Dat. Spanning en sensatie. In zijn twee met jengelende motor de berg opklauteren.quote:Op donderdag 19 juli 2018 23:04 schreef Bucketwood het volgende:
Leuk, dat word een echt avontuur.....
Hoeveel denk je dat zo’n 0.9 motortje nog afremt met een volgeladen bak.quote:Op donderdag 19 juli 2018 22:53 schreef kanovinnie het volgende:
Moet goedkomen. Vooral op de moter remmen.
Met 39pk in je Panda kwam je ook omhoog.. zo'n C1 is sterker..quote:Op donderdag 19 juli 2018 23:01 schreef -niemand- het volgende:
Met zo'n auto kom je amper mee in het verkeer![]()
Ik vraag me af hoe het gaat als je met zo'n ding de bergen in gaat..
Toen ik er laatst was zag ik nogal veel van die Citroentjes, Cliootjes, Peugeotjes. Dus denk wel dat ze het kunnen. Zolang je er maar geen 100km. door de heuvels mee aflegt denk ik dan.quote:Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen?
Waarom verwarming op het hoogst?quote:Op donderdag 19 juli 2018 23:54 schreef derLudolf het volgende:
Beter teveel dan te weinig toeren, trap rustig door in de twee en de drie. Airco uit tijdens een stijle klim gaat ook helpen. Kost procentueel gezien veel vermogen.
En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst.
En waarom niet?quote:Op vrijdag 20 juli 2018 00:12 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Zolang je er maar geen 100km. door de heuvels mee aflegt denk ik dan.
Dan koelt de motor afquote:
Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.quote:
Valt wel mee.. waarom heb je anders kvs.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 00:26 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
Een auto kan prima 100+km in de bergen rijden.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 00:26 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
inderdaad, en dé oorzaak is 'het nieuwe rijden'quote:Op vrijdag 20 juli 2018 00:31 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Een auto kan prima 100+km in de bergen rijden.
De meeste Belgen en Nederlanders kunnen het echter niet. Onacht de grootte van de auto.
Valt reuze mee. Je rijdt geen 100 km omhoog. Omlaag rem je op de motor en dat gaat dus zonder verbranding.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 00:26 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
Ben je wel eens in de bergen geweest?quote:Op donderdag 19 juli 2018 23:01 schreef -niemand- het volgende:
Met zo'n auto kom je amper mee in het verkeer![]()
Ik vraag me af hoe het gaat als je met zo'n ding de bergen in gaat..
quote:Op vrijdag 20 juli 2018 08:02 schreef Sigaartje het volgende:
Destijds was bij deze auto’s het meest voorkomende mankement: lekkende radiateur. Die zijn gewoon op na tien jaar. Dan kun je beter niet kopen, want vervanging loopt in de papieren.
Had een keer een oude Volvo: rapport ANWB: radiateur lekt. Rapport was iets van 120 gulden. Offerte garage: 600 gulden. De Volvo 244 kostte 1400 gulden. Koop afgewimpeld. Was begin jaren 80.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 08:42 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]zo'n radiateur kost wel een paar tientjes, nog even wat kvs ook 2 tientjes en een half uurtje werk. ¤40..
Voor ¤100 zou je klaar moeten zijn.. wat nou in de papieren
toptip,quote:Op vrijdag 20 juli 2018 07:52 schreef Sigaartje het volgende:
Er zijn genoeg grote oude auto’s te vinden voor 3.000 euro die de bergen veel beter aankunnen.
Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 12:07 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
toptip,
Evne een auto kopen voor je vakantie! Slechts 3000 euro!
hoe is dat hier relevant?quote:Op vrijdag 20 juli 2018 12:24 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden.
Beter huur je voor die prijs tijdens de kampeervakantie en laat je je C1 thuis wachten tot je weer mag forenzen.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 12:07 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
toptip,
Evne een auto kopen voor je vakantie! Slechts 3000 euro!
precies. Al gaat het met die c1 primaquote:Op vrijdag 20 juli 2018 12:29 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Beter huur je voor die prijs tijdens de kampeervakantie en laat je je C1 thuis wachten tot je weer mag forenzen.
Welke bergen? On topic: vroeger met de Peugeot 205 ging het redelijk. Niet proberen als eerste boven te komen en gewoon genoeg toeren maken.quote:Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in.
Niet geloofwaardig. Tenzij de de Holterberg bedoelt.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 13:49 schreef Apekoek het volgende:
Ik ging vroeger met 1 pk de bergen in, met paard en wagen.
Meer bagage- en zitruimte, dus meer comfort. Maar idd de C1 zal je er ook brengen.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 12:33 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
precies. Al gaat het met die c1 prima
Zou qua toeren iets boven het toerental willen zitten waar je motor het max. koppel levert. Even opzoeken dus.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
...Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
250nm @ 1500rpmquote:Op vrijdag 20 juli 2018 19:51 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Zou qua toeren iets boven het toerental willen zitten waar je motor het max. koppel levert. Even opzoeken dus.
Verder weet ik het ook niet. Voor dit moeilijke denkwerk heb ik een automaat.
Jeez, wat zijn dat voor toerentallen; ga je per rijnaak?quote:Op vrijdag 20 juli 2018 19:58 schreef Fer het volgende:
[..]
250nm @ 1500rpmDus dat gaat hem niet worden.
Maar ik snap wel dat ik op een gegeven moment terug moet, maar op hellingen tot 6% merk je niet dat hij wat zwaarder moet trekken. Het is dus puur op aanwijzingen, daarom laat ik hem op gegeven moment in 5 staan, om te voorkomen dat hij zich kapot trekt.
Als je dat niet voelt wordt het tijd voor een automaat.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.
Maar als je gewoon via Luik naar Zuid Frankrijk gaat, maak je stad uit gelijk een flinke klim, waar de sterkere gewoon 100-120 gaan en jij met 60-70 omhoog kruipt, terwijl er trucks maar 40 halen.
Nu ga ik straks met de klapkar erachter 110 op de cruisecontrol in 6. Draait hij 1800 toeren, trekt zonder veel morren de meeste hellingen wel en houdt gewoon 110 vol. Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
Wat voel je aan ern cruise control?quote:Op vrijdag 20 juli 2018 21:06 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je dat niet voelt wordt het tijd voor een automaat.
neuh, maar ook die moet gewoon harder werken hoor..quote:Op vrijdag 20 juli 2018 21:08 schreef Fer het volgende:
[..]
Wat voel je aan ern cruise control?
Die Duitse tank van jou, zal toch ook niet langzamer gaan rijden, ondanks dat hij maar 1800 toeren maakt?
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk'squote:Op vrijdag 20 juli 2018 12:24 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden.
Ok, daar kan ik dan aan denken als ik bijna blut ben.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 22:40 schreef yosander het volgende:
[..]
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's
tuurlijk kan dat, als je auto technisch gewoon in orde is, kun je er de wereld mee rond. Koeling, remmen, bandjes, gáán. Zo spannend is het allemaal niet, als je maar niet gaat proberen om locals bij te houden of je door ze laat opjagen.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 10:03 schreef DrDarwin het volgende:
Decennia geleden reden we in de Pyreneeën.
We reden een echte oude Mini uit GB voorbij die afgeladen vol zat, vier jongelui erin en een imperiaal op het dak die ook uitpuilde van de campingspullen en koffers.
Volgens mij had zo'n autootje maar een 850cc motortje, en ze ratelden vrolijk door, de berg op.
Op een parkeerplaats een eindje verderop zag ik ze nog even tijdens een chauffeurswissel. Even tegen de bandjes trappen, de olie controleren enz., ze hadden enorme lol.
Als dat kan, dan kan het met zo'n C1 ook.
Ook op de snelweg heb je stevige klimmen. Volgens mij heb ik het al tig keer verteld, maar ik ben een aantal jaar (begin dit decennium) terug met een paar jaar oude Clio naar Oostenrijk geweest. Ik reed veel, de andere chauffeur kluste bij als privéchauffeur en zat dus ook veel op de weg, de eigenaar gebruikte dat ding in Nederland. Die ging dus piepen dat ik op een typisch korte Duitse invoegstrook, toen we al zo'n 500 km onderweg waren, hem doortrok naar 5krpm in zijn 3 om in te voegen. Die ging ook miepen dat ik tussen Köln en Frankfurt hem in zijn 3 liet klimmen met zo'n 4500 rpm. Tsja, in zijn 4 verloor ik snelheid, dus gaat ie naar zijn 3. Ook degene die privéchauffeur was, deed dat. De eigenaar zelf niet, die ging naar zijn 4 waar wij al richting de 3 gingen en bleef dan snelheid verliezen, maar wel plankgas geven. Die snapte niet dat dat ook een manier is om je kleppen te verbranden. En maar miepen tegen ons bij klimmen op 4500 rpm over dat het niet stuk hoeft enzo, maar zelf bergafwaarts wel plankgas draaien (@5700 rpm ofzoquote:Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.
Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 22:40 schreef yosander het volgende:
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's
Pook naar links is hier genoeg.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 22:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zelfde met 7 en 8traps automaten. Als je daarmee in bijvoorbeeld Italië mee wilt op de linker rijstrook (omdat er een inhalende vrachtwagen voor je zit), zal je die eerst handmatig naar zijn 5 of 6 moeten gooien, anders ben je gewoon 3 stappen te laat met versnellen en hinder je de hele rotzooi.
In Nederland met inhalen trouwens ook.
[..]
Alleen de diesels. In de V40 zijn nooit benzinemotoren van Renault geleverd. Alleen maar Volvo en 1 van Mitsubishi, de 1.8i (GDI).quote:Op zaterdag 21 juli 2018 22:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor.
Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.
Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Met een caravan moet je zelfs af en toe gasgeven om de oplooprem te lossen, anders worden ze ook te heet en lopen je lagers leeg door de hitte. Zeker als flink je loopt te motorremmen, moet je eraan denken dat je oplooprem ook geactiveerd wordt.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:40 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:40 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
En anders deze gebruiken.quote:Op zondag 22 juli 2018 11:34 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.
Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
quote:Op zondag 22 juli 2018 12:09 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
En anders deze gebruiken.[ afbeelding ]
Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.
Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Doe maar niet, dan kun je een sleepwagen bestellen en het grind in die bakken is zó grof en diep dat je gegarandeerd schade hebt.quote:Op zondag 22 juli 2018 12:09 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
En anders deze gebruiken.[ afbeelding ]
als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen.quote:Op zondag 22 juli 2018 11:34 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.
Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto.quote:Op zondag 22 juli 2018 12:20 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder.
Ik ga het ervaren SD, over een paar weekjes.quote:Op zondag 22 juli 2018 12:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen.
Hetzelfde blokje ligt ook in de C-Max van mijn ouders (btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat), en afremmen op de motor kan wel maar vaak wel een versnelling lager dan je verwacht. Je hebt maar drie cilinders, en niet zulke heel grote, dus weinig interne weerstand. Dus om daar iets goed van te merken zal je hem goed hoog (of hoger dan je met dat turboblokje gewend bentquote:Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.
Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.quote:Op zondag 22 juli 2018 12:29 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto.
Kloptquote:Op zondag 22 juli 2018 13:30 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil.quote:Op zondag 22 juli 2018 13:30 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
Ja, gisteren gelezen.quote:Op zondag 22 juli 2018 12:44 schreef Dingest het volgende:
btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat
Ik heb flink wat kilometers met dat soort bakken gehad, maar mijn ervaring blijft toch dat eer de bak bedacht heeft dat hij in zijn 5 of 6 moet staan, jij je gat allang en breed gemist hebt. En met een laagtoerige diesel (1800 rpm bij 140) aan een 8 bak moet je nou eenmaal even ergens je gang vandaan halen wil je een gat kunnen pakken op een rijstrook waar men 160-170 rijdt. En eenieder die in Italië op de tolwegen gereden heeft, weet dat men dat daar gewoon rijdt.quote:
Dan ligt het hooguit aan het aantal cilinders, een blok met een cilinder meer maar met dezelfde compressie verhouding zal iets harder remmen op de motor, dat geloof ik wel.quote:Op zondag 22 juli 2018 13:39 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil.
Compressie zal hetzelfde kunnen zijn,echter kracht die het vraagt zal minder zijn
goede, nuttige en vooral interessante bijdrage.quote:
TS staat denk ik te springen om deze info ja.quote:Op maandag 23 juli 2018 09:16 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
goede, nuttige en vooral interessante bijdrage.
wat leuk dat jij dat voor hem beslistquote:Op maandag 23 juli 2018 11:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
TS staat denk ik te springen om deze info ja.
ach de OP kan in een zin beantwoord worden, dus ik zie het probleem niet zo. Discussiëren over mensen die niet kunnen autorijden is altijd leuk tochquote:Op maandag 23 juli 2018 11:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
TS staat denk ik te springen om deze info ja.
Misschien is het nog leuker om diegene nuttige tips mee te geven zodat hij zich enigszins veilig door die bultjes heen kan maneuvreren. Afplassen gebeurt al genoeg op de rest van FOK!.quote:Op maandag 23 juli 2018 17:33 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
ach de OP kan in een zin beantwoord worden, dus ik zie het probleem niet zo. Discussiëren over mensen die niet kunnen autorijden is altijd leuk toch
Temperatuur van je auto omhoog>snelheid naar beneden en een versnelling naar beneden.quote:Op maandag 23 juli 2018 20:45 schreef Fer het volgende:
Ben nog steeds benieuwd welke bergen de TS voor ogen heeft. Zoals ik eerder al zij, vind ik een smalle bergweg in de alpen voor de techniek niet heel spannend, omdat je immers toch niet hard kan en het vaak iets koeler is, soms zelfs bebost met hoge bomen.
De snelweghellingen in Zuid Frankrijk zijn veel spannender, omdat het dan vaak 30+ is, felle zon, heet asfalt en je toch een beetje met de rest wil meerijden. En dan ook nog onze eco-auto’s met lange versnellingen en ontbreken van ventilatie door die nep grillen.
Zo reed ik ook met m'n werkbus naar boven daarquote:Op maandag 23 juli 2018 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen
Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen.quote:Op maandag 23 juli 2018 06:04 schreef Dingest het volgende:
Als ik het goed begrepen heb, is het niet compressie waar je tegen afremt maar tegen het vacuüm dat in het inlaatspruitstuk ontstaat wanneer je de gasklep (bijna) sluit (lees: als je van het gas gaat); de motor probeert lucht uit dat bijna-vacuüm te trekken - wat niet kan - en dat kost energie bij de inlaatslag dus de motor remt af. En aangezien je een nagenoeg vacuüm hebt kan je bijna geen lucht aanzuigen - dus is er ook nagenoeg geen sprake van een noemenswaardige compressieslag.
Vergelijk het met het uittrekken van een spuitje terwijl je je vinger voor 99% op het spuitmondje hebt.
Je stationairloopregeling heeft dus nog enige invloed op verbruik, vooral bij oudere auto's met een mechanisch of zelfs carburateur geregelde loop, maar dat is gericht op de 600-800 rpm of zo en niet de 3000-6000 rpm die je toepast. Computergestuurde auto's weten dan dat inspuiting niet nodig is.
Hoe meer cilinders je hebt en hoe meer ruimte ze moeten vullen (en dus lucht moeten aanzuigen), des te meer weerstand dat levert.
Daarbij is er natuurlijk ook weerstand in het gehele aandrijvingssysteem - hoe meer cilinders je hebt en hoe groter ze zijn, hoe meer wrijvingsweerstand er is. Maar dit schijnt niet eens zo extreem veel te zijn als je zou verwachten ten opzichte van het remmen op de motor zelf.
Afremmen op compressie kan wel, maar dat gaat anders en vindt kennelijk plaats o.a. in sommige type vrachtwagens: in plaats van de na de compressie de ontbranding plaats te laten vinden, wordt de inspuiting stopgezet en de uitlaatklep iets eerder opengezet zodat na het opbouwen van de compressie de boel het uitlaattraject in verdwijnt en er geen arbeidsslag kan volgen. Het is erg efficiënt maar in de praktijk levert dit veel lawaai op, dus vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt of mag worden.
Het is geen tijds sprint tijdens een rally of zo hoor.quote:Op maandag 23 juli 2018 20:50 schreef Hyperdude het volgende:
Gewoon gas geven en een beetje doortrekken in de versnellingen
Je autootje gaat het wel trekken. Gaat de bestuurder het ook trekken?quote:Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen?
Carburator heeft toch ook een gasklep.quote:Op dinsdag 24 juli 2018 19:46 schreef vannelle het volgende:
Oh, en als kleine toevoeging over mijn reactie over de post van Dingest:
Een injectiemotor spuit idd geen brandstof in als je het gas loslaat en je vergelijking met een spuitje snap ik ook wel, trekt idd goed vacuüm.
Maar de lucht die nodig is voor een verbranding gaat niet via de injectoren maar gewoon via de inlaatpoorten die gewoon open zijn als de inlaatkleppen bediend worden.
Daarom denk ik ook dat mijn theorie over compressie beter klopt dan wat Dingest zei.
Nee, injectie en carb maakt alleen het verschil dat injectie aangestuurd wordt door een computer - die dus kan stoppen met inspuiten wanneer die registreert dat er op de motor geremd wordt - en een carb altijd stationair blijf draaien/inspuiten omdat het beetje lucht voor de stationairloop wel gewoon brandstof mee aanzuigt. Die inlaatkleppen zitten ná de gasklep: bij afremmen op de motor probeert de cilinder dus via de inlaatklep lucht aan te zuigen uit de ruimte tussen de inlaatklep en de gasklep (voornamelijk het inlaatspruitstuk dus), maar met de gasklep nagenoeg dicht bevindt zich daar echter niets - dat is het vacuüm - en kan de cilinder dus niets uit die ruimte aanzuigen. Bij het maken van de inlaatslag trekt het vacuüm wel aan de cilinder - zoals bij het spuitje - zodat die afremt. Je doet min of meer het omgekeerde wat er gebeurt bij een arbeidsslagquote:Op dinsdag 24 juli 2018 02:03 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik begrijp je punt en er is ook zeer zeker iets voor te zeggen.
Zelf ben ik best wel vaak in de bergen van Oostenrijk geweest vroeger en dat was dus met een carburatiemotor dus dat vacuüm waar je het over hebt speelde toen niet maar toch was er goed af te remmen op de motor.
Mijn theorie is dat de compressieslag de boel afremt, bij voldoende compressie in elke cilinder moet dat een aardig verschil maken.
Want een carburateur geeft alleen maar benzine (buiten de stationairsproeier om uiteraard) als je zelf gas geeft.
Ik heb er dus zelf ruim ervaring mee, daarom verdedig ik mijn punt ook.
Maar het zou goed kunnen zijn dat het een combinatie van onze opvattingen is want met injectie werkt alles anders dan met een carb natuurlijk.
Zullen we het een mix noemen? Allebei is mogelijk maar een combinatie ook?
Want ik snap jouw punt, zie en snap de logica er van ook wel.
als je niet de baas bent over je toerental moet je verder terug. En onthoud dat voor the way down, dié versnelling moet je dus hebben.quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 22:53 schreef Fer het volgende:
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.
Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
waar heb jij je rijbewijs gekocht?quote:Op zaterdag 4 augustus 2018 22:53 schreef Fer het volgende:
Ben inmiddels ook onderweg, snelweg 120 in 6, vouwwagen erachter, volgeladen geen krimp.
Echter op bepaalde hellingen zakt hij dan in naar 110, dus die maar in 5 gereden. Maar het voorkomt niet dat hij soms onder de 2000 toeren zakt. Hij blijft wel gewoon sleuren eraan, maar of het echt goed is weet ik niet.
Ik gok dat 'ie in Frankrijk rijdt, waar je (helaas) gewoon 130km/h mag met een combi onder de 3500kg. Jammer is wel dat je ze dan ook geregeld met 100km/h op de meest linker rijstrook tegenkomt, wat dan weer niet mag (bij meer dan 2 rijstroken). En maar afvragen waarom zo een ding gaat slingeren bij hogere snelheden, het juist beladen telt dan nog veel meer mee natuurlijk.quote:Op zondag 5 augustus 2018 00:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
waar heb jij je rijbewijs gekocht?
In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120.quote:Op zondag 5 augustus 2018 00:12 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
waar heb jij je rijbewijs gekocht?
en dat is relevant omdat?quote:Op zondag 5 augustus 2018 00:46 schreef Fer het volgende:
[..]
In een tijd dat een diesel met 110pk nog heel bijzonder was en deze onder de 2000 toeren dood als een pier was en je met een 5 bak sowieso al tegen de 2400-2500 toeren zat bij 120.
je moet gewoon geen debiel zijn.quote:Op zondag 5 augustus 2018 13:18 schreef DieselTank het volgende:
Veel zeggen dat je in de zelfde versnelling omhoog als omlaag moet, dit klopt wel maar als je heuvel op en daarna aan de andere kant van de heuvel er af gaat betekent niet de beide kant van de heuvel de weg even steil is.
In een perfecte wereld zou je op een route kaart bij elke heuvel omhoog moeten opschrijven welke versnelling je had zodat je op de terug weg weet welke versnelling je moet hebben. Het nadeel is dan weer dat je eerst een keer heen en terug moet gaan voordat je al je nummertjes op je kaart heb opgeschreven.
Gewoon heel lichtjes remmen want dat is beter voor de remmen [sarcasme] en hoe meer vaart je maakt bergaf hoe sneller je bij de volgende berg weer omhoog komtquote:Op zondag 5 augustus 2018 14:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
je moet gewoon geen debiel zijn.
Heel apart inderdaad.quote:Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen?
Ja... Waarom hebben die gekkies bedacht dat de auto stopt met gasgeven als je remt? Pffft. wat een mafklappers.quote:Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Jij bent echt een gevaar op de weg zeg.quote:Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Lees je eens in. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cruisecontrolquote:Op zondag 12 augustus 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
Waarom slaat de cruise controle af tijdens het remmen? Nu moet ik, als het bergaf gaat opeens bijremmen en terugschakelen, maar wel de cruise weer aanzetten, anders zakt de snelheid onderaan de helling helemaal in.
Uiteraard. In de echte bergen zie je nog overal de oer-Panda 4x4 met 0.9 liter blokje en misschien iets van 40pk. Paar jaar terug in Andorra was minstens 10% van de auto's op lokaal kenteken zo'n koekblik.quote:Op zondag 5 augustus 2018 06:28 schreef ErkendFokker het volgende:
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.
Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 08:21 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Is me uiteindelijk enorm meegevallen. Zowel heen als terug 1 helling naar beneden in 3 genomen. Verder als een zonnetje, zowel bergop als bergaf.
Al die steeds weer remmende Duitsers zijn wel erg vervelend. Als je met mooie constante snelheid naar beneden gaat dan wordt je elke keer gedwongen om ook te remmen.
Ja dat klopt helaas. Ook op normale stukken weg zonder snelheidsbeperking of wat dan ook vliegen ze je voorbij om vervolgens weer vol in de remmen te gaan.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 08:58 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Duitsers houden niet van constante snelheden, kijk maar eens op de autobahn hoe vaak ze vol in de rem moeten. Waarschijnlijk zijn de Duitsers wereldkampioen in het verbruik van remblokken en aanverwante zaken.
Enne?hoe is het gegaan?quote:
Het moet wel een Nederlandse gedachte zijn dat je in de bergen een zware moter nodig hebt. In het buitenland weten ze dat je ook gewoon kan schakelen naar een lagere versnelling.quote:Op zondag 5 augustus 2018 06:28 schreef ErkendFokker het volgende:
FYI ben ik nu in Italië in de bergen en alle lokale bewoners rijden gewoon in kleine autootjes rond (panda/punto/jimny/fiesta). Kan dus prima
Paar zomers terug gehad met de T4 California (camper) van mijn moeder. Ding weegt leeg iets van 2000kg geloof ik, met een 2.5L diesel van 75pk. In z'n 3 de berg op, 60km/h rijdend. Volgeladen met 4 man en bagage. Geweldige reis was dat!quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 23:33 schreef Fer het volgende:
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor inquote:Op donderdag 19 juli 2018 23:54 schreef derLudolf het volgende:
En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst.
Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken.quote:Op donderdag 19 juli 2018 23:06 schreef Jordy-B het volgende:
t jengelende motor de berg opklauteren.
Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 23:33 schreef Fer het volgende:
Heb boel oude campers gezien, die kwamen (dikke rookwolken uitbrakend) ook boven. Denk aan 3 ton 3 meter hoog en 60-75pk onder de kap. VW t3 en t4 busjes. MB508 bussen
Hoho, dat zijn oldskool diesels zonder turbo hoor.. dan zul je toch ook echt toeren moeten makenquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:45 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 23:53 schreef Fer het volgende:
Nog een dingetje, olie afvullen tot max peil en een flesje meenemen als je veel km gaat maken. Ik kreeg 2x een melding van laag peil, komt uit op 1l/4000km bij zwaar gebruik. Maar normaal is het meer 1l/20000km.
Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo.quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 08:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ondanks dat m’n oude bak wel wat olie her en der zweet is hij altijd op peil, heb in 3 jaar nog nooit tussen de beurten hoeven bijvullen. En in de zomer moet ‘ie geregeld wat bergpassen over.
Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:45 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ja maar dat is wel diesel he. Veel meer koppel beschikbaar vanaf lage toeren.
Natuurlijk komt TS boven. De vraag is hoe.
Ja klopt! Ja ok, die zal misschien harder moeten werken. Maar het is nog een ouderwetse motor dus als ik vaart wil maken moet ik toeren maken. En weegt ruim 1700kg, zonder bagage 😬quote:Op zaterdag 25 augustus 2018 09:06 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat was toch een 540 v8? Die loopt dan ook niet op zijn tenen de berg op denk ik. Ik heb vele stukken bijna volgas in 4-5 gereden met de 1.6 Ecodiesel, misschien dat er dan een knopje intern omgaat ofzo.
Oke goede opheldering. Thanksquote:Op zaterdag 25 augustus 2018 09:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat koppel op lage toeren in het motorblok is altijd een leuk verkooppraatje bij diesel, maar maakt door de andere verhoudingen in de versnellingsbak aan de wielen weinig verschil.
200Nm bij 2000rpm (diesel) geeft aan de wielen net zo veel kracht als 100Nm bij 4000rpm.
De reducties in de versnellingsbak zorgen er vervolgens voor dat die kracht ook daadwerkelijk bruikbaar is. Zowel om zware lasten vanuit stilstand in beweging of een berg op te krijgen (1e en 2e versnelling) als om de last op hogere snelheid te verplaatsen (hogere versnellingen).
Die oude busjes met weinig vermogen hebben het vooral aan hun zeer geringe reductie in de 1e en 2e versnelling te danken dat ze met 60 pk nog een berg op kunnen tokkelen. Waar je een moderne personenauto tot 40-50 km/u kan doortrekken in de eerste versnelling als je dat zou willen, houdt het bij die busjes echt op bij 20-25km/u.
Het is ook dat 40-tonners dankzij hun 16 tot 24 versnellingen ondanks een zeer lage pk/kg verhouding toch nog relatief soepel mee kunnen komen in het verkeer en in 1-laag kunnen wegrijden van een steile helling. Dat er dan bij 3km/u al geschakeld moet worden naar 1-hoog is bijzaak.
Zolang je koelsysteem in orde is - en je niet constant te laag in of louter tegen het rood rijd qua toeren - zal zo'n ding niet zomaar oververhit raken. Beetje warmer dan normaal kan. In absolute nood kan de verwarming ook nog aan als je de 3/4de grens passeert, maar zelfs dat is in beetje moderne auto's bijna nooit meer nodig.quote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:31 schreef pechvogel-010 het volgende:
[..]
Bij warm weer, bergop met nauwelijks riiwind, lagere versnelling grote kans dat je motor overhit raakt. Voor de rest prima auto net zoals zijn broertjes Aygo en Peugot 107. Zit in alle 3 dezelfde motor in
Dramaqueenquote:Op vrijdag 24 augustus 2018 15:43 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Maak daar maar 'in zijn 1' van. Die 3-cilindertjes zullen toch verdomd hard moeten gaan werken.
Let op dat de motortemperatuur niet te hoog wordt. Anders af en toe even naast de weg zetten en laten afkoelen.
Ik heb soortgelijke dingen gedaan. Ik had vroeger een Citroën Xsara 1.4 met 75 PK op een gewicht van 1075 kilo ofzo. Een langzaam apparaat dus. Volbeladen met 3 man en veel grote tassen.
In Italië kwam ik ineens voor een helling van tegen de 20% aan te staan. Ik moest letterlijk in zijn 1 naar boven op 6000 toeren, iets wat voor zo'n auto niet echt leuk is. Ik bedacht me toen ook halverwege dat ik als ik ineens had moeten stoppen voor wat dan ook, dat áls mijn remmetjes / handrem dat al hadden getrokken (waarschijnlijk niet), ik dan waarschijnlijk niet meer het momentum had om weer snelheid te kunnen maken.
Als je zin hebt in een dagje lekker billen knijpen dan zou ik gewoon met die frikandel gaan. Ik heb na mijn 1e ervaring in de alpen in ieder geval besloten om nooit meer een frikandel te kopen.
Het worden niet voor niets 'stadswagentjes' genoemd.
Moraal van het verhaal, zolang je op de 'hoofdwegen' blijft en haarspeldbochtjes krijgt van 10-12% is er denk ik niks aan de hand. Doe het rustig aan.
Niet 'off road' gaan en mocht je een dorpje ingaan dan kun je dus voor steilere verrassingen komen te staan. Die zou ik proberen te mijden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |