor het jaar 70. Ik ben het op dat punt het niet met hem eens als Crossan dat geschreven heeft. Geen enkel evangelie wat we kennen is het origineel. Wel is duidelijk dat zowat 20 jaar later de evangelies van Mattheus en Lukas (en later zeker Johannes ) doorspekt zijn van gnostisch gedachtegoed. We beschikken enkel kopieën van kopieën. Ik heb zo'n sterk vermoeden dat het Marcus evangelie hier ook aan is aangepast en dat het "geheim evangelie van Marcus" een latere herwerking is voor het eind van de 1e eeuw. Ik zie niet in waarom Marcus een versie zou hebben geschreven waar hij zowat alle gnostisch gedachtegoed uitlaten hebben. Dit is wat ik er van denk.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 20:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hij beschouwt het evangelie van Thomas (naast andere apocriefe gospels) als ouder dan de canonieke boeken. (jaren 50 eerste eeuw)
Zou een mooie vondst zijn, Marcus uncensored.![]()
Zeker dement aan het worden?quote:Op woensdag 8 augustus 2018 20:08 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Gisteren was het nog Bethlehem. Dan ben je zeker ook vergeten dat jij daar met lege handen stond toen ik om bewijs vroeg.
In jouw verwarde geest misschien. Ik zie niemand meelachen.quote:[..]
Ik ben hier altijd eerlijk over geweest. Het falen van jouw kennis van het koine had ik overigens daarvoor al aangetoond toen we het over het purper en de opstanding hadden. En toch blijf je die integere pseudowetenschapper hier uit hangen. Ik lach me kapot over hoe jij steeds door de mand valt.
Ja nu opeens doe je volwassen, maar ondertussen kun je uit pure incompetentie slechts de ad-hominemkaart spelen. Je gebrek aan inhoudelijke reactie op mijn zorgvuldige uiteenzettingen is tamelijk schrijnend aan het worden.quote:[..]
Vernedering omdat ik ook een keer een fout maak. Zielig puber figuur ben je dat je in dit soort termen denkt.
Als dat zo was, was het niet zo moeilijk mij te weerleggen. Maar aangezien ik precies uitleg hoe de zaken wetenschappelijk gezien in elkaar steken, kun jij niet anders dan dit soort goedkope reacties geven.quote:[..]
Dat hoef je mij niet uit te leggen, je haalt alles van sites af als http://www.earlychristianwritings.com. Ik heb zelf ook google hoor.
Iedereen die kan teruglezen kan zien dat ik nergens beweerd heb dat er materiële fragmenten van Ignatius uit de 2e eeuw zijn. Wat ik wel gezegd heb, is dat 2e-eeuwse auteurs Ignatius citeren, alluderen en refereren. En gezien de separate stemmata van de handschriften van die auteurs kunnen we gevoegelijk aannemen dat dit de 2e-eeuwse situatie weerspiegelt.quote:Het verschil tussen wetenschappers en charlatans zoals jij is dat ze niet zomaar iets aannemen en niet zomaar dingen erbij verzinnen. Ik heb inmiddels meerdere onderzoeken naar Ignatius bestudeerd. Nergens wordt gesproken over fragmenten uit de 2e eeuw. Die heb je simpelweg verzonnen.
Non vincit nisi veritas, ouwe leugenaar
Het verbaast me niets dat een gekkie als ATON weer hersenloos achter een 20e-eeuwse vervalsing aanhobbelt.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 21:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Het gnostisch evangelie van Marcus zal je bedoelen. Er is geen enkele aanleiding geweest om een gnostisch of ander evangelie te schrijven voor het jaar 70. Ik ben het op dat punt het niet met hem eens als Crossan dat geschreven heeft. Geen enkel evangelie wat we kennen is het origineel. Wel is duidelijk dat zowat 20 jaar later de evangelies van Mattheus en Lukas (en later zeker Johannes ) doorspekt zijn van gnostisch gedachtegoed. We beschikken enkel kopieën van kopieën. Ik heb zo'n sterk vermoeden dat het Marcus evangelie hier ook aan is aangepast en dat het "geheim evangelie van Marcus" een latere herwerking is voor het eind van de 1e eeuw. Ik zie niet in waarom Marcus een versie zou hebben geschreven waar hij zowat alle gnostisch gedachtegoed uitlaten hebben. Dit is wat ik er van denk.
Kom op zeg. Je bent nu toch niet in de overtuiging dat je met archeologisch bewijs aangetoond hebt dat Nazareth ten tijde van Jezus al zo genoemd werd?quote:
Weet je, jij hebt van alles over mij beweert waarvan ik vind dat dit voor geen meter klopt. Onder andere dat ik een strijd voer tegen religie of iets in die trant. Dat vind ik zielig gedrag, totaal uit de lucht gegrepen en volstrekt tegenovergesteld van hoe ik er in sta. Het zou best eens kunnen dat ik religieuzer ben dan jou en Etto te samen.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 21:09 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Zeker dement aan het worden?
[..]
In jouw verwarde geest misschien. Ik zie niemand meelachen.
[..]
Ja nu opeens doe je volwassen, maar ondertussen kun je uit pure incompetentie slechts de ad-hominemkaart spelen. Je gebrek aan inhoudelijke reactie op mijn zorgvuldige uiteenzettingen is tamelijk schrijnend aan het worden.
[..]
Als dat zo was, was het niet zo moeilijk mij te weerleggen. Maar aangezien ik precies uitleg hoe de zaken wetenschappelijk gezien in elkaar steken, kun jij niet anders dan dit soort goedkope reacties geven.
[..]
Iedereen die kan teruglezen kan zien dat ik nergens beweerd heb dat er materiële fragmenten van Ignatius uit de 2e eeuw zijn. Wat ik wel gezegd heb, is dat 2e-eeuwse auteurs Ignatius citeren, alluderen en refereren. En gezien de separate stemmata van de handschriften van die auteurs kunnen we gevoegelijk aannemen dat dit de 2e-eeuwse situatie weerspiegelt.
Dan had ik vers 9 er bij moeten plaatsen sorry, maar abij deze als nog.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 16:55 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Waar in deze teksten staat de wolk?
Dat zegt niet dat hij op een wolk weg was gegaan, maar dat ze hem niet meer konden zien omdat een wolk voor hem verscheen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 16:20 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Dan had ik vers 9 er bij moeten plaatsen sorry, maar abij deze als nog.![]()
9 En nadat Hij dit gezegd had, werd Hij opgenomen terwijl zij het zagen, en een wolk onttrok Hem aan hun ogen.
Het is in ieder geval iets met een wolk. dat kun je niet ontkennen.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 16:28 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Dat zegt niet dat hij op een wolk weg was gegaan, maar dat ze hem niet meer konden zien omdat een wolk voor hem verscheen.
Het heeft niets te maken met pietluttigheid. Omdat dit geval wel toe doet. Het geeft namelijk een heel ander beeld. Zie je dat zelf niet?quote:Op donderdag 9 augustus 2018 16:36 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Het is in ieder geval iets met een wolk. dat kun je niet ontkennen.
als je echt piet luttig wil gaan doen
Was voorzeker een UFO.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 16:36 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Het is in ieder geval iets met een wolk. dat kun je niet ontkennen.
als je echt piet luttig wil gaan doen
voor de wederkomst maakt het vrij weinig uit.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 16:38 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Het heeft niets te maken met pietluttigheid. Omdat dit geval wel toe doet. Het geeft namelijk een heel ander beeld. Zie je dat zelf niet?
Het is best mogelijk dat ze die teksten geredigeerd hebben zoals ze met het N.T. gedaan hebben.quote:Op donderdag 9 augustus 2018 16:37 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar zijn de teksten van Flavius Josephus niet eigenlijk al genoeg bewijs voor het bestaan van Jezus?
iets met info die het ene oor bij mij in gaat en het andere er meteen weer uit, gezien het onzinnig is.quote:
Blijkbaar niet...quote:Op donderdag 9 augustus 2018 16:38 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Het heeft niets te maken met pietluttigheid. Omdat dit geval wel toe doet. Het geeft namelijk een heel ander beeld. Zie je dat zelf niet?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |