tuurlijk kan dat, als je auto technisch gewoon in orde is, kun je er de wereld mee rond. Koeling, remmen, bandjes, gáán. Zo spannend is het allemaal niet, als je maar niet gaat proberen om locals bij te houden of je door ze laat opjagen.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 10:03 schreef DrDarwin het volgende:
Decennia geleden reden we in de Pyreneeën.
We reden een echte oude Mini uit GB voorbij die afgeladen vol zat, vier jongelui erin en een imperiaal op het dak die ook uitpuilde van de campingspullen en koffers.
Volgens mij had zo'n autootje maar een 850cc motortje, en ze ratelden vrolijk door, de berg op.
Op een parkeerplaats een eindje verderop zag ik ze nog even tijdens een chauffeurswissel. Even tegen de bandjes trappen, de olie controleren enz., ze hadden enorme lol.
Als dat kan, dan kan het met zo'n C1 ook.
Ook op de snelweg heb je stevige klimmen. Volgens mij heb ik het al tig keer verteld, maar ik ben een aantal jaar (begin dit decennium) terug met een paar jaar oude Clio naar Oostenrijk geweest. Ik reed veel, de andere chauffeur kluste bij als privéchauffeur en zat dus ook veel op de weg, de eigenaar gebruikte dat ding in Nederland. Die ging dus piepen dat ik op een typisch korte Duitse invoegstrook, toen we al zo'n 500 km onderweg waren, hem doortrok naar 5krpm in zijn 3 om in te voegen. Die ging ook miepen dat ik tussen Köln en Frankfurt hem in zijn 3 liet klimmen met zo'n 4500 rpm. Tsja, in zijn 4 verloor ik snelheid, dus gaat ie naar zijn 3. Ook degene die privéchauffeur was, deed dat. De eigenaar zelf niet, die ging naar zijn 4 waar wij al richting de 3 gingen en bleef dan snelheid verliezen, maar wel plankgas geven. Die snapte niet dat dat ook een manier is om je kleppen te verbranden. En maar miepen tegen ons bij klimmen op 4500 rpm over dat het niet stuk hoeft enzo, maar zelf bergafwaarts wel plankgas draaien (@5700 rpm ofzo ).quote:Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.
Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor.quote:Op vrijdag 20 juli 2018 22:40 schreef yosander het volgende:
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's
Pook naar links is hier genoeg.quote:Op zaterdag 21 juli 2018 22:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Zelfde met 7 en 8traps automaten. Als je daarmee in bijvoorbeeld Italië mee wilt op de linker rijstrook (omdat er een inhalende vrachtwagen voor je zit), zal je die eerst handmatig naar zijn 5 of 6 moeten gooien, anders ben je gewoon 3 stappen te laat met versnellen en hinder je de hele rotzooi.
In Nederland met inhalen trouwens ook.
[..]
Alleen de diesels. In de V40 zijn nooit benzinemotoren van Renault geleverd. Alleen maar Volvo en 1 van Mitsubishi, de 1.8i (GDI).quote:Op zaterdag 21 juli 2018 22:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor.
Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.
Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Met een caravan moet je zelfs af en toe gasgeven om de oplooprem te lossen, anders worden ze ook te heet en lopen je lagers leeg door de hitte. Zeker als flink je loopt te motorremmen, moet je eraan denken dat je oplooprem ook geactiveerd wordt.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:40 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:40 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
En anders deze gebruiken.quote:Op zondag 22 juli 2018 11:34 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.
Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
quote:Op zondag 22 juli 2018 12:09 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
En anders deze gebruiken.[ afbeelding ]
Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.
Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Doe maar niet, dan kun je een sleepwagen bestellen en het grind in die bakken is zó grof en diep dat je gegarandeerd schade hebt.quote:Op zondag 22 juli 2018 12:09 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
En anders deze gebruiken.[ afbeelding ]
als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen.quote:Op zondag 22 juli 2018 11:34 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.
Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto.quote:Op zondag 22 juli 2018 12:20 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder.
Ik ga het ervaren SD, over een paar weekjes.quote:Op zondag 22 juli 2018 12:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
als hij niet remt op de motor moet je er nóg eentje terugschakelen. Je moet wel toeren maken om op de motor af te remmen.. Denk aan 4 - 5k rpm, dat kan helemaal geen kwaad. Een vrachtwagen doet op de retarder makkelijk redlinen. Wel effe een tippie tussengas geven als je hem daar in één keer in wilt hangen.
Hetzelfde blokje ligt ook in de C-Max van mijn ouders (btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat), en afremmen op de motor kan wel maar vaak wel een versnelling lager dan je verwacht. Je hebt maar drie cilinders, en niet zulke heel grote, dus weinig interne weerstand. Dus om daar iets goed van te merken zal je hem goed hoog (of hoger dan je met dat turboblokje gewend bent ) in de toeren moeten houden - inderdaad gerust terugschakelen naar rond die 5k toeren waar Sounddragon het over heeft.quote:Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.
Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.quote:Op zondag 22 juli 2018 12:29 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Voor zover ik begrepen heb is niet het aantal cilinders wat dit veroorzaakt maar de motorinhoud en dan in combinatie met een relatief zware auto.
Kloptquote:Op zondag 22 juli 2018 13:30 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil.quote:Op zondag 22 juli 2018 13:30 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat de compressie verantwoordelijk is voor het afremmen op de motor.
Ja, gisteren gelezen.quote:Op zondag 22 juli 2018 12:44 schreef Dingest het volgende:
btw, er is een kans dat je een terugroepactie van Ford krijgt voor de koppelingsplaat
Ik heb flink wat kilometers met dat soort bakken gehad, maar mijn ervaring blijft toch dat eer de bak bedacht heeft dat hij in zijn 5 of 6 moet staan, jij je gat allang en breed gemist hebt. En met een laagtoerige diesel (1800 rpm bij 140) aan een 8 bak moet je nou eenmaal even ergens je gang vandaan halen wil je een gat kunnen pakken op een rijstrook waar men 160-170 rijdt. En eenieder die in Italië op de tolwegen gereden heeft, weet dat men dat daar gewoon rijdt.quote:
Dan ligt het hooguit aan het aantal cilinders, een blok met een cilinder meer maar met dezelfde compressie verhouding zal iets harder remmen op de motor, dat geloof ik wel.quote:Op zondag 22 juli 2018 13:39 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Of je een viercilinder hebt met 2 liter aan inhoudt of een efficient 3 1liter cilinderblokje maakt ook wel een verschil.
Compressie zal hetzelfde kunnen zijn,echter kracht die het vraagt zal minder zijn
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |