abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 20 juli 2018 @ 14:01:39 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180607209
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:33 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

precies. Al gaat het met die c1 prima
Meer bagage- en zitruimte, dus meer comfort. Maar idd de C1 zal je er ook brengen.
pi_180614373
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.

Maar als je gewoon via Luik naar Zuid Frankrijk gaat, maak je stad uit gelijk een flinke klim, waar de sterkere gewoon 100-120 gaan en jij met 60-70 omhoog kruipt, terwijl er trucks maar 40 halen.

Nu ga ik straks met de klapkar erachter 110 op de cruisecontrol in 6. Draait hij 1800 toeren, trekt zonder veel morren de meeste hellingen wel en houdt gewoon 110 vol. Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 19:51:21 #53
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180614550
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
...Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
Zou qua toeren iets boven het toerental willen zitten waar je motor het max. koppel levert. Even opzoeken dus.
Verder weet ik het ook niet. Voor dit moeilijke denkwerk heb ik een automaat. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180614693
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:51 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zou qua toeren iets boven het toerental willen zitten waar je motor het max. koppel levert. Even opzoeken dus.
Verder weet ik het ook niet. Voor dit moeilijke denkwerk heb ik een automaat. :P
250nm @ 1500rpm ;) Dus dat gaat hem niet worden.

Maar ik snap wel dat ik op een gegeven moment terug moet, maar op hellingen tot 6% merk je niet dat hij wat zwaarder moet trekken. Het is dus puur op aanwijzingen, daarom laat ik hem op gegeven moment in 5 staan, om te voorkomen dat hij zich kapot trekt.
.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 20:04:50 #55
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180614817
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:58 schreef Fer het volgende:

[..]

250nm @ 1500rpm ;) Dus dat gaat hem niet worden.

Maar ik snap wel dat ik op een gegeven moment terug moet, maar op hellingen tot 6% merk je niet dat hij wat zwaarder moet trekken. Het is dus puur op aanwijzingen, daarom laat ik hem op gegeven moment in 5 staan, om te voorkomen dat hij zich kapot trekt.
Jeez, wat zijn dat voor toerentallen; ga je per rijnaak? ;)

Ga je, qua toerental, ergens tussen max. koppel en max. vermogen zitten.
Heb je wel een toerenteller?

Meer toeren= meer OK
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 20 juli 2018 @ 21:06:38 #56
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180616252
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.

Maar als je gewoon via Luik naar Zuid Frankrijk gaat, maak je stad uit gelijk een flinke klim, waar de sterkere gewoon 100-120 gaan en jij met 60-70 omhoog kruipt, terwijl er trucks maar 40 halen.

Nu ga ik straks met de klapkar erachter 110 op de cruisecontrol in 6. Draait hij 1800 toeren, trekt zonder veel morren de meeste hellingen wel en houdt gewoon 110 vol. Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
Als je dat niet voelt wordt het tijd voor een automaat.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180616293
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 21:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je dat niet voelt wordt het tijd voor een automaat.
Wat voel je aan ern cruise control?

Die Duitse tank van jou, zal toch ook niet langzamer gaan rijden, ondanks dat hij maar 1800 toeren maakt?
.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 22:32:34 #58
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180618120
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 21:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Wat voel je aan ern cruise control?

Die Duitse tank van jou, zal toch ook niet langzamer gaan rijden, ondanks dat hij maar 1800 toeren maakt?
neuh, maar ook die moet gewoon harder werken hoor..

En ik heb geen sleurhutconnector :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180618256
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden.
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's _O_
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_180618498
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 22:40 schreef yosander het volgende:

[..]

Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's _O_
Ok, daar kan ik dan aan denken als ik bijna blut ben.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 10:03:05 #61
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_180625718
Decennia geleden reden we in de Pyreneeën.

We reden een echte oude Mini uit GB voorbij die afgeladen vol zat, vier jongelui erin en een imperiaal op het dak die ook uitpuilde van de campingspullen en koffers.

Volgens mij had zo'n autootje maar een 850cc motortje, en ze ratelden vrolijk door, de berg op.

Op een parkeerplaats een eindje verderop zag ik ze nog even tijdens een chauffeurswissel. Even tegen de bandjes trappen, de olie controleren enz., ze hadden enorme lol.

Als dat kan, dan kan het met zo'n C1 ook.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 16:22:35 #62
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180632176
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 10:03 schreef DrDarwin het volgende:
Decennia geleden reden we in de Pyreneeën.

We reden een echte oude Mini uit GB voorbij die afgeladen vol zat, vier jongelui erin en een imperiaal op het dak die ook uitpuilde van de campingspullen en koffers.

Volgens mij had zo'n autootje maar een 850cc motortje, en ze ratelden vrolijk door, de berg op.

Op een parkeerplaats een eindje verderop zag ik ze nog even tijdens een chauffeurswissel. Even tegen de bandjes trappen, de olie controleren enz., ze hadden enorme lol.

Als dat kan, dan kan het met zo'n C1 ook.
tuurlijk kan dat, als je auto technisch gewoon in orde is, kun je er de wereld mee rond. Koeling, remmen, bandjes, gáán. Zo spannend is het allemaal niet, als je maar niet gaat proberen om locals bij te houden of je door ze laat opjagen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  FOK!fotograaf zaterdag 21 juli 2018 @ 22:26:10 #63
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_180639509
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.
Ook op de snelweg heb je stevige klimmen. Volgens mij heb ik het al tig keer verteld, maar ik ben een aantal jaar (begin dit decennium) terug met een paar jaar oude Clio naar Oostenrijk geweest. Ik reed veel, de andere chauffeur kluste bij als privéchauffeur en zat dus ook veel op de weg, de eigenaar gebruikte dat ding in Nederland. Die ging dus piepen dat ik op een typisch korte Duitse invoegstrook, toen we al zo'n 500 km onderweg waren, hem doortrok naar 5krpm in zijn 3 om in te voegen. Die ging ook miepen dat ik tussen Köln en Frankfurt hem in zijn 3 liet klimmen met zo'n 4500 rpm. Tsja, in zijn 4 verloor ik snelheid, dus gaat ie naar zijn 3. Ook degene die privéchauffeur was, deed dat. De eigenaar zelf niet, die ging naar zijn 4 waar wij al richting de 3 gingen en bleef dan snelheid verliezen, maar wel plankgas geven. Die snapte niet dat dat ook een manier is om je kleppen te verbranden. En maar miepen tegen ons bij klimmen op 4500 rpm over dat het niet stuk hoeft enzo, maar zelf bergafwaarts wel plankgas draaien (@5700 rpm ofzo :+ ).
Het enige wat ik in de bergen nog wel eens wil doen bij zwaardere voertuigen, is als die op LPG draaien, hem terug op benzine gooien. LPG verbrand heter dan benzine.

Zelfde met 7 en 8traps automaten. Als je daarmee in bijvoorbeeld Italië mee wilt op de linker rijstrook (omdat er een inhalende vrachtwagen voor je zit), zal je die eerst handmatig naar zijn 5 of 6 moeten gooien, anders ben je gewoon 3 stappen te laat met versnellen en hinder je de hele rotzooi.
In Nederland met inhalen trouwens ook.

quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 22:40 schreef yosander het volgende:
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's _O_
Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_180647320
Godver...wat hebben sommige mensen hier verstand van auto's :')

Als de auto motorisch verder goed is, gewoon gaan met dat ding.
Goed in de toeren houden, en dat nieuwe rijden moet je al helemaal vergeten in de bergen :Y
  zondag 22 juli 2018 @ 10:00:00 #65
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180647411
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 22:26 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zelfde met 7 en 8traps automaten. Als je daarmee in bijvoorbeeld Italië mee wilt op de linker rijstrook (omdat er een inhalende vrachtwagen voor je zit), zal je die eerst handmatig naar zijn 5 of 6 moeten gooien, anders ben je gewoon 3 stappen te laat met versnellen en hinder je de hele rotzooi.
In Nederland met inhalen trouwens ook.

[..]

Pook naar links is hier genoeg. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180647559
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 22:26 schreef Pizza_Boom het volgende:

Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor.
Alleen de diesels. In de V40 zijn nooit benzinemotoren van Renault geleverd. Alleen maar Volvo en 1 van Mitsubishi, de 1.8i (GDI).
  zondag 22 juli 2018 @ 10:25:11 #67
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180647791
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 22 juli 2018 @ 10:40:49 #68
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_180647956
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
pi_180648347
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:40 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
Met een caravan moet je zelfs af en toe gasgeven om de oplooprem te lossen, anders worden ze ook te heet en lopen je lagers leeg door de hitte. Zeker als flink je loopt te motorremmen, moet je eraan denken dat je oplooprem ook geactiveerd wordt.
.
  zondag 22 juli 2018 @ 11:10:10 #70
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_180648467
Als een camper het kan met 100 pk op 3500kg dan moet een c1 het ook makkelijk kunnen ;)

Zo veel mogelijk afremmen op de motor. Af en toe een dotje met de echte rem om de snelheid eruit te halen en dan je remmen weer ff laten koelen.
  zondag 22 juli 2018 @ 11:34:50 #71
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180648902
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:40 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.

Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 22 juli 2018 @ 12:09:07 #72
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_180649504
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 11:34 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.

Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
En anders deze gebruiken.
;)
  zondag 22 juli 2018 @ 12:18:41 #73
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180649637
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:09 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

En anders deze gebruiken.[ afbeelding ]
;)
:o
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_180649660
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder.
  zondag 22 juli 2018 @ 12:25:26 #75
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180649732
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:09 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

En anders deze gebruiken.[ afbeelding ]
;)
Doe maar niet, dan kun je een sleepwagen bestellen en het grind in die bakken is zó grof en diep dat je gegarandeerd schade hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 22 juli 2018 @ 12:28:26 #76
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180649770
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 11:34 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.

Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 22 juli 2018 @ 12:29:01 #77
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180649782
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:20 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder.
Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto.

Merk het hier ook wel hoor. Het remt wel, maar veel langzamer.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 22 juli 2018 @ 12:29:43 #78
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180649791
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen.
Ik ga het ervaren SD, over een paar weekjes.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_180649912
Wat ik ook doe is paar keer hard remmen in plaats van lang en wat zachter remmen. Bij het laatste warmen je remmen heel snel op en koelen ze niet af. Als je paar keer hard remt kunnen ze tussentijds koelen.
pi_180650008
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Hetzelfde blokje ligt ook in de C-Max van mijn ouders (btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat), en afremmen op de motor kan wel maar vaak wel een versnelling lager dan je verwacht. Je hebt maar drie cilinders, en niet zulke heel grote, dus weinig interne weerstand. Dus om daar iets goed van te merken zal je hem goed hoog (of hoger dan je met dat turboblokje gewend bent ;)) in de toeren moeten houden - inderdaad gerust terugschakelen naar rond die 5k toeren waar Sounddragon het over heeft.

Is dat nog steeds niet voldoende, gewoon met korte, ferme stoten op de rem de vaart eruit halen. Desnoods beter te langzaam/voorzichtig naar beneden, dan te snel :Y
pi_180650494
Schieten mij opeens 2 gewoontes binnen.

Een versnelling terugschakelen, zodra je moet bijremmen. Moet je later weer bijremmen, schakel je nog een versnelling terug. Dan kom je vanzelf in de juiste versnelling terecht.

En op de cruisectrl heb ik dan de actuele verbruiksteller open staan. Zodra je dan ziet, dat hij opeens richting de 20l/km gaat (1 op 5), betekent dat hij veel gas staat bij te geven. Dan schakel ik terug naar 5 ipv 6 dan zie je dat hij wat minder hoeft bij te geven om de snelheid aan te houden.
.
pi_180650799
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:29 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto.

Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
  Moderator zondag 22 juli 2018 @ 13:37:21 #83
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180650935
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:30 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
Klopt
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 22 juli 2018 @ 13:39:37 #84
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_180650967
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:30 schreef vannelle het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil.
Compressie zal hetzelfde kunnen zijn,echter kracht die het vraagt zal minder zijn
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_180651827
De compressie drukt ook de zuiger weer omlaag tijdens de arbeidsslag, als er geen ontbranding is.

Het is meer de lucht die niet door de gesloten gasklep heen kan.

Maar in de praktijk, met een 1.2 TSi had ik nergens echt last van, hooguit iets meer toeren maken.
.
  zondag 22 juli 2018 @ 14:48:26 #86
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180652233
Ik heb zat kilometers gereden in van die eco-Caddy's, en die remmen ook gewoon af op de motor. Zelfs mijn ouwe Benz zonder paardjes en met oldskool automaat liet zich prima afremmen op de motor.

En niet vergeten, belangrijke leidraad bij het rijden in bergen en heuvels; je rijdt naar beneden in dezlfde versnelling als dat je naar boven ging. Moest je dus 2 gaatjes terug op de weg naar boven, begin je ook in die versnelling met afdalen. Niet eerst een run nemen en dan de boel moeten inteugelen halverwege, maar gewoon meteen beheerst afdalen in de juiste versnelling. Het is geen wedstrijd, je wilt de boel heel houden en veilig aankomen; fuck iedereen die achter je zit te duwen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 22 juli 2018 @ 14:53:58 #87
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180652324
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:44 schreef Dingest het volgende:

btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat
Ja, gisteren gelezen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  FOK!fotograaf zondag 22 juli 2018 @ 15:14:27 #88
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_180652730
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:00 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Pook naar links is hier genoeg. :P
Ik heb flink wat kilometers met dat soort bakken gehad, maar mijn ervaring blijft toch dat eer de bak bedacht heeft dat hij in zijn 5 of 6 moet staan, jij je gat allang en breed gemist hebt. En met een laagtoerige diesel (1800 rpm bij 140) aan een 8 bak moet je nou eenmaal even ergens je gang vandaan halen wil je een gat kunnen pakken op een rijstrook waar men 160-170 rijdt. En eenieder die in Italië op de tolwegen gereden heeft, weet dat men dat daar gewoon rijdt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_180666262
quote:
10s.gif Op zondag 22 juli 2018 13:39 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil.
Compressie zal hetzelfde kunnen zijn,echter kracht die het vraagt zal minder zijn
Dan ligt het hooguit aan het aantal cilinders, een blok met een cilinder meer maar met dezelfde compressie verhouding zal iets harder remmen op de motor, dat geloof ik wel.
Maar dat noemde jij niet, jij noemde de motorinhoud ongeacht het aantal cilinders en dat maakt dus niks uit.
Want als jij een 2.0 hebt met een compressie van 11 bar per cilinder zou dat harder remmen dan een 4 cilinder 1.2 met 11 bar compressie per cilinder?
Dat zeg jij eigenlijk en ik bestrijd dat.

Enige wat je nog zou kunnen bepleiten nu is dat de 2.0 een langere slag maakt dan een 1.2 met kortere slag ( inhoud wordt zoals je vast wel weet bepaald door boring x slag x aantal cilinders ) maar dan zou het theoretisch juist door die langere slag ook langer duren voor de compressie bereikt is en de auto dus juist minder effectief op de motor af kan remmen.

Best wel grappig om eens over te hebben, in mijn voorbeeld zou dus een kleinere motor beter af kunnen remmen op compressie dan een grotere motor.

Edit: Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat je het ook had over een zwaardere auto en die zal van het remmend effect van de motor idd misschien wat minder merken maar nog steeds voldoende mits je in de goede versnelling afdaalt.
pi_180667289
Als ik het goed begrepen heb, is het niet compressie waar je tegen afremt maar tegen het vacuüm dat in het inlaatspruitstuk ontstaat wanneer je de gasklep (bijna) sluit (lees: als je van het gas gaat); de motor probeert lucht uit dat bijna-vacuüm te trekken - wat niet kan - en dat kost energie bij de inlaatslag dus de motor remt af. En aangezien je een nagenoeg vacuüm hebt kan je bijna geen lucht aanzuigen - dus is er ook nagenoeg geen sprake van een noemenswaardige compressieslag.
Vergelijk het met het uittrekken van een spuitje terwijl je je vinger voor 99% op het spuitmondje hebt.
Je stationairloopregeling heeft dus nog enige invloed op verbruik, vooral bij oudere auto's met een mechanisch of zelfs carburateur geregelde loop, maar dat is gericht op de 600-800 rpm of zo en niet de 3000-6000 rpm die je toepast. Computergestuurde auto's weten dan dat inspuiting niet nodig is.
Hoe meer cilinders je hebt en hoe meer ruimte ze moeten vullen (en dus lucht moeten aanzuigen), des te meer weerstand dat levert.
Daarbij is er natuurlijk ook weerstand in het gehele aandrijvingssysteem - hoe meer cilinders je hebt en hoe groter ze zijn, hoe meer wrijvingsweerstand er is. Maar dit schijnt niet eens zo extreem veel te zijn als je zou verwachten ten opzichte van het remmen op de motor zelf.

Afremmen op compressie kan wel, maar dat gaat anders en vindt kennelijk plaats o.a. in sommige type vrachtwagens: in plaats van de na de compressie de ontbranding plaats te laten vinden, wordt de inspuiting stopgezet en de uitlaatklep iets eerder opengezet zodat na het opbouwen van de compressie de boel het uitlaattraject in verdwijnt en er geen arbeidsslag kan volgen. Het is erg efficiënt maar in de praktijk levert dit veel lawaai op, dus vandaar dat het niet zoveel toegepast wordt of mag worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dingest op 23-07-2018 06:18:33 ]
  maandag 23 juli 2018 @ 06:24:46 #91
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180667450
Lekker relevant allemaal!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180667588
Een keer met een cuore door bergachtig gebied gereden. Ging ook, wel iets langzamer dan normaal.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 23 juli 2018 @ 09:16:25 #93
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180668520
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 06:24 schreef kanovinnie het volgende:
Lekker relevant allemaal!
goede, nuttige en vooral interessante bijdrage.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 23 juli 2018 @ 11:26:05 #94
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180670739
quote:
14s.gif Op maandag 23 juli 2018 09:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

goede, nuttige en vooral interessante bijdrage.
TS staat denk ik te springen om deze info ja.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 23 juli 2018 @ 16:01:14 #95
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180676573
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 11:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

TS staat denk ik te springen om deze info ja.
wat leuk dat jij dat voor hem beslist ^O^

Jij blijkbaar niet, dus hophop op je fietsje en verder pedaleren ipv de boel hier te gaan zitten verkloten, tis mooi weer buiten, iedereen is vrij, dus er is vast iets te beleven ergens :W
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180678297
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 11:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

TS staat denk ik te springen om deze info ja.
ach de OP kan in een zin beantwoord worden, dus ik zie het probleem niet zo. Discussiëren over mensen die niet kunnen autorijden is altijd leuk toch :)
pi_180678855
Een kano gaat ook alleen bergaf, dus voor hem minder relevant.
.
  maandag 23 juli 2018 @ 19:26:40 #98
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180680873
quote:
0s.gif Op maandag 23 juli 2018 17:33 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

ach de OP kan in een zin beantwoord worden, dus ik zie het probleem niet zo. Discussiëren over mensen die niet kunnen autorijden is altijd leuk toch :)
Misschien is het nog leuker om diegene nuttige tips mee te geven zodat hij zich enigszins veilig door die bultjes heen kan maneuvreren. Afplassen gebeurt al genoeg op de rest van FOK!.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180682566
Ben nog steeds benieuwd welke bergen de TS voor ogen heeft. Zoals ik eerder al zij, vind ik een smalle bergweg in de alpen voor de techniek niet heel spannend, omdat je immers toch niet hard kan en het vaak iets koeler is, soms zelfs bebost met hoge bomen.

De snelweghellingen in Zuid Frankrijk zijn veel spannender, omdat het dan vaak 30+ is, felle zon, heet asfalt en je toch een beetje met de rest wil meerijden. En dan ook nog onze eco-auto’s met lange versnellingen en ontbreken van ventilatie door die nep grillen.
.
  maandag 23 juli 2018 @ 20:46:30 #100
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180682595
quote:
1s.gif Op maandag 23 juli 2018 20:45 schreef Fer het volgende:
Ben nog steeds benieuwd welke bergen de TS voor ogen heeft. Zoals ik eerder al zij, vind ik een smalle bergweg in de alpen voor de techniek niet heel spannend, omdat je immers toch niet hard kan en het vaak iets koeler is, soms zelfs bebost met hoge bomen.

De snelweghellingen in Zuid Frankrijk zijn veel spannender, omdat het dan vaak 30+ is, felle zon, heet asfalt en je toch een beetje met de rest wil meerijden. En dan ook nog onze eco-auto’s met lange versnellingen en ontbreken van ventilatie door die nep grillen.
Temperatuur van je auto omhoog>snelheid naar beneden en een versnelling naar beneden.

Kind kan de was doen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')