Dan heb je de posts van Cognitor niet aandachtig genoeg gelezen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2018 14:28 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De handschriften van die werken zijn van veel latere data waarmee niets aangetoond is over de 1e en 2e eeuw. Vandaar mijn vraag steeds aan Cognitor waar de fragmenten uit de 2e eeuw te vinden zijn die er volgens hem zouden zijn. Maar inmiddels denk ik niet dat die fragmenten bestaan aangezien hij antwoorden hierop ontwijkt en er allerlei irrelevante zaken bij haalt.
Als blijkt dat in die 2e eeuwse fragmenten gesproken wordt over Jezus als godheid dan is er in ieder geval iets aangetoond. Het zou dan helemaal mooi zijn als er dan ook nog aangetoond wordt dat deze fragmenten zonder aanpassingen de woorden van de betreffende kerkvaders zijn. Want pas dan is aangetoond dat de betreffende kerkvaders al over Jezus sprake als godheid.
Ik lees nauwelijks iets nauwkeurig van die charlatan maar als hij de inhoud van die fragmenten gepost had was me dat wel opgevallen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2018 14:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dan heb je de posts van Cognitor niet aandachtig genoeg gelezen.
Het is inderdaad wel duidelijk dat je mijn posts niet nauwkeurig leest.quote:Op dinsdag 7 augustus 2018 14:44 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik lees nauwelijks iets nauwkeurig van die charlatan maar als hij de inhoud van die fragmenten gepost had was me dat wel opgevallen.
En Justinus de Martelaar's Dialoog met Tryfon dateert van daarvoor. Evenzo Polycarpus, Ignatius en Irenaeus.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 13:08 schreef hoatzin het volgende:
Het Comma Johanneum is onbekend bij de kerkvaders en is dus later toegevoegd om de goddelijkheid van Jezus te onderschrijven. Er zijn fragmenten uit de 8e eeuw waar dit gedeelte als een soort voetnoot onder aan de bladzijde staat bijgeschreven. Men vermoedt dat dit gedeelte in de derde of vierde eeuw is binnengeslopen.
Als ik mij niet vergis beschouw jij Jezus als God.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 13:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En Justinus de Martelaar's Dialoog met Tryfon dateert van daarvoor. Evenzo Polycarpus, Ignatius en Irenaeus.
Andere teksten waren dan wel bekend door de kerkvaders:quote:Op woensdag 8 augustus 2018 13:08 schreef hoatzin het volgende:
Het Comma Johanneum is onbekend bij de kerkvaders en is dus later toegevoegd om de goddelijkheid van Jezus te onderschrijven. Er zijn fragmenten uit de 8e eeuw waar dit gedeelte als een soort voetnoot onder aan de bladzijde staat bijgeschreven. Men vermoedt dat dit gedeelte in de derde of vierde eeuw is binnengeslopen.
Volgens de ontdekker hiervan was deze brief van Clemens met de hand geschreven op de lege bladzijden van een in de zeventiende eeuw gedrukte uitgave van Ignatius van Antiochië...quote:Op woensdag 8 augustus 2018 13:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Andere teksten waren dan wel bekend door de kerkvaders:
https://en.wikipedia.org/wiki/Secret_Gospel_of_Mark
Clemens schrijft hierover:
Het is niet gewenst dat alle dingen zonder uitzondering aan iedereen wordt getoond, net zo min als de weldaden van de wijsheid worden doorgegeven aan hen waarvan de ziel zelfs niet in een droom is gezuiverd. Ook moeten de mysteriën van de logos niet worden verklaard aan het profane.
Nog eens lezen. Je hebt hier niet met klunzen te maken.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 13:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Volgens de ontdekker hiervan was deze brief van Clemens met de hand geschreven op de lege bladzijden van een in de zeventiende eeuw gedrukte uitgave van Ignatius van Antiochië...
Ze hadden na de hemelvaart 2 engelen gezien den vertelden wat er ging gebeuren.quote:Op maandag 6 augustus 2018 13:12 schreef Hexxenbiest het volgende:
Het blijft wel vreemd dat ze die wolk zo letterlijk nemen.
Wat ik mij ook afvraag is wat ze eigenlijk hadden gezien toe ze zeiden dat Jezus op een wolk naar de hemel was gegaan.
Waar in deze teksten staat de wolk?quote:Op woensdag 8 augustus 2018 16:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ze hadden na de hemelvaart 2 engelen gezien den vertelden wat er ging gebeuren.
Zie handelingen 1 vers 10 t/m 12
10 En toen zij, terwijl Hij van hen wegging, hun ogen naar de hemel gericht hielden, zie, twee mannen stonden bij hen in witte kleding,
11 die ook zeiden: Galilese mannen, waarom staat u omhoog te kijken naar de hemel? Deze Jezus, Die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze terugkomen als u Hem naar de hemel hebt zien gaan.
12 Toen keerden zij terug naar Jeruzalem, van de berg die de Olijfberg genoemd wordt, die vlak bij Jeruzalem is en daar een sabbatsreis vandaan ligt.
Dat geloof ik inderdaad.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 13:31 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als ik mij niet vergis beschouw jij Jezus als God.
Een in achttiende-eeuws handschrift geschreven brief op de lege pagina's van een zeventiende-eeuwse gedrukte uitgave van Ignatius van Antiochië. Wordt over't algemeen als een vervalsing beschouwd. Dat is wat ik er van maak.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 16:51 schreef ATON het volgende:
[..]
Nog eens lezen. Je hebt hier niet met klunzen te maken.
John Dominic Crossan, who considers Secret Mark to be not only authentic, but also the model of the canonical Gospel of Mark.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 13:57 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Volgens de ontdekker hiervan was deze brief van Clemens met de hand geschreven op de lege bladzijden van een in de zeventiende eeuw gedrukte uitgave van Ignatius van Antiochië...
Nee.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 17:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het comma is voor jou geen issue?
Ah, ging het dan misschien toch meer over het religieuze aspect dan het historische aspect?quote:
Nee hoor, die kan ik makkelijk scheiden.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 18:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ah, ging het dan misschien toch meer over het religieuze aspect dan het historische aspect?
Toch ziet deze post er hiermee wel heel anders uit:quote:Op woensdag 8 augustus 2018 18:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, die kan ik makkelijk scheiden.
Begrijp je dat?quote:Op dinsdag 7 augustus 2018 13:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Kijk nu eens voorbij het religieuze aspect en focus je op het historische.
Maar in die post zal het religieuze aspect mij worst wezen; ook al schrijven bepaalde kerkvaders dat Jezus goddelijk is, dat maakt het an sich nog geen religieuze waarheid, aangezien dat nooit te bewijzen is. Het toont slechts aan dat men dat in die tijd reeds geloofde, hetgeen dus historisch relevant is wanneer men wil weten wanneer men de goddelijkheid van Jezus als dogma geloofde.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 18:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Toch ziet deze post er hiermee wel heel anders uit:
[..]
Begrijp je dat?
Het is namelijk nooit *mijn* bedoeling geweest om daar iets van religieuze relevantie te bespreken. Maar let me guess, wat jij gelooft doet er zeker ook niets toe?
Yeah, rightquote:Op woensdag 8 augustus 2018 18:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor, die kan ik makkelijk scheiden.
We zullen het moeten doen met teksten en diverse interpretaties daarvan.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Toon maar het tegendeel aan.
Inderdaad, daar zullen we het mee moeten doen... en daar kunnen we vanuit geschiedkundig oogpunt enorm veel van leren. Vandaar dat die kerkvaders het ook goed doen bij seculiere en agnostische theologen en godsdienstwetenschappers. Die zijn namelijk ook in staat om religieuze claims en geschiedkundige zaken uit elkaar te houden...quote:Op woensdag 8 augustus 2018 19:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
We zullen het moeten doen met teksten en diverse interpretaties daarvan.![]()
En zoals ik al vaker heb betoogd: daar kun je helemaal niets mee bewijzen. Maar erg geloofwaardig vind ik je niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |