abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:52:57 #1
287380 TrippleDistilled
Shoot his horse, Siete Leguas
pi_180596674
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen?
Mijn Schilt ende betrouwen
Sijt ghy, o Godt mijn Heer,
Op u soo wil ick bouwen
Verlaet mij nimmermeer
  donderdag 19 juli 2018 @ 22:53:50 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180596699
Moet goedkomen. Vooral op de moter remmen.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180596743
Veel bagage in een C1 :p
pi_180596760
C1 + veel bagage = error
pi_180596901
Met zo'n auto kom je amper mee in het verkeer :')
Ik vraag me af hoe het gaat als je met zo'n ding de bergen in gaat..
  donderdag 19 juli 2018 @ 23:02:32 #6
287380 TrippleDistilled
Shoot his horse, Siete Leguas
pi_180596924
Ja wel wat veel bagage, maar er kan wat in de achterbak en er is nog een halve achterbak vrij. Luxe is het niet, en kamperen ook niet. Waarom dan, begin ik mijzelf af te vragen
Mijn Schilt ende betrouwen
Sijt ghy, o Godt mijn Heer,
Op u soo wil ick bouwen
Verlaet mij nimmermeer
pi_180596964
Leuk, dat word een echt avontuur.....
pi_180596978
Als je stil komt te staan in een bergpas heb je wel een probleem denk ik
Ik zwaai naar dieren.
pi_180596996
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:04 schreef Bucketwood het volgende:
Leuk, dat word een echt avontuur.....
Dat. Spanning en sensatie. In zijn twee met jengelende motor de berg opklauteren.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_180597006
Dat ding heeft 70pk ofzo? Moet te doen zijn, beetje schakelen en dan komt het wel goed.
  donderdag 19 juli 2018 @ 23:06:43 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180597014
Kan prima. Je gaat er nog veel meer tegen komen ook.
So we just called him Fred
  donderdag 19 juli 2018 @ 23:11:07 #12
287380 TrippleDistilled
Shoot his horse, Siete Leguas
pi_180597102
Ik zal laten weten hoe het afloopt. Niet iedereen heeft een Dodge 1500
Mijn Schilt ende betrouwen
Sijt ghy, o Godt mijn Heer,
Op u soo wil ick bouwen
Verlaet mij nimmermeer
pi_180597181
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:53 schreef kanovinnie het volgende:
Moet goedkomen. Vooral op de moter remmen.
Hoeveel denk je dat zo’n 0.9 motortje nog afremt met een volgeladen bak.


Maar verder serieus, zal allemaal geen probleem zijn. Grootste uitdaging is de klim op de snelweg, soms zal je terugzakken naar 70 in zijn 3 en caravans halen je links/rechts in. Maar met geduld kom je er wel.

Zorg dat alle vloeistofjes goed zijn en op max peil. Geen schade aan de gril of kunststof plaat eronder voor een goede airflow de motor in.
.
pi_180597206
Ik heb hellingen gehad van 18% met een afgeladen Fiat 126 (en 2 personen) @ 24 pk. Zo'n C1 gaat dat dus ook wel trekken. Gewoon toeren maken in een lage versnelling en misschien wat geduld hebben ^O^

Toch grappig dat ieder jaar wel weer zo'n topic langskomt, alsof alle auto's 50 jaar geleden PK-monsters waren die die passen overvlogen :P
pi_180597252
Begon ooit met een 307 diesel 68pk en een afgeladen vouwwagen erachter.
.
  Moderator donderdag 19 juli 2018 @ 23:54:41 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180598021
Beter teveel dan te weinig toeren, trap rustig door in de twee en de drie. Airco uit tijdens een stijle klim gaat ook helpen. Kost procentueel gezien veel vermogen.

En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst. :7
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_180598245
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:01 schreef -niemand- het volgende:
Met zo'n auto kom je amper mee in het verkeer :')
Ik vraag me af hoe het gaat als je met zo'n ding de bergen in gaat..
Met 39pk in je Panda kwam je ook omhoog.. zo'n C1 is sterker..

Echter meeste mensen schakelen te vroeg op.
Op Madeira ook gezien.. idioot in een Peugeot 108 schakelde steeds op naar de 2 of 3.. en viel steeds dood.. gvd, leer je het dan nooit?!
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_180598331
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in. In totaal 3 personen met veel bagage i.v.m. kamperen. Gaat dit autootje dit wel trekken in de bergen of doe ik er goed aan iets anders te regelen?
Toen ik er laatst was zag ik nogal veel van die Citroentjes, Cliootjes, Peugeotjes. Dus denk wel dat ze het kunnen. Zolang je er maar geen 100km. door de heuvels mee aflegt denk ik dan.
Cindy De Vuyst
pi_180598366
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:54 schreef derLudolf het volgende:
Beter teveel dan te weinig toeren, trap rustig door in de twee en de drie. Airco uit tijdens een stijle klim gaat ook helpen. Kost procentueel gezien veel vermogen.

En mocht het motortje warm worden, airco uit en verwarming op het hoogst. :7
Waarom verwarming op het hoogst?
Cindy De Vuyst
pi_180598488
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:12 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Zolang je er maar geen 100km. door de heuvels mee aflegt denk ik dan.
En waarom niet?

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:14 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Waarom verwarming op het hoogst?
Dan koelt de motor af
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 20 juli 2018 @ 00:23:49 #21
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180598523
15 jaar geleden kwam ik ook zo'n figuur tegen die bij hoog en bij laag beweerde dat je alleen met een dikke BMW de bergen over kon en dat het helemaal niks zou worden met mijn Hyundai Excel...

We waren nog maar in de heuvels van het zuiden van Frankrijk en ik haalde hem bij elk stuk omhoog al in :')

Mensen die roepen dat het met een C1 niet kan hebben imho of nog nooit in de bergen gereden of kunnen niet rijden in de bergen of hebben een reden nodig om hun eigen dure, grote auto te rechtvaardigen ;)
So we just called him Fred
pi_180598572
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:21 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

En waarom niet?

Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
Cindy De Vuyst
pi_180598652
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:26 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
Valt wel mee.. waarom heb je anders kvs.
Zal alleen gebeuren bij een onderbemeten koelsysteem
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 20 juli 2018 @ 00:31:29 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_180598658
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:26 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
Een auto kan prima 100+km in de bergen rijden.

De meeste Belgen en Nederlanders kunnen het echter niet. Onacht de grootte van de auto.
So we just called him Fred
pi_180598669
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:31 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Een auto kan prima 100+km in de bergen rijden.

De meeste Belgen en Nederlanders kunnen het echter niet. Onacht de grootte van de auto.
inderdaad, en dé oorzaak is 'het nieuwe rijden'

Te weinig toeren om het ding rond te krijgen
Laag in de toeren, waardoor ie intern kapot gaat door te weinig smering
Etc
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_180598765
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 00:26 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Je motor zal oververhit raken. Je rijdt continu bergen in. Dit is al best zwaar voor een wagen. Als je dit dan voor 100km of meer gaat doen dan ga je hem helemaal de pleuris inrijden.
Valt reuze mee. Je rijdt geen 100 km omhoog. Omlaag rem je op de motor en dat gaat dus zonder verbranding.

Rem bij afdalingen wel echt op de motor trouwens en enkel stevig bijremmen met het rempedaal.

Niet (!) met glijdende rem afdalen, want dan worden de remmen te heet met alle gevolgen van dien (verminderde remkracht, kromtrekken, je kan zelfs een klapband krijgen van de intense hitte)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 01:17:00 #27
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_180599279
Waarom wordt hier altijd zo moeilijk over gedaan? In de Alpenlanden/gebieden rijdt ook niet iedereen in een auto met 200+ pk.
UI Made bij VanilleKwark.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 02:15:59 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180599657
Gaat wel goed komen, beetje toeren maken, niet te gek, en niet proberen om 'de rest' bij te houden. Luister naar je auto, doe hem geen pijn, en alles komt goed.
Remmen idd proberen te vermijden, veel- en op tijd terugschakelen en de motor lekker het werk laten doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 20 juli 2018 @ 06:20:28 #29
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180601150
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 23:01 schreef -niemand- het volgende:
Met zo'n auto kom je amper mee in het verkeer :')
Ik vraag me af hoe het gaat als je met zo'n ding de bergen in gaat..
Ben je wel eens in de bergen geweest?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 06:30:59 #30
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180601170
De C1 is een Franse auto, die Fransen zijn niet achterlijk die zorgen er wel voor dat je met die producten de Franse bergen in kunt rijden, en dat kan een stuk pittiger zijn dan Duitsland of Oostenrijk of Scandinavië, want de cols zijn hoger en de lucht is ijler, wat je motor ook gaat merken. De C1 lijkt me juist zo'n autootje waarmee boerendochter en haar vriendinnen vanaf de alp een dagje gaan shoppen.

Je moet er wel de juiste chauffeur in zetten.
  Moderator vrijdag 20 juli 2018 @ 06:52:58 #31
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_180601214
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 06:30 schreef Lunatiek het volgende:
De C1 is een Franse auto,
Het is een Japanse auto
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 20 juli 2018 @ 07:01:30 #32
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180601236
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 06:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Het is een Japanse auto
... met een Frans merk bedoeld voor de chauvinistische Franse markt...
  vrijdag 20 juli 2018 @ 07:45:38 #33
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_180601497
Motortje goed in de toeren jagen, in tegenstelling tot wat je in Nederland gewend bent, je moet nog kunnen versnellen als je het gas dieper intrapt. Meeste Nederlanders vinden dat eng, vooral omdat ze zonder toerenteller rijden. De meeste motoren presteren optimaal rond de 4000 toeren.

Succes met de lange zit op keiharde steunloze stoelen :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_180601541
Er zijn genoeg grote oude auto’s te vinden voor 3.000 euro die de bergen veel beter aankunnen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180601579
Ik heb een 20 jaar oude Xsara met 1.6 motortje. Ben er nu voor het derde jaar volgeladen mee bergachtig gebied in.

Gaat prima, gewoon flink op toeren houden zoals hier wordt gezegd. Natuurlijk word ik ingehaald door dikke diesels etc, maar verder hobbelt ‘ie lekker mee.
pi_180601618
Als je een grotere oudere auto wil kopen voor een paar duizend euro. laat hem even helemaal doorlichten door de ANWB, kost een paar honderd, maar ze zien alle mankementen.

Ik heb ervaringen met Renault 25, Ford Scorpio en Volvo 240 als vakantieauto. Die luxe!

Met zo’n C1 ga je spijt krijgen.

Als zo’n grote bak niet meer door de APK komt na zeg maar twee of drie jaar, verkoop je hem weer. En koop je een ander. Meestal je met 2000 euro wel ok.

Destijds was bij deze auto’s het meest voorkomende mankement: lekkende radiateur. Die zijn gewoon op na tien jaar. Dan kun je beter niet kopen, want vervanging loopt in de papieren.

[ Bericht 8% gewijzigd door Sigaartje op 20-07-2018 08:15:25 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180601912
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 08:02 schreef Sigaartje het volgende:

Destijds was bij deze auto’s het meest voorkomende mankement: lekkende radiateur. Die zijn gewoon op na tien jaar. Dan kun je beter niet kopen, want vervanging loopt in de papieren.
:') zo'n radiateur kost wel een paar tientjes, nog even wat kvs ook 2 tientjes en een half uurtje werk. ¤40..
Voor ¤100 zou je klaar moeten zijn.. wat nou in de papieren :')
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_180602246
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 08:42 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

:') zo'n radiateur kost wel een paar tientjes, nog even wat kvs ook 2 tientjes en een half uurtje werk. ¤40..
Voor ¤100 zou je klaar moeten zijn.. wat nou in de papieren :')
Had een keer een oude Volvo: rapport ANWB: radiateur lekt. Rapport was iets van 120 gulden. Offerte garage: 600 gulden. De Volvo 244 kostte 1400 gulden. Koop afgewimpeld. Was begin jaren 80.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_180602422
Geweldige auto’s hoor die 244’s toen.
Leukste die ik gehad heb was een Renault 25. 1.800 piek. Leren bekleding, met van die directeursstoelen erin. Van alles er op en eraan, electrische ramen, toen al, slotafstandbediening, etc etc, veel luxe. Mee naar Frankrijk geweest toen ik nog handig was met een tent.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 12:07:33 #40
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180605300
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 07:52 schreef Sigaartje het volgende:
Er zijn genoeg grote oude auto’s te vinden voor 3.000 euro die de bergen veel beter aankunnen.
toptip,
Evne een auto kopen voor je vakantie! Slechts 3000 euro!

:')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180605649
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

toptip,
Evne een auto kopen voor je vakantie! Slechts 3000 euro!

:')
Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 12:25:14 #42
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180605661
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden.
hoe is dat hier relevant?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 12:29:44 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180605719
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:07 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

toptip,
Evne een auto kopen voor je vakantie! Slechts 3000 euro!

:')
Beter huur je voor die prijs tijdens de kampeervakantie en laat je je C1 thuis wachten tot je weer mag forenzen.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 12:33:05 #44
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_180605777
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Beter huur je voor die prijs tijdens de kampeervakantie en laat je je C1 thuis wachten tot je weer mag forenzen.
precies. Al gaat het met die c1 prima
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_180606047
quote:
1s.gif Op donderdag 19 juli 2018 22:52 schreef TrippleDistilled het volgende:
Ik ga binnenkort naar Frankrijk met een Citroën C1, 900 kilo. We gaan de bergen in.
Welke bergen? On topic: vroeger met de Peugeot 205 ging het redelijk. Niet proberen als eerste boven te komen en gewoon genoeg toeren maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_180606067
Flauwekul, met C1 kom je heus wel de berg op. Alleen niet te veel van verwachten nee. De Fransen rijden vaak met oude bakken met minder vermogen.
pi_180606394
2 weken geleden nog met een volkswagen transporter met meer dan 2000 kg een rondje door europa gedaan (4000km)
Ding had 65 pk en kwam overal makkelijk boven
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_180606516
Gewoon doen. Genoeg ander verkeer wat omhoog sukkelt vanwege relatief minder vermogen zoals zwaarbeladen vrachtwagens.

Vooral niet op laten jagen door anderen maar ze wel de ruimte geven om in te halen. Je kan altijd even 30 seconden aan de kant om een treintje auto's achter je te laten passeren.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 13:49:56 #49
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_180606974
Ik ging vroeger met 1 pk de bergen in, met paard en wagen.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 13:59:44 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180607167
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 13:49 schreef Apekoek het volgende:
Ik ging vroeger met 1 pk de bergen in, met paard en wagen.
Niet geloofwaardig. Tenzij de de Holterberg bedoelt.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 14:01:39 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_180607209
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:33 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

precies. Al gaat het met die c1 prima
Meer bagage- en zitruimte, dus meer comfort. Maar idd de C1 zal je er ook brengen.
pi_180614373
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.

Maar als je gewoon via Luik naar Zuid Frankrijk gaat, maak je stad uit gelijk een flinke klim, waar de sterkere gewoon 100-120 gaan en jij met 60-70 omhoog kruipt, terwijl er trucks maar 40 halen.

Nu ga ik straks met de klapkar erachter 110 op de cruisecontrol in 6. Draait hij 1800 toeren, trekt zonder veel morren de meeste hellingen wel en houdt gewoon 110 vol. Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 19:51:21 #53
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180614550
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
...Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
Zou qua toeren iets boven het toerental willen zitten waar je motor het max. koppel levert. Even opzoeken dus.
Verder weet ik het ook niet. Voor dit moeilijke denkwerk heb ik een automaat. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180614693
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:51 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Zou qua toeren iets boven het toerental willen zitten waar je motor het max. koppel levert. Even opzoeken dus.
Verder weet ik het ook niet. Voor dit moeilijke denkwerk heb ik een automaat. :P
250nm @ 1500rpm ;) Dus dat gaat hem niet worden.

Maar ik snap wel dat ik op een gegeven moment terug moet, maar op hellingen tot 6% merk je niet dat hij wat zwaarder moet trekken. Het is dus puur op aanwijzingen, daarom laat ik hem op gegeven moment in 5 staan, om te voorkomen dat hij zich kapot trekt.
.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 20:04:50 #55
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180614817
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:58 schreef Fer het volgende:

[..]

250nm @ 1500rpm ;) Dus dat gaat hem niet worden.

Maar ik snap wel dat ik op een gegeven moment terug moet, maar op hellingen tot 6% merk je niet dat hij wat zwaarder moet trekken. Het is dus puur op aanwijzingen, daarom laat ik hem op gegeven moment in 5 staan, om te voorkomen dat hij zich kapot trekt.
Jeez, wat zijn dat voor toerentallen; ga je per rijnaak? ;)

Ga je, qua toerental, ergens tussen max. koppel en max. vermogen zitten.
Heb je wel een toerenteller?

Meer toeren= meer OK
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 20 juli 2018 @ 21:06:38 #56
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180616252
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.

Maar als je gewoon via Luik naar Zuid Frankrijk gaat, maak je stad uit gelijk een flinke klim, waar de sterkere gewoon 100-120 gaan en jij met 60-70 omhoog kruipt, terwijl er trucks maar 40 halen.

Nu ga ik straks met de klapkar erachter 110 op de cruisecontrol in 6. Draait hij 1800 toeren, trekt zonder veel morren de meeste hellingen wel en houdt gewoon 110 vol. Op welk moment moet je dan naar 5 of 4? De auto geeft geen krimp en ik zal het puur op aanwijzingen op borden moeten doen of als ik zie dat anderen langzamer gaan.
Als je dat niet voelt wordt het tijd voor een automaat.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180616293
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 21:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als je dat niet voelt wordt het tijd voor een automaat.
Wat voel je aan ern cruise control?

Die Duitse tank van jou, zal toch ook niet langzamer gaan rijden, ondanks dat hij maar 1800 toeren maakt?
.
  vrijdag 20 juli 2018 @ 22:32:34 #58
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180618120
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 21:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Wat voel je aan ern cruise control?

Die Duitse tank van jou, zal toch ook niet langzamer gaan rijden, ondanks dat hij maar 1800 toeren maakt?
neuh, maar ook die moet gewoon harder werken hoor..

En ik heb geen sleurhutconnector :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_180618256
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 12:24 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik ken voorbeelden van bv een Corsa van 300 euro waar mensen heel ongelukkig van worden.
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's _O_
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_180618498
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 22:40 schreef yosander het volgende:

[..]

Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's _O_
Ok, daar kan ik dan aan denken als ik bijna blut ben.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 10:03:05 #61
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_180625718
Decennia geleden reden we in de Pyreneeën.

We reden een echte oude Mini uit GB voorbij die afgeladen vol zat, vier jongelui erin en een imperiaal op het dak die ook uitpuilde van de campingspullen en koffers.

Volgens mij had zo'n autootje maar een 850cc motortje, en ze ratelden vrolijk door, de berg op.

Op een parkeerplaats een eindje verderop zag ik ze nog even tijdens een chauffeurswissel. Even tegen de bandjes trappen, de olie controleren enz., ze hadden enorme lol.

Als dat kan, dan kan het met zo'n C1 ook.
  zaterdag 21 juli 2018 @ 16:22:35 #62
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180632176
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 10:03 schreef DrDarwin het volgende:
Decennia geleden reden we in de Pyreneeën.

We reden een echte oude Mini uit GB voorbij die afgeladen vol zat, vier jongelui erin en een imperiaal op het dak die ook uitpuilde van de campingspullen en koffers.

Volgens mij had zo'n autootje maar een 850cc motortje, en ze ratelden vrolijk door, de berg op.

Op een parkeerplaats een eindje verderop zag ik ze nog even tijdens een chauffeurswissel. Even tegen de bandjes trappen, de olie controleren enz., ze hadden enorme lol.

Als dat kan, dan kan het met zo'n C1 ook.
tuurlijk kan dat, als je auto technisch gewoon in orde is, kun je er de wereld mee rond. Koeling, remmen, bandjes, gáán. Zo spannend is het allemaal niet, als je maar niet gaat proberen om locals bij te houden of je door ze laat opjagen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  FOK!fotograaf zaterdag 21 juli 2018 @ 22:26:10 #63
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_180639509
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 19:43 schreef Fer het volgende:
Toch vraag ik mij af wat mensen precies voor ogen hebben met “de bergen”. De laatste kilometers van de snelweg af, de berg op via een n-weg is stijl, maar echt hard ga je toch niet. Daar rijden locals zelf soms met een Peugeot 106 1.0 XR. Nooit echt spannend.
Ook op de snelweg heb je stevige klimmen. Volgens mij heb ik het al tig keer verteld, maar ik ben een aantal jaar (begin dit decennium) terug met een paar jaar oude Clio naar Oostenrijk geweest. Ik reed veel, de andere chauffeur kluste bij als privéchauffeur en zat dus ook veel op de weg, de eigenaar gebruikte dat ding in Nederland. Die ging dus piepen dat ik op een typisch korte Duitse invoegstrook, toen we al zo'n 500 km onderweg waren, hem doortrok naar 5krpm in zijn 3 om in te voegen. Die ging ook miepen dat ik tussen Köln en Frankfurt hem in zijn 3 liet klimmen met zo'n 4500 rpm. Tsja, in zijn 4 verloor ik snelheid, dus gaat ie naar zijn 3. Ook degene die privéchauffeur was, deed dat. De eigenaar zelf niet, die ging naar zijn 4 waar wij al richting de 3 gingen en bleef dan snelheid verliezen, maar wel plankgas geven. Die snapte niet dat dat ook een manier is om je kleppen te verbranden. En maar miepen tegen ons bij klimmen op 4500 rpm over dat het niet stuk hoeft enzo, maar zelf bergafwaarts wel plankgas draaien (@5700 rpm ofzo :+ ).
Het enige wat ik in de bergen nog wel eens wil doen bij zwaardere voertuigen, is als die op LPG draaien, hem terug op benzine gooien. LPG verbrand heter dan benzine.

Zelfde met 7 en 8traps automaten. Als je daarmee in bijvoorbeeld Italië mee wilt op de linker rijstrook (omdat er een inhalende vrachtwagen voor je zit), zal je die eerst handmatig naar zijn 5 of 6 moeten gooien, anders ben je gewoon 3 stappen te laat met versnellen en hinder je de hele rotzooi.
In Nederland met inhalen trouwens ook.

quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juli 2018 22:40 schreef yosander het volgende:
Voor 1000 euro koop je een prima Volvo V40 of V70 met genoeg ruimte en pk's _O_
Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_180647320
Godver...wat hebben sommige mensen hier verstand van auto's :')

Als de auto motorisch verder goed is, gewoon gaan met dat ding.
Goed in de toeren houden, en dat nieuwe rijden moet je al helemaal vergeten in de bergen :Y
  zondag 22 juli 2018 @ 10:00:00 #65
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_180647411
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 22:26 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Zelfde met 7 en 8traps automaten. Als je daarmee in bijvoorbeeld Italië mee wilt op de linker rijstrook (omdat er een inhalende vrachtwagen voor je zit), zal je die eerst handmatig naar zijn 5 of 6 moeten gooien, anders ben je gewoon 3 stappen te laat met versnellen en hinder je de hele rotzooi.
In Nederland met inhalen trouwens ook.

[..]

Pook naar links is hier genoeg. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_180647559
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2018 22:26 schreef Pizza_Boom het volgende:

Een V40 die nu 1000 euro kost is de oude en heeft gewoon de Renaultmotor.
Alleen de diesels. In de V40 zijn nooit benzinemotoren van Renault geleverd. Alleen maar Volvo en 1 van Mitsubishi, de 1.8i (GDI).
  zondag 22 juli 2018 @ 10:25:11 #67
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180647791
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 22 juli 2018 @ 10:40:49 #68
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_180647956
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
pi_180648347
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:40 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
Met een caravan moet je zelfs af en toe gasgeven om de oplooprem te lossen, anders worden ze ook te heet en lopen je lagers leeg door de hitte. Zeker als flink je loopt te motorremmen, moet je eraan denken dat je oplooprem ook geactiveerd wordt.
.
  zondag 22 juli 2018 @ 11:10:10 #70
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_180648467
Als een camper het kan met 100 pk op 3500kg dan moet een c1 het ook makkelijk kunnen ;)

Zo veel mogelijk afremmen op de motor. Af en toe een dotje met de echte rem om de snelheid eruit te halen en dan je remmen weer ff laten koelen.
  zondag 22 juli 2018 @ 11:34:50 #71
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180648902
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:40 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Zoveel mogelijk afremmen op de motor, af en toe even bij remmen kan geen kwaad als je maar niet een hele lange afdaling op de rem blijft hangen. Ik heb wel eens bergaf achter een auto met caravan gereden waarvan de remlichten constant branden, da's niet best hoor.
Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.

Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 22 juli 2018 @ 12:09:07 #72
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_180649504
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 11:34 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik heb het (veel) vaker gedaan en de uitdaging is gewoonlijk om de rem in het geheel niet aan te raken.
Maar bij deze auto zou dat dus geen optie zijn. Terugschakelen is ook niet de oplossing, de remkracht van de motor ontbreekt gewoon.

Ben dus simpelweg benieuwd hoe dat gaat. Veel meer opties om af te remmen zijn er niet
En anders deze gebruiken.
;)
  zondag 22 juli 2018 @ 12:18:41 #73
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_180649637
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:09 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

En anders deze gebruiken.[ afbeelding ]
;)
:o
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_180649660
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 10:25 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn er al een paar die er iets over schrijven, maar bergaf zie ik met een klein motortje als een grotere uitdaging dan bergop.

Weet niet of dat ook echt geldt bij een C1 is, die is niet heel zwaar. Ga zelf binnenkort met een Ford 1.0 liter 3 cilinder (125 pk @ 1220 kilo) op pad en heb begrepen dat remmen op de motor er niet bij is. Merk dat in Nederland ook al wel, maar dat is geen probleem. Toch benieuwd hoe dat straks gaat. Deze auto's hebben ze in Duitsland ook, dus moet goed komen.
Hoe kom je er bij dat je niet op de motor kan remmen dan? Ik heb wel vaker met die Ford Ecoboost blokken gereden en die reageren niet anders op gas los dan een willekeurige vier cilinder.
  zondag 22 juli 2018 @ 12:25:26 #75
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_180649732
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2018 12:09 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

En anders deze gebruiken.[ afbeelding ]
;)
Doe maar niet, dan kun je een sleepwagen bestellen en het grind in die bakken is zó grof en diep dat je gegarandeerd schade hebt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')